MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI (Moliya iqtisodiy kategoriya sifatida)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

26,4 KB


MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI
Reja:
1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati.
2. Moliya iqtisodiy kategoriya sifatida.
3. Moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari. Ularning o‘zaro bog‘liqligi. 
1-savol bayoni. “Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, o‘zbek tilida eng umumiy
tarzda   “pul  mablag‘lari”  ma’nosini  anglatadi.  Bu  so‘z  ona  tilimizda
ishlatilishining quyidagi ko‘rinishlari mavjud:

maqsadli  pul  fondlarini  hosil  etish,  jamlash,  taqsimlash  va  ishlatish
FFshakllantirish, taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya
kapitali, moliya tizimi);

biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul
mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi);

shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv
tilida)1.
Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek,
“moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir2.
O‘zining lug‘aviy ma’nosi jihatidan “moliya” so‘zi fransuzcha “finance”,
lotincha  “financia”  va ruscha “finansi” so‘zlarining  ekvivalenti yoki ma’lum
1 Qarang: O‘zbek tilining izohli lug‘ati: 80 000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi. J.2. Ye – M // Tahrir hay’ati:
T.Mirzayev (rahbar) va boshq.;  O‘z.R FA Til va adabiyot in-ti. – T.: “O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat
ilmiy nashriyoti, 2006. – 611-b.
2 Qarang: o‘sha manba, 610- va 611-betlar.
Logotip
MOLIYANING MOHIYATI VA FUNKSIYALARI Reja: 1. Moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati. 2. Moliya iqtisodiy kategoriya sifatida. 3. Moliyaning taqsimlash va nazorat funksiyalari. Ularning o‘zaro bog‘liqligi. 1-savol bayoni. “Moliya” arabcha so‘z bo‘lib, o‘zbek tilida eng umumiy tarzda “pul mablag‘lari” ma’nosini anglatadi. Bu so‘z ona tilimizda ishlatilishining quyidagi ko‘rinishlari mavjud:  maqsadli pul fondlarini hosil etish, jamlash, taqsimlash va ishlatish FFshakllantirish, taqsimlash, ularni sarf qilish tizimi (masalan, moliya yili, moliya kapitali, moliya tizimi);  biror shaxs, oila, jamoa, muassasa, tashkilot yoki davlat tasarrufidagi pul mablag‘lari (masalan, korxona moliyasi);  shunday (moliya) ishlar(i) bilan shug‘ullanuvchi davlat organi (so‘zlashuv tilida)1. Arab tilidagi “mol”, ya’ni “boylik, mulk; pul jamg‘armasi”, shuningdek, “moliyat”, ya’ni “pul mablag‘lari; soliq” so‘zlari ham moliyaga daxldordir2. O‘zining lug‘aviy ma’nosi jihatidan “moliya” so‘zi fransuzcha “finance”, lotincha “financia” va ruscha “finansi” so‘zlarining ekvivalenti yoki ma’lum 1 Qarang: O‘zbek tilining izohli lug‘ati: 80 000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi. J.2. Ye – M // Tahrir hay’ati: T.Mirzayev (rahbar) va boshq.; O‘z.R FA Til va adabiyot in-ti. – T.: “O‘zbekiston milliy ensiklopediyasi” Davlat ilmiy nashriyoti, 2006. – 611-b. 2 Qarang: o‘sha manba, 610- va 611-betlar.
ma’noda, sinonimi3 hisoblanib,  eng avvalo, “daromad”, “pul mablag‘lari” yoki
“to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi4.
Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun
ham  uning  roli  va  ahamiyati   pul  munosabatlarining  iqtisodiy  munosabatlar
tizimida  qanday  o‘rinni  egallaganligiga  bog‘liq.  Bir   vaqtning  o‘zida  moliya
puldan o‘zining mazmuni va bajaradigan funksiyalari bo‘yicha farqlanadi. Agar
pul  umumiy  ekvivalent  bo‘lib,  uning  yordamida  umumlashtirilgan  ishlab
chiqaruvchilarning mehnat harajatlari o‘lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot
(YAIM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy
instrumenti,  pul  mablag‘lari  fondlarini  shakllantirish  va  ulardan  foydalanish
ustidan  nazoratni  amalga  oshirish  qurolidir.  Pul  daromadlari  va  fondlarini
shakllantirish yo‘li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag‘lariga
bo‘lgan ehtiyojlarini ta’minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarfla-nishi
ustidan nazoratni ham amalga oshirish  moliyaning nima uchun mo‘ljallanganligini
belgilab beradi.
Moliya  quyidagilar  o‘rtasida  vujudga  keladigan  pul  munosabatlarini
ifodalaydi:

tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya
qilish jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;

markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash
borasida korxonalar va ularning yuqori organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul
munosabatlari;

byudjet  tizimiga  soliqlarni  to‘lash  va  harajatlarni  byudjetdan
moliyalashtirish  davomida  korxona  va  davlat  o‘rtasida  vujudga  keladigan  pul
munosabatlari;
3 Biz bu yerda  dunyo xalqlarining turli tillarida shaklan turlicha va mazmunan bir xil ma’noni anglatuvchi so‘zlarni
nazarda tutayapmiz. 
4 “Moliya” atamasining kelib chiqishi xususida iqtisodiy adabiyotlarda turlicha qarashlar, tasavvurlar mavjud.
Ayrim mualliflarning fikricha, bu atama XIII-XIV asrlarda Italiyaning savdo shaharlarida  vujudga kelib, keyinroq
xalqaro  maydonga  tarqalgan   hamda  aholi  va  davlat  o‘rtasidagi  pul  munosabatlari  tizimi  bilan  bog‘langan
tushunchani o‘zida mujassam  etgan (Qarang: Finansi, denejnoye obrasheniye i kredit. Uchebnik / Pod red.prof.
V.K.Senchagova, prof.A.I.Arxipova. –M.: Finansi i statistika, 1999. s.25). Boshqa mualliflarning fikriga qaraganda,
bu atama muomalaga 1755 yilda “Respublika xususida olti kitob” asarini nashr ettirgan fransuz olimi J.Boden
tomonidan  kiritilgan  (Qarang:  Finansi.  Uchebnik  dlya  vuzov  / Pod  red.  prof.  M.V.Romanovskogo,
O.V.Vrublevskoy, B.M.Sabanti. – M.: Finansi i statistika, 2000. s.44).
Logotip
ma’noda, sinonimi3 hisoblanib, eng avvalo, “daromad”, “pul mablag‘lari” yoki “to‘lov” degan ma’nolarda ham ishlatiladi4. Moliya pul munosabatlarining ajralmas qismi hisoblanadi. Shuning uchun ham uning roli va ahamiyati pul munosabatlarining iqtisodiy munosabatlar tizimida qanday o‘rinni egallaganligiga bog‘liq. Bir vaqtning o‘zida moliya puldan o‘zining mazmuni va bajaradigan funksiyalari bo‘yicha farqlanadi. Agar pul umumiy ekvivalent bo‘lib, uning yordamida umumlashtirilgan ishlab chiqaruvchilarning mehnat harajatlari o‘lchansa, moliya esa yalpi ichki mahsulot (YAIM) va milliy daromad (MD)ni taqsimlash va qayta taqsimlashning iqtisodiy instrumenti, pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish ustidan nazoratni amalga oshirish qurolidir. Pul daromadlari va fondlarini shakllantirish yo‘li bilan faqatgina davlat va korxonalarning pul mablag‘lariga bo‘lgan ehtiyojlarini ta’minlash emas, balki moliyaviy resurslarning sarfla-nishi ustidan nazoratni ham amalga oshirish moliyaning nima uchun mo‘ljallanganligini belgilab beradi. Moliya quyidagilar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlarini ifodalaydi:  tovar-moddiy boyliklarni sotib olish, mahsulot va xizmatlarni realizatsiya qilish jarayonida korxonalar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  markazlashtirilgan pul mablag‘lari fondlarini yaratish va ularni taqsimlash borasida korxonalar va ularning yuqori organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  byudjet tizimiga soliqlarni to‘lash va harajatlarni byudjetdan moliyalashtirish davomida korxona va davlat o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari; 3 Biz bu yerda dunyo xalqlarining turli tillarida shaklan turlicha va mazmunan bir xil ma’noni anglatuvchi so‘zlarni nazarda tutayapmiz. 4 “Moliya” atamasining kelib chiqishi xususida iqtisodiy adabiyotlarda turlicha qarashlar, tasavvurlar mavjud. Ayrim mualliflarning fikricha, bu atama XIII-XIV asrlarda Italiyaning savdo shaharlarida vujudga kelib, keyinroq xalqaro maydonga tarqalgan hamda aholi va davlat o‘rtasidagi pul munosabatlari tizimi bilan bog‘langan tushunchani o‘zida mujassam etgan (Qarang: Finansi, denejnoye obrasheniye i kredit. Uchebnik / Pod red.prof. V.K.Senchagova, prof.A.I.Arxipova. –M.: Finansi i statistika, 1999. s.25). Boshqa mualliflarning fikriga qaraganda, bu atama muomalaga 1755 yilda “Respublika xususida olti kitob” asarini nashr ettirgan fransuz olimi J.Boden tomonidan kiritilgan (Qarang: Finansi. Uchebnik dlya vuzov / Pod red. prof. M.V.Romanovskogo, O.V.Vrublevskoy, B.M.Sabanti. – M.: Finansi i statistika, 2000. s.44).

 soliqlar  va  boshqa  ixtiyoriy  to‘lovlarni  to‘lash  jarayonida  davlat  va
fuqarolar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;

to‘lovlarni  amalga  oshirish  va  resurslarni  olish  jarayonida  korxonalar,
fuqarolar va nobyudjet fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;

byudjet  tizimining  alohida  bo‘g‘inlari  o‘rtasida  vujudga  keladigan  pul
munosabatlari;

sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y
bergan paytda aholi, korxonalar  hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari
o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;

 korxona  fondlarining  doimiy  doiraviy  aylanishiga  xizmat  qiluvchi  pul
munosabatlari.
Pul  daromadlari  va  fondlarining  eng  asosiy  moddiy  manbai  bo‘lib
mamlakatning   MD  hisoblanadi.  MDning  hajmi  umumdavlat  ehtiyojlarini
qondirish  va  ijtimoiy  ishlab  chiqarishni  kengaytirish  imkoniyatlarini  aniqlab
beradi.  Aynan MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish
fondining -  hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari
(nisbatlari) va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun ham barcha
mamlakatlarda MD statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir.
Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo‘lmaydi.  Moliya MDni yaratish
va undan foydalanishning ajratib bo‘lmaydigan bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi.
Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga ta’sir etib, ob’ektiv harakterga
ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir sohasini ifoda etib, bazis
kategoriyasiga mansubdir.
Shunday  qilib,  moliyaning  ijtimoiy-iqtisodiy  mohiyati,  taraqqiyot
qonuniyatlari, tovar-pul munosabatlarining qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror
ishlab  chiqarishdagi  roli  jamiyatning  iqtisodiy  tuzumi,  davlatning  tabiati  va
funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga
kelishi jamiyatning sinflarga bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq.
Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda
davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va
Logotip
 soliqlar va boshqa ixtiyoriy to‘lovlarni to‘lash jarayonida davlat va fuqarolar o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  to‘lovlarni amalga oshirish va resurslarni olish jarayonida korxonalar, fuqarolar va nobyudjet fondlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  byudjet tizimining alohida bo‘g‘inlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  sug‘urta badallarini to‘lash va zararlarni qoplash, sug‘urta hodisasi ro‘y bergan paytda aholi, korxonalar hamda mulkiy va shaxsiy sug‘urta organlari o‘rtasida vujudga keladigan pul munosabatlari;  korxona fondlarining doimiy doiraviy aylanishiga xizmat qiluvchi pul munosabatlari. Pul daromadlari va fondlarining eng asosiy moddiy manbai bo‘lib mamlakatning MD hisoblanadi. MDning hajmi umumdavlat ehtiyojlarini qondirish va ijtimoiy ishlab chiqarishni kengaytirish imkoniyatlarini aniqlab beradi. Aynan MD va uning alohida qismlarining - iste’mol fondi va jamg‘arish fondining - hajmini hisobga olgan holda iqtisodiyotning rivojlanish proporsiyalari (nisbatlari) va tarkibiy tuzilmasi aniqlanadi. Xuddi shuning uchun ham barcha mamlakatlarda MD statistikasiga muhim ahamiyat berilayotir. Moliyaning ishtirokisiz MDni taqsimlab bo‘lmaydi. Moliya MDni yaratish va undan foydalanishning ajratib bo‘lmaydigan bog‘lovchi bo‘g‘ini hisoblanadi. Moliya ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’molga ta’sir etib, ob’ektiv harakterga ega. U ishlab chiqarish munosabatlarining ma’lum bir sohasini ifoda etib, bazis kategoriyasiga mansubdir. Shunday qilib, moliyaning ijtimoiy-iqtisodiy mohiyati, taraqqiyot qonuniyatlari, tovar-pul munosabatlarining qamrab olish sohasi va ijtimoiy takror ishlab chiqarishdagi roli jamiyatning iqtisodiy tuzumi, davlatning tabiati va funksiyalari bilan belgilanadi. Tarixiy kategoriya sifatida ham moliyaning vujudga kelishi jamiyatning sinflarga bo‘linishi va davlatning paydo bo‘lishi bilan bog‘liq. Kengaytirilgan takror ishlab chiqarish uchun sharoitlarni ta’minlash hamda davlatning funksiyalari va vazifalarini bajarish maqsadida markazlashtirilgan va
markazlashtirilmagan  pul  mablag‘lari  fondlarini  shakllantirish,  taqsimlash  va
foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya
deyiladi.
2-savol bayoni. Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko‘p jihatdan u
hukumat  tomonidan  amalga  oshiriladigan  (yurgiziladigan,  hayotga  tatbiq
etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog‘liq bo‘ladi.
Moliya – bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi.  Uning yordamida MDni
ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi.
Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohi-yati “Davlat kimning
hisobidan  moliyaviy  resurslarni  oladi  va  kimlarning  manfaatlari  uchun  bu
mablag‘lardan  foydalanadi?”  degan savolning  tadqiq  qilinishi  orqali  namoyon
bo‘ladi.
Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy
kategoriyalar, jumladan  baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi.
Tovar  qiymatining  pulda  ifodalanishiga  baho  deyiladi.  MDning
taqsimlanishidan  oldin  tovar  realizatsiya  qilinishi  kerak.   Baho  mulkdorlarga
mahsulot  realizatsiyasidan  kelib  tushishi  mumkin bo‘lgan  pul  mablag‘larining
o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos
sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi
va shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish
haqini aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi.
Agar  davlat  baholarni  tartibga  solmasa,  sotsial  to‘lovlarni  korrektirovka
(o‘zgartirishga) qilishga va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi
paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida davlat sotsial ahamiyat kasb etuvchi
muhim  tovarlarning  bahosini  korrektirovka  qilayotir  (o‘zgarti-rayotir).  Baho,
shuningdek  bojxonaviy  tartibga  solishda  va  bojxona  daromadlarini  undirishda
davlat tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari
ko‘plab tovar guruhlari bo‘yicha sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki
Logotip
markazlashtirilmagan pul mablag‘lari fondlarini shakllantirish, taqsimlash va foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan iqtisodiy (moliyaviy) munosabatlarga moliya deyiladi. 2-savol bayoni. Moliya bazis kategoriyasi hisoblansa-da, ko‘p jihatdan u hukumat tomonidan amalga oshiriladigan (yurgiziladigan, hayotga tatbiq etiladigan) moliyaviy siyosatga ham bog‘liq bo‘ladi. Moliya – bu, eng avvalo, taqsimlash kategoriyasi. Uning yordamida MDni ikkilamchi taqsimlanishi yoki qayta taqsimlanishi amalga oshiriladi. Moliyaviy munosabatlarning ijtimoiy-iqtisodiy mohi-yati “Davlat kimning hisobidan moliyaviy resurslarni oladi va kimlarning manfaatlari uchun bu mablag‘lardan foydalanadi?” degan savolning tadqiq qilinishi orqali namoyon bo‘ladi. Taqsimlash jarayonlari faqatgina moliya orqali emas, balki boshqa iqtisodiy kategoriyalar, jumladan baho, kredit, soliq va h.k.lar orqali ham amalga oshiriladi. Tovar qiymatining pulda ifodalanishiga baho deyiladi. MDning taqsimlanishidan oldin tovar realizatsiya qilinishi kerak. Baho mulkdorlarga mahsulot realizatsiyasidan kelib tushishi mumkin bo‘lgan pul mablag‘larining o‘lchamini aniqlaydi va navbatdagi taqsimlash jarayonlari uchun boshlang‘ich asos sifatida maydonga chiqadi. Baho tovarlarga bo‘lgan talab va taklifni tartibga soladi va shu orqali takror ishlab chiqarishga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. Bozor iqtisodiyoti sharoitida baho pensiya, nafaqa va hatto minimal ish haqini aniqlashda hal qiluvchi ahamiyatga ega bo‘lgan ko‘rsatkich hisoblanadi. Agar davlat baholarni tartibga solmasa, sotsial to‘lovlarni korrektirovka (o‘zgartirishga) qilishga va minimal ish haqini oshirishga majbur bo‘ladi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida davlat sotsial ahamiyat kasb etuvchi muhim tovarlarning bahosini korrektirovka qilayotir (o‘zgarti-rayotir). Baho, shuningdek bojxonaviy tartibga solishda va bojxona daromadlarini undirishda davlat tomonidan foydalaniladi. Masalan, ayrim mamlakatlarda bojxona bojlari ko‘plab tovar guruhlari bo‘yicha sotib olish olish bahosi bo‘yicha emas, balki
haqiqatdagisidan  keskin  farq  qiluvchi  normativ  baholar  bo‘yicha  undiriladi.
Shunga  mos  ravishda  (boshqa  sharoitlar  teng  bo‘lgan  taqdirda)  byudjetning
daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi.
Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy
bog‘liqdir. Ular hamkorlikda  kengaytirilgan asosda korxonalar pul fondlarining
doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit
institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifoda-laydi.
Bank  krediti  sifatida  sof  ko‘rinishda  tushuniladigan  kredit  davlatga  bevosita
bog‘liq  emas.  Takror  ishlab  chiqarish  jarayonida  uning  roli  yetarli  darajada
aniqlangan -  bu daromadlar va harajatlar o‘rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash
usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilishning ehtiyojlarini qoplash usuli va
h.k.   Biroq,  bir  vaqtning  o‘zida,  kredit  -   byudjet  defitsiti  va  byudjet-kassa
uzilishini  (navbatdagi  daromadlar  kelib  tushgunga  qadar  byudjet  harajatlarini
qoplash uchun bank xizmatlari zarur bo‘lgan paytda)  qoplashning muhim shakli.
O‘z navbatida, agar byudjet mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida
saqlanayotgan bo‘lsa, bu banklar uchun muhim ssuda manbaidir.
Kredit  moliyadan  (moliyalashtirishdan)  o‘zining  qaytariluvchanligi  va
haqliligi bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul
mablag‘larining  harakatlanishini  ifodalaydi   hamda  kredit  va  moliya  pul
munosabatlarining  chegarasidan  (ramkasidan)  chetga  chiqmay-di.  Hatto,  tovar
krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul
mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik,
haqlilik va muddatlilik asosida  ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar
moliya qiymatning bir tomonlama va  qayta tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan
shakldagi  harakatini  ifodalasa,  kredit  esa  kreditorga  belgilangan  muddatda
oldindan o‘rnatilgan foizlarni to‘lagan holda qaytarilishi kerak.
Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul  harakteriga, pul tabiatiga
ega bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan,
ish haqi yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi
Logotip
haqiqatdagisidan keskin farq qiluvchi normativ baholar bo‘yicha undiriladi. Shunga mos ravishda (boshqa sharoitlar teng bo‘lgan taqdirda) byudjetning daromadlari va mamlakat ichki bozoridagi baholar ortadi. Moliya va kredit mustaqil iqtisodiy kategoriyalar sifatida bir-biri bilan uzviy bog‘liqdir. Ular hamkorlikda kengaytirilgan asosda korxonalar pul fondlarining doiraviy aylanishiga xizmat qiladi. Kredit bank tizimi va maxsus moliya-kredit institutlari tomonidan amalga oshiriladigan ssuda fondining harakatini ifoda-laydi. Bank krediti sifatida sof ko‘rinishda tushuniladigan kredit davlatga bevosita bog‘liq emas. Takror ishlab chiqarish jarayonida uning roli yetarli darajada aniqlangan - bu daromadlar va harajatlar o‘rtasidagi vaqtinchalik uzilishni qoplash usuli, ishlab chiqarishni modernizatsiya qilishning ehtiyojlarini qoplash usuli va h.k. Biroq, bir vaqtning o‘zida, kredit - byudjet defitsiti va byudjet-kassa uzilishini (navbatdagi daromadlar kelib tushgunga qadar byudjet harajatlarini qoplash uchun bank xizmatlari zarur bo‘lgan paytda) qoplashning muhim shakli. O‘z navbatida, agar byudjet mablag‘lari tijorat banklarining hisob varaqlarida saqlanayotgan bo‘lsa, bu banklar uchun muhim ssuda manbaidir. Kredit moliyadan (moliyalashtirishdan) o‘zining qaytariluvchanligi va haqliligi bilan farqlanadi. Bir vaqtning o‘zida, har ikki holatda ham ular pul mablag‘larining harakatlanishini ifodalaydi hamda kredit va moliya pul munosabatlarining chegarasidan (ramkasidan) chetga chiqmay-di. Hatto, tovar krediti ham pul asosiga va shakliga ega. Banklar korxonalar va aholining bo‘sh pul mablag‘larini akkumulyatsiya qiladilar va ularni ta’minlanganlik, qaytaruvchanlik, haqlilik va muddatlilik asosida ularga ehtiyoj sezgan korxonalarga beradilar. Agar moliya qiymatning bir tomonlama va qayta tiklanmaydigan (qaytarilmaydigan shakldagi harakatini ifodalasa, kredit esa kreditorga belgilangan muddatda oldindan o‘rnatilgan foizlarni to‘lagan holda qaytarilishi kerak. Yuqorida keltirib o‘tilgan barcha kategoriyalar pul harakteriga, pul tabiatiga ega bo‘lib, ularga ikki va undan ortiq kategoriyalarning belgilari xosdir. Masalan, ish haqi yetarli darajada asoslangan tarzda pulli to‘lanma, ya’ni pul deb atalishi
mumkin. Biroq, bu oddiy pul bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan
pul hisoblanadi.
Soliq ham  biz  tomonimizdan amaldagi  qonunchilikka muvofiq ravishda
davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining
qo‘llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo‘lgan
daromad va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish
(emissiya qilish) bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob-
lanadi. 
Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi.
Ular bir-birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi.
Bunda  kategoriyalarga  tegishli  bo‘lgan  barcha  belgilarning  majmui  ko‘rib
chiqilsagina  ularni  farqlash  mumkin.  Xususan,  noekvivalent  harakterga  ega
bo‘lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi  pul
munosabatlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya
mavjud  bo‘lmaydi.  Agar  moliya  qayta  taqsimlash  sohasiga  o‘tsa,  u  boshqa
iqtisodiy kategoriyalarning belgilarini o‘zida mujassam etadi.
3-savol bayoni. Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon
bo‘ladi. Moliya  quyidagi ikki funksiyani bajaradi:
1. Taqsimlash;
2. Nazorat.
Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi5. Har
qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash
ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi.
Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash harakteriga
ega  ekanligi  uchun,  shunga  muvofiq  ravishda  moliyaning  bosh  yoki  asosiy
5 Bir vaqtning o‘zida moliyaning  funksiyalari xususida moliyachi-olimlar o‘rtasida hamon bir to‘xtamga kelingani
yo‘qligini  ham qayd etib o‘tish kerak.  Ayrim iqtisodchi-olimlarning fikricha, moliyaning funksiyalari  2tadan
10tagacha  tebranib  boradi.   Masalan,  Rossiya  Federatsiyasi  Prezidenti  huzuridagi  Rossiya  Davlat  xizmati
akademiyasi  iqtisodchi-olimlarining  fikriga  muvofiq  moliyaning  asosiy  funksiyalari  quyidagilardan  iborat:
taqsimlash va qayta taqsimlash; rag‘batlantirish (tartibga solish); nazorat; takror ishlab chiqarish; takror ishlab
chiqarishning barcha darajalarida uning jarayonlarini pul mablag‘lari bilan ta’minlash. (Qarang: Finansi, nalogi i
kredit. Uchebnik. Izd. 2-ye, dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.21).
Logotip
mumkin. Biroq, bu oddiy pul bo‘lmasdan sarflangan mehnatga muvofiq olingan pul hisoblanadi. Soliq ham biz tomonimizdan amaldagi qonunchilikka muvofiq ravishda davlatga tekinga berilayotgan puldir. Qonunga rioya etmaslik jazo choralarining qo‘llanishini taqozo etadi. Biroq, bundan tashqari, soliq bizga tegishli bo‘lgan daromad va ish haqining bir qismidir. O‘z navbatida, pulni muomalaga chiqarish (emissiya qilish) bo‘yicha operatsiyalar ham davlat daromadlarining manbai hisob- lanadi. Yuqoridagi barcha kategoriyalarni ularning pulli tabiati birlashtirib turadi. Ular bir-birlaridan o‘zlarining funksiyalari va mo‘ljallanganligi bilan ajralib turadi. Bunda kategoriyalarga tegishli bo‘lgan barcha belgilarning majmui ko‘rib chiqilsagina ularni farqlash mumkin. Xususan, noekvivalent harakterga ega bo‘lgan va davlatning mavjudligi natijasida vujudga keladigan jamiyatdagi pul munosabatlari davlat moliyasi deyiladi. Taqsimlash sohasidan tashqarida moliya mavjud bo‘lmaydi. Agar moliya qayta taqsimlash sohasiga o‘tsa, u boshqa iqtisodiy kategoriyalarning belgilarini o‘zida mujassam etadi. 3-savol bayoni. Moliyaning mohiyati uning funksiyalari orqali namoyon bo‘ladi. Moliya quyidagi ikki funksiyani bajaradi: 1. Taqsimlash; 2. Nazorat. Bu funksiyalar moliya tomonidan bir vaqtning o‘zida amalga oshiriladi5. Har qanday (bir) moliyaviy operatsiya YAIM va MDni taqsimlash va shu taqsimlash ustidan nazoratning amalga oshirilishini anglatadi. Moliyaviy munosabatlarning asosiy tavsifi ularning taqsimlash harakteriga ega ekanligi uchun, shunga muvofiq ravishda moliyaning bosh yoki asosiy 5 Bir vaqtning o‘zida moliyaning funksiyalari xususida moliyachi-olimlar o‘rtasida hamon bir to‘xtamga kelingani yo‘qligini ham qayd etib o‘tish kerak. Ayrim iqtisodchi-olimlarning fikricha, moliyaning funksiyalari 2tadan 10tagacha tebranib boradi. Masalan, Rossiya Federatsiyasi Prezidenti huzuridagi Rossiya Davlat xizmati akademiyasi iqtisodchi-olimlarining fikriga muvofiq moliyaning asosiy funksiyalari quyidagilardan iborat: taqsimlash va qayta taqsimlash; rag‘batlantirish (tartibga solish); nazorat; takror ishlab chiqarish; takror ishlab chiqarishning barcha darajalarida uning jarayonlarini pul mablag‘lari bilan ta’minlash. (Qarang: Finansi, nalogi i kredit. Uchebnik. Izd. 2-ye, dop. i pererab. /Pod red. d.e.n., prof. I.D.Matskulyaka. – M.: Izd-vo RAGS, 2007. s.21).
funksiyasi  taqsimlashdir.  Moliya  yordamida  amalga  oshirilishi  lozim  bo‘lgan
taqsimlash  jarayoni  murakkab  va  ko‘p  qirrali  jarayondir.  Moliya  YAIMni
taqsimlashning turli bosqich-lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va
qayta taqsimlashda ishtirok etadi.
Moliyaviy  metod  orqali  taqsimlash  iqtisodiyotni  boshqarishning  turli
darajalarini (mamlakat, uning alohida olingan mintaqalari va mahalliy o‘z-o‘zini
boshqarish  organlari  miqyosida)  qamrab  oladi.  Unga  taqsimlashning  turli
ko‘rinishlarini (xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.)
tug‘diruvchi ko‘p bosqichlilik xosdir. 
Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy
yoki  birlamchi  daromadlar”  deb  nom  olganlarni  yaratish  (tashkil  etish)  sodir
bo‘lganda namoyon bo‘ladi. Ularning yig‘indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar
MDni  moddiy  ishlab  chiqarish  ishtirokchilari  o‘rtasida  taqsimlash  jarayonida
shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:

moddiy  ishlab  chiqarish  sohasida  band  bo‘lgan  ishchi  va
xizmatchilarning ish haqi, fermer va h.k.larning daromadlari;

moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari.
Biroq,  bunda  birlamchi  daromadlar  milliy  xo‘jalik  ustuvor  tarmoqlarini
rivojlantirish,  mamlakat  mudofaa  qudratini  ta’minlash,  aholining  moddiy  va
madaniy ehtiyojlarini  qondirish  uchun  ijtimoiy pul  fondlarining shakllanishini
ta’minlay  olmaydi.  Buning  uchun  quyidagilar  bilan  bog‘langan  holda  MDni
yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:

xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali
va oqilona foydalanish maqsadida mablag‘larni tarmoqlararo va hududiy qayta
taqsimlash bilan;

ishlab  chiqarish  sohasi  bilan  bir  qatorda  noishlab  chiqarish  sohasining
(maorif, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va
h.k.) ham mavjudligi bilan;

aholining turli ijtimoiy qatlamlari o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash
bilan.
Logotip
funksiyasi taqsimlashdir. Moliya yordamida amalga oshirilishi lozim bo‘lgan taqsimlash jarayoni murakkab va ko‘p qirrali jarayondir. Moliya YAIMni taqsimlashning turli bosqich-lariga xizmat qilib, uni birlamchi taqsimlashda va qayta taqsimlashda ishtirok etadi. Moliyaviy metod orqali taqsimlash iqtisodiyotni boshqarishning turli darajalarini (mamlakat, uning alohida olingan mintaqalari va mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari miqyosida) qamrab oladi. Unga taqsimlashning turli ko‘rinishlarini (xo‘jalik ichida, tarmoq ichida, tarmoqlararo, hududlararo va b.) tug‘diruvchi ko‘p bosqichlilik xosdir. Eng avvalo, moliyaning taqsimlash funksiyasi MDni taqsimlashda, “asosiy yoki birlamchi daromadlar” deb nom olganlarni yaratish (tashkil etish) sodir bo‘lganda namoyon bo‘ladi. Ularning yig‘indisi MDga tengdir. Asosiy daromadlar MDni moddiy ishlab chiqarish ishtirokchilari o‘rtasida taqsimlash jarayonida shakllanadi. Ular ikki guruhga bo‘linadi:  moddiy ishlab chiqarish sohasida band bo‘lgan ishchi va xizmatchilarning ish haqi, fermer va h.k.larning daromadlari;  moddiy ishlab chiqarish sohasidagi korxonalarning daromadlari. Biroq, bunda birlamchi daromadlar milliy xo‘jalik ustuvor tarmoqlarini rivojlantirish, mamlakat mudofaa qudratini ta’minlash, aholining moddiy va madaniy ehtiyojlarini qondirish uchun ijtimoiy pul fondlarining shakllanishini ta’minlay olmaydi. Buning uchun quyidagilar bilan bog‘langan holda MDni yanada taqsimlash va qayta taqsimlash zarur:  xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar daromadlari va jamg‘armalaridan eng samarali va oqilona foydalanish maqsadida mablag‘larni tarmoqlararo va hududiy qayta taqsimlash bilan;  ishlab chiqarish sohasi bilan bir qatorda noishlab chiqarish sohasining (maorif, sog‘liqni saqlash, ijtimoiy sug‘urta va ijtimoiy ta’minot, boshqaruv va h.k.) ham mavjudligi bilan;  aholining turli ijtimoiy qatlamlari o‘rtasida daromadlarni qayta taqsimlash bilan.