MOLIYAVIY TEXNOLOGIYALARNING ROLI VA AHAMIYATI
Reja:
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari
3. Bank xizmatlarining turlari
4. Bank mahsulotlari bozorini o‘rganishning asosiy yo‘nalishlari.
Tayanch iboralar: moliyaviy texnologiya, bank mahsuloti, bank xizmati, ekotizim,
blokcheyn, masofaviy xizmat, internet tizimi, raqamli bank.
1. Moliyaviy texnologiyalar va ularning turlari
Milliy bozorda jahon global tendensiyalardan so‘ng “ekotizim” deb ataladigan yangi
hodisa paydo bo‘ldi. Bu yarim tuzilgan aktivlar to‘plami emas va aniq iyerarxiyasi va
markazlashuvi bilan Janubiy Koreya chayebollarining ham o‘xshashi emas, umuman
olganda, u korporativ markazdan pastga boshqaruv vertikallari bilan bog‘langan sanoat
yoki moliyaviy guruhlar to‘plami ham emas. Chunki biznes XXI asr kontekstiga eng
organik tarzda mos keladigan shakllami o‘zi mustaqil ravishda topadi. Ushbu yangi model
uchun eng adekvat tushuncha bu “ekotizim” atamasidir.
O'tmishdagi vertikal tuzilmalardan farqli o‘laroq, ekotizim shartli ravishda
tarmoqsimondir. Uning elementlari turli miqyosda va profillarda bo‘lishi mumkin, lekin
ular bir-biri bilan barqaror aloqalarni hosil qiladi, bir-birini qo‘llab-quvvatlaydi va
to‘ldiradi. O‘zaro integratsiyaga intiladigan turli platformalar tarmog‘i paydo bo‘lmoqda.
Eng muhim ishtirokchilar o‘zlari atrofida asosiy faoliyatni yaratadilar va o‘z diqqatlarini
jalb qilish markazlariga aylanadilar, lekin ular to'liq hukmronlik qilishga intilmaydilar.
Mikro darajada, fintex ekotizimlari fintex mahsulotlarining ekotizimlari bilan
ifodalanadi, ular o‘ziga xos “markazlar” bo‘lib, ularning keyingi o‘sishiga yordam beradi.
Fintex mahsulotining belgilangan ekotizimi boshqa mahsulotlarga o‘z interfeysidan
o‘z qiymatini oxirgi iste’molchisiga yetkazadigan vositachi sifatida foydalanish imkonini
beradi. Odamlaming ehtiyoj- larini qondirish uchun muayyan yechimni taqdim etishga
majbur bo‘lgan kompaniyalar buni ma’lum bir fintex mahsuloti orqali amalga oshiradilar,
bu esa, o‘z navbatida, fintex mahsulotini ishlab chiquvchilarga uning narxini o‘sishida
muhim afzallik beradi.
Fintex mahsulotining narxi ishlab chiqaruvchi kompaniyaning sa’y-harakatlarisiz
o'sadi, ya’ni kompaniya o‘zining yangi funksiyalarini rivojlantirish, qo‘llab-quvvatlash va
ilgari surish uchun qo'shimcha resurslarini ajratishga hojat yo‘q.
Ekotizim yordamida tadbirkor mahsulotning foydalanuvchi uchun odatiy iste’moliga
aylanish ehtimolini oshiradi. Tadbirkor boshqa mahsulotlardan iste’molchi uchun o‘z
interfeysidan foydalanishga ruxsat berib, foydalanuvchilarga yangi xususiyatlami taqdim
etmoqda. Bu shuni anglatadiki, ular ko‘proq narsalami qilishni, xizmatda ko‘proq vaqt
sarflashni va mahsulotni yaxshilaydigan ma’lumotlami qoldirishni va ulaming kundalik
hayotining bir qismiga aylanishini o‘rganadilar.
Oziq-ovqat ekotizimlari g‘oyasi o‘zaro foydalanuvchilar tomonidan taqdim etiladigan
qiymatni tavsiflaydi. Bu innovatsion rivojlanish va uni tarqatish jarayoniga sezilarli ta’sir
ko‘rsatadi, shuningdek, yangi mazmunli mahsulotlami yaratish uchun cheksiz
imkoniyatlami taqdim etadi.
Shunday qilib, tadbirkor yangi mahsulot yoki xizmatni yaratayotib, nafaqat uning
funksionalligini yaxshilashga, balki kelajakdagi ekotizimini shakllantirishga ham e’tibor
qaratishi kerak.
Ammo shuni ta’kidlash kerakki, ekotizim nafaqat individual fintex mahsuloti uchun
(mikrodarajada), balki butun fintex bozori uchun ham (makro darajada) taalluqlidir.
Iqtisodiyotda ekotizimlaming yaratilish jarayoni va hodisalami tahlil qilishning
fanlararo evolyutsion yondashuviga mos keladi, shuning uchun uni “evolyutsion iqtisod”
deb atashadi.
Umuman olganda, “Ekotizim” atamasi iqtisodiyotga biologiyadan kirib kelgan.
Ekotizim ning asosiy g‘oyasi o‘zaro bog‘liqlikdir. O‘zaro bog‘liqlik tufayli ekotizimning
elementlari o‘sadi. Shu bilan birga, ekotizimning yashash imkoniyati u bilan bog‘liq
bo‘lgan tirik organizmlar sonining ko‘payishi bilan ortadi (iqtisodiy nuqtai nazardan, bu
korxonalar, tashkilotlar yoki boshqa muassasalar).
Masalan, R.Ayres tabiiy jarayonlar va iqtisodiyotning turli tarmoqlaridagi
korxonalaming faoliyat sohalari o‘rtasida o‘xshashliklami keltirib chiqaradi1. Korxonalar
tabiatan tirik organizmlarga o‘xshashdir. Ular xuddi tirik organizmlar kabi moddiy
resurslarni iste’mol qiladilar, ulami qayta ishlaydilar, tayyor mahsulot yoki xizmatlar
ishlab chiqaradilar, qo‘shimcha mahsulotlar yaratadilar va ma’lum manfaatlar uchun bir-
biri bilan raqobatlashadilar.
T. Pauyer, G. Jeijian turli ekotizimlaming afzalliklarini hisobga olib, quyidagilami
ta’kidlaydilar: Tabiatda har xil turlar bir-biriga yordam berib, butun jamiyat uchun foyda
keltiradi. Masalan, marjon rifida marjon polipidan yaratilgan jamoa mavjud. Shunday
qilib, biznesda ekotizim ko‘pincha ko‘plab aloqalarga ega bo‘lgan bitta kompaniya asosida
quriladi2.” Ilmiy adabiyotlarda “ekotizim” tushunchasining ko‘plab ta’riflari mavjudligiga
1 Ayres, R. Hayotiy aylanish metaforasi to‘g‘risida: Ekologiya va iqtisod bir-biridan ajralib turadigan joyda / R. Ayres // Ekologik
iqtisod. - 2004. - № 48. 425-438 b.
2 Quwat, T. Ekotizim: Tarmoqli biznesning 12 tamoyili asosida yashash / T. Power, G. Jerjian. - Pearson Education Ltd., 2001. -
289 b.
qaramay, umumiy qabul qilingan tushuncha haligacha o‘z aksini topmagan. Ekotizimlami
tasniflash va ularning xususiyatlari bilan bog‘liq yo‘nalishlar yetarlicha o‘rganilmagan.
Masalan, M. Yakobides, S. Sennamo, A. Gaver, R. Adner, M. Ian- siti, R. Leven, J.
Mur kabi mualliflaming ishlariga asoslanib, shunday xulosaga kelish mumkinki, ekotizim
bu tegishli mahsulot va xizmatlarni taklif qiluvchi o‘zaro hamkorlik qiluvchi va raqobatchi
firmalar tizimidir3.
R. Adnerning fikricha, innovatsion ekotizimlar o‘zaro bog‘liq mexanizmlari sifatida
qaraladi, ular orqali firmalar o‘zlarining individual takliflarini mijozlarga yo‘naltirilgan
izchil yaxlitlikka birlashtiradi.10 Kompaniyalaming ekotizimlardagi o‘zaro aloqalarini
o‘rganishga qaratilgan yondashuvlar orasida tarmoq yondashuvi muhim ahamiyatga ega.
Masalan, M.Y. Sheresheva o‘z tadqiqotlarida tarmoq konsepsiyasining evolyutsiyasini
kuzatib boradi va firmalararo bog‘liqlik tabiati- ga oid turli nazariy qarashlami o‘rganadi.
E. Autio va LDW Tomaslarning ishlarida ekotizim fokal firma (o‘zaro vertikal
bog‘langan firmalar) bilan bog‘langan o‘zaro aloqador tashkilotlar tarmog‘i yoki ishlab
chiqaruvchi va uchinchi tomon ishtirokchilarini o‘z ichiga olgan platforma sifatida
ta’riflanadi hamda ular innovatsiyalar orqali yangi qiymat yaratadi. M. Yakobids, K.
Kennamo va A. Gaverlar o‘z ishlarida o‘zaro aloqador ekotizimlarni turli tarmoqlardagi
korxonalarning ekotizimlarda (markaziy firmalaming sezilarli kuchiga qaramasdan)
elementlarining yo‘qligida bir-birini to‘ldirishi, boshqaruv iyerarxiyasi, an’anaviy
kompaniyalardagi boshqaravga o‘xshash tashkiliy shakl va muvofiqlashtirishi kabi
xususiyatlarining muhimligini ta’kidlaydilar4.
Ushbu mualliflarning fikricha, ekotizimning ta’rifi o‘zaro munosabatlaming ma’lum
bir turini tashkil etishi va uning tarkibiy xususiyat- larini aks ettirishi kerak. Ulaming
fikriga ko‘ra, ekotizimlaming asosiy tarkibiy xususiyati ekotizimlardagi o‘zaro ta’siming
strategik jihatdan farqli tabiatini belgilaydigan qo‘shma ixtisoslashuv kabi xusu- siyatdir.
3 Yakobides, M. Ekotizimlar nazariyasi tomon/М. Jacobides, C. Cennamo, A- Gawer I I Stratcgik boshqaruv jumali. - 2018 .- jild .
39, iss. 8. 2255-2276 b.
4 Yakcobides М., Kennamo K., Gaver A. Industries, ekotizimlar, platformalar va araitekturalar: Strategiyamizni umumiy
darajada qayta ko‘rib chiqish. Ishchi qog‘oz. London, Biznes maktabi, 2015-yil.
Birgalikdagi ixtisoslashuv shuni anglatadiki, ishtirokchilaming ekotizimga qo‘shilish
sharti to‘liq almashtirib bo‘lmaydigan ma’lum miqdordagi investitsiyalar bo‘lishi kerak
(boshqacha qilib aytganda, bu investitsiyalar yoki aktivlardan qo‘shimcha xarajatlarsiz
boshqa ekoti- zimlarda foydalanish mumkin emas).
Ekotizimlaming muhim xususiyati o‘zaro bog‘langan tashkilot- lami
muvofiqlashtirishning yuqori samaradorligidir.
Mahalliy va xorijiy iqtisodchilaming ekotizimlaming o‘rganishiga asoslanib,
yuqoridagi ta’rifni fintex ekotizimiga (moliyaviy texnologiyalar bozori) nisbatan
aniqlashtirish mumkin.
Fintex ekotizimi — bu ikki pog‘onadan tashkil topgan modulli tuzilishga ega bo‘lgan
iqtisodiyotning turli tarmoqlarining o‘zaro bog‘langan tashkilotlari tarmog‘i: birinchi
pog‘ona - ekotizimning yadrosi bo‘lgan barqaror kompaniyalar guruhi, ikkinchi pog‘ona
esa - beqaror, o‘zgaruvchan kompaniyalar guruhidir.
Ushbu mezonni hisobga olgan holda, fintex ekotizimlarining uch turini ajratib
ko‘rsatish mumkin:
- mikro-fintex ekotizimi yoki bitta mahsulotning ekotizimi;
- mezo-fintex ekotizimi–bir kompaniya tomonidan ishlab chiqarilgan mahsulotlar
ekotizimidir;
- makro-fintex ekotizimi-iqtisodiyotning turli sohalarida kompaniyalar tomonidan
ishlab chiqarilgan mahsulotlar bozorining ekotizimidir.
2. Bank mahsulotlariga talab va uni shakllantirish omillari
Ko‘plab mamlakatlarda fintex sanoati rivojlanishining asosiy ka- talizatori banklar
hisoblanadi. Masalan, Rossiyada fintex ekotizimi iqtisodiyotning bank sektorida eng faol
rivojlanmoqda. Buning sababi, bu yerdagi korporativ muhit yanada moslashuvchan,
elastikroq, og‘ir jismoniy aktivlarga bog‘lanmaganligidir. Biroq, an’anaviy tarmoqlardagi
kompaniyalar bunga qarshi harakatni boshlaydilar.
Shunga o‘xshash jarayonlar an’anaviy ravishda og‘ir metallurgiya va sekin
rivojlanadigan xomashyo xoldinglarida sodir bo‘la boshladi. Zamonaviy sharoitda endi
kompaniyalar o‘rtasidagi raqobat aktivlar uchun emas, balki jamoalar resurslari
birlashtirilgan ittifoqlar va kombinatsiyalar uchun olib borilmoqda.
Banklarda mavjud bo‘lgan katta ma’lumotlar bilan ishlashning ulkan imkoniyatlari
jumladan, raqamli tijoratda oqimlami yo‘naltirish, ular uchun noyob takliflarni yaratish va
ulami boshqa resurslar bilan birlashtirish imkonini beradi. Bularriing barchasi moliyaviy
infratuzilma doirasida bank xizmatlarini taqdim etilishi uchun ishlashi mumkin.
Moliyaviy operatsiyalar zamonaviy iqtisodiyot asosida joylash- gandir. To‘lovlar va
pul o‘tkazmalari yuqori chastotada amalga oshiriladi va iste’molchi bilan barqaror aloqani
shakllantiradi. Kreditlar tovarlar va xizmatlarni sotishni qo‘llab-quvvatlaydi va
rag‘batlantiradi. Jamg‘arma va investitsiya mahsulotlari korxona rivojlanishi uchun resurs
bazasini yaratadi. Moliyaviy xizmatlaming real sektor bilan aloqadorligi va o‘zaro
bog‘lanish darajasi bugungi kunda shu qadar yuqoriki, bu xizmatlar har qanday yirik
ekotizimning ajralmas tarkibiy qismi hisoblanadi.
Ekotizim o‘zaro bog‘langan resurslardan foydalangan holda bir nechta faoliyat
sohalarini birlashtirish orqali shakllanadi. Bu sohalarga birinchi navbatda mijozlar
ma’lumotlari, shuningdek, raqamli platformalar, interfeyslar, algoritmlar, foydalanuvchini
avtorizatsiya qilish usullari, dasturiy va axborot infratuzilmasi va boshqa aktivlar kiradi.
Ular birga- likda mavjud xizmatlami yaxshilash, shuningdek, yangi, qulayroq, sifatli va
arzon mahsulot va xizmatlar yaratish imkonini beradi.
Bugungi kimda mamlakatimizda aksariyat moliyaviy xizmatlar mobil ilovalar
interfeysi orqali banklaming chakana mijozlari uchun tranzaksiyalar va
foydalanuvchilarning xatti-harakatlari to‘g‘risidagi ma’lumotlar kredit tashkilotlari
tomonidan risklarni baholash, xizmatlami shaxsiylashtirish va o‘zaro sotish uchun
foydalaniladi. Mamlakti- mizda ayrim banklar hozirgi kundayoq (masalan, Anor Bank)
mijozlar bilan muloqot qilish uchun deyarli to‘liq onlayn kanallariga o‘tdilar.
Ekotizimlarda ishtirok etish banklar uchun quyidagi istiqbollarni ochadi.
Birinchidan, ular bevosita mijozlami sotib olish va o‘zaro qayta sotish orqali
daromadlarini o‘sishini tezlashtirish imkoniyatiga ega. Bu, ayniqsa, an’anaviy
segmentlarda o‘sish istiqbollari katta bo‘lgan biroq yuqoriga o'sish nisbatlari
chegaralangan banklar uchun to‘g‘ri keladi. Shu bilan birga, bunday imkoniyat
nomoliyaviy biznesni mustaqil rivojlantirayotgan banklar uchun ham, hamkorlar
yordamida ekotizim yaratuvchilar uchun ham birdek mavjud.
Ikkinchidan, eng muhimi, ekotizim moliyaviy xizmatlar segmen- tiga kiruvchi
texnologik kompaniyalar bilan samarali raqobat uchun zamr shartga aylanishi mumkin.
Ko'pgina an’anaviy bank mahsulotlari, masalan, yuqori darajada standartlashtirilgan
iste’mol kreditlari, shular jumlasidandir. Bu shuni anglatadiki, iste’molchi uchun mahsulot
yetkazib beruvchining brendi emas, balki uning qiymati va foydalanish imkoniyati hal
qiluvchi omil bo‘lib hisoblanadi. Raqamli iqtisodiyotda standart xizmatlar bozorida
raqobat ayniqsa keskin, chunki iste’mol- chilar mahsulot yetkazib bemvchilar o‘rtasidagi
almashinuv uchun deyarli hech qanday to'siqlami qo‘yish imkoniyatiga ega emaslar.
Shunday qilib, muayyan foydalanuvchilarning kundalik ehtiyojlariga moslashtirilgan
diversifikatsiyalangan ekotizim bank uchun mijozlar- ning sodiqligini oshirish va ushlab
turishning samarali vositasiga aylanishi mumkin.
Uchinchidan, qo‘shimcha olinadigan ma’lumotlaridan banklar o‘zlarining kredit
risklarini aniqroq baholash va moliyaviy mahsulot- lami sotishni maqsad qilish uchun
foydalanishlari mumkin.
To’rtinchidan, nomoliyaviy sektomi kengaytirish banklarga mijozlarga masofaviy
xizmat ko'rsatish modellariga o‘tganliklari uchun ular tomonidan kamroq talab qilinadigan
chakana savdo nuqtalarini yuklash- da yordam berishi mumkin.
Olib borilgan tadqiqot fintex ekotizimini rivojlantirishning keyingi bir necha yil ichida
iqtisodiyotning moliya sektorida kuzatilishi mumkin bo‘lgan quyidagi tendensiyalarini
aniqlash imkonini berdi:
- blokcheyn texnologiyalari;
- sun’iy intellekt;
- biometrika va foydalanuvchilami masofadan identifikatsiya qilish texnologiyalari;
- RegTex (Regulatora Texnologiy) va SapTech (nazorat texnologiyasi);
- kontaktsiz to‘lovlar va tovarlar interneti (Internet of Things, ЮТ);
- Beyond Banking (“Bankdan ko‘proq”).
Moliyaviy texnologiyalar sektori yoki fintex-tez rivojlanayotgan yangi soha bo‘lib, u
moliyaviy xizmatlar va yangi texnologik sektorlar kesishmasida paydo bo‘lgan. Soha
ishtirokchilari ko‘p segmentli moliyaviy xizmatlar bozori uchun iste’molchiga
yo‘naltirilgan innovatsion yechimlami yaratadilar. Gap chakana va korporativ bank ishi,
sug‘urta, brokerlik kabi boshqa segmentlar haqida ketmoqda.
Shu bilan birga, asosiy ishtirokchilar moliyaviy sektordagi an’anaviy ishtirokchilar
emas, ular asosan texnologik kompaniyalar hisoblanadi. Fintex loyihalari klassik
moliyaviy tashkilotlarga qara-ganda innovatsiyalarni tezroq birlashtiradi, yangi mahsulot
va xizmat- lami tezroq yaratadi, biznes modellarini o‘zgartiradi va deyarli barcha bozor
segmentlarida xizmatlar ko‘rsatishga tayyor bo‘ladi. An’anaviy ishtirokchilar yangi
voqelikka moslashishga va o‘z mahsulotlarini moslashtirishga yoki yangilarini ishlab
chiqishga majburdirlar. Shuning uchun ham bugungi kunda texnologiya kompaniyalari va
moliyaviy institutlar о‘rtasida raqobat kuchaymoqda.
3. Bank xizmatlarining turlari
Amerika texnologiya kompaniyalari fmtexning kashshoflari hisoblanadi. Asosan,
Silikonda ishlab chiqilgan ko‘plab innovatsion loyihalar yangi sanoatni rivojlantirish
uchun qulay muhit yaratishga yordam berdi. Biroq, bugungi kunda boshqa mamlakatlar
ham moliyaviy texnologiyalar markazlariga aylanib bormoqda, masalan, Buyuk Britaniya,
Singapur, Janubiy Koreya va boshqalar.
Moliyaviy texnologiyalar sektorining rivojlanishini faol rag‘bat- lantiruvchi omillar
bo‘lib, butun dunyo bo‘ylab Intemetning kirib borishi, shuningdek, inson hayotining
deyarli barcha sohalarini, shu jumladan, moliya sektorini qamrab olgan raqamlashtirish
jarayonlari bo‘ldi.
Fintex innovatsiyalarida buzg‘unchi innovatsiyalaming birinchi avlodi 2000-yillaming
boshlarida paydo bo‘Igan. Bu Internet texnolo- giyalariga asoslangan yangi biznes
modellari edi. Ushbu biznes model- laridan birinchisi moliyaviy agregatorlar (bozorlar)
modeli edi. Dunyo bo‘ylab qimmatli qog‘ozlar savdosi bo'yicha inqilob qilgan ikkinchi
onlayn savdo modeli bu jarayonlarning ikkinchi avlodi bo‘lib hisoblanadi.
Bundan tashqari, moliyaviy texnologiyalar sanoati 2008-yilda boshlangan so‘nggi
jahon moliyaviy-iqtisodiy inqirozi sharoitida rivojlanishi uchun kuchli turtki oldi. Bu
davrda aholining an’anaviy moliyaviy mahsulotlar va vositalarga ishonchi yo‘qola
boshladi. Ayni paytda, nisbatan rivojlangan va rivojlanayotgan bozorlarda olib borilgan
turli tadqiqotlar shuni ko‘rsatadiki, aholining an’anaviy bank tizimiga ishonchsizligi
davom etmoqda va ular tez-tez fintex xizmatlaridan foydalanmoqda. Bundan tashqari,
fintex loyihalari auditoriyasi banksiz va banklar tomonidan to‘liq xizmat
ko‘rsatilmaydigan segmentlardir. Bugungi kunda moliyaviy bozorga Internet bilan
bevosita bog‘liq bo‘lgan yangi avlod texnologiyalari ham olib kelinmoqda. Bunday
texnologiyalarga:
• Mobil texnologiyalar, ya’ni simsiz aloqaga asoslangan mobil qurilm alar va ilovalar
to‘plamlari kiradi. Mobil aloqa infratuzilm asi jadal sur’atlar bilan rivojlanmoqda. Mobil
Intemetning mavjudligi uning geografiyasini kengaytirmoqda va uning ishlash tezligi
oshib bormoqda. Chunki ular o‘zaro platformalar va funksiyalarga boy bo‘lib to‘ldirilib