Milliy taraqqiyotning ma’naviy-axloqiy negizlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

50,3 KB


Milliy taraqqiyotning ma’naviy-axloqiy negizlari
Reja;
1. Taraqqiyot yo‘lining zaminlari. 
2. Milliy  taraqqiyotning  ma’naviy-axloqiy  negizlarining  Prezident
asarlarida yoritilishi. 
3. Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik, vatanparvarlik, milliy o‘zlikni
anglash, o‘z imkoniyatlarini erkin namoyon etish masalalari. 
Inson  xatti-harakatlarining  sifati  axloqiy  darajasini  ko‘rsatadi.  Axloq
qo‘rquv orqali bilinadi. Axloqni saqlashning o‘zi katta qadriyatdir, vijdonni,
soflikni ziyoniz, manfaatsizlikdir. Inson ongli ravishda tanlagan yo‘li orqali
boradi, ichki niyatlarni baholash qobiliyatini o‘zlashtirib, chunki aynan u qaror
qabul  qilish  asosida  yotadi.  Axloqsizlik,  g‘azab,  boylikka  o‘chlik,  hasad,
shuhratparastlik,  g‘urur  bilan  bir  qatorda  baholanadi.  Va  buning  teskarisi
bo‘lgan  axloq  esa  insonning  shohona  kuchi  va  qobiliyatidir.  O‘z  davrida
Epikur  “YOqimli  yashash  aqlli  yashashsiz  bo‘lmaydi,  axloqiy  va  adolatli
hayot, va teskarisi, aqlli yashash mumkin emas, axloqiy va adolatli, yoqimli
yashashsiz”1 degan edi. 
O‘zining  “Axloqi  Kabir”  ya’ni  “Katta  axloq  kitobi”  asarida  Arastu
axloqning mazmun-mohiyati haqida quyidagilarni yozadi: “Gapning lo‘ndasini
aytsak, axloq siyosatning tarkibiy qismidir. CHindan ham muayyan axloqiy
fazilatlarga ega bo‘lmagan, ya’ni munosib bo‘lmagan odam (taniqli jamoat
arbobi sifatida) faoliyat ko‘rsatishi mumkin emas. Munosib odam bo‘lmoq –
fazilatlar egasi – fozil bo‘lmoq, demakdir”2.  Bu fikrlardan ma’lum bo‘ladiki,
axloq o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g‘urur, tarixiy xotira, ma’naviy
1 Қаранг: Ахелис Т. Этика. История этики и критика ее систем. Явления нравственности. Принципы 
нравственности. Этика Либроком 2011. -  112 с.
2 Арасту. Поэтика. Ахлоқи кабир. Риторика. – Тошкент: Янги аср авлоди, 2011. – 130 б.
Logotip
Milliy taraqqiyotning ma’naviy-axloqiy negizlari Reja; 1. Taraqqiyot yo‘lining zaminlari. 2. Milliy taraqqiyotning ma’naviy-axloqiy negizlarining Prezident asarlarida yoritilishi. 3. Umuminsoniy qadriyatlarga sodiqlik, vatanparvarlik, milliy o‘zlikni anglash, o‘z imkoniyatlarini erkin namoyon etish masalalari. Inson xatti-harakatlarining sifati axloqiy darajasini ko‘rsatadi. Axloq qo‘rquv orqali bilinadi. Axloqni saqlashning o‘zi katta qadriyatdir, vijdonni, soflikni ziyoniz, manfaatsizlikdir. Inson ongli ravishda tanlagan yo‘li orqali boradi, ichki niyatlarni baholash qobiliyatini o‘zlashtirib, chunki aynan u qaror qabul qilish asosida yotadi. Axloqsizlik, g‘azab, boylikka o‘chlik, hasad, shuhratparastlik, g‘urur bilan bir qatorda baholanadi. Va buning teskarisi bo‘lgan axloq esa insonning shohona kuchi va qobiliyatidir. O‘z davrida Epikur “YOqimli yashash aqlli yashashsiz bo‘lmaydi, axloqiy va adolatli hayot, va teskarisi, aqlli yashash mumkin emas, axloqiy va adolatli, yoqimli yashashsiz”1 degan edi. O‘zining “Axloqi Kabir” ya’ni “Katta axloq kitobi” asarida Arastu axloqning mazmun-mohiyati haqida quyidagilarni yozadi: “Gapning lo‘ndasini aytsak, axloq siyosatning tarkibiy qismidir. CHindan ham muayyan axloqiy fazilatlarga ega bo‘lmagan, ya’ni munosib bo‘lmagan odam (taniqli jamoat arbobi sifatida) faoliyat ko‘rsatishi mumkin emas. Munosib odam bo‘lmoq – fazilatlar egasi – fozil bo‘lmoq, demakdir”2. Bu fikrlardan ma’lum bo‘ladiki, axloq o‘zlikni anglash, vatanparvarlik, milliy g‘urur, tarixiy xotira, ma’naviy 1 Қаранг: Ахелис Т. Этика. История этики и критика ее систем. Явления нравственности. Принципы нравственности. Этика Либроком 2011. - 112 с. 2 Арасту. Поэтика. Ахлоқи кабир. Риторика. – Тошкент: Янги аср авлоди, 2011. – 130 б.
barkamollik kabi tuyg‘u va tushunchalar bilan uzviy bog‘liq holda shakllanadi.
CHunki, axloq aynan ana shu ruhiy-ijtimoiy hodisalar orqali oydinlashadi,
umuminsoniy qadriyatlarning tarixiy bir bo‘lagiga aylanadi. Ayni shu ma’noda,
Arastu “Axloqiy fazilat lazzatlanish va azoblarda aks etadi: zero lazzatlanish
uchun  yomonlik  qilsak,  unda  azoblanmaslik  uchun  go‘zal  ishlardan  bosh
tortamiz”3, - deb yozadi.
Arastudan  keyin  SHarqda  Forobiychalik  ulkan  zot  maydonga
chiqmagan. Forobiy o‘z bilimi, ma’naviyati, fikr doirasining kengligi bilan
SHarqda katta shuhrat qozongan va unga Arastudan keyingi yirik mutafakkir –
“muallim  as-soniy”  –  “ikkinchi  muallim”  degan  unvon  berilgan.  Forobiy
“Fozil shahar ahli qarashlari haqida kitob”, “Siyosat al-madaniya” (“SHaharlar
ustidan siyosat yurgizish”) va boshqa asarlarida axloqiy fazilatlar haqida o‘z
fikr-mulohazalarini bayon qilgan. Jumladan, baxt-saodat tushunchasi haqida
fikr yuritib, u “faol aqlga eng yaqin turgan narsadir”4, va: “uning ma’no-
mohiyati  faol  aql  bilan  qo‘shiluvida  yashiringandir”5,  -  deb  ta’kidlaydi.
SHuning barobarida Forobiy baxt-saodat fazilatga tashqaridan yopishtirilgan
yoki  yuklangan  amal  bo‘lmasdan,  balki  uning  o‘z  jinsidan  va  zotning
umumiyligidan chiqqan sifatiy holati ekanligini isbotlashga harakat  qiladi.
Zero, baxt – insonning o‘z ichki borligidan qoniqish hissi, hayotdan zavqlanishi
va  insoniyligidan  mamnun  bo‘lishdir6.  Bundan  ko‘rinadiki,  inson  o‘zini
qanchalik  o‘rgansa,  idrok  qilsa,  shunchalik  axloqan  poklanib  boradi.
Darhaqiqat,  axloqiylik bilan  uzviy bo‘lmagan  bilim  qancha  kuchli  bo‘lsa,
shuncha zararlidir. CHunki axloqsiz inson o‘z bilimidan boshqalar va jamiyat
zarariga foydalanishi mumkin va bu zarar bilimsiz kishinikidan ko‘p marta
ortiq bo‘ladi. Buni eng kamida oddiy kissavur o‘g‘ri bilan kompyuterni yaxshi
bilish orqali bankni o‘maradigan odamning jinoyatlari darajalari orasidagi farq
misolida ko‘rish mumkin.  Mashhur yunon donishmandi Arastu aytganiday,
“Kimki bilimda ilgarilab, axloqda oqsaydigan bo‘lsa, bilingki u oldinga emas
3 Қаранг:  Ахелис Т. Этика.  История этики  и  критика ее  систем.  Явления нравственности. Принципы
нравственности. Этика Либроком 2011. -  112 с.
4 Қаранг: Форобий. Рисолат фи ал-ақл (“Ақл ҳақида рисола”), –Байрут, 1939. –Б.31. (араб тилида)
5 Қаранг: Форобий. Фалсафату Аристотелис ва ажзои фалсафата ва маротиб ажзоиҳо (“Арасту фалсафаси ва
фалсафанинг қисм ва босқичлари”). Мухсин Маҳди таҳрири остида “Матнлар силсиласи”. –Байрут, 1-жилд,
1961. –Б.128. (араб тилида). 
6 Абулла Шер.  Ахлоқшунослик. Ўқув қўлланма . – Тошкент: Янги аср авлоди, 2003. –
208-214 б.
Logotip
barkamollik kabi tuyg‘u va tushunchalar bilan uzviy bog‘liq holda shakllanadi. CHunki, axloq aynan ana shu ruhiy-ijtimoiy hodisalar orqali oydinlashadi, umuminsoniy qadriyatlarning tarixiy bir bo‘lagiga aylanadi. Ayni shu ma’noda, Arastu “Axloqiy fazilat lazzatlanish va azoblarda aks etadi: zero lazzatlanish uchun yomonlik qilsak, unda azoblanmaslik uchun go‘zal ishlardan bosh tortamiz”3, - deb yozadi. Arastudan keyin SHarqda Forobiychalik ulkan zot maydonga chiqmagan. Forobiy o‘z bilimi, ma’naviyati, fikr doirasining kengligi bilan SHarqda katta shuhrat qozongan va unga Arastudan keyingi yirik mutafakkir – “muallim as-soniy” – “ikkinchi muallim” degan unvon berilgan. Forobiy “Fozil shahar ahli qarashlari haqida kitob”, “Siyosat al-madaniya” (“SHaharlar ustidan siyosat yurgizish”) va boshqa asarlarida axloqiy fazilatlar haqida o‘z fikr-mulohazalarini bayon qilgan. Jumladan, baxt-saodat tushunchasi haqida fikr yuritib, u “faol aqlga eng yaqin turgan narsadir”4, va: “uning ma’no- mohiyati faol aql bilan qo‘shiluvida yashiringandir”5, - deb ta’kidlaydi. SHuning barobarida Forobiy baxt-saodat fazilatga tashqaridan yopishtirilgan yoki yuklangan amal bo‘lmasdan, balki uning o‘z jinsidan va zotning umumiyligidan chiqqan sifatiy holati ekanligini isbotlashga harakat qiladi. Zero, baxt – insonning o‘z ichki borligidan qoniqish hissi, hayotdan zavqlanishi va insoniyligidan mamnun bo‘lishdir6. Bundan ko‘rinadiki, inson o‘zini qanchalik o‘rgansa, idrok qilsa, shunchalik axloqan poklanib boradi. Darhaqiqat, axloqiylik bilan uzviy bo‘lmagan bilim qancha kuchli bo‘lsa, shuncha zararlidir. CHunki axloqsiz inson o‘z bilimidan boshqalar va jamiyat zarariga foydalanishi mumkin va bu zarar bilimsiz kishinikidan ko‘p marta ortiq bo‘ladi. Buni eng kamida oddiy kissavur o‘g‘ri bilan kompyuterni yaxshi bilish orqali bankni o‘maradigan odamning jinoyatlari darajalari orasidagi farq misolida ko‘rish mumkin. Mashhur yunon donishmandi Arastu aytganiday, “Kimki bilimda ilgarilab, axloqda oqsaydigan bo‘lsa, bilingki u oldinga emas 3 Қаранг: Ахелис Т. Этика. История этики и критика ее систем. Явления нравственности. Принципы нравственности. Этика Либроком 2011. - 112 с. 4 Қаранг: Форобий. Рисолат фи ал-ақл (“Ақл ҳақида рисола”), –Байрут, 1939. –Б.31. (араб тилида) 5 Қаранг: Форобий. Фалсафату Аристотелис ва ажзои фалсафата ва маротиб ажзоиҳо (“Арасту фалсафаси ва фалсафанинг қисм ва босқичлари”). Мухсин Маҳди таҳрири остида “Матнлар силсиласи”. –Байрут, 1-жилд, 1961. –Б.128. (араб тилида). 6 Абулла Шер. Ахлоқшунослик. Ўқув қўлланма . – Тошкент: Янги аср авлоди, 2003. – 208-214 б.
katta tezlik bilan tubanlik sari ketipti”7. Axloqning bu yuksak vazifasi nemis
klassik falsafasining taniqli namoyandasi I.Kant oldinga surgan “kategorial
imperativ” g‘oyasida o‘z ifodasini topgan edi. Dinlarda esa  bu imperativ g‘oya
hurofiy qarashlarda aks etadi.
Axloqiy fazilatlarni tarbiyalash barcha fazilatlarning sarchashmasidir.
Axloqning  amaliy  ko‘rinishi  axloqiy  madaniyat  hisoblanadi.  Axloqiy
madaniyat shaxsning olamga, voqea va hodisalarga, o‘zgalarga va ularning
faoliyatiga,  o‘z  umri  va  uning  mazmun-mohiyati  kabi  ko‘pdan-ko‘p
tushunchalarga  munosabati  bo‘lib,  ularni  anglashi,  tushunishi  va  qadrlashi
oqibatida o‘z faolligini oshirishga e’tibor sifatida qarash nazariy jihatdan uning
mazmun-mohiyatini yanada rivojlantirib boyitib borishda muhim ahamiyatga
egadir. SHuning uchun, axloqiy madaniyat va shaxs  faolligini mustaqillik
bergan  imkoniyat  va  sharoitlarni  e’tiborga  olib,  o‘rganib  chiqish  kelajagi
buyuk davlatning etuk insonlarini tarbiyalashda alohida o‘rin tutadi. 
Sivilizatsiyaning  axloqiy  mezonlari  tegishli  ijtimoiy munosabatlar  bilan
bog‘liq ekani ta’kidlanadi. Ijtimoiy munosabatlarning o‘zgarishi dunyoqarash
prinsiplari ham,  u bilan bog‘liq axloqiy mezonlarning o‘zgarishiga olib keladi
deb  uqtiriladi.  Masalan,  sivilizatsiya  shakllanishining  ilk  davrlarida
ruhoniylardan  tashkil  topgan  ierarxiya  qatlamidan,  ehromlar,  muqaddas
davlatchilik urflari, jamiyatni bu dunyodan, tabiatdan  yuqori turuvchi olam
tomonidan boshqarilishi haqidagi tasavvurlardan kelib chiqadigan tashkillanish
strukturalari intizomi kabilar. Sivilizatsiyaning keyingi yuqoriroq bosqichlarida
esa ma’lumotli yuqori qatlam tomonidan maxsus tartibga solingan axloqiy
meyorlar   ishlab  chiqiladi.  Jamiyat  strukturasida  sodir  bo‘lgan  yangi
o‘zgarishlar natijastda yangi axloqiy qadriyatlar yaratiladi.
          “Madaniyat”8 tushunchasining SHarq va G‘arbdagi talqinlariga
kirishar ekanmiz, avvalo madaniyatshunoslikka bag‘ishlangan maxsus ishlarda
lotincha lug‘aviy ma’nosi “ishlov berish”ni anglatuvchi bu tushunchaning 1000
ga  yaqin  ta’rifi  mavjudligini  ta’kiblab  o‘tishimiz  joiz.  Ushbu  talqinlar
7 Қаранг: Иодль Ф. История этики в новой философии: Кант и этика в девятнадцатом столетии. Пер. с нем. 
Либроком 2011.  528 с.
8 Биз бу ерда моддий маданият ҳақида эмас,  маънавий маданият ҳақида фикр юритамиз. Зеро моддий
маданият  маънавий  маданиятнинг  махсули  бўлгани  учун  ва  ,  қолаверса,  у  маънавий  маданиятнинг
конкретлашган, айримликдаги ифодаси бўлгани учун, бизнинг таҳлилимизда шу маънавий асосини таҳлил
этиш етарлидир.
Logotip
katta tezlik bilan tubanlik sari ketipti”7. Axloqning bu yuksak vazifasi nemis klassik falsafasining taniqli namoyandasi I.Kant oldinga surgan “kategorial imperativ” g‘oyasida o‘z ifodasini topgan edi. Dinlarda esa bu imperativ g‘oya hurofiy qarashlarda aks etadi. Axloqiy fazilatlarni tarbiyalash barcha fazilatlarning sarchashmasidir. Axloqning amaliy ko‘rinishi axloqiy madaniyat hisoblanadi. Axloqiy madaniyat shaxsning olamga, voqea va hodisalarga, o‘zgalarga va ularning faoliyatiga, o‘z umri va uning mazmun-mohiyati kabi ko‘pdan-ko‘p tushunchalarga munosabati bo‘lib, ularni anglashi, tushunishi va qadrlashi oqibatida o‘z faolligini oshirishga e’tibor sifatida qarash nazariy jihatdan uning mazmun-mohiyatini yanada rivojlantirib boyitib borishda muhim ahamiyatga egadir. SHuning uchun, axloqiy madaniyat va shaxs faolligini mustaqillik bergan imkoniyat va sharoitlarni e’tiborga olib, o‘rganib chiqish kelajagi buyuk davlatning etuk insonlarini tarbiyalashda alohida o‘rin tutadi. Sivilizatsiyaning axloqiy mezonlari tegishli ijtimoiy munosabatlar bilan bog‘liq ekani ta’kidlanadi. Ijtimoiy munosabatlarning o‘zgarishi dunyoqarash prinsiplari ham, u bilan bog‘liq axloqiy mezonlarning o‘zgarishiga olib keladi deb uqtiriladi. Masalan, sivilizatsiya shakllanishining ilk davrlarida ruhoniylardan tashkil topgan ierarxiya qatlamidan, ehromlar, muqaddas davlatchilik urflari, jamiyatni bu dunyodan, tabiatdan yuqori turuvchi olam tomonidan boshqarilishi haqidagi tasavvurlardan kelib chiqadigan tashkillanish strukturalari intizomi kabilar. Sivilizatsiyaning keyingi yuqoriroq bosqichlarida esa ma’lumotli yuqori qatlam tomonidan maxsus tartibga solingan axloqiy meyorlar ishlab chiqiladi. Jamiyat strukturasida sodir bo‘lgan yangi o‘zgarishlar natijastda yangi axloqiy qadriyatlar yaratiladi. “Madaniyat”8 tushunchasining SHarq va G‘arbdagi talqinlariga kirishar ekanmiz, avvalo madaniyatshunoslikka bag‘ishlangan maxsus ishlarda lotincha lug‘aviy ma’nosi “ishlov berish”ni anglatuvchi bu tushunchaning 1000 ga yaqin ta’rifi mavjudligini ta’kiblab o‘tishimiz joiz. Ushbu talqinlar 7 Қаранг: Иодль Ф. История этики в новой философии: Кант и этика в девятнадцатом столетии. Пер. с нем. Либроком 2011. 528 с. 8 Биз бу ерда моддий маданият ҳақида эмас, маънавий маданият ҳақида фикр юритамиз. Зеро моддий маданият маънавий маданиятнинг махсули бўлгани учун ва , қолаверса, у маънавий маданиятнинг конкретлашган, айримликдаги ифодаси бўлгани учун, бизнинг таҳлилимизда шу маънавий асосини таҳлил этиш етарлидир.
labirintida  adashib  qolmaslik  uchun  esa  avvalo  ularning  birqancha  tiplari
mavjudligiga e’tibor berish kerak. Ular quyidagicha:
1.  Tavsifiy  talqin.  Ushbu  talqinda  madaniyat  tushunchasi  inson
faoliyatining barcha xillarini, ularning turli namunalarini o‘z ichiga oladi: turli
tillar, kitoblar, tasviriy san’at asarlari, urf-odatlar, dinlar.
2. Tarixiy talqin. Bu talqinda madaniyat deyilganda insoniyat tomonidan
yaratilgan barcha narsa va hodisalar, ya’ni suniy tabiat nazarda tutiladi. 
3.  Normativ  talqin.  Bunda  madaniyat  qadriyatlar  majmuasidan  iborat
bo‘ladi. 
4. Mafkuraviy talqin.  Bunda madaniyat avloddan avlodga o‘tib keladigan
g‘oyalar oqimini tashkil etadi. 
    Va ho kazo.
           Madaniyat talqinlarining bunchalar ko‘pligi ushbu hodisaning juda
murakkabligini bildiradi. YUqoridagi talqinlar tipologiyasida shu murakkab
hodisaning muayyan biron tomoni oldinga surilgan, umumiy va yagona talqin
esa yo‘q. Falsafaning vazifasi shu talqinlar orasidan eng umumiy va to‘g‘risini
ajratib  ko‘rsatishdan  iborat.  Lekin,  yuqorida  ko‘rganimizday,  hozirgi  davr
falsafasining krizis xolatida ekani  uning bu vazifasiga tayanish qiyinligini
ko‘rsatadi.  SHunga  qaramay,  bu  borada  falsafiy  tafakkurda  oldinga
surilayotgan  asosiy g‘oyalarni iloji boricha chuqurroq tahrir etib, ular orasidan
o‘z yondoshuvimizni ajratib olishga harakat qilish joiz va zarur. 
          Avvalo, Rossiyada nashr etilgan “Eng yangi falsafiy lug‘at”da berilgan
ta’rifga to‘xtalamiz. “Madaniyat, - deyiladi unda, -  ijtimoiy  hayotning barcha
asosiy tomonlarini qayta ishlash va o‘zgartirish uchun sharoit bo‘lib xizmat
qiladigan,  biologiyaviy  jarayonlardan  yuqori  bo‘lgan,  tarixan  rivojlanib
boradigan insoniy faoliyat va aloqalarning dasturiy  tizimidir.  Madaniyat
binosini (korpusini) tashkil etadigan faoliyat, xatti-harakat va aloqa dasturlari
turli xildagi shakllar rang-barangligida namoyon bo‘ladi:  bilim, ko‘nikmalar,
norma va ideallar, faoliyat va xatti harakat namunalari, g‘oyalar va farazlar,
ishonch va e’tiqod shakllari, ijtimoiy maqsad va mo‘ljallar va h.k. SHularning
hammasi birgalikda va o‘zgaruvchanlikda tarixan to‘plab (jamlab) boriladigan
ijtimoiy tajribani tashkil etadi. Madaniyat faoliyat, xatti-xarakat va odamlar
Logotip
labirintida adashib qolmaslik uchun esa avvalo ularning birqancha tiplari mavjudligiga e’tibor berish kerak. Ular quyidagicha: 1. Tavsifiy talqin. Ushbu talqinda madaniyat tushunchasi inson faoliyatining barcha xillarini, ularning turli namunalarini o‘z ichiga oladi: turli tillar, kitoblar, tasviriy san’at asarlari, urf-odatlar, dinlar. 2. Tarixiy talqin. Bu talqinda madaniyat deyilganda insoniyat tomonidan yaratilgan barcha narsa va hodisalar, ya’ni suniy tabiat nazarda tutiladi. 3. Normativ talqin. Bunda madaniyat qadriyatlar majmuasidan iborat bo‘ladi. 4. Mafkuraviy talqin. Bunda madaniyat avloddan avlodga o‘tib keladigan g‘oyalar oqimini tashkil etadi. Va ho kazo. Madaniyat talqinlarining bunchalar ko‘pligi ushbu hodisaning juda murakkabligini bildiradi. YUqoridagi talqinlar tipologiyasida shu murakkab hodisaning muayyan biron tomoni oldinga surilgan, umumiy va yagona talqin esa yo‘q. Falsafaning vazifasi shu talqinlar orasidan eng umumiy va to‘g‘risini ajratib ko‘rsatishdan iborat. Lekin, yuqorida ko‘rganimizday, hozirgi davr falsafasining krizis xolatida ekani uning bu vazifasiga tayanish qiyinligini ko‘rsatadi. SHunga qaramay, bu borada falsafiy tafakkurda oldinga surilayotgan asosiy g‘oyalarni iloji boricha chuqurroq tahrir etib, ular orasidan o‘z yondoshuvimizni ajratib olishga harakat qilish joiz va zarur. Avvalo, Rossiyada nashr etilgan “Eng yangi falsafiy lug‘at”da berilgan ta’rifga to‘xtalamiz. “Madaniyat, - deyiladi unda, - ijtimoiy hayotning barcha asosiy tomonlarini qayta ishlash va o‘zgartirish uchun sharoit bo‘lib xizmat qiladigan, biologiyaviy jarayonlardan yuqori bo‘lgan, tarixan rivojlanib boradigan insoniy faoliyat va aloqalarning dasturiy tizimidir. Madaniyat binosini (korpusini) tashkil etadigan faoliyat, xatti-harakat va aloqa dasturlari turli xildagi shakllar rang-barangligida namoyon bo‘ladi: bilim, ko‘nikmalar, norma va ideallar, faoliyat va xatti harakat namunalari, g‘oyalar va farazlar, ishonch va e’tiqod shakllari, ijtimoiy maqsad va mo‘ljallar va h.k. SHularning hammasi birgalikda va o‘zgaruvchanlikda tarixan to‘plab (jamlab) boriladigan ijtimoiy tajribani tashkil etadi. Madaniyat faoliyat, xatti-xarakat va odamlar
orasidagi aloqalar dasturlarini o‘ziga jo etadi, ularni avloddan avlodga uzatadi
(translyasiya qiladi) va yangilab turadi “.9
Ushbu  ta’rifning  asosiy  kamchiligi,  bizningcha,  avvalo  uning  juda
murakkabligi, mavhumligi, nokonkretligidadir va cheklanganidadir. Zero, unda
madaniyatning ijtimoiy hodisa sifatidagi barcha ikir-chikirlari sanab o‘tilgan
esada (ta’rifni murakkablashtirgan jihat), uning eng muhim,  zaruriy belgisi
(xarakteristikasi)  -   inson  faoliyatini  va  xatti-harakatlarini  yo‘naltiruvchi
vazifasi  mutlaqo  nazardan  soqit  qilingan.   Madaniyatga  ayni  shunday,
cheklangan yondoshuv aslida, nafaqat sobiq sovet madaniyatining, balki butun
hozirgi davr G‘arb madaniyatining krizisi asosida yotgan asosiy faktordir. 
Zero, bu qarash ayni G‘arb dunyoqarashida shu kungacha madaniyatga
XU11- XU111 asr marifatparvarlik davrida shakllangan shaxs va  jamiyatning
tabiat ustidan hukmronlik qilish ko‘rsatkichi sifatida qarashning natijasidir.
Tabiat ustidan hukmronlik qilish imkonini beradigan asosiy vosita esa shu
kungacha  fan  va  texnika  bo‘lib  keldi.  SHuning  uchun  ham  madaniyatni
G‘arbcha  tushunish  mazmunida   vijdon,  haqiqat,  ezgulik,  mehr-oqibat,
hamdardlik,  fidoyilik,  muhabbat,  ruhiyat(ma’naviyat)  kabi  sof  sharqona
qadriyatlarga o‘rin yo‘q. Ular asosan dinga va o‘tmish madaniyatiga ko‘proq
xos tushunchalarga aylangan. SHuning uchun  G‘arbda ma’naviy madaniyat
deyilganda asosan intellektuallik, texnika va texnologiya bilan qurollanganlik
nazarda  tutiladi.  SHundan  kelib  chiqib,  odatda  hozirgi  davrda  G‘arbda
ko‘pchilik kishilar o‘zlarini SHarq kishilaridan ancha madaniyatli hisoblashadi.
Vaholanki,  G‘arbda  ham  ilgari  madaniyatga  ayni  SHarqniki  kabi  qarash
mavjud bo‘lgan va shu qarashlarni saqlash va himoyalashga intilishlar hozir
ham mavjud. Lekin, ilmiy dunyoqarash, fan texnika taraqqiyotining keyingi
davrlari mobaynida bunday yondoshuv tobora cheklanib bordi.
SHuningdek,  postsovet  Rossiyasida  ham  endilikda  madaniyatga
G‘arbnikidan  mutlaqo  boshqacha  yondoshuv  mavjudligi  diqqaga  sazovor.
Masalan, V.Porus  madaniyatga quyidagicha ta’rif beradi. “Madaniyat - deydi
U,-   inson  xulqu  atvori,  ijodi,  har  qanday  faoliyatining  bosh  qoidalariga
(prinsiplariga) aylangan o‘zini-o‘zi ichdan  (ruhiy, ma’naviy) tiyib (jilovlab)
9 Можейко М.А. Культура //  Новейший философский словарь: 3-е изд., исправл. - М.: Книжный Дом. 2003.
— 1280 с. 
Logotip
orasidagi aloqalar dasturlarini o‘ziga jo etadi, ularni avloddan avlodga uzatadi (translyasiya qiladi) va yangilab turadi “.9 Ushbu ta’rifning asosiy kamchiligi, bizningcha, avvalo uning juda murakkabligi, mavhumligi, nokonkretligidadir va cheklanganidadir. Zero, unda madaniyatning ijtimoiy hodisa sifatidagi barcha ikir-chikirlari sanab o‘tilgan esada (ta’rifni murakkablashtirgan jihat), uning eng muhim, zaruriy belgisi (xarakteristikasi) - inson faoliyatini va xatti-harakatlarini yo‘naltiruvchi vazifasi mutlaqo nazardan soqit qilingan. Madaniyatga ayni shunday, cheklangan yondoshuv aslida, nafaqat sobiq sovet madaniyatining, balki butun hozirgi davr G‘arb madaniyatining krizisi asosida yotgan asosiy faktordir. Zero, bu qarash ayni G‘arb dunyoqarashida shu kungacha madaniyatga XU11- XU111 asr marifatparvarlik davrida shakllangan shaxs va jamiyatning tabiat ustidan hukmronlik qilish ko‘rsatkichi sifatida qarashning natijasidir. Tabiat ustidan hukmronlik qilish imkonini beradigan asosiy vosita esa shu kungacha fan va texnika bo‘lib keldi. SHuning uchun ham madaniyatni G‘arbcha tushunish mazmunida vijdon, haqiqat, ezgulik, mehr-oqibat, hamdardlik, fidoyilik, muhabbat, ruhiyat(ma’naviyat) kabi sof sharqona qadriyatlarga o‘rin yo‘q. Ular asosan dinga va o‘tmish madaniyatiga ko‘proq xos tushunchalarga aylangan. SHuning uchun G‘arbda ma’naviy madaniyat deyilganda asosan intellektuallik, texnika va texnologiya bilan qurollanganlik nazarda tutiladi. SHundan kelib chiqib, odatda hozirgi davrda G‘arbda ko‘pchilik kishilar o‘zlarini SHarq kishilaridan ancha madaniyatli hisoblashadi. Vaholanki, G‘arbda ham ilgari madaniyatga ayni SHarqniki kabi qarash mavjud bo‘lgan va shu qarashlarni saqlash va himoyalashga intilishlar hozir ham mavjud. Lekin, ilmiy dunyoqarash, fan texnika taraqqiyotining keyingi davrlari mobaynida bunday yondoshuv tobora cheklanib bordi. SHuningdek, postsovet Rossiyasida ham endilikda madaniyatga G‘arbnikidan mutlaqo boshqacha yondoshuv mavjudligi diqqaga sazovor. Masalan, V.Porus madaniyatga quyidagicha ta’rif beradi. “Madaniyat - deydi U,- inson xulqu atvori, ijodi, har qanday faoliyatining bosh qoidalariga (prinsiplariga) aylangan o‘zini-o‘zi ichdan (ruhiy, ma’naviy) tiyib (jilovlab) 9 Можейко М.А. Культура // Новейший философский словарь: 3-е изд., исправл. - М.: Книжный Дом. 2003. — 1280 с.
turishning poydevoriy tizimidir. Madaniyatli inson shunchaki qizil gap uchun
emas, balki jiddiy ravishda “Men hech qachon, hech qanday sharoitda bunday
(yomon, noto‘g‘ri) ish qila olmayman. CHunki, agar shunday ish qilsam, men
odam bo‘lmayman” deb ayta oladigan insondir.””10  (Bu erda va ishimizning
butun  keyingi  mazmunida  “madaniyat”  deyilganida  asosan  ma’naviy
madaniyatni nazarda tutamiz.)
Bu erdagi “Men hech qachon, hech qanday sharoitda bunday (yomon,
noto‘g‘ri) ish qila olmayman. CHunki, agar shunday ish qilsam, men odam
bo‘lmayman” degan ibora SHarq ma’naviyatidagi “vijdon” tushunchasiga (rus
tilida  esa  “sovest”ga  )  to‘g‘ri  keladi.  Nemis  mumtoz  faylasufi  I.Kant
ta’limotida esa bu tushunchalar o‘rniga  “kategorial imperativ” degan maxsus
atama ishlatilgan. Bu atama islom diniy falsafasida  “shariat”, xristian diniy
falsafasida “qonun”,  yunon falsafasida “etika”, Xitoy falsafasida “dao” deb
atalgan  ta’limotlar  mazmuniga  kirgan  asosiy  tushunchalardan
(kategoriyalardan) biridir. 
Porus tomonidan berilgan ta’rif, bizningcha, ancha tolerant va, ayni
paytda,  konkretroqdir.  SHuningdek,  bunda  inson  xatti-harakatlarini
yo‘naltiruvchi faktor  ham mavjudligi  diqqatga sazovor. Bu faktor  V.Porusda
“vijdon”ga,  I.Kantda esa “qalb (yurak) qonuni”ga to‘g‘ri keladi. Mashhur
nemis faylasufi yurakdan chiqarib aytgan  “Qancha ko‘p va uzoq o‘ylasam, har
safar qalbimni shuncha ko‘p va avvalgidan kuchliroq hayrat va ehtirom bilan
to‘ldiruvchi  ikki  narsa  bor:  biri  boshim  uzra  yulduzli  osmon,  ikkinchisi
qalbimdagi axloq qonuni”11 degan gapi ayni  shu haqidadir. U o‘z qalbidagi
shu axloq qonunini lotincha “imperativ” tushunchasi  bilan ifodalagan edi.
“Imperativ” tushunchasi “hukmronlik qiluvchi” degan ma’noni anglatadi. Bu
bilan  faylasuf  o‘z  qalbidagi  vijdon  uning  hukmdori,  hatti-harakatlarini
yo‘naltiruvchi  kuch  ekanini  ta’kidlaydi.  Kantning  “yulduzli  osmon”  dan
hayratlanishi  esa  uning  bu  olam  naqadar  buyukligidan,  uning  yaralishi
hikmatidan  hamisha  lol  qolishini  ifodalaydi.  SHunday  qilib,  I.Kantning
“kategorial  imperativi”,  har  bir  inson  xulqu  atvorini  ichdan  (yurakdan)
10 Порус  В.Н.  Обжить  катастрофу.  Своевременныее  заметки  о  духовной  культуре  России//  Вопросы
фмлософии. 2005, № 11 .  27- б
11 Кант И. Сочинения. - М., 1965.Т.4.Ч.1. 499- б.
Logotip
turishning poydevoriy tizimidir. Madaniyatli inson shunchaki qizil gap uchun emas, balki jiddiy ravishda “Men hech qachon, hech qanday sharoitda bunday (yomon, noto‘g‘ri) ish qila olmayman. CHunki, agar shunday ish qilsam, men odam bo‘lmayman” deb ayta oladigan insondir.””10 (Bu erda va ishimizning butun keyingi mazmunida “madaniyat” deyilganida asosan ma’naviy madaniyatni nazarda tutamiz.) Bu erdagi “Men hech qachon, hech qanday sharoitda bunday (yomon, noto‘g‘ri) ish qila olmayman. CHunki, agar shunday ish qilsam, men odam bo‘lmayman” degan ibora SHarq ma’naviyatidagi “vijdon” tushunchasiga (rus tilida esa “sovest”ga ) to‘g‘ri keladi. Nemis mumtoz faylasufi I.Kant ta’limotida esa bu tushunchalar o‘rniga “kategorial imperativ” degan maxsus atama ishlatilgan. Bu atama islom diniy falsafasida “shariat”, xristian diniy falsafasida “qonun”, yunon falsafasida “etika”, Xitoy falsafasida “dao” deb atalgan ta’limotlar mazmuniga kirgan asosiy tushunchalardan (kategoriyalardan) biridir. Porus tomonidan berilgan ta’rif, bizningcha, ancha tolerant va, ayni paytda, konkretroqdir. SHuningdek, bunda inson xatti-harakatlarini yo‘naltiruvchi faktor ham mavjudligi diqqatga sazovor. Bu faktor V.Porusda “vijdon”ga, I.Kantda esa “qalb (yurak) qonuni”ga to‘g‘ri keladi. Mashhur nemis faylasufi yurakdan chiqarib aytgan “Qancha ko‘p va uzoq o‘ylasam, har safar qalbimni shuncha ko‘p va avvalgidan kuchliroq hayrat va ehtirom bilan to‘ldiruvchi ikki narsa bor: biri boshim uzra yulduzli osmon, ikkinchisi qalbimdagi axloq qonuni”11 degan gapi ayni shu haqidadir. U o‘z qalbidagi shu axloq qonunini lotincha “imperativ” tushunchasi bilan ifodalagan edi. “Imperativ” tushunchasi “hukmronlik qiluvchi” degan ma’noni anglatadi. Bu bilan faylasuf o‘z qalbidagi vijdon uning hukmdori, hatti-harakatlarini yo‘naltiruvchi kuch ekanini ta’kidlaydi. Kantning “yulduzli osmon” dan hayratlanishi esa uning bu olam naqadar buyukligidan, uning yaralishi hikmatidan hamisha lol qolishini ifodalaydi. SHunday qilib, I.Kantning “kategorial imperativi”, har bir inson xulqu atvorini ichdan (yurakdan) 10 Порус В.Н. Обжить катастрофу. Своевременныее заметки о духовной культуре России// Вопросы фмлософии. 2005, № 11 . 27- б 11 Кант И. Сочинения. - М., 1965.Т.4.Ч.1. 499- б.
yo‘naltirib, belgilab, nazorat qilib turadigan qonun sifatida namoyon bo‘ladi va
u individ madaniyatining asosini tashkil etadi.  
Biz  madaniyatning  yuqoridagi  ikki  (Kant  va  Porus)  ta’rifi  ham
to‘g‘riligini tan olganimiz holda  oldimizda turgan maqsadni amalga oshirish
uchun  uni yanada ham to‘liqroq, kengroq va tushunarliroq qilish mumkin va
kerak  deb o‘ylaymiz. Bizningcha, madaniyat inson va insoniyat hayotining
ma’no  va  maqsadini  to‘g‘ri  ko‘rsatib  bera  oladigan  hamda  uning
faoliyatini shunga muvofiq yo‘naltira oladigan g‘oyalar, tasavvurlar va
his-tuyg‘ularning organik birligidan iboratdir. Ushbu ta’rifning afzalligi
shundaki,  unda  avvalo  hayotning  ma’nosini  belgilab  beradigan  faktor
nimalardan  iboratligi  konkret  ko‘rsatadi.12  To‘liqroqligi  shundaki,  unda
madaniyatning  boshqa odatiy ta’riflarida hisobga olinmaydigan muhim faktor
- his-tuyg‘ularga ham e’tibor qaratildi. Bunda biz insoniyat dunyoqarashning
eng teran asosi bo‘lgan ezoterik ta’limotlarda his-tuyg‘ular, ayniqsa fidoyi
(beminnat, pok) muhabbat  (ishq)  tuyg‘usi  harqanday bilim  yoki g‘oyadan
muhimroq o‘rin egallashini hisobga oldik. Ta’rifning kengligi esa shundaki, u
nafaqat  individga,  balki  butun  insoniyatga  nisbatan   keltirildi.  Ta’rifning
kengligi esa biz tahlil etmoqchi bo‘lgan asosiy mavzu, ya’ni “globallashuv
davri insoniyat hayotining ma’nosi muammosi”ni yoritish ehtiyojidan kelib
chiqdi. 
Lekin shuni alohida ta’kidlash joizki,  hozirgi davr SHarq falsafasida biz
bergan  ta’rifdan  chuqurroq  va  konkretroq  yondoshuv  ham  mavjud.  Bu
yondoshuv Hind ezoterik faylasufi Aurobindo Gxoshga13 tegishli bo‘lib, uning
uqtirishicha,  “Madaniyat  ruh,  intellekt  va  vujud  (tana)  orasida
uyg‘unlikka erishuv demakdir.”14 Bunda madaniyat insonni tashkil etuvchi
uch asosiy  jihat - vujud, aql va ruh - uyg‘unlashuvining mezoni (kriteriysi)
sifatida  maydonga chiqadi.
12 Албатта, инсон ҳаётининг маъноси масаласининг ўзи ҳам ҳали жиддий изланишни талаб қилади ва биз
ишимизнинг навбатдаги қисмида бу масалага иложи борича чуқур тўхталишга ҳаракат қилиб кўрамиз. 
13 Ауробиндо Гхош (1872-1950)  – ҳинд мистики ва файласуфи. Англяда ўқиган. Ҳиндистонга қайтгач,
Ҳиндистон озодлиги учун курашга раҳбарлик қилган. Ўз асарларида Платон, Брэдли ва Бергсон ғояларига
ҳамфикрлик  билдирган.  Ҳиндистоннинг  бешинчи  Ведаси  деб  шарафоанаётган  “Интеграл  йога”
таълимотининг  асосчиси.  Ғарбда  Ж.Гербер  унинг  шогирди  ва  издоши  бўлган.  Ромен  Роллан  уни
“Давримизнинг жуда буюк мутафаккири” деб ҳисоблаган. Робиндранат Тагор эса Уни “Ҳинд қалбининг
овози”  деб  улуғлаган.  Ҳиндистонда  уни  “Шри  Ауробиндо”деб  улуғлашади.  “Шри”  қўшимчаси  ўзбек
тилидаги  “ҳазрат” тушунчасига мос келади.
14 Шри Ауробиндо. Основы индийской культуры. Санкт-Петербург. 1998. – Б.136.
Logotip
yo‘naltirib, belgilab, nazorat qilib turadigan qonun sifatida namoyon bo‘ladi va u individ madaniyatining asosini tashkil etadi. Biz madaniyatning yuqoridagi ikki (Kant va Porus) ta’rifi ham to‘g‘riligini tan olganimiz holda oldimizda turgan maqsadni amalga oshirish uchun uni yanada ham to‘liqroq, kengroq va tushunarliroq qilish mumkin va kerak deb o‘ylaymiz. Bizningcha, madaniyat inson va insoniyat hayotining ma’no va maqsadini to‘g‘ri ko‘rsatib bera oladigan hamda uning faoliyatini shunga muvofiq yo‘naltira oladigan g‘oyalar, tasavvurlar va his-tuyg‘ularning organik birligidan iboratdir. Ushbu ta’rifning afzalligi shundaki, unda avvalo hayotning ma’nosini belgilab beradigan faktor nimalardan iboratligi konkret ko‘rsatadi.12 To‘liqroqligi shundaki, unda madaniyatning boshqa odatiy ta’riflarida hisobga olinmaydigan muhim faktor - his-tuyg‘ularga ham e’tibor qaratildi. Bunda biz insoniyat dunyoqarashning eng teran asosi bo‘lgan ezoterik ta’limotlarda his-tuyg‘ular, ayniqsa fidoyi (beminnat, pok) muhabbat (ishq) tuyg‘usi harqanday bilim yoki g‘oyadan muhimroq o‘rin egallashini hisobga oldik. Ta’rifning kengligi esa shundaki, u nafaqat individga, balki butun insoniyatga nisbatan keltirildi. Ta’rifning kengligi esa biz tahlil etmoqchi bo‘lgan asosiy mavzu, ya’ni “globallashuv davri insoniyat hayotining ma’nosi muammosi”ni yoritish ehtiyojidan kelib chiqdi. Lekin shuni alohida ta’kidlash joizki, hozirgi davr SHarq falsafasida biz bergan ta’rifdan chuqurroq va konkretroq yondoshuv ham mavjud. Bu yondoshuv Hind ezoterik faylasufi Aurobindo Gxoshga13 tegishli bo‘lib, uning uqtirishicha, “Madaniyat ruh, intellekt va vujud (tana) orasida uyg‘unlikka erishuv demakdir.”14 Bunda madaniyat insonni tashkil etuvchi uch asosiy jihat - vujud, aql va ruh - uyg‘unlashuvining mezoni (kriteriysi) sifatida maydonga chiqadi. 12 Албатта, инсон ҳаётининг маъноси масаласининг ўзи ҳам ҳали жиддий изланишни талаб қилади ва биз ишимизнинг навбатдаги қисмида бу масалага иложи борича чуқур тўхталишга ҳаракат қилиб кўрамиз. 13 Ауробиндо Гхош (1872-1950) – ҳинд мистики ва файласуфи. Англяда ўқиган. Ҳиндистонга қайтгач, Ҳиндистон озодлиги учун курашга раҳбарлик қилган. Ўз асарларида Платон, Брэдли ва Бергсон ғояларига ҳамфикрлик билдирган. Ҳиндистоннинг бешинчи Ведаси деб шарафоанаётган “Интеграл йога” таълимотининг асосчиси. Ғарбда Ж.Гербер унинг шогирди ва издоши бўлган. Ромен Роллан уни “Давримизнинг жуда буюк мутафаккири” деб ҳисоблаган. Робиндранат Тагор эса Уни “Ҳинд қалбининг овози” деб улуғлаган. Ҳиндистонда уни “Шри Ауробиндо”деб улуғлашади. “Шри” қўшимчаси ўзбек тилидаги “ҳазрат” тушунчасига мос келади. 14 Шри Ауробиндо. Основы индийской культуры. Санкт-Петербург. 1998. – Б.136.
Ushbu ta’rifning biznikidan ustunligi shundaki, unda inson ma’naviy
evolyusiyasining  uch asosiy parametri - ruh, intellekt va vujud –  konkretlikda
qamrab olingan va ular orasidagi uyg‘unlik sharti alohida uqtirilgan . SHuning
uchun ta’rif mutloq to‘liqlik va konkretlik kasb etgan. Bu ta’rif ruhiy jihatga
e’tibor qaratilgani bilan madaniyatga G‘arbcha yondoshuvlardan farqlanadi.
Ayni shunga ko‘ra bu ta’rif umuman SHarq madaniyati bilan va, xususan,
o‘zimizning teran va buyuk milliy ma’naviy qadriyatlarimiz bo‘lgan tasavvuf
ta’limoti  bilan uzviy va uyg‘un.
 Ammo bizning evropalashgan (g‘arblashgan, moddiyunlashgan) hozirgi
(postsovet davridagi)  ongimiz umuman olganda uni teran qabul qilishga xali
yaxshi tayyor emas. Zero unda biz bilmagan “ruh” tushunchasi fundamental
kategoriyalardan  biri  sifatida  qatnashmoqda.  SHuning  uchun  madaniyatni
tushunishning  dastlabki bosqichida   biz  keltirgan  ta’rifdan   foydalanish
qulayroq.  Lekin bu  ikki  ta’rif  uchun  umumiy bo‘lgan bir  g‘oya bor.  Bu
ularning  ikkisida ham madaniyatning teran ildizi,  inson hayotining qandaydir
oliy  ma’no-mohiyati mavjudligi haqidagi g‘oyadir. 
Lekin,  agar  biz  “ruh”  nimaligini  tasavvur  eta  olsak  ,  u  holda
A.Gxoshning  ta’rifi biznikidan ancha teran, to‘liq va konkretligi ma’lum
bo‘ladi.  SHuning  uchun  mazkur  ishimizning  navbatdagi  boblarida  “ruh”
tushunchasiga oydinlik kiritishga urinib ko‘ramiz. SHunda o‘z ta’rifimizni
A.Gxoshniki bilan almashtirishimiz ham mumkin bo‘ladi. Hozircha biz  “ruh”
madaniyatning abadiyatga dahldor aspekti  ekanini  ta’kidlab o‘tish va ayni
shuning  uchun  ham  ruhiyatga  tayangan  madaniyat  va  sivilizatsiya  vayron
bo‘lmasligini ta’kidlash bilangina cheklanamiz. 
To‘g‘ri, G‘arb mutafakkirlari orasida ham madaniyatning tub asosini
ruh,  ruhiyat  tashkil  etishi  haqidagi  fikrlarni  oldinga  surganlar  bo‘lgan.
Masalan, nemis faylasufi  V.fon-Gumboldt madaniyatni tarixda amal qiluvchi
xalq “ruhi” deb qaragan, uni xalqni organik bir butun sifatida tashkillaydigan
jihat  sifatida talqin etgan. Uning “Tarixiy bilish” nazariyasiga ko‘ra jahon
tarixi inson bilimlaridan yuqori turuvchi ruhiy kuch faoliyatining natijasidir,
shuning uchun bu kuchni sababiylik nuqtai nazaridan tushunish mumkin emas.
“Men o‘z qalbimda tug‘iladigan har bir hodisa yagona bir kuchning nuzuloti
Logotip
Ushbu ta’rifning biznikidan ustunligi shundaki, unda inson ma’naviy evolyusiyasining uch asosiy parametri - ruh, intellekt va vujud – konkretlikda qamrab olingan va ular orasidagi uyg‘unlik sharti alohida uqtirilgan . SHuning uchun ta’rif mutloq to‘liqlik va konkretlik kasb etgan. Bu ta’rif ruhiy jihatga e’tibor qaratilgani bilan madaniyatga G‘arbcha yondoshuvlardan farqlanadi. Ayni shunga ko‘ra bu ta’rif umuman SHarq madaniyati bilan va, xususan, o‘zimizning teran va buyuk milliy ma’naviy qadriyatlarimiz bo‘lgan tasavvuf ta’limoti bilan uzviy va uyg‘un. Ammo bizning evropalashgan (g‘arblashgan, moddiyunlashgan) hozirgi (postsovet davridagi) ongimiz umuman olganda uni teran qabul qilishga xali yaxshi tayyor emas. Zero unda biz bilmagan “ruh” tushunchasi fundamental kategoriyalardan biri sifatida qatnashmoqda. SHuning uchun madaniyatni tushunishning dastlabki bosqichida biz keltirgan ta’rifdan foydalanish qulayroq. Lekin bu ikki ta’rif uchun umumiy bo‘lgan bir g‘oya bor. Bu ularning ikkisida ham madaniyatning teran ildizi, inson hayotining qandaydir oliy ma’no-mohiyati mavjudligi haqidagi g‘oyadir. Lekin, agar biz “ruh” nimaligini tasavvur eta olsak , u holda A.Gxoshning ta’rifi biznikidan ancha teran, to‘liq va konkretligi ma’lum bo‘ladi. SHuning uchun mazkur ishimizning navbatdagi boblarida “ruh” tushunchasiga oydinlik kiritishga urinib ko‘ramiz. SHunda o‘z ta’rifimizni A.Gxoshniki bilan almashtirishimiz ham mumkin bo‘ladi. Hozircha biz “ruh” madaniyatning abadiyatga dahldor aspekti ekanini ta’kidlab o‘tish va ayni shuning uchun ham ruhiyatga tayangan madaniyat va sivilizatsiya vayron bo‘lmasligini ta’kidlash bilangina cheklanamiz. To‘g‘ri, G‘arb mutafakkirlari orasida ham madaniyatning tub asosini ruh, ruhiyat tashkil etishi haqidagi fikrlarni oldinga surganlar bo‘lgan. Masalan, nemis faylasufi V.fon-Gumboldt madaniyatni tarixda amal qiluvchi xalq “ruhi” deb qaragan, uni xalqni organik bir butun sifatida tashkillaydigan jihat sifatida talqin etgan. Uning “Tarixiy bilish” nazariyasiga ko‘ra jahon tarixi inson bilimlaridan yuqori turuvchi ruhiy kuch faoliyatining natijasidir, shuning uchun bu kuchni sababiylik nuqtai nazaridan tushunish mumkin emas. “Men o‘z qalbimda tug‘iladigan har bir hodisa yagona bir kuchning nuzuloti
bo‘lib, bir butunlik tashkil etishini va har bir ayrim deb qaraladigan narsa ayni
shu  kuch  bilan   yo‘g‘rilgan  kabi  shu  kuchning  belgilariga  ega  bo‘lishi
kerakligini chuqur his etaman”, - degan edi Gumboldt.15 Vaholanki, bu fikrlar
tasavvuf ta’limotining “Vahdati vujud” haqidagi ta’limoti bilan uyg‘un. 
Nemis  falsafasida  Gyote,  SHelling  kabilar  ham  Gumboldtniki  kabi
g‘oyalarni oldinga surganlar. Lekin, G‘arb falsafiy tafakkurida bu g‘oyalar,
tasavvuf yoki boshqa SHarq ta’limotlaridagi kabi ommalashgan emas, balki
juda noyob hodisalar edi. SHuning uchun ham G‘arbda tez orada ratsionalizm
tamoyili g‘alaba qildi va uning asosida fan va texnologiya gurkirab rivojlandi.
Xatto  Gegelning  “Mutloq  ruh”ni  ulug‘lagan  idealistik  falsafasi  ham
ratsionalistik  xarakterdagi  falsafa  edi.  Buning  uchun  uning  ta’limoti
keyinchalik, XX asr o‘rtalarida “panlogizm” deya talqin etildi. SHuning uchun
XX asr G‘arb falsafasida ham “ruh” tushunchasi xatto butkul iste’moldan ham
chiqib  ketishga  ulgurgan  edi.  SHuning  uchun  ham  bu  davr  qomusiy
lug‘atlarida ruh, jon, qalb kabi tushunchalar xatto uchramaydi. 
Buning  asosiy  sababi  shundaki,  bu  davrga  kelib  dunyoni  ilmiy
manzarasida  ham,  butun  insoniyat  borlig‘ida  ham  juda  katta,  global
o‘zgarishlar sodir bo‘ldi va global muammolar yuzaga chiqdi. Fan mikroolam
va makroolamni bilishda katta marralarga erishdi va bu uning tabiat ustidan
behad hukmronligini ta’minlaydigan texnologiyalarni yaratishiga olib keldi.
Buning natijasida insoniyat makondagi cheklanish doirasidan ancha tashqariga
chiqdi, global makonda harakatlanish imkoniyatini qo‘lga kiritdi.  Ikkinchi
tomondan, jahon miqyosidagi iqtisodiy tizimlar (jahon bozori, xalqaro banklar,
transkontinental  monopoliyalar)  tashkil  topdi;  ayrim  mamlakatlarda
bo‘layotgan  ishlardan butun dunyoni xabardor qiladigan global informatsiya
(axborot) tarmog‘i vujudga keldi (informatsion cheklanish barham topdi); ko‘p
mamlakatlar birgalikda echishi mumkin bo‘lgan ekologik muammolar yuzaga
chiqdi; bir emas, bir necha o‘nlab xalqlar va davlatlarni qamrab oladigan,
odamlarni mislsiz qirilishiga olib kela oladigan jahon urushlari chiqishi xavfi
tug‘ildi va h.k. Fan va texnika taraqqiyoti avvallari inson jismoniy quvvatlarini
kuchaytigan vositalarni ishlab chiqqan bo‘lsa, endilikda uning  intellektual
qobiliyatlarini kuchaytiradigan vositalar ishlab chiqildi. 
15 Грицанов А.А. В.фон-Гумбольдт.// Новейший философский словарь: 3-е изд. М.: Книжный Дом. 2003.
Logotip
bo‘lib, bir butunlik tashkil etishini va har bir ayrim deb qaraladigan narsa ayni shu kuch bilan yo‘g‘rilgan kabi shu kuchning belgilariga ega bo‘lishi kerakligini chuqur his etaman”, - degan edi Gumboldt.15 Vaholanki, bu fikrlar tasavvuf ta’limotining “Vahdati vujud” haqidagi ta’limoti bilan uyg‘un. Nemis falsafasida Gyote, SHelling kabilar ham Gumboldtniki kabi g‘oyalarni oldinga surganlar. Lekin, G‘arb falsafiy tafakkurida bu g‘oyalar, tasavvuf yoki boshqa SHarq ta’limotlaridagi kabi ommalashgan emas, balki juda noyob hodisalar edi. SHuning uchun ham G‘arbda tez orada ratsionalizm tamoyili g‘alaba qildi va uning asosida fan va texnologiya gurkirab rivojlandi. Xatto Gegelning “Mutloq ruh”ni ulug‘lagan idealistik falsafasi ham ratsionalistik xarakterdagi falsafa edi. Buning uchun uning ta’limoti keyinchalik, XX asr o‘rtalarida “panlogizm” deya talqin etildi. SHuning uchun XX asr G‘arb falsafasida ham “ruh” tushunchasi xatto butkul iste’moldan ham chiqib ketishga ulgurgan edi. SHuning uchun ham bu davr qomusiy lug‘atlarida ruh, jon, qalb kabi tushunchalar xatto uchramaydi. Buning asosiy sababi shundaki, bu davrga kelib dunyoni ilmiy manzarasida ham, butun insoniyat borlig‘ida ham juda katta, global o‘zgarishlar sodir bo‘ldi va global muammolar yuzaga chiqdi. Fan mikroolam va makroolamni bilishda katta marralarga erishdi va bu uning tabiat ustidan behad hukmronligini ta’minlaydigan texnologiyalarni yaratishiga olib keldi. Buning natijasida insoniyat makondagi cheklanish doirasidan ancha tashqariga chiqdi, global makonda harakatlanish imkoniyatini qo‘lga kiritdi. Ikkinchi tomondan, jahon miqyosidagi iqtisodiy tizimlar (jahon bozori, xalqaro banklar, transkontinental monopoliyalar) tashkil topdi; ayrim mamlakatlarda bo‘layotgan ishlardan butun dunyoni xabardor qiladigan global informatsiya (axborot) tarmog‘i vujudga keldi (informatsion cheklanish barham topdi); ko‘p mamlakatlar birgalikda echishi mumkin bo‘lgan ekologik muammolar yuzaga chiqdi; bir emas, bir necha o‘nlab xalqlar va davlatlarni qamrab oladigan, odamlarni mislsiz qirilishiga olib kela oladigan jahon urushlari chiqishi xavfi tug‘ildi va h.k. Fan va texnika taraqqiyoti avvallari inson jismoniy quvvatlarini kuchaytigan vositalarni ishlab chiqqan bo‘lsa, endilikda uning intellektual qobiliyatlarini kuchaytiradigan vositalar ishlab chiqildi. 15 Грицанов А.А. В.фон-Гумбольдт.// Новейший философский словарь: 3-е изд. М.: Книжный Дом. 2003.
        SHu  jarayonning  oqibati  o‘laroq  endilikda  G‘arb  falsafasida
madaniyatning ikki tipi – ommaviy va elitar madaniyat bir-biridan keskin
ajratiladi. Ammo ommaviy va elitar madaniyatni xalq madaniyatidan va  milliy
madaniyatdan farqlash zarur.
              Halq madaniyati (ingliz tilida “folklor”) deyilganida odatda
madaniyatning o‘z ildizlari bilan xalq o‘tmish tarixi bilan tutashib ketadigan,
o‘tmishda  shakllangan   qadriyatlarga  tayanadigan,  milliy  xarakterni  aks
ettiradigan  jihati  nazarda  tutiladi.  Xalq  madaniyatining  o‘ziga  xosligi  uni
yaratgan  konkret  mualliflarning  yo‘qligida,  ularning  rivoyat  (mif),  asotir,
afsona, epos, ertak, ashuvla, raqslar, xatto latifalar, ommaviy bayram va urf
odatlar  tarzida  namoyon  bo‘ladi.  Xalq  madaniyati  an’anaviyligi
(traditsiyaviyligi),  jamoaviyligi,  teran  ildiz  otgani  va  barqarorligi  bilan
xarakterlidir.  
              Milliy madaniyat tushunchasining falsafaga kiritilishi esa barcha
xalqlar uchun umumiy bo‘lgan yagona madaniyat mavjud bo‘la olmasligi, har
bir millatning faqat o‘zigagina xos madaniyati mavjud ekanini ta’kidlovchi,
masalan,  N.YA.  Danilevskiy,  O.  SHpengler,  A.  Toynbi  konsepsiyalar
shakllanishi bilan bog‘liq. 
               Har ikki tushunchaning ham madaniyatni xarakterlashda o‘z o‘rni
bor.  Birinchisida  (“xalq  madaniyati”  tushunchasida)  madaniyatning  eng
umumiy,  muallifsiz  tarixiy  ildizi   mavjudligi  nazarda  tutilayotgan  bo‘lsa,
ikkinchisida uning xalqlar millatlarga ajralganidan keyingi differensiallashgan,
o‘ziga xoslik kasb etgan tarixiy shakllari vujudga kelgani hisobga olinmoqda.
SHu ma’noda bularning ikkisi ham madaniyatning umumiy ta’riflari emas,
balki  uni  evolyusiya  jarayonida  tushunishga  xizmat  qiluvchi  muhim
tushunchalardir.  Va  milliy  madaniyatlarda   internatsional  tomonlarning
mavjudligi, bir  tomondan, barcha millatlarning bir vaqtlar hali millatlarga
ajralmagan tarixiy davrdagi yalpi umumiy, differensiallashmagan , muallifsiz
tarixiy  ildizi   mavjudligi  tufayli  bo‘lsa,  ikkinchi  tomondan,  millatlar
madaniyati taraqqiyoti mobaynida ularning o‘zaro bog‘lanib, aloqa qilganlari
natijasida shakllangan yangi umumiyatlarning yuzaga kelishi tufaylidir. 
Logotip
SHu jarayonning oqibati o‘laroq endilikda G‘arb falsafasida madaniyatning ikki tipi – ommaviy va elitar madaniyat bir-biridan keskin ajratiladi. Ammo ommaviy va elitar madaniyatni xalq madaniyatidan va milliy madaniyatdan farqlash zarur. Halq madaniyati (ingliz tilida “folklor”) deyilganida odatda madaniyatning o‘z ildizlari bilan xalq o‘tmish tarixi bilan tutashib ketadigan, o‘tmishda shakllangan qadriyatlarga tayanadigan, milliy xarakterni aks ettiradigan jihati nazarda tutiladi. Xalq madaniyatining o‘ziga xosligi uni yaratgan konkret mualliflarning yo‘qligida, ularning rivoyat (mif), asotir, afsona, epos, ertak, ashuvla, raqslar, xatto latifalar, ommaviy bayram va urf odatlar tarzida namoyon bo‘ladi. Xalq madaniyati an’anaviyligi (traditsiyaviyligi), jamoaviyligi, teran ildiz otgani va barqarorligi bilan xarakterlidir. Milliy madaniyat tushunchasining falsafaga kiritilishi esa barcha xalqlar uchun umumiy bo‘lgan yagona madaniyat mavjud bo‘la olmasligi, har bir millatning faqat o‘zigagina xos madaniyati mavjud ekanini ta’kidlovchi, masalan, N.YA. Danilevskiy, O. SHpengler, A. Toynbi konsepsiyalar shakllanishi bilan bog‘liq. Har ikki tushunchaning ham madaniyatni xarakterlashda o‘z o‘rni bor. Birinchisida (“xalq madaniyati” tushunchasida) madaniyatning eng umumiy, muallifsiz tarixiy ildizi mavjudligi nazarda tutilayotgan bo‘lsa, ikkinchisida uning xalqlar millatlarga ajralganidan keyingi differensiallashgan, o‘ziga xoslik kasb etgan tarixiy shakllari vujudga kelgani hisobga olinmoqda. SHu ma’noda bularning ikkisi ham madaniyatning umumiy ta’riflari emas, balki uni evolyusiya jarayonida tushunishga xizmat qiluvchi muhim tushunchalardir. Va milliy madaniyatlarda internatsional tomonlarning mavjudligi, bir tomondan, barcha millatlarning bir vaqtlar hali millatlarga ajralmagan tarixiy davrdagi yalpi umumiy, differensiallashmagan , muallifsiz tarixiy ildizi mavjudligi tufayli bo‘lsa, ikkinchi tomondan, millatlar madaniyati taraqqiyoti mobaynida ularning o‘zaro bog‘lanib, aloqa qilganlari natijasida shakllangan yangi umumiyatlarning yuzaga kelishi tufaylidir.
          Sobiq ittifoq mafkurasi madaniy aloqalar kuchaytirilsa, keyinchalik
millatlar madaniyati bir-birini boyitadi, millatlar orasida tafovut qolmaydi,
degan g‘oyani  oldinga surgan va ayni shu ishni  amalga oshirish niyatida
bo‘lgan edi. Agar, g‘araz aralashmagan bo‘lsa, bu niyat o‘z holicha yaxshi.
Lekin, barcha millatlar o‘z tarixiy ildizlari bilan qayta bog‘lanmaguncha bu
uning amalga oshmasligi ravshan. Vaholanki, markscha mafkura bu ildizni
inkor etib kelgan edi. Umuman, hozirgi davrda butun insoniyat bu ildizdan
mutlaqo  uzoqlashib  ketgan.  SHuning  uchun  endilikda  milliylikni  bartaraf
etadigan  har  qanday  ongli  yoki  ongsiz  jarayonlar  millatni  o‘ldirish  bilan
tengkuchlidir. SHu ma’noda globallashuv jarayoni millat hayoti uchun juda
xavfli  va  mamlakatimiz  rahbarining  milliy  o‘zlikni  shakllantirish  va
rivojlantirish yo‘lidagi chaqiriqlari quruq shior emas, badki endilikda hayot-
mamot  masalasidir.  Millatning  o‘limi  esa  uning  o‘z  ma’naviyati,
madaniyatining yo‘qolishidadir.
         Elitar madaniyat deyilganda G‘arb falsafasida, xususan, elitar
madaniyat mafkurchisi bo‘lgan X.Ortega-i-Gasset  jamiyatning ijodiy daholari,
sara insonlar (elita16) tomonidan yaratiladigan yangi, noyob, individual, hech
qachon  takror  yaratib  bo‘lmaydigan  san’at,  adabiyot,  musiqa  asarlarini
tushunadi.  Ushbu  madaniyat  keng  omma  tomonidan  tushunilmaydigan  va
hammaga tushunarli bo‘lish maqsadini ham ko‘zlamaydigan madaniyatdir. U
faqat san’atning o‘zigagina xizmat qiladi va faqat elita tomonidan tushunilishi
mumkin  bo‘lgan  madaniyat  hisoblanadi.  Bu  asarlarni  tushunish  omma
bilmaydigan maxsus san’at tilini bilishni taqozo etadi. SHu ma’noda elitar
madaniyatni oliy (yuqori) madaniyat deb ham ataladi. Masalan, Kafka asarlari,
Pikasso rasmlari G‘arbda shunday asarlar hisoblanadi. Lekin oliy madaniyat
xalq va millat madaniyati ildizlaridan ozuqlanadi va  unda millat madaniyati
taraqqiyoti  akslanadi.  Bu  asarlar  asrlar  o‘tgach,  jamiyat  taraqqiyotining
muayyan bosqichida, masalan, CHaykovskiyning  “Kichik oqqushlar  raqsi”
yoki Vivaldining “Yil fasllari” asari kabi hamma uchun tushunarli  bo‘ladigan
16 Элита деганда бу ерда жамиятнинг юқори, ҳукмдорлар қатлами, аслзодалар эмас, балки руҳан, ахлоқан ва
эстетик жиҳатдан юксак, буюк истеъдодга эга бўлган инсонлар тушунилади. Бундай шахслар жамиятнинг
барча қатлами орасидан чиқиши мумкин ва улар жамиятни ҳам бошқаришга қодир ҳисобланади.  Улар
руҳий аслзодалар деб қаралади.
Logotip
Sobiq ittifoq mafkurasi madaniy aloqalar kuchaytirilsa, keyinchalik millatlar madaniyati bir-birini boyitadi, millatlar orasida tafovut qolmaydi, degan g‘oyani oldinga surgan va ayni shu ishni amalga oshirish niyatida bo‘lgan edi. Agar, g‘araz aralashmagan bo‘lsa, bu niyat o‘z holicha yaxshi. Lekin, barcha millatlar o‘z tarixiy ildizlari bilan qayta bog‘lanmaguncha bu uning amalga oshmasligi ravshan. Vaholanki, markscha mafkura bu ildizni inkor etib kelgan edi. Umuman, hozirgi davrda butun insoniyat bu ildizdan mutlaqo uzoqlashib ketgan. SHuning uchun endilikda milliylikni bartaraf etadigan har qanday ongli yoki ongsiz jarayonlar millatni o‘ldirish bilan tengkuchlidir. SHu ma’noda globallashuv jarayoni millat hayoti uchun juda xavfli va mamlakatimiz rahbarining milliy o‘zlikni shakllantirish va rivojlantirish yo‘lidagi chaqiriqlari quruq shior emas, badki endilikda hayot- mamot masalasidir. Millatning o‘limi esa uning o‘z ma’naviyati, madaniyatining yo‘qolishidadir. Elitar madaniyat deyilganda G‘arb falsafasida, xususan, elitar madaniyat mafkurchisi bo‘lgan X.Ortega-i-Gasset jamiyatning ijodiy daholari, sara insonlar (elita16) tomonidan yaratiladigan yangi, noyob, individual, hech qachon takror yaratib bo‘lmaydigan san’at, adabiyot, musiqa asarlarini tushunadi. Ushbu madaniyat keng omma tomonidan tushunilmaydigan va hammaga tushunarli bo‘lish maqsadini ham ko‘zlamaydigan madaniyatdir. U faqat san’atning o‘zigagina xizmat qiladi va faqat elita tomonidan tushunilishi mumkin bo‘lgan madaniyat hisoblanadi. Bu asarlarni tushunish omma bilmaydigan maxsus san’at tilini bilishni taqozo etadi. SHu ma’noda elitar madaniyatni oliy (yuqori) madaniyat deb ham ataladi. Masalan, Kafka asarlari, Pikasso rasmlari G‘arbda shunday asarlar hisoblanadi. Lekin oliy madaniyat xalq va millat madaniyati ildizlaridan ozuqlanadi va unda millat madaniyati taraqqiyoti akslanadi. Bu asarlar asrlar o‘tgach, jamiyat taraqqiyotining muayyan bosqichida, masalan, CHaykovskiyning “Kichik oqqushlar raqsi” yoki Vivaldining “Yil fasllari” asari kabi hamma uchun tushunarli bo‘ladigan 16 Элита деганда бу ерда жамиятнинг юқори, ҳукмдорлар қатлами, аслзодалар эмас, балки руҳан, ахлоқан ва эстетик жиҳатдан юксак, буюк истеъдодга эга бўлган инсонлар тушунилади. Бундай шахслар жамиятнинг барча қатлами орасидан чиқиши мумкин ва улар жамиятни ҳам бошқаришга қодир ҳисобланади. Улар руҳий аслзодалар деб қаралади.
vaqt kelishi mumkin. Unda bu madaniyat barchaning umumiy madaniyatiga
aylanadi. 
          Elitar madaniyat tushunchasi aslida yangi emas. Bu madaniyatning
ko‘pqatlamli xodisa ekanini ifodalaydigan qarash bo‘lib, bu  hamma davrlar
madaniyatiga xos bo‘lgan. “Madaniyat, - deydi, masalan, N.A. Berdyaev, -
ierarxiya  tashkil  etadi.  Uning  ichki  mazmunida  bu  qadriyatlarning  aniq
pog‘onaviy tartiblashuvi mavjud...”17  
            CHindan ham, qadimdan madaniyat turli qatlamlarni tashkil etgan.
Masalan,   ilohiy  bitiklar,  muqaddas  kitoblarga  jo  bo‘lgan   mazmun
payg‘ambarlar,  kohinlar,  avliyolargagina  tushunarli  bo‘lgan.  Ular  o‘z
madaniyatlarining sirini (mistik mazmunni)  saralab olingan izdoshlargagina
etkazganlar, omma esa  “rivoyatlar” bilan qanoatlanishiga to‘g‘ri kelgan. O‘rta
asrlarning boshlarida Injilning savodi yo‘q kishilar uchun mo‘ljallangan, ko‘p
rasmlardan  iborat  soddalashtirilgan  varantlari  mavjud  bo‘lgan.  Hamma
savodxon bo‘lgan davrlar kelgach, madaniyatning ommabop (saviyasi yuzaki,
oldi-qochdi,  qaltis  ishqiy  va  boshqa  sargushatlardan  tashkil  topgan,  keng
omma ko‘ngilxushligiga mo‘ljallangan) mazmuni ham shakllandi, kengaydi va
rivojlandi. Quyida madaniyatning ayni shu mazmuni haqida gap ketadi.         
        Ommaviy madaniyat elitar madaniyatdan farqli o‘laroq har kim
tushuna  oladigan,  lekin  bahosi  oliy  bo‘lmagan  madaniyat  hisoblanadi.  U
jamiyat  ko‘pchilik  a’zolarining  (ommaning)  oliy  (elitar,  yuqori)  qatlam
madaniyatidan orqada ekanining ko‘rsatkichi  bo‘ladi. Ommaviy madaniyat
elitar madaniyatga nisbatan juda tez o‘zgaruvchan, harqanday yangilik, moda
orqasidan ergashuvchi , har bitta yangi hodisaga javob berishga hozir ekani
bilan ham xarakterli. Elitar madaniyat namoyandalari uchun eng muhimi o‘z
g‘oyalarini, tuyg‘ularini o‘z asarlarida ifodalashdan iborat bo‘lsa, ommaviy
madaniyat  uchun  eng  muhimi  bu  asarlar  tufayli  keladigan  daromad
hisoblanadi.
Ko‘pchilik G‘arb faylasuflari (F. Nitsshe,O.SHpengler, M. Veber, N.
Berdyaev, Z. Freyd, E. Fromm, K. YUng, Dj. Bentam, D. Rismen, F. Livis, D.
Tompson,  R.  Vilyams,  R.  Xoggart)  ommaviy  madaniyatni  negativ
baholaganlar, uni xalq madaniyatlari an’anaviy shakllarining o‘rniga kelgan
17 Бердяев Н.А. Воля к жизни и воля к культуре.// Слово. 1990. №1.
Logotip
vaqt kelishi mumkin. Unda bu madaniyat barchaning umumiy madaniyatiga aylanadi. Elitar madaniyat tushunchasi aslida yangi emas. Bu madaniyatning ko‘pqatlamli xodisa ekanini ifodalaydigan qarash bo‘lib, bu hamma davrlar madaniyatiga xos bo‘lgan. “Madaniyat, - deydi, masalan, N.A. Berdyaev, - ierarxiya tashkil etadi. Uning ichki mazmunida bu qadriyatlarning aniq pog‘onaviy tartiblashuvi mavjud...”17 CHindan ham, qadimdan madaniyat turli qatlamlarni tashkil etgan. Masalan, ilohiy bitiklar, muqaddas kitoblarga jo bo‘lgan mazmun payg‘ambarlar, kohinlar, avliyolargagina tushunarli bo‘lgan. Ular o‘z madaniyatlarining sirini (mistik mazmunni) saralab olingan izdoshlargagina etkazganlar, omma esa “rivoyatlar” bilan qanoatlanishiga to‘g‘ri kelgan. O‘rta asrlarning boshlarida Injilning savodi yo‘q kishilar uchun mo‘ljallangan, ko‘p rasmlardan iborat soddalashtirilgan varantlari mavjud bo‘lgan. Hamma savodxon bo‘lgan davrlar kelgach, madaniyatning ommabop (saviyasi yuzaki, oldi-qochdi, qaltis ishqiy va boshqa sargushatlardan tashkil topgan, keng omma ko‘ngilxushligiga mo‘ljallangan) mazmuni ham shakllandi, kengaydi va rivojlandi. Quyida madaniyatning ayni shu mazmuni haqida gap ketadi. Ommaviy madaniyat elitar madaniyatdan farqli o‘laroq har kim tushuna oladigan, lekin bahosi oliy bo‘lmagan madaniyat hisoblanadi. U jamiyat ko‘pchilik a’zolarining (ommaning) oliy (elitar, yuqori) qatlam madaniyatidan orqada ekanining ko‘rsatkichi bo‘ladi. Ommaviy madaniyat elitar madaniyatga nisbatan juda tez o‘zgaruvchan, harqanday yangilik, moda orqasidan ergashuvchi , har bitta yangi hodisaga javob berishga hozir ekani bilan ham xarakterli. Elitar madaniyat namoyandalari uchun eng muhimi o‘z g‘oyalarini, tuyg‘ularini o‘z asarlarida ifodalashdan iborat bo‘lsa, ommaviy madaniyat uchun eng muhimi bu asarlar tufayli keladigan daromad hisoblanadi. Ko‘pchilik G‘arb faylasuflari (F. Nitsshe,O.SHpengler, M. Veber, N. Berdyaev, Z. Freyd, E. Fromm, K. YUng, Dj. Bentam, D. Rismen, F. Livis, D. Tompson, R. Vilyams, R. Xoggart) ommaviy madaniyatni negativ baholaganlar, uni xalq madaniyatlari an’anaviy shakllarining o‘rniga kelgan 17 Бердяев Н.А. Воля к жизни и воля к культуре.// Слово. 1990. №1.
maxsus  madaniyat  tipi  deb  qaraganlar.  Ularning  asarlarida  “ommaviy
madaniyat”  ruhiy  erksizlikning  to‘liq  ifodasi,  inson  shaxsini  bir-biridan
beganolashtiruvchi va ezuvchi ijtimoiy mexanizm deb talqin etiladi. Xatto
O.SHpengler  ommaviy  madaniyatning  kelib  chiqishini  sivilizatsiyaning
inqirozi  belgisi  sifatida  baholagan  edi.  A.B.Gofmanning  tushuntirishicha,
ommaviy madaniyat bu krizisga uchragan jamiyat madaniyati  mazmunidagi
qatlamlar parchalana boshlagan davr kelganini  ko‘rsatuvchi  o‘ziga xos holat
deb  tushuntiradilar.  SHuning  uchun  ommaviy  madaniyat  odatda  formal
(rasmiy)  xarakter  kasb  etadi,  uning  faoliyatida  mohiyatga  oid  mazmun,
xususan, an’anaviy axloqiylik yo‘q.   
         Ommaviy madaniyat haqida gap ketarkan, bu borada kuchli tanqidiy
konsepsiyani  oldinga  surgan  taniqli  ispan  faylasufi  Xose  Ortega-i-Gasset
qarashlariga to‘xtalmaslik mumkin emas. Uning fikriga ko‘ra jamiyat o‘ziga
xos, noyob fazilat egalari bo‘lgan sara kishilardan iborat ozchilikka va bir-
biridan deyarli farq qilmaydigan, shaxsiy qiyofasi va iqtidori ko‘rinmaydigan
ko‘pchilikka, ya’ni ommaga ajratiladi. SHaharlarda aholi sonining tez ortishi
va  tor  ixtisoslashuv  “ommaviy  insonni”  vujudga  keltirdi,  madaniyat
imkoniyatlarini  kuchsizlantirdi  va  sivilizatsiyani  ruhan  barbod  qildi.
Vaholanki, bu xulosada ispan faylasufi yolg‘iz emas. Uning bu fikrlari avvalo
O.SHpenglerning  sivilizatsiya  inqirozining belgilari sifatida sanab o‘tgan
“industriya  taraqqiyoti,  ulkan  shaharlarning  vujudga  kelishi,  jamiyatning
inqirozga uchrashi, odamlarning qiyofasi yo‘q “omma” ga aylanishi” haqida
g‘oyalari bilan juda uyg‘undir.  
Ana ana shu qiyofasiz, agressiv omma tufayli,  X1X da demografik
portlash  sodir  bo‘ldi.  Bu  demografik  portlash  liberal  demokratiya,
eksperimental fan va texnika asosida dunyoni yangitdan  qurish jarayoni bilan
birga kechdi.  YAngi  jamiyat  -  siviliatsiya  vujudga kelgach,  inson qulay
yashash shart-sharoitlariga ega bo‘ldi, tirikchilik uchun tinimsiz kurashdan
ozod bo‘lgan, hamma narsani tayyor qo‘lga kiritadigan bo‘ldi. “Ommaviy
inson” ayni shu sharoitning natijasi o‘laroq shakllandi.
         X.Ortega-i-Gassetning tushuntirishicha, ommaviylik tushunchasi
kishining qaysi ijtimoiy qatlamga tegishliligi bilan bog‘liq emas, balki XX asr
Logotip
maxsus madaniyat tipi deb qaraganlar. Ularning asarlarida “ommaviy madaniyat” ruhiy erksizlikning to‘liq ifodasi, inson shaxsini bir-biridan beganolashtiruvchi va ezuvchi ijtimoiy mexanizm deb talqin etiladi. Xatto O.SHpengler ommaviy madaniyatning kelib chiqishini sivilizatsiyaning inqirozi belgisi sifatida baholagan edi. A.B.Gofmanning tushuntirishicha, ommaviy madaniyat bu krizisga uchragan jamiyat madaniyati mazmunidagi qatlamlar parchalana boshlagan davr kelganini ko‘rsatuvchi o‘ziga xos holat deb tushuntiradilar. SHuning uchun ommaviy madaniyat odatda formal (rasmiy) xarakter kasb etadi, uning faoliyatida mohiyatga oid mazmun, xususan, an’anaviy axloqiylik yo‘q. Ommaviy madaniyat haqida gap ketarkan, bu borada kuchli tanqidiy konsepsiyani oldinga surgan taniqli ispan faylasufi Xose Ortega-i-Gasset qarashlariga to‘xtalmaslik mumkin emas. Uning fikriga ko‘ra jamiyat o‘ziga xos, noyob fazilat egalari bo‘lgan sara kishilardan iborat ozchilikka va bir- biridan deyarli farq qilmaydigan, shaxsiy qiyofasi va iqtidori ko‘rinmaydigan ko‘pchilikka, ya’ni ommaga ajratiladi. SHaharlarda aholi sonining tez ortishi va tor ixtisoslashuv “ommaviy insonni” vujudga keltirdi, madaniyat imkoniyatlarini kuchsizlantirdi va sivilizatsiyani ruhan barbod qildi. Vaholanki, bu xulosada ispan faylasufi yolg‘iz emas. Uning bu fikrlari avvalo O.SHpenglerning sivilizatsiya inqirozining belgilari sifatida sanab o‘tgan “industriya taraqqiyoti, ulkan shaharlarning vujudga kelishi, jamiyatning inqirozga uchrashi, odamlarning qiyofasi yo‘q “omma” ga aylanishi” haqida g‘oyalari bilan juda uyg‘undir. Ana ana shu qiyofasiz, agressiv omma tufayli, X1X da demografik portlash sodir bo‘ldi. Bu demografik portlash liberal demokratiya, eksperimental fan va texnika asosida dunyoni yangitdan qurish jarayoni bilan birga kechdi. YAngi jamiyat - siviliatsiya vujudga kelgach, inson qulay yashash shart-sharoitlariga ega bo‘ldi, tirikchilik uchun tinimsiz kurashdan ozod bo‘lgan, hamma narsani tayyor qo‘lga kiritadigan bo‘ldi. “Ommaviy inson” ayni shu sharoitning natijasi o‘laroq shakllandi. X.Ortega-i-Gassetning tushuntirishicha, ommaviylik tushunchasi kishining qaysi ijtimoiy qatlamga tegishliligi bilan bog‘liq emas, balki XX asr