MOLIYANING MOHIYATI VA VAZIFALARI. MOLIYA TIZIMI

Yuklangan vaqt

2024-08-31

Yuklab olishlar soni

2

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

24,0 KB


 
 
 
 
 
 
MOLIYANING MOHIYATI VA VAZIFALARI. MOLIYA TIZIMI 
 
Har qanday mamlakat iqtisodiyotining barqaror rivojlanishi eng avvalo davlat, 
uning turli mintaqa va hududlari, iqtisodiyotning tarmoq va sohalari, ishlab 
chiqarish birliklari, aholi turli qatlamlari o‘rtasidagi pul mablag‘lari oqimining 
samarali tashkil etilishiga bog‘liq bo‘ladi. Bunday pul oqimlari jamiyat real hayoti 
jarayonlarini aks ettirib, mamlakatdagi fuqarolar va yuridik shaxslar o‘rtasida 
o‘zaro iqtisodiy munosabat va aloqalarni o‘rnatadi. Davlat korxona va tashkilotlar, 
turli moliyaviy muassasalar, aholi bilan olib boriladigan o‘zining barcha 
vazifalarini aynan moliya mexanizmi orqali amalga oshiradi. Moliya milliy 
iqtisodiyot va aholi farovonligining o‘sishini aks ettirib, korxonalar ishlab 
chiqarish xarajatlarining pasayishi va ularning jahon bozoridagi  
raqobatbardoshligining oshishini rag‘batlantiradi, ishlab chiqarish tuzilmasini, 
tarmoqlararo va hududiy nisbatlarni shakllantiradi.  
Moliya – iqtisodiy kategoriya sifatida pul mablag‘laridan foydalanish va 
uning harakatini tartibga solish bilan bog‘liq bo‘lgan munosabatlar tizimidir.  
Uning vositasida turli darajada pul mablag‘lari fondlari vujudga keltiriladi 
va ular takror ishlab chiqarish ehtiyojlari va boshqa ijtimoiy ehtiyojlarni 
qondirish maqsadida taqsimlanadi.  
Moliya pul bilan bog‘liq munosabatlar bo‘lib, uning moddiy asosini pul tashkil 
qiladi, lekin u pul emas yoki pul bilan bir xil narsa – tushuncha emas.  
MOLIYANING MOHIYATI VA VAZIFALARI. MOLIYA TIZIMI Har qanday mamlakat iqtisodiyotining barqaror rivojlanishi eng avvalo davlat, uning turli mintaqa va hududlari, iqtisodiyotning tarmoq va sohalari, ishlab chiqarish birliklari, aholi turli qatlamlari o‘rtasidagi pul mablag‘lari oqimining samarali tashkil etilishiga bog‘liq bo‘ladi. Bunday pul oqimlari jamiyat real hayoti jarayonlarini aks ettirib, mamlakatdagi fuqarolar va yuridik shaxslar o‘rtasida o‘zaro iqtisodiy munosabat va aloqalarni o‘rnatadi. Davlat korxona va tashkilotlar, turli moliyaviy muassasalar, aholi bilan olib boriladigan o‘zining barcha vazifalarini aynan moliya mexanizmi orqali amalga oshiradi. Moliya milliy iqtisodiyot va aholi farovonligining o‘sishini aks ettirib, korxonalar ishlab chiqarish xarajatlarining pasayishi va ularning jahon bozoridagi raqobatbardoshligining oshishini rag‘batlantiradi, ishlab chiqarish tuzilmasini, tarmoqlararo va hududiy nisbatlarni shakllantiradi. Moliya – iqtisodiy kategoriya sifatida pul mablag‘laridan foydalanish va uning harakatini tartibga solish bilan bog‘liq bo‘lgan munosabatlar tizimidir. Uning vositasida turli darajada pul mablag‘lari fondlari vujudga keltiriladi va ular takror ishlab chiqarish ehtiyojlari va boshqa ijtimoiy ehtiyojlarni qondirish maqsadida taqsimlanadi. Moliya pul bilan bog‘liq munosabatlar bo‘lib, uning moddiy asosini pul tashkil qiladi, lekin u pul emas yoki pul bilan bir xil narsa – tushuncha emas.  
 
Bundan ko‘rinadiki, iqtisodiyotning samarali va barqaror ravishda amal qilishi, 
yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash maqsadida davlat ko‘plab boshqa iqtisodiy 
subyektlar bilan moliyaviy munosabatlarga kirishadi. Moliyaviy munosabatlar – 
davlat, mintaqalar, tarmoqlar, korxona va tashkilotlar hamda alohida fuqarolar 
o‘rtasida pul mablag‘lari fondlarining harakati bilan bog‘liq holda vujudga 
keluvchi iqtisodiy munosabatlar majmui.  
Moliyaviy munosabatlarning obyektlari va subyektlari farqlanadi. Moliyaviy 
munosabatlarning obyektlari bo‘lib iqtisodiyotning turli darajalarida tarkib 
topuvchi va harakat qiluvchi pul mablag‘lari fondlari hisoblanadi. Moliyaviy 
munosabatlar subyektlari tarkiban murakkab bo‘lib, ularga barcha tashkilotlar, 
korxonalar, yuridik va jismoniy shaxslar, fuqarolar kiradi. Ular orasida doimo 
moliyaviy munosabatlar bo‘lib turadi. Bu munosabatlarning asosiylari sifatida 
quyidagi munosabatlarni ko‘rsatish mumkin:  
- davlatlararo moliyaviy munosabatlar;  
- davlat va turli xalqaro tashkilotlar, xorijiy firma va korxonalar 
o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar;   
- boshqaruvning turli darajalaridagi davlat organlari o‘rtasidagi 
moliyaviy munosabatlar;  
- davlat va korxonalar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar;  
- davlat va jamoat tashkilotlari o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar;  
- davlat va aholi o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar;  
- korxonalararo moliyaviy munosabatlar;  
- korxonalar va banklar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar;  
- korxona ichidagi xo‘jalik aloqalariga xizmat qiluvchi moliyaviy 
munosabatlar va boshqalar.  
Bundan ko‘rinadiki, iqtisodiyotning samarali va barqaror ravishda amal qilishi, yuqori o‘sish sur’atlarini ta’minlash maqsadida davlat ko‘plab boshqa iqtisodiy subyektlar bilan moliyaviy munosabatlarga kirishadi. Moliyaviy munosabatlar – davlat, mintaqalar, tarmoqlar, korxona va tashkilotlar hamda alohida fuqarolar o‘rtasida pul mablag‘lari fondlarining harakati bilan bog‘liq holda vujudga keluvchi iqtisodiy munosabatlar majmui. Moliyaviy munosabatlarning obyektlari va subyektlari farqlanadi. Moliyaviy munosabatlarning obyektlari bo‘lib iqtisodiyotning turli darajalarida tarkib topuvchi va harakat qiluvchi pul mablag‘lari fondlari hisoblanadi. Moliyaviy munosabatlar subyektlari tarkiban murakkab bo‘lib, ularga barcha tashkilotlar, korxonalar, yuridik va jismoniy shaxslar, fuqarolar kiradi. Ular orasida doimo moliyaviy munosabatlar bo‘lib turadi. Bu munosabatlarning asosiylari sifatida quyidagi munosabatlarni ko‘rsatish mumkin: - davlatlararo moliyaviy munosabatlar; - davlat va turli xalqaro tashkilotlar, xorijiy firma va korxonalar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - boshqaruvning turli darajalaridagi davlat organlari o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - davlat va korxonalar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - davlat va jamoat tashkilotlari o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - davlat va aholi o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - korxonalararo moliyaviy munosabatlar; - korxonalar va banklar o‘rtasidagi moliyaviy munosabatlar; - korxona ichidagi xo‘jalik aloqalariga xizmat qiluvchi moliyaviy munosabatlar va boshqalar.  
 
Moliya iqtisodiyot doirasida o‘zaro bog‘liq bo‘lgan quyidagi vazifalarni 
bajaradi:  
1) 
iqtisodiy jarayonlarni, loyihalar va tadbirlarni pul resurslari bilan 
ta’minlash va unga xizmat ko‘rsatish vazifasi;  
2) 
taqsimlash vazifasi;  
3) 
rag‘batlantirish vazifasi; 4) nazorat qilish vazifasi.  
Jamiyat miqyosidagi iqtisodiy faoliyat turli jarayon va tadbirlarning, 
jumladan, mamlakatni boshqarish, mudofaa qobiliyatini ta’minlash, huquq-tartibot 
ishlarini yo‘lga qo‘yish, sog‘liqni saqlash, madaniy-ma’rifiy ishlar va 
boshqalarning  amalga oshirilishini taqozo etadi. Buning uchun eng avvalo ularni 
moliyaviy resurslar bilan ta’minlash kerak bo‘ladi. Shunga ko‘ra, moliya iqtisodiy 
jarayon va tadbirlarni moliyaviy ta’minlash, ularga xizmat ko‘rsatish vazifasini 
bajaradi.   
Moliyaning taqsimlovchi vazifasi moddiy ishlab chiqarish sohalarida 
yaratilgan yalpi milliy mahsulotni, ayniqsa, uning milliy daromadni tashkil 
qiluvchi qismini davlat va mulkchilikning turli shakllariga asoslangan korxonalar, 
iqtisodiyot tarmoqlari, moddiy ishlab chiqarish sohalari, mamlakat hududlari 
o‘rtasida taqsimlash va qayta taqsimlashda namoyon bo‘ladi.   
Moliyaning rag‘batlantiruvchilik vazifasi, birinchidan, yaratilgan mahsulot 
qiymatini taqsimlash jarayoni orqali, ikkinchidan, pul fondlarini tashkil qilish va 
sarflash mexanizmi orqali amalga oshiriladi.   
Moliyadan ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’mol ustidan nazorat qilish 
vositasi sifatida foydalaniladi. Moliyaviy nazorat korxona (firma)larning moliya 
intizomiga rioya qilish uchun moddiy javobgar bo‘lish tizimi, turli soliqlar undirib 
olish va mablag‘ bilan ta’minlash tizimi orqali amalga oshiriladi.  
Moliya iqtisodiyot doirasida o‘zaro bog‘liq bo‘lgan quyidagi vazifalarni bajaradi: 1) iqtisodiy jarayonlarni, loyihalar va tadbirlarni pul resurslari bilan ta’minlash va unga xizmat ko‘rsatish vazifasi; 2) taqsimlash vazifasi; 3) rag‘batlantirish vazifasi; 4) nazorat qilish vazifasi. Jamiyat miqyosidagi iqtisodiy faoliyat turli jarayon va tadbirlarning, jumladan, mamlakatni boshqarish, mudofaa qobiliyatini ta’minlash, huquq-tartibot ishlarini yo‘lga qo‘yish, sog‘liqni saqlash, madaniy-ma’rifiy ishlar va boshqalarning amalga oshirilishini taqozo etadi. Buning uchun eng avvalo ularni moliyaviy resurslar bilan ta’minlash kerak bo‘ladi. Shunga ko‘ra, moliya iqtisodiy jarayon va tadbirlarni moliyaviy ta’minlash, ularga xizmat ko‘rsatish vazifasini bajaradi. Moliyaning taqsimlovchi vazifasi moddiy ishlab chiqarish sohalarida yaratilgan yalpi milliy mahsulotni, ayniqsa, uning milliy daromadni tashkil qiluvchi qismini davlat va mulkchilikning turli shakllariga asoslangan korxonalar, iqtisodiyot tarmoqlari, moddiy ishlab chiqarish sohalari, mamlakat hududlari o‘rtasida taqsimlash va qayta taqsimlashda namoyon bo‘ladi. Moliyaning rag‘batlantiruvchilik vazifasi, birinchidan, yaratilgan mahsulot qiymatini taqsimlash jarayoni orqali, ikkinchidan, pul fondlarini tashkil qilish va sarflash mexanizmi orqali amalga oshiriladi. Moliyadan ishlab chiqarish, taqsimlash va iste’mol ustidan nazorat qilish vositasi sifatida foydalaniladi. Moliyaviy nazorat korxona (firma)larning moliya intizomiga rioya qilish uchun moddiy javobgar bo‘lish tizimi, turli soliqlar undirib olish va mablag‘ bilan ta’minlash tizimi orqali amalga oshiriladi.  
 
Moliyaviy munosabatlar va ularga xizmat qiluvchi maxsus muassasalar 
jamiyatning moliya tizimini tashkil qiladi. Bu tizim davlat va boshqa turli 
darajadagi budjetlarni, ijtimoiy, mol-mulk va shaxsiy sug‘urta fondlarini, 
davlatning valyuta zaxiralarini, banklar, pul muomalasi, kredit va soliq tizimi, 
korxona va firmalar, tijorat va notijorat tuzilmalarining pul fondlarini, boshqa 
maxsus pul fondlarining harakatini o‘z ichiga oladi.    
Eng avvalo, korxona (tarmoq)lar va umumdavlat moliyasini bir-biridan 
farqlash lozim. Korxona va tarmoqlar moliyasi ulardagi takror ishlab chiqarish 
jarayonida hamda alohida fondlar yaratish yo‘li bilan ularning moliyaviy 
ehtiyojlariga xizmat qiladi. Umumdavlat moliyasi davlat budjetini, ijtimoiy 
sug‘urta fondini hamda davlat mol-mulk va shaxsiy sug‘urtasi fondini, soliq 
tizimini o‘z ichiga oladi. Davlat pul mablag‘larining asosiy markazlashgan fondi 
bo‘lmish davlat budjeti moliya tizimining muhim bo‘g‘ini bo‘lib xizmat qiladi. 
Davlat budjeti – bu davlat daromadlari va xarajatlar hamda ularni moliyaviy 
qoplash manbalarining yillik rejasidir. Davlat daromadlari va xarajatlarining 
asosiy qismi davlat budjeti orqali o‘tadi. Uning asosiy vazifasi moliyaviy vositalar 
yordamida iqtisodiyotni samarali rivojlantirish va umumdavlat miqyosidagi 
ijtimoiy vazifalarni hal qilish uchun sharoit yaratishdir.  
Davlat budjetining ikki tomoni bo‘lib, bir tomonida budjetga kelib tushadigan 
daromadlar tarkibi va ularning manbalari, ikkinchi tomonida esa asosiy 
xarajatlarning tarkibi va miqdori o‘z ifodasini topadi.    
O‘zbekistonda davlat budjetining tuzilishi, daromadlari va xarajatlarining 
tarkibi quyidagi ma’lumotlar bilan tavsiflanadi (21.1 va 21.2-jadvallar).  
Davlat budjeti daromadlarining tarkibiy tahlilidan ko‘rinadiki, bilvosita 
soliqlardan budjetga 2019 yilda 46427,2 mlrd. so‘m kelib tushgan. Bu holat shuni 
Moliyaviy munosabatlar va ularga xizmat qiluvchi maxsus muassasalar jamiyatning moliya tizimini tashkil qiladi. Bu tizim davlat va boshqa turli darajadagi budjetlarni, ijtimoiy, mol-mulk va shaxsiy sug‘urta fondlarini, davlatning valyuta zaxiralarini, banklar, pul muomalasi, kredit va soliq tizimi, korxona va firmalar, tijorat va notijorat tuzilmalarining pul fondlarini, boshqa maxsus pul fondlarining harakatini o‘z ichiga oladi. Eng avvalo, korxona (tarmoq)lar va umumdavlat moliyasini bir-biridan farqlash lozim. Korxona va tarmoqlar moliyasi ulardagi takror ishlab chiqarish jarayonida hamda alohida fondlar yaratish yo‘li bilan ularning moliyaviy ehtiyojlariga xizmat qiladi. Umumdavlat moliyasi davlat budjetini, ijtimoiy sug‘urta fondini hamda davlat mol-mulk va shaxsiy sug‘urtasi fondini, soliq tizimini o‘z ichiga oladi. Davlat pul mablag‘larining asosiy markazlashgan fondi bo‘lmish davlat budjeti moliya tizimining muhim bo‘g‘ini bo‘lib xizmat qiladi. Davlat budjeti – bu davlat daromadlari va xarajatlar hamda ularni moliyaviy qoplash manbalarining yillik rejasidir. Davlat daromadlari va xarajatlarining asosiy qismi davlat budjeti orqali o‘tadi. Uning asosiy vazifasi moliyaviy vositalar yordamida iqtisodiyotni samarali rivojlantirish va umumdavlat miqyosidagi ijtimoiy vazifalarni hal qilish uchun sharoit yaratishdir. Davlat budjetining ikki tomoni bo‘lib, bir tomonida budjetga kelib tushadigan daromadlar tarkibi va ularning manbalari, ikkinchi tomonida esa asosiy xarajatlarning tarkibi va miqdori o‘z ifodasini topadi. O‘zbekistonda davlat budjetining tuzilishi, daromadlari va xarajatlarining tarkibi quyidagi ma’lumotlar bilan tavsiflanadi (21.1 va 21.2-jadvallar). Davlat budjeti daromadlarining tarkibiy tahlilidan ko‘rinadiki, bilvosita soliqlardan budjetga 2019 yilda 46427,2 mlrd. so‘m kelib tushgan. Bu holat shuni  
 
tasdiqlaydiki, davlat budjeti daromadlarini shakllantirishda bilvosita soliqlarning 
fiskal ahamiyati yuqori bo‘lmoqda.  
Davlat budjeti daromadlarining shakllanish samaradorligi va barqarorligi 
amalga oshirilishi ko‘zda tutilgan xarajatlar ijrosining moddiy asosini tashkil etadi. 
Shuningdek, davlat budjeti xarajatlari davlat tomonidan olib borilayotgan 
islohotlarning tom ma’nodagi ifodasini o‘zida aks ettiradi. Buni quyidagi jadval 
ma’lumotlaridan ko‘rishimiz mumkin.   
21.1-
jadval 
Davlat 
budjeti 
daromadlari 
to‘g‘risida 
ma’lumot 
(mlrd.so‘m)1  
Asosiy budjet  
ko‘rsatkichlari  
2012  
2014  
2016  
2017  
2018  
2019  
Davlat budjeti 
daromadlari  
20614,1  31730,5  41030,7  49684,8  
79099,1  
112160,4  
Shu jumladan:  
Bevosita soliqlar  
5196,4  7433,0  9853,6  11538,9  
15436,6  
31671,7  
Bilvosita soliqlar  
11187,8  16852,3  21131,0  26133,6  
40949,0  
46427,2  
Resurs soliqlari  
2746,4  4311,5  5306,2  
6867,4  
12663,4  
19680,8  
Boshqa daromadlar  
1483,5  3133,7  4739,9  
5144,7  
10050  
14380,7  
  
21.2-
jadval Davlat budjeti xarajatlari to‘g‘risida ma’lumot (mlrd.so‘m)2  
Ko‘rsatkichlar  
2012  
2014  
2016  
2017  
2018  
2019  
Davlat budjeti xarajatlari  
21571  31425,4  40930,0  49344,9  79 736,1  118008,6  
Ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy 
qo‘llab-quvatlash  
xarajatlari  
12513  18493,7  24106,7  26922,7  42901,1  63580,1  
                                           
1 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida - https://www.mf.uz/uz/rukovodstvo-
ipodvedomstvennye-organizacii/content/parametry-gosudarstvennogo-byudzheta.html  
2 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida - https://www.mf.uz/uz/rukovodstvo-
ipodvedomstvennye-organizacii/content/parametry-gosudarstvennogo-byudzheta.html  
tasdiqlaydiki, davlat budjeti daromadlarini shakllantirishda bilvosita soliqlarning fiskal ahamiyati yuqori bo‘lmoqda. Davlat budjeti daromadlarining shakllanish samaradorligi va barqarorligi amalga oshirilishi ko‘zda tutilgan xarajatlar ijrosining moddiy asosini tashkil etadi. Shuningdek, davlat budjeti xarajatlari davlat tomonidan olib borilayotgan islohotlarning tom ma’nodagi ifodasini o‘zida aks ettiradi. Buni quyidagi jadval ma’lumotlaridan ko‘rishimiz mumkin. 21.1- jadval Davlat budjeti daromadlari to‘g‘risida ma’lumot (mlrd.so‘m)1 Asosiy budjet ko‘rsatkichlari 2012 2014 2016 2017 2018 2019 Davlat budjeti daromadlari 20614,1 31730,5 41030,7 49684,8 79099,1 112160,4 Shu jumladan: Bevosita soliqlar 5196,4 7433,0 9853,6 11538,9 15436,6 31671,7 Bilvosita soliqlar 11187,8 16852,3 21131,0 26133,6 40949,0 46427,2 Resurs soliqlari 2746,4 4311,5 5306,2 6867,4 12663,4 19680,8 Boshqa daromadlar 1483,5 3133,7 4739,9 5144,7 10050 14380,7 21.2- jadval Davlat budjeti xarajatlari to‘g‘risida ma’lumot (mlrd.so‘m)2 Ko‘rsatkichlar 2012 2014 2016 2017 2018 2019 Davlat budjeti xarajatlari 21571 31425,4 40930,0 49344,9 79 736,1 118008,6 Ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo‘llab-quvatlash xarajatlari 12513 18493,7 24106,7 26922,7 42901,1 63580,1 1 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida - https://www.mf.uz/uz/rukovodstvo- ipodvedomstvennye-organizacii/content/parametry-gosudarstvennogo-byudzheta.html 2 Manba: O‘zbеkiston Rеspublikasi Moliya vazirligi ma'lumotlari asosida - https://www.mf.uz/uz/rukovodstvo- ipodvedomstvennye-organizacii/content/parametry-gosudarstvennogo-byudzheta.html  
 
Iqtisodiyot xarajatlari  
2372  3363,3  4346,9  5280,7  
8461,8  18481,0  
Markazlashgan  
investitsiyalarni 
moliyalashtirish  
1059  1624,7  2131,8  3234,8  
5396,4  
7048,5  
Davlat 
hokimiyati 
va 
boshqaruvi organlari, sud  
organlari xarajatlari  
629  
1414,2  1790,8  1932,9  
3666,1  
6020,3  
Boshqa xarajatlar  
4735  6529,4  8553,8  11973,8  19310,7  22878,7  
  
Jadvaldan ko‘rinib turibdiki, davlat budjeti xarajatlarida ijtimoiy soha va 
aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash xarajatlarining salmog‘i yuqori bo‘lmoqda.  
Xususan, ushbu xarajatlar 2012 yilda 12513 milliard so‘mga rejalashtirilib, jami 
budjet xarajatlarida 58 foizni tashkil etishi ko‘zda tutilgan bo‘lsa, 2019 yilga kelib 
ushbu xarajatlar 63580,1 milliard so‘m hajmida bajarilgan va uning jami budjet 
xarajatlaridagi ulushi 53,9 foizini tashkil etadi. Demak, ushbu sohaga qilinayotgan 
xarajatlar, birinchidan, nominal mazmunda va shuningdek, umumiy xarajatlar 
salmog‘ida ham ortib bormoqda.   
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston  
Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi, 
PF-4947-sonli Farmonining 3-yo‘nalishining 3.1-bandida “xarajatlarning ijtimoiy 
yo‘naltirilganligini saqlab qolgan holda, Davlat budjetining barcha darajalarida 
mutanosibligini muvozanatni saqlash, mahalliy budjetlarning daromad qismini 
mustahkamlashga yo‘naltirilgan budjetlararo munosabatlarni takomillashtirish” 
masalasi qo‘yilgan.  
Shunga mos tarzda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston 
Respublikasining “2020 yil uchun O‘zbekiston Respublikasining davlat budjeti 
to‘g‘risida”gi qonuni ijrosini ta’minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori 
imzolandi. Unga ko‘ra, ilk bor, “2020 yil uchun O‘zbekiston Respublikasining 
Iqtisodiyot xarajatlari 2372 3363,3 4346,9 5280,7 8461,8 18481,0 Markazlashgan investitsiyalarni moliyalashtirish 1059 1624,7 2131,8 3234,8 5396,4 7048,5 Davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari, sud organlari xarajatlari 629 1414,2 1790,8 1932,9 3666,1 6020,3 Boshqa xarajatlar 4735 6529,4 8553,8 11973,8 19310,7 22878,7 Jadvaldan ko‘rinib turibdiki, davlat budjeti xarajatlarida ijtimoiy soha va aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash xarajatlarining salmog‘i yuqori bo‘lmoqda. Xususan, ushbu xarajatlar 2012 yilda 12513 milliard so‘mga rejalashtirilib, jami budjet xarajatlarida 58 foizni tashkil etishi ko‘zda tutilgan bo‘lsa, 2019 yilga kelib ushbu xarajatlar 63580,1 milliard so‘m hajmida bajarilgan va uning jami budjet xarajatlaridagi ulushi 53,9 foizini tashkil etadi. Demak, ushbu sohaga qilinayotgan xarajatlar, birinchidan, nominal mazmunda va shuningdek, umumiy xarajatlar salmog‘ida ham ortib bormoqda. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7 fevraldagi “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi, PF-4947-sonli Farmonining 3-yo‘nalishining 3.1-bandida “xarajatlarning ijtimoiy yo‘naltirilganligini saqlab qolgan holda, Davlat budjetining barcha darajalarida mutanosibligini muvozanatni saqlash, mahalliy budjetlarning daromad qismini mustahkamlashga yo‘naltirilgan budjetlararo munosabatlarni takomillashtirish” masalasi qo‘yilgan. Shunga mos tarzda O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining “O‘zbekiston Respublikasining “2020 yil uchun O‘zbekiston Respublikasining davlat budjeti to‘g‘risida”gi qonuni ijrosini ta’minlash chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori imzolandi. Unga ko‘ra, ilk bor, “2020 yil uchun O‘zbekiston Respublikasining  
 
Davlat budjeti to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni bilan respublika 
budjeti xarajatlari vazirlik va idoralar kesimida O‘zbekiston Respublikasi Oliy 
Majlisi palatalari tomonidan, mahalliy budjetlar xarajatlari esa xalq deputatlari 
mahalliy kengashlari tomonidan tasdiqlanishi belgilab qo‘yildi. 2020 yildan 
boshlab barcha davlat maqsadli jamg‘armalari va chetdan jalb qilingan tashqi qarz 
mablag‘lari 
hisobidan 
amalga 
oshirilayotgan 
davlat 
xarajatlari 
konsolidatsiyalashgan davlat budjetida aks ettirilib, budjet qamrovi va ochiqligi 
darajasi kuchaytirildi. Xalqaro standartlarga muvofiq umumiy fiskal balansining 
hisobini yuritish yo‘lga qo‘yildi.  
Bozor iqtisodiyotiga o‘tib borish bilan jamiyat moliya tizimida turli xil 
sug‘urta (ijtimoiy sug‘urta, tibbiy sug‘urta) fondlari va budjetdan tashqari moliya 
fondlari (pensiya fondi, aholini ish bilan ta’minlash fondi, tabiatni muhofaza qilish 
fondi, tarixiy yodgorliklarni saqlash fondi, tadbirkorlarga ko‘mak berish fondi va 
boshqalar)ning ahamiyati ortib boradi.  
 
Davlat budjeti to‘g‘risida”gi O‘zbekiston Respublikasi Qonuni bilan respublika budjeti xarajatlari vazirlik va idoralar kesimida O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisi palatalari tomonidan, mahalliy budjetlar xarajatlari esa xalq deputatlari mahalliy kengashlari tomonidan tasdiqlanishi belgilab qo‘yildi. 2020 yildan boshlab barcha davlat maqsadli jamg‘armalari va chetdan jalb qilingan tashqi qarz mablag‘lari hisobidan amalga oshirilayotgan davlat xarajatlari konsolidatsiyalashgan davlat budjetida aks ettirilib, budjet qamrovi va ochiqligi darajasi kuchaytirildi. Xalqaro standartlarga muvofiq umumiy fiskal balansining hisobini yuritish yo‘lga qo‘yildi. Bozor iqtisodiyotiga o‘tib borish bilan jamiyat moliya tizimida turli xil sug‘urta (ijtimoiy sug‘urta, tibbiy sug‘urta) fondlari va budjetdan tashqari moliya fondlari (pensiya fondi, aholini ish bilan ta’minlash fondi, tabiatni muhofaza qilish fondi, tarixiy yodgorliklarni saqlash fondi, tadbirkorlarga ko‘mak berish fondi va boshqalar)ning ahamiyati ortib boradi.