MOLIYAVIY BOSHQARUV

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

13

File size

Fayl hajmi

64,6 KB


MOLIYAVIY BOSHQARUV
1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati
2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari
3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish
               1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati
“Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’yektni rivojlantirish va takomillashtirish
maqsadida  unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. Moliya tizimi doirasida
moliyaviy resurslarni   qayta taqsimlash  har  doim  ma’lum  bir  maqsadlarga  erishishga
yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda boshqaruv sxemasini tashkil etishni
taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy ko‘rinishda boshqaruv sub’yektining boshqaruv
ob’yektiga maqsadga yo‘naltirilgan ta’siri boshqaruv deyiladi.
Davlat  jamiyatning  ijtimoiy-iqtisodiy  taraqqiyoti  uchun  zarur  bo‘lgan  moliyaviy
resurslarni  sog‘lomlashtirishga  (normallashtirishga)  qaratilgan  munosabatlar  tizimini
takomillashtirishi  va  bu  resurslarning  samarali   hamda  oqilona  foydalanishi  ustidan
nazoratni  amalga  oshirishi  kerak.  Ana  shu  vazifani  (muammoni)  bajarish  (echish)
moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan.
Moliyaviy boshqaruv  murakkab jarayon bo‘lib,  boshqariladigan (ob’yektlar) va
boshqaruvchi (sub’yektlar) tizimlarning yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu
erda moliyaviy institutlarning (tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan
moliya tizimini nazarda tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan
(majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv
jarayoni bir xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’yektlarni boshqarishni emas,
balki  ikkinchi  tomondan,  boshqaruv  sub’yektlarini  tashkil  qilishni  va  ular  faoliyatini
takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi.
Moliyaviy  boshqaruvning  ob’yekti  sifatida  moliyaviy  munosabatlarning  turli
Logotip
MOLIYAVIY BOSHQARUV 1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati 2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari 3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish 1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati “Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’yektni rivojlantirish va takomillashtirish maqsadida unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. Moliya tizimi doirasida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum bir maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy ko‘rinishda boshqaruv sub’yektining boshqaruv ob’yektiga maqsadga yo‘naltirilgan ta’siri boshqaruv deyiladi. Davlat jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti uchun zarur bo‘lgan moliyaviy resurslarni sog‘lomlashtirishga (normallashtirishga) qaratilgan munosabatlar tizimini takomillashtirishi va bu resurslarning samarali hamda oqilona foydalanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani (muammoni) bajarish (echish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan. Moliyaviy boshqaruv murakkab jarayon bo‘lib, boshqariladigan (ob’yektlar) va boshqaruvchi (sub’yektlar) tizimlarning yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu erda moliyaviy institutlarning (tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini nazarda tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’yektlarni boshqarishni emas, balki ikkinchi tomondan, boshqaruv sub’yektlarini tashkil qilishni va ular faoliyatini takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi. Moliyaviy boshqaruvning ob’yekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli
ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning ijtimoiy tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi siyosiy
kuchlarning joylashishi  (nisbati) va qayta taqsimlash  jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadigan
boshqa omillar  bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy munosabatlar maydonga
chiqadi.  Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasida
moliyaviy boshqaruvning  sub’yekti  bo‘lib moliyaviy apparat  deb nomlanuvchi  maxsus
xizmatlar hisoblanadi.
Davlatning  xo‘jalik  yurituvchi  sub’yektlar  va  uy  xo‘jaliklari  bilan  moliyaviy
munosabatlar  sohasidagi  o‘zaro  munosabatlari  soliq  tizimi,  kredit  munosabatlarini
reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning qo‘llab-
quvvatlash tizimi, pensiya ta’minoti tizimi, ishlovchi aholining daromadlarini tartibga solish
mexanizmi va xokazolar orqali amalga oshiriladi.
Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida,
davlat  qarzining  kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi  va mustahkamligida  va
nihoyat,  davlat  va  jamiyat  barcha  a’zolari  iqtisodiy  manfaatlarining  yagonaligida
(mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni
ta’minlashdir.  Shunga  monand  ravishda  uning  asosiy  metodologik  prinsiplari
quyidagilardan iborat:
-pirovard maqsadga bog‘liqlik;
-xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi;
-jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish;
-iqtisodiy qonunlardan foydalanish;
-real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish.
Moliyaviy boshqaruvning aniq metodlari va shakllari quyidagilardan iborat bo‘lishi
mumkin:
-moliyaviy rejalashtirish;
-bashoratlash (prognozlashtirish);
-dasturlashtirish;
-moliyaviy tartibga solish;
-moliyaviy nazorat;
-moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish;
-moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi.
Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini  quyidagi chizmadagidek
Logotip
ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning ijtimoiy tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi siyosiy kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadigan boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy munosabatlar maydonga chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar moliyasida moliyaviy boshqaruvning sub’yekti bo‘lib moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus xizmatlar hisoblanadi. Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’yektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning qo‘llab- quvvatlash tizimi, pensiya ta’minoti tizimi, ishlovchi aholining daromadlarini tartibga solish mexanizmi va xokazolar orqali amalga oshiriladi. Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat: -pirovard maqsadga bog‘liqlik; -xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi; -jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish; -iqtisodiy qonunlardan foydalanish; -real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish. Moliyaviy boshqaruvning aniq metodlari va shakllari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin: -moliyaviy rejalashtirish; -bashoratlash (prognozlashtirish); -dasturlashtirish; -moliyaviy tartibga solish; -moliyaviy nazorat; -moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish; -moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi. Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini quyidagi chizmadagidek
Молиявий бошқарув тизими
Бошқарув 
субъектлари
Таъсир 
инструмент-
лари
Пиро-
вард
мақсад
Бошқарув 
объектлари
Молия 
тизими
Молиявий 
сиёсат
Тизимлар
молияси
Молиявий 
барқарорлик
Президент;
Парламент;
Ҳукумат;
Молия 
вазирлиги;
Давлат солиқ 
қўмитаси;
Марказий 
банк;
Давлат мулк 
Бошқарув 
принциплари;
Молиявий 
башоратлаш;
Молиявий 
дастурлаш;
Молиявий 
режалаш-
тириш;
Молиявий 
тартибга
Бюджет 
фондларини 
шакллантириш 
ва фойдаланиш 
бўйича 
муносабатлар;
Нобюджет
фондларини 
шакллантириш 
ва фойдаланиш 
бўй
Макро-
иқтисодий 
мувозанат;
Бюджет
режала-
рининг
профи-
цитлиги;
Давлат
қарзининг
tasavvur qilish mumkin.
2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari
Moliya  tizimini  umumiy  boshqarish  mamlakatning  oliy  hokimiyat  va  boshqaruv
organlari tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi
quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil topishi mumkin:
-Prezident va Prezident devoni;
-Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy Majlis har ikki
palatasining tegishli qo‘mitalari;
-Vazirlar Mahkamasi;
-Hisob palatasi;
-Moliya vazirligi va uning  quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi organlari;
-Markaziy bank;
-Davlat soliq qo‘mitasi;
-Davlat bojxona qo‘mitasi;
-Davlat mulk qo‘mitasi;
-Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya;
-Maqsadli fondlarning ijroiya direksiyalari va boshqalar.
Logotip
Молиявий бошқарув тизими Бошқарув субъектлари Таъсир инструмент- лари Пиро- вард мақсад Бошқарув объектлари Молия тизими Молиявий сиёсат Тизимлар молияси Молиявий барқарорлик Президент; Парламент; Ҳукумат; Молия вазирлиги; Давлат солиқ қўмитаси; Марказий банк; Давлат мулк Бошқарув принциплари; Молиявий башоратлаш; Молиявий дастурлаш; Молиявий режалаш- тириш; Молиявий тартибга Бюджет фондларини шакллантириш ва фойдаланиш бўйича муносабатлар; Нобюджет фондларини шакллантириш ва фойдаланиш бўй Макро- иқтисодий мувозанат; Бюджет режала- рининг профи- цитлиги; Давлат қарзининг tasavvur qilish mumkin. 2. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning oliy hokimiyat va boshqaruv organlari tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil topishi mumkin: -Prezident va Prezident devoni; -Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy Majlis har ikki palatasining tegishli qo‘mitalari; -Vazirlar Mahkamasi; -Hisob palatasi; -Moliya vazirligi va uning quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi organlari; -Markaziy bank; -Davlat soliq qo‘mitasi; -Davlat bojxona qo‘mitasi; -Davlat mulk qo‘mitasi; -Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya; -Maqsadli fondlarning ijroiya direksiyalari va boshqalar.
қў
;
Ҳисоб 
палатаси;
ва бошқалар.
сол
;
Молиявий 
назорат;
Молиявий 
қонунчилик;
Молиявий 
таҳлил.
муносабатлар;
Суғурта 
фондларини 
шакллантириш 
ва фойданиш 
бўйича 
муносабатлар.
мавжуд
эмаслиги;
мустаҳ-
кам
(барқарор)
миллий
валюта.
2-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi.
Mamlakat  Prezidenti  (Prezident  devoni)  moliya  tizimining  faoliyatini
reglamentatsiya  qiladi  (tartibga  soladi),  mamlakat  byudjetini  imzolaydi,  Parlament
tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega.
Ikki palatadan (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, yig‘imlar,
nosoliqli to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi,
shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy
qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat
ichki va tashqi qarzining tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy
Majlis tomonidan amalga oshiriladi.
Moliyaviy boshqaruvning umumiy boshqaruv organi sifatida Vazirlar Mahkamasi
Davlat  byudjetini  ko‘rib  chiqadi,  moliyaviy  boshqaruvning  yagona   umumiy  markazi
sifatida  maydonda gavdalanadi.
Logotip
қў ; Ҳисоб палатаси; ва бошқалар. сол ; Молиявий назорат; Молиявий қонунчилик; Молиявий таҳлил. муносабатлар; Суғурта фондларини шакллантириш ва фойданиш бўйича муносабатлар. мавжуд эмаслиги; мустаҳ- кам (барқарор) миллий валюта. 2-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi. Mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) moliya tizimining faoliyatini reglamentatsiya qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega. Ikki palatadan (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, yig‘imlar, nosoliqli to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat ichki va tashqi qarzining tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi. Moliyaviy boshqaruvning umumiy boshqaruv organi sifatida Vazirlar Mahkamasi Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi, moliyaviy boshqaruvning yagona umumiy markazi sifatida maydonda gavdalanadi.
Davlat moliyaviy nazorat organi sifatida Hisob palatasi moliyaviy boshqaruvga oid
quyidagi vazifalarni bajaradi:
-hajmi va maqsadga mo‘ljallanganligi bo‘yicha Davlat byudjeti va maqsadli fondlari
daromadlar va xarajatlarining o‘z vaqtida ijro etilishi ustidan nazoratni tashkil qilish va
amalga oshirish;
-davlat  mablag‘larining sarflanish va davlat mulkidan foydalanishning maqsadga
muvofiqligi va samaradorligini aniqlash;
-Davlat byudjeti va maqsadli fondlarni shakllantirish va ulardan foydalanishga ta’sir
ko‘rsatadigan yoki xarajatlarning Davlat byudjeti hisobidan qoplanishini ko‘zda tutayotgan
davlat hokimiyatining qonunlari va normativ-huquqiy aktlarini moliyaviy ekspertiza qilish;
-Davlat byudjetining ijrosi va amalga oshirilayotgan  nazorat tadbirlarining natijalari
to‘g‘risida Oliy Majlisning Senati va Qonunchilik palatasiga doimiy ravishda ma’lumotlarni
taqdim etish;
-va boshqalar.
Moliyaviy  boshqaruvning  markaziy  organi  Moliya vazirligi  va uning joylardagi
organlari hisoblanadi. U mamlakat miqyosida yagona moliyaviy, byudjet, soliq va valyuta
siyosatining  amalga  oshirilishini  ta’minlaydi.  Moliya  vazirligining  asosiy  vazifalari
quyidagilardan iborat:
-yagona davlat moliya siyosatini ishlab chiqish va uni amalga oshirish;
-Davlat byudjetining loyihasini tuzish va uning ijrosini ta’minlash;
-byudjet  mablag‘lari  va  maqsadli  fondlar  mablag‘larining  oqilona  va  maqsadli
ishlatilishi ustidan moliyaviy nazoratni amalga oshirish;
-davlat moliyasining barqarorligini ta’minlash va moliyaviy bozorni rivojlantirishga
oid chora - tadbirlarni ko‘rish;
-mamlakatning byudjet tizimini takomillashtirish, bu borada tegishli takliflarni ishlab
chiqish va ularni hayotga tatbiq etish choralarini ko‘rish;
-mamlakat  ijtimoiy  -  iqtisodiy  taraqqiyotining  ustuvor  yo‘nalishlariga  moliyaviy
resurslarni konsentratsiya qilish (to‘plash);
-Davlat byudjeti va jamlanma (konsolidatsiyalashtirilgan) byudjetning ijrosi haqida
hisobotni tayyorlash;
-davlat tomonidan qarzlarni olish dasturini ishlab chiqish va davlatning ichki va
tashqi qarzlarini boshqarish;
Logotip
Davlat moliyaviy nazorat organi sifatida Hisob palatasi moliyaviy boshqaruvga oid quyidagi vazifalarni bajaradi: -hajmi va maqsadga mo‘ljallanganligi bo‘yicha Davlat byudjeti va maqsadli fondlari daromadlar va xarajatlarining o‘z vaqtida ijro etilishi ustidan nazoratni tashkil qilish va amalga oshirish; -davlat mablag‘larining sarflanish va davlat mulkidan foydalanishning maqsadga muvofiqligi va samaradorligini aniqlash; -Davlat byudjeti va maqsadli fondlarni shakllantirish va ulardan foydalanishga ta’sir ko‘rsatadigan yoki xarajatlarning Davlat byudjeti hisobidan qoplanishini ko‘zda tutayotgan davlat hokimiyatining qonunlari va normativ-huquqiy aktlarini moliyaviy ekspertiza qilish; -Davlat byudjetining ijrosi va amalga oshirilayotgan nazorat tadbirlarining natijalari to‘g‘risida Oliy Majlisning Senati va Qonunchilik palatasiga doimiy ravishda ma’lumotlarni taqdim etish; -va boshqalar. Moliyaviy boshqaruvning markaziy organi Moliya vazirligi va uning joylardagi organlari hisoblanadi. U mamlakat miqyosida yagona moliyaviy, byudjet, soliq va valyuta siyosatining amalga oshirilishini ta’minlaydi. Moliya vazirligining asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: -yagona davlat moliya siyosatini ishlab chiqish va uni amalga oshirish; -Davlat byudjetining loyihasini tuzish va uning ijrosini ta’minlash; -byudjet mablag‘lari va maqsadli fondlar mablag‘larining oqilona va maqsadli ishlatilishi ustidan moliyaviy nazoratni amalga oshirish; -davlat moliyasining barqarorligini ta’minlash va moliyaviy bozorni rivojlantirishga oid chora - tadbirlarni ko‘rish; -mamlakatning byudjet tizimini takomillashtirish, bu borada tegishli takliflarni ishlab chiqish va ularni hayotga tatbiq etish choralarini ko‘rish; -mamlakat ijtimoiy - iqtisodiy taraqqiyotining ustuvor yo‘nalishlariga moliyaviy resurslarni konsentratsiya qilish (to‘plash); -Davlat byudjeti va jamlanma (konsolidatsiyalashtirilgan) byudjetning ijrosi haqida hisobotni tayyorlash; -davlat tomonidan qarzlarni olish dasturini ishlab chiqish va davlatning ichki va tashqi qarzlarini boshqarish;
- uzoq, o‘rta va qisqa muddatli istiqbolga mo‘ljallangan mamlakat taraqqiyotining
ijtimoiy-iqtisodiy bashoratlarini ishlab chiqishga ishtirok etish;
-iqtisodiyotni  moliyaviy  sog‘lomlashtirish  va  uni  tarkibiy  jihatdan  qayta  qurish,
mamlakatdagi  tovar  ishlab  chiqaruvchilar,  ishlar  va  xizmatlarni  bajaruvchilarning
manfaatlarini himoya qiluvchi va qo‘llab-quvvatlovchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish va
ularni amalga oshirishda qatnashish;
-mamlakatdagi  pul-kredit  siyosatining  asosiy  yo‘nalishlari,  iqtisodiyotdagi  hisob-
kitoblar va to‘lovlar-ning ahvolini yaxshilash bo‘yicha takliflarni ishlab chiqishda ishtirok
etish;
-faol investitsion siyosatni  shakllantirish va uni amalga oshirishga yo‘naltirilgan
choralarni ishlab chiqish, davlat investitsiya dasturlari va mamlakat Taraqqiyot byudjetini
ishlab chiqish va moliyalashtirishga qatnashish;
-moliyaviy rejalashtirish va milliy xo‘jalikni moliyalashtirish sohalarida metodik
(uslubiy) rahbarlikni amalga oshirish;
-mamlakat moliyaviy resurslar balansini ishlab chiqishda (Iqtisodiyot vazirligi bilan
birgalikda) faol ishtirok etish;
-moliyaviy intizom buzilganda moliyalashtirishni cheklash yoki umuman to‘xtatib
qo‘yish;
-va boshqalar.
Hozirgi  paytda  Moliya  vazirligining  markaziy  apparatida  quyidagi  bosh
boshqarmalar va boshqarmalar bo‘lishi mumkin:
-davlat byudjeti bosh boshqarmasi;
-valyuta aktivlari va majburiyatlari bosh boshqarmasi;
-hududlar moliyasi bosh boshqarmasi;
-agrosanoat majmuini moliyaviy tartibga solish bosh boshqarmasi;
-ijtimoiy soha va fanni moliyalashtirish bosh boshqar-masi;
-nazorat-taftish bosh boshqarmasi;
-investitsiyalar boshqarmasi;
-iste’mol bozori va xizmat ko‘rsatish sohalarini moliya-viy hamda narx orqali tartibga
solish boshqarmasi;
-boshqaruv organlarini moliyalashtirish boshqarmasi;
-soliq siyosati boshqarmasi;
Logotip
- uzoq, o‘rta va qisqa muddatli istiqbolga mo‘ljallangan mamlakat taraqqiyotining ijtimoiy-iqtisodiy bashoratlarini ishlab chiqishga ishtirok etish; -iqtisodiyotni moliyaviy sog‘lomlashtirish va uni tarkibiy jihatdan qayta qurish, mamlakatdagi tovar ishlab chiqaruvchilar, ishlar va xizmatlarni bajaruvchilarning manfaatlarini himoya qiluvchi va qo‘llab-quvvatlovchi chora-tadbirlarni ishlab chiqish va ularni amalga oshirishda qatnashish; -mamlakatdagi pul-kredit siyosatining asosiy yo‘nalishlari, iqtisodiyotdagi hisob- kitoblar va to‘lovlar-ning ahvolini yaxshilash bo‘yicha takliflarni ishlab chiqishda ishtirok etish; -faol investitsion siyosatni shakllantirish va uni amalga oshirishga yo‘naltirilgan choralarni ishlab chiqish, davlat investitsiya dasturlari va mamlakat Taraqqiyot byudjetini ishlab chiqish va moliyalashtirishga qatnashish; -moliyaviy rejalashtirish va milliy xo‘jalikni moliyalashtirish sohalarida metodik (uslubiy) rahbarlikni amalga oshirish; -mamlakat moliyaviy resurslar balansini ishlab chiqishda (Iqtisodiyot vazirligi bilan birgalikda) faol ishtirok etish; -moliyaviy intizom buzilganda moliyalashtirishni cheklash yoki umuman to‘xtatib qo‘yish; -va boshqalar. Hozirgi paytda Moliya vazirligining markaziy apparatida quyidagi bosh boshqarmalar va boshqarmalar bo‘lishi mumkin: -davlat byudjeti bosh boshqarmasi; -valyuta aktivlari va majburiyatlari bosh boshqarmasi; -hududlar moliyasi bosh boshqarmasi; -agrosanoat majmuini moliyaviy tartibga solish bosh boshqarmasi; -ijtimoiy soha va fanni moliyalashtirish bosh boshqar-masi; -nazorat-taftish bosh boshqarmasi; -investitsiyalar boshqarmasi; -iste’mol bozori va xizmat ko‘rsatish sohalarini moliya-viy hamda narx orqali tartibga solish boshqarmasi; -boshqaruv organlarini moliyalashtirish boshqarmasi; -soliq siyosati boshqarmasi;
-buxgalteriya hisobi va audit uslubiyoti boshqarmasi;
-qimmatli qog‘ozlar va moliya bozori boshqarmasi;
-moliya institutlari faoliyatini muvofiqlashtirish boshqarmasi;
-sanoatning bazaviy tarmoqlari va yoqilg‘i-energetika majmui moliyasi boshqarmasi;
-mudofaa  majmui,  huquq-tartibot  organlari  va  boshqa  sohalarni  moliyalashtirish
boshqarmasi;
-va boshqalar. 
Moliya  vazirligining  muhim  bo‘linmasi  G‘aznachilik  tizimi  bo‘lib,  u  davlat
byudjetining  kassa  ijrosini  ta’minlashda  mas’uldir.  Moliyaviy  boshqaruvga  bevosita
daxldor bo‘lgan G‘aznachilik tizimining asosiy vazifalari tarkibiga quyidagilar kiradi:
-mamlakat byudjetining ijrosini tashkil qilish, amalga oshirish va nazorat qilish;
-kassaning  yagonaligi  prinsipidan  kelib  chiqib,  Xazinachilikning  bankdagi  hisob
varaqlarida bo‘lgan byudjet daromadlari va xarajatlarini boshqarish;
-davlat maqsadli fondlarining moliyaviy ijrosini ta’minlash;
-davlat  moliyaviy  resurslarining  hajmlarini  qisqa  muddatli  bashoratlash  va  ularni
operativ boshqarish;
-Markaziy bank bilan birgalikda davlatning ichki va tashqi qarzlarini boshqarish va unga
xizmat qilish (ko‘rsatish);
-byudjet  bo‘yicha  hukumatning  moliyaviy  operatsiyalari  to‘g‘risida  va  shuningdek,
mamlakat byudjet tizimining ahvoli to‘g‘risida qonunchilik va ijroiya organlariga hisobotni
taqdim etish;
-va boshqalar.
Mamlakatning Markaziy banki moliyaviy siyosat va uning tarkibiy qismi bo‘lgan pul-
kredit siyosatini amalga oshirishda muhim rol o‘ynab, u xazinachilik tizimi organlari bilan
birgalikda  byudjetning  kassa  ijrosini  ta’minlaydi  va  boshqa  kredit  institutlarining
faoliyatini nazorat qiladi.
Moliyaviy boshqaruv tizimida Davlat soliq qo‘mitasi va uning quyi organlari ham
muhim  rol  o‘ynab, ular  yordamida  soliqlar, yig‘imlar  va boshqa  to‘lovlarning to‘g‘ri
hisoblanishi, ularning tegishli byudjet fondlariga to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi ustidan
nazorat amalga oshiriladi. SHunga muvofiq ravishda moliyaviy boshqaruvga oid Davlat
soliq qo‘mitasi va uning quyi organlari quyidagi vazifalarni bajaradi:
Logotip
-buxgalteriya hisobi va audit uslubiyoti boshqarmasi; -qimmatli qog‘ozlar va moliya bozori boshqarmasi; -moliya institutlari faoliyatini muvofiqlashtirish boshqarmasi; -sanoatning bazaviy tarmoqlari va yoqilg‘i-energetika majmui moliyasi boshqarmasi; -mudofaa majmui, huquq-tartibot organlari va boshqa sohalarni moliyalashtirish boshqarmasi; -va boshqalar. Moliya vazirligining muhim bo‘linmasi G‘aznachilik tizimi bo‘lib, u davlat byudjetining kassa ijrosini ta’minlashda mas’uldir. Moliyaviy boshqaruvga bevosita daxldor bo‘lgan G‘aznachilik tizimining asosiy vazifalari tarkibiga quyidagilar kiradi: -mamlakat byudjetining ijrosini tashkil qilish, amalga oshirish va nazorat qilish; -kassaning yagonaligi prinsipidan kelib chiqib, Xazinachilikning bankdagi hisob varaqlarida bo‘lgan byudjet daromadlari va xarajatlarini boshqarish; -davlat maqsadli fondlarining moliyaviy ijrosini ta’minlash; -davlat moliyaviy resurslarining hajmlarini qisqa muddatli bashoratlash va ularni operativ boshqarish; -Markaziy bank bilan birgalikda davlatning ichki va tashqi qarzlarini boshqarish va unga xizmat qilish (ko‘rsatish); -byudjet bo‘yicha hukumatning moliyaviy operatsiyalari to‘g‘risida va shuningdek, mamlakat byudjet tizimining ahvoli to‘g‘risida qonunchilik va ijroiya organlariga hisobotni taqdim etish; -va boshqalar. Mamlakatning Markaziy banki moliyaviy siyosat va uning tarkibiy qismi bo‘lgan pul- kredit siyosatini amalga oshirishda muhim rol o‘ynab, u xazinachilik tizimi organlari bilan birgalikda byudjetning kassa ijrosini ta’minlaydi va boshqa kredit institutlarining faoliyatini nazorat qiladi. Moliyaviy boshqaruv tizimida Davlat soliq qo‘mitasi va uning quyi organlari ham muhim rol o‘ynab, ular yordamida soliqlar, yig‘imlar va boshqa to‘lovlarning to‘g‘ri hisoblanishi, ularning tegishli byudjet fondlariga to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi ustidan nazorat amalga oshiriladi. SHunga muvofiq ravishda moliyaviy boshqaruvga oid Davlat soliq qo‘mitasi va uning quyi organlari quyidagi vazifalarni bajaradi:
-byudjetga  va  maqsadli  fondlarga  soliqlar,  yig‘imlar  va  to‘lovlarning  to‘g‘ri
hisoblanishi, to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi masalalari bo‘yicha moliyaviy qonunchilikka
qay darajada rioya etilayotganligini nazorat qilish;
-soliq to‘lovchilarni hisobga olish va ularni tekshirish;
-moliya organlariga va xazinachilikka soliqlar va boshqa to‘lovlarning haqiqatdagi
tushumlari to‘g‘risida har oyda ma’lumot taqdim etish;
-ortiqcha to‘langan soliq summalarini va soliq to‘lovchilardan noto‘g‘ri  undirilgan
jarima va penyalarni  egalariga qaytarish bo‘yicha tegishli ishlarni amalga oshirish;
-va boshqalar.
Davlat bojxona qo‘mitasi va uning tegishli organlari moliyaviy boshqaruv tizimida
o‘ziga xos bo‘lgan o‘ringa ega. Ular bojxona bojlarining o‘z vaqtida tushishi uchun mas’ul
hisoblanadi va bu borada quyidagi asosiy vazifalar ularning zimmasiga yuklatilgan:
-bojxona  organlari  tomonidan  undiriladigan  soliqlar  bo‘yicha  soliq  tekshiruvlarini
amalga oshirish;
-bojxona organlari tomonidan undiriladigan soliqlarni hisoblash vato‘lash bilan bog‘liq
bo‘lgan hujjatlarni tekshirish;
-soliq  qonunchiligini  buzganligi  yoki  unga  to‘liq  rioya  qilmaganligi  uchun  soliq
to‘lovchilarning bankdagi operatsiyalarini to‘xtatib turish;
-soliq qonunchiligida ko‘zda tutilgan jarima va boqimandalarni undirish;
-va boshqalar.
O‘z  navbatida,  Davlat  mulki  qo‘mitasi  moliyaviy  boshqaruvga  oid  nosoliqli
xarakterga  ega  bo‘lgan  daromadlarni  (ijara  haqi,  davlat  mulkini  sotishdan  keladigan
daromadlar va boshqalarni) olish maqsadida davlat mulkini boshqarishni tashkil qiladi.
Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya fond bozori ishtirokchilarining faoliyatini
nazorat qilib, byudjet fondiga tushuvchi tushumlarning ortishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi.
3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish
Korxonalarning  jamg‘armalari,  daromadlari  hamda  markazlashtirilgan  va
markazlashtirilmagan moliyaviy resurslar fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish
jarayonidagi pul mablag‘larining miqdoriy  va sifat jihatidan harakatiga moliyaviy oqim
deyiladi. Moliyaviy oqimlarning hajmi ular asosida shakllanishi lozim bo‘lgan moliyaviy
Logotip
-byudjetga va maqsadli fondlarga soliqlar, yig‘imlar va to‘lovlarning to‘g‘ri hisoblanishi, to‘liq va o‘z vaqtida o‘tkazilishi masalalari bo‘yicha moliyaviy qonunchilikka qay darajada rioya etilayotganligini nazorat qilish; -soliq to‘lovchilarni hisobga olish va ularni tekshirish; -moliya organlariga va xazinachilikka soliqlar va boshqa to‘lovlarning haqiqatdagi tushumlari to‘g‘risida har oyda ma’lumot taqdim etish; -ortiqcha to‘langan soliq summalarini va soliq to‘lovchilardan noto‘g‘ri undirilgan jarima va penyalarni egalariga qaytarish bo‘yicha tegishli ishlarni amalga oshirish; -va boshqalar. Davlat bojxona qo‘mitasi va uning tegishli organlari moliyaviy boshqaruv tizimida o‘ziga xos bo‘lgan o‘ringa ega. Ular bojxona bojlarining o‘z vaqtida tushishi uchun mas’ul hisoblanadi va bu borada quyidagi asosiy vazifalar ularning zimmasiga yuklatilgan: -bojxona organlari tomonidan undiriladigan soliqlar bo‘yicha soliq tekshiruvlarini amalga oshirish; -bojxona organlari tomonidan undiriladigan soliqlarni hisoblash vato‘lash bilan bog‘liq bo‘lgan hujjatlarni tekshirish; -soliq qonunchiligini buzganligi yoki unga to‘liq rioya qilmaganligi uchun soliq to‘lovchilarning bankdagi operatsiyalarini to‘xtatib turish; -soliq qonunchiligida ko‘zda tutilgan jarima va boqimandalarni undirish; -va boshqalar. O‘z navbatida, Davlat mulki qo‘mitasi moliyaviy boshqaruvga oid nosoliqli xarakterga ega bo‘lgan daromadlarni (ijara haqi, davlat mulkini sotishdan keladigan daromadlar va boshqalarni) olish maqsadida davlat mulkini boshqarishni tashkil qiladi. Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya fond bozori ishtirokchilarining faoliyatini nazorat qilib, byudjet fondiga tushuvchi tushumlarning ortishiga o‘z ta’sirini ko‘rsatadi. 3. Moliyaviy oqimlarni boshqarish Korxonalarning jamg‘armalari, daromadlari hamda markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan moliyaviy resurslar fondlarini shakllantirish va ulardan foydalanish jarayonidagi pul mablag‘larining miqdoriy va sifat jihatidan harakatiga moliyaviy oqim deyiladi. Moliyaviy oqimlarning hajmi ular asosida shakllanishi lozim bo‘lgan moliyaviy
resurslar  fondlarining  o‘lchamiga  bog‘liq.  Mamlakatning  iqtisodiy  (moliyaviy)  qudrati
qancha  kuchli  bo‘lsa,  uning  o‘sishiga  xizmat  qiluvchi  moliyaviy  resurslar  fondi  va
moliyaviy oqimlar hajmi shuncha katta  (hajmli) bo‘ladi.
Moliyaviy oqimlarning sifat jihatdan tavsifnomasi ular shakllantiruvchi moliyaviy
resurslar  fondining  nimaga  mo‘ljallanganligi  bilan  bevosita  bog‘liq.  Masalan,  soliqli
moliyaviy  oqim  bilan  korxonaning  tushumini  shakllantiruvchi  moliyaviy  oqim  sifat
jihatidan  bir-biridan  farqlanadi.  Shuning  uchun  ham  ularni  boshqarish  metodlari  ham
turlichadir. O‘zining sifat mazmuniga ko‘ra quyidagilarni farqlash maqsadga muvofiq:
-byudjetli-soliqli moliyaviy oqimlar - barcha darajalardagi byudjetlarning mablag‘larini
shakllantirish va ulardan foydalanish jarayonida vujudga keladi;
-tijorat (tijoriy) moliyaviy oqimlari - tadbirkorlik xo‘jalik sub’yektlari tomonidan amalga
oshiriladi;
-maqsadli moliyaviy oqimlar-notijorat tashkilotlarining fondlarini shakllantiradi;
Moliyaviy oqimlarni boshqarishning funksiyalari quyidagilardan iborat:
-qonunchilik - Oliy Majlisning vakolatida;
-nazoratchilik (tartibga soluvchanlik) - Hisob palatasi va mamlakatning boshqa nazorat
organlari (Moliya vazirligi, soliq va bojxona qo‘mitalari va boshqalar) tomonidan amalga
oshiriladi;
-boshqaruvchanlik - korxona va korporatsiyalar, banklar, soliq organlari, G‘aznachilik
apparati va Moliya vazirligining hisob-kitob-kassa va boshqa xizmatlarining vakolatida;
-nadzorchilik  (nazorat-kuzatuv)  -  korxonalarning  moliyaviy  jihatdan  kasodga
uchraganligigi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘radigan va bu holda moliyaviy oqimlar ustidan
nazoratni amalga oshiruvchi arbitrajlik sudlari tomonidan bajariladi.
Moliyaviy oqimlarni boshqarish bo‘yicha yuqoridagi organlarning funksiyalari bir-
biri bilan qo‘shilib ketib, ularni har doim ham ajratib (alohida qilib)  bo‘lmaydi.
Agar moliyaviy oqimlar moliyaviy resurslar aylanishining qonuniyatlariga muvofiq
ravishda, ko‘zda tutilgan tartibda (rejimda) va rejada aks ettirilgan hajmda, ishlab chiqarish
va  ijtimoiy  vazifalarni  samarali  echish  uchun  kerak  bo‘lgan  tarzda  va  takror  ishlab
chiqarishsiklini   pul  mablag‘lari  bilan  to‘liq  ta’minlash  tarzida  amal  qilsa,  bularning
barchasi, moliyaviy oqimlarning samarali ekanligidan dalolat beradi.
Moliyaviy oqimlarning samaradorligi pul mablag‘larining etarli bo‘lmagan hajmda
va  o‘z  vaqtida  tushmaganligida  pasayadi.  Moliyaviy  oqimlar  ritmining  buzilishi
Logotip
resurslar fondlarining o‘lchamiga bog‘liq. Mamlakatning iqtisodiy (moliyaviy) qudrati qancha kuchli bo‘lsa, uning o‘sishiga xizmat qiluvchi moliyaviy resurslar fondi va moliyaviy oqimlar hajmi shuncha katta (hajmli) bo‘ladi. Moliyaviy oqimlarning sifat jihatdan tavsifnomasi ular shakllantiruvchi moliyaviy resurslar fondining nimaga mo‘ljallanganligi bilan bevosita bog‘liq. Masalan, soliqli moliyaviy oqim bilan korxonaning tushumini shakllantiruvchi moliyaviy oqim sifat jihatidan bir-biridan farqlanadi. Shuning uchun ham ularni boshqarish metodlari ham turlichadir. O‘zining sifat mazmuniga ko‘ra quyidagilarni farqlash maqsadga muvofiq: -byudjetli-soliqli moliyaviy oqimlar - barcha darajalardagi byudjetlarning mablag‘larini shakllantirish va ulardan foydalanish jarayonida vujudga keladi; -tijorat (tijoriy) moliyaviy oqimlari - tadbirkorlik xo‘jalik sub’yektlari tomonidan amalga oshiriladi; -maqsadli moliyaviy oqimlar-notijorat tashkilotlarining fondlarini shakllantiradi; Moliyaviy oqimlarni boshqarishning funksiyalari quyidagilardan iborat: -qonunchilik - Oliy Majlisning vakolatida; -nazoratchilik (tartibga soluvchanlik) - Hisob palatasi va mamlakatning boshqa nazorat organlari (Moliya vazirligi, soliq va bojxona qo‘mitalari va boshqalar) tomonidan amalga oshiriladi; -boshqaruvchanlik - korxona va korporatsiyalar, banklar, soliq organlari, G‘aznachilik apparati va Moliya vazirligining hisob-kitob-kassa va boshqa xizmatlarining vakolatida; -nadzorchilik (nazorat-kuzatuv) - korxonalarning moliyaviy jihatdan kasodga uchraganligigi to‘g‘risidagi ishlarni ko‘radigan va bu holda moliyaviy oqimlar ustidan nazoratni amalga oshiruvchi arbitrajlik sudlari tomonidan bajariladi. Moliyaviy oqimlarni boshqarish bo‘yicha yuqoridagi organlarning funksiyalari bir- biri bilan qo‘shilib ketib, ularni har doim ham ajratib (alohida qilib) bo‘lmaydi. Agar moliyaviy oqimlar moliyaviy resurslar aylanishining qonuniyatlariga muvofiq ravishda, ko‘zda tutilgan tartibda (rejimda) va rejada aks ettirilgan hajmda, ishlab chiqarish va ijtimoiy vazifalarni samarali echish uchun kerak bo‘lgan tarzda va takror ishlab chiqarishsiklini pul mablag‘lari bilan to‘liq ta’minlash tarzida amal qilsa, bularning barchasi, moliyaviy oqimlarning samarali ekanligidan dalolat beradi. Moliyaviy oqimlarning samaradorligi pul mablag‘larining etarli bo‘lmagan hajmda va o‘z vaqtida tushmaganligida pasayadi. Moliyaviy oqimlar ritmining buzilishi