Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

72,0 KB


Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari.
Reja:
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar.
2.  Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar.
3.  Tashqi  va  ichki  omillar.  Mintaqaviy  turizmni  rivojlanishiga  ta’sir
etuvchi omillar.
4. Turizm infrastrukturasi.
1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar
Barqaror  (o’zgarmaydigan)  omillar  vaqt  nuqtai  nazardan  kam
o’zgarish xarakteriga ega. Bu omillarga tabiiy-iqlimiy, geografik, madaniy-
tarixiy kabi omillar kiradi. SHular ichidan geografik omillarni tahlil etadigan
bo’lsak,  bu  omillar  sayyohlik  marshrutlarini  to’g’ri  tanlash,  trasportning
qulayligi,  rekreasiya  resurslarining  bahosi,  turizmni  mavsumga  qarab
rivojlantirish kabi jihatlarga o’z ta’sirini ko’rsatadi.
O’z  navbatida,  geografik  omillarni  ikki  guruhga  bo’lish  keng  tus
olgan. Bular:

tabiiy geografik omillar;

iqtisodiy geografik omillar.
Mintaqalarda xalqaro turizmni rivojlanishiga tabiiy sharoitning katta
ta’siri  bor.  Hozirgi  jamiyatimizning  o’ta  sanoatlashib  borishi  tufayli,
insonlarning  yovvoyi  tabiatga  bo’lgan  qiziqishi  ortib  bormoqda.  Tabiiy
geografik  omillar  ko’pgina jihatlar  bilan  baholanadi.  Quyida  asosiylariga
to’xtalib o’tamiz.
Logotip
Mintaqaviy turizmdan foydalanishga ta’sir etuvchi omillari. Reja: 1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar. 2. Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy- deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. 3. Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. 4. Turizm infrastrukturasi. 1. Barqaror va o‘zgaruvchi omillar Barqaror (o’zgarmaydigan) omillar vaqt nuqtai nazardan kam o’zgarish xarakteriga ega. Bu omillarga tabiiy-iqlimiy, geografik, madaniy- tarixiy kabi omillar kiradi. SHular ichidan geografik omillarni tahlil etadigan bo’lsak, bu omillar sayyohlik marshrutlarini to’g’ri tanlash, trasportning qulayligi, rekreasiya resurslarining bahosi, turizmni mavsumga qarab rivojlantirish kabi jihatlarga o’z ta’sirini ko’rsatadi. O’z navbatida, geografik omillarni ikki guruhga bo’lish keng tus olgan. Bular:  tabiiy geografik omillar;  iqtisodiy geografik omillar. Mintaqalarda xalqaro turizmni rivojlanishiga tabiiy sharoitning katta ta’siri bor. Hozirgi jamiyatimizning o’ta sanoatlashib borishi tufayli, insonlarning yovvoyi tabiatga bo’lgan qiziqishi ortib bormoqda. Tabiiy geografik omillar ko’pgina jihatlar bilan baholanadi. Quyida asosiylariga to’xtalib o’tamiz.
Iqlim, turizmni davriyligiga ta’sir ko’rsatib, ayrim sohil bo’yi dam olish
joylari yil bo’yi issiq iqlimga ega ekanligi (misol tariqasida Mavrikiy orollarini
ko’rsatish mumkin) tufayli, uzluksiz turistlar bilan gavjum bo’lishiga olib
kelgan.  Tabiiy  iqlim  sharoiti  turizm  harakatini  mavsumiy  xarakterga
aylantiruvchi asosiy omil bo’lib hisoblanadi. Tabiatda ob-havoning o’zgarishi,
tabiiy ofatlarning tez-tez takrorlanish hodisalari, tabiat injiqliklari turistlar
oqimining keskin kamayishiga sababchi bo’ladi. SHu sababli turizmning eng
rivojlangan mintaqalari yer sharining mutadil iqlim zonalariga to’g’ri keladi.
Jumladan, O’rtaer dengizi, Qora dengiz, Karib dengizi, Adriatika dengizi,
Boltiq dengizi, YApon dengizi, Janubiy Xitoy dengizi qirg’oqlarida joylashgan
mamlakatlarda turizm xalqaro ahamiyatga ega. 
 O’simlik va hayvonot olami ham katta qiziqish uyg’otuvchi omildir.
O’rmonlar dam oluvchi va tabiat qo’yniga sayr qiluvchi sayyohlarni o’ziga
tortadi. O’rmon o’zining kislorodga boy zahirasi bilan, sog’ligini tiklovchilar
uchun muhim turistik ob’ekt hisoblanadi. SHu bois, botanika bog’lari, turli
oromgohlar, milliy bog’lar sayyohlarning gavjum joylari hisoblanadi. Xorijiy
sayyohlarni o’ziga ko’proq jalb qiluvchi omillardan biri - bu ekzotik (g’alati,
ajoyib)  hayvonlar  yashaydigan  joylar  qo’riqxonalar,  davlat  buyurtmalari,
milliy  bog’lar,  ov  qilish  uchun  ajratilgan  maxsus  hududlardir.  Bunday
hayvonat va o’simlik dunyosining markazlari yuzdan ortiq bo’lib, Afrika,
Osiyo, Yevropa, Avstraliya, Amerika (AQSH, Kanada) ning sayyohat qilish
mintaqalari va hududlari hisoblanadi.
 Suv resurslari hisoblangan okean va dengizlar, daryolar, ko’llar ham
katta turistik imkoniyatlarga ega. Keyingi paytlarda dunyo okeani bo’ylab
sayohatga  chiquvchilar  soni  oshmoqda.  Daryo  va  ko’llar  ham  o’ziga  xos
mikroiqlim xususiyatlariga ega bo’lib, kishilarning asosan mavsumiy dam
olishi, suv sporti, baliq tutishi uchun ob’ekt vazifasini bajaradi. SHuning
uchun hozirgi paytda ko’plab dam olish uylari ushbu turistik ob’ektlarga
qurilmoqda. Okean va dengiz suvlarining cho’milishi uchun qo’lay bo’lgan
qirg’oqlari tarkibiga quyidagi elementlar kiradi. Mikroiqlim, dengiz va okean
suvlarining quruqlikka tutash bo’lgan joylarida suvning harorati, chuqurligi,
suv to’lqinlari, ko’tarilishi, qaytishi, oqimlar, suvning shifobaxshligi, tozaligi,
Logotip
Iqlim, turizmni davriyligiga ta’sir ko’rsatib, ayrim sohil bo’yi dam olish joylari yil bo’yi issiq iqlimga ega ekanligi (misol tariqasida Mavrikiy orollarini ko’rsatish mumkin) tufayli, uzluksiz turistlar bilan gavjum bo’lishiga olib kelgan. Tabiiy iqlim sharoiti turizm harakatini mavsumiy xarakterga aylantiruvchi asosiy omil bo’lib hisoblanadi. Tabiatda ob-havoning o’zgarishi, tabiiy ofatlarning tez-tez takrorlanish hodisalari, tabiat injiqliklari turistlar oqimining keskin kamayishiga sababchi bo’ladi. SHu sababli turizmning eng rivojlangan mintaqalari yer sharining mutadil iqlim zonalariga to’g’ri keladi. Jumladan, O’rtaer dengizi, Qora dengiz, Karib dengizi, Adriatika dengizi, Boltiq dengizi, YApon dengizi, Janubiy Xitoy dengizi qirg’oqlarida joylashgan mamlakatlarda turizm xalqaro ahamiyatga ega. O’simlik va hayvonot olami ham katta qiziqish uyg’otuvchi omildir. O’rmonlar dam oluvchi va tabiat qo’yniga sayr qiluvchi sayyohlarni o’ziga tortadi. O’rmon o’zining kislorodga boy zahirasi bilan, sog’ligini tiklovchilar uchun muhim turistik ob’ekt hisoblanadi. SHu bois, botanika bog’lari, turli oromgohlar, milliy bog’lar sayyohlarning gavjum joylari hisoblanadi. Xorijiy sayyohlarni o’ziga ko’proq jalb qiluvchi omillardan biri - bu ekzotik (g’alati, ajoyib) hayvonlar yashaydigan joylar qo’riqxonalar, davlat buyurtmalari, milliy bog’lar, ov qilish uchun ajratilgan maxsus hududlardir. Bunday hayvonat va o’simlik dunyosining markazlari yuzdan ortiq bo’lib, Afrika, Osiyo, Yevropa, Avstraliya, Amerika (AQSH, Kanada) ning sayyohat qilish mintaqalari va hududlari hisoblanadi. Suv resurslari hisoblangan okean va dengizlar, daryolar, ko’llar ham katta turistik imkoniyatlarga ega. Keyingi paytlarda dunyo okeani bo’ylab sayohatga chiquvchilar soni oshmoqda. Daryo va ko’llar ham o’ziga xos mikroiqlim xususiyatlariga ega bo’lib, kishilarning asosan mavsumiy dam olishi, suv sporti, baliq tutishi uchun ob’ekt vazifasini bajaradi. SHuning uchun hozirgi paytda ko’plab dam olish uylari ushbu turistik ob’ektlarga qurilmoqda. Okean va dengiz suvlarining cho’milishi uchun qo’lay bo’lgan qirg’oqlari tarkibiga quyidagi elementlar kiradi. Mikroiqlim, dengiz va okean suvlarining quruqlikka tutash bo’lgan joylarida suvning harorati, chuqurligi, suv to’lqinlari, ko’tarilishi, qaytishi, oqimlar, suvning shifobaxshligi, tozaligi,
tiniqligi, dengiz suvi tagining relefi, suvdagi yirtqich qonxo’r baliqlar (akula)
va  hayvonlarning  bor-yo’qligi  h.k.,  qirg’oq  chiziqlarining  tuzilishi,
plyajlardagi qumlar va yotqiziqlarning sifati, rangi, shakllari va qolaversa bir
qator omillar ta’sir etadi.
 Relef, ikki  xil  ta’sir  ko’rsatuvchi  xarakterga  ega  bo’lib,  uning
noqo’layligi  tufayli  transport  tarmoqlarini  rivojlantirishga  qiyinchilik
to’g’diradi  va  turizm  infratuzilmasini  to’liq  shakllanishiga  salbiy  ta’sir
ko’rsatishi mumkin. Ikkinchi tomondan, tog’li hududlar asosiy rekreasiya
resurslaridan biri bo’lib xizmat qiladi. Tog’li, xush manzarali, murakkab relef
tuzilishiga ega bo’lgan o’lkalar turistlar oqimini o’ziga ko’proq jalb qilishadi.
Murakkab tog’  relfi  landshafti estetik jihatdan tekislik, yassi  hududlarga
nisbatan  turistlarni  ko’proq  jalb  etish  imkoniyatiga  ega.  Tog’li  o’lkalar
o’zining toza va sof havosi bilan ajralib, tog’ sportini rivojlantirish imkonini
tug’diradi.  SHveysariya,  Fransiya,  Avstriya,  Germaniya,  Italiya,  CHexiya
mamlakatlarida joylashgan dunyoga mashhur alp sayyohlik kurortlari bunga
tasdiq bo’ladi.
Iqtisodiy geografik omillarga turizmning moddiy texnika bazasi, ya’ni
mehmonxonalar  fondi,  umumiy  ovqatlanish  korxonalari  (restoran
tarmoqlari), sport inshootlari, tomosha va sayr qilish, dam olish, bir qator
servis xizmati ko’rsatish ob’ektlari ichki va tashqi kommunikasiya tarmoqlari
avtomobil,  temiryo’l,  havo  yo’llari,  dengiz  va  daryo  transporti,  aloqa
vositalari,  Internet  tarmog’i  kiradi.  Iqtisodiy  geografik  omillar  mavjud
resurslardan unumli foydalanishga ta’sir ko’rsatib, o’z navbatida quyidagilar
orqali anilanadi:
 turstlarni  qabul  qiluvchi  mamlakatlar,  mintaqalar,  hududlarning
iqtisodiy-geografik o’rni, joylanishi;
 sayyohlarni  qabul  qiluvchi  mamlakat  (mintaqa,  rayon)ning
umumiqtisodiy darajasi;
 ichki turizmni rivojlanish darajasi;
 urbanizasiya darajasi;
 turistlarni  qabul  qiluvchi  mamlakatlarning  mehnat  resurslari  bilan
ta’minlanish  darajasi  (malakali  kadrlarning  soni,  ularning
Logotip
tiniqligi, dengiz suvi tagining relefi, suvdagi yirtqich qonxo’r baliqlar (akula) va hayvonlarning bor-yo’qligi h.k., qirg’oq chiziqlarining tuzilishi, plyajlardagi qumlar va yotqiziqlarning sifati, rangi, shakllari va qolaversa bir qator omillar ta’sir etadi. Relef, ikki xil ta’sir ko’rsatuvchi xarakterga ega bo’lib, uning noqo’layligi tufayli transport tarmoqlarini rivojlantirishga qiyinchilik to’g’diradi va turizm infratuzilmasini to’liq shakllanishiga salbiy ta’sir ko’rsatishi mumkin. Ikkinchi tomondan, tog’li hududlar asosiy rekreasiya resurslaridan biri bo’lib xizmat qiladi. Tog’li, xush manzarali, murakkab relef tuzilishiga ega bo’lgan o’lkalar turistlar oqimini o’ziga ko’proq jalb qilishadi. Murakkab tog’ relfi landshafti estetik jihatdan tekislik, yassi hududlarga nisbatan turistlarni ko’proq jalb etish imkoniyatiga ega. Tog’li o’lkalar o’zining toza va sof havosi bilan ajralib, tog’ sportini rivojlantirish imkonini tug’diradi. SHveysariya, Fransiya, Avstriya, Germaniya, Italiya, CHexiya mamlakatlarida joylashgan dunyoga mashhur alp sayyohlik kurortlari bunga tasdiq bo’ladi. Iqtisodiy geografik omillarga turizmning moddiy texnika bazasi, ya’ni mehmonxonalar fondi, umumiy ovqatlanish korxonalari (restoran tarmoqlari), sport inshootlari, tomosha va sayr qilish, dam olish, bir qator servis xizmati ko’rsatish ob’ektlari ichki va tashqi kommunikasiya tarmoqlari avtomobil, temiryo’l, havo yo’llari, dengiz va daryo transporti, aloqa vositalari, Internet tarmog’i kiradi. Iqtisodiy geografik omillar mavjud resurslardan unumli foydalanishga ta’sir ko’rsatib, o’z navbatida quyidagilar orqali anilanadi:  turstlarni qabul qiluvchi mamlakatlar, mintaqalar, hududlarning iqtisodiy-geografik o’rni, joylanishi;  sayyohlarni qabul qiluvchi mamlakat (mintaqa, rayon)ning umumiqtisodiy darajasi;  ichki turizmni rivojlanish darajasi;  urbanizasiya darajasi;  turistlarni qabul qiluvchi mamlakatlarning mehnat resurslari bilan ta’minlanish darajasi (malakali kadrlarning soni, ularning
tayyorgarlik darajasi ); 
 ma’lum  bir  hududda  rekrasion  resurslarning  qiymati,  transport
xizmatlari turi, oziq-ovqat mahsulotlarning narxi, mehmonxonalarda
joylashish narxlari (xizmat ko’rsatish tarmoqlarini saviyasi);
 trasport,  aloqa  vositalarining  hududda  tutgan  o’rin  va  holati  bilan
xarakterlanadi.
YUqoridagilarning har biri o’ziga xos ahamiyatga ega. Misol uchun,
iqtisodiy geografik o’rnini qulayligi, mintaqaning asosiy turistik bozorlar,
dunyo transport tarmoqlariga nisbatan qulay joylashganligini bildirib, shu
mintaqa  turizmini  rivojlanishiga  ta’sir  ko’rsatadi.  Xalqaro  turizmni
rivojlantirishda mamlakat va hududning geografik o’rni ya’ni uning dengiz va
okeanga yaqinligi, qirg’oq chiziqlarining xususiyati, turli xil suv, avtomobil va
temir  yo’llar  bilan  kesishish  joyi,  tog’li  va  o’rmon  manzarali  joylarga
yaqinligi, ular bilan ta’minlanganlik darajasiga ham bog’liq bo’ladi. 
Xalqaro  turizmning  rivojlanishida  madaniy-tarixiy shart-sharoitlar,
etnik shart-sharoitlar bilan qushilib ketadi. Arxitektura ob’ektlari, muzeylar,
rasmlar galereyasi, mahalliy musavvirlar ishlari, tarixiy yodgorlik, obidalari
ham xorijiy turistlarni o’ziga jalb qiladilar. Tarixiy yodgorliklar va boshqa
xalqlar madaniyatiga qiziqish xalqaro turizmning eng muhim stimullaridan
biridir.
3.2 Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy-
deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar.
 Davr  mobaynida  o’zgaruvchanlikka ega  omillarga  siyosiy,  ijtimoiy-
demografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar kiradi.
 Turistik  biznesni  rivojlantirishda,  mamlakatdagi  siyosiy  vaziyatning  qay
ahvolda ekanligi katta ahamiyatga ega. CHunki xalqaro munosabatlarning
rivojlanganligi, xavfsizlik kafolati turizmni bir moramda rivojlanishiga olib
keladi. Ma’lumki, mamlakatdagi ichki vaziyatning qay darajada turg’unligi
ko’p  hollarda  xalqaro  turizm  oqimining  yo’nalishini  belgilaydi.  Tabiiyki,
davlatlararo  turistlarni  almashtirishda,  mamlakatlar  o’rtasidagi  o’zaro
Logotip
tayyorgarlik darajasi );  ma’lum bir hududda rekrasion resurslarning qiymati, transport xizmatlari turi, oziq-ovqat mahsulotlarning narxi, mehmonxonalarda joylashish narxlari (xizmat ko’rsatish tarmoqlarini saviyasi);  trasport, aloqa vositalarining hududda tutgan o’rin va holati bilan xarakterlanadi. YUqoridagilarning har biri o’ziga xos ahamiyatga ega. Misol uchun, iqtisodiy geografik o’rnini qulayligi, mintaqaning asosiy turistik bozorlar, dunyo transport tarmoqlariga nisbatan qulay joylashganligini bildirib, shu mintaqa turizmini rivojlanishiga ta’sir ko’rsatadi. Xalqaro turizmni rivojlantirishda mamlakat va hududning geografik o’rni ya’ni uning dengiz va okeanga yaqinligi, qirg’oq chiziqlarining xususiyati, turli xil suv, avtomobil va temir yo’llar bilan kesishish joyi, tog’li va o’rmon manzarali joylarga yaqinligi, ular bilan ta’minlanganlik darajasiga ham bog’liq bo’ladi. Xalqaro turizmning rivojlanishida madaniy-tarixiy shart-sharoitlar, etnik shart-sharoitlar bilan qushilib ketadi. Arxitektura ob’ektlari, muzeylar, rasmlar galereyasi, mahalliy musavvirlar ishlari, tarixiy yodgorlik, obidalari ham xorijiy turistlarni o’ziga jalb qiladilar. Tarixiy yodgorliklar va boshqa xalqlar madaniyatiga qiziqish xalqaro turizmning eng muhim stimullaridan biridir. 3.2 Tabiiy iqlimiy, geografik, madaniy-tarixiy omillar. Siyosiy, ijtimoiy- deiografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar. Davr mobaynida o’zgaruvchanlikka ega omillarga siyosiy, ijtimoiy- demografik, moliyaviy-iqtisodiy va texnikaviy omillar kiradi. Turistik biznesni rivojlantirishda, mamlakatdagi siyosiy vaziyatning qay ahvolda ekanligi katta ahamiyatga ega. CHunki xalqaro munosabatlarning rivojlanganligi, xavfsizlik kafolati turizmni bir moramda rivojlanishiga olib keladi. Ma’lumki, mamlakatdagi ichki vaziyatning qay darajada turg’unligi ko’p hollarda xalqaro turizm oqimining yo’nalishini belgilaydi. Tabiiyki, davlatlararo turistlarni almashtirishda, mamlakatlar o’rtasidagi o’zaro
kelishuvchilik munosabatlari ham muhim ahamiyatga ega bo’ladi. Odatdagi
diplomatik  aloqalar,  turizm  sohasidagi  kelishuvlar,  shartnomalar,
kommunikasiyalar  va  transport  vositalaridan  hamkorlikda  foydalanish,
turistik  reklamalarni  bir-birlari  bilan  almashtirish-bularning  hammasi
turizmning rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. 
Demografik omillar. Dunyo mamlakatlarida demografik jarayonlar
(aholining tug’ilishi, o’limi, tabiiy ko’payishi, aholi migrasiyasi kabilar) ham
xalqaro  turizm  sohasining  rivojlanishiga  o’z  ta’sirini  ko’rsatadi.  Yer
sharining turli  davlatlarida,  hududlarida va  mintaqalarida  aholi  sonining
ko’payib borishi, ayniqsa shahar aholisi aglamerasiya doirasining borgan sari
kengayib  borishi  kishilarning  dam  olishi  va sayyohlikka chiqishni  taqazo
qiladi.  SHu  borada  turizmning  rivojlanishiga  ta’sir  etuvchi  demografik
omillarni quyidagicha ifodalash mumkin:
- dunyo xalqlaridagi bir-biriga o’xshashlik bo’lish umumiy tomonlari,
ularning qiziqishlari h.k;
- ayrim malakaviy sohalaridagi kishilarning maxsus sayyohlik guruhda
faol ishtirok etishning kuchayib borishi;
- turizm tarkibidagi Xotin-qizlar va yoshlar salmog’ining ortib borishi;
- xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan kurort va sanatoriyalar tarmog’ining
ko’payib borishi, ularda davolanishga mail bo’lgan kasallar sonining
ortib borishi;
- kishilarning  atrof  muhitga  bo’lgan  qarashlari,  tushunchalari  va
munosabatlarning o’zgarib borishi h.k.
Turizm rivojlanishiga, har bir davlatning ichki iqtisodiy imkoniyati,
barcha iqtisodiyot tarmoqlarining integrasiyalashuvi muhim ahamiyatga ega.
Bu o’z navbatida aholini ishga doir harakatchanligini oshirib, xizmat turizmni
rivojlantiradi.  Odatda  iqtisodiyoti  rivojlangan  mamlakatlarda  xalq
ommasining  turmush  farovonlik  darajasi  bir  muncha  yuqori  bo’lganligi
sababli, turizm harakati ommaviy tusga egadir. YA’ni buning asosiy sababi
ishchilarning oylik ish  haqi  miqdori, ularning tatil  paytida oladigan tatil
pulining ko’pligi,  nafaqaxo’rlarning nafaqa  pulining yuqori  bo’lishi  bilan
xarakterlanadi.
Logotip
kelishuvchilik munosabatlari ham muhim ahamiyatga ega bo’ladi. Odatdagi diplomatik aloqalar, turizm sohasidagi kelishuvlar, shartnomalar, kommunikasiyalar va transport vositalaridan hamkorlikda foydalanish, turistik reklamalarni bir-birlari bilan almashtirish-bularning hammasi turizmning rivojiga ijobiy ta’sir ko’rsatadi. Demografik omillar. Dunyo mamlakatlarida demografik jarayonlar (aholining tug’ilishi, o’limi, tabiiy ko’payishi, aholi migrasiyasi kabilar) ham xalqaro turizm sohasining rivojlanishiga o’z ta’sirini ko’rsatadi. Yer sharining turli davlatlarida, hududlarida va mintaqalarida aholi sonining ko’payib borishi, ayniqsa shahar aholisi aglamerasiya doirasining borgan sari kengayib borishi kishilarning dam olishi va sayyohlikka chiqishni taqazo qiladi. SHu borada turizmning rivojlanishiga ta’sir etuvchi demografik omillarni quyidagicha ifodalash mumkin: - dunyo xalqlaridagi bir-biriga o’xshashlik bo’lish umumiy tomonlari, ularning qiziqishlari h.k; - ayrim malakaviy sohalaridagi kishilarning maxsus sayyohlik guruhda faol ishtirok etishning kuchayib borishi; - turizm tarkibidagi Xotin-qizlar va yoshlar salmog’ining ortib borishi; - xalqaro ahamiyatga ega bo’lgan kurort va sanatoriyalar tarmog’ining ko’payib borishi, ularda davolanishga mail bo’lgan kasallar sonining ortib borishi; - kishilarning atrof muhitga bo’lgan qarashlari, tushunchalari va munosabatlarning o’zgarib borishi h.k. Turizm rivojlanishiga, har bir davlatning ichki iqtisodiy imkoniyati, barcha iqtisodiyot tarmoqlarining integrasiyalashuvi muhim ahamiyatga ega. Bu o’z navbatida aholini ishga doir harakatchanligini oshirib, xizmat turizmni rivojlantiradi. Odatda iqtisodiyoti rivojlangan mamlakatlarda xalq ommasining turmush farovonlik darajasi bir muncha yuqori bo’lganligi sababli, turizm harakati ommaviy tusga egadir. YA’ni buning asosiy sababi ishchilarning oylik ish haqi miqdori, ularning tatil paytida oladigan tatil pulining ko’pligi, nafaqaxo’rlarning nafaqa pulining yuqori bo’lishi bilan xarakterlanadi.
Ijtimoiy-demografik  omillar  o’ziga  xos  xususiyatlarga  ega.  Turizm
rivojlanishiga aholi  sonining oshishi, asosan  shahar aholisining ko’payishi
ta’sir ko’rsatadi. Psixologlarning fikricha, shaharcha hayot shaklida, aqliy
mehnatning ko’pligi, o’ta sanoatlashish,  yovvoyi  tabiatdan ayriligi  shahar
aholisini sayyohlikka intilishini kuchaytiradi. Undan tashqari aholi o’rtasida
o’rtacha  umr  uzunligini  oshishi  va  tug’ilishning  nisbatan  pasayishi
kuzatilmoqda.  SHuning  uchun  turizm  industriyasini  tashkillashtirishda
yuqoridagi  holatlarni  e’tiborga  olish  lozim.  YA’ni  qo’shimcha  medisina
xizmati,  dietik  ovqatlar,  madaniy  marosimlar,  sayr  qilishlarni  oshirishga
e’tiborni qaratish muhim sanaladi.
YUqoridagi omillardan tashqari xalqaro turizmni rivojlanishiga tashqi
va ichki  omillar ta’sir  ko’rsatadi.  Bu omillarni  quyidagi  2-chizma  orqali
ko’rish mumkin:
chizma - 2
Xalqaro turizm rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar
Turizm industriyasi
Tashqi omillar
Ichki soha omillari
Siyosat va huquq
Turistik mahsulotlarning mukammalligi
Sayyohat xavfsizligi
Turoperatorlik
 
mahsulotlari
 
va
xizmatlarining rivojlanganligi
Iqtisodiyot
 
va
moliyalashtirish
Turagentlik tarmoqlarining holati
Madaniyat
Informasion
 
texnologiyalarning
rivojlanganligi
Logotip
Ijtimoiy-demografik omillar o’ziga xos xususiyatlarga ega. Turizm rivojlanishiga aholi sonining oshishi, asosan shahar aholisining ko’payishi ta’sir ko’rsatadi. Psixologlarning fikricha, shaharcha hayot shaklida, aqliy mehnatning ko’pligi, o’ta sanoatlashish, yovvoyi tabiatdan ayriligi shahar aholisini sayyohlikka intilishini kuchaytiradi. Undan tashqari aholi o’rtasida o’rtacha umr uzunligini oshishi va tug’ilishning nisbatan pasayishi kuzatilmoqda. SHuning uchun turizm industriyasini tashkillashtirishda yuqoridagi holatlarni e’tiborga olish lozim. YA’ni qo’shimcha medisina xizmati, dietik ovqatlar, madaniy marosimlar, sayr qilishlarni oshirishga e’tiborni qaratish muhim sanaladi. YUqoridagi omillardan tashqari xalqaro turizmni rivojlanishiga tashqi va ichki omillar ta’sir ko’rsatadi. Bu omillarni quyidagi 2-chizma orqali ko’rish mumkin: chizma - 2 Xalqaro turizm rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar Turizm industriyasi Tashqi omillar Ichki soha omillari Siyosat va huquq Turistik mahsulotlarning mukammalligi Sayyohat xavfsizligi Turoperatorlik mahsulotlari va xizmatlarining rivojlanganligi Iqtisodiyot va moliyalashtirish Turagentlik tarmoqlarining holati Madaniyat Informasion texnologiyalarning rivojlanganligi
Ijtimoiy-demografik
o’zgarish
Mehnat resurslaridan foydalanish
Transport
 
va
infratuzilmaning holati
Marketing
Savdoni rivojlanishi
YAngi texnologiyalar
YUqorida  qayd  qilingan  barcha  omillar  turizmni  shakllanishi  va
rivojlanishiga o’z ta’siriga ega. SHuning uchun bu omillarni tahlil qilish,
ularning qaysi birlari asosiy ahamiyatga ega ekanligini aniqlab ish yuritish,
o’z navbatida turistik resurslardan samarali foydalanishimizga olib keladi.
1.3Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir
etuvchi omillar.
 Jahon bo’yicha xalqaro turizmni rivojlanishi mintaqalar bo’yicha bir
xil  taqsimlanmagan.  Albatta,  bu  o’sha  mintaqaning  turistik-rekreasion
resurslarga qanchalik ega ekanligiga, undan tashqari turizm infratuzilmasi va
industriyasi shakllanishi uchun shart- sharoitning qanchalik qulayligiga ham
bog’liqdir. 
jadval - 3
O’zbekistonda turistik resurslarga bo’lgan talab va undanfoydalanish.
Resurslar
Mahalliy
sayohatchila
r talabi
Xorijiy
sayohatchilar
ning talabi
Resurs
salohiyati
Foydalanish
darajasi
Rekreasiya
va  ekologik
turizm
resurslari
past
Yuqori
o’rta
past
Madaniy  va
Logotip
Ijtimoiy-demografik o’zgarish Mehnat resurslaridan foydalanish Transport va infratuzilmaning holati Marketing Savdoni rivojlanishi YAngi texnologiyalar YUqorida qayd qilingan barcha omillar turizmni shakllanishi va rivojlanishiga o’z ta’siriga ega. SHuning uchun bu omillarni tahlil qilish, ularning qaysi birlari asosiy ahamiyatga ega ekanligini aniqlab ish yuritish, o’z navbatida turistik resurslardan samarali foydalanishimizga olib keladi. 1.3Tashqi va ichki omillar. Mintaqaviy turizmni rivojlanishiga ta’sir etuvchi omillar. Jahon bo’yicha xalqaro turizmni rivojlanishi mintaqalar bo’yicha bir xil taqsimlanmagan. Albatta, bu o’sha mintaqaning turistik-rekreasion resurslarga qanchalik ega ekanligiga, undan tashqari turizm infratuzilmasi va industriyasi shakllanishi uchun shart- sharoitning qanchalik qulayligiga ham bog’liqdir. jadval - 3 O’zbekistonda turistik resurslarga bo’lgan talab va undanfoydalanish. Resurslar Mahalliy sayohatchila r talabi Xorijiy sayohatchilar ning talabi Resurs salohiyati Foydalanish darajasi Rekreasiya va ekologik turizm resurslari past Yuqori o’rta past Madaniy va
etnografik
turizm
resurslari
o’rta
Yuqori
yuqori
past
Tarixiy,
me’moriy va
arxeologik
tanishuv
resurslari
o’rta
Yuqori
yuqori
o’rta
Diniy turizm
resurslari
yuqori
o’rta
yuqori
o’rta
Ekzotik
muhit va har
xil
sarguzasht
resurslari
past
o’rta
o’rta
past
Servis sifati
past
Yuqori
past
past
Turistik resurslar asosiy tuzilishiga ko’ra qo’yidagicha tavsiflanadi:

jozibadorligi, ko’rkamligi;

iqlimiy sharoiti;

borish mumkinligi;

ekskursion ahamiyati;

manzarali tuzilishi;

ijtimoiy – demografik tarkibi;

qayta ishlab chiqarish darajasi;

foydalanishga qodirligi;

noyobligi va boshqalar.
YUqori  jadvaldan  ko’rish  mumkinki,  mamlakatimiz  turistik
resurslariga  bo’lgan talab yuqoridir. SHu sababdan kelib chiqib, turistik
resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni har jihatdan tahlil etish
o’ta muhimdir. Turizmni rivojlanishiga turli omillar ta’sir ko’rsatadi. Asosiy
omillarni  ikki  guruhga  bo’lish  mumkin.  Bular,  barqaror va  o’zgaruvchan
Logotip
etnografik turizm resurslari o’rta Yuqori yuqori past Tarixiy, me’moriy va arxeologik tanishuv resurslari o’rta Yuqori yuqori o’rta Diniy turizm resurslari yuqori o’rta yuqori o’rta Ekzotik muhit va har xil sarguzasht resurslari past o’rta o’rta past Servis sifati past Yuqori past past Turistik resurslar asosiy tuzilishiga ko’ra qo’yidagicha tavsiflanadi:  jozibadorligi, ko’rkamligi;  iqlimiy sharoiti;  borish mumkinligi;  ekskursion ahamiyati;  manzarali tuzilishi;  ijtimoiy – demografik tarkibi;  qayta ishlab chiqarish darajasi;  foydalanishga qodirligi;  noyobligi va boshqalar. YUqori jadvaldan ko’rish mumkinki, mamlakatimiz turistik resurslariga bo’lgan talab yuqoridir. SHu sababdan kelib chiqib, turistik resurslardan foydalanishga ta’sir etuvchi omillarni har jihatdan tahlil etish o’ta muhimdir. Turizmni rivojlanishiga turli omillar ta’sir ko’rsatadi. Asosiy omillarni ikki guruhga bo’lish mumkin. Bular, barqaror va o’zgaruvchan
omillar.
4.4.Turizm infrastrukturasi
Turizmning  hozirgi  holatini  baholar  ekanmiz,  shuni  qayd  etish
muhimki,  O’zbekistonda  infratuzilmaning  rivojlanish  darajasi  chet  ellik
turistlarning ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilma yetarlicha
rivojlanmagan  taqdirda  turistlar  oqimini  ko’paytirish  va  shunga  mos
ravishda valyuta tushumini ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan
holda infratuzilmaning ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini
shakllantirishga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish
lozimki,  O’zbekiston  Respublikasi  mustaqillikka  erishmaguncha  turizmga
yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda
ob’ektiv ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar
sobiq  strukturalarning  tor  manfaatlari  orqali  bir  tomonlama  yoritilgan.
Natijada  turizm,  xizmat  ko’rsatish  va  ko’ngilocharlik  infratuzilmasi
rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning
yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston
hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent shahri
va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik
infratuzilma  salohiyatiga  to’rt  viloyat  (Toshkent,  Samarqand,  Buxoro  va
Xorazm)  va  Toshkent  shahri  ega,  Farg’ona  vodiysi  19  %  turizm
infratuzilmasiga ega.
Mintaqada turizmni rivojlantirish uchun mavjud turistik resurslardan
samarali foydalanishni ta’minlashga erishishimiz kerak. Bunda mintaqaning
turizm infratuzilmasini talab darajasida rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi.
Turizm  infratuzilmasi deganda  –  turistlarning  turistik  resurslaridan
foydalanishni  ta’minlovchi  binolar tizimi, muhandislik  va kommunikasiya
tarmoqlari, shu jumladan, yo’llar, turizmning xilma-xil korxonalari hamda
turizm  korxonalarining  ishlatilishini  ta’minlashga  imkon  yaratilishi
tushuniladi. Bu avtomobil va temir yo’llar, yo’l harakatini, havo yo’llarini,
dengiz va daryo yo’llari harakatini tartibga soluvchi tizimlar, issiqlik, elektr
va telefon aloqalari bilan ta’minlash va boshqalardir.
Logotip
omillar. 4.4.Turizm infrastrukturasi Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki, O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishmaguncha turizmga yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand, Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm infratuzilmasiga ega. Mintaqada turizmni rivojlantirish uchun mavjud turistik resurslardan samarali foydalanishni ta’minlashga erishishimiz kerak. Bunda mintaqaning turizm infratuzilmasini talab darajasida rivojlantirish asosiy o’rinni egallaydi. Turizm infratuzilmasi deganda – turistlarning turistik resurslaridan foydalanishni ta’minlovchi binolar tizimi, muhandislik va kommunikasiya tarmoqlari, shu jumladan, yo’llar, turizmning xilma-xil korxonalari hamda turizm korxonalarining ishlatilishini ta’minlashga imkon yaratilishi tushuniladi. Bu avtomobil va temir yo’llar, yo’l harakatini, havo yo’llarini, dengiz va daryo yo’llari harakatini tartibga soluvchi tizimlar, issiqlik, elektr va telefon aloqalari bilan ta’minlash va boshqalardir.