MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI (Boshqaruv va menejment, Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari, Boshqaruv usullari)

Yuklangan vaqt

2024-05-13

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

20

Faytl hajmi

83,5 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI 
 
Reja: 
1. Boshqaruv va menejment 
2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
4. Boshqaruv usullari 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI Reja: 1. Boshqaruv va menejment 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 4. Boshqaruv usullari Ilmiybaza.uz 
 
 
Tayanch iboralar: boshqaruv , ilmiy yondoshuv, vaziyatli yondashuv, tizimli 
yondashuv, usullar, iqtisodiy usul, ijtimoiy-ruxiy usul, tashkiliy-farmoyish usuli 
 
 1. Boshqaruv va menejment 
  
Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – 
bu: ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi 
amaliy faoliyat; 
- boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va 
shakllarining majmuasi; 
- mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik 
jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir. 
“Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va 
o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish 
zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning 
yangi tizimlari amalda bo‘ladilar. 
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga 
nisbatan qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, 
masalan: government admiristration – davlat boshqaruvi va publik admiristration – 
ijtimoiy boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil 
qilish”, “tartibga solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini 
qo‘llash kerak. Shunga qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar 
o‘z maqsadlariga kamroq xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga 
solishning yuqori samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir 
tamoyillari va usullaridan foydalanishlari zarur. 
Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” 
atamasi shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham 
qo‘llaniladi. 
Ilmiybaza.uz Tayanch iboralar: boshqaruv , ilmiy yondoshuv, vaziyatli yondashuv, tizimli yondashuv, usullar, iqtisodiy usul, ijtimoiy-ruxiy usul, tashkiliy-farmoyish usuli 1. Boshqaruv va menejment Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) – bu: ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi amaliy faoliyat; - boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va shakllarining majmuasi; - mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir. “Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning yangi tizimlari amalda bo‘ladilar. Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga nisbatan qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar, masalan: government admiristration – davlat boshqaruvi va publik admiristration – ijtimoiy boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil qilish”, “tartibga solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini qo‘llash kerak. Shunga qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar o‘z maqsadlariga kamroq xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga solishning yuqori samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir tamoyillari va usullaridan foydalanishlari zarur. Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv” atamasi shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham qo‘llaniladi. Ilmiybaza.uz 
 
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat 
yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, 
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi.  
Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti 
sifatidagi maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa 
maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va 
tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan 
iboratdir 
Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, 
ishonchliligi va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga 
moliyaviy ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, 
daromadlar va xarajatlar balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi 
ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va 
rejalashtirishni oladi. 
Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha 
turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy 
usuli. U o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini 
tanlash, 
innovatsiyalar, 
xodimlarni 
boshqarishning 
har 
xil 
jihatlarini 
muvofiqlashtirishni oladi. 
Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini 
boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish 
masalalari bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati 
har xil yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori 
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. 
Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda 
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, 
xalqaro menejment va boshqalar. 
Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul 
qilish zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy 
motivatsiya bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, 
Ilmiybaza.uz Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar, tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi. Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti sifatidagi maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan iboratdir Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi, ishonchliligi va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga moliyaviy ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar, daromadlar va xarajatlar balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va rejalashtirishni oladi. Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy usuli. U o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini tanlash, innovatsiyalar, xodimlarni boshqarishning har xil jihatlarini muvofiqlashtirishni oladi. Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish masalalari bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati har xil yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori samaradorligini ta’minlashga qaratilgan. Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy, xalqaro menejment va boshqalar. Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul qilish zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy motivatsiya bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki, Ilmiybaza.uz 
 
menejment oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini 
oshishida juda katta rol ilmiy-texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga 
tegishlidir.  
Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini 
rivojlantirish markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan 
mamlakatlar guruhida Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. 
Boshqaruvning zamonaviy talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, 
Buyuk Britaniya -16 o‘rinda turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida 
keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan 
yetakchilik qilmoqdalar. 
 
2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi 
 
Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro 
hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi 
esa boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar 
xosdir: 
  boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari 
(boshqaruv buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi 
haqidagi axborotga ega bo‘ldilar; 
  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq 
harakat qiladi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Бошқарув субъекти 
(бошқарувчи тизимча) 
Бошқарув субъекти 
(бошқарилувчи тизимча) 
Ilmiybaza.uz menejment oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini oshishida juda katta rol ilmiy-texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga tegishlidir. Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini rivojlantirish markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan mamlakatlar guruhida Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda. Boshqaruvning zamonaviy talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14, Buyuk Britaniya -16 o‘rinda turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan yetakchilik qilmoqdalar. 2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi esa boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar xosdir:  boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari (boshqaruv buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi haqidagi axborotga ega bo‘ldilar;  boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq harakat qiladi. Бошқарув субъекти (бошқарувчи тизимча) Бошқарув субъекти (бошқарилувчи тизимча) Ilmiybaza.uz 
 
 
 
2-rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari 
 
Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki 
alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv 
ob’ekti sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. 
Masalan, usta uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer 
yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning 
tijorat direktori bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki 
boshqaruv sub’ekti, ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. 
Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan 
tadqiqotchi P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani 
samarali maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi 
faoliyatning asosiy turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni 
boshqalarning qo‘li bilan bajarish” sifatida belgilaydi. 
Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida 
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda 
boshqaruvning ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik 
qiladilar. Iqtisodiy munosabatlarga asoslangan boshqaruv munosabatlari keng 
tarqalgandirlar. Munosabatlarning quyidagi ikki turi boshqaruv uchun prinsipial 
bo‘ladi: assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida 
mehnatni taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va 
mulk egalari va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga 
kelgan yollash munosabatlari (to‘lov munosabatlari). 
Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, 
boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga 
ehtiyoji va imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. 
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga 
ko‘ra ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv 
Ilmiybaza.uz 2-rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv ob’ekti sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi. Masalan, usta uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning tijorat direktori bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki boshqaruv sub’ekti, ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar. Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan tadqiqotchi P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani samarali maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi faoliyatning asosiy turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni boshqalarning qo‘li bilan bajarish” sifatida belgilaydi. Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda boshqaruvning ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik qiladilar. Iqtisodiy munosabatlarga asoslangan boshqaruv munosabatlari keng tarqalgandirlar. Munosabatlarning quyidagi ikki turi boshqaruv uchun prinsipial bo‘ladi: assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida mehnatni taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va mulk egalari va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga kelgan yollash munosabatlari (to‘lov munosabatlari). Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat, boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga ehtiyoji va imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi. Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga ko‘ra ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv Ilmiybaza.uz 
 
faoliyati jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga 
qaratilgan bo‘ladi. 
Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan 
tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli 
kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, 
ikkinchidan, boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning 
yordamida buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni 
boshqaruv obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi 
bilan asoslanadi. 
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi 
tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb 
ataladi. 
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi 
kerak: 
 yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish; 
 ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning 
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish; 
 korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga 
operativ javob qaytarish; 
 tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash; 
 tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  
 fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash; 
 o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. 
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. 
Aloqalar to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi 
mumkin. 
To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv 
buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu 
boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. 
Ilmiybaza.uz faoliyati jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga qaratilgan bo‘ladi. Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan, ikkinchidan, boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning yordamida buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni boshqaruv obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi bilan asoslanadi. Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb ataladi. Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi kerak:  yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish;  ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish;  korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga operativ javob qaytarish;  tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;  tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;  fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;  o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish. Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi. Aloqalar to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi mumkin. To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir. Ilmiybaza.uz 
 
Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan 
tashqari rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, 
bilimlar va ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining 
o‘zining oldiga qo‘ygan maqsadlariga erishish bo‘yicha bitta darajadagi 
sub’ektlarning harakatlari mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham 
mavjud. Dioganal aloqa, masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa 
bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud bo‘ladi. 
Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va 
boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va 
teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. 
O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani 
belgilaydilar. Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu 
o‘zlarining oldilariga qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, 
bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan 
usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani tashkilot, texnologiya va boshqaruv 
usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-vazifaviy deb ataladi va 
boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. 
Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari 
bo‘ladilar: 
- boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; 
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; 
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. 
Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab 
oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy 
manfaatlar, milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda 
ob’ektiv sodir bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan 
ushbu tizimchaning roli keskin o‘sadi. 
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha 
bo‘ladi. Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga 
intilish, ilg‘or g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq 
Ilmiybaza.uz Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan tashqari rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi, bilimlar va ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining o‘zining oldiga qo‘ygan maqsadlariga erishish bo‘yicha bitta darajadagi sub’ektlarning harakatlari mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham mavjud. Dioganal aloqa, masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud bo‘ladi. Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin. O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani belgilaydilar. Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu o‘zlarining oldilariga qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari, bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani tashkilot, texnologiya va boshqaruv usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-vazifaviy deb ataladi va boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi. Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari bo‘ladilar: - boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish; - boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari; - boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar. Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy manfaatlar, milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda ob’ektiv sodir bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan ushbu tizimchaning roli keskin o‘sadi. Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha bo‘ladi. Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga intilish, ilg‘or g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq Ilmiybaza.uz 
 
etish kabi sifatlarni vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib 
o‘tilgan sifatlarni aks ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va 
amalga tadbiq etilishiga yordam beradi. 
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv 
tizimini muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi 
uni rivojlanishini ta’minlaydi. 
R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif 
etadi.             
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
          Tashqi   
muhit 
 
         
Kirish                  Chiqish      
 
 
 
 
 
 
 
Менежмент- 
нинг илмий 
ёндашувлар  
тамойиллари
усуллар  
Бошқарувчи тизимча 
 
 
Таъминлочи  
тизимча 
 
 
Мақсадий 
тизимча 
Ilmiybaza.uz etish kabi sifatlarni vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib o‘tilgan sifatlarni aks ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va amalga tadbiq etilishiga yordam beradi. Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv tizimini muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi uni rivojlanishini ta’minlaydi. R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif etadi. Tashqi muhit Kirish Chiqish Менежмент- нинг илмий ёндашувлар тамойиллари усуллар Бошқарувчи тизимча Таъминлочи тизимча Мақсадий тизимча Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
Teskari 
   aloqa 
 
 
 
2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi 
  
Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining 
tarkibiy qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini 
oshirish, resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab 
chiqarishni tashkiliy-texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-
muhitni muhofaza qilish. 
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z 
ichiga oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy 
ta’minot. 
Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, 
rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va 
tartibga solish. 
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga 
quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, menejmentning sotsiologiyasi va 
psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni 
qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 
 
3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari 
 
Menejmentning samaradorligi ko‘proq darajada ilmiy yondashuvlar va 
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda 
Вазифавий тизимча 
Ilmiybaza.uz Teskari aloqa 2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining tarkibiy qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini oshirish, resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab chiqarishni tashkiliy-texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof- muhitni muhofaza qilish. Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy ta’minot. Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing, rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va tartibga solish. Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, menejmentning sotsiologiyasi va psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat. 3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari Menejmentning samaradorligi ko‘proq darajada ilmiy yondashuvlar va tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda Вазифавий тизимча Ilmiybaza.uz 
 
menejmentga nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., 
bu uni tushunishni “torligi” bilan izohlanadi. 
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov 
bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini 
belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval). 
                                           2.1-jadval 
Menejmentga nisbatan yondoshuvlar 
 
Nomi  
Qisqacha mazmuni 
Ma’muriy  
 
 
Qayta ishlab  
chiqaruvchi 
 
Dinamik 
 
 
Integratsiyali 
 
Miqdoriy  
 
 
Majmuaviy  
 
Marketingli  
 
Me’yoriy  
 
Ahloqiy  
 Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment 
tizimining vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga 
solinadi 
 Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini 
kamroq xarajatlar bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab 
chiqarishni doimo qaytadan boshlashga mo‘ljallangan 
 Dinamik 
yondoshuvda 
boshqaruv 
ob’ekti 
dialektik 
rivojlanishda, sabab-natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda 
ko‘rib chiqiladi 
 Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv 
tizimining elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi 
 Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va 
muxandislik 
hisoblashlar 
yordamida 
miqdoriy 
baholashdan 
foydalanishdan iboratdir 
 Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy 
ijtimoiy va boshqa jihatlari hisobga olinadi 
 Marketing 
yondoshuvi 
boshqaruvchi 
tizimchalarni 
iste’molchi- ga qaratishni ko‘zda tutadi 
 Me’yoriy 
yondoshuvda 
boshqaruvdagi 
me’yorlar 
va 
normativlar belgilanadi 
Ilmiybaza.uz menejmentga nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi., bu uni tushunishni “torligi” bilan izohlanadi. Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval). 2.1-jadval Menejmentga nisbatan yondoshuvlar Nomi Qisqacha mazmuni Ma’muriy Qayta ishlab chiqaruvchi Dinamik Integratsiyali Miqdoriy Majmuaviy Marketingli Me’yoriy Ahloqiy  Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment tizimining vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga solinadi  Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini kamroq xarajatlar bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab chiqarishni doimo qaytadan boshlashga mo‘ljallangan  Dinamik yondoshuvda boshqaruv ob’ekti dialektik rivojlanishda, sabab-natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda ko‘rib chiqiladi  Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv tizimining elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi  Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va muxandislik hisoblashlar yordamida miqdoriy baholashdan foydalanishdan iboratdir  Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy ijtimoiy va boshqa jihatlari hisobga olinadi  Marketing yondoshuvi boshqaruvchi tizimchalarni iste’molchi- ga qaratishni ko‘zda tutadi  Me’yoriy yondoshuvda boshqaruvdagi me’yorlar va normativlar belgilanadi Ilmiybaza.uz 
 
 
Jarayonli  
 
Tizimli  
 
Vaziyatli  
 
Vazifaviy  
 Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his 
qilishga yordam berishdan iboratdir. 
 Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning 
majmuasi sifatida ko‘rib chiqiladi 
 Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq 
elementlarning majmuasi sifatida qaraladi 
 Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi 
aniq vaziyat bilan belgilanishi nazarda tutiladi 
 Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish 
uchun bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib 
chiqilishida iborat bo‘ladi 
 
Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. 
Boshqaruv jarayonlarini aniq ob’ektlarini boshqarish jarayonida boshqaruv 
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari 
va qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. 
Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 
yilda “Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni 
bajarish asoslari va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy 
mehnatlarini boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan: 
 ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv; 
 ishchilar bilan kooperatsiyalashish; 
 natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. 
Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda 
“Umumiy va sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini 
shakllantirilgan holda ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini 
shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini 
bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval). 
Ilmiybaza.uz Jarayonli Tizimli Vaziyatli Vazifaviy  Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his qilishga yordam berishdan iboratdir.  Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqiladi  Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq elementlarning majmuasi sifatida qaraladi  Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi aniq vaziyat bilan belgilanishi nazarda tutiladi  Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish uchun bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib chiqilishida iborat bo‘ladi Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin. Boshqaruv jarayonlarini aniq ob’ektlarini boshqarish jarayonida boshqaruv sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari va qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin. Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911 yilda “Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni bajarish asoslari va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy mehnatlarini boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan:  ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv;  ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;  ishchilar bilan kooperatsiyalashish;  natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash. Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda “Umumiy va sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini shakllantirilgan holda ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval). Ilmiybaza.uz 
 
1 
 
                            2.2 - jadval 
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) 
 
Tamoyil  
Tamoyilning mazmuni 
Mehnat taqsimoti  
 
 
Vakolatlar va 
javobgarlik  
Intizom  
 
 
 
Yakka hukmronlik 
 
Harakatlar birligi  
 
Shaxsiy manfaat-
larni bo‘ysindiri-
lishi  
Xodimlarni muko-
fatlash 
Markazlashtirish 
 
 
 
 Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-
lashtirish 
(ishlovchilarning 
harakatlari 
yo‘naltiriladigan 
maqsadlar sonini qisqartirish hisobiga) 
 Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega 
bo‘lish uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak 
 Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari 
kerak, menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli 
jazolarni qo‘llashlari kerak 
 Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq 
oldida hisob beradi 
 Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga 
bir-lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari 
kerak 
 Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan 
ustunlik- ka egalar 
 
 Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli 
mukofotni olinishi 
 Boshqaruvchi markazga ega tashkilotdagi yagona tartib. 
Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘ri 
nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar 
(hukmronlik) javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak 
                                                 
1 Мескон М.Х. и др. Основы менеджмента. 3- е издание: Пер. с англ.- М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2008.- 672 с. 
 
Ilmiybaza.uz 1 2.2 - jadval Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha) Tamoyil Tamoyilning mazmuni Mehnat taqsimoti Vakolatlar va javobgarlik Intizom Yakka hukmronlik Harakatlar birligi Shaxsiy manfaat- larni bo‘ysindiri- lishi Xodimlarni muko- fatlash Markazlashtirish  Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos- lashtirish (ishlovchilarning harakatlari yo‘naltiriladigan maqsadlar sonini qisqartirish hisobiga)  Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega bo‘lish uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak  Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari kerak, menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli jazolarni qo‘llashlari kerak  Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq oldida hisob beradi  Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga bir-lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari kerak  Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan ustunlik- ka egalar  Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli mukofotni olinishi  Boshqaruvchi markazga ega tashkilotdagi yagona tartib. Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘ri nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar (hukmronlik) javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak 1 Мескон М.Х. и др. Основы менеджмента. 3- е издание: Пер. с англ.- М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2008.- 672 с. Ilmiybaza.uz 
 
 
Qoyali zanjir 
 
 
Tartib  
 
Adolat  
 
Xodimlarning  
barqarorligi 
 
Tashabbus  
 
 
Korporativ ruh 
 Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar 
uzatiladi va ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi 
kommunikatsiyalar amalga oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”) 
 Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish 
joyida 
 Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir 
bosqichida hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak 
 Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan 
sodiqligini o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- 
likni pasaytiradi.- 
 Ishlovchilarni 
ularga 
topshirilgan 
vakolatlar 
va 
bajarilayotgan ishlari doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab 
chiqishga rag‘batlantirish. 
 Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar 
birligini ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”) 
 
 
Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus 
tajribasini umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab 
chiqqan. Uning fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal 
qilishlari kerak. Boshqaruv tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator 
mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan. 
Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan 
nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning 
barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi.  
Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, 
boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal 
qilish zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi 
baholashning mezonlariga aylanadilar. 
Ilmiybaza.uz Qoyali zanjir Tartib Adolat Xodimlarning barqarorligi Tashabbus Korporativ ruh  Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar uzatiladi va ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi kommunikatsiyalar amalga oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”)  Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish joyida  Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir bosqichida hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak  Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan sodiqligini o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador- likni pasaytiradi.-  Ishlovchilarni ularga topshirilgan vakolatlar va bajarilayotgan ishlari doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab chiqishga rag‘batlantirish.  Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar birligini ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”) Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus tajribasini umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab chiqqan. Uning fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal qilishlari kerak. Boshqaruv tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan. Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi. Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari, boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal qilish zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi baholashning mezonlariga aylanadilar. Ilmiybaza.uz 
 
  Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib 
o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish 
zarur, ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar: 
 boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq 
biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish 
o‘rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak); 
 tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining 
ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi 
va qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak); 
 boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga 
erishish uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va 
boshqa xarajatlarni chegaralash zarur); 
 boshqaruvning samaradorligi; 
 boshqaruvning insonparvarligi; 
 ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan 
qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi 
qonunlarini hisobga olish zarur); 
 vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari 
va xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan 
vakolatlarni berishi kerak); 
 istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda 
nazorat tizimi ishga tushishi kerak); 
 boshqaruvda 
markazlashtirish 
va 
markazlashtirmaslikni 
biriktirish 
(boshqaruvning har bir aniq tizimida tegishli vazifalari bajarishni markazlashtirish 
(markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak. 
Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday 
tizimcha uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi 
yana o‘ziga xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. 
Masalan, quyidagilar xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar: 
Ilmiybaza.uz Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish zarur, ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar:  boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish o‘rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);  tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi va qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);  boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga erishish uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va boshqa xarajatlarni chegaralash zarur);  boshqaruvning samaradorligi;  boshqaruvning insonparvarligi;  ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi qonunlarini hisobga olish zarur);  vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari va xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan vakolatlarni berishi kerak);  istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda nazorat tizimi ishga tushishi kerak);  boshqaruvda markazlashtirish va markazlashtirmaslikni biriktirish (boshqaruvning har bir aniq tizimida tegishli vazifalari bajarishni markazlashtirish (markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak. Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday tizimcha uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi yana o‘ziga xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak. Masalan, quyidagilar xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar: Ilmiybaza.uz 
 
mehnat taqsimoti, yakka xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi 
va boshqalar.  
G‘arbda vujudga kelgan boshqaruvga qarashlarning zamonaviy tizimi 
boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi: 
 ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik; 
 muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik; 
 firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar; 
 firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi 
muhit; 
 har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki; 
 atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish; 
 odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan 
foydalanish; 
 ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha 
bosqichlardagi ishtiroki; 
 menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish; 
 biznesning etikasi; 
 xodimlarni boshqarishga jalb qilish; 
 xalollik va odamlarga ishonch; 
 menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar, 
resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish; 
 shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish. 
Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq 
tamoyillari keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik 
yuritishning ma’muriy buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan 
boshqaruvning ba’zi bir tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar, 
masalan o‘zgarishlarning keyingi o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik 
markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir vaqtda boshqaruvning zamonaviy 
Ilmiybaza.uz mehnat taqsimoti, yakka xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi va boshqalar. G‘arbda vujudga kelgan boshqaruvga qarashlarning zamonaviy tizimi boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi:  ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik;  muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik;  firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar;  firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi muhit;  har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki;  atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish;  odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan foydalanish;  ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha bosqichlardagi ishtiroki;  menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish;  biznesning etikasi;  xodimlarni boshqarishga jalb qilish;  xalollik va odamlarga ishonch;  menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar, resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish;  shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish. Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq tamoyillari keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik yuritishning ma’muriy buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan boshqaruvning ba’zi bir tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar, masalan o‘zgarishlarning keyingi o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir vaqtda boshqaruvning zamonaviy Ilmiybaza.uz 
 
sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab chiqilmoqda, masalan tashqi 
muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili. 
 
 
4. Boshqaruv usullari 
 Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi 
tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti 
(xodim, jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish 
usullaridir. Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar. 
Boshqaruv usullari boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan 
jarayonini ta’riflaydilar. Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar 
bajariladi. 
Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari 
ham ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda 
ta’sirning bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari 
bilan yuqori natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy 
ta’sir ko‘rsatish usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini 
aks ettiradi. 
Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy 
ravishda iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy-
psixologik usullar kiradilar. 
Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar 
talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir 
ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga 
bo‘lish mumkin: 
 respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar; 
 tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar. 
Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya 
mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar.  
Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar: 
Ilmiybaza.uz sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab chiqilmoqda, masalan tashqi muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili. 4. Boshqaruv usullari Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti (xodim, jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish usullaridir. Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar. Boshqaruv usullari boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan jarayonini ta’riflaydilar. Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar bajariladi. Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari ham ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda ta’sirning bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari bilan yuqori natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy ta’sir ko‘rsatish usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini aks ettiradi. Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy ravishda iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy- psixologik usullar kiradilar. Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga bo‘lish mumkin:  respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar;  tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar. Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar. Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar: Ilmiybaza.uz 
 
 xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi; 
 ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi; 
 tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik 
va mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik 
me’yorlari), ular marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari, 
ishlab chiqarishning darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab 
chiqiladilar. 
Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs 
va jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish 
qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish 
boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning 
zamonaviy shakllariga quyidagilar kiradilar: 
 ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish; 
 qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga 
qo‘shimchalar; 
 xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi; 
 xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va 
yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari, 
turar -joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda 
imtiyozlar berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil 
qilish, xodimga tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid 
qilishda imtiyoz berish; 
 xodimga imtiyozli kreditlar berish; 
 xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar. 
Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va 
tanbehlar, imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash 
mumkin. 
Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi: 
 mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi; 
 tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi; 
Ilmiybaza.uz  xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi;  ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi;  tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik va mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik me’yorlari), ular marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari, ishlab chiqarishning darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab chiqiladilar. Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs va jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning zamonaviy shakllariga quyidagilar kiradilar:  ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish;  qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga qo‘shimchalar;  xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi;  xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari, turar -joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda imtiyozlar berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil qilish, xodimga tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid qilishda imtiyoz berish;  xodimga imtiyozli kreditlar berish;  xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar. Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va tanbehlar, imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash mumkin. Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:  mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi;  tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi; Ilmiybaza.uz 
 
 operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi). 
Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va 
mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun 
tasdiqlangan qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar 
kiradi. Ularning tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy, 
nazariy va amaliy jihatlari hisobga olinishi kerak. 
Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar, 
uslubiyotlar, qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan 
hujjatlar, hamda korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar, 
farmoyishlar, ko‘rsatmalarni oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti 
barcha tizimchalarining tarkibi, mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari 
kerak. 
Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z 
hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq 
foydalanishdan to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap 
farmoyishlar, ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va 
javobgarliklarni topshirish haqida ketmoqda. 
Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy-
psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy-
psixologik muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya 
qilish sifatida qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan.  
Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar: 
 xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik 
xususiyatlari; 
 mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari; 
 xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi; 
 axborot ta’minoti va undan foydalanish; 
 xodimlarni rag‘batlantirish tizimi; 
 jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit; 
 xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari. 
Ilmiybaza.uz  operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi). Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun tasdiqlangan qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar kiradi. Ularning tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy, nazariy va amaliy jihatlari hisobga olinishi kerak. Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar, uslubiyotlar, qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan hujjatlar, hamda korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar, farmoyishlar, ko‘rsatmalarni oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti barcha tizimchalarining tarkibi, mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari kerak. Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq foydalanishdan to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap farmoyishlar, ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va javobgarliklarni topshirish haqida ketmoqda. Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy- psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy- psixologik muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya qilish sifatida qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan. Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar:  xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik xususiyatlari;  mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari;  xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi;  axborot ta’minoti va undan foydalanish;  xodimlarni rag‘batlantirish tizimi;  jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit;  xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari. Ilmiybaza.uz 
 
 Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi: 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab 
chiqish; 
 bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va 
nazorat qilish; 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish 
bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqish, 
 bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish, 
 ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish. 
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik 
usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir; 
 rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi; 
 jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha 
xabardorligi; 
 jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi; 
 jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati 
uchun javobgarlikni o‘ziga olinishi; 
 jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish; 
 do‘stona va ishga doir tanqid; 
 masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi; 
 jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi; 
 o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar. 
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning 
maxsus bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida 
quyidagilardan foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash, 
menejerlarni o‘qitish va davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat 
jamoalarini xodimlarni psixologik birga bo‘la olishlarini hisobga olish bilan 
shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va o‘zaro hamkorlik 
Ilmiybaza.uz Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi:  ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab chiqish;  bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va nazorat qilish;  ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqish,  bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish,  ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish. Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir;  rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi;  jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha xabardorligi;  jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi;  jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati uchun javobgarlikni o‘ziga olinishi;  jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish;  do‘stona va ishga doir tanqid;  masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi;  jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi;  o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar. Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning maxsus bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida quyidagilardan foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash, menejerlarni o‘qitish va davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat jamoalarini xodimlarni psixologik birga bo‘la olishlarini hisobga olish bilan shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va o‘zaro hamkorlik Ilmiybaza.uz 
 
ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik usullar, 
rahbarlikning tegishli uslubi.  
Jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda 
sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining 
bir birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini 
aniqlash, hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini 
aniqlashga imkon beradi. 
Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi. 
Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning 
iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni 
demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy-
psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan. 
Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra, 
majmuaviy bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy 
rag‘batlantirish, ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar 
aniq vaziyatlarda bir birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv 
ob’ektiga ta’sirni majmuaviy belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil 
darajadagi menejerlar boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari, 
tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan 
usullarni qo‘llashlari kerak. 
 
Ilmiybaza.uz ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik usullar, rahbarlikning tegishli uslubi. Jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining bir birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini aniqlash, hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini aniqlashga imkon beradi. Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi. Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy- psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan. Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra, majmuaviy bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy rag‘batlantirish, ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar aniq vaziyatlarda bir birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv ob’ektiga ta’sirni majmuaviy belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil darajadagi menejerlar boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari, tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan usullarni qo‘llashlari kerak.