Moliyaviy siyosatning mazmuni va tamoyillari

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

34,1 KB


MOLIYAVIY SIYOSAT
Reja:
1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va tamoyillari.
2. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil
faoliyati ekanligi.
3. Moliyaviy siyosat turlari. 
1-savol  bayoni.  Moliyaviy  siyosatga  quyidagicha  ta’rif  berish  mumkin:
moliyadan foydalanishning metodlari,  uni tashkil qilishning amaliy shakllari va
metodologik prinsiplarining majmuiga (yig‘indisiga) moliyaviy siyosat deyiladi.
Ayrim hollarda moliyaviy siyosat davlatning o‘z funksiyalarini bajarishi
uchun  moliyaviy  munosabatlardan  foydalanish  bilan  bog‘liq  bo‘lgan  davlat
organlarining ma’lum bir faoliyati sifatida talqin qilinadi. Bunday talqin o‘zida bir
necha xavfni mujassam etadi. Buning boisi shundaki,  milliy xo‘jalik taraqqiyotida
davlatning roli to‘g‘risidagi jamiyatda hukmron bo‘lgan tasavvurlarga muvofiq
ravishda  davlatning  vazifalari  va  funksiyalari  
 ham  o‘zgaradi,
transformatsiyalanadi.  Masalan,  mamlakat  iqtisodiyotiga  davlatning  aralashuvi,
aholi  turmush  darajasi  sotsial-iqtisodiy  sharoitlarini  tenglashtirish  va  shunga
o‘xshash   davlatning funksiyalari va vazifalarini aniqlaydigan boshqa bir qancha
masalalar hamon munozaraligicha qolmoqda. Buning ustiga, moliyaviy siyosatdan
faqat davlatning funksiyalarini bajarish vositasi (instrumenti) sifatida foydalanish
davlat hokimiyat organlari, mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari bilan moliya
Logotip
MOLIYAVIY SIYOSAT Reja: 1. Moliyaviy siyosatning mazmuni va tamoyillari. 2. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil faoliyati ekanligi. 3. Moliyaviy siyosat turlari. 1-savol bayoni. Moliyaviy siyosatga quyidagicha ta’rif berish mumkin: moliyadan foydalanishning metodlari, uni tashkil qilishning amaliy shakllari va metodologik prinsiplarining majmuiga (yig‘indisiga) moliyaviy siyosat deyiladi. Ayrim hollarda moliyaviy siyosat davlatning o‘z funksiyalarini bajarishi uchun moliyaviy munosabatlardan foydalanish bilan bog‘liq bo‘lgan davlat organlarining ma’lum bir faoliyati sifatida talqin qilinadi. Bunday talqin o‘zida bir necha xavfni mujassam etadi. Buning boisi shundaki, milliy xo‘jalik taraqqiyotida davlatning roli to‘g‘risidagi jamiyatda hukmron bo‘lgan tasavvurlarga muvofiq ravishda davlatning vazifalari va funksiyalari ham o‘zgaradi, transformatsiyalanadi. Masalan, mamlakat iqtisodiyotiga davlatning aralashuvi, aholi turmush darajasi sotsial-iqtisodiy sharoitlarini tenglashtirish va shunga o‘xshash davlatning funksiyalari va vazifalarini aniqlaydigan boshqa bir qancha masalalar hamon munozaraligicha qolmoqda. Buning ustiga, moliyaviy siyosatdan faqat davlatning funksiyalarini bajarish vositasi (instrumenti) sifatida foydalanish davlat hokimiyat organlari, mahalliy o‘z-o‘zini boshqarish organlari bilan moliya
tizimining  boshqa  sub’ektlari,  ya’ni  aynan  mamlakatning  aholisi  va  xo‘jalik
yurituvchi sub’ektlari manfaatlari o‘rtasida qarama-qarshiliklarni keltirib chiqadi.
Masalan,  ko‘plab  mutaxassislar,  shu  jumladan,  davlat  hokimiyat
organlarining  vakillari  tomonidan  amaldagi  soliq  mexanizmining  nosamarali
ekanligi,   biznesning  ayrim  sohalari  uchun  esa  uning  oqibati  juda  yomon
natijalarga  olib  kelishi  mumkinligi  ilmiy  va  amaliy  jihatdan  asoslansa-yu,
moliyaviy  siyosat    uzoq  vaqt  davomida  o‘zgarmasdan  qolaversa,  amalga
oshiriladigan  soliq  islohotlari  uning  mohiyatini  o‘zgartirmasa,  bunday  holda
davlatning moliyaviy siyosati davlat hokimiyatining tegishli organlari  tomonidan
faol ravishda hayotga tadbiq etilayotgan alohida shaxslar guruhining moliyaviy
siyosatiga aylanadi, qoladi.
Yuqorida bayon qilinganlardan quyidagi uch mantiqiy xulosa kelib chiqadi:

birinchidan,  moliyaviy  siyosat  faqat  o‘z  manfaatlarini  ko‘zda  tutadigan
hokimiyat organlarining u yoki bu maqsadlarga erishishining instrumenti emas,
balki jamiyatning sotsial-iqtisodiy vazifalarini yechish vositasi bo‘lishi kerak;

ikkinchidan,  davlatning  moliyaviy  siyosati  faqat  davlat  hokimiyat
organlarining  emas,  balki  moliya  tizimi  barcha  sub’ektlarining  manfaatlarini
hisobga olishi lozim;

uchinchidan,  davlat moliyaviy siyosati va davlat hokimiyat organlarining
moliyaviy siyosatini farqlash zarur.
Shunday  qilib,  davlat  moliyaviy  siyosatini  mamlakat  moliya  tizimining
barcha  bo‘g‘inlarida  moliyaviy  resurslarning  o‘sishini  balanslashtirilgan
(mutanosiblashtirilgan)  holda  ta’minlash  bo‘yicha  davlat  sotsial-iqtisodiy
siyosatining bir qismi sifatida qarash kerak. Xorijiy tajribalarning ko‘rsatishicha,
moliyaviy  resurslarning  balanslashtirilgan  (mutanosiblashtirilgan)  holda
o‘sishining  zarurligini  inkor  etish   mamlakat  moliya  tizimining  o‘zini
degradatsiyalashuviga, iqtisodiyotning yemirilishi va vayron bo‘lishiga olib keladi.
Moliyaviy siyosatning o‘ziga xos bo‘lgan eng asosiy xususiyati shundan
iboratki, bu siyosat mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarining rivojlanishiga va
iqtisodiy  muvaffaqiyatlarga  uzluksiz  ravishda  ta’sir  ko‘rsatib  turishga
Logotip
tizimining boshqa sub’ektlari, ya’ni aynan mamlakatning aholisi va xo‘jalik yurituvchi sub’ektlari manfaatlari o‘rtasida qarama-qarshiliklarni keltirib chiqadi. Masalan, ko‘plab mutaxassislar, shu jumladan, davlat hokimiyat organlarining vakillari tomonidan amaldagi soliq mexanizmining nosamarali ekanligi, biznesning ayrim sohalari uchun esa uning oqibati juda yomon natijalarga olib kelishi mumkinligi ilmiy va amaliy jihatdan asoslansa-yu, moliyaviy siyosat uzoq vaqt davomida o‘zgarmasdan qolaversa, amalga oshiriladigan soliq islohotlari uning mohiyatini o‘zgartirmasa, bunday holda davlatning moliyaviy siyosati davlat hokimiyatining tegishli organlari tomonidan faol ravishda hayotga tadbiq etilayotgan alohida shaxslar guruhining moliyaviy siyosatiga aylanadi, qoladi. Yuqorida bayon qilinganlardan quyidagi uch mantiqiy xulosa kelib chiqadi:  birinchidan, moliyaviy siyosat faqat o‘z manfaatlarini ko‘zda tutadigan hokimiyat organlarining u yoki bu maqsadlarga erishishining instrumenti emas, balki jamiyatning sotsial-iqtisodiy vazifalarini yechish vositasi bo‘lishi kerak;  ikkinchidan, davlatning moliyaviy siyosati faqat davlat hokimiyat organlarining emas, balki moliya tizimi barcha sub’ektlarining manfaatlarini hisobga olishi lozim;  uchinchidan, davlat moliyaviy siyosati va davlat hokimiyat organlarining moliyaviy siyosatini farqlash zarur. Shunday qilib, davlat moliyaviy siyosatini mamlakat moliya tizimining barcha bo‘g‘inlarida moliyaviy resurslarning o‘sishini balanslashtirilgan (mutanosiblashtirilgan) holda ta’minlash bo‘yicha davlat sotsial-iqtisodiy siyosatining bir qismi sifatida qarash kerak. Xorijiy tajribalarning ko‘rsatishicha, moliyaviy resurslarning balanslashtirilgan (mutanosiblashtirilgan) holda o‘sishining zarurligini inkor etish mamlakat moliya tizimining o‘zini degradatsiyalashuviga, iqtisodiyotning yemirilishi va vayron bo‘lishiga olib keladi. Moliyaviy siyosatning o‘ziga xos bo‘lgan eng asosiy xususiyati shundan iboratki, bu siyosat mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarining rivojlanishiga va iqtisodiy muvaffaqiyatlarga uzluksiz ravishda ta’sir ko‘rsatib turishga
yo‘naltirilgan bo‘lishi  kerak.  Bunday  siyosat   aholining  turmush   farovonligi
ta’minlab va davlat daromadlarining manbaini ko‘paytirib, moliyaviy xo‘jalikka
nisbatan eng yuqori natijalarni berishi mumkin. Moliyaviy siyosatning ana shunga
yo‘naltirilganligi orqali uning quyidagi eng asosiy maqsadini aniqlash mumkin:
jamiyatning sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti, aholi turmushining darajasi va sifatini
oshirish uchun moliyaviy sharoitlarni yaratish moliyaviy siyosatning eng asosiy
maqsadidir.
Moliyaviy  siyosat  moliyaning  o‘zida  (boshqaruv  ob’ektlarida)  bevosita
mujassam  bo‘lgan  boshqaruvning  salohiyatli  imkoniyatlarini,  ishning  konkret
metodlari,  moliya tizimining (boshqaruv sub’ektlari) organlarini tashkil qilish
bilan yagona joyga bog‘lashga imkon beradi. 
Dunyoning  barcha  mamlakatlarida  moliyaviy  siyosat  moliya  tizimi
orqali amalga oshirilib, uning faoliyati quyidagi prinsiplar asosida quriladi:

moliya tizimi bo‘g‘inlarining o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarini inobatga
olib moliyaviy boshqaruvni amalga oshirish;

barcha moliyaviy muassasalar funksiyalarining umumiyligi;

barcha quyi boshqaruv organlarining faol ishtirokida markazdan umumiy
boshqarish.
Moliyaviy siyosatni amalga oshirishning (o‘tkazishning, hayotga tatbiq
etishning) asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat:

pirovard maqsadga bog‘liqlik;

xo‘jalik  barcha  tarmoqlarining  makroiqtisodiy  balanslashtirilganligi
(muvozanatliligi, mutanosibligi);

jamiyat barcha a’zolarining manfatlariga muvofiqligi (mos kelishi);

real (haqiqiy) imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni
hisobga olish.
Moliyaviy  siyosatning  amalga  oshirilishini  davlat  tomonidan  o‘z
funksiyalari  va  dasturlarini  (uzoq,  o‘rta  va  qisqa  muddatli)  bajarish  uchun
moliyaviy resurslarni mobilizatsiya qilish (jalb qilish), ularni taqsimlash va qayta
taqsimlashga  yo‘naltirilgan  davlat  tadbirlarining  majmui  ta’minlaydi.  Bu
Logotip
yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Bunday siyosat aholining turmush farovonligi ta’minlab va davlat daromadlarining manbaini ko‘paytirib, moliyaviy xo‘jalikka nisbatan eng yuqori natijalarni berishi mumkin. Moliyaviy siyosatning ana shunga yo‘naltirilganligi orqali uning quyidagi eng asosiy maqsadini aniqlash mumkin: jamiyatning sotsial-iqtisodiy taraqqiyoti, aholi turmushining darajasi va sifatini oshirish uchun moliyaviy sharoitlarni yaratish moliyaviy siyosatning eng asosiy maqsadidir. Moliyaviy siyosat moliyaning o‘zida (boshqaruv ob’ektlarida) bevosita mujassam bo‘lgan boshqaruvning salohiyatli imkoniyatlarini, ishning konkret metodlari, moliya tizimining (boshqaruv sub’ektlari) organlarini tashkil qilish bilan yagona joyga bog‘lashga imkon beradi. Dunyoning barcha mamlakatlarida moliyaviy siyosat moliya tizimi orqali amalga oshirilib, uning faoliyati quyidagi prinsiplar asosida quriladi:  moliya tizimi bo‘g‘inlarining o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarini inobatga olib moliyaviy boshqaruvni amalga oshirish;  barcha moliyaviy muassasalar funksiyalarining umumiyligi;  barcha quyi boshqaruv organlarining faol ishtirokida markazdan umumiy boshqarish. Moliyaviy siyosatni amalga oshirishning (o‘tkazishning, hayotga tatbiq etishning) asosiy metodologik prinsiplari quyidagilardan iborat:  pirovard maqsadga bog‘liqlik;  xo‘jalik barcha tarmoqlarining makroiqtisodiy balanslashtirilganligi (muvozanatliligi, mutanosibligi);  jamiyat barcha a’zolarining manfatlariga muvofiqligi (mos kelishi);  real (haqiqiy) imkoniyatlar asosida ichki va tashqi iqtisodiy sharoitlarni hisobga olish. Moliyaviy siyosatning amalga oshirilishini davlat tomonidan o‘z funksiyalari va dasturlarini (uzoq, o‘rta va qisqa muddatli) bajarish uchun moliyaviy resurslarni mobilizatsiya qilish (jalb qilish), ularni taqsimlash va qayta taqsimlashga yo‘naltirilgan davlat tadbirlarining majmui ta’minlaydi. Bu
tadbirlarning  orasida   moliyaviy  munosabatlarning  shakllari  va  normalarini
huquqiy reglamentatsiya qilish (tartibga solish) muhim o‘rin egallaydi.
O‘z-o‘zidan moliyaviy siyosat yaxshi yoki yomon bo‘lishi mumkin emas.
Uning yaxshi yoki yomon ekanligi jamiyatning (yoki uning ma’lum bir qismining)
manfaatlariga qanchalik muvofiqligi va quyilgan maqsadlarga erishish hamda aniq
vazifalarning yechilishiga qanchalik ta’sir ko‘rsatganligi bilan belgilanadi.
Hukumatning moliyaviy siyosatiga baho berish uchun va uni o‘zgartirish
(korrektirovka qilish) bo‘yicha rekomendatsiya (tavsiya) berish uchun, birinchi
navbatda,  butun jamiyat manfaatlari va aholining alohida guruhlari manfaatlarini
ajratgan (taqsimlagan) holda jamiyat taraqqiyotining aniq dasturiga,  yechilishi
lozim  bo‘lgan  masalalarning  muddatlari  va  metodlarini  aniqlagan  holda
istiqboldagi va yaqin yillardagi vazifalarning tavsifiga  ega bo‘lmoq lozim. Faqat
ana  shunday  sharoitdagina  moliyaviy  siyosatni  amalga  oshirishning  konkret
mexanizmini ishlab chiqish va unga ob’ektiv (xolisona) baho berish mumkin.
Agar moliyaviy siyosat ijtimoiy taraqqiyotning ehtiyojlarini, jamiyat butun
qatlamlarining va alohida guruhlarining manfaatlarini, konkret tarixiy sharoitni va
hayotning o‘ziga xos xususiyatlarini qanchalik ko‘p (yuqori darajada) hisobga
oladigan bo‘lsa, uning natijaliligi shuncha yuqori bo‘ladi.
Bir  vaqtning  o‘zida,  moliyaviy  siyosatning  muvaffaqiyatliligi
(muvaffaqiyati)  muvofiqlashtirish mexanizmining sifatli ishlab chiqarilishiga va
jamiyat turli qatlamlari manfaatlarining amalga oshirilishiga hamda davlatning
ixtiyorida bo‘lgan ob’ektiv imkoniyatlarning mavjudligiga, ya’ni jamiyat sotsial
tuzilmasidagi  hamda ijtimoiy ong va psixologiya holatidagi o‘zgarishlarni hisobga
olgan holda moliyaviy siyosatning amalga oshirilishiga, ayrim hollarda, bir-biriga
qarama-qarshi ta’sir ko‘rsatuvchi omillarning ta’siridan har tomonlama foydalanish
mexanizmining ishlab chiqilishiga bevosita bog‘liq.
Moliyaviy siyosat, eng avvalo, moliyaviy resurslarning maksimal hajmini
shakllantirishga yo‘naltirilgan (qaratilgan) bo‘lishi kerak. Chunki aynan moliyaviy
resurslar  har  qanday  o‘zgarishlarning  moddiy  asosini  tashkil  etadi.  Shunga
muvofiq  ravishda  moliyaviy  siyosatni  aniqlash  va  uni  shakllantirish  uchun
Logotip
tadbirlarning orasida moliyaviy munosabatlarning shakllari va normalarini huquqiy reglamentatsiya qilish (tartibga solish) muhim o‘rin egallaydi. O‘z-o‘zidan moliyaviy siyosat yaxshi yoki yomon bo‘lishi mumkin emas. Uning yaxshi yoki yomon ekanligi jamiyatning (yoki uning ma’lum bir qismining) manfaatlariga qanchalik muvofiqligi va quyilgan maqsadlarga erishish hamda aniq vazifalarning yechilishiga qanchalik ta’sir ko‘rsatganligi bilan belgilanadi. Hukumatning moliyaviy siyosatiga baho berish uchun va uni o‘zgartirish (korrektirovka qilish) bo‘yicha rekomendatsiya (tavsiya) berish uchun, birinchi navbatda, butun jamiyat manfaatlari va aholining alohida guruhlari manfaatlarini ajratgan (taqsimlagan) holda jamiyat taraqqiyotining aniq dasturiga, yechilishi lozim bo‘lgan masalalarning muddatlari va metodlarini aniqlagan holda istiqboldagi va yaqin yillardagi vazifalarning tavsifiga ega bo‘lmoq lozim. Faqat ana shunday sharoitdagina moliyaviy siyosatni amalga oshirishning konkret mexanizmini ishlab chiqish va unga ob’ektiv (xolisona) baho berish mumkin. Agar moliyaviy siyosat ijtimoiy taraqqiyotning ehtiyojlarini, jamiyat butun qatlamlarining va alohida guruhlarining manfaatlarini, konkret tarixiy sharoitni va hayotning o‘ziga xos xususiyatlarini qanchalik ko‘p (yuqori darajada) hisobga oladigan bo‘lsa, uning natijaliligi shuncha yuqori bo‘ladi. Bir vaqtning o‘zida, moliyaviy siyosatning muvaffaqiyatliligi (muvaffaqiyati) muvofiqlashtirish mexanizmining sifatli ishlab chiqarilishiga va jamiyat turli qatlamlari manfaatlarining amalga oshirilishiga hamda davlatning ixtiyorida bo‘lgan ob’ektiv imkoniyatlarning mavjudligiga, ya’ni jamiyat sotsial tuzilmasidagi hamda ijtimoiy ong va psixologiya holatidagi o‘zgarishlarni hisobga olgan holda moliyaviy siyosatning amalga oshirilishiga, ayrim hollarda, bir-biriga qarama-qarshi ta’sir ko‘rsatuvchi omillarning ta’siridan har tomonlama foydalanish mexanizmining ishlab chiqilishiga bevosita bog‘liq. Moliyaviy siyosat, eng avvalo, moliyaviy resurslarning maksimal hajmini shakllantirishga yo‘naltirilgan (qaratilgan) bo‘lishi kerak. Chunki aynan moliyaviy resurslar har qanday o‘zgarishlarning moddiy asosini tashkil etadi. Shunga muvofiq ravishda moliyaviy siyosatni aniqlash va uni shakllantirish uchun
davlatning moliyaviy ahvoli to‘g‘risida ishonchli ma’lumotlar zarurdir. Huquqiy
demokratik davlatda moliyaviy statistikaning ko‘rsatkichlari keng jamoatchilikka
ham  tegishli  bo‘lishi  kerak.  Moliyaviy  hisobotlar  esa  doimiy,  o‘z  vaqtida
beriladigan, hamma olishi mumkin bo‘lgan va eng asosiysi  ishonchli bo‘lmog‘i
lozim.
Moliyaviy siyosatning mazmuni u qamrab olishi mumkin bo‘lgan moliyaviy
munosabatlar rivojlanishi yo‘nalish-larining umumiy kompleksi bilan belgilanadi.
Ularning tarkibiga quyidagilar kirishi mumkin:

moliyaviy  siyosatning  umumiy  konsepsiyasini  (uning  maqsadlarini,
prinsiplarini,  vazifalarini,  amalga  oshirish  bosqichlarini  va  eng  samarali
metodlarini) ishlab chiqish;

makrodarajada  va  bozor  iqtisodiyotining  sub’ektlari  darajasida  iqtisodiy
o‘sishni rag‘batlantiradigan bozor iqtisodiyotining rivojlanishiga mos (adekvat)
bo‘lgan dinamik holdagi moliya mexanizmini shakllantirish;

markazlashtirilgan  va  markazlashtirilmagan  resurslar  va  moliyaviy
oqimlarning samarali  boshqarilishini oshirish bo‘yicha choralar tizimini ishlab
chiqish va amalga oshirish;

ijtimoiy takror ishlab chiqarish va iqtisodiyotni istiqbolli restrukturizatsiya
qishlishdagi roliga muvofiq ravishda sotsial iqtisodiy tizimning barcha darajalari
va sohalari bo‘yicha moliyaviy resurslarni oqilona (optimal) taqsimlashni tashkil
qilish;

iqtisodiy  o‘sishning  joriy  va  istiqboldagi  moliyaviy  salohiyatini
shakllantirish.
Shuningdek,  moliyaviy  siyosatning  mazmuni,  uning  asosiy  yo‘nalishlari
jamiyat taraqqiyotida davlatning roli to‘g‘risidagi fanning rivojlanish darajasiga va
iqtisodiyotni  boshqarishda  davlat  ishtirokining  darajasini  aniqlaydigan  tegishli
nazariy  konsepsiyalarga,  moliyaviy  siyosatni  amalga  oshirishning  alohida
instrumentlaridan foydalanishda, ya’ni moliyaviy munosabatlarni tashkil etishning
konkret shakllarida namoyon bo‘ladi. Shunga asosan ta’kidlash joizki, yigirmanchi
yuz  yillikda  jamiyatning  taraqqiyotida  davlatning  roli   to‘g‘risidagi  masala
Logotip
davlatning moliyaviy ahvoli to‘g‘risida ishonchli ma’lumotlar zarurdir. Huquqiy demokratik davlatda moliyaviy statistikaning ko‘rsatkichlari keng jamoatchilikka ham tegishli bo‘lishi kerak. Moliyaviy hisobotlar esa doimiy, o‘z vaqtida beriladigan, hamma olishi mumkin bo‘lgan va eng asosiysi ishonchli bo‘lmog‘i lozim. Moliyaviy siyosatning mazmuni u qamrab olishi mumkin bo‘lgan moliyaviy munosabatlar rivojlanishi yo‘nalish-larining umumiy kompleksi bilan belgilanadi. Ularning tarkibiga quyidagilar kirishi mumkin:  moliyaviy siyosatning umumiy konsepsiyasini (uning maqsadlarini, prinsiplarini, vazifalarini, amalga oshirish bosqichlarini va eng samarali metodlarini) ishlab chiqish;  makrodarajada va bozor iqtisodiyotining sub’ektlari darajasida iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantiradigan bozor iqtisodiyotining rivojlanishiga mos (adekvat) bo‘lgan dinamik holdagi moliya mexanizmini shakllantirish;  markazlashtirilgan va markazlashtirilmagan resurslar va moliyaviy oqimlarning samarali boshqarilishini oshirish bo‘yicha choralar tizimini ishlab chiqish va amalga oshirish;  ijtimoiy takror ishlab chiqarish va iqtisodiyotni istiqbolli restrukturizatsiya qishlishdagi roliga muvofiq ravishda sotsial iqtisodiy tizimning barcha darajalari va sohalari bo‘yicha moliyaviy resurslarni oqilona (optimal) taqsimlashni tashkil qilish;  iqtisodiy o‘sishning joriy va istiqboldagi moliyaviy salohiyatini shakllantirish. Shuningdek, moliyaviy siyosatning mazmuni, uning asosiy yo‘nalishlari jamiyat taraqqiyotida davlatning roli to‘g‘risidagi fanning rivojlanish darajasiga va iqtisodiyotni boshqarishda davlat ishtirokining darajasini aniqlaydigan tegishli nazariy konsepsiyalarga, moliyaviy siyosatni amalga oshirishning alohida instrumentlaridan foydalanishda, ya’ni moliyaviy munosabatlarni tashkil etishning konkret shakllarida namoyon bo‘ladi. Shunga asosan ta’kidlash joizki, yigirmanchi yuz yillikda jamiyatning taraqqiyotida davlatning roli to‘g‘risidagi masala
bo‘yicha moliya nazariyasining asosiy yo‘nalishlari mumtoz burjuaziya siyosiy
iqtisodchilari  A.Smit  (1723-1780)  va  D.Rikardo  (1772-1823)  hamda  ingliz
iqtisodchisi J.Keyns (1883-1946) va ularning izdoshlari tomonidan aniqlangan.
Mumtoz  siyosiy  iqtisod  asoschilari  bo‘lgan  A.Smit  va  D.Rikardolar
konsepsiyalarining mohiyati shundan iboratki, davlat iqtisodiyotga aralashmasdan
erkin konkurensiyani (raqobatni) saqlamog‘i lozim va  jamiyat xo‘jalik hayotini
tartibga solishda asosiy rol bozor mexanizmlariga ajratilishi (berilishi) kerak. Ana
shu prinsiplarni inobatga olgan holda yigirmanchi yuz yillikning 20-yillari oxiriga
qadar moliyaviy siyosat davlat harajatlari va soliqlarni cheklashga, davlatning
muvozanatli  (balans-lashtirilgan)  byudjetini  ta’minlashga  qaratildi.  Shu
maqsadlarga muvofiq ravishda moliyaviy munosabatlarni tashkil etish, asosan,
harbiy,  boshqaruv  va  davlat  qarzini  qaytarish  hamda  unga  xizmat  qilish
harajatlarini  byudjetdan  moliyalashtirish  orqali  davlat  funksiyalarining  amalga
oshirilishini ta’minladi. Byudjet daromadlari esa, asosan, egri (bilvosita) soliqlar
yordamida (hisobidan) shakllantirildi.
XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlab keynschilik nazariy konsepsiyasi
ustunlik qila boshlab, unga ko‘ra iqtisodiyot taraqqiyotida  davlatning rolini takror
ishlab chiqarish jarayonining siklik rivojlanishiga aralashish va uni tartibga solish
orqali  kuchaytirish  zarurligi  asoslandi.  Bunday  moliyaviy  siyosatni  amalga
oshirishning asosiy instrumenti sifatida yangi ish joylarini yaratishga yo‘naltirilgan
davlat  harajatlari  maydonga  chiqdiki, bu narsa  bir  vaqtning o‘zida bir  necha
iqtisodiy  va  sotsial  vazifalarning  yechilishiga  imkon  berdi:  aholining  bandlik
darajasi  ortdi  va  aksincha,  ishsizlik  kamaydi;  tadbirkorlik  faoliyati  o‘sdi;
qo‘shimcha  talab  shakllantirildi;  MD  ko‘paydi  (ortdi);  sotsial  ehtiyojlarni
moliyalashtirishda katta imkoniyatlar paydo bo‘ldi va h.k.
Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi Davlat byudjeti harajatlarining oshishiga
olib keldi va shunga muvofiq ravishda bir vaqtning o‘zida davlat daromadlarining
oshirilishini ta’minlashga qaratilgan moliyaviy choralar ko‘rildi. Daromad solig‘i
davlat  daromadlarini  oshirishning  asosiy  manbaiga  aylandi.  Uni  hisoblashda
Logotip
bo‘yicha moliya nazariyasining asosiy yo‘nalishlari mumtoz burjuaziya siyosiy iqtisodchilari A.Smit (1723-1780) va D.Rikardo (1772-1823) hamda ingliz iqtisodchisi J.Keyns (1883-1946) va ularning izdoshlari tomonidan aniqlangan. Mumtoz siyosiy iqtisod asoschilari bo‘lgan A.Smit va D.Rikardolar konsepsiyalarining mohiyati shundan iboratki, davlat iqtisodiyotga aralashmasdan erkin konkurensiyani (raqobatni) saqlamog‘i lozim va jamiyat xo‘jalik hayotini tartibga solishda asosiy rol bozor mexanizmlariga ajratilishi (berilishi) kerak. Ana shu prinsiplarni inobatga olgan holda yigirmanchi yuz yillikning 20-yillari oxiriga qadar moliyaviy siyosat davlat harajatlari va soliqlarni cheklashga, davlatning muvozanatli (balans-lashtirilgan) byudjetini ta’minlashga qaratildi. Shu maqsadlarga muvofiq ravishda moliyaviy munosabatlarni tashkil etish, asosan, harbiy, boshqaruv va davlat qarzini qaytarish hamda unga xizmat qilish harajatlarini byudjetdan moliyalashtirish orqali davlat funksiyalarining amalga oshirilishini ta’minladi. Byudjet daromadlari esa, asosan, egri (bilvosita) soliqlar yordamida (hisobidan) shakllantirildi. XX asrning 20-yillari oxirlaridan boshlab keynschilik nazariy konsepsiyasi ustunlik qila boshlab, unga ko‘ra iqtisodiyot taraqqiyotida davlatning rolini takror ishlab chiqarish jarayonining siklik rivojlanishiga aralashish va uni tartibga solish orqali kuchaytirish zarurligi asoslandi. Bunday moliyaviy siyosatni amalga oshirishning asosiy instrumenti sifatida yangi ish joylarini yaratishga yo‘naltirilgan davlat harajatlari maydonga chiqdiki, bu narsa bir vaqtning o‘zida bir necha iqtisodiy va sotsial vazifalarning yechilishiga imkon berdi: aholining bandlik darajasi ortdi va aksincha, ishsizlik kamaydi; tadbirkorlik faoliyati o‘sdi; qo‘shimcha talab shakllantirildi; MD ko‘paydi (ortdi); sotsial ehtiyojlarni moliyalashtirishda katta imkoniyatlar paydo bo‘ldi va h.k. Davlatning iqtisodiyotga aralashuvi Davlat byudjeti harajatlarining oshishiga olib keldi va shunga muvofiq ravishda bir vaqtning o‘zida davlat daromadlarining oshirilishini ta’minlashga qaratilgan moliyaviy choralar ko‘rildi. Daromad solig‘i davlat daromadlarini oshirishning asosiy manbaiga aylandi. Uni hisoblashda
soliqqa tortishning progressiv stavkalari qo‘llanildi. Soliqlarning bunday tizimi
MDni taqsimlashda davlatning rolini oshirishga olib keldi.
Moliyaviy  yo‘nalishda  har  ikkala  nazariy  konsepsiyalar  o‘rtasidagi  farq
mohiyatan  byudjet  defitsitini   turli  xilda  (ravishda,  tarzda)  baholanishi  bilan
belgilanadi. Agar birinchi konsepsiya defitsitsiz byudjetni shakllantirish va undan
foydalanishning zarurligidan kelib chiqqan bo‘lsa,  ikkinchi konsepsiya esa byudjet
defitsitining  bo‘lishi  mumkinligiga  yo‘l  qo‘ygan  va  buning  ustiga  iqtisodiy
o‘sishni rag‘batlantirishda byudjet defitsitiga faol rol ajratgan.
Haqiqatdan ham XX asrning 30-60-yillarida keynscha moliyaviy siyosat deb
nom olgan siyosat g‘arb mamlakatlarida  o‘zining samaradorligini isbotladi. Davlat
iqtisodiyotga aralashuvining kengayishi va davlat tartibga soluvchi funksiyasining
kuchayishi  oqibatida moliyaviy munosa-batlarni  tashkil  qilish murakkablashdi.
Davlat  harajatlarini  defitsitli  moliyalashtirish  siyosati  davlat  kreditining
rivojlanishini belgilab berdi. Uzoq va o‘rta muddatli qarzlarni jalb etish ssuda
kapitallari bozorining rivojlanishiga olib keldi va o‘zining ahamiyati bo‘yicha
davlat moliyaviy resurslarini shakllantirishning ikkinchi manbaiga aylandi. Buning
natijasida MDni qayta taqsimlashda moliyaning roli yanada kuchaydi.
XX  asrning  70-yillarida  iqtisodiy  nazariyaning  neoklassik  yo‘nalishi
moliyaviy  siyosatning  o‘ziga  xos  bo‘lgan  xususiyatlarini  belgilab  berdi.  Bu
konsepsiya davlatning tartibga soluvchi rolidan voz kechmasa-da, lekin uning
iqtisodiyotga va sotsial sohaga aralashuvi darajasini biroz chekladi. Amalda esa
davlatning aralashuvi kamaymadi va aksincha biroz kuchaydi. Chunki bunday
aralashuv endilikda faqat Davlat byudjetining daromadlari va harajatlari orqali
amalga  oshirilib  qolinmasdan,  balki  pul  muomalasini,  valyuta  kursini,  ssuda
kapitallari va qimmatli qog‘ozlar bozorini ham tartibga solish orqali sodir etildi.
Buning natijasida davlatning ta’sir doirasi kengaydi va kapitallar oqimida uning
roli kuchaydi.  Bularning barchasi taraqqiyotning qayta qurilish tuzilmasiga va
sotsial omillariga o‘zining ta’sirini ko‘rsatdi.
Hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlarning moliyaviy siyosati zamonaviy
nazariyalar ostida bo‘lib, bu nazariyalar amalda tartibga solish ikki tizimining
Logotip
soliqqa tortishning progressiv stavkalari qo‘llanildi. Soliqlarning bunday tizimi MDni taqsimlashda davlatning rolini oshirishga olib keldi. Moliyaviy yo‘nalishda har ikkala nazariy konsepsiyalar o‘rtasidagi farq mohiyatan byudjet defitsitini turli xilda (ravishda, tarzda) baholanishi bilan belgilanadi. Agar birinchi konsepsiya defitsitsiz byudjetni shakllantirish va undan foydalanishning zarurligidan kelib chiqqan bo‘lsa, ikkinchi konsepsiya esa byudjet defitsitining bo‘lishi mumkinligiga yo‘l qo‘ygan va buning ustiga iqtisodiy o‘sishni rag‘batlantirishda byudjet defitsitiga faol rol ajratgan. Haqiqatdan ham XX asrning 30-60-yillarida keynscha moliyaviy siyosat deb nom olgan siyosat g‘arb mamlakatlarida o‘zining samaradorligini isbotladi. Davlat iqtisodiyotga aralashuvining kengayishi va davlat tartibga soluvchi funksiyasining kuchayishi oqibatida moliyaviy munosa-batlarni tashkil qilish murakkablashdi. Davlat harajatlarini defitsitli moliyalashtirish siyosati davlat kreditining rivojlanishini belgilab berdi. Uzoq va o‘rta muddatli qarzlarni jalb etish ssuda kapitallari bozorining rivojlanishiga olib keldi va o‘zining ahamiyati bo‘yicha davlat moliyaviy resurslarini shakllantirishning ikkinchi manbaiga aylandi. Buning natijasida MDni qayta taqsimlashda moliyaning roli yanada kuchaydi. XX asrning 70-yillarida iqtisodiy nazariyaning neoklassik yo‘nalishi moliyaviy siyosatning o‘ziga xos bo‘lgan xususiyatlarini belgilab berdi. Bu konsepsiya davlatning tartibga soluvchi rolidan voz kechmasa-da, lekin uning iqtisodiyotga va sotsial sohaga aralashuvi darajasini biroz chekladi. Amalda esa davlatning aralashuvi kamaymadi va aksincha biroz kuchaydi. Chunki bunday aralashuv endilikda faqat Davlat byudjetining daromadlari va harajatlari orqali amalga oshirilib qolinmasdan, balki pul muomalasini, valyuta kursini, ssuda kapitallari va qimmatli qog‘ozlar bozorini ham tartibga solish orqali sodir etildi. Buning natijasida davlatning ta’sir doirasi kengaydi va kapitallar oqimida uning roli kuchaydi. Bularning barchasi taraqqiyotning qayta qurilish tuzilmasiga va sotsial omillariga o‘zining ta’sirini ko‘rsatdi. Hozirgi paytda rivojlangan mamlakatlarning moliyaviy siyosati zamonaviy nazariyalar ostida bo‘lib, bu nazariyalar amalda tartibga solish ikki tizimining
konvergensiyasidan  (qo‘shilib  ketganligidan,  aralashuvidan)  iborat.  Shunga
muvofiq  ravishda  ayrim  davlatlar  davlat  tomonidan  tartibga  solishning  ham
keynschilik  va  ham  neokeynschilik  tizimining   turli-tuman  elementlaridan
foydalanadilar.
Sovet davlatida va sotsialistik oriyentatsiyada (yo‘nalishda) bo‘lgan barcha
mamlakatlarda moliyaviy siyosat K.Marks (1818-1881) va V.I.Leninning (1870-
1924) nazariy konsepsiyalari ta’sirida shakllandi. Sotsialistik davlatning mohiyati
va  funksiyalari  haqidagi  markscha-lenincha  nazariya  sovet  davlati  moliyaviy
siyosatining asosiy prinsipini – moliyaviy markazlashtirishni – belgilab berdi.
Faqat  davlatning  ixtiyorida  moliyaviy  resurslar  katta  qismining
to‘planishinigina   (konsentratsiya  qilinishinigina)  emas,  balki  moliyaviy
munosabatlarni  tashkil  etishda  davlatning  monopolligini  (yakka  hokimligini)
ko‘zda tutivchi moliyaviy markazlashtirish zaruriyatga aylandi. Chunki davlatning
funksiyalari  shu  qadar  kengaytirildiki,  ularning  eng  asosiylari  xo‘jalik-
tashkilotchilik va madaniy-tarbiyaviy funksiyalar bo‘lib qoldi.
Sovet davlati iqtisodiyot va sotsial sohaning ehtiyojlarini byudjetdan to‘liq
moliyalashtirdi. Jamiyat taraqqiyotini ta’minlashda davlatning roli keskin oshdi.
Chunki iqtisodiy va sotsial rivojlanishning davlat rejalari yordamida u ijtimoiy
faoliyatning barcha sohalariga bevosita rahbarlik qildi. Bu, albatta, xususiy mulk
shakllarining  davlat  (umumxalq)  mulkiga  aylanishi  bilan  belgilanadi.  Shunga
muvofiq ravishda davlat MDni  qayta taqsimlashning  soliq shakllaridan ishlab
chiqarish sohasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri taqsimlashga va Davlat byudjeti orqali qayta
taqsimlashga o‘tdi.
Moliyaviy markazlashtirish yana shunda namoyon bo‘ldiki, davlat bevosita
va monopol ravishda baholarni shaklantirish, pul muomalasi, hisob-kitoblar tizimi
va kredit munosabatlarini  ham tartibga soldi. Shunday qilib, boshqaruv tizimini
barcha qiymat elementlari butun ishlab chiqarish jarayonlarini boshqarib turuvchi
yagona ma’muriy-buyruqbozlik tizimiga amalda birlashtirildi.
Bunaqangi moliyaviy siyosat bir ijtimoiy munosabatlar tizimidan insoniyat
tarixi  uchun  mutlaqo  yangi  bo‘lgan  ikkinchi  ijtimoiy  munosabatlar  tizimiga
Logotip
konvergensiyasidan (qo‘shilib ketganligidan, aralashuvidan) iborat. Shunga muvofiq ravishda ayrim davlatlar davlat tomonidan tartibga solishning ham keynschilik va ham neokeynschilik tizimining turli-tuman elementlaridan foydalanadilar. Sovet davlatida va sotsialistik oriyentatsiyada (yo‘nalishda) bo‘lgan barcha mamlakatlarda moliyaviy siyosat K.Marks (1818-1881) va V.I.Leninning (1870- 1924) nazariy konsepsiyalari ta’sirida shakllandi. Sotsialistik davlatning mohiyati va funksiyalari haqidagi markscha-lenincha nazariya sovet davlati moliyaviy siyosatining asosiy prinsipini – moliyaviy markazlashtirishni – belgilab berdi. Faqat davlatning ixtiyorida moliyaviy resurslar katta qismining to‘planishinigina (konsentratsiya qilinishinigina) emas, balki moliyaviy munosabatlarni tashkil etishda davlatning monopolligini (yakka hokimligini) ko‘zda tutivchi moliyaviy markazlashtirish zaruriyatga aylandi. Chunki davlatning funksiyalari shu qadar kengaytirildiki, ularning eng asosiylari xo‘jalik- tashkilotchilik va madaniy-tarbiyaviy funksiyalar bo‘lib qoldi. Sovet davlati iqtisodiyot va sotsial sohaning ehtiyojlarini byudjetdan to‘liq moliyalashtirdi. Jamiyat taraqqiyotini ta’minlashda davlatning roli keskin oshdi. Chunki iqtisodiy va sotsial rivojlanishning davlat rejalari yordamida u ijtimoiy faoliyatning barcha sohalariga bevosita rahbarlik qildi. Bu, albatta, xususiy mulk shakllarining davlat (umumxalq) mulkiga aylanishi bilan belgilanadi. Shunga muvofiq ravishda davlat MDni qayta taqsimlashning soliq shakllaridan ishlab chiqarish sohasida to‘g‘ridan-to‘g‘ri taqsimlashga va Davlat byudjeti orqali qayta taqsimlashga o‘tdi. Moliyaviy markazlashtirish yana shunda namoyon bo‘ldiki, davlat bevosita va monopol ravishda baholarni shaklantirish, pul muomalasi, hisob-kitoblar tizimi va kredit munosabatlarini ham tartibga soldi. Shunday qilib, boshqaruv tizimini barcha qiymat elementlari butun ishlab chiqarish jarayonlarini boshqarib turuvchi yagona ma’muriy-buyruqbozlik tizimiga amalda birlashtirildi. Bunaqangi moliyaviy siyosat bir ijtimoiy munosabatlar tizimidan insoniyat tarixi uchun mutlaqo yangi bo‘lgan ikkinchi ijtimoiy munosabatlar tizimiga
o‘tilishini, sovet davlati oldida turgan va faoliyatining turli bosqichlarida vujudga
kelgan  sotsial-iqtisodiy  muamolarning  yechilishini  kafolatladi.  Bu  moliyaviy
siyosatni  yetarli  darajada  samarali  bo‘lgan  moliyaviy siyosat  deyish mumkin.
Chunki chor Rsssiyasidan, Fuqarolar urushidan, chet el harbiy intervensiyasidan
meros  bo‘lib  qolgan  favquloddagi  murakkab  moliyaviy vaziyatga  qaramasdan
fashistlar Germaniyasi bilan urush arafasida Sovet davlati yetarli darajada kuchli
iqtisodiy  salohiyatni  yaratishga  muvaffaq  bo‘ldi,  urushda  g‘alaba  qozondi  va
qiyosiy qisqa muddatlarda urushdan vayron bo‘lgan xalq xo‘jaligini tikladi.
II Jahon urushidan keyingi yillarda Sovet davlatining moliyaviy siyosati
g‘arb mamlakatlari va eng avvalo, AQSH bilan qurollanish poygasi va kosmosni
rivojlantirishdagi  musobaqani  (raqobatni)  moliyaviy  jihatdan  ta’minlashga
qaratildi.
Bir vaqtning o‘zida sotsialistik lager mamlakatlariga  juda katta miqdordagi
moliyaviy yordamlar ko‘rsatildi:

ularning taraqqiyotida sotsialistik oriyentatsiyani (yo‘nalishni) ta’minlash
uchun;

sotsialistik  mamlakatlarni  sanoati  rivojlangan  mamlakatlarga  aylantirish
uchun;

kuchli harbiy ittifoqchilarni shakllantirish va umuman mudofa qobiliyatini
mustahkamlash uchun.
Bu maqsadlarga erishish uchun xom-ashyo bazasini va eng avvalo, neft va
gaz qazib chiqarishni yuqori tezlashtirilgan sur’atlarda rivojlantirish talab etildi.
Yangi  qazilma-boyliklarini  o‘zlashtirish  (ularning  geografiyasi  shimoli-sharq
tomonga qarab kengaya boshladi)  juda katta miqdordagi  moliya resurslarning
bo‘lishini taqoza etdi. Chunki bu narsalar faqatgina yangi hududlarni o‘zlashtirish,
o‘sha tumanlarga ishchi kuchining migratsiyasining (mehnatga haq to‘lashning
oshirilgan normalari bilan birgalikda) zarurligi bilan kuzatilmasdan, balki neft va
gaz  quvurlarini  qurish  bilan birgalikda davom  etdi. Xalqaro  bozorda neft  va
gazning bahosi yuqori bo‘lib turgan paytlarda ularni eksport qilish harajatlarni
ma’lum darajada qoplagan edi. Shunday bo‘lishiga qaramasdan, bunday moliyaviy
Logotip
o‘tilishini, sovet davlati oldida turgan va faoliyatining turli bosqichlarida vujudga kelgan sotsial-iqtisodiy muamolarning yechilishini kafolatladi. Bu moliyaviy siyosatni yetarli darajada samarali bo‘lgan moliyaviy siyosat deyish mumkin. Chunki chor Rsssiyasidan, Fuqarolar urushidan, chet el harbiy intervensiyasidan meros bo‘lib qolgan favquloddagi murakkab moliyaviy vaziyatga qaramasdan fashistlar Germaniyasi bilan urush arafasida Sovet davlati yetarli darajada kuchli iqtisodiy salohiyatni yaratishga muvaffaq bo‘ldi, urushda g‘alaba qozondi va qiyosiy qisqa muddatlarda urushdan vayron bo‘lgan xalq xo‘jaligini tikladi. II Jahon urushidan keyingi yillarda Sovet davlatining moliyaviy siyosati g‘arb mamlakatlari va eng avvalo, AQSH bilan qurollanish poygasi va kosmosni rivojlantirishdagi musobaqani (raqobatni) moliyaviy jihatdan ta’minlashga qaratildi. Bir vaqtning o‘zida sotsialistik lager mamlakatlariga juda katta miqdordagi moliyaviy yordamlar ko‘rsatildi:  ularning taraqqiyotida sotsialistik oriyentatsiyani (yo‘nalishni) ta’minlash uchun;  sotsialistik mamlakatlarni sanoati rivojlangan mamlakatlarga aylantirish uchun;  kuchli harbiy ittifoqchilarni shakllantirish va umuman mudofa qobiliyatini mustahkamlash uchun. Bu maqsadlarga erishish uchun xom-ashyo bazasini va eng avvalo, neft va gaz qazib chiqarishni yuqori tezlashtirilgan sur’atlarda rivojlantirish talab etildi. Yangi qazilma-boyliklarini o‘zlashtirish (ularning geografiyasi shimoli-sharq tomonga qarab kengaya boshladi) juda katta miqdordagi moliya resurslarning bo‘lishini taqoza etdi. Chunki bu narsalar faqatgina yangi hududlarni o‘zlashtirish, o‘sha tumanlarga ishchi kuchining migratsiyasining (mehnatga haq to‘lashning oshirilgan normalari bilan birgalikda) zarurligi bilan kuzatilmasdan, balki neft va gaz quvurlarini qurish bilan birgalikda davom etdi. Xalqaro bozorda neft va gazning bahosi yuqori bo‘lib turgan paytlarda ularni eksport qilish harajatlarni ma’lum darajada qoplagan edi. Shunday bo‘lishiga qaramasdan, bunday moliyaviy
siyosatni amalga oshirish MDni tegishli tarzda qayta taqsimlanishini talab qildi.
Buning  natijasida  mamlakatda  harbiy-sanoat  kompleksi  taraqqiy  etgan  bir
tomonlamali iqtisodiyot yaratildi.
Davlat tomonidan belgilangan maqsadlar nuqtai-nazaridan urushdan keyingi
davrning moliya siyosati va uni amalga oshirish choralarini nosamarali deb aytish
unchalik  to‘g‘ri  bo‘lmaydi.  Hukumat  dasturlarida  aholi  turmush  darajasi
oshganligining  deklaratsiya  qilinganligi,  albatta,  bu  boshqa  narsa.  Shunday
bo‘lishiga  qaramasdan  aholining  turmush  darajasi  mehnatga  haq  to‘lashning
darajasiga va qishloq xo‘jaligi, oziq-ovqat va yengil sanoat, fuqarolik qurilishi va
iste’mol   predmetlari  ishlab  chiqaruvchi  tarmoqlarning  rivojlanish  darajasiga
bog‘liq. Agar harbiy-sanoat kompleksida (mamlakat aholisining kattagina qismi
shu sohada band edi) mehnatga haq to‘lashning darajasi qiyosiy jihatdan yuqoriroq
bo‘lishiga  qaramasdan,  hatto  unga  band  bo‘lgan  aholi  ham  o‘zining  iste’mol
talablarini qondirish imkoniyatiga ega emas edi. Shuning uchun ham iste’mol
bozorining  rivojlanishida  ortda  qolish  urushdan  keyingi  davrda  sovet  davlati
moliya siyosatining samaradorligini salbiy baholashning sababidir.
Moliyaviy siyosatni ishlab chiqishda moliyaviy resurslarni taqsimlash va
qayta  taqsimlashning  negizida  quyidagilarning  yotishi  prinsipial  ahamiyatga
egadir:

taqsimlash  munosabatlarining  sub’ektlarini  tanlash,  ya’ni  moliyaviy
resurslarning egalari va taqsimlovchilarini tanlash;

yuridik shaxslar  va aholining o‘z ehtiyojlarini qondirishdagi mustaqillik
darajasi  va  davlatning  funksiyalariga  bog‘liq  ravishda  davlat  ixtiyoridagi
moliyaviy resurslarning markazlashtirilish darajasini aniqlash;

birinchi darajali ijtimoiy ehtiyojlar va ularni qondirish choralarini aniqlash
va  shularga  mos  ravishda  moliyaviy  resurslardan  foydalanishning  ustuvor
yo‘nalishlarini belgilash;

moliyaviy resurslarni shakllantirishning manbalari va metodlarini tanlash.
Moliyaviy siyosat ko‘p o‘lchamli(dir) tushuncha hisoblanadi. Agar umumiy
holda  uning  sohasi  jamiyat  taraqqiyotining  alohida  bosqichlarida  hukmronlik
Logotip
siyosatni amalga oshirish MDni tegishli tarzda qayta taqsimlanishini talab qildi. Buning natijasida mamlakatda harbiy-sanoat kompleksi taraqqiy etgan bir tomonlamali iqtisodiyot yaratildi. Davlat tomonidan belgilangan maqsadlar nuqtai-nazaridan urushdan keyingi davrning moliya siyosati va uni amalga oshirish choralarini nosamarali deb aytish unchalik to‘g‘ri bo‘lmaydi. Hukumat dasturlarida aholi turmush darajasi oshganligining deklaratsiya qilinganligi, albatta, bu boshqa narsa. Shunday bo‘lishiga qaramasdan aholining turmush darajasi mehnatga haq to‘lashning darajasiga va qishloq xo‘jaligi, oziq-ovqat va yengil sanoat, fuqarolik qurilishi va iste’mol predmetlari ishlab chiqaruvchi tarmoqlarning rivojlanish darajasiga bog‘liq. Agar harbiy-sanoat kompleksida (mamlakat aholisining kattagina qismi shu sohada band edi) mehnatga haq to‘lashning darajasi qiyosiy jihatdan yuqoriroq bo‘lishiga qaramasdan, hatto unga band bo‘lgan aholi ham o‘zining iste’mol talablarini qondirish imkoniyatiga ega emas edi. Shuning uchun ham iste’mol bozorining rivojlanishida ortda qolish urushdan keyingi davrda sovet davlati moliya siyosatining samaradorligini salbiy baholashning sababidir. Moliyaviy siyosatni ishlab chiqishda moliyaviy resurslarni taqsimlash va qayta taqsimlashning negizida quyidagilarning yotishi prinsipial ahamiyatga egadir:  taqsimlash munosabatlarining sub’ektlarini tanlash, ya’ni moliyaviy resurslarning egalari va taqsimlovchilarini tanlash;  yuridik shaxslar va aholining o‘z ehtiyojlarini qondirishdagi mustaqillik darajasi va davlatning funksiyalariga bog‘liq ravishda davlat ixtiyoridagi moliyaviy resurslarning markazlashtirilish darajasini aniqlash;  birinchi darajali ijtimoiy ehtiyojlar va ularni qondirish choralarini aniqlash va shularga mos ravishda moliyaviy resurslardan foydalanishning ustuvor yo‘nalishlarini belgilash;  moliyaviy resurslarni shakllantirishning manbalari va metodlarini tanlash. Moliyaviy siyosat ko‘p o‘lchamli(dir) tushuncha hisoblanadi. Agar umumiy holda uning sohasi jamiyat taraqqiyotining alohida bosqichlarida hukmronlik
qilgan nazariy konsepsiyalardan kelib chiqqan holda iqtisodiy va sotsial sohalarni
boshqarishda davlatning ishtirok etish parametrlari bilan aniqlansa, uning qiymat
munosabatlarining elementlari bo‘yicha differensiatsiya qilinishi (tabaqalanishi)
moliya  tizimining  rivojlan-ganligiga  va  uning  ayrim  (alohida)  bo‘g‘inlarining
mustaqilligiga bog‘liq bo‘ladi.
2-savol  bayoni.  Moliyaviy   boshqaruvning  barcha  tizimi  davlatning
moliyaviy siyosatiga asoslanadi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy
boshqaruv tizimida eng asosiy element hisoblanadi. Moliyaviy siyosat davlatning
moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil faoliyatidir.  Bu faoliyat davlatning u
yoki bu iqtisodiy va sotsial rivojlanish dasturini amalga oshirish uchun tegishli
moliyaviy resurslar bilan ta’minlashga qaratilgan.
Sotsial rivojlanish deyilganda faqatgina maorif, madaniyat, sog‘liqni saqlash
va boshqa sotsial ehtiyojlarning rivojlanishi tushunilibgina qolmasdan jamiyatning
sotsial tuzilmasi ham tushuniladi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosatni faqat
iqtisodiy siyosatga bog‘lab qo‘yish maqsadga muvofiq emas.
Siyosat davlat faoliyatining barcha yo‘nalishlarini qamrab oladi. Siyosiy
ta’sir  ob’ekti  hisoblangan  ijtimoiy  munosabatlar  sohalariga  bog‘liq  ravishda
iqtisodiy yoki sotsial, madaniy yoki texnikaviy, byudjet yoki kredit, ichki yoki
tashqi siyosat to‘g‘risida gapiriladi.
Moliyaviy siyosat  o‘z-o‘zini bosib turuvchi mustaqil ahamiyatga ega bo‘lib,
bir vaqtning o‘zida ijtimoiy faoliyatning har qanday sohasida davlat siyosatini
amalga  oshirishning  muhim  vositasi  hisoblanadi.  Bu  yerda  uning  iqtisodiyot,
sotsial  soha,  harbiy  islohotlar  yoki  xalqaro  munosabatlar  bo‘lishi  prinsipial
ahamiyatga ega emas.
Siyosat, siyosiy ta’sir va siyosiy rahbarlik quyidagi uch elementlardan tarkib
topadi:

bosh maqsadni aniqlash va qo‘yish hamda jamiyat hayotining ma’lum bir
davriga  xos  qo‘yilgan  maqsadlarga  erishish  uchun  yechilishi  zarur  bo‘lgan
istiqboldagi va yaqin kunlardagi vazifalarni konkretlashtirish;
Logotip
qilgan nazariy konsepsiyalardan kelib chiqqan holda iqtisodiy va sotsial sohalarni boshqarishda davlatning ishtirok etish parametrlari bilan aniqlansa, uning qiymat munosabatlarining elementlari bo‘yicha differensiatsiya qilinishi (tabaqalanishi) moliya tizimining rivojlan-ganligiga va uning ayrim (alohida) bo‘g‘inlarining mustaqilligiga bog‘liq bo‘ladi. 2-savol bayoni. Moliyaviy boshqaruvning barcha tizimi davlatning moliyaviy siyosatiga asoslanadi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruv tizimida eng asosiy element hisoblanadi. Moliyaviy siyosat davlatning moliyaviy munosabatlar sohasidagi mustaqil faoliyatidir. Bu faoliyat davlatning u yoki bu iqtisodiy va sotsial rivojlanish dasturini amalga oshirish uchun tegishli moliyaviy resurslar bilan ta’minlashga qaratilgan. Sotsial rivojlanish deyilganda faqatgina maorif, madaniyat, sog‘liqni saqlash va boshqa sotsial ehtiyojlarning rivojlanishi tushunilibgina qolmasdan jamiyatning sotsial tuzilmasi ham tushuniladi. Shuning uchun ham moliyaviy siyosatni faqat iqtisodiy siyosatga bog‘lab qo‘yish maqsadga muvofiq emas. Siyosat davlat faoliyatining barcha yo‘nalishlarini qamrab oladi. Siyosiy ta’sir ob’ekti hisoblangan ijtimoiy munosabatlar sohalariga bog‘liq ravishda iqtisodiy yoki sotsial, madaniy yoki texnikaviy, byudjet yoki kredit, ichki yoki tashqi siyosat to‘g‘risida gapiriladi. Moliyaviy siyosat o‘z-o‘zini bosib turuvchi mustaqil ahamiyatga ega bo‘lib, bir vaqtning o‘zida ijtimoiy faoliyatning har qanday sohasida davlat siyosatini amalga oshirishning muhim vositasi hisoblanadi. Bu yerda uning iqtisodiyot, sotsial soha, harbiy islohotlar yoki xalqaro munosabatlar bo‘lishi prinsipial ahamiyatga ega emas. Siyosat, siyosiy ta’sir va siyosiy rahbarlik quyidagi uch elementlardan tarkib topadi:  bosh maqsadni aniqlash va qo‘yish hamda jamiyat hayotining ma’lum bir davriga xos qo‘yilgan maqsadlarga erishish uchun yechilishi zarur bo‘lgan istiqboldagi va yaqin kunlardagi vazifalarni konkretlashtirish;

 yordamida qo‘yilgan maqsadlarga qisqa muddatlarda erishiladigan, yaqin
kunlardagi  va  istiqboldagi  vazifalar  esa  oqilona  tartibda  hal   qilinadigan
munosabatlarning metodlari, vositalari va konkret shakllarini ishlab chiqish;

qo‘yilgan vazifalarni yechishga qodir bo‘lgan kadrlarni tanlash va joy-joyiga
qo‘yish, ularning bajarilishini tashkil qilish.
Demak,   takror  ishlab  chiqarishning  alohida  ehtiyojlarini  qondirish  va
uzluksiz takror ishlab chiqarish jarayonini moliyaviy resurslar bilan ta’minlash
uchun  ijtimoiy  boylikni  shakllantirish,  taqsimlash  va  qayta  taqsimlash
jarayonlariga yo‘naltiriladigan maqsad va vazifalarning  yechilishini aniqlashga
moliyaviy siyosat deyiladi.
Agar gap korxonalarning moliyaviy siyosati xususida ketadigan bo‘lsa, bu
narsa korxona moliyaviy menejer-larining biznesni yuritish maqsadlariga erishish
borasidagi  maqsadga  yo‘naltirilgan  faoliyatini  anglatadi.  Korxona  moliyaviy
siyosatining maqsadi quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:

raqobat kurashi sharoitida korxonaning  sog‘lom hayot kechirishiga (faoliyat
ko‘rsatishiga) erishish;

yirik  moliyaviy  muvaffaqiyatsizliklardan  va  bankrotga  (kasodga)
uchrashdan qochib qutilish;

raqobatchilar bilan kurashda yetakchilikka (lider bo‘lishga) erishish;

korxonaning bozor qiymatini maksimallashtirish;

korxona iqtisodiy salohiyatining o‘sish sur’atlarini barqaror o‘stirish;

ishlab chiqarish va realizatsiya hajmini oshirish;

foydani maksimallashtirish;

harajatlarni minimallashtirish;

rentabelli faoliyatni ta’minlash

va boshqalar.
Korxona moliyaviy siyosatining u yoki bu maqsadlaridagi ustuvorlik, eng
avvalo, biznesni yuritishning maqsadlariga muvofiq ravishda aniqlanadi. 
Logotip
 yordamida qo‘yilgan maqsadlarga qisqa muddatlarda erishiladigan, yaqin kunlardagi va istiqboldagi vazifalar esa oqilona tartibda hal qilinadigan munosabatlarning metodlari, vositalari va konkret shakllarini ishlab chiqish;  qo‘yilgan vazifalarni yechishga qodir bo‘lgan kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo‘yish, ularning bajarilishini tashkil qilish. Demak, takror ishlab chiqarishning alohida ehtiyojlarini qondirish va uzluksiz takror ishlab chiqarish jarayonini moliyaviy resurslar bilan ta’minlash uchun ijtimoiy boylikni shakllantirish, taqsimlash va qayta taqsimlash jarayonlariga yo‘naltiriladigan maqsad va vazifalarning yechilishini aniqlashga moliyaviy siyosat deyiladi. Agar gap korxonalarning moliyaviy siyosati xususida ketadigan bo‘lsa, bu narsa korxona moliyaviy menejer-larining biznesni yuritish maqsadlariga erishish borasidagi maqsadga yo‘naltirilgan faoliyatini anglatadi. Korxona moliyaviy siyosatining maqsadi quyidagilardan iborat bo‘lishi mumkin:  raqobat kurashi sharoitida korxonaning sog‘lom hayot kechirishiga (faoliyat ko‘rsatishiga) erishish;  yirik moliyaviy muvaffaqiyatsizliklardan va bankrotga (kasodga) uchrashdan qochib qutilish;  raqobatchilar bilan kurashda yetakchilikka (lider bo‘lishga) erishish;  korxonaning bozor qiymatini maksimallashtirish;  korxona iqtisodiy salohiyatining o‘sish sur’atlarini barqaror o‘stirish;  ishlab chiqarish va realizatsiya hajmini oshirish;  foydani maksimallashtirish;  harajatlarni minimallashtirish;  rentabelli faoliyatni ta’minlash  va boshqalar. Korxona moliyaviy siyosatining u yoki bu maqsadlaridagi ustuvorlik, eng avvalo, biznesni yuritishning maqsadlariga muvofiq ravishda aniqlanadi.
9-mavzu. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari
Reja:
1. Byudjet siyosati, soliq siyosati.
2. Byudjet  siyosatini  belgilovchi  omillar,  uning  faqat  byudjet  jarayoniga
tegishli emasligi.
3. Pul-kredit siyosati, baho siyosati, investitsion siyosat, ijtimoiy-moliyaviy
siyosat, boj siyosati. 
1-savol  bayoni.  Moliyaviy  siyosatning  tarkibiy  qismlari  (yo‘nalishlari)
quyidagilardan iborat:
-
byudjet siyosati;
-
soliq siyosati;
-
pul siyosati;
-
kredit siyosati;
-
baho siyosati;
-
investitsion siyosat;
-
sotsial moliyaviy siyosat;
-
boj siyosati.
O‘z navbatida, moliyaviy siyosat davlatning iqtisodiy va sotsial siyosatini
amalga oshirishning vositasi bo‘lib hisoblanadi va shu ma’noda yordamchi rolni
o‘ynaydi. Bir vaqtning o‘zida davlat siyosatining boshqa – milliy, geosiyosat,
harbiy – yo‘nalishlari ham mavjudligini esdan chiqarmaslik kerak. Ana shu barcha
besh  yo‘nalishning  (iqtisodiy,  sotsial,  milliy,  geosiyosat,  harbiy)   yig‘indisi
(majmui) davlat siyosatini amalga oshirishning asosiy instrumenti sifatida xizmat
qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi.
Moliyaviy  siyosat   moliyaviy  boshqaruvning  tarkibiy  qismi  sifatida
boshqaruvning  yuqori  (oliy)  organlariga  tegishlidir.  Mamlakatning  sub’ektlari
darajasida moliyaviy siyosat borasida qarorlarning qabul qilinish imkoniyatlari
cheklangan va  mahalliy hokimiyat organlarining funksiyalari unchalik katta emas.
Ularning bu funksiyalari byudjet va mahalliy soliqlar bilan chegaralanadi.
Logotip
9-mavzu. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari Reja: 1. Byudjet siyosati, soliq siyosati. 2. Byudjet siyosatini belgilovchi omillar, uning faqat byudjet jarayoniga tegishli emasligi. 3. Pul-kredit siyosati, baho siyosati, investitsion siyosat, ijtimoiy-moliyaviy siyosat, boj siyosati. 1-savol bayoni. Moliyaviy siyosatning tarkibiy qismlari (yo‘nalishlari) quyidagilardan iborat: - byudjet siyosati; - soliq siyosati; - pul siyosati; - kredit siyosati; - baho siyosati; - investitsion siyosat; - sotsial moliyaviy siyosat; - boj siyosati. O‘z navbatida, moliyaviy siyosat davlatning iqtisodiy va sotsial siyosatini amalga oshirishning vositasi bo‘lib hisoblanadi va shu ma’noda yordamchi rolni o‘ynaydi. Bir vaqtning o‘zida davlat siyosatining boshqa – milliy, geosiyosat, harbiy – yo‘nalishlari ham mavjudligini esdan chiqarmaslik kerak. Ana shu barcha besh yo‘nalishning (iqtisodiy, sotsial, milliy, geosiyosat, harbiy) yig‘indisi (majmui) davlat siyosatini amalga oshirishning asosiy instrumenti sifatida xizmat qiladigan moliyaviy siyosatni aniqlab beradi. Moliyaviy siyosat moliyaviy boshqaruvning tarkibiy qismi sifatida boshqaruvning yuqori (oliy) organlariga tegishlidir. Mamlakatning sub’ektlari darajasida moliyaviy siyosat borasida qarorlarning qabul qilinish imkoniyatlari cheklangan va mahalliy hokimiyat organlarining funksiyalari unchalik katta emas. Ularning bu funksiyalari byudjet va mahalliy soliqlar bilan chegaralanadi.
Tarixiy  tajribadan  ma’lumki,  byudjet  siyosatining  mohiyati  davlat
tomonidan amalga oshiriladigan funksiya va vazifalarni bajarish jarayonida talab
etiladigan  markazlashtirilgan  pul  fondini  shakllantirish  hamda  byudjet
harajatlarining mazkur yo‘nalishda moliyalashtirilishi bilan belgilanadi. Shu bilan
birga,  markazlashtirilgan  pul  fondini  shakllantirib,  ulardan  foydalanish  orqali
davlat jamiyatdagi  iqtisodiy muvozanatni ta’minlashga harakat qiladi.  Byudjet
siyosati davlat iqtisodiy siyosatining yadrosi hisoblanib, davlat bilan fuqarolik
institutlari  hamda  fuqarolar  o‘rtasidagi  moliyaviy  o‘zaro  munosabatlarni  aks
ettiradi.
Davlatning byudjet siyosati deganda davlat tomonidan o‘z funksiyalarini
bajarish  uchun  talab  etiladigan  pul  mablag‘larini  shakllantirish  bilan  bog‘liq
bo‘lgan byudjet munosabatlarini tashkil etish bo‘yicha chora-tadbirlar yig‘indisi
tushuniladi.
Byudjet siyosati davlat moliyasi sohasida davlatning maqsad va vazifalarini
aniqlash, byudjetga mablag‘larni mobilizatsiya qilish mexanizmini ishlab chiqish,
byudjet mablag‘laridan foydalanish yo‘nalishlarini belgilash, davlat moliyasi, soliq
va  byudjet  tizimini  boshqarish,  iqtisodiy  va  ijtimoiy  jarayonlarni  tartibga
solishning  fiskal  vositalari  yordamida  tashkil  etishni  o‘z  oldiga  maqsad  qilib
qo‘yadi va bu davlat tomonidan olib borilayotgan byudjet siyosatining ijtimoiy-
iqtisodiy  mohiyatini  anglatadi.  Belgilangan  maqsaddan  kelib  chiqib  byudjet
siyosatining  strategik  yo‘nalishlari  hamda  mo‘ljallarini  aniqlaydigan  vazifalari
ishlab chiqiladi.
Byudjet-soliq siyosatining o‘ziga xos bo‘lgan eng asosiy xususiyati shundan
iboratki, bu siyosat mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarining rivojlanishiga va
iqtisodiy  muvaffaqiyatlarga  uzluksiz  ravishda  ta’sir  ko‘rsatib  turishga
yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Bilamizki, yaqin o‘tmishda mamlakatimiz iqtisodiy
va ijtimoiy taraqqiyotiga, ma’lum ma’noda, to‘sqinlik qilib qolgan byudjet-soliq
siyosati yurgizildi. Buning ustiga shu davrlar mobaynida mamlakat taraqqiyotini
ta’minlashda  faol  byudjet-soliq  siyosatning  roliga  yetarlicha  baho  berilmadi.
Jamiyat hayotining barcha jabhalarida va eng avvalo, iqtisodiy sohada moliyaviy
Logotip
Tarixiy tajribadan ma’lumki, byudjet siyosatining mohiyati davlat tomonidan amalga oshiriladigan funksiya va vazifalarni bajarish jarayonida talab etiladigan markazlashtirilgan pul fondini shakllantirish hamda byudjet harajatlarining mazkur yo‘nalishda moliyalashtirilishi bilan belgilanadi. Shu bilan birga, markazlashtirilgan pul fondini shakllantirib, ulardan foydalanish orqali davlat jamiyatdagi iqtisodiy muvozanatni ta’minlashga harakat qiladi. Byudjet siyosati davlat iqtisodiy siyosatining yadrosi hisoblanib, davlat bilan fuqarolik institutlari hamda fuqarolar o‘rtasidagi moliyaviy o‘zaro munosabatlarni aks ettiradi. Davlatning byudjet siyosati deganda davlat tomonidan o‘z funksiyalarini bajarish uchun talab etiladigan pul mablag‘larini shakllantirish bilan bog‘liq bo‘lgan byudjet munosabatlarini tashkil etish bo‘yicha chora-tadbirlar yig‘indisi tushuniladi. Byudjet siyosati davlat moliyasi sohasida davlatning maqsad va vazifalarini aniqlash, byudjetga mablag‘larni mobilizatsiya qilish mexanizmini ishlab chiqish, byudjet mablag‘laridan foydalanish yo‘nalishlarini belgilash, davlat moliyasi, soliq va byudjet tizimini boshqarish, iqtisodiy va ijtimoiy jarayonlarni tartibga solishning fiskal vositalari yordamida tashkil etishni o‘z oldiga maqsad qilib qo‘yadi va bu davlat tomonidan olib borilayotgan byudjet siyosatining ijtimoiy- iqtisodiy mohiyatini anglatadi. Belgilangan maqsaddan kelib chiqib byudjet siyosatining strategik yo‘nalishlari hamda mo‘ljallarini aniqlaydigan vazifalari ishlab chiqiladi. Byudjet-soliq siyosatining o‘ziga xos bo‘lgan eng asosiy xususiyati shundan iboratki, bu siyosat mamlakat ishlab chiqaruvchi kuchlarining rivojlanishiga va iqtisodiy muvaffaqiyatlarga uzluksiz ravishda ta’sir ko‘rsatib turishga yo‘naltirilgan bo‘lishi kerak. Bilamizki, yaqin o‘tmishda mamlakatimiz iqtisodiy va ijtimoiy taraqqiyotiga, ma’lum ma’noda, to‘sqinlik qilib qolgan byudjet-soliq siyosati yurgizildi. Buning ustiga shu davrlar mobaynida mamlakat taraqqiyotini ta’minlashda faol byudjet-soliq siyosatning roliga yetarlicha baho berilmadi. Jamiyat hayotining barcha jabhalarida va eng avvalo, iqtisodiy sohada moliyaviy
munosabatlarning roli buzib ko‘rsatildi. Moliya va moliyaviy dastaklarning faol
roli  inkor etilib, byudjet-soliq siyosat  talab etilgan muammolarni  hal  qilishga
qaratilgan zarur usullarni ishlab chiqishga ojizlik qilib qoldi. Rivojlanishning uzoq
davriga  mo‘ljallangan  va  ilmiy  jihatdan  asoslangan  konsepsiyalarning  ishlab
chiqilmaganligi, kam  samara  beradigan,  qisqa  muddatli  foyda  olishni  ko‘zlab
amalga oshirilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotni qiyin ahvolga olib keldi.
O‘zbekiston iqtisodiy rivojlanishda bozor munosabatlariga yuz tutar ekan,
ijtimoiy hayotning barcha sohalarida bo‘lgani kabi, moliyaviy munosabatlarida,
shu jumladan byudjet-soliq siyosatida ham chuqur islohotlarni amalga oshirishga
to‘g‘ri  keldi.  Belgilangan  strategik  vazifalar  davlatning  taktik  chora-tadbirlari
asosida  bajarila boshlandi.  Jumladan,  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidentining
2017  yil  7-fevral  “O‘zbekiston  Respublikasini  yanada  rivojlantirish  bo‘yicha
Harakatlar  strategiyasi  to‘g‘risida”gi  4947-sonli  Farmonini  qabul  qilinishi
mamlakatimiz kelajagini belgilaydigan hamma sohadagi strategiyani yaratdi.
Bu borada O‘zbekiston Respublikasining 2020 yil 30 dekabrdagi “2021 yil
uchun O‘zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti to‘g‘risida”gi Qonuni qabul
qilinganligi  hamda  yangi  tahrirdagi  Soliq  kodeksining  qabul  qilinishi  bilan
byudjet-soliq siyosati tizimida qator o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritildi. Buni
2021 yil 1 yanvardan boshlab esa, Soliq kodeksining umumiy qismi bo‘yicha
endilikda  barcha  soliq  turlari  bo‘yicha  soliq  stavkalari  Soliq  kodeksi  bilan
belgilanishini ijobiy faoliyat deb qayd etish mumkin. Mamlakatimizda pul-kredit
siyosati, baho siyosati, investitsion siyosat, ijtimoiy siyosat, migaratsion siyosat va
boj siyosatida ham keskin ijobiy siljishlar samarali tarafga o‘zgardi.
O‘zbekiston ham boshqa mamlakatlar qatori COVID-19 pandemiyasining
salbiy  oqibatlari  bilan  to‘qnash  keldi.  Karantin  cheklov  choralarini  kiritish
sharoitida  epidemiologik  xolatning  sezilarli  yomonlashuvi  hamda  iqtisodiy
faollikning  pasayishi  byudjet-soliq  siyosatini  yumshatish,  sog‘liqni  saqlash
harajatlarining  ortishi  va  aholini  ijtimoiy  qo‘llab-quvvatlash  bo‘yicha  tezkor
choralar  ko‘rishni  taqozo  etdi.  Natijada,  iqtisodiy  o‘sishning  sekinlashuvi
Logotip
munosabatlarning roli buzib ko‘rsatildi. Moliya va moliyaviy dastaklarning faol roli inkor etilib, byudjet-soliq siyosat talab etilgan muammolarni hal qilishga qaratilgan zarur usullarni ishlab chiqishga ojizlik qilib qoldi. Rivojlanishning uzoq davriga mo‘ljallangan va ilmiy jihatdan asoslangan konsepsiyalarning ishlab chiqilmaganligi, kam samara beradigan, qisqa muddatli foyda olishni ko‘zlab amalga oshirilgan chora-tadbirlar iqtisodiyotni qiyin ahvolga olib keldi. O‘zbekiston iqtisodiy rivojlanishda bozor munosabatlariga yuz tutar ekan, ijtimoiy hayotning barcha sohalarida bo‘lgani kabi, moliyaviy munosabatlarida, shu jumladan byudjet-soliq siyosatida ham chuqur islohotlarni amalga oshirishga to‘g‘ri keldi. Belgilangan strategik vazifalar davlatning taktik chora-tadbirlari asosida bajarila boshlandi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2017 yil 7-fevral “O‘zbekiston Respublikasini yanada rivojlantirish bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risida”gi 4947-sonli Farmonini qabul qilinishi mamlakatimiz kelajagini belgilaydigan hamma sohadagi strategiyani yaratdi. Bu borada O‘zbekiston Respublikasining 2020 yil 30 dekabrdagi “2021 yil uchun O‘zbekiston Respublikasining Davlat byudjeti to‘g‘risida”gi Qonuni qabul qilinganligi hamda yangi tahrirdagi Soliq kodeksining qabul qilinishi bilan byudjet-soliq siyosati tizimida qator o‘zgartirish va qo‘shimchalar kiritildi. Buni 2021 yil 1 yanvardan boshlab esa, Soliq kodeksining umumiy qismi bo‘yicha endilikda barcha soliq turlari bo‘yicha soliq stavkalari Soliq kodeksi bilan belgilanishini ijobiy faoliyat deb qayd etish mumkin. Mamlakatimizda pul-kredit siyosati, baho siyosati, investitsion siyosat, ijtimoiy siyosat, migaratsion siyosat va boj siyosatida ham keskin ijobiy siljishlar samarali tarafga o‘zgardi. O‘zbekiston ham boshqa mamlakatlar qatori COVID-19 pandemiyasining salbiy oqibatlari bilan to‘qnash keldi. Karantin cheklov choralarini kiritish sharoitida epidemiologik xolatning sezilarli yomonlashuvi hamda iqtisodiy faollikning pasayishi byudjet-soliq siyosatini yumshatish, sog‘liqni saqlash harajatlarining ortishi va aholini ijtimoiy qo‘llab-quvvatlash bo‘yicha tezkor choralar ko‘rishni taqozo etdi. Natijada, iqtisodiy o‘sishning sekinlashuvi
sharoitida qo‘shimcha tashqi qarzni jalb qilinishi bilan byudjet taqchilligi va tashqi
qarz hajmining ortishi kuzatildi.
O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 03 aprel “Koranavirus
pandemiyasi  davrida  aholi,  iqtisodiyot  tarmoqlari  va  tadbirkorlik  subektlarini
qo‘llab-quvvatlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-5978-sonli
Farmoni33 qabul qilinishi iqtisodiyot tarmoqlarini va aholini qo‘llab-quvvatlashda
o‘z ijobiy natijalarini berdi.
Endilikdagi  asosiy  vazifalarimiz  mamlakatimiz  byudjet-soliq  siyosati
muammolari qatoriga uning davr bilan hamnafasligini ta’minlash, uning davlatimiz
rivojlanishining o‘zgargan sharoitlariga tezda moslasha bilishini ta’minlash, o‘z
yechimini kutayotgan vazifalarni hal etish uchun kerakli usullarni o‘z vaqtida topa
bilish, strategik konseptual yechimlarni ishlab chiqish, mablag‘larga qarab yashash
talabiga  rioya  etilishini  ta’minlash,  fuqarolar  ijtimoiy  talab-ehtiyojlarini
qondirishning  moliyaviy  bazasini,  ya’ni  asosini  belgilashda  qoldik  usulidan
ijtimoiy harajatlarning adresliligini ta’minlashga o‘tish kabi tadbirlar kiradi.
Shu bilan birgalikda hozirgi sharoitda ishlab chiqilgan davlat byudjet-soliq
siyosati konsepsiyasining maqsadi iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish, ijtimoiy
ishlab chiqarish  samaradorligini  butun choralar  bilan oshirish asosida  jamiyat
a’zolarining turmush farovonligi  darajasini  ta’minlashdan iborat. Byudjet-soliq
siyosati strategiyasining ijtimoiy yo‘naltirilganligi xalq farovonligini oshirishga
yuboriladigan  moliya  resurslarini  ko‘paytirish  imkoniyatlarini  qidirib  topishda
namoyon bo‘libgina qolmay, balki iqtisodiy siyosatning bosh maqsadiga butunlay
yangicha yondoshuvda ham namoyon bo‘ladi va endilikda aholi turmush darajasi
va  ishlab  chiqarishning  o‘sishini  moliya  resurslardan  samarali  foydalanish
yo‘nalishlarini belgilaydi.
Byudjet-soliq siyosatini faollashtirish maqsadida moliyaviy resurslarni qayta
taqsimlash  amaliyotini  tubdan  o‘zgartirish  katta  ahamiyatga  ega.  Byudjet
vositasida, shuningdek, yuqori tashkilotlar orqali amalga oshiriladigan «vertikal»
uslubga qarama-qarshi moliyaviy resurslarni moliya bozori orqali «gorizantal»
qayta  taqsimlash  ham  borgan  sari  yanada  keng  rivoj  topadi.  Mablag‘larning
Logotip
sharoitida qo‘shimcha tashqi qarzni jalb qilinishi bilan byudjet taqchilligi va tashqi qarz hajmining ortishi kuzatildi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidentining 2020 yil 03 aprel “Koranavirus pandemiyasi davrida aholi, iqtisodiyot tarmoqlari va tadbirkorlik subektlarini qo‘llab-quvvatlashga doir qo‘shimcha chora-tadbirlar to‘g‘risida”gi PF-5978-sonli Farmoni33 qabul qilinishi iqtisodiyot tarmoqlarini va aholini qo‘llab-quvvatlashda o‘z ijobiy natijalarini berdi. Endilikdagi asosiy vazifalarimiz mamlakatimiz byudjet-soliq siyosati muammolari qatoriga uning davr bilan hamnafasligini ta’minlash, uning davlatimiz rivojlanishining o‘zgargan sharoitlariga tezda moslasha bilishini ta’minlash, o‘z yechimini kutayotgan vazifalarni hal etish uchun kerakli usullarni o‘z vaqtida topa bilish, strategik konseptual yechimlarni ishlab chiqish, mablag‘larga qarab yashash talabiga rioya etilishini ta’minlash, fuqarolar ijtimoiy talab-ehtiyojlarini qondirishning moliyaviy bazasini, ya’ni asosini belgilashda qoldik usulidan ijtimoiy harajatlarning adresliligini ta’minlashga o‘tish kabi tadbirlar kiradi. Shu bilan birgalikda hozirgi sharoitda ishlab chiqilgan davlat byudjet-soliq siyosati konsepsiyasining maqsadi iqtisodiyotni barqaror rivojlantirish, ijtimoiy ishlab chiqarish samaradorligini butun choralar bilan oshirish asosida jamiyat a’zolarining turmush farovonligi darajasini ta’minlashdan iborat. Byudjet-soliq siyosati strategiyasining ijtimoiy yo‘naltirilganligi xalq farovonligini oshirishga yuboriladigan moliya resurslarini ko‘paytirish imkoniyatlarini qidirib topishda namoyon bo‘libgina qolmay, balki iqtisodiy siyosatning bosh maqsadiga butunlay yangicha yondoshuvda ham namoyon bo‘ladi va endilikda aholi turmush darajasi va ishlab chiqarishning o‘sishini moliya resurslardan samarali foydalanish yo‘nalishlarini belgilaydi. Byudjet-soliq siyosatini faollashtirish maqsadida moliyaviy resurslarni qayta taqsimlash amaliyotini tubdan o‘zgartirish katta ahamiyatga ega. Byudjet vositasida, shuningdek, yuqori tashkilotlar orqali amalga oshiriladigan «vertikal» uslubga qarama-qarshi moliyaviy resurslarni moliya bozori orqali «gorizantal» qayta taqsimlash ham borgan sari yanada keng rivoj topadi. Mablag‘larning