MILLIY TARBIYA KONSEPSIYASI
1.“Ta’lim to‘g‘risida”gi qonunning mohiyati va mazmuni.
2. Konsepsiya tushunchasining mazmuni.
3. Milliy tarbiya konsepsiyasi.
4.Tarbiya konsepsiyasining tarbiyaviy jarayondagi ahamiyati.
Tayanch so’zlar: Ta’lim to’g’risidagi qonun, Konsepsiya, Uzluksiz milliy
tarbiya konsepsiyasi, tarbiya.
1. Tarbiyaviy ishlar jarayonining ijtimoiy ahamiyati. Respublikamiz
mustaqillikka erishgach ta’lim-tarbiya jarayonini rivojlantirish uchun bir qancha
yangi asoslar yuzaga keldi. Jumladan “Ta’lim to’g’risidagi” Qonun , “Kadrlar
tayyorlash milliy dasturi” ning yaratilishi ta’limni tubdan halos etish, rivojlangan
demokratik davlatlar darajasida, yuksak ma’naviy va ahloqiy talablarga javob
beruvchi malakali kadrlar tayyorlash imkoniyatini beradi. O’zbekiston
Respublikasining birinchi prezidenti I.A.Karimov o’zining bir qancha nutq va
risolalarida istiqbolga erishishning yo’llari, tamoyillarini aniq va ravshan ko’rsatib
bergan. Ayniqsa, “Istiqlol va ma’naviyat”, “O’zbekiston XXI asr bo’sag’asida”, “
Barkamol avlod orzusi ” kabi asarlarida jamiyatning ma’naviy jihatdan yangilanishi
va rivojlanishi, tarbiya masalalari, ijtimoiy tarbiyaning aosiy negizlari bayon etilgan.
Tarbiya tushunchasi millat tarixi va jamiyat taraqqiyotining turli davrlarida turlicha
mohiyatga ega bo’lib, har xil tarzda izohlanib kelindi. O’zbekiston mustaqillikka
erishgach, tarbiyani izohlashda yangi sog’lom pedagogik tafakkurga tayangan holda
yondashuv qaror topa boshladi. Endilikda tarbiyaning irsiy-biologik jihatlari va
milliyligiga alohida e’tibor qaratilmoqda. Milliy tarbiya xalq nomi va uning tarixi
chambarchas bog’liqdir. Buning uchun xalq pedagogikasi boyliklari,
mutufakkirlarning pedagogik qarashlari tizimli sinchkovlik bilan o’rganilmoqda.
Tarbiya jarayonini amalga oshirishda ijtimoiy tarbiya alohida ahamiyat kasb etadi.
Chunki tarbiya jarayoni ijtimoiy xarakterga ega bo’ladi. Ijtimoiy tarbiya bolada
ijtimoiy ahamiyatga ega bo’lgan fazilatlarni rivojlantirish jarayonidir.
Tarixdan ko’pgina allomalarimiz tarbiyaga katta ahamiyat berib jamiyatning
asosiy vazifalaridan deb bilishgan . ‘’Tarbiya biz uchun yo hayot – yo mamot, yo
najot – yo halokat, yo saodat – yo falokat masalasidir’’ A.Avloniyning ushbu
so’zlaridan ham tarbiya naqadar muhum ijtimoiy jarayon ekanligini bilib olishimiz
mumkin.
Tarbiya - yosh avlodni har tamonlama voyaga yetkazish, unda ijtimoiy ong va
xulq-atvorni tarkib toptirishga yo’naltirilgan faoliyat bo’lib, shaxsni aqliy , jismoniy,
ahloqiy, ma’naviy sifatlarini shakllantirishga qaratilgan bo’lib, insonning jamiyatda
yashashini ta’minlash uchun zarur bo’lgan xususiyatlarini tarkib toptirishning
jarayonlaridir.
-arbiya katta avlod tomonidan yosh avlodga berilaigan hayotiy tajriba bo’lib
yosh avlodning ijtimoiy hayotga moslashishi uchun muhum ahamiyat kasb etadi.
Bunga misol qilib ‘’Agar katta avlod yo’qolib ketganida insoniyat yo’qolib ketmasdir
balki lekin jamiyat rivojlanishi ancha sekinlashardi balki umuman yo’qolib ketishi
ham mumkin’’ degan so’zlarni keltirishimiz mumkin.
- Har qanday fanlarni o’qitishning maqsadi yosh avlodga to’g’ri tarbiya
berish, ularning dunyoqarashini shakllantirishni bilish nazariyasining umumiy
qonuniyatlari asosida hosil bo’lib, har qanday shaxs faoliyatida metodologik asos
bo’lib xizmat qiladigan falsafa fanining roli beqiyosdir. Shuning uchun shaxs
tarbiyasi jarayoni bilan shug’ullanadigan tarbiyaviy ishlar metodikasi fani falsafa fani
bilan bog’liqdir.SHuning dek bolalarga to’g’ri tarbiya berish sirlarini o’z chiga olgan
pedagogika fani va bolalar ruxiy holati, diqqati, ong taraqqiyoti
Ko‘plab olimlar o‘z tadqiqotlarida maʼnaviy tanazzulning asosiy omillari
bo‘yicha qator izlanishlar olib bormoqda. Lekin bularning ichida eʼtiborsizdek
tuyiladigan, biroq oqibati tanazzulga, jaholatga olib boradigan bir omil, yaʼni oilada
farzand tarbiyasiga eʼtiborsizlik illati millatning maʼnaviy tannazulining asosi, desak
mubolag‘a bo‘lmaydi.
Oilada farzand tarbiyasiga eʼtiborsizlik O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 28 iyuldagi “Maʼnaviy-maʼrifiy ishlar samaradorligini
oshirish va sohani rivojlantirishning yangi bosqichga ko‘tarish to‘g‘risida”gi Qarorida
ichki tahdid sifatida qayd qilinib, mazkur tahdidga qarshi samarali g‘oyaviy kurash
olib borish vazifasi qo‘yildi.
Yuqoridagi masalani nechog‘lik xavotirli va dolzarbligi to‘g‘risidagi
mulohazalarni asoslashda Respublika Maʼnaviyat va maʼrifat markazi tomonidan
bugungi murakkab mafkuraviy jarayonlarni ilmiy-amaliy jihatdan atroflicha tahlil
qilish, baholash, ustuvor yo‘nalishlarni aniqlab, ularning aholi turli qatlamlariga
taʼsirini o‘rganish va zarur maqsadli va manzilli tavsiyalar ishlab chiqishga qaratilgan
“Jamiyatda ijtimoiy-maʼnaviy muhit holatini aniqlash va manzilli sog‘lomlashtirish
metodikasi” hamda “Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasi” asosida joylarda
o‘tkazilgan so‘rovlar natijalaridan misollar keltirish mumkin. Jumladan, mazkur
tashxis ishlarida aholi orasida Ota-onalarning farzandiga yaxshi tarbiya berishi uchun
nima xalaqit berayapti deb o‘ylaysiz? deb berilgan savolga Navoiy (60%), Jizzax
(57,4%), Sirdaryo (57%), Samarqand (53%), Buxoro (44%) viloyati hamda Toshkent
shahrida (50%) “ota-onalar tarbiya metodlarini bilmaydi va tarbiyadagi oilaning
masʼuliyatini anglamasligi” deb javob berishgan, bu ko‘rsatkichlar ota-onalarning
farzand tarbiyasiga eʼtibor borasida masalani jiddiy o‘ylab ko‘rishlarini taqazo qiladi.
Keyingi yillarda mamlakatimizda yoshlar tarbiyasiga eʼtibor davlat siyosati
darajasiga ko‘tarildi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev raisligida 2019-yil 23-avgust
kuni bo‘lib o‘tgan xalq taʼlimi tizimini rivojlantirish, pedagoglarning malakasi va
jamiyatdagi nufuzini oshirish, yosh avlod maʼnaviyatini yuksaltirish masalalariga
bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishida taʼlim va tarbiyaning ahamiyati haqida so‘z
bordi. Mazkur yig‘ilishda Davlatimiz rahbari yosh avlod tarbiyasi, odob-axloqi
haqida to‘xtalib, “Maktab - bu hayot-mamot masalasi, kelajak masalasi. Bu masalani
davlat, hukumat va hokimlarning o‘zi hal qilolmaydi. Bu butun jamiyatning ishi,
burchiga aylanishi kerak. Maktabni o‘zgartirmasdan turib, odamni, jamiyatni
o‘zgartirib bo‘lmaydi”, - deya alohida taʼkidladi.
Darhaqiqat, uzoq yillar davomida tarbiya bolalar taʼlimdan bo‘sh vaqtida
amalga oshiriladigan qo‘shimcha yuklamaga – ikkinchi darajali ishga aylanib, uzuq-
yuluq jarayon bo‘lib kelganligi sir emas. Tarbiyada yo‘l qo‘yilgan xatolar asoratlari
kundalik hayotda, ommaviy axborot vositalarida, ijtimoiy tarmoqlarda keng
muhokama qilinib, jamoatchilikning haqli eʼtirozlariga sabab bo‘lmoqda.
Shunday bir vaziyatda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Maʼnaviy-
maʼrifiy ishlar samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi 2019-yil 3- maydagi PQ 4307-sonli qarori ijrosini taʼminlash,
shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-
dekabrdagi “Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga
oshirish chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi 1059-sonli qarorining chiqishi bu millat
kelajagi, millat maʼnaviy taraqqiyoti uchun bir o‘ziga hos tarixiy voqelik bo‘ldi.
Mazkur konsepsiya 8 ta bob va maʼnaviy tarbiyaning uzluksizligini taʼminlashga
qaratilgan 61 ta maqsadli va manzilli tadbirlar rejasidan iborat bo‘lib, uning amalga
oshirilishi 4 bosqichdan iborat bo‘ladi.
Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasining asosi milliy tarbiyamiz, Unsur Ul
Maoliy Kaykovus, Yusuf Xos Hojib, Аbu Rayhon Beruniy, Imom Buxoriy, Аlisher
Navoiy, Husayn Voiz Koshifiy, Аbu Nasr Farobiy, Аbdulla Аvloniy, Mahmudxo‘ja
Behbudiy, Аbdurauf Fitrat kabi ulug‘ mutafakkirlarimizning maʼnaviy-ilmiy
merosiga asoslangan. Аyni vaqtda dunyoning rivojlangan davlatlari tajribasida
sinovdan o‘tgan zamonaviy tarbiya texnologiyalaridan foydalanish Konsepsiyaning
zamon bilan hamnafasligiga xizmat qiladi.
“Tarbiya yo hayot, yo mamot, yo najot, yo halokat, yo saodat yo falokat
masalasidur”, degan edi milliy pedagogikamizning buyuk darg‘asi Аbdulla Аvloniy.
Konsepsiya ana shu hikmatga hamohang bo‘lib, unda farzandlarimizda milliy
yuksalishimiz uchun eng zarur fazilatlar: Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, mafkuraviy
immunitet, mehr-oqibatlilik, masʼuliyatlilik, bag‘rikenglik, huquqiy madaniyat,
innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik bolalikdan boshlab bosqichma-bosqich
rivojlantirib boriladi. Voyaga yetgan o‘g‘il-qizlarimiz mustaqil hayotga ana shu
fazilatlari bilan kirib boradilar. Bu fazilatlari ularning o‘zlarini ham, xalqimizni ham
baxtli, farovon qiladi.
Uzluksiz maʼnaviy tarbiya Konsepsiyasi o‘zida dunyo pedagogik tajribasi va
yutuqlarini mujassam etganligi alohida taʼkidlandi. Jumladan, Yevropa Ittifoqining
tarbiyaviy tavsiyalari, АQSh tajribasidan shaxs erkinligi, tadbirkorlik, muvaffaqiyatga
erishishga intilish, Janubiy Koreyada yoshlar ongiga urf-odatlar, axloqiy ideallarni
singdirish, Yaponiyaning “xarakterni shakllantirishga yo‘naltirilgan taʼlim”,
Xitoyning yaxshilik, to‘g‘rilik, poklik, donolik va ishonchlilik kabi fazilatlarni
tarbiyalashga qaratilgan pedagogik tajribalari o‘rganilgan.
Konsepsiyada O‘zbekistonda yoshlar tarbiyasini zamonaviy asosda ilmiy-
texnologik isloh qilish borasida olib borilayotgan ishlar va uni bugungi kun
ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda ilmiy asoslangan tayanch kompetentsiyalar,
fazilatlar asosida shakllantirish ishiga katta ahamiyat berilgan. Buning uchun oila,
maktabgacha taʼlim, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus kasb-hunar, oliy taʼlim muassasalari,
mahallalarning ijtimoiy-pedagogik hamkorlikni yangi darajaga ko‘tariladi.
Konsepsiya oldiga qo‘yilgan vazifalar:
maʼnaviy-axloqiy tarbiyani baholashning ilmiy asoslangan indikatorlarini
ishlab chiqish;
tarbiyaning homiladorlik davridan boshlanadigan, tadrijiylik va uzluksizlik
tamoyillariga asoslangan metodikasini ishlab chiqish va hayotga tatbiq etish;
uzluksiz tarbiya tizimida milliy va zamonaviy pedagogikaning ilg‘or
yutuqlaridan samarali foydalanish;
tarbiyalanuvchilar bilan birga tarbiyachilarning ham bilimi va malakasini
muntazam oshirib borish;
oila, taʼlim muassasalari va mahalla, shuningdek, ommaviy axborot vositalari
va boshqa ijtimoiy tuzilmalar o‘rtasida samarali hamkorlik mexanizmini yo‘lga
qo‘yish;
maʼnaviy tarbiyaning tadrijiy rivojlanish va uzluksizlik tamoyillariga
asoslanishdan iborat.
“Uzluksiz maʼnaviy tarbiya” Konsepsiyasi to‘rt bosqichda amalga oshiriladi:
birinchi bosqich – oilalarda (ikki davr: 1-davr – homila davri,
2-davr – (bola tug‘ilganidan 3 yoshgacha bo‘lgan davr);
ikkinchi bosqich – maktabgacha taʼlim 3-6 (7) yoshgacha bo‘lgan davr;
uchinchi bosqich – umumiy o‘rta taʼlim tizimida (ikki davr: 1-davr –