MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

294,1 KB


MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI
Reja:
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari 
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari 
3. Bank xizmatlarining turlari 
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari.
Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim,
blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank.
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari
Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi
hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va
markazlashuvi  bilan Janubiy  Koreya  chayebollarining ham  o‘xshashi  emas,  umuman
olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat
yoki moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng
Logotip
MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI Reja: 1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari 2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari 3. Bank xizmatlarining turlari 4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari. Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim, blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank. 1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va markazlashuvi bilan Janubiy Koreya chayebollarining ham o‘xshashi emas, umuman olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat yoki moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng
organik tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model
uchun eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir.
O'tmishdagi  vertikal  tuzilmalardan  farqli  o‘laroq,  ekotizim  shartli  ravishda
tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin
ular  bir-biri  bilan  barqaror  aloqalarni  hosil  qiladi,  bir-birini  qo‘llab-quvvatlaydi  va
to‘ldiradi. O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda.
Eng muhim ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini
jalb qilish markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar.
Mikro  darajada,  fintex  ekotizimlari  fintex  mahsulotlarining  ekotizimlari  bilan
ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi.
Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan
o‘z qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini
beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga
majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar,
bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida
muhim afzallik beradi.
Fintex  mahsulotining  narxi  ishlab  chiqaruvchi  kompaniyaning  sa’y-harakatlarisiz
o'sadi, ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va
ilgari surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q.
Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga
aylanish ehtimolini  oshiradi. Tadbirkor  boshqa mahsulotlardan  iste’molchi  uchun o‘z
interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim
etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt
sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik
hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar.
Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan
qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir
Logotip
organik tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model uchun eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir. O'tmishdagi vertikal tuzilmalardan farqli o‘laroq, ekotizim shartli ravishda tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin ular bir-biri bilan barqaror aloqalarni hosil qiladi, bir-birini qo‘llab-quvvatlaydi va to‘ldiradi. O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda. Eng muhim ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini jalb qilish markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar. Mikro darajada, fintex ekotizimlari fintex mahsulotlarining ekotizimlari bilan ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi. Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan o‘z qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar, bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida muhim afzallik beradi. Fintex mahsulotining narxi ishlab chiqaruvchi kompaniyaning sa’y-harakatlarisiz o'sadi, ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va ilgari surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q. Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga aylanish ehtimolini oshiradi. Tadbirkor boshqa mahsulotlardan iste’molchi uchun o‘z interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar. Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir
ko‘rsatadi,  shuningdek,  yangi  mazmunli  mahsulotlami  yaratish  uchun  cheksiz
imkoniyatlami taqdim etadi.
Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning
funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor
qaratishi kerak. 
Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun
(mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir.
Iqtisodiyotda  ekotizimlaming  yaratilish  jarayoni  va  hodisalami  tahlil  qilishning
fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod”
deb atashadi.
Umuman  olganda,  “Ekotizim”  atamasi  iqtisodiyotga  biologiyadan  kirib  kelgan.
Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning
elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq
bo‘lgan tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu
korxonalar, tashkilotlar yoki boshqa muassasalar).
Masalan,  R.Ayres  tabiiy  jarayonlar  va  iqtisodiyotning  turli  tarmoqlaridagi
korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar
tabiatan  tirik  organizmlarga  o‘xshashdir.  Ular  xuddi  tirik  organizmlar  kabi  moddiy
resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar
ishlab chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir-
biri bilan raqobatlashadilar.
T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami
ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda
keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday
qilib, biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida
quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga
1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik
iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b.
2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. -
289 b.
Logotip
ko‘rsatadi, shuningdek, yangi mazmunli mahsulotlami yaratish uchun cheksiz imkoniyatlami taqdim etadi. Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor qaratishi kerak. Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun (mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir. Iqtisodiyotda ekotizimlaming yaratilish jarayoni va hodisalami tahlil qilishning fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod” deb atashadi. Umuman olganda, “Ekotizim” atamasi iqtisodiyotga biologiyadan kirib kelgan. Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq bo‘lgan tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu korxonalar, tashkilotlar yoki boshqa muassasalar). Masalan, R.Ayres tabiiy jarayonlar va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar tabiatan tirik organizmlarga o‘xshashdir. Ular xuddi tirik organizmlar kabi moddiy resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar ishlab chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir- biri bilan raqobatlashadilar. T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday qilib, biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga 1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b. 2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. - 289 b.
qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami
tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan. 
Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J.
Mur kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim
bu tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi
firmalar tizimidir3.
R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida
qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan
izchil  yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming  ekotizimlardagi  o‘zaro aloqalarini
o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega.
Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini
kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi.
E.  Autio  va  LDW  Tomaslarning  ishlarida  ekotizim  fokal  firma  (o‘zaro  vertikal
bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab
chiqaruvchi  va  uchinchi  tomon  ishtirokchilarini  o‘z  ichiga  olgan  platforma  sifatida
ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K.
Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi
korxonalarning  ekotizimlarda  (markaziy  firmalaming  sezilarli  kuchiga  qaramasdan)
elementlarining  yo‘qligida  bir-birini  to‘ldirishi,  boshqaruv  iyerarxiyasi,  an’anaviy
kompaniyalardagi  boshqaravga  o‘xshash  tashkiliy  shakl  va  muvofiqlashtirishi  kabi
xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4.
Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum
bir turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming
fikriga ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming
strategik jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir.
3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild .
39, iss. 8. 2255-2276 b.
4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy
darajada qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil.
Logotip
qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan. Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J. Mur kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim bu tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi firmalar tizimidir3. R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan izchil yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming ekotizimlardagi o‘zaro aloqalarini o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega. Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi. E. Autio va LDW Tomaslarning ishlarida ekotizim fokal firma (o‘zaro vertikal bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab chiqaruvchi va uchinchi tomon ishtirokchilarini o‘z ichiga olgan platforma sifatida ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K. Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi korxonalarning ekotizimlarda (markaziy firmalaming sezilarli kuchiga qaramasdan) elementlarining yo‘qligida bir-birini to‘ldirishi, boshqaruv iyerarxiyasi, an’anaviy kompaniyalardagi boshqaravga o‘xshash tashkiliy shakl va muvofiqlashtirishi kabi xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4. Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum bir turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming fikriga ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming strategik jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir. 3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild . 39, iss. 8. 2255-2276 b. 4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy darajada qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil.
Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish
sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak
(boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz
boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas).
Ekotizimlaming  muhim  xususiyati  o‘zaro  bog‘langan  tashkilot-  lami
muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir.
Mahalliy  va  xorijiy  iqtisodchilaming  ekotizimlaming  o‘rganishiga  asoslanib,
yuqoridagi  ta’rifni  fintex  ekotizimiga  (moliyaviy  texnologiyalar  bozori)  nisbatan
aniqlashtirish mumkin.
Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan
iqtisodiyotning  turli  tarmoqlarining  o‘zaro  bog‘langan  tashkilotlari  tarmog‘i:  birinchi
pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona
esa - beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir.
Ushbu  mezonni  hisobga  olgan  holda,  fintex  ekotizimlarining  uch  turini  ajratib
ko‘rsatish mumkin: 
- mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi; 
-  mezo-fintex  ekotizimi–bir  kompaniya  tomonidan  ishlab  chiqarilgan  mahsulotlar
ekotizimidir; 
-  makro-fintex  ekotizimi-iqtisodiyotning  turli  sohalarida  kompaniyalar  tomonidan
ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir.
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari
Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar
hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol
rivojlanmoqda.  Buning  sababi,  bu  yerdagi  korporativ  muhit  yanada  moslashuvchan,
elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi
kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar.
Logotip
Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak (boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas). Ekotizimlaming muhim xususiyati o‘zaro bog‘langan tashkilot- lami muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir. Mahalliy va xorijiy iqtisodchilaming ekotizimlaming o‘rganishiga asoslanib, yuqoridagi ta’rifni fintex ekotizimiga (moliyaviy texnologiyalar bozori) nisbatan aniqlashtirish mumkin. Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan iqtisodiyotning turli tarmoqlarining o‘zaro bog‘langan tashkilotlari tarmog‘i: birinchi pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona esa - beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir. Ushbu mezonni hisobga olgan holda, fintex ekotizimlarining uch turini ajratib ko‘rsatish mumkin: - mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi; - mezo-fintex ekotizimi–bir kompaniya tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar ekotizimidir; - makro-fintex ekotizimi-iqtisodiyotning turli sohalarida kompaniyalar tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir. 2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol rivojlanmoqda. Buning sababi, bu yerdagi korporativ muhit yanada moslashuvchan, elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar.
Shunga  o‘xshash  jarayonlar  an’anaviy  ravishda  og‘ir  metallurgiya  va  sekin
rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi
kompaniyalar  o‘rtasidagi  raqobat  aktivlar  uchun  emas,  balki  jamoalar  resurslari
birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda.
Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari
jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va
ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy
infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin.
Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va
pul o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani
shakllantiradi.  Kreditlar  tovarlar  va  xizmatlarni  sotishni  qo‘llab-quvvatlaydi  va
rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs
bazasini  yaratadi.  Moliyaviy  xizmatlaming  real  sektor  bilan  aloqadorligi  va  o‘zaro
bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik
ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi.
Ekotizim  o‘zaro  bog‘langan  resurslardan  foydalangan  holda  bir  nechta  faoliyat
sohalarini  birlashtirish  orqali  shakllanadi.  Bu  sohalarga  birinchi  navbatda  mijozlar
ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini
avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi.
Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va
arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi.
Bugungi  kimda  mamlakatimizda  aksariyat  moliyaviy  xizmatlar  mobil  ilovalar
interfeysi  orqali  banklaming  chakana  mijozlari  uchun  tranzaksiyalar  va
foydalanuvchilarning  xatti-harakatlari  to‘g‘risidagi  ma’lumotlar  kredit  tashkilotlari
tomonidan  risklarni  baholash,  xizmatlami  shaxsiylashtirish  va  o‘zaro  sotish  uchun
foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank)
mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar.
Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi.
Logotip
Shunga o‘xshash jarayonlar an’anaviy ravishda og‘ir metallurgiya va sekin rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi kompaniyalar o‘rtasidagi raqobat aktivlar uchun emas, balki jamoalar resurslari birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda. Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin. Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va pul o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani shakllantiradi. Kreditlar tovarlar va xizmatlarni sotishni qo‘llab-quvvatlaydi va rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs bazasini yaratadi. Moliyaviy xizmatlaming real sektor bilan aloqadorligi va o‘zaro bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi. Ekotizim o‘zaro bog‘langan resurslardan foydalangan holda bir nechta faoliyat sohalarini birlashtirish orqali shakllanadi. Bu sohalarga birinchi navbatda mijozlar ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi. Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi. Bugungi kimda mamlakatimizda aksariyat moliyaviy xizmatlar mobil ilovalar interfeysi orqali banklaming chakana mijozlari uchun tranzaksiyalar va foydalanuvchilarning xatti-harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar kredit tashkilotlari tomonidan risklarni baholash, xizmatlami shaxsiylashtirish va o‘zaro sotish uchun foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank) mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar. Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi.
Birinchidan,  ular  bevosita  mijozlami  sotib  olish  va  o‘zaro  qayta  sotish  orqali
daromadlarini  o‘sishini  tezlashtirish  imkoniyatiga  ega.  Bu,  ayniqsa,  an’anaviy
segmentlarda  o‘sish  istiqbollari  katta  bo‘lgan  biroq  yuqoriga  o'sish  nisbatlari
chegaralangan  banklar  uchun  to‘g‘ri  keladi.  Shu  bilan  birga,  bunday  imkoniyat
nomoliyaviy  biznesni  mustaqil  rivojlantirayotgan  banklar  uchun  ham,  hamkorlar
yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun ham birdek mavjud.
Ikkinchidan,  eng  muhimi,  ekotizim  moliyaviy  xizmatlar  segmen-  tiga  kiruvchi
texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin.
Ko'pgina  an’anaviy  bank  mahsulotlari,  masalan,  yuqori  darajada  standartlashtirilgan
iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot
yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal
qiluvchi  omil  bo‘lib  hisoblanadi.  Raqamli  iqtisodiyotda  standart  xizmatlar  bozorida
raqobat ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi
almashinuv uchun  deyarli  hech  qanday to'siqlami  qo‘yish imkoniyatiga ega  emaslar.
Shunday  qilib,  muayyan  foydalanuvchilarning  kundalik  ehtiyojlariga  moslashtirilgan
diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab
turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin.
Uchinchidan,  qo‘shimcha  olinadigan  ma’lumotlaridan  banklar  o‘zlarining  kredit
risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun
foydalanishlari mumkin.
To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi  kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy
xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan
chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin.
Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida
iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini
aniqlash imkonini berdi: 
- blokcheyn texnologiyalari; 
- sun’iy intellekt; 
Logotip
Birinchidan, ular bevosita mijozlami sotib olish va o‘zaro qayta sotish orqali daromadlarini o‘sishini tezlashtirish imkoniyatiga ega. Bu, ayniqsa, an’anaviy segmentlarda o‘sish istiqbollari katta bo‘lgan biroq yuqoriga o'sish nisbatlari chegaralangan banklar uchun to‘g‘ri keladi. Shu bilan birga, bunday imkoniyat nomoliyaviy biznesni mustaqil rivojlantirayotgan banklar uchun ham, hamkorlar yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun ham birdek mavjud. Ikkinchidan, eng muhimi, ekotizim moliyaviy xizmatlar segmen- tiga kiruvchi texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin. Ko'pgina an’anaviy bank mahsulotlari, masalan, yuqori darajada standartlashtirilgan iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal qiluvchi omil bo‘lib hisoblanadi. Raqamli iqtisodiyotda standart xizmatlar bozorida raqobat ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi almashinuv uchun deyarli hech qanday to'siqlami qo‘yish imkoniyatiga ega emaslar. Shunday qilib, muayyan foydalanuvchilarning kundalik ehtiyojlariga moslashtirilgan diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin. Uchinchidan, qo‘shimcha olinadigan ma’lumotlaridan banklar o‘zlarining kredit risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun foydalanishlari mumkin. To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin. Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini aniqlash imkonini berdi: - blokcheyn texnologiyalari; - sun’iy intellekt;
- biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari; 
- RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi); 
- kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ);
- Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”).
Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u
moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha
ishtirokchilari  ko‘p  segmentli  moliyaviy  xizmatlar  bozori  uchun  iste’molchiga
yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi,
sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda.
Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar
emas,  ular  asosan  texnologik  kompaniyalar  hisoblanadi.  Fintex  loyihalari  klassik
moliyaviy tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot
va xizmat- lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor
segmentlarida  xizmatlar  ko‘rsatishga  tayyor  bo‘ladi.  An’anaviy  ishtirokchilar  yangi
voqelikka moslashishga va o‘z mahsulotlarini  moslashtirishga yoki  yangilarini ishlab
chiqishga majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va
moliyaviy institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda. 
3. Bank xizmatlarining turlari
Amerika  texnologiya  kompaniyalari  fmtexning  kashshoflari  hisoblanadi.  Asosan,
Silikonda  ishlab  chiqilgan  ko‘plab  innovatsion  loyihalar  yangi  sanoatni  rivojlantirish
uchun qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar
ham moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya,
Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar.
Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar
bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining
deyarli barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish
jarayonlari bo‘ldi.
Logotip
- biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari; - RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi); - kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ); - Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”). Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha ishtirokchilari ko‘p segmentli moliyaviy xizmatlar bozori uchun iste’molchiga yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi, sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda. Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar emas, ular asosan texnologik kompaniyalar hisoblanadi. Fintex loyihalari klassik moliyaviy tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot va xizmat- lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor segmentlarida xizmatlar ko‘rsatishga tayyor bo‘ladi. An’anaviy ishtirokchilar yangi voqelikka moslashishga va o‘z mahsulotlarini moslashtirishga yoki yangilarini ishlab chiqishga majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va moliyaviy institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda. 3. Bank xizmatlarining turlari Amerika texnologiya kompaniyalari fmtexning kashshoflari hisoblanadi. Asosan, Silikonda ishlab chiqilgan ko‘plab innovatsion loyihalar yangi sanoatni rivojlantirish uchun qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar ham moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya, Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar. Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining deyarli barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish jarayonlari bo‘ldi.
Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming
boshlarida  paydo  bo‘Igan.  Bu  Internet  texnolo-  giyalariga  asoslangan  yangi  biznes
modellari edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar)
modeli edi. Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi
onlayn savdo modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi.
Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar  sanoati  2008-yilda boshlangan so‘nggi
jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu
davrda  aholining  an’anaviy  moliyaviy  mahsulotlar  va  vositalarga  ishonchi  yo‘qola
boshladi. Ayni paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan
turli  tadqiqotlar  shuni  ko‘rsatadiki,  aholining  an’anaviy  bank  tizimiga  ishonchsizligi
davom etmoqda va ular tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari,
fintex  loyihalari  auditoriyasi  banksiz  va  banklar  tomonidan  to‘liq  xizmat
ko‘rsatilmaydigan  segmentlardir.  Bugungi  kunda  moliyaviy  bozorga  Internet  bilan
bevosita  bog‘liq  bo‘lgan  yangi  avlod  texnologiyalari  ham  olib  kelinmoqda.  Bunday
texnologiyalarga: 
• Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar
to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil
Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi
oshib bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib
Logotip
Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming boshlarida paydo bo‘Igan. Bu Internet texnolo- giyalariga asoslangan yangi biznes modellari edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar) modeli edi. Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi onlayn savdo modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi. Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar sanoati 2008-yilda boshlangan so‘nggi jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu davrda aholining an’anaviy moliyaviy mahsulotlar va vositalarga ishonchi yo‘qola boshladi. Ayni paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan turli tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, aholining an’anaviy bank tizimiga ishonchsizligi davom etmoqda va ular tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari, fintex loyihalari auditoriyasi banksiz va banklar tomonidan to‘liq xizmat ko‘rsatilmaydigan segmentlardir. Bugungi kunda moliyaviy bozorga Internet bilan bevosita bog‘liq bo‘lgan yangi avlod texnologiyalari ham olib kelinmoqda. Bunday texnologiyalarga: • Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi oshib bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib