MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR – TARBIYA ASOSI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

20,8 KB


MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR – TARBIYA ASOSI
    Reja
1.Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni o‘rganish
2.Milliy qadriyatlarning shaxs kamolotiga tasiri.
Tayanch tushunchalar: Tarbiya, tarbiya jarayoni, tarbiyaviy ishlar, tarbiya fani,
islohotlar, milliy tiklanish.
Mamlakatimizda jismoniy sog‘lom, ma’naviy yеtuk, har tomonlama uyg‘un va
barkamol rivojlangan, mustaqil fikrlaydigan, intellektual salohiyatga, chuqur bilim va
zamonaviy dunyoqarashga ega, Vatanimizning taqdiri va kelajagi uchun mas’uliyatni
o‘z zimmasiga olishga qodir yosh avlodni tarbiyalab voyaga yеtkazish vazifasini
izchil davom ettirish mas’uliyati, eng avvalo, oila zimmasidadir. Ma’naviy-ruhiy
sog‘lom  bolaning dunyoga kelishi  masalasiga  sog‘lom  va ahil  oila mehnatining
samarasi sifatida qarab, oilada o‘zaro hurmat va mehr-muhabbat, yuksak axloqiy va
ma’naviy qadriyatlar muhitini shakllantirish bugungi kunda har birimizning vazifamiz
hisoblanadi. Bu vazifani bajarishda milliy va umuminsoniy qadriyatlarning o‘rni
judayam katta. Qadriyatlar jamiyat rivojining negizi, millatning tarixiy taraqqiyotida
erishilgan muvaffaqiyatlarini avloddan avlodga o‘tkazuvchi qudratli omildir. Tarixiy
taraqqiyot bosqichlariga nazar tashlar ekanmiz, har bir jamiyat, davlat o‘zining milliy
qadriyatlarini  rivojlantirmay  hamda  mustahkamlamay  turib  taraqqiy  etmagan.
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat  Mirziyoyev  raisligida  2021-yil  19-
yanvar kuni ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu borada
davlat  va  jamoat  tashkilotlarining  hamkorligini  kuchaytirish  masalalari  bo‘yicha
Logotip
MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR – TARBIYA ASOSI Reja 1.Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni o‘rganish 2.Milliy qadriyatlarning shaxs kamolotiga tasiri. Tayanch tushunchalar: Tarbiya, tarbiya jarayoni, tarbiyaviy ishlar, tarbiya fani, islohotlar, milliy tiklanish. Mamlakatimizda jismoniy sog‘lom, ma’naviy yеtuk, har tomonlama uyg‘un va barkamol rivojlangan, mustaqil fikrlaydigan, intellektual salohiyatga, chuqur bilim va zamonaviy dunyoqarashga ega, Vatanimizning taqdiri va kelajagi uchun mas’uliyatni o‘z zimmasiga olishga qodir yosh avlodni tarbiyalab voyaga yеtkazish vazifasini izchil davom ettirish mas’uliyati, eng avvalo, oila zimmasidadir. Ma’naviy-ruhiy sog‘lom bolaning dunyoga kelishi masalasiga sog‘lom va ahil oila mehnatining samarasi sifatida qarab, oilada o‘zaro hurmat va mehr-muhabbat, yuksak axloqiy va ma’naviy qadriyatlar muhitini shakllantirish bugungi kunda har birimizning vazifamiz hisoblanadi. Bu vazifani bajarishda milliy va umuminsoniy qadriyatlarning o‘rni judayam katta. Qadriyatlar jamiyat rivojining negizi, millatning tarixiy taraqqiyotida erishilgan muvaffaqiyatlarini avloddan avlodga o‘tkazuvchi qudratli omildir. Tarixiy taraqqiyot bosqichlariga nazar tashlar ekanmiz, har bir jamiyat, davlat o‘zining milliy qadriyatlarini rivojlantirmay hamda mustahkamlamay turib taraqqiy etmagan. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev raisligida 2021-yil 19- yanvar kuni ma’naviy-ma’rifiy ishlar tizimini tubdan takomillashtirish, bu borada davlat va jamoat tashkilotlarining hamkorligini kuchaytirish masalalari bo‘yicha
o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida: “Agar jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot
bo‘lsa, uning joni va ruhi ma’naviyatdir. Biz yangi O‘zbekistonni barpo etishga qaror
qilgan  ekanmiz,  ikkita  mustahkam  ustunga  tayanamiz.  Birinchisi  –  bozor
tamoyillariga asoslangan kuchli iqtisodiyot. Ikkinchisi – ajdodlarimizning boy merosi
va milliy qadriyatlarga asoslangan kuchli ma’naviyat”, – deb e’tirof etdilar. Xo‘sh
qadriyatning o‘zi nima? Qadriyatlar deganda, inson va insoniyat uchun ahamiyatli
bo‘lgan barcha narsalar tushuniladi. Qadriyatlarning mohiyati insonlarning tarixiy
tajriba an’analarini kelgusi avlodlarga to‘la-to‘kis yеtkazish, o‘rgatish, ta’lim-tarbiya
berish orqali  izohlaymiz. Shuning uchun milliy ma’naviy qadriyatlarni e’zozlab,
ardoqlab,  chin  dildan  bajarish  va  ularni  o‘z  holida  saqlash,  shu  bilan  birga,
umuminsoniy  qadriyatlarni  oila  muhitiga  uyg‘unlashtirish  dolzarb  masaladir.
Qadriyatlar  mazmunan  xilma-xil  turlarga  bo‘linib,  hayotning  barcha  jabhalarini
qamrab olgan. Jumladan, inson va uning hayoti eng oliy qadriyat hisoblanadi. Inson
yo‘q joyda biror narsaning qadr-qimmati haqida so‘zlashga hojat ham yo‘q. Shuning
uchun ham inson qadr-qimmatini e’zozlash, uning turmushini yaxshilash, bilimi va
madaniy  saviyasini  rivojlantirish,  sog‘lig‘ini  saqlash,  hayotini  himoya  qilish
davlatimiz  siyosatining  asosiy  yo‘nalishini  tashkil  etadi.  Farzandlarimiz  ongida
axloqiy qadriyatlarni shakllantirish uchun: Vatanga, ota-onaga, o‘tgan avlodlariga
hurmat, muhabbat tushunchalari va tasavvurlarini kengaytirish;  burch, vijdon, insof,
mas’uliyat  haqidagi  tasavvurlarni  vujudga  keltirish;  do‘stlik,  o‘rtoqlik,  qo‘ni-
qo‘shnichilik munosabatlari haqidagi tasavvurlarni kengaytirish hal qilinishi kerak
bo‘lgan dastlabki vazifadir. Estetik qadriyatlar farzandlarimizning estetik sezgi va
idrokini  tarbiyalash,  tashqi  va  ichki  go‘zalligini  shakllantirishdir.  Ularda  estetik
qadriyatlarni shakllantirish uchun:  bola ongida ota-bobolarimizdan bizgacha yеtib
kelgan  amaliy,  me’morchilik,  musiqa  va  san’at  asarlarini,  shuningdek,  turli
xarakterdagi bayramlarni asrab-avaylash tuyg‘usini shakllantirish; go‘zallikka baho
berish, haqiqiy go‘zallikni soxta go‘zallikdan ajrata olish; tabiatning nozik, nafis
go‘zalliklarini ko‘rish, his etishni rivojlantirish talab etiladi. Qadriyatlar amal qilish
doirasiga ko‘ra, milliy va umuminsoniy turlarga bo‘linadi. Insonning qaysi millatga
mansub ekanligi haqida tasavvuri faqat g‘oyagina emas, balki tuyg‘u hamdir. Insonda
milliy ong Marufova Gulnora Maxmudovna, Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash
vazirining  birinchi  o‘rinbosari  “Zamonaviy  oilada,  farzand  tarbiyasida  milliy  va
Logotip
o‘tkazilgan videoselektor yig‘ilishida: “Agar jamiyat hayotining tanasi iqtisodiyot bo‘lsa, uning joni va ruhi ma’naviyatdir. Biz yangi O‘zbekistonni barpo etishga qaror qilgan ekanmiz, ikkita mustahkam ustunga tayanamiz. Birinchisi – bozor tamoyillariga asoslangan kuchli iqtisodiyot. Ikkinchisi – ajdodlarimizning boy merosi va milliy qadriyatlarga asoslangan kuchli ma’naviyat”, – deb e’tirof etdilar. Xo‘sh qadriyatning o‘zi nima? Qadriyatlar deganda, inson va insoniyat uchun ahamiyatli bo‘lgan barcha narsalar tushuniladi. Qadriyatlarning mohiyati insonlarning tarixiy tajriba an’analarini kelgusi avlodlarga to‘la-to‘kis yеtkazish, o‘rgatish, ta’lim-tarbiya berish orqali izohlaymiz. Shuning uchun milliy ma’naviy qadriyatlarni e’zozlab, ardoqlab, chin dildan bajarish va ularni o‘z holida saqlash, shu bilan birga, umuminsoniy qadriyatlarni oila muhitiga uyg‘unlashtirish dolzarb masaladir. Qadriyatlar mazmunan xilma-xil turlarga bo‘linib, hayotning barcha jabhalarini qamrab olgan. Jumladan, inson va uning hayoti eng oliy qadriyat hisoblanadi. Inson yo‘q joyda biror narsaning qadr-qimmati haqida so‘zlashga hojat ham yo‘q. Shuning uchun ham inson qadr-qimmatini e’zozlash, uning turmushini yaxshilash, bilimi va madaniy saviyasini rivojlantirish, sog‘lig‘ini saqlash, hayotini himoya qilish davlatimiz siyosatining asosiy yo‘nalishini tashkil etadi. Farzandlarimiz ongida axloqiy qadriyatlarni shakllantirish uchun: Vatanga, ota-onaga, o‘tgan avlodlariga hurmat, muhabbat tushunchalari va tasavvurlarini kengaytirish; burch, vijdon, insof, mas’uliyat haqidagi tasavvurlarni vujudga keltirish; do‘stlik, o‘rtoqlik, qo‘ni- qo‘shnichilik munosabatlari haqidagi tasavvurlarni kengaytirish hal qilinishi kerak bo‘lgan dastlabki vazifadir. Estetik qadriyatlar farzandlarimizning estetik sezgi va idrokini tarbiyalash, tashqi va ichki go‘zalligini shakllantirishdir. Ularda estetik qadriyatlarni shakllantirish uchun: bola ongida ota-bobolarimizdan bizgacha yеtib kelgan amaliy, me’morchilik, musiqa va san’at asarlarini, shuningdek, turli xarakterdagi bayramlarni asrab-avaylash tuyg‘usini shakllantirish; go‘zallikka baho berish, haqiqiy go‘zallikni soxta go‘zallikdan ajrata olish; tabiatning nozik, nafis go‘zalliklarini ko‘rish, his etishni rivojlantirish talab etiladi. Qadriyatlar amal qilish doirasiga ko‘ra, milliy va umuminsoniy turlarga bo‘linadi. Insonning qaysi millatga mansub ekanligi haqida tasavvuri faqat g‘oyagina emas, balki tuyg‘u hamdir. Insonda milliy ong Marufova Gulnora Maxmudovna, Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash vazirining birinchi o‘rinbosari “Zamonaviy oilada, farzand tarbiyasida milliy va
umuminsoniy qadriyatlarni shakllantirish masalalari” mavzusidagi respublika ilmiy-
amaliy anjumani materiallari to‘plami 5 va g‘urur bo‘lmasa, u o‘zining qaysi millatga
mansubligini his etmasa, uning milliy qadriyatlarini anglashini tasavvur qilish qiyin.
Shu bilan birga, hammamiz yana bir haqiqatni anglab yеtmoqdamiz, ya’ni faqatgina
chinakam ma’rifatli odam inson qadrini, millat qadriyatlarini, bir so‘z bilan aytganda,
o‘zligini anglashi, erkin va ozod jamiyatda yashashi, mustaqil davlatimizning jahon
hamjamiyatida o‘ziga munosib obro‘li o‘rin egallashi uchun fidoyilik bilan kurashishi
mumkin. Qadimdan bir ma’naviy ruhiy iqlimdan nafas olib kelgan xalqimizning,
ayniqsa, bugungi mas’uliyatli davrda aql, zakovat va shijoat, dunyoviy salohiyat va
milliy g‘urur talab etiladigan bir pallada yana ham yaqinroq va yana ham mehr
oqibatliroq bo‘lishlari lozimligini hayotning o‘zi taqozo qilmoqda. Umuminsoniy
qadriyatlar  milliy  qadriyatlardan  mazmun  jihatdan  chuqur  va  keng  bo‘lib,
umumbashariy  ahamiyat  kasb  etadi.  Umuminsoniy  qadriyatlar  jahondagi  barcha
millatlar,  elatlar  va  xalqlarning  maqsad  va  intilishlariga  muvofiq  keladi.
Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga insoniyat sivilizatsiyasining taraqqiyoti bilan
bog‘liq bo‘lgan umumbashariy muammolar  kiradi. Ulardan eng asosiylari  – yеr
yuzida ilm fanni taraqqiy ettirish, tinchlikni saqlash, xalqaro xavfsizlikni ta’minlash,
turli  kasalliklarning  oldini  olish,  tabiatni  muhofaza  qilish,  qashshoqlik  va
savodsizlikka barham berish, sanoat xomashyosi, energiya manbalari va oziq ovqat
bilan ta’minlash, koinot va jahon okeani resurslarini o‘zlashtirish, dunyo miqyosida
ahamiyatga ega bo‘lgan nodir san’at asarlari, xalq amaliy san’ati, me’morchilik va
musiqiy asarlarni saqlash va kelgusi avlodga yеtkazish kabi muammolar kiradi. Ota-
bobolarimiz  tomonidan  yaratilgan  badiiy,  me’morchilik  va  ma’naviy  asarlar  har
qanday  dur-u  javohirlardan  ham  qimmatliroq  boylikdir.  Ushbu  boyliklar  asrlar
davomida  unga  xizmat  qilyapti.  Eramizdan  oldin  Afina  demokratiyasi  inqirozga
uchraganida  yunon  faylasuflari  qadriyat  masalasini  ko‘targan  edi.  Ular  ijtimoiy-
siyosiy,  huquqiy  tafakkur  tarixida  birinchi  bor  “inson  –  oliy  qadriyat”,  deb
ko‘rsatdilar, olamdagi barcha jihatlarni “insoniylik mezoni” bilan o‘lchashni targ‘ib
etdi.  Buyuk  mutafakkir  Suqrot  esa  “qadriyat  nima?”,  degan  savolga  “har  bir
insonning o‘zligini anglashi”, deb javob berdi. Qadriyatlarning shakllanish makoni
bo‘lgan oila va unga xos bo‘lgan qadriyatlar tizimi jamiyatning kelajagini belgilab
beradi.  Kelajak  avlod  haqida  qayg‘urish,  sog‘lom,  barkamol  naslni  tarbiyalab
Logotip
umuminsoniy qadriyatlarni shakllantirish masalalari” mavzusidagi respublika ilmiy- amaliy anjumani materiallari to‘plami 5 va g‘urur bo‘lmasa, u o‘zining qaysi millatga mansubligini his etmasa, uning milliy qadriyatlarini anglashini tasavvur qilish qiyin. Shu bilan birga, hammamiz yana bir haqiqatni anglab yеtmoqdamiz, ya’ni faqatgina chinakam ma’rifatli odam inson qadrini, millat qadriyatlarini, bir so‘z bilan aytganda, o‘zligini anglashi, erkin va ozod jamiyatda yashashi, mustaqil davlatimizning jahon hamjamiyatida o‘ziga munosib obro‘li o‘rin egallashi uchun fidoyilik bilan kurashishi mumkin. Qadimdan bir ma’naviy ruhiy iqlimdan nafas olib kelgan xalqimizning, ayniqsa, bugungi mas’uliyatli davrda aql, zakovat va shijoat, dunyoviy salohiyat va milliy g‘urur talab etiladigan bir pallada yana ham yaqinroq va yana ham mehr oqibatliroq bo‘lishlari lozimligini hayotning o‘zi taqozo qilmoqda. Umuminsoniy qadriyatlar milliy qadriyatlardan mazmun jihatdan chuqur va keng bo‘lib, umumbashariy ahamiyat kasb etadi. Umuminsoniy qadriyatlar jahondagi barcha millatlar, elatlar va xalqlarning maqsad va intilishlariga muvofiq keladi. Umuminsoniy qadriyatlar turkumiga insoniyat sivilizatsiyasining taraqqiyoti bilan bog‘liq bo‘lgan umumbashariy muammolar kiradi. Ulardan eng asosiylari – yеr yuzida ilm fanni taraqqiy ettirish, tinchlikni saqlash, xalqaro xavfsizlikni ta’minlash, turli kasalliklarning oldini olish, tabiatni muhofaza qilish, qashshoqlik va savodsizlikka barham berish, sanoat xomashyosi, energiya manbalari va oziq ovqat bilan ta’minlash, koinot va jahon okeani resurslarini o‘zlashtirish, dunyo miqyosida ahamiyatga ega bo‘lgan nodir san’at asarlari, xalq amaliy san’ati, me’morchilik va musiqiy asarlarni saqlash va kelgusi avlodga yеtkazish kabi muammolar kiradi. Ota- bobolarimiz tomonidan yaratilgan badiiy, me’morchilik va ma’naviy asarlar har qanday dur-u javohirlardan ham qimmatliroq boylikdir. Ushbu boyliklar asrlar davomida unga xizmat qilyapti. Eramizdan oldin Afina demokratiyasi inqirozga uchraganida yunon faylasuflari qadriyat masalasini ko‘targan edi. Ular ijtimoiy- siyosiy, huquqiy tafakkur tarixida birinchi bor “inson – oliy qadriyat”, deb ko‘rsatdilar, olamdagi barcha jihatlarni “insoniylik mezoni” bilan o‘lchashni targ‘ib etdi. Buyuk mutafakkir Suqrot esa “qadriyat nima?”, degan savolga “har bir insonning o‘zligini anglashi”, deb javob berdi. Qadriyatlarning shakllanish makoni bo‘lgan oila va unga xos bo‘lgan qadriyatlar tizimi jamiyatning kelajagini belgilab beradi. Kelajak avlod haqida qayg‘urish, sog‘lom, barkamol naslni tarbiyalab
yеtishtirishga  intilish  bizning  milliy  xususiyatimizdir.  Bu  muqaddas  zaminda
yashayotgan har bir inson o‘z farzandlarining baxt-u saodati, fazl-u kamolini ko‘rish
uchun butun hayoti davomida kurashadi, mehnat qiladi. Oila hayotning abadiyligi,
avlodlarning  davomiyligini  ta’minlaydigan,  muqaddas  urf  odatlarimizni
sayqallaydigan, shu bilan birga, kelajak nasllar qanday shaxs bo‘lib yеtishishiga
bevosita ta’sir ko‘rsatadigan tarbiya o‘chog‘idir. Oilaga xos an’analar, qadriyatlar,
urf-odatlar
 bola  zuvalasini
 shakllantiradi.  Mustaqil
 Respublikamiz
Konstitutsiyasining  XIV  bobi  Oilaga  bag‘ishlangan  bo‘lib,  o‘zbek  oilasi  va
munosabatlariga doir barcha masalalar to‘laligicha hamda asosli huquqiy himoyani
o‘zida mujassam etgan. Konstitutsiyada o‘zbek oilasining shakllanishidan boshlab
tomonlarning  teng  huquqliligi,  nikoh  tuzishdagi  erkin  roziliklari,  ota-onalar
tomonidan bolalarning ta’minoti va tarbiyasi, farzandlar tomonidan o‘z ota-onalariga
g‘amxo‘rlik qilish kabi masalalar o‘z ifodasini topgan. Shuni g‘urur va faxr bilan
ta’kidlashimiz mumkinki, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining XIV bobi
66-moddasida: “Voyaga yеtgan, mehnatga layoqatli farzandlar o‘z ota-onalari haqida
g‘amxo‘rlik qilishga majburdirlar”, – deb ko‘rsatilishi aynan milliy qadriyatimizning
qonunda aks etishidir. O‘zbek oilasining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri oilada yoshi
ulug‘ qariyalar – bobo va buvilarning yuksak mavqe va martabaga egaligi bo‘lib, ular
hamisha izzat-ikrom qilinadi, barcha masalalarda ular bilan maslahatlashib, so‘ng ish
boshlashga  amal  qilinadi.  O‘zbek  oilasiga  xos  mazkur  xarakterli  xususiyatlarni
alohida e’tirof etib o‘tishdan maqsad shuki, “oila tarbiyasi”ning o‘ziga xos qirralari
ana shundagina to‘la-to‘kis namoyon bo‘ladi. Bu tarbiya jarayonida milliy-madaniy
merosning qanday o‘rin tutishi, salmog‘i, ahamiyati xususida asosliroq fikr yuritish
imkoniyati paydo bo‘ladi. Jumladan, oilada erning mavqeyi balandligi, ayol ham
o‘zining haq-huquqlariga egaligi, farzandlarning ota-onani hurmat qilishini olaylik.
Ko‘p  yillar  davomida  ota-bobolarimiz qalbiga  singib  ketgan  ushbu  qadriyatlarni
bugun yanada sayqallash kerakligini zamon talab etmoqda. Ayniqsa, shiddat bilan
o‘zgarib  borayotgan  hozirgi  zamonda  bema’ni  ta’sirlar  ko‘payib,  ularning
“Zamonaviy  oilada,  farzand  tarbiyasida  milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlarni
shakllantirish masalalari” mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy anjumani materiallari
to‘plami 6 inson va jamiyat hayotida salbiy oqibatlari misli ko‘rilmagan darajada
kuchayib bormoqda. Ayni shu davrda oilaning jamiyatdagi o‘rni juda muhimdir.
Logotip
yеtishtirishga intilish bizning milliy xususiyatimizdir. Bu muqaddas zaminda yashayotgan har bir inson o‘z farzandlarining baxt-u saodati, fazl-u kamolini ko‘rish uchun butun hayoti davomida kurashadi, mehnat qiladi. Oila hayotning abadiyligi, avlodlarning davomiyligini ta’minlaydigan, muqaddas urf odatlarimizni sayqallaydigan, shu bilan birga, kelajak nasllar qanday shaxs bo‘lib yеtishishiga bevosita ta’sir ko‘rsatadigan tarbiya o‘chog‘idir. Oilaga xos an’analar, qadriyatlar, urf-odatlar bola zuvalasini shakllantiradi. Mustaqil Respublikamiz Konstitutsiyasining XIV bobi Oilaga bag‘ishlangan bo‘lib, o‘zbek oilasi va munosabatlariga doir barcha masalalar to‘laligicha hamda asosli huquqiy himoyani o‘zida mujassam etgan. Konstitutsiyada o‘zbek oilasining shakllanishidan boshlab tomonlarning teng huquqliligi, nikoh tuzishdagi erkin roziliklari, ota-onalar tomonidan bolalarning ta’minoti va tarbiyasi, farzandlar tomonidan o‘z ota-onalariga g‘amxo‘rlik qilish kabi masalalar o‘z ifodasini topgan. Shuni g‘urur va faxr bilan ta’kidlashimiz mumkinki, O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining XIV bobi 66-moddasida: “Voyaga yеtgan, mehnatga layoqatli farzandlar o‘z ota-onalari haqida g‘amxo‘rlik qilishga majburdirlar”, – deb ko‘rsatilishi aynan milliy qadriyatimizning qonunda aks etishidir. O‘zbek oilasining o‘ziga xos xususiyatlaridan biri oilada yoshi ulug‘ qariyalar – bobo va buvilarning yuksak mavqe va martabaga egaligi bo‘lib, ular hamisha izzat-ikrom qilinadi, barcha masalalarda ular bilan maslahatlashib, so‘ng ish boshlashga amal qilinadi. O‘zbek oilasiga xos mazkur xarakterli xususiyatlarni alohida e’tirof etib o‘tishdan maqsad shuki, “oila tarbiyasi”ning o‘ziga xos qirralari ana shundagina to‘la-to‘kis namoyon bo‘ladi. Bu tarbiya jarayonida milliy-madaniy merosning qanday o‘rin tutishi, salmog‘i, ahamiyati xususida asosliroq fikr yuritish imkoniyati paydo bo‘ladi. Jumladan, oilada erning mavqeyi balandligi, ayol ham o‘zining haq-huquqlariga egaligi, farzandlarning ota-onani hurmat qilishini olaylik. Ko‘p yillar davomida ota-bobolarimiz qalbiga singib ketgan ushbu qadriyatlarni bugun yanada sayqallash kerakligini zamon talab etmoqda. Ayniqsa, shiddat bilan o‘zgarib borayotgan hozirgi zamonda bema’ni ta’sirlar ko‘payib, ularning “Zamonaviy oilada, farzand tarbiyasida milliy va umuminsoniy qadriyatlarni shakllantirish masalalari” mavzusidagi respublika ilmiy-amaliy anjumani materiallari to‘plami 6 inson va jamiyat hayotida salbiy oqibatlari misli ko‘rilmagan darajada kuchayib bormoqda. Ayni shu davrda oilaning jamiyatdagi o‘rni juda muhimdir.
Vatan  tuprog‘i  oiladan  boshlanadi.  Farzandlarimizning  axloqiy  qiyofasiga  salbiy
ta’sir etadigan ba’zi noxushliklarni ota-onalar seza bilmog‘i lozim. Farzandlar oilaviy
axborot vositalari, matbuot, ilmiy anjuman yangiliklari, badiiy adabiyotlar turlaridan
foydalanishlari uchun oilada kerakli shart-sharoit yaratsak, oiladagi muhit yanada
yaxshilanadi.  Bizningcha,  Yangi  O‘zbekiston barpo etilayotgan hozirgi  sharoitda
milliy oilaviy qadriyatlarning o‘rni har qachongidan ham ortib bormoqda. Xulosa
qilib aytganda, milliy va umuminsoniy qadriyatlar jamiyat rivojiga va uning negizi,
millatning  tarixiy  taraqqiyotida  erishilgan  muvaffaqiyatlarini  avloddan  avlodga
yеtkazuvchi qudratli omildir. Shunday ekan, oilada farzandlarimiz bolalik, o‘smirlik,
balog‘at  sari  borishlarida ibratli  dovondan o‘tishi  uchun farzandlarimizga to‘g‘ri
yo‘lni ko‘rsatguvchi bir mayoq bo‘laylik.[Marufova Gulnora Maxmudovna,Mahalla
va oilani qo‘llab-quvvatlash vazirining birinchi o‘rinbosari]
Respublikamizda umuminsoniy qadriyatlar va milliy madaniyatimizni asoslarini
e’tiborga olib ta’lim-tarbiya mazmunini va milliy mafkurani shakllantirib boorish
imkoniyatlari  yaratilmoqda.  Bunga  xalq  og’zaki  ijodi,  pedogogikasi,  mutafakkir,
ma’rifatparvar  pedagog  va  olimlarning  tarbiyaga  axloq-odobga  doir  g’oyalarini
o’rgatib komil insonni ishlari amalga oshmoqda.”Kelajak bugundan boshlanadi”3
deydi dono xalqimiz. Yosh avlodni kelgusi hayoti uni inson qilib ko’rsatuvchi ruhiy
va  ma’naviy  jarayonning  mezonini  belgilaydi.  Bu  borada  ta’lim-tarbiya
samaradorligini oshirish va dunyo talablari darajasiga olib chiqish ta’limni ilg’or
tajribalar  asosida  boyitib borish, yangi  pedagogic  tajribalar  asosida  olib boorish
ayniqsa muhimdir.
Xalq musiqasi og’zaki ijodiyoti, an’analari,urf-odatlari asosida barkamol avlodni
voyaga yetkazish ularni ko’proq o’z millatini sevishga g’ururlanishga shorqano g’oya
va ta’limotlarni o’rganib ularni kelajakka tadbiq etishga zamin yaratiladi.
Mustaqil  Respublikamizda  milliy  madaniyatimizni  o’ziga  xosligini  tiklash,
umumta’lim maktablarida o’quvchilarni badiiy, axloqiy tarbiyalash va kamol toptirish
hozirgi  kunda  dolzarb  vazifalardan  biridir.  Ma’naviy  yetuk  millat  qadriyatlarini
to’g’ri baholashga va uni yanada rivojlantirish imkoniyatiga ega bo’ladi. Demak,
jamiyat  ma’naviyatining  o’sishi  qadriyatlardan  keng  foydalanish  uchun  shart-
sharoitlarni yaratib,qadriyatlarni yanada rivojlantirishga zamin hozirlaydi.Qadriyatlar
ta’rifidan kelib chiqib, umuminsoniy qadriyatlarni quyidagicha ta’riflash mumkin.
Logotip
Vatan tuprog‘i oiladan boshlanadi. Farzandlarimizning axloqiy qiyofasiga salbiy ta’sir etadigan ba’zi noxushliklarni ota-onalar seza bilmog‘i lozim. Farzandlar oilaviy axborot vositalari, matbuot, ilmiy anjuman yangiliklari, badiiy adabiyotlar turlaridan foydalanishlari uchun oilada kerakli shart-sharoit yaratsak, oiladagi muhit yanada yaxshilanadi. Bizningcha, Yangi O‘zbekiston barpo etilayotgan hozirgi sharoitda milliy oilaviy qadriyatlarning o‘rni har qachongidan ham ortib bormoqda. Xulosa qilib aytganda, milliy va umuminsoniy qadriyatlar jamiyat rivojiga va uning negizi, millatning tarixiy taraqqiyotida erishilgan muvaffaqiyatlarini avloddan avlodga yеtkazuvchi qudratli omildir. Shunday ekan, oilada farzandlarimiz bolalik, o‘smirlik, balog‘at sari borishlarida ibratli dovondan o‘tishi uchun farzandlarimizga to‘g‘ri yo‘lni ko‘rsatguvchi bir mayoq bo‘laylik.[Marufova Gulnora Maxmudovna,Mahalla va oilani qo‘llab-quvvatlash vazirining birinchi o‘rinbosari] Respublikamizda umuminsoniy qadriyatlar va milliy madaniyatimizni asoslarini e’tiborga olib ta’lim-tarbiya mazmunini va milliy mafkurani shakllantirib boorish imkoniyatlari yaratilmoqda. Bunga xalq og’zaki ijodi, pedogogikasi, mutafakkir, ma’rifatparvar pedagog va olimlarning tarbiyaga axloq-odobga doir g’oyalarini o’rgatib komil insonni ishlari amalga oshmoqda.”Kelajak bugundan boshlanadi”3 deydi dono xalqimiz. Yosh avlodni kelgusi hayoti uni inson qilib ko’rsatuvchi ruhiy va ma’naviy jarayonning mezonini belgilaydi. Bu borada ta’lim-tarbiya samaradorligini oshirish va dunyo talablari darajasiga olib chiqish ta’limni ilg’or tajribalar asosida boyitib borish, yangi pedagogic tajribalar asosida olib boorish ayniqsa muhimdir. Xalq musiqasi og’zaki ijodiyoti, an’analari,urf-odatlari asosida barkamol avlodni voyaga yetkazish ularni ko’proq o’z millatini sevishga g’ururlanishga shorqano g’oya va ta’limotlarni o’rganib ularni kelajakka tadbiq etishga zamin yaratiladi. Mustaqil Respublikamizda milliy madaniyatimizni o’ziga xosligini tiklash, umumta’lim maktablarida o’quvchilarni badiiy, axloqiy tarbiyalash va kamol toptirish hozirgi kunda dolzarb vazifalardan biridir. Ma’naviy yetuk millat qadriyatlarini to’g’ri baholashga va uni yanada rivojlantirish imkoniyatiga ega bo’ladi. Demak, jamiyat ma’naviyatining o’sishi qadriyatlardan keng foydalanish uchun shart- sharoitlarni yaratib,qadriyatlarni yanada rivojlantirishga zamin hozirlaydi.Qadriyatlar ta’rifidan kelib chiqib, umuminsoniy qadriyatlarni quyidagicha ta’riflash mumkin.
Umuminsoniy qadriyatlar-millat uchun muhim axamiyatga ega bo’lgan etnik jihat va
xususiyatlar  bilan  bog’liq  holdagi  qadriyat  shaklidir.  Umuminsoniy  qadriyatlar
millatning tarixini yashash tarsi, ma’naviyati, madaniyati orqali namoyon bo’ladi.
Ta’lim  jarayonida  umuminsoniy  qadriyatlar  ijtimoiy-tarixiy  hodisani  ifodalaydi.
Ma’naviyat  milliy  urf-odatlar,  tarbiya  an’analari,  axloq-odob  aqidalari,  e’tiqod,
madaniy-ma’rifiy jarayonlar majmuasidir.
Ta’lim  tarbiya  jarayonida  ma’naviy  qadriyatlar  ijtimoiy  tarixiy  hodisani
ifodalaydi. Umuman  xulosa  qilib aytganda bugungi  yoshlarni  mustaqillik ruhida
tarbiyalashdan  maqsad,  ta’lim-tarbiya  samaradorligini  oshirish  bilan  birga
jamiyatimizning iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy salohiyatini ko’tarishga xizmat qiladi.
O’zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligiga erishuvi ta’lim va tarbiyani milliy
shakllantirishga va rivojlantirishga keng yo’l ochib berdi. Milliy tarbiya nazariyasi
o’z  qoidalarini  asoslash  uchun  falsafa,  adabiyot,  etika,  estetika,  pedagogika,
psixologiya kabi fanlardan foydalanadi. Milliy tarbiya hayotning moxiyati ichki aloqa
va munosabatlarini aks ettiradi.Bugungi kunda shunchaki bilim egasi bo’lgan yoshlar
emas,  ijodkor,  iste’dodi  bilan  ajralib  turuvchi  o’quvchilarni  tarbiyalash  zamon
talabidir.  Maktabda  ta’lim  olish  davrida  milliy  tarbiya  o’quvchilarni  turli
qobilyatlarini rivojlantiradi. Tabiatga, jamiyatga qarash tizimi tarkib topadi, jismoniy
kuch quvvatlari yanada mustahkamlanadi. jiga kata e’tibor bergan O’rta Osiyolik
mashhur musiqachilar orasidagi olim rBolaning Yoshi ulg’aygan sari bu faoliyat
tobora  ko’proq  mustaqil  xususiyatga  ega  bo’lib  boraveradi.  Tabiat  va  jamiyat
turmushda  uchraydigan  hodisa  va  sharoitlarni  tushunishga  ham  idrok  etib  o’z
atrofidagilarga  munosabatda  bo’lishiga  ko’nikib  boradi.Umuminsoniy  qadriyatlar
asosida milliy tarbiyaning mazmuni va tashkil etilishi quyidagi vazifalarda o’z aksini
topadi;
1.Tarbiyaning ma’lum maqsadga qaratilganligi.
2. Tarbiyaning insonparvarlik qoidalari.\
3. Tarbiyaning hayot bilan va mehnat bilan bog’liqligi.
4. Tarbiyada milliy madaniy va umuminsoniy qadriyatlarining ustuvorligi.
5. O’quvchilarni yoshi, sinfi, psixologik, fiziologik xususiyatlarini hisobga olish.
Musiqa  san’atining  muhim  xususiyatlaridan  biri  shundaki,  insonning  his-
tuyg’ularini,  kechinmalarini  o’ziga  xos  badiiy  tilda  ifodalaydi.  O’quvchilarni
Logotip
Umuminsoniy qadriyatlar-millat uchun muhim axamiyatga ega bo’lgan etnik jihat va xususiyatlar bilan bog’liq holdagi qadriyat shaklidir. Umuminsoniy qadriyatlar millatning tarixini yashash tarsi, ma’naviyati, madaniyati orqali namoyon bo’ladi. Ta’lim jarayonida umuminsoniy qadriyatlar ijtimoiy-tarixiy hodisani ifodalaydi. Ma’naviyat milliy urf-odatlar, tarbiya an’analari, axloq-odob aqidalari, e’tiqod, madaniy-ma’rifiy jarayonlar majmuasidir. Ta’lim tarbiya jarayonida ma’naviy qadriyatlar ijtimoiy tarixiy hodisani ifodalaydi. Umuman xulosa qilib aytganda bugungi yoshlarni mustaqillik ruhida tarbiyalashdan maqsad, ta’lim-tarbiya samaradorligini oshirish bilan birga jamiyatimizning iqtisodiy, ijtimoiy, siyosiy salohiyatini ko’tarishga xizmat qiladi. O’zbekiston Respublikasining davlat mustaqilligiga erishuvi ta’lim va tarbiyani milliy shakllantirishga va rivojlantirishga keng yo’l ochib berdi. Milliy tarbiya nazariyasi o’z qoidalarini asoslash uchun falsafa, adabiyot, etika, estetika, pedagogika, psixologiya kabi fanlardan foydalanadi. Milliy tarbiya hayotning moxiyati ichki aloqa va munosabatlarini aks ettiradi.Bugungi kunda shunchaki bilim egasi bo’lgan yoshlar emas, ijodkor, iste’dodi bilan ajralib turuvchi o’quvchilarni tarbiyalash zamon talabidir. Maktabda ta’lim olish davrida milliy tarbiya o’quvchilarni turli qobilyatlarini rivojlantiradi. Tabiatga, jamiyatga qarash tizimi tarkib topadi, jismoniy kuch quvvatlari yanada mustahkamlanadi. jiga kata e’tibor bergan O’rta Osiyolik mashhur musiqachilar orasidagi olim rBolaning Yoshi ulg’aygan sari bu faoliyat tobora ko’proq mustaqil xususiyatga ega bo’lib boraveradi. Tabiat va jamiyat turmushda uchraydigan hodisa va sharoitlarni tushunishga ham idrok etib o’z atrofidagilarga munosabatda bo’lishiga ko’nikib boradi.Umuminsoniy qadriyatlar asosida milliy tarbiyaning mazmuni va tashkil etilishi quyidagi vazifalarda o’z aksini topadi; 1.Tarbiyaning ma’lum maqsadga qaratilganligi. 2. Tarbiyaning insonparvarlik qoidalari.\ 3. Tarbiyaning hayot bilan va mehnat bilan bog’liqligi. 4. Tarbiyada milliy madaniy va umuminsoniy qadriyatlarining ustuvorligi. 5. O’quvchilarni yoshi, sinfi, psixologik, fiziologik xususiyatlarini hisobga olish. Musiqa san’atining muhim xususiyatlaridan biri shundaki, insonning his- tuyg’ularini, kechinmalarini o’ziga xos badiiy tilda ifodalaydi. O’quvchilarni
qiziqtiradigan, o’ziga jalb etadigan, zavqlantiradigan sharoit yaratadi. Ulardagi milliy
tarbiyaga oid his-tuyg’ularni o’stirishda muhim ahamiyat kasb etadi.Umumta’lim
maktablarining musiqa madaniyati darslarida umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi kuy-
qo’shiqlar yordamida hakllanadi.Bunday asarlarga DTS musiqa dasturiga kiritilgan
qo’shiq va tinglash uchun asarlarni misol keltirishimiz mumkin. “Salom maktab” Sh.
Yormatov  musiqasi,  “Paxtaoy”  F.  Nazarov  musiqasi,”O’zbekistonim”  Sh.
Ramazonov  musiqasi,  “Oy  Vatanim”  E.SHvarts  musiqasi,  “Ex  orzular”
N.Norxo’jayev  musiqasi  kabi  qo’shiqlar  o’quvchilarda  vatanga  muhabbat,  milliy
qadriyatlarga  xurmat  tuygularini  tarbiyalaydi.  Umumta’lim  maktablarida
umuminsoniy  qadriyatlarni  o’quvchilarga  tanishtirib  borishni  ahamiyati
katta.Boshlang’ich sinflarda umuminsoniy qadriyatlarni o’rganishda suhbat, hikoya,
savol-javob va qo’shimcha adabiyotlardan unumli foydalanish lozim. Umuminsoniy
qadriyatlar  asosida  ommaviy  kuy-qo’shiqlarni  o’rganishdan  oldin  ularga  asar
xususiyatini badiiy-g’oyaviy kelib chiqish tarixi haqida qisqacha suhbat o’tkazish
maqsadga muofiqdir. Umuminsoniy qadriyatlarni o’rganishda boshqa fanlar bilan,
masalan, adabiyot darslarida o’tiladigan mavzular bilan bog’lab olib borish maqsadga
muvofiqdir.  To’rtinchi  sinf  o’quvchilari  bilan  xalq  musiqa  san’atining  asosiy
xususiyatlari, ommaviy janrlari, an’analari haqida tushuncha berib, ular uzoq tarixga
ega ekanliklarini soda, ravon, yorqin ohangda ijro etilishini tushuntirish shuningdek
ularni  ijro etadigan hofizlar, xonandalar, folklore guruhlar  haqida  savol-javoblar
o’tkazish  kerak.  Milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlar  xalqimizning  milliy  iftixori
hisoblanadi.
Asrlar  davomida  mehnat,  kurash  va  ijod  jarayonida  u  kishilarni  ezgulikka
yetaklovchi  ilhom  manbai  bo’lib  kelmoqda.  Musiqa  tilsiz  falsafa  deb  bejiz
aytilmagan.Inson  qo’shiq  bilan,  musiqa  bilan  tirik.  Kuy-qo’shiqlarsiz  hayotning
mazmunini, atrofdagi  go’zallikni  tasavvur  etish  qiyin.Qo’shiq zavq  ehtiyoji, eng
go’zal,  eng  oliyjanob  orzu  va  hayotiy  g’oya  hayqirig’idir.  Musiqa  madaniyati
darslarida  umuminsoniy  qadriyatlar  o’quvchilarni  dunyoqarashi,  musiqiy  didini
rivojlantiradi.
1.  Umuminsoniy  qadriyatlar  o’quvchilarda  milliy  kuy-qo’shiqlarga  ixlos
uyg’otadi. Ularni musiqiy qobiliyatlarini ritm tiyg’usini o’stirib, musiqiy o’quvi va
didini o’stiradi
Logotip
qiziqtiradigan, o’ziga jalb etadigan, zavqlantiradigan sharoit yaratadi. Ulardagi milliy tarbiyaga oid his-tuyg’ularni o’stirishda muhim ahamiyat kasb etadi.Umumta’lim maktablarining musiqa madaniyati darslarida umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi kuy- qo’shiqlar yordamida hakllanadi.Bunday asarlarga DTS musiqa dasturiga kiritilgan qo’shiq va tinglash uchun asarlarni misol keltirishimiz mumkin. “Salom maktab” Sh. Yormatov musiqasi, “Paxtaoy” F. Nazarov musiqasi,”O’zbekistonim” Sh. Ramazonov musiqasi, “Oy Vatanim” E.SHvarts musiqasi, “Ex orzular” N.Norxo’jayev musiqasi kabi qo’shiqlar o’quvchilarda vatanga muhabbat, milliy qadriyatlarga xurmat tuygularini tarbiyalaydi. Umumta’lim maktablarida umuminsoniy qadriyatlarni o’quvchilarga tanishtirib borishni ahamiyati katta.Boshlang’ich sinflarda umuminsoniy qadriyatlarni o’rganishda suhbat, hikoya, savol-javob va qo’shimcha adabiyotlardan unumli foydalanish lozim. Umuminsoniy qadriyatlar asosida ommaviy kuy-qo’shiqlarni o’rganishdan oldin ularga asar xususiyatini badiiy-g’oyaviy kelib chiqish tarixi haqida qisqacha suhbat o’tkazish maqsadga muofiqdir. Umuminsoniy qadriyatlarni o’rganishda boshqa fanlar bilan, masalan, adabiyot darslarida o’tiladigan mavzular bilan bog’lab olib borish maqsadga muvofiqdir. To’rtinchi sinf o’quvchilari bilan xalq musiqa san’atining asosiy xususiyatlari, ommaviy janrlari, an’analari haqida tushuncha berib, ular uzoq tarixga ega ekanliklarini soda, ravon, yorqin ohangda ijro etilishini tushuntirish shuningdek ularni ijro etadigan hofizlar, xonandalar, folklore guruhlar haqida savol-javoblar o’tkazish kerak. Milliy va umuminsoniy qadriyatlar xalqimizning milliy iftixori hisoblanadi. Asrlar davomida mehnat, kurash va ijod jarayonida u kishilarni ezgulikka yetaklovchi ilhom manbai bo’lib kelmoqda. Musiqa tilsiz falsafa deb bejiz aytilmagan.Inson qo’shiq bilan, musiqa bilan tirik. Kuy-qo’shiqlarsiz hayotning mazmunini, atrofdagi go’zallikni tasavvur etish qiyin.Qo’shiq zavq ehtiyoji, eng go’zal, eng oliyjanob orzu va hayotiy g’oya hayqirig’idir. Musiqa madaniyati darslarida umuminsoniy qadriyatlar o’quvchilarni dunyoqarashi, musiqiy didini rivojlantiradi. 1. Umuminsoniy qadriyatlar o’quvchilarda milliy kuy-qo’shiqlarga ixlos uyg’otadi. Ularni musiqiy qobiliyatlarini ritm tiyg’usini o’stirib, musiqiy o’quvi va didini o’stiradi