Milliy oʻquv dasturi va DTS mazmuni va uni tahlili.
Mashgʻulot maqsadi: Talabalarga boshlangʻich ta’lim matematika fanining
o‘qitilishi, tuzilishi, mazmuni va xususiyatlari bo‘yicha bilim, ko‘nikma, malaka
va kompetensiyalarini rivojlantirish, boshlangʻich ta’lim matematika fanidan
milliy o‘quv dasturini hamda darsliklar mazmunini puxta o‘zlashtirishni
ta’minlash.
Mashgʻulot materiallari: Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim
standarti, umumiy o‘rta ta’limning milliy o‘quv dasturi, 1-2-3-4-sinf matematika
darsligi.
Tayanch tushunchalar: fan, milliy o‘quv dasturi, darslik, metod,
kompetensiya, o‘rgatish, o‘qitish, bilim, ko‘nikma, malaka, predmet, maqsad,
vazifa, fanlararo bog‘liqlik.
Amaliy ishlash uchun topshiriqlar:
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv
dasturi haqida tushuncha.
2. Matematika fani bo‘yicha o‘quvchilarda rivojlantiriladigan kompetensiyalar.
3. 1-4-sinflarda matematika darsligining o‘quv dasturi bilan mosligi.
4. Mavzuga doir didaktik topshiriqlar.
1. Boshlang‘ich ta’lim matematikadan davlat ta’lim standarti va milliy o‘quv
dasturi haqida tushuncha. Davlat ta’lim standarti- -bu davlatning ta’lim
darajasiga qo‘ygan me’yori sifatida qabul qilingan asosiy parametrlar tizimi bo‘lib,
muayyan shaxsning ta’lim tizimidagi mavjud imkoniyatlari va ularni ideal darajaga
yetkazishga erishishni anglatadi. -ta’limning zarur, yetarli darajasi va o‘quv
yuklamalari hajmiga qo‘yiladigan asosiy davlat talablari majmuasidir. Davlat
ta’lim standartini bajarish O‘zbekiston Respublikasi hududida faoliyat
ko‘rsatayotgan barcha umumiy o‘rta ta’lim muassasalari uchun majburiydir.
“Standart” so’zi inglizcha bo‘lib, “nusxa”, “o‘lcham”, “me’yor” degan ma’nolarini
anglatadi. Standart, standartlashtirish me’yorlari tushunchalari DTS ta’lim
mazmuni shakllari, vositalari, usullari va ularning sifatini baholash tartibini
belgilaydi. Ta’lim mazmunini o‘zagi hisoblangan standart vositasida, mamlakat
hududida faoliyat ko‘rsatayotgan turli ta’lim muassasalarida (davlat va nodavlat)
ta’limning barqaror darajasini ta’minlash sharti amalga oshiriladi. DTS o‘z
mohiyatiga ko‘ra o‘quv dasturlari, darsliklar, o‘quv qo‘llanmalari, nizomlar, o‘quv
rejasi va boshqa meyoriy hujjatlarini yaratish uchun asos bo‘lib xizmat qiladi.
DTSni, uning talablarini bajarish O‘zbekiston Respublikasi hududida faoliyat
ko‘rsatayotgan mulkchilik shakli va idoraviy bo‘ysinishdan qatiy nazar barcha
ta’lim muassasalari uchun majburiydir. DTS ning tarkibiy qismi sifatida umumiy
o‘rta (kasb – hunar va oliy) ta’lim muassasalari uchun tayanch o‘quv rejasi ishlab
chiqiladi. Tayanch o‘quv reja ta’lim sohalarini meyorlash hamda ta’lim
muassasalarini moliyaviy taminotini ta’minlashga asos bo‘luvchi davlat
muassasalarini moliyaviy taminotini ta’minlashga asos bo‘luvchi davlat hujjati
sanaladi. Tayanch o‘quv rejasi o‘quv predmeti bo‘yicha beriladigan ta’lim
mazmunini ta’lim oluvchiga yetkazish uchun ajratilgan o‘quv soatlarining
minimum hajmidagi miqdorini belgilaydi. Matematika fani asoslarini yaratishga
ulkan hissa qo‘shgan Muhammad al-Xorazmiy, Ahmad al Fargʻoniy, Abu Rayxon
Beruniy va Mirzo Ulugʻbek kabi buyuk allomalarimizga munosib yosh avlodni
tarbiyalash, zamonaviy bilimlarni o‘quvchilarga еtkazish hamda mamlakatimiz
yoshlarini matematika go‘zallikllaridan bahramand bo‘lishlariga sharoit yaratib
berish – barcha uchun ham qarz, ham farz hisoblanadi. Matematika olamni
bilishning asosi bo‘lib, tevarak-atrofda kechayotgan voqea va hodisalarning o‘ziga
xos qonuniyatlarini ochib berishda hamda ishlab chiqarish, fan-texnika va
texnologiyalarning rivojlanishida muhim ahamiyatga ega. Ma’lumki, matematika
fani inson aqlini charxlaydi, diqqatini rivojlantiradi, ko‘zlangan maqsadga erishish
uchun qat’iyat va irodani tarbiyalaydi, algoritmik tarzda tartib-intizomlilikka
o‘rgatadi va eng muhimi mulohaza yuritishga chorlaydi hamda tafakkurni
kengaytiradi. Muhtaram Prezidentimiz Sh.M.Mirziyoyev ta’kidlaganidek,
“Matematika hamma fanlarga asos. Bu fanni yaxshi bilgan bola aqlli, keng
tafakkurli bo‘lib o‘sadi, istalgan sohada muvaffaqiyatli ishlab ketadi”.
Mamlakatimizda matematika 2020-yildagi ilm-fanni rivojlantirishning ustuvor
yunalishlaridan biri sifatida belgilandi hamda matematika ilm-fani va ta’limi
rivojlantirishini yangi sifat bosqichiga olib chiqishga qaratilgan qator tizimli ishlar
amalga oshirilmoqda. 6 Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2019-
yil 29- apreldagi PF-5712-sonli Farmoni asosida qabul qilingan “O‘zbekiston
Respublikasi Xalq ta’limi tizimini 2030 yilgacha rivojlantirish konsepsiyasi”,
2019- yil 9- iyuldagi “Matematika ta’limi va fanlarini yanada rivojlantirishni davlat
tomonidan qo‘llab-quvvatlash, shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Fanlar
akademiyasining V.I.Romanovskiy nomidagi matematika instituti faoliyatini
tubdan takomillashtirish choratadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4387-sonli Qarori, 2020-
yil 7- maydagi “Matematika sohasidagi ta’lim sifatini oshirish va ilmiy-
tadqiqotlarni rivojlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi PQ-4708-sonli Qarori,
2020- yil 24- yanvardagi Oliy Majlisga Murojaatnomasida matematika fani va
ta’limini har tomonlama takomillashtirish va rivojlantirish yuzasidan qator
salmoqli vazifalar belgilangan. Xususan, mazkur dasturdan o‘rin olgan
“Matematika ta’limini rivojlantirish konsepsiyasi” yuqoridagi matematika ta’limini
har tomonlama takomillashtirish hamda yangi sifat bosqichiga olib chiqish
yuzasidan belgilangan vazifalar ijrosini ta’minlash maqsadida ishlab chiqilgan.
Matematika olamni, dunyoni bilishning asosi bo‘lib, tevarak atrofimizdagi voqea
va hodisalarning o‘ziga xos qonuniyatlarini ochib berishda juda katta ahamiyatga
egaki, matematik bilimlarsiz ishlab chiqarish va fanning rivojlanishini tasavvur
qilib bo‘lmaydi. Shuning uchun ham matematik madaniyat - umuminsoniy
madaniyatning tarkibiy qismi hisoblanadi. Matematika fanini o‘qitishdan
ko‘zlangan zamonaviy maqsad va vazifalar quyidagilardan iborat: - o‘quvchilarda
kundalik faoliyatda qo‘llash, fanlarni o‘rganish va ta’lim olishni davom ettirish
uchun zarur bo‘lgan matematik bilim va ko‘nikmalar tizimini shakllantirish va
rivojlantirish; - jadal taraqqiy etayotgan jamiyatda muvaffaqiyatli faoliyat yurita
oladigan, aniq va ravshan, tanqidiy hamda mantiqiy fikrlay oladigan shaxsni
shakllantirish; - milliy, ma’naviy va madaniy merosni qadrlash, tabiiy-moddiy
resurslardan oqilona foydalanish va asrab-avaylash, matematik madaniyatni
umumbashariy madaniyatning tarkibiy qismi sifatida tarbiyalashdan iborat.
Mamlakatimizning dunyo hamjamiyatiga integratsiyalashuvi, fan texnika va
texnologiyalarning rivojlanishi yosh avlodning o‘zgaruvchan dunyoda
raqobatbardosh bo‘lishi fanlarni mukammal egallashni taqozo etadi, bu esa ta’lim
tizimiga, jumladan, matematikani o‘rgatish bo‘yicha ham xalqaro tajriba va
andozalarni joriy etish orqali ta’minlanadi. Bundan ta’lim bo‘yicha qator xalqaro
tashkilotlarning tadqiqotlari ham dalolat bermoqda. Shu o‘rinda, Iqtisodiy
hamkorlik va taraqqiyot tashkiloti (OECD)ning 15 yoshli o‘quvchilarning ona tili,
matematika va tabiiy fanlar bo‘yicha savodxonlik darajasini baholashga qaratilgan
PISA - o‘quvchilar yutuqlarini baholash xalqaro dasturi tadqiqotlari natijalari
e’tiborga molik. Bundan tashqari, ta’limiy yutuqlarni baholash xalqaro uyushmasi
(IEA) tomonidan tashkil etilgan TIMSS - matematika va tabiiy fanlar ta’lim
sifatining xalqaro monitoringi dasturini ham keltirish mumkin. Ushbu tadqiqot
o‘quvchilarning turli davlatlarda matematika va tabiiy fanlardan bilim darajasi va
sifatini solishtirishga hamda milliy ta’lim tizimidagi farqlarni aniqlashga
ko‘maklashadi. Tadqiqotlar natijalariga asoslangan holda matematika fanini
o‘qitishga xalqaro baholash dasturlarining mazmuni, baholash me’zonlari va
mexanizmlari mahalliy sharoitdan kelib chiqqan holda joriy etilishi maqsadga
muvofiq bo‘ladi. STEAM (S – science - tabiiy fanlar T – technology - texnologiya,
E – engineering - muhandislik, A – art - san’at, M – mathematics - matematika)
ta’lim texnologiyasi aniq fanlar blok-modulida o‘quvchilarning egallagan bilim,
ko‘nikma va malakalarini kundalik hayot bilan bog‘liqligini ko‘rsatishda dars va
sinfdan tashqari mashg‘ulotlarda o‘quv tadqiqotlarini o‘tkazish, tajribalarni
bajarish, loyihalashtirishga yo‘naltirilgan ijodkorligini tarbiyalash, yangiliklar
yaratishga bo‘lgan qiziqishlarini rivojlantirishga qaratilgan. Bu texnologiyani
amalga oshirishda o‘quvchilar tomonidan turli texnik qurilmalarni yasash uchun
loyihalar yaratish, loyiha asosida qurilmaningmaketini yaratish va uni amaliyotda
ishlatib ko‘rish, kamchiliklarini topish hamda uni bartaraf etish kabi vazifalar
bajariladi.
1-4-sinflarda matematika darsligining milliy o‘quv dasturi bilan mosligi.
MATEMATIK MAZMUN STANDARTLARI (Bilim va ko‘nikmalar) Qisqacha
tavsifi: Asosiy matematik tushunchalar va munosabatlar mohiyatini tushunish va
ulardan tipik o‘quv topshiriqlarini bajarishda foydalanish. Ushbu standartlar
o‘quvchilar matematikani o‘rganish orqali nimani tushunishi va nimalarni
bajarishga qodir bo‘lish kerakligini belgilab beradi. Matematikada tushunishning
o‘ziga xos belgilaridan biri - bu o‘quvchining matematik o‘zlashtirish darajasidan
kelib chiqqan holda muayyan matematik ifodaning to‘g‘ri yoki noto‘g‘ri ekani yoki
muayyan matematik qoidaning qayerdan kelib chiqishini asoslab berish
qobiliyatidir. Matematik tushuncha mohiyatini tushunish va tipik amallarni bajarish
ko‘nikmasi bir xilda muhim bo‘lib, ular muayyan murakkablik darajasidagi
standart topshiriqlar yordamida baholanadi. Matematik mazmun standartlari
umumlashgan talablar ko‘rinishida ifodalanib, ular matematikaning quyidagi
bo‘limlarini qamrab oladi (kelgusida ishlatish qulay bo‘lsin uchun bo‘limlar nomi
ikki bosh harfi bilan kodlanadi):
- sonlar va amallar (SA);
- algebra va funksiyalar (AF):
- geometriya va o‘lchashlar (GO‘);
- statistika va ehtimollik (SE);
- matematik analiz asosari (MA)
MATEMATIK AMALIYOT STANDARTLARI (Kompetensiyalar) Qisqacha
tavsifi: O‘zlashtirilgan bilim va ko‘nikmalarini amaliy masalalarni еchishda va
notanish vaziyatlarda qo‘llay olish (kompetensiyalar). Mazkur standartlar ham
umumlashgan mazmundagi amaliy tatbiq standatlardan iborat bo‘lib, ular
o‘quvchilarning quyidagi aqliy faoliyati sohalarini qamrab oladi (kelgusida
ishlatish qulay bo‘lsin uchun aqliy faoliyat sohalari, mos ravishda M1, M2, M3,
M4 va M5 bilan kodlanadi):
- mulohaza yuritish (M1); matematikaga oid fikrni asoslash, isbotlash yoki
o‘zgalar fikriga munosabat bildirish uchun mantiqan asosli va tushunarli dalillarni
keltirish;
- modellashtirish (M2): o‘quv va hayotiy muammolarni matematika tilida
ifodalash, ularning matematik modelini qurish;
- muammoni yеchish (M3): matematikani qo‘llab muammoni hal qilish;
- muloqot qilish (M4): matematik tushuncha, belgi va timsollar asosida
matematika tilida o‘zaro muloqot qilish;
- ma’lumotlar bilan ishlash (M5): ma’lumotlarni yig‘ish, tahlil qilish va turli
shakllarda tasvirlash.
Matematika fanidan 1-sinf ta’lim standartlari matematik mazmun va amaliyot
standartlaridan iborat. Matematik mazmun standartlari 1-sinfda matematik mazmun
standartlari matematikaning:
- Sonlar va amallar (SA);
- Geometriya va o‘lchashlar (GO‘);
- Ehtimollik va statistika (ES) bo‘limlarini qamrab oladi. Kelgusida ishlatish qulay
bo‘lsin uchun 1-sinfda qamrab olingan bo‘limlar nomi - avval sinfning tartib
raqami, so‘ng bo‘limning ikki bosh harfi bilan kodlanadi. Standartlar kodida esa
avval sinf tartib raqami, song bo‘lim nomi va oxirida standart tartib raqami
keltirladi. Masalan, 1.SA.3 kod - birinchi sinfning “Sonlar va amallar” bo‘limi
bo‘yicha 3- standartini bildiradi. Muayyan sinfga kiritilgan standartlar o‘z
navbatida sinflar kesimida yanada aniqlashtiriladi. Ular quyida kichik lotin harflari
bilan keltirilmoqda. 1-sinf o‘quvchilari ta’lim jarayoni yakunida matematika
fanidan quyidagi bilim va ko‘nikmalarga ega bo‘lishlari lozim.
Mavzuga doir didaktik topshiriqlar. Talabalar kichik guruhlarga bo‘linadi va
berilgan topshiriqlarni bajarishadi. Topshiriqni bajarish uchun ularga 15 daqiqa
beriladi.
1-GURUH 1. 1-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
2-GURUH 1. 2-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
3-GURUH 1. 3-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
4-GURUH 1. 4-sinf milliy o‘quv dasturi va darsligini tahlil qiling.
2. “Idrok xaritasi” metodi orqali taqdimot qiling.
“Idrok xaritasi” metodi yordamida 1-2-3-4-sinf o‘quv dasturi va darsligining
mosligini tahlil qiling. Idrok xaritasi - fikrlashning vizuallashgan ko‘rinishi.