Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

25

File size

Fayl hajmi

1,5 MB


Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya
asoslari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash va
ular ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish. 
2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalanganlik darajasini baholash.
3.  O‘zbekistonning  yangi  milliy  g‘oyasi.  Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari
tarbiyasida milliy g‘oya asoslari.
4. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash 
indikatorlari.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik, ezgulik
va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida hozirgi
zamon ta’lim jarayonimizda yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash
vazifasini qo‘ygan. 
Milliy qadriyatlar – bu xalqimizning azaldan amal qilib kelayotgan fazilatlari,
odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir. Shu ma’noda
tarbiya  jarayonida  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarida  quyidagi  fazilatlarni
Logotip
Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari Reja: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash va ular ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish. 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash. 3. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslari. 4. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash indikatorlari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik, ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida hozirgi zamon ta’lim jarayonimizda yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash vazifasini qo‘ygan. Milliy qadriyatlar – bu xalqimizning azaldan amal qilib kelayotgan fazilatlari, odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir. Shu ma’noda tarbiya jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida quyidagi fazilatlarni
shakllantirish taqozo etiladi:
- insonni qadrlash;
- Vatanni sevish;
- o‘zgalarni hurmat qilish;
- o‘z manfaatlaridan o‘zgalar manfaatlarini ustun qo‘yish;
- mehnatsevarlik.
Bu fazilatlar xalqimizning mintalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har bir
oilada ularga amal qilishga harakat qilinadi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining
asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq singdirishdan
iborat.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini halqimizga xos bo‘lgan quyidagi
odatlarni singdirish taqozo etiladi:
- jamoa bo‘lib yashash;
- qo‘shnini hurmat qilish;
- yaxshilikni baham ko‘rish;
- molparastlik va boylikka o‘ch bo‘lmaslik;
- halol mehnat evaziga yashash;
- biror kasb yoki hunarning egasi bo‘lish.
Mazkur  odatlar  xalqimizning  milliy  tabiatiga  mos  ekanligini  xorijlik
mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz
Aytmatov  “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil
vazifasini o‘tagan”, - deb yozadi. Ma’lumki, insoniyatning madaniylashuvi hozirgi
Osiyoda  mavjud  bo‘lgan  Bobil  nomli  davlatdan  boshlangan.  Ya’ni  insoniyat
vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan.  
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  xalqimizga  xos  bo‘lgan  quyidagi  madaniy
turmush-tarz an’analari bilan tanishtirilishi kerak:
- hamisha pok yurish, pok kiyinish va pokizalikka rioya qilish;
- muhtojlarga moddiy va ma’naviy yordam berish;
- o‘ziga ravo ko‘rganni o‘zgalarga ham ravo ko‘rish;
- oziq-ovqatlarni birovlar bilan baham ko‘rish;
- odamlarga yaxshi va yomon kunlarida bir xil munosabatda bo‘lish;
- oilani muqaddas bilish.
Logotip
shakllantirish taqozo etiladi: - insonni qadrlash; - Vatanni sevish; - o‘zgalarni hurmat qilish; - o‘z manfaatlaridan o‘zgalar manfaatlarini ustun qo‘yish; - mehnatsevarlik. Bu fazilatlar xalqimizning mintalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har bir oilada ularga amal qilishga harakat qilinadi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq singdirishdan iborat. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini halqimizga xos bo‘lgan quyidagi odatlarni singdirish taqozo etiladi: - jamoa bo‘lib yashash; - qo‘shnini hurmat qilish; - yaxshilikni baham ko‘rish; - molparastlik va boylikka o‘ch bo‘lmaslik; - halol mehnat evaziga yashash; - biror kasb yoki hunarning egasi bo‘lish. Mazkur odatlar xalqimizning milliy tabiatiga mos ekanligini xorijlik mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz Aytmatov “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil vazifasini o‘tagan”, - deb yozadi. Ma’lumki, insoniyatning madaniylashuvi hozirgi Osiyoda mavjud bo‘lgan Bobil nomli davlatdan boshlangan. Ya’ni insoniyat vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari xalqimizga xos bo‘lgan quyidagi madaniy turmush-tarz an’analari bilan tanishtirilishi kerak: - hamisha pok yurish, pok kiyinish va pokizalikka rioya qilish; - muhtojlarga moddiy va ma’naviy yordam berish; - o‘ziga ravo ko‘rganni o‘zgalarga ham ravo ko‘rish; - oziq-ovqatlarni birovlar bilan baham ko‘rish; - odamlarga yaxshi va yomon kunlarida bir xil munosabatda bo‘lish; - oilani muqaddas bilish.
Bu an’analar o‘quvchilar ongini nafaqat ijtioiylashtiradi, balki ularda milliy
ruhning tarkib topishida muhim o‘rin tutadi.
Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalashda ana
shu tayanchlarga asoslaniladi. Ayni  paytda, mamlakatimizda yashayotgan 130
millat va elatlarning milliy qadriyatlariga ham hurmatda bo‘lish ruhi o‘quvchilarga
singdiriladi.  Chunki  bu  xalqlarning  milliy  qadriyatlari  ham  xalqimizning
qadriyatlariga mos tushadi.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  ongiga  umuminsoniy  qadriyatlarni
singdirish.  Ong bu – shaxsning miya organida yuzaga keladigan tushunchalari,
fikrlari va odatlari majmuidir. Shu jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining
ongi  pedagoglarimiz  to‘g‘ri  ta’kidlashganidek,  yozilmagan  oq  qog‘ozga
o‘xshaydi. Mazkur masala 7-11 yoshli o‘quvchilar ongiga maqsadli va muddaoli
qadriyatlarni shakllantirishni taqozo etadi. Bu borada  umuminsoniy qadriyatlar
ham muhim o‘rin tutadi. 
Umuminsoniy qadriyatlar – bu dunyoda yashovchi xalqlarning tajribasidan
o‘tib o‘zgalar tomonidan qabul qilingan yondashuvlar majmuidir.1 Shu sababli
Prezidentimiz  yoshlar  tarbiyasida  umuminsoniy  qadriyatlarga  e’tibor  berishni
tavsiya etadi.2 
Rus pedagogi va psixologi A.Rubinshteyn ongning miya, aql va his-tuyg‘udan
iboratligini  ta’kidlaydi.  Shu  sababli  7-11  yoshli  o‘quvchilar  ongini
shakllantirishda quyidagi umuminsoniy qadriyatlarning o‘rni muhimdir:
-
birodarlik;
-
tinchliksevarlik;
-
bag‘rikenglik.
Birodarlik  qadriyati  barcha  xalqlar  uchun  zaruriyat  bo‘lib,  unda  har  bir
xalqning buguni, o‘tmishi va kelajagiga oid yondashuvlar ifodalanadi. Shu sababli
Birlashgan Millatlar Tashkilotining ta’lim dasturlarida umuminsoniy birodarlik
qadriyatini har bir xalq va millatning farzandlari o‘zlashtirishi qayd etilgan.
Tinchliksevarlik qadriyati insoniyatning hayotida muhim o‘rin tutadi. Shu
sababli jahon Pedagogika fanida shaxsning ongiga tinchliksevarlik qadriyatini
1 Қаранг: Маънавият: асосий тушунчалар изоҳли луғати. – Тошкент, 2009
2 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик – миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. – 
Тошкент, 2021.
Logotip
Bu an’analar o‘quvchilar ongini nafaqat ijtioiylashtiradi, balki ularda milliy ruhning tarkib topishida muhim o‘rin tutadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalashda ana shu tayanchlarga asoslaniladi. Ayni paytda, mamlakatimizda yashayotgan 130 millat va elatlarning milliy qadriyatlariga ham hurmatda bo‘lish ruhi o‘quvchilarga singdiriladi. Chunki bu xalqlarning milliy qadriyatlari ham xalqimizning qadriyatlariga mos tushadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish. Ong bu – shaxsning miya organida yuzaga keladigan tushunchalari, fikrlari va odatlari majmuidir. Shu jihatdan boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongi pedagoglarimiz to‘g‘ri ta’kidlashganidek, yozilmagan oq qog‘ozga o‘xshaydi. Mazkur masala 7-11 yoshli o‘quvchilar ongiga maqsadli va muddaoli qadriyatlarni shakllantirishni taqozo etadi. Bu borada umuminsoniy qadriyatlar ham muhim o‘rin tutadi. Umuminsoniy qadriyatlar – bu dunyoda yashovchi xalqlarning tajribasidan o‘tib o‘zgalar tomonidan qabul qilingan yondashuvlar majmuidir.1 Shu sababli Prezidentimiz yoshlar tarbiyasida umuminsoniy qadriyatlarga e’tibor berishni tavsiya etadi.2 Rus pedagogi va psixologi A.Rubinshteyn ongning miya, aql va his-tuyg‘udan iboratligini ta’kidlaydi. Shu sababli 7-11 yoshli o‘quvchilar ongini shakllantirishda quyidagi umuminsoniy qadriyatlarning o‘rni muhimdir: - birodarlik; - tinchliksevarlik; - bag‘rikenglik. Birodarlik qadriyati barcha xalqlar uchun zaruriyat bo‘lib, unda har bir xalqning buguni, o‘tmishi va kelajagiga oid yondashuvlar ifodalanadi. Shu sababli Birlashgan Millatlar Tashkilotining ta’lim dasturlarida umuminsoniy birodarlik qadriyatini har bir xalq va millatning farzandlari o‘zlashtirishi qayd etilgan. Tinchliksevarlik qadriyati insoniyatning hayotida muhim o‘rin tutadi. Shu sababli jahon Pedagogika fanida shaxsning ongiga tinchliksevarlik qadriyatini 1 Қаранг: Маънавият: асосий тушунчалар изоҳли луғати. – Тошкент, 2009 2 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик – миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. – Тошкент, 2021.
singdirish birlamchi masalalardan hisoblanadi. Biroq, bugungi kunda  rivojlanish
jarayonidan  ortda  qolayotgan  mamlakatlarda  yoshlarning  tarbiyasida
tinchliksevarlik  qadriyatini  singdirish  sust  kechmoqda.  Shu  sababli  bugungi
kunda pedagog olimlar Afg‘oniston, Suriya kabi mamlakatlardagi yoshlarning
tinchliksevarlik  qadriyati  ko‘nikmasi  past  ekanligidan  tashvish  bildirmoqda.
Mamlakatimizda bu qadriyat ta’lim siyosatining asosiy tayanchlaridan biri sifatida
belgilangan. 
Bag‘rikenglik  shaxsda  diniy,  milliy  va  umuminsoniy  g‘oyalarni
shakllantirishga asoslanadi. Bag‘rikenglikning diniy mazmuni bir jamiyatda turli
dinlarga e’tiqod qilish bilan belgilanadi. Bag‘rikenglikning milliy mazmuni bir
jamiyatda  turli  xalqlar  va  elatlarning  birga  yashashi  bilan  izohlanadi.
Bag‘rikenglikning umuminsoniy mazmuni dunyodagi barcha xalqlarning o‘zaro
do‘stligi  va  hamkorlikda  yashashidan  iborat.  Bu  g‘oyalar  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari ongiga singdirilsa, kelgusida uni o‘z jamiyati va insoniyat hayoti
uchun mas’uliyat sezadigan shaxslar sifatida shakllanadi.
Umuman  O‘zbekistonning  ta’limga  oid  davlat  siyosatida  umuminsoniy
qadriyatlarni yoshlar ongiga singdirish asosiy yo‘nalishlardan biri hisoblanadi. 
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarining  milliy  va  umuminsoniy
qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash.  Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarining  milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlar  ruhida  tarbiyalashning
samarasi  o‘quvchilarning  keyingi  ta’lim  bosqichlariga  tayyorgarligi  bilan
baholanadi.  O‘zbekistonning  hozirgi  ta’lim  tizimida  boshlang‘ich  sinfni
bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi:
- o‘rta umumta’lim maktablariga;
- Prezident maktablariga;
- ijod maktablariga;
- ixtisoslashtirilgan maktablariga. 
Bu  ta’lim  turlariga  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tayyorlash  jarayonida
aynan ularning milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganligi muhim
o‘rin  tutadi.  Shu  sababli  bu  qadriyatlar  asosida  tarbiyalanganlik  darajasini
baholashning quyidagi indikatorlarini belgilash mumkin:
- boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy qadriyatlarni bilishi;
Logotip
singdirish birlamchi masalalardan hisoblanadi. Biroq, bugungi kunda rivojlanish jarayonidan ortda qolayotgan mamlakatlarda yoshlarning tarbiyasida tinchliksevarlik qadriyatini singdirish sust kechmoqda. Shu sababli bugungi kunda pedagog olimlar Afg‘oniston, Suriya kabi mamlakatlardagi yoshlarning tinchliksevarlik qadriyati ko‘nikmasi past ekanligidan tashvish bildirmoqda. Mamlakatimizda bu qadriyat ta’lim siyosatining asosiy tayanchlaridan biri sifatida belgilangan. Bag‘rikenglik shaxsda diniy, milliy va umuminsoniy g‘oyalarni shakllantirishga asoslanadi. Bag‘rikenglikning diniy mazmuni bir jamiyatda turli dinlarga e’tiqod qilish bilan belgilanadi. Bag‘rikenglikning milliy mazmuni bir jamiyatda turli xalqlar va elatlarning birga yashashi bilan izohlanadi. Bag‘rikenglikning umuminsoniy mazmuni dunyodagi barcha xalqlarning o‘zaro do‘stligi va hamkorlikda yashashidan iborat. Bu g‘oyalar boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga singdirilsa, kelgusida uni o‘z jamiyati va insoniyat hayoti uchun mas’uliyat sezadigan shaxslar sifatida shakllanadi. Umuman O‘zbekistonning ta’limga oid davlat siyosatida umuminsoniy qadriyatlarni yoshlar ongiga singdirish asosiy yo‘nalishlardan biri hisoblanadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashning samarasi o‘quvchilarning keyingi ta’lim bosqichlariga tayyorgarligi bilan baholanadi. O‘zbekistonning hozirgi ta’lim tizimida boshlang‘ich sinfni bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi: - o‘rta umumta’lim maktablariga; - Prezident maktablariga; - ijod maktablariga; - ixtisoslashtirilgan maktablariga. Bu ta’lim turlariga boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tayyorlash jarayonida aynan ularning milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganligi muhim o‘rin tutadi. Shu sababli bu qadriyatlar asosida tarbiyalanganlik darajasini baholashning quyidagi indikatorlarini belgilash mumkin: - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy qadriyatlarni bilishi;
- mazkur toifa o‘quvchilarning umuminsoniy qadriyatlardan xabardorligi;
- o‘quvchilarning  milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlarga  rioya  qilish
ko‘nikmasiga egaligi;
- o‘quvchilarning o‘z millati va o‘zga millatlarni hurmat qilishi.
Bu  indikatorlar  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarining  milliy  va  umuminsoniy
qadriyatlar  ruhida  tarbiyalanganlik  darajasini  belgilab  beradi.  Shu  sababli
boshlang‘ich  sinf  sinf  rahbarlarining  vazifalari  kengayadi  va  yaqinda  qabul
qilinishi  kutilayotgan  “O‘qituvchi  maqomi  to‘g‘risida”gi  Qonuni  asosida
boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tarbiyalanganlik darajasini o‘rganib borish Sinf
rahbarining asosiy vazifalaridan biri sifatida belgilanmoqda.
Pedagogik adabiyotlarda “indikator” tushunchasi ta’lim va tarbiyaning sifat
ko‘rsatkichini belgilovchi atama sifatida ishlatiladi. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf
o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalash ishida aynan
indikatorlarga, ya’ni  ushbu ruhda tarbiyalanganlik darajasining sifat ko‘rsatkichiga
e’tibor berish muhim ahamiyatga ega. Bunda quyidagilarga asoslanish lozim:
- o‘quvchi ongi va yurish-turishida xalqimiz tabiatiga xos bo‘lgan milliylik,
urf-odat va odoblar majmuining shaklanayotganligi;
- o‘quvchi axloqida va axloqiy munosabatlarida xalqimizning madaniyatida
mavjud bo‘lgan o‘zgalarni hurmat qilish, shaxsiy manfaatlarni ustuvor qo‘ymaslik
va o‘zgalarga doimo yordamga tayyor  turish kabi  umuminsoniy yondashuvlar
shakllanayotganligi;
- o‘quvchining  xatti-harakati  va  jamoaga  moslashuvida  jamoaning  tartib-
intizomiga va umumiy harakatlariga moslik shakllanayotganligi;
- o‘quvchining  dunyoqarashida  o‘zlikni  anglash  va  indeal  maqsad-
muddaolarga intilish xislatlari shakllanayotganligi.
Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy
qadriyatlar  ruhida  tarbiyalash  ishini  indikatorlar  asosida  amalga  oshirish
imkoniyatlarini  beradi.  Shu  sababli  bu  asoslar  aynan  oliy  pedagogik  ta’lim
jarayonida talabalar tomonidan o‘zlashtirilishi shart.
Umuman milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi vositasida boshlang‘ich
sinf o‘quvchilarining dunyoqarashi, axloqi va amaliy ko‘nikmalarini shakllantirish
jamiyatning eng muhim ehtiyojlaridan biri hisoblanadi.
Logotip
- mazkur toifa o‘quvchilarning umuminsoniy qadriyatlardan xabardorligi; - o‘quvchilarning milliy va umuminsoniy qadriyatlarga rioya qilish ko‘nikmasiga egaligi; - o‘quvchilarning o‘z millati va o‘zga millatlarni hurmat qilishi. Bu indikatorlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini belgilab beradi. Shu sababli boshlang‘ich sinf sinf rahbarlarining vazifalari kengayadi va yaqinda qabul qilinishi kutilayotgan “O‘qituvchi maqomi to‘g‘risida”gi Qonuni asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining tarbiyalanganlik darajasini o‘rganib borish Sinf rahbarining asosiy vazifalaridan biri sifatida belgilanmoqda. Pedagogik adabiyotlarda “indikator” tushunchasi ta’lim va tarbiyaning sifat ko‘rsatkichini belgilovchi atama sifatida ishlatiladi. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalash ishida aynan indikatorlarga, ya’ni ushbu ruhda tarbiyalanganlik darajasining sifat ko‘rsatkichiga e’tibor berish muhim ahamiyatga ega. Bunda quyidagilarga asoslanish lozim: - o‘quvchi ongi va yurish-turishida xalqimiz tabiatiga xos bo‘lgan milliylik, urf-odat va odoblar majmuining shaklanayotganligi; - o‘quvchi axloqida va axloqiy munosabatlarida xalqimizning madaniyatida mavjud bo‘lgan o‘zgalarni hurmat qilish, shaxsiy manfaatlarni ustuvor qo‘ymaslik va o‘zgalarga doimo yordamga tayyor turish kabi umuminsoniy yondashuvlar shakllanayotganligi; - o‘quvchining xatti-harakati va jamoaga moslashuvida jamoaning tartib- intizomiga va umumiy harakatlariga moslik shakllanayotganligi; - o‘quvchining dunyoqarashida o‘zlikni anglash va indeal maqsad- muddaolarga intilish xislatlari shakllanayotganligi. Bularning barchasi boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalash ishini indikatorlar asosida amalga oshirish imkoniyatlarini beradi. Shu sababli bu asoslar aynan oliy pedagogik ta’lim jarayonida talabalar tomonidan o‘zlashtirilishi shart. Umuman milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi vositasida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining dunyoqarashi, axloqi va amaliy ko‘nikmalarini shakllantirish jamiyatning eng muhim ehtiyojlaridan biri hisoblanadi.
O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi.  O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti
Shavkat Mirziyoyevning taklifi va tashabbusi bilan 2021-yilda O‘zbekistonning
yangi milliy g‘oyasi qabul qilindi3. Bu yangi milliy g‘oyaning asosiy tamoyillari
quyidagilardan iborat:
- insonparvarlik;
- ezgulik;
- bunyodkorlik.
Insonparvarlik g‘oyasining  mazmuni  insonni  qadrlash,  uning
sha’nini hurmat qilish, huquqlarini ro‘yobga chiqarish va unga munosib hayot
sharoitini  yaratib  berish  tashkil  etadi.  Insonparvarlik  g‘oyasi  ta’lim  tizimida
bolaparvarlik, bola huquqlarining ustuvorligi va bolaga yo‘naltirilgan ta’limni
amalga  oshirish  bilan  ro‘yobga  chiqadi.  Ayni  paytda,  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarining ongida insonparvarlik g‘oyasi shakllantiriladi va ular insonni
sevishga hamda hurmat qilishga ko‘niktiriladi. 
Ezgulik 
g‘oyasining  mazmunini  “Avesto”  kitobimizda
belgilanganidek, ezgu niyat, ezgu fikr va ezgu amal tashkil etadi. Bunda ezgu
so‘zi yaxshilik, yaxshilik va yomonlikni farqlash, imkon qadar yaxshilikka intilish
ma’nolarini anglatadi. O‘zbekiston pedagogik tajribasida Ezgulik g‘oyasi tarbiya
jarayonining  negizi  sifatida  qabul  qilingan.  Shu  ma’noda  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarining ongi va axloqida yaxshi niyat, to‘g‘ri fikrlash va orzu-umidlarni
shakllantirish bilan Ezgulik g‘oyasi asosida tarbiya jarayoni amalga oshiriladi. 
Bunyodkorlik g‘oyasining  mazmuni  har  bir  kishining  erkin  va
farovon yashashi, jamiyatning demokratik tuzumga ega ekanligi hamda xalqning
e’tiqod  erkinligi  huquqi  bilan  ta’minlanganligidan  iborat.  Boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarining  ongida  bunyodkorlik  g‘oyasi  erkinlik,  hurlik  va  mustaqil
fikrlikka ko‘niktirish bilan singdiriladi.
E’tibor berilsa, O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasida umuminsoniy
g‘oyalar va qadriyatlar mujassam bo‘lgan. Shu sababli boshlang‘ich ta’limda
tarbiya jarayonini amalga oshirishda mazkur milliy g‘oyaga asoslanish taqozo
etiladi. 
3 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик-миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. –
Тошкент, 2021
Logotip
O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning taklifi va tashabbusi bilan 2021-yilda O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi qabul qilindi3. Bu yangi milliy g‘oyaning asosiy tamoyillari quyidagilardan iborat: - insonparvarlik; - ezgulik; - bunyodkorlik. Insonparvarlik g‘oyasining mazmuni insonni qadrlash, uning sha’nini hurmat qilish, huquqlarini ro‘yobga chiqarish va unga munosib hayot sharoitini yaratib berish tashkil etadi. Insonparvarlik g‘oyasi ta’lim tizimida bolaparvarlik, bola huquqlarining ustuvorligi va bolaga yo‘naltirilgan ta’limni amalga oshirish bilan ro‘yobga chiqadi. Ayni paytda, boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongida insonparvarlik g‘oyasi shakllantiriladi va ular insonni sevishga hamda hurmat qilishga ko‘niktiriladi. Ezgulik g‘oyasining mazmunini “Avesto” kitobimizda belgilanganidek, ezgu niyat, ezgu fikr va ezgu amal tashkil etadi. Bunda ezgu so‘zi yaxshilik, yaxshilik va yomonlikni farqlash, imkon qadar yaxshilikka intilish ma’nolarini anglatadi. O‘zbekiston pedagogik tajribasida Ezgulik g‘oyasi tarbiya jarayonining negizi sifatida qabul qilingan. Shu ma’noda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongi va axloqida yaxshi niyat, to‘g‘ri fikrlash va orzu-umidlarni shakllantirish bilan Ezgulik g‘oyasi asosida tarbiya jarayoni amalga oshiriladi. Bunyodkorlik g‘oyasining mazmuni har bir kishining erkin va farovon yashashi, jamiyatning demokratik tuzumga ega ekanligi hamda xalqning e’tiqod erkinligi huquqi bilan ta’minlanganligidan iborat. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongida bunyodkorlik g‘oyasi erkinlik, hurlik va mustaqil fikrlikka ko‘niktirish bilan singdiriladi. E’tibor berilsa, O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasida umuminsoniy g‘oyalar va qadriyatlar mujassam bo‘lgan. Shu sababli boshlang‘ich ta’limda tarbiya jarayonini amalga oshirishda mazkur milliy g‘oyaga asoslanish taqozo etiladi. 3 Мирзиёев Ш.М. Инсонпарварлик, эзгулик ва бунёдкорлик-миллий ғоямизнинг асосий пойдеворидир. – Тошкент, 2021
Rossiyalik  rus  mutafakkir  pedagogi  K.D.Ushinskiy  “Ijtimoiy
tarbiyada xalq ruhi haqida”  nomli asarida XIX asrda Yevropaning quyidagi
xalqlarida mavjud bo‘lgan va hozir ham yashovchan bo‘lib kelayotgan quyidagi
milliy g‘oyalarning tarbiyadagi ahamiyatini alohida ta’kidlab ko‘rsatadi:
1) Germaniyada  ta’lim  tizimidagi  tarbiya  jarayonida  haqgo‘ylik  milliy
g‘oyasiga asoslanishi;
2)  Angliyada har bir shaxsni oliyjanoblik ko‘nikmasi bilan tarbiyalash milliy
g‘oyasiga asoslanishi;
3)   Fransiyada ma’rifatparvarlik milliy g‘oyasiga asoslanishi;
4) AQSHda pragmatizm, ya’ni hayotiy haqiqatlarga asosan milliy tarbiyani
amalga oshirishi;
5) Italiyada dunyo xalqlarini hurmat qilish milliy g‘oyasiga asosan tarbiya
jarayonini amalga oshirishi tahlil qilib berilgan.
Shu jihatdan O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi tarbiya jarayonining
jahon Pedagogikasi tajribasi asosida amalga oshiriladi.
Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  tarbiyasida  milliy  g‘oya  asoslari.
O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari yangi
avlod vakillari sifatida tarbiyalanadi. Bu tarbiyaning mexanizmlari quyidagicha,
boshlang‘ich sinf o‘quvchilari:
1)  ongida – insonparvarlik g‘oyasining ustuvor bo‘lishi;
2)  axloqida – ezgulik fazilatlarining tarkib topishi;
3)  dunyoqarashida – bunyodkorlik g‘oyalarining shakllanishi.
E’tibor  berilsa,  milliy  g‘oya  asoslari  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarining
ongini, axloqini va dunyoqarashini to‘g‘ri shakllantirishga asoslanadi. Shu sababli
7-11 yoshli shaxslarning milliy g‘oya asosida tarbiyalash boshlang‘ich ta’lim
o‘quv fanlari va ayniqsa, “Tarbiya” fanini o‘qitish jarayonida amalga oshiriladi.
Mamlakatimizda  ilk  bor  nashr  etilgan  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  uchun
mo‘ljallangan  “Tarbiya”  fani  darsliklarida  aynan  milliy  g‘oyaning  asosiy
tamoyillariga tayanilgan.
Bizning  yondashuvimizga  ko‘ra,  milliy  g‘oya  asosida  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarining  xarakteri  ham  shakllantirilishi  kerak.  Bunda  pedagogik
psixologiyada  qabul  qilingan  temperamentlarni  milliy  g‘oya  asosida
Logotip
Rossiyalik rus mutafakkir pedagogi K.D.Ushinskiy “Ijtimoiy tarbiyada xalq ruhi haqida” nomli asarida XIX asrda Yevropaning quyidagi xalqlarida mavjud bo‘lgan va hozir ham yashovchan bo‘lib kelayotgan quyidagi milliy g‘oyalarning tarbiyadagi ahamiyatini alohida ta’kidlab ko‘rsatadi: 1) Germaniyada ta’lim tizimidagi tarbiya jarayonida haqgo‘ylik milliy g‘oyasiga asoslanishi; 2) Angliyada har bir shaxsni oliyjanoblik ko‘nikmasi bilan tarbiyalash milliy g‘oyasiga asoslanishi; 3) Fransiyada ma’rifatparvarlik milliy g‘oyasiga asoslanishi; 4) AQSHda pragmatizm, ya’ni hayotiy haqiqatlarga asosan milliy tarbiyani amalga oshirishi; 5) Italiyada dunyo xalqlarini hurmat qilish milliy g‘oyasiga asosan tarbiya jarayonini amalga oshirishi tahlil qilib berilgan. Shu jihatdan O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi tarbiya jarayonining jahon Pedagogikasi tajribasi asosida amalga oshiriladi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslari. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasi asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilari yangi avlod vakillari sifatida tarbiyalanadi. Bu tarbiyaning mexanizmlari quyidagicha, boshlang‘ich sinf o‘quvchilari: 1) ongida – insonparvarlik g‘oyasining ustuvor bo‘lishi; 2) axloqida – ezgulik fazilatlarining tarkib topishi; 3) dunyoqarashida – bunyodkorlik g‘oyalarining shakllanishi. E’tibor berilsa, milliy g‘oya asoslari boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongini, axloqini va dunyoqarashini to‘g‘ri shakllantirishga asoslanadi. Shu sababli 7-11 yoshli shaxslarning milliy g‘oya asosida tarbiyalash boshlang‘ich ta’lim o‘quv fanlari va ayniqsa, “Tarbiya” fanini o‘qitish jarayonida amalga oshiriladi. Mamlakatimizda ilk bor nashr etilgan boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun mo‘ljallangan “Tarbiya” fani darsliklarida aynan milliy g‘oyaning asosiy tamoyillariga tayanilgan. Bizning yondashuvimizga ko‘ra, milliy g‘oya asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining xarakteri ham shakllantirilishi kerak. Bunda pedagogik psixologiyada qabul qilingan temperamentlarni milliy g‘oya asosida
shakllantirishga  asosiy  e’tibor  qaratilishi  kerak.  Bu  tempetamentlar
quyidagilardir:
- sangvinik (bosiqlik);
- xolerik (jo‘shqin);
- melanxolik (tashvishsizlik);
- flegmatik (oqibatlilik).
Bu temperamentlarning shaxs hayotida muhim o‘rni mavjud. Shu
sababli  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarining  xarakterini  shakllantirishda  milliy
g‘oya  asosida  aynan  ana  shu  temperamentlarning  imkoniyatlariga  tayanish
kutilgan samarani beradi.
Jahon  Pedagogika  fani  tajribasida  shaxsning  xarakterini
shakllantirishga doir juda ko‘p tajribalar bor. Shulardan biri aniq milliy g‘oya
asosida shakllantirishdir. Mamlakatimizda qabul qilingan milliy g‘oyamizning
shaxs xarakterini shakllantirishdagi o‘rni masalasiga doir nazariy-metodologik
ishlanmalar yaratish taqozo etiladi. 
O‘quvchilarning  milliy  g‘oya  asosida  tarbiyalanganligini
aniqlash indikatorlari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida
tarbiyalash  tarbiya  jarayonining  negizini  tashkil  etadi.  Ammo  asosiy  masala
o‘quvchilarning  tarbiyalanganlik  darajasini  aniqlash  bilan  bog‘liqdir.  Chunki
bugungi  o‘quvchi  Internet  vositasida  juda  ko‘p  va  keng  axborotlar  olamida
yashamoqda.  Bu  axborotlarning nisbatan  ko‘pchiligi  haqqoniylikdan yiroqligi
ma’lum. Masalan, Internet tarmoqlarida vahshiylik, hudbinlik va o‘zni unutishga
da’vat  qiluvchi  mulьtimediya  axborotlari  bor.  Shu  sababli  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarini  milliy  g‘oya  asosida  tarbiyalanganligini  aniqlash  indikatorlari
shakllantirilishi lozim. 
Mazkur  masalada  bizning  yondashuvimiz  quyidagicha:maxsus
tuzilgan  So‘rovnoma  asosida  o‘quvchilarning  milliy  g‘oya  asosida
tarbiyalanganligini quyidagi indikatorlar asosida aniqlash mumkin:
1)bolaning ongida insonparvarlik tushunchasining mavjudligi;
2)bolaning axloqida ezgulik fazilatlarining tarkib topayotganligi;
3)bolaning
 
dunyoqarashida
 
bunyodkorlik
 
tushunchasining
shakllanganligi.
Logotip
shakllantirishga asosiy e’tibor qaratilishi kerak. Bu tempetamentlar quyidagilardir: - sangvinik (bosiqlik); - xolerik (jo‘shqin); - melanxolik (tashvishsizlik); - flegmatik (oqibatlilik). Bu temperamentlarning shaxs hayotida muhim o‘rni mavjud. Shu sababli boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining xarakterini shakllantirishda milliy g‘oya asosida aynan ana shu temperamentlarning imkoniyatlariga tayanish kutilgan samarani beradi. Jahon Pedagogika fani tajribasida shaxsning xarakterini shakllantirishga doir juda ko‘p tajribalar bor. Shulardan biri aniq milliy g‘oya asosida shakllantirishdir. Mamlakatimizda qabul qilingan milliy g‘oyamizning shaxs xarakterini shakllantirishdagi o‘rni masalasiga doir nazariy-metodologik ishlanmalar yaratish taqozo etiladi. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash indikatorlari. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalash tarbiya jarayonining negizini tashkil etadi. Ammo asosiy masala o‘quvchilarning tarbiyalanganlik darajasini aniqlash bilan bog‘liqdir. Chunki bugungi o‘quvchi Internet vositasida juda ko‘p va keng axborotlar olamida yashamoqda. Bu axborotlarning nisbatan ko‘pchiligi haqqoniylikdan yiroqligi ma’lum. Masalan, Internet tarmoqlarida vahshiylik, hudbinlik va o‘zni unutishga da’vat qiluvchi mulьtimediya axborotlari bor. Shu sababli boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash indikatorlari shakllantirilishi lozim. Mazkur masalada bizning yondashuvimiz quyidagicha:maxsus tuzilgan So‘rovnoma asosida o‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini quyidagi indikatorlar asosida aniqlash mumkin: 1)bolaning ongida insonparvarlik tushunchasining mavjudligi; 2)bolaning axloqida ezgulik fazilatlarining tarkib topayotganligi; 3)bolaning dunyoqarashida bunyodkorlik tushunchasining shakllanganligi.
Bu  indikatorlar  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarining  milliy  g‘oya
asosida tarbiyalanganlik darajasini belgilaydi. Bu o‘rinda e’tiboringizga namuna
sifatida quyidagi Savolnomani taqdim etamiz:
1.
Siz o‘rtog‘ingizga yaxshilik qilishni istaysizmi?
A. Ha
B. Yo‘q
V. Bilmayman
2.  Siz odamlar bilan birga bo‘lishni hoxlaysizmi?
A. Bilmayman.
B. Yo‘q 
V. Ha.
3.  Siz sinfdoshlaringiz bilan sinf tozaligiga va maktabning   ozodaligiga
rioya qilasizmi?
A. Ha
B. Ba’zan
V. Yo‘q.
Bunday  savollar  tarkibi  qisqa,  aniq  va  o‘n  beshtadan  oshmasligi  lozim.
Chunki  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  qisqa  savollarga  aniq  javob  berish
psixologiyasiga ega. Sinf rahbari aynan mana shu qoida asosida “Tarbiya” fani
o‘qituvchisi bilan o‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik darajasini
har chorak ohirida o‘rganib borishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday o‘rganish
natijasida o‘quvchilarning kelgusi tarbiya jarayoni yo‘nalishlari belgilab olinadi. 
O‘zbekiston yangi taraqqiyotinig hozirgi bosqichida o‘quvchilarni, ayniqsa 1-
sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalashda amaliy jihatlarga e’tibor
berish  asosiy  vazifalardan hisoblanadi.  Chunki  bugungi  kunga qadar  amalga
oshirilgan  milliy  g‘oya  asosida  yosh  avlodni  tarbiyalash  jarayonida  nazariy
yondashuvning ustuvor bo‘lib kelganligi ma’lum. Shu sababli bugungi kunda
yangi  milliy  g‘oyamiz  asosida  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  tarbiyalashda
amaliy  jihatga  alohida  e’tibor  berish  taqozo  etiladi.  Bu  borada  pedagogik
vositalardan biri Ijtimoiy so‘rovnoma metodidan oqilona foydalanish lozim. 
Logotip
Bu indikatorlar boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik darajasini belgilaydi. Bu o‘rinda e’tiboringizga namuna sifatida quyidagi Savolnomani taqdim etamiz: 1. Siz o‘rtog‘ingizga yaxshilik qilishni istaysizmi? A. Ha B. Yo‘q V. Bilmayman 2. Siz odamlar bilan birga bo‘lishni hoxlaysizmi? A. Bilmayman. B. Yo‘q V. Ha. 3. Siz sinfdoshlaringiz bilan sinf tozaligiga va maktabning ozodaligiga rioya qilasizmi? A. Ha B. Ba’zan V. Yo‘q. Bunday savollar tarkibi qisqa, aniq va o‘n beshtadan oshmasligi lozim. Chunki boshlang‘ich sinf o‘quvchilari qisqa savollarga aniq javob berish psixologiyasiga ega. Sinf rahbari aynan mana shu qoida asosida “Tarbiya” fani o‘qituvchisi bilan o‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik darajasini har chorak ohirida o‘rganib borishi maqsadga muvofiq bo‘ladi. Bunday o‘rganish natijasida o‘quvchilarning kelgusi tarbiya jarayoni yo‘nalishlari belgilab olinadi. O‘zbekiston yangi taraqqiyotinig hozirgi bosqichida o‘quvchilarni, ayniqsa 1- sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalashda amaliy jihatlarga e’tibor berish asosiy vazifalardan hisoblanadi. Chunki bugungi kunga qadar amalga oshirilgan milliy g‘oya asosida yosh avlodni tarbiyalash jarayonida nazariy yondashuvning ustuvor bo‘lib kelganligi ma’lum. Shu sababli bugungi kunda yangi milliy g‘oyamiz asosida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda amaliy jihatga alohida e’tibor berish taqozo etiladi. Bu borada pedagogik vositalardan biri Ijtimoiy so‘rovnoma metodidan oqilona foydalanish lozim.
Ijtiomiy so‘rovnoma maxsus tuzilgan savollar asosida amalga oshiriladi va
unda  o‘quvchilarning  javoblari  to‘liq  aks  etadi.  Ayniqsa  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilari so‘rovnoma savollariga ochiq, to‘liq va mustaqil javob berishlari
tajribadan  o‘tgan.  Shu  sababli  har  chorakda  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini
milliy  g‘oyamiz  asosida  tarbiyalash  jarayoni  Ijtimoiy  so‘rovnoma  asosida
o‘rganib borilishi taqozo etiladi. Uning natijalariga asosan milliy g‘oya asosida
tarbiyalashning navbatdagi tadbirlari, yo‘nalishlari va tuzatish ishlari belgilab
olinadi. Natijada boshlang‘ich sinf bitiruvchilari ta’limning keyingi bosqichiga
milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik ko‘nikmasi bilan o‘tadi. Shu sababli oliy
pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari Ijtimoiy
so‘rovnoma pedagogik metodining barcha jihatlarini chuqur o‘zlashtirishi muhim
ahamiyatga ega. 
Shunday  qilib  boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  milliy  g‘oya  asosida
tarbiyalash jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, boshlang‘ich ta’lim
o‘qituvchilarining pedagogik faolligini taqozo etadi.
Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq:
1. Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilarini  milliy  qadriyatlar  asosida  tarbiyalash
deganda nimani tushunasiz?
2. Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  ongiga  umuminsoniy  qadriyatlarni
singdirish qanday shakllarda amalga oshiriladi?
3.  Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash indikatorlarini bilasizmi?
4.  
O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Shavkat  Mirziyoyevning
“Insonparvarlik,  ezgulik  va  bunyodkorlik  –  milliy  g‘oyamizning  asosiy
poydevoridir” (Toshkent, 2021) kitobini o‘qib chiqing.
5. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasining asosiy tamoyillari nimalardan
iborat?
6. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslarini nimalar
tashkil etadi?
7. O‘quvchilarning  milliy  g‘oya  asosida  tarbiyalanganligini  aniqlash
indikatorlarini bilasizmi?
Logotip
Ijtiomiy so‘rovnoma maxsus tuzilgan savollar asosida amalga oshiriladi va unda o‘quvchilarning javoblari to‘liq aks etadi. Ayniqsa boshlang‘ich sinf o‘quvchilari so‘rovnoma savollariga ochiq, to‘liq va mustaqil javob berishlari tajribadan o‘tgan. Shu sababli har chorakda boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oyamiz asosida tarbiyalash jarayoni Ijtimoiy so‘rovnoma asosida o‘rganib borilishi taqozo etiladi. Uning natijalariga asosan milliy g‘oya asosida tarbiyalashning navbatdagi tadbirlari, yo‘nalishlari va tuzatish ishlari belgilab olinadi. Natijada boshlang‘ich sinf bitiruvchilari ta’limning keyingi bosqichiga milliy g‘oya asosida tarbiyalanganlik ko‘nikmasi bilan o‘tadi. Shu sababli oliy pedagogik ta’lim jarayonida bo‘lajak boshlang‘ich sinf o‘qituvchilari Ijtimoiy so‘rovnoma pedagogik metodining barcha jihatlarini chuqur o‘zlashtirishi muhim ahamiyatga ega. Shunday qilib boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy g‘oya asosida tarbiyalash jarayoni o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘lib, boshlang‘ich ta’lim o‘qituvchilarining pedagogik faolligini taqozo etadi. Mustahkamlash uchun savollar va topshiriq: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash deganda nimani tushunasiz? 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish qanday shakllarda amalga oshiriladi? 3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash indikatorlarini bilasizmi? 4. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning “Insonparvarlik, ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” (Toshkent, 2021) kitobini o‘qib chiqing. 5. O‘zbekistonning yangi milliy g‘oyasining asosiy tamoyillari nimalardan iborat? 6. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari tarbiyasida milliy g‘oya asoslarini nimalar tashkil etadi? 7. O‘quvchilarning milliy g‘oya asosida tarbiyalanganligini aniqlash indikatorlarini bilasizmi?
Rus pedagogi K.D. Ushinskiyning “Ijtimoiy tarbiyada xalq ruhi haqida” asarini
(Toshkent, 1959) va o‘zbek pedagogi M.Quronovning “Milliy tarbiya” kitobi 
(Toshkent, 2007) bilan tanishib chiqing.
Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari
Reja:
1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash
2. Boshlang‘ich  sinf  o‘quvchilari  ongiga  umuminsoniy  qadriyatlarni
singdirish
3.  Boshlang‘ich sinf  o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar
ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash
Tayanch tushunchalar:
Milliylik,  umuminsoniylik,  tarbiya,  qadriyat,  sinf,  o‘quvchi,  singdirish,
tarbiyalash, baholash, bilim, ko‘nikma.
Shaxs tarbiyasi va hayotida milliy va umuminsoniy qadriyatlar muhim o‘rin
tutadi. Shu sababli mazkur mavzuni o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish
kerak:
-  milliy qadriyatlar deganda xalqimizning qadimdan kelayotgan va xalq
tajribasidan o‘tgan tarbiyaga oid odatlar, udumlar, odoblar hamda yondashuvlar
tushuniladi;
-  xalqimizning  milliy  qadriyatlarida  oila  tizimi,  jamoaparvarlik  va
o‘zgalarga yordam tamoyillari muhim o‘rin tutadi;
-  umuminsoniy qadriyatlar deganda insoniyat hayotiga xos bo‘lgan ideal
maqsad-muddaolar,  tinchlikparvarlik  va  Yer  yuzida  birodarlikni  o‘rnatish
tamoyillari tushuniladi;
-  boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda ularning ongi va xarakterida
umuminsoniy qadriyatlarning eng muhim tushunchalari singdiriladi. 
O‘zbekiston boshlang‘ich ta’lim tizimida bugungi kunda milliy qadriyatlar
quyidagi yangi milliy g‘oyalarga asoslanadi:
-  insonparvarlik;
-  ezgulik;
-  bunyodkorlik.
Logotip
Rus pedagogi K.D. Ushinskiyning “Ijtimoiy tarbiyada xalq ruhi haqida” asarini (Toshkent, 1959) va o‘zbek pedagogi M.Quronovning “Milliy tarbiya” kitobi (Toshkent, 2007) bilan tanishib chiqing. Milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasi. Tarbiyada milliy g‘oya asoslari Reja: 1. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash 2. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari ongiga umuminsoniy qadriyatlarni singdirish 3. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganlik darajasini baholash Tayanch tushunchalar: Milliylik, umuminsoniylik, tarbiya, qadriyat, sinf, o‘quvchi, singdirish, tarbiyalash, baholash, bilim, ko‘nikma. Shaxs tarbiyasi va hayotida milliy va umuminsoniy qadriyatlar muhim o‘rin tutadi. Shu sababli mazkur mavzuni o‘zlashtirishda quyidagilarga e’tibor berish kerak: - milliy qadriyatlar deganda xalqimizning qadimdan kelayotgan va xalq tajribasidan o‘tgan tarbiyaga oid odatlar, udumlar, odoblar hamda yondashuvlar tushuniladi; - xalqimizning milliy qadriyatlarida oila tizimi, jamoaparvarlik va o‘zgalarga yordam tamoyillari muhim o‘rin tutadi; - umuminsoniy qadriyatlar deganda insoniyat hayotiga xos bo‘lgan ideal maqsad-muddaolar, tinchlikparvarlik va Yer yuzida birodarlikni o‘rnatish tamoyillari tushuniladi; - boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tarbiyalashda ularning ongi va xarakterida umuminsoniy qadriyatlarning eng muhim tushunchalari singdiriladi. O‘zbekiston boshlang‘ich ta’lim tizimida bugungi kunda milliy qadriyatlar quyidagi yangi milliy g‘oyalarga asoslanadi: - insonparvarlik; - ezgulik; - bunyodkorlik.
Eslatib  o‘tish  joizki,  boshlang‘ich  ta’limda  milliy  va  umuminsoniy
qadriyatlar  o‘ziga  xos  xususiyatlarga  ega  bo‘ladi.  Chunki  boshlang‘ich  sinf
o‘quvchilarining  ongi,  dunyoqarashi,  axloqi  hamda  xarakteri  shakllanish
jarayonida bo‘lganligi uchun ular milliy va umuminsoniy qadriyatlar olamiga olib
kiriladi.
Boshlang‘ich  ta’limda  milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlar  tarbiyasini
amalga  oshirishda  milliy  tarbiya  konsepsiyasiga  asoslaniladi.  Milliy  tarbiya
konsepsiyasi  7-11  yoshli  shaxslarni  ma’naviy  shakllantirish,  ularni
ijtimoiylashtirish va jismoniy rivojlantirishga asoslaniladi.
Milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlarning  ta’kidlab  o‘tilgan  ta’riflarini
o‘zlashtiring va yozib oling.
1-topshiriq:  “Kichik  guruhlarda  ishlash”  (bunda  talabalar  4  ta  guruhga
bo‘lingan  holda  4  ta  flipchart  (vatman  qog‘ozining  ¼  bo‘lagi)dan  foydalanib
“Tushunchalar  tahlili”  texnologiyasi  asosida  jadvalni  to‘ldiradilar,  guruhlar
o‘zlariga nom va marker rangini tanlaydilar hamda har bir flipchartga guruhlarning
nomlari tepa o‘ng burchagiga yozib qo‘yiladi).
1-guruh
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik,
ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida
hozirgi  zamon ta’lim  jarayonimizda yosh avlodni  milliy qadriyatlar asosida
tarbiyalash vazifasini qo‘ygan. 
Milliy  qadriyatlar  bu  –  xalqimizning  azaldan  amal  qilib  kelayotgan
fazilatlari, odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir.
MAVZU BO‘YICHA TOPSHIRIQLAR
Logotip
Eslatib o‘tish joizki, boshlang‘ich ta’limda milliy va umuminsoniy qadriyatlar o‘ziga xos xususiyatlarga ega bo‘ladi. Chunki boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining ongi, dunyoqarashi, axloqi hamda xarakteri shakllanish jarayonida bo‘lganligi uchun ular milliy va umuminsoniy qadriyatlar olamiga olib kiriladi. Boshlang‘ich ta’limda milliy va umuminsoniy qadriyatlar tarbiyasini amalga oshirishda milliy tarbiya konsepsiyasiga asoslaniladi. Milliy tarbiya konsepsiyasi 7-11 yoshli shaxslarni ma’naviy shakllantirish, ularni ijtimoiylashtirish va jismoniy rivojlantirishga asoslaniladi. Milliy va umuminsoniy qadriyatlarning ta’kidlab o‘tilgan ta’riflarini o‘zlashtiring va yozib oling. 1-topshiriq: “Kichik guruhlarda ishlash” (bunda talabalar 4 ta guruhga bo‘lingan holda 4 ta flipchart (vatman qog‘ozining ¼ bo‘lagi)dan foydalanib “Tushunchalar tahlili” texnologiyasi asosida jadvalni to‘ldiradilar, guruhlar o‘zlariga nom va marker rangini tanlaydilar hamda har bir flipchartga guruhlarning nomlari tepa o‘ng burchagiga yozib qo‘yiladi). 1-guruh O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev “Insonparvarlik, ezgulik va bunyodkorlik – milliy g‘oyamizning asosiy poydevoridir” kitobida hozirgi zamon ta’lim jarayonimizda yosh avlodni milliy qadriyatlar asosida tarbiyalash vazifasini qo‘ygan. Milliy qadriyatlar bu – xalqimizning azaldan amal qilib kelayotgan fazilatlari, odatlari va turmush-tarzimizning madaniy an’analari majmuidir. MAVZU BO‘YICHA TOPSHIRIQLAR
2-guruh
Bu fazilatlar xalqimizning mentalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har
bir  oilada  ularga  amal  qilishga  harakat  qilinadi.  Boshlang‘ich  sinf
o‘qituvchisining asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq
singdirishdan iborat.
3-guruh
       Mazkur odatlar xalqimizning milliy tabiatiga mos ekanligini xorijlik
mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz
Shu ma’noda tarbiya jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida 
quyidagi fazilatlarni shakllantirish taqozo etiladi:
BOSHLANG‘ICH
 SINF 
O‘QUVCHILARI
 TAFAKKURIGA
 XALQIMIZGA XOS
 BO‘LGAN 
QUYIDAGI 
ODATLARNI 
SINGDIRISH 
TAQOZO ETILADI:
Logotip
2-guruh Bu fazilatlar xalqimizning mentalitetiga, ya’ni tabiatiga singib ketgan. Har bir oilada ularga amal qilishga harakat qilinadi. Boshlang‘ich sinf o‘qituvchisining asosiy vazifasi o‘quvchilar ongiga ana shu fazilatlarni chuqurroq singdirishdan iborat. 3-guruh Mazkur odatlar xalqimizning milliy tabiatiga mos ekanligini xorijlik mutafakkirlar ham e’tirof etadi. Misol uchun, buyuk qirg‘iz yozuvchisi Chingiz Shu ma’noda tarbiya jarayonida boshlang‘ich sinf o‘quvchilarida quyidagi fazilatlarni shakllantirish taqozo etiladi: BOSHLANG‘ICH SINF O‘QUVCHILARI TAFAKKURIGA XALQIMIZGA XOS BO‘LGAN QUYIDAGI ODATLARNI SINGDIRISH TAQOZO ETILADI:
Aytmatov  “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil
vazifasini  o‘tagan”,  -  deb  yozadi.  Ma’lumki,  insoniyatning  madaniylashuvi
hozirgi  Osiyoda  mavjud  bo‘lgan  Bobil  nomli  davlatdan  boshlangan.  Ya’ni
insoniyat vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan.
4-guruh
     Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida
tarbiyalashning  samarasi  o‘quvchilarning  keyingi  ta’lim  bosqichlariga
tayyorgarligi  bilan  baholanadi.  O‘zbekistonning  hozirgi  ta’lim  tizimida
boshlang‘ich sinfni bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi:
- o‘rta umumta’lim maktablariga;
- Prezident maktablariga;
- ijod maktablariga;
- ixtisoslashtirilgan maktablariga. 
     Bu ta’lim turlariga boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tayyorlash jarayonida
aynan  ularning  milliy  va  umuminsoniy  qadriyatlar  ruhida  tarbiyalanganligi
muhim o‘rin tutadi.
Boshlang‘ich sinf 
o‘quvchilari 
xalqimizga xos 
bo‘lgan quyidagi
 madaniy turmush-
tarz an’analari
 bilan
 tanishtirilishi 
kerak:
Logotip
Aytmatov “Qiyomat” asarida “o‘zbeklarning odatlari turkiy xalqlar uchun Bobil vazifasini o‘tagan”, - deb yozadi. Ma’lumki, insoniyatning madaniylashuvi hozirgi Osiyoda mavjud bo‘lgan Bobil nomli davlatdan boshlangan. Ya’ni insoniyat vahshiylik tuzumidan insoniylik tuzumiga o‘tgan. 4-guruh Boshlang‘ich sinf o‘quvchilarining milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalashning samarasi o‘quvchilarning keyingi ta’lim bosqichlariga tayyorgarligi bilan baholanadi. O‘zbekistonning hozirgi ta’lim tizimida boshlang‘ich sinfni bitiruvchilar ta’limning quyidagi turlariga tayyorlanadi: - o‘rta umumta’lim maktablariga; - Prezident maktablariga; - ijod maktablariga; - ixtisoslashtirilgan maktablariga. Bu ta’lim turlariga boshlang‘ich sinf o‘quvchilarini tayyorlash jarayonida aynan ularning milliy va umuminsoniy qadriyatlar ruhida tarbiyalanganligi muhim o‘rin tutadi. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari xalqimizga xos bo‘lgan quyidagi madaniy turmush- tarz an’analari bilan tanishtirilishi kerak:
2-topshiriq: “Tushunchalar tahlili” texnologiyasi asosida jadvalni to‘ldiring
TUSHUNCHA 
TAHLILI
Milliy qadriyatlar
Milliy mentalitet
Ong bu – 
Umuminsoniy qadriyatlar bu – 
Tarbiya indikatorlari – 
3-topshiriq: Quyidagi  milliy va umuminsoniy qadriyatlar aks etgan dars
ishlanmani o‘rganib chiqing.
Sana:____________________________
Mavzu: Bobolarimizning bebaho merosi 
Maqsad:  Ta’limiy:  O`quchilarga bugungi mavzuga oid bilim va tushunchalar
berish.  Yuksak insoniy fazilatlar mohiyatini anglatish, ularga ongli munosabatda
bo‘lish,  hamma  millat  vakillariga  yaxshi  munosabatda  bo‘lish   bilimini
shakllantirish 
TK2: axborot manbalari (televizor, telefon)dan to‘g‘ri foydalana olish 
FK1 suhbatdoshni tinglash, sukut saqlash va o‘z fikrini to‘g‘ri bayon qilish ;
Tarbiyaviy:  Odob-inson  ko‘rki  va ma’naviy boyligi  ekanligini  va mutafakkir
ma’rifatparvarlar asarlaridagi hikmat, rivoyat va o‘g‘itlarini, milliy sharqona odob-
Shu sababli bu 
qadriyatlar asosida 
tarbiyalanganlik 
darajasini baholashning 
quyidagi indikatorlarini 
belgilash mumkin:
Logotip
2-topshiriq: “Tushunchalar tahlili” texnologiyasi asosida jadvalni to‘ldiring TUSHUNCHA TAHLILI Milliy qadriyatlar Milliy mentalitet Ong bu – Umuminsoniy qadriyatlar bu – Tarbiya indikatorlari – 3-topshiriq: Quyidagi milliy va umuminsoniy qadriyatlar aks etgan dars ishlanmani o‘rganib chiqing. Sana:____________________________ Mavzu: Bobolarimizning bebaho merosi Maqsad: Ta’limiy: O`quchilarga bugungi mavzuga oid bilim va tushunchalar berish. Yuksak insoniy fazilatlar mohiyatini anglatish, ularga ongli munosabatda bo‘lish, hamma millat vakillariga yaxshi munosabatda bo‘lish bilimini shakllantirish TK2: axborot manbalari (televizor, telefon)dan to‘g‘ri foydalana olish FK1 suhbatdoshni tinglash, sukut saqlash va o‘z fikrini to‘g‘ri bayon qilish ; Tarbiyaviy: Odob-inson ko‘rki va ma’naviy boyligi ekanligini va mutafakkir ma’rifatparvarlar asarlaridagi hikmat, rivoyat va o‘g‘itlarini, milliy sharqona odob- Shu sababli bu qadriyatlar asosida tarbiyalanganlik darajasini baholashning quyidagi indikatorlarini belgilash mumkin:
axloq  qoidalari,  fazilatlarini,  o‘zbekona  urf-odat  va  an’analarining  millliy
xususiyatlarni  farqlash va amalga oshirish usullarini o‘rgatish . 
TK4: Davlat ramzlariga hurmat va ehtirom ko‘rsatish;
Rivojlantiruvchi:O`quvchilarning mavzuga oid bilim, ko`nikma , malakalarini
rivojlantirish, matn bilan ishlash orqali fikrlash qobiliyatlarini, og`zaki nutqini
o`stirish.  FK1: O‘zbekistonda yashayotgan millatlar va elatlar haqida ma’lumot
bera olish
Dars turi: Yangi bilim beruvchi
Dars usuli: Suhbat, tushuntirish, savol-javob, kichik guruhlarda ishlash.
Dars  jihozi:  Darslik,  taxta,  bo`r,  mavzuga  oid  rasmlar,  tarqatmalar,  texnik
vositalar.
Darsning borishi.
T/R
Bo‘limlar
Vaqti
1
Tashkiliy qism
3 daqiqa
2
O`tgan mavzuni mustahkamlash
5 daqiqa
3
Yangi mavzu bayoni
15 daqiqa
4
Yangi mavzuni mustahkamlash
1O daqiqa
5
O`quvchilarni rag`batlantirish. Darsni yakunlash.
1O daqiqa
6
Uyga vazifa
2 daqiqa
Jami
45 daqiqa
I.  Tashkiliy qism:  Salomlashish,  navbatchi axboroti,  sinf va o`quvchilarning
darsga tayyorgarligi tekshiriladi, o`quvchilar ehtiyojlari aniqlanadi. 
II. O`tilgan mavzuni mustahkamlash. O`tilgan mavzu yuzasidan suhbat, savol-
javob o`tkaziladi. O`tilgan mavzuga oid savol va topshiriqlar yozilgan kartochkalar
tarqatiladi. O`quvchilar topshiriqlarni bajarib, o`tilgan mazuni qismlarga bo`lib
gapirishadi, xulosa chiqarishadi, o`qituvchi tomonidan umumlashtiriladi.
1. «Yurt tinchligi - el boyligi» iborasini qanday tushunasiz?
2. Vatan ravnaqi uchun siz qanday hissa qo‘sha olasiz?
3. Atrofingizdagi insonlardan kimlarni qahramon sifatida ko‘rsata olasiz?
4. Yurtimizda yashagan mard va jasur bobolardan kimlarni bilasiz? Ularning
nomlarini va amalga oshirgan ishlarini gapirib bering.
III. Yangi mavzu bayoni. 
KOINOTNI ZABT ETGAN BOBOM
Logotip
axloq qoidalari, fazilatlarini, o‘zbekona urf-odat va an’analarining millliy xususiyatlarni farqlash va amalga oshirish usullarini o‘rgatish . TK4: Davlat ramzlariga hurmat va ehtirom ko‘rsatish; Rivojlantiruvchi:O`quvchilarning mavzuga oid bilim, ko`nikma , malakalarini rivojlantirish, matn bilan ishlash orqali fikrlash qobiliyatlarini, og`zaki nutqini o`stirish. FK1: O‘zbekistonda yashayotgan millatlar va elatlar haqida ma’lumot bera olish Dars turi: Yangi bilim beruvchi Dars usuli: Suhbat, tushuntirish, savol-javob, kichik guruhlarda ishlash. Dars jihozi: Darslik, taxta, bo`r, mavzuga oid rasmlar, tarqatmalar, texnik vositalar. Darsning borishi. T/R Bo‘limlar Vaqti 1 Tashkiliy qism 3 daqiqa 2 O`tgan mavzuni mustahkamlash 5 daqiqa 3 Yangi mavzu bayoni 15 daqiqa 4 Yangi mavzuni mustahkamlash 1O daqiqa 5 O`quvchilarni rag`batlantirish. Darsni yakunlash. 1O daqiqa 6 Uyga vazifa 2 daqiqa Jami 45 daqiqa I. Tashkiliy qism: Salomlashish, navbatchi axboroti, sinf va o`quvchilarning darsga tayyorgarligi tekshiriladi, o`quvchilar ehtiyojlari aniqlanadi. II. O`tilgan mavzuni mustahkamlash. O`tilgan mavzu yuzasidan suhbat, savol- javob o`tkaziladi. O`tilgan mavzuga oid savol va topshiriqlar yozilgan kartochkalar tarqatiladi. O`quvchilar topshiriqlarni bajarib, o`tilgan mazuni qismlarga bo`lib gapirishadi, xulosa chiqarishadi, o`qituvchi tomonidan umumlashtiriladi. 1. «Yurt tinchligi - el boyligi» iborasini qanday tushunasiz? 2. Vatan ravnaqi uchun siz qanday hissa qo‘sha olasiz? 3. Atrofingizdagi insonlardan kimlarni qahramon sifatida ko‘rsata olasiz? 4. Yurtimizda yashagan mard va jasur bobolardan kimlarni bilasiz? Ularning nomlarini va amalga oshirgan ishlarini gapirib bering. III. Yangi mavzu bayoni. KOINOTNI ZABT ETGAN BOBOM
Bundan  1200  yillar  avval  yashagan
bobomiz  Ahmad  al-Farg‘oniy  yerdan  turib
yulduzlarni  o‘rgangan.  U  bolaligidan
kitoblarni sevib o‘qir, bilmaganlarini ustozi-
dan so‘rab o‘rganar edi.
Bag‘dod shahrida ta’lim olgan Ahmad al-
Farg‘oniy  ko‘p  vaqtini  kutubxonada
o‘tkazgan.  U  yunon  va  hind  olimlarining
kitoblarini o‘qigan, ularni arab tiliga tarjima
qilgan va o‘quv- chilar uchun sodda tilda sharh-i lagan. Ahmad al-Farg‘oniyning
«Astronomiya asoslari haqida kitob» asari uzoq vaqt davomi- da jahondagi
ko‘plab  universi-  tetlarda  astronomiyadan  asosiy  darslik  sifatida  o`tilgan.
0‘zbekistonda Ahmad al-Farg‘oniy nomidagi bog‘lar, ko‘chalar mavjud. 
861-yilda Misrda AI-Farg‘oniy bobomiz Nil daryosi suvi sathini o‘lchaydigan
inshoot barpo etgan.
Undagi matematik hisob-kitoblar bo‘yicha ishlaydigan suv tarozisi qaysi dehqon
qancha  yer  solig‘i  to‘lashini  aniq  belgilab  bergan  Uni  «adolat  tarozisi»  ham
deyishgan.  Tarixiy  suv  tarozisi  poyida  Ahmad  al-Farg‘oniyning  ulug‘vor  va
ko‘rkam hay kali qad rostlagan
1. Ahmad al-Farg‘oniydek buyuk olim bo‘lish uchun uning qanday xislatlari
sizda ham bo‘lishini xohlar edingiz?
2. Ahmad al-Farg‘oniy yozgan kitoblar dunyo rivojiga qanday hissa qo‘shgan?
3. Misrliklar Ahmad al-Farg‘oniyni nima sababdan hurmat qilishadi?
Abu Abdulloh Muhammad ismli bola uzoq yurtlarga ilm o‘rganish uchun
chiqadigan bo‘libdi. Uning bu ishini onasi qo‘llab-quwatlab, bilim yo‘lida har qan-
day to‘siqlarni yengib O‘tishi uchun sabr va matonat kerakligini aytib, oq fotiha
beribdi. Bola uzoq O‘lkalarga borib, u yerlardagi mavjud bilimlarni o‘rganibdi va
odam- larni o‘z iqtidori bilan lol qoldiribdi.
Odamlar bolakaydan ismini so‘rashsa, «Men Muhammad, Buxorodanman»,
deb javob berar ekan. Keyinchalik uni Muhammad Buxoriy  deb chaqiradigan
bo`lishdi.  Buxoriy Payg‘ambar  Muhammad  (s.a.v.)  ning hayot  va faoliyatlari,
qilgan ishlari nasihatlarini o‘rgandi. U to‘plagan ma’lumotlarini qog‘ozga tushirdi.
Logotip
Bundan 1200 yillar avval yashagan bobomiz Ahmad al-Farg‘oniy yerdan turib yulduzlarni o‘rgangan. U bolaligidan kitoblarni sevib o‘qir, bilmaganlarini ustozi- dan so‘rab o‘rganar edi. Bag‘dod shahrida ta’lim olgan Ahmad al- Farg‘oniy ko‘p vaqtini kutubxonada o‘tkazgan. U yunon va hind olimlarining kitoblarini o‘qigan, ularni arab tiliga tarjima qilgan va o‘quv- chilar uchun sodda tilda sharh-i lagan. Ahmad al-Farg‘oniyning «Astronomiya asoslari haqida kitob» asari uzoq vaqt davomi- da jahondagi ko‘plab universi- tetlarda astronomiyadan asosiy darslik sifatida o`tilgan. 0‘zbekistonda Ahmad al-Farg‘oniy nomidagi bog‘lar, ko‘chalar mavjud. 861-yilda Misrda AI-Farg‘oniy bobomiz Nil daryosi suvi sathini o‘lchaydigan inshoot barpo etgan. Undagi matematik hisob-kitoblar bo‘yicha ishlaydigan suv tarozisi qaysi dehqon qancha yer solig‘i to‘lashini aniq belgilab bergan Uni «adolat tarozisi» ham deyishgan. Tarixiy suv tarozisi poyida Ahmad al-Farg‘oniyning ulug‘vor va ko‘rkam hay kali qad rostlagan 1. Ahmad al-Farg‘oniydek buyuk olim bo‘lish uchun uning qanday xislatlari sizda ham bo‘lishini xohlar edingiz? 2. Ahmad al-Farg‘oniy yozgan kitoblar dunyo rivojiga qanday hissa qo‘shgan? 3. Misrliklar Ahmad al-Farg‘oniyni nima sababdan hurmat qilishadi? Abu Abdulloh Muhammad ismli bola uzoq yurtlarga ilm o‘rganish uchun chiqadigan bo‘libdi. Uning bu ishini onasi qo‘llab-quwatlab, bilim yo‘lida har qan- day to‘siqlarni yengib O‘tishi uchun sabr va matonat kerakligini aytib, oq fotiha beribdi. Bola uzoq O‘lkalarga borib, u yerlardagi mavjud bilimlarni o‘rganibdi va odam- larni o‘z iqtidori bilan lol qoldiribdi. Odamlar bolakaydan ismini so‘rashsa, «Men Muhammad, Buxorodanman», deb javob berar ekan. Keyinchalik uni Muhammad Buxoriy deb chaqiradigan bo`lishdi. Buxoriy Payg‘ambar Muhammad (s.a.v.) ning hayot va faoliyatlari, qilgan ishlari nasihatlarini o‘rgandi. U to‘plagan ma’lumotlarini qog‘ozga tushirdi.