Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni rivojlantirishdagi ahamiyati

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

30,4 KB


Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni
rivojlantirishdagi ahamiyati
Reja:
1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi ahamiyati.
2. Mintaqaviy  turizmning  ijtimoiy  mazmuni  va  uning  jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
3. O‘zbekistonning  ijtimoiy-iqtisodiy  hayotida  mintaqaviy  turizmning
ahamiyati.
4. Mintaqaviy turizmning mahalliy aholi hayotiga ijobiy ta’siri.
2.1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi
ahamiyati.
Turizm bugungi kunda jahondagi eng ko’p foyda keltiruvchi sohaga
aylandi. So’nggi yillarda uning jahondagi tovarlar va xizmatlar savdosining
10 % to’g’ri kelmoqda. SHuning uchun ko’pgina mamlakatlarda bu sohaga
alohida  e’tibor  qaratilmoqda.  Jumladan,  O’zbekistonda  ham  turizmni
rivojlantirishga  davlat  darajasida  qarab,  barcha  imkoniyatlarni  ishga
solmoqda. Mamlakatimiz turizmni rivojlantirishning barcha imkoniyatlariga
ega. Birinchi navbatda, turistik resurslarga boyligi buning tasdig’idir.
Albatta  turizmni  shakllanishi  va  rivojlanishi  turistik  resurslarning
salohiyatiga  bog’liqdir.  Mamlakat  qanchalik  turli  –  tuman  turistik
resurslarga ega bo’lsa, turizmni rivojlanishi shuncha oson kechadi.
Turistik resurslarning turizmdagi ahamiyati uning ijtimoiy – iqtisodiy
mazmunidan kelib chiqadi. Turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo’lib, uning
asosiy faoliyatlarida iste’molchiga iste’mol jarayonida moddiy va nomoddiy
Logotip
Mintaqaviy turizmning ijtimoiy-iqtisodiy mazmuni, ularning turizmni rivojlantirishdagi ahamiyati Reja: 1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi ahamiyati. 2. Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni. 3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy turizmning ahamiyati. 4. Mintaqaviy turizmning mahalliy aholi hayotiga ijobiy ta’siri. 2.1. Mintaqaviy turizmning iqtisodiy mazmuni va iqtisodiyotdagi ahamiyati. Turizm bugungi kunda jahondagi eng ko’p foyda keltiruvchi sohaga aylandi. So’nggi yillarda uning jahondagi tovarlar va xizmatlar savdosining 10 % to’g’ri kelmoqda. SHuning uchun ko’pgina mamlakatlarda bu sohaga alohida e’tibor qaratilmoqda. Jumladan, O’zbekistonda ham turizmni rivojlantirishga davlat darajasida qarab, barcha imkoniyatlarni ishga solmoqda. Mamlakatimiz turizmni rivojlantirishning barcha imkoniyatlariga ega. Birinchi navbatda, turistik resurslarga boyligi buning tasdig’idir. Albatta turizmni shakllanishi va rivojlanishi turistik resurslarning salohiyatiga bog’liqdir. Mamlakat qanchalik turli – tuman turistik resurslarga ega bo’lsa, turizmni rivojlanishi shuncha oson kechadi. Turistik resurslarning turizmdagi ahamiyati uning ijtimoiy – iqtisodiy mazmunidan kelib chiqadi. Turizm ijtimoiy sohaning bir qismi bo’lib, uning asosiy faoliyatlarida iste’molchiga iste’mol jarayonida moddiy va nomoddiy
muhitni  yaratish  uchun  xizmatlar  qilish,  dam  olish  va  faoliyat  ishlarini
o’zgartirish,  almashtirish  uchun  sharoitlar  yaratish,  sog’liqni  muhofaza
qilishni ta’minlash, shuningdek, aholining umumiy ma’lumoti va madaniy –
texnik darajasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Hozirgi vaqtda
turistik  resurslar  orqali  dam  olishni  tashkil  qilish,  insonning  hayotiy
kuchlarini tiklash, bo’sh vaqtdan unumli, to’g’ri foydalanish ta’minlanadi.
SHuningdek,  turistik  resurslar  shaxsning  rivojlanishida,  barkamolligida,
sayohatchining  intellektual  darajasini  oshirishda,  asabiy  holatini
yaxshilashda, shaxs sifatida tavsifini berishda xalqaro, davlatlararo va va
shaharlararo munosabatlariga ijobiy ta’sir qiladi. Undan tashqari turistik
resurslar  turizmni  ijtimoiy samaradorligini  ta’minlaydi. Bu soha bevosita
aholining  ijtimoiy  sohaga  muhtoj  qatlamini,  ya’ni  maktab  o’quvchilarini,
nafaqaxo’rlarni,  talaba  –  yoshlarni,  nogironlarni,  keksa  nuroniylari  kabi
aholining shunday toifasini sayohat qildirish tushuniladi. Eng muhimi ushbu
sohaga  qo’yilgan  investesiya  foyda  uchun  emas,  balki  ijtimoiy  qo’llab  –
quvvatlash uchun mo’ljallangan bo’ladi).
Aholining salomatligi va atrof-muhit sifati o’rtasida bevosita va bilvosita
aloqalar  mavjud.  Masalan,  Jahon  sog’liqni  saqlash  tashilotining
ma’lumotlariga ko’ra, axoli salomatligi 50-50% ularning iqtisodiy ta’minoti
va yashash tarzi, 18-20 % atrof muhitning holatiga, 20-30% tibbiiy xizmat
darajasiga bog’liq bo’ladi. Xavoning ifloslanishi aholi salomatligining 43-45 %
yomonlashuviga  sabab  bo’ladi.  Zamonaviy  gigiena  fani  atrof-muhitning
ifloslanishi  aholi  kasallanishining  o’rtacha  darajasi  20%  ga  oshishini
aniqlagan. Bunday vaziyatda rekreasiya faoliyati ijtimoiy ishlab chiqarish va
xizmat ko’rsatishning muhim tarmog’iga aylangan bo’lib, u aholining ishdan
bo’sh vaqtidan foydalanishni yaxshilashga va dam olishini tashkil etishga
xizmat qiladi. Rekreasiya inson tamonidan yuqori baholanadigan va ijtimoiy
natija  beradigan  keng  yo’nalishni  qamrab  oladi.  Unda  dam  olish  va
sog’lomlashtirish, bilish va ijod, odamlar va tabiat bilan tanishish, ta’lim va
tarbiyani  takomillashtirish  va  boshqalar  birgalikda  o’z  ifodasini  topadi.
Bunday ehtiyojlarni qondirish, sog’lomlashtirish, umrni o’zaytirish, insonning
jismoniy va ma’naviy darajasini oshirish, shaxsni barkomallashtirish, bilim va
Logotip
muhitni yaratish uchun xizmatlar qilish, dam olish va faoliyat ishlarini o’zgartirish, almashtirish uchun sharoitlar yaratish, sog’liqni muhofaza qilishni ta’minlash, shuningdek, aholining umumiy ma’lumoti va madaniy – texnik darajasini shakllantirishda muhim ahamiyatga ega. Hozirgi vaqtda turistik resurslar orqali dam olishni tashkil qilish, insonning hayotiy kuchlarini tiklash, bo’sh vaqtdan unumli, to’g’ri foydalanish ta’minlanadi. SHuningdek, turistik resurslar shaxsning rivojlanishida, barkamolligida, sayohatchining intellektual darajasini oshirishda, asabiy holatini yaxshilashda, shaxs sifatida tavsifini berishda xalqaro, davlatlararo va va shaharlararo munosabatlariga ijobiy ta’sir qiladi. Undan tashqari turistik resurslar turizmni ijtimoiy samaradorligini ta’minlaydi. Bu soha bevosita aholining ijtimoiy sohaga muhtoj qatlamini, ya’ni maktab o’quvchilarini, nafaqaxo’rlarni, talaba – yoshlarni, nogironlarni, keksa nuroniylari kabi aholining shunday toifasini sayohat qildirish tushuniladi. Eng muhimi ushbu sohaga qo’yilgan investesiya foyda uchun emas, balki ijtimoiy qo’llab – quvvatlash uchun mo’ljallangan bo’ladi). Aholining salomatligi va atrof-muhit sifati o’rtasida bevosita va bilvosita aloqalar mavjud. Masalan, Jahon sog’liqni saqlash tashilotining ma’lumotlariga ko’ra, axoli salomatligi 50-50% ularning iqtisodiy ta’minoti va yashash tarzi, 18-20 % atrof muhitning holatiga, 20-30% tibbiiy xizmat darajasiga bog’liq bo’ladi. Xavoning ifloslanishi aholi salomatligining 43-45 % yomonlashuviga sabab bo’ladi. Zamonaviy gigiena fani atrof-muhitning ifloslanishi aholi kasallanishining o’rtacha darajasi 20% ga oshishini aniqlagan. Bunday vaziyatda rekreasiya faoliyati ijtimoiy ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatishning muhim tarmog’iga aylangan bo’lib, u aholining ishdan bo’sh vaqtidan foydalanishni yaxshilashga va dam olishini tashkil etishga xizmat qiladi. Rekreasiya inson tamonidan yuqori baholanadigan va ijtimoiy natija beradigan keng yo’nalishni qamrab oladi. Unda dam olish va sog’lomlashtirish, bilish va ijod, odamlar va tabiat bilan tanishish, ta’lim va tarbiyani takomillashtirish va boshqalar birgalikda o’z ifodasini topadi. Bunday ehtiyojlarni qondirish, sog’lomlashtirish, umrni o’zaytirish, insonning jismoniy va ma’naviy darajasini oshirish, shaxsni barkomallashtirish, bilim va
malakalarni oshirish va boshqa qator ijtimoiy natijalarga erishishga imkon
beradi. Tabiiy omillarga asoslangan rekreasiya faoliyati (turizm )shahar va
qishloq aholisi orasida keng tarqalgan kasalliklarning ommaviy profilaktik
vositasi  hisoblanadi.  U  faqatgina  ish  qobiliyatini  tiklashni  va  mehnat
unumdorligini oshirishnigina ta’minlab qolmay, balki 20-50 % ga yurak-
tomir,  asab,  nafas  olish,  oshqozon,  suyak  kasalliklari  patologiyasi  paydo
bo’lishining oldini olishni ta’minlaydi.
O’zbekistonning  qulay  iqlim  sharoitlari  va  o’ziga  xos  landshaftini
inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha
asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari,
gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil
davomida  quyoshli  kunlarning  ko’pligi,  ajoyib  tog’  manzaralari  nafaqat
O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi
qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga
aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil
turlari  keng  tarqalgan,  mamlakatdagi  300  dan  ortiq  shifobaxsh  yer  osti
mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu
manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ -
chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli
tog’  turizmi  turlarini  amalga  oshirish  imkonini  beradi.  SHifobaxsh
giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar
yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet
ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi.
Turistik  resurslar  xalq  madaniyati,  urf-odatlari,  rusumlari,
ma’naviyatini  ko’rsatuvchi,  belgilovchi  milliy  boylikdir.  Xattoki,  buyuk
sohibqiron bobomiz Amir Temur “Bizni qudratimizni bilmoqchi bo’lsangiz,
biz  qurdirgan  inshootlarga  boqing”  deb  bejiz  ta’kidlamagan.  Ana  shu
qadimiy  arxitektura  yodgorliklari,  madaniy  ob’ektlar  hamda  atrof-muhit,
tabiatning qay ahvolda ekanligiga qarab o’sha joyning aholisining ma’naviy-
madaniy darajasini belgilash mumkin.
Logotip
malakalarni oshirish va boshqa qator ijtimoiy natijalarga erishishga imkon beradi. Tabiiy omillarga asoslangan rekreasiya faoliyati (turizm )shahar va qishloq aholisi orasida keng tarqalgan kasalliklarning ommaviy profilaktik vositasi hisoblanadi. U faqatgina ish qobiliyatini tiklashni va mehnat unumdorligini oshirishnigina ta’minlab qolmay, balki 20-50 % ga yurak- tomir, asab, nafas olish, oshqozon, suyak kasalliklari patologiyasi paydo bo’lishining oldini olishni ta’minlaydi. O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari, gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil davomida quyoshli kunlarning ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan ortiq shifobaxsh yer osti mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ - chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli tog’ turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi. Turistik resurslar xalq madaniyati, urf-odatlari, rusumlari, ma’naviyatini ko’rsatuvchi, belgilovchi milliy boylikdir. Xattoki, buyuk sohibqiron bobomiz Amir Temur “Bizni qudratimizni bilmoqchi bo’lsangiz, biz qurdirgan inshootlarga boqing” deb bejiz ta’kidlamagan. Ana shu qadimiy arxitektura yodgorliklari, madaniy ob’ektlar hamda atrof-muhit, tabiatning qay ahvolda ekanligiga qarab o’sha joyning aholisining ma’naviy- madaniy darajasini belgilash mumkin.
2.1 Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi
shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni.
Turizmni  barqaror  rivojlanishida  turistik  resurslarning  iqtisodiy
mazmuni  yotadi.  Hozirgi  kunda  ko’pgina  mamlakatlarda  turizm  milliy
iqtisodiyotini rivojlantirishning muhim omili hisoblanmoqda.
Hozirgi  davrda  jahon  xo’jaligida  bu  sohada  band  ishchi  kuchining
ulushi yildan – yilga oshmoqda. Butunjahon sayyohlik va turizm kengashi
(World Travel and Tourism Council) ma’lumotlariga ko’ra 1996 yil turizm
sohasida 225 mln. ish o’rni mavjud bo’lgan bo’lsa, 2006 yilga kelib, yana 130
mln. ish o’rni ortdi. Hozirgi vaqtda turizm sohasida jahondagi mavjud har 10
ta ishchi kuchining biri band. Ayrim mamlakatlarda bu ko’rsatgich yanada
yuqori. Masalan, Ispaniyada turizm sohasida iqtisodiy faol aholining 8,3 foizi,
Barbadosda – 10,5 foizi, Maltada – 15 foizidan ortig’i band.
Turizm  ham  respublikamiz  iqtisodiyotida  qishloq  xo’jaligi,  sanoat,
transport  va  boshqa  makroiqtisodiy  tarmoqlar  qatori  o’zining  munosib
o’rniga  ega  bo’lishi  uchun  yetarlicha  resurslarga  ega.  Mamlakatimizda
turizmni  rivojlantirish  imkoniyatlari  bo’yicha  Markaziy  Osiyo  davlatlari
ichida yetakchi hisoblanadi.
Turizm  turistlar  ehtiyojini  qondirishga  qaratilgan  faoliyatdir.
Mutahassislar turistlarni 6 ta asosiy ehtiyojlarini ajratadi:
1. Rekreasiya, dam olish
2. Og’ayni va tanishlarini ko’rish bo’yicha;
3. Ish va professional maqsadlar bo’yicha;
4. Davolanish;
5. Diniy va ziyoratchilik bo’yicha;
6. Insonlarning jismoniy, iqtisodiy va ruhiy ehtiyojlaridan kelib chiqib va
boshqa maqsadlar bo’yicha.
YUqoridagi ehtiyojlarni qondirishga turistik faoliyatni amalga oshirish
yotadi. Bu o’z navbatida iqtisodiy turizm hisoblanib, uni qo’yidagilar asosida
shakllantiriladi:
- turistik xizmatlarni ishlab chiqish;
- turistik mahsulotni shakllantirish;
Logotip
2.1 Mintaqaviy turizmning ijtimoiy mazmuni va uning jamiyatdagi shakllanishi va rivojlanishidagi o‘rni. Turizmni barqaror rivojlanishida turistik resurslarning iqtisodiy mazmuni yotadi. Hozirgi kunda ko’pgina mamlakatlarda turizm milliy iqtisodiyotini rivojlantirishning muhim omili hisoblanmoqda. Hozirgi davrda jahon xo’jaligida bu sohada band ishchi kuchining ulushi yildan – yilga oshmoqda. Butunjahon sayyohlik va turizm kengashi (World Travel and Tourism Council) ma’lumotlariga ko’ra 1996 yil turizm sohasida 225 mln. ish o’rni mavjud bo’lgan bo’lsa, 2006 yilga kelib, yana 130 mln. ish o’rni ortdi. Hozirgi vaqtda turizm sohasida jahondagi mavjud har 10 ta ishchi kuchining biri band. Ayrim mamlakatlarda bu ko’rsatgich yanada yuqori. Masalan, Ispaniyada turizm sohasida iqtisodiy faol aholining 8,3 foizi, Barbadosda – 10,5 foizi, Maltada – 15 foizidan ortig’i band. Turizm ham respublikamiz iqtisodiyotida qishloq xo’jaligi, sanoat, transport va boshqa makroiqtisodiy tarmoqlar qatori o’zining munosib o’rniga ega bo’lishi uchun yetarlicha resurslarga ega. Mamlakatimizda turizmni rivojlantirish imkoniyatlari bo’yicha Markaziy Osiyo davlatlari ichida yetakchi hisoblanadi. Turizm turistlar ehtiyojini qondirishga qaratilgan faoliyatdir. Mutahassislar turistlarni 6 ta asosiy ehtiyojlarini ajratadi: 1. Rekreasiya, dam olish 2. Og’ayni va tanishlarini ko’rish bo’yicha; 3. Ish va professional maqsadlar bo’yicha; 4. Davolanish; 5. Diniy va ziyoratchilik bo’yicha; 6. Insonlarning jismoniy, iqtisodiy va ruhiy ehtiyojlaridan kelib chiqib va boshqa maqsadlar bo’yicha. YUqoridagi ehtiyojlarni qondirishga turistik faoliyatni amalga oshirish yotadi. Bu o’z navbatida iqtisodiy turizm hisoblanib, uni qo’yidagilar asosida shakllantiriladi: - turistik xizmatlarni ishlab chiqish; - turistik mahsulotni shakllantirish;
- turistik mahsulotni sotish;
- turistik ehtiyojni qondirish.
Turizm  iqtisodiy  kategoriya  bo’lib,  davlatlardan  kelgan  turistlarga
mahalliy xizmatni sotadi, o’z ishchilariga ish-joy sharoitini yaratadi, kirib
kelayotgan valyutadan daromad oladi. Bir tomondan turizm sohasi turistlarga
bevosita xizmat qiluvchi tarmoqni taklif qiladi, ikkinchi tomondan turizm
bozoriga yo’naltirilgan xizmat qilish va moddiy ishlab chiqarish kabi bir-
biriga qo’shilgan tarmoqlarning o’zaro bog’langan tizimni belgilaydi.
Turizm – bu ishlab chiqarish va iste’molchining yakdil jarayonidir.
Iste’mol  ob’ekti  turistik  tovar  va  xizmatlar  hisoblanib,  iste’mol  davrida
iste’molchining bu tovarlar va xizmatlar qoniqtirishi lozim. Bunda turizmning
iste’mol qiymati foydali buyumlar tovarlar, qulaylik va tabiat manzaralari va
xizmatning har xil usulidan kelib chiqadi. 
Turistik iste’mol bir tomondan tovarga va pullik xizmatga ega bo’lishi,
ikkinchi tomondan tovarlar ko’rinishiga ega bo’lmagan joy, yaxshi muhitni
o’z ichig oladi.
Turizmni  iqtisodiy  samarali  keluvchi  turistlar  soni  bilan  bevosita
bog’liq. Turistlar sonni oshib borishi bilan, turizm orqali kelayotgan daromad
ham oshib boradi. O’z navbatida turistlar sonini oshishi turistik qiziqshni
orttiradigan ob’ektlarga turistik resurslarga bog’liqdir.
Turizmning rivojlanishi davlat uchun ham juda foydalidir. Xususan u
turizmni  rivojlantrish  evaziga  o’z  iqtisodiyotining  yuksalishiga  erishadi,
davlat byudjetiga tushumlarning ko’payishini ta’minlaydi, tabiiy resurslarni
asrab-avaylashga  erishadi,  mamlakatning  ijtimoiy  barqarorligini
ta’minlashga harakat qiladi va unga erishadi, xalqaro aloqalarga erishadi,
madaniy  aloqalar  kengayadi,  valyuta  tushumi  ko’payadi  va  h.k.  Turizm
iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida turistlar qabul qiluvchi mamlakatga
daromadni keltiradi, qattiq valyuta tushumini ta’minlaydi, aholini ish bilan
bandlik darajasini oshiradi. Turistlarga xizmat qilish uchun mehmonxona
kerak  bo’ladi.  Bu  yerda  ular  ovqatlanishi  lozim.  Turli  shou  dasturlarda
qatnashadilar. Bularning hammasi naqd pul, ko’p hollarda agar ular xorijiy
turistlar bo’lsa, valyuta tushumining ko’payishini ta’minlaydi. SHu sababdan
Logotip
- turistik mahsulotni sotish; - turistik ehtiyojni qondirish. Turizm iqtisodiy kategoriya bo’lib, davlatlardan kelgan turistlarga mahalliy xizmatni sotadi, o’z ishchilariga ish-joy sharoitini yaratadi, kirib kelayotgan valyutadan daromad oladi. Bir tomondan turizm sohasi turistlarga bevosita xizmat qiluvchi tarmoqni taklif qiladi, ikkinchi tomondan turizm bozoriga yo’naltirilgan xizmat qilish va moddiy ishlab chiqarish kabi bir- biriga qo’shilgan tarmoqlarning o’zaro bog’langan tizimni belgilaydi. Turizm – bu ishlab chiqarish va iste’molchining yakdil jarayonidir. Iste’mol ob’ekti turistik tovar va xizmatlar hisoblanib, iste’mol davrida iste’molchining bu tovarlar va xizmatlar qoniqtirishi lozim. Bunda turizmning iste’mol qiymati foydali buyumlar tovarlar, qulaylik va tabiat manzaralari va xizmatning har xil usulidan kelib chiqadi. Turistik iste’mol bir tomondan tovarga va pullik xizmatga ega bo’lishi, ikkinchi tomondan tovarlar ko’rinishiga ega bo’lmagan joy, yaxshi muhitni o’z ichig oladi. Turizmni iqtisodiy samarali keluvchi turistlar soni bilan bevosita bog’liq. Turistlar sonni oshib borishi bilan, turizm orqali kelayotgan daromad ham oshib boradi. O’z navbatida turistlar sonini oshishi turistik qiziqshni orttiradigan ob’ektlarga turistik resurslarga bog’liqdir. Turizmning rivojlanishi davlat uchun ham juda foydalidir. Xususan u turizmni rivojlantrish evaziga o’z iqtisodiyotining yuksalishiga erishadi, davlat byudjetiga tushumlarning ko’payishini ta’minlaydi, tabiiy resurslarni asrab-avaylashga erishadi, mamlakatning ijtimoiy barqarorligini ta’minlashga harakat qiladi va unga erishadi, xalqaro aloqalarga erishadi, madaniy aloqalar kengayadi, valyuta tushumi ko’payadi va h.k. Turizm iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida turistlar qabul qiluvchi mamlakatga daromadni keltiradi, qattiq valyuta tushumini ta’minlaydi, aholini ish bilan bandlik darajasini oshiradi. Turistlarga xizmat qilish uchun mehmonxona kerak bo’ladi. Bu yerda ular ovqatlanishi lozim. Turli shou dasturlarda qatnashadilar. Bularning hammasi naqd pul, ko’p hollarda agar ular xorijiy turistlar bo’lsa, valyuta tushumining ko’payishini ta’minlaydi. SHu sababdan
turistik resurslarning turizm faoliyatida iqtisodiy mazmuni oshib boradi.
 SHunday qilib, turistik resurslar iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida
o’ziga xos xususiyatlarga ega. Bulardan tashqari resurslar mamlakat hayotiga
sezilarli darajada ta’sir qiladi. Buning mahalliy aholi uchun ham katta foydasi
bor. Ular ish bilan ta’minlanadi, turli millat, elat va xalq vakillari bilan
muloqotda  bo’ladilar  va  ularning  turli  an’ana  va  qadriyatlari  bilan
tanishadilar, doimiy daromad olib turish imkoniyati, mahsulotlarni sotish
imkoniyatiga ega bo’ladilar, mahalliy aholi imkon qadar o’zlarining an’ana va
qadriyatlarini namoyish qilish uchun uni saqlab qoladilar va unitilganlarini
tiklaydilar. 
Turistik  resurslarning  iqtisodiy  ahamiyati  yana  shundan  iboratki,
mamlakat tabiati ham turizmni rivojlantirish katta foyda beradi. Xususan,
mamlakat  ekologik barqarorlikni  ta’minlash  tadbirlari  qo’llaniladi, tabiat
resurslaridan  turistlarning  rohatlanishi  uchun  foydalanladi,  manzarali
maydonlarning yaratilishi imkoniyatini tug’diradi, suv, havo, o’rmonlarning
tabiiy holda saqlanishi uchun harakat qilinib, turistlarni jalb qilinadi. 
3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy
turizmning ahamiyati
O’zbekistonning  qulay  iqlim  sharoitlari  va  o’ziga  xos  landshaftini
inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha
asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari,
gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil
davomida  quyoshli  kunlarning  ko’pligi,  ajoyib  tog’  manzaralari  nafaqat
O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi
qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga
aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil
turlari  keng  tarqalgan,  mamlakatdagi  300  dan  ortiq  shifobaxsh  yer  osti
mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu
manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ -
chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari
mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli
Logotip
turistik resurslarning turizm faoliyatida iqtisodiy mazmuni oshib boradi. SHunday qilib, turistik resurslar iqtisodiyotning tarkibiy qismi sifatida o’ziga xos xususiyatlarga ega. Bulardan tashqari resurslar mamlakat hayotiga sezilarli darajada ta’sir qiladi. Buning mahalliy aholi uchun ham katta foydasi bor. Ular ish bilan ta’minlanadi, turli millat, elat va xalq vakillari bilan muloqotda bo’ladilar va ularning turli an’ana va qadriyatlari bilan tanishadilar, doimiy daromad olib turish imkoniyati, mahsulotlarni sotish imkoniyatiga ega bo’ladilar, mahalliy aholi imkon qadar o’zlarining an’ana va qadriyatlarini namoyish qilish uchun uni saqlab qoladilar va unitilganlarini tiklaydilar. Turistik resurslarning iqtisodiy ahamiyati yana shundan iboratki, mamlakat tabiati ham turizmni rivojlantirish katta foyda beradi. Xususan, mamlakat ekologik barqarorlikni ta’minlash tadbirlari qo’llaniladi, tabiat resurslaridan turistlarning rohatlanishi uchun foydalanladi, manzarali maydonlarning yaratilishi imkoniyatini tug’diradi, suv, havo, o’rmonlarning tabiiy holda saqlanishi uchun harakat qilinib, turistlarni jalb qilinadi. 3. O‘zbekistonning ijtimoiy-iqtisodiy hayotida mintaqaviy turizmning ahamiyati O’zbekistonning qulay iqlim sharoitlari va o’ziga xos landshaftini inobatga olganda sport va ekologik turizmning rivojlanishi uchun barcha asoslar mavjud. Farg’ona vodiysi va Toshkent viloyati ajoyib tog’ tizimlari, gullagan vodiylar va ajoyib tog’ daryolariga boy. Tog’ning toza havosi, yil davomida quyoshli kunlarning ko’pligi, ajoyib tog’ manzaralari nafaqat O’zbekiston fuqarolarining, balki Qozog’iston, Qirg’iziston va Tojikiston kabi qo’shni mamlakatlarning aholisi ham tashrif buyuruvchi turizm ob’ektlariga aylanishiga imkon beradi. O’zbekiston hududida mineral suvlarning turli xil turlari keng tarqalgan, mamlakatdagi 300 dan ortiq shifobaxsh yer osti mineral suv manbalariga ko’plab odam tashrif buyuradi. Hozirgi kunda bu manbalardan 121 tasi faoliyat yuritmoqda. CHimyon va To’rtko’l kabi tog’ - chang’i sportini rivojlantirish mumkin bo’lgan bir qancha tog’ maskanlari mavjud. Baland qorli tog’lar alpinizm, speleoturizm, daryo turizmi kabi turli
tog’  turizmi  turlarini  amalga  oshirish  imkonini  beradi.  SHifobaxsh
giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar
yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet
ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi. Turizmning hozirgi holatini baholar
ekanmiz,  shuni  qayd  etish  muhimki,  O’zbekistonda  infratuzilmaning
rivojlanish  darajasi  chet  ellik  turistlarning  ehtiyojlarini  to’liq  qondira
olmayapti. Infratuzilmaning rivojlanmaganligiga raqobat va takomillashishni
rag’batlantirish imkonini bermagan avvalgi ma’muriy-buyruqbozlik tizimi
sababchi  hisoblanadi.  Infratuzilma  yetarlicha  rivojlanmagan  taqdirda
turistlar  oqimini  ko’paytirish  va shunga mos  ravishda valyuta  tushumini
ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning
ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita
ta’sir  ko’rsatadi.  Avvalo,  shuni  alohida  qayd  etish  lozimki,  O’zbekiston
Respublikasi  mustaqillikka  erishmaguncha  turizmga  yetarlicha  e’tibor
qaratilmagan.  Respublikaning  turistik  salohiyati  to’g’risda  ob’ektiv
ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq
strukturalarning tor manfaatlari orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada
turizm, xizmat ko’rsatish va ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan,
turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik
korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston hududida turizm
infratuzilmasi  bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent  shahri  va viloyatida
respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik infratuzilma
salohiyatiga  to’rt  viloyat  (Toshkent,  Samarqand,  Buxoro  va  Xorazm)  va
Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm infratuzilmasiga ega.
Turizmga faqat bo’sh vaqtida dam olish, uni faol o’tkazish usuli sifatida
qaralishi ham uning o’ziga xos xususiyatlaridandir. Ko’p hollarda boshqa
hududlarga sayr qilish, tomosha, o’rganish kabi holatlar odamlarni xizmat
safariga jo’natganda ham sodir bo’lishi mumkin. Lekin bu yerda maqsad
ma’lum ishni bitirishga qaratilganligi tufayli uni turizmga kiritib bo’lmaydi.
Bunda  bu  narsaga  urg’u  berish  kerakki,  turizm  bilan  bog’liq  tadbirlar
odamlarning bo’sh vaqtida sodir bo’lishi lozim ekan. Xulosa qilib aytganda,
odamlarimizning  bo’sh  vaqtini  boshqa  joyda  o’tkazishi  (pul  topish
Logotip
tog’ turizmi turlarini amalga oshirish imkonini beradi. SHifobaxsh giyohlarning ko’pligi turli xil ekologik turlar, turli giyohlar va o’simliklar yig’ish uchun turlarni tashkil etishga ikmoniyat yaratadi. Bu esa ko’plab chet ellik turistlar orasida qiziqish uyg’otadi. Turizmning hozirgi holatini baholar ekanmiz, shuni qayd etish muhimki, O’zbekistonda infratuzilmaning rivojlanish darajasi chet ellik turistlarning ehtiyojlarini to’liq qondira olmayapti. Infratuzilmaning rivojlanmaganligiga raqobat va takomillashishni rag’batlantirish imkonini bermagan avvalgi ma’muriy-buyruqbozlik tizimi sababchi hisoblanadi. Infratuzilma yetarlicha rivojlanmagan taqdirda turistlar oqimini ko’paytirish va shunga mos ravishda valyuta tushumini ko’paytirish mumkin emas. Bundan kelib chiqqan holda infratuzilmaning ahvoli turizmning rivojlanishi va mamlakat imidjini shakllantirishga bevosita ta’sir ko’rsatadi. Avvalo, shuni alohida qayd etish lozimki, O’zbekiston Respublikasi mustaqillikka erishmaguncha turizmga yetarlicha e’tibor qaratilmagan. Respublikaning turistik salohiyati to’g’risda ob’ektiv ma’lumotlar va reklama umuman bo’lmagan. Turistik imkoniyatlar sobiq strukturalarning tor manfaatlari orqali bir tomonlama yoritilgan. Natijada turizm, xizmat ko’rsatish va ko’ngilocharlik infratuzilmasi rivojlanmagan, turistlarga xizmat ko’rsatish darajasi past bo’lib, jaxonning yetakchi turistik korxonalari bilan aloqalar ko’ngildagidek emas. O’zbekiston hududida turizm infratuzilmasi bir tekisda taqsimlanmagan. Toshkent shahri va viloyatida respublika turizm salohiyatining 36 % qismi jamlangan. Yirik infratuzilma salohiyatiga to’rt viloyat (Toshkent, Samarqand, Buxoro va Xorazm) va Toshkent shahri ega, Farg’ona vodiysi 19 % turizm infratuzilmasiga ega. Turizmga faqat bo’sh vaqtida dam olish, uni faol o’tkazish usuli sifatida qaralishi ham uning o’ziga xos xususiyatlaridandir. Ko’p hollarda boshqa hududlarga sayr qilish, tomosha, o’rganish kabi holatlar odamlarni xizmat safariga jo’natganda ham sodir bo’lishi mumkin. Lekin bu yerda maqsad ma’lum ishni bitirishga qaratilganligi tufayli uni turizmga kiritib bo’lmaydi. Bunda bu narsaga urg’u berish kerakki, turizm bilan bog’liq tadbirlar odamlarning bo’sh vaqtida sodir bo’lishi lozim ekan. Xulosa qilib aytganda, odamlarimizning bo’sh vaqtini boshqa joyda o’tkazishi (pul topish