MERKANTILIZM IQTISODIY TA’LIMOTI

Yuklangan vaqt

2025-09-07

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

11

Faytl hajmi

21,3 KB


 
 
 
 
MERKANTILIZM IQTISODIY TA’LIMOTI 
 
 
Reja: 
1.Boylik, etishmovchilik va mo‘l-ko‘lchilik 
2.Uning echimlari va yo‘nalishlari. 
3.Xususiy va xo‘jalik mulki 
4.Merkantilizm 
5.Turli mamlakatlarda merkantilizm ta’limotining o‘ziga xos xususiyatlari 
6.Boylik, etishmovchilik va mo‘l-ko‘lchilik 
 
Adam Smit Fransiyaga sayohat qilganida u fiziokratlar, deb atalgan bir 
guruh Fransuz yozuvchilaridan ta'sirlangan. Ular iqtisodiyot sohalarining bir-biriga 
bog‘liqligini yaxshi tushunishgan va nazorat qilinmagan bozorlar ishlash 
mexanizmini tahlil qilishgan. 
Merkantilizm XVIII asrda Fransiyada keng tarqalgan bo‘lsa ham 1750- 
yillarga kelib yangi fiziokratlar harakati boshlandi, lekin u uzoqqa cho‘zilmadi. U 
iqtisodiyotni tushunishda ber necha tahliliy tushunchalar berganligi sababli uning 
keyingi g‘oyalarining shakllanishida ahamiyatli rol o‘ynadi. Iqtisodiy ta’limotlar 
olimlari ko‘pincha har xil g‘oyalarni ularning birgina o’xshash taraflarini hisobga 
olib bir maktab sifatida tavsiflaydilar. Shunday bo'lsada, fiziokratlar ayrim 
muammolar bo‘yicha hayratlanarli tarzda izchil qarashlarni namoyon etganlar. 
Buning uch sababi mavjud. 
1. 
Fiziokratizm faqatgina Fransiyada yuzaga kelgan. 
Logotip
MERKANTILIZM IQTISODIY TA’LIMOTI Reja: 1.Boylik, etishmovchilik va mo‘l-ko‘lchilik 2.Uning echimlari va yo‘nalishlari. 3.Xususiy va xo‘jalik mulki 4.Merkantilizm 5.Turli mamlakatlarda merkantilizm ta’limotining o‘ziga xos xususiyatlari 6.Boylik, etishmovchilik va mo‘l-ko‘lchilik Adam Smit Fransiyaga sayohat qilganida u fiziokratlar, deb atalgan bir guruh Fransuz yozuvchilaridan ta'sirlangan. Ular iqtisodiyot sohalarining bir-biriga bog‘liqligini yaxshi tushunishgan va nazorat qilinmagan bozorlar ishlash mexanizmini tahlil qilishgan. Merkantilizm XVIII asrda Fransiyada keng tarqalgan bo‘lsa ham 1750- yillarga kelib yangi fiziokratlar harakati boshlandi, lekin u uzoqqa cho‘zilmadi. U iqtisodiyotni tushunishda ber necha tahliliy tushunchalar berganligi sababli uning keyingi g‘oyalarining shakllanishida ahamiyatli rol o‘ynadi. Iqtisodiy ta’limotlar olimlari ko‘pincha har xil g‘oyalarni ularning birgina o’xshash taraflarini hisobga olib bir maktab sifatida tavsiflaydilar. Shunday bo'lsada, fiziokratlar ayrim muammolar bo‘yicha hayratlanarli tarzda izchil qarashlarni namoyon etganlar. Buning uch sababi mavjud. 1. Fiziokratizm faqatgina Fransiyada yuzaga kelgan.
2. 
Fiziokrtlar g‘oyalari nisbatan qisqa, 1750-yildan 1780-yilgacha 
bo‘lgan davrda taqdim etilgan (fiziokratlar g‘oyalari 1750-yildan oldin va 
1780-yildan keyin hech kim bilmagan, deyiladi). 
3. 
Fiziokratlarning 
tanilgan 
boshlig‘i 
Fransua 
Kene 
(1694- 
1774)ning g'oyalari o‘zining izdoshlari tomonidan so‘zsiz qabul qilinar, bu 
izdoshlarining ishlari asosan boshqalari Kenening nazariyasiga ishontirish 
maqsadida yozilgan edi. 
Tableau Economique - Iqtisodiyot jadvali jamiyatning uch sohasini: 
fermerlar, yer egalari hamda hunarmand va xizmatkoriami asosiy qilib 
ko‘rsatadi. Hunarmandlardan boshqa sektorlar, tashqi savdo, davlat sektori 
yoki manufaktura keltirilmagan. Fiziokratlar tahlili iqtisodiy davr boshidagi 
yer egalarida qolgan 2000 livrlik sof mahsulotdan boshlanadi (livr frankdan 
oldingi Fransiya pul birligi). Sof mahsulot yer egasiga oldingi davr faoliyati 
uchun yer rentasi sifatida berilgan edi. Fiziokratlar faqat yer uning ishlab 
chiqarish xarajatidan ko‘ra ko‘proq mahsulot ishlab chiqarishi mumkin, deb 
qabul qilishadi; jadvalda bu unumdorlik 100 foiz, deb qabul qilingan. 
Masalan, hunarmandlar ishlab chiqargan mahsulotlar qiymati unga 
ishlatilgan ishlab chiqarish omillariga to‘lanadigan qiymat bilan teng bo’ladi. 
Faqatgina yeming mahsuloti unga ketadigan xarajatdan ko‘proq bo’ladi. 
Iqtisodiy jadval makroiqtisodiy sohalaring o‘zaro aloqalarining kuchli, ijodiy 
tushimchasini juda sodda ifodalab beradi. 
Fiziokratlaring iqtisodiyotning o‘zaro bog‘liqligi haqidagi qarashlari makro 
iqtisodiyotga oiddir. Ular Adam Smit singari mikroiqtisod darajada iqtisodning 
o‘zaro bog‘liqligi haqidagi nazariyani rivojlantirishga kam harakat qilganlar. 
Fiziokratlar Kenening “Iqtisodiy jadvali”ni o‘zlarining asosiy nazariy 
yutuqlari, deb hisoblashadi. Ular nafaqat iqtisodning turli sektorlari 
o‘rtasidagi aloqalari nazariy o‘rganishgan, balki ularing hajmini o‘lchashga 
harakat qilishgan. Bu darajada Nobel Mukofoti laureati Vasiliy Leontevning 
1930-yilda 
Logotip
2. Fiziokrtlar g‘oyalari nisbatan qisqa, 1750-yildan 1780-yilgacha bo‘lgan davrda taqdim etilgan (fiziokratlar g‘oyalari 1750-yildan oldin va 1780-yildan keyin hech kim bilmagan, deyiladi). 3. Fiziokratlarning tanilgan boshlig‘i Fransua Kene (1694- 1774)ning g'oyalari o‘zining izdoshlari tomonidan so‘zsiz qabul qilinar, bu izdoshlarining ishlari asosan boshqalari Kenening nazariyasiga ishontirish maqsadida yozilgan edi. Tableau Economique - Iqtisodiyot jadvali jamiyatning uch sohasini: fermerlar, yer egalari hamda hunarmand va xizmatkoriami asosiy qilib ko‘rsatadi. Hunarmandlardan boshqa sektorlar, tashqi savdo, davlat sektori yoki manufaktura keltirilmagan. Fiziokratlar tahlili iqtisodiy davr boshidagi yer egalarida qolgan 2000 livrlik sof mahsulotdan boshlanadi (livr frankdan oldingi Fransiya pul birligi). Sof mahsulot yer egasiga oldingi davr faoliyati uchun yer rentasi sifatida berilgan edi. Fiziokratlar faqat yer uning ishlab chiqarish xarajatidan ko‘ra ko‘proq mahsulot ishlab chiqarishi mumkin, deb qabul qilishadi; jadvalda bu unumdorlik 100 foiz, deb qabul qilingan. Masalan, hunarmandlar ishlab chiqargan mahsulotlar qiymati unga ishlatilgan ishlab chiqarish omillariga to‘lanadigan qiymat bilan teng bo’ladi. Faqatgina yeming mahsuloti unga ketadigan xarajatdan ko‘proq bo’ladi. Iqtisodiy jadval makroiqtisodiy sohalaring o‘zaro aloqalarining kuchli, ijodiy tushimchasini juda sodda ifodalab beradi. Fiziokratlaring iqtisodiyotning o‘zaro bog‘liqligi haqidagi qarashlari makro iqtisodiyotga oiddir. Ular Adam Smit singari mikroiqtisod darajada iqtisodning o‘zaro bog‘liqligi haqidagi nazariyani rivojlantirishga kam harakat qilganlar. Fiziokratlar Kenening “Iqtisodiy jadvali”ni o‘zlarining asosiy nazariy yutuqlari, deb hisoblashadi. Ular nafaqat iqtisodning turli sektorlari o‘rtasidagi aloqalari nazariy o‘rganishgan, balki ularing hajmini o‘lchashga harakat qilishgan. Bu darajada Nobel Mukofoti laureati Vasiliy Leontevning 1930-yilda
 Xarajatlar-natijalar jadvalini va ekonometriklar, deb tanilgan maxsus 
iqtisodchilar guruhining tadqiqotlarini bashorat qila olishgan. Bu iqtisodiy jadval 
iqtisodiyotning turli sektorlarining o‘zaro bog‘liqligini ko‘rsatib bergan. Ulardan 
keyingi ba’zi merkantilistlar ham bu o‘zaro bog‘liqlikni tan olishgan va ularing 
birgalikdagi munosabatlari Adam Smitning bozor iqtisodiyotining faoliyati 
haqidagi yanada batafsil qarashlariga asos bo‘lgan. 
Fiziokratlar (lot. - tabiat, hukmronlik) - XVIII asrdagi ffansuz 
iqtisodchilari, klassik siyosiy iqtisod vakillaridir. Fiziokratlar maktabi Fransiyada 
feodalizmdan kapitalizmga o‘tish davrida vujudga keldi. Bu tasodifiy hol emas edi. 
O’sha davrda Fransiyada manufaktura ancha rivojlangan bo‘lsada, ammo 
mamlakat hali ham agrar holatda edi. Aholining asosiy qismi qishloqlarda yashar, 
milliy boylikning 2/3 qismi shu sohada yuzaga keltirilar edi. Qishloq xo‘jaligi 
ahvolini yaxshilash tadbirlari fiziokratlar tadqiqotlarining asosini tashkil etadi. Ular 
qishloq xo‘jaligini iqtisodiyotning yagona unumli sohasi, deb hisobladilar. Ularing 
fikricha boylik faqat qishloq xo‘jaligida yaratiladi, sanoat va savdoda esa u qayta 
ishlanadi va qayta taqsimlanadi, xolos. Shunga ko‘ra fiziokratlar tadqiqotni 
muomala sohasidan ishlab chiqarish sohasiga olib o‘tdilar va bu bilan kapitalistik 
tizimning keyingi tahlili uchun asos yaratdilar. 
2. Uning echimlari va yo‘nalishlari. 
F.Akvinskiyning iqtisodiy g ‘oyalari. G‘arbiy Yevropadagi ancha 
ko‘zga ko‘ringan iqtisodiy fikrlar muallifi, deb odatda, Italiya monaxi Foma 
Akvinskly (Akvinat) (1225-1274) tan olinadi. UIV asming oxiri - V asming 
boshida iqtisodiy muammolarga diniy-etnik yondashuvning nomuqobil 
dogmatik prinsiplarini kiritgan, dastlabki kanonizm maktabi asoschilaridan 
biri hisoblangan Avgustin Blajenniyga (Avliyo Avgustin) (353-430) muxoliflik 
qildi va uning g‘oyalarini ijodiy davom ettirdi. V-XI asrlar davomida bu 
prinsiplarga amal qilib kelindi. 
Akvinatning iqtisodiy   qarashlari   bilan   tanishib   chiqishdan   oldin 
dastlabki va keyingi kanonizmning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz. 
Logotip
Xarajatlar-natijalar jadvalini va ekonometriklar, deb tanilgan maxsus iqtisodchilar guruhining tadqiqotlarini bashorat qila olishgan. Bu iqtisodiy jadval iqtisodiyotning turli sektorlarining o‘zaro bog‘liqligini ko‘rsatib bergan. Ulardan keyingi ba’zi merkantilistlar ham bu o‘zaro bog‘liqlikni tan olishgan va ularing birgalikdagi munosabatlari Adam Smitning bozor iqtisodiyotining faoliyati haqidagi yanada batafsil qarashlariga asos bo‘lgan. Fiziokratlar (lot. - tabiat, hukmronlik) - XVIII asrdagi ffansuz iqtisodchilari, klassik siyosiy iqtisod vakillaridir. Fiziokratlar maktabi Fransiyada feodalizmdan kapitalizmga o‘tish davrida vujudga keldi. Bu tasodifiy hol emas edi. O’sha davrda Fransiyada manufaktura ancha rivojlangan bo‘lsada, ammo mamlakat hali ham agrar holatda edi. Aholining asosiy qismi qishloqlarda yashar, milliy boylikning 2/3 qismi shu sohada yuzaga keltirilar edi. Qishloq xo‘jaligi ahvolini yaxshilash tadbirlari fiziokratlar tadqiqotlarining asosini tashkil etadi. Ular qishloq xo‘jaligini iqtisodiyotning yagona unumli sohasi, deb hisobladilar. Ularing fikricha boylik faqat qishloq xo‘jaligida yaratiladi, sanoat va savdoda esa u qayta ishlanadi va qayta taqsimlanadi, xolos. Shunga ko‘ra fiziokratlar tadqiqotni muomala sohasidan ishlab chiqarish sohasiga olib o‘tdilar va bu bilan kapitalistik tizimning keyingi tahlili uchun asos yaratdilar. 2. Uning echimlari va yo‘nalishlari. F.Akvinskiyning iqtisodiy g ‘oyalari. G‘arbiy Yevropadagi ancha ko‘zga ko‘ringan iqtisodiy fikrlar muallifi, deb odatda, Italiya monaxi Foma Akvinskly (Akvinat) (1225-1274) tan olinadi. UIV asming oxiri - V asming boshida iqtisodiy muammolarga diniy-etnik yondashuvning nomuqobil dogmatik prinsiplarini kiritgan, dastlabki kanonizm maktabi asoschilaridan biri hisoblangan Avgustin Blajenniyga (Avliyo Avgustin) (353-430) muxoliflik qildi va uning g‘oyalarini ijodiy davom ettirdi. V-XI asrlar davomida bu prinsiplarga amal qilib kelindi. Akvinatning iqtisodiy qarashlari bilan tanishib chiqishdan oldin dastlabki va keyingi kanonizmning o‘ziga xos xususiyatlarini ko‘rib chiqamiz.
Olrta asming dastlabki davrida hukmronlik qilgan dastlabki kanonistlar 
g‘oyasi savdo foydasini va sudxo‘rlik foizini qat’iy qoraladi. Ular noto‘g‘ri 
ayirboshlash va birovning mehnatini o‘zlashtirish natijasi sifatida tavsiflanib, 
gunoh sanaldi. Faqat «Odil narx» o‘matilgan sharoitdagina ekvivalentli va 
proporsional ayirboshlash bo‘lishi mumkinligi uqtirildi (“Odil narx” - mehnat va 
moddiy sarflar bilan ifodalanadigan narx). Shuningdek, cherkov qonunlari 
mualliflari antik dunyo qarashlariga xos bo‘lgan jismoniy mehnatga nisbatan 
nafratli munosabatlarga, ko‘pchilik aholining zarar ko‘rishi hisobiga ayrim 
shaxslaring boylik orttirish huquqiga qarshi chiqdilar. Yirik savdo, ssuda 
operatsiyalari gunohli ish sifatida, umuman man etilgan. 
Ammo jamiyatning tabaqalashuvi kuchaygan, shaharlaring soni va 
iqtisodiy qudrati oshgan, unda dehqonchilik bilan birga hunarmandchilik, savdo va 
sudxo‘rlik rivojlana boshlagan, ya’ni tovar- pul munosabatlari jamiyat va davlat 
taqdiri uchun muhim ahamiyatga aylangan O’rta asming oxirgi davriga kelib, 
keyingi kanonistlar iqtisodiy muammo va ijtimoiy tengsizlik sabablarini 
tushuntiruvchi «dalillar» doirasini ancha kengaytirdilar. Bu yerda shu narsa 
nazarda tutiladiki, dastlabki kanonistlar asoslangan metodologik baza eng avvalo, 
avtoritarli isbo’llash (diniy kitob va cherkov nazariyachilari asarlaridan dalil (izoh) 
keltirish vositasi orqali) va iqtisodiy kategoriyalaring axloqiy-etnik tavsifi (shu 
jumladan «odil narx» to‘g‘risidagi qoida ham) bo‘lgan. Bu prinsiplarga keyingi 
kanonistlar izohlash, aniqlash, qo‘shimcha qilish yo‘li bilan o‘rganilayotgan 
konkret xo‘jalik hodisalaring va iqtisodiy kategoriyalaring avvalgi tadqiqot 
ma'nosini o‘zgartirish va hatto qarama-qarshi ma’no keltirib chiqarish imkonini 
bemvchi yana ikkiyoqlara baholash prinsipini qo‘shdi. Akvinat undan foydalangan 
holda boylik, qiymat (qimmat), pul, savdo foydasi, sudxo‘rlik foizi singari boshqa 
iqtisodiy kategoriyalari tadqiq qildi.  
 
3.Xususiy va xo‘jalik mulki. 
 Xususiy mulk — ayrim sohibkorlarga qarashli yollanma mehnatga 
asoslangan 
va 
oʻz 
egasiga 
foyda 
keltiruvchi 
mulkdir. 
Oʻzbekiston 
Logotip
Olrta asming dastlabki davrida hukmronlik qilgan dastlabki kanonistlar g‘oyasi savdo foydasini va sudxo‘rlik foizini qat’iy qoraladi. Ular noto‘g‘ri ayirboshlash va birovning mehnatini o‘zlashtirish natijasi sifatida tavsiflanib, gunoh sanaldi. Faqat «Odil narx» o‘matilgan sharoitdagina ekvivalentli va proporsional ayirboshlash bo‘lishi mumkinligi uqtirildi (“Odil narx” - mehnat va moddiy sarflar bilan ifodalanadigan narx). Shuningdek, cherkov qonunlari mualliflari antik dunyo qarashlariga xos bo‘lgan jismoniy mehnatga nisbatan nafratli munosabatlarga, ko‘pchilik aholining zarar ko‘rishi hisobiga ayrim shaxslaring boylik orttirish huquqiga qarshi chiqdilar. Yirik savdo, ssuda operatsiyalari gunohli ish sifatida, umuman man etilgan. Ammo jamiyatning tabaqalashuvi kuchaygan, shaharlaring soni va iqtisodiy qudrati oshgan, unda dehqonchilik bilan birga hunarmandchilik, savdo va sudxo‘rlik rivojlana boshlagan, ya’ni tovar- pul munosabatlari jamiyat va davlat taqdiri uchun muhim ahamiyatga aylangan O’rta asming oxirgi davriga kelib, keyingi kanonistlar iqtisodiy muammo va ijtimoiy tengsizlik sabablarini tushuntiruvchi «dalillar» doirasini ancha kengaytirdilar. Bu yerda shu narsa nazarda tutiladiki, dastlabki kanonistlar asoslangan metodologik baza eng avvalo, avtoritarli isbo’llash (diniy kitob va cherkov nazariyachilari asarlaridan dalil (izoh) keltirish vositasi orqali) va iqtisodiy kategoriyalaring axloqiy-etnik tavsifi (shu jumladan «odil narx» to‘g‘risidagi qoida ham) bo‘lgan. Bu prinsiplarga keyingi kanonistlar izohlash, aniqlash, qo‘shimcha qilish yo‘li bilan o‘rganilayotgan konkret xo‘jalik hodisalaring va iqtisodiy kategoriyalaring avvalgi tadqiqot ma'nosini o‘zgartirish va hatto qarama-qarshi ma’no keltirib chiqarish imkonini bemvchi yana ikkiyoqlara baholash prinsipini qo‘shdi. Akvinat undan foydalangan holda boylik, qiymat (qimmat), pul, savdo foydasi, sudxo‘rlik foizi singari boshqa iqtisodiy kategoriyalari tadqiq qildi. 3.Xususiy va xo‘jalik mulki. Xususiy mulk — ayrim sohibkorlarga qarashli yollanma mehnatga asoslangan va oʻz egasiga foyda keltiruvchi mulkdir. Oʻzbekiston
Respublikasining mulkchilik toʻgʻrisidagi qonunida (7-modda), xususiy mulk oʻz 
mol-mulkiga xususiy egalik qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish 
huquqidan iboratdir deb koʻrsatilgan. Shu bilan birga xususiy mulk boʻlgan mol-
mulkning miqdori va qiymati cheklanmasligi taʼkidlanadi. 
Xususiy mulk - ayrim kishilar yoki xonadonlar ixtiyoridagi mulk; bozor 
iqtisodiyotidagi xilmaxil mulklar orasida yetakchi mulk shakli. Xususiy mulkning 
obʼyekti moddiy va moliyaviy boyliklar, ish kuchi, intellektual mehnat mahsuli, 
yer, suv, yer osti boyliklari, korxonalar, xoʻjaliklar, aksiya va obligatsiyalar, pul 
mablagʻlari, transport vositalari, turar joy, isteʼmol tovarlari, mehnat qobiliyati, 
ishbilarmonlik mahorati, ilmiy kashfiyotlar, texnikaviy ixtirolar, sanʼat va adabiyot 
asarlari va boshqalar boʻlishi mumkin. Xususiy mulk subʼyekti unga egalik 
qiluvchi kishilar, ayrim shaxslar va xonadon axli xisoblanadi. 
Xususiy mulk mulkchilikning eng koʻhna shakli, bundan bir necha ming 
yillar oldin qabila, urugʻaymoqlarning jamoa mulkidan oʻsib chiqqan jamoa mulki 
ayrim kishilar qoʻliga oʻtib Xususiy mulkga aylangan. Xususiy mulk anʼanaviy va 
bozor tizimida asosiy mulk hisoblangan. Rejali iqgisodiy tizim xususiy mulkni 
yoʻqotib davlat mulkini oʻrnatgan, isteʼmolga xizmat qiluvchi mulkni, jumladan 
uyroʻzgor buyumlari va tomorqa xoʻjaligini shaxsiy mulk, deb eʼlon qilgan. Rejali 
tizimdan bozor iqtisodiyotiga qaytilgach, Xususiy mulk yangidan tiklanadi. Bunga 
quyidagi yoʻl bilan erishiladi: 1) davlat mulki Xususiy mulkga aylantiriladi; 2) uz 
mablaga xisobidan xususiy mulkni yaratishga ruxsat beriladi; 3) jamoa (kolxoz) 
mulkidan xususiy mulk ajralib chiqadi; 4) shaxsiy mulk xisoblangan tomorka va 
xonadon molmulkiga Xususiy mulk maqomi beriladi; 5) Xususiy mulk chet eldan 
kirib keladi, mavjud mulkchilik tizimiga qoʻshiladi. 
Boylik - Avgustin davridan boshlab kanonistlar tomonidan moddiy 
ne’matlar yig‘indisi sifatida, ya’ni natural shaklda qaralgan. Agar boylik unga 
sarflangan mehnat bilan emas, balki boshqa vositalar yordamida yaratilgan bo'lsa, 
gunoh deb tan olingan. Bu qat’iy qoidaga muvofiq noinsoflik bilan oltin va 
kumushning ko‘paytirilishi (jamg‘arilishi) jamiyatning axloqiy va boshqa 
me’yorlariga zid hisoblangan. Ammo Akvinat fikri bo‘yicha «odil narx» xususiy 
Logotip
Respublikasining mulkchilik toʻgʻrisidagi qonunida (7-modda), xususiy mulk oʻz mol-mulkiga xususiy egalik qilish, undan foydalanish va uni tasarruf etish huquqidan iboratdir deb koʻrsatilgan. Shu bilan birga xususiy mulk boʻlgan mol- mulkning miqdori va qiymati cheklanmasligi taʼkidlanadi. Xususiy mulk - ayrim kishilar yoki xonadonlar ixtiyoridagi mulk; bozor iqtisodiyotidagi xilmaxil mulklar orasida yetakchi mulk shakli. Xususiy mulkning obʼyekti moddiy va moliyaviy boyliklar, ish kuchi, intellektual mehnat mahsuli, yer, suv, yer osti boyliklari, korxonalar, xoʻjaliklar, aksiya va obligatsiyalar, pul mablagʻlari, transport vositalari, turar joy, isteʼmol tovarlari, mehnat qobiliyati, ishbilarmonlik mahorati, ilmiy kashfiyotlar, texnikaviy ixtirolar, sanʼat va adabiyot asarlari va boshqalar boʻlishi mumkin. Xususiy mulk subʼyekti unga egalik qiluvchi kishilar, ayrim shaxslar va xonadon axli xisoblanadi. Xususiy mulk mulkchilikning eng koʻhna shakli, bundan bir necha ming yillar oldin qabila, urugʻaymoqlarning jamoa mulkidan oʻsib chiqqan jamoa mulki ayrim kishilar qoʻliga oʻtib Xususiy mulkga aylangan. Xususiy mulk anʼanaviy va bozor tizimida asosiy mulk hisoblangan. Rejali iqgisodiy tizim xususiy mulkni yoʻqotib davlat mulkini oʻrnatgan, isteʼmolga xizmat qiluvchi mulkni, jumladan uyroʻzgor buyumlari va tomorqa xoʻjaligini shaxsiy mulk, deb eʼlon qilgan. Rejali tizimdan bozor iqtisodiyotiga qaytilgach, Xususiy mulk yangidan tiklanadi. Bunga quyidagi yoʻl bilan erishiladi: 1) davlat mulki Xususiy mulkga aylantiriladi; 2) uz mablaga xisobidan xususiy mulkni yaratishga ruxsat beriladi; 3) jamoa (kolxoz) mulkidan xususiy mulk ajralib chiqadi; 4) shaxsiy mulk xisoblangan tomorka va xonadon molmulkiga Xususiy mulk maqomi beriladi; 5) Xususiy mulk chet eldan kirib keladi, mavjud mulkchilik tizimiga qoʻshiladi. Boylik - Avgustin davridan boshlab kanonistlar tomonidan moddiy ne’matlar yig‘indisi sifatida, ya’ni natural shaklda qaralgan. Agar boylik unga sarflangan mehnat bilan emas, balki boshqa vositalar yordamida yaratilgan bo'lsa, gunoh deb tan olingan. Bu qat’iy qoidaga muvofiq noinsoflik bilan oltin va kumushning ko‘paytirilishi (jamg‘arilishi) jamiyatning axloqiy va boshqa me’yorlariga zid hisoblangan. Ammo Akvinat fikri bo‘yicha «odil narx» xususiy
mulkni ko‘paytirish va «o'rtacha» boylik yaratishda inkor etib bo‘lmaydigan 
manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Bu uningcha, gunoh hisoblanmaydi. 
 Ayirboshlash - Qadimgi Dunyo va o‘rta asrda tadqiqotchilar tomonidan 
proporsional va ekvivalent qoidasiga asoslangan, odamlaring xohishi tufayli 
bo'ladigan akt sifatida qabul qilingan. Bu prinsipni inkor etmagan holda, 
noekvivalent boiib tuyulgan ayirboshlash, subyektiv jarayon sifatida, tomonlarga 
teng foyda keltirishi mumkinligini Akvinat ko‘rsatib berdi. Boshqacha aytganda, 
buyum «bir odamning foydasiga boshqa odamning zarar ko‘rishi hisobidan kelib 
tushsa», o‘shandagina ayirboshlash sharti buzilgan boladi. 
«Odil narx» bu kategoriya kanonistlar taiimotida «qiymat» (qimmat), 
«bozor bahosi» kategoriyalari o‘rnida ishlatilgan. U muayyan feodal 
oqsuyaklar hududida o‘matilgan va biriktirib qo‘yilgan. Dastlabki kanonistlar 
uning darajasini tovar ishlab chiqarish jarayonidagi mehnat va moddiy sarflarga 
bog‘lab tushuntirganlar. Ammo Akvinat «odil narx»ga bo‘lgan sarfli yondashuv 
tushunchasini yetarli emas, deb hisobladi. Uning fikricha sotuvchi o‘z mavqeyiga 
qarab buyumni «o ‘z narxidan ko ‘ra qimmatroq sotishi mumkin». 
Pul (moneta)ni Akvinat Qadimgi Dunyo va dastlabki kanonizm 
mualliflariga o‘xshash talqin qiladi. Uning ta’kidlashicha, «savdoda ... 
ishonchli o ‘lchov birligiga» ega bo‘lish uchun pul kishilaring xohishi tufayli 
kelib chiqqan. Olim monetaning «ichki qimmatga» ega ekanligini tan olsada, 
davlat moneta qimmatini uning «ichki qimmatiga» nisbatan bir oz 
o'zgartirishga haqli, deb hisobladi. Bu yerda Akvinat o‘zining ikkiyoqlaralik 
prinsipiga sodiqligini yana bir bor ko‘rsatdi, ya’ni bir tomondan, monetalari 
buzish tashqi savdoda pulning qadr-qimmatini yo‘qotilishiga olib kelishini tan 
olgach, ikkinchi tomondan esa - pulning «nominal qimmatini» davlatning o‘z 
xohishi bo‘yicha o‘matish huquqiga ishongan. 
Savdo foydasi va sudxo‘rlik foizi kanonistlar tomonidan qoralangan va 
gunoh, deb hisoblangan. Akvinat ham ulari shartli ravishda «aybladi». Uning 
fikricha agar ular bunda axloq-odob doirasida ish yuritgan bo‘lsalar, savdo foydasi 
Logotip
mulkni ko‘paytirish va «o'rtacha» boylik yaratishda inkor etib bo‘lmaydigan manba bo‘lib xizmat qilishi mumkin. Bu uningcha, gunoh hisoblanmaydi. Ayirboshlash - Qadimgi Dunyo va o‘rta asrda tadqiqotchilar tomonidan proporsional va ekvivalent qoidasiga asoslangan, odamlaring xohishi tufayli bo'ladigan akt sifatida qabul qilingan. Bu prinsipni inkor etmagan holda, noekvivalent boiib tuyulgan ayirboshlash, subyektiv jarayon sifatida, tomonlarga teng foyda keltirishi mumkinligini Akvinat ko‘rsatib berdi. Boshqacha aytganda, buyum «bir odamning foydasiga boshqa odamning zarar ko‘rishi hisobidan kelib tushsa», o‘shandagina ayirboshlash sharti buzilgan boladi. «Odil narx» bu kategoriya kanonistlar taiimotida «qiymat» (qimmat), «bozor bahosi» kategoriyalari o‘rnida ishlatilgan. U muayyan feodal oqsuyaklar hududida o‘matilgan va biriktirib qo‘yilgan. Dastlabki kanonistlar uning darajasini tovar ishlab chiqarish jarayonidagi mehnat va moddiy sarflarga bog‘lab tushuntirganlar. Ammo Akvinat «odil narx»ga bo‘lgan sarfli yondashuv tushunchasini yetarli emas, deb hisobladi. Uning fikricha sotuvchi o‘z mavqeyiga qarab buyumni «o ‘z narxidan ko ‘ra qimmatroq sotishi mumkin». Pul (moneta)ni Akvinat Qadimgi Dunyo va dastlabki kanonizm mualliflariga o‘xshash talqin qiladi. Uning ta’kidlashicha, «savdoda ... ishonchli o ‘lchov birligiga» ega bo‘lish uchun pul kishilaring xohishi tufayli kelib chiqqan. Olim monetaning «ichki qimmatga» ega ekanligini tan olsada, davlat moneta qimmatini uning «ichki qimmatiga» nisbatan bir oz o'zgartirishga haqli, deb hisobladi. Bu yerda Akvinat o‘zining ikkiyoqlaralik prinsipiga sodiqligini yana bir bor ko‘rsatdi, ya’ni bir tomondan, monetalari buzish tashqi savdoda pulning qadr-qimmatini yo‘qotilishiga olib kelishini tan olgach, ikkinchi tomondan esa - pulning «nominal qimmatini» davlatning o‘z xohishi bo‘yicha o‘matish huquqiga ishongan. Savdo foydasi va sudxo‘rlik foizi kanonistlar tomonidan qoralangan va gunoh, deb hisoblangan. Akvinat ham ulari shartli ravishda «aybladi». Uning fikricha agar ular bunda axloq-odob doirasida ish yuritgan bo‘lsalar, savdo foydasi
va ssuda uchun foiz muvofiq ravishda savdogar va sudxo‘r tomonidan  
o‘zlashtirilishi kerak. 
Boshqacha so‘z bilan aytganda, mazkur turdagi daromad savdo va ssuda 
operatsiyalaridagi mehnat, transport va boshqa xarajatlar va hatto xatar uchun 
to'lanadigan haq bo‘lmog‘i kerak. 
 
4.Merkantilizm tushunchasi, uning mohiyati va mazmuni. 
1600-yildan 1750-yilga qadar 150 yil iqtisodiy faoliyatning yuksalish 
davri sifatida xarakterlanadi va bu holat sanoat inqilobining kelib chiqishiga 
asos bo‘ldi. 
Bu davrda iqtisodiy qarashlar individual, ro‘zg‘or, oila va ishlab 
chiqaruvchilar haqidagi g‘oyalar oddiy talqinda iqtisodiy qonun va huquqiy 
tamoyillar bilan o‘zaro bog‘langan holda rivojlana bordi. Merkantilizm davri har 
bir shaxs o‘z - o‘zi uchun iqtisodchi, degan aqida bilan xarakterlandi. Qarashlar, 
fikrlar xilma - xil bo‘lganligi sababli 1500-1750yillarda umumlashgan adabiyot 
yaratish qiyin kechdi. Bundan tashqari bir yozuvchi birgina mavzuga e’tibor 
qaratgan bo‘lib, hech bir yozuvchi bu tushunchalmi jamlab va sintezlab keyingi 
iqtisodiy g‘oyalargaturtki bo‘la oladigan fikrlari yarata olmadi. 
Merkantilizm atamasi 1500-1750-yillar oralig‘ida yaratilgan iqtisodiy 
adabiyotlar va amaliy takliflarga nisbatan ishlatiladi. Merkantilistlar 
adabiyoti G‘arbiy Yevropaning barcha rivojlanayotgan iqtisodiyotlarida 
yaratilgan bo‘lsa ham, uning asosiy g‘oyalari Ingliz va Fransuzlar tomonidan 
ishlab chiqilgan. 
Sxolastik iqtisodiy adabiyotlar o‘rta asr cherkov ruhoniylari tomonidan 
yozilgan bo'lsa, merkantilizm iqtisodiy nazariyasi savdogar tadbirkorlar tomonidan 
yozilgan. Bu adabiyotlar iqtisodiy siyosatdagi masalalarga qaratilgan bo‘lib odatda 
savdogarlari qiziqtirgan muammolarga bog‘liq bo‘lgan. Shu sababdan ularing 
xulosalarining haqqoniyligiga va alohida munozalaring tahliliy ahamiyatiga shubha 
bilan qaraldi. Faqatgina ayrim yozuvchilargina obyektiv tahlil muammolaridan 
yetarlicha xoli ravishda ish olib bora olishgan. Shunday bo‘lsada, merkantilistik 
Logotip
va ssuda uchun foiz muvofiq ravishda savdogar va sudxo‘r tomonidan o‘zlashtirilishi kerak. Boshqacha so‘z bilan aytganda, mazkur turdagi daromad savdo va ssuda operatsiyalaridagi mehnat, transport va boshqa xarajatlar va hatto xatar uchun to'lanadigan haq bo‘lmog‘i kerak. 4.Merkantilizm tushunchasi, uning mohiyati va mazmuni. 1600-yildan 1750-yilga qadar 150 yil iqtisodiy faoliyatning yuksalish davri sifatida xarakterlanadi va bu holat sanoat inqilobining kelib chiqishiga asos bo‘ldi. Bu davrda iqtisodiy qarashlar individual, ro‘zg‘or, oila va ishlab chiqaruvchilar haqidagi g‘oyalar oddiy talqinda iqtisodiy qonun va huquqiy tamoyillar bilan o‘zaro bog‘langan holda rivojlana bordi. Merkantilizm davri har bir shaxs o‘z - o‘zi uchun iqtisodchi, degan aqida bilan xarakterlandi. Qarashlar, fikrlar xilma - xil bo‘lganligi sababli 1500-1750yillarda umumlashgan adabiyot yaratish qiyin kechdi. Bundan tashqari bir yozuvchi birgina mavzuga e’tibor qaratgan bo‘lib, hech bir yozuvchi bu tushunchalmi jamlab va sintezlab keyingi iqtisodiy g‘oyalargaturtki bo‘la oladigan fikrlari yarata olmadi. Merkantilizm atamasi 1500-1750-yillar oralig‘ida yaratilgan iqtisodiy adabiyotlar va amaliy takliflarga nisbatan ishlatiladi. Merkantilistlar adabiyoti G‘arbiy Yevropaning barcha rivojlanayotgan iqtisodiyotlarida yaratilgan bo‘lsa ham, uning asosiy g‘oyalari Ingliz va Fransuzlar tomonidan ishlab chiqilgan. Sxolastik iqtisodiy adabiyotlar o‘rta asr cherkov ruhoniylari tomonidan yozilgan bo'lsa, merkantilizm iqtisodiy nazariyasi savdogar tadbirkorlar tomonidan yozilgan. Bu adabiyotlar iqtisodiy siyosatdagi masalalarga qaratilgan bo‘lib odatda savdogarlari qiziqtirgan muammolarga bog‘liq bo‘lgan. Shu sababdan ularing xulosalarining haqqoniyligiga va alohida munozalaring tahliliy ahamiyatiga shubha bilan qaraldi. Faqatgina ayrim yozuvchilargina obyektiv tahlil muammolaridan yetarlicha xoli ravishda ish olib bora olishgan. Shunday bo‘lsada, merkantilistik