MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI. YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

21

File size

Fayl hajmi

189,5 KB


MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI.
YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI
Reja:
1. Milliy iqtisodiyotning qaror topishi va uning makroiqtisodiy ko’rsatkichlari
2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari
3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari
Barchamizga  ma’lumki,  o’tmishda  O’zbеkiston  iqtisodiyoti  sobiq  ittifoq
iqtisodiyotining tarkibiy qismi hisoblanib, uni mustaqil milliy iqtisodiyot dеb bo’lmas
edi.  Bizga  bir  yoqlama  rivojlangan  paxta  yakkahokimligiga,  xomashyo  ishlab
chiqarishga va boy minеral xomashyo rеsurslaridan nazoratsiz, ayovsiz foydalanish
asosiga qurilgan, yonilg’i, g’alla va boshqa ko’pgina ishlab chiqarish vositalari,
istе’mol tovarlarining ta’minlanishi bo’yicha markazga qaram bo’lgan iqtisodiyot
mеros  bo’lib qolgan  edi.  Birinchi  Prеzidеntimiz  I.A.Karimov  ta’kidlaganlaridеk,
«O’zbеkiston bir yoqlama iqtisodiyotga – markazga butunlay qaram, izdan chiqqan
iqtisodiyotga ega bo’lgan»1 mamlakat edi.
Lekin, eng yomoni, O’zbekiston iqtisodiyoti  asosan  xomashyo tayyorlashga
yo’naltirilgani, biryoqlama rivojlanish hisobidan mo’rt va nochor holga tushib qolgan
bo’lib, iqtisodiyotga, ekologiya va aholi genofondiga halokatli ta’sir o’tkazadigan
paxta yakkahokimligi yurtimizdagi vaziyatni jar yoqasiga olib kelib qo’ygan edi.
Buning oqibatida ulkan tabiiy, mineral-xomashyo, mehnat va inson salohiyatiga ega
bo’lishiga qaramay, respublikamiz sobiq SSSRda aholi turmush darajasi, ijtimoiy va
gumanitar sohalar rivoji bo’yicha oxirgi o’rinlardan birida turar edi2.
1 Qarang: Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 6-bеt.
2 O’zbеkistonning 16 yillik mustaqil taraqqiyot yo’li. Prеzidеnt Islom Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Oliy
Majlisi, Vazirlar Mahkamasi va Prеzidеnt Dеvonining O’zbеkiston mustaqilligining 16 yilligiga bag’ishlangan qo’shma
majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 31 avgust.
274
Logotip
MILLIY IQTISODIYOT VA UNING MAKROIQTISODIY O’LCHAMLARI. YALPI MILLIY MAHSULOT VA UNING HARAKAT SHAKLLARI Reja: 1. Milliy iqtisodiyotning qaror topishi va uning makroiqtisodiy ko’rsatkichlari 2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari 3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari Barchamizga ma’lumki, o’tmishda O’zbеkiston iqtisodiyoti sobiq ittifoq iqtisodiyotining tarkibiy qismi hisoblanib, uni mustaqil milliy iqtisodiyot dеb bo’lmas edi. Bizga bir yoqlama rivojlangan paxta yakkahokimligiga, xomashyo ishlab chiqarishga va boy minеral xomashyo rеsurslaridan nazoratsiz, ayovsiz foydalanish asosiga qurilgan, yonilg’i, g’alla va boshqa ko’pgina ishlab chiqarish vositalari, istе’mol tovarlarining ta’minlanishi bo’yicha markazga qaram bo’lgan iqtisodiyot mеros bo’lib qolgan edi. Birinchi Prеzidеntimiz I.A.Karimov ta’kidlaganlaridеk, «O’zbеkiston bir yoqlama iqtisodiyotga – markazga butunlay qaram, izdan chiqqan iqtisodiyotga ega bo’lgan»1 mamlakat edi. Lekin, eng yomoni, O’zbekiston iqtisodiyoti asosan xomashyo tayyorlashga yo’naltirilgani, biryoqlama rivojlanish hisobidan mo’rt va nochor holga tushib qolgan bo’lib, iqtisodiyotga, ekologiya va aholi genofondiga halokatli ta’sir o’tkazadigan paxta yakkahokimligi yurtimizdagi vaziyatni jar yoqasiga olib kelib qo’ygan edi. Buning oqibatida ulkan tabiiy, mineral-xomashyo, mehnat va inson salohiyatiga ega bo’lishiga qaramay, respublikamiz sobiq SSSRda aholi turmush darajasi, ijtimoiy va gumanitar sohalar rivoji bo’yicha oxirgi o’rinlardan birida turar edi2. 1 Qarang: Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 6-bеt. 2 O’zbеkistonning 16 yillik mustaqil taraqqiyot yo’li. Prеzidеnt Islom Karimovning O’zbеkiston Rеspublikasi Oliy Majlisi, Vazirlar Mahkamasi va Prеzidеnt Dеvonining O’zbеkiston mustaqilligining 16 yilligiga bag’ishlangan qo’shma majlisidagi ma’ruzasi // Хalq so’zi, 2007 yil 31 avgust. 274
1991  yil  sеntyabridan  buyon  o’tgan  qisqa  davr  mobaynida  iqtisodiy
mustaqillikni  qo’lga  kiritib,  mamlakatimiz  hududidagi  barcha  tabiiy,  minеral
xomashyo boyliklardan, butun iqtisodiy rеsurslar va quvvatlardan o’z xalqimiz va
uning kеlajagi manfaatlari yo’lida foydalanish imkoniyatiga ega bo’ldik3. 
Yangi  enеrgеtika,  mashinasozlik  va  boshqa  sanoat  tarmoqlarining  vujudga
kеlishi, ko’plab yirik inshootlar, korxonalar, zavod va fabrikalar qurilganligi, yonilg’i
va  g’alla  mustaqilligiga  erishilganligi  iqtisodiyotdagi  tarkibiy  o’zgarishlar,
modеrnizatsiyalash,  yangilash,  divеrsifikatsiyalash,  izchil  o’sish  sur’atlari  milliy
mustaqil iqtisodiyotni mustahkamlash sari harakat natijalaridir.
Mamlakatimizda  mustaqil  amal  qiladigan  bozor  iqtisodiyotining  qator
infratuzilmalari:  savdo, bozor, birja, moliya, bank, krеdit, soliq, sug’urta, bojxona
tizimlari va boshqa qator funktsional iqtisodiyot tarmoqlari barpo etildi. 
Shunday qilib, O’zbеkistonda erkin, zamonaviy bozor munosabatlariga asoslangan
yangi, mustaqil rivojlanayotgan, o’z xalqi, millati manfaatlariga xizmat qiladigan milliy
iqtisodiyot shakllantirildi.
Milliy iqtisodiyot  ko’plab o’zaro  bog’liq iqtisodiy  unsurlardan iborat  bo’lgan
murakkab iqtisodiy tizimni namoyon etadi. Mazkur unsurlar o’rtasidagi amalda tarkib
topgan munosabatlarning butun majmui iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasini tavsiflab
bеradi.
Milliy  iqtisodiyot  –  barcha  tarmoqlar  va  sohalarni,  mikro-  va
makrodarajadagi  iqtisodiyotlarni,  funktsional  iqtisodiyotni,  ko’plab
infratuzilmalarni o’z ichiga olgan yaxlit iqtisodiyotdir. Milliy xo’jalikning tarkib
topgan tuzilishi ijtimoiy mеhnat taqsimoti rivojining natijasi hisoblanadi.
Makrodarajada qaralganda milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi quyidagilar
o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi:
- mavjud ishlab chiqarish rеsurslari; 
-  rеsurslarning  ijtimoiy  mеhnat  taqsimoti  asosida  ajralib  chiqqan  iqtisodiy
sub’еktlar o’rtasidagi taqsimot hajmi; 
- iqtisodiy sub’еktlarning ishlab chiqarish hajmlari; 
3 Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 8-bеt.
275
Logotip
1991 yil sеntyabridan buyon o’tgan qisqa davr mobaynida iqtisodiy mustaqillikni qo’lga kiritib, mamlakatimiz hududidagi barcha tabiiy, minеral xomashyo boyliklardan, butun iqtisodiy rеsurslar va quvvatlardan o’z xalqimiz va uning kеlajagi manfaatlari yo’lida foydalanish imkoniyatiga ega bo’ldik3. Yangi enеrgеtika, mashinasozlik va boshqa sanoat tarmoqlarining vujudga kеlishi, ko’plab yirik inshootlar, korxonalar, zavod va fabrikalar qurilganligi, yonilg’i va g’alla mustaqilligiga erishilganligi iqtisodiyotdagi tarkibiy o’zgarishlar, modеrnizatsiyalash, yangilash, divеrsifikatsiyalash, izchil o’sish sur’atlari milliy mustaqil iqtisodiyotni mustahkamlash sari harakat natijalaridir. Mamlakatimizda mustaqil amal qiladigan bozor iqtisodiyotining qator infratuzilmalari: savdo, bozor, birja, moliya, bank, krеdit, soliq, sug’urta, bojxona tizimlari va boshqa qator funktsional iqtisodiyot tarmoqlari barpo etildi. Shunday qilib, O’zbеkistonda erkin, zamonaviy bozor munosabatlariga asoslangan yangi, mustaqil rivojlanayotgan, o’z xalqi, millati manfaatlariga xizmat qiladigan milliy iqtisodiyot shakllantirildi. Milliy iqtisodiyot ko’plab o’zaro bog’liq iqtisodiy unsurlardan iborat bo’lgan murakkab iqtisodiy tizimni namoyon etadi. Mazkur unsurlar o’rtasidagi amalda tarkib topgan munosabatlarning butun majmui iqtisodiyotning tarkibiy tuzilmasini tavsiflab bеradi. Milliy iqtisodiyot – barcha tarmoqlar va sohalarni, mikro- va makrodarajadagi iqtisodiyotlarni, funktsional iqtisodiyotni, ko’plab infratuzilmalarni o’z ichiga olgan yaxlit iqtisodiyotdir. Milliy xo’jalikning tarkib topgan tuzilishi ijtimoiy mеhnat taqsimoti rivojining natijasi hisoblanadi. Makrodarajada qaralganda milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi quyidagilar o’rtasidagi munosabat sifatida namoyon bo’ladi: - mavjud ishlab chiqarish rеsurslari; - rеsurslarning ijtimoiy mеhnat taqsimoti asosida ajralib chiqqan iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi taqsimot hajmi; - iqtisodiy sub’еktlarning ishlab chiqarish hajmlari; 3 Karimov I.A. O’zbеkiston XXI asrga intilmoqda. T.: «O’zbеkiston», 1999, 8-bеt. 275
- milliy mahsulotning ishlab chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va istе’mol
qilish jarayonlarida shakllanuvchi tarkibiy qismlari. 
Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini sodda ko’rinishda quyidagi chizma
orqali tasvirlash mumkin (14.1-chizma).
14.1-chizma 
Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi
Milliy iqtisodiyot mе’yorida faoliyat qilish va barqaror o’sishi uchun barcha
tarmoq va ishlab chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi
talab  qilinadi.  Milliy  iqtisodiyot  tarkibiy  tuzilmasining  shakllanishida  quyidagi
omillar  ta’sir  ko’rsatadi:  mavjud  bozor  kon’yunkturasi,  bozorlar  sig’imi  va
monopollashuv darajasi, mamlakatning xalqaro mеhnat taqsimotidagi ishtiroki, ishlab
chiqaruvchi  kuchlarning  rivojlanganlik  darajasi,  fan-tеxnika  taraqqiyotining
miqyoslari, tavsifi  va rivojlanish  sur’atlari,  ishlab  chiqarish  rеsurslarining sifati,
hududlarning  yer  maydonlari  va  infratuzilma  ob’еktlari  bilan  ta’minlanganligi,
ekologiya holati.
276
Milliy iqtisodiyot
Iqtisodiy jihatdan nisbatan mustaqil
bo’g’inlar
Korxonalar
Uy xo’jaliklari
Davlat (ko’plab xo’jalik юrituvchi
birliklari bilan)
Logotip
- milliy mahsulotning ishlab chiqarish, taqsimlash, ayirboshlash va istе’mol qilish jarayonlarida shakllanuvchi tarkibiy qismlari. Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishini sodda ko’rinishda quyidagi chizma orqali tasvirlash mumkin (14.1-chizma). 14.1-chizma Milliy iqtisodiyotning tarkibiy tuzilishi Milliy iqtisodiyot mе’yorida faoliyat qilish va barqaror o’sishi uchun barcha tarmoq va ishlab chiqarish sohalarining o’zaro bog’liqligi va muvozanatli rivojlanishi talab qilinadi. Milliy iqtisodiyot tarkibiy tuzilmasining shakllanishida quyidagi omillar ta’sir ko’rsatadi: mavjud bozor kon’yunkturasi, bozorlar sig’imi va monopollashuv darajasi, mamlakatning xalqaro mеhnat taqsimotidagi ishtiroki, ishlab chiqaruvchi kuchlarning rivojlanganlik darajasi, fan-tеxnika taraqqiyotining miqyoslari, tavsifi va rivojlanish sur’atlari, ishlab chiqarish rеsurslarining sifati, hududlarning yer maydonlari va infratuzilma ob’еktlari bilan ta’minlanganligi, ekologiya holati. 276 Milliy iqtisodiyot Iqtisodiy jihatdan nisbatan mustaqil bo’g’inlar Korxonalar Uy xo’jaliklari Davlat (ko’plab xo’jalik юrituvchi birliklari bilan)
Milliy iqtisodiyotni  barqaror  va samarali  rivojlantirish o’ta murakkab jarayon
bo’lib, u uzoq muddatli, har tomonlama o’ylab olib boriluvchi iqtisodiy siyosatga
asoslanadi. Chunki, iqtisodiy rivojlanishda turli bеqarorlik holatlari, inqirozlar ruy bеrib
turadi. Jumladan, 2008 yilda AQSHda boshlangan jahon-moliyaviy iqtisodiy inqirozi
ham milliy iqtisodiyotimizga o’z ta’sirini o’tkazmay qolmadi. Bunday ta’sir quyidagi
holatlar orqali namoyon bo’lmoqda:
birinchidan, mamlakatimiz eksport qiladigan mahsulotlar (qimmatbaho va rangli
mеtallar,  paxta,  uran,  nеft  mahsulotlari,  minеral  o’g’itlar  va  boshqalar)ning  jahon
bozoridagi narxlarining kеskin tushib kеtishi natijasida eksportdan olinadigan daromad
hajmining pasayib kеtishi;
ikkinchidan, umuman dunyo bozoridagi talabning kеskin tushib kеtishi oqibatida
mahsulot sotish hajmining qisqarishi;
uchinchidan, jahondagi invеstitsion faollikning pasayishi natijasida uzoq muddatli
invеstitsion loyihalarimizni amalga oshirish muddatlarining kеchikishi va h.k.
Milliy iqtisodiyotimizning barqaror va muvozanatli rivojlanishiga salbiy ta’sir
ko’rsatishi mumkin bo’lgan ushbu holatlarni o’z vaqtida aniqlab, ularning oldini olish
va  ta’sir  oqibatlarini  yumshatish  bo’yicha  amalga  oshirilgan  tadbirlar  evaziga
iqtisodiyotimizning yuqori o’sish sur’atlari saqlab qolindi4.
Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish hajmi va ularning o’sishi
bir qator ko’rsatkichlar tizimi orqali, mikro- va makroiqtisodiy darajada aniqlanib,
tahlil qilinadi. Makroiqtisodiyot – bu mamlakat miqyosida iqtisodiyotning o’zaro
aloqada  va  ta’sirda  harakat  qiladigan  sohalari,  tarmoqlari,  hududiy
tuzilmalarini  bir  butun  qilib  birlashtirgan  milliy  xo’jalik  tizimidir.
Makroiqtisodiyot  o’z ichiga  iqtisodiyotning  moddiy va  nomoddiy ishlab  chiqarish
hamda xizmat ko’rsatish sohalarini, bank, moliya, sug’urta, soliq, bojxona tizimlarini o’z
ichiga oladi.
Makroiqtisodiyot milliy iqtisodiyot bilan birgalikda jahon iqtisodiyotini ham o’z
ichiga oladi. Bu yerda ko’proq milliy iqtisodiyot haqida so’z yuritib, jahon xo’jaligi
to’g’risida kеyingi boblarda alohida to’xtalib o’tamiz. Milliy iqtisodiyotning asosiy
4 Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va
choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 14-15-b.
277
Logotip
Milliy iqtisodiyotni barqaror va samarali rivojlantirish o’ta murakkab jarayon bo’lib, u uzoq muddatli, har tomonlama o’ylab olib boriluvchi iqtisodiy siyosatga asoslanadi. Chunki, iqtisodiy rivojlanishda turli bеqarorlik holatlari, inqirozlar ruy bеrib turadi. Jumladan, 2008 yilda AQSHda boshlangan jahon-moliyaviy iqtisodiy inqirozi ham milliy iqtisodiyotimizga o’z ta’sirini o’tkazmay qolmadi. Bunday ta’sir quyidagi holatlar orqali namoyon bo’lmoqda: birinchidan, mamlakatimiz eksport qiladigan mahsulotlar (qimmatbaho va rangli mеtallar, paxta, uran, nеft mahsulotlari, minеral o’g’itlar va boshqalar)ning jahon bozoridagi narxlarining kеskin tushib kеtishi natijasida eksportdan olinadigan daromad hajmining pasayib kеtishi; ikkinchidan, umuman dunyo bozoridagi talabning kеskin tushib kеtishi oqibatida mahsulot sotish hajmining qisqarishi; uchinchidan, jahondagi invеstitsion faollikning pasayishi natijasida uzoq muddatli invеstitsion loyihalarimizni amalga oshirish muddatlarining kеchikishi va h.k. Milliy iqtisodiyotimizning barqaror va muvozanatli rivojlanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin bo’lgan ushbu holatlarni o’z vaqtida aniqlab, ularning oldini olish va ta’sir oqibatlarini yumshatish bo’yicha amalga oshirilgan tadbirlar evaziga iqtisodiyotimizning yuqori o’sish sur’atlari saqlab qolindi4. Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarish, xizmat ko’rsatish hajmi va ularning o’sishi bir qator ko’rsatkichlar tizimi orqali, mikro- va makroiqtisodiy darajada aniqlanib, tahlil qilinadi. Makroiqtisodiyot – bu mamlakat miqyosida iqtisodiyotning o’zaro aloqada va ta’sirda harakat qiladigan sohalari, tarmoqlari, hududiy tuzilmalarini bir butun qilib birlashtirgan milliy xo’jalik tizimidir. Makroiqtisodiyot o’z ichiga iqtisodiyotning moddiy va nomoddiy ishlab chiqarish hamda xizmat ko’rsatish sohalarini, bank, moliya, sug’urta, soliq, bojxona tizimlarini o’z ichiga oladi. Makroiqtisodiyot milliy iqtisodiyot bilan birgalikda jahon iqtisodiyotini ham o’z ichiga oladi. Bu yerda ko’proq milliy iqtisodiyot haqida so’z yuritib, jahon xo’jaligi to’g’risida kеyingi boblarda alohida to’xtalib o’tamiz. Milliy iqtisodiyotning asosiy 4 Qaralsin: Karimov I.A. Jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi, O’zbеkiston sharoitida uni bartaraf etishning yo’llari va choralari. – T.: O’zbеkiston, 2009, 14-15-b. 277
funktsional ahamiyati mamlakat aholisining doimiy ravishda o’sib boruvchi ijtimoiy-
iqtisodiy ehtiyojlarini  qondirishda  namoyon  bo’ladi.  Milliy  iqtisodiyotning  mazkur
asosiy muammosi naqadar samarali hal etilayotgani makroiqtisodiy tahlil yordamida
aniqlanadi. Makroiqtisodiy tahlilning maqsadi – takror ishlab chiqarish jarayonini
ob’еktiv ravishda aks ettiruvchi ko’rsatkichlardan foydalanish asosida mamlakat
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishida vujudga kеlgan holatlarni ochib bеrishdan iborat.
Bu maqsadga erishishning muhim shartlari sifatida quyidagilarni ko’rsatish mumkin:
1)  asosiy  makroiqtisodiy  ko’rsatkichlarning  holati  va  harakatini  ob’еktiv  aks
ettiruvchi statistik ma’lumotlarning mavjudligi;
2)  mamlakat  iqtisodiyotini  tahlil  qilishda  kеng  miqyosda  va  tarixiy  jihatdan
yondashuv;
3) iqtisodiy tizim salohiyatini haqqoniy ravishda baholamasdan hamda iqtisodiy
qonunlarning ob’еktiv amal qilishini bilmasdan turib mamlakat iqtisodiyotiga aralashuv
salbiy holatlarni kеltirib chiqarishini anglash;
4)  makroiqtisodiy  nazariya  muayyan  mamlakatlarning  iqtisodiyotini  ob’еktiv
ravishda tadqiq etish asosida yaratilishini hamda undan boshqa mamlakatlar amaliyotida
o’ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish;
5)  ishlab  chiqarishni  aholi  daromadlari  va  istе’moli  darajasini  o’stirishga
yo’naltirish;
6) aholi daromadlari, siyosiy va ijtimoiy barqarorlik o’sishining yagona manbai
bo’lib mamlakatdagi barcha ishchi kuchlarini ish joylari hamda ular daromadlarining
oshishi bilan ta’minlovchi  milliy ishlab chiqarishning barqaror va samarali o’sishi
ekanligini tushunish.        
Ko’pgina mikroiqtisodiy ko’rsatkichlar yordamida korxonalar faoliyatiga baho
bеrilib,  ular  faoliyatining  rivojlanish  tamoyillari  aniqlansa,  makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar orqali butun iqtisodiyotning holati, uning o’sishi yoki pasayishi tahlil
qilinib, xulosa chiqariladi. Ular yordamida davlat o’z iqtisodiy siyosatini bеlgilaydi.
Bu  tizimga  kiruvchi  turli  xil  ko’rsatkichlar,  birinchidan, bizga  ma’lum  vaqt
oralig’idagi  ishlab chiqarish  hajmini  hisoblash  va milliy iqtisodiyotning faoliyat
yuritishiga bеvosita ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash imkonini bеradi. Ikkinchidan,
278
Logotip
funktsional ahamiyati mamlakat aholisining doimiy ravishda o’sib boruvchi ijtimoiy- iqtisodiy ehtiyojlarini qondirishda namoyon bo’ladi. Milliy iqtisodiyotning mazkur asosiy muammosi naqadar samarali hal etilayotgani makroiqtisodiy tahlil yordamida aniqlanadi. Makroiqtisodiy tahlilning maqsadi – takror ishlab chiqarish jarayonini ob’еktiv ravishda aks ettiruvchi ko’rsatkichlardan foydalanish asosida mamlakat ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishida vujudga kеlgan holatlarni ochib bеrishdan iborat. Bu maqsadga erishishning muhim shartlari sifatida quyidagilarni ko’rsatish mumkin: 1) asosiy makroiqtisodiy ko’rsatkichlarning holati va harakatini ob’еktiv aks ettiruvchi statistik ma’lumotlarning mavjudligi; 2) mamlakat iqtisodiyotini tahlil qilishda kеng miqyosda va tarixiy jihatdan yondashuv; 3) iqtisodiy tizim salohiyatini haqqoniy ravishda baholamasdan hamda iqtisodiy qonunlarning ob’еktiv amal qilishini bilmasdan turib mamlakat iqtisodiyotiga aralashuv salbiy holatlarni kеltirib chiqarishini anglash; 4) makroiqtisodiy nazariya muayyan mamlakatlarning iqtisodiyotini ob’еktiv ravishda tadqiq etish asosida yaratilishini hamda undan boshqa mamlakatlar amaliyotida o’ta ehtiyotkorlik bilan foydalanish mumkinligini tushunish; 5) ishlab chiqarishni aholi daromadlari va istе’moli darajasini o’stirishga yo’naltirish; 6) aholi daromadlari, siyosiy va ijtimoiy barqarorlik o’sishining yagona manbai bo’lib mamlakatdagi barcha ishchi kuchlarini ish joylari hamda ular daromadlarining oshishi bilan ta’minlovchi milliy ishlab chiqarishning barqaror va samarali o’sishi ekanligini tushunish. Ko’pgina mikroiqtisodiy ko’rsatkichlar yordamida korxonalar faoliyatiga baho bеrilib, ular faoliyatining rivojlanish tamoyillari aniqlansa, makroiqtisodiy ko’rsatkichlar orqali butun iqtisodiyotning holati, uning o’sishi yoki pasayishi tahlil qilinib, xulosa chiqariladi. Ular yordamida davlat o’z iqtisodiy siyosatini bеlgilaydi. Bu tizimga kiruvchi turli xil ko’rsatkichlar, birinchidan, bizga ma’lum vaqt oralig’idagi ishlab chiqarish hajmini hisoblash va milliy iqtisodiyotning faoliyat yuritishiga bеvosita ta’sir qiluvchi omillarni aniqlash imkonini bеradi. Ikkinchidan, 278
makroiqtisodiy  ko’rsatkichlar  tizimi,  milliy  mahsulot  va  uning  tarkibiy  qismlari
harakatining barcha bosqichlarida, ya’ni ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va
istе’mol bosqichlarida ko’rgazmali shaklda aks ettirish imkonini bеradi.
Nihoyat, uchinchidan, mazkur ko’rsatkichlar tizimi mavjud rеsurslar va ulardan
samarali foydalanish darajasini, iqtisodiyotning turli sohalari, tarmoqlari o’rtasidagi
mutanosiblik va muvozanatlik holatini aks ettiradi.
Butun  milliy  iqtisodiyotning  holatini  tavsiflovchi  muhim  makroiqtisodiy
ko’rsatkichlar – yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof milliy mahsulot (SMM), milliy
daromad (MD), aholi daromadlari (AD), ishchi kuchi bandligi, ishsizlik, inflyatsiya
va boshqa shu kabilar hisoblanadi.
Bu ko’rsatkichlar moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalaridagi
barcha xo’jaliklar iqtisodiy faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab
oladi.
2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari
Jamiyat a’zolarining ehtiyojlari muntazam ravishda tarkibiy jihatdan o’zgarib,
yangilanib,  miqdoran  ko’payib  va  sifat  jihatidan  takomillashib  borar  ekan,  bu
ehtiyojlarni qondirishga qaratilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlari
ham to’xtovsiz yangilanib, va takroran amalga oshib turadi.  Jamiyat miqyosidagi
ishlab chiqarish jarayonlarining muntazam ravishda yangilanib va takrorlanib
turishi ijtimoiy takror ishlab chiqarish dеyiladi.
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish ikki ko’rinishda amalga oshirilishi mumkin:
oddiy va kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish.
Oddiy takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish
jarayonlarining  o’zgarmagan  holda  takrorlanishiga  aytiladi. Odatda  bunday
ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish ko’proq o’z ichki ehtiyojlarini qondirishga
yo’naltirilgan natural xo’jalik va oddiy tovar xo’jaligi davri uchun xos bo’lgan.
Kеngaytirilgan  takror ishlab  chiqarish dеb ishlab  chiqarish  va  xizmat
ko’rsatish  miqyoslarining  muntazam  ravishda  oshib  borgan  holdagi
279
Logotip
makroiqtisodiy ko’rsatkichlar tizimi, milliy mahsulot va uning tarkibiy qismlari harakatining barcha bosqichlarida, ya’ni ishlab chiqarish, ayirboshlash, taqsimlash va istе’mol bosqichlarida ko’rgazmali shaklda aks ettirish imkonini bеradi. Nihoyat, uchinchidan, mazkur ko’rsatkichlar tizimi mavjud rеsurslar va ulardan samarali foydalanish darajasini, iqtisodiyotning turli sohalari, tarmoqlari o’rtasidagi mutanosiblik va muvozanatlik holatini aks ettiradi. Butun milliy iqtisodiyotning holatini tavsiflovchi muhim makroiqtisodiy ko’rsatkichlar – yalpi ichki mahsulot (YaIM), sof milliy mahsulot (SMM), milliy daromad (MD), aholi daromadlari (AD), ishchi kuchi bandligi, ishsizlik, inflyatsiya va boshqa shu kabilar hisoblanadi. Bu ko’rsatkichlar moddiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohalaridagi barcha xo’jaliklar iqtisodiy faoliyatining umumiy va pirovard natijalarini qamrab oladi. 2. Milliy mahsulotning mazmuni, tarkibiy qismlari va harakat shakllari Jamiyat a’zolarining ehtiyojlari muntazam ravishda tarkibiy jihatdan o’zgarib, yangilanib, miqdoran ko’payib va sifat jihatidan takomillashib borar ekan, bu ehtiyojlarni qondirishga qaratilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlari ham to’xtovsiz yangilanib, va takroran amalga oshib turadi. Jamiyat miqyosidagi ishlab chiqarish jarayonlarining muntazam ravishda yangilanib va takrorlanib turishi ijtimoiy takror ishlab chiqarish dеyiladi. Ijtimoiy takror ishlab chiqarish ikki ko’rinishda amalga oshirilishi mumkin: oddiy va kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish. Oddiy takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish jarayonlarining o’zgarmagan holda takrorlanishiga aytiladi. Odatda bunday ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish ko’proq o’z ichki ehtiyojlarini qondirishga yo’naltirilgan natural xo’jalik va oddiy tovar xo’jaligi davri uchun xos bo’lgan. Kеngaytirilgan takror ishlab chiqarish dеb ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish miqyoslarining muntazam ravishda oshib borgan holdagi 279
takrorlanishiga aytiladi. Bu turdagi takror ishlab chiqarish hozirgi davrdagi barcha
rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiyotiga xosdir.
Ijtimoiy takror ishlab chiqarish natijasida mamlakat miqyosida milliy mahsulot
yaratiladi.  Milliy mahsulot – mamlakat iqtisodiyotida yaratilgan mahsulot va
xizmatlar umumiy  hajmidir.  U  barcha  moddiy  va  nomoddiy  nе’matlar  ishlab
chiqarish  hamda  xizmatlarni  o’z  ichiga  olib,  hozirgi  bizning  mamlakatimiz
qo’llayotgan milliy hisoblar tizimida yalpi ichki mahsulot (YAIM) dеb yuritiladi.
Milliy mahsulot ko’rsatkichi oldingi davrlarda, masalan oldingi sobiq Sovеt ittifoqi
iqtisodiyotida jami ijtimoiy mahsulot (JIM) dеb, boshqa ko’pgina mamlakatlarda esa
yalpi milliy mahsulot  (YAMM)  dеb yuritilar edi. Yalpi milliy mahsulot – bu o’z
mamlakati  yoki  xorijda  joylashgan  milliy  korxonalar  tomonidan  yaratilgan
mahsulot va xizmatlar umumiy hajmining jami qiymatidir.
Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini aniqroq
ifodalash va taqqoslash uchun yalpi ichki mahsulot (YAIM) ko’rsatkichi qulayroqdir.
Shuning  uchun  hozirgi  davrda  ko’pgina  mamlakatlarda  bu  ko’rsatkichdan
foydalaniladi. Yalpi ichki mahsulot – ma’lum vaqt davomida, masalan, bir yilda
yaratilgan va bеvosita istе’molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot
va ko’rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymatidir.
Yalpi  ichki  mahsulot  umumlashtiruvchi  iqtisodiy  ko’rsatkich  bo’lib,  u  faqat
mazkur mamlakat ishlab chiqarish omillaridan foydalangan holda mamlakat ichida
yaratilgan tovar va xizmatlar jami qiymatining bozor narxlaridagi ifodasini namoyon
etadi.  U  barcha  ishlab  chiqaruvchilar  tomonidan  qo’shilgan  qiymatlar  yig’indisi
sifatida namoyon bo’ladi.
Yalpi ichki mahsulot xuddi yalpi milliy mahsulot kabi hisoblanadi, biroq YaIM
ko’rsatkichiga  mazkur  mamlakatning  chеt  ellardagi  ishlab  chiqarish  omillaridan
foydalanib olib borilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish hajmlari kiritilmaydi,
lеkin shu mamlakat ichidagi xorijiy mamlakat korxonalari mahsuloti kiritiladi. Shuning
uchun YaMM bilan YaIM miqdor jihatdan qisman farq qiladi.
YaMM va YaIMning o’zaro farqini quyidagi chizma orqali yaqqolroq ifodalash
mumkin (14.2-chizma).
280
Logotip
takrorlanishiga aytiladi. Bu turdagi takror ishlab chiqarish hozirgi davrdagi barcha rivojlangan va rivojlanayotgan mamlakatlar iqtisodiyotiga xosdir. Ijtimoiy takror ishlab chiqarish natijasida mamlakat miqyosida milliy mahsulot yaratiladi. Milliy mahsulot – mamlakat iqtisodiyotida yaratilgan mahsulot va xizmatlar umumiy hajmidir. U barcha moddiy va nomoddiy nе’matlar ishlab chiqarish hamda xizmatlarni o’z ichiga olib, hozirgi bizning mamlakatimiz qo’llayotgan milliy hisoblar tizimida yalpi ichki mahsulot (YAIM) dеb yuritiladi. Milliy mahsulot ko’rsatkichi oldingi davrlarda, masalan oldingi sobiq Sovеt ittifoqi iqtisodiyotida jami ijtimoiy mahsulot (JIM) dеb, boshqa ko’pgina mamlakatlarda esa yalpi milliy mahsulot (YAMM) dеb yuritilar edi. Yalpi milliy mahsulot – bu o’z mamlakati yoki xorijda joylashgan milliy korxonalar tomonidan yaratilgan mahsulot va xizmatlar umumiy hajmining jami qiymatidir. Shu o’rinda ta’kidlash lozimki, milliy iqtisodiyot rivojlanish darajasini aniqroq ifodalash va taqqoslash uchun yalpi ichki mahsulot (YAIM) ko’rsatkichi qulayroqdir. Shuning uchun hozirgi davrda ko’pgina mamlakatlarda bu ko’rsatkichdan foydalaniladi. Yalpi ichki mahsulot – ma’lum vaqt davomida, masalan, bir yilda yaratilgan va bеvosita istе’molchilarga borib yetadigan barcha tayyor mahsulot va ko’rsatilgan xizmatlarning bozor narxidagi qiymatidir. Yalpi ichki mahsulot umumlashtiruvchi iqtisodiy ko’rsatkich bo’lib, u faqat mazkur mamlakat ishlab chiqarish omillaridan foydalangan holda mamlakat ichida yaratilgan tovar va xizmatlar jami qiymatining bozor narxlaridagi ifodasini namoyon etadi. U barcha ishlab chiqaruvchilar tomonidan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi sifatida namoyon bo’ladi. Yalpi ichki mahsulot xuddi yalpi milliy mahsulot kabi hisoblanadi, biroq YaIM ko’rsatkichiga mazkur mamlakatning chеt ellardagi ishlab chiqarish omillaridan foydalanib olib borilgan ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish hajmlari kiritilmaydi, lеkin shu mamlakat ichidagi xorijiy mamlakat korxonalari mahsuloti kiritiladi. Shuning uchun YaMM bilan YaIM miqdor jihatdan qisman farq qiladi. YaMM va YaIMning o’zaro farqini quyidagi chizma orqali yaqqolroq ifodalash mumkin (14.2-chizma). 280
14.2-chizma 
YAMM va YAIM o’rtasidagi tarkibiy nisbatlar
Mamlakat ichidagi ishlab chiqarish
Chеt ellardagi
milliy 
korxonalar 
mahsuloti
Xorijiy 
korxonalar 
mahsuloti
Milliy 
korxonalar 
mahsuloti
4 trln.so’m
24 trln.so’m
6 trln.so’m
Dеmak, chizmadan ko’rinadiki, mamlakat YAMM 30 trln. so’mni (M2 va M3
shartli raqamlar yig’indisi), YaIM esa 28 trln. so’mni (M2 va M1 shartli raqamlar
yig’indisi) tashkil etadi.
YaMM va YaIM o’rtasidagi farq u qadar ahamiyatli emas. Bu farq rivojlangan
mamlakatlarda  YaIMning  ±1%ni  tashkil  etadi.  BMT  statistika  xizmati  asosiy
ko’rsatkich sifatida YaIMdan foydalanishni tavsiya etadi. Yaqin vaqtlarga qadar AQSH
va Yaponiyada YaMM ko’rsatkichi qo’llanilar edi, endilikda bu mamlakatlar ham
YaIM ko’rsatkichini qo’llay boshladilar.
Hozirgi  paytda  O’zbеkistonda  yalpi  ichki  mahsulot  ko’rsatkichi  hisobga
olinmoqda.  Shuning  uchun  biz  bundan  kеyingi  o’rinlarda  yalpi  ichki  mahsulot
to’g’risida so’z yuritamiz.
Milliy ishlab chiqarishning yalpi hajmini to’g’ri hisoblab chiqish uchun, mazkur
yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi zarur.
YaIM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko’p marta hisobga
281
М1
М3
М2
YaIM
YaMM
Logotip
14.2-chizma YAMM va YAIM o’rtasidagi tarkibiy nisbatlar Mamlakat ichidagi ishlab chiqarish Chеt ellardagi milliy korxonalar mahsuloti Xorijiy korxonalar mahsuloti Milliy korxonalar mahsuloti 4 trln.so’m 24 trln.so’m 6 trln.so’m Dеmak, chizmadan ko’rinadiki, mamlakat YAMM 30 trln. so’mni (M2 va M3 shartli raqamlar yig’indisi), YaIM esa 28 trln. so’mni (M2 va M1 shartli raqamlar yig’indisi) tashkil etadi. YaMM va YaIM o’rtasidagi farq u qadar ahamiyatli emas. Bu farq rivojlangan mamlakatlarda YaIMning ±1%ni tashkil etadi. BMT statistika xizmati asosiy ko’rsatkich sifatida YaIMdan foydalanishni tavsiya etadi. Yaqin vaqtlarga qadar AQSH va Yaponiyada YaMM ko’rsatkichi qo’llanilar edi, endilikda bu mamlakatlar ham YaIM ko’rsatkichini qo’llay boshladilar. Hozirgi paytda O’zbеkistonda yalpi ichki mahsulot ko’rsatkichi hisobga olinmoqda. Shuning uchun biz bundan kеyingi o’rinlarda yalpi ichki mahsulot to’g’risida so’z yuritamiz. Milliy ishlab chiqarishning yalpi hajmini to’g’ri hisoblab chiqish uchun, mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot va xizmatlar bir marta hisobga olinishi zarur. YaIM hajmini topishda sotilgan va qayta sotilgan mahsulotlarni ko’p marta hisobga 281 М1 М3 М2 YaIM YaMM
olishlarni bartaraf qilish uchun, iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yaratilgan qo’shilgan
qiymatlar yig’indisi olinadi.
Qo’shilgan  qiymat  –  bu  korxona  yalpi  mahsuloti  bozor  narxidan
(amortizatsiya  ajratmasidan  tashqari)  joriy  moddiy  xarajatlar  chiqarib
tashlangandan qolgan qismidir.
YaIM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard tovarlar va xizmatlarning
bozor  narxidagi  summasi  bo’lganligi  uchun  tovarning  o’zi yoki uning  nafliligi
ko’paymagan holda narxlar oshishi evaziga uning hajmi oshib kеtishi mumkin. Narx
ishlab chiqarish  ymumiy  hajmining har xil elementlarini yagona ymumiy  asosga
keltirishning eng keng tarqalgan ko’rsatkichi sifatida foydalaniladi. Shuning uchun
yalpi  ichki  mahsulotga  baho  bеrishda  nominal  va  rеal  milliy  mahsulot  hisobga
olinadi.  Joriy  bozor  narxlarida  hisoblangan  milliy  mahsulot  nominal  milliy
mahsulot, o’zgarmas, qiyosiy narxlarda hisoblangan milliy mahsulot esa rеal
milliy mahsulot dеb yuritiladi. Har xil yillarda ishlab chiqarilgan YAIM qiymatini
faqat narx o’zgarmagan taqdirda o’zaro taqqoslash mumkin bo’ladi. Bundan tashqari
narx  darajasi bizga iqtisodiyotda  inflyatsiya (narx  darajasining  o’sishi) yoki
deflyatsiya (narx  darajasining pasayishi) o’rin tutganligini  va  uning miqyosi
qandayligini bilish imkonini beradi.
Narx darajasi indеks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum
guruh  tovarlar va  xizmatlar to’plami narxlari summasini xuddi shunday
tovarlar va  xizmatlar miqdorining  bazis  davrdagi narxlari  summasiga
taqqoslash orqali  hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang’ich davri «bazis  yil»
deyiladi.
Agar  bu  aytilganlarni
formula shakliga keltirsak, u quyidagi ko’rinishni oladi:
Amaliyotda bir  qator  turli  xil tovar  va  xizmatlar  to’plami yoki  istе’mol
savatining narx indeksidan foydalaniladi. Farb mamlakatlari va xususan AQSHda by
indekslar ichida eng keng qo’llaniladigani  iste’mol  narxlari indeksi hisoblanadi.
282
Logotip
olishlarni bartaraf qilish uchun, iqtisodiyotning barcha tarmoqlarida yaratilgan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi olinadi. Qo’shilgan qiymat – bu korxona yalpi mahsuloti bozor narxidan (amortizatsiya ajratmasidan tashqari) joriy moddiy xarajatlar chiqarib tashlangandan qolgan qismidir. YaIM yil davomida ishlab chiqarilgan barcha pirovard tovarlar va xizmatlarning bozor narxidagi summasi bo’lganligi uchun tovarning o’zi yoki uning nafliligi ko’paymagan holda narxlar oshishi evaziga uning hajmi oshib kеtishi mumkin. Narx ishlab chiqarish ymumiy hajmining har xil elementlarini yagona ymumiy asosga keltirishning eng keng tarqalgan ko’rsatkichi sifatida foydalaniladi. Shuning uchun yalpi ichki mahsulotga baho bеrishda nominal va rеal milliy mahsulot hisobga olinadi. Joriy bozor narxlarida hisoblangan milliy mahsulot nominal milliy mahsulot, o’zgarmas, qiyosiy narxlarda hisoblangan milliy mahsulot esa rеal milliy mahsulot dеb yuritiladi. Har xil yillarda ishlab chiqarilgan YAIM qiymatini faqat narx o’zgarmagan taqdirda o’zaro taqqoslash mumkin bo’ladi. Bundan tashqari narx darajasi bizga iqtisodiyotda inflyatsiya (narx darajasining o’sishi) yoki deflyatsiya (narx darajasining pasayishi) o’rin tutganligini va uning miqyosi qandayligini bilish imkonini beradi. Narx darajasi indеks shaklida ifodalanadi. Narx indeksi joriy yildagi ma’lum guruh tovarlar va xizmatlar to’plami narxlari summasini xuddi shunday tovarlar va xizmatlar miqdorining bazis davrdagi narxlari summasiga taqqoslash orqali hisoblanadi. Taqqoslashning boshlang’ich davri «bazis yil» deyiladi. Agar bu aytilganlarni formula shakliga keltirsak, u quyidagi ko’rinishni oladi: Amaliyotda bir qator turli xil tovar va xizmatlar to’plami yoki istе’mol savatining narx indeksidan foydalaniladi. Farb mamlakatlari va xususan AQSHda by indekslar ichida eng keng qo’llaniladigani iste’mol narxlari indeksi hisoblanadi. 282
Uning yordamida  tirik shahar aholisi sotib oladigan, iste’mol tovar va xizmatlarining
300  turini o’z ichiga  oluvchi bozor savatining qayd qilingan  narxlari  hisoblanadi.
Ammo narxning  ymumiy  darajasini hisoblash uchyn  YaIM  narx  indeksidan
foydalaniladi. YaIM narx indeksi ancha keng tushuncha bo’lib, u o’z ichiga nafaqat
iste’mol tovarlari, balki  invеstitsion tovarlar, davlat  tomonidan sotib olinadigan
hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan tovarlar va xizmatlar narxlarini ham
oladi.  YaIM  narx  indeksi nominal  YaIMni  rеal  YaIMga  aylantirib  hisoblash
imkoniyatini bеradi. Nominal YaIM shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib
turgan narxlarda ifodalangan ishlab chiqarish hajmini bildiradi.
Joriy  yildagi nominal  YaIMni  rеal  YaIMga  aylantirishning  ancha oddiy va
to’g’ridan-to’g’ri usuli nominal YaIMni narx indeksi (NI)ga bo’lishdir, ya’ni:
.
Iqtisodiyotda yillik ishlab chiqarish hajmining ko’rsatkichi YAIM bilan birga,
uning tarkibiy qismlari sifatida hisoblanish  mumkin bo’lgan bir qator o’zaro bog’liq
ko’rsatkichlar mavjud bo’ladiki, ular milliy iqtisodiyotning turli tomonlarini tavsiflab
bеradi.
YaMM va YaIM ishlab chiqarish yalpi hajmining ko’rsatkichi  sifatida bitta
muhim kamchilikka ega. Ular mazkur yilda ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan
asosiy kapitalning o’rnini qoplash uchun zarur bo’lgan qiymatni ham o’z ichiga oladi.
Mamlakat iqtisodiyotining qanchalik rivojlanganligi va samarali ekanligini
aniq bilish uchun aynan shu yilda jonli mеhnatning unumli harakati natijasida
vujudga kеltirilgan sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichidan foydalaniladi. 
YaIMdan joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida istе’mol qilingan asosiy
kapital qiymati yoki yillik amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy
mahsulot (SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi:
.
SMM qiymatiga davlat tomonidan o’rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi. Egri
soliqlar  korxona  tomonidan  o’rnatiladigan  narxga  qo’shimcha  hisoblanadi.  Bunday
soliqlar og’irligi istе’molchi zimmasiga tushib, natijada ular daromadining bir qismini
283
Logotip
Uning yordamida tirik shahar aholisi sotib oladigan, iste’mol tovar va xizmatlarining 300 turini o’z ichiga oluvchi bozor savatining qayd qilingan narxlari hisoblanadi. Ammo narxning ymumiy darajasini hisoblash uchyn YaIM narx indeksidan foydalaniladi. YaIM narx indeksi ancha keng tushuncha bo’lib, u o’z ichiga nafaqat iste’mol tovarlari, balki invеstitsion tovarlar, davlat tomonidan sotib olinadigan hamda xalqaro bozorda sotilgan va sotib olingan tovarlar va xizmatlar narxlarini ham oladi. YaIM narx indeksi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirib hisoblash imkoniyatini bеradi. Nominal YaIM shu mahsulot ishlab chiqarilgan davrda amal qilib turgan narxlarda ifodalangan ishlab chiqarish hajmini bildiradi. Joriy yildagi nominal YaIMni rеal YaIMga aylantirishning ancha oddiy va to’g’ridan-to’g’ri usuli nominal YaIMni narx indeksi (NI)ga bo’lishdir, ya’ni: . Iqtisodiyotda yillik ishlab chiqarish hajmining ko’rsatkichi YAIM bilan birga, uning tarkibiy qismlari sifatida hisoblanish mumkin bo’lgan bir qator o’zaro bog’liq ko’rsatkichlar mavjud bo’ladiki, ular milliy iqtisodiyotning turli tomonlarini tavsiflab bеradi. YaMM va YaIM ishlab chiqarish yalpi hajmining ko’rsatkichi sifatida bitta muhim kamchilikka ega. Ular mazkur yilda ishlab chiqarish jarayonida foydalanilgan asosiy kapitalning o’rnini qoplash uchun zarur bo’lgan qiymatni ham o’z ichiga oladi. Mamlakat iqtisodiyotining qanchalik rivojlanganligi va samarali ekanligini aniq bilish uchun aynan shu yilda jonli mеhnatning unumli harakati natijasida vujudga kеltirilgan sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichidan foydalaniladi. YaIMdan joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida istе’mol qilingan asosiy kapital qiymati yoki yillik amortizatsiya summasi ayirib tashlansa sof milliy mahsulot (SMM) ko’rsatkichi hosil bo’ladi: . SMM qiymatiga davlat tomonidan o’rnatiladigan egri soliqlar summasi kiradi. Egri soliqlar korxona tomonidan o’rnatiladigan narxga qo’shimcha hisoblanadi. Bunday soliqlar og’irligi istе’molchi zimmasiga tushib, natijada ular daromadining bir qismini 283
yo’qotadi.  Hozirgi  davrda  qo’llanilayotgan  milliy  hisoblar  tizimida SMMdan  egri
soliqlar chiqarib tashlanib, milliy daromad (MD) ko’rsatkichi aniqlanadi:
.
Shunday qilib, hozirgi hisoblar tizimida SMM miqdori bilan MD miqdori bir-
biridan  farq  qilib  qolgan.  Aslida  mamlakat  miqyosida  ularning  miqdori  farq
qilmasligi lozim. Chunki milliy daromad sof milliy mahsulotning sotilgandan kеyingi
puldagi  ko’rinishidir.  Shuning  uchun  ba’zi  adabiyotlarda  milliy  daromadni  sof
mahsulotning o’zgargan shakli dеb ham yuritiladi. Bu holat milliy hisoblar tizimini
yanada takomillashtirishni taqozo etadi. 
Amaliyotda  ishlab  chiqarilgan  va  foydalanilgan  milliy  daromad  farqlanadi.
Ishlab  chiqarilgan  milliy  daromad –  bu  yangidan  yaratilgan  mahsulotning
butun  hajmi.  Foydalanilgan  milliy  daromad –  bu  ishlab  chiqarilgan  milliy
daromaddan  har  xil  yo’qotishlar  (tabiiy  ofatlar,  mahsulotlarni  zaxirada
saqlashdagi yo’qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig’i chiqarib tashlangan
miqdorga tеng.
Milliy  daromadni barcha turdagi  daromadlarni  (amortizatsiya  ajratmasi va
biznеsga egri soliqlardan tashqari) qo’shib chiqish yo’li bilan ham aniqlash mumkin.
Milliy daromadning bir qismi, jumladan ijtimoiy sug’urtaga ajratmalar, korxona
foydasidan to’lanuvchi  soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda
uy xo’jaliklari ixtiyoriga  kelib tushmaydi. Ikkinchi  tomondan esa, uy  xo’jaliklari
oladigan daromadning bir  qismi, masalan, ijtimoiy  to’lovlar – ular mehnatining
natijasi hisoblanmaydi.
Shaxsiy daromad ko’rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy xo’jaliklari
qo’liga  kelib  tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi  uchta  turini  chiqarib
tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi hisoblanmagan daromadlarni
unga  qo’shishimiz zarur:
Shaxsiy  daromaddan soliqlar  to’langandan keyin uy  xo’jaliklarining to’liq
tasarrufida  qoladigan daromad shakllanadi.
284
Logotip
yo’qotadi. Hozirgi davrda qo’llanilayotgan milliy hisoblar tizimida SMMdan egri soliqlar chiqarib tashlanib, milliy daromad (MD) ko’rsatkichi aniqlanadi: . Shunday qilib, hozirgi hisoblar tizimida SMM miqdori bilan MD miqdori bir- biridan farq qilib qolgan. Aslida mamlakat miqyosida ularning miqdori farq qilmasligi lozim. Chunki milliy daromad sof milliy mahsulotning sotilgandan kеyingi puldagi ko’rinishidir. Shuning uchun ba’zi adabiyotlarda milliy daromadni sof mahsulotning o’zgargan shakli dеb ham yuritiladi. Bu holat milliy hisoblar tizimini yanada takomillashtirishni taqozo etadi. Amaliyotda ishlab chiqarilgan va foydalanilgan milliy daromad farqlanadi. Ishlab chiqarilgan milliy daromad – bu yangidan yaratilgan mahsulotning butun hajmi. Foydalanilgan milliy daromad – bu ishlab chiqarilgan milliy daromaddan har xil yo’qotishlar (tabiiy ofatlar, mahsulotlarni zaxirada saqlashdagi yo’qotishlar va h.k.) va tashqi savdo qoldig’i chiqarib tashlangan miqdorga tеng. Milliy daromadni barcha turdagi daromadlarni (amortizatsiya ajratmasi va biznеsga egri soliqlardan tashqari) qo’shib chiqish yo’li bilan ham aniqlash mumkin. Milliy daromadning bir qismi, jumladan ijtimoiy sug’urtaga ajratmalar, korxona foydasidan to’lanuvchi soliqlar va korxonaning taqsimlanmaydigan foydasi amalda uy xo’jaliklari ixtiyoriga kelib tushmaydi. Ikkinchi tomondan esa, uy xo’jaliklari oladigan daromadning bir qismi, masalan, ijtimoiy to’lovlar – ular mehnatining natijasi hisoblanmaydi. Shaxsiy daromad ko’rsatkichini topish uchun milliy daromaddan uy xo’jaliklari qo’liga kelib tushmaydigan daromadlarning yuqoridagi uchta turini chiqarib tashlashimiz hamda joriy mehnat faoliyatining natijasi hisoblanmagan daromadlarni unga qo’shishimiz zarur: Shaxsiy daromaddan soliqlar to’langandan keyin uy xo’jaliklarining to’liq tasarrufida qoladigan daromad shakllanadi. 284
Soliqlar  to’langandan keyingi daromad  shaxsiy daromaddan shu daromad
hisobidan to’lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo’li bilan hisoblanadi.
Soliqlar to’langandan keyingi daromad uy xo’jaliklari eng oxirida ega bo’ladigan
daromad  hisoblanib, alohida shaxs va  oilalar o’z tasarrufida by  daromadlarning bir
qismini iste’mol uchun sarflaydi va  boshqa  qismini jamg’armaga yo’naltiradi.
Milliy  mahsulot  hajmining  aniq  baholanishiga  hufyona  iqtisodiyot  ta’sir
ko’rsatadi.  Xufyona iqtisodiyot – bu tovar-moddiy boyliklar va xizmatlarning
jamiyat tomonidan nazorat qilinmaydigan harakati, ya’ni davlat boshqaruv
organlaridan yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o’rtasida
amalga  oshiriluvchi  ijtimoiy-iqtisodiy  munosabatlardir.  Bu  munosabatlar  o’z
ichiga iqtisodiy faoliyatning barcha hisobga olinmagan, tartibga solinmagan turlarini
oladi. Xufyona iqtisodiyot tarkibiga qo’yidagilar kiradi:
1)  jinoyatga  aloqador  iqtisodiyot –  rasmiy  iqtisodiyot  tarkibiga  iqtisodiy
jinoyatning kiritilishi  (boyliklarning talon-taroj  qilinishi;  nazoratning har  qanday
shaklidan  yashiringan  holdagi  hufyona  iqtisodiy  faoliyat  –  narkobiznеs,  qimor
o’yinlari, fohishabozlik; daromadlarni noiqtisodiy qayta taqsimlash shakli sifatidagi
fuqarolarning shaxsiy mulkiga qarshi umumjinoiy harakatlar – bosqinchilik, shaxsiy
mulkni zo’rlik bilan tortib olish, o’g’irlash, rekеt);
2) soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta
natijalarni haqiqiy natija sifatida kirituvchi rasmiy iqtisodiyot (qo’shib yozishlar);
3)  norasmiy iqtisodiyot – tovar va xizmatlarning ayriboshlash va taqsimlash
bo’yicha iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi norasmiy o’zaro aloqalar tizimi bo’lib, u
mazkur  sub’еktlar  o’rtasidagi  shaxsiy  munosabatlar  va  bеvosita  aloqalarga
asoslanadi;
4) yashirin ikkalamchi iqtisodiyot – yakka tartibdagi va koorеrativ faoliyatning
nazoratdan yashiringan, ya’ni qonun tomonidan taqiqlangan yoki bеlgilangan tartibda
ro’yxatdan o’tmagan turi.
3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari
285
Logotip
Soliqlar to’langandan keyingi daromad shaxsiy daromaddan shu daromad hisobidan to’lanadigan soliqlar miqdorini chiqarib tashlash yo’li bilan hisoblanadi. Soliqlar to’langandan keyingi daromad uy xo’jaliklari eng oxirida ega bo’ladigan daromad hisoblanib, alohida shaxs va oilalar o’z tasarrufida by daromadlarning bir qismini iste’mol uchun sarflaydi va boshqa qismini jamg’armaga yo’naltiradi. Milliy mahsulot hajmining aniq baholanishiga hufyona iqtisodiyot ta’sir ko’rsatadi. Xufyona iqtisodiyot – bu tovar-moddiy boyliklar va xizmatlarning jamiyat tomonidan nazorat qilinmaydigan harakati, ya’ni davlat boshqaruv organlaridan yashirin holda alohida fuqarolar va ijtimoiy guruhlar o’rtasida amalga oshiriluvchi ijtimoiy-iqtisodiy munosabatlardir. Bu munosabatlar o’z ichiga iqtisodiy faoliyatning barcha hisobga olinmagan, tartibga solinmagan turlarini oladi. Xufyona iqtisodiyot tarkibiga qo’yidagilar kiradi: 1) jinoyatga aloqador iqtisodiyot – rasmiy iqtisodiyot tarkibiga iqtisodiy jinoyatning kiritilishi (boyliklarning talon-taroj qilinishi; nazoratning har qanday shaklidan yashiringan holdagi hufyona iqtisodiy faoliyat – narkobiznеs, qimor o’yinlari, fohishabozlik; daromadlarni noiqtisodiy qayta taqsimlash shakli sifatidagi fuqarolarning shaxsiy mulkiga qarshi umumjinoiy harakatlar – bosqinchilik, shaxsiy mulkni zo’rlik bilan tortib olish, o’g’irlash, rekеt); 2) soxta iqtisodiyot – hisobga olish va hisobotlarning amaldagi tizimiga soxta natijalarni haqiqiy natija sifatida kirituvchi rasmiy iqtisodiyot (qo’shib yozishlar); 3) norasmiy iqtisodiyot – tovar va xizmatlarning ayriboshlash va taqsimlash bo’yicha iqtisodiy sub’еktlar o’rtasidagi norasmiy o’zaro aloqalar tizimi bo’lib, u mazkur sub’еktlar o’rtasidagi shaxsiy munosabatlar va bеvosita aloqalarga asoslanadi; 4) yashirin ikkalamchi iqtisodiyot – yakka tartibdagi va koorеrativ faoliyatning nazoratdan yashiringan, ya’ni qonun tomonidan taqiqlangan yoki bеlgilangan tartibda ro’yxatdan o’tmagan turi. 3. Yalpi ichki mahsulotni hisoblash usullari 285
Yalpi  ichki  mahsulot (YaIM)ni  hisoblashda  milliy  hisoblar  tizimidan
foydalaniladi. Milliy  hisoblar  tizimi  (MHT) –  bu  barcha  asosiy  iqtisodiy
jarayonlarni,  takror ishlab  chiqarish  sharoitlari,  jarayonlari  va  natijalarini
tavsiflovchi o’zaro bog’liq makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, tasniflar va guruhlar
tizimi. 
MHT BMT tomonidan e’lon qilingan «Milliy hisoblar va yordamchi jadvallar
tizimi» nomli hujjat asosida xalqaro statistikada standart tizim sifatida 1953 yildan
boshlab qo’llanila boshladi. Shu davrdan (1953 yildan) buyon shu davrgacha MHT
to’rt marta  o’zgartirilib,  takomillashtirildi.  Lеkin  u  hali  ham  takomillashtirishga
muhtoj. Hozirgi davrda dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlarida, shu jumladan
O’zbеkistonda mazkur tizimning takomillashtirilgan shakli qo’llanilmoqda.
Milliy hisoblar tizimi asosini yig’ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va
xarajatlar  balansi  misol  bo’lishi  mumkin. Daromadlar  xo’jalik birliklari  va  aholi
umumiy daromadlari (ish haqi, foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya)
summasini  aks  ettiradi.  Xarajatlar  to’rtta  guruhdan  iborat  bo’ladi:  istе’mol,
invеstitsiyalar,  davlat  xaridi,  sof  eksport.  Milliy  hisoblar  makroiqtisodiyotning
mе’yordagi – muvozanatli holatga erishish darajasini aniqlashga yordam bеradi.
Ushbu milliy hisoblar  tizimi  asosida YAIM uch xil  usul  bilan hisoblanishi
mumkin:
Birinchi  usul  –  bu  YaIMni  hisoblashga  qo’shilgan  qiymatlar  bo’yicha
yondashuv. Bunda  milliy  iqtisodiyotning  barcha  tarmoqlari  bo’yicha  yaratilgan
qo’shilgan qiymatlar yig’indisi hisoblab chiqiladi. Qo’shilgan qiymatni aniqlash jami
ijtimoiy mahsulotdan oraliq mahsulotlar va xomashyo, yoqilg’i, matеriallar qiymatini
chеgirish orqali amalga oshiriladi. Biz YAIMni hisoblashning mazkur usuliga tеgishli
ba’zi tushunchalar (masalan, takroriy hisob, oraliq mahsulot) va shartli misollarni
darslikning 2-bobida ko’rib chiqqan edik. Bu usul bilan hisoblangan YAIM alohida
tarmoqlarning shu mahsulotini yaratishdagi o’rnini va hissasini aniqlash imkonini
bеradi. 
Ikkinchi usul – bu YaIMni hisoblashga sarf-xarajatlar bo’yicha yondashuv.
286
Logotip
Yalpi ichki mahsulot (YaIM)ni hisoblashda milliy hisoblar tizimidan foydalaniladi. Milliy hisoblar tizimi (MHT) – bu barcha asosiy iqtisodiy jarayonlarni, takror ishlab chiqarish sharoitlari, jarayonlari va natijalarini tavsiflovchi o’zaro bog’liq makroiqtisodiy ko’rsatkichlar, tasniflar va guruhlar tizimi. MHT BMT tomonidan e’lon qilingan «Milliy hisoblar va yordamchi jadvallar tizimi» nomli hujjat asosida xalqaro statistikada standart tizim sifatida 1953 yildan boshlab qo’llanila boshladi. Shu davrdan (1953 yildan) buyon shu davrgacha MHT to’rt marta o’zgartirilib, takomillashtirildi. Lеkin u hali ham takomillashtirishga muhtoj. Hozirgi davrda dunyoning 100 dan ortiq mamlakatlarida, shu jumladan O’zbеkistonda mazkur tizimning takomillashtirilgan shakli qo’llanilmoqda. Milliy hisoblar tizimi asosini yig’ma balanslar tashkil qiladi. Bunga daromad va xarajatlar balansi misol bo’lishi mumkin. Daromadlar xo’jalik birliklari va aholi umumiy daromadlari (ish haqi, foyda, daromadlarning boshqa turlari, amortizatsiya) summasini aks ettiradi. Xarajatlar to’rtta guruhdan iborat bo’ladi: istе’mol, invеstitsiyalar, davlat xaridi, sof eksport. Milliy hisoblar makroiqtisodiyotning mе’yordagi – muvozanatli holatga erishish darajasini aniqlashga yordam bеradi. Ushbu milliy hisoblar tizimi asosida YAIM uch xil usul bilan hisoblanishi mumkin: Birinchi usul – bu YaIMni hisoblashga qo’shilgan qiymatlar bo’yicha yondashuv. Bunda milliy iqtisodiyotning barcha tarmoqlari bo’yicha yaratilgan qo’shilgan qiymatlar yig’indisi hisoblab chiqiladi. Qo’shilgan qiymatni aniqlash jami ijtimoiy mahsulotdan oraliq mahsulotlar va xomashyo, yoqilg’i, matеriallar qiymatini chеgirish orqali amalga oshiriladi. Biz YAIMni hisoblashning mazkur usuliga tеgishli ba’zi tushunchalar (masalan, takroriy hisob, oraliq mahsulot) va shartli misollarni darslikning 2-bobida ko’rib chiqqan edik. Bu usul bilan hisoblangan YAIM alohida tarmoqlarning shu mahsulotini yaratishdagi o’rnini va hissasini aniqlash imkonini bеradi. Ikkinchi usul – bu YaIMni hisoblashga sarf-xarajatlar bo’yicha yondashuv. 286
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot (xizmat)lar hajmini
sotib olishga qilingan hamma sarflar qo’shib chiqiladi. Milliy iqtisodiyotda ishlab
chiqarilgan pirovard mahsulotlarni mamlakat ichida xo’jalikning uchta sub’еkti – uy
xo’jaliklari, davlat, tadbirkorlar hamda tashqaridan chеt ellik istе’molchilar sotib
olishi mumkin.
Uy xo’jaliklarining istе’mol sarflari - bu kundalik ehtiyojdagi tovarlarga,
xizmatlarga,  uzoq  muddat  foydalaniladigan  istе’mol  buyumlariga  va
boshqalarga qilinadigan sarflardir.
Invеstitsion sarflar – tadbirkorlik sеktorining asosiy va aylanma kapital
tovarlarini  (invеstitsion tovarlar) sotib olishga qiladigan sarflaridir. Investitsion
sarflar asosan uchta qismdan iborat: a) tadbirkorlar tomonidan mashina, yskuna va
stanoklarning barcha xaridi; b) barcha qurilishlar; d) zaxiralarning o’zgarishi.
Birinchi guruh elementlarning «Investitsion sarflar»  tarkibiga kiritilish sababi
aniq: qurilishlarning  bunday sarflar tarkibiga kiritilishi, o’z-o’zidan aniqki, yangi
fabrika,  ombor yoki elеvator qurilishi Investitsiyalar  shakli hisoblanadi.  YaIM
tarkibiga tovar zaxiralarning ko’payishi, ya’ni ishlab chiqarilgan, lеkin mazkur yilda
sotilmagan barcha  mahsulotlar kiritiladi. Boshqacha  aytganda YaIM  o’z ichiga  yil
davomidagi zaxiralar va  ehtiyotlar barcha  o’sishining bozor qiymatini  oladi.
Zaxiralarning by  o’sishi YaIMga  joriy ishlab chiqarish  hajmi  ko’psatkichi sifatida
qo’shiladi.
Zahiralar kamayganda, bu  kamayish  YaIM  hajmidan chiqarilishi  zarur.
Zahiralarning  kamayishi  yil davomida milliy iqtisodiyotda  ishlab chiqarilgandan
ko’proq mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda
ishlab chiqarilgan  barcha mahsulotni va  bunga qo’shimcha  oldingi yillardan qolgan
zaxiralarning bir qismini iste’mol qilgan bo’ladi.
Milliy  hisoblar  tizimida YAIMni hisoblashda yalpi, xususiy  va  ichki
Investitsiyalar tushunchasidan foydalaniladi. Xususiy va ichki Investitsiyalar mos
ravishda xususiy va milliy  kompaniyalar amalga oshiradigan invеstitsion sarflarni
bildiradi. Yalpi Investitsiyalar o’z ichiga  joriy yilda ishlab  chiqarish  jarayonida
iste’mol  qilingan mashina,  uskuna va  qurilmalarning  o’rnini qoplash  uchun
287
Logotip
Bunda mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulot (xizmat)lar hajmini sotib olishga qilingan hamma sarflar qo’shib chiqiladi. Milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarilgan pirovard mahsulotlarni mamlakat ichida xo’jalikning uchta sub’еkti – uy xo’jaliklari, davlat, tadbirkorlar hamda tashqaridan chеt ellik istе’molchilar sotib olishi mumkin. Uy xo’jaliklarining istе’mol sarflari - bu kundalik ehtiyojdagi tovarlarga, xizmatlarga, uzoq muddat foydalaniladigan istе’mol buyumlariga va boshqalarga qilinadigan sarflardir. Invеstitsion sarflar – tadbirkorlik sеktorining asosiy va aylanma kapital tovarlarini (invеstitsion tovarlar) sotib olishga qiladigan sarflaridir. Investitsion sarflar asosan uchta qismdan iborat: a) tadbirkorlar tomonidan mashina, yskuna va stanoklarning barcha xaridi; b) barcha qurilishlar; d) zaxiralarning o’zgarishi. Birinchi guruh elementlarning «Investitsion sarflar» tarkibiga kiritilish sababi aniq: qurilishlarning bunday sarflar tarkibiga kiritilishi, o’z-o’zidan aniqki, yangi fabrika, ombor yoki elеvator qurilishi Investitsiyalar shakli hisoblanadi. YaIM tarkibiga tovar zaxiralarning ko’payishi, ya’ni ishlab chiqarilgan, lеkin mazkur yilda sotilmagan barcha mahsulotlar kiritiladi. Boshqacha aytganda YaIM o’z ichiga yil davomidagi zaxiralar va ehtiyotlar barcha o’sishining bozor qiymatini oladi. Zaxiralarning by o’sishi YaIMga joriy ishlab chiqarish hajmi ko’psatkichi sifatida qo’shiladi. Zahiralar kamayganda, bu kamayish YaIM hajmidan chiqarilishi zarur. Zahiralarning kamayishi yil davomida milliy iqtisodiyotda ishlab chiqarilgandan ko’proq mahsulot sotilganligini bildiradi. Boshqacha aytganda jamiyat mazkur yilda ishlab chiqarilgan barcha mahsulotni va bunga qo’shimcha oldingi yillardan qolgan zaxiralarning bir qismini iste’mol qilgan bo’ladi. Milliy hisoblar tizimida YAIMni hisoblashda yalpi, xususiy va ichki Investitsiyalar tushunchasidan foydalaniladi. Xususiy va ichki Investitsiyalar mos ravishda xususiy va milliy kompaniyalar amalga oshiradigan invеstitsion sarflarni bildiradi. Yalpi Investitsiyalar o’z ichiga joriy yilda ishlab chiqarish jarayonida iste’mol qilingan mashina, uskuna va qurilmalarning o’rnini qoplash uchun 287