“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

11

File size

Fayl hajmi

26,6 KB


“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari.
Reja:
1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. 
2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi. 
3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlari.
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi.  “Tarbiya” fanini
oliy  pedagogik  ta’lim  jarayonida  o‘qitishda  bo‘lajak  mutaxassislarning  kasbiy
xususiyatlari hisobga olinadi. Shu jihatdan mazkur ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” predmetini o‘qitishda klaster amaliy
mexanizmi muhim o‘rin tutadi. 
Klaster – bu ta’lim va tarbiya jarayonini ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar
va  bo‘lajak  mutaxassislardan  manfaatdor  muassasalarning  hamkorligi  asosida
amalga oshiriladigan o‘qitishning amaliy mexanizmlaridan biridir. Shu jihatdan
oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish
metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda quyidagi klaster tizimi muhim o‘rin tutadi:
a)  Institut  professor-o‘qituvchilarining  mazkur  fanni  o‘qitishdagi  nazariy,
metodologik va texnologik hamkorligi;
b)  professor-o‘qituvchilar  va  talabalarning  didaktik,  kasbiy  va  amaliy
hamkorligi; 
v) Institutning Toshkent viloyati umumiy o‘rta ta’lim maktablari bilan tashkil
etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri”  a’zolari ishtirokida ushbu fanni
o‘qitishda amalga oshiriladigan hamkorlik;
g) Toshkent viloyatining umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari bilan mazkur fanni o‘qitishdagi amaliy hamkorligi;
d)  Respublika  o‘quv  va  ilmiy  markazlari  bilan  ushbu  fanni  o‘qitishdagi
hamkorlik;
Logotip
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari. Reja: 1. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. 2. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi. 3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlari. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi. “Tarbiya” fanini oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘qitishda bo‘lajak mutaxassislarning kasbiy xususiyatlari hisobga olinadi. Shu jihatdan mazkur ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” predmetini o‘qitishda klaster amaliy mexanizmi muhim o‘rin tutadi. Klaster – bu ta’lim va tarbiya jarayonini ta’lim oluvchilar, ta’lim beruvchilar va bo‘lajak mutaxassislardan manfaatdor muassasalarning hamkorligi asosida amalga oshiriladigan o‘qitishning amaliy mexanizmlaridan biridir. Shu jihatdan oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda quyidagi klaster tizimi muhim o‘rin tutadi: a) Institut professor-o‘qituvchilarining mazkur fanni o‘qitishdagi nazariy, metodologik va texnologik hamkorligi; b) professor-o‘qituvchilar va talabalarning didaktik, kasbiy va amaliy hamkorligi; v) Institutning Toshkent viloyati umumiy o‘rta ta’lim maktablari bilan tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” a’zolari ishtirokida ushbu fanni o‘qitishda amalga oshiriladigan hamkorlik; g) Toshkent viloyatining umumiy o‘rta ta’lim maktablari boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari bilan mazkur fanni o‘qitishdagi amaliy hamkorligi; d) Respublika o‘quv va ilmiy markazlari bilan ushbu fanni o‘qitishdagi hamkorlik;
e) ilg‘or mutaxassislar bilan mazkur fanni o‘qitishdagi hamkorlik.
O‘qitishning bunday klaster mexanizmida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini o‘qitish metodikasi”ni o‘qitishda har bir ishtirokchi o‘z vazifasidan kelib
chiqib  ishtirok  etadi.  Misol  uchun,  umumiy  o‘rta  ta’lim  maktablarining
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishdagi tajribalarini taqdim
etadi va bu tajribalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilari tomonidan o‘zlashtiriladi.
O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilar
teng ishtirok etadi. Bunda o‘qitishning elektron-modulli tizimida “Tarbiya” fanini
klaster tizimi asosida o‘qitish quyidagicha tashkild etilishi mumkin:
- umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari hududiy
jihatdan xalq ta’limi bo‘limlari, ilmiy markazlar yoki institutlar orqali o‘qitishning
kredit-modul tizimiga ulanadi;
- institut yoki hududiy ilmiy-o‘quv markazlari o‘quv materiallarini tayyorlaydi
va fanning mavzulari bo‘yicha mutaxassislarni jalb etadi;
- institut professor-o‘qituvchilari “Tarbiya” fani bo‘yicha asosiy mutaxassis
sifatida  klaster  doirasiga  kiruvchi  umumiy  o‘rta  ta’lim  maktablarining  o‘quv
adabiyotlari bilan ta’minlaydi.
O‘qitishning  pedagogik  ta’lim  innovatsion  klasteri  bo‘yicha  Toshkent
viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida yaxshi tajriba to‘plangan. Misol
uchun, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 14-apreldagi
213-sonli  “Toshkent  viloyati  Chirchiq  davlat  pedagogika  instituti  faoliyatini
yanada  takomillashtirish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi  Qarori  bilan  2021/2022
o‘quv yilidan boshlab viloyatning 10 ta umumiy o‘rta ta’lim maktabining 3-4 -sinf
o‘quvchilari uchun “O‘qish va matematik savodxonlik bo‘yicha sinflar” tashkil
etildi.  Mazkur  klaster  tizimi  asosida  tashkil  etilgan  sinflarda  boshlang‘ich
ta’limning xalqaro dasturlari asosida tadqiqotlar amalga oshiriladi. Shu jihatdan
umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflarida “Tarbiya” fanini mana
shunday klaster tizimi asosida o‘qitish fanning amaliy asoslari bo‘yicha muhim
ahamiyatga ega. O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va undan
manfaatdorlar teng ishtirok etishi bilan bu fanning amaliy asoslarini belgilashda
muhim ahamiyatga ega. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik
Logotip
e) ilg‘or mutaxassislar bilan mazkur fanni o‘qitishdagi hamkorlik. O‘qitishning bunday klaster mexanizmida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”ni o‘qitishda har bir ishtirokchi o‘z vazifasidan kelib chiqib ishtirok etadi. Misol uchun, umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishdagi tajribalarini taqdim etadi va bu tajribalar oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari tomonidan o‘zlashtiriladi. O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va ta’lim beruvchilar teng ishtirok etadi. Bunda o‘qitishning elektron-modulli tizimida “Tarbiya” fanini klaster tizimi asosida o‘qitish quyidagicha tashkild etilishi mumkin: - umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari hududiy jihatdan xalq ta’limi bo‘limlari, ilmiy markazlar yoki institutlar orqali o‘qitishning kredit-modul tizimiga ulanadi; - institut yoki hududiy ilmiy-o‘quv markazlari o‘quv materiallarini tayyorlaydi va fanning mavzulari bo‘yicha mutaxassislarni jalb etadi; - institut professor-o‘qituvchilari “Tarbiya” fani bo‘yicha asosiy mutaxassis sifatida klaster doirasiga kiruvchi umumiy o‘rta ta’lim maktablarining o‘quv adabiyotlari bilan ta’minlaydi. O‘qitishning pedagogik ta’lim innovatsion klasteri bo‘yicha Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida yaxshi tajriba to‘plangan. Misol uchun, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2021-yil 14-apreldagi 213-sonli “Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika instituti faoliyatini yanada takomillashtirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori bilan 2021/2022 o‘quv yilidan boshlab viloyatning 10 ta umumiy o‘rta ta’lim maktabining 3-4 -sinf o‘quvchilari uchun “O‘qish va matematik savodxonlik bo‘yicha sinflar” tashkil etildi. Mazkur klaster tizimi asosida tashkil etilgan sinflarda boshlang‘ich ta’limning xalqaro dasturlari asosida tadqiqotlar amalga oshiriladi. Shu jihatdan umumiy o‘rta ta’lim maktablarining boshlang‘ich sinflarida “Tarbiya” fanini mana shunday klaster tizimi asosida o‘qitish fanning amaliy asoslari bo‘yicha muhim ahamiyatga ega. O‘qitishning klaster mexanizmida ta’lim oluvchilar va undan manfaatdorlar teng ishtirok etishi bilan bu fanning amaliy asoslarini belgilashda muhim ahamiyatga ega. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik
ta’limning innovatsion klaster tizimini barcha ijtimoiy-gumanitar fanlarga tatbiq
etish  metodologiyasini  ishlab  chiqish  maqsadga  muvofiq  bo‘ladi.  Bizning
yondashuvimizga ko‘ra, “Tarbiya” fanini o‘qitishga klaster tizimini tatbiq etishning
metodologiyasida quyidagilar muhim o‘rin tutadi:
-  fanni o‘qitishning hamkorlik mexanizmlarini belgilash;
-  
fan  asoslarini  belgilashda  imkon  qadar  auditoriyadan  tashqari
mashg‘ulotlarning o‘rnini belgilash va shu asosda fanni amaliy jihatlarini ishlab
chiqish;
-  o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashinuvini yo‘lga qo‘yish;
-  har bir o‘quv yili boshida fanning o‘quv materiallarini takomillashtirib
borish va bunda mutaxasislarning imkoniyatlaridan foydalanish.
Bunday  yondashuv  “Tarbiya”  fanini  klaster  mexanizmi  asosida  o‘qish
jarayonini takomillashtiradi. 
 “Boshlang‘ich  ta’limda  “Tarbiya”  fanini  o‘qitish  metodikasi”  fanini
o‘qitishda klaster mexanizmi nazariya va amaliyotni o‘zaro bog‘lashi bilan ajralib
turadi.  Shu  sababli  bu  fanni  o‘zlashtirishda  nazariy,  metodologik  va  amaliy
ko‘nikmalar  ham  nazariy,  ham  amaliy  jihatdan  uyg‘un  o‘zlashtirilishi  kerak.
Chunki bu fan kelajakda “Tarbiya” fanini mutlaqo yangicha yondashuvlar asosida
o‘qitishda asos bo‘ladi.
 Fanni  o‘qitishning  monitoring  mexanizmi.  “Boshlang‘ich  ta’limda
“Tarbiya”  fanini  o‘qitish  metodikasi”  o‘quv  fanini  o‘qitishda  o‘qitishning
monitoring mexanizmi muhim o‘rin tutadi.
O‘qitishning monitoring mexanizmi amalga oshirilayotgan o‘quv va tarbiya
jarayonini  nazorat  qilish,  uning  samaradorligini  aniqlab  borish  hamda
yondashuvlarni yangilab borishga asoslanadi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini  o‘qitish  metodikasi”  o‘quv  fanini  o‘qitishda  o‘qitishning  quyidagi
monitoringi mexanizmlariga amal qilish tavsiya etiladi:
A)  mazkur  fanning  ilmiy-nazariy  asoslari  talabalar  tomonidan  qanday
o‘zlashtirilayotganligini kuzatib borish;
B) bu fanning metodologik asoslari va kasbiy ko‘nikma kompetensiyalari
talabalar tomonidan o‘zlashtirilayotganligining darajasini o‘rganib borish;
V)  mazkur  fanning  har  bir  mavzusining  o‘quv  materiallarini  yangi
Logotip
ta’limning innovatsion klaster tizimini barcha ijtimoiy-gumanitar fanlarga tatbiq etish metodologiyasini ishlab chiqish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bizning yondashuvimizga ko‘ra, “Tarbiya” fanini o‘qitishga klaster tizimini tatbiq etishning metodologiyasida quyidagilar muhim o‘rin tutadi: - fanni o‘qitishning hamkorlik mexanizmlarini belgilash; - fan asoslarini belgilashda imkon qadar auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarning o‘rnini belgilash va shu asosda fanni amaliy jihatlarini ishlab chiqish; - o‘qituvchilarning o‘zaro tajriba almashinuvini yo‘lga qo‘yish; - har bir o‘quv yili boshida fanning o‘quv materiallarini takomillashtirib borish va bunda mutaxasislarning imkoniyatlaridan foydalanish. Bunday yondashuv “Tarbiya” fanini klaster mexanizmi asosida o‘qish jarayonini takomillashtiradi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda klaster mexanizmi nazariya va amaliyotni o‘zaro bog‘lashi bilan ajralib turadi. Shu sababli bu fanni o‘zlashtirishda nazariy, metodologik va amaliy ko‘nikmalar ham nazariy, ham amaliy jihatdan uyg‘un o‘zlashtirilishi kerak. Chunki bu fan kelajakda “Tarbiya” fanini mutlaqo yangicha yondashuvlar asosida o‘qitishda asos bo‘ladi. Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning monitoring mexanizmi muhim o‘rin tutadi. O‘qitishning monitoring mexanizmi amalga oshirilayotgan o‘quv va tarbiya jarayonini nazorat qilish, uning samaradorligini aniqlab borish hamda yondashuvlarni yangilab borishga asoslanadi. “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanini o‘qitishda o‘qitishning quyidagi monitoringi mexanizmlariga amal qilish tavsiya etiladi: A) mazkur fanning ilmiy-nazariy asoslari talabalar tomonidan qanday o‘zlashtirilayotganligini kuzatib borish; B) bu fanning metodologik asoslari va kasbiy ko‘nikma kompetensiyalari talabalar tomonidan o‘zlashtirilayotganligining darajasini o‘rganib borish; V) mazkur fanning har bir mavzusining o‘quv materiallarini yangi
ma’lumotlar, axborotlar va yo‘naltirishlar bilan muntazam to‘ldirib borish; 
G)  ushbu  fanning  o‘qitayotgan  professor-o‘qituvchilarning  tajribalarini
ommalashtirib borish;
D)  mazkur  fanni  o‘qitishda  imkon  qadar  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf
o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini shakllantirishga xizmat qiluvchi amaliy
va  mustaqil  ta’lim  mashg‘ulotlari  imkoniyatlariga  ustuvor  darajada  ahamiyat
berish. 
Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich
sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”
fanini  o‘qitishning  monitoring  mexanizmi  ta’lim  sifati  va  samaradorligini
oshirishga xizmat qiladi. Bunda o‘qitishning monitoring mexanizmining asosiy
vazifasi talabalarning kasbiy kompetensiyasini va ularning tarbiya ishiga bo‘lgan
tayyorgarligini yangilab borish hamda kengaytirishdan iborat.
O‘qitishning monitoring mexanizmida quyidagi xususiyatlar ajralib turadi:
-  o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini muntazam o‘rganib va kuzatib
borish;
-  o‘rganishlar natijasida fanni o‘qitish bo‘yicha yangi yo‘nalishlarni belgilash;
-  belgilangan yangi yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quv materiallarini tayyorlash;
-  fanni o‘qitishda keng jamoatchilikni jalb etish.
“Tarbiya” fanini o‘qitishda monitoring mexanizmidan foydalanish mazkur
fanning  amaliy  jihatlarini  kuchaytiradi.  Eng  asosiysi  o‘qitishning  monitoring
mexanizmida  keng  jamoatchilik  ishtirok  etadi.  Shu  sababli  hozirgi  zamon
Pedagogika  fanida  o‘qitishning  monitoring  mexanizmiga  alohida  e’tibor
berilmoqda.
Mamlakatimizda o‘qitishning monitoring mexanizmiga amal qilish yangi
hodisa bo‘lib, mazkur mexanizmdan foydalanishning metodologik asoslarini ishlab
chiqish  taqozo  etiladi.  Shu  jihatdan  “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning  monitoring
mexanizmidan foydalanish uchun “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani tajribasidan
foydalanish tavsiya etiladi. 
 
 Fanni  o‘qitishning  tayanch  mexanizmlari.  Oliy  pedagogik  ta’lim
jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga o‘qitiladigan “Boshlang‘ich
ta’limda  “Tarbiya”  fanini  o‘qitish  metodikasi”   fanini  o‘qitishda  tayanch
Logotip
ma’lumotlar, axborotlar va yo‘naltirishlar bilan muntazam to‘ldirib borish; G) ushbu fanning o‘qitayotgan professor-o‘qituvchilarning tajribalarini ommalashtirib borish; D) mazkur fanni o‘qitishda imkon qadar bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini shakllantirishga xizmat qiluvchi amaliy va mustaqil ta’lim mashg‘ulotlari imkoniyatlariga ustuvor darajada ahamiyat berish. Bunday yondashuv oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmi ta’lim sifati va samaradorligini oshirishga xizmat qiladi. Bunda o‘qitishning monitoring mexanizmining asosiy vazifasi talabalarning kasbiy kompetensiyasini va ularning tarbiya ishiga bo‘lgan tayyorgarligini yangilab borish hamda kengaytirishdan iborat. O‘qitishning monitoring mexanizmida quyidagi xususiyatlar ajralib turadi: - o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini muntazam o‘rganib va kuzatib borish; - o‘rganishlar natijasida fanni o‘qitish bo‘yicha yangi yo‘nalishlarni belgilash; - belgilangan yangi yo‘nalishlar bo‘yicha o‘quv materiallarini tayyorlash; - fanni o‘qitishda keng jamoatchilikni jalb etish. “Tarbiya” fanini o‘qitishda monitoring mexanizmidan foydalanish mazkur fanning amaliy jihatlarini kuchaytiradi. Eng asosiysi o‘qitishning monitoring mexanizmida keng jamoatchilik ishtirok etadi. Shu sababli hozirgi zamon Pedagogika fanida o‘qitishning monitoring mexanizmiga alohida e’tibor berilmoqda. Mamlakatimizda o‘qitishning monitoring mexanizmiga amal qilish yangi hodisa bo‘lib, mazkur mexanizmdan foydalanishning metodologik asoslarini ishlab chiqish taqozo etiladi. Shu jihatdan “Tarbiya” fanini o‘qitishning monitoring mexanizmidan foydalanish uchun “Tarbiyaviy ishlar metodikasi” fani tajribasidan foydalanish tavsiya etiladi. Fanni o‘qitishning tayanch mexanizmlari. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga o‘qitiladigan “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” fanini o‘qitishda tayanch
mexanizmlarga tayanish muhim o‘rin tutadi.
O‘qitishning amaliy mexanizmlari auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarga
asoslanadi. Shu ma’noda oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya”  fanini  o‘qitish  metodikasi”   o‘qitishda  ta’limning  quyidagi  tayanch
mexanizmlariga tayanish kutilgan samarani beradi:
A) ushbu fanni o‘qitishda auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar hisoblangan
ekskursiyalar,  uchrashuvlar,  to‘garaklar,  klublar  va  tanlovlar  imkoniyatlariga
tayanish;
B) mazkur fanni o‘qitishda chuqurlashtiruvchi mashg‘ulotlar hisoblanuvchi
maxsus kurslar, to‘garaklar va hamkorlik darslarining imkoniyatlaridan oqilona
foydalanish;
V)  bu  fanni  o‘qitishda,  misol  uchun,  Toshkent  viloyati  Chirchiq  davlat
pedagogika institutida tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” kabi
amaliy tuzilmalarning hamkorligiga tayanish;
G) ushbu fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilarning ijodkorligi, ijodiy ishlanmalari
va loyihalari taqdimotlariga tayanish.
O‘qitishning  bunday  tayanch  mexanizmlari  vositasida  “Boshlang‘ich
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  o‘quv fani kutilgan darajada amalga
oshiriladi.  Mazkur  amaliy  mexanizmlar  vositasida  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf
o‘qituvchilarida quyidagi amaliy ko‘nikmalarning shakllantirilishiga erishiladi:
- nazariy bilimdonlik;
- tarbiyaviy ko‘nikmalik;
- kasbiy faollik;
- pedagogik ijodkorlik.
“Tarbiya”  fanini  o‘qitishda  nazariy  bilimdonlik  mazkur  fanning
metodologik,  didaktik  va  amaliy  asoslarini  chuqur  o‘zlashtirishga,  tarbiyaviy
ko‘nikmalik ushbu fan bo‘yicha o‘quvchilar tarbiyasini izchil amalga oshirishga,
kasbiy faollik o‘qituvchining samarali faoliyatiga hamda pedagogik ijodkorlik esa
fanni o‘qitishda turli metodlar va texnologiyalarga asoslanishni nazarda tutadi. Shu
sababli  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilari  “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning
tayanch  mexanizmlarini  o‘zlashtirishda  mazkur  ko‘nikmalarni  va
kompetensiyalarni o‘rganish taqoza etiladi. Bu borada ayniqsa, keyingi paytlarda
Logotip
mexanizmlarga tayanish muhim o‘rin tutadi. O‘qitishning amaliy mexanizmlari auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlarga asoslanadi. Shu ma’noda oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishda ta’limning quyidagi tayanch mexanizmlariga tayanish kutilgan samarani beradi: A) ushbu fanni o‘qitishda auditoriyadan tashqari mashg‘ulotlar hisoblangan ekskursiyalar, uchrashuvlar, to‘garaklar, klublar va tanlovlar imkoniyatlariga tayanish; B) mazkur fanni o‘qitishda chuqurlashtiruvchi mashg‘ulotlar hisoblanuvchi maxsus kurslar, to‘garaklar va hamkorlik darslarining imkoniyatlaridan oqilona foydalanish; V) bu fanni o‘qitishda, misol uchun, Toshkent viloyati Chirchiq davlat pedagogika institutida tashkil etilgan “Pedagogik ta’lim innovatsion klasteri” kabi amaliy tuzilmalarning hamkorligiga tayanish; G) ushbu fanni o‘qitishda ta’lim oluvchilarning ijodkorligi, ijodiy ishlanmalari va loyihalari taqdimotlariga tayanish. O‘qitishning bunday tayanch mexanizmlari vositasida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fani kutilgan darajada amalga oshiriladi. Mazkur amaliy mexanizmlar vositasida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarida quyidagi amaliy ko‘nikmalarning shakllantirilishiga erishiladi: - nazariy bilimdonlik; - tarbiyaviy ko‘nikmalik; - kasbiy faollik; - pedagogik ijodkorlik. “Tarbiya” fanini o‘qitishda nazariy bilimdonlik mazkur fanning metodologik, didaktik va amaliy asoslarini chuqur o‘zlashtirishga, tarbiyaviy ko‘nikmalik ushbu fan bo‘yicha o‘quvchilar tarbiyasini izchil amalga oshirishga, kasbiy faollik o‘qituvchining samarali faoliyatiga hamda pedagogik ijodkorlik esa fanni o‘qitishda turli metodlar va texnologiyalarga asoslanishni nazarda tutadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari “Tarbiya” fanini o‘qitishning tayanch mexanizmlarini o‘zlashtirishda mazkur ko‘nikmalarni va kompetensiyalarni o‘rganish taqoza etiladi. Bu borada ayniqsa, keyingi paytlarda
pedagogik ijodkorlik masalasi ilk rejaga chiqmoqda. Haqiqatan ham, “Tarbiya”
fani  kabi  yangi  o‘quv  predmetlarini  o‘qitishda  pedagogik  ijodkorlik  tayanch
mexanizmlardan biridir. 
Pedagogik ijodkorlik ushbu fanni noan’anaviy dars shakllarida, axborot-
kommunikatsion  texnologiyalar  asosida  o‘qitishga  va  muntazam  ravishda
individual  o‘qitish  uslubini  takomillashtirib  borishga  asoslanadi.  Shu  sababli
bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilari  oliy  pedagogik  ta’lim  jarayonida
pedagogik ijodkorlik bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lishi va uning asoslari bilan
qurollanishi taqoza etiladi. Bularning barchasi “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv predmeti asosida amalga oshiriladi.
Bunday amaliy mexanizmlardan foydalanish “Tarbiya” fanini butunlay yangi
asoslarda o‘qitish tizimining tarkib topishiga olib keladi.  
E’tibor  berilsa, oliy pedagogik ta’lim  jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda
“Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”  o‘qitishning klaster, monitoring va tayanch
mexanizmlari  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilarining  kasbiy
kompetensiyasini amaliy jihatdan tarkib toptirish asosiy vositalardan hisoblanadi. 
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning  klaster  mexanizmi  deganda  nimalarni
tushunasiz?
2.   Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmlarini nimalar tashkil etadi?
3.  Fanni o‘qitishning amaliy mexanizmlarining mazmuni nimalardan iborat?
“Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari
Tarbiya  fani  2020-2021-o‘quv  yilidan  boshlab  mustaqil  fan  sifatida
O‘zbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz tarbiya tizimining nazariy
asoslari,  qonuniyat  va  prinsiplari,  o‘ziga  xos  yo`nalishlari  tarbiya  berish  va
tarbiyalash jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini o‘rgatuvchi
fandir.  Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasida fanning alohida sohasi sifatida
e’tirof etiladi. Shuning uchun ham, Tarbiya fanining metodologiyasi sifatida Jahon
va  Sharq  pedagogik  tafakkurining  tarbiya  va  tarbiyalashga  oid  durdonalarini
mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf ta’limot namoyandalarining badiiy va ilmiy
Logotip
pedagogik ijodkorlik masalasi ilk rejaga chiqmoqda. Haqiqatan ham, “Tarbiya” fani kabi yangi o‘quv predmetlarini o‘qitishda pedagogik ijodkorlik tayanch mexanizmlardan biridir. Pedagogik ijodkorlik ushbu fanni noan’anaviy dars shakllarida, axborot- kommunikatsion texnologiyalar asosida o‘qitishga va muntazam ravishda individual o‘qitish uslubini takomillashtirib borishga asoslanadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oliy pedagogik ta’lim jarayonida pedagogik ijodkorlik bo‘yicha ko‘nikmaga ega bo‘lishi va uning asoslari bilan qurollanishi taqoza etiladi. Bularning barchasi “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv predmeti asosida amalga oshiriladi. Bunday amaliy mexanizmlardan foydalanish “Tarbiya” fanini butunlay yangi asoslarda o‘qitish tizimining tarkib topishiga olib keladi. E’tibor berilsa, oliy pedagogik ta’lim jarayonida “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘qitishning klaster, monitoring va tayanch mexanizmlari bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyasini amaliy jihatdan tarkib toptirish asosiy vositalardan hisoblanadi. Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 1. “Tarbiya” fanini o‘qitishning klaster mexanizmi deganda nimalarni tushunasiz? 2. Fanni o‘qitishning monitoring mexanizmlarini nimalar tashkil etadi? 3. Fanni o‘qitishning amaliy mexanizmlarining mazmuni nimalardan iborat? “Milliy tarbiya” fanini o‘qitishning amaliy mexanizmlari Tarbiya fani 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab mustaqil fan sifatida O‘zbekiston Respublikasida amal qiladigan uzluksiz tarbiya tizimining nazariy asoslari, qonuniyat va prinsiplari, o‘ziga xos yo`nalishlari tarbiya berish va tarbiyalash jarayonining shakllanishi, tarixiy taraqqiyot bosqichlarini o‘rgatuvchi fandir. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasida fanning alohida sohasi sifatida e’tirof etiladi. Shuning uchun ham, Tarbiya fanining metodologiyasi sifatida Jahon va Sharq pedagogik tafakkurining tarbiya va tarbiyalashga oid durdonalarini mujassamlashtirgan manbalar, tasavvuf ta’limot namoyandalarining badiiy va ilmiy
asarlari, sharqona tarbiya vositalari va metodlarini o‘z ichiga olgan manbalar,
milliy istiqlol g‘oyasi, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O‘zbekiston
Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasi
Vazirlar  Mahkamasining  2019-yil  31-dekabrdagi  1059-sonli  qarori  bilan
tasdiqlangan «Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi», Vazirlar Mahkamasining
2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya”
fanini  bosqichma-bosqich  amaliyotga  joriy  etish  chora-tadbirlari  to‘g‘risida”gi
Qarori va ushbu  qaror bilan tasdiqlangan  “Umumiy o‘rta ta’lim  muassasalari
o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”,  dialektik bilish nazariyasi va
tabiiy ilmiy majmui e`tirof etiladi.
Tarbiya  fani  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining  tashabbusi  bilan
umumiy  o‘rta  ta’lim  muassasalarida  2020-2021-o‘quv  yilidan  boshlab  joriy
qilindi. Ushbu fan Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining bir qismi sifatida
o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini singdirish,
ularni  ijtimoiy  muvaffaqiyatli  hayotga  tayyorlash,  faol  fuqarolik  pozitsiyasi,
mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom
e’tiqodlilik,  ma’rifatparvarlik,  bag‘rikenglik  kabi  fazilatlarni  shakllantirishni
maqsad  qilib  qo‘ygan.  Fan  va  darslik  konsepsiyasini  yaratishda  Yaponiya,
Singapur,  Angliya,  BAA,  Xitoy,  Koreya,  Rossiya,  Germaniya  kabi  xorijiy
davlatlarning  tajribasidan  foydalanildi.  Ta’lim  jarayoni  nihoyatda  murakkab
jarayon bo‘lganligi uchun ta’lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga,
ta’lim vositalarining mavjudligiga, ta’lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik
mukammalligiga bog‘liq. 
Ta’lim-tarbiya  jarayonini  ilg‘or  vositalari,  metodlar,  texnik  vositalar,
usullariga  tayanib  takomillashtirish  tizimi  hisoblanadi.  Bu  tizim  o‘qituvchi
tomonidan yaratiladi, ta’lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat qiladi.
Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim-tarbiyaning
shakllari  va  vositalarini  tayyorlash,  o‘quvchida  shakllantirish  ko‘zda  tutilgan
ma’naviy sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni
o‘z ichiga oladi. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson faoliyati
nihoyatda  kеngayib,  yangi  tеxnologiyalar  kirib  kеlmoqda.  Sifat  o‘zgarishlari
shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta’lim
Logotip
asarlari, sharqona tarbiya vositalari va metodlarini o‘z ichiga olgan manbalar, milliy istiqlol g‘oyasi, O‘zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi Qonuni hamda O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-dekabrdagi 1059-sonli qarori bilan tasdiqlangan «Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi», Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 6-iyundagi 422-sonli “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida “Tarbiya” fanini bosqichma-bosqich amaliyotga joriy etish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi Qarori va ushbu qaror bilan tasdiqlangan “Umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilari uchun “Tarbiya” fani Konsepsiyasi”, dialektik bilish nazariyasi va tabiiy ilmiy majmui e`tirof etiladi. Tarbiya fani O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining tashabbusi bilan umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida 2020-2021-o‘quv yilidan boshlab joriy qilindi. Ushbu fan Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining bir qismi sifatida o‘quvchilarda “Milliy tiklanishdan – milliy yuksalish sari” g‘oyasini singdirish, ularni ijtimoiy muvaffaqiyatli hayotga tayyorlash, faol fuqarolik pozitsiyasi, mas’uliyat, majburiyat, huquqiy ong va madaniyat, teran dunyoqarash, sog‘lom e’tiqodlilik, ma’rifatparvarlik, bag‘rikenglik kabi fazilatlarni shakllantirishni maqsad qilib qo‘ygan. Fan va darslik konsepsiyasini yaratishda Yaponiya, Singapur, Angliya, BAA, Xitoy, Koreya, Rossiya, Germaniya kabi xorijiy davlatlarning tajribasidan foydalanildi. Ta’lim jarayoni nihoyatda murakkab jarayon bo‘lganligi uchun ta’lim samaradorligi pedagog va o‘quvchi faolliligiga, ta’lim vositalarining mavjudligiga, ta’lim jarayonining tashkiliy, ilmiy, metodik mukammalligiga bog‘liq. Ta’lim-tarbiya jarayonini ilg‘or vositalari, metodlar, texnik vositalar, usullariga tayanib takomillashtirish tizimi hisoblanadi. Bu tizim o‘qituvchi tomonidan yaratiladi, ta’lim-tarbiya bosqichlarini o‘zaro bog‘lashga xizmat qiladi. Uning mzmuni va vazifalarini, maqsadini oldindan belgilash, ta’lim-tarbiyaning shakllari va vositalarini tayyorlash, o‘quvchida shakllantirish ko‘zda tutilgan ma’naviy sifatlarni o‘zlshtirishga yo‘naltirilgan darslarni rejalashtirish kabilarni o‘z ichiga oladi. Bugungi kunda fan-tеxnikaning rivojlanishi bilan inson faoliyati nihoyatda kеngayib, yangi tеxnologiyalar kirib kеlmoqda. Sifat o‘zgarishlari shundan dalolat bеradiki, endilikda yangi mеtodikalarni talab etadigan va ta’lim