MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR-TARBIYA ASOSI (Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni o’rganish, Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va rivojlantirish)
Yuklangan vaqt
2024-04-13
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
34,6 KB
ILMIYBAZA.UZ
MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR-TARBIYA ASOSI
Reja:
1.
Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni
o’rganish.
2.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va
rivojlantirish.
3.
Milliy qadryatlarning shaxs kamolotiga ta’siri.
4.
Huquqiy tarbiya.
5.
Maktabda
huquqiy
tarbiyani
amalga
oshirish
imkoniyatlari.
Tayanch so’z va iboralar: Tarbiya darslari, milliy qadriyatlar, urf-odatlar
marosimlar, shaxs kamoloti, huquqiy tarbiya.
Mamlakatimizda fuqarolik jamiyatini barpo etish va mustahkamlash,
demokratik islohotlarni chuqurlashtirish, uning qonuniy zaminlari huquqiy
asoslarini takomillashtirish fuqarolarning siyosiy-huquqiy faolligiga, onglilik,
bilimdonlik darajasiga uzviy aloqadorlikdadir. Buning uchun O‘zbekistonning har
bir fuqarosi, eng avvalo, hayotimizning Asosiy qonuni -O‘zbekiston Respublikasi
Konstitutsiyasi, uning har bir moddasini puxta o‘rganishi lozim. Konstitutsiyada
inson huquqlarining davlat huquqidan ustuvorligi tamoyili qonun yo‘li bilan belgilab
qo‘yilgan bo‘lib, Prezidentimiz tomonidan ta’kidlanganidek, fuqarolar manfaati
ustunligi qonuniy ravishda mustahkamlangan va kafolatlangan. Unda inson, uning
hozirgi erki, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa huquq hamda erkinliklari muqaddas
bo‘lib, davlat himoyasida deyilgan.
Yuqorida keltirilgan talab va vazifalarni amalda joriy qilish, asosan, ta’lim-
tarbiya muassasalaridan boshlanadi. Ushbu ma’noda o‘quvchilarda fuqarolik
tarbiyasini shakllantirish uchun ularni o‘tmish merosimiz va xalqimizning ming
yillik
qadriyatlari
asosida
ma’lumotlar
berish
maqsadga
muvofiqdir.
O‘quvchilarga fuqaro sifatida o‘z xulq-atvori mazmunini tahlil qilish imkonini
berish lozim. Ya’ni „Bugun xalq farovonligi taraqqiyoti uchun nima qila oldim?“
„Zimmamdagi burchni ado etdimmi?“ tarzidagi savollarga javob topishga o‘rgatish
kerak.
O‘quvchilarga o‘qish, a’lo baholarga o‘zlashtirish, o‘z tafakkuri, qarashini
shakllantirish, bolaga fuqarolik burchini ado etish mas’uliyatini tushuntirib borish
zarur. Fidoyilik, intizomlilik, tashabbuskorlik, qat’iyat, matonat, uyushqoqlik kabi
xislatlar
fuqarolik
tarbiyasini
olib
borish
jarayonida
yuzaga
keladi.
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish uchun ma’lum shart-sharoitlar taqozo
etiladi.
Bular:
1.
Maktabdagi ta’lim-tarbiya jarayoni yuksak darajada uyushtirilishi
kerak.
2.
Fuqarolik tarbiyasi jarayonining muvaffaqiyati o‘quvchilar va
o‘qituvchilar jamoasiningsaviyasigabog‘liq.
3.
Tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo‘lishiga erishish katta
ahamiyat kasbetadi.
4.
Oila, maktab va mahallalarda o‘zaro hamkorlik va hamjihatlikning
yuzaga kelishi fuqarolik tarbiyasi muvaffaqiyatini ta’mnnlaydi.
5. O‘quvchilarni axloqiy va huquqiy me’yorlarga hamda umumiy tartibga
rioya
qilishga
o‘rgatish
va
hokazo.
Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat-munozara, ma’ruza, bahslardan
foydalanish, mashq, test, anketa savollariga javob olish kabilar yuksak natijalarga
olib keladi. Fuqarolik tarbiyasida uning natijasini hisobga olish muhim ahamiyatga
ega. Bunda bolaning tarbiyalanganlik darajasi asos qilib olinadi. Ushbu maqsadda
diagnostika (tashxis qo‘yish), statistik, qiyosiy tahlilni o‘tkazish lozim.
Fuqarolik tarbiyasining tashkil etilishi natijasida kamol top-gan fuqaro o‘zida
quyidagi
sifatlarni
namoyon
eta
olishi
lozim:
— fuqarolik burchini bajara olishi (o‘z vatani, xalqi, ota-onasi oldidagi qarzni his
eta
olishi)
qobiliyatiga
egalik;
— milliy
g‘urur
va
ma’rifatparvarlik
tuyg‘usiga
ega
bo‘lish;
— davlat Konstitutsiyasi, davlat hokimiyati organlari, mamlakat Prezidenti hamda
davlat ramzlari (gerb, bayroq va madhiya)ga nisbatan hurmatda bo‘lish;
— mamlakat
taqdiri
va
istiqboli
uchun
javobgarlik,
mas’ullik;
— ijtimoiy-huquqiy hamda axloqiy me’yorlarga nisbatan hurmat va itoatda bo‘lish;
— mamlakat
milliy
boyliklariga
hurmat
bilan
qarash;
— milliy davlat tili, madaniyati va an’analariga nisbatan ehtiyotkorona
munosabatda
bo‘lish,
ularni
asrash;
— ijtimoiyfaollik;
— demokratik
tamoyillarga
amal
qilish;
— tabiatga nisbatan ehtiyotkorona va mas’uliyatli munosabatda bo‘lish;
— fuqarolarning
huquq
va
burchlarini
hurmat
qilish;
— huquqiy
ong
va
fuqarolik
madaniyatiga
ega
bo‘lish;
— to‘g‘riso‘z,
adolatli,
muruvvatli,
mehribon
bo‘lish;
— o‘z
faoliyati
va
xatti-harakatiga
nisbatan
mas’ulligi;
— baynalmilallik, o‘zga mamlakatlar xalqlariga nisbatan hurmatda bo‘lish va
boshqalar.
Milliy istiqlol mafkurasi mazmuni va mohiyati, demokratik huquqiy davlat
qurishda adolatli fuqarolik jamiyatini shakllantirish yo‘lidan dadil borayotgan
mustaqil O‘zbekistonda fuqarolarning huquqiy bilimlari va huquqiy madaniyatlarini
yuksaltirish g‘oyat muhim va dolzarb ekanligi ustuvor ahamiyat kasb etadi. Milliy
istiqlol mafkurasida Vatanimizning rivojlanishi va istiqboli, mamlakatimizda keng
ko‘lamda o‘tkazilayotgan iqtisodiyot, siyosat, davlat qurilishi, huquqiy tizimini
ma’naviy o‘zgartirish sohasidagi islohotlarning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan
xalqning huquqiy ongi, bilimi va madaniyati darajasiga bog‘liqligi alohida
ta’kidlanadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va
rivojlantirish. Dunyoqarash kishilarning olam va uning o‘zgarishi, rivojlanishi
haqidagi ilmiy, falsafiy, siyosiy, huquqiy, axloqiy, estetik, diniy va hokazo
qarashlari va tasavvurlari majmuasidan iborat. Dunyoqarash ijtimoiy borliqning
in’ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi va u muayyan tarixiy davrda insoniyat
yaratgan
bilimlar
darajasiga
hamda
ijtimoiy
tuzumga
bog‘liq
bo‘ladi.
Dunyoqarash faqat insongagina xos xususiyat bo‘lib, hayvonot dunyosi, boshqa
narsa, buyumlar va mavjudotlar uchun bu hol yotdir. Demak, dunyoqarash bu olam
haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to‘plamidir.
Dunyoqarashning shakllanishi va rivojlanishi murakkab, ko‘p qirrali,
ichki jihatdan bog‘langan jarayon bo‘lib, unda juda ko‘p xilma-xil omillar
qatnashadi, harakat qiladi va o‘zaro bog‘liq bo‘ladi, inson hayotining moddiy
sharoitlari, mikromuhit va makro muhit, ommaviy axborot vositalari, ta’lim va
tarbiya ana shu omillar qatoriga kiradi. Bu omillarning hammasi bir kuch va samara
bilan harakat qilmasligi fanga ma’lum. Shu sababli qarashlar stixiyali tarzda vujudga
kelishining oldini olish hamda dunyoqarashni yo‘naltirilgan tarzda shakllantirish
omillarini boshqarishni o‘rganib olish muhimdir. Dunyoqarashning psixologik
qurilishini bilish emotsional va irodaviy komponentlarni o‘z ichiga oladi.
Dunyoqarashning bilishga oid komponentlari „dunyoni idrok etish, dunyoni mu-
shohada
qilish“,
„dunyoni
tushunish“
singari
terminlar
bilan
ataladi.
Dunyoqarash tarkibiga kishilarning olamni bilish va baholashga oid bo‘lgan
ishonch va e’tiqodlari, niyat va maqsadlari, ideallari, orzu-umidlari, ular faoliyatiga
ma’lum yo‘nalish beruvchi barcha qadriyatlar ham kiradi. Demak, dunyoqarash o‘z
ichiga dunyoni his qilish, dunyoni tushunish jarayonlarida hosil bo‘ladigan iroda,
idrok, kayfiyatlarni ham qamrab oladigan tushunchadir.
Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjud. Uning birinchisini kishilarning
kundalik hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to‘plangan bilimlar,
tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to‘plangan nazariy
bilimlar, g‘oyalar yig‘indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy
bog‘langan bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi. Dunyoqarash qotib qolgan, hech qachon
o‘zgarmaydigan o‘lik g‘oyalar yig‘indisi emas. Jamiyatning o‘zgarishi bilan bir
qatorda u ham doimo rivojlanib, mazmunan o‘zgarib turadi. Buni biz o‘z
jamiyatimiz hayotidan yaqqol ko‘rib turibmiz. Mustaqillik tufayli endilikda
umuminsoniy va milliy qadriyatlarimizga asoslangan, hozirgi davr talabiga javob
beradigan yangi mafkura yaratilmoqda va uning asosida kishilarda yangicha
tafakkur,
dunyoqarash
shakllanib,
rivojlanmoqda.
Faylasuf
olimlarimiz
dunyoqarashning
mifologik,
diniy,
falsafiy
kabi
turlarini
farqlaydilar.
Mifologik
dunyoqarash
(yunoncha
„mifos“ — naql,
rivoyat,
„logos“ — tushuncha, ta’limot) — ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang‘ich davriga
xos bo‘lgan xalq og‘zaki ijodi — naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy
ongning asosiy shaklidir. Mifologik dunyoqarash ilm-fan taraqqiy etmagan
vaziyatda keng tarqalgan ijtimoiy ongning shakli bo‘lib, uning kelib chiqish
sababining asosini insonning o‘zini qurshab turgan olamdan ajralib qarashga ojizligi
tashkil etadi. Shuning uchun ham mifologik dunyoqarashda jamiyat bilan tabiat,
jonli bilan jonsiz narsalar bir xil tarzda ifodalanadi. Diniy dunyoqarashning o‘ziga
xos xususiyati shundaki, u tabiiy va ijtimoiy hodisalar mohiyatini ularning o‘zidan
emas, balki Xudoning qudrati bilan tushuntiradi. U hamma narsada va har qayerda
ilohiy
kuchlarning
ta’siri,
mo‘jizaviy
kuchi
bor, deb
uqtiradi.
Diniy
dunyoqarashning mohiyati dindorlar uchun muqaddas bo‘lib hisoblangan
adabiyotlarda o‘z aksini topgan. Falsafiy dunyoqarash — bu olam haqidagi yaxlit va
sistemalashtirilgan bilimlar yig‘indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy
a’zolarimiz orqali erishilgan ma’lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash
hissiy va aqliy a’zolarimiz tufayli ilm-fan yordamida to‘plangan bilimlar
yig‘indisidir.
Ta’lim jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Yosh avlodda
ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning ilg‘or kishilari
diqqat markazida bo‘lgan. Ilmiy dunyoqarash ijtimoiy tarixiy hodisa sifatida doim
vorislik asosida rivojlanadi. O‘tmish dunyoqarashlari yangi davr dunyoqarashining
ildizini tashkil etib, uni hayotbaxsh oziqa bilan ta’minlab turadi. Ilmiy
dunyoqarashni amalga oshirishda kishi narsa va buyumning, voqea va hodisalarning
ko‘rinib turgan ifodasiga, shakliga qarab emas, balki ularning ichki mohiyatiga,
mazmuniga qarab baho berishi kerak. Inson ongini, tafakkurini faylasuflar
tabiat — materiya rivojlanishining mahsuli deb hisoblaydilar. Odamlar tabiat va
ijtimoiy turmush hodisalariga ilmiy nuqtayi nazardan qarashga asoslanib, bir-
birlariga bo‘lgan munosabatlarini vujudga keltiradilar, shu asosda odam o‘zini o‘zi
bilib oladi. O‘qituvchi o‘quv jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Odam
o‘zining butun umri davomida ham dunyoqarashga doir yangidan-yangi masalalarni
hal qilish bilan shug‘ullanaveradi.
Ilmiy dunyoqarashni shakllantirishda badiiy adabiyot — xalq og‘zaki ijodi,
ertaklar, hikoya va qissalarning ahamiyati beqiyos. Masalan, „Kalila va Dimna“,
„Qobusnoma“, „Ming bir kecha“ kabi durdona asarlarda qissa va mantiqiy bilishga
tegishli matallar, ertaklar, hikoyalar baytlar ko‘p bo‘lib, bu ma’naviy javohirlar
yoshlarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. O‘quvchilar
maktabda ta’lim-tarbiya olish davrida tabiat fanlarining asoslarini o‘rganish bilan
obyektiv dunyodagi predmet va hodisalarning rivojlanishi, ularning o‘zaro
bog‘lanishi, harakati haqida bilimga ega bo‘ladilar. O‘quvchilar bu bilimlar asosida
asta-sekin tabiat qonunlarini bilib oladilar. O‘qitish jarayonida turli tajribalar qilish
va nazariy bilimning amaliy ishlar bilan bog‘lab borilishi natijasida tabiat
qonunlarini bilib, anglab oladilar. Boshlang‘ich sinflarda „Atrofimizdagi olam“,
„Tabiatshunoslik“ fanlarini o‘qitish jarayonida, shuningdek, maktab tajriba yer
maydonlaridagi amaliy ishlar mobaynida o‘quvchilar tabiat qonunlari, hodisalari
bilan ham nazariy, ham amaliy tanishadilar. 1- sinf o‘quvchilari tabiatda ro‘y
berayotgan hodisalarning fasllarga bog‘liq ekanligini o‘rganadilar, tabiat
hodisalarining o‘zaro bog‘liqligi haqida elementar bilim va tushunchaga ega
bo‘ladilar. Masalan, ular tabiatni kuzatish orqali kuz kelishi bilan kunlar sovishini,
xazonrezgilikni, hasharotlarning uyquga kirishini, qushlarning issiq mamlakatlarga
uchib ketishini bilib oladilar. Shuningdek, qishlab qoladigan qushlarni o‘rganish
orqali ularning sovuqda yashashga qanday moslashganliklarini, nimalar bilan
ovqatlanishini bilib oladilar. Ana shu bilimlar asosida bolalar dunyoning
moddiyligini bilib oladilar. Suv, havo, qattiq jismlarni o‘rganish, ularni o‘zaro
taqqoslab ko‘rish orqali bolalar tabiatdagi hamma moddalarning bo‘shliqda ma’lum
o‘rni va o‘z vazni borligini, har bir modda bizning sezgi organlarimizga ta’sir
etishini o‘rganadilar.
Bular bolaga dunyoni anglashni o‘rgatadi, uning haqiqatan ham mavjudligini
asta-sekin anglab olishga yordam beradi. Olimlarimiz tabiatni doimiy rivojlanishda
va o‘zgarishda ekanligini uqtiradilar. Bu ilmiy dunyoqarashning muhim belgisidir.
Buni tushuntirish uchun o‘quvchilar bilan turli kuzatishlar olib boriladi. Masalan,
I — II sinfda ob-havo kalendari yuritish, fasllar almashinishi bilan tabiat
manzarasining o‘zgarishi, qurbaqa tuxumidan itbaliqning paydo bo‘lishi, avval
uning
oldingi
oyoqlari
chiqishi,
so‘ng
vaqt
o‘tishi
bilan
orqa
oyoqlari paydo bo‘lib, dumi yo‘qolib va nihoyat kichkina baqachaning paydo
bo‘lishini kuzatadilar. Bu faktlar orqali o‘quvchilar tabiatda hamma narsa o‘zgaradi,
bu o‘zgarishlar tabiiy sabablarga ko‘ra vujudga keladi, degan xulosaga keladilar.
O‘qituvchi tabiatdagi bu o‘zgarish va taraqqiyot faqat tirik organizmgagina xos
bo‘lmay,
balki
jonsiz
tabiatdagi
moddalar
o‘zgarishiga ham taalluqli ekanligini ko‘rsatishi lozim. Masalan, suv sovuqda
muzlaydi, muz issiqda eriydi va suvga aylanadi, suv isitilsa, qaynaydi va bug‘ga
aylanadi, bunday o‘zgarish tabiatdagi boshqa moddalarga ham, chunonchi: mis,
temir, qo‘rg‘oshin, qalay va boshqa metallarga ham taalluqli bo‘lib, ular ham xuddi
shunday o‘zgaradi, ya’ni eritilsa, suyuqlikka aylanadi, sovitilsa, yana qattiq holatga
qaytadi, degan tushunchalar orqali IV sinfdab tabiatdagi moddalarning uch holati
haqida umumiy xulosaga keladilar.
Sinfdan tashqari ishlar jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish.
Maktabda o‘qitiladigan o‘quv fanlari o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashni
shakllantiradi. Ammo bu yetarli emas. Bu masalani to‘la hal qilish uchun sinfdan
tashqari tashkil etiladigan tarbiyaviy ishlardan ham keng foydalanish lozim. Sinfdan
tashqari ishlarning o‘ziga xos xususiyati bolalarning tashabbuskorligi va
ijodkorligini o‘stirish, nazariy bilimlarini turmush tajribasi bilan to‘la bog‘lash
imkoniyatini beradi. Shuning uchun boshlang‘ich ta’limda sinfdan tashqari ishlarni
tashkil
etish
maqsadga
muvofiqdir.
Sinfdan
tashqari
ishlarni
boshlang‘ich
sinfda
ekskursiya,
maktab
tajriba
maydonchasidagi
ishlar va to‘garaklar ko‘rinishida ham tashkil qilish mumkin.
Tabiatshunoslar
to‘garagida
o‘quvchilar
tabiat
va
undagi
hodisalar,
qishloq
xo‘jaligi
yumushlari
bilan
sinfdagiga
qaraganda
ancha
ko‘p,
kengroq
va
chuqurroq
tanishadilar.
Ular
faqat
tabiat
va undagi voqea-hodisalarnigina o‘rganib qolmay, balki o‘simliklarni o‘stirish,
hayvonlar va qushlarni parvarish qilish, daraxt ko‘chatlari o‘tqizish va boshqa turli
amaliy ishlarni ham bajaradilar. Bu mazmundagi ishlarni bajarish, o‘simliklar va
hayvonlarni parvarish qilish o‘quvchilarning tabiat va qishloq xo‘jaligi
haqidagi
bilimlarini
mustahkamlaydi
va
kengaytiradi,
ularning
ongini yangi tasavvur va tushunchalar bilan boyitadi.
Shunday
qilib,
ilmiy
dunyoqarashni
shakllantirish
bir-ikki,
uch
kishi
yoki
bir
necha
guruh
tomonidan
bo‘lmay,
balki
ko‘pchilik
ijtimoiy
fikr
tomonidan
bajariladigan,
ijtimoiy-tarixiy
xarakterdagi
hodisadir.
Demak,
ilmiy
dunyoqarashni
shakllan-
tirish
kishidan
ko‘p
mehnat,
malaka
talab
qiladigan
murakkab,
sermashaqqat faoliyatdir. Ilmiy dunyoqarashni shakllantirish barkamol shaxs
tarbiyasining
muhim
komponentlaridan
biridir.
Bunda
o‘quvchilarning
yosh
va
o‘ziga
xos
xususiyatlarini
e’tiborga
olish
talab
qilinadi.
Huquqiy tarbiya. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida huquqiy
davlat
qurish
asosiy
maqsad
qilib
qo‘yilganligi
ta’kidlangan.
Ushbu
maqsadni
amalga
oshirish
uchun
aholining
huquqiy
ongini
oshirish
va
huquqiy
madaniyatni
yuksaltirish
muhim
sanaladi.
Fuqarolarning
huquqiy
madaniyatini
yuksaltirish
demokratik
sharoitda
ularning
to‘g‘ri
yashay
va
ishlay
bilishlari
hamda
huqu-
qiy
ta’lim
tarbiyasini
yuksak
tarzda
olib
borish
bilan
bevosita
bog‘liqdir.
Huquqiy
davlat
qurish
jarayonida
barchaning
ishtirok
etishi
muvaffaqiyatlar
garovidir.
Bunga
fuqarolarning
iqtisodiy-
siyosiy,
huquqiy
savodxonligi,
o‘z
haq-huquqlari, burchlari
va
majburiyatlarini
chuqur
anglashi
orqali
erishish
mumkin.
Huquqiy
tarbiya
huquqiy
ta’lim
bilan
(uzviy)
bevosita
bog‘liqdir.
1997- yili
„Jamiyatda
huquqiy
madaniyatni
yuksaltirish“
Dasturi
qabul
qilindi.
Shuningdek,
„Huquqiy
tarbiyani
yax-
shilash,
aholining
huquqiy
madaniyati
darajasini
yuksaltirish,
huquqshunos
kadrlarni
tayyorlash
tizimini
takomillashtirish,
jamoatchilik
fikrini
o‘rganish
haqida“
Prezident
farmoni
imzo-
landi.
Qabul
qilingan
mazkur
qaror
va
qonunlar
barkamol
shaxs
tarbiyasining
muhim
tarkibiy
qismi
bo‘lib,
shaxsning
huquqiy madaniyatini yuksaltirishga qaratilgan.
Huquq — qonun
belgilab
bergan
erk
me’yoridir.
Axloq
esa
odam
zimmasiga
insoniy
majburiyatlarni,
talablarni
yuklaydi.
Huquqiy
ong
huquqiy
madaniyatning
g‘oyat
muhim
qism-
laridan
biri
bo‘lib,
u
eng
avvalo
odamlarning
qonunga
munosa-
batlarini
ifodalovchi
qarashlari
va
e’tiqodlaridan,
ularning
huqu-
qiy
tasavvurlaridan,
intilish
va
tuyg‘ularidan
iboratdir.
Huquqiy ong o‘z ichiga huquqiy tushuncha; huquqiy his-tuyg‘u; xohish-iroda kabi
qismlarni qamrab oladi. Huquqiy tarbiyaning asosiy maqsadi — bu madaniyatni
shakllantirish,
yoshlarni
huquqiy
demokratik
davlat
sharoitida
yashash qobiliyatini tarbiyalashdir. Huquqiy tarbiya vazifalari quyidagilardan
iborat:
— (qonunga)
huquqqa,
jamoatdagi
tartibni
saqlovchi
organ
va shaxslarga hurmat va muomalani shakllantirish;
— O‘zbekiston
Respublikasi
Konstitutsiyasi
qonunchilik
asoslari
zimmasidagi
huquq
va
majburiyatlarni
bilish;
— qonunlar
va
boshqa
huquqiy
hujjatlarga
qat’iy
amal
qilish
va
fuqarolik
burchi
va
mas’uliyatini
chuqur
his
etish;
— qonunbuzarlarga
qarshi
kurashishga
shay
turish;
— huquqiy
demokratik
davlat
insoniylik
prinsiðlariga
hurmat
bilan qarash va h. k. Yoshlarni huquqiy savodxon qilib tarbiyalashda huquqiy
ta’lim
muhim
ahamiyatga
ega.
Huquqiy
ongni
shakllantirish
orqali huquqiy tarbiya me’yorlarini hayotga tatbiq etish muayyan qoidalarga amal
qilishga yordam beradi. Huquqiy ongni oshirish va huquqiy madaniyatni
yuksaltirish O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va boshqa mavjud qonunlar
yoki
huquqiy
me’yoriy
hujjatlar
asosida
amalga
oshiriladi.
Xususan, bu borada „Huquqshunoslik“, „Inson huquqlari“, „Huquqiy tarbiya
uslubiyati“ kurslarini o‘rganish muhim sanaladi. Huquqiy bilim asoslarini
o‘rgatuvchi maxsus ta’lim turlari bilan bir qatorda, huquqiy targ‘ibot-tashviqot
ishlari ham katta ahamiyat kasb etadi. Jumladan, huquqshunoslar ishtiro-
kidagi
muloqotlar, huquqni
muhofaza
qilish
idoralari
xodimlari
bilan
uchrashuvlar,
savol-javob
kechalari
va
shu kabi tashkiliy
tadbirlar ijobiy samara berishi shak-shubhasizdir. Huquqiy bilim — huquqiy
me’yorlardan o‘z faoliyati davomida o‘rinli foydalana bilish qobiliyatidir.
Shuningdek, u shaxsning huquqni anglashi bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, huquqiy
me’yorlarning
hamda
noqonuniylikning,
qonunga
xilof
xatti-
harakatning,
qonunga
munosabatning
kishilar
tomonidan
to‘g‘-
ri anglanilishidir. O‘quvchilarning huquqiy ongini oshirmasdan fuqarolik davlatini
barpo etish murakkab vazifa. Huquqiy ong poydevoriga avvalo oilada asos solinadi.
So‘ngra
ta’lim-tarbiya
muassasalarida
bu
faoliyat
davom
ettiriladi.
Huquqiy tarbiya ishini bolalarning yoshlik chog‘idanoq boshlash zarur. Daho
xalqimiz bu borada ham o‘ziga xos huquqiy tarbiya maktabini yaratgan. Ota-
bolalarimiz bolalarga turli mavzularda ertaklar aytib berish orqali ularning ongida
ilk
huquqiy
tushunchalarni
shakllantirganlar.
„Tekintomoq
bo‘l-
ma“, „Mehnatdan qochma“, „Yolg‘on gapirma“, „Yomonga yaqinlashma“, „Yomon
bilan
yurma“
kabi
ibrat-o‘git
maz-
munidagi
gaplar
ham
kichkintoylar
tasavvurida
ilk
huquqiy
tushunchalarni
paydo
qiladi.
Huquqiy
tarbiya
serqirra,
o‘ta
murakkab,
uzoq
davom
etadigan
jarayondir.
Maktabda huquqiy tarbiyani amalga oshirish imkoniyatlari. Maktabdagi
huquqiy tarbiya o‘z ichiga o‘quvchilarni huquqiy bilimlar bilan qurollantirish,
mazkur bilimlar asosida o‘z xulq-atvoriga nisbatan mas’uliyatli munosabatni
shakllantirish, qonun va qoidalarga rioya qilish muhimligini uqtirish, muayyan
huquq
va
erkinliklardan
foydalanish
yo‘l-yo‘riqlarini
singdiradi
va
qamrab
oladi.
Umumuslubiy
rejadan
kelib
chiqib,
tarbiyaga
kompleks
yondashuv
prinsiði
nuqtayi
nazardan
qaralganda,
uni
g‘oyaviy,
siyosiy,
axloqiy,
estetik
tarbiya
ta’sirining
yig‘in-
disi sifatida tushunish mumkin. Huquqiy tarbiyaning quyidagi uslublarini ajratish
lozim:
1. Huquqiy
ongni
shakllantirish
e’tiqod,
isbot;
huquqiy
mavzularda
suhbatlar,
ma’ruzalar,
hikoyalar;
huquqiy
mavzu-
larga oid bosma materiallarni va san’at asarlarini muhokama qilish.
2. Huquqiy
axloq
asosini,
malakasini,
odatlarini
va
hu-
quqni
himoya
qilish
faoliyati
tajribasini
shakllantirish
usuli:
umumiy talab o‘rnatish, ijodiy o‘yindan foydalanish.
3. Huquqiy tarbiyani kuchaytirish uchun rag‘batlantirish yoki jazo usullarini
qo‘llash.
Maktab
o‘quvchilarini
huquqiy
tarbiyalash
tizimi
ikki
shakldan iborat bo‘lib: og‘zaki va amaliy ishlar ko‘rinishida tashkil etiladi.
Huquqiy tarbiyani amalga oshirishda huquq darslari, fakultativ darslar, bahs-
munozaralar, huquqiy mavzulardagi suhbatlar, konferensiyalar, seminarlar yaxshi
natija beradi. Darhaqiqat, yaxshi dars yirik bir asardir. Huquqshunoslik
darslarida
o‘quvchilar
qonun
va
qay
holatlarda
qonun
buzilishlar
sodir
etilishini
chuqur
idrok
etib
boradilar.
Shuningdek,
ushbu
darslarda
davlat
ramzlari,
ularga
nisbatan
faxr-iftixor,
ona-
Vatanga
cheksiz
mehr
tuyg‘ulari
singdirilib
borilishi
lozim.
Huquqiy
tarbiyaning
og‘zaki
yana
bir
shakli
yoki
ko‘rinishi —
bu qonunchilikning asoslari bo‘yicha fakultativ darslardir. Bunday darslarga
amaliy-tashkiliy tadbirlar, jumladan, qonunni muhofaza qiluvchi idoralar xodimlari,
qonunshunoslar bilan uchrashuvlar, huquqiy mavzuda uyushtirilgan muloqotlarni
o‘tkazish
kiradi.
Tashkiliy
hujjatlarni
tuzish
singari
faoliyatlarni
esa bunga kiritish mumkin emas. Tarbiyaning mustaqil shakli — huquqiy mavzuda
bahs yuritish. Bunda o‘quvchilarning faolligi, huquqiy mavzular bo‘yicha bilimi,
qonuniy
va
noqonuniy
xatti-harakatlar
to‘g‘risidagi
e’tirozlari,
u
yoki
bu
qonunbuzarlarga
nisbatan
qarashlari
aniqlanadi.
Huquqiy tarbiyaning yana bir shakli — bu huquqiy mavzularda suhbatlar, huquqiy
yo‘naltirish,
konferensiyalar,
seminarlar
va
hokazolar
tashkil
etish.
Huquqiy tarbiyada tarbiyalanuvchining shaxsi hisobga olinishi muhim ahamiyatga
ega. Bunga uning yoshi, u o‘sgan muhit, bilim doirasi (darajasi), fe’l-atvori, jinsi,
rivojlanishi,
kuch-quvvati,
tuzilishi
va
hokazolar
kiradi.
Maktab yoshigacha bo‘lgan bolalar uchun, masalan, huquqiy bilimlar elementar
axloqiy bilimlar bilan uyg‘unlashgan holda yo‘naltiriladi. Masalan, kichkintoylarga
har bir narsaning nimasi yaxshi-yu, nimasi yomonligini misollar orqali tushun-
tirish lozim. Aniq vazifalar davlat va huquq masalalari bo‘yicha bilimlar
tizimini
tushunarli
ko‘rinishda
shakllantirish,
davlat
organlari
va
tashkilotlarga,
huquqqa,
qonunchilik
prinsiðlariga,
huquqiy,
majburiy
va
umumiy
ko‘rinishdagi
xulq-atvorni
shakllantirish;
fuqarolarga
har
qanday
qonunbuzarlikka
murosasizlik
ruhini
singdirish;
nafaqat
o‘zi,
balki
davlat,
jamiyat,
boshqa
shaxslar
huquqi
va
manfaatini
himoya
qila
olish
kayfiyatini
shakllantirish.
O‘quv
jarayonida
o‘quvchilarni
huquqiy
tarbiyalash
uslu-
biyati xususiyatlari quyidagilardan kelib chiqadi:
- birinchidan, o‘quvchilarning axloqiy tasavvurlarini to‘g‘ri shakllantirish;
- ikkinchidan,
maktabda
huquqiy
tarbiya
jarayonida
har
bir
holatning
mohiyatini
aniq,
ravshan
va
tushunarli
ravishda
sing-
dirish
muhimligini
ta’kidlab
o‘tish
lozim.
O‘qituvchi
o‘quvchi-
lar ruhiyatida mavzuga katta qiziqish uyg‘ota olishi zarur;
- uchinchidan,
jamiyatda
huquqiy
talablarning
mavjudligi
va mazmun-mohiyati
to‘g‘risidagi
umumiy
tasavvurdan
kelib
chiqqan
holda,
yuqori
sinflarda
o‘quvchilar
ongida
bilimlar
tizi-
mini,
hukumat
va
qonun
chiqaruvchi
organlar,
huquq
institut-
lari,
huquqiy
me’yorlarning
rivojlanish
asoslari,
qonuniyatlari,
shuningdek,
huquq
va
majburiyatga oid
qarorlar
hamda
ularning
bajarilishi
xususida
ma’lumotlar
berib
borilishi
maqsadga
muvo-
fiqdir;
- to‘rtinchidan,
huquqiy
tarbiya
jarayonida
ba’zi
bir
qo-
nunlar matnlarini
o‘qib
berish,
o‘quvchilarga
me’yoriy
qonun-
larning
muhim
moddalarini
yozib
olishga
imkoniyat
va
vaqt
berish joiz;
- beshinchidan,
dars
o‘tish
jarayonida
o‘quvchilarga
davlat
va
huquq
to‘g‘risida
umumiy
tushuncha
berish,
shuningdek,
huquqiy
yo‘nalishlar
(yo‘l-yo‘riqlar)ga
alohida
to‘xtalib
o‘tish
lozim;
- oltinchidan,
o‘qituvchining
ish
quroli
sifatida
unda
davriy
bosma
materiallar,
Oliy
Majlis
sessiyasi
hujjatlari,
farmon
va
qarorlari,
Vazirlar
Mahkamasi
qarorlari
hamda
huquqiy-
me’yoriy hujjatlar bo‘lishi kerak.
O‘qituvchi
o‘qitish
jarayonida
huquqiy
tarbiya
masalalarini
hal
qilishda
o‘quvchining
yoshiga
qarab
(maktab,
litsey,
kollej,
oliygoh
va
hokazo)
huquqiy
tarbiyaning
shakl
va
uslublarini
chuqurlashtirib
borgani
durust.
O‘qituvchining
bor
sa’y-hara-
kati
o‘quvchi
qalbida
o‘z
xatti-harakatiga
nisbatan
chuqur
mas’uliyat
hissini
uyg‘otishdan
iboratdir.
Huquqiy
fanlarni
o‘rganish jarayoni uchta asosiy elementdan tashkil topadi:
a) o‘qituvchi
faoliyati;
b) o‘quvchilar
sa’y-harakati;
d) ta’lim mazmun-mohiyati.
Xususan,
buni
shunday
izohlash
mumkin.
Ushbu
faoliyat
huquqiy
tarbiyaning
maqsadlariga
yo‘naltirilishi
(bo‘ysundi-
rilishi)
va
ularning
bilim
olish
jarayonida
o‘quvchilar
yutuqlari
natijalarida namoyon
bo‘lishidir.
Shu
tarzda
huquqiy
bilimlar
tizimi
(tizimlar)
qay
tarzda
singdirilgani
aniqlanadi
hamda
ting-
lovchilarda
huquqiy
qarashlar
va
axloqiy
e’tiqod
mavzusi
shakllantiriladi. Binobarin, o‘qitish jarayonida barcha pedogogik uslublardan
foydalaniladi:
— tashviqiy
tushuntirishlar;
— axborot
andazalari;
— samarali manbaning muammoli bayonnomasi tadqiqoti.
Huquqiy
tarbiyaning
sinfdan
va
maktabdan
tashqari
faoliyati
quyidagilardan
iborat:
ommaviy,
guruhiy
va
yakka
tartibdagi
faoliyat.
Bunga
kino
va
teleko‘rsatuvlarni
birgalikda
ko‘rish
hamda
shu
asnoda
bahsli
muloqotlar
o‘tkazish;
ekskursiyalar,
kutub-
xonalar,
konferensiyalar,
huquqiy-axloqiy
mavzudagi
suhbat-
lar,
ommaviy
axborot
vositalarini
o‘qish,
o‘yinlar,
insinerov-
kalarni
amalga
oshirishda
maxsus
ish
rejasi
tuzib
olish
mumkin.
Rejada quyidagilarni aks ettirish maqsadga muvofiqdir:
Birinchidan,
huquqiy
tarbiya
vazifalariga
javob
beruvchi
sinfdan va maktabdan tashqari ishlar shakli.
Ikkinchidan, tinglovchilarning qiziqishlarini inobatga olish.
Uchinchidan,
o‘zlashtirish
va
har bir
tadbir
saviyasini yuk-
saltirish va bunday ibratli tadbirlarning davom ettirilishiga e’tiborni qaratish.
To‘rtinchidan, rejaning asosiyligini ta’minlash, bolalar yosh xususiyatlarini
nazarda tutib, har bir ishni shunga moslashtirish.