MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

157,0 KB


MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI
Reja:
1. Iqtisodiy muvozanat, uni taominlash shart-sharoitlari va aniqlash usullari
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
3.  O‘zbekistonda  iqtisodiyotni  tarkibiy  o‘zgartirish,  diversifikatsiyalash  va
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi
Iqtisodiyot  inqirozlarsiz,  barqaror  rivojlanishi  uchun  uning  turli  tomonlari
o‘rtasida maolum muvozanat bo‘lishi taqozo etiladi.
Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va taosirda amal
qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir-
biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Shuning uchun ham butun iqtisodiyotning
muvozanati to‘g‘risida gap borganda eng avvalo yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi
tenglik eotiborga olinadi.
Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanatning shakllanishi, uni taominlash ancha
murakkab va ziddiyatli jarayondir. Chunki u xususiy va umumiy tavsifdagi bir qator
muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi.
Xususiy  muvozanat  –  bu  iqtisodiyotning  ayrim  bo‘laklarida,  soha  va
yo‘nalishlarida  ikkita  o‘zaro  bog‘liq  bo‘lgan  iqtisodiy  ko‘rsatkichlar  yoki
tomonlarining  miqdoran  teng  kelishi. Xususiy  muvozanat  ishlab  chiqarish  va
isteomol, aholining sotib olish layoqati va tovar taklifi masalalari, budjet daromadlari
va xarajatlari, alohida tovarlarga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanat ko‘rinishida
namoyon bo‘ladi. 
Umumiqtisodiy  muvozanat  jamiyat  aozolari  barcha  talablari  va  milliy
ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy
343
Logotip
MILLIY IQTISODIYOTNING MUVOZANATI VA NISBATLARI Reja: 1. Iqtisodiy muvozanat, uni taominlash shart-sharoitlari va aniqlash usullari 2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari 3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi Iqtisodiyot inqirozlarsiz, barqaror rivojlanishi uchun uning turli tomonlari o‘rtasida maolum muvozanat bo‘lishi taqozo etiladi. Iqtisodiy muvozanat deb bir-biri bilan o‘zaro bog‘liqlikda va taosirda amal qiladigan iqtisodiy jarayonlar, hodisalarning ikki yoki bir necha tomonining bir- biriga teng kelgan holatiga aytiladi. Shuning uchun ham butun iqtisodiyotning muvozanati to‘g‘risida gap borganda eng avvalo yalpi talab va yalpi taklif o‘rtasidagi tenglik eotiborga olinadi. Makroiqtisodiyotda iqtisodiy muvozanatning shakllanishi, uni taominlash ancha murakkab va ziddiyatli jarayondir. Chunki u xususiy va umumiy tavsifdagi bir qator muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi. Xususiy muvozanat – bu iqtisodiyotning ayrim bo‘laklarida, soha va yo‘nalishlarida ikkita o‘zaro bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy ko‘rsatkichlar yoki tomonlarining miqdoran teng kelishi. Xususiy muvozanat ishlab chiqarish va isteomol, aholining sotib olish layoqati va tovar taklifi masalalari, budjet daromadlari va xarajatlari, alohida tovarlarga talab va taklif o‘rtasidagi muvozanat ko‘rinishida namoyon bo‘ladi. Umumiqtisodiy muvozanat jamiyat aozolari barcha talablari va milliy ishlab chiqarish hajmining o‘zaro teng kelishini bildiradi. Umumiy iqtisodiy 343
muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning teng kelishida
ko‘rinadi. Bu  nafaqat  isteomol  neomatlariga,  balki  ishlab  chiqarish  vositalariga,
ishchi  kuchiga  hamda  barcha  iqtisodiy  faoliyat  natijalariga  umumiy  talab  va
taklifning muvofiq kelishidir.
Umumiy  iqtisodiy  muvozanat  bir  qator  shart-sharoitlarni  taqozo  etadi.
Birinchidan, bu ijtimoiy maqsadlar va iqtisodiy imkoniyatlarning mos kelishidir.
Ikkinchidan, iqtisodiy muvozanat mamlakatdagi barcha iqtisodiy resurslardan
samarali foydalanadigan xo‘jalik mexanizmini taqozo qiladi.
Uchinchidan,  muvozanatli  ishlab  chiqarishning  umumiy  tarkibiy  tuzilishi
isteomolning tarkibiy tuzilishiga mos kelishi lozimligini bildiradi. 
To‘rtinchidan, iqtisodiyotda muvozanatning umumiy shart-sharoitlari bo‘lib bozor
muvozanati,  yaoni  barcha  asosiy  bozorlar  (tovarlar,  resurslar,  ishchi  kuchi  va
hokazolar)da talab va taklif muvozanatga erishishi xizmat qiladi.
Iqtisodiy muvozanat erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi, iqtisodiy
vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqozo qiladi.
Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to‘xtovsiz rivojlanish holatida
bo‘ladi.  Iqtisodiy  sikl  fazalarida,  bozor  konoyunkturasi,  bozor  suboektlari
daromadlari va talabi tarkibida o‘zgarishlar ro‘y berib turadi.
Bularning hammasi muvozanat holatini turg‘un iqtisodiyotdagi shartli umumiy
muvozanat sifatida qarab chiqishni taqozo qiladi.
Shunday qilib, makrodarajada umumiy iqtisodiy muvozanat – bu mamlakat butun
iqtisodiyotining  muvofiqligidir.  Bu  barcha  sohalar,  tarmoqlar,  xo‘jaliklarning
meoyorida rivojlanishini taominlaydigan iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari
hamda barcha bozordagi o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladigan muvozanatlar
tizimini o‘z ichiga oladi.
Iqtisod fanlari doktori O.Hamroev iqtisodiy muvozanatning mazmuni va uning
tarkibiy tuzilishini o‘rganishga tizimli yondashib, ularni quyidagi chizma ko‘rinishida
ifodalaydi (18.1-chizma)1.
1 Hamroyev O.H. Iqtisodiy muvozanat va uni ta’minlash mехanizmlari. – T.: TDIU, 2004, 35-b. 
344
Logotip
muvozanat bozor sharoitida, avvalo, yalpi talab va yalpi taklifning teng kelishida ko‘rinadi. Bu nafaqat isteomol neomatlariga, balki ishlab chiqarish vositalariga, ishchi kuchiga hamda barcha iqtisodiy faoliyat natijalariga umumiy talab va taklifning muvofiq kelishidir. Umumiy iqtisodiy muvozanat bir qator shart-sharoitlarni taqozo etadi. Birinchidan, bu ijtimoiy maqsadlar va iqtisodiy imkoniyatlarning mos kelishidir. Ikkinchidan, iqtisodiy muvozanat mamlakatdagi barcha iqtisodiy resurslardan samarali foydalanadigan xo‘jalik mexanizmini taqozo qiladi. Uchinchidan, muvozanatli ishlab chiqarishning umumiy tarkibiy tuzilishi isteomolning tarkibiy tuzilishiga mos kelishi lozimligini bildiradi. To‘rtinchidan, iqtisodiyotda muvozanatning umumiy shart-sharoitlari bo‘lib bozor muvozanati, yaoni barcha asosiy bozorlar (tovarlar, resurslar, ishchi kuchi va hokazolar)da talab va taklif muvozanatga erishishi xizmat qiladi. Iqtisodiy muvozanat erkin raqobat bozorida barcha xaridorlar tengligi, iqtisodiy vaziyat barqarorligi kabi qator shart-sharoitlarni ham taqozo qiladi. Real hayotda iqtisodiyot doimiy harakatda va to‘xtovsiz rivojlanish holatida bo‘ladi. Iqtisodiy sikl fazalarida, bozor konoyunkturasi, bozor suboektlari daromadlari va talabi tarkibida o‘zgarishlar ro‘y berib turadi. Bularning hammasi muvozanat holatini turg‘un iqtisodiyotdagi shartli umumiy muvozanat sifatida qarab chiqishni taqozo qiladi. Shunday qilib, makrodarajada umumiy iqtisodiy muvozanat – bu mamlakat butun iqtisodiyotining muvofiqligidir. Bu barcha sohalar, tarmoqlar, xo‘jaliklarning meoyorida rivojlanishini taominlaydigan iqtisodiy faoliyatning barcha qatnashchilari hamda barcha bozordagi o‘zaro bog‘liq va bir-birini taqozo qiladigan muvozanatlar tizimini o‘z ichiga oladi. Iqtisod fanlari doktori O.Hamroev iqtisodiy muvozanatning mazmuni va uning tarkibiy tuzilishini o‘rganishga tizimli yondashib, ularni quyidagi chizma ko‘rinishida ifodalaydi (18.1-chizma)1. 1 Hamroyev O.H. Iqtisodiy muvozanat va uni ta’minlash mехanizmlari. – T.: TDIU, 2004, 35-b. 344
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashda asosan ikkita o‘zaro bog‘liq usuldan
foydalaniladi: 
1) yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli; 
2) jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli.
Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish
umumiy  hajmining  miqdoriy  ko‘rsatkichi  sifatida  sof  milliy  mahsulot  (SMM),
iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida isteomol hajmi va sof investitsiya sarflarining
umumiy summasi (S+In) olinadi. Mazkur modelda yalpi investitsiyalar o‘rniga sof
investitsiyalar  ko‘rsatkichidan  foydalanish  ishlab  chiqarish  umumiy  hajmini
ifodalashda  YaIM  o‘rniga  SMMning  qo‘llanishi  bilan  izohlanadi.  Iqtisodiy
muvozanat darajasini tahlil qilish jarayonini soddalashtirish maqsadida yalpi sarflar
tarkibidagi davlat (G) hamda chet el omili (Xn) eotiborga olinmaydi.      
18.1-chizma 
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi
345
Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy
tuzilishi
Ko’rinishi bo’yicha
Makroiqtisodiy
Mikroiqtisodiy
Xususiy
Ta’minlanish
muddatlari bo’yicha
O’rta muddatli
Qisqa muddatli
Bir lahzalik
Tarkibiy tuzilishi
Iqtisodiy mutanosiblik
Iqtisodiy nisbatlar
Uzoq muddatli
Logotip
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashda asosan ikkita o‘zaro bog‘liq usuldan foydalaniladi: 1) yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli; 2) jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli. Yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash uchun ishlab chiqarish umumiy hajmining miqdoriy ko‘rsatkichi sifatida sof milliy mahsulot (SMM), iqtisodiyotda yalpi sarflar sifatida isteomol hajmi va sof investitsiya sarflarining umumiy summasi (S+In) olinadi. Mazkur modelda yalpi investitsiyalar o‘rniga sof investitsiyalar ko‘rsatkichidan foydalanish ishlab chiqarish umumiy hajmini ifodalashda YaIM o‘rniga SMMning qo‘llanishi bilan izohlanadi. Iqtisodiy muvozanat darajasini tahlil qilish jarayonini soddalashtirish maqsadida yalpi sarflar tarkibidagi davlat (G) hamda chet el omili (Xn) eotiborga olinmaydi. 18.1-chizma Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi 345 Iqtisodiy muvozanatning mazmuni va tarkibiy tuzilishi Ko’rinishi bo’yicha Makroiqtisodiy Mikroiqtisodiy Xususiy Ta’minlanish muddatlari bo’yicha O’rta muddatli Qisqa muddatli Bir lahzalik Tarkibiy tuzilishi Iqtisodiy mutanosiblik Iqtisodiy nisbatlar Uzoq muddatli
Iqtisodiyotning  muvozanatli  darajasi  bu  ishlab  chiqarish  va  xizmat
ko‘rsatishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun
yetarli bo‘lgan umumiy pul miqdori bilan taominlangan bo‘ladi. Boshqacha aytganda,
sof milliy mahsulot muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy
miqdori (SMM) xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+In) teng bo‘ladi (18.2-
chizma).
Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi sarflar hamda ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi
tenglik ushbu ko‘rsatkichlar joylashgan o‘qlarning o‘rtasidan 45 burchak ostida
o‘tuvchi to‘g‘ri chiziq orqali ifodalanadi. Haqiqatan ham bu to‘g‘ri chiziqning har
qanday nuqtasidan chiqarilgan yotiq va tik yo‘nalishdagi chiziqlar teng miqdorlarni
ko‘rsatadi. S chizig‘i esa isteomol sarflari miqdorini aks ettirib,  daromad (yaoni
SMM) hajmi oshib borishi bilan uning darajasi ham o‘sib boradi. Yalpi sarflar (S+In)
chizig‘ini hosil qilish uchun isteomol sarflarining (S) turli hajmiga mos tushuvchi sof
investitsiyalar  (In)  miqdori  qo‘shib  boriladi.  Bu  o‘rinda  tadbirkorlar  tomonidan
amalga oshirish ko‘zda tutilayotgan investitsiyalar hajmi daromad darajasiga bog‘liq
emas,  deb  qabul  qilinadi.  Shu  sababli  yalpi  sarflar  chizig‘i  isteomol  sarflari
chizig‘idan In miqdoriga teng uzoqlikda joylashadi. 
Chizmada iqtisodiy muvozanatga ye nuqtada erishiladi, yaoni aynan shu nuqtada
ishlab chiqarilgan sof milliy mahsulot hajmi (SMME) isteomol qilingan mahsulot
hajmiga (S+In)E teng keladi.       
To‘la bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi mumkin.
Bu mos kelmaslik chizmada retsession yoki inflyatsion farq ko‘rinishida ifodalangan.
Yalpi sarflarning SMM hajmidan kam bo‘lgan miqdori retsession farq, yalpi
sarflarning SMM hajmidan ortiqcha bo‘lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi.
346
Logotip
Iqtisodiyotning muvozanatli darajasi bu ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatishning shunday hajmiki, u ishlab chiqarish mazkur hajmini sotib olish uchun yetarli bo‘lgan umumiy pul miqdori bilan taominlangan bo‘ladi. Boshqacha aytganda, sof milliy mahsulot muvozanatli darajasida ishlab chiqarilgan tovarlarning umumiy miqdori (SMM) xarid qilingan tovarlar umumiy miqdoriga (S+In) teng bo‘ladi (18.2- chizma). Chizmadan ko‘rinadiki, yalpi sarflar hamda ishlab chiqarish hajmi o‘rtasidagi tenglik ushbu ko‘rsatkichlar joylashgan o‘qlarning o‘rtasidan 45 burchak ostida o‘tuvchi to‘g‘ri chiziq orqali ifodalanadi. Haqiqatan ham bu to‘g‘ri chiziqning har qanday nuqtasidan chiqarilgan yotiq va tik yo‘nalishdagi chiziqlar teng miqdorlarni ko‘rsatadi. S chizig‘i esa isteomol sarflari miqdorini aks ettirib, daromad (yaoni SMM) hajmi oshib borishi bilan uning darajasi ham o‘sib boradi. Yalpi sarflar (S+In) chizig‘ini hosil qilish uchun isteomol sarflarining (S) turli hajmiga mos tushuvchi sof investitsiyalar (In) miqdori qo‘shib boriladi. Bu o‘rinda tadbirkorlar tomonidan amalga oshirish ko‘zda tutilayotgan investitsiyalar hajmi daromad darajasiga bog‘liq emas, deb qabul qilinadi. Shu sababli yalpi sarflar chizig‘i isteomol sarflari chizig‘idan In miqdoriga teng uzoqlikda joylashadi. Chizmada iqtisodiy muvozanatga ye nuqtada erishiladi, yaoni aynan shu nuqtada ishlab chiqarilgan sof milliy mahsulot hajmi (SMME) isteomol qilingan mahsulot hajmiga (S+In)E teng keladi. To‘la bandlik sharoitida yalpi sarflar SMM hajmi bilan mos kelmasligi mumkin. Bu mos kelmaslik chizmada retsession yoki inflyatsion farq ko‘rinishida ifodalangan. Yalpi sarflarning SMM hajmidan kam bo‘lgan miqdori retsession farq, yalpi sarflarning SMM hajmidan ortiqcha bo‘lgan miqdori inflyatsion farq deyiladi. 346
18.2-chizma 
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning yalpi sarflar va ishlab chiqarish
hajmini taqqoslash usuli
    Yalpi xarajatlar, 
               S+In          
                                                                                        (S+In=SMM)
                                                                                           S+In
                                                                                              S
                                                           
                                                             ye                       Retsession
                 (S+In)E                                                                           farq       
 
      Inflyatsion
       farq
                        
                        In    
                               45
                                                           SMME           Real ishlab chiqarish hajmi,
SMM
Jamg‘arma  va  investitsiyalarni  taqqoslash  usulining mohiyati  shundaki,
ishlab chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini
beradi. Biroq aholi bu daromadning bir qismini isteomol qilmasdan jamg‘armaga
qo‘yishi mumkin. Jamg‘arma «sarflar – daromadlar» oqimidan potensial sarflarni
olib qo‘yish hisoblanadi. Bunda jamg‘armaga qo‘yilgan mablag‘ investitsiyalar bilan
to‘liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo‘ladi (18.3-chizma).
347
Logotip
18.2-chizma Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash usuli Yalpi xarajatlar, S+In (S+In=SMM) S+In S ye Retsession (S+In)E farq Inflyatsion farq In 45 SMME Real ishlab chiqarish hajmi, SMM Jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usulining mohiyati shundaki, ishlab chiqarilgan mahsulotning har qanday hajmi shunga mos daromad hajmini beradi. Biroq aholi bu daromadning bir qismini isteomol qilmasdan jamg‘armaga qo‘yishi mumkin. Jamg‘arma «sarflar – daromadlar» oqimidan potensial sarflarni olib qo‘yish hisoblanadi. Bunda jamg‘armaga qo‘yilgan mablag‘ investitsiyalar bilan to‘liq qoplansa, yalpi sarflar ishlab chiqarish hajmiga teng bo‘ladi (18.3-chizma). 347
18.3-chizma 
Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning jamg‘arma va investitsiyalarni
taqqoslash usuli
Jamg‘arma (S) va 
              investitsiya (In)
                                                                                                                S
                                                                                                                In
                                                                                    SMME       Real ishlab chiqarish
hajmi,
                                                                                                                        SMM
Investitsion  sarflarning  ko‘payishi  ishlab  chiqarish  hajmi  va  daromad
darajasining o‘sishiga olib keladi. Bu o‘zaro natija  multiplikator samarasi bilan
izohlanadi. Multiplikator tushunchasi «ko‘paytiruvchi» degan maononi anglatadi.
Multiplikator samarasining mohiyati investitsiya hajmining o‘sishi jamiyat milliy
daromadining unga nisbatan ko‘proq o‘sishiga olib kelishi orqali ifodalanadi.  
Multiplikator samarasi – bu sof milliy mahsulot o‘zgarishining investitsiya
sarflaridagi o‘zgarishga nisbati:                           
.
Yoki, multiplikator koeffitsientini quyidagicha ifodalash ham mumkin:
.
Bundan kelib chiqqan holda:
 
348
Logotip
18.3-chizma Iqtisodiy muvozanat darajasini aniqlashning jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usuli Jamg‘arma (S) va investitsiya (In) S In SMME Real ishlab chiqarish hajmi, SMM Investitsion sarflarning ko‘payishi ishlab chiqarish hajmi va daromad darajasining o‘sishiga olib keladi. Bu o‘zaro natija multiplikator samarasi bilan izohlanadi. Multiplikator tushunchasi «ko‘paytiruvchi» degan maononi anglatadi. Multiplikator samarasining mohiyati investitsiya hajmining o‘sishi jamiyat milliy daromadining unga nisbatan ko‘proq o‘sishiga olib kelishi orqali ifodalanadi. Multiplikator samarasi – bu sof milliy mahsulot o‘zgarishining investitsiya sarflaridagi o‘zgarishga nisbati: . Yoki, multiplikator koeffitsientini quyidagicha ifodalash ham mumkin: . Bundan kelib chiqqan holda: 348
Investitsion  sarflardagi  o‘zgarishdan  tashqari  isteomol,  davlat  xaridi  yoki
eksportdagi o‘zgarishlar ham multiplikator samarasiga taosir ko‘rsatadi.
Multiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda bir
suboekt tomonidan qilingan sarf boshqa bir suboekt tomonidan daromad shaklida
olinadi. Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o‘zgarish isteomol va jamg‘armada
xuddi shunday yo‘nalishda o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi.
Shu o‘rinda taokidlash lozimki, jamg‘arma va investitsiya darajasi ham o‘ziga
xos chegaralarga ega bo‘lib, bu borada klassik va keynscha qarashlar tafovutlanadi.
Klassik  nazariya  qarashlariga  ko‘ra,  jamg‘arma  investitsiya  manbai  bo‘lib,
jamg‘armaga nisbatan moyillikning yuqori darajasi muqarrar ravishda iqtisodiyotning
yuksalishiga olib keladi. 
Keynscha  nazariya  esa  klassik  talqinga  qarshi  chiqib,  iqtisodiy  jihatdan
rivojlangan  mamlakatlarda  bu  jarayon  o‘zgacha  kechishi  taokidlanadi.  Chunki,
rivojlangan mamlakatlarda jamg‘armaga bo‘lgan intilish investitsiyalashga bo‘lgan
intilishdan jadalroq borib, u quyidagi sabablar bilan izohlanadi:
Birinchidan,  yuqori  foyda  keltiruvchi  kapital  qo‘yilmalarning  muqobil
imkoniyatlari qisqarib boradi. Natijada kapital jamg‘arishning o‘sishi bilan uning
amal qilishining keyingi qo‘shilgan samaradorligi pasayib boradi.
Ikkinchidan,  rivojlangan  mamlakatlarda  daromadlarning  o‘sishi  bilan
jamg‘armaning ulushi oshib boradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma hajmi investitsiya
sarflari  hajmidan  oshib  kesa,  jamg‘arma  egalari  muvaffaqiyatsizlikka  duchor
bo‘ladilar. Bu holatni iqtisodiy adabiyotlarda «tejamkorlik paradoksi» tushunchasi
orqali izohlanadi.
Bu  paradoksning  mohiyati  shundan  iboratki, investitsiyalar  nazariy  jihatdan
avtonom  va  hosilaviy  investitsiyalarga  ajratilib,  avtonom  investitsiyalar  milliy
daromad  hajmi  va uning o‘zgarishiga  bog‘liq bo‘lmasa, hosilaviy  investitsiyalar
milliy  daromadning  o‘zgarishiga  ham  bog‘liq  bo‘ladi.  Aynan  avtonom
investitsiyalarga  qo‘shimcha  ravishda  o‘sib  boruvchi  hosilaviy  investitsiyalar
iqtisodiy o‘sishni kuchaytirishi, uni jadallashtirishi natijasida akselerator samarasi
ro‘y beradi («akselerator» tushunchasi jadallashtiruvchi degan maononi anglatadi).
349
Logotip
Investitsion sarflardagi o‘zgarishdan tashqari isteomol, davlat xaridi yoki eksportdagi o‘zgarishlar ham multiplikator samarasiga taosir ko‘rsatadi. Multiplikator samarasi ikkita holatga asoslanadi. Birinchidan, iqtisodiyotda bir suboekt tomonidan qilingan sarf boshqa bir suboekt tomonidan daromad shaklida olinadi. Ikkinchidan, daromaddagi har qanday o‘zgarish isteomol va jamg‘armada xuddi shunday yo‘nalishda o‘zgarish bo‘lishiga olib keladi. Shu o‘rinda taokidlash lozimki, jamg‘arma va investitsiya darajasi ham o‘ziga xos chegaralarga ega bo‘lib, bu borada klassik va keynscha qarashlar tafovutlanadi. Klassik nazariya qarashlariga ko‘ra, jamg‘arma investitsiya manbai bo‘lib, jamg‘armaga nisbatan moyillikning yuqori darajasi muqarrar ravishda iqtisodiyotning yuksalishiga olib keladi. Keynscha nazariya esa klassik talqinga qarshi chiqib, iqtisodiy jihatdan rivojlangan mamlakatlarda bu jarayon o‘zgacha kechishi taokidlanadi. Chunki, rivojlangan mamlakatlarda jamg‘armaga bo‘lgan intilish investitsiyalashga bo‘lgan intilishdan jadalroq borib, u quyidagi sabablar bilan izohlanadi: Birinchidan, yuqori foyda keltiruvchi kapital qo‘yilmalarning muqobil imkoniyatlari qisqarib boradi. Natijada kapital jamg‘arishning o‘sishi bilan uning amal qilishining keyingi qo‘shilgan samaradorligi pasayib boradi. Ikkinchidan, rivojlangan mamlakatlarda daromadlarning o‘sishi bilan jamg‘armaning ulushi oshib boradi. Shunga ko‘ra, jamg‘arma hajmi investitsiya sarflari hajmidan oshib kesa, jamg‘arma egalari muvaffaqiyatsizlikka duchor bo‘ladilar. Bu holatni iqtisodiy adabiyotlarda «tejamkorlik paradoksi» tushunchasi orqali izohlanadi. Bu paradoksning mohiyati shundan iboratki, investitsiyalar nazariy jihatdan avtonom va hosilaviy investitsiyalarga ajratilib, avtonom investitsiyalar milliy daromad hajmi va uning o‘zgarishiga bog‘liq bo‘lmasa, hosilaviy investitsiyalar milliy daromadning o‘zgarishiga ham bog‘liq bo‘ladi. Aynan avtonom investitsiyalarga qo‘shimcha ravishda o‘sib boruvchi hosilaviy investitsiyalar iqtisodiy o‘sishni kuchaytirishi, uni jadallashtirishi natijasida akselerator samarasi ro‘y beradi («akselerator» tushunchasi jadallashtiruvchi degan maononi anglatadi). 349
Hosilaviy  investitsiyalarning  iqtisodiy  tabiatidagi  o‘ziga  xoslik  shundaki,  u
milliy daromadning o‘sishiga qanchalik uzviy bog‘liq bo‘lsa, uning qisqarishiga ham
shu darajada taosirchan bo‘ladi. Yaoni, iqtisodiyotdagi daromadlarning qisqarishi
hosilaviy investitsiyalarning undan ham tezroq qisqarishiga olib keladi. Natijada
iqtisodiyotda  ishlab  chiqarish  resurslarining  bandlik  darajasi  pasayadi.  Bunday
sharoitda  jamg‘armaga  bo‘lgan  moyillikning  o‘sishi  o‘z  navbatida  isteomolga
bo‘lgan  moyillikning  pasayishini  anglatadi.  Isteomol  sarflarining  qisqarishi  esa
mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, yaoni ishlab chiqarish zaxirasining
ko‘payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo‘yilmalar amalga oshirilmaydi,
ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o‘sishi va daromadlarning pasayishi ro‘y
beradi.  Aholi  tomonidan  jamg‘armaning  haddan  ortiq  ko‘paytirib  yuborilishi
oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, yaoni - «tejamkorlik paradoksi» shunday
tarzda namoyon bo‘ladi. Mazkur jarayonni quyidagi chizma orqali ham ko‘rib chiqish
mumkin (18.4-chizma).   
18.4-chizma 
«Tejamkorlik paradoksi»ning chizmadagi ifodasi
                      S,I                                                                  F
                                                                                          S1
                                                                      
                                                                                                    S
                                                                                 
                                         E1                                         E                  I
                                                                                      E0
                                       
                     0           
                                         N1                                       N        Milliy daromad      
350
Logotip
Hosilaviy investitsiyalarning iqtisodiy tabiatidagi o‘ziga xoslik shundaki, u milliy daromadning o‘sishiga qanchalik uzviy bog‘liq bo‘lsa, uning qisqarishiga ham shu darajada taosirchan bo‘ladi. Yaoni, iqtisodiyotdagi daromadlarning qisqarishi hosilaviy investitsiyalarning undan ham tezroq qisqarishiga olib keladi. Natijada iqtisodiyotda ishlab chiqarish resurslarining bandlik darajasi pasayadi. Bunday sharoitda jamg‘armaga bo‘lgan moyillikning o‘sishi o‘z navbatida isteomolga bo‘lgan moyillikning pasayishini anglatadi. Isteomol sarflarining qisqarishi esa mavjud tovar va xizmatlarning sotilmay qolishiga, yaoni ishlab chiqarish zaxirasining ko‘payishiga olib keladi. Oqibatda yangi kapital qo‘yilmalar amalga oshirilmaydi, ishlab chiqarish qisqaradi, ishsizlikning o‘sishi va daromadlarning pasayishi ro‘y beradi. Aholi tomonidan jamg‘armaning haddan ortiq ko‘paytirib yuborilishi oqibatida kelib chiquvchi salbiy jarayonlar, yaoni - «tejamkorlik paradoksi» shunday tarzda namoyon bo‘ladi. Mazkur jarayonni quyidagi chizma orqali ham ko‘rib chiqish mumkin (18.4-chizma). 18.4-chizma «Tejamkorlik paradoksi»ning chizmadagi ifodasi S,I F S1 S E1 E I E0 0 N1 N Milliy daromad 350
Chizmaning  yotiq  o‘qida  milliy  daromad,  tik  o‘qida  esa  jamg‘arma  va
investitsiyalar hajmi joylashtirilgan bo‘lib, F chizig‘i iqtisodiyotdagi to‘la bandlik
sharoitida milliy daromad hajmini ifodalaydi. 
Eotibor berilsa, chizmadagi investitsiya sarflari chizig‘i yotiq o‘qqa parallel
emas,  balki  o‘sib  boruvchi  ko‘rinishda  namoyon  bo‘lmoqda.  Bu  esa,  avtonom
investitsiyalardan farqli o‘laroq, hosilaviy investitsiyalarning milliy daromad hajmiga
bog‘liqligini ko‘rsatadi.
Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi jamg‘arma hajmi S dan S1 ga qadar
o‘smoqda. Natijada jamg‘armaning investitsiya bilan muvozanat nuqtasi ye dan ye1
ga ko‘chdi. Biroq, bu o‘sish E nuqtadagi milliy daromad hajmi 0N ning ye1 nuqtadagi
0N1  hajmiga qadar qisqarishiga olib keldi. Tegishli ravishda investitsiya hajmi ham
EN darajadan E1N1 darajaga qadar qisqardi. ye1E0E nuqtalarini tutashtirish natijasida
hosil  bo‘luvchi  uchburchak  yuzasi  jamg‘arma  hajmining  o‘sishi  natijasida
investitsiya  imkoniyatlarining  qisqarishini,  EE0 kesma  esa  investitsiyalarning
qisqarishini ko‘rsatadi. Aynan shu holat, yaoni jamg‘armalarning o‘sishi natijasida
investitsiyalarning qisqarishi «tejamkorlik paradoksi» mohiyatini namoyon etadi. 
Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yalpi sarflar va ishlab chiqarish
hajmini taqqoslash, jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usullaridan tashqari
balans usuli, xarajat va natijalarni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi.
Balans  usulida  tarmoqlararo  balans,  moddiy,  moliyaviy  va  ishchi  kuchi
balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotning turli tomonlari o‘rtasidagi muvozanatlik
darajasiga baho beriladi.
«Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan iqtisodiy
resurs  xarajatlari  miqdori  bilan  olingan  mahsulot  hajmini  taqqoslash  orqali
muvozanat darajasi tahlil qilinadi.
2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari
Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida
mutanosiblik bo‘lishini taqozo qiladi.
351
Logotip
Chizmaning yotiq o‘qida milliy daromad, tik o‘qida esa jamg‘arma va investitsiyalar hajmi joylashtirilgan bo‘lib, F chizig‘i iqtisodiyotdagi to‘la bandlik sharoitida milliy daromad hajmini ifodalaydi. Eotibor berilsa, chizmadagi investitsiya sarflari chizig‘i yotiq o‘qqa parallel emas, balki o‘sib boruvchi ko‘rinishda namoyon bo‘lmoqda. Bu esa, avtonom investitsiyalardan farqli o‘laroq, hosilaviy investitsiyalarning milliy daromad hajmiga bog‘liqligini ko‘rsatadi. Chizmadan ko‘rinadiki, iqtisodiyotdagi jamg‘arma hajmi S dan S1 ga qadar o‘smoqda. Natijada jamg‘armaning investitsiya bilan muvozanat nuqtasi ye dan ye1 ga ko‘chdi. Biroq, bu o‘sish E nuqtadagi milliy daromad hajmi 0N ning ye1 nuqtadagi 0N1 hajmiga qadar qisqarishiga olib keldi. Tegishli ravishda investitsiya hajmi ham EN darajadan E1N1 darajaga qadar qisqardi. ye1E0E nuqtalarini tutashtirish natijasida hosil bo‘luvchi uchburchak yuzasi jamg‘arma hajmining o‘sishi natijasida investitsiya imkoniyatlarining qisqarishini, EE0 kesma esa investitsiyalarning qisqarishini ko‘rsatadi. Aynan shu holat, yaoni jamg‘armalarning o‘sishi natijasida investitsiyalarning qisqarishi «tejamkorlik paradoksi» mohiyatini namoyon etadi. Iqtisodiy muvozanatlik darajasini aniqlashda yalpi sarflar va ishlab chiqarish hajmini taqqoslash, jamg‘arma va investitsiyalarni taqqoslash usullaridan tashqari balans usuli, xarajat va natijalarni taqqoslash usulidan ham foydalaniladi. Balans usulida tarmoqlararo balans, moddiy, moliyaviy va ishchi kuchi balanslaridan foydalanilib iqtisodiyotning turli tomonlari o‘rtasidagi muvozanatlik darajasiga baho beriladi. «Xarajat va natija»larni taqqoslash usulida ishlab chiqarishga qilingan iqtisodiy resurs xarajatlari miqdori bilan olingan mahsulot hajmini taqqoslash orqali muvozanat darajasi tahlil qilinadi. 2. Iqtisodiy mutanosiblik va uning turlari Milliy iqtisodiyotdagi muvozanatlik uning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida mutanosiblik bo‘lishini taqozo qiladi. 351
Iqtisodiy  mutanosiblik –  iqtisodiyotning  turli  tomonlari  va  sohalari
o‘rtasida miqdor va sifat jihatdan maolum moslik bo‘lishidir. Bunda tenglik
bo‘lishi shart emas. Ular mos keluvchi  nisbatlarda (masalan, 2:3, 5:3, 3:1) bo‘lishi
mumkin.
Makroiqtisodiy  jarayon  g‘oyat  murakkab  va  ko‘p  qirrali  bo‘lishi  sababli
mutanosiblik turlari ham ko‘p va xilma-xil. Jumladan, professor A.G.Gryaznova va
boshqalar  iqtisodiyotda  muvozanatga  erishishni  taominlovchi  beshta  asosiy
mutanosiblikni ajratib ko‘rsatadilar:
1) resurslarning hajmi, tarkibiy tuzilishi va samaradorligini moddiy neomatlar va
xizmatlar  ishlab  chiqarish  tarkibiy  tuzilmasi  bilan  bog‘lovchi  omillar  (ishlab
chiqarish, mehnat, moliyaviy resurslar) mutanosibligi; 
2) jamg‘arish meoyorini, yaoni ishlab chiqarishning maolum hajmiga erishish
uchun uni kengaytirishga yo‘naltiriluvchi  mamlakat  milliy daromadidagi ulushni
belgilovchi jamg‘arish mutanosibligi;
3)  ishlab  chiqarish  faoliyatidan  olingan  daromadlarni  ishlab  chiqarish
omillarining  barcha  egalari  o‘rtasida  taqsimlanishi  nisbatini  belgilab  beruvchi
taqsimot mutanosibligi;
4) isteomolchi talabi va taklifning hajmi, tarkibiy tuzilishi va qiymati bo‘yicha
nisbatini belgilab beruvchi ayirboshlash (sotish) mutanosibligi;
5)  tovar  va  pul  massasi  o‘rtasidagi  nisbatni  aks  ettiruvchi  tovar-pul
mutanosibligi2. 
Iqtisodiy mutanosibliklarni bu kabi turli ko‘rinishdagi  turkumlashlar boshqa
manbalarda ham ko‘plab uchraydi. Shunga ko‘ra, ularning barchasini umumlashtirib
mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin.
1.  Umumiqtisodiy  tavsifdagi  mutanosibliklar. Bunga  milliy  daromaddagi
tarkibiy qismlar – isteomol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi; iqtisodiyotdagi
tovar va xizmatlar massasi bilan pul massasi o‘rtasidagi; aholining daromadlari bilan
xarajatlar o‘rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko‘rsatish mumkin.
2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik/ Pod rеd. A.G.Gryaznovoy, T.V.Chеchеlеvoy. – M.: Izdatеlstvo «Ekzamеn»,
2004, 415-bеt. 
352
Logotip
Iqtisodiy mutanosiblik – iqtisodiyotning turli tomonlari va sohalari o‘rtasida miqdor va sifat jihatdan maolum moslik bo‘lishidir. Bunda tenglik bo‘lishi shart emas. Ular mos keluvchi nisbatlarda (masalan, 2:3, 5:3, 3:1) bo‘lishi mumkin. Makroiqtisodiy jarayon g‘oyat murakkab va ko‘p qirrali bo‘lishi sababli mutanosiblik turlari ham ko‘p va xilma-xil. Jumladan, professor A.G.Gryaznova va boshqalar iqtisodiyotda muvozanatga erishishni taominlovchi beshta asosiy mutanosiblikni ajratib ko‘rsatadilar: 1) resurslarning hajmi, tarkibiy tuzilishi va samaradorligini moddiy neomatlar va xizmatlar ishlab chiqarish tarkibiy tuzilmasi bilan bog‘lovchi omillar (ishlab chiqarish, mehnat, moliyaviy resurslar) mutanosibligi; 2) jamg‘arish meoyorini, yaoni ishlab chiqarishning maolum hajmiga erishish uchun uni kengaytirishga yo‘naltiriluvchi mamlakat milliy daromadidagi ulushni belgilovchi jamg‘arish mutanosibligi; 3) ishlab chiqarish faoliyatidan olingan daromadlarni ishlab chiqarish omillarining barcha egalari o‘rtasida taqsimlanishi nisbatini belgilab beruvchi taqsimot mutanosibligi; 4) isteomolchi talabi va taklifning hajmi, tarkibiy tuzilishi va qiymati bo‘yicha nisbatini belgilab beruvchi ayirboshlash (sotish) mutanosibligi; 5) tovar va pul massasi o‘rtasidagi nisbatni aks ettiruvchi tovar-pul mutanosibligi2. Iqtisodiy mutanosibliklarni bu kabi turli ko‘rinishdagi turkumlashlar boshqa manbalarda ham ko‘plab uchraydi. Shunga ko‘ra, ularning barchasini umumlashtirib mutanosiblikning quyidagi guruhlari tarkibiga kiritish mumkin. 1. Umumiqtisodiy tavsifdagi mutanosibliklar. Bunga milliy daromaddagi tarkibiy qismlar – isteomol fondi va jamg‘arish fondi o‘rtasidagi; iqtisodiyotdagi tovar va xizmatlar massasi bilan pul massasi o‘rtasidagi; aholining daromadlari bilan xarajatlar o‘rtasidagi mutanosibliklarni misol qilib ko‘rsatish mumkin. 2 Ekonomichеskaya tеoriya: Uchеbnik/ Pod rеd. A.G.Gryaznovoy, T.V.Chеchеlеvoy. – M.: Izdatеlstvo «Ekzamеn», 2004, 415-bеt. 352
2.  Tarmoqlararo  mutanosibliklar. Milliy  iqtisodiyotning  muvozanatini
taominlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o‘rin tutadi. Milliy iqtisodiyot
juda ko‘p tarmoq va sohalardan iborat bo‘lib, ularning rivojlanishi bir-birini taqozo
qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda isteomol qilinadi yoki
pirovard  mahsulotga  aylantirilib,  o‘z  isteomolchisini  topadi.  Masalan,  qishloq
xo‘jalik mahsulotlarning ko‘pchilik qismi (paxta, g‘alla, pilla, sut va h.k.) sanoatning
tegishli  tarmoqlarida  qayta  ishlanib,  pirovard  mahsulotga  aylantiriladi  va
isteomolchilik  tovarlari  bozoriga  chiqariladi.  O‘z  navbatida  sanoatning  ishlab
chiqarish  vositalari  yaratadigan  sohalarning  mahsulotlari  milliy  iqtisodiyotning
boshqa tarmoqlari (qishloq xo‘jaligi, qurilish va h.k.)da unumli isteomol qilinadi. Bu
ularning  bir-biriga  bog‘liqlikda  rivojlanishini  taqozo  qiladi.  Tarmoqlararo
mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari
o‘rtasidagi mutanosibliklar misol bo‘ladi.
3.  Tarmoq  ichidagi  mutanosibliklar. Tarmoqlararo  mutanosiblik  va  milliy
ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali
taominlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi
soha va ishlab chiqarishlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning
ishlab  chiqarish  vositalari  va  isteomol  buyumlari  ishlab  chiqaradigan  sohalari,
qishloq  xo‘jaligining  dexqonchilik  va  chorvachilik  sohalari  o‘rtasidagi
mutanosibliklar  va  h.k.  Shu  bilan  birga  taokidlab  o‘tilgan  sohalarning  ichidagi
tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ham bog‘liqlik bo‘lishi zarur. Masalan, sanoatning
qazib  olish  va  qayta  ishlash  tarmoqlari,  chorvachilikning  sut  va  go‘sht  ishlab
chiqarish sohalari, mashinasozlikda motor, kuzov, g‘ildiraklar va boshqa qismlari,
ishlab chiqarishning turli omillari o‘rtasidagi mutanosibliklar va boshqalar.
4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat ayrim
hududlari  o‘rtasidagi  bog‘liqlikni  ham  taqozo  qiladi.  Yuzaki  qaraganda  hududlar
o‘rtasidagi  mutanosibliklarning  mamlakat  iqtisodiy  rivojidagi  roli  to‘liq  namoyon
bo‘lmaydi. Lekin alohida hududiy bo‘linmalar (viloyat, tuman, shahar va boshqa
hududiy  birliklar)ning  bir-biriga  iqtisodiy  va  tashkiliy  jihatdan  bog‘liqligi,
353
Logotip
2. Tarmoqlararo mutanosibliklar. Milliy iqtisodiyotning muvozanatini taominlashda tarmoqlararo mutanosibliklar alohida o‘rin tutadi. Milliy iqtisodiyot juda ko‘p tarmoq va sohalardan iborat bo‘lib, ularning rivojlanishi bir-birini taqozo qiladi. Bir tarmoqda yaratilgan mahsulot boshqa tarmoqda isteomol qilinadi yoki pirovard mahsulotga aylantirilib, o‘z isteomolchisini topadi. Masalan, qishloq xo‘jalik mahsulotlarning ko‘pchilik qismi (paxta, g‘alla, pilla, sut va h.k.) sanoatning tegishli tarmoqlarida qayta ishlanib, pirovard mahsulotga aylantiriladi va isteomolchilik tovarlari bozoriga chiqariladi. O‘z navbatida sanoatning ishlab chiqarish vositalari yaratadigan sohalarning mahsulotlari milliy iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari (qishloq xo‘jaligi, qurilish va h.k.)da unumli isteomol qilinadi. Bu ularning bir-biriga bog‘liqlikda rivojlanishini taqozo qiladi. Tarmoqlararo mutanosibliklarga sanoat bilan qishloq xo‘jaligi va iqtisodiyotning boshqa tarmoqlari o‘rtasidagi mutanosibliklar misol bo‘ladi. 3. Tarmoq ichidagi mutanosibliklar. Tarmoqlararo mutanosiblik va milliy ishlab chiqarish darajasidagi muvozanatlik tarmoqlar ichidagi mutanosiblik orqali taominlanadi. Tarmoqlar ichidagi mutanosiblik alohida olingan tarmoq tarkibidagi soha va ishlab chiqarishlar o‘rtasidagi bog‘liqlikni ifodalaydi. Masalan, sanoatning ishlab chiqarish vositalari va isteomol buyumlari ishlab chiqaradigan sohalari, qishloq xo‘jaligining dexqonchilik va chorvachilik sohalari o‘rtasidagi mutanosibliklar va h.k. Shu bilan birga taokidlab o‘tilgan sohalarning ichidagi tarkibiy bo‘linmalar o‘rtasida ham bog‘liqlik bo‘lishi zarur. Masalan, sanoatning qazib olish va qayta ishlash tarmoqlari, chorvachilikning sut va go‘sht ishlab chiqarish sohalari, mashinasozlikda motor, kuzov, g‘ildiraklar va boshqa qismlari, ishlab chiqarishning turli omillari o‘rtasidagi mutanosibliklar va boshqalar. 4. Hududiy (territorial) mutanosibliklar. Iqtisodiy rivojlanish mamlakat ayrim hududlari o‘rtasidagi bog‘liqlikni ham taqozo qiladi. Yuzaki qaraganda hududlar o‘rtasidagi mutanosibliklarning mamlakat iqtisodiy rivojidagi roli to‘liq namoyon bo‘lmaydi. Lekin alohida hududiy bo‘linmalar (viloyat, tuman, shahar va boshqa hududiy birliklar)ning bir-biriga iqtisodiy va tashkiliy jihatdan bog‘liqligi, 353
ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan
qaralsa, bu bog‘liqlikning ahamiyati yaqqol ko‘rinadi.
5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi.
Birinchidan, dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti orqali bir-
biri bilan bog‘langan, ikkinchidan, shu bog‘liqlik orqali milliy ishlab chiqarishning
bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab chiqaruvchilar o‘z
isteomolining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga qondiradi. Bu
bog‘liqlik  qanchalik  katta  bo‘lsa,  sof  eksport  hajmi  orqali  makroiqtisodiy
muvozanatlikka shunchalik kuchli taosir ko‘rsatadi.
Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning
muvozanatli rivojini taominlab borishdan quyidagilar ko‘zda tutiladi:
- mamlakatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan holda
jamiyatning ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish;
- to‘la bandlilikka erishish, yaoni mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan va ishlashni
xohlaganlarni to‘liq va samarali ish bilan taominlash;
- narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya taosiridan xoli
qilish;
- iqtisodiyotning bir maromda o‘sib borishini yetarli darajada investitsiya bilan
taominlash va muomaladagi pul massasiga bog‘lab borish;
- yeksport  va  importni  muvofiqlashtirish  asosida  tashqi  savdo  balansining
faolligiga erishish.
Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo‘lib, bunga erishish doimiy ekanligini
bildirmaydi. Chunki doimiy ravishda mutlaq muvozanatga erishish qiyin, chunki ular
buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o‘sish notekis boradi.
3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va
modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi
Mavjud  iqtisodiy  tizimni butunlay  yangi  tartiblar  asosida  isloh  qilish
iqtisodiyotning  rivojlanishidagi  turli nomutanosibliklar hamda tanglik  holatlarini
354
Logotip
ixtisoslashish, ishlab chiqarish kooperatsiyasi va kommunikatsiya nuqtai-nazaridan qaralsa, bu bog‘liqlikning ahamiyati yaqqol ko‘rinadi. 5. Davlatlararo mutanosibliklar. Bu mutanosiblikni ikki holat taqozo qiladi. Birinchidan, dunyoning ko‘pchilik mamlakatlari xalqaro mehnat taqsimoti orqali bir- biri bilan bog‘langan, ikkinchidan, shu bog‘liqlik orqali milliy ishlab chiqarishning bir qismi chet elliklar tomonidan xarid qilinadi yoki milliy ishlab chiqaruvchilar o‘z isteomolining bir qismini chetdan keltirilgan mahsulotlar hisobiga qondiradi. Bu bog‘liqlik qanchalik katta bo‘lsa, sof eksport hajmi orqali makroiqtisodiy muvozanatlikka shunchalik kuchli taosir ko‘rsatadi. Qarab chiqilgan mutanosibliklarga erishish orqali milliy ishlab chiqarishning muvozanatli rivojini taominlab borishdan quyidagilar ko‘zda tutiladi: - mamlakatda mavjud bo‘lgan iqtisodiy resurslardan samarali foydalangan holda jamiyatning ehtiyojlarini to‘laroq qondirib borish; - to‘la bandlilikka erishish, yaoni mehnat qilishga layoqatli bo‘lgan va ishlashni xohlaganlarni to‘liq va samarali ish bilan taominlash; - narx-navoning nisbiy barqarorligiga erishish va uni inflyatsiya taosiridan xoli qilish; - iqtisodiyotning bir maromda o‘sib borishini yetarli darajada investitsiya bilan taominlash va muomaladagi pul massasiga bog‘lab borish; - yeksport va importni muvofiqlashtirish asosida tashqi savdo balansining faolligiga erishish. Bu maqsadlar faqatgina ularga intilish bo‘lib, bunga erishish doimiy ekanligini bildirmaydi. Chunki doimiy ravishda mutlaq muvozanatga erishish qiyin, chunki ular buzilib va qaytadan tiklanib turishi orqali iqtisodiy o‘sish notekis boradi. 3. O‘zbekistonda iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, diversifikatsiyalash va modernizatsiyalash asosida mutanosibli rivojlantirilishi Mavjud iqtisodiy tizimni butunlay yangi tartiblar asosida isloh qilish iqtisodiyotning rivojlanishidagi turli nomutanosibliklar hamda tanglik holatlarini 354
keltirib  chiqarishi  mumkin.  Shu  sababli  bozor  iqtisodiyotiga  o‘tish  yo‘lida
iqtisodiyotni  jonlantirish,  bir  tekis  rivojlantirish  va  barqarorlashtirish  jarayoni
qonuniy  bosqich  hisoblanadi.  Barqarorlashtirish  jarayoni  iqtisodiy  rivojlanishda
inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot
tarkibini  o‘zgartirishga  yo‘naltiriladi.  Respublikada  iqtisodiy  islohotlarni  amalga
oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko‘zda tutilgan maqsad
eng  avvalo,  makroiqtisodiyotda  muvozanatni  saqlash,  ishlab  chiqarishni  keskin
darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo‘l
qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish,
uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir meoyorda saqlash
kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi.
Respublikada  barqarorlashtirish  siyosatini  ishlab  chiqishda  jahon  tajribasida
sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi.
Moddiy  ishlab  chiqarish  sohalarining  rivojlanishida  ularni  tarkiban  qayta  qurish
talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy eotibor katta istiqbolga ega bo‘lgan, butun
iqtisodiyotning  rivojlanish  tamoyillarini  belgilab  beradigan  yetakchi  tarmoq  va
sohalarga qaratildi.
Iqtisodiyotda  zarur  tarkibiy  o‘zgarishlarni  amalga  oshirgunga  qadar  ishlab
chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib
qoladi.  Shu  sababli  respublikada  90-yillarning  o‘rtalaridayoq  makroiqtisodiy
barqarorlik sohasida ishlab chiqarish suroatlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga
tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi. Iqtisodiyotning ikkita
yetakchi tarmog‘i – sanoat va qishloq xo‘jaligini isloh qilish va qo‘llab-quvvatlashga
qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq, qishloq xo‘jaligida 1997 yilda
ishlab chiqarishning pasayishi to‘xtatildi. 
Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror suroatlar bilan
o‘sishi  va  makroiqtisodiy  mutanosibligi  taominlandi,  ishlab  chiqarishni  tarkibiy
o‘zgartirish va modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash ishlari davom
ettirildi. 
355
Logotip
keltirib chiqarishi mumkin. Shu sababli bozor iqtisodiyotiga o‘tish yo‘lida iqtisodiyotni jonlantirish, bir tekis rivojlantirish va barqarorlashtirish jarayoni qonuniy bosqich hisoblanadi. Barqarorlashtirish jarayoni iqtisodiy rivojlanishda inqiroz holatlarining oldini olish uchun ishlab chiqarish va chiqarilayotgan mahsulot tarkibini o‘zgartirishga yo‘naltiriladi. Respublikada iqtisodiy islohotlarni amalga oshirishning dastlabki davrida barqarorlashtirish siyosatidan ko‘zda tutilgan maqsad eng avvalo, makroiqtisodiyotda muvozanatni saqlash, ishlab chiqarishni keskin darajada pasayishining oldini olish va ommaviy ishsizlikning kelib chiqishiga yo‘l qo‘ymaslikdan iborat bo‘ldi. Shu bilan birga bu siyosat pul emissiyasini boshqarish, uning qadrsizlanishining oldini olish, mamlakat to‘lov balansini bir meoyorda saqlash kabi maqsadlarni ham o‘z ichiga oladi. Respublikada barqarorlashtirish siyosatini ishlab chiqishda jahon tajribasida sinalgan yondashuvlar hisobga olinib, ishlab chiqarish sohalariga ustunlik berildi. Moddiy ishlab chiqarish sohalarining rivojlanishida ularni tarkiban qayta qurish talablari ham ko‘zda tutildi. Bunda asosiy eotibor katta istiqbolga ega bo‘lgan, butun iqtisodiyotning rivojlanish tamoyillarini belgilab beradigan yetakchi tarmoq va sohalarga qaratildi. Iqtisodiyotda zarur tarkibiy o‘zgarishlarni amalga oshirgunga qadar ishlab chiqarish hajmining pasayib ketishiga barham berish eng muhim maqsad bo‘lib qoladi. Shu sababli respublikada 90-yillarning o‘rtalaridayoq makroiqtisodiy barqarorlik sohasida ishlab chiqarish suroatlari pasayishining sekinlashuvi ko‘zga tashlandi, ayrim ko‘rsatkichlar bo‘yicha esa o‘sishga erishildi. Iqtisodiyotning ikkita yetakchi tarmog‘i – sanoat va qishloq xo‘jaligini isloh qilish va qo‘llab-quvvatlashga qaratilgan tadbirlar natijasida sanoatda 1995 yildayoq, qishloq xo‘jaligida 1997 yilda ishlab chiqarishning pasayishi to‘xtatildi. Keyingi yillarda mamlakatimiz iqtisodiyotining yuqori barqaror suroatlar bilan o‘sishi va makroiqtisodiy mutanosibligi taominlandi, ishlab chiqarishni tarkibiy o‘zgartirish va modernizatsiya qilish, texnik va texnologik yangilash ishlari davom ettirildi. 355
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularni taominlash
borasidagi vazifalarning aniq belgilab olinishi va izchil ravishda amalga oshirilishi
natijasida  mamlakatimizda  asosiy  makroiqtisodiy  ko‘rsatkichlarning  bajarilishida
ahamiyatli yutuqlarga erishilmoqda. 
Mamlakatimizda YaIMning nafaqat miqdoran o‘sib borishi, balki uning tarkibiy
tuzilmasining  sifat  jihatidan  takomillashib  borishi  ham  alohida  eotiborga  molik.
Bunda uning o‘sishiga taosir ko‘rsatgan omillar tahlili, yaoni qo‘shilgan ulushlarning
tarkibi  hamda  YaIMning  o‘sishiga  qo‘shgan  hissasini  ko‘rib  chiqish  maqsadga
muvofiqdir.  
2008 yildagi YaIMning tarkibida qo‘shilgan ulushi jihatidan xizmat ko‘rsatish
sohalari  (30,1%),  transport  va  aloqa  (18,0%),  sanoat  (17,0%),  qishloq  xo‘jaligi
(11,9%), savdo (8,4%) tarmoqlari yetakchi o‘rin tutmoqda. Shunga ko‘ra, ularning
YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasi ham tegishli ravishda 2,7; 1,6; 1,5; 1,1; 0,8
foizni tashkil etgan.
Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta
qurishlar  asosida  butunlay  yangi  iqtisodiyot  majmuasining  bunyod  etilganligi,
birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini
davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy
eotibor  iqtisodiyotning  tarmoq  tuzilishi,  hududlarning  tarkibiy  tuzilishini
takomillashtirishga qaratiladi.
Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini taominlash odamlar turmush darajasida
vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish
imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega bo‘ladi.
Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini o‘zgartirish, uning sifatini
yaxshilash va mahsulot tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari
ham hisobga olinadi.
Iqtisodiyot  tuzilishidagi  o‘zgartirishlar,  chetdan  mahsulot  olib  kelishni
qisqartirish,  iqtisodiyotning  xomashyo  yetishtirishga  qartilgan  bir  tomonlama
yo‘nalishini  bartaraf etish va uning eksport  imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar
ichidagi  va  hududiy  jihatdan  vujudga  kelgan  nomutanosibliklarni  bartaraf  etish
356
Logotip
Ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishning ustuvor yo‘nalishlari hamda ularni taominlash borasidagi vazifalarning aniq belgilab olinishi va izchil ravishda amalga oshirilishi natijasida mamlakatimizda asosiy makroiqtisodiy ko‘rsatkichlarning bajarilishida ahamiyatli yutuqlarga erishilmoqda. Mamlakatimizda YaIMning nafaqat miqdoran o‘sib borishi, balki uning tarkibiy tuzilmasining sifat jihatidan takomillashib borishi ham alohida eotiborga molik. Bunda uning o‘sishiga taosir ko‘rsatgan omillar tahlili, yaoni qo‘shilgan ulushlarning tarkibi hamda YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasini ko‘rib chiqish maqsadga muvofiqdir. 2008 yildagi YaIMning tarkibida qo‘shilgan ulushi jihatidan xizmat ko‘rsatish sohalari (30,1%), transport va aloqa (18,0%), sanoat (17,0%), qishloq xo‘jaligi (11,9%), savdo (8,4%) tarmoqlari yetakchi o‘rin tutmoqda. Shunga ko‘ra, ularning YaIMning o‘sishiga qo‘shgan hissasi ham tegishli ravishda 2,7; 1,6; 1,5; 1,1; 0,8 foizni tashkil etgan. Respublika milliy iqtisodiyotida erishilgan bu ijobiy natijalar tarkibiy qayta qurishlar asosida butunlay yangi iqtisodiyot majmuasining bunyod etilganligi, birinchi navbatda eng muhim makroiqtisodiy va takror ishlab chiqarish nisbatlarini davlat tomonidan samarali tartibga solishning natijasi hisoblanadi. Bunda asosiy eotibor iqtisodiyotning tarmoq tuzilishi, hududlarning tarkibiy tuzilishini takomillashtirishga qaratiladi. Tarkibiy siyosatning hududiy jihatlarini taominlash odamlar turmush darajasida vujudga kelgan hududiy nomutanosiblikni bartaraf etish, resurslar va ishlab chiqarish imkoniyatlaridan samarali foydalanishga erishishda katta ahamiyatga ega bo‘ladi. Shuningdek, bunda ishlab chiqarilayotgan mahsulot turini o‘zgartirish, uning sifatini yaxshilash va mahsulot tayyorlashga ketadigan jami xarajatlarni kamaytirish talablari ham hisobga olinadi. Iqtisodiyot tuzilishidagi o‘zgartirishlar, chetdan mahsulot olib kelishni qisqartirish, iqtisodiyotning xomashyo yetishtirishga qartilgan bir tomonlama yo‘nalishini bartaraf etish va uning eksport imkoniyatini kengaytirish, tarmoqlar ichidagi va hududiy jihatdan vujudga kelgan nomutanosibliklarni bartaraf etish 356