MOLIYA TIZIMI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

30,8 KB


MOLIYA TIZIMI
3.1. Moliya tizimining sohalari va bo'g'inlari
Amaliy  ish  jarayonida  turli  pul  fondlaridan  shakllanadigan  va  foydalaniladigan
moliyaviy  munosabatlarning  turli  sohalari  majmuiga  moliya  tizimi  deyiladi.  Unga
boshqacha ta'rif berish ham mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish,
taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga  moliya tizimi deyiladi.
«Moliya tizimi» tushunchasi keng ma'nodagi «moliya» tushunchasining taraqqiyoti natijasidir.
Mamlakatda bozor  islohotlarining amalga oshirilishi va mohiyatiga ko'ra butunlay yangi
bo'lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari
va bo'g'inlariga nisbatan ob'ektiv ravishda yangicha yondashuvni taqazo etdi. Unga muvofiq
ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo'linadi9:
• davlat moliyasi va mahalliy moliya;
• xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi.
O'z navbatida,  moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlami
shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog'liq ravishda bir necha bo'g'inlardan
tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo'g'inlardan iborat
bo'lishi mumkin:
• Davlat byudjeti;
• maqsadli nobyudjet fondlari;
• davlat krediti.
Shuningdek, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi quyidagi bo'g'inlardan iborat:
• tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi;
• moliyaviy vositachilar moliyasi;
• notijorat tashkilotlari moliyasi.
Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko'rinishda quyidagicha ifodalash mumkin:
Logotip
MOLIYA TIZIMI 3.1. Moliya tizimining sohalari va bo'g'inlari Amaliy ish jarayonida turli pul fondlaridan shakllanadigan va foydalaniladigan moliyaviy munosabatlarning turli sohalari majmuiga moliya tizimi deyiladi. Unga boshqacha ta'rif berish ham mumkin: davlat va korxonalarning pul fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish borasidagi shakl va metodlar tizimiga moliya tizimi deyiladi. «Moliya tizimi» tushunchasi keng ma'nodagi «moliya» tushunchasining taraqqiyoti natijasidir. Mamlakatda bozor islohotlarining amalga oshirilishi va mohiyatiga ko'ra butunlay yangi bo'lgan iqtisodiy va moliyaviy siyosatning hayotga tatbiq etilishi moliya tizimining sohalari va bo'g'inlariga nisbatan ob'ektiv ravishda yangicha yondashuvni taqazo etdi. Unga muvofiq ravishda, dastlab, moliya tizimi quyidagi ikki sohaga bo'linadi9: • davlat moliyasi va mahalliy moliya; • xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi. O'z navbatida, moliya tizimining har bir sohasi pul fondlari va daromadlami shakllantirishning aniq shakllari va metodlariga bog'liq ravishda bir necha bo'g'inlardan tashkil topadi. Masalan, davlat moliyasi va mahalliy moliya quyidagi bo'g'inlardan iborat bo'lishi mumkin: • Davlat byudjeti; • maqsadli nobyudjet fondlari; • davlat krediti. Shuningdek, xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi quyidagi bo'g'inlardan iborat: • tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi; • moliyaviy vositachilar moliyasi; • notijorat tashkilotlari moliyasi. Yuqorida keltirilganlarni chizmali ko'rinishda quyidagicha ifodalash mumkin:
Moliya tizimi
Xo'jalik 
yurituvchi 
Davlat moliyasi
va mahalliy 
Tijorat 
korxonalari va 
Davlat
byudjet
Moliyaviy 
vositachilar 
Davlat 
maqsadli 
Notijorat 
tashkilotlar 
Davla
t 
3.1.1.-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo’g’inlari 
Moliya tizimining alohida sohalar  va bo'g'inlarga bo'linishi  YalMni shakllantirish,
taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromad-larni shakllantirish va utardan foydalanishda
iqtisodiy munosabatlar  sub'ektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan
belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo'g'iniga pul fondlari va daromadlarini
shakllantirish va ulardan foydalanishning  o'ziga  xos  shakllari  va  metodlari  tegishlidir.
Masalan,  korxonalar  moliyasi  moddiy  ishlab  chiqarishga,  YalMni  yaratishga,  uni
korxonalar o'rtasida taqsimlashga va YalM bir qismining byudjet va byudjetdan tashqari
jamg'arma fondlariga qayta taqsimlashga  xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar
davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va
aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta taqsim-lanadi.
Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida
Davlat byudjeti o'z ichiga quyidagilarni oladi:
• respublika byudjeti;
• Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. O'z navbatida, 
Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti
Qoraqalpog'iston Respublikasining respublika byudjeti hamda Qoraqalpog'iston
Respublikasiga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. Viloyatning
byudjeti esa viloyat byudjetini va viloyatga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar
byudjetlarini o'z ichiga oladi.  Shuningdek, tumanlarga bo'linadigan  shaharning byudjeti
shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi  tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat,
tumanga bo'ysunadigan shaharlari bo'lgan tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman
Logotip
Moliya tizimi Xo'jalik yurituvchi Davlat moliyasi va mahalliy Tijorat korxonalari va Davlat byudjet Moliyaviy vositachilar Davlat maqsadli Notijorat tashkilotlar Davla t 3.1.1.-chizma. Moliya tizimining sohalari va bo’g’inlari Moliya tizimining alohida sohalar va bo'g'inlarga bo'linishi YalMni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlashda, daromad-larni shakllantirish va utardan foydalanishda iqtisodiy munosabatlar sub'ektlarining bir-birlaridan farqli ravishda ishtirok etishi bilan belgilanadi. Moliya tizimining har bir sohasi va bo'g'iniga pul fondlari va daromadlarini shakllantirish va ulardan foydalanishning o'ziga xos shakllari va metodlari tegishlidir. Masalan, korxonalar moliyasi moddiy ishlab chiqarishga, YalMni yaratishga, uni korxonalar o'rtasida taqsimlashga va YalM bir qismining byudjet va byudjetdan tashqari jamg'arma fondlariga qayta taqsimlashga xizmat qiladi. Davlat byudjeti orqali resurslar davlatning markazlashtirilgan fondiga jalb qilinadi va ular iqtisodiy mintaqalar, tarmoqlar va aholining ijtimoiy guruhlari o'rtasida qayta taqsim-lanadi. Moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida Davlat byudjeti o'z ichiga quyidagilarni oladi: • respublika byudjeti; • Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti va mahalliy byudjetlar. O'z navbatida, Qoraqalpog'iston Respublikasi byudjeti Qoraqalpog'iston Respublikasining respublika byudjeti hamda Qoraqalpog'iston Respublikasiga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlaridan tarkib topadi. Viloyatning byudjeti esa viloyat byudjetini va viloyatga bo'ysunuvchi tumanlar va shaharlar byudjetlarini o'z ichiga oladi. Shuningdek, tumanlarga bo'linadigan shaharning byudjeti shahar byudjeti va shahar tarkibiga kiruvchi tumanlar byudjetlaridan iborat. Va nihoyat, tumanga bo'ysunadigan shaharlari bo'lgan tumanning byudjeti tuman byudjetidan va tuman
bo'ysunuvidagi shaharlar byudjetidan tashkil topadi.
Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi
kerak:
• daromadlar  asosini  mustahkamlash  zaminida  byudjet  defitsitining  darajasini
kamaytirish;
• mamlakat  taraqqiyotining  ustuvor  yo'nalishlari  bo'yicha  byudjet  xarajatlarini
restrukturizatsiya qilish;
• byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillash-tirish;
• byudjet assignovaniyalaridan samarali foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish.
Davlat  maqsadli  fondlari  (nobyudjet  fondlar  yoki  byudjetdan  tashqari  fondlar)
oldindan belgUangan ma'lum muddatlarda tuzilishi  yoki doimiy ravishda mavjud bo'lishi
mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul qilinishi yoki qabul
qilinmasligidan  qat'i  nazar  mablag'lar  maqsadli  manbaining  zarurligi  bilan  belgilanadi.
Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta'minot, tekin  sog'liqni saqlash, ishsizlikni kamaytirish va
boshqa xuddi shunday  bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu
fondlar mablag'larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat  tomonidan o'ziga xos
bo'lgan shakllar va metodlar yordamida  amalga oshiriladi. Shuning uchun ham ularni
moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida
ajratilishi maqsadga muvofiqdir.
Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat maqsadli
fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin:
• ijtimoiy yo'nalishga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki
byudjetdan tashqari fondlar);
• tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet
fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar).
Ayrim  hollarda  hududiy  yo'naltirilgan  (mo'ljallangan)  davlat  maqsadli  fondlari
(byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi mumkin.
Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining
alohida bo'g'ini sifatida quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin:
• Respublika yo'l fondi;
• O'zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo'llab-
quwatlash davlat qo'mitasining maxsus hisob varag'i;
Logotip
bo'ysunuvidagi shaharlar byudjetidan tashkil topadi. Hozirgi sharoitda Davlat byudjeti o'z oldida turgan quyidagi muammolarni hal etishi kerak: • daromadlar asosini mustahkamlash zaminida byudjet defitsitining darajasini kamaytirish; • mamlakat taraqqiyotining ustuvor yo'nalishlari bo'yicha byudjet xarajatlarini restrukturizatsiya qilish; • byudjet yordamida tartibga solish mexanizmini takomillash-tirish; • byudjet assignovaniyalaridan samarali foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish. Davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar) oldindan belgUangan ma'lum muddatlarda tuzilishi yoki doimiy ravishda mavjud bo'lishi mumkin. Bu fondlarning vujudga kelishi Davlat byudjetining qabul qilinishi yoki qabul qilinmasligidan qat'i nazar mablag'lar maqsadli manbaining zarurligi bilan belgilanadi. Birinchi navbatda, bu ijtimoiy ta'minot, tekin sog'liqni saqlash, ishsizlikni kamaytirish va boshqa xuddi shunday bir qancha muhim ijtimoiy ehtiyojlarni qondirishga tegishlidir. Bu fondlar mablag'larini shakllantirish va ulardan foydalanish davlat tomonidan o'ziga xos bo'lgan shakllar va metodlar yordamida amalga oshiriladi. Shuning uchun ham ularni moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida ajratilishi maqsadga muvofiqdir. Mablag'lardan foydalanishning maqsadli yo'naltirilganligi belgisi bo'yicha davlat maqsadli fondlarini quyidagi ikki guruhga birlashtirish mumkin: • ijtimoiy yo'nalishga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar); • tarmoqlararo va tarmoq xarakteriga ega bo'lgan davlat maqsadli fondlari (nobyudjet fondlar yoki byudjetdan tashqari fondlar). Ayrim hollarda hududiy yo'naltirilgan (mo'ljallangan) davlat maqsadli fondlari (byudjetdan tashqari fondlar) tashkil qilinishi mumkin. Davlat maqsadli fondlari moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining alohida bo'g'ini sifatida quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: • Respublika yo'l fondi; • O'zbekiston Respublikasi Davlat mulkini boshqarish va tadbirkorlikni qo'llab- quwatlash davlat qo'mitasining maxsus hisob varag'i;
• Ish bilan ta'minlashga ko'maklashuvchi davlat fondi;
• O'zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi.
Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag'lar  to'planganligi sharoitida
davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag'lardan samarasiz foydalanishga va turli-
tuman su'istemol holatlari sodir bo'lishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun ham davlat
moliyaviy  resurslaridan  foydalanish  ustidan  nazoratni  kuchaytirish  maqsadida  ularni
Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda jamlangan
fondlarning maqsadli yo'nalishi o'zgartirilmasdan saqlanib qolishini ta'minlash lozim.
Davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining o'ziga
xos bo'g'ini  hisoblanadi. Lining o'ziga  xosligi  davlatning markazlashtirilgan fondlariga
mablag'larni jalb  qilish bo'yicha moliya-kredit munosabatlariga doir alohida shakllari bilan
belgilanadi.  Davlat  krediti  davlat,  yuridik  va  jismoniyshaxslar
 o'rtasidagi  pul
munosabatlarining  o'ziga  xos  alohida  shaklidan  iboratdir.  Bunda  davlat,  asosan,
mablag'larni  qarzga  oluvchi  va  shuningdek,  kreditor  va  garant  (kafil)  sifatida  ham
maydonga chiqadi.
Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag'larni qarz oluvchi  sifatida davlat faoliyati
ustunlik qiladi.-Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya'ni davlat yuridik va jismoniy
shaxslarga  ssudalar  taqdim  qilganda  yoki  kafil  bo'lganda,  ancha  tor  bo'ladi.  Shunga
qaramasdan,  bozor  iqtisodiyoti  sharoitida  byudjetdan  moliyalash-tirish  ham
qaytariluvchanlik va to'lovchanlik (haq asosida) sharti  bilan amalga oshirilsa, keng rivoj
topishi mumkin.
Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi davlat xarajatlari  davlat o'z daromadlari
bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan  yuqori sur'atlarda o'sishi bilan bog'liq. Bu
narsa byudjet defitsiti  sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlari qoplanishini ta'minlaydi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning  bir—biri bilan o'zaro
bog'liq holda amalga oshirilishi moliya  tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya»
bo'g'ini to'g'risidagi an'anaviy tasawurlarni kengaytirishi va zamonaviy talablarga muvofiq
ravishda Markaziy bank tizimini ham uning tarkibiga qo'shishni taqazo etadi.
Xo'jalik  yurituvchi  sub'ektlar  moliyasi  moliya  tizimining  mustaqil  sohasidir.  Uni
boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham
atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi
va ular, oxir-oqibatda davlat tomonidan o'rnatilgan  qoidalarga muvofiq ravishda qayta
Logotip
• Ish bilan ta'minlashga ko'maklashuvchi davlat fondi; • O'zbekiston Respublikasi byudjetdan tashqari Pensiya fondi. Davlat maqsadli fondlarida katta miqdordagi mablag'lar to'planganligi sharoitida davlat moliyaviy nazoratining susayishi bu mablag'lardan samarasiz foydalanishga va turli- tuman su'istemol holatlari sodir bo'lishiga olib kelishi mumkin. Shuning uchun ham davlat moliyaviy resurslaridan foydalanish ustidan nazoratni kuchaytirish maqsadida ularni Davlat byudjetiga jamlash (konsolidatsiya qilish) maqsadga muvofiqdir. Bunda jamlangan fondlarning maqsadli yo'nalishi o'zgartirilmasdan saqlanib qolishini ta'minlash lozim. Davlat krediti moliya tizimi «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» sohasining o'ziga xos bo'g'ini hisoblanadi. Lining o'ziga xosligi davlatning markazlashtirilgan fondlariga mablag'larni jalb qilish bo'yicha moliya-kredit munosabatlariga doir alohida shakllari bilan belgilanadi. Davlat krediti davlat, yuridik va jismoniyshaxslar o'rtasidagi pul munosabatlarining o'ziga xos alohida shaklidan iboratdir. Bunda davlat, asosan, mablag'larni qarzga oluvchi va shuningdek, kreditor va garant (kafil) sifatida ham maydonga chiqadi. Davlat kreditida miqdoriy jihatdan mablag'larni qarz oluvchi sifatida davlat faoliyati ustunlik qiladi.-Davlatning kreditor sifatidagi operatsiyalari, ya'ni davlat yuridik va jismoniy shaxslarga ssudalar taqdim qilganda yoki kafil bo'lganda, ancha tor bo'ladi. Shunga qaramasdan, bozor iqtisodiyoti sharoitida byudjetdan moliyalash-tirish ham qaytariluvchanlik va to'lovchanlik (haq asosida) sharti bilan amalga oshirilsa, keng rivoj topishi mumkin. Hozirgi sharoitda davlat kreditining zarurligi davlat xarajatlari davlat o'z daromadlari bazasini kengaytirish imkoniyatlariga nisbatan yuqori sur'atlarda o'sishi bilan bog'liq. Bu narsa byudjet defitsiti sharoitida rejalashtirilgan byudjet xarajatlari qoplanishini ta'minlaydi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida pul-kredit va moliyaviy siyosatlarning bir—biri bilan o'zaro bog'liq holda amalga oshirilishi moliya tizimining «Davlat moliyasi va mahalliy moliya» bo'g'ini to'g'risidagi an'anaviy tasawurlarni kengaytirishi va zamonaviy talablarga muvofiq ravishda Markaziy bank tizimini ham uning tarkibiga qo'shishni taqazo etadi. Xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasi moliya tizimining mustaqil sohasidir. Uni boshqacha nomda mulkchilikning turli shaklidagi korxona va tashkilotlar moliyasi deb ham atash mumkin. Moliya tizimining ana shu sohasida daromadlarning asosiy qismi shakllanadi va ular, oxir-oqibatda davlat tomonidan o'rnatilgan qoidalarga muvofiq ravishda qayta
taqsimlanib,  barcha  darajadagi  byudjetlar  va  nobyudjet  fondlarining  daromadlarini
shakllantiradi.  Bir vaqtning o'zida moliyaviy mablag'larning katta qismi to'g'ridan-to'g'ri
byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida korxonalarning
joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo'naltirilishi mumkin.
Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va tashkilotlari
moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi bo'g'inlardan
tashkil  topadi.  Bu  guruhga  kiruvchi  xo'jalik  yurituvchi  sub'ektlarning  moliyaviy
munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlarva xarajatlarni shakllantirish,
mulkka egalik qilish, o'z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish shakllariga bog'liq
ravishda o'ziga xos bo'lgan xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o'zida, tijorat korxonalari va
tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib,  aynan shu yerda moliyaviy resurslarning
asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy holati ana shu korxonalar
moliyasidagi ahvol bilan belgilanadi.
Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o'zlarining faoliyatlarini tijoriy hisob asosida
amalga oshiradilar. Unga muvofiq  ravishda ularning xarajatlari o'z daromadlari hisobidan
qoplanishi. kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning asosiy manbai
foyda hisoblanadi.
Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega,  mahsulotni sotishdan
olingan tushumni ularning o'zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o'zlarining ixtiyoriga ko'ra
foydadan foyda-lanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy
bozorning resurslaridan — bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va
moliyaviy  bozorning  boshqa  instrumentlaridan  foydalangan  holda  investitsiyalashtirish
uchun zarur bo'lgan mablag'larni qidirib topadilar.
Korxonalar davlatning har-xil aralashuvidan ozod qilingan, shu bilan birgalikda, ishning
iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas'uliyati ham keskin oshirilgan.
Bir vaqtning o'zida mamlakatning xo'jalik tizimi murakkab  tuzilmadan iborat boiib,
aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat
Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an'analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga
muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining ko'lami bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir
necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko'rsatkichlarning)  tahlili,  yaxlit olinganda,  bu
sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o'xshash tavsifnomalarga
(ko'rsatkichlarga) quyida-gilami kiritish mumkin:
Logotip
taqsimlanib, barcha darajadagi byudjetlar va nobyudjet fondlarining daromadlarini shakllantiradi. Bir vaqtning o'zida moliyaviy mablag'larning katta qismi to'g'ridan-to'g'ri byudjetdan moliyalashtirish, byudjet ssudalari va davlat kafolatlari shaklida korxonalarning joriy va investitsion faoliyatlarini moliyalashtirishga yo'naltirilishi mumkin. Yuqorida qayd etilganidek, moliya tizimining bu sohasi tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi, moliyaviy vositachilar moliyasi va notijorat tashkilotlar moliyasi kabi bo'g'inlardan tashkil topadi. Bu guruhga kiruvchi xo'jalik yurituvchi sub'ektlarning moliyaviy munosabatlari tadbirkorlik faoliyatini tashkil etish, daromadlarva xarajatlarni shakllantirish, mulkka egalik qilish, o'z zimmalariga olgan majburiyatlarini bajarish shakllariga bog'liq ravishda o'ziga xos bo'lgan xususiyatlarga egadir. Bir vaqtning o'zida, tijorat korxonalari va tashkilotlari moliyasi muhim ahamiyat kasb etib, aynan shu yerda moliyaviy resurslarning asosiy qismi shakllantiriladi. Mamlakatning umumiy moliyaviy holati ana shu korxonalar moliyasidagi ahvol bilan belgilanadi. Bozor munosabatlari sharoitida korxonalar o'zlarining faoliyatlarini tijoriy hisob asosida amalga oshiradilar. Unga muvofiq ravishda ularning xarajatlari o'z daromadlari hisobidan qoplanishi. kerak. Mehnat jamoalari ishlab chiqarish va ijtimoiy rivojlanishning asosiy manbai foyda hisoblanadi. Bu soha korxonalari real ravishda moliyaviy mustaqillikka ega, mahsulotni sotishdan olingan tushumni ularning o'zi mustaqil ravishda taqsimlaydi, o'zlarining ixtiyoriga ko'ra foydadan foyda-lanadilar, ishlab chiqarish va ijtimoiy fondlarni shakllantiradilar, moliyaviy bozorning resurslaridan — bank kreditlari, obligatsiyalar emissiyasi, depozit sertifikatlari va moliyaviy bozorning boshqa instrumentlaridan foydalangan holda investitsiyalashtirish uchun zarur bo'lgan mablag'larni qidirib topadilar. Korxonalar davlatning har-xil aralashuvidan ozod qilingan, shu bilan birgalikda, ishning iqtisodiy va moliyaviy natijalari uchun ularning mas'uliyati ham keskin oshirilgan. Bir vaqtning o'zida mamlakatning xo'jalik tizimi murakkab tuzilmadan iborat boiib, aralash iqtisodiyot sifatida faoliyat Turli mamlakatlar iqtisodiyotida tarixiy an'analar va iqtisodiy taraqqiyot bosqichlariga muvofiq ravishda notijorat sektor faoliyatining ko'lami bir-biridan farq qiladi. Biroq, bir necha miqdoriy tavsifnomalarning (ko'rsatkichlarning) tahlili, yaxlit olinganda, bu sektorning taraqqiy topayotganligidan dalolat beradi. Ana shunga o'xshash tavsifnomalarga (ko'rsatkichlarga) quyida-gilami kiritish mumkin:
• notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4ta notijorat
tashkiloti to'g'ri keladi. Finlyandiya shu ma'noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000
kishiga 21tadan to'g'ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko'rsatkichning darajasi
Rossiyada 3,3ga tengdir;
• notijorat tashkilotlari ta'tninlaydigan aholining bandlilik  darajasi.  Bu tashkilotlar,
ma'lum ma'noda, muhim ish beruvchilar  bo'lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda
ishchi kuchining o'rtacha 3,4 foizi ishlaydi (Vengriyada — 1 foizdan boshlab, AQShda — 7
foiz). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko'rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol
ravishda qo'shimcha ish o'rinlari yaratilishiga o'zta'sirini ko'rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar
va xizmatlarni sotib oluvchilar bo'lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyati
yuksalishiga olib keladi;
• notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko'rsatkich Yalpi milliy mahsulotning
o'rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada — 1,2%, AQShda — 6,3%). Rossiyada bu raqam 2
foizga tengdir.
Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo'la borib, bu yerda
moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to'planmoqda va u zamonaviy bozor
munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda.
Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat:
• faoliyatning  foyda  olishga  emas,  balki  ma'lum  bir  missiyaga
 erishishga
yo'naltirilganligi;
• e'lon  qilingan  maqsadlarga  erishish  uchun  olingan  foydadan  vosita  sifatida
foydalanish;
• bozor xo'jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning  ijtimoiy samaradorligini
birgalikda qo'shib olib borish.
Notijorat  tashkilotlari  faoliyatining  moliyaviy  manbalarini  quyidagi  besh  asosiy
guruhga ajratish mumkin:
• byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar);
• tijorat faoliyati:
—tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum;
—aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog'ozlar va orao-natlar bo'yicha olinadigan
daromadlar;
—notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashkilotlarining yordami asosida tuzilgan
Logotip
• notijorat tashkilotlarining soni. Yevropa mamlakatlarida har 1000 kishiga 4ta notijorat tashkiloti to'g'ri keladi. Finlyandiya shu ma'noda rekordchi hisoblanib, bu yerda har 1000 kishiga 21tadan to'g'ri keluvchi notijorat tashkilotlari mavjud. Bu ko'rsatkichning darajasi Rossiyada 3,3ga tengdir; • notijorat tashkilotlari ta'tninlaydigan aholining bandlilik darajasi. Bu tashkilotlar, ma'lum ma'noda, muhim ish beruvchilar bo'lib hisoblanadi. Hozirgi paytda bu sektorda ishchi kuchining o'rtacha 3,4 foizi ishlaydi (Vengriyada — 1 foizdan boshlab, AQShda — 7 foiz). Notijorat tashkilotlarning faoliyat ko'rsatishi iqtisodiyotning boshqa sektorlarida faol ravishda qo'shimcha ish o'rinlari yaratilishiga o'zta'sirini ko'rsatadi. Bu tashkilotlar tovarlar va xizmatlarni sotib oluvchilar bo'lganligi uchun, oxir oqibatda, bu narsa tadbirkorlik faoliyati yuksalishiga olib keladi; • notijorat tashkilotlarining operativ xarajatlari. Bu ko'rsatkich Yalpi milliy mahsulotning o'rtacha 3,5 foizini tashkil etadi (Vengriyada — 1,2%, AQShda — 6,3%). Rossiyada bu raqam 2 foizga tengdir. Hozirgi sharoitda notijorat sektor katta iqtisodiy salohiyatga ega bo'la borib, bu yerda moliyaviy va inson resurslarining sezilarli qismi to'planmoqda va u zamonaviy bozor munosabatlari tizimida muhim ish beruvchiga aylanib bormoqda. Notijorat asosda xo'jalik yuritishning asosiy xususiyatlari quyidagilardan iborat: • faoliyatning foyda olishga emas, balki ma'lum bir missiyaga erishishga yo'naltirilganligi; • e'lon qilingan maqsadlarga erishish uchun olingan foydadan vosita sifatida foydalanish; • bozor xo'jaligining iqtisodiy samaradorligi va faoliyatning ijtimoiy samaradorligini birgalikda qo'shib olib borish. Notijorat tashkilotlari faoliyatining moliyaviy manbalarini quyidagi besh asosiy guruhga ajratish mumkin: • byudjet assignovaniyalari (byudjetdan ajratmalar); • tijorat faoliyati: —tovarlar, ishlar va xizmatlarni realizatsiya qilishdan olingan tushum; —aksiyalar, obligatsiyalar, boshqa qimmatli qog'ozlar va orao-natlar bo'yicha olinadigan daromadlar; —notijorat tashkilotning mulkidan, notijorat tashkilotlarining yordami asosida tuzilgan
xo'jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar;
—va boshqalar.
• tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning xayriyalari (homiylik yordamlari);
• ta'sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o'zida tushib turishi mumkin bo'lgan
tushilmalar;
• qonun  bilan  taqiqlanmagan  boshqa  tushilmalar  (masalan,  ko'ngillilarning  mehnat
sarflari,  resurslarni  jalb  qilish  bo'yicha  o'tkazilgan  tadbirlar  (lotereyalar,  auksionlar,
ko'ngilxo'shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan kelgan tushilmalar.
Turli  mamlakatlarda  notijorat  tashkilotlarini  moliyalashtirish  manbalarining  tarkibiy
tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko'pgina  rivojlangan mamlakatlarda xususiy xayriyalarning
miqdori 1 foizdan  (Yaponiyada) 20 foizgacha (AQShda) tebranadi va o'rtacha 11  foizni
tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog'i esa 26 foizdan  (Germaniya) 71 foizgacha
bo'lib, uning o'rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o'zlari tomonidan
ishlab topilgan  mablag'larning salmog'i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib,  uning
o'rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir.
Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va
mahalliy hokimiyat organlari bilan  hamkorligi har bir mamlakatning tegishJi qonunlari
yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo'llab-quwatlash to'g'ridan-to'g'ri
(bevosita) va egri (bilvosita) ko'rinishda bo'lishi mumkin.
Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ri bevosita qo'llab-quwatlashning uch asosiy
shakli mavjud:
• to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) byudjet investitsiyalari;
• hamkorlikda moliyalashtirish;
• davlat ijtimoiy buyurtmasi.
Notijorat sektorni egri (bilvosita)  moliyalashtirish shaklidan ham,  ya'ni notijorat
tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to'lovlari va boshqa shunga
o'xshash majburi-yatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydala-niladi.
Egri  (bilvosita)  moliyalashtirishning  asosiy  ko'rinishlari  quyidagilardan  iborat  bo'lishi
mumkin:
• nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish;
• soliqli imtiyozlashtirish.
Bu yerda, o'z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko'rinishlarda namoyon bo'ladi:
Logotip
xo'jalik jamiyatlarining faoliyatidan olinadigan daromadlar; —va boshqalar. • tijorat tuzilmalari va xususiy shaxslarning xayriyalari (homiylik yordamlari); • ta'sischilardan doimiy ravishda va bir vaqtning o'zida tushib turishi mumkin bo'lgan tushilmalar; • qonun bilan taqiqlanmagan boshqa tushilmalar (masalan, ko'ngillilarning mehnat sarflari, resurslarni jalb qilish bo'yicha o'tkazilgan tadbirlar (lotereyalar, auksionlar, ko'ngilxo'shlik, madaniy, sport va boshqa ommaviy tadbirlardan)dan kelgan tushilmalar. Turli mamlakatlarda notijorat tashkilotlarini moliyalashtirish manbalarining tarkibiy tuzilmasi turlichadir. Masalan, ko'pgina rivojlangan mamlakatlarda xususiy xayriyalarning miqdori 1 foizdan (Yaponiyada) 20 foizgacha (AQShda) tebranadi va o'rtacha 11 foizni tashkil etadi. Hukumat ajratmalarining salmog'i esa 26 foizdan (Germaniya) 71 foizgacha bo'lib, uning o'rtacha darajasi 48 foizga tengdir. Notijorat tashkilotlarining o'zlari tomonidan ishlab topilgan mablag'larning salmog'i 23 foizdan (Vengriya) 71 foizgacha tebranib, uning o'rtacha darajasi 41 foizdan iboratdir. Notijorat faoliyatni moliyaviy jihatdan tartibga solishning shakllari, ularning davlat va mahalliy hokimiyat organlari bilan hamkorligi har bir mamlakatning tegishJi qonunlari yordamida amalga oshiriladi. Ularni moliyaviy jihatdan qo'llab-quwatlash to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) va egri (bilvosita) ko'rinishda bo'lishi mumkin. Notijorat sektorni davlat tomonidan to'g'ri bevosita qo'llab-quwatlashning uch asosiy shakli mavjud: • to'g'ridan-to'g'ri (bevosita) byudjet investitsiyalari; • hamkorlikda moliyalashtirish; • davlat ijtimoiy buyurtmasi. Notijorat sektorni egri (bilvosita) moliyalashtirish shaklidan ham, ya'ni notijorat tashkilotlarini davlat va mahalliy hokimiyat organlari oldidagi to'lovlari va boshqa shunga o'xshash majburi-yatlaridan ozod qilish shaklidan ham amaliyotda tez-tez foydala-niladi. Egri (bilvosita) moliyalashtirishning asosiy ko'rinishlari quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: • nosoliqli imtiyozlarni taqdim etish; • soliqli imtiyozlashtirish. Bu yerda, o'z navbatida, nosoliqli imtiyozlar quyidagi ko'rinishlarda namoyon bo'ladi:
• notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga  olish, yer maydonlarini
ajratish;
• litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o'rnatish (belgilash);
• aloqa xizmatlari va maishiy xizmatlarni to'lashda imtiyozli tariflardan foydalanish;
• va boshqalar.
Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko'rinishlarda bo'lishi mumkin:
• hadya etuvchilar uchun imtiyozlar;
• homiylik qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar.
Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar ularning sarflanishi
tashkilotning maqsadlariga mos kelayotgan bo'lsa, xarajatlarning yo'nalishiga o'zgartirishlar
kiritish huquqiga ega emas.
3.2. Yetakchi xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi
Rivojlangan xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning
quyidagi bo'g'inlaridan iborat:
• Davlat byudjeti tizimi;
• davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa —
federatsiya a'zolarining krediti;
• maxsus nobyudjet fondlar;
• davlat korporatsiyalari moliyasi.
Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilmasi, eng awalo, davlat tuzilishiga bog'liq.
Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki bo'g'indan iborat:
• Davlat byudjeti;
• ko'p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti).
Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o'zlarining daromadlari va xarajatlari bilan Davlat
byudjeti tarkibiga kirmaydi.
Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo'g'indan tarkib topgan:
• Davlat byudjeti, yoki federal byudjet yoki markaziy hukumat byudjeti;
• federatsiya a'zolari byudjetlari (AQShda — shtatlar byudjeti, Kanadada — provinsiyalar
byudjeti, GFRda — yerlar byudjeti, Shveytsariyada — kantonlar byudjeti va h.k.);
• mahalliy byudjetlar.
Mahalliy byudjetlar o'z daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya a'zolarining
byudjetlariga va ular ham, o'z navbatida, davlat federal byudjeti tarkibiga kirmaydi.
Logotip
• notijorat tashkilotlarining faoliyati uchun binolarni ijaraga olish, yer maydonlarini ajratish; • litsenziyalashtirishning soddalashtirilgan tizimini o'rnatish (belgilash); • aloqa xizmatlari va maishiy xizmatlarni to'lashda imtiyozli tariflardan foydalanish; • va boshqalar. Shuningdek, soliqli imtiyozlashtirish quyidagi ko'rinishlarda bo'lishi mumkin: • hadya etuvchilar uchun imtiyozlar; • homiylik qiluvchi yuridik shaxslar uchun imtiyozlar. Davlat organlari notijorat tashkilotlarining faoliyatiga aralashish, agar ularning sarflanishi tashkilotning maqsadlariga mos kelayotgan bo'lsa, xarajatlarning yo'nalishiga o'zgartirishlar kiritish huquqiga ega emas. 3.2. Yetakchi xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi Rivojlangan xorijiy mamlakatlaming davlat moliya tizimi moliyaviy munosabatlarning quyidagi bo'g'inlaridan iborat: • Davlat byudjeti tizimi; • davlat krediti va mahalliy hokimiyat organlari kreditlari, federativ davlatlarda esa — federatsiya a'zolarining krediti; • maxsus nobyudjet fondlar; • davlat korporatsiyalari moliyasi. Bu davlatlarda byudjet tizimining tarkibiy tuzilmasi, eng awalo, davlat tuzilishiga bog'liq. Unitar (yagona) davlatlarda byudjet tizimi quyidagi ikki bo'g'indan iborat: • Davlat byudjeti; • ko'p sonli mahalliy byudjetlar (shaharlar, okruglar, qishloq okruglari byudjeti). Mahalliy byudjetlar unitar davlatlarda o'zlarining daromadlari va xarajatlari bilan Davlat byudjeti tarkibiga kirmaydi. Federativ davlatlarda byudjet tizimi uch bo'g'indan tarkib topgan: • Davlat byudjeti, yoki federal byudjet yoki markaziy hukumat byudjeti; • federatsiya a'zolari byudjetlari (AQShda — shtatlar byudjeti, Kanadada — provinsiyalar byudjeti, GFRda — yerlar byudjeti, Shveytsariyada — kantonlar byudjeti va h.k.); • mahalliy byudjetlar. Mahalliy byudjetlar o'z daromadlari va xarajatlari bilan federatsiya a'zolarining byudjetlariga va ular ham, o'z navbatida, davlat federal byudjeti tarkibiga kirmaydi.
Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo'g'inlaridan biri
Davlat byudjetidir. U davlat va o'z-o'zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari va
vazifalarini moliyaviy ta'minlashga mo'Ijallangan markazlashtirilgan pul mablag'lari
fondini shakllantirish va undan foydalanish shaklidan iboratdir.
Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib,  qonun
kuchiga egadir.  U  har  yili  mamlakatning  qonunchilik  hokimiyat  organi  —  parlament
tomonidan tasdiqlanadi.  Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va boshqalar
davrida)  hukumat  Davlat  byudjetining  mablag'lariga  tayanadi  va  ular  yordamida  o'sib
boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi.
Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashda 
asosiy instrumentdir. Moliya tizimining bu bo'g'ini orqali mamlakat MDining 40 foizgacha
bo'lgan qismi qayta taqsimlanadi.
Davlat  byudjetining  asosiy  daromadlari  soliqlardan  iborat  bo'lib,  ular  yordamida
byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha va ayrim davrlarda undan ham ко'proq
qismi shakllantiriladi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda asosiy soliqlar
hisoblangan jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i, korporatsiyalar foydasidan
olinadigan soliq, aksizlar, qo'shilgan qiymat solig'i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga
biriktirilgan.
Davlat  byudjetidan  harbiy  maqsadlarga  mo'ljallangan  xarajatlar,  iqtisodiyotga
aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar
amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning
o'zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va
davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining
barcha bo'g'inlariga o'z ta'sirini ko'rsatadi.
Yetakchi  xorijiy  mamlakatlardagi  ko'pchilik  Davlat  byudjetlari  uchun  doimiy
ravishdagi byudjet defitsiti xos bo'lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat
zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o'sishiga olib keladi. Davlat qarzi
oldin  chiqarilgan  va  hozirgi  paytga  qadar  qaytarilmagan  (uzilmagan)  barcha  davlat
zayomlarining foizlari bilan qo'shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat.
Hududiy  moliya  yetakchi  xorijiy  mamlakatlardagi  moliya  tizimining  ikkinchi
bo'g'inidir.  Bu  federativ  davlatlarda  federatsiya  a'zolarining  moliyasi  va  federatsiya
a'zolari  hamda  munitsipalitetlarga  tegishli  bo'lgan  mahalliy  byudjetlar,  korxonalar
Logotip
Rivojlangan yetakchi xorijiy mamlakatlar moliya tizimining yetakchi bo'g'inlaridan biri Davlat byudjetidir. U davlat va o'z-o'zini boshqarish hududiy organlarining funksiyalari va vazifalarini moliyaviy ta'minlashga mo'Ijallangan markazlashtirilgan pul mablag'lari fondini shakllantirish va undan foydalanish shaklidan iboratdir. Davlat byudjeti mamlakatning joriy yildagi asosiy moliyaviy rejasi hisoblanib, qonun kuchiga egadir. U har yili mamlakatning qonunchilik hokimiyat organi — parlament tomonidan tasdiqlanadi. Favqulodda vaziyatlarda (urushlar, iqtisodiy tanazzullar va boshqalar davrida) hukumat Davlat byudjetining mablag'lariga tayanadi va ular yordamida o'sib boruvchi davlat xarajatlarini qoplaydi. Yetakchi xorijiy mamlakatlarning Davlat byudjeti ular MDini qayta taqsimlashda asosiy instrumentdir. Moliya tizimining bu bo'g'ini orqali mamlakat MDining 40 foizgacha bo'lgan qismi qayta taqsimlanadi. Davlat byudjetining asosiy daromadlari soliqlardan iborat bo'lib, ular yordamida byudjet daromadlarining 70 foizdan 90 foizgacha va ayrim davrlarda undan ham ко'proq qismi shakllantiriladi. Bozor iqtisodiyoti rivojlangan xorijiy mamlakatlarda asosiy soliqlar hisoblangan jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig'i, korporatsiyalar foydasidan olinadigan soliq, aksizlar, qo'shilgan qiymat solig'i va bojxona bojlari Davlat byudjetiga biriktirilgan. Davlat byudjetidan harbiy maqsadlarga mo'ljallangan xarajatlar, iqtisodiyotga aralashuv xarajatlari, davlat apparatini saqlash xarajatlari, ijtimoiy xarajatlar, subsidiyalar amalga oshiriladi va rivojlanayotgan mamlakatlarga kreditlar taqdim etiladi. Bir vaqtning o'zida, Davlat byudjeti mahalliy hokimiyat organlariga, hukumat maxsus fondlariga va davlat korxonalariga subsidiyalar va kreditlar berish orqali mamlakat moliya tizimining barcha bo'g'inlariga o'z ta'sirini ko'rsatadi. Yetakchi xorijiy mamlakatlardagi ko'pchilik Davlat byudjetlari uchun doimiy ravishdagi byudjet defitsiti xos bo'lib, u davlat zayomlari hisobidan qoplanadi. Davlat zayomlarining muomalaga chiqarilishi davlat qarzining o'sishiga olib keladi. Davlat qarzi oldin chiqarilgan va hozirgi paytga qadar qaytarilmagan (uzilmagan) barcha davlat zayomlarining foizlari bilan qo'shib hisoblagandagi umumiy summasidan iborat. Hududiy moliya yetakchi xorijiy mamlakatlardagi moliya tizimining ikkinchi bo'g'inidir. Bu federativ davlatlarda federatsiya a'zolarining moliyasi va federatsiya a'zolari hamda munitsipalitetlarga tegishli bo'lgan mahalliy byudjetlar, korxonalar