MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR-TARBIYA ASOSI (Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni o’rganish, Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va rivojlantirish)

Yuklangan vaqt

2024-04-13

Yuklab olishlar soni

1

Sahifalar soni

15

Faytl hajmi

34,6 KB


ILMIYBAZA.UZ 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR-TARBIYA ASOSI 
 
 
Reja: 
1. 
Tarbiya darslarida  milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni 
o’rganish.  
2. 
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va 
rivojlantirish. 
3. 
Milliy qadryatlarning shaxs kamolotiga ta’siri. 
4. 
Huquqiy tarbiya. 
5. 
Maktabda 
huquqiy 
tarbiyani 
amalga 
oshirish 
imkoniyatlari. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ILMIYBAZA.UZ MILLIY URF-ODAT, QADRIYAT VA AN’ANALAR-TARBIYA ASOSI Reja: 1. Tarbiya darslarida milliy qadriyatlar, urf-odat va marosimlarni o’rganish. 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va rivojlantirish. 3. Milliy qadryatlarning shaxs kamolotiga ta’siri. 4. Huquqiy tarbiya. 5. Maktabda huquqiy tarbiyani amalga oshirish imkoniyatlari.
 
Tayanch so’z va iboralar: Tarbiya darslari, milliy qadriyatlar, urf-odatlar 
marosimlar, shaxs kamoloti, huquqiy tarbiya. 
 
 
Mamlakatimizda fuqarolik jamiyatini barpo etish va mustahkamlash, 
demokratik islohotlarni chuqurlashtirish, uning qonuniy zaminlari huquqiy 
asoslarini takomillashtirish fuqarolarning siyosiy-huquqiy faolligiga, onglilik, 
bilimdonlik darajasiga uzviy aloqadorlikdadir.  Buning uchun O‘zbekistonning har 
bir fuqarosi, eng avvalo, hayotimizning Asosiy qonuni -O‘zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasi, uning har bir moddasini puxta o‘rganishi lozim. Konstitutsiyada 
inson huquqlarining davlat huquqidan ustuvorligi tamoyili qonun yo‘li bilan belgilab 
qo‘yilgan bo‘lib, Prezidentimiz tomonidan ta’kidlanganidek, fuqarolar manfaati 
ustunligi qonuniy ravishda mustahkamlangan va kafolatlangan. Unda inson, uning 
hozirgi erki, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa huquq hamda erkinliklari muqaddas 
bo‘lib, davlat himoyasida deyilgan.  
Yuqorida keltirilgan talab va vazifalarni amalda joriy qilish, asosan, ta’lim-
tarbiya muassasalaridan boshlanadi. Ushbu ma’noda o‘quvchilarda fuqarolik 
tarbiyasini shakllantirish uchun ularni o‘tmish merosimiz va xalqimizning ming 
yillik 
qadriyatlari 
asosida 
ma’lumotlar 
berish 
maqsadga 
muvofiqdir. 
O‘quvchilarga fuqaro sifatida o‘z xulq-atvori mazmunini tahlil qilish imkonini 
berish lozim. Ya’ni „Bugun xalq farovonligi taraqqiyoti uchun nima qila oldim?“ 
„Zimmamdagi burchni ado etdimmi?“ tarzidagi savollarga javob topishga o‘rgatish 
kerak. 
O‘quvchilarga o‘qish, a’lo baholarga o‘zlashtirish, o‘z tafakkuri, qarashini 
shakllantirish, bolaga fuqarolik burchini ado etish mas’uliyatini tushuntirib borish 
zarur. Fidoyilik, intizomlilik, tashabbuskorlik, qat’iyat, matonat, uyushqoqlik kabi 
xislatlar 
fuqarolik 
tarbiyasini 
olib 
borish 
jarayonida 
yuzaga 
keladi. 
           Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish uchun ma’lum shart-sharoitlar taqozo 
etiladi.  
Tayanch so’z va iboralar: Tarbiya darslari, milliy qadriyatlar, urf-odatlar marosimlar, shaxs kamoloti, huquqiy tarbiya. Mamlakatimizda fuqarolik jamiyatini barpo etish va mustahkamlash, demokratik islohotlarni chuqurlashtirish, uning qonuniy zaminlari huquqiy asoslarini takomillashtirish fuqarolarning siyosiy-huquqiy faolligiga, onglilik, bilimdonlik darajasiga uzviy aloqadorlikdadir. Buning uchun O‘zbekistonning har bir fuqarosi, eng avvalo, hayotimizning Asosiy qonuni -O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, uning har bir moddasini puxta o‘rganishi lozim. Konstitutsiyada inson huquqlarining davlat huquqidan ustuvorligi tamoyili qonun yo‘li bilan belgilab qo‘yilgan bo‘lib, Prezidentimiz tomonidan ta’kidlanganidek, fuqarolar manfaati ustunligi qonuniy ravishda mustahkamlangan va kafolatlangan. Unda inson, uning hozirgi erki, sha’ni, qadr-qimmati va boshqa huquq hamda erkinliklari muqaddas bo‘lib, davlat himoyasida deyilgan. Yuqorida keltirilgan talab va vazifalarni amalda joriy qilish, asosan, ta’lim- tarbiya muassasalaridan boshlanadi. Ushbu ma’noda o‘quvchilarda fuqarolik tarbiyasini shakllantirish uchun ularni o‘tmish merosimiz va xalqimizning ming yillik qadriyatlari asosida ma’lumotlar berish maqsadga muvofiqdir. O‘quvchilarga fuqaro sifatida o‘z xulq-atvori mazmunini tahlil qilish imkonini berish lozim. Ya’ni „Bugun xalq farovonligi taraqqiyoti uchun nima qila oldim?“ „Zimmamdagi burchni ado etdimmi?“ tarzidagi savollarga javob topishga o‘rgatish kerak. O‘quvchilarga o‘qish, a’lo baholarga o‘zlashtirish, o‘z tafakkuri, qarashini shakllantirish, bolaga fuqarolik burchini ado etish mas’uliyatini tushuntirib borish zarur. Fidoyilik, intizomlilik, tashabbuskorlik, qat’iyat, matonat, uyushqoqlik kabi xislatlar fuqarolik tarbiyasini olib borish jarayonida yuzaga keladi. Fuqarolik tarbiyasini tashkil etish uchun ma’lum shart-sharoitlar taqozo etiladi.
Bular: 
1. 
Maktabdagi ta’lim-tarbiya jarayoni yuksak darajada uyushtirilishi 
kerak. 
2. 
Fuqarolik tarbiyasi jarayonining muvaffaqiyati o‘quvchilar va 
o‘qituvchilar jamoasiningsaviyasigabog‘liq. 
3. 
Tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo‘lishiga erishish katta 
ahamiyat kasbetadi. 
4. 
Oila, maktab va mahallalarda o‘zaro hamkorlik va hamjihatlikning 
yuzaga kelishi fuqarolik tarbiyasi muvaffaqiyatini ta’mnnlaydi. 
5. O‘quvchilarni axloqiy va huquqiy me’yorlarga hamda umumiy tartibga 
rioya 
qilishga 
o‘rgatish 
va 
hokazo. 
            Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat-munozara, ma’ruza, bahslardan 
foydalanish, mashq, test, anketa savollariga javob olish kabilar yuksak natijalarga 
olib keladi. Fuqarolik tarbiyasida uning natijasini hisobga olish muhim ahamiyatga 
ega. Bunda bolaning tarbiyalanganlik darajasi asos qilib olinadi. Ushbu maqsadda 
diagnostika (tashxis qo‘yish), statistik, qiyosiy tahlilni o‘tkazish lozim. 
           Fuqarolik tarbiyasining tashkil etilishi natijasida kamol top-gan fuqaro o‘zida 
quyidagi 
sifatlarni 
namoyon 
eta 
olishi 
lozim: 
— fuqarolik burchini bajara olishi (o‘z vatani, xalqi, ota-onasi oldidagi qarzni his 
eta 
olishi) 
qobiliyatiga 
egalik; 
— milliy 
g‘urur 
va 
ma’rifatparvarlik 
tuyg‘usiga 
ega 
bo‘lish; 
— davlat Konstitutsiyasi, davlat hokimiyati organlari, mamlakat Prezidenti hamda 
davlat ramzlari (gerb, bayroq va madhiya)ga nisbatan hurmatda bo‘lish; 
— mamlakat 
taqdiri 
va 
istiqboli 
uchun 
javobgarlik, 
mas’ullik; 
— ijtimoiy-huquqiy hamda axloqiy me’yorlarga nisbatan hurmat va itoatda bo‘lish; 
— mamlakat 
milliy 
boyliklariga 
hurmat 
bilan 
qarash; 
— milliy davlat tili, madaniyati va an’analariga nisbatan ehtiyotkorona 
munosabatda 
bo‘lish, 
ularni 
asrash; 
— ijtimoiyfaollik; 
— demokratik 
tamoyillarga 
amal 
qilish; 
Bular: 1. Maktabdagi ta’lim-tarbiya jarayoni yuksak darajada uyushtirilishi kerak. 2. Fuqarolik tarbiyasi jarayonining muvaffaqiyati o‘quvchilar va o‘qituvchilar jamoasiningsaviyasigabog‘liq. 3. Tarbiyaviy ishning rejali, uzluksiz, tizimli bo‘lishiga erishish katta ahamiyat kasbetadi. 4. Oila, maktab va mahallalarda o‘zaro hamkorlik va hamjihatlikning yuzaga kelishi fuqarolik tarbiyasi muvaffaqiyatini ta’mnnlaydi. 5. O‘quvchilarni axloqiy va huquqiy me’yorlarga hamda umumiy tartibga rioya qilishga o‘rgatish va hokazo. Fuqarolik tarbiyasini tashkil etishda suhbat-munozara, ma’ruza, bahslardan foydalanish, mashq, test, anketa savollariga javob olish kabilar yuksak natijalarga olib keladi. Fuqarolik tarbiyasida uning natijasini hisobga olish muhim ahamiyatga ega. Bunda bolaning tarbiyalanganlik darajasi asos qilib olinadi. Ushbu maqsadda diagnostika (tashxis qo‘yish), statistik, qiyosiy tahlilni o‘tkazish lozim. Fuqarolik tarbiyasining tashkil etilishi natijasida kamol top-gan fuqaro o‘zida quyidagi sifatlarni namoyon eta olishi lozim: — fuqarolik burchini bajara olishi (o‘z vatani, xalqi, ota-onasi oldidagi qarzni his eta olishi) qobiliyatiga egalik; — milliy g‘urur va ma’rifatparvarlik tuyg‘usiga ega bo‘lish; — davlat Konstitutsiyasi, davlat hokimiyati organlari, mamlakat Prezidenti hamda davlat ramzlari (gerb, bayroq va madhiya)ga nisbatan hurmatda bo‘lish; — mamlakat taqdiri va istiqboli uchun javobgarlik, mas’ullik; — ijtimoiy-huquqiy hamda axloqiy me’yorlarga nisbatan hurmat va itoatda bo‘lish; — mamlakat milliy boyliklariga hurmat bilan qarash; — milliy davlat tili, madaniyati va an’analariga nisbatan ehtiyotkorona munosabatda bo‘lish, ularni asrash; — ijtimoiyfaollik; — demokratik tamoyillarga amal qilish;
— tabiatga nisbatan ehtiyotkorona va mas’uliyatli munosabatda bo‘lish; 
— fuqarolarning 
huquq 
va 
burchlarini 
hurmat 
qilish; 
— huquqiy 
ong 
va 
fuqarolik 
madaniyatiga 
ega 
bo‘lish; 
— to‘g‘riso‘z, 
adolatli, 
muruvvatli, 
mehribon 
bo‘lish; 
— o‘z 
faoliyati 
va 
xatti-harakatiga 
nisbatan 
mas’ulligi; 
— baynalmilallik, o‘zga mamlakatlar xalqlariga nisbatan hurmatda bo‘lish va 
boshqalar.  
     Milliy istiqlol mafkurasi mazmuni va mohiyati, demokratik huquqiy davlat 
qurishda adolatli fuqarolik jamiyatini shakllantirish yo‘lidan dadil borayotgan 
mustaqil O‘zbekistonda fuqarolarning huquqiy bilimlari va huquqiy madaniyatlarini 
yuksaltirish g‘oyat muhim va dolzarb ekanligi ustuvor ahamiyat kasb etadi. Milliy 
istiqlol mafkurasida Vatanimizning rivojlanishi va istiqboli, mamlakatimizda keng 
ko‘lamda o‘tkazilayotgan iqtisodiyot, siyosat, davlat qurilishi, huquqiy tizimini 
ma’naviy o‘zgartirish sohasidagi islohotlarning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan 
xalqning huquqiy ongi, bilimi va madaniyati darajasiga bog‘liqligi alohida 
ta’kidlanadi. 
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va 
rivojlantirish. Dunyoqarash kishilarning olam va uning o‘zgarishi, rivojlanishi 
haqidagi ilmiy, falsafiy, siyosiy, huquqiy, axloqiy, estetik, diniy va hokazo 
qarashlari va tasavvurlari majmuasidan iborat. Dunyoqarash ijtimoiy borliqning 
in’ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi va u muayyan tarixiy davrda insoniyat 
yaratgan 
bilimlar 
darajasiga 
hamda 
ijtimoiy 
tuzumga 
bog‘liq 
bo‘ladi. 
Dunyoqarash faqat insongagina xos xususiyat bo‘lib, hayvonot dunyosi, boshqa 
narsa, buyumlar va mavjudotlar uchun bu hol yotdir. Demak, dunyoqarash bu olam 
haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to‘plamidir.  
Dunyoqarashning shakllanishi va rivojlanishi murakkab, ko‘p qirrali, 
ichki jihatdan bog‘langan jarayon bo‘lib, unda juda ko‘p xilma-xil omillar 
qatnashadi, harakat qiladi va o‘zaro bog‘liq bo‘ladi, inson hayotining moddiy 
sharoitlari, mikromuhit va makro muhit, ommaviy axborot vositalari, ta’lim va 
tarbiya ana shu omillar qatoriga kiradi. Bu omillarning hammasi bir kuch va samara 
— tabiatga nisbatan ehtiyotkorona va mas’uliyatli munosabatda bo‘lish; — fuqarolarning huquq va burchlarini hurmat qilish; — huquqiy ong va fuqarolik madaniyatiga ega bo‘lish; — to‘g‘riso‘z, adolatli, muruvvatli, mehribon bo‘lish; — o‘z faoliyati va xatti-harakatiga nisbatan mas’ulligi; — baynalmilallik, o‘zga mamlakatlar xalqlariga nisbatan hurmatda bo‘lish va boshqalar. Milliy istiqlol mafkurasi mazmuni va mohiyati, demokratik huquqiy davlat qurishda adolatli fuqarolik jamiyatini shakllantirish yo‘lidan dadil borayotgan mustaqil O‘zbekistonda fuqarolarning huquqiy bilimlari va huquqiy madaniyatlarini yuksaltirish g‘oyat muhim va dolzarb ekanligi ustuvor ahamiyat kasb etadi. Milliy istiqlol mafkurasida Vatanimizning rivojlanishi va istiqboli, mamlakatimizda keng ko‘lamda o‘tkazilayotgan iqtisodiyot, siyosat, davlat qurilishi, huquqiy tizimini ma’naviy o‘zgartirish sohasidagi islohotlarning muvaffaqiyati ko‘p jihatdan xalqning huquqiy ongi, bilimi va madaniyati darajasiga bog‘liqligi alohida ta’kidlanadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish va rivojlantirish. Dunyoqarash kishilarning olam va uning o‘zgarishi, rivojlanishi haqidagi ilmiy, falsafiy, siyosiy, huquqiy, axloqiy, estetik, diniy va hokazo qarashlari va tasavvurlari majmuasidan iborat. Dunyoqarash ijtimoiy borliqning in’ikosidir. Unda ijtimoiy turmush aks etadi va u muayyan tarixiy davrda insoniyat yaratgan bilimlar darajasiga hamda ijtimoiy tuzumga bog‘liq bo‘ladi. Dunyoqarash faqat insongagina xos xususiyat bo‘lib, hayvonot dunyosi, boshqa narsa, buyumlar va mavjudotlar uchun bu hol yotdir. Demak, dunyoqarash bu olam haqidagi yaxlit umumiylashtirilgan bilimlar to‘plamidir. Dunyoqarashning shakllanishi va rivojlanishi murakkab, ko‘p qirrali, ichki jihatdan bog‘langan jarayon bo‘lib, unda juda ko‘p xilma-xil omillar qatnashadi, harakat qiladi va o‘zaro bog‘liq bo‘ladi, inson hayotining moddiy sharoitlari, mikromuhit va makro muhit, ommaviy axborot vositalari, ta’lim va tarbiya ana shu omillar qatoriga kiradi. Bu omillarning hammasi bir kuch va samara
bilan harakat qilmasligi fanga ma’lum. Shu sababli qarashlar stixiyali tarzda vujudga 
kelishining oldini olish hamda dunyoqarashni yo‘naltirilgan tarzda shakllantirish 
omillarini boshqarishni o‘rganib olish muhimdir. Dunyoqarashning psixologik 
qurilishini bilish emotsional va irodaviy komponentlarni o‘z ichiga oladi. 
Dunyoqarashning bilishga oid komponentlari „dunyoni idrok etish, dunyoni mu- 
shohada 
qilish“, 
„dunyoni 
tushunish“ 
singari 
terminlar 
bilan 
ataladi. 
             Dunyoqarash tarkibiga kishilarning olamni bilish va baholashga oid bo‘lgan 
ishonch va e’tiqodlari, niyat va maqsadlari, ideallari, orzu-umidlari, ular faoliyatiga 
ma’lum yo‘nalish beruvchi barcha qadriyatlar ham kiradi. Demak, dunyoqarash o‘z 
ichiga dunyoni his qilish, dunyoni tushunish jarayonlarida hosil bo‘ladigan iroda, 
idrok, kayfiyatlarni ham qamrab oladigan tushunchadir. 
Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjud. Uning birinchisini kishilarning 
kundalik hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to‘plangan bilimlar, 
tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to‘plangan nazariy 
bilimlar, g‘oyalar yig‘indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy 
bog‘langan bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi. Dunyoqarash qotib qolgan, hech qachon 
o‘zgarmaydigan o‘lik g‘oyalar yig‘indisi emas. Jamiyatning o‘zgarishi bilan bir 
qatorda u ham doimo rivojlanib, mazmunan o‘zgarib turadi. Buni biz o‘z 
jamiyatimiz hayotidan yaqqol ko‘rib turibmiz. Mustaqillik tufayli endilikda 
umuminsoniy va milliy qadriyatlarimizga asoslangan, hozirgi davr talabiga javob 
beradigan yangi mafkura yaratilmoqda va uning asosida kishilarda yangicha 
tafakkur, 
dunyoqarash 
shakllanib, 
rivojlanmoqda. 
Faylasuf 
olimlarimiz 
dunyoqarashning 
mifologik, 
diniy, 
falsafiy 
kabi 
turlarini 
farqlaydilar. 
              Mifologik 
dunyoqarash 
(yunoncha 
„mifos“ — naql, 
rivoyat, 
„logos“ — tushuncha, ta’limot) — ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang‘ich davriga 
xos bo‘lgan xalq og‘zaki ijodi — naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy 
ongning asosiy shaklidir. Mifologik dunyoqarash ilm-fan taraqqiy etmagan 
vaziyatda keng tarqalgan ijtimoiy ongning shakli bo‘lib, uning kelib chiqish 
sababining asosini insonning o‘zini qurshab turgan olamdan ajralib qarashga ojizligi 
tashkil etadi. Shuning uchun ham mifologik dunyoqarashda jamiyat bilan tabiat, 
bilan harakat qilmasligi fanga ma’lum. Shu sababli qarashlar stixiyali tarzda vujudga kelishining oldini olish hamda dunyoqarashni yo‘naltirilgan tarzda shakllantirish omillarini boshqarishni o‘rganib olish muhimdir. Dunyoqarashning psixologik qurilishini bilish emotsional va irodaviy komponentlarni o‘z ichiga oladi. Dunyoqarashning bilishga oid komponentlari „dunyoni idrok etish, dunyoni mu- shohada qilish“, „dunyoni tushunish“ singari terminlar bilan ataladi. Dunyoqarash tarkibiga kishilarning olamni bilish va baholashga oid bo‘lgan ishonch va e’tiqodlari, niyat va maqsadlari, ideallari, orzu-umidlari, ular faoliyatiga ma’lum yo‘nalish beruvchi barcha qadriyatlar ham kiradi. Demak, dunyoqarash o‘z ichiga dunyoni his qilish, dunyoni tushunish jarayonlarida hosil bo‘ladigan iroda, idrok, kayfiyatlarni ham qamrab oladigan tushunchadir. Dunyoqarashning ikkita darajasi mavjud. Uning birinchisini kishilarning kundalik hayotiy amaliy tajribasi hamda kasbiy faoliyati asosida to‘plangan bilimlar, tasavvurlar, qarashlar tashkil qilsa, ikkinchisini ilm-fan tufayli to‘plangan nazariy bilimlar, g‘oyalar yig‘indisi tashkil etadi. Ularning ikkalasi bir-biri bilan uzviy bog‘langan bo‘lib, bir-birini to‘ldiradi. Dunyoqarash qotib qolgan, hech qachon o‘zgarmaydigan o‘lik g‘oyalar yig‘indisi emas. Jamiyatning o‘zgarishi bilan bir qatorda u ham doimo rivojlanib, mazmunan o‘zgarib turadi. Buni biz o‘z jamiyatimiz hayotidan yaqqol ko‘rib turibmiz. Mustaqillik tufayli endilikda umuminsoniy va milliy qadriyatlarimizga asoslangan, hozirgi davr talabiga javob beradigan yangi mafkura yaratilmoqda va uning asosida kishilarda yangicha tafakkur, dunyoqarash shakllanib, rivojlanmoqda. Faylasuf olimlarimiz dunyoqarashning mifologik, diniy, falsafiy kabi turlarini farqlaydilar. Mifologik dunyoqarash (yunoncha „mifos“ — naql, rivoyat, „logos“ — tushuncha, ta’limot) — ijtimoiy taraqqiyotning eng boshlang‘ich davriga xos bo‘lgan xalq og‘zaki ijodi — naql va afsonalarda gavdalantirilgan ijtimoiy ongning asosiy shaklidir. Mifologik dunyoqarash ilm-fan taraqqiy etmagan vaziyatda keng tarqalgan ijtimoiy ongning shakli bo‘lib, uning kelib chiqish sababining asosini insonning o‘zini qurshab turgan olamdan ajralib qarashga ojizligi tashkil etadi. Shuning uchun ham mifologik dunyoqarashda jamiyat bilan tabiat,
jonli bilan jonsiz narsalar bir xil tarzda ifodalanadi. Diniy dunyoqarashning o‘ziga 
xos xususiyati shundaki, u tabiiy va ijtimoiy hodisalar mohiyatini ularning o‘zidan 
emas, balki Xudoning qudrati bilan tushuntiradi. U hamma narsada va har qayerda 
ilohiy 
kuchlarning 
ta’siri, 
mo‘jizaviy 
kuchi 
bor, deb 
uqtiradi. 
Diniy 
dunyoqarashning mohiyati dindorlar uchun muqaddas bo‘lib hisoblangan 
adabiyotlarda o‘z aksini topgan. Falsafiy dunyoqarash — bu olam haqidagi yaxlit va 
sistemalashtirilgan bilimlar yig‘indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy 
a’zolarimiz orqali erishilgan ma’lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash 
hissiy va aqliy a’zolarimiz tufayli ilm-fan yordamida to‘plangan bilimlar 
yig‘indisidir. 
Ta’lim jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Yosh avlodda 
ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning ilg‘or kishilari 
diqqat markazida bo‘lgan. Ilmiy dunyoqarash ijtimoiy tarixiy hodisa sifatida doim 
vorislik asosida rivojlanadi. O‘tmish dunyoqarashlari yangi davr dunyoqarashining 
ildizini tashkil etib, uni hayotbaxsh oziqa bilan ta’minlab turadi. Ilmiy 
dunyoqarashni amalga oshirishda kishi narsa va buyumning, voqea va hodisalarning 
ko‘rinib turgan ifodasiga, shakliga qarab emas, balki ularning ichki mohiyatiga, 
mazmuniga qarab baho berishi kerak. Inson ongini, tafakkurini faylasuflar 
tabiat — materiya rivojlanishining mahsuli deb hisoblaydilar. Odamlar tabiat va 
ijtimoiy turmush hodisalariga ilmiy nuqtayi nazardan qarashga asoslanib, bir-
birlariga bo‘lgan munosabatlarini vujudga keltiradilar, shu asosda odam o‘zini o‘zi 
bilib oladi. O‘qituvchi o‘quv jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Odam 
o‘zining butun umri davomida ham dunyoqarashga doir yangidan-yangi masalalarni 
hal qilish bilan shug‘ullanaveradi. 
Ilmiy dunyoqarashni shakllantirishda badiiy adabiyot — xalq og‘zaki ijodi, 
ertaklar, hikoya va qissalarning ahamiyati beqiyos. Masalan, „Kalila va Dimna“, 
„Qobusnoma“, „Ming bir kecha“ kabi durdona asarlarda qissa va mantiqiy bilishga 
tegishli matallar, ertaklar, hikoyalar baytlar ko‘p bo‘lib, bu ma’naviy javohirlar 
yoshlarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. O‘quvchilar 
maktabda ta’lim-tarbiya olish davrida tabiat fanlarining asoslarini o‘rganish bilan 
jonli bilan jonsiz narsalar bir xil tarzda ifodalanadi. Diniy dunyoqarashning o‘ziga xos xususiyati shundaki, u tabiiy va ijtimoiy hodisalar mohiyatini ularning o‘zidan emas, balki Xudoning qudrati bilan tushuntiradi. U hamma narsada va har qayerda ilohiy kuchlarning ta’siri, mo‘jizaviy kuchi bor, deb uqtiradi. Diniy dunyoqarashning mohiyati dindorlar uchun muqaddas bo‘lib hisoblangan adabiyotlarda o‘z aksini topgan. Falsafiy dunyoqarash — bu olam haqidagi yaxlit va sistemalashtirilgan bilimlar yig‘indisidir. Mifologik va diniy dunyoqarash hissiy a’zolarimiz orqali erishilgan ma’lumotlar asosida shakllansa, falsafiy dunyoqarash hissiy va aqliy a’zolarimiz tufayli ilm-fan yordamida to‘plangan bilimlar yig‘indisidir. Ta’lim jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Yosh avlodda ilmiy dunyoqarashni shakllantirish hamma davrlarda millatning ilg‘or kishilari diqqat markazida bo‘lgan. Ilmiy dunyoqarash ijtimoiy tarixiy hodisa sifatida doim vorislik asosida rivojlanadi. O‘tmish dunyoqarashlari yangi davr dunyoqarashining ildizini tashkil etib, uni hayotbaxsh oziqa bilan ta’minlab turadi. Ilmiy dunyoqarashni amalga oshirishda kishi narsa va buyumning, voqea va hodisalarning ko‘rinib turgan ifodasiga, shakliga qarab emas, balki ularning ichki mohiyatiga, mazmuniga qarab baho berishi kerak. Inson ongini, tafakkurini faylasuflar tabiat — materiya rivojlanishining mahsuli deb hisoblaydilar. Odamlar tabiat va ijtimoiy turmush hodisalariga ilmiy nuqtayi nazardan qarashga asoslanib, bir- birlariga bo‘lgan munosabatlarini vujudga keltiradilar, shu asosda odam o‘zini o‘zi bilib oladi. O‘qituvchi o‘quv jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Odam o‘zining butun umri davomida ham dunyoqarashga doir yangidan-yangi masalalarni hal qilish bilan shug‘ullanaveradi. Ilmiy dunyoqarashni shakllantirishda badiiy adabiyot — xalq og‘zaki ijodi, ertaklar, hikoya va qissalarning ahamiyati beqiyos. Masalan, „Kalila va Dimna“, „Qobusnoma“, „Ming bir kecha“ kabi durdona asarlarda qissa va mantiqiy bilishga tegishli matallar, ertaklar, hikoyalar baytlar ko‘p bo‘lib, bu ma’naviy javohirlar yoshlarning ilmiy dunyoqarashini shakllantirishda muhim o‘rin tutadi. O‘quvchilar maktabda ta’lim-tarbiya olish davrida tabiat fanlarining asoslarini o‘rganish bilan
obyektiv dunyodagi predmet va hodisalarning rivojlanishi, ularning o‘zaro 
bog‘lanishi, harakati haqida bilimga ega bo‘ladilar. O‘quvchilar bu bilimlar asosida 
asta-sekin tabiat qonunlarini bilib oladilar. O‘qitish jarayonida turli tajribalar qilish 
va nazariy bilimning amaliy ishlar bilan bog‘lab borilishi natijasida tabiat 
qonunlarini bilib, anglab oladilar. Boshlang‘ich sinflarda „Atrofimizdagi olam“, 
„Tabiatshunoslik“ fanlarini o‘qitish jarayonida, shuningdek, maktab tajriba yer 
maydonlaridagi amaliy ishlar mobaynida o‘quvchilar tabiat qonunlari, hodisalari 
bilan ham nazariy, ham amaliy tanishadilar. 1- sinf o‘quvchilari tabiatda ro‘y 
berayotgan hodisalarning fasllarga bog‘liq ekanligini o‘rganadilar, tabiat 
hodisalarining o‘zaro bog‘liqligi haqida elementar bilim va tushunchaga ega 
bo‘ladilar. Masalan, ular tabiatni kuzatish orqali kuz kelishi bilan kunlar sovishini, 
xazonrezgilikni, hasharotlarning uyquga kirishini, qushlarning issiq mamlakatlarga 
uchib ketishini bilib oladilar. Shuningdek, qishlab qoladigan qushlarni o‘rganish 
orqali ularning sovuqda yashashga qanday moslashganliklarini, nimalar bilan 
ovqatlanishini bilib oladilar. Ana shu bilimlar asosida bolalar dunyoning 
moddiyligini bilib oladilar. Suv, havo, qattiq jismlarni o‘rganish, ularni o‘zaro 
taqqoslab ko‘rish orqali bolalar tabiatdagi hamma moddalarning bo‘shliqda ma’lum 
o‘rni va o‘z vazni borligini, har bir modda bizning sezgi organlarimizga ta’sir 
etishini o‘rganadilar. 
Bular bolaga dunyoni anglashni o‘rgatadi, uning haqiqatan ham mavjudligini 
asta-sekin anglab olishga yordam beradi. Olimlarimiz tabiatni doimiy rivojlanishda 
va o‘zgarishda ekanligini uqtiradilar. Bu ilmiy dunyoqarashning muhim belgisidir. 
Buni tushuntirish uchun o‘quvchilar bilan turli kuzatishlar olib boriladi. Masalan, 
I — II sinfda ob-havo kalendari yuritish, fasllar almashinishi bilan tabiat 
manzarasining o‘zgarishi, qurbaqa tuxumidan itbaliqning paydo bo‘lishi, avval 
uning 
oldingi 
oyoqlari 
chiqishi, 
so‘ng 
vaqt 
o‘tishi 
bilan 
orqa 
oyoqlari paydo bo‘lib, dumi yo‘qolib va nihoyat kichkina baqachaning paydo 
bo‘lishini kuzatadilar. Bu faktlar orqali o‘quvchilar tabiatda hamma narsa o‘zgaradi, 
bu o‘zgarishlar tabiiy sabablarga ko‘ra vujudga keladi, degan xulosaga keladilar. 
O‘qituvchi tabiatdagi bu o‘zgarish va taraqqiyot faqat tirik organizmgagina xos 
obyektiv dunyodagi predmet va hodisalarning rivojlanishi, ularning o‘zaro bog‘lanishi, harakati haqida bilimga ega bo‘ladilar. O‘quvchilar bu bilimlar asosida asta-sekin tabiat qonunlarini bilib oladilar. O‘qitish jarayonida turli tajribalar qilish va nazariy bilimning amaliy ishlar bilan bog‘lab borilishi natijasida tabiat qonunlarini bilib, anglab oladilar. Boshlang‘ich sinflarda „Atrofimizdagi olam“, „Tabiatshunoslik“ fanlarini o‘qitish jarayonida, shuningdek, maktab tajriba yer maydonlaridagi amaliy ishlar mobaynida o‘quvchilar tabiat qonunlari, hodisalari bilan ham nazariy, ham amaliy tanishadilar. 1- sinf o‘quvchilari tabiatda ro‘y berayotgan hodisalarning fasllarga bog‘liq ekanligini o‘rganadilar, tabiat hodisalarining o‘zaro bog‘liqligi haqida elementar bilim va tushunchaga ega bo‘ladilar. Masalan, ular tabiatni kuzatish orqali kuz kelishi bilan kunlar sovishini, xazonrezgilikni, hasharotlarning uyquga kirishini, qushlarning issiq mamlakatlarga uchib ketishini bilib oladilar. Shuningdek, qishlab qoladigan qushlarni o‘rganish orqali ularning sovuqda yashashga qanday moslashganliklarini, nimalar bilan ovqatlanishini bilib oladilar. Ana shu bilimlar asosida bolalar dunyoning moddiyligini bilib oladilar. Suv, havo, qattiq jismlarni o‘rganish, ularni o‘zaro taqqoslab ko‘rish orqali bolalar tabiatdagi hamma moddalarning bo‘shliqda ma’lum o‘rni va o‘z vazni borligini, har bir modda bizning sezgi organlarimizga ta’sir etishini o‘rganadilar. Bular bolaga dunyoni anglashni o‘rgatadi, uning haqiqatan ham mavjudligini asta-sekin anglab olishga yordam beradi. Olimlarimiz tabiatni doimiy rivojlanishda va o‘zgarishda ekanligini uqtiradilar. Bu ilmiy dunyoqarashning muhim belgisidir. Buni tushuntirish uchun o‘quvchilar bilan turli kuzatishlar olib boriladi. Masalan, I — II sinfda ob-havo kalendari yuritish, fasllar almashinishi bilan tabiat manzarasining o‘zgarishi, qurbaqa tuxumidan itbaliqning paydo bo‘lishi, avval uning oldingi oyoqlari chiqishi, so‘ng vaqt o‘tishi bilan orqa oyoqlari paydo bo‘lib, dumi yo‘qolib va nihoyat kichkina baqachaning paydo bo‘lishini kuzatadilar. Bu faktlar orqali o‘quvchilar tabiatda hamma narsa o‘zgaradi, bu o‘zgarishlar tabiiy sabablarga ko‘ra vujudga keladi, degan xulosaga keladilar. O‘qituvchi tabiatdagi bu o‘zgarish va taraqqiyot faqat tirik organizmgagina xos
bo‘lmay, 
balki 
jonsiz 
tabiatdagi 
moddalar 
o‘zgarishiga ham taalluqli ekanligini ko‘rsatishi lozim. Masalan, suv sovuqda 
muzlaydi, muz issiqda eriydi va suvga aylanadi, suv isitilsa, qaynaydi va bug‘ga 
aylanadi, bunday o‘zgarish tabiatdagi boshqa moddalarga ham, chunonchi: mis, 
temir, qo‘rg‘oshin, qalay va boshqa metallarga ham taalluqli bo‘lib, ular ham xuddi 
shunday o‘zgaradi, ya’ni eritilsa, suyuqlikka aylanadi, sovitilsa, yana qattiq holatga 
qaytadi, degan tushunchalar orqali IV sinfdab tabiatdagi moddalarning uch holati 
haqida umumiy xulosaga keladilar. 
Sinfdan tashqari ishlar jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. 
Maktabda o‘qitiladigan o‘quv fanlari o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashni 
shakllantiradi. Ammo bu yetarli emas. Bu masalani to‘la hal qilish uchun sinfdan 
tashqari tashkil etiladigan tarbiyaviy ishlardan ham keng foydalanish lozim. Sinfdan 
tashqari ishlarning o‘ziga xos xususiyati bolalarning tashabbuskorligi va 
ijodkorligini o‘stirish, nazariy bilimlarini turmush tajribasi bilan to‘la bog‘lash 
imkoniyatini beradi. Shuning uchun boshlang‘ich ta’limda sinfdan tashqari ishlarni 
tashkil 
etish 
maqsadga 
muvofiqdir. 
Sinfdan 
tashqari 
ishlarni 
boshlang‘ich 
sinfda 
ekskursiya, 
maktab 
tajriba 
maydonchasidagi 
ishlar va to‘garaklar ko‘rinishida ham tashkil qilish mumkin. 
Tabiatshunoslar 
to‘garagida 
o‘quvchilar 
tabiat 
va 
undagi 
hodisalar, 
qishloq 
xo‘jaligi 
yumushlari 
bilan 
sinfdagiga 
qaraganda 
ancha 
ko‘p, 
kengroq 
va 
chuqurroq 
tanishadilar. 
Ular 
faqat 
tabiat 
va undagi voqea-hodisalarnigina o‘rganib qolmay, balki o‘simliklarni o‘stirish, 
hayvonlar va qushlarni parvarish qilish, daraxt ko‘chatlari o‘tqizish va boshqa turli 
amaliy ishlarni ham bajaradilar. Bu mazmundagi ishlarni bajarish, o‘simliklar va 
hayvonlarni parvarish qilish o‘quvchilarning tabiat va qishloq xo‘jaligi 
haqidagi 
bilimlarini 
mustahkamlaydi 
va 
kengaytiradi, 
ularning 
ongini yangi tasavvur va tushunchalar bilan boyitadi. 
Shunday 
qilib, 
ilmiy 
dunyoqarashni 
shakllantirish 
bir-ikki, 
uch 
kishi 
yoki 
bir 
necha 
guruh 
tomonidan 
bo‘lmay, 
balki 
ko‘pchilik 
ijtimoiy 
fikr 
tomonidan 
bajariladigan, 
ijtimoiy-tarixiy 
bo‘lmay, balki jonsiz tabiatdagi moddalar o‘zgarishiga ham taalluqli ekanligini ko‘rsatishi lozim. Masalan, suv sovuqda muzlaydi, muz issiqda eriydi va suvga aylanadi, suv isitilsa, qaynaydi va bug‘ga aylanadi, bunday o‘zgarish tabiatdagi boshqa moddalarga ham, chunonchi: mis, temir, qo‘rg‘oshin, qalay va boshqa metallarga ham taalluqli bo‘lib, ular ham xuddi shunday o‘zgaradi, ya’ni eritilsa, suyuqlikka aylanadi, sovitilsa, yana qattiq holatga qaytadi, degan tushunchalar orqali IV sinfdab tabiatdagi moddalarning uch holati haqida umumiy xulosaga keladilar. Sinfdan tashqari ishlar jarayonida ilmiy dunyoqarashni shakllantirish. Maktabda o‘qitiladigan o‘quv fanlari o‘quvchilarda ilmiy dunyoqarashni shakllantiradi. Ammo bu yetarli emas. Bu masalani to‘la hal qilish uchun sinfdan tashqari tashkil etiladigan tarbiyaviy ishlardan ham keng foydalanish lozim. Sinfdan tashqari ishlarning o‘ziga xos xususiyati bolalarning tashabbuskorligi va ijodkorligini o‘stirish, nazariy bilimlarini turmush tajribasi bilan to‘la bog‘lash imkoniyatini beradi. Shuning uchun boshlang‘ich ta’limda sinfdan tashqari ishlarni tashkil etish maqsadga muvofiqdir. Sinfdan tashqari ishlarni boshlang‘ich sinfda ekskursiya, maktab tajriba maydonchasidagi ishlar va to‘garaklar ko‘rinishida ham tashkil qilish mumkin. Tabiatshunoslar to‘garagida o‘quvchilar tabiat va undagi hodisalar, qishloq xo‘jaligi yumushlari bilan sinfdagiga qaraganda ancha ko‘p, kengroq va chuqurroq tanishadilar. Ular faqat tabiat va undagi voqea-hodisalarnigina o‘rganib qolmay, balki o‘simliklarni o‘stirish, hayvonlar va qushlarni parvarish qilish, daraxt ko‘chatlari o‘tqizish va boshqa turli amaliy ishlarni ham bajaradilar. Bu mazmundagi ishlarni bajarish, o‘simliklar va hayvonlarni parvarish qilish o‘quvchilarning tabiat va qishloq xo‘jaligi haqidagi bilimlarini mustahkamlaydi va kengaytiradi, ularning ongini yangi tasavvur va tushunchalar bilan boyitadi. Shunday qilib, ilmiy dunyoqarashni shakllantirish bir-ikki, uch kishi yoki bir necha guruh tomonidan bo‘lmay, balki ko‘pchilik ijtimoiy fikr tomonidan bajariladigan, ijtimoiy-tarixiy
xarakterdagi 
hodisadir. 
Demak, 
ilmiy 
dunyoqarashni 
shakllan- 
tirish 
kishidan 
ko‘p 
mehnat, 
malaka 
talab 
qiladigan 
murakkab, 
sermashaqqat faoliyatdir. Ilmiy dunyoqarashni shakllantirish barkamol shaxs 
tarbiyasining 
muhim 
komponentlaridan 
biridir. 
Bunda 
o‘quvchilarning 
yosh 
va 
o‘ziga 
xos 
xususiyatlarini 
e’tiborga 
olish 
talab 
qilinadi. 
            Huquqiy tarbiya. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida huquqiy 
davlat 
qurish 
asosiy 
maqsad 
qilib 
qo‘yilganligi 
ta’kidlangan. 
Ushbu 
maqsadni 
amalga 
oshirish 
uchun 
aholining 
huquqiy 
ongini 
oshirish 
va 
huquqiy 
madaniyatni 
yuksaltirish 
muhim 
sanaladi. 
Fuqarolarning 
huquqiy 
madaniyatini 
yuksaltirish 
demokratik 
sharoitda 
ularning 
to‘g‘ri 
yashay 
va 
ishlay 
bilishlari 
hamda 
huqu- 
qiy 
ta’lim 
tarbiyasini 
yuksak 
tarzda 
olib 
borish 
bilan 
bevosita 
bog‘liqdir. 
Huquqiy 
davlat 
qurish 
jarayonida 
barchaning 
ishtirok 
etishi 
muvaffaqiyatlar 
garovidir. 
Bunga 
fuqarolarning 
iqtisodiy- 
siyosiy, 
huquqiy 
savodxonligi, 
o‘z 
haq-huquqlari, burchlari 
va 
majburiyatlarini 
chuqur 
anglashi 
orqali 
erishish 
mumkin. 
Huquqiy 
tarbiya 
huquqiy 
ta’lim 
bilan 
(uzviy) 
bevosita 
bog‘liqdir. 
1997- yili 
„Jamiyatda 
huquqiy 
madaniyatni 
yuksaltirish“ 
Dasturi 
qabul 
qilindi. 
Shuningdek, 
„Huquqiy 
tarbiyani 
yax- 
shilash, 
aholining 
huquqiy 
madaniyati 
darajasini 
yuksaltirish, 
huquqshunos 
kadrlarni 
tayyorlash 
tizimini 
takomillashtirish, 
jamoatchilik 
fikrini 
o‘rganish 
haqida“ 
Prezident 
farmoni 
imzo- 
landi. 
Qabul 
qilingan 
mazkur 
qaror 
va 
qonunlar 
barkamol 
shaxs 
tarbiyasining 
muhim 
tarkibiy 
qismi 
bo‘lib, 
shaxsning 
huquqiy madaniyatini yuksaltirishga qaratilgan. 
Huquq — qonun 
belgilab 
bergan 
erk 
me’yoridir. 
Axloq 
esa 
odam 
zimmasiga 
insoniy 
majburiyatlarni, 
talablarni 
yuklaydi. 
Huquqiy 
ong 
huquqiy 
madaniyatning 
g‘oyat 
muhim 
qism- 
laridan 
biri 
bo‘lib, 
u 
eng 
avvalo 
odamlarning 
qonunga 
munosa- 
batlarini 
ifodalovchi 
qarashlari 
va 
e’tiqodlaridan, 
ularning 
huqu- 
xarakterdagi hodisadir. Demak, ilmiy dunyoqarashni shakllan- tirish kishidan ko‘p mehnat, malaka talab qiladigan murakkab, sermashaqqat faoliyatdir. Ilmiy dunyoqarashni shakllantirish barkamol shaxs tarbiyasining muhim komponentlaridan biridir. Bunda o‘quvchilarning yosh va o‘ziga xos xususiyatlarini e’tiborga olish talab qilinadi. Huquqiy tarbiya. O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida huquqiy davlat qurish asosiy maqsad qilib qo‘yilganligi ta’kidlangan. Ushbu maqsadni amalga oshirish uchun aholining huquqiy ongini oshirish va huquqiy madaniyatni yuksaltirish muhim sanaladi. Fuqarolarning huquqiy madaniyatini yuksaltirish demokratik sharoitda ularning to‘g‘ri yashay va ishlay bilishlari hamda huqu- qiy ta’lim tarbiyasini yuksak tarzda olib borish bilan bevosita bog‘liqdir. Huquqiy davlat qurish jarayonida barchaning ishtirok etishi muvaffaqiyatlar garovidir. Bunga fuqarolarning iqtisodiy- siyosiy, huquqiy savodxonligi, o‘z haq-huquqlari, burchlari va majburiyatlarini chuqur anglashi orqali erishish mumkin. Huquqiy tarbiya huquqiy ta’lim bilan (uzviy) bevosita bog‘liqdir. 1997- yili „Jamiyatda huquqiy madaniyatni yuksaltirish“ Dasturi qabul qilindi. Shuningdek, „Huquqiy tarbiyani yax- shilash, aholining huquqiy madaniyati darajasini yuksaltirish, huquqshunos kadrlarni tayyorlash tizimini takomillashtirish, jamoatchilik fikrini o‘rganish haqida“ Prezident farmoni imzo- landi. Qabul qilingan mazkur qaror va qonunlar barkamol shaxs tarbiyasining muhim tarkibiy qismi bo‘lib, shaxsning huquqiy madaniyatini yuksaltirishga qaratilgan. Huquq — qonun belgilab bergan erk me’yoridir. Axloq esa odam zimmasiga insoniy majburiyatlarni, talablarni yuklaydi. Huquqiy ong huquqiy madaniyatning g‘oyat muhim qism- laridan biri bo‘lib, u eng avvalo odamlarning qonunga munosa- batlarini ifodalovchi qarashlari va e’tiqodlaridan, ularning huqu-
qiy 
tasavvurlaridan, 
intilish 
va 
tuyg‘ularidan 
iboratdir. 
Huquqiy ong o‘z ichiga huquqiy tushuncha; huquqiy his-tuyg‘u; xohish-iroda kabi 
qismlarni qamrab oladi. Huquqiy tarbiyaning asosiy maqsadi — bu madaniyatni 
shakllantirish, 
yoshlarni 
huquqiy 
demokratik 
davlat 
sharoitida 
yashash qobiliyatini tarbiyalashdir. Huquqiy tarbiya vazifalari quyidagilardan 
iborat: 
— (qonunga) 
huquqqa, 
jamoatdagi 
tartibni 
saqlovchi 
organ 
va shaxslarga hurmat va muomalani shakllantirish; 
— O‘zbekiston 
Respublikasi 
Konstitutsiyasi 
qonunchilik 
asoslari 
zimmasidagi 
huquq 
va 
majburiyatlarni 
bilish; 
— qonunlar 
va 
boshqa 
huquqiy 
hujjatlarga 
qat’iy 
amal 
qilish 
va 
fuqarolik 
burchi 
va 
mas’uliyatini 
chuqur 
his 
etish; 
— qonunbuzarlarga 
qarshi 
kurashishga 
shay 
turish; 
— huquqiy 
demokratik 
davlat 
insoniylik 
prinsiðlariga 
hurmat 
bilan qarash va h. k. Yoshlarni huquqiy savodxon qilib tarbiyalashda huquqiy 
ta’lim 
 muhim 
ahamiyatga 
ega. 
Huquqiy 
ongni 
shakllantirish 
orqali huquqiy tarbiya me’yorlarini hayotga tatbiq etish muayyan qoidalarga amal 
qilishga yordam beradi. Huquqiy ongni oshirish va huquqiy madaniyatni 
yuksaltirish O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va boshqa mavjud qonunlar 
yoki 
huquqiy 
me’yoriy 
hujjatlar 
asosida 
amalga 
oshiriladi. 
Xususan, bu borada „Huquqshunoslik“, „Inson huquqlari“, „Huquqiy tarbiya 
uslubiyati“ kurslarini o‘rganish muhim sanaladi. Huquqiy bilim asoslarini 
o‘rgatuvchi maxsus ta’lim turlari bilan bir qatorda, huquqiy targ‘ibot-tashviqot 
ishlari ham katta ahamiyat kasb etadi. Jumladan, huquqshunoslar ishtiro- 
kidagi 
muloqotlar, huquqni 
muhofaza 
qilish 
idoralari 
xodimlari 
bilan 
uchrashuvlar, 
savol-javob 
kechalari 
va 
shu kabi tashkiliy 
tadbirlar ijobiy samara berishi shak-shubhasizdir. Huquqiy bilim — huquqiy 
me’yorlardan o‘z faoliyati davomida o‘rinli foydalana bilish qobiliyatidir. 
Shuningdek, u shaxsning huquqni anglashi bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, huquqiy 
me’yorlarning 
hamda 
noqonuniylikning, 
qonunga 
xilof 
xatti- 
qiy tasavvurlaridan, intilish va tuyg‘ularidan iboratdir. Huquqiy ong o‘z ichiga huquqiy tushuncha; huquqiy his-tuyg‘u; xohish-iroda kabi qismlarni qamrab oladi. Huquqiy tarbiyaning asosiy maqsadi — bu madaniyatni shakllantirish, yoshlarni huquqiy demokratik davlat sharoitida yashash qobiliyatini tarbiyalashdir. Huquqiy tarbiya vazifalari quyidagilardan iborat: — (qonunga) huquqqa, jamoatdagi tartibni saqlovchi organ va shaxslarga hurmat va muomalani shakllantirish; — O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qonunchilik asoslari zimmasidagi huquq va majburiyatlarni bilish; — qonunlar va boshqa huquqiy hujjatlarga qat’iy amal qilish va fuqarolik burchi va mas’uliyatini chuqur his etish; — qonunbuzarlarga qarshi kurashishga shay turish; — huquqiy demokratik davlat insoniylik prinsiðlariga hurmat bilan qarash va h. k. Yoshlarni huquqiy savodxon qilib tarbiyalashda huquqiy ta’lim muhim ahamiyatga ega. Huquqiy ongni shakllantirish orqali huquqiy tarbiya me’yorlarini hayotga tatbiq etish muayyan qoidalarga amal qilishga yordam beradi. Huquqiy ongni oshirish va huquqiy madaniyatni yuksaltirish O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va boshqa mavjud qonunlar yoki huquqiy me’yoriy hujjatlar asosida amalga oshiriladi. Xususan, bu borada „Huquqshunoslik“, „Inson huquqlari“, „Huquqiy tarbiya uslubiyati“ kurslarini o‘rganish muhim sanaladi. Huquqiy bilim asoslarini o‘rgatuvchi maxsus ta’lim turlari bilan bir qatorda, huquqiy targ‘ibot-tashviqot ishlari ham katta ahamiyat kasb etadi. Jumladan, huquqshunoslar ishtiro- kidagi muloqotlar, huquqni muhofaza qilish idoralari xodimlari bilan uchrashuvlar, savol-javob kechalari va shu kabi tashkiliy tadbirlar ijobiy samara berishi shak-shubhasizdir. Huquqiy bilim — huquqiy me’yorlardan o‘z faoliyati davomida o‘rinli foydalana bilish qobiliyatidir. Shuningdek, u shaxsning huquqni anglashi bilan uzviy bog‘liq bo‘lib, huquqiy me’yorlarning hamda noqonuniylikning, qonunga xilof xatti-