Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

39,1 KB


MOLIYAVIY BOSHQARUV
Reja:
1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati.
2. Moliyaviy  boshqaruvning  boshqariladigan  (ob’ektlar)  va  boshqaruvchi
(sub’ektlar) tizimlar yagonaligidan iboratligi.
3. Moliyaviy  boshqaruvning  asosiy  metodologik  tamoyillari,  usullari  va
shakllari.
4. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari. 
1-savol bayoni. Boshqaruv jamiyat munosabatlarining muhim ko‘rsatkichi
sifatida jamiyat hayotining barcha jabhalariga tegishlidir. Hozirgi paytda, iqtisodiy,
siyosiy  va  moliyaviy  o‘zgarishlar  davrida  boshqaruv  usullari,  tamoyillari  va
texnikasida sezilarli o‘zgarishlar ro‘y bermoqda.
   Boshqaruv - bu ma’lum bir ijobiy natijaga erishish uchun, uslublar va
tamoyillar yig‘indisi orqali biror ob’ektga maqsadga muvofiq ta’sir etishdir. Inson
faoliyatining barcha sohalariga, shu jumladan moliyaviy sohasiga ham boshqaruv
jarayoni taalluqlidir.
Demak,  “Boshqaruv”  atamasi  umumiy  tarzda  ob’ektni  rivojlantirish  va
takomillashtirish  maqsadida  unga  ongli  ravishda  ta’sir  ko‘rsatishni  anglatadi.
Moliya tizimi doirasida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum
bir maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda
boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy
Logotip
MOLIYAVIY BOSHQARUV Reja: 1. Moliyaviy boshqaruvning mazmun-mohiyati. 2. Moliyaviy boshqaruvning boshqariladigan (ob’ektlar) va boshqaruvchi (sub’ektlar) tizimlar yagonaligidan iboratligi. 3. Moliyaviy boshqaruvning asosiy metodologik tamoyillari, usullari va shakllari. 4. Moliyaviy boshqaruv organlari va ularning vazifalari. 1-savol bayoni. Boshqaruv jamiyat munosabatlarining muhim ko‘rsatkichi sifatida jamiyat hayotining barcha jabhalariga tegishlidir. Hozirgi paytda, iqtisodiy, siyosiy va moliyaviy o‘zgarishlar davrida boshqaruv usullari, tamoyillari va texnikasida sezilarli o‘zgarishlar ro‘y bermoqda. Boshqaruv - bu ma’lum bir ijobiy natijaga erishish uchun, uslublar va tamoyillar yig‘indisi orqali biror ob’ektga maqsadga muvofiq ta’sir etishdir. Inson faoliyatining barcha sohalariga, shu jumladan moliyaviy sohasiga ham boshqaruv jarayoni taalluqlidir. Demak, “Boshqaruv” atamasi umumiy tarzda ob’ektni rivojlantirish va takomillashtirish maqsadida unga ongli ravishda ta’sir ko‘rsatishni anglatadi. Moliya tizimi doirasida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash har doim ma’lum bir maqsadlarga erishishga yo‘naltirilgan bo‘ladi. Bu narsa ma’lum bir tarzda boshqaruv sxemasini tashkil etishni taqazo etadi. Shu ma’noda va eng umumiy
ko‘rinishda boshqaruv sub’ektining boshqaruv ob’ektiga maqsadga yo‘naltirilgan
ta’siri boshqaruv deyiladi.
   Moliyani  boshqarish –  bu  moliya  sub’ektlarining  ma’lum  usul  va
uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga
ta’siri.
   Moliyaviy  boshqaruvni  ma’lum  bir  uslub  va  tamoyillarga  hamda
rag‘batlantirish  va  sanksiyalarga  tayanib  maxsus  apparat  amalga  oshiradi.
Ma’lumki, u yoki bu ko‘rinishdagi vazifalarni bajarishda turli xil yo‘nalishdagi
yechimlar mavjud bo‘ladi, ammo ularni samarali yechishning o‘ziga xos bo‘lgan
muammolarni bor imkoniyatlardan tez va samarali foydalanish yohud yangi davr
talabiga mos bo‘lgan uslublarni joriy etib ko‘zlangan maqsadga erishishdir.
   Har qanday boshqaruv tizimiga xos bo‘lgani kabi, moliyani boshqarishda
ham ob’ektlar va sub’ektlar mavjud bo‘ladi.
Davlat  jamiyatning  sotsial-iqtisodiy  taraqqiyoti  uchun  zarur  bo‘lgan
moliyaviy  resurslarni  sog‘lomlashtirishga  (normallashtirishga)  qaratilgan
munosabatlar  tizimini  takomillashtirishi  va  bu  resurslarning  samarali  hamda
oqilona foydalanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani
(muammoni) bajarish (yechish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan.
Yuqorida  ta’kidlaganimizdek,
 moliyaviy  boshqaruv 
-
 bu  moliya
sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga
erishish  uchun  moliya  ob’ektlarga  ta’siri  bo‘lib  hisoblanadi.  Moliyaviy
boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat
qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va
nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida
(mushtarakligida)  namoyon  bo‘ladigan  moliyaviy  barqarorlik  va  moliyaviy
mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning vazifalari:
-
Davlatni  rivojlantirish  uchun  talab  etiladigan  moliyaviy  resurslarni
shakllantirish;
Logotip
ko‘rinishda boshqaruv sub’ektining boshqaruv ob’ektiga maqsadga yo‘naltirilgan ta’siri boshqaruv deyiladi. Moliyani boshqarish – bu moliya sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga ta’siri. Moliyaviy boshqaruvni ma’lum bir uslub va tamoyillarga hamda rag‘batlantirish va sanksiyalarga tayanib maxsus apparat amalga oshiradi. Ma’lumki, u yoki bu ko‘rinishdagi vazifalarni bajarishda turli xil yo‘nalishdagi yechimlar mavjud bo‘ladi, ammo ularni samarali yechishning o‘ziga xos bo‘lgan muammolarni bor imkoniyatlardan tez va samarali foydalanish yohud yangi davr talabiga mos bo‘lgan uslublarni joriy etib ko‘zlangan maqsadga erishishdir. Har qanday boshqaruv tizimiga xos bo‘lgani kabi, moliyani boshqarishda ham ob’ektlar va sub’ektlar mavjud bo‘ladi. Davlat jamiyatning sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti uchun zarur bo‘lgan moliyaviy resurslarni sog‘lomlashtirishga (normallashtirishga) qaratilgan munosabatlar tizimini takomillashtirishi va bu resurslarning samarali hamda oqilona foydalanishi ustidan nazoratni amalga oshirishi kerak. Ana shu vazifani (muammoni) bajarish (yechish) moliyaviy boshqaruvning zimmasiga yuklatilgan. Yuqorida ta’kidlaganimizdek, moliyaviy boshqaruv - bu moliya sub’ektlarining ma’lum usul va uslublarni qo‘llagan holda, ma’lum maqsadga erishish uchun moliya ob’ektlarga ta’siri bo‘lib hisoblanadi. Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning vazifalari: - Davlatni rivojlantirish uchun talab etiladigan moliyaviy resurslarni shakllantirish;
-
Davlat  o‘zining  funksiyalarini  bajarishi  uchun  talab  etiladigan
shakllantirilgan  moliyaviy  resurslarni  samarali  taqsimlash  va  ulardan  oqilona
foydalanish;
-
Pul muomalasini tartibga solish;
-
Ko‘zda tutilgan moliya viy risklar darajasida maksimal darajada samaraga
erishish;
-
Imkon qadar moliyaviy resurslarning mutanosibligini ta’minlashga xizmat
qilish va h.k.
2-savol  bayoni.  Moliyaviy  boshqaruv  murakkab  jarayon  bo‘lib,
boshqariladigan  (ob’ektlar)  va  boshqaruvchi  (sub’ektlar)  tizimlarning
yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu yerda moliyaviy institutlarning
(tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini nazarda
tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan) iborat
bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir
xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’ektlarni boshqarishni emas, balki
ikkinchi tomondan, boshqaruv sub’ektlarini  tashkil  qilishni  va ular faoliyatini
takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi.
Moliyaviy boshqaruvning ob’ekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli
ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning sotsial tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi
siyosiy kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir
ko‘rsatadigan boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy
munosabatlar maydonga chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik
yurituvchi  sub’ektlar  moliyasida  moliyaviy  boshqaruvning  sub’ekti  bo‘lib
moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus xizmatlar hisoblanadi.
Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini 1-chizmadagidek
tasavvur qilish mumkin.
Logotip
- Davlat o‘zining funksiyalarini bajarishi uchun talab etiladigan shakllantirilgan moliyaviy resurslarni samarali taqsimlash va ulardan oqilona foydalanish; - Pul muomalasini tartibga solish; - Ko‘zda tutilgan moliya viy risklar darajasida maksimal darajada samaraga erishish; - Imkon qadar moliyaviy resurslarning mutanosibligini ta’minlashga xizmat qilish va h.k. 2-savol bayoni. Moliyaviy boshqaruv murakkab jarayon bo‘lib, boshqariladigan (ob’ektlar) va boshqaruvchi (sub’ektlar) tizimlarning yagonaligidan iboratdir. Boshqaruvchi tizim, bu yerda moliyaviy institutlarning (tashkilotlarning) to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini nazarda tutsa, boshqariladigan tizim esa pul munosabatlari to‘plamidan (majmuidan) iborat bo‘lgan moliya tizimini o‘z ichiga oladi. Bunda moliyaviy boshqaruv jarayoni bir xil tarzda bo‘lmasdan, u bir tomondan, faqat ob’ektlarni boshqarishni emas, balki ikkinchi tomondan, boshqaruv sub’ektlarini tashkil qilishni va ular faoliyatini takomillashtirishni ham o‘z ichiga oladi. Moliyaviy boshqaruvning ob’ekti sifatida moliyaviy munosabatlarning turli ko‘rinishlari, shu jumladan, davlatning sotsial tuzumi (tuzilishi), mamlakatdagi siyosiy kuchlarning joylashishi (nisbati) va qayta taqsimlash jarayonlariga ta’sir ko‘rsatadigan boshqa omillar bilan belgilanadigan o‘ziga xos bo‘lgan moliyaviy munosabatlar maydonga chiqadi. Davlat moliyasi, mahalliy moliya va xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar moliyasida moliyaviy boshqaruvning sub’ekti bo‘lib moliyaviy apparat deb nomlanuvchi maxsus xizmatlar hisoblanadi. Eng umumiy ko‘rinishda moliyaviy boshqaruv tizimini 1-chizmadagidek tasavvur qilish mumkin.
лиявий бошқарув тизими
Таъсир 
нстру-
ентлари
Пиро-
вард
мақсад
Бошқарув 
объект-
лари
олиявий 
сиёсат
Тизимлар
молияси
Молиявий 
барқарор-
лик
ошқарув 
ринцип-
лари;
Молиявий 
шоратлаш;
Молиявий 
стурлаш;
Молиявий 
ежалаш-
тириш;
Молиявий 
артибга 
солиш;
Молиявий 
назорат;
Молиявий 
нунчилик;
Молиявий 
таҳлил.
Бюджет 
фондларини 
шакл-
лантириш ва 
фойдаланиш 
бўйича муно-
сабатлар;
Нобюджет
фондларини 
шакллан-
тириш ва 
фойдаланиш 
бўйича 
муносабатлар;
Суғурта 
фондларини 
шакллан-
тириш ва 
фойданиш 
бўйича му-
носабатлар.
Макро-
иқтисодий 
муво-
занат;
Бюджет
режала-
рининг
профи-
цитлиги;
Давлат
қарзининг
мавжуд
эмаслиги;
Мустаҳ-
кам
(барқарор)
миллий
валюта.
Logotip
лиявий бошқарув тизими Таъсир нстру- ентлари Пиро- вард мақсад Бошқарув объект- лари олиявий сиёсат Тизимлар молияси Молиявий барқарор- лик ошқарув ринцип- лари; Молиявий шоратлаш; Молиявий стурлаш; Молиявий ежалаш- тириш; Молиявий артибга солиш; Молиявий назорат; Молиявий нунчилик; Молиявий таҳлил. Бюджет фондларини шакл- лантириш ва фойдаланиш бўйича муно- сабатлар; Нобюджет фондларини шакллан- тириш ва фойдаланиш бўйича муносабатлар; Суғурта фондларини шакллан- тириш ва фойданиш бўйича му- носабатлар. Макро- иқтисодий муво- занат; Бюджет режала- рининг профи- цитлиги; Давлат қарзининг мавжуд эмаслиги; Мустаҳ- кам (барқарор) миллий валюта.
1-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi.
Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy
munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini
reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning
qo‘llab-quvvatlash  tizimi,  pensiya  ta’minoti  tizimi,  ishlovchi  aholining
daromadlarini tartibga solish mexanizmi va h.k.lar orqali amalga oshiriladi.
3-savol  bayoni.  Moliyaviy  boshqaruvning  maqsadi  makroiqtisodiy
muvozanatda,  byudjet  profitsitida,   davlat  qarzining  kamayishida,  milliy
valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha
a’zolari  iqtisodiy  manfaatlarining  yagonaligida  (mushtarakligida)  namoyon
bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga
monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari  quyidagilardan iborat:
Moliyaviy boshqaruvning metodologik prinsiplari

pirovard maqsadga bog‘liqlik;

xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi;

jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish;

iqtisodiy qonunlardan foydalanish;

real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish.
Moliyaviy  boshqaruvning  konkret  metodlari  va  shakllari  quyidagilardan
iborat bo‘lishi mumkin:

moliyaviy rejalashtirish;

bashoratlash (prognozlashtirish);

dasturlashtirish;
Logotip
1-chizma. Moliyaviy boshqaruv tizimi. Davlatning xo‘jalik yurituvchi sub’ektlar va uy xo‘jaliklari bilan moliyaviy munosabatlar sohasidagi o‘zaro munosabatlari soliq tizimi, kredit munosabatlarini reglamentatsiya qilish (tartibga solish), moliya bozorini tartibga solish, davlatning qo‘llab-quvvatlash tizimi, pensiya ta’minoti tizimi, ishlovchi aholining daromadlarini tartibga solish mexanizmi va h.k.lar orqali amalga oshiriladi. 3-savol bayoni. Moliyaviy boshqaruvning maqsadi makroiqtisodiy muvozanatda, byudjet profitsitida, davlat qarzining kamayishida, milliy valyutaning barqarorligi va mustahkamligida va nihoyat, davlat va jamiyat barcha a’zolari iqtisodiy manfaatlarining yagonaligida (mushtarakligida) namoyon bo‘ladigan moliyaviy barqarorlik va moliyaviy mustaqillikni ta’minlashdir. Shunga monand ravishda uning asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat: Moliyaviy boshqaruvning metodologik prinsiplari  pirovard maqsadga bog‘liqlik;  xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy muvozanatliligi;  jamiyat barcha a’zolarining manfaatlariga mos kelish;  iqtisodiy qonunlardan foydalanish;  real imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish. Moliyaviy boshqaruvning konkret metodlari va shakllari quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:  moliyaviy rejalashtirish;  bashoratlash (prognozlashtirish);  dasturlashtirish;

moliyaviy tartibga solish;

moliyaviy nazorat;

moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish;

moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi.
Moliyani  boshqarishni  shakllantiruvchi  tashkiliy  -  tuzilmaviy  apparatga
moliyaviy  apparat  (devon)  deyiladi.  Moliya  tizimining  barcha  soha  va
bo‘g‘inlarida,  maqsad  qilingan  natijaga  erishish  uchun  moliyaviy  boshqaruv
sub’ektlaridan o‘z yo‘nalishlari buyicha samarali foydalaniladi. Biroq, ular uchun
moliyaviy  boshqaruvning  umumiy  uslub  va  qoidalari  mavjuddir.  Jumladan,
moliyani boshqarishda bir nechta umumiy xususiyatga ega bo‘lgan  funksional
elementlar mavjud.
  1. Rejalashtirish;
  2. Operativ boshkarish;
  3. Nazorat.
     Moliyani boshqarish funksional elementlari ichida asosiy o‘rinni rejalashtirish
tashkil  kiladi.  Aynan  rejalashtirish  davomida  har  qanday  xo‘jalik  yurituvchi
sub’ekt  o‘z  moliyasi  ahvolini  har  tomonlama  baholaydi,  moliya  resurslarini
oshirish,  ulardan  yanada  samarali  foydalanish  imkoniyatlarini  axtaradi.
Rejalashtirish jarayonida boshqarishga oid qarorlar moliya axborotini tahlil etish
asosida qabul qilinadi, shu munosabat bilan bu axborot yetarli darajada to‘la va
aniq bo‘lishi  kerak.  Axborotning aniq-puxtaligi  va uning o‘z vaqtida  olinishi
asoslangan  qarorlarning  qabul  qilinishini  ta’minlaydi.  Moliya  axboroti
buxgalterlik, statistika va tezkor hisobotga asoslanadi. 
Moliyaviy  rejalashtirishni  moliyaviy  bashoratlashsiz  tasavvur  etib
bo‘lmaydi. U yoki bu davr mobaynida davlatning  mumkin bo‘lgan moliyaviy
ahvolini (holatini)  oldindan ko‘ra bilish va moliyaviy rejalarning ko‘rsatkichlarini
asoslashga moliyaviy bashoratlash deyiladi. Nazariya va amaliyotda moliyaviy
bashoratlash ikkiga ajratiladi:

o‘rta muddatli (5-10 yillik) moliyaviy bashoratlash;

uzoq muddatli (10 yildan ortiq) moliyaviy bashoratlash.
Logotip
 moliyaviy tartibga solish;  moliyaviy nazorat;  moliyaviy qonunlarni (qonunchilikni) qabul qilish;  moliyaviy resurslarni jalb qilish metodlari tizimi. Moliyani boshqarishni shakllantiruvchi tashkiliy - tuzilmaviy apparatga moliyaviy apparat (devon) deyiladi. Moliya tizimining barcha soha va bo‘g‘inlarida, maqsad qilingan natijaga erishish uchun moliyaviy boshqaruv sub’ektlaridan o‘z yo‘nalishlari buyicha samarali foydalaniladi. Biroq, ular uchun moliyaviy boshqaruvning umumiy uslub va qoidalari mavjuddir. Jumladan, moliyani boshqarishda bir nechta umumiy xususiyatga ega bo‘lgan funksional elementlar mavjud. 1. Rejalashtirish; 2. Operativ boshkarish; 3. Nazorat. Moliyani boshqarish funksional elementlari ichida asosiy o‘rinni rejalashtirish tashkil kiladi. Aynan rejalashtirish davomida har qanday xo‘jalik yurituvchi sub’ekt o‘z moliyasi ahvolini har tomonlama baholaydi, moliya resurslarini oshirish, ulardan yanada samarali foydalanish imkoniyatlarini axtaradi. Rejalashtirish jarayonida boshqarishga oid qarorlar moliya axborotini tahlil etish asosida qabul qilinadi, shu munosabat bilan bu axborot yetarli darajada to‘la va aniq bo‘lishi kerak. Axborotning aniq-puxtaligi va uning o‘z vaqtida olinishi asoslangan qarorlarning qabul qilinishini ta’minlaydi. Moliya axboroti buxgalterlik, statistika va tezkor hisobotga asoslanadi. Moliyaviy rejalashtirishni moliyaviy bashoratlashsiz tasavvur etib bo‘lmaydi. U yoki bu davr mobaynida davlatning mumkin bo‘lgan moliyaviy ahvolini (holatini) oldindan ko‘ra bilish va moliyaviy rejalarning ko‘rsatkichlarini asoslashga moliyaviy bashoratlash deyiladi. Nazariya va amaliyotda moliyaviy bashoratlash ikkiga ajratiladi:  o‘rta muddatli (5-10 yillik) moliyaviy bashoratlash;  uzoq muddatli (10 yildan ortiq) moliyaviy bashoratlash.
Moliyaviy bashoratlash moliyaviy rejalarni tuzish bosqichidan oldin sodir
bo‘ladi.  Unda  jamiyatning  ma’lum  bir  davrdagi  taraqqiyotiga  bag‘ishlangan
moliyaviy siyosatning konsepsiyasi ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlashning
bosh maqsadi   bashoratlanayotgan  davrda  haqiqatda mavjud bo‘lishi  mumkin
bo‘lgan moliyaviy resurslarning real  hajmi, ularni  shakllantirish manbalari  va
ulardan  foydalanishni  aniqlashdan  iborat. Moliyaviy  bashoratlar  moliya  tizimi
organlariga  moliya  tizimini  rivojlantirish  va  takomillashtirishning,  moliyaviy
siyosatni  amalga  oshirish  shakllari  va  metodlarining  turli-tuman  variantlarini
belgilashga imkon beradi. Shu ma’noda, moliyaviy bashoratlar moliyaviy siyosatni
ishlab chiqishning zaruriy elementi va bir vaqtning o‘zida  muhim bosqichi bo‘lib
hisoblanadi. Ular yordamida moliya tizimining barcha sub’ektlari oldida turgan
sotsial-iqtisodiy vazifalarni yechishning (hal qilishning) turli ssenariyalari ishlab
chiqiladi.
Moliyaviy  bashoratlash  turli  metodlarning  qo‘llanilishini  taqoza  etadi.
Ularning eng asosiylari quyidagilar bo‘lishi mumkin:

iqtisodiy jarayonlarni aniqlaydigan omillarga bog‘liq ravishda moliyaviy
reja ko‘rsatkichlarining dinamikasini harakterlaydigan ekonometrik modelni qurish
(yaratish);

korrelyatsion-regression tahlil;

bevosita ekspertli baholash metodi.
Asosida aniq shakllantirilgan maqsad va unga erishishning vositalari yotgan
dasturli-maqsadli  yondashuvdan  foydalanadigan  moliyaviy  rejalashtirishning
metodi  sifatida  moliyaviy  dasturlashtirish  quyidagi-larning  bo‘lishini  ko‘zda
tutadi:

yo‘nalishlar  bo‘yicha  davlat  harajatlarining  ustuvor-larini  belgilash
(o‘rnatish);

davlat mablag‘lari sarflanishining samaradorligini oshirish;

muqobil  variantning  tanlanishiga  muvofiq  ravishda  moliyalashtirishni
to‘xtatish.
Logotip
Moliyaviy bashoratlash moliyaviy rejalarni tuzish bosqichidan oldin sodir bo‘ladi. Unda jamiyatning ma’lum bir davrdagi taraqqiyotiga bag‘ishlangan moliyaviy siyosatning konsepsiyasi ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlashning bosh maqsadi bashoratlanayotgan davrda haqiqatda mavjud bo‘lishi mumkin bo‘lgan moliyaviy resurslarning real hajmi, ularni shakllantirish manbalari va ulardan foydalanishni aniqlashdan iborat. Moliyaviy bashoratlar moliya tizimi organlariga moliya tizimini rivojlantirish va takomillashtirishning, moliyaviy siyosatni amalga oshirish shakllari va metodlarining turli-tuman variantlarini belgilashga imkon beradi. Shu ma’noda, moliyaviy bashoratlar moliyaviy siyosatni ishlab chiqishning zaruriy elementi va bir vaqtning o‘zida muhim bosqichi bo‘lib hisoblanadi. Ular yordamida moliya tizimining barcha sub’ektlari oldida turgan sotsial-iqtisodiy vazifalarni yechishning (hal qilishning) turli ssenariyalari ishlab chiqiladi. Moliyaviy bashoratlash turli metodlarning qo‘llanilishini taqoza etadi. Ularning eng asosiylari quyidagilar bo‘lishi mumkin:  iqtisodiy jarayonlarni aniqlaydigan omillarga bog‘liq ravishda moliyaviy reja ko‘rsatkichlarining dinamikasini harakterlaydigan ekonometrik modelni qurish (yaratish);  korrelyatsion-regression tahlil;  bevosita ekspertli baholash metodi. Asosida aniq shakllantirilgan maqsad va unga erishishning vositalari yotgan dasturli-maqsadli yondashuvdan foydalanadigan moliyaviy rejalashtirishning metodi sifatida moliyaviy dasturlashtirish quyidagi-larning bo‘lishini ko‘zda tutadi:  yo‘nalishlar bo‘yicha davlat harajatlarining ustuvor-larini belgilash (o‘rnatish);  davlat mablag‘lari sarflanishining samaradorligini oshirish;  muqobil variantning tanlanishiga muvofiq ravishda moliyalashtirishni to‘xtatish.
Dastur variantining tanlanishi, eng avvalo, iqtisodiy omillarga (resurslarga)
bog‘liq. Bunda faqat maqsadga erishishning masshtabi, ahamiyati va murakkabligi
emas,  balki  mavjud zahiralarning hajmi, kutilayotgan  jami  samara,  maqsadga
erishilmaganda  potensial  yo‘qotmalar  ham  hisobga  olinadi.  Moliyaviy  siyosat
sohasidagi uzoq va qisqa muddali maqsadlar va choralarni muvofiqlashtirishning
muhim  metodi  sifatida  dasturlashtirishdan  moliyaviy  rejalashtirishning  hozirgi
amaliyotida faol foydalanish maqsadga muvofiqdir.
Moliyaviy dasturlashtirish rivojlangan mamlakatlarda o‘tgan asrning 60-
yillaridanoq foydalanib kelinayapti. Uning asosiy mohiyati  besh yillik “o‘zgarib
turadigan” harajatlar  rejasini  tuzish bilan belgilanadi. Har yili joriy yil rejasi
ko‘rsatkichlarining kutilayotgan ijrosi asosida reja  o‘zgartiriladi (korrektirovka
qilinadi). Bunda ko‘rsatkichlar besh yillik shkala bo‘yicha bir yil oldinga (hisobot
yilidan  keyingi  yilga)   “ko‘chiriladi”.  Oldinda  turgan  birinchi  yilning  reja
ko‘rsatkichlari direktiv (majburiy), keyingi to‘rt  yillik ko‘rsatkichlar esa mo‘ljalli
(oriyentirovkali) harakterga ega hisoblanadi. 
Hozirgi  paytda  dunyoning  juda  ko‘p  mamlakatlarida  ishlab  chiqarish
maqsadlariga, resurslar va ijrochilar bo‘yicha balanslilikka yo‘naltirilgan ilmiy-
tadqiqot, tashkiliy-xo‘jalik va boshqa tadbirlar tizimidan iborat bo‘lgan maqsadli
kompleksli dasturlarlardan keng foydalanilmoqda.
Operativ boshqarish bu - minimal harajat qilib maksimal samaraga erishish
va moliyaviy resurslarni yuqori samara olish uchun qayta taqsimlashga qaratilgan
kompleks  ishlar  yig‘indisidir.  Operativ  boshqarish  egiluvchanlik  xususiyatiga
egadir. Operativ  boshqarishning  asosiy  mazmuni  “tor”  joylarni  bartaraf  etish,
yangitdan vujudga kelayotgan vazifalarni yechish va boshqa maqsadlarda moliya
resurslaridan mohirona foydalanishdir.
Nazorat -  boshqaruv  elementi  sifatida  bir  vaqtning  o‘zida  moliyani
rejalashtirishda hamda operativ boshqarishda qo‘llaniladi. Nazorat haqiqiy natija
bilan rejadagi ko‘rsatkichlarni taqqoslashga yordam beradi, moliyaviy resurslarni
o‘stirish  yo‘llarini  ko‘rsatadi  va  ulardan  samarali  xo‘jalik  yuritish  yo‘llarini
ko‘rsatib beradi.
Logotip
Dastur variantining tanlanishi, eng avvalo, iqtisodiy omillarga (resurslarga) bog‘liq. Bunda faqat maqsadga erishishning masshtabi, ahamiyati va murakkabligi emas, balki mavjud zahiralarning hajmi, kutilayotgan jami samara, maqsadga erishilmaganda potensial yo‘qotmalar ham hisobga olinadi. Moliyaviy siyosat sohasidagi uzoq va qisqa muddali maqsadlar va choralarni muvofiqlashtirishning muhim metodi sifatida dasturlashtirishdan moliyaviy rejalashtirishning hozirgi amaliyotida faol foydalanish maqsadga muvofiqdir. Moliyaviy dasturlashtirish rivojlangan mamlakatlarda o‘tgan asrning 60- yillaridanoq foydalanib kelinayapti. Uning asosiy mohiyati besh yillik “o‘zgarib turadigan” harajatlar rejasini tuzish bilan belgilanadi. Har yili joriy yil rejasi ko‘rsatkichlarining kutilayotgan ijrosi asosida reja o‘zgartiriladi (korrektirovka qilinadi). Bunda ko‘rsatkichlar besh yillik shkala bo‘yicha bir yil oldinga (hisobot yilidan keyingi yilga) “ko‘chiriladi”. Oldinda turgan birinchi yilning reja ko‘rsatkichlari direktiv (majburiy), keyingi to‘rt yillik ko‘rsatkichlar esa mo‘ljalli (oriyentirovkali) harakterga ega hisoblanadi. Hozirgi paytda dunyoning juda ko‘p mamlakatlarida ishlab chiqarish maqsadlariga, resurslar va ijrochilar bo‘yicha balanslilikka yo‘naltirilgan ilmiy- tadqiqot, tashkiliy-xo‘jalik va boshqa tadbirlar tizimidan iborat bo‘lgan maqsadli kompleksli dasturlarlardan keng foydalanilmoqda. Operativ boshqarish bu - minimal harajat qilib maksimal samaraga erishish va moliyaviy resurslarni yuqori samara olish uchun qayta taqsimlashga qaratilgan kompleks ishlar yig‘indisidir. Operativ boshqarish egiluvchanlik xususiyatiga egadir. Operativ boshqarishning asosiy mazmuni “tor” joylarni bartaraf etish, yangitdan vujudga kelayotgan vazifalarni yechish va boshqa maqsadlarda moliya resurslaridan mohirona foydalanishdir. Nazorat - boshqaruv elementi sifatida bir vaqtning o‘zida moliyani rejalashtirishda hamda operativ boshqarishda qo‘llaniladi. Nazorat haqiqiy natija bilan rejadagi ko‘rsatkichlarni taqqoslashga yordam beradi, moliyaviy resurslarni o‘stirish yo‘llarini ko‘rsatadi va ulardan samarali xo‘jalik yuritish yo‘llarini ko‘rsatib beradi.
4-savol bayoni. Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning  oliy
hokimiyat  va  boshqaruv  organlari  tomonidan  amalga  oshiriladi.  Umumdavlat
miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil
topishi mumkin:

 Prezident va Prezident devoni;

Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy
Majlis har ikki palatasining tegishli qo‘mitalari;

Vazirlar Mahkamasi;

Hisob palatasi;

Moliya vazirligi va uning  quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi
organlari;

Markaziy bank;

Davlat soliq qo‘mitasi;

Davlat bojxona qo‘mitasi;

Davlat mulk qo‘mitasi;

Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya;

Nobyudjet fondlarning ijroiya direksiyalari

va boshqalar.
Mamlakat  Prezidenti  (Prezident  devoni)  moliya  tizimining  faoliyatini
reglamentatsiya qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament
tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega.
Ikki palatadan  (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar,
yig‘imlar, nosoliqli  to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib
chiqadi  va  tasdiqlaydi,  shuningdek,  Davlat  byudjetining  ijrosi  to‘g‘risidagi
hisobotni  ham  tasdiqlaydi,  moliyaviy  qonunlarni  (masalan,  Soliq  kodeksi  va
boshqalar)  qabul  qiladi. Bir  vaqtning o‘zida davlat  ichki  va tashqi  qarzining
tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis tomonidan
amalga oshiriladi.
Logotip
4-savol bayoni. Moliya tizimini umumiy boshqarish mamlakatning oliy hokimiyat va boshqaruv organlari tomonidan amalga oshiriladi. Umumdavlat miqyosida moliyaviy boshqaruv tizimi quyidagi boshqaruv organlaridan tashkil topishi mumkin:  Prezident va Prezident devoni;  Oliy Majlis va moliya, byudjet, soliq va bank masalalari bo‘yicha Oliy Majlis har ikki palatasining tegishli qo‘mitalari;  Vazirlar Mahkamasi;  Hisob palatasi;  Moliya vazirligi va uning quyi (joylardagi), jumladan, G‘aznachilik tizimi organlari;  Markaziy bank;  Davlat soliq qo‘mitasi;  Davlat bojxona qo‘mitasi;  Davlat mulk qo‘mitasi;  Qimmatli qog‘ozlar bo‘yicha komissiya;  Nobyudjet fondlarning ijroiya direksiyalari  va boshqalar. Mamlakat Prezidenti (Prezident devoni) moliya tizimining faoliyatini reglamentatsiya qiladi (tartibga soladi), mamlakat byudjetini imzolaydi, Parlament tomonidan qabul qilingan moliyaviy qonunlarga “veto” qo‘yish huquqiga ega. Ikki palatadan (Senat va Qonunchilik) iborat bo‘lgan Oliy majlis soliqlar, yig‘imlar, nosoliqli to‘lovlarni belgilaydi (o‘rnatadi), Davlat byudjetini ko‘rib chiqadi va tasdiqlaydi, shuningdek, Davlat byudjetining ijrosi to‘g‘risidagi hisobotni ham tasdiqlaydi, moliyaviy qonunlarni (masalan, Soliq kodeksi va boshqalar) qabul qiladi. Bir vaqtning o‘zida davlat ichki va tashqi qarzining tegishli (chegaraviy) darajasini belgilash (o‘rnatish) ham Oliy Majlis tomonidan amalga oshiriladi.