MILLIY TARBIYA KONSEPSIYASI (Ta’lim to’g’risidagi qonunning mohiyati va mazmuni, Milliy tarbiya konsepsiyasi, Tarbiya konsepsiyasining tarbiyaviy jarayondagi ahamiyati)
Yuklangan vaqt
2024-04-13
Yuklab olishlar soni
6
Sahifalar soni
27
Faytl hajmi
325,0 KB
MILLIY TARBIYA KONSEPSIYASI
Reja:
1.
“Ta’lim to’g’risida”gi qonun.
2.
Ta’lim to’g’risidagi qonunning mohiyati va mazmuni.
3.
Konsepsiya tushunchasining mazmuni.
4.
Milliy tarbiya konsepsiyasi.
5.
Tarbiya konsepsiyasining tarbiyaviy jarayondagi ahamiyati.
Tayanch so’z va iboralar: Ta’lim to’g’risidagi qonun, konsepsiya,
maktabgacha ta’lim va tarbiya, umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim, professional
ta’lim, oliy ta’lim, oliy ta’limdan keyingi ta’lim, kadrlarni qayta tayyorlash va
ularning malakasini oshirish, maktabdan tashqari ta’lim, dual ta’lim, inkluziv ta’lim,
masofaviy ta’lim.
“Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonunning mazmun-
mohiyati
“Ta’lim
to‘g‘risida”gi
Qonunning
mazmun-mohiyati
(O‘RQ–637, 23.09.2020)
Qonun bilan jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, e’tiqodi, shaxsiy
va ijtimoiy mavqeidan qat’iy nazar, har kimga ta’lim olish uchun teng huquqlar
kafolatlanadi.
Ta’lim turlari quyidagilardan iborat:
maktabgacha ta’lim va tarbiya;
umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
professional ta’lim;
oliy ta’lim;
oliy ta’limdan keyingi ta’lim;
kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
maktabdan tashqari ta’lim.
Umumiy o‘rta ta’lim I–XI sinflarni o‘z ichiga oladi.
O‘rta maxsus ta’lim akademik litseylarda 9 yillik tayanch o‘rta ta’lim asosida
2 yil mobaynida amalga oshiriladi.
Professional ta’lim boshlang‘ich, o‘rta va o‘rta maxsus professional ta’lim
darajalariga ajratiladi.
Boshlang‘ich
professional
ta’lim kasb-hunar
maktablarida
IX
sinf
bitiruvchilari negizida kunduzgi ta’lim shaklida 2 yillik integratsiyalashgan dastur
asosida bepul amalga oshiriladi.
O‘rta professional ta’lim kollejlarda davlat buyurtmasi yoki to‘lov-shartnoma
asosida davomiyligi 2 yilgacha bo‘lgan kunduzgi, kechki va sirtqi ta’lim shakllari
bo‘yicha amalga oshiriladi.
O‘rta maxsus professional ta’lim texnikumlarda davlat buyurtmasi yoki
to‘lov-shartnoma asosida davomiyligi kamida 2 yil bo‘lgan kunduzgi, kechki va
sirtqi ta’lim shakllari bo‘yicha amalga oshiriladi.
Oliy ta’limdan keyingi ta’limni oliy ta’lim va ilmiy tashkilotlarda olish
mumkin.
Oliy ta’limdan keyingi ta’lim doktorlik dissertatsiyasini tayyorlash va himoya
qilish maqsadida mutaxassislikni chuqur o‘rganishni va ilmiy izlanishlar olib
borishni nazarda tutadigan tayanch doktorantura, doktorantura va mustaqil
izlanuvchanlik asosida ilmiy darajaga ega ilmiy va ilmiy-pedagogik kadrlar
tayyorlashni ta’minlaydi.
Ta’lim olish shakllari:
ishlab chiqarishdan ajralgan holda ta’lim olish (kunduzgi);
ishlab chiqarishdan ajralmagan holda ta’lim olish (sirtqi, kechki,
masofaviy);
dual ta’lim;
oilada ta’lim olish va mustaqil ta’lim olish;
katta yoshdagilarni o‘qitish va ularga ta’lim berish;
inklyuziv ta’lim;
eksternat tartibidagi ta’lim;
mudofaa, xavfsizlik va huquqni muhofaza qilish faoliyati sohasida
kadrlar tayyorlash.
Qonunga ko‘ra, davlat oliy ta’lim, o‘rta maxsus, professional ta’lim
muassasalari va ularning filiallari, shuningdek davlat ishtirokidagi oliy, o‘rta
maxsus, professional ta’lim tashkilotlari va ularning filiallari Prezident yoki
Hukumat qarorlari bilan tashkil etiladi.
Nodavlat ta’lim muassasalarini tashkil etish ularning ta’sischilari tomonidan
amalga oshiriladi.
Nodavlat ta’lim tashkilotlariga litsenziya Ta’lim sifatini nazorat qilish davlat
inspeksiyasi tomonidan beriladi.
Ta’lim tashkilotlariga o‘qishga qabul qilish barcha talabgorlar uchun ta’lim
olishga doir teng imkoniyatlarning ta’minlanishi prinsipi asosida amalga oshiriladi,
shaxslarning ayrim toifalari bundan mustasno, ularga qonun hujjatlariga muvofiq
imtiyozlar berilishi mumkin.
Ta’lim tashkilotlari talabgorlarni va (yoki) ularning ota-onasini yoki boshqa
qonuniy vakillarini ustav, litsenziya (nodavlat ta’lim tashkilotlari uchun), davlat
akkreditatsiyasi to‘g‘risidagi sertifikat, o‘quv dasturi hamda ta’lim faoliyatini
tartibga soluvchi boshqa hujjatlar, ta’lim oluvchilarning huquqlari va majburiyatlari
bilan tanishtirishi shart.
Jismoniy, aqliy, sensor (sezgi) yoki ruhiy nuqsonlari bo‘lgan bolalar o‘qishga
o‘z ota-onasining yoki boshqa qonuniy vakillarining roziligiga va tibbiy-psixologik-
pedagogik komissiyaning xulosasiga binoan qabul qilinadi.
Ayrim ta’lim tashkilotlariga (oliy ta’lim muassasalariga, akademik litseylarga,
Prezident, ijod, ixtisoslashtirilgan maktablar va boshqalarga) o‘qishga qabul
qilish tanlov asosida amalga oshiriladi.
Davlat oliy ta’lim va professional ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul
qilish davlat granti va (yoki) to‘lov-shartnoma asosida amalga oshiriladi.
Chet ellik fuqarolarni O‘zbekistonning davlat ta’lim muassasalariga qabul
qilish to‘lov-shartnoma asosida (bundan davlat granti ajratilgan hollar mustasno)
amalga oshiriladi.
Davlat ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish tartibi Vazirlar Mahkamasi
tomonidan belgilanadi.
Nodavlat ta’lim tashkilotlariga o‘qishga qabul qilish tartibi ushbu ta’lim
tashkilotlari tomonidan belgilanadi.
Oliy ta’lim muassasalariga davlat granti asosida o‘qishga qabul qilish
parametrlari Prezident tomonidan belgilanadi.
Oliy ta’lim muassasalariga o‘qishga qabul qilish chog‘ida imtiyozli
kontingent uchun qo‘shimcha qabul parametrlari belgilanadi.
Shuningdek, mazkur Qonun bilan 1997 yil 29 avgustdagi “Ta’lim to‘g‘risida”gi
hamda “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi to‘g‘risida”gi Qonunlar o‘z kuchini
yo‘qotdi.
Ushbu Qonun rasmiy e’lon qilingan kundan e’tiboran kuchga kiradi.
Uzluksiz mа’nаviy tаrbiya – milliy yuksаlish kаfolаti. Ko‘plab olimlar o‘z
tadqiqotlarida maʼnaviy tanazzulning asosiy omillari bo‘yicha qator izlanishlar olib
bormoqda. Lekin bularning ichida eʼtiborsizdek tuyiladigan, biroq oqibati
tanazzulga, jaholatga olib boradigan bir omil, yaʼni oilada farzand tarbiyasiga
eʼtiborsizlik illati millatning maʼnaviy tannazulining asosi, desak mubolag‘a
bo‘lmaydi.
Oilada
farzand
tarbiyasiga
eʼtiborsizlik
O‘zbekiston
Respublikasi
Prezidentining 2017 yil 28 iyuldagi “Maʼnaviy-maʼrifiy ishlar samaradorligini
oshirish va sohani rivojlantirishning yangi bosqichga ko‘tarish to‘g‘risida”gi
Qarorida ichki tahdid sifatida qayd qilinib, mazkur tahdidga qarshi samarali
g‘oyaviy kurash olib borish vazifasi qo‘yildi.
Yuqoridagi masalani nechog‘lik xavotirli va dolzarbligi to‘g‘risidagi
mulohazalarni asoslashda Respublika Maʼnaviyat va maʼrifat markazi tomonidan
bugungi murakkab mafkuraviy jarayonlarni ilmiy-amaliy jihatdan atroflicha tahlil
qilish, baholash, ustuvor yo‘nalishlarni aniqlab, ularning aholi turli qatlamlariga
taʼsirini o‘rganish va zarur maqsadli va manzilli tavsiyalar ishlab chiqishga
qaratilgan “Jamiyatda ijtimoiy-maʼnaviy muhit holatini aniqlash va manzilli
sog‘lomlashtirish metodikasi” hamda “Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasi”
asosida joylarda o‘tkazilgan so‘rovlar natijalaridan misollar keltirish mumkin.
Jumladan, mazkur tashxis ishlarida aholi orasida Ota-onalarning farzandiga yaxshi
tarbiya berishi uchun nima xalaqit berayapti deb o‘ylaysiz? deb berilgan savolga
Navoiy (60%), Jizzax (57,4%), Sirdaryo (57%), Samarqand (53%), Buxoro (44%)
viloyati hamda Toshkent shahrida (50%) “ota-onalar tarbiya metodlarini bilmaydi
va tarbiyadagi oilaning masʼuliyatini anglamasligi” deb javob berishgan, bu
ko‘rsatkichlar ota-onalarning farzand tarbiyasiga eʼtibor borasida masalani jiddiy
o‘ylab ko‘rishlarini taqazo qiladi.
Keyingi yillarda mamlakatimizda yoshlar tarbiyasiga eʼtibor davlat siyosati
darajasiga ko‘tarildi. Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev raisligida 2019-yil 23-
avgust kuni bo‘lib o‘tgan xalq taʼlimi tizimini rivojlantirish, pedagoglarning
malakasi va jamiyatdagi nufuzini oshirish, yosh avlod maʼnaviyatini yuksaltirish
masalalariga bag‘ishlangan videoselektor yig‘ilishida taʼlim va tarbiyaning
ahamiyati haqida so‘z bordi. Mazkur yig‘ilishda Davlatimiz rahbari yosh avlod
tarbiyasi, odob-axloqi haqida to‘xtalib, “Maktab - bu hayot-mamot masalasi, kelajak
masalasi. Bu masalani davlat, hukumat va hokimlarning o‘zi hal qilolmaydi. Bu
butun jamiyatning ishi, burchiga aylanishi kerak. Maktabni o‘zgartirmasdan turib,
odamni, jamiyatni o‘zgartirib bo‘lmaydi”, - deya alohida taʼkidladi.
Darhaqiqat, uzoq yillar davomida tarbiya bolalar taʼlimdan bo‘sh vaqtida
amalga oshiriladigan qo‘shimcha yuklamaga – ikkinchi darajali ishga aylanib, uzuq-
yuluq jarayon bo‘lib kelganligi sir emas. Tarbiyada yo‘l qo‘yilgan xatolar asoratlari
kundalik hayotda, ommaviy axborot vositalarida, ijtimoiy tarmoqlarda keng
muhokama qilinib, jamoatchilikning haqli eʼtirozlariga sabab bo‘lmoqda.
Shunday bir vaziyatda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Maʼnaviy-
maʼrifiy ishlar samaradorligini oshirish bo‘yicha qo‘shimcha chora-tadbirlar
to‘g‘risida”gi 2019-yil 3- maydagi PQ 4307-sonli qarori ijrosini taʼminlash,
shuningdek, O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2019-yil 31-
dekabrdagi “Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasini tasdiqlash va uni amalga
oshirish chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi 1059-sonli qarorining chiqishi bu millat
kelajagi, millat maʼnaviy taraqqiyoti uchun bir o‘ziga hos tarixiy voqelik bo‘ldi.
Mazkur konsepsiya 8 ta bob va maʼnaviy tarbiyaning uzluksizligini taʼminlashga
qaratilgan 61 ta maqsadli va manzilli tadbirlar rejasidan iborat bo‘lib, uning amalga
oshirilishi 4 bosqichdan iborat bo‘ladi.
Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasining asosi milliy tarbiyamiz, Unsur Ul
Maoliy Kaykovus, Yusuf Xos Hojib, Аbu Rayhon Beruniy, Imom Buxoriy, Аlisher
Navoiy, Husayn Voiz Koshifiy, Аbu Nasr Farobiy, Аbdulla Аvloniy, Mahmudxo‘ja
Behbudiy, Аbdurauf Fitrat kabi ulug‘ mutafakkirlarimizning maʼnaviy-ilmiy
merosiga asoslangan. Аyni vaqtda dunyoning rivojlangan davlatlari tajribasida
sinovdan o‘tgan zamonaviy tarbiya texnologiyalaridan foydalanish Konsepsiyaning
zamon bilan hamnafasligiga xizmat qiladi.
“Tarbiya yo hayot, yo mamot, yo najot, yo halokat, yo saodat yo falokat
masalasidur”, degan edi milliy pedagogikamizning buyuk darg‘asi Аbdulla Аvloniy.
Konsepsiya ana shu hikmatga hamohang bo‘lib, unda farzandlarimizda milliy
yuksalishimiz uchun eng zarur fazilatlar: Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, mafkuraviy
immunitet, mehr-oqibatlilik, masʼuliyatlilik, bag‘rikenglik, huquqiy madaniyat,
innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik bolalikdan boshlab bosqichma-bosqich
rivojlantirib boriladi. Voyaga yetgan o‘g‘il-qizlarimiz mustaqil hayotga ana shu
fazilatlari bilan kirib boradilar. Bu fazilatlari ularning o‘zlarini ham, xalqimizni ham
baxtli, farovon qiladi.
Uzluksiz maʼnaviy tarbiya Konsepsiyasi o‘zida dunyo pedagogik tajribasi va
yutuqlarini mujassam etganligi alohida taʼkidlandi. Jumladan, Yevropa Ittifoqining
tarbiyaviy
tavsiyalari,
АQSh
tajribasidan
shaxs
erkinligi,
tadbirkorlik,
muvaffaqiyatga erishishga intilish, Janubiy Koreyada yoshlar ongiga urf-odatlar,
axloqiy
ideallarni
singdirish,
Yaponiyaning
“xarakterni
shakllantirishga
yo‘naltirilgan taʼlim”, Xitoyning yaxshilik, to‘g‘rilik, poklik, donolik va ishonchlilik
kabi fazilatlarni tarbiyalashga qaratilgan pedagogik tajribalari o‘rganilgan.
Konsepsiyada O‘zbekistonda yoshlar tarbiyasini zamonaviy asosda ilmiy-
texnologik isloh qilish borasida olib borilayotgan ishlar va uni bugungi kun
ehtiyojlaridan kelib chiqqan holda ilmiy asoslangan tayanch kompetentsiyalar,
fazilatlar asosida shakllantirish ishiga katta ahamiyat berilgan. Buning uchun oila,
maktabgacha taʼlim, umumiy o‘rta, o‘rta maxsus kasb-hunar, oliy taʼlim
muassasalari, mahallalarning ijtimoiy-pedagogik hamkorlikni yangi darajaga
ko‘tariladi.
Konsepsiya oldiga qo‘yilgan vazifalar:
- maʼnaviy-axloqiy tarbiyani baholashning ilmiy asoslangan indikatorlarini
ishlab chiqish;
- tarbiyaning homiladorlik davridan boshlanadigan, tadrijiylik va uzluksizlik
tamoyillariga asoslangan metodikasini ishlab chiqish va hayotga tatbiq etish;
- uzluksiz tarbiya tizimida milliy va zamonaviy pedagogikaning ilg‘or
yutuqlaridan samarali foydalanish;
- tarbiyalanuvchilar bilan birga tarbiyachilarning ham bilimi va malakasini
muntazam oshirib borish;
- oila, taʼlim muassasalari va mahalla, shuningdek, ommaviy axborot vositalari
va boshqa ijtimoiy tuzilmalar o‘rtasida samarali hamkorlik mexanizmini yo‘lga
qo‘yish;
- maʼnaviy tarbiyaning tadrijiy rivojlanish va uzluksizlik tamoyillariga
asoslanishdan iborat.
“Uzluksiz maʼnaviy tarbiya” Konsepsiyasi to‘rt bosqichda amalga oshiriladi:
birinchi bosqich – oilalarda (ikki davr: 1-davr – homila davri,
2-davr – (bola tug‘ilganidan 3 yoshgacha bo‘lgan davr);
ikkinchi bosqich – maktabgacha taʼlim 3-6 (7) yoshgacha bo‘lgan davr;
uchinchi bosqich – umumiy o‘rta taʼlim tizimida (ikki davr: 1-davr –
7 (6)-10 yosh boshlang‘ich sinf, 2-davr – 11-17 yosh o‘rta va yuqori sinflar);
to‘rtinchi bosqich – ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band
bo‘lmagan yoshlar, shuningdek, o‘rta maxsus kasb-hunar, oliy taʼlim muassasalari
tizimida (ikki davr: 1-davr – o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy taʼlim bilan qamrab
olinmagan, shuningdek, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band
bo‘lmagan yoshlar – 17-30 yosh, 2-davr – o‘rta maxsus kasb-hunar, oliy taʼlim
muassasalarining o‘quvchi-talabalari 15-22 (24) yosh).
Konsepsiya ijrosi uchun masʼul vazirlik va idoralar:
- Respublika Maʼnaviyat va maʼrifat markazi huzurida Uzluksiz maʼnaviy
tarbiya konsepsiyasini amalga oshirish jarayonini muvofiqlashtiruvchi “Maʼnaviy
tarbiya” respublika jamoatchilik kengashini tashkil etish.
- “Uzluksiz maʼnaviy tarbiya” ruknida ota-onalar, pedagoglar, bolalar va
o‘smirlar
uchun
darsliklar,
adabiyotlar,
mediamahsulotlar,
ilmiy-metodik
majmuasini yaratish.
- Davlat taʼlim standartlari, o‘quv dasturlari va rejalari asosida o‘quvchilarda
yoshiga mos tayanch maʼnaviy-axloqiy fazilatlar, kompetentsiyalarni shakllantirish.
- I-XI sinflar uchun “Tarbiya” fanini joriy qilish.
- Umumtaʼlim muassasalarining “Tarbiya” fani o‘qituvchilarini tayyorlash,
qayta tayyorlash va malakasini oshirishning tashkiliy-huquqiy asoslarini yaratish
hamda amalga oshirish.
- Аjdodlarimizning boy maʼnaviy merosini axloqiy fazilatlar majmui bo‘lgan
milliy tarbiya anʼanalari, vositalari, shakllarini o‘rganish maqsadida mamlakatimiz
hududlariga etnopedagogik ekspeditsiyalarni tashkil etish. To‘plangan tarbiyaviy
meros asosida kitob va qo‘llanmalar, ko‘p jildli “Milliy tarbiya ensiklopediyasi”ni
yaratish hamda chop etish.
- Jamiyatda milliy tarbiya anʼanalari, qadriyatlarini tiklashga qaratilgan
fundamental, amaliy va innovatsion tadqiqotlarni tashkil etish;
- yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlash, ularga oiladagi nizoli holatlarni hal
etishning huquqiy va pedagogik-psixologik asoslarini o‘rgatish;
- yoshlarda turli maʼnaviy tahdidlarga qarshi mafkuraviy immunitetni
shakllantirishga qaratilgan profilaktik tadbirlarni tashkil etish va shu kabi 61 ta
Respublika va xalqaro miqyosidagi tadbirlarni samarali o‘tkazish bo‘yicha vazifalar
belgilab qo‘yilgan.
Konsepsiyada bunga tarbiyaga yangicha, tizimli yondashuv, tayanch
fazilatlarni kafolatli loyihalashtirish va o‘rgatishda oila, maktabgacha taʼlim
muassasasi hamda umumiy o‘rta taʼlim muassasalarining pedagogik imkoniyatlarini
to‘liq ishlatish va ular orasida ilmiy-metodik hamkorlikni yangi darajaga ko‘tarish
masalasi rejalashtirilgan.
Uzluksiz maʼnaviy tarbiya konsepsiyasida tarbiya bolalar taʼlimdan bo‘sh
vaqtida amalga oshiriladigan qo‘shimcha yuklamaga – ikkinchi darajali ishga
aylanib, buning oqibatida tarbiya uzuq-yuluq jarayon bo‘lib kelganligi hamda
jamiyatning pedagogik madaniyati pasayib, maktabgacha taʼlim, maktab
pedagoglari, ota-onalarning tarbiyaga oid pedagogik-psixologik bilimlari zamon
talablariga javob bermayotganligi qayd qilinib o‘tiladi. Buning oqibatida yo‘l
qo‘yilgan xatolardan eng ko‘p tarqalgani – og‘zaki tarbiya davom etayotganligi, ota-
onalar, maktabgacha tarbiya muassasalari tarbiyachilari, maktab o‘qituvchilari
bolalarga Vatanga sadoqat, masʼuliyat, tadbirkorlik va boshqa fazilatlar nazariy
maʼlumotlarga aylanib, bolalarning odatlariga aylanmayotganligi, ezgu fikr, ezgu
so‘z, ezgu amalga erishmayotganligi natijasida yoshlarning Vatanga sadoqat,
masʼuliyat, tadbirkorlik, mehr-oqibat haqida so‘zlari bilan yoshiga mos amallari
orasida tafovut namoyon bo‘layotganligi qayd qilinadi.
Konsepsiyada tarbiyada yo‘l qo‘yilgan xatolar birdaniga ko‘rinmasligi,
noto‘g‘ri tarbiyaning asoratlari oradan ko‘p yillar o‘tgach, jamiyatda inson omili
tufayli yuzaga keladigan ijtimoiy muammolarda ko‘rinishi mumkinligi qayd qilib
o‘tilgan.
Xulosa o‘rnida aytish mumkinki, mazkur uzluksiz maʼnaviy tarbiya
konsepsiyasidan tarbiyaning tizimli va uzviyligini taʼminlashda quyidagicha
natijalar kutilmoqda:
- konsepsiyaning joriy qilinishi uzluksiz maʼnaviy tarbiya jarayonining tizimli
tashkil etilishiga, tarbiya sohasining ilg‘or innovatsion texnologiyalar asosida
takomillashuviga, yoshlarning Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy
immunitet, mehr-oqibatlilik, masʼuliyatlilik, bag‘rikenglik, huquqiy madaniyat,
innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik kabi tayanch kompetentsiyalar bilan mustaqil
hayotga kirib borishlari uchun zarur shart-sharoitlar yaratadi.
- oilalar, taʼlim muassasalari, mahallalar va korxonalarda mustaqil fikrlash va
qaror qabul qilish layoqatiga ega bo‘lgan yoshlarning maʼnaviy kamol topishi uchun
zarur bo‘lgan innovatsion ijtimoiy-pedagogik sog‘lom va barqaror muhit yaratiladi.
- jamiyatda jinoyatchilik, ekstremizm, terrorizm, korruptsiya, firibgarlik,
ko‘zbo‘yamachilik, yolg‘onchilik, egotsentrizm, axloqiy buzuqlik, oilaviy ajrimlar,
mehr-oqibatning kamayishi, “ommaviy madaniyat”ga ko‘r-ko‘rona taqlid,
loqaydlik, begonalashuv, o‘zibo‘larchilik, farzand tarbiyasida masʼuliyatsizlik,
oilaviy qadriyatlar inqirozi, el-yurt taqdiriga befarqlik kabi illatlar keskin kamayadi.
Band bo‘lmagan yoshlarning hayotda o‘z o‘rnini topishga, kelajakka bo‘lgan
ishonchi oshadi. Mamlakat dunyoda raqobatbardosh, boy inson kapitaliga ega
bo‘ladi.
- oila, taʼlim muassasalari, davlat tashkilotlari va nodavlat tashkilotlar, ota-
onalarda boy milliy tarbiyaviy merosimiz to‘g‘risida bilimlar shakllanadi, ularni
o‘rganish, saqlash, targ‘ib qilish, o‘rgatish orqali milliy fazilatlarning avloddan-
avlodga bezavol o‘tib borishi taʼminlanadi.
- konsepsiyaning amalga oshirilishi jamiyatda maʼnaviy-axloqiy muhitning
sog‘lom va barqaror bo‘lishiga salmoqli hissa qo‘shadi.
Farzandlarimizni ilm-fan va taʼlim-tarbiya asosida voyaga yetkazish maqsadga
muvofiq ekan, o‘z o‘rnida tarbiya esa maʼnaviyat bilan chambarchas bog‘liqdir.
Zero, yoshlar kelajak egalari hisoblanadi. Yoshlarimiz taʼlim-tarbiyasida esa
maʼnaviy tarbiya katta ahamiyatga ega. Eng muhimi, farzandlarimiz tarbiyasiga
etiborli bo‘laylik, aynan shu mezon bolalarimizni maʼnan, ruhan sog‘lom, o‘z ota-
bobolariga, tariximizga, Vatanimizga, ona tilimizga, o‘z milliy qadriyatlarimizga
hurmat bilan qaraydigan barkamol bo‘lib o‘sib unishining asosidir.
Uzluksiz ma’naviy tarbiya
KONSEPSIYASI
I bob. Umumiy qoidalar
1. O‘zbekiston “Milliy tiklanishdan — milliy yuksalish sari” tamoyili asosida
taraqqiyotning yangi bosqichiga qadam qo‘ydi. Yangi davr shiddati ta’lim-tarbiya
tizimiga ham o‘zining aniq, qat’iy talablarini qo‘ymoqda.
Ushbu talablar doirasida ta’lim sohasida pedagoglarning moddiy-ma’naviy
sharoiti tubdan yaxshilanib, ta’lim sifatini oshirishning zamonaviy texnologiyalari
joriy qilinmoqda.
Tarbiya va ta’limni bir-biridan alohida ajratib bo‘lmaydi, bu ikki jarayon o‘zaro
uyg‘un, uzluksiz asosda tashkil etilgandagina odobli, axloqiy fazilatlarga ega,
yuksak ma’naviyatli, shu bilan birga bilimdon, zukko, ruhan va jismonan sog‘lom,
keng dunyoqarash va tafakkurga ega, zamonaviy kasb-hunar egasi bo‘lgan
vatanparvar yoshlarni yetishtirib beradi.
2. O‘zbekistonda yoshlar tarbiyasini zamonaviy asosda ilmiy-texnologik isloh
qilish borasida olib borilayotgan ishlar uni bugungi kun ehtiyojlaridan kelib chiqqan
holda ilmiy asoslangan tayanch kompetensiyalar, fazilatlar asosida shakllantirishni
talab etmoqda.
Tarbiyaga yangicha, tizimli yondashuv, bolada tayanch fazilatlarni kafolatli
shakllantirishda oila, maktabgacha ta’lim, umumiy ta’lim, o‘rta maxsus kasb-hunar
va oliy ta’lim muassasalari, mahallalarning ijtimoiy-pedagogik imkoniyatlarini
to‘liq yuzaga chiqarishni va ular orasida ilmiy-metodik uzviylikni yangi darajaga
ko‘tarishni taqozo etadi.
3. Vatanga sadoqat, burch va mas’uliyat, tashabbuskorlik va boshqa fazilatlar
yoshlar ongida nazariy tushunchalar sifatida qolib ketgani holda uning tabiatida
amaliy odatlarga aylanmayapti. Buning oqibatida ularning ushbu fazilatlar haqidagi
so‘zlari bilan amallari orasida tafovut namoyon bo‘lmoqda, bu esa har yili mustaqil
hayotga kirib kelayotgan yigit-qizlarning hayotda o‘z o‘rinlarini topishlarida bir
qator muammolarni yuzaga keltirmoqda.
4. Ayrim o‘quvchi-yoshlarda yuksak maqsadlarning shakllanmaganligi, o‘zini
o‘zi o‘qishga safarbar qilish, iroda, matonat, tirishqoqlik, harakat fazilatlari yetarli
rivojlanmaganligi ta’lim sifatiga ham zarar ko‘rsatmoqda.
5. Ma’naviy tarbiya sohasida o‘qituvchilarning faoliyatini metodik
ta’minlovchi o‘quv materiallari, shu jumladan, ma’naviy tarbiya sohasiga oid
metodik qo‘llanmalar, o‘quvchilar uchun zarur darsliklar yetarli emas.
Shu munosabat bilan “Uzluksiz ma’naviy tarbiya” konsepsiyasini (keyingi
o‘rinlarda Konsepsiya deb ataladi) muvaffaqiyatli amalga oshirish orqali ma’naviy
tarbiya tizimini yanada rivojlantirish alohida ahamiyat kasb etadi.
II bob. Konsepsiyaning maqsad va vazifalari
6. Konsepsiyaning maqsadi — yosh avlodda mustaqil va baxtli hayot uchun
zarur ijtimoiy malaka hamda fazilatlarni yoshiga mos, bosqichma-bosqich
shakllantirishdan iborat.
7. Ushbu maqsadga erishish, uni amalda ro‘yobga chiqarish uchun quyidagi
vazifalarni amalga oshirish talab etiladi:
ma’naviy-axloqiy tarbiyani baholashning ilmiy asoslangan indikatorlarini
ishlab chiqish;
tarbiyaning homiladorlik davridan boshlanib voyaga yetgunga qadar davom
etadigan, tadrijiylik va uzluksizlik tamoyillariga asoslangan metodikasini ishlab
chiqish va hayotga tatbiq etish;
bola tarbiyasida milliy va zamonaviy pedagogikaning ilg‘or yutuqlaridan
samarali foydalanish;
tarbiyalanuvchilar bilan birga tarbiyachilarning ham bilimi va malakasini
muntazam oshirib borish;
ma’naviy tarbiyani shakllantirishda oila, mahalla va ta’lim muassasalari,
shuningdek, ommaviy axborot vositalari va boshqa ijtimoiy tuzilmalar o‘rtasida
samarali hamkorlik mexanizmini yo‘lga qo‘yish;
ma’naviy tarbiyaning tadrijiy rivojlanish va uzluksizlik tamoyillariga
asoslanishi.
III bob. Konsepsiyada belgilangan vazifalarni oila va uzluksiz ta’lim
tizimida amalga oshirish
8. Uzluksiz ma’naviy tarbiya:
davlat ta’lim standartlariga muvofiq ta’lim dasturlarini amalga oshiruvchi
davlat va nodavlat ta’lim muassasalari;
ta’lim sohasida ilmiy-tadqiqot ishlarini amalga oshiruvchi ilmiy-pedagogik
muassasalar;
davlat boshqaruvi organlari, jamoatchilik tashkilotlari, mahalla va oila
institutlari orqali joriy etiladi.
9. Uzluksiz ma’naviy tarbiya Konsepsiyasi quyidagi bosqichlarni qamrab
oladi:
birinchi bosqich — oilalarda (ikki davr asosida: birinchi davr — homila davri,
ikkinchi davr — bola tug‘ilganidan 3 yoshgacha bo‘lgan davr);
ikkinchi bosqich — maktabgacha ta’lim 3 — 6 (7) yoshgacha bo‘lgan davr;
uchinchi bosqich — umumiy o‘rta ta’lim tizimida (ikki davr asosida: birinchi
davr — 7 (6) — 10 yosh boshlang‘ich sinf, ikkinchi davr — 11 — 17 yosh o‘rta va
yuqori sinflar);
to‘rtinchi bosqich — ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band
bo‘lmagan yoshlar, shuningdek, o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalari
tizimida (ikki davr asosida: birinchi davr — o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim
bilan qamrab olinmagan, shuningdek, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va
band bo‘lmagan yoshlar — 17 — 30 yosh, ikkinchi davr — o‘rta maxsus kasb-hunar,
oliy ta’lim muassasalarining o‘quvchi-talabalari 15 — 22 (24) yosh).
10. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining I — XI sinflari uchun “Odobnoma”,
“Vatan tuyg‘usi”, “Milliy istiqlol g‘oyasi va ma’naviyat asoslari”, “Dinlar tarixi”
fanlarini birlashtirgan holda “Tarbiya” fanini joriy qilish bilan bog‘liq tashkiliy,
moliyaviy, ilmiy-metodik ishlar kompleksini amalga oshirish.
11. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.M. Mirziyoyev huzurida 2019-yil
23-avgust kuni Yoshlarni vatanparvarlik ruhida tarbiyalash va jamiyatda o‘qituvchi
mavqeyini oshirish masalalariga bag‘ishlab o‘tkazilgan videoselektor majlisi bayoni
(27.08.2019-y., 19750-hx-son) 5-bandida O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Administratsiyasi — ma’naviy tarbiyaning g‘oyaviy mohiyat va strategiya
yo‘nalishini belgilashga;
Vazirlar Mahkamasi — strategiyaning ijrosini ta’minlash, amalga oshirilishi
lozim bo‘lgan ishlarni nazorat qilib borish va moliyalashtirishga;
mutasaddi vazirliklar, idoralar va hokimliklar — belgilangan vazifalarni
samarali amalga oshirishga mas’ul ekanligi alohida ko‘rsatib o‘tilgan.
IV bob. Oilalarda uzluksiz ma’naviy tarbiyani amalga oshirish
12. Oilalarda uzluksiz ma’naviy tarbiya tizimi o‘z ichiga ikki davrni qamrab
oladi:
birinchi davrda — hududlardagi oilaviy poliklinikalarda, mahallalardagi
homilador ayollar bilan olib boriladigan ijtimoiy-pedagogik, ma’naviy-ma’rifiy,
tibbiy, psixologik yordam ishlari tizimli tashkil qilinadi. Yosh ota-onalar bola
parvarishi va tarbiyasiga tayyorlanadi;
ikkinchi davrda — bola tug‘ilganidan 3 yoshgacha bo‘lgan davr orasida amalga
oshiriladigan tarbiyaviy ishlar metodikasi ishlab chiqilib, hayotga tatbiq qilinadi.
13. Homilador ayollar o‘qishi tavsiya qilinadigan tibbiy-ma’rifiy, tarbiyaviy,
badiiy va elektron adabiyotlar turkumlari tayyorlanadi, ro‘yxati shakllantiriladi va
tarqatiladi.
14.
Mahalla,
oilalarda
ota-onalar
va
bolalar
ma’naviy
tarbiyaviy
munosabatlarini tahlil etish asosida “Namunaviy oilaviy tarbiya muhiti” mezonlarini
belgilash va shu asosida mahalla, tuman, shahar, hududlar va respublika tanlovlarini
o‘tkazish.
15. Oiladagi ma’naviy-axloqiy qadriyatlarni mustahkamlash maqsadida
yoshlarni oilaviy hayotga tayyorlash, oiladagi nizoli holatlarni hal etishning huquqiy
va pedagogik-psixologik asoslarini o‘rgatish, ajralishlarning oldini olishda “Ota-ona
farzandini voyaga yetguniga qadar boqish va tarbiyalash uchun javobgar” prinsipi
asosida “Ota-onalik — baxt va burch” targ‘ibot tadbirlarini tashkil etish.
16. Oilada uzluksiz ma’naviy tarbiya xususiyatlari:
muloqot, o‘yin turlari jarayonida predmetlar, namunaviy xulq, xatti-harakat
qoidalari bilan tanishish, taqlid orqali kattalarning ma’naviy-axloqiy tajribasiga
e’tibor qaratish;
o‘zining va boshqalarning xatti-harakatlarini kuzatish, baho berishga o‘rgatish;
ilk ma’naviy-tarbiyaviy motivlarni shakllantirish;
o‘ziga-o‘zi xizmat qilish, kundalik turmushda xavfsizlik ko‘nikmalarini
o‘rgatish.
17. 3 yoshgacha bolalarda badiiy-estetik didni shakllantirish va intellektni
rivojlantirishga mo‘ljallangan alla, ertak, maqollar va topishmoqlarning audio shakli
yaratilib, multfilmlar to‘plami tayyorlanadi va hududlarga tarqatiladi.
18. Bolalarga taklif etilayotgan o‘yinchoqlarni ma’naviy tahlil va tadqiq qilish
orqali bolalar ruhiyatiga salbiy ta’sirlarning oldi olinadi.
19. Oilada ota-onalarning farzand tarbiyalash metodlariga oid bilimlarini
muntazam oshirib borish maqsadida:
bola tarbiyasida milliy tarbiya metodlari va zamonaviy pedagoglarning ilg‘or
yutuqlaridan samarali foydalanish;
mahallalardagi “Ota-onalar universitetlari”da ota-onalar uchun farzandlarda
yoshiga mos ijtimoiy kompetensiyalarni tarbiyalash bo‘yicha treninglar o‘tkazish;
“Tarbiya maktabi” rukni ostida ota-onalar, pedagoglar uchun teleko‘rsatuvlar,
bolalar, yoshlar uchun turli rasmlar bilan bezatilgan yorqin, rang-barang
qo‘llanmalar, multimedia mahsulotlari kabi didaktik materiallar turkumini yaratish;
uzluksiz
ma’naviy
tarbiya
amaliyotida
to‘plangan
ijobiy
tajribani
ommalashtirish maqsadida “Yosh ota-ona kitobi” va boshqa metodik qo‘llanmalar
asosida multimediali taqdimotlar seriyasini yaratish va ota-onalarga tarqatish
mexanizmi yo‘lga qo‘yiladi.
20. Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi qoshida xalqimizning boy
milliy ma’naviy tarbiya merosini keng targ‘ib qilishga yo‘naltirilgan “Ma’naviy
tarbiya” ilmiy-ijodiy studiyasini tashkil etish orqali:
ota-onalar, bolalar, o‘smirlar, yoshlar va kattalarga mo‘ljallangan hujjatli,
o‘quv, tarbiyaviy va badiiy kitoblar, qo‘llanmalar, multimedia mahsulotlari
yaratiladi;
oilalarda yoshlarning ma’naviy rivojlanishi uchun zarur bo‘lgan innovatsion
ijtimoiy-pedagogik sog‘lom va barqaror muhit yaratish usullari ishlab chiqiladi.
21.
Jamiyatda
ijtimoiy-ma’naviy
muhitni
sog‘lomlashtirish,
oilaviy
qadriyatlarimizga zid bo‘lgan turli ma’naviy tahdidlarga qarshi mafkuraviy
immunitetni shakllantirishga qaratilgan profilaktik tadbirlarni tashkil etish, hududlar
bo‘yicha oilalarda sog‘lom tarbiyaviy muhitni yaratish va ota-onalarga tarbiya
usullarini o‘rgatishga qaratilgan maqsadli va manzilli targ‘ibot tadbirlari va
treninglar o‘tkaziladi.
V bob. Maktabgacha ta’lim tizimida uzluksiz ma’naviy tarbiyani amalga
oshirish
22. Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasining ushbu bosqichi o‘z ichiga
maktabgacha 3 — 6 (7) yoshli bolalarni qamrab oladi.
23. Ushbu bosqichda 3 — 7 yoshli bolalarga xos xususiyatlar, jumladan:
- o‘z tuyg‘ularini boshqarish ko‘nikmalarining rivojlanishi;
- o‘z xatti-harakatlarini axloqiy boshqarish ko‘nikmalarining yuzaga kelishi;
- shaxsiy fazilatlar asoslarining paydo bo‘lishi;
- ijtimoiy motivlar va milliy an’analarga qiziqishning paydo bo‘lishi, o‘zini
namoyon qilishga intilish;
- muvaffaqiyatga erishish ehtiyojining tug‘ilishi;
-
o‘ziga
o‘zi
baho berish, tevarak-atrofdagilarga
ma’naviy-axloqiy
munosabatning paydo bo‘lishi;
- bola faoliyatining yetakchi turlari — muloqot, o‘yinlar, mashg‘ulotlar;
- nutq va uning asosida ma’naviyat asoslarining rivojlanishi inobatga olinadi.
24. Tarbiyachilar va ota-onalar tomonidan ushbu yoshdagi bolalarga:
- asosiy faoliyat turlari jarayonida o‘zini o‘zi anglashga o‘rgatish;
- muloqot, kuzatish va taqlid orqali kattalarning ma’naviy-axloqiy tajribasini
o‘zlashtirish;
- o‘zining va boshqalarning xulqiga baho berishga o‘rgatish;
- faoliyat va sujetli-rolli o‘yinlar orqali yangi motivlarni paydo qilish va
mustahkamlash;
- ma’naviy-axloqiy ko‘nikma va malakalarni o‘zlashtirish;
- kundalik turmushda xavfsizlik qoidalarini o‘rgatish;
- kattalar, ularning mehnati, kasblar, turli kasb egalariga xos shaxsiy fazilatlar
to‘g‘risida tushunchalar berish;
- o‘yin, o‘zaro munosabatlar, oiladagi munosabatlar, yaqin kishilarga
g‘amxo‘rlik qilish ehtiyojining paydo bo‘lishi orqali xarakter sifatlarini shakllantirib
borish;
- bola tarbiyasida milliy tarbiya usullari va zamonaviy pedagoglarning ilg‘or
yutuqlaridan samarali foydalanish orqali milliy va umuminsoniy qadriyatlar
o‘rgatiladi.
25. “Uzluksiz ma’naviy tarbiya konsepsiyasi” asosida 3 — 6 (7) yoshli
bolalarni ma’naviy tarbiyalash, ularda shaxsiy fazilatlar, jumladan, o‘z tuyg‘ularini
boshqarish, ijtimoiy motivlarni uyg‘otish, milliy an’analarga qiziqishni paydo qilish,
yaqin kishilarga g‘amxo‘rlik qilish kabi ehtiyojlarni shakllantirishga qaratilgan
“Baxtli bola ma’naviyati” kompleks chora-tadbirlarni ishlab chiqish va amalga
oshirish.
26. Ota-onalar va tarbiyachilarning bola tarbiyasi borasidagi bilim, ko‘nikma,
malaka va kompetensiyalarini oshirishga qaratilgan ilg‘or pedagogik va axborot
texnologiyalariga asoslangan hududiy o‘quv treninglar, seminarlar, forumlar
dasturini ishlab chiqish va amalga oshirish.
27. Respublika Ma’naviyat va ma’rifat markazi huzurida Uzluksiz ma’naviy
tarbiya konsepsiyasini amalga oshirish jarayonini muvofiqlashtiruvchi “Ma’naviy
tarbiya” respublika jamoatchilik kengashi tavsiyalari asosida O‘zbekiston milliy
teleradiokompaniyasi tizimidagi “Oilaviy”, “Bolajon” telekanallari, bolalar
nashriyotlari va ommaviy axborot vositalarining faoliyatini “Uzluksiz ma’naviy
tarbiya konsepsiyasi” asosida takomillashtirishga qaratilgan chora-tadbirlarni ishlab
chiqish va amalga oshirish.
28.
Maktabgacha
ta’lim
muassasalari
tarbiyalanuvchilari
uchun
tayyorlanadigan spektakllar, kuy-qo‘shiq va raqslar, turli teatrlashtirilgan
tomoshalar, sahna ko‘rinishlari, milliy o‘yinlar ssenariylarini ishlab chiqish.
29. Mulkchilik shakllaridan qat’i nazar barcha maktabgacha ta’lim
muassasalarini o‘zbek milliy ertaklari, afsonaviy qahramonlar, buyuk bobolarimiz,
qadimiy milliy me’morchilik obidalari, O‘zbekiston tabiati, milliy Vatan timsollari
asosida bezash, jihozlash tartibi va ko‘rgazmali namunalarini ishlab chiqish.
30. Bolalarda ijobiy xulq motivlarini shakllantirish bo‘yicha “Bola aziz, odobi
undan aziz” mavzuida ertak, matal, afsona, doston, maqollar asosida multimedia
mahsulotlarini tayyorlash.
31. Barcha turdagi maktabgacha ta’lim muassasalari tarbiyalanuvchilarida
“O‘zbekiston — mening Vatanim!” tuyg‘usini shakllantirish, ularda davlat
ramzlariga hurmat hissini tarbiyalashga qaratilgan tarbiyaviy tadbirlarni o‘tkazish.
32. O‘g‘il bolalarda mardlik, shijoat, milliy g‘urur, qat’iyat, tadbirkorlik, oriyat,
qiz bolalarda ibo, hayo, qanoat, mehnatsevarlik kabi ma’naviy-axloqiy fazilatlarni
shakllantirishga qaratilgan seriallar, milliy qo‘g‘irchoq va multiplikatsion filmlar
yaratish, ularni telekanallarda praym-taym vaqtlarida namoyish etishni ta’minlash.
33. Tarbiyalanuvchilarda ma’naviy tarbiyani yanada kuchaytirish maqsadida
ommaviy axborot vositalarining rolini oshirish.
34. Bolalarda atrof muhit ozodaligi, shaxsiy gigiyena, tabiatni asrab-
avaylashga qaratilgan ekologik tarbiya mazmunidagi “Ona tabiatni asraylik!”
ruknida tarbiyaviy roliklar yaratish.
35. Bolalarda orzuga intilish, ijodiy fikrlash, yaratuvchanlik, ichki
qobiliyatlarini yuzaga chiqarishga qaratilgan aqliy va harakatli o‘yinlar,
konstruktorlik o‘yinlari va o‘yinchoqlarning “Bolalar dunyosi” variativ o‘yinlar
majmuasini ishlab chiqishni yo‘lga qo‘yish.
36. Maktabgacha ta’lim muassasalari hududida bolalarni mardlik, shijoat,
qat’iyat, zukkolik, jasorat, go‘zallik, oliyjanoblik, mehr-shafqat, kitobxonlik
namunalarini o‘zida aks ettirgan milliy siymolar, milliy ertaklar va multfilm
qahramonlari ko‘rinishlari va lavhalari ifodalangan tarbiyaviy ahamiyat kasb
etuvchi haykalchalar majmualarini o‘rnatish.
VI bob. Umumiy o‘rta ta’lim tizimida ma’naviy tarbiyani amalga oshirish
37. Umumiy o‘rta ta’lim tizimida ma’naviy tarbiya jarayoni o‘z ichiga ikki
davrni qamrab oladi:
birinchi davr — 7 (6) — 10 yoshli davrda — boshlang‘ich sinflarda;
ikkinchi davr — 11 — 17 yoshli davrda — o‘rta va yuqori sinflarda.
38. Umumiy o‘rta ta’limning davlat ta’lim standarti va o‘quv dasturlari
o‘quvchilarda yoshiga mos tayanch ma’naviy-axloqiy fazilat (kompetensiya)lar —
Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy immunitet, mehr-oqibatlilik,
mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat, innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik
shakllantiriladi.
39. Boshlang‘ich sinflarda inobatga olinishi lozim bo‘lgan jihatlar:
“Tarbiya” fani orqali o‘quvchilarda ma’naviy tarbiya indikatorlari va
kompetensiyalarini shakllantirishga xizmat qiluvchi bilim, ko‘nikma va malakalarni
ta’lim mazmuniga keng singdirish;
o‘quv fanlari doirasidagi ma’naviy tarbiya indikatorlarini amaliyotga joriy
etish, ularni amaliyotda qo‘llay olish imkonini beruvchi amaliy mashq va
topshiriqlar bilan boyitish (ma’naviy-axloqiy kompetensiyalar);
- muvaffaqiyatga erishishga intilish motivining shaxs ustuvor xususiyati
sifatida mustahkamlanishi;
- bolaning o‘z xulq va faoliyatini ongli nazorat qilishini kuchaytirish;
- o‘zining va atrofdagilarning xulqi, xatti-harakatlariga munosabat bildirish,
mehnatsevarlikka o‘rgatish;
- kattalar va tengdoshlari bilan hamkorlik qilishga ijtimoiy motivlarning paydo
bo‘lishi;
- bilimlarning kengayishi, chuqurlashuvi, ma’naviy-axloqiy ko‘nikma va
malakalarning rivojlanishi;
- o‘z xalqining va boshqa xalqlarning an’analari, qadriyatlariga qiziqishning
namoyon bo‘lishi;
- ijtimoiylashuv jarayonida talab etiladigan yoshiga mos shaxsiy fazilatlarni
shakllantirish;
- xavfsiz hayot ko‘nikmalarini mustahkamlash;
- kasblar to‘g‘risida tasavvurlarni kengaytirish, kasbga va mehnatga qiziqtirish;
- vijdonan mehnat qilish ko‘nikmalarini o‘rgatish, mehnatning inson va jamiyat
hayotidagi ahamiyatini ko‘rsatish;
- muvaffaqiyatga erishish motivlarini kuchaytirish;
- o‘zini-o‘zi baholashga o‘rgatish;
- faoliyatda o‘zini ko‘rsatishga intilishni rag‘batlantirish;
- tengdoshlari bilan ma’naviy-axloqiy munosabatlar tajribasini boyitish;
- milliy va umuminsoniy qadriyatlarni o‘rganish.
40. Umumta’lim maktablarining o‘rta va yuqori sinflari o‘quvchilarini
ma’naviy-axloqiy tamoyillar asosida tarbiyalashda inobatga olinishi lozim bo‘lgan
jihatlar:
- o‘smirlik yoshiga xos ichki pozitsiyaning paydo bo‘lishi;
- irodaviy sifatlarning namoyon bo‘lishi;
- ijtimoiy faollik, bilishga intilish va o‘zini namoyon qilish motivlarining
rivojlanishi;
- faoliyat va muloqot mazmunini belgilovchi shaxsiy qadriyatlar tizimining
shakllanishi;
- shaxslararo munosabatlarning differensiallashuvi, referent guruhlarning
paydo bo‘lishi;
- fuqarolik pozitsiyasi, o‘zi va atrofdagilarga hamda jamiyatga munosabat
asoslarining shakllanishi;
- milliy qadriyatlar, an’analarga hurmatning namoyon bo‘lishi;
- o‘zini-o‘zi tarbiyalash va shaxsiy sifatlarning rivojlanishi;
- o‘z muammolarini o‘zi mustaqil hal qilishga intilish;
- xavfsiz hayot madaniyati bo‘yicha bilim va ko‘nikmalarning namoyon
bo‘lishi;
- axloqiy, siyosiy dunyoqarash va diniy e’tiqodning shakllanishi;
- pozitiv ijtimoiy mo‘ljallarning oydinlashuvi va ularga erishish yo‘lidagi
intilishlar;
- ma’naviy-axloqiy prinsiplarning qat’iylashuvi;
- ichki his-tuyg‘ularga e’tiborning oshishi, emotsional munosabatlarning tanlov
asosida namoyon bo‘lishi;
- mustaqil hayot uchun zarur ijtimoiy kompetensiya va fazilatlarning odatlarga
aylanishi.
41. “Uzluksiz ma’naviy tarbiya” ruknida ota-onalar, pedagoglar, bolalar va
o‘smirlar
uchun
darsliklar,
adabiyotlar,
mediamahsulotlar,
ilmiy-metodik
qo‘llanmalar majmuasini yaratish;
davlat ta’lim standartlari, o‘quv dasturlari va rejalari asosida o‘quvchilarda
yoshiga mos tayanch ma’naviy-axloqiy fazilat, kompetensiyalarni shakllantirish.
I — XI sinflar uchun “Odobnoma” , “Vatan tuyg‘usi”, “Milliy istiqlol g‘oyasi
va ma’naviyat asoslari”, “Dinlar tarixi” fanlarini birlashtirgan holda “Tarbiya”
fanini joriy qilish.
42. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarida tashkil etiladigan to‘garaklar
faoliyatini “Besh muhim tashabbus” asosida rivojlantirish.
43. Umumiy o‘rta ta’lim muassasalarining “Tarbiya” fani o‘qituvchilarini
tayyorlash, qayta tayyorlash va malakasini oshirishning tashkiliy-huquqiy asoslarini
yaratish hamda amalga oshirish.
44. O‘qituvchilar, ota-onalar, mahalla mutaxassislari uchun ma’naviy tarbiya
indikatorlari va tarbiyalash usullari bilan boyitilgan “Fazilatli avlod” va boshqa
metodik qo‘llanmalarni ishlab chiqish.
45. Umumiy o‘rta ta’lim maktablarida buyuk ma’rifatparvar siymolar merosini
targ‘ib etishga qaratilgan “O‘n ikki oy — o‘n ikki alloma” kitobxonlik oyliklarini
tashkil etish.
46. Aholi, pedagoglar, jamoatchilik, bolalar orasida uzluksiz ma’naviy tarbiya
tizimi samaradorligini o‘rganish, baholash va takomillashtirish maqsadida bir yilda
ikki marta sotsiologik so‘rovlar o‘tkazish.
47. Maktabgacha va umumiy o‘rta ta’lim tizimida uzluksiz ma’naviy tarbiya
samaradorligini o‘lchash va baholashning ilmiy-metodik texnologiyasini yaratish
hamda bir yilda ikki marta o‘lchash va “Ma’naviy tarbiya” respublika jamoatchilik
kengashida muntazam muhokama qilib borish.
48. Ta’lim muassalarida o‘quvchilarni ona Vatanga muhabbat va sadoqat,
davlat ramzlariga hurmat ruhida tarbiyalashga qaratilgan tantanali marosimlarning
yangi, ta’sirchan shakllarini ishlab chiqish va joriy qilish.
49. O‘g‘il bolalarda ona Vatanga muhabbat, milliy g‘oyaga sadoqat, mardlik,
jasorat, fidoyilik, halollik, rostgo‘ylik, hojatbarorlik, vijdonlilik, vazminlik, yigitlik
g‘ururi, or-nomus, mehr-oqibatlilik kabi fazilatlar, tadbirkorlik va oilaparvarlik
malakalarini shakllantirishga qaratilgan treninglar dasturlarini ishlab chiqish va
amalga oshirish.
50. Qiz bolalarda ona Vatanga muhabbat, milliy g‘oyaga sadoqat,
mehnatsevarlik, jonkuyarlik, oilaparvarlik, ibo, hayo, nafosat, did-farosat, qanoat,
vafodorlik, mehribonlik, rahmdillik, kamtarlik, ziyraklik, mehmondo‘stlik,
bolajonlik, murosalilik, orastalik, saranjomlik, xushmuomalalik, pazandalik kabi
malakalarni shakllantirishga qaratilgan treninglar dasturlarini ishlab chiqish va
amalga oshirish.
51. Har yili bir marotaba “Milliy tarbiya va zamon” mavzusida pedagogik
simpozium o‘tkazib borish.
52. Teleradiokanallarda tarbiya mavzularida tok-shoular, ko‘rsatuv va
eshittirishlar, ijtimoiy tarmoqlarda “Tarbiya maktabi”, “So‘rang! Javob beramiz,
o‘rgatamiz” ruknida pedagogik chellenjlar tashkil etish.
VII bob. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim tizimi, ishlab chiqarishda
faoliyat ko‘rsatayotgan va band bo‘lmagan yoshlar o‘rtasida uzluksiz ma’naviy
tarbiyani amalga oshirish
53. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim tizimi, ishlab chiqarishda faoliyat
ko‘rsatayotgan va band bo‘lmagan yoshlar o‘rtasida ma’naviy tarbiya jarayoni o‘z
ichiga ikki davrni qamrab oladi:
birinchi davr — o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim bilan qamrab
olinmagan, shuningdek, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band
bo‘lmagan yoshlar — 17 — 30 yosh;
ikkinchi davr — o‘rta maxsus kasb-hunar, oliy ta’lim muassasalarining
o‘quvchi-talabalari 15 — 22 (24) yosh.
54. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim bilan qamrab olinmagan,
shuningdek, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band bo‘lmagan yoshlarda
ular yoshiga mos tayanch ma’naviy-axloqiy fazilat (kompetensiya)lar — Vatanga
sadoqat,
tadbirkorlik,
irodalilik,
mafkuraviy
immunitet,
mehr-oqibatlilik,
mas’uliyatlilik,
tolerantlik,
huquqiy
madaniyat,
innovatsion
fikrlash,
mehnatsevarlikni rivojlantirish davlat va jamoat tashkilotlarining ijtimoiy
hamkorligi asosida maqsadli ma’naviy-ma’rifiy dasturlar orqali amalga oshiriladi.
55. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim bilan qamrab olinmagan,
shuningdek, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band bo‘lmagan yoshlar
bilan ishlashda inobatga olinishi lozim bo‘lgan jihatlar:
kelajakka ishonch, mustaqil fikrlash va qaror qabul qilishni shaxsning ustuvor
xususiyati sifatida mustahkamlash;
mamlakatda amalga oshirilayotgan islohotlarga daxldorlik tuyg‘usini
kuchaytirish;
vijdonan mehnat qilish, tadbirkorlik, kasbiy-ma’naviy ko‘nikmalarni o‘rgatish,
halol mehnatning inson va jamiyat hayotidagi ahamiyatini ko‘rsatish;
mustaqil hayotda muvaffaqiyatga erishish uchun innovatsion tafakkur,
tashabbuskorlik, fidoyilik fazilatlarini rivojlantirish;
oilaviy burch, oilada o‘zaro ishonch, sadoqat, mehr-muhabbat va hamjihatlikni
mustahkamlash malakalarini shakllantirish, ma’naviy barqarorlikni ta’minlash;
yoshlar, yosh ota-onalarda farzand tarbiyasi uchun mas’ullik, oilani boshqarish,
moddiy farovonlikka erishish uchun zarur bilim, ko‘nikma va malakalarni
shakllantirish;
namunali, ma’naviy uyg‘unlikka erishgan, farzand tarbiyasida ibrat bo‘la
oladigan, ota-onalar roziligiga erishayotgan keng jamoatchilik tomonidan e’tirof
etilayotgan yosh ota-onalarni rag‘batlantirish;
yosh oilalarning hayotda munosib o‘rin egallashlariga ko‘maklashish, ularning
mahallada integratsiyalashuvini qo‘llab-quvvatlash, jamiyatning to‘laqonli a’zosi
bo‘lishiga erishish.
56. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim tizimi o‘quv dasturlari, ma’naviy-
ma’rifiy rejalari asosida o‘quvchi-talabalarning yoshiga mos tayanch ma’naviy-
axloqiy fazilatlar — Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy
immunitet, mehr-oqibatlilik, mas’uliyatlilik, tolerantlik, huquqiy madaniyat,
innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik rivojlantiriladi.
57. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalarida o‘quvchi-yoshlarni
ma’naviy-axloqiy tamoyillar asosida tarbiyalashda inobatga olinishi lozim bo‘lgan
jihatlar:
ijtimoiy-gumanitar fanlar, ma’naviy-ma’rifiy tadbirlar orqali o‘quvchi-
yoshlarda ma’naviy tarbiya indikatorlari va kompetensiyalarini shakllantirishga
xizmat qiluvchi bilim, ko‘nikma va malakalarni ta’lim-tarbiya mazmuniga
singdirish va ularni amaliyotda qo‘llay olish imkonini beruvchi amaliy mashq,
topshiriq va pedagogik vaziyatlar bilan boyitish;
o‘quvchi-yoshlarda zamonaviy bilimlarni egallash, media madaniyatni
rivojlantirish, ilg‘or pedagogik texnologiyalarni amaliyotga joriy etish, xorijiy
davlatlardagi ilg‘or tajribalarni o‘rganishni rag‘batlantirish;
kasbiy-ma’naviy ko‘nikmalarni mustahkamlash, o‘zini-o‘zi tarbiyalashga
o‘rgatish;
faol fuqarolik pozitsiyasini kuchaytirish;
ilmiy, ma’naviy-axloqiy, siyosiy dunyoqarash va sog‘lom diniy e’tiqodni
shakllantirish;
baxtli oilaviy hayot, farzand tarbiyasi uchun zarur bo‘lgan bilim, ko‘nikma va
malakalarini shakllantirish;
kelajakka ishonch va mamlakatda amalga oshirilayotgan islohotlarga
daxldorlik tuyg‘usini kuchaytirish.
58. “Fazilatli avlod” ruknida o‘quvchi-talabalar, murabbiylar, professor-
o‘qituvchilar, ota-onalar, vazirliklar va idoralarning ma’naviy-ma’rifiy ishlar
bo‘yicha mas’ullari uchun o‘quv-qo‘llanmalar, uslubiy tavsiyalar, ma’rifiy
adabiyotlar, media mahsulotlar, ilmiy-metodik qo‘llanmalar majmuasi yaratiladi.
59. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalarida tashkil etiladigan
to‘garaklar faoliyatini “Besh muhim tashabbus” asosida rivojlantirish ishlarini
amalga oshirish.
60. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalari murabbiylari,
professor-o‘qituvchilari, yoshlar yetakchilarini “Uzluksiz ma’naviy tarbiya
konsepsiyasi”ni amalga oshirish maqsadida malakasini oshirish.
61. O‘rta maxsus kasb-hunar va oliy ta’lim muassasalari uchun ma’naviy
tarbiya indikatorlari va tarbiyalash usullarini ishlab chiqish, uzluksiz ma’naviy
tarbiya tizimi samaradorligini o‘rganish, baholash va takomillashtirish maqsadida
har yili ikki marta sotsiologik so‘rovlar o‘tkazish va natijalarni pedagogik
kengashlarda muhokama qilib borish.
62. Maktabgacha va umumiy o‘rta ta’lim, o‘rta maxsus kasb-hunar va oliy
ta’lim tizimi, ishlab chiqarishda faoliyat ko‘rsatayotgan va band bo‘lmagan
yoshlarda uzluksiz ma’naviy tarbiya samaradorligini baholashning ilmiy-metodik
texnologiyasini yaratish hamda har yili ikki marta o‘lchash va “Ma’naviy tarbiya”
respublika jamoatchilik kengashida muhokama qilib borish.
63. Ta’lim muassasalarida o‘quvchi-talabalarni ona Vatanga muhabbat va
sadoqat, davlat ramzlariga hurmat ruhida tarbiyalashga qaratilgan tantanali
marosimlarning zamonaviy shakllarini ishlab chiqish va joriy qilish.
64. Uzluksiz ma’naviy tarbiya tizimi samaradorligini oshirish
va
takomillashtirishga qaratilgan dissertatsiyalar, ilmiy tadqiqotlar va izlanishlarni
yo‘lga qo‘yish.
65. Teleradiokanallarda tarbiya mavzularida tok-shoular, ko‘rsatuv va
eshittirishlar, ijtimoiy tarmoqlarda tarbiyaviy mavzularda virtual muloqot
maydonlarini tashkil etish.
VIII bob. Konsepsiyani amalga oshirishdan kutilayotgan natijalar
66. Konsepsiyaning joriy qilinishi uzluksiz ma’naviy tarbiya jarayonining
tizimli tashkil etilishiga, tarbiya sohasining ilg‘or innovatsion texnologiyalar asosida
takomillashuviga, yoshlarning Vatanga sadoqat, tadbirkorlik, irodalilik, mafkuraviy
immunitet, mehr-oqibatlilik, mas’uliyatlilik, bag‘ri kenglik, huquqiy madaniyat,
innovatsion fikrlash, mehnatsevarlik kabi tayanch kompetensiyalar bilan mustaqil
hayotga kirib borishlari uchun zarur shart-sharoitlar yaratadi.
67. Oilalar, ta’lim muassasalari, mahallalar va korxonalarda mustaqil fikrlash
va qaror qabul qilish layoqatiga ega bo‘lgan yoshlarning ma’naviy kamol topishi
uchun zarur bo‘lgan innovatsion ijtimoiy-pedagogik sog‘lom va barqaror muhit
yaratiladi.
68. Jamiyatda jinoyatchilik, ekstremizm, terrorizm, korrupsiya, firibgarlik,
ko‘zbo‘yamachilik, yolg‘onchilik, egotsentrizm, axloqiy buzuqlik, oilaviy ajrimlar,
mehr-oqibatning kamayishi, “ommaviy madaniyat”ga ko‘r-ko‘rona taqlid,
loqaydlik, begonalashuv, o‘zibo‘larchilik, farzand tarbiyasida mas’uliyatsizlik,
oilaviy qadriyatlar inqirozi, el-yurt taqdiriga befarqlik kabi illatlar keskin kamayadi.
Band bo‘lmagan yoshlarning hayotda o‘z o‘rnini topishga, kelajakka bo‘lgan
ishonchi oshadi. Mamlakat dunyoda raqobatbardosh, boy inson kapitaliga ega
bo‘ladi.
69. Oila, ta’lim muassasalari, davlat tashkilotlari va nodavlat tashkilotlar, ota-
onalarda boy milliy tarbiyaviy merosimiz to‘g‘risida bilimlar shakllanadi, ularni
o‘rganish, saqlash, targ‘ib qilish, o‘rgatish orqali milliy fazilatlarning avloddan-
avlodga bezavol o‘tib borishi ta’minlanadi.