MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI (Boshqaruv va menejment, Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari, Boshqaruv usullari)
Yuklangan vaqt
2024-05-13
Yuklab olishlar soni
3
Sahifalar soni
20
Faytl hajmi
83,5 KB
Ilmiybaza.uz
MENEJMENTNING NAZARIY ASOSLARI
Reja:
1. Boshqaruv va menejment
2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi
3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
4. Boshqaruv usullari
Ilmiybaza.uz
Tayanch iboralar: boshqaruv , ilmiy yondoshuv, vaziyatli yondashuv, tizimli
yondashuv, usullar, iqtisodiy usul, ijtimoiy-ruxiy usul, tashkiliy-farmoyish usuli
1. Boshqaruv va menejment
Menejment (ing. management- boshqarmoq, idora qilmoq, tashkil qilmoq) –
bu: ishlab chiqarish, tijoratni boshqarish bo‘yicha, ma’lum maqsadlarni ko‘zlovchi
amaliy faoliyat;
- boshqaruv, nazariyasi, fani boshqaruv tamoyillari, usullari, vosita- lari va
shakllarining majmuasi;
- mamlakatimizning hozirgi zamon amaliyotida korxona, aksiyadorlik
jamiyatining rahbarlik qiluvchi tarkibidir.
“Menejment” tushunchasi bizning turmushimizga mustahkam kirib borgan va
o‘zbekcha ishga doir faoliyat uchun odatiy bo‘lib qolgan. Ammo shuni hisobga olish
zarurki, gap yangi falsafa haqida ketmoqda, bunda qadriyatlar va ustivorliklarning
yangi tizimlari amalda bo‘ladilar.
Shunday qilib, “menejment” atamasi zamonaviy tashkilotni boshqarishga
nisbatan qo‘llaniladi, shu vaqtda esa boshqa maqsadlar uchun boshqa atamalar,
masalan: government admiristration – davlat boshqaruvi va publik admiristration –
ijtimoiy boshqaruvdan foydalaniladi. Bizning sharoitlarda buning uchun “tashkil
qilish”, “tartibga solish”, “boshqarish” va “ma’muriy boshqarish” atamalarini
qo‘llash kerak. Shunga qaramasdan davlat, jamoa va boshqa tashkilotlar ham agar
o‘z maqsadlariga kamroq xarajatlar, faoliyat yuritish va davlat tomonidan tartibga
solishning yuqori samaradorligida erishishni istasalar, menejmentning ba’zi bir
tamoyillari va usullaridan foydalanishlari zarur.
Yuqorida bayon qilinganlari hisobga olish bilan ushbu ishda “boshqaruv”
atamasi shartlilikning ma’lum darajasi bilan “menejment” ma’nosida ham
qo‘llaniladi.
Ilmiybaza.uz
Masalan, boshqaruv tizimini barqaror, ishonchli, istiqbolli va samarali faoliyat
yuritishning ta’minlovchi boshqaruv nazariyasi, ilmiy yondashuvlar, jarayonlar,
tamoyillar va usullarni ishlab chiqish menejmentning fan sifatidagi maqsadi bo‘ladi.
Shuning bilan bir vaqtda, menejmentning samarali boshqaruv amaliyoti
sifatidagi maqsadi tashkilotning yuqori foydaliligi, raqobatbardoshligi va boshqa
maqsadlariga ishlab chiqarish, savdo va boshqa jarayonini ratsional tashkil qilish va
tashkilotning texnik-texnologik bazasini rivojlantirish yo‘li bilan erishishdan
iboratdir
Moliyaviy menejment – bu moliyalarni boshqarishning barqarorligi,
ishonchliligi va samaradorligini ta’minlashning majmuaviy tizimidir. U o‘z ichiga
moliyaviy ko‘rsatkichlarni menejmentga ilmiy yondashuvlar va tamoyillar,
daromadlar va xarajatlar balansi, resurslardan foydala- nishning samaradorligi
ko‘rsatkichlari, ishlar va tovarlar rentabelligiga rioya qilish bilan shakllantirish va
rejalashtirishni oladi.
Innovatsion menejment – bu mulk egasi tomonidan innovatsiyalarning barcha
turlarini rivojlantirishga kiritiladigan investitsiyalarni boshqarishning majmuaviy
usuli. U o‘z ichiga tashkiliy tuzilmalarni qurish, innovatsiyalarning yo‘nalishlarini
tanlash,
innovatsiyalar,
xodimlarni
boshqarishning
har
xil
jihatlarini
muvofiqlashtirishni oladi.
Savdo menejmenti – savdo korxonasi faoliyatining barcha asosiy jihatlarini
boshqarish jarayonidan iborat bo‘ladi. U aniq savdo korxonasini rivojlantirish
masalalari bo‘yicha ratsionalroq boshqaruv qarorlarini shakllantirish, uning faoliyati
har xil yo‘nalishlarini muvofiqlashtirish va bu faoliyatning yakuniy natijalari yuqori
samaradorligini ta’minlashga qaratilgan.
Maxsus menejmentning yuqorida keltirilgan turlaridan tashqari hozirgi vaqtda
quyidagi boshqa turlari ham ishlab chiqilmoqda: ijtimoiy soha, bank, soliq, tashkiliy,
xalqaro menejment va boshqalar.
Ijtimoiy rivojlanishning davriy xarakteri, inqiroz sharoitlarida qarorlar qabul
qilish zaruriyati menejmentning nazariyasi va amaliyotini rivojlanishiga jiddiy
motivatsiya bo‘lgan. G‘arbning ilg‘or mamlakatlari tajribasi shuni ko‘rsatadiki,
Ilmiybaza.uz
menejment oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarmoqda va uning samaradorligini
oshishida juda katta rol ilmiy-texnik taraqqiyot yutuqlaridan foydalanishga
tegishlidir.
Bunda shuni ta’kidlash kerakki, keyingi yillarda boshqaruv tizimlarini
rivojlantirish markazlari zamonaviy darajada takomillashyapti. Eng rivojlangan
mamlakatlar guruhida Yaponiya, Germaniya va Shvesariya yetakchilik qilmoqda.
Boshqaruvning zamonaviy talablariga muvofiq AQSh -9, Fransiya – 12, Italiya – 14,
Buyuk Britaniya -16 o‘rinda turibdi. Keyingi 10-15 yillar ichida iqtisodiyotida
keskin ko‘tarilish xos bo‘lgan mamlakatlar orasida Singapur, Gonkong va Tayvan
yetakchilik qilmoqdalar.
2. Boshqaruv (menejment)ning mohiyati va tizimi
Umumiy ko‘rinishda boshqaruv ikkita ob’ektning maqsadiga qaratilgan o‘zaro
hamkorligidan iborat bo‘lib, bunda ulardan biri boshqaruv sub’ekti o‘rnida, boshqasi
esa boshqaruv ob’ekti o‘rnida bo‘ladi. Bu o‘zaro hamkorlik uchun quyidagilar
xosdir:
boshqaruv sub’ekti boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatish impulslari
(boshqaruv buyruqlari)ni jo‘natadi, ular boshqaruv ob’ekti qanday faoliyat yuritishi
haqidagi axborotga ega bo‘ldilar;
boshqaruv ob’ekti ushbu impulslar (buyruqlar)ni oladi va ularga muvofiq
harakat qiladi.
Бошқарув субъекти
(бошқарувчи тизимча)
Бошқарув субъекти
(бошқарилувчи тизимча)
Ilmiybaza.uz
2-rasm. Boshqaruv tizimining boshqaruvchi va boshqariluvchi tizimchalari
Boshqaruv sub’ekti sifatida firmalar bo‘limlari va xizmatlari majmuasini yoki
alohida bo‘linma, yakka shaxs va boshqalarni ko‘rib chiqish mumkin. Boshqaruv
ob’ekti sifatida xodim, mehnat jamoasi, tovarlar, resurslar, hujjatlar va h.q. bo‘ladi.
Masalan, usta uchastkaning ishini tashkil qiladi. Bunda u past darajadagi menejer
yoki boshqaruv sub’ekti, ishchilar esa – boshqaruv ob’ektlari bo‘ladi. Tashkilotning
tijorat direktori bo‘linmalarning ishini tashkil qiladi. Bunda u menejer yoki
boshqaruv sub’ekti, ko‘rsatilgan bo‘linmalar- boshqaruv ob’ektlari bo‘ladilar.
Boshqaruvning boshqa ta’riflari ham mavjud. Masalan, ko‘zga ko‘ringan
tadqiqotchi P. Druker (AQSh) hisoblaydiki, boshqaruv bu tashkil qilinmagan to‘dani
samarali maqsadga yo‘naltiriruvchi va ishlab chiqarish guruhiga aylantiruvchi
faoliyatning asosiy turidir. Amerikali olim K.Killen boshqaruvni “ishni
boshqalarning qo‘li bilan bajarish” sifatida belgilaydi.
Sub’ektning boshqaruv ob’ekti bilan o‘zaro hamkorligi uchun ular o‘rtasida
majmuaviy xarakterga ega munosabatlar mavjud bo‘lishi zarur. Bunda
boshqaruvning ayrim darajalaridagi munosabatlarning u yoki bu turlari ustunlik
qiladilar. Iqtisodiy munosabatlarga asoslangan boshqaruv munosabatlari keng
tarqalgandirlar. Munosabatlarning quyidagi ikki turi boshqaruv uchun prinsipial
bo‘ladi: assotsiatsiyalangan mulk egalarining birgalikdagi faoliyati jarayonida
mehnatni taqsimlanishi va kooperatsiyalashuvida vujudga keluvchi munosabatlar va
mulk egalari va ishlab chiqarish vositalaridan foydalanuvchilar o‘rtasida vujudga
kelgan yollash munosabatlari (to‘lov munosabatlari).
Agar bir tomondan boshqaruv sub’ektida boshqarishga ehtiyoj va imkoniyat,
boshqa tomondan esa – boshqaruv ob’ekti boshqaruv buyruqlarini bajarishga
ehtiyoji va imkoniyati bo‘lsa, boshqaruv haqiqiy bo‘ladi.
Sub’ektni boshqaruvchi faoliyati bunda u qanday maqsadlarni ko‘zlashiga
ko‘ra ma’lum yo‘nalishni oladi. Agar boshqaruv maqsadlari sub’ektning boshqaruv
Ilmiybaza.uz
faoliyati jarayonida ko‘zlangan maqsadiga mos kelsa, u samarali boshqarishga
qaratilgan bo‘ladi.
Boshqaruv sub’ektining boshqaruvni amalga oshirish imkoniyati, birinchidan
tashkiliy-texnik jihatlar bilan xodimlarda aloqa va axborotlarni uzatishning kerakli
kanallari, boshqaruvning talab qilishidagi texnikasi va h.k. mavjudligi bilan,
ikkinchidan, boshqaruv sub’ektida boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning, uning
yordamida buyruqlarni bajarishga undovchi dastaklarning mavjudligi bilan, ya’ni
boshqaruv obektining boshqaruv buyruqlarini bajarishga imkoniyati va tayyorligi
bilan asoslanadi.
Boshqaruvni faqat tashkilotning tarkibiy qismi bo‘lgan haqiqiy harakat qiluvchi
tizim mavjud bo‘lgandagini amalga oshirish mumkin, u tizimli boshqaruv deb
ataladi.
Zamonaviy tashkilotni boshqarish tizimi quyidagi talablarga javob berishi
kerak:
yuqori egiluvchanlikka ega bo‘lish;
ishlab chiqarishning mehnatni nazorat qilish, tashkil etish va taqsimlashning
tegishli shakllarini talab qiluvchi texnologiyasiga o‘xshash bo‘lish;
korxonaning tashqi va ichki muhiti, bozor holatining omillari o‘zgarishlariga
operativ javob qaytarish;
tashkilotni boshqarishning yuqori samaradorligini ta’minlash;
tashkilotning rivojlanishiga ko‘maklashish;
fan va ilg‘or amaliyot yutuqlarini tadbiq etilishini ta’minlash;
o‘zini o‘zi tartibga solish xususiyatiga ega bo‘lish.
Aloqa boshqaruvning har qanday tizimining muqarrar elementi bo‘ladi.
Aloqalar to‘g‘ridan to‘g‘ri, teskari, vertikal, gorizontal va diagonalli va h.k bo‘lishi
mumkin.
To‘g‘ridan to‘g‘ri aloqa - bu boshqaruv sub’ektining ob’ektga boshqaruv
buyruqlari, qarorlar, tavsiyalar va x.q ko‘rinishidagi ta’siridir. Teskari aloqa - bu
boshqaruv ob’ektidan boshqaruv sub’ektiga chiquvchi axborotdir.
Ilmiybaza.uz
Keltirilgan to‘g‘ridan to‘g‘ri va teskari aloqalar vertikalga kiradilar. Ulardan
tashqari rasmiy va norasmiy munosabatlarni amalga oshishiga imkon beruvchi,
bilimlar va ko‘nikmalarni uzatishga ko‘maklashuvchi, boshqaruv tizimining
o‘zining oldiga qo‘ygan maqsadlariga erishish bo‘yicha bitta darajadagi
sub’ektlarning harakatlari mufoviqlashuvini ta’minlovchi gorinzontal aloqalar ham
mavjud. Dioganal aloqa, masalan, bitta bo‘limning mutaxassisi va boshqa
bo‘limning boshlig‘i o‘rtasida mavjud bo‘ladi.
Boshqaruv tizimini ikkita tizimchalar – boshqaruvchi (boshqaruv sub’ekti) va
boshqariluvchi (boshqaruv ob’ekti), hamda ular o‘rtasidagi to‘g‘ridan to‘g‘ri va
teskari aloqani tashkil qiluvchilarni elementar ko‘rinishida tasavvur qilish mumkin.
O.S. Vixanskiy va A.I. Naumov boshqaruv tizimida uchta tizimchani
belgilaydilar. Birinchi tizim boshqaruv tizimi sifatida avvalroq qabul qilingan. Bu
o‘zlarining oldilariga qo‘yilgan vazifalarni bajaruvchi boshqaruv idoralari,
bo‘linmalar va ijrochilar majmuasi, ular yordamida boshqaruv amalga oshiriladigan
usullar yig‘indisidir. Ushbu tizimchani tashkilot, texnologiya va boshqaruv
usullarining birligi deb belgilash mumkin. U tarkibiy-vazifaviy deb ataladi va
boshqaruv tizimining “negizi” sifatida bo‘ladi.
Ikkinchi tizimcha – axborotli - ahloqiy. Quyidagilar uning asosiy bloklari
bo‘ladilar:
- boshqaruv g‘oyasi va boshqaruv tizimini qiymatga yo‘naltirish;
- boshqaruv jarayoni ishtirokchilarining manfaatlari va axloqiy me’yorlari;
- boshqaruv tizimidagi axborotlar va kommunikatsiyalar.
Ushbu bloklar yig‘indisi asosan butun ko‘rib chiqilayotgan tizimchani qamrab
oladi, ammo boshqaruvning alohida tizimlarida qo‘shimcha bloklar, masalan: milliy
manfaatlar, milliy boshqaruv steorotiplari va x.q bo‘lishi mumkin. Hozirgi vaqtda
ob’ektiv sodir bo‘layotgan axborotlarni jadal va keng tarqalish munosabatlari bilan
ushbu tizimchaning roli keskin o‘sadi.
Boshqaruv tizimining o‘zini o‘zi rivojlantirish tizimchasi uchinchi tizimcha
bo‘ladi. Uni paydo bo‘lishi boshqaruv tizimida o‘zini o‘zi takomil- lashtirishga
intilish, ilg‘or g‘oyalarini qidirib topish va ishlab chiqish, ularni amaliyotga tadbiq
Ilmiybaza.uz
etish kabi sifatlarni vujudga kelishi bilan asoslanadi. Bu tizimcha nafaqat ko‘rsatib
o‘tilgan sifatlarni aks ettiradi, balki, ularni qayta ishlab chiqilishi, tarqatilishi va
amalga tadbiq etilishiga yordam beradi.
Ushbu tizimcha ikkita qismga ajratilishi mumkin, birinchisi – boshqaruv
tizimini muntazam ravishda takomillashish va rivojlanishga yo‘naltiradi. Ikkinchisi
uni rivojlanishini ta’minlaydi.
R.A.Fatxutdinov tashkilot menejmenti tizimining quyidagi tuzilishini taklif
etadi.
Tashqi
muhit
Kirish Chiqish
Менежмент-
нинг илмий
ёндашувлар
тамойиллари
усуллар
Бошқарувчи тизимча
Таъминлочи
тизимча
Мақсадий
тизимча
Ilmiybaza.uz
Teskari
aloqa
2.2. rasm. Menejment tizimining tuzilishi
Bunda quyidagilar tashkilotning menejment tizimi maqsadli tizimchasining
tarkibiy qismlari bo‘ladilar: ishlab chiqarilayotgan tovarlar va xizmatlarning sifatini
oshirish, resurslarni tejash, tovarlarni sotish bozorlarini kengaytirish, ishlab
chiqarishni tashkiliy-texnik rivojlantirish, jamoani ijtimoiy rivojlanishi va atrof-
muhitni muhofaza qilish.
Tashkilot menejment tizimining ta’minlovchi tizimchasi quyidagilarni o‘z
ichiga oladi: uslubiy ta’minot, resurslar ta’minoti, axborot ta’minoti va xuquqiy
ta’minot.
Vazifaviy tizimcha quyidagi tarkibiy qismlarni o‘z ichiga oladi: marketing,
rejalashtirish, jarayonlarni tashkil qilish, hisobga olish va nazorat, motivatsiya va
tartibga solish.
Tashkilot menejmenti tizimini boshqaruvchi tizimchasi quyidagilarni o‘z ichiga
quyidagilarni oladi: xodimlarni boshqarish, menejmentning sotsiologiyasi va
psixologiyasi, boshqaruv qarorlarini ishlab chiqish va amalga oshirish, qarorlarni
qabul qilishdagi tahlil, qarorlarni qabul qilishdagi bashorat.
3. Menejmentning ilmiy yondashuvlari va tamoyillari
Menejmentning samaradorligi ko‘proq darajada ilmiy yondashuvlar va
tamoyillardan foydalanish bilan belgalanadi. Hozirgi vaqtda amaliyotda
Вазифавий тизимча
Ilmiybaza.uz
menejmentga nisbatan faqat ba’zi bir ilmiy yondashuvlar va tamoyillar qo‘llaniladi.,
bu uni tushunishni “torligi” bilan izohlanadi.
Har bir ob’ektni boshqarishning nazariyasi va amaliyoti tahlili R.A.Fatxutdinov
bo‘yicha menejmentga nisbatan o‘z ilmiy yondoshuvlarini qo‘llash zarurligini
belgilashga imkon beradi. (2.1- jadval).
2.1-jadval
Menejmentga nisbatan yondoshuvlar
Nomi
Qisqacha mazmuni
Ma’muriy
Qayta ishlab
chiqaruvchi
Dinamik
Integratsiyali
Miqdoriy
Majmuaviy
Marketingli
Me’yoriy
Ahloqiy
Ma’muriy yondoshuvda me’yoriy hujjatlardagi menejment
tizimining vazifalari, huquqlari, majburiyatlari, element- lari tartibga
solinadi
Qayta ishlab chiqaruvchi yondoshuv bozor ehtiyojlarini
kamroq xarajatlar bilan qanoatlantirish uchun tovar ishlab
chiqarishni doimo qaytadan boshlashga mo‘ljallangan
Dinamik
yondoshuvda
boshqaruv
ob’ekti
dialektik
rivojlanishda, sabab-natija aloqalarida va birgalikdagi tobelikda
ko‘rib chiqiladi
Integratsiyali yondoshuvda alohida tizimchalar va boshqaruv
tizimining elementlari o‘rtasida o‘zaro aloqa o‘rnatiladi
Miqdoriy yondoshuvning mohiyati matematik, statistik va
muxandislik
hisoblashlar
yordamida
miqdoriy
baholashdan
foydalanishdan iboratdir
Majmuaviy yondoshuvda menejmentning texnik, iqtisodiy
ijtimoiy va boshqa jihatlari hisobga olinadi
Marketing
yondoshuvi
boshqaruvchi
tizimchalarni
iste’molchi- ga qaratishni ko‘zda tutadi
Me’yoriy
yondoshuvda
boshqaruvdagi
me’yorlar
va
normativlar belgilanadi
Ilmiybaza.uz
Jarayonli
Tizimli
Vaziyatli
Vazifaviy
Ahloqiy yondoshuv xodimga shaxsiy imkoniyatlarini his
qilishga yordam berishdan iboratdir.
Jarayonli yondoshuvda boshqaruv o‘zaro bog‘liq vazifalarning
majmuasi sifatida ko‘rib chiqiladi
Tizimli yondoshuvda har qanday tizimga o‘zaro bog‘liq
elementlarning majmuasi sifatida qaraladi
Vaziyatli yondoshuv boshqaruvning har xil usullar qo‘llanishi
aniq vaziyat bilan belgilanishi nazarda tutiladi
Vazifaviy yondoshuvning mohiyati ehtiyojni qanoatlashtirish
uchun bajarish kerak bo‘lgan vazifalarning majmuasi sifatida ko‘rib
chiqilishida iborat bo‘ladi
Ushbu yondoshuvlarni boshqaruvning asosiy tamoyillariga kiritish mumkin.
Boshqaruv jarayonlarini aniq ob’ektlarini boshqarish jarayonida boshqaruv
sub’ektlari(idoralari) amal qilishlari kerak bo‘lgan jamiyatning ob’ektiv qonunlari
va qonuniyatlaridan kelib chiquvchi asosiy qoidalar sifatida belgilash mumkin.
Birinchi marta “boshqaruv tamoyillari” atamasini F. Teylor kirit- gan, u 1911
yilda “Ilmiy menejment tamoyillari” nomi ostida asarini nashr qilgan. Ishlarni
bajarish asoslari va mehnat operatsiyalarini o‘rganish asosida ishchilarning shaxsiy
mehnatlarini boshqarishning to‘rtta tamoyillarini shakllantirgan:
ishning har bir elementini bajarilishiga ilmiy yondoshuv;
ishchilarni tanlash, o‘qitish va mashq qildirishga ilmiy yondoshuv;
ishchilar bilan kooperatsiyalashish;
natijalar uchun javobgarlikni menejerlar va ishchilar o‘rtasida taqsimlash.
Menejment sohasidagi boshqa mashhur mutaxassis A.Fayol 1916 yilda
“Umumiy va sanoat boshqaruvi” kitobida tashkilotlardagi boshqaruvchilar ishini
shakllantirilgan holda ta’riflashni taklif qilgan va boshqaruvning 14 tamoyillarini
shakllantirgan, boshqaruv vazifalarini hal qilish va menejment vazifalarini
bajarishda ularga amal qilish taklif etiladi (2.2. - jadval).
Ilmiybaza.uz
1
2.2 - jadval
Menejment tamoyillari (A.Fayol bo‘yicha)
Tamoyil
Tamoyilning mazmuni
Mehnat taqsimoti
Vakolatlar va
javobgarlik
Intizom
Yakka hukmronlik
Harakatlar birligi
Shaxsiy manfaat-
larni bo‘ysindiri-
lishi
Xodimlarni muko-
fatlash
Markazlashtirish
Ish kuchidan samarali foydalanish uchun ishlarni ixtisos-
lashtirish
(ishlovchilarning
harakatlari
yo‘naltiriladigan
maqsadlar sonini qisqartirish hisobiga)
Har bir ishlovchiga ishni bajarish uchun javobgarlikka ega
bo‘lish uchun yetarli bo‘lgan vakolatlarni berish kerak
Ishchilar rahbariyat bilan bitim shartlariga bo‘ysunishlari
kerak, menejerlar intizomni bizuvchilarga nisbatan adolatli
jazolarni qo‘llashlari kerak
Xodim ko‘rsatmalarni oladi va faqat bitta bevosita boshliq
oldida hisob beradi
Bir xil maqsadga ega bo‘lgan barcha harakatlar guruhlarga
bir-lashtirilishlari va yagona reja bo‘yicha amalga oshirilishlari
kerak
Tashkilot manfaatlari yakka shaxslar manfaatlaridan
ustunlik- ka egalar
Xodimlar tomonidan o‘z manfaatlari uchun adolatli
mukofotni olinishi
Boshqaruvchi markazga ega tashkilotdagi yagona tartib.
Markazlashtirish va markazlashtirmaslik o‘rtasida eng to‘g‘ri
nisbatlarda eng yaxshi natijalarga erishiladi. Vakolatlar
(hukmronlik) javobgarlikka mutanosib ravishda berilishi kerak
1 Мескон М.Х. и др. Основы менеджмента. 3- е издание: Пер. с англ.- М.: ООО «И.Д. Вильямс», 2008.- 672 с.
Ilmiybaza.uz
Qoyali zanjir
Tartib
Adolat
Xodimlarning
barqarorligi
Tashabbus
Korporativ ruh
Buyruqlarning uzilmaslik zanjiri, u bo‘yicha farmoyishlar
uzatiladi va ierarxiyaning barcha bosqichlar o‘rtasidagi
kommunikatsiyalar amalga oshiriladi (“boshliqlar zanjiri”)
Har bir xodim uchun ish joyi va har bir xodim o‘zining ish
joyida
Ma’lum qoidalar va bitimlar qoyali zanjirning har bir
bosqichida hayotga adolatli ravishda tadbiq etilishlari kerak
Ishlovchilarning tashkilot va uzoq muddatli ishga nisbatan
sodiqligini o‘rnatish, chunki xodimlar qo‘nimsizligi samarador-
likni pasaytiradi.-
Ishlovchilarni
ularga
topshirilgan
vakolatlar
va
bajarilayotgan ishlari doirasida mustaqil fikr yuritishni ishlab
chiqishga rag‘batlantirish.
Xodimlar va tashkilot manfaatlarining uyg‘unligi harakatlar
birligini ta’minlaydi (“kuch - birlashishda”)
Sotsiolog M.Veber ma’muriy tashkilotlar tomonidan boshqaruvning prus
tajribasini umumlashtirish asosida universal qoidalar deb ataluvchilarni ishlab
chiqqan. Uning fikriga ko‘ra, boshqaruvning har qanday idoralari ularga amal
qilishlari kerak. Boshqaruv tamoyillarini o‘rganish keyinchalik bir qator
mamlakatimiz va xorij olimlari tomonidan davom ettirilgan.
Boshqaruv tamoyillari boshqaruvning erishishga harakat qilishi zarur bo‘lgan
nazariy idealini aks ettiradilar. Bu tamoyillarni amalga oshirilishi boshqaruvning
barcha bosqichlaridagi samaradorligi va ilmiy- ligining mezoni bo‘ladi.
Boshqaruv tamoyillari cheklovchi shartlar sifatida bo‘ladilar. Bundan tashqari,
boshqaruv sifatini, ya’ni boshqaruv jarayoni natijalarini baholashda ularga amal
qilish zarur. Bu ma’noda boshqaruv idoralari ishining sifati, natijaviyligi
baholashning mezonlariga aylanadilar.
Ilmiybaza.uz
Menement tizimini shakllanishi, faoliyat yuritishi va rivojlanishi uchun ko‘rsatib
o‘tilgan asosiy tamoyillardan tashqari yana qo‘shimcha tamoyillarga rioya qilish
zarur, ular boshqaruv tizimining barcha tizimchalari uchun umumiy bo‘ladilar:
boshqaruvni amalga oshirishda ixtisoslashish va universallashishni muvofiq
biriktirish (boshqaruv ishlarini bajarishda ixtisoslashish va universalashish
o‘rtasidagi muvofiq nisbat ta’minlanishi kerak);
tashqi muhitga nisbatan barqarorlik (tashkilot makro- yoki mikro- muhitining
ayrim elementlarini o‘zgarishida boshqaruv tizimi faoliyat yuritishni davom ettirishi
va qo‘yilgan maqsadlarni bajarishi kerak);
boshqaruvning tejamkorligi (boshqaruvni amalga oshirish va maqsadlarga
erishish uchun usullar va vositalarni tanlashda mehnat, moddiy, vaqt, moliyaviy va
boshqa xarajatlarni chegaralash zarur);
boshqaruvning samaradorligi;
boshqaruvning insonparvarligi;
ta’sir ko‘rsatish usullari va vositalarining boshqaruv ob’ektiga xos bo‘lgan
qonuniyatlarga mosligi (boshqaruvda boshqaruv ob’ektining holati va rivojlanishi
qonunlarini hisobga olish zarur);
vakolatlarning qo‘yilgan vazifalarga mosligi (rahbariyat boshqaruv idoralari
va xodimlariga o‘zlarining oldiga qo‘yilgan vazifalarni bajarish uchun zarur bo‘lgan
vakolatlarni berishi kerak);
istisno qilish (faqat standartlar va qoidalardan kattaroq chetga chiqishlarda
nazorat tizimi ishga tushishi kerak);
boshqaruvda
markazlashtirish
va
markazlashtirmaslikni
biriktirish
(boshqaruvning har bir aniq tizimida tegishli vazifalari bajarishni markazlashtirish
(markazlashtirmaslik)ning muvofiq darajasi bo‘lishi kerak.
Boshqaruvning keltirilgan asosiy va qo‘shimcha tamoyillari har qanday
tizimcha uchun xosdir. Shuning bilan birga boshqaruv tizimining har bir tizimchasi
yana o‘ziga xos tizimchalar asosida shakllanishlari va faoliyat yuritishlari kerak.
Masalan, quyidagilar xodimlarni boshqarishning o‘ziga xos tamoyillari bo‘ladilar:
Ilmiybaza.uz
mehnat taqsimoti, yakka xukmronlik, shaxsiy manfaatlarni umumiyga bo‘ysunishi
va boshqalar.
G‘arbda vujudga kelgan boshqaruvga qarashlarning zamonaviy tizimi
boshqaruvning quyidagi tizimlariga suyanadi:
ishlovchilarga nisbatan xayrihohlik;
muvaffaqiyatli menejmentning sharti sifatidagi javobgarlik;
firmani gorizontal va vertikal bo‘yicha kesib o‘tuvchi kommunikatsiyalar;
firmadagi ishlovchilarning qobiliyatlarini rivojlanishiga ko‘maklashuvchi
muhit;
har bir ishlovchining firma natijalaridagi ulushli ishtiroki;
atrof-muhitdagi o‘zgarishlarga o‘z vaqtida javob qaytarish;
odamlar bilan ishlashda ishdan qanoatlanganlikni ta’minlovchi usullardan
foydalanish;
ishni muvofiqlashtirishning sharti sifatida menejerlarning ishdagi barcha
bosqichlardagi ishtiroki;
menejer ishda to‘qnash keladigan kishilarni eshitishni bilish;
biznesning etikasi;
xodimlarni boshqarishga jalb qilish;
xalollik va odamlarga ishonch;
menejmentning fundamental asoslari: sifat, xarajatlar, servis, yangiliklar,
resurslarni nazorat qilish, xodimlarga suyanish;
shaxsiy ishning sifati va uni doimiy ravishda takomillashtirish.
Boshqaruv nazariyasi bo‘yicha asarlarda boshqaruvning 30 dan ortiq
tamoyillari keltiriladi. Buning ustiga, ijtimoiy rivojlanishni borishida xo‘jalik
yuritishning ma’muriy buyruqbozlik tizimini faoliyat yuritishi uchun xos bo‘lgan
boshqaruvning ba’zi bir tamoyillari o‘zlarining dolzarbliklarini yo‘qotganlar,
masalan o‘zgarishlarning keyingi o‘n yilliklarda mavjud bo‘lgan demokratik
markazlashish tamoyili. Shuning bilan bir vaqtda boshqaruvning zamonaviy
Ilmiybaza.uz
sharoitlariga adekvat bo‘lgan yangi tamoyillari ishlab chiqilmoqda, masalan tashqi
muhit omillari ta’siriga barqarorlik tamoyili.
4. Boshqaruv usullari
Boshqaruv usullari – bu qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun boshqaruvchi
tizimcha – boshqaruv sub’ektini boshqariluvchi tizimcha – boshqaruv ob’ekti
(xodim, jamoa, boshqaruvning ijtimoiy–iqtisodiy ob’ekti)ga ta’sir ko‘rsatish
usullaridir. Boshqaruv usullari va boshqaruv jarayoni usullari ajratiladilar.
Boshqaruv usullari boshqaruv ob’ektiga ta’sir ko‘rsatishning yakunlangan
jarayonini ta’riflaydilar. Boshqaruv jarayoni usullari bilan faqat ayrim ishlar
bajariladi.
Yana to‘g‘ridan to‘g‘ri va vositali ta’sir ko‘rsatish, rasmiy va norasmiy usullari
ham ajratiladilar. To‘g‘ridan to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatish usullardan foydalanishda
ta’sirning bevosita natijasini olish ko‘zda tutiladi; vositali ta’sir ko‘rsatish usullari
bilan yuqori natijalarga erishish uchun sharoitlar yaratiladi. Rasmiy va norasmiy
ta’sir ko‘rsatish usullarining nisbati boshqaruv uslubining o‘ziga xos alomatlarini
aks ettiradi.
Boshqaruv usullari tizimida umumiy usullar ajratiladi. Ularga an’anaviy
ravishda iqtisodiy, ma’muriy (ba’zida ularni tashkiliy deb ataydilar) va ijtimoiy-
psixologik usullar kiradilar.
Boshqaruvning iqtisodiy usullari boshqaruv ob’ektining iqtisodiy qonunlar
talablaridan ongli ravishda foydalanishga asoslangan iqtisodiy manfaatlariga ta’sir
ko‘rsatish usullarining majmuasidan iborat bo‘ladilar. Bu usullarni ikki guruhga
bo‘lish mumkin:
respublika, viloyat, tuman idoralari tomonidan foydalaniladigan usullar;
tashkilotlar (korxonalar) tomonidan foydalaniladigan usullar.
Birinchi guruhga mamlakat va mintaqaning soliq tizimlari va kredit – moliya
mexanizmlari, ya’ni korxona tashqi muhitning iqtisodiy omillari kiradilar.
Ikkinchi guruhni quyidagilar tashkil qiladilar:
Ilmiybaza.uz
xodimlarni moddiy rag‘batlantirish tizimi;
ishning sifati va samaradorligi uchun javobgarlik tizimi;
tashkilot faoliyat yuritishining iqtisodiy me’yorlari (fond bilan qurollanganlik
va mehnatning unumdorligi, mahsulotlarning turlari bo‘yicha rentabellik
me’yorlari), ular marketing tadqiqotlari, mahsulot sifatining asosiy ko‘rsatkichlari,
ishlab chiqarishning darajasi, shu jumladan biznes-rejani tahlil qilish asosida ishlab
chiqiladilar.
Har bir kishi ishining sifati va samaradorligini oshirishiga qaratilgan va shaxs
va jamiyat munosabatlarini uyg‘unlashtirish uchun motivatsiya va muvofiqlashtirish
qurollaridan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladigan xodimlarni rag‘batlantirish
boshqaruvning muhim iqtisodiy usuli bo‘ladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishning
zamonaviy shakllariga quyidagilar kiradilar:
ish haqi tizimini mehnatning miqdori va sifatiga muvofiq shakllantirish;
qo‘shimcha mukofotlar ko‘rinishidagi bonuslar, mukofotlar, asosiy ish haqiga
qo‘shimchalar;
xodimni tashkilot foydasini taqsimlashda ishtiroq etishi;
xodimga nafaqa jamg‘armasini shakllantirish ko‘rinishida imtiyozlar va
yengilliklar berish, xodimning xavfsizligini ta’minlash, unga transport xizmatlari,
turar -joy ijarasi va bolalar muassasalari, o‘qish, malakasini oshirishga haq to‘lashda
imtiyozlar berish, xodim va uning oila a’zolarini da’volash va dam olishlarini tashkil
qilish, xodimga tashkilot tomonidan ishlab chiqarilayotgan mahsulotni xarid
qilishda imtiyoz berish;
xodimga imtiyozli kreditlar berish;
xodim hayotini imtiyozli sug‘urtalash va boshqalar.
Rag‘batlantirishning sanab o‘tilgan shakllari bilan bir qatorda jazolar va
tanbehlar, imtiyozlarni pasaytirish yoki to‘liq olib tashlash tizimini qo‘llash
mumkin.
Boshqaruvning ma’muriy usullari quyidagilarni o‘z ichiga oladi:
mamlakat va mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimi;
tashkilotning me’yoriy va uslubiy (qo‘llash uchun majburiy) hujjatlari tizimi;
Ilmiybaza.uz
operativ boshqaruv tizimi(hukmronlik tizimi).
Mamlakat va ma’lum mintaqaning qonunchilik hujjatlari tizimiga respublika va
mintaqaviy idoralar tomonidan tegishli xududlarda majburiy qo‘llash uchun
tasdiqlangan qonunlar, farmonlar, qarorlar, standartlar, qoidalar va boshqa hujjatlar
kiradi. Ularning tartibi, tuzilish va mazmuni belgilashda boshqaruvning ilmiy,
nazariy va amaliy jihatlari hisobga olinishi kerak.
Korxona me’yoriy va uslubiy hujjatlari tizimi o‘z ichiga standartlar,
uslubiyotlar, qoidalar, yo‘riqnomalar va xuddi shunday uzoq vaqt foydalanadigan
hujjatlar, hamda korxona rahbariyati tomonidan tasdiqlangan buyruqlar,
farmoyishlar, ko‘rsatmalarni oladi. Ushbu hujjatlar aniq tashkilot menejmenti
barcha tizimchalarining tarkibi, mazmuni va o‘zaro aloqalarini tartibga solishlari
kerak.
Operativ boshqaruv tizim ham muhim ahamiyatga ega. Rahbariyatning o‘z
hokimiyatini amalga oshirishning to‘rtta usuli mavjud, ular undan to‘liq
foydalanishdan to undan to‘liq voz kechishgacha bo‘lgan diapazonda bo‘ladi. Gap
farmoyishlar, ommalashtirish, boshqaruvda ishtirok etish , vakolatlar va
javobgarliklarni topshirish haqida ketmoqda.
Boshqaruvning ijtimoiy-psixologik usullari boshqaruvga jamoadagi ijtimoiy-
psixologik jarayonlarni, xodimlar salomatligi va jamoadagi yaxshi ahloqiy-
psixologik muhitni saqlab qolish, qonunlar va me’yoriy hujjatlar talablariga rioya
qilish sifatida qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun qaratilgan.
Quyidagilar ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish ob’ektlari bo‘ladilar:
xodimlarning shaxsiy ta’riflari, hamda ularning ruhiy va ruhiy-fiziologik
xususiyatlari;
mehnatni va ish joylarini tashkil qilish usullari;
xodimlarni tanlash, joy joyiga qo‘yish, tayyorlash va qayta tayyorlash tizimi;
axborot ta’minoti va undan foydalanish;
xodimlarni rag‘batlantirish tizimi;
jamoadagi ahloqiy-psixologik muhit;
xodimlarning ijtimoiy-maishiy sharoitlari.
Ilmiybaza.uz
Ijtimoiy-psixologik jarayonlarni boshqarish o‘z ichiga quyidagilarni oladi:
ijtimoiy-psixologik jarayonlarning me’yorlari va normativlarini ishlab
chiqish;
bu me’yorlar va normativlarni bajarilishini tahlil qilish, hisobga olish va
nazorat qilish;
ijtimoiy-psixologik jarayonlarni me’yorlashtirish va sog‘lomlashtirish
bo‘yicha tadbirlarni ishlab chiqish,
bu tartiblarni tashkil qilish va ularni bajarilishini nazorat qilish,
ijtimoiy-psixologik jarayonlarni tartibga solish.
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlanishi ijtimoiy-psixologik
usullarning muhim vazifasi bo‘ladi. Quyidagilar uning muhim alomatlaridir;
rahbarlarning qo‘l ostidagilarga bosimini yo‘qligi;
jamoa a’zolarining o‘zlarining vazifalari va ishlari holati haqida yetarlicha
xabardorligi;
jamoa a’zolari va jamoatchilikning o‘zaro talabchanligi;
jamoaning har bir a’zosi tomonidan tashkilot (bo‘linma)dagi ishlarni holati
uchun javobgarlikni o‘ziga olinishi;
jamoaga tegishli ekanlikdan qanoatlanish;
do‘stona va ishga doir tanqid;
masalalarni muhokama qilishda fikrlarni erkin bildirilishi;
jamoada uzoqqa cho‘zilib ketgan, vazifaviy nizolarning yo‘qligi;
o‘zaro yordamning yuqori darajasi va boshqalar.
Jamoada qulay ahloqiy-psixologik muhitni ta’minlash uchun rahbarlarning
maxsus bilimlari va ko‘nikmalari talab qilinadi. Maxsus tadbirlar sifatida
quyidagilardan foydalanish kerak: xodimlarni ilmiy asoslangan holda tanlash,
menejerlarni o‘qitish va davriy ravishda attestatsiyadan o‘tkazish, mehnat
jamoalarini xodimlarni psixologik birga bo‘la olishlarini hisobga olish bilan
shakllantirish, jamoa a’zolarida o‘zaro tushunish va o‘zaro hamkorlik
Ilmiybaza.uz
ko‘nikmalarini ishlab chiqishga yordam beruvchi ijtimoiy-psixologik usullar,
rahbarlikning tegishli uslubi.
Jamoani shakllantirish va shaxslararo munosabatlarni tadqiqot qilishda
sotsiomatritsalar va sotsiogrammalarni tuzish tavsiya etiladi. U guruh a’zolarining
bir birlariga munosabatlarini va jamoaning jipsligi darajasini belgilash, yetakchini
aniqlash, hamda xodimlarning sotsiomatrik mavqi va jo‘shqin yengiltakligini
aniqlashga imkon beradi.
Ta’kidlash kerakki, amaliyotda boshqaruv usullari tizimi doimo o‘zgarib turadi.
Masalan, ma’muriy-buyruqbozlik tizimidan bozor tizimiga o‘tishda boshqaruvning
iqtisodiy usullari rivojlanganlar. Bundan tashqari, ijtimoiy hayot va iqtisodiyotni
demokratlashishi natijasida insoniy omilning roli o‘sgan, shuning uchun ijtimoiy-
psixologik omillarga ko‘proq e’tibor qaratila boshlangan.
Ammo, amaliyotda foydalaniladigan boshqaruv usullari, qoidaga ko‘ra,
majmuaviy bo‘ladilar, ya’ni ular bir vaqtda iqtisodiy manfaat, ma’naviy va moddiy
rag‘batlantirish, ijtimoiy-psixologik omillarni hisobga oladilar. Bunda ayrim usullar
aniq vaziyatlarda bir birlarini to‘ldirgan-day bo‘lib, har xil omillarning boshqaruv
ob’ektiga ta’sirni majmuaviy belgilashga imkon beradi. Bunday sharoitlarda har xil
darajadagi menejerlar boshqaruvning majmuaviy usullarini egallagan bo‘lishlari,
tanlovni to‘g‘ri bajarishlari va xuddi ushbu aniq sharoitlarda samaraliroq bo‘lgan
usullarni qo‘llashlari kerak.