Moliyaviy siyosatning mazmuni va prinsiplari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

47,3 KB


MOLIYAVIY SIYOSAT
1.1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va prinsiplari
Moliyaviy  boshqaruvning  barcha  tizimi  davlat  moliyaviy  siyosa-tiga  asoslanadi.
Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruv tizimida eng asosiy element
hisoblanadi. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil
faoliyatidir. Bu faoliyat davlatning u yoki bu iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish dasturini
amalga oshirish uchun tegishli moliyaviy resurslar bilan ta'minlashga qaratilgan.
Ijtimoiy  rivojlanish  deyilganda  faqatgina  maorif,  madaniyat,  sog'liqni  saqlash  va
boshqa ijtimoiy ehtiyojlarning rivojlanishi tushunilibgina qolmasdan jamiyatning ijtimoiy
tuzilmasi ham tushuniladi. Shuning uchun moliyaviy siyosatni faqat iqtisodiy siyosatga
bog'lab qo'yish maqsadga muvofiq emas.
Siyosat davlat faoliyatining barcha yo'nalishlarini qamrab oladi. Siyosiy ta'sir ob'ekti
hisoblangan ijtimoiy munosabatlar sohalariga bog'liq ravishda iqtisodiy yoki ijtimoiy,
madaniy  yoki  texnikaviy,  byudjet  yoki  kredit,  ichki  yoki  tashqi  siyosat  to'g'risida
gapiriladi.
Moliyaviy  siyosat  o'z-o'zini  bosib  turuvchi  mustaqil  ahamiyatga  ega  bo'lib,  bir
vaqtning  o'zida  ijtimoiy  faoliyatning  har  qanday  sohasida  davlat  siyosatini  amalga
oshirishning muhim vositasi hisoblanadi. Bu yerda uning iqtisodiyot, ijtimoiy soha, harbiy
islohotlar yoki xalqaro munosabatlar bo'lishi jiddiy ahamiyatga ega emas.
Siyosat, siyosiy ta'sir va siyosiy rahbarlik quyidagi uch elementlardan tarkib topadi:
• bosh maqsadni aniqlash va qo'yish hamda jamiyat hayotining ma'lum bir davriga xos
qo'yilgan maqsadlarga erishish  uchun yechi-lishi  zarur  bo'lgan istiqboldagi  va yaqin
kunlardagi vazifalarni aniq-lashtirish;
• qo'yilgan  maqsadlarga  qisqa  muddatlarda  erishiladigan,  yaqin  kunlardagi  va
istiqboldagi  vazifalar  esa  oqilona  tartibda  hal  qilinadigan  munosabatlaming  metodlari,
Logotip
MOLIYAVIY SIYOSAT 1.1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va prinsiplari Moliyaviy boshqaruvning barcha tizimi davlat moliyaviy siyosa-tiga asoslanadi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruv tizimida eng asosiy element hisoblanadi. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil faoliyatidir. Bu faoliyat davlatning u yoki bu iqtisodiy va ijtimoiy rivojlanish dasturini amalga oshirish uchun tegishli moliyaviy resurslar bilan ta'minlashga qaratilgan. Ijtimoiy rivojlanish deyilganda faqatgina maorif, madaniyat, sog'liqni saqlash va boshqa ijtimoiy ehtiyojlarning rivojlanishi tushunilibgina qolmasdan jamiyatning ijtimoiy tuzilmasi ham tushuniladi. Shuning uchun moliyaviy siyosatni faqat iqtisodiy siyosatga bog'lab qo'yish maqsadga muvofiq emas. Siyosat davlat faoliyatining barcha yo'nalishlarini qamrab oladi. Siyosiy ta'sir ob'ekti hisoblangan ijtimoiy munosabatlar sohalariga bog'liq ravishda iqtisodiy yoki ijtimoiy, madaniy yoki texnikaviy, byudjet yoki kredit, ichki yoki tashqi siyosat to'g'risida gapiriladi. Moliyaviy siyosat o'z-o'zini bosib turuvchi mustaqil ahamiyatga ega bo'lib, bir vaqtning o'zida ijtimoiy faoliyatning har qanday sohasida davlat siyosatini amalga oshirishning muhim vositasi hisoblanadi. Bu yerda uning iqtisodiyot, ijtimoiy soha, harbiy islohotlar yoki xalqaro munosabatlar bo'lishi jiddiy ahamiyatga ega emas. Siyosat, siyosiy ta'sir va siyosiy rahbarlik quyidagi uch elementlardan tarkib topadi: • bosh maqsadni aniqlash va qo'yish hamda jamiyat hayotining ma'lum bir davriga xos qo'yilgan maqsadlarga erishish uchun yechi-lishi zarur bo'lgan istiqboldagi va yaqin kunlardagi vazifalarni aniq-lashtirish; • qo'yilgan maqsadlarga qisqa muddatlarda erishiladigan, yaqin kunlardagi va istiqboldagi vazifalar esa oqilona tartibda hal qilinadigan munosabatlaming metodlari,
vositalari va aniq shakllarini ishlab chiqish;
• qo'yilganvazifalarni yechishga qodir bo'lgan kadrlarni tanlash  va joy-joyiga qo'yish,
ularning bajarilishini tashkil etish.
Demak, takror ishlab chiqarishning alohida ehtiyojlarini  qondirish va uzluksiz takror
ishlab chiqarish jarayonini moliyaviy  resurslar bilan ta'minlash uchun ijtimoiy boylikni
shakllantirish,  taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlariga yo'naltiriladigan  maqsad va
vazifalarning yechilishini aniqlashga moliyaviy siyosat deyiladi.
Moliyaviy  siyosatga  quyidagicha  boshqa  ta'rif  ham  berish  mumkin:  moliyadan
foydalanishning  metodlari,  uni  tashkil  qilishning  amaliy  shakllari  va  metodologik
prinsiplarining majmuiga (yig'indisiga) moliyaviy siyosat deyiladi.
Ayrim hollarda moliyaviy siyosat davlatning o'z funksiyalarini bajarishi uchun moliyaviy
munosabatlardan foydalanish bilan bog'liq bo'lgan davlat organlarining ma'lum bir faoliyati
sifatida talqin qilinadi. Bunday talqin o'zida bir necha xavfni mujassam etadi. Buning boisi
shundaki,  milliy  xo'jalik  taraqqiyotida  davlatning  roli  to'g'risidagi  jamiyatda  hukmron
tasawurlarga  muvofiq  ravishda  davlatning  vazifalari  va  funksiyalari  ham  o'zgaradi,
transformat-siyalanadi. Masalan, mamlakat iqtisodiyotiga davlatning aralashuvi, aholi turmush
darajasi  ijtimoiy-iqtisodiy  sharoitlarini  tenglashtirish  va  shunga  o'xshash  davlatning
funksiyalari  va  vazifalarini
 aniqlaydigan  boshqa  bir  qancha  masalalar  hamon
munozaraligicha  qolmoqda.  Buning  ustiga,  moliyaviy  siyosatdan  faqat  davlatning
funksiyalarini bajarish vositasi sifatida foydalanish davlat hokimiyat organlari, mahalliy o'z-
o'zini  boshqarish  organlari  bilan  moliya  tizimining  boshqa  sub'ektlari,  ya'ni  aynan
mamlakatning aholisi  va xo'jalik yurituvchi sub'ektlari manfaatlari o'rtasida qarama-qar-
shiliklarni keltirib chiqadi.
Masalan, ko'plab mutaxassislar, shujumladan, davlat hokimiyat  organlarining vakillari
tomonidan amaldagi soliq mexanizmining  samarasiz ekanligi, biznesning ayrim sohalari
uchun esa uning  oqibati juda yomon natijalarga olib kelishi mumkinligi ilmiy va  amaliy
jihatdan asoslansa-yu, moliyaviy siyosat uzoq vaqt davomida o'zgarmasdan qolaversa, amalga
oshiriladigan soliq islohotlari uning  mohiyatini  o'zgartirmasa,  bunday  holda  davlatning
moliyaviy siyosati davlat hokimiyatining tegishli organlari tomonidan faol ravishda hayotga
tadbiq etilayotgan alohida shaxslar guruhining moliyaviy siyosatiga aylanib qoladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan quyidagi uch mantiqiy xulosa kelib chiqadi:
• birinchidan,  moliyaviy  siyosat  faqat  o'z  manfaatlarini  ko'zda  tutadigan  hokimiyat
Logotip
vositalari va aniq shakllarini ishlab chiqish; • qo'yilganvazifalarni yechishga qodir bo'lgan kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo'yish, ularning bajarilishini tashkil etish. Demak, takror ishlab chiqarishning alohida ehtiyojlarini qondirish va uzluksiz takror ishlab chiqarish jarayonini moliyaviy resurslar bilan ta'minlash uchun ijtimoiy boylikni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlariga yo'naltiriladigan maqsad va vazifalarning yechilishini aniqlashga moliyaviy siyosat deyiladi. Moliyaviy siyosatga quyidagicha boshqa ta'rif ham berish mumkin: moliyadan foydalanishning metodlari, uni tashkil qilishning amaliy shakllari va metodologik prinsiplarining majmuiga (yig'indisiga) moliyaviy siyosat deyiladi. Ayrim hollarda moliyaviy siyosat davlatning o'z funksiyalarini bajarishi uchun moliyaviy munosabatlardan foydalanish bilan bog'liq bo'lgan davlat organlarining ma'lum bir faoliyati sifatida talqin qilinadi. Bunday talqin o'zida bir necha xavfni mujassam etadi. Buning boisi shundaki, milliy xo'jalik taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi jamiyatda hukmron tasawurlarga muvofiq ravishda davlatning vazifalari va funksiyalari ham o'zgaradi, transformat-siyalanadi. Masalan, mamlakat iqtisodiyotiga davlatning aralashuvi, aholi turmush darajasi ijtimoiy-iqtisodiy sharoitlarini tenglashtirish va shunga o'xshash davlatning funksiyalari va vazifalarini aniqlaydigan boshqa bir qancha masalalar hamon munozaraligicha qolmoqda. Buning ustiga, moliyaviy siyosatdan faqat davlatning funksiyalarini bajarish vositasi sifatida foydalanish davlat hokimiyat organlari, mahalliy o'z- o'zini boshqarish organlari bilan moliya tizimining boshqa sub'ektlari, ya'ni aynan mamlakatning aholisi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlari manfaatlari o'rtasida qarama-qar- shiliklarni keltirib chiqadi. Masalan, ko'plab mutaxassislar, shujumladan, davlat hokimiyat organlarining vakillari tomonidan amaldagi soliq mexanizmining samarasiz ekanligi, biznesning ayrim sohalari uchun esa uning oqibati juda yomon natijalarga olib kelishi mumkinligi ilmiy va amaliy jihatdan asoslansa-yu, moliyaviy siyosat uzoq vaqt davomida o'zgarmasdan qolaversa, amalga oshiriladigan soliq islohotlari uning mohiyatini o'zgartirmasa, bunday holda davlatning moliyaviy siyosati davlat hokimiyatining tegishli organlari tomonidan faol ravishda hayotga tadbiq etilayotgan alohida shaxslar guruhining moliyaviy siyosatiga aylanib qoladi. Yuqorida bayon qilinganlardan quyidagi uch mantiqiy xulosa kelib chiqadi: • birinchidan, moliyaviy siyosat faqat o'z manfaatlarini ko'zda tutadigan hokimiyat
organlarining u yoki bu maqsadlarga erishishi vositasi emas, balki jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy
vazifalarini yechish vositasi bo'lishi kerak;
• ikkinchidan,  davlatning  moliyaviy  siyosati  faqat  davlat  hokimiyat  organlarining
emas, balki moliya tizimi barcha sub'ektlarining manfaatlarini hisobga olishi lozim;
• uchinchidan, davlat moliyaviy siyosati va davlat hokimiyat organlarining moliyaviy
siyosatini farqlash zarur.
Shunday  qilib,  davlat  moliyaviy  siyosatini  mamlakat  moliya  tizimining  barcha
bo'g'inlarida moliyaviy resurslar o'sishini  mutanosiblashtirilgan holda ta'minlash bo'yicha
davlat ijtimoiy-iqtisodiy siyosatining bir qismi sifatida qarash kerak. Xorijiy tajriba-larning
ko'rsatishicha, moliyaviy resurslarning mutanosiblashtirilgan  holda o'sishi zarurligini inkor
etish mamlakat moliya tizimining degradatsiyalashuviga, iqtisodiyotning yemirilishi va vayron
bo'li-shiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning o'ziga xos bo'lgan eng asosiy xususiyati  shundan iboratki, bu
siyosat  mamlakat  ishlab  chiqaruvchi
 kuchlarining  rivojlanishiga  va  iqtisodiy
muvaffaqiyatlarga uzluksiz ravishda ta'sir ko'rsatib turishga yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Bunday
siyosat  aholining  turmush  farovonligini  ta'minlab  va  davlat  daromadlari  manbaini
ko'paytirib, moliyaviy xo'jalikka nisbatan  eng yuqori natijalarni berishi mumkin. Moliyaviy
siyosat  ana shunga  yo'naltirilganligi orqali uning quyidagi eng asosiy  maqsadini  aniqlash
mumkin: jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti, aholi turmushi darajasi va sifatini oshirish
uchun moliyaviy sharoitlarni yaratish moliyaviy siyosatning asosiy maqsadidir.
Agar  gap  korxonalarning  moliyaviy  siyosati  xususida  ketadigan  bo'lsa,  bu  narsa
korxona moliyaviy menejeriarining biznesni  yuritish maqsadlariga erishish borasidagi
faoliyatini  anglatadi.  Korxona  moliyaviy  siyosatining  maqsadi  quyidagilardan  iborat
bo'lishi mumkin:
• raqobat kurashi sharoitida korxonaning sog'lom faoliyat ko'rsatishiga erishish;
• yirik moliyaviy muvaffaqiyatsizliklardan va bankrotga (kasodga) uchrashdan qochib
qutilish;
• raqobatchilar bilan kurashda yetakchilikka erishish;
• korxonaning bozor qiymatini maksimallashtirish;
• korxona iqtisodiy salohiyatining o'sish sur'atJarini barqaror o'stirish;
• ishlab chiqarish va realizatsiya hajmini oshirish;
• foydani maksimallashtirish;
Logotip
organlarining u yoki bu maqsadlarga erishishi vositasi emas, balki jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy vazifalarini yechish vositasi bo'lishi kerak; • ikkinchidan, davlatning moliyaviy siyosati faqat davlat hokimiyat organlarining emas, balki moliya tizimi barcha sub'ektlarining manfaatlarini hisobga olishi lozim; • uchinchidan, davlat moliyaviy siyosati va davlat hokimiyat organlarining moliyaviy siyosatini farqlash zarur. Shunday qilib, davlat moliyaviy siyosatini mamlakat moliya tizimining barcha bo'g'inlarida moliyaviy resurslar o'sishini mutanosiblashtirilgan holda ta'minlash bo'yicha davlat ijtimoiy-iqtisodiy siyosatining bir qismi sifatida qarash kerak. Xorijiy tajriba-larning ko'rsatishicha, moliyaviy resurslarning mutanosiblashtirilgan holda o'sishi zarurligini inkor etish mamlakat moliya tizimining degradatsiyalashuviga, iqtisodiyotning yemirilishi va vayron bo'li-shiga olib keladi. Moliyaviy siyosatning o'ziga xos bo'lgan eng asosiy xususiyati shundan iboratki, bu siyosat mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarining rivojlanishiga va iqtisodiy muvaffaqiyatlarga uzluksiz ravishda ta'sir ko'rsatib turishga yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Bunday siyosat aholining turmush farovonligini ta'minlab va davlat daromadlari manbaini ko'paytirib, moliyaviy xo'jalikka nisbatan eng yuqori natijalarni berishi mumkin. Moliyaviy siyosat ana shunga yo'naltirilganligi orqali uning quyidagi eng asosiy maqsadini aniqlash mumkin: jamiyatning ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti, aholi turmushi darajasi va sifatini oshirish uchun moliyaviy sharoitlarni yaratish moliyaviy siyosatning asosiy maqsadidir. Agar gap korxonalarning moliyaviy siyosati xususida ketadigan bo'lsa, bu narsa korxona moliyaviy menejeriarining biznesni yuritish maqsadlariga erishish borasidagi faoliyatini anglatadi. Korxona moliyaviy siyosatining maqsadi quyidagilardan iborat bo'lishi mumkin: • raqobat kurashi sharoitida korxonaning sog'lom faoliyat ko'rsatishiga erishish; • yirik moliyaviy muvaffaqiyatsizliklardan va bankrotga (kasodga) uchrashdan qochib qutilish; • raqobatchilar bilan kurashda yetakchilikka erishish; • korxonaning bozor qiymatini maksimallashtirish; • korxona iqtisodiy salohiyatining o'sish sur'atJarini barqaror o'stirish; • ishlab chiqarish va realizatsiya hajmini oshirish; • foydani maksimallashtirish;
• xarajatlarni minimallashtirish;
• rentabelli faoliyatni ta'minlash
• va boshqalar.
Korxona moliyaviy siyosatining u yoki bu maqsadlaridagi ustuvorlik,  eng awalo,
biznes yuritishning maqsadlariga muvofiq ravishda aniqlanadi.  Qo'yilgan maqsadlarga
erishish uchun tegishli moliyaviy mexanizmdan foydalaniladi.
Moliyaviy siyosat moliyaning o'zidabevosita mujassam bo'lgan boshqaruvning
salohiyatli imkoniyatlarini, ishning aniq metodlari, moliya tizimi (boshqaruv sub'ektlari)
organlarini tashkil qilish bilan bir joyga bog'lashga imkon beradi.  Dunyoning barcha
mamlakat-larida moliyaviy siyosat moliya tizimi orqali amalga oshirilib, uning faoliyati
quyidagi prinsiplar asosida quriladi:
• moliya tizimi bo'g'inlarining o'ziga xos xususiyatlarini inobatga olib moliyaviy
boshqaruvni amalga oshirish;
• barcha moliyaviy muassasalar funksiyalarining umumiyligi;
• barcha quyi boshqaruv organlarining faol ishtirokida markazdan umumiy boshqarish.
Moliyaviy  siyosatni  amalga  oshirishning  asosiy  metodologik  prinsiplari
quyidagilardan iborat:
• oxirgi maqsadga bog'liqlik;
• xo'jalikdagi barcha tarmoqlaming makroiqtisodiy mutanosibligi;
• jamiyat a'zolarining manfaatlariga muvofiqligi;
• haqiqiy imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoit-larni hisobga olish.
Moliyaviy siyosat dasturlarini (uzoq, o'rta va qisqa muddatli) bajarish uchun moliyaviy
resurslarni jalb qilish,  ularni taqsimlash va qayta taqsimlashga yo'naltirilgan davlat
tadbirlari majmui ta'minlaydi. Bu tadbirlar orasida moliyaviy munosabatlarning shakl-lari va
normalarini huquqiy tartibga solish muhim o'rin egallaydi.
O'z-o'zidan moliyaviy siyosat yaxshi yoki yomon bo'lishi mumkin emas. Uning yaxshi
yoki  yomon  ekanligi  jamiyat  (yoki  uning  ma'lum  bir  qismi)  manfaatlariga  qanchalik
muvofiqligi va  quyilgan maqsadlarga erishish hamda aniq vazifalarning yechilishiga  qay
darajada ta'sir ko'rsatganligi bilan belgilanadi.
Hukumatning moliyaviy siyosatiga baho berish uchun va uni o'zgartirish bo'yicha tavsiya
berish uchun, birinchi navbatda, butun  jamiyat manfaatlari va aholining alohida gurahlari
manfaatlarini ajratgan holda jamiyat taraqqiyotining aniq dasturiga, yechilishi lozim bo'Igan
Logotip
• xarajatlarni minimallashtirish; • rentabelli faoliyatni ta'minlash • va boshqalar. Korxona moliyaviy siyosatining u yoki bu maqsadlaridagi ustuvorlik, eng awalo, biznes yuritishning maqsadlariga muvofiq ravishda aniqlanadi. Qo'yilgan maqsadlarga erishish uchun tegishli moliyaviy mexanizmdan foydalaniladi. Moliyaviy siyosat moliyaning o'zidabevosita mujassam bo'lgan boshqaruvning salohiyatli imkoniyatlarini, ishning aniq metodlari, moliya tizimi (boshqaruv sub'ektlari) organlarini tashkil qilish bilan bir joyga bog'lashga imkon beradi. Dunyoning barcha mamlakat-larida moliyaviy siyosat moliya tizimi orqali amalga oshirilib, uning faoliyati quyidagi prinsiplar asosida quriladi: • moliya tizimi bo'g'inlarining o'ziga xos xususiyatlarini inobatga olib moliyaviy boshqaruvni amalga oshirish; • barcha moliyaviy muassasalar funksiyalarining umumiyligi; • barcha quyi boshqaruv organlarining faol ishtirokida markazdan umumiy boshqarish. Moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat: • oxirgi maqsadga bog'liqlik; • xo'jalikdagi barcha tarmoqlaming makroiqtisodiy mutanosibligi; • jamiyat a'zolarining manfaatlariga muvofiqligi; • haqiqiy imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoit-larni hisobga olish. Moliyaviy siyosat dasturlarini (uzoq, o'rta va qisqa muddatli) bajarish uchun moliyaviy resurslarni jalb qilish, ularni taqsimlash va qayta taqsimlashga yo'naltirilgan davlat tadbirlari majmui ta'minlaydi. Bu tadbirlar orasida moliyaviy munosabatlarning shakl-lari va normalarini huquqiy tartibga solish muhim o'rin egallaydi. O'z-o'zidan moliyaviy siyosat yaxshi yoki yomon bo'lishi mumkin emas. Uning yaxshi yoki yomon ekanligi jamiyat (yoki uning ma'lum bir qismi) manfaatlariga qanchalik muvofiqligi va quyilgan maqsadlarga erishish hamda aniq vazifalarning yechilishiga qay darajada ta'sir ko'rsatganligi bilan belgilanadi. Hukumatning moliyaviy siyosatiga baho berish uchun va uni o'zgartirish bo'yicha tavsiya berish uchun, birinchi navbatda, butun jamiyat manfaatlari va aholining alohida gurahlari manfaatlarini ajratgan holda jamiyat taraqqiyotining aniq dasturiga, yechilishi lozim bo'Igan
masalalarning muddatlari va metodlarini aniqlagan  holda istiqboldagi va yaqin yillardagi
vazifalarning tavsifiga ega bo'lmoq lozim. Faqat ana shunday sharoitdagina moliyaviy siyosatni
amalga oshirishning konkret mexanizmini ishlab chiqish va unga  xolisona baho berish
mumkin.
Agar moliyaviy siyosat ijtimoiy taraqqiyot ehtiyojlarini, jamiyatdagi barcha qatlamlar va
alohida  guruhlarning  manfaatlarini,  ma'lum  tarixiy  sharoitni  va  hayotning  o'ziga  xos
xususiyatlarini yuqori darajada hisobga oladigan bo'lsa, uning natijalari shuncha  samarali
bo'ladi.
Bir  vaqtning  o'zida,  moliyaviy  siyosatning  muvaffaqiyati
 muvofiqlashtirish
mexanizmining sifatli ishlab chiqarilishiga va jamiyatdagi turli qatlamlar manfaatlarini amalga
oshirilishiga hamda  davlat ixtiyorida bo'Igan ob'ektiv imkoniyatlarning mavjudligiga,  ya'ni
jamiyat ijtimoiy tizimidagi hamda ijtimoiy ong va psixologiya holatidagi o'zgarishlarni hisobga
olgan holda moliyaviy siyosatni amalga oshirilishiga, ayrim hollarda, bir-biriga qarama-qarshi
ta'sir  ko'rsatuvchi omillarning ta'siridan har tomonlama foydalanish  mexanizmini ishlab
chiqishga bevosita bog'liq.
Moliyaviy siyosat, eng awalo, moliyaviy resurslarning maksimal  hajmini shakllantirishga
yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Chunki aynan  moliyaviy resurslar har qanday o'zgarishlarning
moddiy asosini tashkil  etadi. Shunga muvofiq ravishda moliyaviy siyosatni aniqiash va uni
shakllantirish  uchun  davlatning  moliyaviy  ahvoli  to'g'risida  ishonchli  ma'lumotlarzarurdir.
Huquqiy  demokratikdavlatda  moliyaviystatistika  ko'rsatkichlari  keng  jamoatchilikka  ham
tegishli bo'lishi kerak.  Moliyaviy hisobotlar esa doimiy, o'z vaqtida beriladigan, hamma olishi
mumkin bo'lgan va eng asosiysi ishonchli bo'lmog'i lozim.
Moliyaviy siyosatning mazmuni u qamrab oladigan moliyaviy munosabatlar rivojlanishi
yo'nalishlarining umumiy ko'lami bilan  belgilanadi. Ularning tarkibiga quyidagilar kirishi
mumkin:
• moliyaviy siyosatning umumiy konsepsiyasini (maqsadlari,  prinsiplarini,  vazifalarini,
amalga oshirish bosqichlari va eng samarali metodlarini) ishlab chiqish;
• makrodaraja va bozor iqtisodiyoti sub'ektlari darajasida iqtisodiy o'sishni
rag'batlantiradigan bozor iqtisodiyotining rivojlanishiga mos bo'lgan dinamik holdagi
moliya mexanizmini shakllantirish;
• markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan resurslar va moliyaviy oqimlarning
samarali boshqarilishini oshirish bo'yicha choralar tizimini ishlab chiqish va amalga
Logotip
masalalarning muddatlari va metodlarini aniqlagan holda istiqboldagi va yaqin yillardagi vazifalarning tavsifiga ega bo'lmoq lozim. Faqat ana shunday sharoitdagina moliyaviy siyosatni amalga oshirishning konkret mexanizmini ishlab chiqish va unga xolisona baho berish mumkin. Agar moliyaviy siyosat ijtimoiy taraqqiyot ehtiyojlarini, jamiyatdagi barcha qatlamlar va alohida guruhlarning manfaatlarini, ma'lum tarixiy sharoitni va hayotning o'ziga xos xususiyatlarini yuqori darajada hisobga oladigan bo'lsa, uning natijalari shuncha samarali bo'ladi. Bir vaqtning o'zida, moliyaviy siyosatning muvaffaqiyati muvofiqlashtirish mexanizmining sifatli ishlab chiqarilishiga va jamiyatdagi turli qatlamlar manfaatlarini amalga oshirilishiga hamda davlat ixtiyorida bo'Igan ob'ektiv imkoniyatlarning mavjudligiga, ya'ni jamiyat ijtimoiy tizimidagi hamda ijtimoiy ong va psixologiya holatidagi o'zgarishlarni hisobga olgan holda moliyaviy siyosatni amalga oshirilishiga, ayrim hollarda, bir-biriga qarama-qarshi ta'sir ko'rsatuvchi omillarning ta'siridan har tomonlama foydalanish mexanizmini ishlab chiqishga bevosita bog'liq. Moliyaviy siyosat, eng awalo, moliyaviy resurslarning maksimal hajmini shakllantirishga yo'naltirilgan bo'lishi kerak. Chunki aynan moliyaviy resurslar har qanday o'zgarishlarning moddiy asosini tashkil etadi. Shunga muvofiq ravishda moliyaviy siyosatni aniqiash va uni shakllantirish uchun davlatning moliyaviy ahvoli to'g'risida ishonchli ma'lumotlarzarurdir. Huquqiy demokratikdavlatda moliyaviystatistika ko'rsatkichlari keng jamoatchilikka ham tegishli bo'lishi kerak. Moliyaviy hisobotlar esa doimiy, o'z vaqtida beriladigan, hamma olishi mumkin bo'lgan va eng asosiysi ishonchli bo'lmog'i lozim. Moliyaviy siyosatning mazmuni u qamrab oladigan moliyaviy munosabatlar rivojlanishi yo'nalishlarining umumiy ko'lami bilan belgilanadi. Ularning tarkibiga quyidagilar kirishi mumkin: • moliyaviy siyosatning umumiy konsepsiyasini (maqsadlari, prinsiplarini, vazifalarini, amalga oshirish bosqichlari va eng samarali metodlarini) ishlab chiqish; • makrodaraja va bozor iqtisodiyoti sub'ektlari darajasida iqtisodiy o'sishni rag'batlantiradigan bozor iqtisodiyotining rivojlanishiga mos bo'lgan dinamik holdagi moliya mexanizmini shakllantirish; • markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan resurslar va moliyaviy oqimlarning samarali boshqarilishini oshirish bo'yicha choralar tizimini ishlab chiqish va amalga
oshirish;
• ijtimoiy takror ishlab chiqarish va iqtisodiyotni istiqbolli restrukturizatsiya qishlishdagi
roliga muvofiq ravishda ijtimoiy iqtisodiy tizimning barcha darajalari va sohalari bo'yicha
moliyaviy resurslarni oqilona taqsimlashni tashkil qilish;
• iqtisodiy o'sishningjoriy va istiqboldagi moliyaviy salohiyatini shakllantirish.
Shuningdek, moliyaviy siyosatning mazmuni, asosiy yo'nalishlari jamiyat taraqqiyotida
davlatning roli to'g'risidagi fanning rivojlanish darajasiga va iqtisodiyotni boshqarishda
davlat ishtiroki darajasini aniqlaydigan tegishli nazariy konsepsiyalarga, moliyaviy siyosatni
amalga oshirishga doir alohida vositalardan foydalanishda, ya'ni moliyaviy munosabatlarni
tashkil etishning aniq shakllarida namoyon bo'ladi.  Shunga asosan ta'kidlash joizki,
yigirmanchi yuz yillikda jamiyat taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi masala bo'yicha
moliya nazariyasining asosiy yo'nalishlari mumtoz burjuaziya siyosiy iqtisodchilari A.Smit
(1723—1780) va D.Rikardo (1772-1823) hamda ingliz iqtisodchisi J.Keyns (1883-1946) va
ularning izdoshlari tomonidan aniqlangan.
Mumtoz siyosiy iqtisod asoschilari bo'Igan A.Smit va D.Rikardolar ilgari surgan
konsepsiyalarning mohiyati shundan iboratki,  davlat iqtisodiyotga aralashmasdan erkin
raqobatni saqlamog'i lozim va jamiyat xo'jalik hayotini tartibga solishda asosiy rol bozor
mexanizmlariga ajratilishi kerak. Ana shu prinsiplarni inobatga olgan holda yigirmanchi yuz
yillikning 20-yillari oxiriga qadar moliyaviy siyosat davlat xarajatlari va soliqlarni cheklashga,
davlatning muvozanatli byudjetini ta'minlashga qaratildi. Shu maqsadlarga muvofiq ravishda
moliyaviy munosabatlarni tashkil etish, asosan, harbiy, boshqaruv va davlat qarzini qaytarish
hamda unga xizmat qilish xarajatlarini byudjetdan moliyalashtirish orqali davlat funksiyalari
amalga oshirilishini ta'minladi.  Byudjet daromadlari esa,  asosan,  egri (bilvosita)  soliqlar
yordamida shakllantirildi.
XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlab keynschilik nazariy konsepsiyasi ustunlik qila
boshladi.  Unga ko'ra,  iqtisodiyot taraqqiyotida davlat rolini takror ishlab chiqarish
jarayonining davriy rivojlanishiga aralashish va uni tartibga solish orqali kuchaytirish zarurligi
asoslandi. Bunday moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy vositasi sifatida yangi ish
joylarini yaratishga yo'naltirilgan davlat xarajatlari maydonga chiqdiki, bu narsa bir vaqtning
o'zida bir necha iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarning yechilishiga imkon berdi: aholining bandlik
darajasi ortdi va aksincha, ishsizlik kamaydi; tadbirkorlik faoliyati o'sdi; qo'shimcha talab
shakllantirildi; MD ko'paydi; ijtimoiy ehtiyojlarni moliyalashtirishda katta imkoniyatlar paydo
Logotip
oshirish; • ijtimoiy takror ishlab chiqarish va iqtisodiyotni istiqbolli restrukturizatsiya qishlishdagi roliga muvofiq ravishda ijtimoiy iqtisodiy tizimning barcha darajalari va sohalari bo'yicha moliyaviy resurslarni oqilona taqsimlashni tashkil qilish; • iqtisodiy o'sishningjoriy va istiqboldagi moliyaviy salohiyatini shakllantirish. Shuningdek, moliyaviy siyosatning mazmuni, asosiy yo'nalishlari jamiyat taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi fanning rivojlanish darajasiga va iqtisodiyotni boshqarishda davlat ishtiroki darajasini aniqlaydigan tegishli nazariy konsepsiyalarga, moliyaviy siyosatni amalga oshirishga doir alohida vositalardan foydalanishda, ya'ni moliyaviy munosabatlarni tashkil etishning aniq shakllarida namoyon bo'ladi. Shunga asosan ta'kidlash joizki, yigirmanchi yuz yillikda jamiyat taraqqiyotida davlatning roli to'g'risidagi masala bo'yicha moliya nazariyasining asosiy yo'nalishlari mumtoz burjuaziya siyosiy iqtisodchilari A.Smit (1723—1780) va D.Rikardo (1772-1823) hamda ingliz iqtisodchisi J.Keyns (1883-1946) va ularning izdoshlari tomonidan aniqlangan. Mumtoz siyosiy iqtisod asoschilari bo'Igan A.Smit va D.Rikardolar ilgari surgan konsepsiyalarning mohiyati shundan iboratki, davlat iqtisodiyotga aralashmasdan erkin raqobatni saqlamog'i lozim va jamiyat xo'jalik hayotini tartibga solishda asosiy rol bozor mexanizmlariga ajratilishi kerak. Ana shu prinsiplarni inobatga olgan holda yigirmanchi yuz yillikning 20-yillari oxiriga qadar moliyaviy siyosat davlat xarajatlari va soliqlarni cheklashga, davlatning muvozanatli byudjetini ta'minlashga qaratildi. Shu maqsadlarga muvofiq ravishda moliyaviy munosabatlarni tashkil etish, asosan, harbiy, boshqaruv va davlat qarzini qaytarish hamda unga xizmat qilish xarajatlarini byudjetdan moliyalashtirish orqali davlat funksiyalari amalga oshirilishini ta'minladi. Byudjet daromadlari esa, asosan, egri (bilvosita) soliqlar yordamida shakllantirildi. XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlab keynschilik nazariy konsepsiyasi ustunlik qila boshladi. Unga ko'ra, iqtisodiyot taraqqiyotida davlat rolini takror ishlab chiqarish jarayonining davriy rivojlanishiga aralashish va uni tartibga solish orqali kuchaytirish zarurligi asoslandi. Bunday moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy vositasi sifatida yangi ish joylarini yaratishga yo'naltirilgan davlat xarajatlari maydonga chiqdiki, bu narsa bir vaqtning o'zida bir necha iqtisodiy va ijtimoiy vazifalarning yechilishiga imkon berdi: aholining bandlik darajasi ortdi va aksincha, ishsizlik kamaydi; tadbirkorlik faoliyati o'sdi; qo'shimcha talab shakllantirildi; MD ko'paydi; ijtimoiy ehtiyojlarni moliyalashtirishda katta imkoniyatlar paydo
bo'ldi va h.k.
Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi Davlat byudjeti xarajatlari oshishiga olib keldi va
shunga muvofiq ravishda bir vaqtning o'zida davlat daromadlari oshirilishini ta'minlashga
qaratilgan moliyaviy choralar ko'rildi.  Daromad solig'i davlat daromadlarini oshirishdagi
asosiy manbaga aylandi.  Uni hisoblashda soliqqa tortishning prog-ressiv stavkalari
qo'llanildi. Soliqlarning bunday tizimi MDni taqsimlashda davlatning rolini oshirishga olib
keldi.
Moliyaviy  yo'nalishda  har  ikkala  nazariy  konsepsiyalar  o'rtasidagi farq mohiyatan
byudjet defitsitini turli xilda baholanishi bilan belgilanadi. Agar birinchi konsepsiya defitsitsiz
byudjetni  shakllantirish  va  undan  foydalanish  zarurligidan  kelib  chiqqan  bo'lsa,  ikkinchi
konsepsiya esa byudjet defitsitining bo'lishi mumkinligiga  yo'l qo'ygan va ayni zamonda
iqtisodiy o'sishni rag'batlantirishda byudjet defitsitiga faol rol ajratgan.
Haqiqatdan ham XX asrning 30—60-yillarida keynscha moliyaviy siyosat deb nom olgan
siyosat g'arb mamlakatlarida o'z samara-dorligini isbotladi. Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi
kengayishi va tartibga soluvchi funksiyasining kuchayishi oqibatida moliyaviy munosabatlarni
tashkil qilish murakkablashdi. Davlat xarajatlarini  defitsitli moliyalashtirish siyosati davlat
krediti  rivojlanishini  belgilab  berdi.  Uzoq  va  o'rta  muddatli  qarzlarni  jalb  etish  ssuda
kapitallari  bozorining rivojlanishiga olib keldi va o'z ahamiyati bo'yicha davlat moliyaviy
resurslarini shakllantirishdagi ikkinchi manbaga aylandi.  Natijada MDni qayta taqsimlashda
moliyaning roli yanada kuchaydi.
XX  asrning  70-yiIlarida  iqtisod  nazariyasidagi  neoklassik  yo'nalish  moliyaviy
siyosatning  o'ziga  xos  xususiyatlarini  belgilab  berdi. Bu  konsepsiya  davlatning tartibga
soluvchilik rolidan voz  kechmasa-da,  uning iqtisodiyotga  va ijtimoiy sohaga  aralashuv
darajasini biroz chekladi. Amalda esa davlatning aralashuvi  kamaymadi, aksincha biroz
kuchaydi. Chunki  bunday  aralashuv  endilikda faqat Davlat byudjetining daromadlari va
xarajatlari orqali amalga oshirilib qolmasdan, pul muomalasi, valyuta kursi, ssuda kapitallari
va qimmatli qog'ozlar bozorini ham tartibga solish orqali  sodir etildi. Buning natijasida
davlatning ta'sir doirasi kengaydi va  kapitallar oqimida uning roli kuchaydi. Bularning
barchasi taraqqiyotning qayta qurish tuzilmasiga va ijtimoiy omillariga o'z ta'sirini ko'rsatdi.
Hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlarning moliyaviy siyosati  zamonaviy nazariyalar
ostida bo'lib, bu nazariyalar amalda tartibga  solish tizimining konvergensiyasidan (qo'shilib
ketganligidan) iborat.  Shunga muvofiq ravishda ayrim davlatlar davlat tomonidan tartibga
Logotip
bo'ldi va h.k. Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi Davlat byudjeti xarajatlari oshishiga olib keldi va shunga muvofiq ravishda bir vaqtning o'zida davlat daromadlari oshirilishini ta'minlashga qaratilgan moliyaviy choralar ko'rildi. Daromad solig'i davlat daromadlarini oshirishdagi asosiy manbaga aylandi. Uni hisoblashda soliqqa tortishning prog-ressiv stavkalari qo'llanildi. Soliqlarning bunday tizimi MDni taqsimlashda davlatning rolini oshirishga olib keldi. Moliyaviy yo'nalishda har ikkala nazariy konsepsiyalar o'rtasidagi farq mohiyatan byudjet defitsitini turli xilda baholanishi bilan belgilanadi. Agar birinchi konsepsiya defitsitsiz byudjetni shakllantirish va undan foydalanish zarurligidan kelib chiqqan bo'lsa, ikkinchi konsepsiya esa byudjet defitsitining bo'lishi mumkinligiga yo'l qo'ygan va ayni zamonda iqtisodiy o'sishni rag'batlantirishda byudjet defitsitiga faol rol ajratgan. Haqiqatdan ham XX asrning 30—60-yillarida keynscha moliyaviy siyosat deb nom olgan siyosat g'arb mamlakatlarida o'z samara-dorligini isbotladi. Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi kengayishi va tartibga soluvchi funksiyasining kuchayishi oqibatida moliyaviy munosabatlarni tashkil qilish murakkablashdi. Davlat xarajatlarini defitsitli moliyalashtirish siyosati davlat krediti rivojlanishini belgilab berdi. Uzoq va o'rta muddatli qarzlarni jalb etish ssuda kapitallari bozorining rivojlanishiga olib keldi va o'z ahamiyati bo'yicha davlat moliyaviy resurslarini shakllantirishdagi ikkinchi manbaga aylandi. Natijada MDni qayta taqsimlashda moliyaning roli yanada kuchaydi. XX asrning 70-yiIlarida iqtisod nazariyasidagi neoklassik yo'nalish moliyaviy siyosatning o'ziga xos xususiyatlarini belgilab berdi. Bu konsepsiya davlatning tartibga soluvchilik rolidan voz kechmasa-da, uning iqtisodiyotga va ijtimoiy sohaga aralashuv darajasini biroz chekladi. Amalda esa davlatning aralashuvi kamaymadi, aksincha biroz kuchaydi. Chunki bunday aralashuv endilikda faqat Davlat byudjetining daromadlari va xarajatlari orqali amalga oshirilib qolmasdan, pul muomalasi, valyuta kursi, ssuda kapitallari va qimmatli qog'ozlar bozorini ham tartibga solish orqali sodir etildi. Buning natijasida davlatning ta'sir doirasi kengaydi va kapitallar oqimida uning roli kuchaydi. Bularning barchasi taraqqiyotning qayta qurish tuzilmasiga va ijtimoiy omillariga o'z ta'sirini ko'rsatdi. Hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlarning moliyaviy siyosati zamonaviy nazariyalar ostida bo'lib, bu nazariyalar amalda tartibga solish tizimining konvergensiyasidan (qo'shilib ketganligidan) iborat. Shunga muvofiq ravishda ayrim davlatlar davlat tomonidan tartibga
solishning ham keynschilik hamda neokeynschilik tizimi element -laridan foydalanadilar.
Sovet davlatida va ijtimoiyistik orientatsiyada (yo'nalishda) bo'lgan barcha mamlakatlarda
moliyaviy  siyosat  K.Marks  (1818—  1881)  va  V.I.Leninning  (1870—1924)  nazariy
konsepsiyalari ta'sirida  shakllandi. Sotsialistik davlatning mohiyati va funksiyalari haqidagi
markscha-lenincha  nazariya  sovet  davlati  moliyaviy  siyosatining  asosiy  prinsipini  —
moliyaviy markazlashtirishni — belgilab berdi.
Davlatning  ixtiyorida  moliyaviy  resurslarning  katta  qismi
 to'planishinigina
(konsentratsiya  qilinishinigina)  emas,  balki  moliyaviy  munosabatlarni  tashkil  etishda
davlatning yakka hokimligini ko'zda tutuvchi moliyaviy markazlashtirish zaruriyatga aylandi.
Chunki davlatning funksiyalari shu qadar kengaytirildiki,  ularning eng asosiylari xo'jalik-
tashkilotchilik va madaniy-tarbiyaviy funksiyalar bo'lib qoldi.
Sovet davlati iqtisodiyot va ijtimoiy soha ehtiyojlarini byudjetdan  to'liq moliyalashtirdi.
Jamiyat taraqqiyotini ta'minlashda davlatning roli keskin oshdi, rivojlanishning davlat rejalari
yordamida ijtimoiy faoliyatning barcha sohalariga bevosita rahbarlik qildi. Bu, albatta, xususiy
mulk shakllari umumxalq mulkiga aylanishi bilan belgilanadi. Shunga muvofiq ravishda davlat
MDni  qayta  taqsimlashning  soliq  shakllaridan  ishlab  chiqarish  sohasida  to'g'ridan-to'g'ri
taqsimlashga va Davlat byudjeti orqali qayta taqsimlashga o'tdi.
Moliyaviy markazlashtirish yana shunda namoyon bo'ldiki, davlat bevosita va monopol
ravishda  baholarni  shaklantirish,  pul  muomalasi,  hisob-kitoblar  tizimi  va  kredit
munosabatlarini  ham  tartibga  soldi.  Shunday  qilib,  boshqaruv  tizimini  barcha  qiymat
elementlari  butun  ishlab  chiqarish  jarayonlarini  boshqarib  turuvchi  yagona  ma'muriy-
buyruqbozlik tizimiga amalda birlashtirildi.
Bunaqangi moliyaviy siyosat bir ijtimoiy munosabatlar tizimidan  insoniyat tarixi uchun
mutlaqo yangi bo'lgan ikkinchi ijtimoiy munosabatlar tizimiga o'tilishini, sovet davlati oldida
turgan va faoliyatining turli bosqichlarida vujudga kelgan ijtimoiy-iqtisodiy muammolarning
yechilishini kafolatladi. Bu moliyaviy siyosatni  yetarli darajada samarali bo'lgan moliyaviy
siyosat deyish mumkin.  Chunki chor Rossiyasidan, Fuqarolar urushidan, chet el harbiy
bosqinidan  meros  bo'lib  qolgan  favqulodda  murakkab  moliyaviy  vaziyatga  qaramasdan
fashistlar Germaniyasi bilan urush arafasida Sovet davlati yetarli darajada kuchli iqtisodiy
salohiyatni yaratishga  muvaffaq bo'ldi, urushda  g'alaba qozondi va qisqa  muddatlarda
urushda vayron bo'lgan xalq xo'jaligini tikladi.
II  Jahon  urushidan  keyingi  yillarda  Sovet  davlatining  moliyaviy  siyosati  g'arb
Logotip
solishning ham keynschilik hamda neokeynschilik tizimi element -laridan foydalanadilar. Sovet davlatida va ijtimoiyistik orientatsiyada (yo'nalishda) bo'lgan barcha mamlakatlarda moliyaviy siyosat K.Marks (1818— 1881) va V.I.Leninning (1870—1924) nazariy konsepsiyalari ta'sirida shakllandi. Sotsialistik davlatning mohiyati va funksiyalari haqidagi markscha-lenincha nazariya sovet davlati moliyaviy siyosatining asosiy prinsipini — moliyaviy markazlashtirishni — belgilab berdi. Davlatning ixtiyorida moliyaviy resurslarning katta qismi to'planishinigina (konsentratsiya qilinishinigina) emas, balki moliyaviy munosabatlarni tashkil etishda davlatning yakka hokimligini ko'zda tutuvchi moliyaviy markazlashtirish zaruriyatga aylandi. Chunki davlatning funksiyalari shu qadar kengaytirildiki, ularning eng asosiylari xo'jalik- tashkilotchilik va madaniy-tarbiyaviy funksiyalar bo'lib qoldi. Sovet davlati iqtisodiyot va ijtimoiy soha ehtiyojlarini byudjetdan to'liq moliyalashtirdi. Jamiyat taraqqiyotini ta'minlashda davlatning roli keskin oshdi, rivojlanishning davlat rejalari yordamida ijtimoiy faoliyatning barcha sohalariga bevosita rahbarlik qildi. Bu, albatta, xususiy mulk shakllari umumxalq mulkiga aylanishi bilan belgilanadi. Shunga muvofiq ravishda davlat MDni qayta taqsimlashning soliq shakllaridan ishlab chiqarish sohasida to'g'ridan-to'g'ri taqsimlashga va Davlat byudjeti orqali qayta taqsimlashga o'tdi. Moliyaviy markazlashtirish yana shunda namoyon bo'ldiki, davlat bevosita va monopol ravishda baholarni shaklantirish, pul muomalasi, hisob-kitoblar tizimi va kredit munosabatlarini ham tartibga soldi. Shunday qilib, boshqaruv tizimini barcha qiymat elementlari butun ishlab chiqarish jarayonlarini boshqarib turuvchi yagona ma'muriy- buyruqbozlik tizimiga amalda birlashtirildi. Bunaqangi moliyaviy siyosat bir ijtimoiy munosabatlar tizimidan insoniyat tarixi uchun mutlaqo yangi bo'lgan ikkinchi ijtimoiy munosabatlar tizimiga o'tilishini, sovet davlati oldida turgan va faoliyatining turli bosqichlarida vujudga kelgan ijtimoiy-iqtisodiy muammolarning yechilishini kafolatladi. Bu moliyaviy siyosatni yetarli darajada samarali bo'lgan moliyaviy siyosat deyish mumkin. Chunki chor Rossiyasidan, Fuqarolar urushidan, chet el harbiy bosqinidan meros bo'lib qolgan favqulodda murakkab moliyaviy vaziyatga qaramasdan fashistlar Germaniyasi bilan urush arafasida Sovet davlati yetarli darajada kuchli iqtisodiy salohiyatni yaratishga muvaffaq bo'ldi, urushda g'alaba qozondi va qisqa muddatlarda urushda vayron bo'lgan xalq xo'jaligini tikladi. II Jahon urushidan keyingi yillarda Sovet davlatining moliyaviy siyosati g'arb
mamlakatlari va eng awalo, AQSh bilan qurollanish poygasi va kosmosni rivojlantirishdagi
raqobatni moliyaviy jihatdan ta'minlashga qaratildi.
Bir vaqtning o'zida ijtimoiyistik lager mamlakatlariga juda katta  miqdorda moliyaviy
yordamlar ko'rsatildi:
• ularning taraqqiyotida ijtimoiyistik yo'nalishni ta'minlash uchun;
• ijtimoiyistik mamlakatlarni sanoati rivojlangan mamlakatlarga aylantirish uchun;
• kuchli  harbiy  ittifoqchilarni  shakUantirish  va  umuman  mudofa  qobiliyatini
mustahkamlash uchun.
Bu maqsadlarga erishish uchun xom-ashyo bazasini va eng  awalo, neft va gaz qazib
chiqarishni  yuqori  tezlashtirilgan  sur'atlarda  rivojlantirish  talab  etildi.  Yangi  qazilma
boyliklarini  o'zlashtirish  (ularning  geografiyasi  shimoli-sharq  tomonga  qarab  kengaya
boshladi) juda katta miqdordagi moliya resurslarning bo'Iishini taqozo etdi. Bu vazifalarni
bajarish uchun yangi hududlarni  o'zlashtirish, o'sha tumanlarga ko'plab ishchi kuchlarini
migratsiya qilish, mehnatga haq to'lashning oshirilgan normalarini joriy etish zarur bo'ldi.
Neft va gaz quvurlarini qurish hajmi muttasil oshib bordi. Xalqaro bozorda neft va gazning
bahosi  yuqori  bo'lib  turgan  paytlarda ularni eksport qilish xarajatlarni ma'lum darajada
qoplagan  edi. Shunga qaramasdan, bunday moliyaviy siyosat MDni tegishli tarzda qayta
taqsimlashni talab qildi. Natijada mamlakatda harbiy-sanoat kompleksi taraqqiy etgan bir
tomonlama iqtisodiyot yaratildi.
Davlat tomonidan belgilangan maqsadlar nuqtai-nazaridan urushdan keyingi davrning
moliya siyosati va uni amalga oshirish choralarini samarasiz deb baholash unchalik to'g'ri
bo'lmaydi. Hukumat dasturlarida aholi turmush darajasini oshirish ko'zda tutildi. Shunga
qaramasdan aholining turmush darajasi mehnatga haq to'lash darajasiga va qishloq xo'jaligi,
oziq-ovqat, yengil  sanoat,  fuqarolik  qurilishi,  iste'mol  buyumlarini  ishlab  chiqaruvchi
tarmoqlarning rivojlanish darajasiga bog'liq edi. Harbiy-sanoat kompleksida (mamlakat
aholisining kattagina qismi shu sohada  band edi) mehnatga haq to'lash darajasi qiyosiy
jihatdan yuqoriroq bo'lishiga qaramasdan, hatto bu ish bilan band bo'lgan aholi ham  o'z
iste'mol  talablarini  to'la  qondira  olmas  edi.  Shuning  uchun  ham  iste'mol  bozori
rivojlanishida ortda qolish urushdan keyingi  sovet moliya siyosati salbiy baholanishiga
sabab bo'ldi.
Moliyaviy  siyosatni  ishlab  chiqishda  moliyaviy  resurslarni  taqsimlash  va  qayta
taqsimlash negizida quyidagilarni yotishi muhim ahamiyatga egadir:
Logotip
mamlakatlari va eng awalo, AQSh bilan qurollanish poygasi va kosmosni rivojlantirishdagi raqobatni moliyaviy jihatdan ta'minlashga qaratildi. Bir vaqtning o'zida ijtimoiyistik lager mamlakatlariga juda katta miqdorda moliyaviy yordamlar ko'rsatildi: • ularning taraqqiyotida ijtimoiyistik yo'nalishni ta'minlash uchun; • ijtimoiyistik mamlakatlarni sanoati rivojlangan mamlakatlarga aylantirish uchun; • kuchli harbiy ittifoqchilarni shakUantirish va umuman mudofa qobiliyatini mustahkamlash uchun. Bu maqsadlarga erishish uchun xom-ashyo bazasini va eng awalo, neft va gaz qazib chiqarishni yuqori tezlashtirilgan sur'atlarda rivojlantirish talab etildi. Yangi qazilma boyliklarini o'zlashtirish (ularning geografiyasi shimoli-sharq tomonga qarab kengaya boshladi) juda katta miqdordagi moliya resurslarning bo'Iishini taqozo etdi. Bu vazifalarni bajarish uchun yangi hududlarni o'zlashtirish, o'sha tumanlarga ko'plab ishchi kuchlarini migratsiya qilish, mehnatga haq to'lashning oshirilgan normalarini joriy etish zarur bo'ldi. Neft va gaz quvurlarini qurish hajmi muttasil oshib bordi. Xalqaro bozorda neft va gazning bahosi yuqori bo'lib turgan paytlarda ularni eksport qilish xarajatlarni ma'lum darajada qoplagan edi. Shunga qaramasdan, bunday moliyaviy siyosat MDni tegishli tarzda qayta taqsimlashni talab qildi. Natijada mamlakatda harbiy-sanoat kompleksi taraqqiy etgan bir tomonlama iqtisodiyot yaratildi. Davlat tomonidan belgilangan maqsadlar nuqtai-nazaridan urushdan keyingi davrning moliya siyosati va uni amalga oshirish choralarini samarasiz deb baholash unchalik to'g'ri bo'lmaydi. Hukumat dasturlarida aholi turmush darajasini oshirish ko'zda tutildi. Shunga qaramasdan aholining turmush darajasi mehnatga haq to'lash darajasiga va qishloq xo'jaligi, oziq-ovqat, yengil sanoat, fuqarolik qurilishi, iste'mol buyumlarini ishlab chiqaruvchi tarmoqlarning rivojlanish darajasiga bog'liq edi. Harbiy-sanoat kompleksida (mamlakat aholisining kattagina qismi shu sohada band edi) mehnatga haq to'lash darajasi qiyosiy jihatdan yuqoriroq bo'lishiga qaramasdan, hatto bu ish bilan band bo'lgan aholi ham o'z iste'mol talablarini to'la qondira olmas edi. Shuning uchun ham iste'mol bozori rivojlanishida ortda qolish urushdan keyingi sovet moliya siyosati salbiy baholanishiga sabab bo'ldi. Moliyaviy siyosatni ishlab chiqishda moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta taqsimlash negizida quyidagilarni yotishi muhim ahamiyatga egadir:
• taqsimlash munosabatlarining sub'ektlarini aniqlash, ya'ni  moliyaviy resurslarning
egalari va taqsimlovchilarini ajratish;
• yuridik shaxslar va aholining o'z ehtiyojlarini qondirishdagi  mustaqillik darajasi va
davlatning  funksiyalariga  bog'liq  ravishda  davlat  ixtiyoridagi  moliyaviy  resurslarning
markazlashtirilish darajasini aniqlash;
• birinchi darajali ijtimoiy ehtiyojlar va ularni qondirish choralarini tanlash va shularga
mos ravishda moliyaviy resurslardan foydalanishning ustuvor yo'nalishlarini belgilash;
• moliyaviy resurslarni shakllantirishning manbalari va metodlarini tanlash.
Moliyaviy siyosat ko'p o'lchamli tushuncha hisoblanadi. Agar  umumiy holda uning
sohasi  jamiyat  taraqqiyotining  alohida  bosqich-larida  hukmronlik  qilgan  nazariy
konsepsiyalardan kelib chiqqan holda iqtisodiy va ijtimoiy sohalarni boshqarishda davlatning
ishtirok etish parametrlari bilan aniqlansa, uning qiymat munosabatlari ele-mentlari bo'yicha
tabaqalanishi moliya tizimining rivojlanganUgiga va uning ayrim bo'g'inlari mustaqilligiga
bog'liq bo'ladi.
1.2. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari)
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) quyidagilardan iborat:
• byudjet siyosati;
• soliq siyosati;
• pul siyosati;
• kredit siyosati;
• baho siyosati;
• investitsion siyosat;
• ijtimoiy-moliyaviy siyosat;
• boj siyosati.
O'z navbatida,  moliyaviy siyosat davlatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini amalga
oshirish vositasi hisoblanadi va shu ma'noda yordamchi rolni o'ynaydi. Bir vaqtning o'zida
davlat siyosatining boshqa—  milliy,  geosiyosat,  harbiy —  yo'nalishlari ham mavjudligini
esdan chiqarmaslik kerak. Ana shu barcha besh yo'nalishning (iqtisodiy, ijtimoiy, milliy,
geosiyosat,  harbiy)  yig'indisi davlat siyosatini amalga oshirishdagi asosiy vosita sifatida
xizmat qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi.
Moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruvning tarkibiy qismi sifatida boshqaruvga xos
yuqori (oliy)  organlarga tegishlidir.  Mamlakat sub'ektlari darajasida moliyaviy siyosat
Logotip
• taqsimlash munosabatlarining sub'ektlarini aniqlash, ya'ni moliyaviy resurslarning egalari va taqsimlovchilarini ajratish; • yuridik shaxslar va aholining o'z ehtiyojlarini qondirishdagi mustaqillik darajasi va davlatning funksiyalariga bog'liq ravishda davlat ixtiyoridagi moliyaviy resurslarning markazlashtirilish darajasini aniqlash; • birinchi darajali ijtimoiy ehtiyojlar va ularni qondirish choralarini tanlash va shularga mos ravishda moliyaviy resurslardan foydalanishning ustuvor yo'nalishlarini belgilash; • moliyaviy resurslarni shakllantirishning manbalari va metodlarini tanlash. Moliyaviy siyosat ko'p o'lchamli tushuncha hisoblanadi. Agar umumiy holda uning sohasi jamiyat taraqqiyotining alohida bosqich-larida hukmronlik qilgan nazariy konsepsiyalardan kelib chiqqan holda iqtisodiy va ijtimoiy sohalarni boshqarishda davlatning ishtirok etish parametrlari bilan aniqlansa, uning qiymat munosabatlari ele-mentlari bo'yicha tabaqalanishi moliya tizimining rivojlanganUgiga va uning ayrim bo'g'inlari mustaqilligiga bog'liq bo'ladi. 1.2. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) quyidagilardan iborat: • byudjet siyosati; • soliq siyosati; • pul siyosati; • kredit siyosati; • baho siyosati; • investitsion siyosat; • ijtimoiy-moliyaviy siyosat; • boj siyosati. O'z navbatida, moliyaviy siyosat davlatning iqtisodiy va ijtimoiy siyosatini amalga oshirish vositasi hisoblanadi va shu ma'noda yordamchi rolni o'ynaydi. Bir vaqtning o'zida davlat siyosatining boshqa— milliy, geosiyosat, harbiy — yo'nalishlari ham mavjudligini esdan chiqarmaslik kerak. Ana shu barcha besh yo'nalishning (iqtisodiy, ijtimoiy, milliy, geosiyosat, harbiy) yig'indisi davlat siyosatini amalga oshirishdagi asosiy vosita sifatida xizmat qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi. Moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruvning tarkibiy qismi sifatida boshqaruvga xos yuqori (oliy) organlarga tegishlidir. Mamlakat sub'ektlari darajasida moliyaviy siyosat
borasida qarorlar qabul qilish imkoniyatlari cheklangan va mahalliy hokimiyat
organlarining funksiyalari unchalik katta emas.  Ularning bu funksiyalari byudjet va
mahalliy soliqlar bilan chegaralanadi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning byudjet siyosati, eng
awalo,  har bir mamlakatning Konstitut-siyasi va byudjet jarayonida hamda qonun
ijodkorligida alohida hokimiyat organlari funksiyalarini belgilovchi boshqa qonunlar
majmuiga muvofiq aniqlanadi. O'zining hajmi va muhimligi jihati-dan katta ish bo'lishiga
qaramasdan byudjet siyosatini faqat byudjet jarayoniga tegishli deb hisoblash maqsadga
muvofiq emas. Qonun byudjet jarayonida hokimiyatdagi qonunchilik va ijroiya organlari
funksiyalarini,  mamlakat sub'ektlari funksiyalarini,  byudjet federalizmi prinsiplarini,
byudjet jarayoni sub'ektlarining huquq va majburiyatlari va h.k.larni aniq belgilashi kerak.
Biroq byudjet siyosati shu bilan cheklanmaydi.  Byudjet siyosati byudjetda to'plana-digan
YalM hissasini aniqlashda,  mamlakat yuqori va quyi organlari munosabatlarida,  byudjet
xarajatlar qismining tarkibiy tuzilishida,  turli darajadagi byudjetlar o'rtasida xarajatlami
taqsimlashda,  davlat qarzini boshqarishda,  byudjet defitsitini qoplash yo'llarini aniqlashda
ifodalanadi.
Demokratik davlatda byudjet qonun tarzida tasdiqlanadigan hujjat hisoblanadi. Unda
davlatning o'z funksiyalarini bajarish maqsadida davlat qo'lida to'plangan pul mablag'lari
harakati o'z ifodasini topadi. Davlat siyosati aniqlab beradigan maqsadlarga erishish uchun
pul  resurslarini  yo'naltirish  byudjet  siyosati  ustuvorligini tashkil etadi. Agar maqsadga
erishish milliy iqtisodiyot  ta'minlaydigan mablag'lardan ko'p mablag' talab etsa, davlat
qo'shimcha  daromadlarni  shakllantirishning  quyidagi  favqulodda  usullarini  qo'Uashga
majbur bo'ladi: ichki va tashqi kreditlar, milliy  boylikni sotish, boylik, mol-mulkni ijaraga
berish  va  konsessiyalar.  Byudjetning  daromadlar  qismini  to'ldirishga  doir  favqulodda
choralar iqtisodiy mustaqillikning yo'qolishiga olib kelishi mumkin. Buni hisobga olgan holda
hokimiyat qonunchilik organlari qarz olish chegarasini oldindan belgilaydi.
Soliq siyosati moliyaviy siyosatning eng muhim qismi  hisoblanadi. Besh yuz yildan
ortiqroq  vaqt  mobaynida  zamonaviy  moliya  fani  soliqlarga  nisbatan  munosabatini  aniq
belgilash imkoniga ega bo'lgan. Bu munosabatlar quyidagilardan tashkil topadi:
• davlat soliqlarsiz faoliyat ko'satishi mumkin emas;
• soliqni undirish qat'iy o'sish tendensiyasiga ega;
• oqilona soliq ostonasidan o'tilganidan so'ng tabiiy takror  ishlab chiqarish jarayoni
Logotip
borasida qarorlar qabul qilish imkoniyatlari cheklangan va mahalliy hokimiyat organlarining funksiyalari unchalik katta emas. Ularning bu funksiyalari byudjet va mahalliy soliqlar bilan chegaralanadi. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning byudjet siyosati, eng awalo, har bir mamlakatning Konstitut-siyasi va byudjet jarayonida hamda qonun ijodkorligida alohida hokimiyat organlari funksiyalarini belgilovchi boshqa qonunlar majmuiga muvofiq aniqlanadi. O'zining hajmi va muhimligi jihati-dan katta ish bo'lishiga qaramasdan byudjet siyosatini faqat byudjet jarayoniga tegishli deb hisoblash maqsadga muvofiq emas. Qonun byudjet jarayonida hokimiyatdagi qonunchilik va ijroiya organlari funksiyalarini, mamlakat sub'ektlari funksiyalarini, byudjet federalizmi prinsiplarini, byudjet jarayoni sub'ektlarining huquq va majburiyatlari va h.k.larni aniq belgilashi kerak. Biroq byudjet siyosati shu bilan cheklanmaydi. Byudjet siyosati byudjetda to'plana-digan YalM hissasini aniqlashda, mamlakat yuqori va quyi organlari munosabatlarida, byudjet xarajatlar qismining tarkibiy tuzilishida, turli darajadagi byudjetlar o'rtasida xarajatlami taqsimlashda, davlat qarzini boshqarishda, byudjet defitsitini qoplash yo'llarini aniqlashda ifodalanadi. Demokratik davlatda byudjet qonun tarzida tasdiqlanadigan hujjat hisoblanadi. Unda davlatning o'z funksiyalarini bajarish maqsadida davlat qo'lida to'plangan pul mablag'lari harakati o'z ifodasini topadi. Davlat siyosati aniqlab beradigan maqsadlarga erishish uchun pul resurslarini yo'naltirish byudjet siyosati ustuvorligini tashkil etadi. Agar maqsadga erishish milliy iqtisodiyot ta'minlaydigan mablag'lardan ko'p mablag' talab etsa, davlat qo'shimcha daromadlarni shakllantirishning quyidagi favqulodda usullarini qo'Uashga majbur bo'ladi: ichki va tashqi kreditlar, milliy boylikni sotish, boylik, mol-mulkni ijaraga berish va konsessiyalar. Byudjetning daromadlar qismini to'ldirishga doir favqulodda choralar iqtisodiy mustaqillikning yo'qolishiga olib kelishi mumkin. Buni hisobga olgan holda hokimiyat qonunchilik organlari qarz olish chegarasini oldindan belgilaydi. Soliq siyosati moliyaviy siyosatning eng muhim qismi hisoblanadi. Besh yuz yildan ortiqroq vaqt mobaynida zamonaviy moliya fani soliqlarga nisbatan munosabatini aniq belgilash imkoniga ega bo'lgan. Bu munosabatlar quyidagilardan tashkil topadi: • davlat soliqlarsiz faoliyat ko'satishi mumkin emas; • soliqni undirish qat'iy o'sish tendensiyasiga ega; • oqilona soliq ostonasidan o'tilganidan so'ng tabiiy takror ishlab chiqarish jarayoni
buziladi — iqtisodiyotning o'z-o'zidan yemirilishi sodir bo'ladi;
• tanazzul davrida soliqlar mumkin qadar minimal darajada o'rnatilmog'i lozim. Buning
natijasida mamlakatning iqtisodiy mexanizmi ichki investitsion salohiyatni safarbar etish
hisobidan tiklanadi;
• soliqning yuqori ostonasi kapitalning chetga chiqib ketishiga olib keladi;
• iqtisodiyotni  davlat  tomonidan  tartibga  solish  kerak,  albatta.  Biroq,  summar
o'lchovlarda sof daromadning 30%dan ortiq qismi  undirilishida mamlakatdagi iqtisodiy
o'sishi to'xtaydi;
• soliq imtiyozlari ochiq belgilanishi va barcha takror ishlab chiqarish sub'ektlari uchun
teng bo'lishi kerak;
•soliq tizimi konfiskatsion xarakterga ega bo'lmasligi lozim. Faqat, xususiy daromadlar
o'sishi orqali ifodalangan milliy boylikning ko'payishi soliqqa tortiladigan asosning barqaror
o'sishini ta'minlashi mumkin;
• qonunlar va qoidalar barqarorligini davlat kafolatlagan iqtisodiy tizimda soliqlarning
summar o'lchovi barqaror o'sish  tendensiyasiga ega bo'ladi. Barqarorlik kafolati sifatida
davlat  o'zining majburiyatlarini buzishni  boshlasa, kapital xufyona iqtisodiyotga yoki
xorijga o'tib ketib, byudjetning daromadlar bazasini qisqartiraveradi;
• soliq tizimi oddiy, ochiq va samarali bo'lmog'i lozim. Soliqlar sonini, soliqqa tortish
ob'ektlarini ko'paytirish, ko'p bosqichli  soliqlarni joriy etish soliqlarni undirish bo'yicha
xarajatlar ortishiga, boqimanda va jarimalarning o'sishiga va pirovardida, mulkni qamoqqa
olish,  soliq  to'lovchini  kasod  deb  e'lon  qilish  singari  yo'llar  orqali  iqtisodiyotning
yemirilishiga olib keladi;
• soliqqa  tortish  egri  (bilvosita)  tizimining  ustuvorligi  byudjet  daromadlarini
shakllantirish nuqtai-nazaridan qulay hisoblanadi. Lekin bu narsa, oxir oqibatda, mamlakat
aholisi asosiy qismining qashshoqlanishiga olib keladi. Chunki bunday soliqlarning yuki
tovarlar  va  xizmatlarning  oxirgi  iste'molchisi  gardaniga,  ya'ni  yashash  minimumi
darajasida yoki ijtimoiy tirikchilik darajasida  daromadga ega bo'lgan aholining 80—90%
qismiga yuklanadi. Bu holat daromadlarning turli darajalarida iste'molning nisbatan bir xil
bo'lishiga asoslangan;
• egri (bilvosita) soliqlar tizimining xavfi shundaki, bu tizimda aholining asosiy qismidan
jamg'armalar olib qo'yiladi va bu, o'z navbatida, kredit tizimi va ikkilamchi moliyaviy
bozor tizimi  asoslarini buzadi. Egri (bilvosita) soliqlardan voz kechgan AQSh  tajribasi
Logotip
buziladi — iqtisodiyotning o'z-o'zidan yemirilishi sodir bo'ladi; • tanazzul davrida soliqlar mumkin qadar minimal darajada o'rnatilmog'i lozim. Buning natijasida mamlakatning iqtisodiy mexanizmi ichki investitsion salohiyatni safarbar etish hisobidan tiklanadi; • soliqning yuqori ostonasi kapitalning chetga chiqib ketishiga olib keladi; • iqtisodiyotni davlat tomonidan tartibga solish kerak, albatta. Biroq, summar o'lchovlarda sof daromadning 30%dan ortiq qismi undirilishida mamlakatdagi iqtisodiy o'sishi to'xtaydi; • soliq imtiyozlari ochiq belgilanishi va barcha takror ishlab chiqarish sub'ektlari uchun teng bo'lishi kerak; •soliq tizimi konfiskatsion xarakterga ega bo'lmasligi lozim. Faqat, xususiy daromadlar o'sishi orqali ifodalangan milliy boylikning ko'payishi soliqqa tortiladigan asosning barqaror o'sishini ta'minlashi mumkin; • qonunlar va qoidalar barqarorligini davlat kafolatlagan iqtisodiy tizimda soliqlarning summar o'lchovi barqaror o'sish tendensiyasiga ega bo'ladi. Barqarorlik kafolati sifatida davlat o'zining majburiyatlarini buzishni boshlasa, kapital xufyona iqtisodiyotga yoki xorijga o'tib ketib, byudjetning daromadlar bazasini qisqartiraveradi; • soliq tizimi oddiy, ochiq va samarali bo'lmog'i lozim. Soliqlar sonini, soliqqa tortish ob'ektlarini ko'paytirish, ko'p bosqichli soliqlarni joriy etish soliqlarni undirish bo'yicha xarajatlar ortishiga, boqimanda va jarimalarning o'sishiga va pirovardida, mulkni qamoqqa olish, soliq to'lovchini kasod deb e'lon qilish singari yo'llar orqali iqtisodiyotning yemirilishiga olib keladi; • soliqqa tortish egri (bilvosita) tizimining ustuvorligi byudjet daromadlarini shakllantirish nuqtai-nazaridan qulay hisoblanadi. Lekin bu narsa, oxir oqibatda, mamlakat aholisi asosiy qismining qashshoqlanishiga olib keladi. Chunki bunday soliqlarning yuki tovarlar va xizmatlarning oxirgi iste'molchisi gardaniga, ya'ni yashash minimumi darajasida yoki ijtimoiy tirikchilik darajasida daromadga ega bo'lgan aholining 80—90% qismiga yuklanadi. Bu holat daromadlarning turli darajalarida iste'molning nisbatan bir xil bo'lishiga asoslangan; • egri (bilvosita) soliqlar tizimining xavfi shundaki, bu tizimda aholining asosiy qismidan jamg'armalar olib qo'yiladi va bu, o'z navbatida, kredit tizimi va ikkilamchi moliyaviy bozor tizimi asoslarini buzadi. Egri (bilvosita) soliqlardan voz kechgan AQSh tajribasi
bunga yaqqol misoldir;
• egri (bilvosita) soliqlarni sog'liquchunzararli bo'lgan tovarlar,  zebu-ziynat buyumlari,
ayrim hollarda import qilinadigan tovarlar va xizmatlar, singari bir qancha o'ziga xos maxsus
holatlarga nisbatan joriy etish zarur;
• daromad va mol-mulkdan olinadigan soliqlar soliq bazasining  asosiysi hisoblanishi
kerak. Ularni proporsional soliqqa tortish prinsiplariga asoslanib qurish lozim.
Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy tashabbussiz va jamiyatdagi barcha a'zolarning
samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkab bo'lib qolaveradi.  Soliqlar bozor
iqtisodiyotida mehnatning asosiy rag'batlantirishni salohiyatini (motivatsiya qilinishini)
olib qo'yadi,  xolbuki mehnat daromad keltirishi lozim.  Mamlakat iqtisodiyotiga soliq
siyosatining ta'siri bevosita namoyon bo'ladi — yuqori soliq ostonasi takror ishlab chiqarish
jarayonining investitsion imkoniyatlarini qisqartiradi, jamiyatda iste'mol darajasi kamayadi,
bu holat esa,  o'z navbatida,  ishlab chiqarish va xizmat sohalarining o'sish bazalari
pasayishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) yana bin pul siyosatidir. Agar
muomaladagi pul miqdori tovarlar massasi miqdoriga (pulning aylanish tezligini hisobga olgan
holda) mos kelmasa,  pul massasining yetmagan qismi qog'oz pullar (pullarning surrogati)
hisobidan yoki xorijiy valyuta hisobidan to'ldiriladi. Va aksincha, agar pul massasi unga bo'lgan
talabdan ortiq bo'lsa, yo pul massasining mamlakatdan chetga chiqishi (oqishi) yoki milliy
valyutaning  qadrsizlanishi sodirbo'ladi. Tabiiy ravishda, bu holatlaming barchasi  mamlakat
qonunchiligiga ham bevosita bog'liq — mamlakatda xorijiy valyutaning muomalada bo'lishiga
ruxsat beriladimi yoki yo'qmi, milliy valyuta konvertatsiya qilinadimi yoki yo'qmi? va h.k.
Tovarlar massasi cheklanganda pul emissiyasi boshqa mamlakatlarning pul birligiga
nisbatan milliy pul birligi qadrsizlanishiga olib keladi.
Emissiya siyosati va milliy valyuta barqarorligi pul siyosatining  tarkibiy qismlaridir
(yo'nalishlaridir).  Emissiya  siyosati  muomala  uchun  zarur  bo'Ian  pulning  miqdorini
aniqlashdan tashqari yana boshqa bir yo'nalishga ega. Bu yo'nalish byudjet daromadlarini
ko'paytirishdir. Ana shu yo'nalish alohida ehtiyotkorlikni talab etadi.  Chunki ma'lum bir
miqdoriy chegaradan o'tilganidan so'ng pul  tizimi inflyasiyaga moyil (ta'sirchan) bo'lib
qoladi, ya'ni  byudjet  daromadlarining real  qadrsizlanishi  sodir  bo'lishi  mumkin. Agar
qandaydir  bir  sabablarga  ko'ra  davlat  o'z  pul  tizimini  tartibga  solishga  qodir  bo'lmasa,
mamlakatning iqtisodiy xavfsizligiga putur yetadi. Chunki bunday sharoitda mamlakatning
Logotip
bunga yaqqol misoldir; • egri (bilvosita) soliqlarni sog'liquchunzararli bo'lgan tovarlar, zebu-ziynat buyumlari, ayrim hollarda import qilinadigan tovarlar va xizmatlar, singari bir qancha o'ziga xos maxsus holatlarga nisbatan joriy etish zarur; • daromad va mol-mulkdan olinadigan soliqlar soliq bazasining asosiysi hisoblanishi kerak. Ularni proporsional soliqqa tortish prinsiplariga asoslanib qurish lozim. Bozor iqtisodiyoti sharoitida shaxsiy tashabbussiz va jamiyatdagi barcha a'zolarning samarali mehnatisiz iqtisodiyotni tiklash murakkab bo'lib qolaveradi. Soliqlar bozor iqtisodiyotida mehnatning asosiy rag'batlantirishni salohiyatini (motivatsiya qilinishini) olib qo'yadi, xolbuki mehnat daromad keltirishi lozim. Mamlakat iqtisodiyotiga soliq siyosatining ta'siri bevosita namoyon bo'ladi — yuqori soliq ostonasi takror ishlab chiqarish jarayonining investitsion imkoniyatlarini qisqartiradi, jamiyatda iste'mol darajasi kamayadi, bu holat esa, o'z navbatida, ishlab chiqarish va xizmat sohalarining o'sish bazalari pasayishiga olib keladi. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) yana bin pul siyosatidir. Agar muomaladagi pul miqdori tovarlar massasi miqdoriga (pulning aylanish tezligini hisobga olgan holda) mos kelmasa, pul massasining yetmagan qismi qog'oz pullar (pullarning surrogati) hisobidan yoki xorijiy valyuta hisobidan to'ldiriladi. Va aksincha, agar pul massasi unga bo'lgan talabdan ortiq bo'lsa, yo pul massasining mamlakatdan chetga chiqishi (oqishi) yoki milliy valyutaning qadrsizlanishi sodirbo'ladi. Tabiiy ravishda, bu holatlaming barchasi mamlakat qonunchiligiga ham bevosita bog'liq — mamlakatda xorijiy valyutaning muomalada bo'lishiga ruxsat beriladimi yoki yo'qmi, milliy valyuta konvertatsiya qilinadimi yoki yo'qmi? va h.k. Tovarlar massasi cheklanganda pul emissiyasi boshqa mamlakatlarning pul birligiga nisbatan milliy pul birligi qadrsizlanishiga olib keladi. Emissiya siyosati va milliy valyuta barqarorligi pul siyosatining tarkibiy qismlaridir (yo'nalishlaridir). Emissiya siyosati muomala uchun zarur bo'Ian pulning miqdorini aniqlashdan tashqari yana boshqa bir yo'nalishga ega. Bu yo'nalish byudjet daromadlarini ko'paytirishdir. Ana shu yo'nalish alohida ehtiyotkorlikni talab etadi. Chunki ma'lum bir miqdoriy chegaradan o'tilganidan so'ng pul tizimi inflyasiyaga moyil (ta'sirchan) bo'lib qoladi, ya'ni byudjet daromadlarining real qadrsizlanishi sodir bo'lishi mumkin. Agar qandaydir bir sabablarga ko'ra davlat o'z pul tizimini tartibga solishga qodir bo'lmasa, mamlakatning iqtisodiy xavfsizligiga putur yetadi. Chunki bunday sharoitda mamlakatning
milliy valyutasi boshqa  kuchli valyutalarning ekspansiyasiga qarshi turaolmaydi va milliy
boylikdan mahrum bo'lib qolish mumkin .
Kredit siyosati ham moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi  (yo'nalishi) bo'lib, uning
namoyon bo'lishi mamlakatning krediti tizimi orqali amalga oshiriladi. Kredit tizimi ssuda
kapitalining  faoliyatko'rsatishini  ta'minlaydi. O'z navbatida, ssuda  kapitali takror  ishlab
chiqarish jarayonini amalga oshirishdgi muhim shart  hisoblanib, aylanma mablag'Iarni
to'ldirish va investitsiyalar uchun mablag'larning qarzga olinishini ta'minlaydi. Iqtisodiyotning
kredit  sektori  o'rtacha  foyda  normasini  tenglashtirish  uchun  ham  xizmat  qiladi. Foiz
stavkasi darajasi jamiyatdagi iqtisodiy faollikka salbiy  ta'sirko'rsatishi mumkin. U asossiz
darajada yuqori bo'lsa, quyidagi salbiy oqibatlarga olib keladi:
• kreditlarriing qaytarilmasligi;
• ishlab chiqarish sohasi va xizmatlar sohasida mahsulotlar narxining o'sishi;
• qarzga  oluvchilar  rentabellik  darajasining  pasayishi  va  buning  oqibatda  soliqqa
tortiladigan bazaning qisqarishi;
• ishlab chiqarishning qisqarishi;
• takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlari pasayishi natijasida ichki
iste'mol bozorining torayishi.
Aksincha,  kreditning arzonlashuvi ishlab chiqarishning sog'lomlashuviga,  tovarlar
massasi ortishiga, tovarlarva xizmatlar bahosi pasayishiga va ana shularning natijasida esa,
takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlarining oshishiga, soliqqa tortish bazasi
kengayishiga va byudjet daromadlari ko'payishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi)  sifatida davlatning baho siyosati
monopol tovar va xizmatlar bahosi va tarifining o'zgartirilishi orqali ifodalanadi. Yer osti
boyliklari, suv  havzalari, temir yo'llar, elektr uzatish tarmoqlari, neft va gaz  quvurlari
davlatning monopol egaligidadir. Bu tarmoqlar tovarlari va xizmatlari bahosi o'sishi (ortishi)
milliy xo'jalikning barcha boshqa  sektorlarida  baholar  o'sishiga  olib  keladi.  Bu  yerda
bog'lanish  shunchalik ayonki, hech qanday izohga hojat yo'q. Shuning uchun  ham baho
siyosati iqtisodiyotni tartibga solishning muhim omili bo'lib hisoblanadi.
Investitsiya  siyosati  ham  moliyaviy  siyosatning  tarkibiy
 qismlaridan
(yo'nalishlaridan) biri bo'lib, u eng awalo, mamlakat iqtisodiyotining real sektoriga o'z va
xorijiy investitsiyalarni jalb qilish uchun sharoitlar yaratish bo'yicha tadbirlar kompleksidan
iborat. Bu siyosat davlat boshqaruvi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasini boshqarishga
Logotip
milliy valyutasi boshqa kuchli valyutalarning ekspansiyasiga qarshi turaolmaydi va milliy boylikdan mahrum bo'lib qolish mumkin . Kredit siyosati ham moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) bo'lib, uning namoyon bo'lishi mamlakatning krediti tizimi orqali amalga oshiriladi. Kredit tizimi ssuda kapitalining faoliyatko'rsatishini ta'minlaydi. O'z navbatida, ssuda kapitali takror ishlab chiqarish jarayonini amalga oshirishdgi muhim shart hisoblanib, aylanma mablag'Iarni to'ldirish va investitsiyalar uchun mablag'larning qarzga olinishini ta'minlaydi. Iqtisodiyotning kredit sektori o'rtacha foyda normasini tenglashtirish uchun ham xizmat qiladi. Foiz stavkasi darajasi jamiyatdagi iqtisodiy faollikka salbiy ta'sirko'rsatishi mumkin. U asossiz darajada yuqori bo'lsa, quyidagi salbiy oqibatlarga olib keladi: • kreditlarriing qaytarilmasligi; • ishlab chiqarish sohasi va xizmatlar sohasida mahsulotlar narxining o'sishi; • qarzga oluvchilar rentabellik darajasining pasayishi va buning oqibatda soliqqa tortiladigan bazaning qisqarishi; • ishlab chiqarishning qisqarishi; • takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlari pasayishi natijasida ichki iste'mol bozorining torayishi. Aksincha, kreditning arzonlashuvi ishlab chiqarishning sog'lomlashuviga, tovarlar massasi ortishiga, tovarlarva xizmatlar bahosi pasayishiga va ana shularning natijasida esa, takror ishlab chiqarish jarayoni sub'ektlari daromadlarining oshishiga, soliqqa tortish bazasi kengayishiga va byudjet daromadlari ko'payishiga olib keladi. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida davlatning baho siyosati monopol tovar va xizmatlar bahosi va tarifining o'zgartirilishi orqali ifodalanadi. Yer osti boyliklari, suv havzalari, temir yo'llar, elektr uzatish tarmoqlari, neft va gaz quvurlari davlatning monopol egaligidadir. Bu tarmoqlar tovarlari va xizmatlari bahosi o'sishi (ortishi) milliy xo'jalikning barcha boshqa sektorlarida baholar o'sishiga olib keladi. Bu yerda bog'lanish shunchalik ayonki, hech qanday izohga hojat yo'q. Shuning uchun ham baho siyosati iqtisodiyotni tartibga solishning muhim omili bo'lib hisoblanadi. Investitsiya siyosati ham moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlaridan (yo'nalishlaridan) biri bo'lib, u eng awalo, mamlakat iqtisodiyotining real sektoriga o'z va xorijiy investitsiyalarni jalb qilish uchun sharoitlar yaratish bo'yicha tadbirlar kompleksidan iborat. Bu siyosat davlat boshqaruvi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlar moliyasini boshqarishga
bog'Iiq turli darajalarda amalga oshiriladi. Investitsion siyosatning asosiy vazifasi mamlakat
iqtisodiyotiga investorlar tomonidan moliyaviy resurslarni kiritish, mamlakatdan kapitalning
«chiqib» ketmasligi va aksincha, mamlakatga xorijiy kapitallaroqimining kirib kelishi uchun
sharoitlarni yaratish orqali ifodaJanadi.
Ijtimoiy moliyaviy siyosat Konstitutsiyaga muvofiq mamlakat aholisining huquqlarini
moliyaviyjihatdan ta'minlash bilan bog'Iiq. Hozirgi paytda bu siyosat, o'z navbatida, nafaqa
siyosati,  immigratsiya  siyosati,  aholining  ayrim  ijtimoiy  guruhlariga  moliyaviy  yordam
ko'rsatish siyosati singari sohalarni o'z ichiga oladi.
Boj siyosatini moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi)  sifatida qarash bilan
birgalikda uni soliq va baho siyosatlarining  ham bir qismi sifatida e'tiborga olish kerak.
Chunki soliqlar va boj yig'imlari tovar va xizmatlarning bahosiga bevosita ta'sir ko'rsatadi. Bir
vaqtning o'zida boj siyosati mamlakat iqtisodiyotiga ta'sir ko'rsatishning o'ziga xos usuliga
ham ega bo'ladi. Usulning o'ziga xosligi shundaki, bu siyosat bir tomondan, mamlakat ichki
bozoriga import qilinayotgan tovarlar va xizmatlarni kengaytirishi yoki cheklashi, ikkinchi
tomondan esa, mamlakatdan tovarlar va  xizmatlar eksportini rag'batlantirishi yoki unga
to'sqinlik qilishi  mumkin. Masalan, mamlakatda mavjud bo'lmagan texnologik  asbob—
uskunani import qilishga 20% li boj yig'imi o'rnatilsa, bu  narsa mamlakatdagi  ishlab
chiqaruvchilarning investitsion  imkoniyatiarini kamaytiradi, ichki ishlab chiqarish o'sish
sur'atlarini pasaytiradi, import mahsulotlari salmog'ini oshiradi.
Har  qanday  mamlakatning  boj  siyosati  bumerang  harakatiga  egadir.  Chunki  boj
undirishning cheklovchi yoki rag'batlantiruvchi hajmlarining joriy qilinishi xuddi shunday
javob choralari qo'Uanilishini taqozo etadi. Boj siyosati yo'nalishi tanlanishi  mamlakat
iqtisodiy ahvoliga mos kelishi kerak. Agar biz bugun  oziq-ovqat  va  kundalik ehtiyoj
tovarlarining import qilinishiga  bog'lanib qolsak, bu boj stavkalarida o'z aksini topmog'i
lozim.  Ammo boj stavkalari rag'batlantiruvchi bo'lsa, u holda mamlakatdagi  tovar ishlab
chiqaruvchilar xorijiy tovarlar bilan raqobat qila olmay qoladi.
Umuman  olganda,  aksari  hollarda  mamlakatning  boj  siyosati  bojxona  bojlari  va
to'lovlarini oshirishga yo'naltirilgan byudjet siyosatiga bogiiq bo'tadi.
Xullas,  moliyaviy  siyosat  va  uning  tarkibiy  qismlari  (yo'nalishlari)  ilmiy jihatdan
asoslangan, ma'lum bir maqsadlarga erishishgayo'naltirilgan, muvofiqlashtirilgan, takror ishlab
chiqarish sub'ektlarining manfaatlariga zid kelmaydigan bo'lishi kerak. Uning muvaffaqiyatli
amalga oshirilishi davlat ichki va tashqi qarzlari kamayishiga, davlatning oltin-valyuta zaxiralari
Logotip
bog'Iiq turli darajalarda amalga oshiriladi. Investitsion siyosatning asosiy vazifasi mamlakat iqtisodiyotiga investorlar tomonidan moliyaviy resurslarni kiritish, mamlakatdan kapitalning «chiqib» ketmasligi va aksincha, mamlakatga xorijiy kapitallaroqimining kirib kelishi uchun sharoitlarni yaratish orqali ifodaJanadi. Ijtimoiy moliyaviy siyosat Konstitutsiyaga muvofiq mamlakat aholisining huquqlarini moliyaviyjihatdan ta'minlash bilan bog'Iiq. Hozirgi paytda bu siyosat, o'z navbatida, nafaqa siyosati, immigratsiya siyosati, aholining ayrim ijtimoiy guruhlariga moliyaviy yordam ko'rsatish siyosati singari sohalarni o'z ichiga oladi. Boj siyosatini moliyaviy siyosatning tarkibiy qismi (yo'nalishi) sifatida qarash bilan birgalikda uni soliq va baho siyosatlarining ham bir qismi sifatida e'tiborga olish kerak. Chunki soliqlar va boj yig'imlari tovar va xizmatlarning bahosiga bevosita ta'sir ko'rsatadi. Bir vaqtning o'zida boj siyosati mamlakat iqtisodiyotiga ta'sir ko'rsatishning o'ziga xos usuliga ham ega bo'ladi. Usulning o'ziga xosligi shundaki, bu siyosat bir tomondan, mamlakat ichki bozoriga import qilinayotgan tovarlar va xizmatlarni kengaytirishi yoki cheklashi, ikkinchi tomondan esa, mamlakatdan tovarlar va xizmatlar eksportini rag'batlantirishi yoki unga to'sqinlik qilishi mumkin. Masalan, mamlakatda mavjud bo'lmagan texnologik asbob— uskunani import qilishga 20% li boj yig'imi o'rnatilsa, bu narsa mamlakatdagi ishlab chiqaruvchilarning investitsion imkoniyatiarini kamaytiradi, ichki ishlab chiqarish o'sish sur'atlarini pasaytiradi, import mahsulotlari salmog'ini oshiradi. Har qanday mamlakatning boj siyosati bumerang harakatiga egadir. Chunki boj undirishning cheklovchi yoki rag'batlantiruvchi hajmlarining joriy qilinishi xuddi shunday javob choralari qo'Uanilishini taqozo etadi. Boj siyosati yo'nalishi tanlanishi mamlakat iqtisodiy ahvoliga mos kelishi kerak. Agar biz bugun oziq-ovqat va kundalik ehtiyoj tovarlarining import qilinishiga bog'lanib qolsak, bu boj stavkalarida o'z aksini topmog'i lozim. Ammo boj stavkalari rag'batlantiruvchi bo'lsa, u holda mamlakatdagi tovar ishlab chiqaruvchilar xorijiy tovarlar bilan raqobat qila olmay qoladi. Umuman olganda, aksari hollarda mamlakatning boj siyosati bojxona bojlari va to'lovlarini oshirishga yo'naltirilgan byudjet siyosatiga bogiiq bo'tadi. Xullas, moliyaviy siyosat va uning tarkibiy qismlari (yo'nalishlari) ilmiy jihatdan asoslangan, ma'lum bir maqsadlarga erishishgayo'naltirilgan, muvofiqlashtirilgan, takror ishlab chiqarish sub'ektlarining manfaatlariga zid kelmaydigan bo'lishi kerak. Uning muvaffaqiyatli amalga oshirilishi davlat ichki va tashqi qarzlari kamayishiga, davlatning oltin-valyuta zaxiralari