MONETARIZM VA NEOLIBERALIZM. INSTUTSIONALIZM
Reja:
1.Monetarizm nazariyasi
2. Neoliberalizm ta’limoti
1. Monetarizm nazariyasi.
Monetarizm nazariyasi Keyns ta’limotiga muqobil bo'lib, hozirgi zamon bozor
iqtisodiyoti nazariyasi sifatida o'tgan asrning 50-60- yillarida yaratildi, keyinchalik
uning ko'p jihatlari boyitildi. U iqtisodiy ta’limotlar tarixida alohida o'rin tutadi.
Unga AQSH iqtisochisi Milton Fridman tomonidan»Pulning miqdoriy nazariyasiga
oid tadqiqotlar» nomli asarda asos solindi.Uning bosh g'oyasi, pul bozor
iqtisodiyotida asosiy figura, uning harakatlantiruvchi kuchi, iqtisodiy o'sishni
ta’minlovchi iqtisodiy vositadir.Bu yerda pul shunchaki ulug'lanmaydi, hatto u
fetishlantiriladi, ya’ni uningsiz hech qanday iqtisodiy faoliyat yo'q, u mo'jizaviy
qudratga ega. M. Fridman ta’kidlaydiki, erkin va xususiy tadbirkorlik o'rtasida
ichki aloqadorlik, bog'liqlik mavjud, faqat iqtisodiy erkinlik sharoitidagina pul
vositasida iqtisodiy samaradorlikka erishish mumkin; davlatning iqtisodiyotga
aralashuvi bu erkinlikni buzadi, iqtisodiyotning o'z qonunlari vositasida o'z-o'zini
tartiblashtirishga to'siqlik qiladi. Davlat faqat pul aylanishini nazorat qilib, baholarini va
ishlab chiqarishning barqarorligini ta’minlab tursa bo'ladi, bozorning o'zi o'z mexanizmi
bilan iqtisodiy jarayonni tartiblashtiradi.Monetaristik ta’limotga ko'ra, pul muomalada
yalpi talabni o'zgartirishga ta’sir etuvchi, hal qiluvchi vositadir. Pul massasi ortganda
pulning odamlar aktivi tarkibidagi ulushi ham o'sadi. Buning oqibatida odamlar bu ulushni
qisqartirishga, ya’ni pul sarfini kengaytirishga intiladilar. Bu esa narx navoning
va iqtisodiy faoliyatning o'sishiga olib keladi. Va nihoyat, buning natijasida pullar odamlar
o'rtasida qayta taqsimlanadi va iqtisodiyotda barqarorlik tiklanadi. Demak, muomalada pul
miqdorining ko'payishi ishlab chiqarish hajmining ortishiga xizmat qiladi. Pul miqdoriga
nisbatan bunday qarashda Keyns fikriga o'xshashlikni ko'rish mumkin. Biroq Keyns
bo'yicha muomaladagi pul miqdori foiz stavkasi vositasi orqali investitsion talabni
oshiradi, demak iqtisodiy o'sishni ta’minlab turadi. Fridman ta’limotidagi o'ziga xoslik
shundaki, jami talabning o'sishi ishlab chiqarish hajmining qisqa muddatlarda o'sishiga
ta’sir qiladi, uzoqroq muddatda esa u baholar darajasiga ta’sir etadi. Biroq yalpi milliy
mahsulotga ta’sir ko'rsatmaydi. Bu pulning miqdoriy ta’limotidagi yangicha talqindir.
Monetarizm ta’limotiga ko'ra, ularing ilmiy tadqiqoti inflyatsiyaga yo‘l qo'ymaslik va
iqtisodiy muvozanatni ta’minlashga qaratilgan. Fridman inflyatsiyani sof pul hodisasi deb
qaraydi, uni bartaraf qilish uchun budjetning taqchilligini qisqartirish, kasaba uyushmalari
faoliyatini cheklash, aholining to'la bandligi siyosatidan voz kechish tadbirlarini qo'llashni
tavsiya etadi. Shuningdek, buning uchun Markaziy bankning mustaqilligini ta ’minlash va
qisqa muddatli makroiqtisodiy tartiblashtirishdan voz kechish kerak. Pul miqdorining
o'sishi yalpi milliy mahsulotning real ko'payishiga olib borishi darkor. Bunday holat
«monetar qoida» nomini oigan edi. Yana shu narsa qoidaga kirishi kerakki, pul
emissiyasi bir maromda borishi lozim. Shunda inflyatsiya cheklanishi, barqarorlik
ta’minlanishi mumkin.
Monetarizm ta’limotiga ko'ra faqat Markaziy bankkina ishlab chiqarish
bilan muomaladagi pul miqdori o'rtasidagi bog'liqlikni ta’minlab turadi.
Bu ikki omilning nisbati quyidagicha tavsiflanadi:
Hg Ihq Pm Pt
Bu yerda: Hg — bozordagi narx darajasi;
Ih — ishlab chiqarish hajmi;
Pm — muomaladagi pul miqdori;
Pt- pul birligining harakat tezligi.
Monetaristlar keynschilardan farq qilib, aholini ish bilan to'la band qilish orqali
iqtisodiy o'sishni ta’minlab bo'lmaydi, buning uchun esa faqat pulga, uning massasiga pul
muomalasiga ijobiy ta’sir ko'rsatadigan chora-tadbirlarni ko'rish kifoya qiladi, iqtisodiy
o'sishga eng samarali, xavf-xatari kam vosita pul massasini ma’lum me’yorda (yiliga 3-5
foizga) oshirib borishdir, deydilar. Ular bu tavsiyaning ilmiyligini uzoq yillardan buyon
pul emissiyasi sohasidagi kuzatishlar tasdiqlashini uqtirishadi. Bu masaladagi me’yor
shuki, pul massasining ko'payishi iqtisodiyotda mehnat unumdorligining o'sishidan 1 -2
foiz yuqoriroq bo'lishi kerak degan fikrni bildirishadi.
Monetarizm ta’limotchilari fikricha, iqtisodiy rivojlangan mamlakatlarda
odamlarning iste’mol qilish darajasi ancha yuqorilashib ketgan, shuning uchun
ularning iste’mol uchun sarf-harajatlarida ham unchalik tez o'zgarish kuzatilmaydi,
ular pul sarflarini o'zgarishini rejalashtirishadi. Oqibatda pul harakatidagi tezlik
ham ishlab chiqarishning hajmi hamsekin o'zgaradi. Ular ijtimoiy-iqtisodiy sohada pul
miqdoridagi o'zgarish bilan narx darajasidagi o'zgarish o'rtasida bog'liqlik mavjudligini
nazarda tutib, quyidagi xulosani chiqarishgan: bozordagi narx-navo muomaladagi pul
massasiga bevosita bog'liqdir, narx shunday vositaki, u talab va taklifga bevosita ta’sir
etish orqali iqtisodiy o'sishni rag'batlantiradi, talab va taklif muvozanatini ta’minlaydi, bu
o'z navbatida, iqtisodiyotdagi mutanosib taraqqiyotni belgilaydi.Ushbu nazariyaning
kamchiligi shunda ediki, u iqtisodiy o'sish bilan bog'liq qarashlarni inkor etadi. Masalan,
davlatning iqtisodiyotga aralashuvini tanqid qilish orqali obyektiv ravishda ishsizlikni
ko'paytirishga turtki beradi, ish kuchi potensialidan foydalanish darajasini pasaytirib
yuboradi, ishsizlik va inilyatsiyani ijtimoiy muammoga aylanishiga sababchi bo'ladi.
To'g'ri, monitarizm o'z davrida ijobiy rol o'ynaydi, u davlatning iqtisodiy siyosati
darajasiga ko'tarildi. Monetaristlar va keynschilar uchun umumumiy kamchilik shunda
bo'ldiki, ular ko'proq iqtisodiy omillarning ta’sirini ilmiy tahlil qildilar, ijtimoiy omillar
ta’sirini, ularning iqtisodiy o'sishga olib keluvchi kuch ekanligini inobatga olmadilar.
G'arb mamlakatlaring ijtimoiy-iqtisodiy hayotidagi mavjud sobiq sotsialistik tuzum bilan
raqobatliligi sharoitida aholining ijtimoiy ahvolini yaxshilashga, ijtimoiy sohalarni
investitsiyalashga urg'u beriladi bozor iqtisodiyotiga asoslangan tuzumning g'olib
chiqishiga xizmat qildi. Monetarizm ta’limotidan kelib chiqadigan xulosa shuki, iqtisodiy
o'sish va barqarorlik muammolarini tatbiq qilishda bir taraflara yondashuv foyda
bermaydi, aksincha, ko'p omillik konsepsiyasi ta’sirini nazarda tutmoq kerak.
Prezidentimizning «O'zbekiston iqtisodiy islohotlari chuqurlashtirish yo'lida»
asarida
bozor
iqtisodiyoti
sharoitida
iqtisodiy
o'sish
va
makroiqtisodiy
barqarorlikning chuqur asosi bo'lib iqtisodiyotda tub tarkibiy o'zgarishlar qilish
siyosati xizmat qilishi uqtiriladi.
Bu nazariy xulosa o'zining ijobiy samarasini berayotganini mamlakatimiz misolida
ko'rish mumkin. Zero, keyingi yillarda makroiqtisodiy ko'rsatkichlardagi barqaror o'sish
tendensiyasi fikrimizni tasdiqlaydi. Prezidentimiz o'zining yuqorida zikr etilgan asarida
monetarizm nazariyasiga ortiqcha baho berilganligi xususida to'xtalib, shunday deb
yozgan edi:
Binobarin monetarizm hech qachon ishlab chiqarishni tanglikdan olib chiqishga gqodir
bo'lgan yagona yo'naltiruvchi va hal qiluvchi kuch bo'lgan emas. Barqarorlashtirish
dasturini ishlab chiqish chog'ida ana shu qattiq monetarizmga tayanmaslik kerak. Balki
muvozanatea keltirilgan monetar sivosatni asosiv tarmoalarni va ishlab chiqarishni
tarkiban avval tashkil qilishni qo'llab-quvvatlash siyosati bilan birga qo'shib olib borishi
zarur.
Eng asosiysi, aniqlab olingan ustuvor yo‘nalishlardan kelib chiqib, bosh strategik yo‘lni
belgilab olishdan va makroiqtisodiy siyosatni yo'lga qo‘yishdan iborat». Yana shu narsa
ham ta’kidlanadiki, albatta valyuta iqtisodiy barqarorlik, korxonalar moliyaviy ahvolini
mustahkamlash, aholini ijtimoiy himoya qilish va iste’mol bozorining kuch omili bo'lishda
muhim vosita bo'lib xizmat qiladi.
2. Neoliberalizm ta’limoti.
XX asrning iqtisodiyot ta’limotlari tarixiga kirgan ta’limotlaridan biri
liberalizmdir. U 1920-1930- yillarda, avvalroq, Angliyada (F. Xayek), so'ngra M.
Fridman va V. Oyken tomonidan ishlab chiqildi. «Liberalizm»
- erkinlik, erkin faoliyat ma’nolarida qo'llaniladi, u o'z nomiga monand erkin iqtisodiy
faoliyatga keng yo'l berish, iqtisodiyotda bozorning boshqaruvchilik roliga yo'l qo'yib
iqtisodiy muvozanatga erishishni maqsad qilib qo'yadi. Bu nazariya ilmiy jihatdan
keynschilikka muholifat, monetarizmga monandroq, yaqinroq turadi.Liberalizm ta’limoti
uning yirik vakili F. Xayek asarlarida rivojlantirildi.U o'z tadqiqotlarini iqtisodiyot
muammolari bilan birga falsafiy, tarixiy,huquqiy, psixologik masalalari doirasida olib
bordi. U o'z e’tiborini iqtisodiyot sohasida pul muomalasi, iqtisodiy sikl, ishsizlik,
davlatning iqtisodiyotdagi kabi masalalarga qaratdi. U faqat bozor mexanizmigina
iqtisodiy rivojlanish va barqarorlikni ta’minlaydi, davlatning iqtisodiyotga aralashuvi faqat
qisqa muddatlardagina iqtisodiy o'sishga olib kelishi mumkin, uzoq keiajak uchun u faqat
inflyatsiya va ishsizlikka giriftor qiladi, degan fikrda qat’iy turdi. F. Xayek o'zining
«Qullikka yo'l» asarida sotsializmga, undagi rejali iqtisodiy boshqaruvga qattiq qarshi
chiqdi va ta’kidlaydiki, agar jamiyat utopik sotsializm g'oyalariga ergashar ekan oqibatda
u «qullikka yo'l oladi». Faqat hozirgi zamon bozor iqtisodigina sivilizatsiyaga olib keladi,
iqtisodiy erkinlikni cheklash jamiyatni siyosiy va ijtimoiy tutqunlikka olib boradi, deb
ta’lim beradi.
U davlatning iqtisodiyotga aralashuvi oqibatlari nimalarga olib kelishini asoslashga
harakat qildi. Uning fikricha, daromadlar va boylikni davlat vositasida qayta taqsimlash
odamlarni boqimandalikka va kafolatlangan daromadga ko'niktirib qo'yadi, natijada,
mustaqillik, mustaqil xo'jalik yuritish, tavakkalchilik qilish, o'z mulki va irodasini himoya
qilish kabi qadriyatlardan ajraladi. U asosiy xavfni- budjet va pul siyosatini davlat qo'lida
markazlashuvida ko'rdi. Bu shunga olib boradiki, davlat qiyinchiliklardan chiqish, qayta
chiqimlarini qoplash maqsadida pulni emissiya qiladi. Shuning uchun F. Xayek «pulni
markazlashtirmaslik», ya’ni pul emissiyasi huquqini faqat Markaziy bankka bermaslik, bu
huquqni boshqa banklarga ham berish kerak, deb hisoblaydi. Pul bozoridagi bunday
raqobat salbiy iqtisodiy hodisa-inflyatsiyani bartaraf qiladi. F. Xayek demokratik
boshqaruv tizimiga qarshi chiqadi, zero u parlarent hukumat va boshqa davlat institutlari
vositasida ish yuritib, ozchilik manfaatlariga ko'pchilik manfaatining qurbon bo'lishiga yo'l
ochadi. Bu esa budjet taqchilligi va inflyatsiya tendensiyasini kuchaytiradi, bozorning
iqtisodiyotni boshqarishi vazifasiga putur yetkazadi. Uning fikriga ko'ra, ekspluatator deb
atalayotganlar kapitalistlar, tadbirkorlar yoki ayrim individlar emas, balki ma’lum
tashkilotlardir (davlat idoralari, bir guruh kishilar). Aynan ular demokratik boshqaruv
shiori ostida iqtisodiy tuzilmalar ishini samarasizlikka yetaklaydi.
Liberalizm ta’limoti tarafdorlari davlat qo'liga jamiyat hayotini boshqarishni berib
qo'yilishi uni juda yomon ma’naviy-ahloqiy tanazzulga giriftor qildi, deb eslaydi. Ular
aytadiki, davlat keiajak avlodni tarbiyalash, ularni o'qitish, kasb berish, hayotini
ta’minlash vazifalarini o'z qo'lida markazlashtirib olgach, odamlarda jamiyat va oila
oldidagi mas’uliyat yo'qoladi. Demak, davlatlashtirish vositasida daromadlarni qayta
taqsimlash siyosati amalda milliy daromadni boylardan kambag'allarga emas, ulardan
davlatga va korporatsiyaga taqsimlanishga olib keladi. Natijada yalpi sinf davlat
amaldorlari va menejerlar shakllanib, jamiyatning imkoniyatlari ularning qo'liga
o'tadi.Albatta, klassik liberalizm o'zgarishsiz qolmadi. U jamiyatdagi turli oqimlar,
qarashlar, g'oyalar ta’sirida o'ziga xoslik, yangilanish kasb etib bordi. Ana shunday yangi
liberalizm oqimidan biri- «sotsial bozor xo'jaligi» g'oyasidir. Unga ko'ra, bozor shunday
ajoyib adolatli erkin mexanizmdirki, u talab va taklif qonuni ta’sirida narxlari
shakllantiradi, ya’ni bozor narxini vujudga keltiradi, u esa resurslarni kerakli, samara
beradigan jabhalarga qarab taqsimlaydi. Faqat erkin bozor narxi vositasidagina bozor
muvozanatiga erishiladi. Liberalizm nazariyasi, umuman iqtisodiyotni tartiblashtirishga
qarshi emas. Faqat bu vazifani davlat emas, bozor va undagi narx bajargani ma’qul.
Liberalizmda sotsial-institutsionalizm ta’siri ham yo'q emas. Bu ta’sirni, shunda ko'rish
mumkinki, go'yo bozor iste’molchi uchun rag'batlantiruvchi kuchga ega, u iste’molchiga
o'z talabini qondirish uchun tanlab olish imkoniyatini beradi. Iste’molchining
rag'batlantirganligi tufayli iqtisodiy o‘sish ham barqaror tus oladi. Nazariya tarafdorlari
iqtisodiyotning
me’yoriy
ko'rsatkichi
sifatida
«iqtisodiy
hayotning
sotsialligi»
(ijtimoiylashuvi) darajasini ilgari suradilar.
Buning ma’nosi shuki, iqtisodiy o'sish va barqarorlikka faqat iqtisodiy vositalar
bilan erishish qiyin, ular yoniga (ijtimoiy) qadriyatlari ham qo‘shish orqali hayotni
sotsiallashtirish mumkin. Liberalizmda inson, uning qadr-qimati, hayot tarzi, farovonligi
kabilar muhim ahamiyatga ega. Avvalo, insonning o'zi o'z farovonligi uchun kurashishi
kerak. Biroq bu intilish ma’lum chegaraga ega. Bu chegara jamiyat manfaatlari
uyg'unlashuvi doirasida amal qilish kerak ya’ni u «sotsial tartibga»
bo'ysunishi darkor. Aynan shu yerda davlat kerak bo'ladi. U odamlarga erkin raqobat
sharoiti yaratib berib, o'z farovonligi va jamiyat ravnaqiga yo'l ochib beradi.
Biz yuqorida ko'rib chiqqan qator nazariyalarda bozor iqtisodi yo'lida rivojlanib
borayotgan mamlakatlar uchun ham yaroqli jihatlar mavjud. Ularni o'rganish, kerakli
g'oyalarni tatbiq etish esa tezroq demokratik qadriyatlari egallashga olib boradi.
Institutsionalizm. Sotsial-institutsionalizm ta’limoti.
Iqtisodiy ta’limotlar tarixida vujudga kelgan nazariyalari tahlil qilish shuni
ko'rsatadiki, ularing barchasi iqtisodiyotga barqarorlik baxsh etish va uning o'sish
sur’atlarini ta’minlashga qaratilgan. Faqat iqtisodchilar bu pirovard maqsad uchun omil
tanlashda, yondashuvda bir-birlaridan farqlanishadi. Ana shunday ta’limotlardan biri
sotsial- institutsionalizmdir. Unga AQSH olimlari- A. Veblen, J. Kammons, U. Mitchell, J.
Gelbrayt, R. Xeylbroner, A. Grachi, U. Rostou kabi iqtisodchi-sotsiologlar asos solishgan.
Ularing umumiy fikri shuki, iqtisodiyotga yangi kuch, o'sish sur’atlari baxsh etadigan omil
institutlardir, ya’ni turli ijtimoiy-iqtisodiy
muassasalardir. Ular bu institutlarga oilani, korporatsiyani, xayriya jamg'armalarini,
iste’molchilar jamiyatini, kasaba uyushmalarini, turli klublarni, boshqaruvchilar
guruhlarini kiritishadi. Go'yo bu muassasalar faoliyatida jamiyatning turli toifalarining urf-
odatlari, an’analari, axloqi, fe’l-atvori, dunyoqarashlari namoyon bo'ladi; iqtisodiyot
kategoriyalari, iqtisodiy munosabatlar ijtimoiy psixologiya ko'rinishida tahlil qilinadi. Ular
odamlarning iqtisodiy faoliyatida hal qiluvchi ahamiyat kasb etmaydi,mulkiy
munosabatlarning o'mi va roli ham inkor etiladi.
Ushbu ta’limotning «institutsionalizm» deb atalishini XX asr boshlarida Amerika
iqtisodchisi U. Gamilton taklif etgan. Institutsionalistlar sotsiologiyani siyosiy iqtisod
bilan bog'laydilar, iqtisodiy nazariyani sotsiologik kategoriyalar bilan bog'laydilar.
Ularning fikriga ko'ra, an’analar, urf-odatlar ijtimoiy iqtisodiy rivojlanishning birlarchi
asoslaridir, real iqtisodiy munosabatlar esa ularga nisbatan ikkilarchidir,
odamlarning tafakkuri, qarashlari, urf-odatlarining ko'rinishidir. Sotsial-institutsionalizm
tarafdorlari marjinalizm ta’limoti metodologiyasini, uning asosiy g'oyalarini tanqid
qiladilar va inkor etadilar.
Ularning fikricha, neoklassik ta’limot iqtisodiy muammolarni tor doira bilan
cheklaydi, ya’ni faqat bozor iqtisodiyoti o'z-o'zini tartibga soluvchi mexanizm deb qarab,
iqtisodiyotni sotsial munosabatlardan ajratib talqin qiladi. Masalan, J. Gelbrayt
monetaristlaring iqtisodiyotni pul bilan eng yaxshi tartibga solish mumkin degan fikrini
inkor etadi. U bozor iqtisodiyotiga asoslangan kapitalizmni doimo o'zgarishlar uchrab
turadigan tuzum, u o‘z-o‘zidan transformatsiyalashib, ziddiyatlarini o'zi bartaraf etib, o'z
iqtisodiy va boshqaruv dastaklari bilan yangilanib boruvchi jamiyat deb talqin qiladi.
Sotsial-institutsionalistlar o'zlarining nazariy metodologik konsepsiyasi markaziga aynan
transformatsiya g'oyasini qo'yadi. Bunda ular obyektiv ravishda rivojlanib boradigan
sanoat ishlab chiqarishiga asoslanadigan yirik korporatsiyalarga, ilmiy-texnika inqilobiga,