MINTAQA (HUDUD) IQTISODIY XAVFSIZLIGINI TA’MINLASH (Mintaqa iqtisodiyoti va mintaqaviy siyosat, Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash mexanizmi)
Yuklangan vaqt
2024-05-22
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
33
Faytl hajmi
72,2 KB
Ilmiybaza.uz
MINTAQA (HUDUD) IQTISODIY XAVFSIZLIGINI TA’MINLASH
16.1.
Mintaqa iqtisodiyoti va mintaqaviy siyosat
Mintaqa tushunchasi jahon yoki mamlakat territoriyasining bir qismiga nisbatan
qo‘llaniladi. Mintaqa jahon territoriyasining bir qismi sifatida o‘z ichiga geografik,
siyosiy, iqtisodiy, ekologik, etnomadaniy axborot, harbiy va boshqa mezonlar
hamda yondashuvlar asosida bir necha mamlakatlarni oladi. Masalan, Sharqiy
Yevropa, G‘arbiy Yevropa, O‘rta Osiyo, Markaziy Osiyo, Janubi - Sharqiy Osiyo
va boshqa mamlakatlar turkumi mintaqalari mavjud. Bir alohida olingan mamlakat
ichida viloyatlar, tuman va shaharlar geografik, iqtisodiy siyosiy, etnomadaniy,
ekologik, axborot va boshqa mezonlar bo‘yicha ma’muriy territorial birlik sifatida
uning mintaqalarini tashkil etadi.
Mintaqa iqtisodiyotining shunday tizimlari mavjudki, ular har bir mamlakatning
milliy iqtisodiyotida, mustaqil xo‘jalik yuritishda alohida o‘rin tutadi va o‘zining
tabiiy iqlim, geografik joylashuvi, tabiiy-mineral va xom-ashyo resurslarining
zahiralari, mehnat resurslari bilan ta’minlanganligi, ishlab chiqarish salohiyati,
tarmoqlari va sohalarining ham infratuzilmasining miqyosi, aholisining urf-odatlari
va an’analari, mahsulot ishlab chiqarish bo‘yicha ixtisoslashuvi hamda ijtimoiy
mehnat taqsimotidagi hissasi, aholi jon boshiga ishlab chiqargan hududiy yalpi
mahsulot kabilar bilan farqlanadi.
Bular makroiqtisodiyot va mikroiqtisodiyot o‘rtasi, ular faoliyatini iqtisodiyot
nazariyasi mezoiqtisodiyot (yunoncha “mesos” oraliq) bo‘limi sifatidagi fan -
mintaqa iqtisodiyoti o‘rganadi. Mezoiqtisodiyot tarkibiga mintaqada (hududda) gi
sanoat tarmoqlari, yoqilg‘i-energetika kompleksi, qishloq va suv xo‘jaliklari
Ilmiybaza.uz
kompleksi, qurilish, transport va aloqa kommunikatsiyasi, uy-joy kommunal
xo‘jaliklari, maktabgacha ta’lim, umumta’lim, oliy va o‘rta maxsus ta’lim, sog‘liqni
saqlash, uy xo‘jaliklari, o‘ziga xos kichik, o‘rta va xususiy tadbirkorlik faoliyati
yurituvchi hunarmand, kasanachilik kabilar kiradi.
Shu bilan birga, hudud (mintaqa) tarmoqlari va tarmoqlararo miqyosidagi
iqtisodiy va ekologik muammolarni tadqiq qilish, o‘rganish ham mezoiqtisodiyot
(mintaqa iqtisodiyoti) tarkibiga kirib, alohida o‘rin tutadi. Mintaqa iqtisodiyoti bir
mamlakat milliy iqtisodiyotining bo‘linmas va uzviy bir bo‘g‘ini (qismi) sifatida
ajralmas umumiqtisodiyot siyosati ta’sirida yagona bir yaxlit shaklda xo‘jalik
faoliyatini yuritadi.
O‘zbekistonda
mustaqillik
yillarida
amalga
oshirilayotgan
iqtisodiy
islohotlarning ustuvor yo‘nalishlaridan biri - bu iqtisodiy munosabatlarni
erkinlashtirish orqali jahon xo‘jaligiga yanada chuqurroq va samarali shaklda
mintaqalarni integratsiyalashtirishdan iborat davlatning tartibga solish siyosatidir.
Insonga munosib hayot sharoiti, o‘zini o‘zi, Vatanida, mintaqasida va uyida
namoyon qila olish uchun imkoniyatlar yaratish - mintaqaviy iqtisodiyotimizning va
butun
mamlakatimiz,
jamiyatimizni
rivojlantirishning
oliy
maqsadidir.
Mintaqalarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini ta’minlashda quyidagi vazifalarni
amalga oshirish ko‘zda tutiladi:
1.
Mintaqadagi barcha resurslardan (moddiy, moliyaviy, mehnat) foydalanib,
ishlab chiqarishning jadalligi va mutanosibligini ta’minlash hamda shu asosda uning
samaradorligini oshirish ko‘zda tutiladi.
2.
Mintaqalarning istiqboldagi rivojlanish sur’atlarini aniqlash. Bunda mahalliy
resurslardan to‘la foydalanishga e’tibor berish.
3.
Ilmiy-texnika taraqqiyoti yutuqlaridan ishlab chiqarishda keng foydalanish.
Buning uchun mintaqada ilmiy-texnika taraqqiyoti jadallashishini ta’minlovchi
iqtisodiy mexanizmni yaratish, rejalashtirishni yanada demokratiyalashtirish lozim
bo‘ladi. Buning uchun korxonalarga, mintaqaviy birliklarga indikativ (tavsiyaviy)
rejalarni tuzish uchun huquqiy va iqtisodiy sharoitlar yaratish, bozor iqtisodiyoti
sharoitida samarali raqobat bo‘lishini, bozor konyunkturasiga mos mahsulot ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqarishni ta’minlash maqsadida quyidagi vazifalarni ham hal etish lozim:
a) ishlab chiqarishni bozor hajmi va konyunkturasiga mos ravishda tashkil etish
va rivojlantirish;
b) valyuta tushumlarining ko‘payishini ta’minlash maqsadida tashqi iqtisodiy
faoliyatni kengaytirish;
v) bozor talabi asosida tez o‘zgaruvchi yangi texnologiyalarni joriy etish va
mahsulot sifatini oshirish va hokazolar.
g) tashqi iqtisodiy munosabatlarni markaziy Davlat boshqaruvi organlari bilan
kelishilgan holda mahalliy manfaatlarni hisobga olib rivojlantirish.
Mintaqalarda ijtimoiy va iqtisodiy rivojlanish masalalari bilan viloyat, shahar,
tuman hokimiyatlari qoshidagi iqtisodiyot va statistika bosh boshqarmasi
shug‘ullanadi. Hokimliklar qoshida iqtisodiyot bilan shug‘ullanuvchi barcha
idoralar
istiqboldagi
muammolarni
rejalashtirish
boshqarmasi
bilan
muvofiqlashtiradi. Mintaqalardagi moliya, iqtisodiyot tashkilotlari o‘z faoliyatini
respublikaning tegishli kompaniyalari va vazirliklari bilan mahalliy hokimiyat
organlari
tasdiqlagan
nizom
asosida
olib
boradi.
Nizomda
iqtisodiyot
boshqarmasining faoliyatlari, huquqlari va burchlari aniq ko‘rsatilgan bo‘ladi.
Viloyat hokimliklari qoshidagi iqtisodiyot bosh boshqarmasining quyidagi
asosiy vazifalari belgilangan:
1)
viloyatni ijtimoiy va iqtisodiy rivojlantirish rejasini tuzish va undan ijtimoiy
va ishlab chiqarish sohalarini barqaror va mutanosib rivojlantirishni ta’minlash,
atrof-muhitni muhofaza qilish;
2)
viloyat aholisining xalq iste’moli tovarlariga bo‘lgan talabini to‘la qondirish,
aholining pul daromadlari va xarajatlari mutanosibligini ta’minlash;
3)
mahalliy budjet va korxonalarning daromadlari hisobiga o‘z-o‘zini mablag‘
bilan ta’minlash tamoyili asosida yillar mobaynida ikkinchi darajali bo‘lib kelgan,
ijtimoiy infratuzilmani rivojlantirish;
4)
viloyatni ijtimoiy va iqtisodiy rivojlantirish rejalarini belgilangan muddatda
va tartibda ishlab chiqish. Viloyat hududidagi barcha korxonalarni, shahar va
tumanlarning biznes-rejalari ustidan uslubiy rahbarlik qilish;
Ilmiybaza.uz
5)
respublikaning ishlab chiqaruvchi kuchlarini joylashtirish dasturini tuzishda,
mintaqaviy ishlab chiqarish dasturlarini tuzishda bevosita ishtirok etish va tegishli
tavsiya hamda takliflar berish;
6)
ish joyini tashkil etish, mehnat va moddiy balanslar tuzish, rejalarning
bajaralishini nazorat qilish va hokazo.
Shakllanayotgan bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning mintaqaviy siyosati
iqtisodiyotni erkinlashtirish, mamlakat ma’muriy-hududiy birliklarining moliyaviy-
xo‘jalik mustaqilligini mustahkamlash, respublika markaziy hokimiyat organlari
bilan mahalliy hokimliklar o‘rtasida vazifalarning taqsimlanishi va qayta
taqsimlanishi jarayonlarini hisobga olgan holda shakllantiriladi.
O‘zbekistonda yuqorida bayon qilinganlardan kelib chiqqan holda davlatning
mintaqaviy siyosatining bosh maqsadlari sifatida quyidagilar belgilab olingan:
mamlakatning
barcha
hududlarida
O‘zbekiston
Respublikasining
Konstitutsiyasida belgilangan huquqlarning ta’minlanishi uchun teng siyosiy va
ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarni yaratish;
respublika barcha aholisining ijtimoiy kafolatlarini hamda teng ijtimoiy va
huquqiy himoyalashni ta’minlash.
Ushbu maqsadlarning amalga oshirilishi quyidagilarni taqozo etadi:
-
mintaqa (hudud) larda yangi iqtisodiy munosabatlarni va umumiqtisodiy
sharoitlarni qaror toptirish. Buning oqibatida turli mulkchilik shakllariga ega
bo‘lgan xo‘jalik sub’ektlarining faoliyati uchun qulay sharoitlar yaratila-
di;
-
mintaqa (hudud) larda aholining manfaatlarini ro‘yobga chiqarish uchun
sharoitlar shakllantiriladi;
-
mahalliy hokimlik va o‘z-o‘zini boshqarish organlarining mintaqa (hudud)
larni boshqarishdagi roli va faolligi ortadi;
-
mintaqa (hudud) lararo infratuzilmani tiklash, qayta tiklash. Buning oqibatida
mamlakat miqyosida yagona iqtisodiy makon, xalq xo‘jalik kompleksi
shakllantiriladi. Shuningdek, hududiy samarali mehnat taqsimoti va ijtimoiy mehnat
integratsiyalashuvi vujudga keltiriladi hamda bozor munosabatlari rivojlantiriladi;
Ilmiybaza.uz
-
kam rivojlangan hududlarning rivojlanishini davlat tomonidan qo‘llab-
quvvatlash, istiqbolli hududlarni ustuvor ravishda rivojlantirish.
Ushbulardan kelib chiqib, davlat mintaqaviy siyosatni amalga oshirishning
asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan iborat:
-
respublika davlat hokimiyati va boshqaruvi hamda mahalliy o‘z-o‘zini
boshqarishning huquqiy asoslarini, shuningdek O‘zbekiston Respublikasi
sub’ektlarining o‘zaro teng huquqligining konstitutsion tamoyillarini ta’minlash;
-
O‘zbekiston Respublikasini ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining prognoz
(istiqbol) ko‘rsatkichlarini va maqsadli dasturlarni muntazam ravishda ishlab
chiqish;O‘zbekiston Respublikasi davlat hokimiyati va boshqaruvi hamda mahalliy
o‘z-o‘zini boshqarish organlarini uslubiy va me’yoriy jihatdan ta’minlash va
qo‘llab-quvvatlash;
-
mamlakatning ma’muriy-hududiy bo‘linishini zarur holatlarda o‘zgartirib
turish. Bu mamlakatdagi siyosiy va ijtimoiy-iqtisodiy o‘zgarishlar in’ikosi sifatida
amalga oshirilib turiladi.
Mamlakatda davlatning mintaqaviy siyosatini amalga oshirishning eng muhim
shartlari ham mavjud bo‘lib, ular quyidagilardan iboratdir;
-
mamlakat miqyosida yagona iqtisodiy makonni ta’minlash. Buning uchun
davlat boshqaruvining umumiyligining sharti bo‘lgan yaxlit pul, soliq, budjet va
moliya tizimining, yaxlit axborot makonining mavjudligi, asosiy institutsional, ya’ni
ma’muriy boshqaruv tuzilmalar rivojlanishining tartibga solinishi muhim
ahamiyatga ega;
-
ishlab chiqarishni barqarorlashtirish, respublikaning har bir hududida iqtisodiy
o‘sishni ta’minlash asosida aholining barcha tabaqalari turmush darajasini
oshirishga erishish;
-
rahbarlik lavozimlarida faoliyat yuritayotgan davlat xizmatchilarini qayta
tayyorlash va malakasini muntazam oshirib borish, rahbar kadrlar zahirasini
shakllantirish;
-
davlat xizmatchilari malakasini oshirish bilan shug‘ullanuvchi muassasalar va
tashkilotlar, markazlar faoliyatini boshqarish.
Ilmiybaza.uz
Ushbu fikrlardan kelib chiqib mintaqaviy siyosatga - mintaqalar (hududlar)
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi mutanosiblikni ta’minlash va ular o‘rtasidagi eng
muhim makroiqtisodiy ko‘rsatkichlardagi farqlarni, nomutanosibliklarni bartaraf
etishga qaratilgan umummilliy siyosatning muhim tarkibiy qismidir, deb ta’rif
berish mumkin. Mintaqaviy siyosat keng ma’noda mamlakat hududlarining siyosiy,
iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishini boshqarish bo‘yicha hokimiyat organlarining
maqsad va vazifalari hamda ularni amalga oshirish mexanizmini ifodalaydi.
Davlat
mintaqaviy
siyosatini amalga
oshirishning
muhim
dastaklari
quyidagilardan iboratdir:
-
rivojlanayotgan yoki davlat dasturiga ko‘ra ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish
uchun ayrim hududlarda ishlab chiqarish va xizmat ko‘rsatuvchi korxonalarga
moliyaviy imtiyozlar yoki rag‘batlar, ya’ni investitsiyaviy grantlar, past foizdagi
kreditlar beriladi, soliqlardan, ijara to‘lovlaridan ozod qilinadi;
-
rivojlanayotgan hududlardagi korxona va firmalarning o‘z ofis, idora, ishlab
chiqarish ob’ektlarini boshqa hududlarga olib ketmasliklari uchun ular faoliyatini
nazorat qilish;
-
rivojlanayotgan hududlarda ijtimoiy va ishlab chiqarish infratuzilmasini
rivojlantirish uchun investitsiyalar qilish, ayniqsa, yo‘llar qurish, aholi hayot
sharoitini yaxshilash muhim ahamiyatga ega.
Mintaqaviy iqtisodiy siyosat maqsadlari mintaqaviy (hududiy) rivojlanish
maqsadlari bilan uzviy bog‘liqdir. Iqtisodiy sohadagi mintaqaviy siyosatning
maqsadi hudud salohiyati, uning cheklangan iqtisodiy resurslaridan, hududlararo
mehnat taqsimoti va kooperatsiyasi afzalliklaridan oqilona foydalanish asosida aholi
turmush darajasi va sifatini oshirish hisoblanadi.
Ijtimoiy sohadagi mintaqaviy siyosatning maqsadi har bir hududdagi barcha
aholi qatlamlari uchun munosib turmush darajasini, sharoitlarini va teng yashash
kafolatlarini ta’minlash, kishilarning yashash va mehnat qilish joyini, turini tanlash
huquqlarini amalga oshirish imkoniyatini yaratish, ichki ijtimoiy muhitning
keskinlashishiga yo‘l qo‘ymaslikdan iboratdir.
Shu bilan birga shakllanayotgan bozor iqtisodiyoti sharoitida davlatning
Ilmiybaza.uz
iqtisodiy mintaqaviy siyosatining maqsadlari yuqoridagilarga qo‘shimcha tarzda
quyidagilardan iborat:
hududlarda barqaror iqtisodiy o‘sishni ta’minlash asosida aholi turmush
darajasini oshirish sharoitlarini ta’minlash;
-
hududlar bilan hamkorlikda ishlab chiqarishni modernizatsiyalash, texnik va
texnologik qayta jihozlash, yangi ishlab chiqarish texnologik usullarini joriy etish;
-
hududlarda maqsadli tarkibiy, investitsiyaviy, ilmiy-texnikaviy siyosatni
amalga oshirish, iqtisodiyot real sektorida tadbirkorlikni, ijtimoiy muammolarini hal
etishga qaratilgan faoliyatni rag‘batlantirish;
-
hududning iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash. Hududning iqtisodiy xavfsizligi
uning iqtisodiyoti barqarorligini va rivojlanishini ifodalovchi shart-sharoitlar,
omillar hamda mavjud holatlar yig‘indisini ifodalaydi.
Davlatning hududiy iqtisodiyotga bevosita, to‘g‘ridan-to‘g‘ri aralashishi
ma’muriy vositalardan foydalanish yo‘li bilan amalga oshiriladi. Bu usullar davlat
hokimiyati kuchiga tayanish, ruxsat berish, man qilish, majburlash choralarini o‘z
ichiga oladi.
Bilvosita tartiblash turli iqtisodiy chora-tadbirlar, vosita va dastaklar orqali
amalga oshiriladi.
Hududiy takror ishlab chiqarish jarayonlarini ma’muriy uslublar orqali tartibga
solish quyidagi shakllarda amalga oshiriladi:
-
hududiy takror ishlab chiqarish sub’ektlariga davlat boshqaruvining yuqori
organlari tomonidan mavjud holat, vaziyatga ta’sir ko‘rsatuvchi ma’muriy
farmoyishlar va qarorlar qabul qilish;
-
hududdagi korxonalar va tashkilotlar faoliyatini tartibga soluvchi qoidalarni
ishlab chiqish;
-
tavsiyalar, taftish, masalan moliyaviy-budjet tekshirishlar, nazorat, masalan,
sanitar-epidemiologik nazoratni amalga oshirish.
Ma’muriy usullar o‘rnatilgan tartib, qoidalarni buzgan ayrim korxonalarga
nisbatan majburlash imkoniyatlarini ham ko‘zda tutadi. Ma’muriy usullar
yordamida mahalliy boshqaruv organlari davlat mulkini xususiylashtirish va
Ilmiybaza.uz
boshqarish jarayonlarini tartibga soladi, xorijiy investitsiyalarni jalb qilish,
hududdiy tabiiy resurslaridan foydalanish hamda ijtimoiy jarayonlar bilan bog‘liq
masalalarni hal qiladi (qarang: 16.1.1-jadval).
Mintaqaviy (hududiy) takror ishlab chiqarish jarayonlarini tartibga solishning
iqtisodiy usullari xo‘jalik sub’ektlarining iqtisodiy manfaatlari orqali, soliq
imtiyozlari, kreditlar va subvensiyalar hamda boshqa dastaklar yordamida
qo‘llaniladi.
16.1.1- jadval
Mintaqaviy (hududiy) takror ishlab chiqarish jarayonlarni tartibga solishning
ma’muriy va iqtisodiy usullar1
Ma’muriy usullar
Iqtisodiy usullar
Boshqarish qarorlarini tayyorlash va
amalga oshirish uchun sharoit yaratishga
yo‘naltirilgan aniq manzilli topshiriqlar
berishga asoslanadi
Umumiy
iqtisodiy
qonun-qoidalarga,
tamoyillarga tayanadi
Boshqariladigan ob’ektlarga to‘g‘ridan-
to‘g‘ri ta’sir ko‘rsatishda, boshqarish
organining manfaatini ustuvor ravishda
ko‘zlashda ifodalanadi
Boshqariladigan ob’ektlarga bilvosita
ta’sir
ko‘rsatiladi,
turli
mulkchilik
shakllardagi korxonalarning iqtisodiy
manfaatlari hisobga olinadi
Qabul qilinadigan qarorlar uchun asosiy
mas’uliyat boshqarish organi zimmasida
bo‘lib,
boshqariladigan
ob’ektning
huquqlari cheklangan
Xo‘jalik sub’ektlari to‘liq mustaqillikka
ega bo‘lishi, o‘z faoliyati va uning
oqibatlari uchun yuqori mas’uliyatli
bo‘lishi taqozo etiladi
Ma’muriy farmoyishlar, rejalar direktiv
xarakterga ega bo‘lib, ularni bajarish
majburiy hisoblanib, undan chetlanishga
yo‘l qo‘yilmaydi
Xo‘jalik
sub’ektlarini
o‘zining
iqtisodiy
manfaati
nuqtai
nazaridan
va
iqtisodiy
riskni
e’tiborga
olgan
holda
muqobil
qarorlar
tayyorlashga
va
oqilona
1 Абдурахмонов К.Х., Абдуллаев А.М., Дадабоев Ш.Х. Региональная экономика и управление. Учебник. / Под ред. Акад.
С.С. Гулямова - Т.: Изд-во “Fan va texnologiya”, 2007. - 425-427-b. asosida tuzildi.
Ilmiybaza.uz
echimlar topishga undaydi
Yuqori boshqarish organlari belgilagan va tasdiqlagan qoidalar, nizomlar
doirasida xo‘jalik sub’ektlari, mahalliy hokimiyat organlari faoliyatiga bilvosita
ta’sir ko‘rsatib, ularga keng vakolatlar beriladi.
16.2.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligi
Milliy xavfsizlik jamiyatning barcha bo‘g‘in va darajalaridagi xavfsizlikni
ifodalaganidek, iqtisodiy xavfsizlik mamlakat hamda uning mintaqa (hudud) lar
iqtisodiy xavfsizligini ham o‘z ichiga oladi.
Mintaqaviy (hududiy) xavfsizlik mamlakat viloyatlari (tumanlari) manfaatlariga
ichki va tashqi tahdidlardan himoyalanganligini ifodalaydi. Mintaqaviy xavfsizlik
o‘z ichiga tabiiy-texnogen, oziq-ovqat, umumiqtisodiy, ijtimoiy-siyosiy va ijtimoiy
(shaxsiy va mulkiy) xavfsizliklarni oladi (16.2.1-rasm.)
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligi mintaqa (hudud) ning ijtimoiy-iqtisodiy
jihatdan barqaror rivojlanishi, iqtisodiyot bilan mintaqaning davlat hokimiyati va
boshqaruvi muassasalari o‘rtasidagi muvozanatli holat bo‘lib, bu holat mintaqada
milliy
manfaatlarning
himoyalanganligi
hamda
siyosatning
ijtimoiy
yo‘naltirilganligini ifodalaydi. Mintaqaviy xavfsizlik mintaqa (hudud) da shaxs,
jamiyat va davlat, mintaqa iqtisodiy manfaatlarining ichki va tashqi tahdidlardan
qanchalik darajada himoyalanganligini, mintaqaning ijtimoiy-iqtisodiy jihatdan
rivojlanishi barqarorligining ta’minlanganligini ifodalaydi. Bu borada ta’kidlash
joizki, mamlakatda mavjud noxush holatlar, turli inqirozli holatlar mintaqa
xavfsizligiga ham salbiy ta’sir ko‘rsatadi.
Mintaqaviy xavfsizlik
ijtimoiy (shaxsiy va mulkiy) xavfsizlik
ijtimoiy-siyosiy xavfsizlik
umumiqtisodiy xavfsizlik
oziq-ovqat xavfsizligi
tabiiy-texnogen xavfsizlik
Ilmiybaza.uz
16.2.1-rasm.Mintaqaviy (hududiy) xavfsizlik tarkibi2
Mintaqa xavfsizligini ta’minlashda mintaqa (hudud) da mavjud bo‘lgan noxush,
tanglik holatlarini o‘z vaqtida aniqlash lozim bo‘ladi. Mintaqadagi noxush tanglik
holati deganda, uni yaxshilash uchun markaziy hukumat organlari tomonidan
mintaqa iqtisodiyotiga aralashuvni va uni tartibga solishning favqulodda usullarini
qo‘llashni taqozo etadigan holat tushuniladi.
Mintaqalardagi ijtimoiy-iqtisodiy holatni kuzatib borishda Davlat statistika
qo‘mitasi olti guruhdagi indikativ ko‘rsatkichlardan foydalanadi: ijtimoiy va
iqtisodiy indikatorlar; qishloq xo‘jaligi indikatorlar; investitsiya va moliyaviy
indikatorlar; institutsional o‘zgarishlar natijalarini ifodalovchi indikatorlar.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizlikni aniqlashda quyidagi ijtimoiy-iqtisodiy
indikatorlardan foydalaniladi:
-
aholi jon boshiga yalpi hududiy mahsulot;
-
yashash minimumi;
-
ish haqi;
-
ish haqi bo‘yicha muddati o‘tgan qarzdorlik;
-
ishsizlik darajasi;
-
ishsizlar sonining bo‘sh ish o‘rinlariga nisbati;
-
aholining savodxonlik darajasi;
-
aholi daromadlar bo‘yicha tabaqalanishi va boshqalar.
Ushbu indikatorlar orqali mamlakat mintaqa (hu-
dud) lari ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi farqlar aniqlanadi va guruhlanadi. Shu
asosda mintaqa (hudud) lar rivojlangan, o‘rtacha rivojlangan va rivojlanishdan
orqada qolganlar guruhiga ajratiladi.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligi uning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasiga,
mamlakat rivojlanishining o‘rtacha darajasidan fvrqlanishi darajasiga bog‘liqdir.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligi ob’ektlariga quyidagilar kiradi:
-
mintaqa aholisining ish bilan bandligi;
-
aholi turmush darajasi;
2 Обшая теория национальной безопасности Учебник/ Под обвд ред. А.А.Прохожева. - Изд 2 доп. -М.: Издво. РАГС, 2005. -С 227.
Ilmiybaza.uz
-
mehnat motivatsiyasi;
-
aholining mamlakatda amalga oshirilayotgan islohotlarga munosabati;
-
ichki mintaqaviy (hududiy) bozor;
-
aholining oziq-ovqat mahsulotlari bilan ta’minlanganligi;
-
mintaqa ishlab chiqaruvchilarining raqobatbardoshligi;
-
mintaqa (hudud) ning ekologik holati;
-
mintaqa (hudud) sanoat ishlab chiqarishining tarkibi va boshqalar3.
Mintaqa xavfsizligiga tahdidlar quyidagi guruhlarga ajratiladi:
-
ijtimoiy-siyosiy tahdidlar. Ularga ishsizlik darajasi va dinamikasi; mehnat
motivatsiyasining kuchsizlanishi; ijtimoiy boqimandalikning ko‘payishi tufayli ish
bilan bandlarning mehnat yuklamasining o‘sishi; mintaqa aholisi turmush darajasi
va
dinamikasi; aholi daromadlarining tabaqalanishi, oziq-ovqatlar bilan
ta’minlanganligi va h.k. kiradi;
-
tizimli boshqarish tavsifidagi tahdidlar. Ular tarkibiga ishlab chiqarish
hajmining qisqarishi, iqtisodiy o‘sish sur’atlarining pasayishi; ishlab chiqarish
quvvatlari bandligining past darajadaligi, ayrim ishlab chiqarishlarning yopilishi,
to‘xtatilishi,
ilmiy-texnikaviy
potensialning
pasayishi,
mintaqa
mahsuloti
raqobatbardoshligining pasayishi, ilmiy-tadqiqot, tajriba konstruktorlik ishlarining
to‘xtatilishi, mintaqada moliyaviy barqarorligining buzilishi va shu kabi
ko‘rsatkichlar kiradi;
-
tashqi iqtisodiy tahdidlar. Ular tarkibiga eksportga tovar chiqaruvi tarmoqlarda
ishlab chiqarish hajmlarining qisqarishi, tashqi bozor hajmining, tashqi savdo
aylanmasi hajmlarining qisqarishi va pasayishi, eksport tarkibida ilm talab, yuqori
texnologik, iste’molga tayyor mahsulotlar ulushining kamayishi, eksport tarkibida
xom ashyo tovarlari ulushining kattaligi, mintaqaviy bozorlarning investitsiyaviy
jozibadorligining pasayishi, oziq-ovqat mustaqilligining yo‘qotilishi va oziq-ovqat
importiga bog‘liqlikning o‘sishi, mintaqa ichki bozorida chetdan keltiriladigan
import mahsulotlari ulushining o‘sishi kabilar kiradi4.
3 Вечканов Г.С. Экономическая безопасность: Учебник СПБ.: Питер 2007. Глова 8
4 Безопасность экономического пространства хозяйствую^его субъекта / Петренко И.Н. -М.: Анкил, 2005 Глова 2,4;
Внешнеэкономическая деятельность региона: содержание и проблемн развития: Сборник статей. -Ростов Н/Дону: РИО
Ilmiybaza.uz
Mintaqaviy rivojlanishga ta’sir ko‘rsatuvchi tahdid ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish
bo‘yicha mantaqalar o‘rtasidagi tabaqalanishning kuchayishi, ayrim mintaqa
(hudud) rivojlanishidagi turg‘unlik va tanglik holatining yuzaga kelishi hisoblanadi.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashning asosiy yo‘nalishlari
quyidagilardan iborat:
-
xavfsizlik va himoya ob’ektlari;
-
xavf-xatar va tahdid sub’ektlari;
-
xavf-xatar va tahdidlar yuzaga kelishi va tarqalishi xususiyatlari;
-
yuzaga kelish mumkin bo‘lgan zararlar;
-
xavfsizlikni ta’minlovchi tizimlarning maqsadi, vazifalari va amal qilish
mexanizmlari.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashda mintaqa (hudud) rivojlanishiga
salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi omillarni aniqlash muhim ahamiyat kasb etadi. Bu omillar
quyidagilardan iborat:
-
mamlakat yagona xalq xo‘jaligi kompleksining buzilishi, barham topishi.
Buning natijasida tarmoqlararo va mintaqa (hudud) lararo aloqalar uziladi, ishlab
chiqarish hajmlari qisqaradi va asosiy fondlarning jismoniy va ma’naviy eskirishi
jadallashadi;
-
mamlakat agrosanoat kompleksidagi uzilishlarning yuzaga kelishi qishloq
xo‘jaligi ishlab chiqarishi hajmlarining kamayishiga, davlat tomonidan tarmoqni
moliyaviy qo‘llab-quvvatlashning qisqarishi mintaqa rivojlanishiga salbiy ta’sir
ko‘rsatadi;
-
mintaqada zarar ko‘rib ishlaydigan korxonalar sonining ko‘payishi, mahsulot
sotish bozoridan mahrum bo‘lish, jahon va mamlakat ichki bozorlarida hududiy
mahsulotlar raqobatbardoshligining pasayishi, asosiy ishlab chiqarish fondlari
eskirishining kuchayishi mintaqa iqtisodiy rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatuvchi
omillar hisoblanadi;
-
aholi turmush darajasida mintaqaviy tabaqalanishning kuchayishi, ijtimoiy
Ростовского филиала РТА, 2005-С. 28-53; Внешне экономический комплекс региона: содержание и особенности
формирования: Сб. научннх трудов. -Ростов Н/Д: РИО Ростовского филиала РТА, 2007; С 14-43.
Ilmiybaza.uz
infratuzilma ob’ektlarining eskirishi va ishdan chiqishi, tug‘ilishning qisqarishi,
onalar va bolalar o‘limining ko‘payishi, kutilayotgan umr uzoqligining qisqarishi
kabi omillar mintaqa ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi darajasining pasayishiga, uning
xavfsizligiga tahdidlarning kuchayishiga olib keladi.
Hozirgi davrda mintaqalar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi tabaqalanishining
kuchayishi,
undagi
farqlarning
kattalashib
borishi
mintaqalar
raqobatbardoshligining pasayishiga, xavf-xatarlarning kuchayishiga, mintaqa
iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashda jiddiy muammolar tug‘diradi.
Mintaqa xavfsizligi darajasi uning raqobatbardoshligi darajasiga bog‘liqdir.
Mintaqa
iqtisodiyotining
raqobatbardoshligini
baholashda
esa
quyidagi
ko‘rsatkichlar guruhlaridan foydalaniladi:
1)
aholi turmush darajasi;
2)
mehnatga layoqatli aholining ish bilan bandligi;
3)
demografik holat;
4)
ishlab chiqarish salohiyati;
5)
ilmiy-texnikaviy salohiyat;
6)
budjet-moliya sohasi;
7)
investitsiyaviy muhit;
8)
ekologik holat;
9)
huquq tartibot.
Ushbu guruhlar ko‘rsatkichlari asosida mintaqaviy rivojlanish to‘g‘risidagi
ma’lumotlarni
mamlakat
rivojlanishining
o‘rtacha
ko‘rsatkichlari
bilan
taqqoslanadi. Buning oqibatida mintaqa xavfsizligini ifodalovchi mezonlar tizimi
aniqlanadi. Shuningdek, mintaqalarning mamlakat iqtisodiy rivojlanishining
o‘rtacha ko‘rsatkichlariga nisbatan qay darajada farqlanishi ham aniqlanadi.
Mintaqa xavfsizligini baholashda quyidagi ko‘rsatkichlar umum mamlakat
ko‘rsatkichlari bilan taqqoslanadi:
hududiy yalpi mahsulot hajmi va uning mamlakat yalpi ichki mahsulotidagi
ulushi;
yalpi hududiy mahsulotning aholi jon boshiga to‘g‘ri keladigan hajmi;
Ilmiybaza.uz
-
sanoat ishlab chiqarishida ishlab beruvchi sanoat va mashinasozlikning ulushi;
-
ichki iste’mol hajmida import ulushi;
-
eksport hajmining mintaqaviy ishlab chiqarishdagi ulushi;
-
umumiy mahsulot ishlab chiqarish hajmida yangi turdagi mahsulotlar ishlab
chiqarishning hissasi;
-
yalpi hududiy mahsulotga nisbatan investitsiyalar hajmi, ya’ni hissasi;
-
inflyatsiya darajasi;
-
ishsizlik ko‘rsatkichlari;
-
zamonaviy texnologiyalarning mintaqaviy iqtisodiyotga joriy qilinishi;
-
ilmiy tadqiqot ishlariga qilingan harajatlarning yalpi hududiy mahsulot
hajmidagi ulushi.
Ushbu ko‘rsatkichlar orqali mintaqa iqtisodiy xavfsizligi va raqobatbardoshligi
holati va darajasi, hamda unga tahdidlar aniqlanadi. Buning natijasida ushbu tahlillar
asosida mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash kontsepsiyasi va uni amalga
oshirish dasturlari ishlab chiqiladi.
16.3.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash mexanizmi
Mintaqaviy iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash mintaqaviy siyosatning muhim
yo‘nalishi hisoblanadi. Bu borada ko‘zlangan asosiy maqsad mamlakat va uning
mintaqa (hudud) lari raqobatbardoshligini oshirish hisoblanadi. Ushbu maqsadga
erishish quyidagilarga yo‘naltiriladi:
mamlakat va uning mintaqa (hudud) larini xalqaro bozorlar bilan
integratsiyalashuvini ta’minlash, mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarini mintaqa va
hududlar
bo‘yichaoqilona
joylashtirish,
ularning
o‘zaro
aloqadorligini,
ixtisoslashuvi
va
kooperatsiyalashuvini
ta’minlash
orqali
mamlakat
va
mintaqalarning ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini jadallashtirishga, barqaror va
mutanosib iqtisodiy o‘sishga erishish;
-
mintaqa (hudud) lar infratuzilmalarini rivojlantirish;
-
mintaqalarda ishlab chiqarish sohalarining raqobatbardoshligini oshirish;
-
mintaqa (hudud) lar rivojlanishidagi farqlarni qisqartirish.
O‘zbekistonda milliy iqtisodiyotning tarkibiy o‘zgarishida hududlarning roli
Ilmiybaza.uz
sezilarli darajada oshdi. Hududlarning iqtisodiy salohiyati va raqobatbardoshligini
oshirishga yo‘naltirilgan maqsadli hududiy dasturlar amalga oshirildi. Buning
natijasida yalpi hududiy mahsulot 2016yilda 2000 yilga nisbatan Toshkent shahrida
4,3 martaga, Qoraqalpog‘iston Respublikasida 3,5 martaga, Jizzax viloyatida 3,9
martaga, Samarqand viloyatida 3,8 martaga, Andijon viloyatida 3,3 martaga,
Surxondaryo viloyatida 3,3 martaga o‘sdi5.
O‘zbekiston Respublikasi hududlarining ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi
notekislikni ularning respublika yalpi ichki mahsulotini ishlab chiqarishdagi
hissalaridagi farqlarni tahlil qilish orqali ifodalash mumkin. Respublika YaIMini
ishlab chiqarishda 2017 yilda Toshkent shahri 15,5%, Toshkent viloyati 9,4%,
Samarqand viloyati 7,4%, Qashqadaryo viloyati 7,0% ulushga ega bo‘ldi (16.3.1-
rasm)
16.3.1- rasm. 2017yilda YaIMni shakllantirishda hududlarning ishtiroki (YaIMga
nisbatan%da) 6
Ushbu ma’lumotlardan ko‘rinib turibdiki, YaIMni shakllantirishda YaHM ning
ulushi
Qoraqalpog‘iston
Respublikasining,
Xorazm,
Jizzax
va
Sirdaryo
viloyatlarining eng past darajadadir. Bu hol mazkur hududlarning katta-kichikligi,
ulardagi YaHM hajmi hamda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasining boshqa
hududlardagiga qaraganda birmuncha orqada qolayotganligi bilan izohlanadi.
5 Mustaqillik
yillarida. (1991-2016 yillar) O'zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy ko'rsatkichlari tahlili// stat.uz/uz
6 MustaqiShk yillarida.
(1991-2016 yillar) O'zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy ko'rsatkichlari tahlili //stat.uz/uz
15,5
9,4
7,4
7
6,7
5,8
4,9
4,9
4,3
4,2
3,3
3,3
2,3
2
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
Ilmiybaza.uz
Ammo bu ko‘rsatkich ular o‘rtasidagi farqlarni to‘liq ifodalay olmaydi.
O‘zbekistonda hududlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishidagi farqlanish darajasini
YaHM, sanoat va boshqa tarmoqlarda aholi jon boshiga ishlab chiqarilgan
mahsulotlar va xizmatlar hajmining o‘rtacha respublika darajasiga nisbatan
hisoblangan indeks bo‘yicha tahlil qilish mumkin. Tahlillar shuni ko‘rsatmoqdaki,
aholi jon boshiga yalpi hududiy mahsulot ishlab chiqarish bo‘yicha respublika
hududlari o‘rtasidagi farqlanish variatsiyasi 2010 yildagi 5,1 martadan 2016 yilda
3,6 martaga kamaygan. Sanoat mahsulotlari ishlab chiqarishdagi eng yuqori
darajada rivojlangan hudud bilan eng quyi pog‘onadagi hudud o‘rtasidagi farq 2010
yilda 16,5 martadan 2016 yilda12,8 martaga, shu davrga mos ravishda aholi jon
boshiga iste’mol mahsulotlari ishlab chiqarishdagi farq 12,6martadan 11,8martaga,
pullik xizmat ko‘rsatish bo‘yicha 14,1 martadan 7,8 martaga kamaygan (qarang:
16.3.1-jadval).
16.3.1- jadval.
O‘zbekistonda hududlar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishining farqlanish darajasi (aholi
jon boshiga indeks bo‘yicha) 7
Hududlar
Yalpi
hududiy
mahsulot
Sanoat
mahsuloti
Iste
mahs
la
‘mol
ulot-
ri
Pullik
xizmatlar
2010
2016
2010 2010 2010 2016 2010 2016
Qoraqalpog‘iston
Respublikasi
0,387
0,577
0,209 0,685 0,235 0,430 0,451 0,566
Andijon v.
0,654
0,613
1,377 0,762 2,952 1,278 0,999 0,605
Buxoro v.
0,999
0,954
0,713 0,895 0,862 1,025 1,924 0,798
Jizzax v.
0,592
0,608
0,291 0,431 0,413 0,614 0,542 0,551
Qashqadaryo v.
0,842
0,778
1,265 0,903 0,325 0,564 0,510 0,522
Navoiy v.
1,744
1,801
3,445 3,269 0,676 1,541 1,083 1,016
Namangan v.
0,487
0,536
0,276 0,370 0,487 0,558 1,253 0,518
7 MustaqiShk yillarida.
(1991-2016 yillar) O'zbekiston Respublikasining makroiqtisodiy ko'rsatkichlari tahlili //stat.uz/uz
Ilmiybaza.uz
Samarqand v.
0,553
0,621
0,421 0,622 0,938 0,954 1,570 0,583
Surxondaryo v.
0,486
0,601
0,247 0,255 0,243 0,256 0,404 0,553
Sirdaryo v.
0,638
0,840
0,451 1,250 0,528 1,228 0,695 0,520
Toshkent v.
0,977
1,167
1,359 1,717 1,074 1,398 0,825 1,050
Farg‘ona v.
0,603
0,629
0,735 0,656 0,643 0,623 1,463 0,535
Xorazm v.
0,564
0,643
0,256 0,453 0,431 0,648 1,463 0,535
Toshkent sh.
1,985
2,088
2,227 1,682 2,896 3,013 5,702 4,033
O‘zbekiston
respublikasi
1,000
1,000
1,000 1,000 1,000 1,000 1,000 1,000
Variatsiya darajasi (marta) 5,1
3,6
16,5
12,8
12,6 11,8 14,1 7,8
Navoiy viloyatini hisobga
olmaganda
10,6
10,5
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash dasturini ishlab chiqishda quyidagilar
amalga oshiriladi:
1.
Milliy
va
mintaqaviy
iqtisodiyot
doirasida
asosiy
makroiqtisodiy
ko‘rsatkichlar tahlil qilinadi.
2.
Har bir mintaqa (hudud) ning mamlakat mintaqalari ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishi darajalari klassifikatsiyasidagi o‘rni aniqlanadi.
3.
Mintaqa (hudud) dagi ijtimoiy-iqtisodiy ahvol tahlil qilinadi.
4.
Mintaqa (hudud) ning asosiy iqtisodiy manfaatlari aniqlanadi.
5.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligiga tahdidlar klassifikatsiyasi ishlab
chiqiladi.
6.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligiga real va potensial tahdidlar aniqlanadi.
7.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini baholash indikatorlari, usullari belgilanadi.
8.
Mintaqalarda hayot faoliyati sohalari bo‘yicha turg‘unlik va tanglik holatlari
baholanadi.
9.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligi maqsadlari belgilanadi.
10.
Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlashga qaratilgan mintaqaviy siyosatning
ustuvor vazifalari ishlab chiqiladi.
11.
Mintaqa (hudud) ni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish dasturlari ishlab
Ilmiybaza.uz
chiqiladi.
12.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash chora-tadbirlari majmui ishlab
chiqiladi va belgilanadi.
13.
Iqtisodiy xavfsizlikni ta’minlash bo‘yicha mahalliy hokimiyat va boshqaruv
organlarining vazifalari, vakolatlari belgilanadi.
14.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligi holatini monitoring qilib borish bilan bog‘liq
chora-tadbirlar tizimi ishlab chiqiladi.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash va uning raqobatbardoshligini
oshirish uchun mamlakatda lokomotiv va tayanch mintaqalarni belgilab olish lozim
bo‘ladi.
Lokomotiv mintaqa deb quyidagi talablarga javob beradigan mintaqaga aytiladi:
-
mintaqada yuk va yo‘lovchi tashish oqimlari barqaror o‘sishi kuzatiladi;
-
mintaqada mamlakat uchun ahamiyatli bo‘lgan nufuzli ilg‘or ilmiy-ta’lim
markazi faoliyat yuritadi;
-
butun mamlakat uchun ahamiyatga ega bo‘lgan strategik tashabbus
shakllanadi;
-
yuqori ilmiy-texnikaviy, intellektual, kadrlar va ijtimoiy potensialga ega
bo‘lish;
-
mamlakat iqtisodiy rivojlanishida salmoqli ulushga ega, ya’ni YaIMdagi
ulushi yuqori bo‘lishi lozim;
-
mintaqada davlat, fuqarolik jamiyati institutlari va biznes vakillari o‘rtasida
strategik hamkorlikning mavjud bo‘lishi;
-
10-15 yillik istiqbolda ushbu mintaqa qo‘shni mintaqa va hududlar
rivojlanishiga turtki berish imkoniga ega bo‘lishi kerak.
Mamlakatni territorial rivojlantirish bosh sxemasiga ko‘ra tayanch mintaqa
belgilab olinib, uni yanada rivojlantirish vazifalari aniqlanadi. Bu esa quyidagi
imkoniyatlarni vujudga keltiradi:
-
mamlakatni xalqaro bozorlarga integratsiyalashuvini samarali ta’minlash, o‘z
territoriyasida
tovarlar,
moliyaviy
mablag‘lar,
ishchi
kuchi
oqimlarini,
innovatsiyalarni ishlab chiqish va ularni boshqarish markazlarini to‘plashga
Ilmiybaza.uz
muvoffiq bo‘linadi;
-
bir necha lokomotiv va tayanch hududlarni shakllantirish orqali mamlakatni
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishi jadallashtiriladi, boshqa mintaqa (hudud) lar uchun
yangiliklar yaratish manbasiga aylantiriladi. Bu mintaqalar qo‘shni mintaqalarga o‘z
korxonalarining buyurtmalarini berish, ayrim ishlab chiqarish bo‘g‘inlarini tashkil
etish orqali ularning ham rivojlanishiga turtki beradi;
-
mamlakat mintaqalari o‘rtasida infratuzilmaviy, ishlab chiqarish-texnologik
va ijtimoiy-madaniy aloqadorlikni ta’minlash orqali ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishga
erishiladi;
-
mamlakatda ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish loyihalarini keng miqyosda amalga
oshirish imkoniyatiga ega bo‘linadi.
Mintaqalarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish, ularning raqobatbardoshligini
oshirish va iqtisodiy xavfsizligini ta’minlashda territorial-tarmoq klasterlar muhim
rol o‘ynaydi. Klasterlarda ba’zi hududlarda ayrim tovarlar, butlovchi qismlarni, xom
ashyolarni ishlab chiqarish tashkil etiladi. Bunga Asakadagi yengil avtomobillar,
ularning butlovchi qismlarini ishlab chiqarishning tashkil etilganligi hamda hozirgi
vaqtda mamlakatimiz hududlarida tashkil etilayotgan paxtachilik-tekstil klasterlari
misol bo‘ladi.
Klaster hudud manfaatini korxonalar manfaati bilan uyg‘unlashtiradi. Klaster
terriorial-ishlab chiqarish ichida raqobat muhitini yaratib, ichki va jahon bozorlariga
mahsulot ishlab chiqarishni tashkil etadi hamda mazkur hudud aholisini ish bilan
ta’minlashni yaxshilaydi, hududni har tomonlama rivojlanishiga imkoniyat yaratadi.
Klaster ishtirokchisi bo‘lgan xo‘jalik sub’ektlarining o‘zaro aloqadorligini,
birgalikda ilmiy-tadqiqot, yangi texnologiyani joriy etish ishlarini birgalikda amalga
oshirish, tajriba, bilim va asosiy fondlardan birgalikda foydalanish, risklarni
kamaytirishda,
jahon
bozorlariga
chiqishda,
hududni
rivojlantirish
va
obodanlashtirishda o‘zaro hamkorlik qilishi kuchayadi.
Mintaqa (hudud) iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash konsepsiyasida ularni
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish maqsadli dasturlarini ishlab chiqish ko‘zda tutiladi.
Bu dasturlarni ishlab chiqishda o‘zaro aloqadorlik va davomiylik, resurslarni tejash,
Ilmiybaza.uz
infratuzilmaviy ta’minot tamoyillariga asoslaniladi.
Bunday dasturlarni ishlab chiqish va mintaqani ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish
modellarini yaratishda SWOT tahlilidan foydalaniladi. Ushbu tahlil asosida
mintaqa, hududning kuchsiz va kuchli tomonlari, imkoniyatlari va tahdid, xavf-
xatarlar aniqlanadi. Mintaqani rivojlantirishning turli ssenariylari ishlab chiqiladi.
Inersion rivojlanish ssenariysida barcha tendensiyalar amalda saqlanadi.
Eksportga yo‘naltirilgan rivojlanish ssenariysida eksportga yo‘naltirilgan ishlab
chiqarishlarni va ularning salohiyatini rivojlantirish hamda mustahkamlash
tadbirlarini amalga oshirish ko‘zda tutiladi.
Mobilizatsion rivojlantirish ssenariysida ichki zahiralarni, resurslarni, iqtisodiy
o‘sish omillari hisobga olinadi va rivojlanishi maqsadida foydalanishga
yo‘naltiriladi.
Mutanosib o‘sish ssenariysida eksportga yo‘naltirilgan va ichki resurslarni
mobilizatsiya qilish variantlari sintez qilinadi, ya’ni uyg‘unlashtiriladi.
Mintaqalarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish strategiyasini prognozlashtirish va
asoslashda mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash vazifalarini ham hal etish
ko‘zda tutiladi. Umuman ushbu strategiyani ishlab chiqish hamda amalga oshirishda
quyidagi vazifalar belgilanadi va hal qilinadi:
-
hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish maqsadlari, variantlari, ssenariylari
va ko‘lamlari asoslanadi;
-
rivojlanishning ob’ektiv qonuniyatlari va tendentsiyalari hisobga olinadi;
-
tovar va xizmatlar, ishlab chiqarish va mehnat resurslari, moliyaviy bozorlar
shakllanishi va rivojlanishi istiqbollari aniqlanadi;
-
mintaqa ijtimoiy rivojlanishi, aholi turmush darajasi va sifatining o‘sishi
yo‘nalishlari belgilanadi;
-
tarkibiy va investitsiyaviy siyosat yo‘nalishlari shakllantiriladi;
-
mintaqani ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishdagi muammolar, turg‘unlik va
tanglik holatlari aniqlanib, ularni hal etish bosqichlari hamda muddatlari belgilanadi;
-
viloyatlararo, tumanlararo va tashqi iqtisodiy munosabatlarni samarali
rivojlantirish hamda takomillashtirish yo‘nalishlari asoslanadi;
Ilmiybaza.uz
-
eksport salohiyatini rivojlantirish va mustahkamlash bo‘yicha chora-tadbirlar
ishlab chiqiladi;
-
tashqi
muhitning
ahvolini
yaxshilash,
tabiatdan
foydalanishni
takomillashtirish bo‘yicha chora-tadbirlar asoslanadi va ishlab chiqiladi8.
Mintaqa, ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini va iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash,
raqobatbardoshligini oshirishga qaratilgan dasturlarning amalga oshirilishi
mintaqaning o‘zini o‘zi tashkillashtiruvchi, o‘zini-o‘zi boshqaruvchi va oqilona
boshqariladigan ijtimoiy-iqtisodiy, etnomadaniy va terristorial-ma’muriy birlik
sifatida rivojlanishiga imkoniyat yaratadi.
16.4.
O‘zbekistonda mintaqa (hudud) ni iqtisodiy rivojlantirish va
xavfsizligini ta’minlash mexanizmini takomillashtirish
O‘zbekiston Respublikasi hududlari ijtimoiy-iqtisodiy darajalaridagi va
iqtisodiy-tabiiy salohiyatidagi farqlarni kamaytirish hamda iqtisodiy xavfsizligini
ta’minlash uchun hududiy va tarmoq xususiyatlarini hisobga olgan holda ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqish jarayonlarini takomillashtirish
zarur bo‘ladi.
Hududni iqtisodiy rivojlantirishni barqarorlashtirish va iqtisodiy xavfsizligini
ta’minlash strategiyasini asoslashning quyidagi yo‘nalishlarini inobatga olish
maqsadga muvofiqdir:
-
hudud rivojlanishini boshqarish samaradorligini oshirish maqsadida iqtisodiy
va ijtimoiy jarayonlarni tahlil qilish; bu bosqichda hududning erishgan iqtisodiy va
ijtimoiy rivojlanish darajasi tahlil qilinadi;
-
hududni iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirish strategiyasini asoslash; rivojlanish
istiqbollari prognoz qilinadi; strategiya asoslanadi, hudud rivojlanishini tartibga
solish metodlari tanlanadi;
-
konsepsiya ishlab chiqish va hudud rivojlanishini davlat va bozor
mexanizmlari orqali tartiblash metodlarini tanlash;
-
hududning moliyaviy resurslari o‘sishini prognoz qilish; budjet daromad
qismini kengaytirish va mustahkamlash yo‘llarini izlash; budjet daromad qismini
8 Кочергина Т.Е. Экономическая безопасность: Ростов на Дону, 2007. С.340-346.
Ilmiybaza.uz
to‘ldirishning yangi manbalarini aniqlash, turli mulkchilik shakllariga asoslangan
tadbirkorlikdan, xorijiy investorlardan va nobudjet jamg‘armalaridan qo‘shimcha
mablag‘larni jalb etish9.
Davlat tomonidan hududlarni rivojlantirishni tartibga solish maqsadida quyidagi
dasturlar ishlab chiqilib, amalga oshirilmoqda.
1.
Sanoatni rivojlantirish dasturlari.
2.
Qishloq xo‘jaligini rivojlantirishni tartibga solish. Bunda quyidagi tartiblash
usullaridan foydalanilmoqda.
-
hududlarda mahsulot hajmini, qishloq xo‘jaligi ekin maydonlarini va
hududlarning ixtisoslashuvini tartibga solish;
-
qishloqda ijtimoiy va bozor infratuzilmasini vujudga keltirish;
-
qishloq xo‘jaligi yerlarining meliorativ ahvolini yaxshilash;
-
qishloq xo‘jaligi korxonalari moddiy-texnika bazasini yaxshilash va
mustahkamlash, ishlab chiqarishga xizmat ko‘rsatish bo‘yicha korxonalar
tarmog‘ini yaratish;
-
tabiatni muhofaza qiluvchi va gidrotexnik qurilmalarni qurish;
-
zarar ko‘rib ishlovchi va past rentabelli qishloq xo‘jaligi korxonalarini
moliyaviy qo‘llab-quvvatlash.
Qishloq xo‘jaligida iqtisodiy islohotlarni chuqurlashtirish dasturiga muvofiq
qishloqda mulkdorlar sinfini va samarali fermer xo‘jaliklarini shakllantirish
jarayonlari davom ettiriladi, tuproq unumdorligini oshirish, seleksiya va
urug‘chilikni yaxshilash, qishloq xo‘jaligi ishlab chiqarishi hajmlarini o‘stirish
chora-tadbirlari ko‘riladi.
3.
Hududlar eksport salohiyatidan samarali foydalanish va qo‘shma korxonalarni
tashkil etishni tartibga solish.
Endilikda respublika hududlarida, ayniqsa kam rivojlangan hududlarda qo‘shma
korxonalar tashkil qilish va xorijiy investitsiyalarni jalb etish maqsadida maqsadli
dasturlar tuzish hamda ularni rag‘batlantirish uchun soliq, boj, kredit imtiyozlari
9 Регулирование территориального развития в условиях рнночной экономики / Под ред. Б.М.Штульберга. М., 1993.-С.73;
Садьжов А.М. Основн регионального развития: теория, методология, практика - Т: IQTISOD-MOLIYA; 2005. - С. 165.
Ilmiybaza.uz
mexanizmini yaratish maqsadga muvofiqdir.Transport-kommunikatsiya tizimini
rivojlantirish. Hududlarda temir yo‘llar, avtomobil yo‘llarini qurish hududiy
siyosatning muhim qismi hisoblanadi. Buning oqibatida hududlarning viloyatlararo,
tumanlararo va tashqi iqtisodiy aloqalari kuchayadi, tadbirkorlik va biznes
rivojlanishi, xorijiy investitsiyalarni jalb etish uchun qulay muhit yaratiladi.
4.
Hududlarning ijtimoiy rivojlanishini tartibga solish.
Hududlarni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish dasturini tuzishda ma’lum
tamoyillarga asoslanish kerak bo‘ladi. Bu tamoyillar mintaqaviy iqtisodiy fani
nuqtai-nazaridan quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:
-
hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishini davlat tomonidan qo‘llab-quvvatlash
chora-tadbirlarining maqsadliligi;
-
hududni rivojlantirishning ustuvor yo‘nalishlari bo‘yicha resurslarni to‘plash
va yo‘naltirish;
-
belgilangan harakatni nazorat qilish va tartiblash imkoniyatlarining ochiqligi;
-
hududni rivojlanishini qo‘llab-quvvatlashning individualligi;
-
qo‘llab-quvvatlash mexanizmining ta’sirchanligi;
-
respublika va mahalliy hokimiyat organlarining hamkorligi va ular
faoliyatining uyg‘unligi.
Hududiy dasturlarning ishlab chiqilishi va amalga oshirilishi hududiy
rivojlanishni davlat tomonidan tartibga solishning muhim yo‘nalishi hisoblanadi.
Hududiy dasturlarni bajarishga to‘sqinlik qiladigan holatlar va omillarni aniqlash
muhim ahamiyatga egadir. Hududlarni rivojlantirish bo‘yicha qabul qilinadigan
dasturlarning bajarilishiga ko‘pgina hollarda quyidagi omillar to‘sqinlik qilishi
mumkin:
-
respublika va hududiy maqsadli dasturlarni tanlashning sinalgan tizimlarining
mavjud emasligi, ularni amalga oshirishning va bajarish ketma-ketligining yetarli
darajada asoslanmaganligi;
-
respublika tarmoq dasturlarining hududiy jihatlarining yetarli darajada
ishlanmaganligi;
-
tarmoq dasturlari hududiy jihatlari monitoringining yo‘qligi;
Ilmiybaza.uz
-
respublika va hududiy dasturlarni amalga oshirish mexanizmining mustahkam
emasligi.
Respublika va hududiy dasturlarni ishlab chiqishda maqsadli-dasturlash
uslubidan foydalanish maqsadga muvofiqdir. Bu uslub pirovard natijaga erishish
uchun iqtisodiy resurslarni yo‘naltirishni ta’minlashni ifodalaydi. Uning yordamida
eng muhim iqtisodiy, ijtimoiy va ilmiy-texnikaviy rivojlanish muammolari hal
etiladi. Bu muammolar amalda tarmoqlararo yoki hududlararo tavsifga ega bo‘lib,
xalq xo‘jaligi ahamiyatiga ega bo‘ladi.
Maqsadli dasturlar o‘rta va uzoq muddatga mo‘ljallab korxona, mamlakat va
xalqaro miqyosda tuziladi. Dasturlar o‘z ichiga pirovard va oraliq maqsadlarni,
vazifalarni, ularni amalga oshirish chora-tadbirlarni, resurslar ta’minotini olishi
kerak.
Dastur maqsadi o‘lchamga ega bo‘lishi, chora-tadbirlar tizimi esa pirovard va
oraliq maqsadlarni amalga oshirish nuqtai-nazaridan ishlab chiqilishi lozim.
Maqsadli hududiy dasturlar hududlarning rivojlanishini tartibga solishning
samarali metodi sifatida davlat, mahalliy, jamoaviy, shaxsiy manfaatlarni
uyg‘unlashtirishi hamda jamiyatning barcha aholi tabaqalarini davlatning hududiy
siyosatini amalga oshirishga da’vat etadigan, yo‘naltiradigan bo‘lishi kerak.
Shuningdek, hududni iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirish dasturlari mamlakatda amal
qilayotgan qonunlar, huquqiy me’yoriy xujjatlar asosida ishlab chiqilishi lozim.
Hududni iqtisodiy va ijtimoiy rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqish va amalga
oshirishdan ko‘zlangan asosiy maqsad hududiy iqtisodiyotni uning tabiiy-iqtisodiy
salohiyatidan samarali foydalanish va tashqi manbalarni jalb etish yo‘li bilan
mutanosib va oqilona rivojlantirishdan iboratdir.
Ushbulardan kelib chiqib, hududiy dasturlarni ishlab chiqishda qo‘yidagi
vazifalarni bajarishga alohida e’tibor qaratish lozim bo‘ladi;
-
hududdagi ijtimoiy-iqtisodiy ahvolni umumiy baholash va iqtisodiy
rivojlanishning asosiy tendensiyalarini, iqtisodiy o‘sish muammolarini va
rezervlarini aniqlash;
-
hududning mahalliy mineral-xomashyo, yer-suv va mehnat resurslaridan
Ilmiybaza.uz
foydalanishning miqdor va sifat darajalarini tahlil qilish;
-
hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish strategiyasi va taktikasini ishlab
chiqish, istiqbolli tarmoqlar va hududning ixtisoslashish sohasini, iqtisodiyotning
bazaviy tarmoqlari rivojlanishining ustuvor yo‘nalishlarini aniqlash;
-
maxalliy qishloq xo‘jaligi va mineral xomashyolardan samarali foydalanishga
asoslangan yangi eksportga yo‘naltirilgan ishlab chiqarishlarni shakllantirishning
aniq yo‘llarini belgilash, jahon darajasidagi tayyor mahsulotlar ishlab chiqarish
bo‘yicha kam chiqindili va chiqindisiz texnologiyalar bilan jihozlangan yangi
korxonalarni vujudga keltirish;
-
hududda qulay, jozibador investitsion muhitni yaratish, xorijiy investorlar,
mahalliy korxonalar, tadbirkorlar, aholi mablag‘lari va resurslarini kengroq jalb
etish;
-
aholini ijtimoiy himoyalash va mehnat resurslarining oqilona bandligini
ta’minlashning mexanizmini ishlab chiqish;
-
xo‘jalik sub’ektlari o‘rtasida raqobat sharoitini va to‘laqonli bozor
infratuzilmasini vujudga keltirish;
-
hududni oziq-ovqat mahsulotlari va boshqa ommaviy iste’mol mollari bilan
o‘zini-o‘zi ta’minlashini oshirish;
-
qishloq aholi punktlarini ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirishni jadallashtirishi
uchun qulay sharoitlarni shakllantirish. Buning uchun hududga mahalliy soliqlar
bo‘yicha imtiyozlar berish maqsadga muvofiqdir;
-
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikning rivojlanishini har tomonlama
qo‘llab-quvvatlash, rag‘batlantirish orqali uning hudud yalpi ichki mahsulotidagi
ulushini oshirish;
-
hududning tashqi iqtisodiy faoliyatini kengaytirish, eksport va import tarkibini
oqilanalashtirish, hududda faoliyat yuritayotgan xorijiy investitsiyali korxonalar
faoliyatini yanada yaxshilash va yangi qo‘shma korxonalarni tashkil etish.
Hududni ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish dasturini ishlab chiqish uchun avvalom
bor hududdagi ijtimoiy-iqtisodiy vaziyatni umumiy baholash maqsadga muvofiqdir.
Buning uchun quyidagilar amalga oshiriladi:
Ilmiybaza.uz
1.
O‘tgan davrdagi hududning iqtisodiy-ijtimoiy rivojlanishi tavsifi beriladi.
Bunda hududning sanoat, qishloq xo‘jaligi va ijtimoiy salohiyatini baholashga
alohida e’tibor qaratilishi lozim bo‘ladi.
2.
Hududning iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanishi darajasi va ahvoli to‘g‘risidagi
tahlilga asoslanib, uning rivojlanishidagi ijobiy va salbiy tendensiyalari, iqtisodiy
rivojlanish rezervlari va foydalanilmagan imkoniyatlari aniqlanadi. Shuningdek,
kelgusida hal etilishi lozim bo‘lgan muhim iqtisodiy va ijtimoiy muammolari
aniqlanadi.
3.
Amalga oshirilayotgan iqtisodiy va ijtimoiy islohotlarning natijalari, ko‘p
ukladli iqtisodiyotning vujudga kelishi va rivojlanishi, shuningdek, hududiy bozor
infratuzilmasi ahvoli baholanadi.
4.
Hududdagi tarmoqlar va yirik sanoat korxonalarining o‘tgan davrdagi
faoliyati tahlil qilinadi, ularning ish natijalari yoki orqada qolishining sabablari va
omillari aniqlanadi.
5.
Sanoat rivojlanishi, ishlab chiqarish quvvatlaridan foydalanishi darajasi
belgilanadi, ishlab chiqarish quvvatlarini eksportga yo‘naltirilgan va import o‘rnini
bosadigan mahsulotlar ishlab chiqarishga qayta ixtisoslashtirish va kengaytirish
uchun qo‘shimcha zahiralar va resurslar aniqlanadi. Hudud imkoniyatlarini hisobga
olgan holda ustuvor ahamiyatli tarmoqlar va ishlab chiqarishlar aniqlanadi.
6.
Hudud aholisini o‘zida ishlab chiqarilgan qishloq xo‘jaligi mahsulotlari bilan
ta’minlanganligi, ularni hududdan chiqarish va kiritish balansi, agroresurs
salohiyatidan foydalanish samaradorligi, shuningdek, qishloq xo‘jaligi ekinlari
hosildorligi, va chorva mollari mahsuldorligining o‘sishi (pasayishi) omillari va
sabablari baholanadi.
Hududning tabiiy-iqtisodiy salohiyatini baholash qo‘yidagilarni o‘z ichiga oladi:
1.
Hududning mehnat, yer-suv va mineral xomashyo resurslari bilan
ta’minlanganligi miqdoriy va sifat bahosi beriladi.
2.
Hududdagi demografik vaziyat, aholining ish bilan bandligi keyingi o‘n yillik
davr bo‘yicha baholanadi. Ishsizlik darajasi, shu jumladan uning yashirin shakllari
baholanib, aholi va mehnat resurslari soni prognoz qilinadi.
Ilmiybaza.uz
3.
Foydali qazilma boyliklari zahiralari, ularning o‘zlashtirilgan ahvoli tahlil
qilinada. Hudud mineral-xomashyo bazasi imkoniyatlari, qo‘shimcha moliyaviy
resurslarni jalb etishni hisobga olgan holda baholanadi. Shuningdek, qazib
chiqaruvchi korxonalarning foydali qazilma boyliklari bilan ta’minlangani, ularning
konlarni o‘zlashtirish xarajatlari o‘rganiladi.
4.
Hududning yer-suv resurslari bilan ta’minlangani, yerlarning meliorativ
ahvoli, yer bonitetlari o‘rganilib, meliorativ yaxshilash istiqbollari o‘rganiladi.
5.
Hududning ishlab chiqarish, transport va aloqa infratuzilma salohiyati
o‘rganiladi. Aholining ijtimoiy infratuzilma ob’ektlari va xizmatlari bilan
ta’minlanganligi darajasi baholanadi.
6.
Hududda ishlab chiqaruvchi kuchlarini, yangi korxonalarni joylashtirish
uchun istiqbolli tuman, shahar, yirik aholi yashash punktlari tanlanadi.
Hududni rivojlantirish dasturlarini amalga oshirish yo‘nalishlari belgilanadi.
Rivojlantirish dasturlarini amalga oshirishning asosiy yo‘nalishlari quyidagilardan
iborat bo‘lishi maqsadga muvofiqdir.
Dasturda hududni iqtisodiy va ijtimoiy istiqbolda rivojlantirishning asosiy
yo‘nalishlari va ko‘rsatkichlari bayon qilinadi. Bunda asosiy e’tibor yangi ishchi
o‘rinlari, tabiiy, moliyaviy, mehnat resurslarini, ishlab chiqarish salohiyatidan
samarali foydalanishga qaratiladi.
Bu yo‘nalishlar quyidagilarni ifodalashi lozim:
1.
Hududning
istiqboldagi
ehtiyojlari
va
hududlararo
ayriboshlash
imkoniyatlarini kengaytirish asosida iqtisodiy maqbul tarmoq va ishlab chiqarishlar
aniqlanadi. Istiqbolda tarmoqlarni rivojlantirishning iqtisodiy ko‘rsatkichlari,
tarmoq tarkibining o‘zgarishi, eksportga yo‘naltirilgan va import o‘rnini bosuvchi
mahsulotlar hajmi prognoz qilinadi. Bunda amaldagi korxonalarni texnik,
texnologik va tashkiliy jihatdan yangilash muammolariga alohida e’tibor qaratiladi.
Buning uchun ishlab chiqarishni ixtisoslashtirish yanada chuqurlashtiriladi, nisbatan
kichik korxonalar rivojlantiriladi. Bu korxonalarda maxalliy mineral-xomashyo va
qishloq xo‘jalik resurslaridan foydalaniladi.
2.
Hududda yangi korxonalarni qurish, faoliyat yuritayotgan korxonalarni
Ilmiybaza.uz
rekonstruksiya qilish, ixtisosligini o‘zgartirish zarurligi asoslanadi, yirik ob’ektlarga
qo‘shimcha mablag‘lar jalb qilish hisob-kitoblari amalga oshiriladi.
3.
Qishloq xo‘jaligi mahsulotlari ishlab chiqarishning o‘sish sur’atlari, ekin
maydonlari tarkibining o‘zgarishi, qishloq xo‘jalik mahsulotlari ishlab chiqarishning
natural hajmi prognoz qilinadi. Shuningdek, qishloq xo‘jaligi ekinlari hosildorligini,
chorva mollari mahsuldorligini oshirish yo‘llari va manbalari belgilanadi. Yangi
texnologiyalarni joriy etish ko‘zda tutiladi.
4.
Hududda xomashyolarni, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini qayta ishlaydigan
tugallangan sikldagi ishlab chiqarish tarmoqlarini, qishloq xo‘jaligi mahsulotlarini
saqlash va sotish shaxobchalarini vujudga keltirish, xorijiy investitsiyali qo‘shma
korxonalarni vujudga keltirish orqali yangi zamonaviy texnologiyalarni, xo‘jalik
yuritish shakllarini va boshqarish usullarini joriy etish.
5.
Ishlab chiqaruvchi kuchlarni joylashtirish va tabiiy resurslardan foydalanish
uchun qulay sharoitlar yaratish maqsadida transport tizimi va kommunikatsiyalarini
rivojlantirish istiqbollarini asoslash.
6.
Mulkdorlar sinfini vujudga keltirish bo‘yicha vazifalarni hal etish maqsadida
kichik biznes va xususiy tadbirkorlikni qo‘llab-quvvatlash, ularning iqtisodiyotdagi
ulushini ko‘paytirish, bozor infratuzilmasini rivojlantirish.
7.
Tashqi iqtisodiy faoliyatni rivojlantirish ko‘lamlari, parametrlari belgilanadi.
Bunda tashqi savdo tarkibiy tuzilishini takomillashtirishga, maxalliy xomashyo
resurslarini hisobga olgan holda xorijiy investitsiyali korxonalarni tashkil etish va
rivojlantirishga alohida e’tibor qaratilishi maqsadga muvofiqdir.
8.
Dasturda tabiiy tashqi muhitni, tabiatni muhofaza qilish, ekologik toza
mahsulotlar ishlab chiqarish tadbirlari ishlab chiqiladi.
9.
Hududddagi korxona va tashkilotlar uchun kadrlarni tayyorlash, qayta
tayyorlash va malakasini oshirish chora-tadbirlari ham o‘z ifodasini topadi.
Har bir hududiy dasturda uni amalga oshirish mexanizmi ko‘zda tutilishi kerak.
Bu mexanizmda dasturni moliyaviy, iqtisodiy resurslar bilan ta’minlanishi muhim
o‘rin tutadi.
Dasturni ishlab chiqishda har bir tadbir va tarmoq bo‘yicha turli resurslarga
Ilmiybaza.uz
bo‘lgan talab, ehtiyoj hisob-kitob qilinadi. Shundan so‘ng dastur bo‘yicha uning
resurslar
bilan
ta’minlanish
manbalari
aniqlanadi.
Dasturlarda
resurslar
balanslashtiriladi. Maqsadlar va resurslar o‘rtasidagi muvofiqlik ta’minlanadi.
Dasturlarni moliyalashtirish manbalarini aniqlashtirishda avvalom bor maxalliy
resurslar va imkoniyatlar hisobga olinadi.
Joylardagi maxalliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari mahalliy budjet,
tadbirkorlar va korxonalar o‘z mablag‘lari, fermer va dehqon xo‘jaliklari, aholi
mablag‘larini, jalb qilinadigan xorijiy investorlar va hududdan tashqaridagi
tashkilot, korxonalar mablag‘larini hamda bank kreditlarini hududiy dasturni amalga
oshirishga jalb qilish chora-tadbirlarini amalga oshirishlari lozim bo‘ladi.
Shuningdek, hududiy dasturlarni amalga oshirishda respublika budjeti va
budjetdan tashqari jamg‘armalar, Uzbekistan Respublikasi taraqqiyot va tiklanish
jamg‘armasi mablag‘larini ham jalb etilishi mumkin.
Dasturlarni ishlab chiqishda undan kutilayotgan natijalar qanday bo‘lishi
oldindan belgilanishi lozim. Dasturlarni amalga oshirishning ijtimoiy-iqtisodiy
natijalari sifatida hududiy yalpi ichki mahsulot, sanoat va qishloq xo‘jaligi
mahsulotlari ishlab chiqarishning o‘sish sur’atlari, ularning umumiy hajmi, aholi jon
boshiga ishlab chiqarish hajmi va sur’atlari olinadi. Shuningdek, aholi turmush
darajasi va uning ish bilan bandligi, aholi jon boshiga daromadlarining o‘sishi,
hudud aholisining gaz, elektr energiya, toza ichimlik suvi, uy-joy bilan
ta’minlanishining yaxshilanishi, hududning o‘zini-o‘zi oziq-ovqat, boshqa iste’mol
tovarlari bilan ta’minlanishining yaxshilanishi ko‘rsatkichlari dasturlarning
bajarilishi natijalari hisoblanadi.
Dasturlarning bajarilishini tashkiliy jihatdan ta’minlash muhim ahamiyat kasb
etadi. Dasturlarni amalga oshirishda butun mas’uliyat joylardagi maxalliy hokimiyat
va boshqaruv organlari zimmasiga yuklatiladi. Maqsadli hududiy dasturni ekspert
baholash, umumiy nazorat qilishni Vazirlar Mahkamasining tegishli boshqarma va
bo‘linmalari amalga oshiradilar.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “Hududlarning jadal ijtimoiy-iqtisodiy
rivojlanishini ta’minlashga doir ustuvor chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi
Ilmiybaza.uz
2017 yil 8 avgust, PQ-3182-son qaroriga binoan hududlar sektorlarga bo‘linib,
ularga rahbarlar belgilandi, sektorlar rahbarlariga hududlarni kompleks ijtimoiy-
iqtisodiy rivojlantirish vazifalarini tashkil etish va hal qilish, shu jumladan,
aholining eng muhim muammolarini yechish yuzasidan javobgarlik yuklandi hamda
vakolatlar berildi. Bunda respublika hukumati va joylardagi mahalliy hokimiyat
organlarining maqsadli hududiy dasturlarni ishlab chiqish, amalga oshirishdagi
vakolatlari va vazifalari aniq belgilanishi lozim bo‘ladi.
Hududiy dasturlarning samaradorligini oshirish uchun quyidagilarni amalga
oshirish maqsadga muvofiqdir:
-
etarli darajada rivojlanmagan, umumrespublika darajasidan orqada qolayotgan
hududlarni rivojlantirish dasturlarini ishlab chiqishning yagona metodikasini
tasdiqlash;
-
respublika shahar va qishloq tumanlaridagi iqtisodiy va ijtimoiy ahvolni
monitoring qilish, ularning rivojlanish darajalariga ko‘ra tipologiyasini ishlab
chiqish;
-
hududiy dasturlarni, orqada qolgan tuman va shaharlarni qo‘llab-quvvatlash
dasturlarining loyihalarini ekspertizadan o‘tkazishni tashkil etish.
Joylarda hududlarni rivojlantirish dasturlarini samarali boshqarish maqsadida
viloyat, shahar, tuman hokimliklariga quyidagi vazifalarni yuklash maqsadga
muvofiq bo‘ladi:
-
hududiy rivojlantirish konsepsiyasini ishlab chiqish, hududiy dasturni tuzish
bo‘yicha takliflar berish;
-
dastur asosida qo‘llab-quvvatlashga muhtoj, muammoli shahar, tuman, aholi
punktlarini ajratish va belgilash;
-
ular asosida mahalliy dasturlarni shakllantirish va amalga oshirish, ularni
respublikaning hududiy siyosati ustuvorliklari va tamoyillariga muvofiqlashtirish;
-
maxalliy dasturlar loyihalarini ekspertizadan o‘tkazish va ular asosida yagona
hududiy dasturlarni shakllantirish hamda ularni ko‘rib chiqish, tasdiqlash uchun
hududiy rivojlantirish bo‘yicha Respublika komissiyasiga taqdim etish;
-
maxalliy dasturlarni amalga oshirishga rahbarlik qilish va bajarilishini nazorat
Ilmiybaza.uz
qilish, dastur bo‘yicha joriy axborotlarni, hisobotlarni muntazam berib borish.
2017-2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor
yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida viloyat, tuman va shaharlarni
kompleks va mutanosib ijtimoiy-iqtisodiy rivojlantirish, ularning mavjud
salohiyatidan samarali va optimal foydalanish bo‘yicha quyidagi vazifalar
belgilangan:
-
ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanishni jadallashtirish, xalqning turmush darajasi va
daromadlarini oshirish uchun har bir hududning tabiiy, mineral-xomashyo, sanoat,
qishloq xo‘jaligi, turizm va mehnat salohiyatidan kompleks va samarali
foydalanishni ta’minlash;
-
hududlar iqtisodiyotini modernizatsiya va diversifikatsiya qilish ko‘lamini
kengaytirish, mintaqalar ijtimoiy-iqtisodiy rivojlanish darajasidagi farqlarni
kamaytirish;
-
yangi sanoat korxonalari va servis markazlarini tashkil etish, kichik sanoat
zonalarini tashkil qilish, yirik xo‘jalik birlashmalarining mablag‘larini, banklarning
kreditlarini va xususiy xorijiy investitsiyalarni jalb qilish hisobiga kichik shaharlar
va shaharchalarni jadal rivojlantirish;
-
subvensiyaga qaram tuman va shaharlarni kamaytirish, sanoat va xizmatlar
ko‘rsatish sohasini jadal rivojlantirish hisobiga mahalliy budjetlarning daromad
bazasini kengaytirish;
-
hududlarning ishlab chiqarish, muhandis-kommunikatsiya va ijtimoiy
infratuzilma tarmoqlarini yanada rivojlantirish va modernizatsiya qilish.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyev Oliy Majlisga
murojaatnomasida hududlarni kompleks rivojlantirish tadbirlarini izchil davom
ettirish lozimligi haqidagi masalaga to‘xtalib o‘tar ekan “Iqtisodiyotdagi tizimli
o‘zgarishlar natijasida yalpi ichki mahsulot tarkibida sanoatning ulushi joriy yilda
35 foizdan 37 foizga ortishi kutilmoqda. Biroq ayrim shahar va tumanlarda bu o‘ta
muhim masalaga yetarlicha e’tibor berilmayapti.Oqibatda, respublikaning 27 ta
tumanida sanoatning ulushi viloyat ko‘rsatkichining 1 foiziga ham yetmaydi. Shu
sababli, har bir tuman va shahar sanoatini rivojlantirish bo‘yicha o‘rta va uzoq
Ilmiybaza.uz
muddatli dasturlar ishlab chiqish kerak. Bu masalani, avvalo, Qoraqalpog‘iston
Respublikasi va viloyatlar rahbarlari alohida nazoratga olishi kerak”10,-deb
ta’kidlagan. Davlatimiz rahbari hududlarni kompleks rivojlantirishning quyidagi
tadbirlarini belgilab berdi:
-
2019 yilda “Obod qishloq” va “Obod mahalla” dasturlari ijrosi uchun 4 trillion
so‘mdan ziyod mablag‘ ajratish;
-
bugungi kundagi mamlakatimizning urbanizatsiya darajasini 35,5 foizdan
2030 yilga qadar 60 foizga yetkazish bo‘yicha Davlat dasturi ishlab chiqish.Bu
borada faqat poytaxt va viloyat markazlari bo‘lgan shaharlarni emas, avvalo,
hududlarda joylashgan shahar va posyolkalarni kompleks rivojlantirish e’tibor
markazida turishi kerak;
-
qishloq joylarda namunaviy uy-joylar qurish dasturlaridan bosqichma-bosqich
shahar va posyolkalarda ko‘p qavatli uylar qurishga o‘tish. Muhandislik-
kommunikatsiya infratuzilmasi ham uy-joylarni qurish dasturlari bilan uzviy bog‘liq
holda rivojlantirish.
-
shu bilan birga, ushbu vazifalarni amalga oshirish uchun maxsus jamg‘arma
tuziladi. Binolar va inshootlar joylashgan yer uchastkalarini xususiylashtirishdan
tushgan mablag‘lar ana shu jamg‘armada to‘planadi.
-
bu yangi tizim orqali hududlarimiz qiyofasini yanada obod qilishga va aholi
farovonligini oshirishga erishish11.
Asosiy tayanch tushunchalar
Mintaqa, hudud, mintaqa iqtisodiyoti, mintaqaviy siyosat, mintaqa iqtisodiy
xavfsizligi, ijtimoiy-iqtisodiy indikatorlar, ko‘rsatkichlar, mintaqa iqtisodiy
xavfsizligiga
tahdidlar,
hududlar
rivojlanishidagi
tengsizlik,
mintaqa
raqobatbardoshligi, mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash konsepsiyasi,
territorial-tarmoq klasteri, mintaqa xavfsizligini boshqarish tizimi.
Takrorlash uchun savollar
10 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga murojaatnomasi. 2018 yil 28 dekabr. //Xalq so‘zi,
2019 yil 29 dekabr.
11 O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Shavkat Mirziyoyevning Oliy Majlisga murojaatnomasi. 2018 yil 28 dekabr. //Xalq so‘zi,
2019 yil 29 dekabr.
Ilmiybaza.uz
1.
Mintaqa iqtisodiyoti tushunchasining mazmuni nimadan iborat?
2.
Qanday omillar mintaqaviy rivojlanishga salbiy ta’sir ko‘rsatadi?
3.
Mintaqaviy siyosat tushunchasining mazmuni nimadan iborat?
4.
Mintaqaviy siyosatning asosiy tamoyillari va yo‘nalishlari nimalardan iborat?
5.
O‘zbekistonda mintaqaviy siyosatning maqsadi va vazifalari nimalarda o‘z
ifodasini topadi?
6.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligining mazmunini tushuntirib bering?
7.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligiga qanday tahdidlar mavjud?
8.
Mintaqadagi ijtimoiy-iqtisodiy ahvolni qanday ko‘rsatkichlar orqali baholash
mumkin?
9.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini qanday ko‘rsatkichlar orqali baholash
mumkin?
10.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash uchun qanday chora-tadbirlarni
amalga oshirish kerak?
11.
Territorial-tarmoq klasteri nima?
12.
Mintaqa iqtisodiy xavfsizligini ta’minlash uchun qanday dasturlar ishlab
chiqish mumkin?
Mintaqalarning rivojlanish darajalaridagi tafovutlarni kamaytirish uchun qanday
chora-tadbirlarni amalga oshirish kerak