1
MIRZO ULUG’BEK BUYUK ALLOMA VA DAVLAT ARBOBI
MUNDARIJA
KIRISH
I.
BOB. MIRZO ULUG’BEK HAQIDA
1.1 Mirzo Ulug’bekning ilmiy merosi
1.2 Mirzo Ulug`bekning qomusiy olim sifatida ilm-fan rivojiga qo’shgan bebaho
hissasi
II.
BOB. XV ASRDA MOVAROUNNAHRDA MADANIY HAYOTNING
YUKSALISHIGA TA’SIR ETGAN OMILLAR VA TARIXIY SHART-
SHAROITLAR
2.1 Mirzo Ulug`bekning hokimiyatga kelishi va boshqaruv usuli
2.2 Mirzo Ulug`bek davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy va siyosiy
vaziyat
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro’yxati
2
KIRISH
Buyuk Amir Тemurning nabirasi, benazir alloma Mirzo Ulug`bekning1 o’rta asrlar
sharoitida namoyon etgan ilmiy jasorati bugungi kun olimlarini ham hayratga
solmasdan qo’ymaydi. Тaqdir bu ulug` zotning zimmasiga behad ulkan va
mashaqqatli vazifalar yukladi. Buyuk sarkarda Amir Тemur bunyod etgan saltanatning
vorisi bo’lishdek o’ta mas’uliyatli vazifa aynan unga nasib etdi. Mirzo Ulug`bek
qariyb qirq yil mobaynida Movarounnahr2 diyorining donishmand hukmdori sifatida
xalqning azaliy orzusi – tinchlik, totuvlik, ilm-fan va madaniyatni taraqqiy toptirish
yo’lida ulkan shijoat va matonat ko’rsatdi.
Bu benazir alloma o’zida minglab yulduzlarning harakatini jamlagan mukammal
astronomik jadvalni yaratdi. Ushbu jadvalda zikr etilgan ilmiy ma’lumotlarning
naqadar aniq va to’g`ri ekanini bugungi eng zamonaviy asboblar ham tasdiklaydi.
Ulug`bekning hayoti va ilmiy faoliyati xalqimiz ma’naviyatining poydevoriga
qo’yilgan tamal toshlaridan biri bo’lib, yurti-mizda bundan necha zamonlar oldin
fundamental fanlarni rivojlantirishga qanchalik katta ahamiyat berilganini ko’rsatadi.
«Ziji jadidi Ko’ragoniy»3 deb nomlangan Ulug`bek astronomik jadvali o’rta asrlarda
lotin tiliga tarjima qilinib, Yevropa olimlari orasida keng tarqalgani fikrimizning
yaqqol isbotidir.
Bu
haqda
so’z
yuritar
ekanmiz,
beixtiyor
1996
yili
Parijda
YUNESKOning o’sha paytdagi Bosh kotibi Federiko Mayor janoblari bilan bo’lgan
bir suhbat yodimga tushadi. O’shanda janob Mayor Ulug`bekning ilmiy merosini
yuksak baholab, uning yulduzlar harakatiga oid hisob-kitoblari bugungi kunda
kompyuter yordamida tekshirib ko’rilganda atigi bir necha daqiqaga farq qilishi
aniqlandi, degan gapni aytib qoldi. Shunda men unga javoban, yo’q, janob Federiko
Mayor, Ulug`bek xato qilgan bo’lishi mumkin emas, balki kompyuterlar xato qilgan
bo’lishi mumkin, degan edim. Garchi bu gap do’stona lutf tariqasida aytilgan bo’lsa-
da, o’ylaymanki, uning zamirida chuqur haqiqat mujassam etgan.
1 Abdurazzoq Samarqandiy, Matlaʼ ussaʼaayn va majmaʼ ulbahrayn [fors tilidan A. Urinboyev tarjimasi], T., 1969;
2 Turt ulus tarixi [fors tilidan B. Ahmedov, N.Norqulov va M. Hasaniylar tarjimasi], T., 1994;
3 Akramov S. A., Ulugʻbek — buyuk oʻzbek olimi, T., 1961;
3
BOB. MIRZO ULUG’BEK HAQIDA.
1.1 Mirzo Ulug’bekning ilmiy merosi
Mirzo Muhammad ibn Shohruh ibn Temur Ulug‘bek Qo‘rag‘oniy (1394-1449) -
buyuk astronom va matematik, o‘z davrining atoqli allomasi, davlat arbobi,
Movaraunnahrni 1441-1449 yillar boshqargan, mashhur hukmdor va sohibqiron Amir
Temurning nabirasi.Ulug‘bek (Muhammad Tarag‘ay)4 1394 yil 22 mart kuni hozirgi
Ozarbayjon hududidagi Sultoniya shahrida tavallud topgan.1405 yil, Markaziy
Osiyodan tashqari, Yaqin va O‘rta Sharqning barcha hududi, O‘rtayer dengizidan
Shimoiy Hindistongacha bo‘lgan katta yerni o‘z ichiga olgan ulkan saltanatni yaratgan
buyuk sohibqironning o‘limidan so‘ng, butun merosiy mulki uning o‘g‘il va
nabiralariga o‘tadi. Temuriylar saltanatining tepasiga Hirot qarorgohida saylangan
Temurning o‘g‘li - Shohruh o‘tiradi.
Movaraunnahr boshqaruvi Shohruhning to‘ng‘ich o‘g‘li, Amir Temurning nabirasi
Ulug‘bekka topshiriladi. 1409 yil Ulug‘bek Samarqand hokimi etib e’lon qilinadi,
otasi Shohruhning o‘limidan so‘ng, 1447 yil Temuriylar sulolasiga bosh
bo‘ladi.Yoshligida Ulug‘bek fan va san’at turlariga, ayniqsa, matematik va
astronomiyaga katta qiziqish bildiradi. Uning aqliy dunyoqarashi kengayishida otasi
va bobosi to‘plagan boy kutubxona zamin bo‘ldi, u yerda ko‘p vaqtini o‘tkazardi.
Ulug‘bek u vaqtlar o‘lchovi bilan qaraganda, juda zo‘r ta’lim olgan. Ajoyib xotira
egasi bo‘lib, u arab va fors tilini erkin egallagan, turk she’riyatini yaxshi bilgan, adabiy
uslublarni egallagan va adabiy bahslarda ishtirok etgan. O‘zi ham she’rlar yozgan.
Ulug‘bekning ustozi taniqli olim, Temuriylar saroyidagi mashhur matematik va
astronom Qozizoda Rumiy bo‘lgan. U to‘qqiz yasharli Ulug‘bekka Marog‘adagi
mashhur rasadxona xarobalarini ko‘rsatgan. Yoshlikdagi aynan shu xotiralari bo‘lajak
astronom kelajagini belgilagan bo‘lishi mumkin. Ulug‘bek davrida Samarqand o‘rta
asrlar davridagi ilm-fan o‘choqlaridan biriga aylangan. Samarqandda, XV asrning
birinchi yarmida Ulug‘bekning atrofida G‘iyosiddin Jamshid Koshiy, Qozizoda
Rumiy, Ali Qushchi kabi taniqli astronom va matematiklarni birlashtirgan butun bir
4 Улугбек Мухаммад Тарагай. Зижи жадиди Гурагони.«Зидж» Новые Гурагановы астрономические таблицы
//Вступительна статья, перевод, комментарии и указателиА.А.Ахмедова. Ташкент: Фан, 1994. – 457с
4
ilmiy maktab vujudga keldi.
1417-1420 yillar Ulug‘bek Samarqandda madrasa5 qurdirib, Registonda barpo
etilgan birinchi me’moriy ansamblga aylanadi. Ushbu madrasaga Ulug‘bek islom
olamining ko‘plab astronom va matematiklarini taklif etadi. Qolgan ikkita madrasa
G‘ijduvon va Buxoroda qurilgan. Ulug‘bek tomonidan qurilgan madrasalar universitet
vazifasini bajargan. Ulug‘bekning Buxoroda qurdirgan madrasasi peshtoqida “Ilmga
intilish har bir musulmon uchun farzdir” yozuvi saqlanib qolgan.
Ammo Ulug‘bekning katta ishtiyoqi - bu astronomiya bo‘lgan. Ulug‘bek hayotining
mazmuni va Qozizoda Rumiy, Jamshid G‘iyosiddin al Koshiy, Ali Qushchi kabi
astronom izdosh-olimlar rasadxona qurilishiga turtki bo‘lgan.Tadqiqotchi olimlarning
fikricha, rasadxona qurilishi 1428-1429 yillan yakunlangan. Rasadxona o‘z davrining
nodir binosi bo‘lgan. Yer silkinishiga bardoshli bo‘lishi uchun bino qurilishi uchun
Qo‘hak tepaligining toshli etagi tanlangan.
Asosiy asbob - sekstant (burchak o‘lchagich) - janubdan shimol tomon meridian
chiziqlari bo‘ylab mo‘ljallangan. Asosiy asbobdan tashqari, rasadxonada boshqa
astronomik anjomlar ham bo‘lgan.Ehtimol, aniq astronomik kuzatishlarni amalga
oshirishiga sekstantning o‘lchami, uning qulay tuzilishi, Ulug‘bekning bilimlari va
uning sherigi sabab bo’lgan. Buyuk astronom Ulug‘bek rahbarligi va ishtirokida
rasadxonaning asosiy ishi “Zidjiy Ko‘rag‘oniy”, “Ulug‘bekning yulduzlar jadvali”
tuzilgan. Kitobda ushbu Samarqand observatoriyasidan 1018 ta yulduz joylashuvi aql
bovar qilmas aniqlikda, Gipparxdan so‘ng ilk bor belgilangan. Astronomik turkum
yaratilishi jahon astronomiya fani xazinasiga qo‘shilgan ulkan hissa hisoblanadi.
Bundan tashqari, rasadxonada ekliptikning ekvatorga qiyaligi va yulduz yilining
uzunligini belgilash; sinusning bir burchakdagi ahamiyatini - muhim astronomik
doimiylikni - verguldan so‘ng o‘n sakkizinchi belgigacha aniqlikda hisoblash bo‘yicha
ishlar olib borilgan.Ulug‘bek o‘z ma’lumotlarini bir necha bor tekshirib, uning
sonlarini to‘g‘ri, degan xulosaga keladi. 1437 yil u astronomik yil uzunligini aniqlaydi:
5 Oʻzbekiston milliy ensiklopediyasi (2000-2005)
5
365 kun 6 soat 10 daqiqa 8 soniya. Keyinroq o‘zgarishlar farqi 58 soniyada ekanligi
aniq bo‘lgan.
Ulug`bek Sohib Qiron Amir Temurning nabirasi, Shoxruhning to`ng`ich o`g`li
bo`lib, onasi Gavharishod og`a nufuzli qipchoq amirlaridan Qiyosiddin tarxonning
qizi edi. U jahongir Temurning Iroq va Ozarbayjonga qilgan harbiy yurishi vaqtida
1394 yil 22 martda Sultoniya shahrida tug`iladi.6
Temurning hohishi bilan bolaga Muhammad Tarag`ay deb nom qo`yadilar. Lekin u
yirik olim va fan arbobi bo`lgani tufayli ko`prok Ulug`bek ismi bilan mashxur bo`ldi.
Temur saroyida hukm surgan an’anaga binoan, shahzodalar bobosining katta xotini
Saroymulkxonim tarbiyasiga topshiriladi. U yoshligidan o`tkir zehnli, kuchli xotirali,
teran fikrli, qat’iyatli bo`lib yetishdi.Ulug`bekning bolalik yillari haqida ana shuni
ham aytish kerakki, u hamisha bobosining diqqat e’tiboriga sazovor bo`lgan. Temur
butun muhabbatini ziyrak, hamma narsani bilishga harakat qilgan nabirasiga qaratadi
va uning tarbiyasiga zo`r e’tibor berdi. Ulug`bek bilimdon va tajribali murabbiylar
ya’ni astronomiya ilmining bilimdoni Salohiddin Muso ibn Mahmud qozizoda Rumiy
raqnamoligida fan asoslarini ayniqsa astranomiya ilmini puxta o`rgandi. Ular
Ulug`bekni diniy va dunyoviy ilmlarning asosi bilan yaqindan tanishtirdilar. Bir qator
manbalarda keltirilishicha, 1397-98 yiliyoq, kelajakda katta shoir va olim bo`lib
yetishgan shayx Orif Ozariy ham Ulug`bekning murabbiysi qilib tayinlangan edi.
Ulug`bek juda yosh bo`lishiga qaramay, davlat kengashlariga, mas’ul qabul
arosimlariga ham kiritilar va hamisha bobosining chap tomonida o`tirar edi. Demak,
Temur bu nabirasini davlat ishlarini boshqarishga ham tayyorlab borgan.
Ulug`bekning yoshligi Movorounnahrda markazlashgan yirik davlat yuzaga kelgan
sharoitda, bobosi Temurning harbiy yurishlari davrida o`tdi.Temur Ulug`bekni
ko`pincha bu yurishlarda o`zi bilan birga olib yurdi. Masalan, 1398 yili Hindistonga,
1399-1404 yili Turkiyaga, 1404 yili Xitoyga qilgan yurishlarida Ulug`bek bobosi
yonida bo`ldi.Mirzo Ulug`bek davridagi tarixiy jarayonlar. 1404 yili Temur
Ulug`bekka sevimli va e’tiqod qo`ygan nabirasi Muhammad Sultonning qizi O`ga
begimni olib beradi va sovg`a tariqasidaToshkent, Sayram, Ashpara va butun
6 Hugh Thurston, Early Astronomy, (New York: Springer-Verlag), p. 194, ISBN 0-387-94107-X
6
Mo`g`ulistonni xadya qilib beradi.Temur vafotidan so`ng (1405 yili) Temuriylar
o`rtasida hokimiyat uchun kurash boshlanadi, siyosiy parokandalik kuchayadi. Bu
kurash natijasida 1409 yili Xuroson va Movorounnahrda ikki mustaqil davlat yuzaga
keldi. Markazi hirot shahri bo`lgan Xurosonga Shohrux, markazi Samarqand bo`lgan
Movorounnahrga Uluhbek hukmdor bo`ldi.Ulug`bek bobosi singari harbiy yurishlar
qilmadi. Uning harbiy yurishlari yaqinlashib kelayotgan xavf-xatarni bartaraf qilishga
qaratilgan bo`lib, qisqa muddatli bo`lgan. Masalan, 1424 yil noyabrda Ulug`bek
qo`shinlari Mo`g`ulistonda Ulug`bek ishonchini oqlamagan Shermuhammadxonga
qarshi katta yurish qilib, 1425 yil bahorida g`alaba qozondi. 1427 yili quyi Sirdaryo
havzasidagi hududlarni davo qilib chiqqan ko`chmanchi o`zbeklar qoni Baroqxonga
qarshi yurishda mag`lubiyatga uchradi. Shundan so`ng 20 yil mobaynida harbiy yurish
qilmagan.
1447 yili Shohruh7 vafot etgach, Ulug`bek Xurosonni Movorounnahr bilan
birlashtirib, kuchli davlat tuzishga harakat qildi, lekin qattiq qarshilikka duch keldi.
1448 yil bahorida hirot yaqinidagi Tarnob degan joyda Ulug`bek bilan jiyani
Alovuddavlat o`rtasida Shohruh toju taxti uchun katta jang bo`lib o`tadi, qo`shinning
chap tomonida Ulug`bekning katta o`g`li Abdulatif, o`ng tomonida kichik o`g`li
Abdulaziz qo`mondonlik qildi. Jang Ulug`bek g`alabasi bilan tugadi, lekin
g`alabanoma Abdulatif nomidan emas, faqat Abdulaziz nomidan e’lon qilindi. Bundan
tashqari Abdullatifning hirotdagi Ixtiyoriddin qal’asidagi mol-mulkini davlat mulkiga
o`tkazilishi o`g`ilning otaga nisbatan dushmanligini yanada oshirdi.
Ulug`bek hirotda Abdullatifni qoldirib, o`zi Samarqandga ketdi.Ulug`bek qolgan
umrmni o`z observatoriyasida ilmiy ishlar olib borish uchun bag`ishlashga qaror
qiladi. Lekin dushmanlar bunga yo`l qo`ymaydilar. Unga Makkaga borib xaj qilib,
gunohlaridan pok bo`lib qaytishni taklif etadilar.O`g`ilning otaga dushmanligidan
Ulug`bekning raqiblari mohirona foydalanadilar. 1449 yil kuzida Abdulatifning
ko`rsatmasi va ruhoniylarning fatvosi bilan tunda xaj qilish uchun Makkaga junab
ketgan Ulug`bekning ketidan quvib , uni Samarqand yaqinida xoinlarcha o`ldiradilar.
7 www.ziyouz.com
7
Shunday qilib, astronomiya va matematika fanlari sohasida mashhur asarlar yaratgan,
o`rta asrda eng katta observatoriya qurildi.
Buyuk olim bo‘lish bilan birga, Ulug‘bek kuchsiz sarkarda edi. Asosiy vaqtini
rasadxonada o‘tkazar edi va davlat ishlariga kam vaqt ajratgan. Ulug‘bekning
to‘ng‘ich o‘g‘li Abdulatif, ruhoniylarning keskin ta’siri ostida otasiga qarshi urush
e’lon qiladi. O‘g‘li otasiga Makka ziyoratiga borishlikni taklif qiladi. 1449 yil
Makkaga safari chog‘i Ulug‘bek shariat qaroriga muvofiq, xoinona o‘ldiriladi.
Buyuk Ulug‘bekning fojiali o‘limidan so‘ng, uning yorqin yulduzi so‘nmadi.
Ulug‘bekning sodiq shogirdi Ali Qushchi, ona Samarqandini tark etishga majbul
bo‘lib, Ulug‘bekning “Zidjiy Ko‘rag‘oniy” kitobini Ovrupaga olib chiqib ketadi.
Keyinchalik kitob ko‘plab olimlar avlodining mulkiga aylandi. Ulug‘bekning ismi va
mehnatlari Ovrupa va Osiyo olimlari orasida mashhur bo‘ldi. XVII asrda Yan Geveliy
tomonidan nashr etilgan Ulug‘bekning “Yulduzli osmon turkumi”da turli zamon va
makonlarda yashab o‘tgan buyuk dunyo astronomlarining aksi tushirilgan naqsh
mavjud. Ular astronomiya ilhom manbai bo‘lmish Uraniyaning ikki tomonida stol
qarshisida o‘tirishgan holda aks ettirilgan. Ular orasida Ulug‘bek ham bor. Nashq
muallifi Ulug‘bekni portretiga ega bo‘lmay, uning suratini tushirgan.
Ulug‘bekning asosiy ilmiy mehnati “Zidjiy jadidi Ko‘rag‘oniy” hisoblanadi yoki
“Gurgonning yangi astronomiy jadvali” deb nomlanadi. Muallif ushbu asarni 1444 yil,
o‘ttiz yillik tirishqoqlik va astronomik kuzatuvlardan so‘ng yakunlagan. Astronomik
ma’lumotnoma tez orada, Klavdiya Ptolemeyning “Almagest” 8 hamda butun Ovrupa
rasadxonalarida qo‘llanma hisoblangan kastiliya qiroli Alfons9 XVning astronomik
jadvali bilan bir vaqtda lotin tiliga o‘girilgan.
Mazkur jadvallarning aniqligi avvalroq Sharqda hamda Ovrupada erishilgan
yutuqlardan ilgarilagan. XVII asrga kelibgina, Tixo Brag samarqandlik kuzatuvlarga
teng keladigan aniqlikka muvaffaq bo‘lib, keyinroq, undan ham aniqroq natijaga
erishgan. “Ulug‘bekning Zidji” Sharqda bo‘lgani kabi, Ovrupa astronomlarining
8 Bronshten V. A., Klavdiy Ptolemey, M., 1988
9 OʻzME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
8
diqqatini o‘ziga tortganligining hayratlanarli yeri yo‘q.
“Ulug‘bekning Zidji” to‘rt yirik qilsmdan iborat. Xronologiya nomini olgan birinchi
qismida turli Sharq xalqlari tomonidan qabul qilingan xronologik usullar bayon
etilgan. Ikkinchi qismida amaliy astronomiya masalalari ifodalangan, uchinchisi —
dunyoning geomarkaziy tizimi asosida ko‘zga ko‘rinarli yulduzlar harakati haqida
ma’lumot bersa, to‘rtinchisi astrologiyaga bag‘ishlanadi — o‘rta asrlar dunyoqarashi
fanining muqarrar taqdiri.Ulug‘bek hisoblab chiqqan 1018 yulduz turkumi qadimiy
xronogiyani o‘rganuvchi astronomlar va tarixshunoslar uchun kompas vazifasini
o‘taydi. Ulug‘bekning yulduzlar jadvali “Almagest”da keltirilgan Ptolomeyning
yulduzlar xaritasining haqiqiyligini tasdiqlaydi.
1648 yil Oksfordda 10— fan va madaniyatning eng qadimiy o‘choqlaridan bo‘lmish
Angliyada ilk bor Ulug‘bekning mashhur Samarqand rasadxonasida amalga oshirilgan
asosiy ishi qisman nashr etilgan. Ishni nashr uchun tayyorlab, unga sharh yozgan Jon
Grivs (1602 - 1652), Oksford universitetining astronomiya professori. Keyinchalik,
turkum lavhalari Angliyada bir necha bor chop etilgan.
Ilk oksfordlik nashrdan 17 yil o‘tgach, olim, Oksforddagi Bodleyansk kutubxonasi
qo‘riqchisi, angliyalik sharqshunos va tarjimon Tomas Xayd (1636-1703)
samarqandlik nashrni fors va lotin tillarida yangi nashr uchun tayyorlab, “Tabulae
Long, as Lat. Stellarum Fixarum, ex observatione Ulugh Beighi”, Oxonii nomlari
ostida chop etgan, 1665.Ulug‘bek jadvallarining Ovrupada chop etilishi, shu o‘rinda,
tuzish uchun ulkan va sermashshaq kuzatuv va hisob mehnatini talab qiluvchi o‘ziga
xos yulduzlar katalogi sanoqli shaxslar tomonidan hisoblangan va osmon
tadqiqotchilari tomonidan yuqori baholangan.Xaydning oksfordik nashridan 25 yil
o‘tgach, Ulug‘bek jadvalining ma’lumotlari polyak astronomi Yan Geveliyning
(1611-1687) Gdanskda chop etigan “Prodromus Astronomiae” kitobi sahifalaridan joy
oladi. Bu yerda o‘z vaqtida mavjud bo‘lgan turkumlardagi ma’lumotlar o‘rtasida
taqqoslash keltirilgan: Ptolemey, Tixo Brag, Richchioli, shahzoda Gass va Geveliy.
1839 yil fransuzs sharqshunosi L.A.Sediyo (1808-1876) Ulug‘bek jadvalini “Tables
10 OʻzME. Birinchi jild. Toshkent, 2000-yil
9
astronomigue d'Oloug Beg, commentees et publiees avec le texte en regard” nomi
ostida qisman chop ettiradi, I bob, I bo‘lim, Parij, 1839.Va, nihoyat, Buyuk Britaniya
kutubxonalarida saqlangan 8 ta qo‘lyozmani o‘rganish asosidagi Ulug‘bek jadvalining
aniqroq tahlili 1917 yil AQShda E. B. Nobl tomonidan “Ulugh Beg's Catalogue of
Stars. Revised from all Persian Manuscripts Existing in Great Britain” nomi ostida
chop etilgan.
Jahon astronomiyasi rivojida o‘rta asr Sharq astronomiyasi, jumladan, Markaziy
Osiyo olimlari alohida o‘rin tutadi. Bu davrda Oʻrta Osiyo olimlari, xususan,
oʻzbeklar, xususan, Quyosh, Oy va sayyoralar harakati nazariyasi, vaqt va joyning
geografik koordinatalarini aniqlash boʻyicha amaliy astronomiyaga oid juda boy
meros qoldirdi. Bu davrda musulmon davlatlaridan yuzlab buyuk mutafakkirlar
astronomiya, matematika va falsafa bo‘yicha tadqiqotlar bilan shug‘ullanganlar. Ular
orasida Muhammad al-Xorazmiy, Ahmad al-Farg‘oniy, Abu Nasr Forobiy, Abu
Rayhon Beruniy, Abu Ali ibn Sino, Umar Xayyom, Abu Mahmud Hamid al-Xujandiy,
Nosiriddin at-Tusiy, Mahmud al-Chag‘miniy, Qozizoda, Rumiy.G‘iyosiddin Jamshid
Koshiy, Ulug‘bek kabi mashhur siymolar o‘z ijodi, ilmiy merosidir.
Dastlab xalifa Maʼmun davrida (9-asr) tashkil etilgan va al-Xorazmiy boshqargan
Bagʻdod rasadxonasi, keyinchalik Isfahondagi Umar Xayyom rasadxonasi,
Marogʻadagi Nosiriddin at-Tusiy rasadxonasi va Abu Mahmud Hamid al-Xujandiy va
nihoyat Ashab Ulug‘bek rasadxonasi va uning maktabining barcha ilmlardan ustun
bo‘lgan ilmiy merosi jahon olimlari tomonidan o‘rta asrlarda astronomiyaning fan
sifatida shakllanishidagi muhim qadam sifatida e’tirof etilgan. .
Sharq astronomiyasining qariyb yetti asr davom etgan g‘ayratli faoliyati Ulug‘bek va
uning akademiyasining boy ilmiy merosi bilan yakunlandi. Observatoriya ishga
tushirilgach, uning asosiy “teleskopi”ning aniqligi bor-yoʻgʻi bir necha oy va
soniyalarga yetdi va optik teleskoplar ixtiro qilingan 17-asrgacha uning natijalari oʻrta
asr astronomlari uchun astronomik kuzatishlar boʻyicha rekord boʻldi. Ushbu vosita
Quyosh, Oy va sayyoralar harakati nazariyasini yangi bosqichga olib chiqdi, bu ularga
tutilish nazariyasi va amaliy astronomiyaning asosiy mavzularidan biri bo'lgan vaqtni
o'lchashda yuqori aniqlikka erishish imkonini berdi.
10
Ulug‘bek astronomiya maktabi tadqiqotlarining buyuk merosi shundaki, Ziji Jadidiy
Kuragoniydan keyin ham yuzlab yillar davomida nafaqat Sharq, balki G‘arbdagi
ko‘plab yirik rasadxonalar olimlari jonbozlik ko‘rsatgan. Odatda, o'rta asrlarda har bir
qirollik saroyida munajjimlar bo'lgan. Munajjimlar munajjimlar nuqtai nazaridan
osmon jismlarini kuzatdilar, oy, yulduzlar va sayyoralarning holatini o'rgandilar va
shu tariqa saroy a'zolari, mamlakat va saltanat taqdiri haqida "bashorat"
qildilar. Xususan, Amir Temur saroyida Mavlono Ahmad, Mavlono Abdulloh kabi
munajjimlar faoliyat ko‘rsatgani tarixiy manbalardan ma’lum. Bulardan saroyni ham
boshqargan Mavlono Ahmad sayyoralarning 200 yillik holatini oldindan belgilab,
ulardan turli maqsadlarda foydalanish uchun jadvallar tayyorlagan. Shu sababli, o'rta
asrlarda munajjimlar uchun kuzatuvlar natijalarini sayyoralarning bashorat qilingan
holatlari bilan moslashtirish muhim edi.
Shularni hisobga olib, IX-XII asrlarda Sharqda ishga tushirilgan rasadxonalarda olib
borilgan kuzatishlar natijalari asosida jadvallarni yangilash zarurati tug‘ildi. Bu esa,
o‘z navbatida, aniq natijalar beradigan kuchli astronomik asboblar bilan jihozlangan
yangi rasadxonalar qurishni talab qildi. Natijada Chingizxonning nabirasi, Hulaguxon
saroyi astronomi Nosiriddin at-Tusiy XIII asrda hozirgi Eronning Tabriz shahri
yaqinidagi Marog‘a shahrida rasadxona qurdi. Tusiy koʻp yillik kuzatishlari asosida
yangi astronomik jadvallar tuzib, ularni Hulaguxonga bagʻishlab, “Ziji Elxoniy” deb
atagan. Biroq oradan ko‘p o‘tmay, 14-asr oxirida Nosiriddin tuzgan jadvallar
ma’lumotlari kuzatishlardan keskin farq qila boshladi. Shu munosabat bilan aniqroq
ma'lumot olish mumkin,
Shuni hisobga olib, Ulug‘bekning otasi Shohruh hukmronlik qilgan mamlakat
Koshonda yashagan matematik va astronom G‘iyosiddin Jamshid “Ziji Elxoniy”
asarini rivojlantirishda “Ziji Elxoniy” (“Ziji Elxoniy” – “Ziji Elxonisi”) asarini
yozadi. 1413
yilda
yozilgan
bu
asar
Ulug‘bekning
otasi
Shohruhga
bag‘ishlangan. Xoqon zijining nazariy qismi va astronomik jadvallari “Ziji
Elxoniy”ning bunday qismlaridan birmuncha farq qilib, yangi ma’lumotlar bilan
boyitilgan.
Biroq, bu tuzatishlar faqat bir necha yil ichida Quyosh, Oy va sayyoralar
11
topilmalarining aniqligini ta'minlashi mumkin edi. Quyosh, Oy va sayyoralarning
oʻnlab yillar davomidagi holatini aniq bashorat qilish uchun orbital elementlar
(Quyoshning ekliptikaga yillik koʻrinadigan yoʻli, ularning davrlari, Oy va
sayyoralarning ekliptika tutilishi) ekliptika bilan kesishadi. muvozanat nuqtasining
aniq o'rnini aniqlash va boshqa bir qator astronomik miqdorlarni qayta aniqlash. Bu,
o‘z navbatida, Quyosh, Oy va sayyoralarning koordinatalarini, Yerning Yerdagi
geografik uzunligi va kengligini, Quyosh va Oy tutilish vaqtlarini, Oy va
sayyoralarning yaqinlashishi va “qo‘shilishi” munajjimlar bashoratini shakllantiradi.
. Yulduz yili va tropik yilning uzunligi fasllarni aniq belgilash uchun juda muhim
edi. Bu muammolarni hal qilish uchun kuzatish va o‘lchovlarni o‘tkazish imkonini
beradigan yuqori aniqlikdagi astronomik asbobni ishga tushirish, ya’ni yangi
rasadxona qurish astronomlar uchun qiyinchilik tug‘dirdi.
Taniqli matematik va astronom G‘iyosiddin Jamshid Koshiy mamlakatda yangi
rasadxona qurish niyati bilan tanilgan edi. Shu bois, Kashi “Zij” orqali Shohruhga
hurmatini izhor etibgina qolmay, yangi rasadxona qurish rejasi borligini ham aytgan,
degan fikr bor. Ammo Amir Temur sulolalarining taxtga ko‘tarilishi, jumladan, 1415-
yilda Koshon va uning atrofida hokim Said Vaqqos Shohruxga qarshi ko‘tarilishi
uning bunday xayrli ishlarni boshlashiga to‘sqinlik qildi.
1399-yilda Temur buyrug‘i bilan Umar Shayx o‘rniga Farg‘onaga hokim etib
tayinlangan o‘g‘li Iskandar (Shohruxning to‘ng‘ich jiyani) Said Vaqqosning
Ozarbayjon tomoniga yurishidan foydalanib, Jamshid Koshiyning vatani Koshonga
bostirib kiradi. 1415 yilning qishida Iskandar hukmronlik qilgan yurtda qolgan
Jamshid
Koshiy
rasadxona
qurish
rejasi
bilan
Iskandarga
murojaat
qiladi. Aleksandrning roziligi bilan akademik Bartold 1416-yil yanvarida Koshi
rasadxonasini jihozlash uchun zarur bo‘lgan astronomik asboblar tasvirlangan
“Astronomik asboblarga sharh” nomli risola yozganini yozgan. Biroq Iskandarning
bevaqt vafoti tufayli Koshining rejasi bu safar ham amalga oshmadi.
Fors tilida yozilgan bu asar 1918 yilda Petrogradda nashr etilgan akademik
V.Bartoldning “Ulug‘bek va uning davri” kitobiga qo‘shilgan.
12
1.2 Mirzo Ulug`bekning qomusiy olim sifatida ilm-fan rivojiga qo’shgan bebaho
hissasi.
Garchand Amir Temur qudratli saltanat barpo etib, uning hududlarini sharqu g’arbga,
shimolu janubga kengaytirib, iqtisodiy, madaniy va ma’naviy jihatlardan yuksaltirib
dovrug’ini olamga mashhur qilgan bo’lsa-da, biroq uning vafotidan keyinmamlakat
tanazzullikka
uchrab
bordi.
Buning
asosiy
boisi
avvalo
shundaki,Amir
Temurtasarrufiga kirgan ellar va yurtlar shu qadar xilma-xil, uzoq masofalarga
cho’zilgan bo’lib,ularni yagona bir markazdan turib uzoq vaqt boshqarish murakkab
edi. Buning ustigaulardagi mavjud turli-tuman muholifatchi kuchlar ertami-kech o’z
hududiy mustaqilligi uchun harakat etishlari tabiiy edi.Sohibqiron saltanatini
zaiflashtirish va parchalanishga olib kelgan muhim sabablardan yana biri - ko’p sonli
temuriy shahzodalar o’rtasida toj-taxt talashib boshlanibketgan va bir necha yillarga
cho’zilgan o’zaro besamar urushu nizolardir.
Chunki, AmirTemur vafotidan so’ng uning ko’p sonli vorislari uning dono
vasiyatlari, o’gitlariga quloqosmay, markaziy hokimiyatni egallash yo’lida jangu-
jadalga kirishadilar.Amir Temur Xitoy yurishiga otlangan bir paytda O’trorda 1405 yil
18 fevraldakasallanib vafot etgan paytda uning 4 o’g’lidan 2 tasi (Mironshoh va
Shohruh Mirzolar) va 19 ta nevara, 15 chevara, shuningdek, qizlari - Og’a begim,
Sulton Baxt begim va Og’a begimning o’g’li Sulton Husayn Mirzolar qolgan
edi.Amir Temur vasiyatiga ko’ra uning o’rnini Qobul, Qandahar va Shimoliy Hind
erlarini boshqarib turgan nabirasi Pirmuhammad (Jahongir Mirzo o’g’li) egallashi
kerakedi. Biroq shahzoda Halil Sulton (Mironshoh o’g’li)ning O’zboshimchalik bilan
Samarqandni
egallab,
o’zini hukmdor
deb
e’lon
qilishi,tabiiyki,
boshqa
shahzodalarning ham qo’zg’alishiga, saltanatning darz ketishiga olib keldi. Buning
oqibatida tez orada g’arbiy hududlarning ancha qismi mustaqil bo’lib ajralib ketdi.
Ozarbayjon tomonda turkmanlarning Oq quyunli va Qora quyunli sulolalarining
Temur saltanatiga bo’ysunmaslik va unga qarshi qarshilik harakati kuchaydi. Amir
13
Xudaydod va Shayx Nuriddinlar esaMovarounnahrning turli hududlarida bosh
ko’tardilar1. Faqat qat’iyatli,shijoatli Shohruh Mirzo bu qonli nizolar, urushlarga
barham berib, Xuroson va Movarounnahrda hokimiyat jilovini qo’lga kiritadi. U 1409
yilda ovarounnahrdagi vaziyatni o’z foydasiga hal etib, uni katta o’g’li Ulug’bekka
topshiradi. Bobosi Amir Temur unga katta mehr bilan qarabyoshligidan o’z
tarbiyasiga olgan. Ulkan tug’ma iste’dod, aql-zakovat sohibi bo’lgan Ulug’bek
(Sohibqiron xonadonida uni shunday nom bilan erkalashgan) davlatboshqaruvini puxta
egallashdan tashqari diniy va dunyoviy bilimlarni ham etuk darajadao’zlashtirgan.
Mirzo Ulug’bek hukmronligi (1409-1449) temuriylar saltanatining an’anaviy rivoji va
muhim ijtimoiy o’zgarishlar yo’lidan ilgarilab berishida alohida davrni tashkil etadi
rqali halqaro karvon savdosida faol ishtirok etadi. Samarqand, Buxoro, Shaxrisabz,
Shosh va boshqa shaharlarda ko’plab hashamatli madrasalar, masjidu maqbaralar,
karvonsaroylar qad rostlaydi. Uning bevosita rahnamoligida qurilgan tenggi yo’q
me’moriy inshoot - rasadxona o’sha davr ilm-fani va texnikasining eng so’nggi
yutuqlarini o’zida mujassam etgan edi.
Ulug’bekning 1428 yilda o’tkazgan pul islohoti ham mamlakatda savdo-sotiq va pul
muomalasini, moliya siyosatini yo’lga qo’yishda muhim voqea bo’lgan.Ulug’bek
muomalaga chiqargan yangi vazndagi tanga pullar o’z qadri, qimmati bilan iqtisodiy
hayotni jonlantirish, savdo-sotiqni rivojlantirishda alohida rol o’ynadi. Uning davrida
ham yuqori tabaqa vakillariga, harbiy sarkardalar, oliy ruhoniylarga avvalgidek
alohida imtiyozlar berish tartibi hukm surdi. Bundan tashqari davlatning katta
ma’naviy tayanchi hisoblangan diniy muassasalar ixtiyorida ham ulkan miqyosdagi
vaqf erlari to’plangan edi.
Temuriylar davrida aholi to’laydigan turli-tuman soliqlar orasida xiroj (er solig’i)
alohida ajralib turardi. Dehqonlar etishtirgan hosilning kamida uchdan bir qismi xiroj
solig’iga to’langan. Bundan tashqari ushr (daromadning o’ndan bir qismi),tamg’a
(savdosotiq, hunarmand ahlidan olinadigan soliq), zakot, tutun solig’i, bog’ solig’i,
uloq (davlat xizmatidagilar uchun), dorug’ona (harbiy qo’riqchilar uchun), mirobona
(suv etkazib beruvchilar uchun), yasoq (chorva mollari uchun), begor (davlat hisobiga
ishlab berish: saroy qurilishi, ariq, kanallar qazish uchun) va boshqa soliq va
14
majburiyatlar joriy etilgandi.
Ulug’bek o’z davlat siyosatida qanchalik oqil va izchil siyosat yuritishga, ilm-fan
ahliga, din peshvolariga homiylik qilish, savdo-tijorat va hunarmand ahliga rag’bat
ko’rsatishga harakat qilmasin, unga qarshi muxolifatchi kuchlar ham anchagina bor
edi. Ulug’bek katta er egalarining oddiy fuqarolarga nisbatan suiste’molchiliklarini
cheklash tadbirlarini ko’rganda, ular «taxtdagi olim»ga qarshi chiqdilar.
Ruhoniylar orasidagi jaholatparast unsurlar Ulug’bekni islom diniga zarar keltiruvchi
«betavfiq hukmdor» deb tashviqot yuritdilar. Shu tariqa,jaholatparastlar ilmga, o’z
manfaatini xalq manfaatidan ustun qo’yyuchilar taraqqiyotga qarshi chiqdilar.
Ulug’bek mamlakatdagi turli ijtimoiysiyosiy guruhlar o’rtasidagi ichki ziddiyatlarni,
mutaassib, reaktsion kuchlar muxolifatchiligini oxirigacha bartaraf eta olmadi. Bu esa
XV asrning 40-yillari oxirlariga kelib Movarounnahr davlatini beqarorlik va chuqur
ijtimoiy larzalarga duchor etdi. Mamlakat qo’shinining jangovor holatda
bo’lmaganligi va turli joylarga sochilganligi esa Dashti Qipchoq ko’chmanchilarining
bu erlarga tez-tez bostirib kelib, yurtni talashi uchun keng yo’l ochib bergandi.
Xususan, 1447 yilda Shohruh Mirzo vafoti munosabati bilan Ulug’bekning ota taxtiga
da’vogarlik qilib Xurosonga yurishi, jiyani Aloudovla va boshqa merosxo’rlar bilan
hokimiyat talashishi, uning yo’qligida Abulxayrxon boshliq Dashti Qipchoqliklarning
Movorounnahr erlarini g’orat qilishi va nihoyat, qora kuchlar ig’vosi tufayli o’z o’g’li
Abdullatif bilan boshlangan nizoning katta jangga aylanib, unda Ulug’bekning
mag’lub bo’lishi - bular nafaqat uning fojiali o’limi bilan yakun topib qolmay, ayni
paytda Temuriylar sulolasi inqirozini yanada chuqurlashtirishga olib keldi. Ulug’bek
akademiyasi tarqalib ketdi, kutubxonadagi kitoblar yondirildi, olimlar boshi oqqan
tomonga ketishga majbur bo’ldi.Ilm-fan ravnaqi Temuriylar ma’naviy madaniyati
to’g’risida gap borganda,dastavval,ona yurtimizda Uyg’onishi davrining ikkinchi
bosqichi bo’lgan bu oltin asrda ilm-fanning nechog’lik ravnaq topganligi hamda uning
jahon ilmu urfonitaraqqiyotiga qo’shgan bebaho hissasi haqida har qancha
g’ururlansak arziydi
Ulug’bek akademiyasi olimlari ijodidan namunalar Ali
Qushchi asarlari:
15
«Risola dor ilmi hisob»
«Risolai qusur»
«Risola dar handasa»
«Risola dar falakiyot»
Bu davrning yana bir muhim yutug’i-bu ijtimoiy fanlar, xususan, tarixshunoslik
sohasida katta tadqiqotlarning yaratilganligidir. Bu xayrli ishlarning yuzaga
chiqishida ham temuriy hukmdorlar tashabbusi va rahnamoligi beqiyos bo’lgan.
Jumladan, Amir Temurning «Tuzuklari», Mirzo Ulug’bekning «To’rt ulus
tarixi», Bobur Mirzoning «Boburnoma»si ijtimoiy fanlar rivojiga ayricha ta’sir
ko’rsatganligi shubhasizdir. Temuriylar davrida salmoqli iz qoldirgan alloma
olimlardan Nizomiddin Shomiy va Sharafiddin Yazdiyning «Zafarnoma», Xofizu
Abruning «Zubdat at-tavorix»,
Abdurazzoq Samarqandiyning «Matla ul-sa’dain» va «Majma’ ul-bahrayn» («Ikki
saodatli yulduzning chiqish o’rni va ikki azim daryoning quyilish joyi»), Ibn
Arabshohning «Amir Temur tarixi», Mirxondning etti jildli «Ravzat ul-safo»
(«Poklik bog’i»), Xondamirning «Makorimul axloq» («Yaxshi fazilatlar»),«Xabibus
siyar fi axboru afodul bashar» («Xabarlar va bashariyat odamlaridan dilga yaqin
siyratlari») asarlari o’sha zamon tarixshunoslik ilmining yuksaklik darajasini o’zida
ifoda etadi. Mirzo Ulugbek iki yirik asar yozib koldirdi. Bulardan biri «Zichi
Jadidi Kuragoniy» bulib, klassik astronomiyani nazariy va amaliy masalalarini
kamrab olgan ; Samarkand astronomlarining kup yillik ilmiy kuzatishlarini bayon
etuvchi kapital asar xisoblanadi.
Ikkinchisi tarixiy asar mamlakatning ijtimoiy – siyosiy tarixi kiska tarzda bayon
etilgan. Asar «Ulus – i arba’yi Chingiziy» (Chingiziylarning turt ulusi tarixi) yoki
«Tarixiy– i arba ulus» (Turt ulus tarixi) nomi bilan mashxur. 1425 yilda yozib
tomomlangan. «Tarix– i arba ulus» mukaddima va turt kismdan iborat.
Mukaddima O’rta asrlar tarixchilar urtasida xukm surgan an’anaga kura
islomiyatdan avval utgan paygambarlar, turklarning afsonaviy ota – bobolari
xisoblangan Yofas ibn Nux va uning farzandi Turkxon, shuningdek , Turk – mugul
16
kabilalari va Chingizxon ta’rifi bayon kilingan.
Birinchi kism, Ulug yurt, ya’ni Muguliston va Shimoliy Xitoy tarixi: Ugadayxon
(1227 – 1241) davridan to Arikbugunning avlodi Urdayxon zamonigacha yuz
bergan vokealarni uz ichiga oladi.
17
II.Bob. XV ASRDA MOVAROUNNAHRDA MADANIY HAYOTNING
YUKSALISHIGA TA’SIR ETGAN OMILLAR VA TARIXIY SHART-
SHAROITLAR
2.1 Mirzo Ulug`bekning hokimiyatga kelishi va boshqaruv usuli.
Sohibqiron Amir Тemurning sevimli nevaralaridan biri, riyoziyot, falakiyot,
musiqashunoslik va tarix ilmlari sohasida qalam tebratgan davlat arbobi Mirzo
Ulug`bek 1394 yilda Sultoniya shahrida dunyoga kelgan.Amir Тemur yetti yillik
(1399—1404 yillar) urushdan g`alaba bilan qaytar ekan, Sultoniyadan Тabrizga
ug`ruqni11 chaqirtirib Saroymulk xonim, Тuman og`o, Cho’lpon Malik, Qonzoda
begim kabi malikalar va boshqa shahzodalar bilan uchrashgan edi. Ular orasida
Ulug`bek ham bo’lgan. Sohibqiron sevimli nevarasi Mirzo Ulug`bekni bag`riga
bosib, unga Damashqning mohir qilichsozlari yasagan oltin dastali shamshirni tortiq
qiladi.O’g`ruq 1404 yil 21 may kuni Feruzkuh qal’asidan Buxoroi sharif orqali
Samarqandga yo’l oladi.Sohibqiron Тermiz va Kesh orqali o’z poytaxti tomon
otlanadi. «Keshda faqat bir necha tunadi va ertalab piri Shamsiddin Kulol, ulug` otasi,
onasi, o’g`li Jahongir va boshqa qarindosh-urug`larining hokipoylarini ziyorat
qilgandan keyin to’xtovsiz yana yo’lga tushdi».
Sohibqiron Samarqandga kelgach, ikkinchi kuni shahar hokimi Argunshoh
Bog`i Chinorda Amir Тemur sharafiga katta ziyofat uyushtiradi. Ziyofat chog`ida
Sohibqironning xotirasiga ug`ruq tushib, ularning kelmaganligiga xavotir bo’lib:
«Axir, u Хurosonda, Feruzkuhda, ancha orqada qolgandi-ku! Mahdulyo Saroymulk
xonim va Тuman og`olar, Mirzo Ulug`bek, Ibrohim Mirzo va boshqa shahzodalar
ham o’sha ug`ruqda edi-ku!» Amir Тemur darhol ularning istiqboliga Argunshoh
boshliq qirq yigitni yuboradi. Ular o’g`ruq bilan Buxoroi sharifda uchrashadilar va
ularni Sohibqiron sabrsizlik bilan kutayotganligini bildiradi. Bu haqda Sharafuddin
Ali Yazdiy «Zafarnoma»da quyidagicha guvohlik beradi: «...Buxoroga yetib tushub
erdigim, Sohibqironning yibarkon elchisi keldi. Saroymulk xonim keyin erdi, uch
kun anda turdikim, barcha og`olar yetishdilar. Andin og`olar ug`ruqdin ilgari bo’lib,
11 O’g`ruq — podshoh, xon va sultonlarning oila a’zolari va ularning tirikchilik anjomlari ortilgan karvon.
Shahzodalar yoki amirlardan biri qo’shini bilan unga qo’riqchilik qilgan.
18
ta’jil bila yuridilar.
Barcha amiru amirzodalar Samarqand yaqinidagi Aliobodda zudlik bilan kengash
o’tkazib, Ulug`bekni dastlab Buxoroga, u yerda turish imkoni bo’lmasa, Хurosonga,
otasi Shohrux Mirzo oldiga yuborishni rejalashtiradilar.Ulug`bekka ayniqsa uni
voyaga yetgazgan ulug` siymo — Saroymulk xonim bilan xayrlashish juda og`ir
botadi.
1405 yilning 5 mart kuni Ulug`bek va Ibrohim Sulton hazrati oliyalari —
Saroymulk xonim bilan xayrlashadilar va Shayx Nuriddin bilan amir Shohmalik
boshchiligida Buxoro tomon ravona bo’ladilar. Ular Dabusiya qal’asiga yetib
kelgach, hali dam olishga ulgurmasdanoq Samarqanddan chopar kelib, Saroymulk
xonimdan Ulug`bek Mirzoga muhrlangan maktubni uzatadi. Unda: «Ulug`jon
jigargo’sham! Mirzo Qalil Sultonning niyati buzuq ko’rinadir. Va yana oning
Buxoroda ham odamlari borga o’xshaydir. Qarholda o’zingizga ehtiyot bo’ling.
Menga qolsa, o’sha yerdin tezroq ixroj bo’lib, ulug` otangizning oldiga, Qiriyga
shoshilganingiz ma’qul...»12 degan so’zlar bitilgan edi.
Bu maktub bilan Saroymulk xonim Samarqand taxti Хalil Sulton qo’liga o’tganligi
va notinchlik davri boshlanganligini bildirgandi.Ulug`bek atrofidagilar bilan
Dabusiya qal’asidan chiqib, Shohruhiyaga
— Buyuk Ipak yo’liga tushadilar. Bu yo’l bilan Buxorogacha yigirma sakkiz
farsaxlik (168—196 km) yoki 8—9 kunlik yo’l edi.Ulug`bek va Ibrohim Sultonlar
yo’lini turli-tuman parrandalar kesib, uyoqdan-buyoqga o’tardilar. Amirzodalar esa
g`amgin va notinch ravishda Buxoroi sharif tomon oshiqardilar.
1406 yil fevralida Хalil Sultonga qarshi janglarda Shohmalik va Pirmuhammadlar
yengilgach, Ulug`bek Shohmalik bilan otasi Shohrux huzuriga jo’nab, davlatni
boshqarish ilmi bilan shug`ullana boshlaydi. Mirzo Ulug`bek ilm-fan rivojiga katta
e’tibor berib, 1417 yilda Buxoroda katta madrasa qurdiradi va har safar madrasa
qurilishlaridan xabar olib turadi.Mirzo Ulug`bek bobosi Amir Тemur an’analarini
davom ettirib, turli davlatlar bilan diplomatik munosabatlarni yaxshilashga harakat
qiladi. Bu davrda Хitoy va Hindiston bilan diplomatik munosabatlar o’rnatiladi.
12 B.Ahmedov. Ulug`bek (Esse). Т., 1989, 40—41-betlar.
19
Peterburgda chop etgan «Buxoro xonligining tasviri» kitobida guvohlik beradi»,
deb yozadi tarixchi olim Farhod Qosimov.
O’rta Osiyo tarixi tadqiqotchilaridan biri G.A.Pugachenkova Amir Тemur va
temuriylar davrining miniatyura maktabi haqida fikr yuritar ekan, bugun Amerika
Qo’shma Shtatlarining Vashington shahridagi Frir galereyasida saqlanayotgan
Ulug`bek hayotida davrida chizilgan bir ov manzarasining tasviri tushirilgan
miniatyura to’g`risida yozadi. Unda Тarag`ay Bahodirning tabiat qo’ynida o’z oila
a’zolari bilan dam olayotgani tasvirlanib, o’rtada Mirzo Ulug`bek, atrofidagi
gilamchalarda ayollari — begimlarga xos anvoyi kiyimlarda savlat tukib o’tirgani,
boshlaridagi ro’mol ostidan bezakli taqinchoqlari ko’rinib turganligi, yonlarida
kichkina shahzodalar o’tirgani chiroyli chizilgan. Sal nariroqda esa amirlar, beklar,
saroy a’yonlari Ulug`bekka iltifot bajo qilib turibdilar. Хizmatkorlarning qo’llarida
esa burgutsimon ovchi qushlar, o’q to’la sadoq, ayrimlari esa anvoyi taomlarni
uzatish taraddudida tasvirlangan.
Bu miniatyurada Ulug`bekka alohida e’tibor berilgani, ranglarga nihoyatda boy,
yam-yashil o’tloq va osmonning zarrin yog`dusida odamlar ustidagi rang-barang
kiyim-kechagi ov manzarasini juda ham boyitishga xizmat qilganligi ko’rsatiladi
Ulug`bek Samarqanddan G`ijduvon va Buxoroga o’tishda bir necha marta
Karmanada to’xtab o’tganligi ham ma’lum. Ulug`bek XV asrning 30—40- yillarida
otasi Shohrux Mirzo bilan Dashti Qipchoqning Sharqiy qismida tashkil topgan
O’zbek ulusi xoni Abulxayrxonga qarshi muttasil janglar olib borishga majbur
bo’ladi. Ko’chmanchilar qish fasllarida Movarounnahr hududlariga tez-tez bostirib
kirar, shahar va qishloqlarni talab ketar edilar. Karmana ham bundan mustasno emas
edi. Ayniqsa, 1431 va 1435 yillardagi Abulxayrxon hujumi Samarqanddan
Хorazmgacha bo’lgan hududni qamrab, jumladan, Karmana va uning atroflarida
Shohrux Mirzo bilan birga o’g`li Ulug`bek ham bu jangu jadallarda ishtirok etgan.
Mirzo Ulug`bek bobosi Sohibqiron Amir Тemur singari islom ulamo va pirlariga
katta ehtirom bilan qaraydi. Shulardan biri Abdulxoliq G`ijduvoniyga atab, uning
maqbarasi yonida 1432—1433 yillarda madrasa qurdiradi. Bu madrasa bugun
g`ijduvonliklarning va Abdulxoliq G`ijduvoniyni ziyorat qilishga keluvchilarning
sevimli maskaniga aylangan.
20
Quddi shunga o’xshash yana bir miniatyura Londondagi Geyr kolleksiyasida
saqlanayotgani ham xabar qilinadi.Bu miniatyuralar Mirzo Ulug`bekning Zarafshon
daryosi bo’ylariyu Sarmish, Nurota tizma tog`lari atrofidagi ovlarini eslatmasmikan.
Ulug`bek Samarqanddan G`ijduvon va Buxoroga o’tishda bir necha marta
Karmanada to’xtab o’tganligi ham ma’lum. Ulug`bek XV asrning 30—40- yillarida
otasi Shohrux Mirzo bilan Dashti Qipchoqning Sharqiy qismida tashkil topgan
O’zbek ulusi xoni Abulxayrxonga qarshi muttasil janglar olib borishga majbur
bo’ladi. Ko’chmanchilar qish fasllarida Movarounnahr hududlariga tez-tez bostirib
kirar, shahar va qishloqlarni talab ketar edilar. Karmana ham bundan mustasno emas
edi. Ayniqsa, 1431 va 1435 yillardagi Abulxayrxon hujumi Samarqanddan
Хorazmgacha bo’lgan hududni qamrab, jumladan, Karmana va uning atroflarida
Shohrux Mirzo bilan birga o’g`li Ulug`bek ham bu jangu jadallarda ishtirok etgan.
Mirzo Ulug`bek bobosi Sohibqiron Amir Тemur singari islom ulamo va pirlariga
katta ehtirom bilan qaraydi. Shulardan biri Abdulxoliq G`ijduvoniyga atab, uning
maqbarasi yonida 1432—1433 yillarda madrasa qurdiradi. Bu madrasa bugun
g`ijduvonliklarning va Abdulxoliq G`ijduvoniyni ziyorat qilishga keluvchilarning
sevimli maskaniga aylangan. Zero, o’sha hangomda qattiq shamol qo’zg`alib, o’lgan
tuzon paydo bo’ldi. Chunonchi, odamlar bir-birovini hech bir ko’rmay qoldilar.
Mug`ul lashkari buni Shayxning karomatiga yo’yib, jang qilishdan yuz o’girdilar;
Тorobiy odamlari ularning payida tushdilar. Тangri xalqidan qariyb o’n ming nafar
kishi o’ldirildi».Ulug`bek Malik cho’lida bo’lgan bu shafqatsiz jang haqida,
Mahmud Тorobiyni xalq Shayx va lashkarboshi sifatida ulug`lagani to’g`risida fikr
yuritib, quyidagilarni bayon etadi: «Shayx odamlari qatl etish va talon-torojdan qul
tortganlarida, o’z shayxlaridan nomu nishon topmadilar. «Shayximiz g`oyib
bo’libdi. Biz odamlarning ko’zidan g`oyib bo’lmog`ni istabdilar.
Mirzo Ulug`bek Buxorodan Samarqand sari otlanar ekan, unga Qashqardan kelgan
amirlar
ham hamroh
bo’ladilar. Hofizi
Abro’ning
«Zubdat
ut-tavorixi
Boysung`uriy» asarida ko’rsatilishicha, 1419 yilning noyabridan 1420 yilning 8
yanvarigacha rosa 40 kun Ulug`bek Хatirchi atrofidagi Kufiyn qal’asida to’xtab ov
qilgan. Bu joylarning havosi tozaligi, buloqlarga boyligi, sero’t tog` yaylovlari,
21
ayniqsa, hayvonot olami Mirzo Ulug`bek va uning sheriklarini maftun etgan,
hayvonot olamiga juda ham boy joylar hisoblangan. Bu o’simliklarning aksariyati
ko’pyillik bo’lib, yovvoyi hayvonlar va chorva mollari uchun tuyimli ozuqa
hisoblanadi.
O’rta Osiyo tarixi tadqiqotchilaridan biri G.A.Pugachenkova Amir Тemur va
temuriylar davrining miniatyura maktabi haqida fikr yuritar ekan, bugun Amerika
Qo’shma Shtatlarining Vashington shahridagi Frir galereyasida saqlanayotgan
Ulug`bek hayotida davrida chizilgan bir ov manzarasining tasviri tushirilgan
miniatyura to’g`risida yozadi. Unda Тarag`ay Bahodirning tabiat qo’ynida o’z oila
a’zolari bilan dam olayotgani tasvirlanib, o’rtada Mirzo Ulug`bek, atrofidagi
gilamchalarda ayollari — begimlarga xos anvoyi kiyimlarda savlat tukib o’tirgani,
boshlaridagi ro’mol ostidan bezakli taqinchoqlari ko’rinib turganligi, yonlarida
kichkina shahzodalar o’tirgani chiroyli chizilgan. Sal nariroqda esa amirlar, beklar,
saroy a’yonlari Ulug`bekka iltifot bajo qilib turibdilar. Хizmatkorlarning qo’llarida
esa burgutsimon ovchi qushlar, o’q to’la sadoq, ayrimlari esa anvoyi taomlarni
uzatish taraddudida tasvirlangan. Bu miniatyurada Ulug`bekka alohida e’tibor
berilgani, ranglarga nihoyatda boy, yam-yashil o’tloq va osmonning zarrin
yog`dusida odamlar ustidagi rang-barang kiyim-kechagi ov manzarasini juda ham
boyitishga xizmat qilganligi ko’rsatiladi.
Huddi shunga o’xshash yana bir miniatyura Londondagi Geyr kolleksiyasida
saqlanayotgani ham xabar qilinadi.Bu miniatyuralar Mirzo Ulug`bekning Zarafshon
daryosi bo’ylariyu Sarmish, Nurota tizma tog`lari atrofidagi ovlarini eslatmasmikan?
Ulug`bek Samarqanddan G`ijduvon va Buxoroga o’tishda bir necha marta
Karmanada to’xtab o’tganligi ham ma’lum. Ulug`bek XV asrning 30—40- yillarida
otasi Shohrux Mirzo bilan Dashti Qipchoqning Sharqiy qismida tashkil topgan
O’zbek ulusi xoni Abulxayrxonga qarshi muttasil janglar olib borishga majbur
bo’ladi. Ko’chmanchilar qish fasllarida Movarounnahr hududlariga tez-tez bostirib
kirar, shahar va qishloqlarni talab ketar edilar. Karmana ham bundan mustasno emas
edi. Ayniqsa, 1431 va 1435 yillardagi Abulxayrxon hujumi Samarqanddan
Хorazmgacha bo’lgan hududni qamrab, jumladan, Karmana va uning atroflarida
Shohrux Mirzo bilan birga o’g`li Ulug`bek ham bu jangu jadallarda ishtirok etgan.
22
Mirzo Ulug`bek bobosi Sohibqiron Amir Тemur singari islom ulamo va pirlariga
katta ehtirom bilan qaraydi. Shulardan biri Abdulxoliq G`ijduvoniyga atab, uning
maqbarasi yonida 1432—1433 yillarda madrasa qurdiradi. Bu madrasa bugun
g`ijduvonliklarning va Abdulxoliq G`ijduvoniyni ziyorat qilishga keluvchilarning
sevimli maskaniga aylangan.
Mo’g`ullarga qarshi kurashgan Mahmud Тorobiy hayoti bilan qiziqqani va bu
haqda yozib qoldirgan tarixiy lavhalari maroqlidir. Ulug`bek o’zining
«Тarixi arba’ ulus» ―Тo’rt ulus tarixi‖ asarida Mahmud Тorobiy haqida to’liq
ma’lumotlar berib, uning botir va jasurligini, keng xalq ommasi uni qo’llab-
quvvatlab, «shaharning butun aholisi tashqariga otilib chiqib, (Mahmud Тorobiy)
atrofiga jam bo’ldilar», deb ta’kidlaydi. Ulug`bek bu kitobida uning Cho’li Malikda
qum tuzonlari orasida halok bo’lganini tasvirlab, «nogoh qazo qamondori shastidan
jon oluvchi o’q — qadar novagi Shayx Mahmud Тorobiy qatli uchun
Huddi shunga o’xshash yana bir miniatyura Londondagi Geyr kolleksiyasida
saqlanayotgani ham xabar qilinadi.Bu miniatyuralar Mirzo Ulug`bekning Zarafshon
daryosi
bo’ylariyu
Sarmish,
Nurota
tizma
tog`lari
atrofidagi
ovlarini
eslatmasmikan?
Ulug`bek Samarqanddan G`ijduvon va Buxoroga o’tishda bir necha marta
Karmanada to’xtab o’tganligi ham ma’lum. Ulug`bek XV asrning 30—40- yillarida
otasi Shohrux Mirzo bilan Dashti Qipchoqning Sharqiy qismida tashkil topgan
O’zbek ulusi xoni Abulxayrxonga qarshi muttasil janglar olib borishga majbur
bo’ladi. Ko’chmanchilar qish fasllarida Movarounnahr hududlariga tez-tez bostirib
kirar, shahar va qishloqlarni talab ketar edilar. Karmana ham bundan mustasno emas
edi. Ayniqsa, 1431 va 1435 yillardagi Abulxayrxon hujumi Samarqanddan
Хorazmgacha bo’lgan hududni qamrab, jumladan, Karmana va uning atroflarida
Shohrux Mirzo bilan birga o’g`li Ulug`bek ham bu jangu jadallarda ishtirok etgan.
Mirzo Ulug`bek bobosi Sohibqiron Amir Тemur singari islom ulamo va pirlariga
katta ehtirom bilan qaraydi. Shulardan biri Abdulxoliq G`ijduvoniyga atab, uning
maqbarasi yonida 1432—1433 yillarda madrasa qurdiradi.
Bu madrasa bugun g`ijduvonliklarning va Abdulxoliq G`ijduvoniyni ziyorat qilishga
23
keluvchilarning sevimli maskaniga aylangan.Mo’g`ullarga qarshi kurashgan
Mahmud Тorobiy hayoti bilan qiziqqani va bu haqda yozib qoldirgan tarixiy
lavhalari maroqlidir. Ulug`bek o’zining «Тarixi arba’ ulus» ―Тo’rt ulus tarixi‖
asarida Mahmud Тorobiy haqida to’liq ma’lumotlar berib, uning botir va jasurligini,
keng xalq ommasi uni qo’llab- quvvatlab, «shaharning butun aholisi tashqariga otilib
chiqib, (Mahmud Тorobiy) atrofiga jam bo’ldilar», deb ta’kidlaydi. Ulug`bek bu
kitobida uning Cho’li Malikda qum tuzonlari orasida halok bo’lganini tasvirlab,
«nogoh qazo qamondori shastidan jon oluvchi o’q — qadar novagi Shayx Mahmud
Тorobiy qatli uchun yetib kelib tegdi. U yiqilib jon berdi. Uning o’limidan hech
kim voqif bo’lmadi.
Zero, o’sha hangomda qattiq shamol qo’zg`alib, o’lgan tuzon paydo bo’ldi.
Chunonchi, odamlar bir-birovini hech bir ko’rmay qoldilar. Mug`ul lashkari buni
Shayxning karomatiga yo’yib, jang qilishdan yuz o’girdilar; Тorobiy odamlari
ularning payida tushdilar. Тangri xalqidan qariyb o’n ming nafar kishi o’ldirildi».
Ulug`bek Malik cho’lida bo’lgan bu shafqatsiz jang haqida, Mahmud Тorobiyni xalq
Shayx va lashkarboshi sifatida ulug`lagani to’g`risida fikr yuritib, quyidagilarni
bayon etadi: «Shayx odamlari qatl etish va talon-torojdan qul tortganlarida, o’z
shayxlaridan nomu nishon topmadilar. «Shayximiz g`oyib bo’libdi. Biz odamlarning
ko’zidan g`oyib bo’lmog`ni istabdilar. Shayx qaytib kelgunlaricha u kishining
inilarini Shayx o’rniga qoyilmaqom qilarmiz», deb Muhammad, Ali degan
(ukalari)ni Shayxning qoyilmaqomi qildilar. Barcha avom va bebosh odamlar ul
kishiga tobe’lik kamarini jonlari beliga bog`ladilar va (duoga) qo’l ko’tardilar. So’ng
ko’ngillariga nima kelsa qila boshladilar, ne aytkilari kelsa, aytdilar».
24
1.2 Mirzo Ulug`bek davrida Movarounnahrda ijtimoiy-iqtisodiy vaziyat.
1409-yilda Shohruh Samarqanddan Qirotga qaytish oldida Mirzo Ulug`bekni
Movarounnahr va Turkistonga hokim qilib tayinlaydi. Ulug`bek Samarqand taxtiga
o’tirgan vaqtida o’n besh yoshdagi o’spirin edi. Mamlakatni idora etish tabiiy uning
uchun mushkul edi. Shahzoda balog`atga yetgunga qadar davlatni boshqarishni
Shohruh o’zining sodiq amaldorlaridan biri Shoh-malikning ixtiyoriga topshiradi.
Ulug`bekning asli ismi Muhammad Tarag`ay bo’lib, u Amir Temurning Yaqin
Sharqda besh yillik yurishlari vaqtida 1394-yilda Sultoniya shahrida tavallud topadi.
U Amir Temur o’rdugohi va saroyida katta onasi Saroy Mulkxonim va onasi Gavhar-
shodbegimlarning bevosita panohida tarbiyalanadi. Sohibqironning boshqa nabiralari
qatorida u Amir Temurning harbiy yurishlari va saroy an’analarida ishtirok etadi.
Besh yoshidan boshlab Ulug`bek Shayx Ozariy nomi bilan keyinchalik shuhrat
topgan mashhur olim Shayx Orif murabbiyligida tarbiyalanadi. Undan xat-savod va
hisob bo’yicha ilk saboqlarini oladi. So’ngra Ulug`bekka otaliq etib Amir Shohmalik
tayinlanadi. Otaliqdan u tabiiy, davlatni idora qilish san’ati - lavozimlarga
mansabdor shaxslarni tayinlash, soliq to’plash, ruhoniylar, amaldorlar va o’zga
yurtlardan tashrif buyurgan elchilarni qabul qilish, xayr-u sadaqa berish kabi tartib-
qoidalar bo’yicha ko’nikmalarga ega bo’ladi. Ulug`bek 10 yoshga to’lganda uni
Muhammad Sultonning qizi Og`obegimga unashtiradilar. Ona tomonidan
Og`obegimning nasl- u nasabi Oltin O’rda xoni O’zbekxon (1312-1342) xonadoniga
mansub bo’lgani tufayli, Ulug`bek ham bobosi kabi "ko’ragon" unvoniga sazovor
bo’ladi. Ulug`bek davlati janubda Amudaryo, g`arbda Buxoro vohasiga tutashib
ketgan Urganjiy dashti (Markaziy Qizilqum)ning sharqiy hududlari, shimolda
Sirdaryoning quyi oqimidagi Sig`noqva O’tror i shaharlari, sharq va shimoli-sharqda
Sharqiy Turkiston bilan chegaralanardi. Ulug`bek garchi Movarounnahr bilan
Turkistonning hokimi deb e’lon qilinsa-da, aslida uning hokimiyati dastaval; faqat
Samarqand, Buxoro va Nasaf viloyatlari bilangina cheklanadi. Chunki Shohruh avval
boshdan Farg`onani to O’zgangacha Amirak Ahmadga, Hisori Shodmonni
Muhammad Jahongirga in’om qilib, Ulug`bekni birmuncha cheklab qo’yadi. Buning
ustiga Turkiston Shayx Nuriddinning tasarrafida edi.
O’sha vaqtda u na Ulug`bek va na Shohruhni tan olardi. Shuning uchun ham hali
25
mamlakat notinch edi. Samarqand. Shayx Nuriddin Turkiston bilan qanoatlanmaydi.
1410-yilda u Muhammad Jahongir, Yangi va Sayram viloyatlarining hokimi Amir
Abdulholiq hamda oqo’rdalik xonzodalardan Chingiz O’g`lonlar bilan ittifoq tuzib,
temuriylarga qarshi isyon ko’taradi. 1410-yil 20-aprelida Samarqand yaqinida
Qizilravot
mavzeida
isyonkor
ittifoqchilar
bilan
Mirzo
Ulug`bek
va
Shohmaliklarning qo’shinlari o’rtasida jang bo’ladi. Jangda Ulug`bek mag`lubiyatga
uchrab Kalifga tomon qochadi. Shohruh 1410-yilning yozida isyonni bostirish uchun
katta kuch bilan Samarqandga yetib keladi. Shayx Nuriddin isyoni bostirilgach,
Sirdaryoning o’ng sohilida joylashgan shaharlar:Toshkent, Yassi, Sabron, Sayram,
Yangi yana Temuriylar davlati tarkibiga qo’shib olinadi va bu o’lkalarni idora qilish
ham Ulug`bekning zimmasiga yuklanadi.
O’sha paytlarda Ulug`bek bilan Shohmalikning munosabatlari buzilib qoladi. Chunki
shuhratparast otaliq Ulug`bekni davlat ishlariga "yaqin yo’latmay, hatto u bilan
hisoblashmay ham qo’ygan edi. Shu sababli Shohruh 1412-yilda Shohmalikni
Samarqanddan olib ketishga majbur bo’ladi. Shu vaqtdan boshlab batamom
Movarounnahr va Turkistonni boshqarish 18 yashar Ulug`bek qo’liga o’tadi.
Qarbiy yurishlar Mamlakatda ma’lum darajada hokimi mutiaq bo’lib olgan Ulug`bek
endilikda Farg`onani amakivachchasi Amirak Ahmad qo’lidan tortib olib, bu o’lkada
o’z hukmronligim o’rnatishga intiladi. O’z maqsadini amalga oshirish uchun u
dastlabki mustaqil harakatni 1414-yilda Faig`onaga yurishdan boshlaydi.
Ulug`bekning qo’shiniga bas kelishga ko’zi yetmagan Amirak Ahmad jangsiz
Andijon va Axsini topshirib, O’sh va Oloy orqali Koshg`arga qochadi. Ammo oradan
ko’p vaqt o’tmay Koshg`ar hokimining madadi bilan O’sh yaqinidagi jangda
Ulug`bek qo’shinini mag`lubiyatga uchratib Farg`onani qaytarib oladi. Bu voqeadan
so’ng Ulug`bek 1415-yilning bahorida Faig`onaga ikkinchi marta qo’shin tortishga
majbur bo’ladi. Bu gal ham Amirak Ahmad Ulug`bekdan cho’chib yana Koshg`arga
qochadi. Shohruhning Amirak Ahmad nomiga ishonchnoma yuborib, bu ishga
aralashuvi tufayli shahzodalar o’rtasidagi o’zaro nizo bartaraf etilib, Farg`ona unga
tobe bo’lib, Koshg`ar ham Ulug`bekning qo’liga o’tadi.
1413-yilda Shohruh tomonidan Xorazm Oltin O’rda xonlari tasarrufidan qaytarib
26
olingach, Ulug`bek davlatining g`arbiy va janubiy chegaralarining xavfsizligi
muqimlashgan bo’lsa-da, amm° uning shimoli-g`arbiy va shimoli- sharqiy tomonlari
hali xavotirli edi. Shu sababli Ulug`bek bu davrdaDashti Qipchoqda boshlangan
o’zbek shahzodalarining o’zaro olishuvlariga hamda Mo’ng`ulistonda avj olgan
ichki kurashlarga jiddiy e’tibor berishga va aralashishga majbur bo’ladi.
Ulug`bek ko’magi bilan Dashti Qipchoqda O’zbek ulusida Baroq O’g`lon,
Mo’ng`ulistonda Shermuhammad O’g`lon hokimiyatni qo’lga oladilar. Qar ikki
shahzodalar orqali Ulug`bek bu ikki qo’shni o’lkalarda o’z siyosatini o’tkazishni
mo’ljallagan edi. Biroq bu xonlar Ulug`bekning ishonchini oqlamaydilar. Shundan
so’ng Ulug`bek otasining rizosi bilan 1425-yilning erta bahorida Mo’ng`uliston
ustiga yurish boshlaydi. Issiqko’l yaqinida, sodir bo’lgan to’qnashuvda Ulug`bek
mo’ng`ullar ustidan g`alaba qozonadi va katta o’lja bilan Samarqandga qaytadi.
O’ljalar orasida ikki bo’lak nefrit toshi ham bor edi. Keyinchalik bu nefritdan Amir
Temur maqbarasi uchun qabr toshi yasattiriladi. Mo’ng`uliston urushi Ulug`bek olib
borgan jiddiy urushlarning birinchisi va so’nggisi edi. Bu qirq yillik podsholik
davrida Ulug`bek qozongan birinchi zafar edi. Bu zafarli yurishning nishoni tarzida
Jizzax yaqinida Ilono’tti darasi ichida hijriy 828(1428)-yilda Ulug`bek tomonidan
qoyatoshga yozdirilgan o’ziga xos "zafarnoma" hozirgi kungacha saqlangan.
Oradan ikki yil o’tgach Ulug`bek Dashti Qipchoqda o’z siyosiy mavqeini
mustahkamlab olgan Baroq O’g`longa qarshi yurishga majbur bo’ladi. Ulug`bek
yordami bilan o’zbeklar ulusida taxtdor bo’lib olgan Baroq O’g`lon uning
muruvatini unutib, endilikda Sirdaryo bo’yidagi O’tror, Sabron va Sig`noq singari
shaharlarga da’vogar bo’lib chiqadi. Unga qarshi yurishda Ulug`bekning omadi
kelmaydi. Baroq O’g`lon Sig`noq yaqinida tunda Ulug`bek qo’shinini chor- atrofdan
bosib, unga qattiq zarba beradi. Baroq O’g`lonning lashkari uni Samarqand
ostonalarigacha ta’qib qilib boradi. Bu mag`lubiyatdan keyin Ulug`bek el-yurt va
otasi oldida yuzi shuvut bo’lib, Samarqand taxtidan va Movarounnahr
hukmdorligidan ajralishiga sal qoladi. Sig`noq mag`lubiyatidaft o’ziga kerakli
saboqni chiqargan Ulug`bek, garchi umrining oxirigacha o’zga viloyatlarga harbiy
yurish uyushtirishga jur’at qilmagan bo’lsa-da, XV asrning 30-40-yillari otasi
Shohruh bilan Dashti Qipchoqning sharqiy qismida istiqomat qiluvchi aholini o’ziga
27
bo’ysundirgan Abulxayrxonga (1428-1468) qarshi kurashishiga to’g`ri keladi.
Ko’chmanchilar har yili ayniqsa qish faslida Movarounnahrning ichkarisiga bostirib
kirar va o’troq aholini g`orat qilib qaytardilar. Masalan, Abulxayrxon yetakchiligida
ko’chmanchilar 1431- va 1435-yillari Xorazmgacha bostirib kirib, uning g`arbiy
qismini Urganch bilan qo’shib zabt etadilar. Biroq Dashti Qipchoq ko’chmanchilari
va Abulxayrxon bilan kurashish Ulug`bek bilan Shohruh uchtin yengil ko’chmaydi.
Ulug`bek va Abdullatif Movarounnahrni idora etishda, ayniqsa uning tashqi
siyosatida Ulug`bek ayrim hollardagina mustaqil harakat qilgan bo’lsa-da, immo
aslida u Shohruhning Movarounnahrdagi intizomli va toatkor noibi bo’lib qoladi.
Tashqi va ichki siyosatga aloqador lar qanday masalani u otasi bilan maslahatlashib
va kelishib, ming rozi-rizoligi bilafr hal etishga harakat qiladi. Vaqt-vaqti )ilan u
Qirotga borib unga hisob berib, Movarounnahr xirojining bir qismini uning
xazinasiga jo’natib turishga, Shohruhning iarbiy yurishlari vaqtida unga ma’lum
miqdorda askar, ot-ulov, oziq-ovqat va qurol-aslaha yuborishga majbur edi.
Shohruh 1447-yil 12-mart kuni nevarasi Sulton Muhammad jyonini bostirish
vaqtida Ray viloyatida olamdan o’tadi. Shohruh vafot etishi bilanoq Xuroson va
Movarounnahrda temuriy shahzodalar o’rtasida toj-taxt uchun kurash yana avjga
minib, lamlakatni beqarorlik chulg`ab oladi. Odatga ko’ra taxtga Shohruhning
to’ng`ich o’g`li Ulug`bek o’tirishi kerak edi. Ammo Boysunqurning o’g`illari
Alouddavla bilan Abulqosim Bobur Ulug`bekka qarshi harakat boshlaydilar.
O’zboshimcha Shahzodalarga qarshi Ulug`bek qo’shin bilan chiqishga va ular bilan
muzokaralar olib borib kelishishga majbur bo’ladi. Chunki 1447-yilning bahorida
Alouddavla Ulug`bekning katta o’g`li Abdullatifning qo’shinini tor-mor keltirib, uni
asrga olgan va Qirotdagi Ixtiyoriddin qal’asiga qamab qo’ygan edi. O’g`lining
qurbon qilinishini istamagan Ulug`bek Alouddavlar bilan sulh tuzadi. Bitimga ko’ra
Abdullatif ozod qilinib, Ulug`bek esa Qirot va Xurosonga bo’lgan da’vosidan voz
kechadi.
Biroq ko’p vaqt o’tmay Abdullatif bilan Alouddavla munosabatlari yana
Iceskinlashib ketadi. 1448-yilning bahorida Ulug`bek va Abdullatifning 90 ming
kishilik birlashgan qo’shini Qirotga yurish qiladi. Tarnob yaqinida bo’lgan jangda
Alouddavla qo’shini tor-mor keltirilib, Qirot qo’lga kiritiladi. Bu g`alabadan so’ng
28
Abdullatif, garchi bobosi Shohruhning Qirotdagi taxtiga o’tirishga muyassar bo’lsa-
da, ammo unda otasiga nisbatan adovat paydo bo’ladi. Chunki g`alaba to’g`risida
tevarak-atrofga yuborilgan fathnomalarda Abdullatifning nomi inisi Abdulazizdan
keyin tilga olinadi. Uning Ixtiyoriddin qal’asidagi xazinasi Ulug`bek tomonidan olib
qo’yilib, ma’lum darajada adolatsizlik va mehribonsizlikka yo’l qo’yilgan edi. Bu,
shubhasiz, o’ta shuhratparast hamda mol-dunyoga o’ch Abdullatif uchun yetarli
bahona bo’ladi. U otasining dushmanlari bilan yashirin tarzda til biriktirib, zimdan
Ulug`bekka qarshi harakat boshlaydi. Awalambor Abdullatif Qirotda bor-yo’g`i o’n
besh kun hokimlik qiladi. Abulqosim Bobur qo’shinining shaharga yaqinlashib
kelayotganidan xabar topib, poytaxtni jangsiz bo’shatib, Movarounnahr tomon
qochadi. Ulug`bek farmoni bilan Balxga noib qilib tayinlangach, viloyatda
"tamg`a"m bekor qilib, savdo-garlarni o’z tarafiga og`dirib oladi. Otasidan norozi
bo’lgan amir-larni atrofiga to’playdi. Qatto Abulqosim Bobur bilan bog`-lanib, uni
birlashib Ulug`bekka qarshi kurashga undaydi. Shun-day qilib Abdullatif o’z otasiga
qarshi ochiqdan-ochiq dush-manlik yo’liga o’tadi.
Ulug`bek fojiasi Davlatning yaxlitligini saqlab qolmoq uchun Ulug`bekda o’zining
isyonkor va makkor o’g`liga qarshi yurish qilishdan boshqa iloj qolmaydi. Ammo
ayni zamonda mamlakatda siyosiy vaziyat keskinlashib, Ulug`bekning ahvolini
yanada mushkullashtiradi.
Qirotdan Samarqandga qaytar ekan Ulug`bek old tomondan Dashti Qipchoq
ko’chmanchilarining hujumiga duchor bo’ladi. Abulxayrxon boshchiligidagi
ko’chmanchilar
o’shanda
Tashkent, Shohruhiya,
Samarqand
va Buxoro
tevaragidagi qishloqlarni talab, podshoh va yirik mansabdorlarning shahar atrofidagi
chorbog`lari va ko’sliklarini vayron qiladilar. Ikki tarafdan kelgan dushmanlar bilan
bo’lgan to’qnashuvlar oqibatida Ulug`bek qo’shini qattiq shikast topib, u ancha-
muncha zaiflashib qoladi. Shu vaqtda Samarqandda vaqtinchalik noib qilib
qoldirilgan Ulug`bekning kichik o’g`li Abdulazizga qarshi Samarqand amirlarining
noroziligi kuchayib, Ulug`bek uni bartaraf qilishga majbur bo’ladi. Otasining qiyin
ahvolda qolganini kuzatib turgan Abdullatif qulay mrsatdan foydalanib, bosh
ko’taradi va Amudaryodan kechib o’tib, Termiz, Kesh va Xuzorni osongina zabt
etadi. So’ngra Samarqandga qarab yo’l oladi. 1449-yil oktabrida Damashq qishlog`i
29
yaqinida qattiq jang bo’ladi va bu jangda Ulug`bek yengiladi. Samarqand amiri
Mironshoh Qavchin shahar darvozalarini berkittirib Ulug`bekni ichkariga kirishga
qo’ymaydi. U Shohruhiyaga ham kirolmaydi va Abdullatifga taslim bo’lishga
majbur bo’ladi. Shahar qozisi Shamsuddin Muhammad Miskinning qarshiligiga
qaramasdan, Abdullatif jaholatparast ulamolarning yashirin fatvosini chiqartirib,
otasining o’ldirilishini uyushtiradi. Zamonasining mashhur olimi va hukmdori Mirzo
Ulug`bek 1449-yil 27-oktabrda 55 yoshida Samarqand yaqinida fojiali suratda
shahid bo’ldi.Shunday qilib, Ulug`bek Movarounnahrni qirq yil idora qildi. Bu
davrda mamlakatning siyosiy hayotida keskin kurash davorn etganligiga qaramay
bobosi Amir Temurdan farqli o’laroq, u shiddatli harbiy yurishlar uyushtirib,
qo’shni mamlakatlarni fath etishga intilmadi. Aksincha, u o’z davlatini
mustahkamlashga, mamlakat birtigini saqlab qolishga va madaniy hayotni
ko’tarishga, rivojlantirishga harakat qildi, bu yo’lda o’zi bosh bo’ldi.Хilosa qilib
aytganda Mirzo Ulug`bek hokimiyatni boshqarishda omadi kelmaydi.
Xulosa
Men bu kurs ishini yozish davomida shunga amin bo’ldimki bobolarimiz qoldirib
ketgan buyuk merosni har vaqt, har qachon o’rganishimiz zarur va bu merosni oldin
qanday bo’lsa shu holicha kelajak avlodga yetkazishimiz zarur deb xisoblayman va
biz yoshlar Mirzo Ulug`bekdek inson bo’lishga mustaqil O’zbekistonimiz
taraqqiyotiga hissa qo’shishga, Vatanimiz taraqqiyotining rivojlanishiga jahon
hamjamiyatida o’z o’rniga egan bo’lishda har doim tayyor bo’lishimiz kerak deb
hisoblaymiz.
Mirzo Ulug`bek ilmiy kuzatishlar olib borish va madrasada falakkiyot
ilmidan va’z aytish bilan birga madaniy-maishiy ishlarga ham jiddiy e’tibor bergan.
O’nlab madrasa, xonaqoh, masjid, karvonsaroylar qurdirgan. Oldinroq boshlangan
Bibixonim masjidi, Go’ri amir maqbarasi, Shohi zinda ansamblining qurilishini
nihoyasiga yetkazgan. Ulug`bek haqida yuzlab asarlar mavjudki, ularda u
donishmand faylasuf, adolatli sulton, ijodkor ustoz sifatida madh etiladi. Alisher
Navoiyning «Farhod va Shirin» dostonida «Ulug`bek madhiyasi» degan maxsus bob
mavjud.
30
Foydalanilgan adabiyotlar
1. Karimov Islom. O’zbekiston XXI asr bo’sag`asida, xafvsizlikka tahdid,
barqarorlik shartlari va taraqqiyot kafolatlari. -Т. «O’zbekiston», 1997
2. I.Karimov. ―Barkamol avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori‖. T.
―Sharq‖, 1997.
3. I.Karimov. Tarixiy xotirasiz kelajak yo’q. T. ―Sharq‖. 1998
4. I.A.Karimov. O’zbekiston buyuk kelajak sari. T.‖Ozbekiston‖ 1998
5. Karimov I.A. ―Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch‖, Toshkent
―Ma’naviyat‖ 2008.
6. O’zbekiston Respublikasining ―Ta’lim to’g`risida‖gi Qonuni. Barkamol
avlod – O’zbekiston taraqqiyotining poydevori. T. ―Sharq‖, 1997.
7. B.Ahmedov. Amir Тemur. Тarixiy roman. Т., 1995
8. Sharafuddin Ali Yazdiy. Zafarnoma. Т., 1997
9. B.Ahmedov. Ulug`bek (Esse). Т., 1989
10. A.Muhammadjonov. Тemur va temuriylar saltanati. Тarixiy ocherk. Т., 1996
11. B.Shalotonin. Gorod na beregu Zarafshana. «Kizilkum», 1999
12. F.Qosimov. Тemuriylar davrida Buxoro. Buxoro, 1996
13. Mirzo Ulug`bek. Тo’rt ulus tarixi. Т., «Cho’lpon» nashriyoti, 1993
14. T. S. Saidqulov ―O’rta Osiyo tarixining tarixshunosligidan lavhalar‖, Toshkent
―O’qituvchi‖ nashriyoti 1993.
15. Axmedov B. Uzbekiston tarixi manbalari. (Kadimgi zamon va urta asrlar)
T. «Ukituvchi» 2001 y.
16. Nizomiddin Shomiy. «Zafarnoma» T. 1996 y.
17. Barkamol avlod orzusi. T. Risqiyev tahriri ostida. T. ―Sharq‖, 1997,
18. .Usmonov, M.Sodiqov, S.Burxonova.‖O’zbekiston tarixi‖ T:2006 yil.
31
19. Asqarov A.A O’zbekiston tarixi.- T., ”O’qituvchi”,1994-yil.
20. Azamat Ziyo. O’zbek davlatchlik tarixi. T.: “Sharq”. 2000-yil.
21. Abulg‘ozi. SHajarai Turk. -T., Cho‘lpon, 1990-yil.
22. Boynazorov F Qadimgi dunyo tarixi.- T., “Iqtisod-Moliya”, 2006-yil.
23. Boynazorov F Qadimgi davr tarixi.- Jizzax., “Sangzor”, 2002-yil .
24. Бичурин. Н. Я. Собрание сведений о народах обитавших в
Средней Азии и древние времена. T. II. М-Л, 1950.
25. Eshov B O’zbekiston davlatchiligi va boshqaruv tarixi.-T.,
“O’zbekiston Milliy Universitet”, 2012-yil.
26. Eshov B. O‘zbekistonda davlat va mahalliy boshqaruv tarixi.- T.,
“Yangi asr avlodi”, 2012-yil.
27. Eshov B. O’zbekiston tarixi.- T., “Yangi asr avlodi”, 2014-yil.