Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni
rivojlantirishdagi ahamiyati
Reja:
1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi ahamiyati.
2. Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy turizmning
ahamiyati.
4. Mintaqaviy turizmning mahalliy aholi hayotiga ijobiy ta’siri.
2.1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi
ahamiyati.
Turizm bugungi kunda jahondagi eng ko’p foyda keltiruvchi sohaga
aylandi. So’nggi yillarda uning jahondagi tovarlar va xizmatlar savdosining
10 % to’g’ri kelmoqda. SHuning uchun ko’pgina mamlakatlarda bu sohaga
alohida e’tibor qaratilmoqda. Jumladan, O’zbekistonda ham turizmni
rivojlantirishga davlat darajasida qarab, barcha imkoniyatlarni ishga
solmoqda. Mamlakatimiz turizmni rivojlantirishning barcha imkoniyatlariga
ega. Birinchi navbatda, turistik resurslarga boyligi buning tasdig’idir.
Albatta turizmni shakllanishi va rivojlanishi turistik resurslarning
salohiyatiga bog’liqdir. Mamlakat qanchalik turli – tuman turistik
resurslarga ega bo’lsa, turizmni rivojlanishi shuncha oson kechadi.
Turistik resurslarning turizmdagi ahamiyati uning ijtimoiy – iqtisodiy
mazmunidan kelib chiqadi. Turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo’lib, uning
asosiy faoliyatlarida iste’molchiga iste’mol jarayonida moddiy va nomoddiy
muhitni yaratish uchun xizmatlar qilish, dam olish va faoliyat ishlarini
o’zgartirish, almashtirish uchun sharoitlar yaratish, sog’liqni muhofaza
qilishni ta’minlash, shuningdek, aholining umumiy ma’lumoti va madaniy –
texnik darajasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Hozirgi vaqtda
turistik resurslar orqali dam olishni tashkil qilish, insonning hayotiy
kuchlarini tiklash, bo’sh vaqtdan unumli, to’g’ri foydalanish ta’minlanadi.
SHuningdek, turistik resurslar shaxsning rivojlanishida, barkamolligida,
sayohatchining intellektual darajasini oshirishda, asabiy holatini
yaxshilashda, shaxs sifatida tavsifini berishda xalqaro, davlatlararo va va
shaharlararo munosabatlariga ijobiy ta’sir qiladi. Undan tashqari turistik
resurslar turizmni ijtimoiy samaradorligini ta’minlaydi. Bu soha bevosita
aholining ijtimoiy sohaga muhtoj qatlamini, ya’ni maktab o’quvchilarini,
nafaqaxo’rlarni, talaba – yoshlarni, nogironlarni, keksa nuroniylari kabi
aholining shunday toifasini sayohat qildirish tushuniladi. Eng muhimi ushbu
sohaga qo’yilgan investesiya foyda uchun emas, balki ijtimoiy qo’llab –
quvvatlash uchun mo’ljallangan bo’ladi).
Aholining salomatligi va atrof-muhit sifati o’rtasida bevosita va bilvosita
aloqalar mavjud. Masalan, Jahon sog’liqni saqlash tashilotining
ma’lumotlariga ko’ra, axoli salomatligi 50-50% ularning iqtisodiy ta’minoti
va yashash tarzi, 18-20 % atrof muhitning holatiga, 20-30% tibbiiy xizmat
darajasiga bog’liq bo’ladi. Xavoning ifloslanishi aholi salomatligining 43-45 %
yomonlashuviga sabab bo’ladi. Zamonaviy gigiena fani atrof-muhitning
ifloslanishi aholi kasallanishining o’rtacha darajasi 20% ga oshishini
aniqlagan. Bunday vaziyatda rekreasiya faoliyati ijtimoiy ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatishning muhim tarmog’iga aylangan bo’lib, u aholining ishdan
bo’sh vaqtidan foydalanishni yaxshilashga va dam olishini tashkil etishga
xizmat qiladi. Rekreasiya inson tamonidan yuqori baholanadigan va ijtimoiy
natija beradigan keng yo’nalishni qamrab oladi. Unda dam olish va
sog’lomlashtirish, bilish va ijod, odamlar va tabiat bilan tanishish, ta’lim va
tarbiyani takomillashtirish va boshqalar birgalikda o’z ifodasini topadi.
Bunday ehtiyojlarni qondirish, sog’lomlashtirish, umrni o’zaytirish, insonning
jismoniy va ma’naviy darajasini oshirish, shaxsni barkomallashtirish, bilim va
malakalarni oshirish va boshqa qator ijtimoiy natijalarga erishishga imkon
beradi. Tabiiy omillarga asoslangan rekreasiya faoliyati (turizm )shahar va
qishloq aholisi orasida keng tarqalgan kasalliklarning ommaviy profilaktik
vositasi hisoblanadi. U faqatgina ish qobiliyatini tiklashni va mehnat
unumdorligini oshirishnigina ta’minlab qolmay, balki 20-50 % ga yurak-
tomir, asab, nafas olish, oshqozon, suyak kasalliklari patologiyasi paydo
bo’lishining oldini olishni ta’minlaydi.
O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini
inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha
asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari,
gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil
davomida quyoshli kunlarning ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat
O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi
qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga
aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil
turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan ortiq shifobaxsh yer osti
mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu
manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ -
chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli
tog’ turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh
giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar
yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet
ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi.
Turistik resurslar xalq madaniyati, urf-odatlari, rusumlari,
ma’naviyatini ko’rsatuvchi, belgilovchi milliy boylikdir. Xattoki, buyuk
sohibqiron bobomiz Amir Temur “Bizni qudratimizni bilmoqchi bo’lsangiz,
biz qurdirgan inshootlarga boqing” deb bejiz ta’kidlamagan. Ana shu
qadimiy arxitektura yodgorliklari, madaniy ob’ektlar hamda atrof-muhit,
tabiatning qay ahvolda ekanligiga qarab o’sha joyning aholisining ma’naviy-
madaniy darajasini belgilash mumkin.
2.1 Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
Turizmni barqaror rivojlanishida turistik resurslarning iqtisodiy
mazmuni yotadi. Hozirgi kunda ko’pgina mamlakatlarda turizm milliy
iqtisodiyotini rivojlantirishning muhim omili hisoblanmoqda.
Hozirgi davrda jahon xo’jaligida bu sohada band ishchi kuchining
ulushi yildan – yilga oshmoqda. Butunjahon sayyohlik va turizm kengashi
(World Travel and Tourism Council) ma’lumotlariga ko’ra 1996 yil turizm
sohasida 225 mln. ish o’rni mavjud bo’lgan bo’lsa, 2006 yilga kelib, yana 130
mln. ish o’rni ortdi. Hozirgi vaqtda turizm sohasida jahondagi mavjud har 10
ta ishchi kuchining biri band. Ayrim mamlakatlarda bu ko’rsatgich yanada
yuqori. Masalan, Ispaniyada turizm sohasida iqtisodiy faol aholining 8,3 foizi,
Barbadosda – 10,5 foizi, Maltada – 15 foizidan ortig’i band.
Turizm ham respublikamiz iqtisodiyotida qishloq xo’jaligi, sanoat,
transport va boshqa makroiqtisodiy tarmoqlar qatori o’zining munosib
o’rniga ega bo’lishi uchun yetarlicha resurslarga ega. Mamlakatimizda
turizmni rivojlantirish imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo davlatlari
ichida yetakchi hisoblanadi.
Turizm turistlar ehtiyojini qondirishga qaratilgan faoliyatdir.
Mutahassislar turistlarni 6 ta asosiy ehtiyojlarini ajratadi:
1. Rekreasiya, dam olish
2. Og’ayni va tanishlarini ko’rish bo’yicha;
3. Ish va professional maqsadlar bo’yicha;
4. Davolanish;
5. Diniy va ziyoratchilik bo’yicha;
6. Insonlarning jismoniy, iqtisodiy va ruhiy ehtiyojlaridan kelib chiqib va
boshqa maqsadlar bo’yicha.
YUqoridagi ehtiyojlarni qondirishga turistik faoliyatni amalga oshirish
yotadi. Bu o’z navbatida iqtisodiy turizm hisoblanib, uni qo’yidagilar asosida
shakllantiriladi:
- turistik xizmatlarni ishlab chiqish;
- turistik mahsulotni shakllantirish;
- turistik mahsulotni sotish;
- turistik ehtiyojni qondirish.
Turizm iqtisodiy kategoriya bo’lib, davlatlardan kelgan turistlarga
mahalliy xizmatni sotadi, o’z ishchilariga ish-joy sharoitini yaratadi, kirib
kelayotgan valyutadan daromad oladi. Bir tomondan turizm sohasi turistlarga
bevosita xizmat qiluvchi tarmoqni taklif qiladi, ikkinchi tomondan turizm
bozoriga yo’naltirilgan xizmat qilish va moddiy ishlab chiqarish kabi bir-
biriga qo’shilgan tarmoqlarning o’zaro bog’langan tizimni belgilaydi.
Turizm – bu ishlab chiqarish va iste’molchining yakdil jarayonidir.
Iste’mol ob’ekti turistik tovar va xizmatlar hisoblanib, iste’mol davrida
iste’molchining bu tovarlar va xizmatlar qoniqtirishi lozim. Bunda turizmning
iste’mol qiymati foydali buyumlar tovarlar, qulaylik va tabiat manzaralari va
xizmatning har xil usulidan kelib chiqadi.
Turistik iste’mol bir tomondan tovarga va pullik xizmatga ega bo’lishi,
ikkinchi tomondan tovarlar ko’rinishiga ega bo’lmagan joy, yaxshi muhitni
o’z ichig oladi.
Turizmni iqtisodiy samarali keluvchi turistlar soni bilan bevosita
bog’liq. Turistlar sonni oshib borishi bilan, turizm orqali kelayotgan daromad
ham oshib boradi. O’z navbatida turistlar sonini oshishi turistik qiziqshni
orttiradigan ob’ektlarga turistik resurslarga bog’liqdir.
Turizmning rivojlanishi davlat uchun ham juda foydalidir. Xususan u
turizmni rivojlantrish evaziga o’z iqtisodiyotining yuksalishiga erishadi,
davlat byudjetiga tushumlarning ko’payishini ta’minlaydi, tabiiy resurslarni
asrab-avaylashga erishadi, mamlakatning ijtimoiy barqarorligini
ta’minlashga harakat qiladi va unga erishadi, xalqaro aloqalarga erishadi,
madaniy aloqalar kengayadi, valyuta tushumi ko’payadi va h.k. Turizm
iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida turistlar qabul qiluvchi mamlakatga
daromadni keltiradi, qattiq valyuta tushumini ta’minlaydi, aholini ish bilan
bandlik darajasini oshiradi. Turistlarga xizmat qilish uchun mehmonxona
kerak bo’ladi. Bu yerda ular ovqatlanishi lozim. Turli shou dasturlarda
qatnashadilar. Bularning hammasi naqd pul, ko’p hollarda agar ular xorijiy
turistlar bo’lsa, valyuta tushumining ko’payishini ta’minlaydi. SHu sababdan
turistik resurslarning turizm faoliyatida iqtisodiy mazmuni oshib boradi.
SHunday qilib, turistik resurslar iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida
o’ziga xos xususiyatlarga ega. Bulardan tashqari resurslar mamlakat hayotiga
sezilarli darajada ta’sir qiladi. Buning mahalliy aholi uchun ham katta foydasi
bor. Ular ish bilan ta’minlanadi, turli millat, elat va xalq vakillari bilan
muloqotda bo’ladilar va ularning turli an’ana va qadriyatlari bilan
tanishadilar, doimiy daromad olib turish imkoniyati, mahsulotlarni sotish
imkoniyatiga ega bo’ladilar, mahalliy aholi imkon qadar o’zlarining an’ana va
qadriyatlarini namoyish qilish uchun uni saqlab qoladilar va unitilganlarini
tiklaydilar.
Turistik resurslarning iqtisodiy ahamiyati yana shundan iboratki,
mamlakat tabiati ham turizmni rivojlantirish katta foyda beradi. Xususan,
mamlakat ekologik barqarorlikni ta’minlash tadbirlari qo’llaniladi, tabiat
resurslaridan turistlarning rohatlanishi uchun foydalanladi, manzarali
maydonlarning yaratilishi imkoniyatini tug’diradi, suv, havo, o’rmonlarning
tabiiy holda saqlanishi uchun harakat qilinib, turistlarni jalb qilinadi.
3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy
turizmning ahamiyati
O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini
inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha
asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari,
gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil
davomida quyoshli kunlarning ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat
O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi
qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga
aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil
turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan ortiq shifobaxsh yer osti
mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu
manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ -
chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli
tog’ turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh
giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar
yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet
ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi. Turizmning hozirgi holatini baholar
ekanmiz, shuni qayd etish muhimki, O’zbekistonda infratuzilmaning
rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning ehtiyojlarini to’liq qondira
olmayapti. Infratuzilmaning rivojlanmaganligiga raqobat va takomillashishni
rag’batlantirish imkonini bermagan avvalgi ma’muriy-buyruqbozlik tizimi
sababchi hisoblanadi. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan taqdirda
turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini
ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning
ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita
ta’sir ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston
Respublikasi mustaqillikka erishmaguncha turizmga yetarlicha e’tibor
qaratilmagan. Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv
ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq
strukturalarning tor manfaatlari orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada
turizm, xizmat ko’rsatish va ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan,
turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik
korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston hududida turizm
infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent shahri va viloyatida
respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik infratuzilma
salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand, Buxoro va Xorazm) va
Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm infratuzilmasiga ega.
Turizmga faqat bo’sh vaqtida dam olish, uni faol o’tkazish usuli sifatida
qaralishi ham uning o’ziga xos xususiyatlaridandir. Ko’p hollarda boshqa
hududlarga sayr qilish, tomosha, o’rganish kabi holatlar odamlarni xizmat
safariga jo’natganda ham sodir bo’lishi mumkin. Lekin bu yerda maqsad
ma’lum ishni bitirishga qaratilganligi tufayli uni turizmga kiritib bo’lmaydi.
Bunda bu narsaga urg’u berish kerakki, turizm bilan bog’liq tadbirlar
odamlarning bo’sh vaqtida sodir bo’lishi lozim ekan. Xulosa qilib aytganda,
odamlarimizning bo’sh vaqtini boshqa joyda o’tkazishi (pul topish