MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

20

File size

Fayl hajmi

77,9 KB


MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
2. Moliyaning funksiyalari
3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni
             1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati
“Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, “mol-mulk”, “pul mablag‘lari”  ma’nosini
anglatadi. Bu so‘z ona tilimizda ishlatilishining quyidagi ko‘rinishlari mavjud:
-maqsadli pul fondlarini hosil etish, jamlash, taqsimlash va ishlatish  yuzasidan
paydo bo‘ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag‘larini shakllantirish,
taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya
tizimi);
-biror  shaxs,  oila,  jamoa,  muassasa,  tashkilot  yoki  davlat  tasarrufidagi  pul
mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi);
-shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv tilida).
Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek,
“moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir.
O‘zining  lug‘aviy  ma’nosi jihatidan “moliya”  so‘zi  fransuzcha  “finance”,
lotincha “financia” va  ruscha  “finansi”  so‘zlarining ekvivalenti  yoki  ma’lum
ma’noda,  sinonimi  hisoblanib, eng  avvalo,  “daromad”,  “pul  mablag‘lari”  yoki
“to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi. 
Moliya davlatning vujudga kelishi  va uning resurslarga bo‘lgan ehtiyojining
rivojlanishi bilan doimiy (uzluksiz) tovar- pul munosabatlari sharoitida paydo bo‘ldi. 
Davlatning mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne’matlarni taqsimlash
Logotip
MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI 1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati 2. Moliyaning funksiyalari 3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni 1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati “Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, “mol-mulk”, “pul mablag‘lari” ma’nosini anglatadi. Bu so‘z ona tilimizda ishlatilishining quyidagi ko‘rinishlari mavjud: -maqsadli pul fondlarini hosil etish, jamlash, taqsimlash va ishlatish yuzasidan paydo bo‘ladigan iqtisodiy munosabatlar majmui; pul mablag‘larini shakllantirish, taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya tizimi); -biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi); -shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv tilida). Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek, “moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir. O‘zining lug‘aviy ma’nosi jihatidan “moliya” so‘zi fransuzcha “finance”, lotincha “financia” va ruscha “finansi” so‘zlarining ekvivalenti yoki ma’lum ma’noda, sinonimi hisoblanib, eng avvalo, “daromad”, “pul mablag‘lari” yoki “to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi. Moliya davlatning vujudga kelishi va uning resurslarga bo‘lgan ehtiyojining rivojlanishi bilan doimiy (uzluksiz) tovar- pul munosabatlari sharoitida paydo bo‘ldi. Davlatning mavjudligi yaratilayotgan iqtisodiy (moddiy) ne’matlarni taqsimlash
va qayta taqsimlash bo‘yicha oliy hokimiyat organi (shaxsi) sifatida davlat va takror
ishlab chiqarish munosabatlarining boshqa ishtirokchilari (subektlari) o‘rtasida
ma’lum bir munosabatlarning o‘rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu
munosabatlar “moliya” tushunchasi orqali ifodalangan.
Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash
jarayonlari natural soliqlar va turli ko‘rinishdagi shaxsiy to‘lanmalar xarakteriga ega
bo‘lgan. Tovar-pul  munosabatlarining rivojlanishi  taqsimlash  va qayta taqsimlash
munosabatlari shakllarining o‘zgarishiga olib keldi- ular ko‘proq  ravishda  pul
xarakteriga  ega  bo‘ldi.  Biroq  bu  munosabatlarning  mazmun-mohiyati prinsipial
jihatdan keskin o‘zgarmay qolaverdi.
Zamonaviy  tasavvurdagi“  moliya”  tushunchasini  davlat  xazinasining
alohidalashuvi va davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichiga kiritish mumkin.
Qayd  etish  lozimki,  moliya  va  moliyaviy  munosabatlarning  mohiyati  haqidagi
tasavvurlar vaqt o‘tishi bilan o‘z ko‘rinishini o‘zgartirib borgan.
Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy  va
transmilliy tashkilotlarning vujudga kelishi bilan bog‘liq holda tovar ishlab
chiqarishning shirik masshtablarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning
turli ishtirokchilari o‘rtasida pul mablag‘larini jalb qilish, ulardan foydalanish va ularni
taqsimlash metodlari hamda usullarining takomillashuviga olib keldi. 
Tovarlar harakatidan alohidalashgan (ajralgan) pul mablag‘larining harakati
masalalari  bu  taqsimlash jarayonlarida  alohida  ahamiyat  kasb  etadi.  Ular bir
tomondan, kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli subektlar o‘rtasida
yalpi ichki mahsulot qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog‘liqdir. Bir
vaqtning o‘zida, ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik
aylanmasining  tartibiga  muvofiq ishlab  chiqarilgan mahsulotdan o‘z hissalarini
olishga da’vo qiladilarki, bu moliyaviy munosabatlarning sohasidir.
Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot  qonuniyatlari,
tovar-pul  munosabatlarining  qamrab  olish  sohasi  va  ijtimoiy  takror ishlab
chiqarishdagi roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan
belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga  kelishi jamiyatning
sinflarga bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda
Logotip
va qayta taqsimlash bo‘yicha oliy hokimiyat organi (shaxsi) sifatida davlat va takror ishlab chiqarish munosabatlarining boshqa ishtirokchilari (subektlari) o‘rtasida ma’lum bir munosabatlarning o‘rnatilishini taqoza etadi. Xususan, ana shu munosabatlar “moliya” tushunchasi orqali ifodalangan. Natural munosabatlar ustunlik qilgan jamiyatlarda taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlari natural soliqlar va turli ko‘rinishdagi shaxsiy to‘lanmalar xarakteriga ega bo‘lgan. Tovar-pul munosabatlarining rivojlanishi taqsimlash va qayta taqsimlash munosabatlari shakllarining o‘zgarishiga olib keldi- ular ko‘proq ravishda pul xarakteriga ega bo‘ldi. Biroq bu munosabatlarning mazmun-mohiyati prinsipial jihatdan keskin o‘zgarmay qolaverdi. Zamonaviy tasavvurdagi“ moliya” tushunchasini davlat xazinasining alohidalashuvi va davlat byudjetining vujudga kelishi bosqichiga kiritish mumkin. Qayd etish lozimki, moliya va moliyaviy munosabatlarning mohiyati haqidagi tasavvurlar vaqt o‘tishi bilan o‘z ko‘rinishini o‘zgartirib borgan. Korporativ tipdagi (ustav kapitalining hissali aksionerlik shaklidagi) milliy va transmilliy tashkilotlarning vujudga kelishi bilan bog‘liq holda tovar ishlab chiqarishning shirik masshtablarda rivojlanishi takror ishlab chiqarish jarayoninning turli ishtirokchilari o‘rtasida pul mablag‘larini jalb qilish, ulardan foydalanish va ularni taqsimlash metodlari hamda usullarining takomillashuviga olib keldi. Tovarlar harakatidan alohidalashgan (ajralgan) pul mablag‘larining harakati masalalari bu taqsimlash jarayonlarida alohida ahamiyat kasb etadi. Ular bir tomondan, kreditning turli shakllari va ikkinchi tomondan, turli subektlar o‘rtasida yalpi ichki mahsulot qiymatini taqsimlash va qayta taqsimlash bilan bog‘liqdir. Bir vaqtning o‘zida, ularning har biri amaldagi huquqiy normalar yoki ishbilarmonlik aylanmasining tartibiga muvofiq ishlab chiqarilgan mahsulotdan o‘z hissalarini olishga da’vo qiladilarki, bu moliyaviy munosabatlarning sohasidir. Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot qonuniyatlari, tovar-pul munosabatlarining qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq. Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda
davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va
markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va
foydalanish  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  iqtisodiy  (moliyaviy)  munosabatlarga  moliya
deyiladi.
Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi xarakterli belgisi shundan iboratki,
YaIMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma’lum maqsadlarga mo‘ljallangan turli
pul mablag‘lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi.
Davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari darajasida tuziladigan pul
mablag‘lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo‘jalik subektlari  darajasida
tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi.
Xo‘jalik  subektlarining  turli  faoliyatlaridan  olingan  daromadlar  hisobidan
maxsus pul mablag‘lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qattiq ravishda
reglamentatsiya qilinish  (tartibga  solinish)  xarakteriga  egaki,  bu  narsa moliyaviy
munosabatlarning yana bir farqlanuvchi xarakterli belgiga e g a  ekanligini ko‘rsatadi.
YaIMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik
(ishbilarmonlik)  daromadi,  dividentlar  va  qayta  taqsimlashning  boshqa  shakllari
ko‘rinishidagi o‘z hissalarini (ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiylik xarakteriga
ega  bo‘lgan  soliqlar  va  boshqa  to‘lovlarni  to‘lash  orqali  (vositasida) aholi
markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi. 
Aholi daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog‘liq
bo‘lgan pul munosabatlarining bu tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida
sohasini tashkil etadi. Shunday qilib, quyidagilar moliyaning xarakterli belgilaridir:
-qiymatning tovar  shaklidagi  harakatiga  bog‘liq  bo‘lmasdan,  aksincha,  real
pullarning  harakatiga  bog‘liq  bo‘lgan,  huquqiy  normalar  yoki  biznesni  yuritish
etikasiga asoslangan munosabatlarning taqsimlash xarakterdaligi;
-pul mablag‘lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo‘nalishga ega ekanligi;
-markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga
keltirish).
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham
uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida
qanday o‘rinni egallaganligiga bog‘liq. Bir vaqtning o‘zida moliya puldan o‘zining
mazmuni  va  bajaradigan  funksiyalari  bo‘yicha  farqlanadi.  Agar pul umumiy
Logotip
davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya deyiladi. Moliyaviy munosabatlarning farqlanuvchi xarakterli belgisi shundan iboratki, YaIMni qayta taqsimlash jarayoni oldindan ma’lum maqsadlarga mo‘ljallangan turli pul mablag‘lari fondlarini yaratish bilan kuzatiladi. Davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari darajasida tuziladigan pul mablag‘lari fondlari markazlashtirilgan fondlar, xo‘jalik subektlari darajasida tuzilgan pul fondlari esa markazlashtirilmagan pul fondlari deyiladi. Xo‘jalik subektlarining turli faoliyatlaridan olingan daromadlar hisobidan maxsus pul mablag‘lari fondlari shakllantiriladi. Ularni shakllantirish qattiq ravishda reglamentatsiya qilinish (tartibga solinish) xarakteriga egaki, bu narsa moliyaviy munosabatlarning yana bir farqlanuvchi xarakterli belgiga e g a ekanligini ko‘rsatadi. YaIMni taqsimlashda aholi ham ishtirok etib, ish haqi, tadbirkorlik (ishbilarmonlik) daromadi, dividentlar va qayta taqsimlashning boshqa shakllari ko‘rinishidagi o‘z hissalarini (ulushini) oladi. Bundan tashqari majburiylik xarakteriga ega bo‘lgan soliqlar va boshqa to‘lovlarni to‘lash orqali (vositasida) aholi markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondini shakllantirishda ishtirok etadi. Aholi daromadlari va xarajatlarini shakllantirish va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan pul munosabatlarining bu tizimi ham moliyaviy munosabatlarning alohida sohasini tashkil etadi. Shunday qilib, quyidagilar moliyaning xarakterli belgilaridir: -qiymatning tovar shaklidagi harakatiga bog‘liq bo‘lmasdan, aksincha, real pullarning harakatiga bog‘liq bo‘lgan, huquqiy normalar yoki biznesni yuritish etikasiga asoslangan munosabatlarning taqsimlash xarakterdaligi; -pul mablag‘lari harakatining, odatda, bir tomonlama yo‘nalishga ega ekanligi; -markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul fondlarini yaratish (vujudga keltirish). Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday o‘rinni egallaganligiga bog‘liq. Bir vaqtning o‘zida moliya puldan o‘zining mazmuni va bajaradigan funksiyalari bo‘yicha farqlanadi. Agar pul umumiy
ekvivalent bo‘lib, uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning
mehnat  xarajatlari  o‘lchansa,  moliya  esa  yalpi  ichki  mahsulot (YaIM)  va  milliy
daromad  (MD)ni  taqsimlash  va  qayta  taqsimlashning  iqtisodiy instrumenti, pul
mablag‘lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni amalga
oshirish qurolidir. 
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo‘li bilan faqatgina davlat va
korxonalarning pul mablag‘lariga bo‘lgan  ehtiyojlarini  ta’minlash  emas,  balki
moliyaviy resurslarning sarfla-nishi ustidan nazoratni ham amalga oshirish moliyaning
nima uchun mo‘ljallanganligini belgilab beradi.
Moliya quyidagilar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlarini
ifodalaydi:
-tovar-moddiy  boyliklarni  sotib  olish,  mahsulot  va  xizmatlarni realizatsiya
qilish jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-markazlashtirilgan  pul  mablag‘lari  fondlarini  yaratish  va  ularni  taqsimlash
borasida  korxonalar  va  ularning  yuqori  organlari  o‘rtasida  vujudga  keladigan  pul
munosabatlari;
-byudjet tizimiga soliqlarni to‘lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish
davomida korxona va davlat o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-soliqlar va boshqa ixtiyoriy to‘lovlarni to‘lash jarayonida davlat va fuqarolar
o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-to‘lovlarni amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar
va maqsadli fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;
-byudjet tizimining alohida bo‘g‘inlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;
-sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y bergan
paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari o‘rtasida vujudga
keladigan pul munosabatlari;
-korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul
munosabatlari.
Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai bo‘lib mamlakatning
milliy daromad  hisoblanadi. Milliy daromadning hajmi umumdavlat e htiyojlarini
qondirish va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi.
Logotip
ekvivalent bo‘lib, uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat xarajatlari o‘lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot (YaIM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy instrumenti, pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo‘li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag‘lariga bo‘lgan ehtiyojlarini ta’minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarfla-nishi ustidan nazoratni ham amalga oshirish moliyaning nima uchun mo‘ljallanganligini belgilab beradi. Moliya quyidagilar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlarini ifodalaydi: -tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash borasida korxonalar va ularning yuqori organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -byudjet tizimiga soliqlarni to‘lash va xarajatlarni byudjetdan moliyalashtirish davomida korxona va davlat o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -soliqlar va boshqa ixtiyoriy to‘lovlarni to‘lash jarayonida davlat va fuqarolar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -to‘lovlarni amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar va maqsadli fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -byudjet tizimining alohida bo‘g‘inlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y bergan paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; -korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul munosabatlari. Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai bo‘lib mamlakatning milliy daromad hisoblanadi. Milliy daromadning hajmi umumdavlat e htiyojlarini qondirish va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi.
Aynan MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish fondining -
hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari (nisbatlari) va
tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Huddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda milliy
daromad statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir.
Moliyaning ishtirokisiz milliy  daromad ni taqsimlab bo‘lmaydi. Moliya
milliy  daromadni yaratish va  undan  foydalanishning  ajratib  bo‘lmaydigan
bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi. Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga
ta’sir etib, ob’ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir
sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir.
Zamonaviy  iqtisodiyot  davlat  moliyasisiz  faoliyat  ko‘rsata  olmaydi.  Tarixiy
taraqqiyotning ma’lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba’zi bir ehtiyojlari faqat
davlat  tomonidan  moliyalashtirilishi  mumkin.  Atom  sanoati,  kosmik  tadqiqotlar,
iqtisodiyotning qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo‘lgan korxonalar
(pochta, telegraf va boshqalar) ana shular jumlasidandir.
Moliya 
alohida 
olingan 
mamlakatlarda 
ishlab 
chiqarish 
kuchlari
taraqqiyotining darajasini va ularning xo‘jalik hayotidagi makroiqtisodiy
jarayonlarga ta’sir etish imkoniyatlarini ifodalaydi.
Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliyaning ahvolini belgilab beradi. Doimiy
ravishdagi iqtisodiy o‘sish, YaIM va MD ko‘payishi (oshib borishi) sharoitida moliya
o‘zining muntazamliligi va barqarorligi bilan xarakterlanadi. U ishlab chiqarishning
yanada  rivojlanishini  va  mamlakat  fuqarolari  hayotining  sifat darajasini  yanada
ortishini rag‘batlantiradi.
Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi
sharoitida moliyaning holati (ahvoli) keskin yomonlashadi. Bu narsa, o‘z navbatida,
davlat ichki va tashqi qarzlari hisobidan moliyalash-tiriladigan byudjet defitsitining
kattaligida, pul emissiyasida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo‘yicha
xarajatlarning ko‘payishida namoyon bo‘ladi. 
Bularning  barchasi 
inflyasiyaning 
kuchayishiga, 
xo‘jalik 
aloqalarining
buzilishiga, o‘zaro noto‘lovlarning ortishiga, pul surrogatlarining paydo bo‘lishiga,
barterli 
bitimlarning  ko‘payishiga,  soliqlarni  byudjet  undirish  borasida
qiyinchiliklarning 
kelib  chiqishiga,  davlat  xarajatlarining  o‘z  vaqtida
moliyalashtirilmasligiga, aholi keng qatlamlari turmush darajasining pasayishiga olib
Logotip
Aynan MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish fondining - hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari (nisbatlari) va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Huddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda milliy daromad statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir. Moliyaning ishtirokisiz milliy daromad ni taqsimlab bo‘lmaydi. Moliya milliy daromadni yaratish va undan foydalanishning ajratib bo‘lmaydigan bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi. Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga ta’sir etib, ob’ektiv xarakterga ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir. Zamonaviy iqtisodiyot davlat moliyasisiz faoliyat ko‘rsata olmaydi. Tarixiy taraqqiyotning ma’lum bir bosqichiga qadar jamiyatning ba’zi bir ehtiyojlari faqat davlat tomonidan moliyalashtirilishi mumkin. Atom sanoati, kosmik tadqiqotlar, iqtisodiyotning qator yangi ustuvor tarmoqlari, barcha uchun zarur bo‘lgan korxonalar (pochta, telegraf va boshqalar) ana shular jumlasidandir. Moliya alohida olingan mamlakatlarda ishlab chiqarish kuchlari taraqqiyotining darajasini va ularning xo‘jalik hayotidagi makroiqtisodiy jarayonlarga ta’sir etish imkoniyatlarini ifodalaydi. Mamlakat iqtisodiyotining ahvoli moliyaning ahvolini belgilab beradi. Doimiy ravishdagi iqtisodiy o‘sish, YaIM va MD ko‘payishi (oshib borishi) sharoitida moliya o‘zining muntazamliligi va barqarorligi bilan xarakterlanadi. U ishlab chiqarishning yanada rivojlanishini va mamlakat fuqarolari hayotining sifat darajasini yanada ortishini rag‘batlantiradi. Iqtisodiy krizis (tanazzul), ishlab chiqarishning pasayishi, ishsizlikning ortishi sharoitida moliyaning holati (ahvoli) keskin yomonlashadi. Bu narsa, o‘z navbatida, davlat ichki va tashqi qarzlari hisobidan moliyalash-tiriladigan byudjet defitsitining kattaligida, pul emissiyasida, davlat qarzining ortishi va unga xizmat qilish bo‘yicha xarajatlarning ko‘payishida namoyon bo‘ladi. Bularning barchasi inflyasiyaning kuchayishiga, xo‘jalik aloqalarining buzilishiga, o‘zaro noto‘lovlarning ortishiga, pul surrogatlarining paydo bo‘lishiga, barterli bitimlarning ko‘payishiga, soliqlarni byudjet undirish borasida qiyinchiliklarning kelib chiqishiga, davlat xarajatlarining o‘z vaqtida moliyalashtirilmasligiga, aholi keng qatlamlari turmush darajasining pasayishiga olib
keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy va ijtimoiy munosabatlarda ishlab chiqarish real
sohasining holati birinchi darajali ahamiyat kasb etadi.
O‘zining moddiy mazmuniga ko‘ra moliya pul mablag‘larining maqsadli
fondlarini ifoda etib, ularning jami (yig‘indisi), oxir oqibatda, mamlakatning
moliyaviy resurslarini tashkil etadi. 
Mamlakat  moliyaviy  resurslari  o‘sishining asosiy  sharti  milliy  daromadning
ortishi (ko‘payishi)dir. Bir vaqtning o‘zida, “moliya” va “moliyaviy resurslar” teng
kuchli  bo‘lmagan  tushunchalar  hisoblanadi.  Moliyaviy resurslar o‘z-o‘zicha
moliyaning mohiyatini aniqlab bermaydi, uning ichki mazmuni  va  ijtimoiy
mo‘ljallanganligini  ochaolmaydi.  Moliya  fani resurslarning o‘zini emas,  balki
resurslarni  shakllantirish,  taqsimlash  va  foydalanish asosida vujudga keladigan
ijtimoiy munosabatlarni o‘rganadi. Bu fan moliyaviy munosabatlarning taraqqiyot
qonunlarini tadqiq etadi. Mustaqil fan sifatida XX asrning 50-yillarida asos solingan.
Moliya bazis kategoriyasi hisoblansada, ko‘p jihatdan u hukumat tomonidan
amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga
ham bog‘liq bo‘ladi.
Moliya  -  bu,  eng  avvalo,  taqsimlash  kategoriyasi. Uning  yordamida  milliy
daromadni ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati “Davlat kimning hisobidan
moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag‘lardan
foydalanadi?” degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo‘ladi. Taqsimlash
jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy kategoriyalar,
jumladan baho, kredit, soliq va xokazolar orqali ham amalga oshiriladi. 
Tovar  qiymatining  pulda  ifodalanishiga  baho  deyiladi. Milliy  daromadning
taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak.  Baho mulkdorlarga
mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo‘lgan pul mablag‘larining
o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos
sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi
va shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini
aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi. Agar davlat
baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to‘lovlarni korrektirovka (o‘zgartirishga) qilishga
Logotip
keladi. Shuning uchun ham iqtisodiy va ijtimoiy munosabatlarda ishlab chiqarish real sohasining holati birinchi darajali ahamiyat kasb etadi. O‘zining moddiy mazmuniga ko‘ra moliya pul mablag‘larining maqsadli fondlarini ifoda etib, ularning jami (yig‘indisi), oxir oqibatda, mamlakatning moliyaviy resurslarini tashkil etadi. Mamlakat moliyaviy resurslari o‘sishining asosiy sharti milliy daromadning ortishi (ko‘payishi)dir. Bir vaqtning o‘zida, “moliya” va “moliyaviy resurslar” teng kuchli bo‘lmagan tushunchalar hisoblanadi. Moliyaviy resurslar o‘z-o‘zicha moliyaning mohiyatini aniqlab bermaydi, uning ichki mazmuni va ijtimoiy mo‘ljallanganligini ochaolmaydi. Moliya fani resurslarning o‘zini emas, balki resurslarni shakllantirish, taqsimlash va foydalanish asosida vujudga keladigan ijtimoiy munosabatlarni o‘rganadi. Bu fan moliyaviy munosabatlarning taraqqiyot qonunlarini tadqiq etadi. Mustaqil fan sifatida XX asrning 50-yillarida asos solingan. Moliya bazis kategoriyasi hisoblansada, ko‘p jihatdan u hukumat tomonidan amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog‘liq bo‘ladi. Moliya - bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida milliy daromadni ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi. Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati “Davlat kimning hisobidan moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag‘lardan foydalanadi?” degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo‘ladi. Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va xokazolar orqali ham amalga oshiriladi. Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. Milliy daromadning taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo‘lgan pul mablag‘larining o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi va shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi. Agar davlat baholarni tartibga solmasa, ijtimoiy to‘lovlarni korrektirovka (o‘zgartirishga) qilishga
va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p
mamlakatlarida davlat ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini
korrektirovka  qilayotir  (o‘zgartirayotir).  Baho,  shuningdek bojxonaviy tartibga
solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan foydalaniladi. 
Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko‘plab tovar guruhlari bo‘yicha
sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq qiluvchi
normativ baholar bo‘yicha undiriladi. SHunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng
bo‘lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat  ichki bozoridagi baholar
ortadi.
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy
bog‘liqdir. Ular  hamkorlikda kengaytirilgan  asosda  korxonalar  pul  fondlarining
doiraviy  aylanishiga  xizmat  qiladi.  Kredit  bank  tizimi  va  maxsus  moliya-kredit
institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifodalaydi.
Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli etarli darajada aniqlangan - bu
daromadlar  va  xarajatlar  o‘rtasidagi  vaqtinchalik  uzilishni  qoplash usuli, ishlab
chiqarishni modernizatsiya qilishning e htiyojlarini qoplash usuli va
xokazo Biroq, bir vaqtning o‘zida, kredit - byudjet defitsiti va byudjet-kassa
uzilishini (navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash
uchun  bank  xizmatlari  zarur  bo‘lgan  paytda) qoplashning  muhim  shakli. O‘z
navbatida, agar byudjet mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida
saqlanayotgan bo‘lsa, bu banklar uchun muhim ssuda manbaidir.
Kredit moliyadan (moliyalashtirishdan) o‘zining qaytariluvchanligi va haqliligi
bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul mablag‘larining
harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlarining
chegarasidan (ramkasidan) chetga chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va
shakliga ega. 
Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar
va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga
ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va
qayta tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa
kreditorga belgilangan muddatda oldindan  o‘rnatilgan foizlarni  to‘lagan holda
qaytarilishi kerak.
Logotip
va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida davlat ijtimoiy ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini korrektirovka qilayotir (o‘zgartirayotir). Baho, shuningdek bojxonaviy tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko‘plab tovar guruhlari bo‘yicha sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki haqiqatdagisidan keskin farq qiluvchi normativ baholar bo‘yicha undiriladi. SHunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng bo‘lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi. Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy bog‘liqdir. Ular hamkorlikda kengaytirilgan asosda korxonalar pul fondlarining doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifodalaydi. Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli etarli darajada aniqlangan - bu daromadlar va xarajatlar o‘rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilishning e htiyojlarini qoplash usuli va xokazo Biroq, bir vaqtning o‘zida, kredit - byudjet defitsiti va byudjet-kassa uzilishini (navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet xarajatlarini qoplash uchun bank xizmatlari zarur bo‘lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O‘z navbatida, agar byudjet mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo‘lsa, bu banklar uchun muhim ssuda manbaidir. Kredit moliyadan (moliyalashtirishdan) o‘zining qaytariluvchanligi va haqliligi bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul mablag‘larining harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlarining chegarasidan (ramkasidan) chetga chiqmaydi. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda oldindan o‘rnatilgan foizlarni to‘lagan holda qaytarilishi kerak.
Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega
bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi
yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi mumkin.
Biroq,  bu  oddiy  pul  bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq  olingan pul
hisoblanadi.
Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda
davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining
qo‘llanishini taqozo  etadi.  Biroq,  bundan  tashqari,  soliq bizga tegishli  bo‘lgan
daromad va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish
(emissiya qilish) bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob-
lanadi.
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular
bir-birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi. Bunda
kategoriyalarga tegishli bo‘lgan barcha belgilarning majmui ko‘rib chiqilsagina ularni
farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent xarakterga e ga bo‘lgan  va  davlatning
mavjudligi  natijasida  vujudga  keladigan  jamiyatdagi pul munosabatlari  davlat
moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya mavjud bo‘lmaydi. Agar
moliya qayta taqsimlash sohasiga o‘tsa, u boshqa iqtisodiy kategoriyalarning
belgilarini o‘zida mujassam etadi.
            
           2. Moliyaning funksiyalari
Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo‘ladi. Moliya quyidagi
ikki funksiyani bajaradi:
1.Taqsimlash;
2.Nazorat.
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi.  Har
qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash
Logotip
Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul xarakteriga, pul tabiatiga ega bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi mumkin. Biroq, bu oddiy pul bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi. Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining qo‘llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo‘lgan daromad va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish) bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob- lanadi. Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir-birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi. Bunda kategoriyalarga tegishli bo‘lgan barcha belgilarning majmui ko‘rib chiqilsagina ularni farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent xarakterga e ga bo‘lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi pul munosabatlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya mavjud bo‘lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o‘tsa, u boshqa iqtisodiy kategoriyalarning belgilarini o‘zida mujassam etadi. 2. Moliyaning funksiyalari Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo‘ladi. Moliya quyidagi ikki funksiyani bajaradi: 1.Taqsimlash; 2.Nazorat. Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi. Har qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi.
Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash xarakteriga ega
ekanligi uchun, shunga muvofiq ravishda moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi
taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan taqsimlash jarayoni
murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Moliya YAIMni taqsimlashning turli bosqich-
lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi.
Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini
(mamlakat,  uning  alohida  olingan  mintaqalari  va  mahalliy  o‘z-o‘zini boshqarish
organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko‘rinishlarini (xo‘jalik
ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va boshqalar) tug‘diruvchi ko‘p
bosqichlilik xosdir.
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy yoki
birlamchi daromadlar” deb nom olganlarni yaratish (tashkil etish) sodir bo‘lganda
namoyon  bo‘ladi.  Ularning  yig‘indisi  MDga  tengdir.  Asosiy  daromadlar Milliy
daromadni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash jarayonida
shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:
-moddiy 
ishlab 
chiqarish 
sohasida 
band 
bo‘lgan 
ishchi 
va
xizmatchilarning ish haqi, fermer va xokazolarning daromadlari;
-moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari.
Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo‘jalik ustuvor tarmoqlarini
rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta’minlash, aholining moddiy va madaniy
ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta’minlay
olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog‘langan holda milliy daromadni yanada
taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:
-xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali
va  oqilona  foydalanish  maqsadida  mablag‘larni  tarmoqlararo  va  hududiy  qayta
taqsimlash bilan; 
-ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda noishlab chiqarish sohasining (maorif,
sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va xokazo) ham
mavjudligi bilan;
-aholining turli  ijtimoiy qatlamlari  o‘rtasida  daromadlarni  qayta taqsimlash
bilan.
Logotip
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi. Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash xarakteriga ega ekanligi uchun, shunga muvofiq ravishda moliyaning bosh yoki asosiy funksiyasi taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan taqsimlash jarayoni murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Moliya YAIMni taqsimlashning turli bosqich- lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi. Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini (mamlakat, uning alohida olingan mintaqalari va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko‘rinishlarini (xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va boshqalar) tug‘diruvchi ko‘p bosqichlilik xosdir. Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy yoki birlamchi daromadlar” deb nom olganlarni yaratish (tashkil etish) sodir bo‘lganda namoyon bo‘ladi. Ularning yig‘indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar Milliy daromadni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash jarayonida shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi: -moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo‘lgan ishchi va xizmatchilarning ish haqi, fermer va xokazolarning daromadlari; -moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari. Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo‘jalik ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta’minlash, aholining moddiy va madaniy ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta’minlay olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog‘langan holda milliy daromadni yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur: -xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali va oqilona foydalanish maqsadida mablag‘larni tarmoqlararo va hududiy qayta taqsimlash bilan; -ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda noishlab chiqarish sohasining (maorif, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va xokazo) ham mavjudligi bilan; -aholining turli ijtimoiy qatlamlari o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan.
Yuqoridagi  qayta  taqsimlashlar  natijasida  ikkilamchi  yoki  “kelib  chiquvchi”
daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga noishlab chiqarish sohasi
tarmoqlarida olingan daromadlar, soliqlar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad
solig‘i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar milliy daromadddan foydalanish
borasidagi yakuniy nisbatlarni (proporsiyalarni) shakllantirish uchun xizmat qiladi.
Milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya
milliy daromadni birlamchi taqsimlashda vujudga kelgan nisbatlarni ularning yakuniy
foydalanish nisbatlariga transformatsiya qilinishiga (aylanishiga, o‘zgarishiga) ta’sir
ko‘rsatadi. 
Bunday  qayta  taqsimlash  natijasida  yaratiladigan  daromadlar  moddiy  va
moliyaviy   resurslar va  eng  avvalo, bir  tomondan  pul  fondlarining  o‘lchami  va
ularning tarkibiy  tuzilmasi,  ikkinchi  tomondan  esa  ishlab  chiqarish  vositalari  va
iste’mol predmetlarining hajmi va tuzilmasi o‘rtasidagi  muvofiqlikni ta’minlashi
kerak.
Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni
tarkibiy o‘zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo‘jaligi, transport,
energetika va xokazo) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta’minlangan
qatlamlari (pensionerlar, talabalar, yolg‘iz va ko‘p bolali onalar va xokazo) foydasiga
amalga oshiriladi.
Shunday qilib, milliy  daromadni  qayta  taqsimlash  milliy xo‘jalikning  ishlab
chiqarish  va noishlab chiqarish sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari,
mamlakatning            alohida mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy
guruhlari o‘rtasida sodir bo‘ladi.
Moliya yordamida amalga oshiriladigan YAIM va milliy daromadni taqsimlash
va qayta taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish,
iqtisodiyotning  bozor  tarkibiy  tuzilmasini  shakllantirish,  davlatni  mustahkamlash,
aholi keng qatlamlari hayotining yuqari sifatli bo‘lishini ta’minlashdan iboratdir. 
Bu jarayonlarda moliyaning roli kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish,
moliya-xo‘jalik faoliyatini yanada yaxshilashda xo‘jalik yurituvchi subektlar har bir
xodimi  va  jamoasining  moddiy  manfaatdorligi  va  qiziquvchanligini  oshirish
vazifalariga bo‘ysundirilgan.
Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina milliy daromadni
Logotip
Yuqoridagi qayta taqsimlashlar natijasida ikkilamchi yoki “kelib chiquvchi” daromadlar tashkil topadi. Bunday daromadlarga noishlab chiqarish sohasi tarmoqlarida olingan daromadlar, soliqlar (jismoniy shaxslardan olinadigan daromad solig‘i va boshqalar) kiradi. Ikkilamchi daromadlar milliy daromadddan foydalanish borasidagi yakuniy nisbatlarni (proporsiyalarni) shakllantirish uchun xizmat qiladi. Milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlashda faol ishtirok etib, moliya milliy daromadni birlamchi taqsimlashda vujudga kelgan nisbatlarni ularning yakuniy foydalanish nisbatlariga transformatsiya qilinishiga (aylanishiga, o‘zgarishiga) ta’sir ko‘rsatadi. Bunday qayta taqsimlash natijasida yaratiladigan daromadlar moddiy va moliyaviy resurslar va eng avvalo, bir tomondan pul fondlarining o‘lchami va ularning tarkibiy tuzilmasi, ikkinchi tomondan esa ishlab chiqarish vositalari va iste’mol predmetlarining hajmi va tuzilmasi o‘rtasidagi muvofiqlikni ta’minlashi kerak. Odatda, har bir mamlakat doirasida MDni qayta taqsimlash milliy iqtisodiyotni tarkibiy o‘zgartirish, iqtisodiyotning ustuvor tarmoqlarini (qishloq xo‘jaligi, transport, energetika va xokazo) rivojlantirish maqsadlarida, aholining eng kam ta’minlangan qatlamlari (pensionerlar, talabalar, yolg‘iz va ko‘p bolali onalar va xokazo) foydasiga amalga oshiriladi. Shunday qilib, milliy daromadni qayta taqsimlash milliy xo‘jalikning ishlab chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, moddiy ishlab chiqarish tarmoqlari, mamlakatning alohida mintaqalari, mulkchilik shakllari va aholining ijtimoiy guruhlari o‘rtasida sodir bo‘ladi. Moliya yordamida amalga oshiriladigan YAIM va milliy daromadni taqsimlash va qayta taqsimlashning pirovard maqsadi ishlab chiqaruvchi kuchlarni rivojlantirish, iqtisodiyotning bozor tarkibiy tuzilmasini shakllantirish, davlatni mustahkamlash, aholi keng qatlamlari hayotining yuqari sifatli bo‘lishini ta’minlashdan iboratdir. Bu jarayonlarda moliyaning roli kam xarajat qilib eng yuqori natijalarga erishish, moliya-xo‘jalik faoliyatini yanada yaxshilashda xo‘jalik yurituvchi subektlar har bir xodimi va jamoasining moddiy manfaatdorligi va qiziquvchanligini oshirish vazifalariga bo‘ysundirilgan. Moliyaning taqsimlash funksiyasi yordamida davlat faqatgina milliy daromadni
qayta taqsimlashga  emas,  balki  ishlab  chiqarishga,  kapitalning  jamg‘arilishiga,
iste’mol sohasiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Shu ma’noda, moliya iqtisodiyotning
davlat va xususiy sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastrukturani, ilmiy-
texnika taraqqiyotini va xokazolarni rivojlantirishda hal qiluvchi rolni o‘ynaydi.
Umuman, moliyaning taqsimlash funksiyasi:
-xo‘jalik subektlari, aholi, davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari
darajasida maqsadli pul mablag‘lari fondlarini shakllantirishga;
- xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab
chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, aholi ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta
taqsimlashni sodir etishga;
-  xo‘jalik subekti va davlat darajasida zahiralar yaratishga, fuqarolar
tomonidan jamg‘arishni amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi.
Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanishning instrumenti
sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob’ektiv ravishda o‘zida
aks  ettiradi.  Uning  nazorat  funksiyasi  YAIMni  tegishli  fondlarga taqsimlash  va
ularning  maqsadga  muvofiq  sarflanishi  ustidan  nazoratni  amalga oshirish  orqali
namoyon bo‘ladi. Shu ma’noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona
iqtisodiy jarayonning ikki tomonidir.
Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil
etadi. Ana shu harakatning xarkteridan kelib chiqqan holda jamiyat pul mablag‘larini
taqsimlashda qanday proporsiyalarning (nisbatlarning) vujudga kelayotganligi,
xo‘jalik yurituvchi subektlar ixtiyoriga moliyaviy resurslarning o‘z vaqtida kelib
tushishi qanday ta’minlanayotganligi xususida ma’lumotga ega bo‘lishi kerak. Agar
moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda amalga oshirilmasa, moliya taqsimlash
funksiyasining samaradorligini baholashning ham iloji yo‘qki, bu narsa yuqoridagi har
ikki  funksiya  koordinatsiya 
qilinishining 
(muvofiqlashtirilishining) 
zarurligi
to‘g‘risida darak berayotir.
Bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy
va xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta’minlashga, ilmiy-texnika
taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo‘jalikning barcha bo‘g‘inlarida ish sifatini
uzluksiz  yaxshilashga  yo‘naltirilgan.  U  ishlab  chiqarish  va   noishlab chiqarish
sohalarini to‘liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishni oshirish, moddiy, mehnat,
Logotip
qayta taqsimlashga emas, balki ishlab chiqarishga, kapitalning jamg‘arilishiga, iste’mol sohasiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Shu ma’noda, moliya iqtisodiyotning davlat va xususiy sektorlarini, ishlab chiqarish va ijtimoiy infrastrukturani, ilmiy- texnika taraqqiyotini va xokazolarni rivojlantirishda hal qiluvchi rolni o‘ynaydi. Umuman, moliyaning taqsimlash funksiyasi: -xo‘jalik subektlari, aholi, davlat va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari darajasida maqsadli pul mablag‘lari fondlarini shakllantirishga; - xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo, shuningdek ishlab chiqarish va noishlab chiqarish sohalari, aholi ijtimoiy guruhlari o‘rtasida qayta taqsimlashni sodir etishga; - xo‘jalik subekti va davlat darajasida zahiralar yaratishga, fuqarolar tomonidan jamg‘arishni amalga oshirishga imkoniyat va shart-sharoit yaratib beradi. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish hamda foydalanishning instrumenti sifatida moliya taqsimlash jarayonining amalga oshirilishini ob’ektiv ravishda o‘zida aks ettiradi. Uning nazorat funksiyasi YAIMni tegishli fondlarga taqsimlash va ularning maqsadga muvofiq sarflanishi ustidan nazoratni amalga oshirish orqali namoyon bo‘ladi. Shu ma’noda, moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari yagona iqtisodiy jarayonning ikki tomonidir. Moliya nazorat funksiyasining asosini moliyaviy resurslarning harakati tashkil etadi. Ana shu harakatning xarkteridan kelib chiqqan holda jamiyat pul mablag‘larini taqsimlashda qanday proporsiyalarning (nisbatlarning) vujudga kelayotganligi, xo‘jalik yurituvchi subektlar ixtiyoriga moliyaviy resurslarning o‘z vaqtida kelib tushishi qanday ta’minlanayotganligi xususida ma’lumotga ega bo‘lishi kerak. Agar moliyaning nazorat funksiyasi amaliyotda amalga oshirilmasa, moliya taqsimlash funksiyasining samaradorligini baholashning ham iloji yo‘qki, bu narsa yuqoridagi har ikki funksiya koordinatsiya qilinishining (muvofiqlashtirilishining) zarurligi to‘g‘risida darak berayotir. Bozor munosabatlariga o‘tish sharoitida moliyaning nazorat funksiyasi ijtimoiy va xususiy ishlab chiqarishning dinamik rivojlanishini ta’minlashga, ilmiy-texnika taraqqiyotini jadallashtirishga, milliy xo‘jalikning barcha bo‘g‘inlarida ish sifatini uzluksiz yaxshilashga yo‘naltirilgan. U ishlab chiqarish va noishlab chiqarish sohalarini to‘liq qamrab oladi. Iqtisodiy rag‘batlantirishni oshirish, moddiy, mehnat,
moliyaviy resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkor foydalanish, noishlab
chiqarish xarajatlari va yo‘qotmalarni qisqartirish, xo‘jasizlik va isrofgarchilikning
oldini olish moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir.
Moliya nazorat funksiyasining eng muhim vazifalaridan biri moliyaviy masalalar
bo‘yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar
oldidagi moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to‘lovlar bo‘yicha
xo‘jalik yurituvchi subektlarning o‘zaro majburiyatlari bajarilishining o‘z vaqtidaligi
va to‘liqligini tekshirish hisoblanadi.
Moliya organlarining ko‘p qirrali faoliyatlari orqali moliyaning nazorat
funksiyasi namoyon bo‘ladi. Moliya tizimi va soliq xizmatining xodimlari moliyaviy
rejalashtirish  jarayonida,  byudjet  tizimining  daromadlar  va  xarajatlar qismining
bajarilishida moliyaviy nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining
rivojlanishi sharoitida nazorat ishlarining yo‘nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va
metodlari keskin o‘zgaradi.
Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu
mexanizm milliy xo‘jalikdagi moliyaviy munosabatlar tashkiliy shakllarining
majmuini,  markazlashtirilgan  va  markazlashtirilmagan  pul  mablag‘lari  fondlarini
shakllantirish va ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini,
moliya va moliya tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o‘z ichiga
oladi. 
Bozor  islohotlarini  chuqurlashtirish  sharoitida  sifat  jihatidan  yangi bo‘lgan
moliya mexanizmi qo‘laniladi. Bu, eng avvalo, xo‘jalik yurituvchi subektlar va
aholining byudjet tizimi, maqsadli fondlari, mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari va
boshqalar bilan bo‘lgan o‘zaro munosabatlarga tegishlidir.
 3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni
Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy
ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi (amal qilishi) mumkin emas.
Dunyo aholisining  o‘sishi  va  uning  urbanizatsiyalashuv  darajasining  ortishi,
mamlakatlar ichidagi va ular o‘rtasidagi qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy-
texnika taraqqiyotining rivojlani va boshqa bir qancha omillar bilan “hayot
Logotip
moliyaviy resurslar va tabiiy boyliklardan oqilona va tejamkor foydalanish, noishlab chiqarish xarajatlari va yo‘qotmalarni qisqartirish, xo‘jasizlik va isrofgarchilikning oldini olish moliya nazorat funksiyasining maqsadlaridandir. Moliya nazorat funksiyasining eng muhim vazifalaridan biri moliyaviy masalalar bo‘yicha qonunchilikning aniq bajarilishini, byudjet tizimi, soliq xizmati, banklar oldidagi moliyaviy majburiyatlar, shuningdek hisob-kitoblar va to‘lovlar bo‘yicha xo‘jalik yurituvchi subektlarning o‘zaro majburiyatlari bajarilishining o‘z vaqtidaligi va to‘liqligini tekshirish hisoblanadi. Moliya organlarining ko‘p qirrali faoliyatlari orqali moliyaning nazorat funksiyasi namoyon bo‘ladi. Moliya tizimi va soliq xizmatining xodimlari moliyaviy rejalashtirish jarayonida, byudjet tizimining daromadlar va xarajatlar qismining bajarilishida moliyaviy nazoratni amalga oshiradilar. Bozor munosabatlarining rivojlanishi sharoitida nazorat ishlarining yo‘nalishi, moliyaviy nazoratning shakl va metodlari keskin o‘zgaradi. Moliyaning funksiyalari moliya mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Bu mexanizm milliy xo‘jalikdagi moliyaviy munosabatlar tashkiliy shakllarining majmuini, markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish tartibini, moliyaviy rejalashtirish metodlarini, moliya va moliya tizimini boshqarish shakllarini, moliyaviy qonunchilikni o‘z ichiga oladi. Bozor islohotlarini chuqurlashtirish sharoitida sifat jihatidan yangi bo‘lgan moliya mexanizmi qo‘laniladi. Bu, eng avvalo, xo‘jalik yurituvchi subektlar va aholining byudjet tizimi, maqsadli fondlari, mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari va boshqalar bilan bo‘lgan o‘zaro munosabatlarga tegishlidir. 3. Ijtimoiy takror ishlab chiqarishda moliyaning o‘rni Kishilik jamiyati oziq-ovqat, kiyim-kechak, uy-joy va ijtimoiy sohani doimiy ravishda takror ishlab chiqarmasdan hayot kechirishi (amal qilishi) mumkin emas. Dunyo aholisining o‘sishi va uning urbanizatsiyalashuv darajasining ortishi, mamlakatlar ichidagi va ular o‘rtasidagi qarama-qarshiliklarning kuchayishi, ilmiy- texnika taraqqiyotining rivojlani va boshqa bir qancha omillar bilan “hayot
kechirish”ni yoki “yashash”ni takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati mavjudligining
muhim sharti bo‘lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab
chiqarishlarning notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat sanalgan mamlakatlarda
moliyaviy kapitalning konsentratsiyalashuviga (to‘planishiga)  olib  kelmoqda.  Eng
kambag‘al  mamlakatlar  esa  xom-ashyoni  qazib chiqarish va qishloq xo‘jalik
mahsulotlarini 
ishlab 
chiqarish 
bilan 
shug‘ullanmoqda. 
Shunday 
bo‘lishiga
qaramasdan, har qanday sharoitda ham takror ishlab chiqarish jarayonining mazmuni
o‘zgarmasdan qolayotir.
Faqat 
qo‘shimcha 
mahsulotning 
konsentratsiyalashuv 
(to‘planish) 
joyi
o‘zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bank va baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy
qismi eng  rivojlangan mamlakatlarda “cho‘kmoqda” va ularga kelgusida ham
taqsimlashni o‘zlari foydalariga hal qilishga imkon berayapti.
Takror ishlab chiqarish jarayoni o‘z ichiga quyidagi bosqichlarni oladi:
-ishlab chiqarish;
-almashuv;
-taqsimlash;
-iste’mol.
Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shart bo‘lib,
hatto  ularning  birisiz  takror  ishlab  chiqarish  jarayoni  uziladi.  Uning  har  bir
bosqichlariga 
bir 
yoki 
bir 
necha 
iqtisodiy 
kategoriyalar 
xizmat 
qiladi.
Kategoriyalarning  takror  ishlab  chiqarish  jarayonida  ishtirok  etishi  bevosita  va
bilvosita shakllarda bo‘lishi mumkin. Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi
singari almashuv bosqichida markaziy o‘rinni egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining
ta’siri, takror ishlab chiqarishning bu bosqichida boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga
qaramasdan, iste’mol bosqichida bevosita namoyon bo‘ladi. 
Davlat moliyasining ijtimoiy mo‘ljallanganligidan (davlatning o‘z funksiyalarini
bajarishini ta’minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib
chiqiladigan bo‘lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi
yaqqol ko‘rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida (taqsimlashda)
barcha ijtimoiy manfaatlar va shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama-
qarshiliklari namoyon bo‘ladi.
Iste’molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda, takror
Logotip
kechirish”ni yoki “yashash”ni takror ishlab chiqarish kishilik jamiyati mavjudligining muhim sharti bo‘lib qolayotir. Xalqaro mehnat taqsimoti yuqori texnologiyali ishlab chiqarishlarning notekis taqsimlanishiga, eng boy-badavlat sanalgan mamlakatlarda moliyaviy kapitalning konsentratsiyalashuviga (to‘planishiga) olib kelmoqda. Eng kambag‘al mamlakatlar esa xom-ashyoni qazib chiqarish va qishloq xo‘jalik mahsulotlarini ishlab chiqarish bilan shug‘ullanmoqda. Shunday bo‘lishiga qaramasdan, har qanday sharoitda ham takror ishlab chiqarish jarayonining mazmuni o‘zgarmasdan qolayotir. Faqat qo‘shimcha mahsulotning konsentratsiyalashuv (to‘planish) joyi o‘zgarmoqda, xolos. Moliyaviy, bank va baho mexanizmlari orqali foydaning asosiy qismi eng rivojlangan mamlakatlarda “cho‘kmoqda” va ularga kelgusida ham taqsimlashni o‘zlari foydalariga hal qilishga imkon berayapti. Takror ishlab chiqarish jarayoni o‘z ichiga quyidagi bosqichlarni oladi: -ishlab chiqarish; -almashuv; -taqsimlash; -iste’mol. Takror ishlab chiqarish uchun bu bosqichlar, albatta, majburiy yoki shart bo‘lib, hatto ularning birisiz takror ishlab chiqarish jarayoni uziladi. Uning har bir bosqichlariga bir yoki bir necha iqtisodiy kategoriyalar xizmat qiladi. Kategoriyalarning takror ishlab chiqarish jarayonida ishtirok etishi bevosita va bilvosita shakllarda bo‘lishi mumkin. Masalan, baho kategoriyasi tovar kategoriyasi singari almashuv bosqichida markaziy o‘rinni egallaydi. Biroq, baho kategoriyasining ta’siri, takror ishlab chiqarishning bu bosqichida boshqa kategoriyalar xizmat qilishiga qaramasdan, iste’mol bosqichida bevosita namoyon bo‘ladi. Davlat moliyasining ijtimoiy mo‘ljallanganligidan (davlatning o‘z funksiyalarini bajarishini ta’minlaydigan pul fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish) kelib chiqiladigan bo‘lsa, taqsimlash bosqichida ularning roli nisbatan kattaroq ekanligi yaqqol ko‘rinadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining bu bosqichida (taqsimlashda) barcha ijtimoiy manfaatlar va shunga muvofiq ravishda, jamiyatning barcha qarama- qarshiliklari namoyon bo‘ladi. Iste’molga ketadigan jami ijtimoiy mahsulot (JIM)dan, birinchi navbatda, takror
ishlab  chiqarishning  oldingi  (o‘tgan)  siklida  foydalanilgan  mehnat  qurollari va
predmetlarini tiklash uchun mo‘ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab
chiqarishning yangi siklida ham uning shu hajmda takrorlanishini ta’minlaydi. Qolgan
qism vositalar (mablag‘lar)ning egasi va ishchilar o‘rtasida taqsimlanadi. 
Taqsimlash  proporsiyalari  (nisbatlari)  asrlar  davomida  shakllanib, unda
ishtirokchilarning har biri o‘ziga tegishli bo‘lgan qismni ortirish (ko‘paytirish)
maqsadida bir-birlari bilan doimiy  qarama-qarshilikda bo‘ladilar. Shunday qilib,
jamiyatda yangidan yaratilgan qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so‘ng
esa  almashuv  va  iste’mol  bosqichlarini  bosib  o‘tadi. Takror  ishlab  chiqarish
jarayonining har bir ishtirokchisi o‘ziga tegishli bo‘lgan daromadni quyidagi ikki
qismga bo‘ladi:
-iste’mol fondi;
-jamg‘arish fondi.
Lekin  bu  bosqichga  qadar  taqsimlash  jarayoniga  davlat  aralashib,  soliqlar,
qarzlar, sug‘urta to‘lovlari (badallari) kabi iqtisodiy instrumentlardan foydalangan
holda individual va jamoa daromadlaridan o‘zining hissasini (o‘ziga tegishli bo‘lgan
qismni) ajratib oladi.
Qayd etish joizki, daromadlar qancha qismini olishning “ostonasi”ni aniqlashda
jamiyat ishtirok etadi. U jamoatchilik tashkilotlari, partiyalar va shunga o‘xshashlar
orqali,  qonunchilik  va  ijroiya  hokimiyatini  shakllantirish  yo‘li bilan  davlat
faoliyatining  chegarasini  aniqlashga  harakat  qiladi.  O‘z  navbatida, davlat ham
o‘zining harakat doirasini (sohasini)  kengaytirishga harakat qiladi.
Uning funksiyalari qancha keng bo‘lsa, jamiyat a’zolari daromadlarining
shuncha katta summalariga davlat da’vogarlik qiladi. Shu munosabat bilan iste’mol
proporsiyalari (nisbatlari) ham o‘zgaradi. Masalan, agar davlat maorif, sog‘liqni
saqlash, ijtimoiy ta’minot xarajatlarining bir qismini o‘z zimmasiga olsa, bu narsa
ishchi kuchining bahosida va demak, mehnat haqining darajasida o‘z aksini topadi. 
Bu yerda  ijtimoiy iste’mol fondlarining hissasi qancha yuqori bo‘lsa, shaxsiy
iste’mol fondlarining hissasi shuncha past bo‘lishi bilan xarakterlanadigan
tendensiyani tushunish juda muhimdir.
Moliya nazariyasida takror ishlab chiqarish jarayonida davlat ishtirokining
qiyosiy samaradorligi xususidagi bahslar hali-hamon to‘xtaganicha yo‘q. Har bir
Logotip
ishlab chiqarishning oldingi (o‘tgan) siklida foydalanilgan mehnat qurollari va predmetlarini tiklash uchun mo‘ljallangan qismi ajratiladi. Bu qism takror ishlab chiqarishning yangi siklida ham uning shu hajmda takrorlanishini ta’minlaydi. Qolgan qism vositalar (mablag‘lar)ning egasi va ishchilar o‘rtasida taqsimlanadi. Taqsimlash proporsiyalari (nisbatlari) asrlar davomida shakllanib, unda ishtirokchilarning har biri o‘ziga tegishli bo‘lgan qismni ortirish (ko‘paytirish) maqsadida bir-birlari bilan doimiy qarama-qarshilikda bo‘ladilar. Shunday qilib, jamiyatda yangidan yaratilgan qiymat birinchi taqsimlash bosqichini va undan so‘ng esa almashuv va iste’mol bosqichlarini bosib o‘tadi. Takror ishlab chiqarish jarayonining har bir ishtirokchisi o‘ziga tegishli bo‘lgan daromadni quyidagi ikki qismga bo‘ladi: -iste’mol fondi; -jamg‘arish fondi. Lekin bu bosqichga qadar taqsimlash jarayoniga davlat aralashib, soliqlar, qarzlar, sug‘urta to‘lovlari (badallari) kabi iqtisodiy instrumentlardan foydalangan holda individual va jamoa daromadlaridan o‘zining hissasini (o‘ziga tegishli bo‘lgan qismni) ajratib oladi. Qayd etish joizki, daromadlar qancha qismini olishning “ostonasi”ni aniqlashda jamiyat ishtirok etadi. U jamoatchilik tashkilotlari, partiyalar va shunga o‘xshashlar orqali, qonunchilik va ijroiya hokimiyatini shakllantirish yo‘li bilan davlat faoliyatining chegarasini aniqlashga harakat qiladi. O‘z navbatida, davlat ham o‘zining harakat doirasini (sohasini) kengaytirishga harakat qiladi. Uning funksiyalari qancha keng bo‘lsa, jamiyat a’zolari daromadlarining shuncha katta summalariga davlat da’vogarlik qiladi. Shu munosabat bilan iste’mol proporsiyalari (nisbatlari) ham o‘zgaradi. Masalan, agar davlat maorif, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy ta’minot xarajatlarining bir qismini o‘z zimmasiga olsa, bu narsa ishchi kuchining bahosida va demak, mehnat haqining darajasida o‘z aksini topadi. Bu yerda ijtimoiy iste’mol fondlarining hissasi qancha yuqori bo‘lsa, shaxsiy iste’mol fondlarining hissasi shuncha past bo‘lishi bilan xarakterlanadigan tendensiyani tushunish juda muhimdir. Moliya nazariyasida takror ishlab chiqarish jarayonida davlat ishtirokining qiyosiy samaradorligi xususidagi bahslar hali-hamon to‘xtaganicha yo‘q. Har bir