Milliy tarbiyaning asosiy tamoyillari. Boshlang‘ich sinflarda “Tarbiya” fanini o‘qitish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

19

File size

Fayl hajmi

54,7 KB


Milliy tarbiyaning asosiy tamoyillari. Boshlang‘ich sinflarda “Tarbiya” fanini
o‘qitish.
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar. 
2. Maktab o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik va ijtimoiy tamoyillar.
3. Maktab o‘quvchilari tarbiyasi metodlari. Didaktikaning asosiy tamoyillari.
4. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish metodlari va texnologiyalari.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  pedagogik  tamoyillar.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tarbiyalash  jarayoni  o‘ziga  xos  tamoyillarga
asoslanadi. Bunda asosiy e’tibor boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining jismoniy, yosh,
aqliy va ruhiy imkoniyatlariga qaratilishi kerak. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari  tarbiyasida  quyidagi  pedagogik  tamoyillarga asoslanish  zarurat
hisoblanadi:
- bola shaxsini hurmat qilish;
- bolaning imkoniyatlarini hisobga olish;
- bolani yo‘naltirish;
- bolani ko‘niktirish.
Bu pedagogik tamoyillar o‘quvchilarning shaxsida mavjud bo‘lgan tug‘ma
his-tuyg‘ularni rivojlantirish bilan amalga oshiriladi.
Mazkur o‘rinda ushbu ko‘nikmalarning quyidagi mazmuniga e’tibor bering:
a)  bola  shaxsini  hurmat  qilish:  bolaga  xos  xarakterni,  qiliqlarni  va
intilishlarni tabiiy qabul qilish;
Logotip
Milliy tarbiyaning asosiy tamoyillari. Boshlang‘ich sinflarda “Tarbiya” fanini o‘qitish. Reja: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar. 2. Maktab o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik va ijtimoiy tamoyillar. 3. Maktab o‘quvchilari tarbiyasi metodlari. Didaktikaning asosiy tamoyillari. 4. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish metodlari va texnologiyalari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash jarayoni o‘ziga xos tamoyillarga asoslanadi. Bunda asosiy e’tibor boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining jismoniy, yosh, aqliy va ruhiy imkoniyatlariga qaratilishi kerak. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida quyidagi pedagogik tamoyillarga asoslanish zarurat hisoblanadi: - bola shaxsini hurmat qilish; - bolaning imkoniyatlarini hisobga olish; - bolani yo‘naltirish; - bolani ko‘niktirish. Bu pedagogik tamoyillar o‘quvchilarning shaxsida mavjud bo‘lgan tug‘ma his-tuyg‘ularni rivojlantirish bilan amalga oshiriladi. Mazkur o‘rinda ushbu ko‘nikmalarning quyidagi mazmuniga e’tibor bering: a) bola shaxsini hurmat qilish: bolaga xos xarakterni, qiliqlarni va intilishlarni tabiiy qabul qilish;
b) bolaning imkoniyatlarini hisobga olish: bunda bolaning jismoniy, aqliy,
ruhiy va sensor xususiyatlarini bilish;
v)  bolani  yo‘naltirish:  bolani  fazilatlar,  hislatlar  va  bilish  jarayoni  sari
yo‘naltirish;
g) bolani ko‘niktirish: bolani tarbiya olish, bilimni egallash va o‘zgalar bilan
ijtimoiy munosabatga kirishishga yo‘naltirish.
Bunday yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida amalga
oshiriladigan va suyaniladigan pedagogik tamoyillar o‘zlashtiriladi. Shu sababli
bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga ana shularni o‘zlashtirish tavsiya etiladi.
Mamlakatimizda  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  pedagogik
tamoyillarga asoslanish bo‘yicha o‘ziga xos tajribalar mavjud. Bu tajribalarning
negizini ilg‘or va fidoiy boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining faoliyati tashkil etadi.
Ta’lim  tizimining  barcha  bosqichlariga  nisbatan  boshlang‘ich  ta’limda
o‘qituvchilar pedagogik tamoyillarga qat’iy amal qilishi bilan ajralib turadi. Shu
sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari
pedagogik tamoyillarni ko‘nikma va malaka sifatida o‘zlashtirishi shart. Buning
uchun Ustozlardan tushunmaganlarini  va bilmaganlarini so‘rash, pedagogik va
malakaviy  amaliyot  davrlarida  faol  bo‘lish  kerak.  Pedagogik  tamoyillarni
o‘zlashtirish  jarayonida  amaliyotda  o‘rganganlarini  sinab  ko‘rish  muhim  o‘rin
tutadi.  Hozirgi  zamon  boshlang‘ich  ta’lim  metodikasida  nazariya  va  amaliyot
uyg‘unligiga asoslanish muhim ahamiyatga ega.  
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  psixofiziologik  va  ijtimoiy
tamoyillar.  Mamlakatimizda  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tarbiyalashning
nazariyasi va metodikasi takomillashib bormoqda. Bunda milliy pedagogik tajriba
va halqaro ta’lim dasturlari talablariga asoslanish asosiy yo‘nalish hisoblanadi. Shu
jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik tamoyillarga
amal qilish samarali bo‘lishini ta’kidlash joiz. 
Jahon  Pedagogikasi  fanida  quyidagi  psixofiziologik  tamoyillar  alohida
ta’kidlanadi:
1) o‘quvchilarning jinsini hisobga olish (o‘g‘il va qiz bolalarga xos bo‘lgan
fazilatlarni shakllantirish);
Logotip
b) bolaning imkoniyatlarini hisobga olish: bunda bolaning jismoniy, aqliy, ruhiy va sensor xususiyatlarini bilish; v) bolani yo‘naltirish: bolani fazilatlar, hislatlar va bilish jarayoni sari yo‘naltirish; g) bolani ko‘niktirish: bolani tarbiya olish, bilimni egallash va o‘zgalar bilan ijtimoiy munosabatga kirishishga yo‘naltirish. Bunday yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida amalga oshiriladigan va suyaniladigan pedagogik tamoyillar o‘zlashtiriladi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga ana shularni o‘zlashtirish tavsiya etiladi. Mamlakatimizda boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillarga asoslanish bo‘yicha o‘ziga xos tajribalar mavjud. Bu tajribalarning negizini ilg‘or va fidoiy boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining faoliyati tashkil etadi. Ta’lim tizimining barcha bosqichlariga nisbatan boshlang‘ich ta’limda o‘qituvchilar pedagogik tamoyillarga qat’iy amal qilishi bilan ajralib turadi. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari pedagogik tamoyillarni ko‘nikma va malaka sifatida o‘zlashtirishi shart. Buning uchun Ustozlardan tushunmaganlarini va bilmaganlarini so‘rash, pedagogik va malakaviy amaliyot davrlarida faol bo‘lish kerak. Pedagogik tamoyillarni o‘zlashtirish jarayonida amaliyotda o‘rganganlarini sinab ko‘rish muhim o‘rin tutadi. Hozirgi zamon boshlang‘ich ta’lim metodikasida nazariya va amaliyot uyg‘unligiga asoslanish muhim ahamiyatga ega. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik va ijtimoiy tamoyillar. Mamlakatimizda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashning nazariyasi va metodikasi takomillashib bormoqda. Bunda milliy pedagogik tajriba va halqaro ta’lim dasturlari talablariga asoslanish asosiy yo‘nalish hisoblanadi. Shu jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik tamoyillarga amal qilish samarali bo‘lishini ta’kidlash joiz. Jahon Pedagogikasi fanida quyidagi psixofiziologik tamoyillar alohida ta’kidlanadi: 1) o‘quvchilarning jinsini hisobga olish (o‘g‘il va qiz bolalarga xos bo‘lgan fazilatlarni shakllantirish);
2) o‘quvchilarning jismoniy, aqliy va ruhiy uyg‘un rivojlanishini amalga
oshirish;
3) o‘quvchilarning tug‘ma layoqatlarini rivojlantirish; 
4) o‘quvchilarning bilim olish va tarbiyalanish masalalari bo‘yicha estetik
didini shakllantirish.
Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik
tamoyillarga  asoslanish  samarali  ekanligini  ko‘rsatadi.  YUNESKO  tomonidan
e’tirof etilgan “Pedagogika” darsligida (Sankt Peterburg, 2001) o‘quvchilarning
psixofiziologik  tamoyillarga  asosan  tarbiyalanishi  ularning  shaxsida
umummadaniylikni tarkib topishi tahlil qilib berilgan. Unga ko‘ra, psixofiziologik
tamoyillarga asoslangan tarbiya jarayoni natijasida o‘quvchi shaxsi madaniylashib
boradi. 
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik tamoyillar negizini
ularning  shaxsida  umummadaniylik  ko‘nikmasini  tartib  toptirish  tashkil  etadi.
Hozirgi zamon pedagogik kontseptsiyaga ko‘ra, umummadaniylik ko‘nikmasining
asoslari quyidagilardan iborat:
- shaxs  o‘z  jamiyatidagi  turli  qadriyatlar  va  madaniy  muhitlarga
moslashtirilishi lozim;
- shaxs madaniyatlararo muloqot ko‘nikmasini egallashi kerak;
- shaxs o‘zga xalqlarning urf-odatlari va turmush tarziga oid xususiyatlarni
hurmat qilish ruhida voyaga yetishi darkor.
Shu jihatdan mamlakatimizning boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarning jinsi,
yoshi  va anatomik imkoniyatlaridan qat’iy nazar  ular  ana  shunday tamoyillar
asosida  psixofiziologik  jihatdan  tarbiyalanishi  lozim.  Buning  natijasida
o‘quvchilarning ongi, axloqi va jismida o‘ziga xos xususiyatlar, hislatlar hamda
fazilatlar tarkib topadi. Bu hol boshlang‘ich sinf bitiruvchilarini keyingi ta’lim
bosqichlariga tayyorlashda ham muhim ahamiyatga ega.
Pedagog  olimlarning  umumiy  fikricha,  hozirgi  zamon  tarbiya  jarayonida
psixofiziologik  tamoyillarga  asoslanish  o‘quvchilarning  biologik,  fiziologik  va
ijtimoiy shakllanishini tartibli asosda amalga oshiradi. Shu sababli keyingi besh yil
davomida  jahon  ta’lim-tarbiya  jarayonida  psixofiziologik  tamoyillarning
ustuvorligiga  ahamiyat  berilmoqda.  Bu  masalada  bizning  pedagogik
Logotip
2) o‘quvchilarning jismoniy, aqliy va ruhiy uyg‘un rivojlanishini amalga oshirish; 3) o‘quvchilarning tug‘ma layoqatlarini rivojlantirish; 4) o‘quvchilarning bilim olish va tarbiyalanish masalalari bo‘yicha estetik didini shakllantirish. Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik tamoyillarga asoslanish samarali ekanligini ko‘rsatadi. YUNESKO tomonidan e’tirof etilgan “Pedagogika” darsligida (Sankt Peterburg, 2001) o‘quvchilarning psixofiziologik tamoyillarga asosan tarbiyalanishi ularning shaxsida umummadaniylikni tarkib topishi tahlil qilib berilgan. Unga ko‘ra, psixofiziologik tamoyillarga asoslangan tarbiya jarayoni natijasida o‘quvchi shaxsi madaniylashib boradi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik tamoyillar negizini ularning shaxsida umummadaniylik ko‘nikmasini tartib toptirish tashkil etadi. Hozirgi zamon pedagogik kontseptsiyaga ko‘ra, umummadaniylik ko‘nikmasining asoslari quyidagilardan iborat: - shaxs o‘z jamiyatidagi turli qadriyatlar va madaniy muhitlarga moslashtirilishi lozim; - shaxs madaniyatlararo muloqot ko‘nikmasini egallashi kerak; - shaxs o‘zga xalqlarning urf-odatlari va turmush tarziga oid xususiyatlarni hurmat qilish ruhida voyaga yetishi darkor. Shu jihatdan mamlakatimizning boshlang‘ich ta’limda o‘quvchilarning jinsi, yoshi va anatomik imkoniyatlaridan qat’iy nazar ular ana shunday tamoyillar asosida psixofiziologik jihatdan tarbiyalanishi lozim. Buning natijasida o‘quvchilarning ongi, axloqi va jismida o‘ziga xos xususiyatlar, hislatlar hamda fazilatlar tarkib topadi. Bu hol boshlang‘ich sinf bitiruvchilarini keyingi ta’lim bosqichlariga tayyorlashda ham muhim ahamiyatga ega. Pedagog olimlarning umumiy fikricha, hozirgi zamon tarbiya jarayonida psixofiziologik tamoyillarga asoslanish o‘quvchilarning biologik, fiziologik va ijtimoiy shakllanishini tartibli asosda amalga oshiradi. Shu sababli keyingi besh yil davomida jahon ta’lim-tarbiya jarayonida psixofiziologik tamoyillarning ustuvorligiga ahamiyat berilmoqda. Bu masalada bizning pedagogik
manbalarimizda ham tavsiyalar mavjud. Misol uchun, Ibn Sinoning “Donishnoma”
asarida bolalarni beshikdan boshlab to 12 yoshgacha psixofiziologik tamoyillar
asosida oila va ta’lim muassasasida tarbiyalash metodikasi ishlab chiqilgan. Oliy
pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘quvchilari mazkur asar
bilan tanishishi taqozo etiladi.
Hozirgi  zamon  globallashuv  sharoiti  insonning  ijtimoiylashuvini,  ya’ni
jamoatchilik ichida yashash va faoliyat ko‘rsatishini ustuvor darajada belgilaydi.
Chunki insoniyat oldida turgan ijtimoiy muammolarni faqat ijtimoiy faol shaxslar
hal etishi ma’lum. Fransuz adibi Alber Kamyuning “Begona” asarida insoniyatning
birlashuvi o‘quvchilik davridan boshlanishi asoslab berilgan. Shu sababli bugungi
kunda butun dunyo ta’lim tizimida tarbiya jarayonida shaxsni  ijtimoiylashuvi
asosiy masala sifatida olingan.
Bularning  barchasi  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  ijtimoiy
tamoyillarga  asoslanishini  taqozo  etadi.  Bu  tamoyillarning
 asosiylari
quyidagilardan iborat:
1) 7-11 yoshli shaxsning ongini ijtimoiylashtirish;
2) mazkur toifadagi o‘quvchilarda faollik, tashabbuskorlik va fidoiylik kabi
ijtimoiy fazilatlarni shakllantirish;
3) bu toifa o‘quvchilarni ijtimoiy munosabatlarga olib kirish;
4) o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmasini shakllantirish.
Mazkur  tamoyillar  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tarbiyalashda  muhiti
ahamiyatga ega. Bu o‘rinda ushbu tamoyillarning quyidagi mazmuniga e’tibor
bering:
a)  boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongini ijtimoiylashtirish: bunda 7-11
yoshli  o‘quvchilar  ongida  jamiyat  ehtiyojlari,  ideallari  va  maqsad-muddaolari
ularning imkonipyatiga mos ravishda tarkib toptirib boriladi;
b) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida fazilatlarni shakllantirish: bunda ijtimoiy
fazilatlar o‘zgalarning manfaatini hisobga olishiga e’tibor beriladi, ya’ni faollik,
tashabbuskorlik,  fidoiylik  kabi  fazilatlarda  shaxs  va  o‘zgalarning  manfaatlari
uyg‘un mujassam ekanligiga diqqat qilinadi;
v) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini ijtimoiy munosabatlarga olib kirish: bunda
o‘quvchilar  sinfdoshlariga,  maktab  jamoasiga,  o‘qituvchilarga  va  o‘zgalarga
Logotip
manbalarimizda ham tavsiyalar mavjud. Misol uchun, Ibn Sinoning “Donishnoma” asarida bolalarni beshikdan boshlab to 12 yoshgacha psixofiziologik tamoyillar asosida oila va ta’lim muassasasida tarbiyalash metodikasi ishlab chiqilgan. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘quvchilari mazkur asar bilan tanishishi taqozo etiladi. Hozirgi zamon globallashuv sharoiti insonning ijtimoiylashuvini, ya’ni jamoatchilik ichida yashash va faoliyat ko‘rsatishini ustuvor darajada belgilaydi. Chunki insoniyat oldida turgan ijtimoiy muammolarni faqat ijtimoiy faol shaxslar hal etishi ma’lum. Fransuz adibi Alber Kamyuning “Begona” asarida insoniyatning birlashuvi o‘quvchilik davridan boshlanishi asoslab berilgan. Shu sababli bugungi kunda butun dunyo ta’lim tizimida tarbiya jarayonida shaxsni ijtimoiylashuvi asosiy masala sifatida olingan. Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida ijtimoiy tamoyillarga asoslanishini taqozo etadi. Bu tamoyillarning asosiylari quyidagilardan iborat: 1) 7-11 yoshli shaxsning ongini ijtimoiylashtirish; 2) mazkur toifadagi o‘quvchilarda faollik, tashabbuskorlik va fidoiylik kabi ijtimoiy fazilatlarni shakllantirish; 3) bu toifa o‘quvchilarni ijtimoiy munosabatlarga olib kirish; 4) o‘quvchilarning ijtimoiy ko‘nikmasini shakllantirish. Mazkur tamoyillar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda muhiti ahamiyatga ega. Bu o‘rinda ushbu tamoyillarning quyidagi mazmuniga e’tibor bering: a) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongini ijtimoiylashtirish: bunda 7-11 yoshli o‘quvchilar ongida jamiyat ehtiyojlari, ideallari va maqsad-muddaolari ularning imkonipyatiga mos ravishda tarkib toptirib boriladi; b) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida fazilatlarni shakllantirish: bunda ijtimoiy fazilatlar o‘zgalarning manfaatini hisobga olishiga e’tibor beriladi, ya’ni faollik, tashabbuskorlik, fidoiylik kabi fazilatlarda shaxs va o‘zgalarning manfaatlari uyg‘un mujassam ekanligiga diqqat qilinadi; v) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini ijtimoiy munosabatlarga olib kirish: bunda o‘quvchilar sinfdoshlariga, maktab jamoasiga, o‘qituvchilarga va o‘zgalarga
nisbatan hurmat bilan munosabatda bo‘lishga ko‘niktirib boriladi;
g)  boshlang‘ich sinf  o‘quvchilarining ijtimoiy ko‘nikmasini  shakllantirish:
bunda  o‘quvchilarning  jamoada  va  jamoatchilik  orasida  o‘zini  tuta  bilish
ko‘nikmalari shakllantiriladi. 
Aynan  mana  shunday  yondashuv  asosida  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari
tarbiyasida ijtimoiy tamoyillarni tarkib toptirish ishi amalga oshiriladi. SHu sababli
oliy  pedagogik  ta’lim  jarayonida  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilari
pedagogik turkumdagi fanlar mashg‘ulotlarini chuqur o‘zlashtirishi va mustaqil
ta’lim imkoniyatlaridan oqilona foydalanishi tavsiya etiladi. Aslida pedagog kasbi
mana shunday ijtimoiy va pedagogik kompetensiyalarni o‘zlashtirishdan iborat.
Hozirgi  zamon o‘quvchilari juda yoshlikdan boshlab ijtimoiylashga boshlaydi.
Bunda Internet tarmog‘ida berilayotgan axborotlarni o‘rni muhim. SHu sababli
boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari o‘quvchilarning ijtimoiylashuv jarayonini tartibga
solib borishi taqozo etiladi. Bunda aniq, gumanitar va tabiiy fanlarni o‘qitish
jarayonida,  ayniqsa  “Tarbiya”  fanini  o‘qitish  vositasida  o‘quvchilarning
ijtimoiylashuvini amalga oshirish muhim hisoblanadi. Bugungi kunda boshlang‘ich
sinf  o‘qituvchilari  oldidagi  eng  muhim  vazifa o‘quvchi  tarbiyasida  yangicha
yondashuvlarga tayanishdan iborat.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasi  metodlari.  Boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari  tarbiyasida  metodlarni  belgilash  va  ularga  asoslanish  muhim
hisoblanadi. Buning uchun quyidagilarga e’tibor berish maqsadga muvofiq bo‘ladi:
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining jismoniy, yosh va ruhiy xususiyatlarini
hisobga olish;
- oddiydan murakkablikka qarab rivojlanadigan metodlarni tanlash;
- imkon qadar ta’lim jarayoni va pedagogik tajribalardan o‘tgan metodlarga
tayanish;
- zamonaviy texnik jihozlarga mos tushadigan metodlarni kengroq qo‘llash.
Bunday  yondashuv  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  oqilona
metodlarni  tanlash  imkonini  beradi.  Shu  jihatdan  bu  o‘rinda  eng  muhim
metodlarning tahliliga e’tiboringizni tortamiz.
1. Ko‘niktirish metodi.  Tarbiya jarayoni asosan rag‘batlantirish, ko‘niktirish
kabi  usullarga  tayanadi.  Aksincha,  avtoritar  usullar  tarbiyaning  sifat
Logotip
nisbatan hurmat bilan munosabatda bo‘lishga ko‘niktirib boriladi; g) boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ijtimoiy ko‘nikmasini shakllantirish: bunda o‘quvchilarning jamoada va jamoatchilik orasida o‘zini tuta bilish ko‘nikmalari shakllantiriladi. Aynan mana shunday yondashuv asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida ijtimoiy tamoyillarni tarkib toptirish ishi amalga oshiriladi. SHu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari pedagogik turkumdagi fanlar mashg‘ulotlarini chuqur o‘zlashtirishi va mustaqil ta’lim imkoniyatlaridan oqilona foydalanishi tavsiya etiladi. Aslida pedagog kasbi mana shunday ijtimoiy va pedagogik kompetensiyalarni o‘zlashtirishdan iborat. Hozirgi zamon o‘quvchilari juda yoshlikdan boshlab ijtimoiylashga boshlaydi. Bunda Internet tarmog‘ida berilayotgan axborotlarni o‘rni muhim. SHu sababli boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari o‘quvchilarning ijtimoiylashuv jarayonini tartibga solib borishi taqozo etiladi. Bunda aniq, gumanitar va tabiiy fanlarni o‘qitish jarayonida, ayniqsa “Tarbiya” fanini o‘qitish vositasida o‘quvchilarning ijtimoiylashuvini amalga oshirish muhim hisoblanadi. Bugungi kunda boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari oldidagi eng muhim vazifa o‘quvchi tarbiyasida yangicha yondashuvlarga tayanishdan iborat. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasi metodlari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida metodlarni belgilash va ularga asoslanish muhim hisoblanadi. Buning uchun quyidagilarga e’tibor berish maqsadga muvofiq bo‘ladi: - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining jismoniy, yosh va ruhiy xususiyatlarini hisobga olish; - oddiydan murakkablikka qarab rivojlanadigan metodlarni tanlash; - imkon qadar ta’lim jarayoni va pedagogik tajribalardan o‘tgan metodlarga tayanish; - zamonaviy texnik jihozlarga mos tushadigan metodlarni kengroq qo‘llash. Bunday yondashuv boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida oqilona metodlarni tanlash imkonini beradi. Shu jihatdan bu o‘rinda eng muhim metodlarning tahliliga e’tiboringizni tortamiz. 1. Ko‘niktirish metodi. Tarbiya jarayoni asosan rag‘batlantirish, ko‘niktirish kabi usullarga tayanadi. Aksincha, avtoritar usullar tarbiyaning sifat
samaradorligiga  salbiy  ta’sir  ko‘rsatadi.  Shu  ma’noda  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari jamoaparvarlikka, o‘zgalarni hurmat qilishga va o‘zini tuta olishga
ko‘niktirib borilishi kerak. SHu tariqa ularning kelgusi faoliyati uchun bunday
ko‘nikma muhim o‘rin tutadi. Ko‘niktirish metodi tarbiya jarayonida ko‘ndirish,
tarbiyalanuvchini hurmat qilish va uni tinglash imkoniyatlarini beradi. 
2. O‘rgatish metodi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida bu metod eng
muhim  yondashuvlarni  beradi.  Shu  jihatdan  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari
insoniylik,  ezgulik,  adolat  kabi  fazilatlarga  o‘rgatilishi  kerak.  Buning  uchun
o‘quvchilarda uchraydigan egoizm, tushunmaslik, noto‘g‘ri tushunish kabi illatlar
bosqichma-bosqich  isloh  qilib  borilishi  kerak.  O‘quvchilarni  tushunish  ularni
fazilatlarga o‘rgatishning eng muhim yo‘lidir. Buning uchun o‘qituvchilar hamisha
o‘quvchilarni tushunishi taqoza etiladi. 
3. Yo‘naltirish  metodi.  Bu  metodga  ko‘ra,  o‘quvchilar  ideal  maqsad  va
intilishlarga  yo‘naltirilishi  kerak.  Bilim  to‘g‘ri  berilsa,  tarbiya  jarayonida
o‘quvchilarda ana shunday intilishlar tarkib topadi. Keyingi paytlarda pedagogik
ilmiy- tadqiqotlarimizda ideal maqsad va uning ahamiyatini tadqiq etish susaygan.
Aslida ideal  maqsad o‘quvchilar  ongida boshlang‘ich ta’limda  shakllantirilishi
kutilgan samarani  beradi. O‘quvchilarning qiziqishi,  xohishi  va istagi  hisobga
olingan holda ideal maqsadlarga yo‘naltirilishi tarbiyaning sifatini oshiradi.
E’tibor berilsa, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida oddiy, lekin samara
beradigan metodlarga tayanish maqsadga muvofiq bo‘ladi.
Mamlakatimiz ta’lim tizimida amal qilinayotgan tarbiya tamoyillari milliy va
umuminsoniy xususiyatlarga egaligiga e’tibor berish lozim. Shu sababli hozirgi
zamon boshlang‘ich ta’limi istiqbolli mo‘ljallab amalga oshirilayotganligi bilan
ajralib turadi. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida mazkur masalalarga e’tibor berish
va  ta’lim  tamoyillarini  chuqur  o‘zlashtirish  bo‘lajak  boshlang‘ich  sinf
o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyalari tarkibiga kiradi. 
Didaktikaning  asosiy  tamoyillari.  “Didaktika”  atamasi  grekcha  bo‘lib,
o‘qitish va o‘rgatish ma’nolarini anglatadi. Didaktika deganda ta’lim nazariyasi
tushuniladi.  Shu  jihatdan  didaktika  pedagogikaning  nimaga  o‘qitish,  nimani
o‘qitish va qanday o‘qitish kabi masalalariga javob beradi. 
Logotip
samaradorligiga salbiy ta’sir ko‘rsatadi. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf o‘quvchilari jamoaparvarlikka, o‘zgalarni hurmat qilishga va o‘zini tuta olishga ko‘niktirib borilishi kerak. SHu tariqa ularning kelgusi faoliyati uchun bunday ko‘nikma muhim o‘rin tutadi. Ko‘niktirish metodi tarbiya jarayonida ko‘ndirish, tarbiyalanuvchini hurmat qilish va uni tinglash imkoniyatlarini beradi. 2. O‘rgatish metodi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida bu metod eng muhim yondashuvlarni beradi. Shu jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari insoniylik, ezgulik, adolat kabi fazilatlarga o‘rgatilishi kerak. Buning uchun o‘quvchilarda uchraydigan egoizm, tushunmaslik, noto‘g‘ri tushunish kabi illatlar bosqichma-bosqich isloh qilib borilishi kerak. O‘quvchilarni tushunish ularni fazilatlarga o‘rgatishning eng muhim yo‘lidir. Buning uchun o‘qituvchilar hamisha o‘quvchilarni tushunishi taqoza etiladi. 3. Yo‘naltirish metodi. Bu metodga ko‘ra, o‘quvchilar ideal maqsad va intilishlarga yo‘naltirilishi kerak. Bilim to‘g‘ri berilsa, tarbiya jarayonida o‘quvchilarda ana shunday intilishlar tarkib topadi. Keyingi paytlarda pedagogik ilmiy- tadqiqotlarimizda ideal maqsad va uning ahamiyatini tadqiq etish susaygan. Aslida ideal maqsad o‘quvchilar ongida boshlang‘ich ta’limda shakllantirilishi kutilgan samarani beradi. O‘quvchilarning qiziqishi, xohishi va istagi hisobga olingan holda ideal maqsadlarga yo‘naltirilishi tarbiyaning sifatini oshiradi. E’tibor berilsa, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida oddiy, lekin samara beradigan metodlarga tayanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Mamlakatimiz ta’lim tizimida amal qilinayotgan tarbiya tamoyillari milliy va umuminsoniy xususiyatlarga egaligiga e’tibor berish lozim. Shu sababli hozirgi zamon boshlang‘ich ta’limi istiqbolli mo‘ljallab amalga oshirilayotganligi bilan ajralib turadi. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida mazkur masalalarga e’tibor berish va ta’lim tamoyillarini chuqur o‘zlashtirish bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining kasbiy kompetensiyalari tarkibiga kiradi. Didaktikaning asosiy tamoyillari. “Didaktika” atamasi grekcha bo‘lib, o‘qitish va o‘rgatish ma’nolarini anglatadi. Didaktika deganda ta’lim nazariyasi tushuniladi. Shu jihatdan didaktika pedagogikaning nimaga o‘qitish, nimani o‘qitish va qanday o‘qitish kabi masalalariga javob beradi.
Didaktikaning asosiy jihatlari quyidagilardan iborat:
1) didaktik vositalar va tarqatmalar: zaruriy jihozlar kompьyuter vositalari,
modellar va maketlar, ko‘rgazmalar va texnik vositalar;
2) didaktik materiallar: pedagogtomonidan tayyorlanadigan dars materiallari
va mustaqil ta’lim topshiriqlari.
Didaktikaning  asosini  qobiliyat  tashkil  etadi.  Bunda  bo‘lajak
o‘qituvchilarning  qobiliyatini  rivojlantirish  ularni  didaktik  texnologiyalar  bilan
qurollantirish  nazarda  tutiladi.  Bu  o‘rinda  didaktikaning  asosiy  tamoyillarini
taqdim etamiz.
Eng avvalo  didaktika nazariyasi tamoyilini o‘zlashtirish maqsadga muvofiq
bo‘ladi.  Bugungi  kunda  didaktika  nazariyasiga  doir  quyidagi  kontsepsiyalar
mavjud:
1)  didaktik qomusiylik konsepsiyasi: bunda pedagogik ta’lim bo‘yicha to‘liq
ilmiy ma’lumot berish nazarda tutiladi;
2)  didaktik pragmatizm konsepsiyasi: bunda amaliyotga yo‘naltirilgan ta’lim
berishga asoslaniladi;
3)  funksional materializm didaktik konsepsiyasi:  bunda fanlarning o‘zaro
bog‘liqligi asosida ta’lim berishga ustuvor darajada qaraladi;
4)  o‘qitishning manfaatli didaktik konsepsiyasi: bunda ta’lim oluvchilarning
xoxish istaklarini hisobga olgan holda ta’lim beriladi.
Didaktika nazariyasiga oid bu konsepsiyalar asosida o‘qitish jarayoni tashkil
etiladi.
Didaktikaning  asosiy  tamoyillaridan  biri
 amaliyotdir.  Bu  tamoyil
quyidagilarni qamrab oladi:
1) dars maqsadini belgilash;
2) darsda eng ilg‘or innovatsion texnologiyalarni qo‘llash;
3) ta’lim oluvchilarning bilim va ko‘nikmasini rivojlantirishga e’tibor berish;
4) ta’lim oluvchilarning bilim va tarbiya darajasini baholab borish.
Bularning barchasi o‘qitishning maqsadli tashkil etish va unda ko‘zlangan
samaraga erishishning asosi hisoblanadi. Shu sababli “Tarbiya” fanini  o‘qitish
didaktikasini ishlab chiqish zaruriyat bo‘lib turibdi. Mazkur masalada bizning
yondashuvimiz quyidagicha:
Logotip
Didaktikaning asosiy jihatlari quyidagilardan iborat: 1) didaktik vositalar va tarqatmalar: zaruriy jihozlar kompьyuter vositalari, modellar va maketlar, ko‘rgazmalar va texnik vositalar; 2) didaktik materiallar: pedagogtomonidan tayyorlanadigan dars materiallari va mustaqil ta’lim topshiriqlari. Didaktikaning asosini qobiliyat tashkil etadi. Bunda bo‘lajak o‘qituvchilarning qobiliyatini rivojlantirish ularni didaktik texnologiyalar bilan qurollantirish nazarda tutiladi. Bu o‘rinda didaktikaning asosiy tamoyillarini taqdim etamiz. Eng avvalo didaktika nazariyasi tamoyilini o‘zlashtirish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bugungi kunda didaktika nazariyasiga doir quyidagi kontsepsiyalar mavjud: 1) didaktik qomusiylik konsepsiyasi: bunda pedagogik ta’lim bo‘yicha to‘liq ilmiy ma’lumot berish nazarda tutiladi; 2) didaktik pragmatizm konsepsiyasi: bunda amaliyotga yo‘naltirilgan ta’lim berishga asoslaniladi; 3) funksional materializm didaktik konsepsiyasi: bunda fanlarning o‘zaro bog‘liqligi asosida ta’lim berishga ustuvor darajada qaraladi; 4) o‘qitishning manfaatli didaktik konsepsiyasi: bunda ta’lim oluvchilarning xoxish istaklarini hisobga olgan holda ta’lim beriladi. Didaktika nazariyasiga oid bu konsepsiyalar asosida o‘qitish jarayoni tashkil etiladi. Didaktikaning asosiy tamoyillaridan biri amaliyotdir. Bu tamoyil quyidagilarni qamrab oladi: 1) dars maqsadini belgilash; 2) darsda eng ilg‘or innovatsion texnologiyalarni qo‘llash; 3) ta’lim oluvchilarning bilim va ko‘nikmasini rivojlantirishga e’tibor berish; 4) ta’lim oluvchilarning bilim va tarbiya darajasini baholab borish. Bularning barchasi o‘qitishning maqsadli tashkil etish va unda ko‘zlangan samaraga erishishning asosi hisoblanadi. Shu sababli “Tarbiya” fanini o‘qitish didaktikasini ishlab chiqish zaruriyat bo‘lib turibdi. Mazkur masalada bizning yondashuvimiz quyidagicha:
-  “Tarbiya” fanini o‘qitishda tarbiyalanuvchining huquqlarini ustuvor bilish;
-  
mazkur  fanni  o‘qitishda  eng  ilg‘or  pedagogik  va  innovatsion
texnologiyalarga tayanish;
-  har chorak so‘ngida fanning o‘qitish natijalarini monitoring qilib borish.
Bunday yondashuv asosida “Tarbiya” fanini o‘qitish didaktikasini maqsadli
shakllantirish imkoniyati mavjud. 
Mazkur  asoslar  asosida  “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning  yangilangan
didaktikasini  ishlab  chiqish  imkoniyati  bor.  Buning  uchun  O‘zbekiston
Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 14-oktyabrdagi 235-sonli Qarori
bilan  tasdiqlangan  “Tarbiya”  fani  bo‘yicha  umumiy  o‘rta  ta’lim  muassasalari
o‘quvchilariga  qo‘yiladigan  malaka  talablari”ga  asoslanish  maqsadga  muvofiq
bo‘ladi. Mazkur Malaka talablarining “Tarbiya” fanini o‘rganish bosqichlariga
e’tibor bering:
Standart
darajasi
Ta’lim bosqichi
Darajaning nomlanishi
A2
Umumiy  o‘rta  ta’lim  4-sinf
bitiruvchisi
“Tarbiya”
 
fanini
o‘rganishning  tayanch
darajasi
 
E’tibor  berilsa,  “Tarbiya” fanini  o‘rganishda  boshlang‘ich sinflar  tayanch
daraja  hisoblanadi.  Shu  sababli  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  mazkur  fanni
o‘zlashtirishda quyidagi malakalarga ega bo‘lishi kerak: 
- mas’uliyat va majburiyatga amal qiladi;
- hislarini anglaydi va nazorat qila oladi;
- mustaqil sog‘lom fikrlaydi;
- pul topish va sarflash ko‘nikmalariga ega bo‘ladi;
- liderlik sifatini namoyon etadi;
- kreativ sifatlarini namoyon qila oladi va h.k.
Aynan  mana  shu  malaka  talablari  asosida  “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning
didaktik  asoslarini  ishlab  chiqish  mumkin.  Buning  natijasida  ushbu  fanning
didaktik asoslari zamon talablari va fanning vazifalarini amalga oshirishga tayanch
bo‘ladi.
“Tarbiya”  fanini  o‘qitish  metodlari.  Hozirgi  zamon  O‘zbekiston
Logotip
- “Tarbiya” fanini o‘qitishda tarbiyalanuvchining huquqlarini ustuvor bilish; - mazkur fanni o‘qitishda eng ilg‘or pedagogik va innovatsion texnologiyalarga tayanish; - har chorak so‘ngida fanning o‘qitish natijalarini monitoring qilib borish. Bunday yondashuv asosida “Tarbiya” fanini o‘qitish didaktikasini maqsadli shakllantirish imkoniyati mavjud. Mazkur asoslar asosida “Tarbiya” fanini o‘qitishning yangilangan didaktikasini ishlab chiqish imkoniyati bor. Buning uchun O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasining 2020-yil 14-oktyabrdagi 235-sonli Qarori bilan tasdiqlangan “Tarbiya” fani bo‘yicha umumiy o‘rta ta’lim muassasalari o‘quvchilariga qo‘yiladigan malaka talablari”ga asoslanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Mazkur Malaka talablarining “Tarbiya” fanini o‘rganish bosqichlariga e’tibor bering: Standart darajasi Ta’lim bosqichi Darajaning nomlanishi A2 Umumiy o‘rta ta’lim 4-sinf bitiruvchisi “Tarbiya” fanini o‘rganishning tayanch darajasi E’tibor berilsa, “Tarbiya” fanini o‘rganishda boshlang‘ich sinflar tayanch daraja hisoblanadi. Shu sababli boshlang‘ich sinf o‘quvchilari mazkur fanni o‘zlashtirishda quyidagi malakalarga ega bo‘lishi kerak: - mas’uliyat va majburiyatga amal qiladi; - hislarini anglaydi va nazorat qila oladi; - mustaqil sog‘lom fikrlaydi; - pul topish va sarflash ko‘nikmalariga ega bo‘ladi; - liderlik sifatini namoyon etadi; - kreativ sifatlarini namoyon qila oladi va h.k. Aynan mana shu malaka talablari asosida “Tarbiya” fanini o‘qitishning didaktik asoslarini ishlab chiqish mumkin. Buning natijasida ushbu fanning didaktik asoslari zamon talablari va fanning vazifalarini amalga oshirishga tayanch bo‘ladi. “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlari. Hozirgi zamon O‘zbekiston
boshlang‘ich ta’limida “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlarini aniq belgilab olish
zaruriyat bo‘lib turibdi. Mazkur masalada bizning fikrimizcha,  quyidagi o‘qitish
metodlari muhim o‘rin tutadi:
1)  o‘qitishning innovatsion metodlariga tayanish;
2)  “Tarbiya” fanini o‘qitishda eng oson va eng qulay metodlarga tayanish;
3)  mazkur  fanni  o‘qitish  jarayonida  modellashtirishga  asosiy  e’tiborni
qaratish.
Bu metodlar quyidagi mazmunlarga ega:
a)  o‘qitishning innovatsion metodlari: axborot-kommunikatsion vositalariga
tayangan metodlar majmui;
b)  eng  oson  va  qulay  metodlar:  maktab  sharoitiga  mos  tushuvchi  va
o‘quvchilarning imkoniyatlarini hisobga oluvchi metodlar majmui (tushuntirish,
o‘qitish, o‘rgatish, o‘zlashtirish, yo‘naltirish va h.k.);
v)  “Tarbiya” fanini o‘qitish jarayonida modellashtirish: bunda har bir dars
maxsus  reja va maxsus  metodlar  hamda texnologiyalardan foydalangan  holda
yangicha uslubda o‘tkazilishi nazarda tutiladi.
Bunday  yondashuv  asosida  mazkur  fanning  o‘qitish  metodlarini  oliy
pedagogik ta’lim jarayonida o‘zlashtirish kutilgan samarani beradi. Shu sababli bu
borada bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari Ustozlar bilan ishlash masalasiga
alohida e’tibor berish lozim.
Bugungi  kunda  “Tarbiya”  fanini  o‘qitishning  metodlarini  tanlashda
quyidagilarga asoslanish kutilgan samarani beradi:
- butun hayot davomida tarbiya olish;
- tarbiya bo‘yicha eng yaxshi tajribalarni o‘zlashtirish;
- dunyoqarash va axloq uyg‘unligiga erishish;
- tarbiyalanuvchining ma’naviy, hissiy, iroda va aql tuyg‘ularini rivojlantirish.
Bunday yondashuv boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning o‘ziga
xos tamoyillarini tanlashga va samarali metodlarga asoslanishga yo‘l ochadi. Oliy
pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari boshlang‘ich
ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlari butunlay yangicha asosda bo‘lishini
anglab  olishi  lozim.  Shu  jihatdan  ta’kidlangan  metodlarni  negizida  quyidagi
yo‘nalishlar mavjud bo‘ladi:
Logotip
boshlang‘ich ta’limida “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlarini aniq belgilab olish zaruriyat bo‘lib turibdi. Mazkur masalada bizning fikrimizcha, quyidagi o‘qitish metodlari muhim o‘rin tutadi: 1) o‘qitishning innovatsion metodlariga tayanish; 2) “Tarbiya” fanini o‘qitishda eng oson va eng qulay metodlarga tayanish; 3) mazkur fanni o‘qitish jarayonida modellashtirishga asosiy e’tiborni qaratish. Bu metodlar quyidagi mazmunlarga ega: a) o‘qitishning innovatsion metodlari: axborot-kommunikatsion vositalariga tayangan metodlar majmui; b) eng oson va qulay metodlar: maktab sharoitiga mos tushuvchi va o‘quvchilarning imkoniyatlarini hisobga oluvchi metodlar majmui (tushuntirish, o‘qitish, o‘rgatish, o‘zlashtirish, yo‘naltirish va h.k.); v) “Tarbiya” fanini o‘qitish jarayonida modellashtirish: bunda har bir dars maxsus reja va maxsus metodlar hamda texnologiyalardan foydalangan holda yangicha uslubda o‘tkazilishi nazarda tutiladi. Bunday yondashuv asosida mazkur fanning o‘qitish metodlarini oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘zlashtirish kutilgan samarani beradi. Shu sababli bu borada bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari Ustozlar bilan ishlash masalasiga alohida e’tibor berish lozim. Bugungi kunda “Tarbiya” fanini o‘qitishning metodlarini tanlashda quyidagilarga asoslanish kutilgan samarani beradi: - butun hayot davomida tarbiya olish; - tarbiya bo‘yicha eng yaxshi tajribalarni o‘zlashtirish; - dunyoqarash va axloq uyg‘unligiga erishish; - tarbiyalanuvchining ma’naviy, hissiy, iroda va aql tuyg‘ularini rivojlantirish. Bunday yondashuv boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning o‘ziga xos tamoyillarini tanlashga va samarali metodlarga asoslanishga yo‘l ochadi. Oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlari butunlay yangicha asosda bo‘lishini anglab olishi lozim. Shu jihatdan ta’kidlangan metodlarni negizida quyidagi yo‘nalishlar mavjud bo‘ladi:
- o‘qitish va tarbiyaning qadriyatlarga asoslanishi;
- tarbiyalanuvchining iroda va aqliy imkoniyatlarini rivojlantirish;
- tarbiyalanuvchida mustaqil fikr va ijtimoiy munosabatlarni shakllantirish.
Bu omillar “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi”
o‘quv fanining asoslarini tashkil etadi. Chunki bu fan aynan tarbiya masalasida
milliy  tajribaning  ustuvorligiga  ahamiyat  beradi  va  o‘qitishning  halqaro
tajribalaridan ijodiy foydalanadi. 
Hozirgi  zamon  jahon  Pedagogikasida  tarbiya  yo‘nalishi  ko‘p  hollarda
elektron-modulli tizimga o‘tmoqda. Bu tizim shaxs tarbiyasida zamonaviylik va
amaliylikni ilk rejaga qo‘yadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari
tarbiya masalasida milliy va jahon xalqlari tajribasini uyg‘un o‘zlashtirishi taqozo
etiladi.
“Tarbiya” fanini o‘qitish texnologiyalari. Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya”
fanini o‘qitishning eng ilg‘or texnologiyalariga asoslanish lozim. Shu ma’noda
bunday texnologiyalarning eng muhimlarini diqqatingizga taqdim etamiz.
1. O‘qitishning elektron-modulli texnologiyasi. Bu texnologiya an’anaviy va
noan’anaviy dars shakllarida kompьyuter asosida o‘qitishga tayanadi. Unga ko‘ra,
kompьyuterda maxsus dastur vositasida o‘qituvchi tomonidan dars materiallari
to‘liq tayyorlanadi va ta’lim oluvchilarning imkoniyatlariga qarab taqdim etib
boriladi. Bu texnologiyada dars materiallarini yangi ma’lumotlar asosida yangilab
borish va multimediyali axborotlarni berish imkoniyatlari mavjud. 
2. O‘qitishning  masofaviy  ta’lim  texnologiyasi.  Bu  texnologiyaga  ko‘ra,
“Tarbiya” fani onlayn tarzida o‘qitiladi. Unda ta’lim oluvchilar bevosita virtual
aloqaga kirishadi. Ayni paytda, mazkur texnologiyada mustaqil ta’lim topshiriqlari
ko‘p bo‘lishi taqozo etiladi. Ta’lim oluvchilar aynan mustaqil ta’lim topshiriqlarini
bajarishi bilan fanni o‘zlashtiradi.
3. Ustoz-shogird  texnologiyasi.  Bu  texnologiyaga  ko‘ra,  har  bir  o‘quvchi
boshlang‘ich  sinf  o‘qituvchilariga  biriktiriladi.  Bunda  har  bir  o‘qituvchi  o‘z
o‘quvchisining tarbiyalanish jarayonini kuzatib boradi va bu ishlarni “Tarbiya” fani
o‘qituvchisi muvofiqlashtiradi. Mavjud ta’limga oid me’yoriy hujjatlar asosida
o‘quvchisining  tarbiyalanganlik  darajasi  yuqori  bo‘lgan  o‘qituvchilar  Maktab
rahbariyati  tomonidan  moddiy  rag‘batlantirib  boriladi.  Mazkur  texnologiya
Logotip
- o‘qitish va tarbiyaning qadriyatlarga asoslanishi; - tarbiyalanuvchining iroda va aqliy imkoniyatlarini rivojlantirish; - tarbiyalanuvchida mustaqil fikr va ijtimoiy munosabatlarni shakllantirish. Bu omillar “Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitish metodikasi” o‘quv fanining asoslarini tashkil etadi. Chunki bu fan aynan tarbiya masalasida milliy tajribaning ustuvorligiga ahamiyat beradi va o‘qitishning halqaro tajribalaridan ijodiy foydalanadi. Hozirgi zamon jahon Pedagogikasida tarbiya yo‘nalishi ko‘p hollarda elektron-modulli tizimga o‘tmoqda. Bu tizim shaxs tarbiyasida zamonaviylik va amaliylikni ilk rejaga qo‘yadi. Shu sababli bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari tarbiya masalasida milliy va jahon xalqlari tajribasini uyg‘un o‘zlashtirishi taqozo etiladi. “Tarbiya” fanini o‘qitish texnologiyalari. Boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishning eng ilg‘or texnologiyalariga asoslanish lozim. Shu ma’noda bunday texnologiyalarning eng muhimlarini diqqatingizga taqdim etamiz. 1. O‘qitishning elektron-modulli texnologiyasi. Bu texnologiya an’anaviy va noan’anaviy dars shakllarida kompьyuter asosida o‘qitishga tayanadi. Unga ko‘ra, kompьyuterda maxsus dastur vositasida o‘qituvchi tomonidan dars materiallari to‘liq tayyorlanadi va ta’lim oluvchilarning imkoniyatlariga qarab taqdim etib boriladi. Bu texnologiyada dars materiallarini yangi ma’lumotlar asosida yangilab borish va multimediyali axborotlarni berish imkoniyatlari mavjud. 2. O‘qitishning masofaviy ta’lim texnologiyasi. Bu texnologiyaga ko‘ra, “Tarbiya” fani onlayn tarzida o‘qitiladi. Unda ta’lim oluvchilar bevosita virtual aloqaga kirishadi. Ayni paytda, mazkur texnologiyada mustaqil ta’lim topshiriqlari ko‘p bo‘lishi taqozo etiladi. Ta’lim oluvchilar aynan mustaqil ta’lim topshiriqlarini bajarishi bilan fanni o‘zlashtiradi. 3. Ustoz-shogird texnologiyasi. Bu texnologiyaga ko‘ra, har bir o‘quvchi boshlang‘ich sinf o‘qituvchilariga biriktiriladi. Bunda har bir o‘qituvchi o‘z o‘quvchisining tarbiyalanish jarayonini kuzatib boradi va bu ishlarni “Tarbiya” fani o‘qituvchisi muvofiqlashtiradi. Mavjud ta’limga oid me’yoriy hujjatlar asosida o‘quvchisining tarbiyalanganlik darajasi yuqori bo‘lgan o‘qituvchilar Maktab rahbariyati tomonidan moddiy rag‘batlantirib boriladi. Mazkur texnologiya
boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda eng muhim yondashuvlardan
hisoblanadi.
Hozirgi  zamon  oliy  pedagogik  ta’lim  jarayonida  o‘qitishning  ana  shu
innovatsion  texnologiyalari  amalga  kiritilmoqda.  Shu  sababli  “Tarbiya”  fanini
o‘qitish  texnologiyalari  tanlanayotganligida  ana  shunday  zamonaviy  ta’lim  va
tarbiya  texnologiyalarini  tanlashga  e’tibor  berish  maqsadga  muvofiq  bo‘ladi.
Chunki  bugungi  tarbiya  jarayoni  rivolanayotgan  texnik  vositalarga  asoslanishi
bilan  muhim  ahamiyatga  ega.  Ayni  paytda  texnik  vositalarga  asoslangan
texnologiyalar asosida mazkur fanni o‘qitish jarayonida o‘quvchilarda quyidagi
ko‘nikmalarni shakllantirishga diqqat qilish kerak: 
- o‘quvchilarga  kompyuter,  mobil  aloqa  vositasi  o‘qishning  va  tarbiya
olishning tayanchi ekanligini tushuntirish;
- o‘quvchilarning  texnik  vositalardan  bilim  olish  yo‘lida  foydalanishga
o‘rgatish;
- texnik vositalarning imkoniyatlarini baholashda ularning axborot manbaiga
e’tibor berish madaniyatini shakllantirish.
Buning natijasida texnik vositalarga asoslangan texnologiyalardan “Tarbiya”
fanini o‘qitishda oqilona foydalanish malakasiga ega bo‘linadi. 
E’tibor berilsa, “Tarbiya” fani didaktikasi butunlay yangicha yondashuvlar,
tamoyillar  va  texnologiyalarga  asoslanadi.  Bizning  yondashuvimizga  ko‘ra,
mazkur fanning didaktikasi o‘ziga xos tarzda va pedagogik tajribalarning ilg‘or
yondashuvlari asosida ishlab chiqilishi kerak. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim
jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining “Tarbiya” fani didaktikasi
bo‘yicha  tushuncha,  bilim  va  ko‘nikmalarini  shakllantirishda  innovatsion
yondashuvlarga asoslanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. 
  
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar deganda
nimalarni tushunasiz?
2. Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  psixofiziologik  va  ijtimoiy
tamoyillarini nimalar tashkil etadi?
3.  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasi  metodlari  deganda  nimalar
nazarda tutiladi?
Logotip
boshlang‘ich ta’limda “Tarbiya” fanini o‘qitishda eng muhim yondashuvlardan hisoblanadi. Hozirgi zamon oliy pedagogik ta’lim jarayonida o‘qitishning ana shu innovatsion texnologiyalari amalga kiritilmoqda. Shu sababli “Tarbiya” fanini o‘qitish texnologiyalari tanlanayotganligida ana shunday zamonaviy ta’lim va tarbiya texnologiyalarini tanlashga e’tibor berish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Chunki bugungi tarbiya jarayoni rivolanayotgan texnik vositalarga asoslanishi bilan muhim ahamiyatga ega. Ayni paytda texnik vositalarga asoslangan texnologiyalar asosida mazkur fanni o‘qitish jarayonida o‘quvchilarda quyidagi ko‘nikmalarni shakllantirishga diqqat qilish kerak: - o‘quvchilarga kompyuter, mobil aloqa vositasi o‘qishning va tarbiya olishning tayanchi ekanligini tushuntirish; - o‘quvchilarning texnik vositalardan bilim olish yo‘lida foydalanishga o‘rgatish; - texnik vositalarning imkoniyatlarini baholashda ularning axborot manbaiga e’tibor berish madaniyatini shakllantirish. Buning natijasida texnik vositalarga asoslangan texnologiyalardan “Tarbiya” fanini o‘qitishda oqilona foydalanish malakasiga ega bo‘linadi. E’tibor berilsa, “Tarbiya” fani didaktikasi butunlay yangicha yondashuvlar, tamoyillar va texnologiyalarga asoslanadi. Bizning yondashuvimizga ko‘ra, mazkur fanning didaktikasi o‘ziga xos tarzda va pedagogik tajribalarning ilg‘or yondashuvlari asosida ishlab chiqilishi kerak. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining “Tarbiya” fani didaktikasi bo‘yicha tushuncha, bilim va ko‘nikmalarini shakllantirishda innovatsion yondashuvlarga asoslanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar deganda nimalarni tushunasiz? 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixofiziologik va ijtimoiy tamoyillarini nimalar tashkil etadi? 3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasi metodlari deganda nimalar nazarda tutiladi?
4. Abu  Ali  Ibn  Sinoning  “Donishnoma”  (Toshkent,  1990)  asarini  o‘qib
chiqing.
5. Didaktikaning asosiy tamoyillari deganda nimani tushunasiz?
6. “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlarini nimalar tashkil etadi?
7. “Tarbiya” fanini o‘qitish texnologiyalarini bilasizmi?
1-4 -sinf “Tarbiya” darsliklarini o‘rganib chiqing.
Milliy tarbiyaning asosiy tamoyillari. Boshlang‘ich sinflarda “Tarbiya” fanini
o‘qitish    
Reja:
1. Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari
2. “Milliy tarbiya” fani asoslari
3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati
Tayanch tushunchalar:
Tarbiya, nazariya, fan, asos, me’yor, hujjat, o‘qitish, zaruriyat, qaror, bilim,
ko‘nikma, uquv, kompetensiya, amaliyot.
Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonini amalga oshirish o‘ziga xos asosiy
tamoyillar  va  metodlarga  asoslanadi.  Mazkur  mavzuni  o‘zlashtirishda
quyidagilarga e’tibor berish tavsiya etiladi: 
-boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar masalasini
aniqlab olish;
-boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixologik tamoyillarni belgilab
olish;
-boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida ijtimoiy tamoyillarni belgilash.
Bunday yondashuv e’tibor berilsa, uchta tamoyilga asoslanishi  ma’lum
bo‘ladi.  Bular  pedagogik  tamoyillar  (bolaparvarlik,  jismoniy  yetuklik,  aqliy
shakllanganlik),  psixologik  tamoyillar  (ruhiy  yetuklik,  tasavvurga  egalik,
xotiraning  rivojlanganligi)  va  ijtimoiy  tamoyillar  (bolaning  ijtimoiylashuvi,
maktab jamoasiga moslashuvi, faollik). Mazkur tamoyillar asosida boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarini tarbiyalash lozim bo‘ladi. 
Boshlang‘ich ta’limda tarbiyaning quyidagi metodlariga asoslanish zaruriyat
Logotip
4. Abu Ali Ibn Sinoning “Donishnoma” (Toshkent, 1990) asarini o‘qib chiqing. 5. Didaktikaning asosiy tamoyillari deganda nimani tushunasiz? 6. “Tarbiya” fanini o‘qitish metodlarini nimalar tashkil etadi? 7. “Tarbiya” fanini o‘qitish texnologiyalarini bilasizmi? 1-4 -sinf “Tarbiya” darsliklarini o‘rganib chiqing. Milliy tarbiyaning asosiy tamoyillari. Boshlang‘ich sinflarda “Tarbiya” fanini o‘qitish Reja: 1. Tarbiya nazariyasining umumiy xususiyatlari 2. “Milliy tarbiya” fani asoslari 3. “Milliy tarbiya” fanini o‘qitish zaruriyati Tayanch tushunchalar: Tarbiya, nazariya, fan, asos, me’yor, hujjat, o‘qitish, zaruriyat, qaror, bilim, ko‘nikma, uquv, kompetensiya, amaliyot. Boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonini amalga oshirish o‘ziga xos asosiy tamoyillar va metodlarga asoslanadi. Mazkur mavzuni o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish tavsiya etiladi: -boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik tamoyillar masalasini aniqlab olish; -boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida psixologik tamoyillarni belgilab olish; -boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida ijtimoiy tamoyillarni belgilash. Bunday yondashuv e’tibor berilsa, uchta tamoyilga asoslanishi ma’lum bo‘ladi. Bular pedagogik tamoyillar (bolaparvarlik, jismoniy yetuklik, aqliy shakllanganlik), psixologik tamoyillar (ruhiy yetuklik, tasavvurga egalik, xotiraning rivojlanganligi) va ijtimoiy tamoyillar (bolaning ijtimoiylashuvi, maktab jamoasiga moslashuvi, faollik). Mazkur tamoyillar asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalash lozim bo‘ladi. Boshlang‘ich ta’limda tarbiyaning quyidagi metodlariga asoslanish zaruriyat
hisoblanadi:
-
tushuntirish;
-
o‘rgatish;
-
ko‘niktirish;
-
odatlantirish.
Bunda  tushuntirish  metodi  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchisini  ongini
shakllantirishga  asoslanadi.  O‘rgatish  metodi  mazkur  toifadagi  o‘quvchilarda
axloqiy fazilatlarni shakllantirishga tayanadi. Ko‘niktirish metodi boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarida ijtimoiylikni tarkib toptirishni nazarda tutadi. Odatlantirish
metodi  esa  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  bilim  olishga  va  axloqiy  faol
bo‘lishga  ko‘niktirishga  asoslanadi.  Bu  metodlar  vositasida  boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari  dastlabki  bosqichda  pedagogik,  psixologik  va  ijtimoiy  jihatdan
tarbiyalanadi. 
Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf
o‘qituvchilarining  tarbiyaning  asosiy  tamoyillari  va  metodlarini  o‘zlashtirishi
taqoza  etiladi.  Buning  uchun  o‘zlashtirilgan  tarbiya  tamoyillari  va  metodlari
pedagogik amaliyot davrida sinovdan o‘tkazilishi kerak. 
Mavzu bo‘yicha tarbiyaning asosiy tamoyillari va metodlarini o‘zlashtiring.
1-topshiriq:  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  pedagogik  va
psixofiziologik tamoyillarining o‘zaro bog‘liqligini jadvalda qayd eting:
№
Tarbiya qonuniyatlari
Tarbiyaning qaysi tamoyillari
asosida namoyon bo‘ladi
1
o‘quvchilarning jismoniy, aqliy
va ruhiy uyg‘un rivojlanishini
amalga oshirish
2
bolani ko‘niktirish: bolani tarbiya
olish, bilimni egallash va o‘zgalar
bilan ijtimoiy munosabatga
kirishishga yo‘naltirish
Logotip
hisoblanadi: - tushuntirish; - o‘rgatish; - ko‘niktirish; - odatlantirish. Bunda tushuntirish metodi boshlang‘ich sinf o‘quvchisini ongini shakllantirishga asoslanadi. O‘rgatish metodi mazkur toifadagi o‘quvchilarda axloqiy fazilatlarni shakllantirishga tayanadi. Ko‘niktirish metodi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ijtimoiylikni tarkib toptirishni nazarda tutadi. Odatlantirish metodi esa boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini bilim olishga va axloqiy faol bo‘lishga ko‘niktirishga asoslanadi. Bu metodlar vositasida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari dastlabki bosqichda pedagogik, psixologik va ijtimoiy jihatdan tarbiyalanadi. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilarining tarbiyaning asosiy tamoyillari va metodlarini o‘zlashtirishi taqoza etiladi. Buning uchun o‘zlashtirilgan tarbiya tamoyillari va metodlari pedagogik amaliyot davrida sinovdan o‘tkazilishi kerak. Mavzu bo‘yicha tarbiyaning asosiy tamoyillari va metodlarini o‘zlashtiring. 1-topshiriq: Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida pedagogik va psixofiziologik tamoyillarining o‘zaro bog‘liqligini jadvalda qayd eting: № Tarbiya qonuniyatlari Tarbiyaning qaysi tamoyillari asosida namoyon bo‘ladi 1 o‘quvchilarning jismoniy, aqliy va ruhiy uyg‘un rivojlanishini amalga oshirish 2 bolani ko‘niktirish: bolani tarbiya olish, bilimni egallash va o‘zgalar bilan ijtimoiy munosabatga kirishishga yo‘naltirish