MONOPOL HOKIMIYAT SHAROITIDA NARX BELGILASH VA
DIVERSIFIKATSIYALASH TAMOYILLARI
REJA:
Kirish.
Asosiy qism
1. Monopoliyaga qarshi qonunchilik
2. Narx bozorda narx belgilash nazariyasi
3. Qisqa va uzoq davrda ishlab chiqarish harajatlarining o‘zgarish
tamoyillari
Bozorda narx belgilash nazariyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Kirish
Mavzuning dolzarbligi. Bozor iqtisodiyotining asosiy xususiyati ishlab
chiqaruvchi va xaridor uchun tanlash erkinligidir. Ishlab chiqaruvchi qanday
mahsulot ishlab chiqarishni, iste'molchi - qanday tovar va xizmatlarni sotib olishni,
xodim - qaerda va kim bilan ishlashni erkin tanlashi mumkin. Bunday misollarni
yana ko‘plab keltirish mumkin. Ammo shuni tushunishimiz kerakki, tanlash
erkinligi uning mavjudligi iqtisodiy muvaffaqiyatga avtomatik ravishda erishishni
ta'minlaydi degani emas. Aslida iqtisodiy muvaffaqiyat raqobat orqali erishiladi
[9].
Hozirgi bozor raqobat tamoyillari va monopolistik ishlab chiqarishning
kombinatsiyasidir. Bu yerda esa raqobat bozor iqtisodiyotining asosiy
harakatlantiruvchi kuchi sifatida namoyon bo‘ladi. Aynan raqobat jamiyatning
iqtisodiy rivojlanishi uchun barcha sharoitlarni yaratadi. To'liq va nomukammal
raqobat bozorlari ham iste'mol sifatiga ta'sir qiladi.
Zamonaviy iqtisodiy voqelik sharoitida, jahon amaliyoti jamiyat
taraqqiyotining hozirgi bosqichida eng samaralisi bozor iqtisodiyoti ekanligini
isbotlagan va shu munosabat bilan ko‘pchilik rivojlangan davlatlar unga
o‘tmoqdalar. raqobat va monopoliya eng dolzarb hisoblanadi.
Jamiyat rivojlanishi bilan mehnat taqsimoti kuchayib boradi va natijada
raqobat munosabatlari murakkablashadi. Ular bozorlar, tarmoqlar, hududlar,
mamlakatlar va xalqaro transmilliy korporatsiyalar o‘rtasidagi raqobat kabi yangi
shakllarni egallamoqda. Bu iqtisodiyotga ijobiy ta'sir ko'rsatishi mumkin, ammo bu
mutlaqo to'g'ri emas. Bu jarayonlarning barchasi raqobatning nomukammalligi
darajasiga ta'sir qiluvchi omillar sonining ko'payishiga olib keladi. Masalan,
sanoatga kirishdagi to'siqlar va raqobatbardosh vositalar tobora murakkablashib
bormoqda va doimiy o'zgarib turadigan bozor sharoitida kompaniyaning omon
qolishi uchun katta ahamiyatga ega bo'lishi mumkin bo'lgan yangi, murakkabroq
ma'lumotlarni olish zarurati ortib bormoqda. Shunday qilib, biz ishonch bilan
aytishimiz mumkinki, nomukammal raqobat butun iqtisodiyotning samaradorligiga
juda salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Shuningdek, raqobat bozor iqtisodiyotiga xos bo'lgan namuna, ajralmas qism
ekanligi ayon bo'ladi. U butun iqtisodiy tizimga kirib boradi va xo'jalik yurituvchi
sub'ektlar ichida o'z aksini topadi. Bularning barchasi uni o'rganishni nafaqat zarur,
balki majburiy qiladi.
Kurs ishining predmeti. Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilash va
diversifikatsiyalash tamoyillari hisoblanadi.
Kurs ishining obyekti. Bozor munosabatlari sharoitida Monopol hokimiyat
sharoitida narx belgilash va diversifikatsiyalash tamoyillariga oid masalalar bilan
bog’liq bo’lgan masalalar kurs ishining obyekti sanaladi.
Kurs ishining nazariy va uslubiy asoslari. O’zbekiston Respublikasida
ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’ziga xos strategiyasi,
tamoyil va ustivorlari, xorijiy va vatanimiz olimlarining olib borgan ilmiy ishlari
ilmiy izlanishning nazariy-uslubiy asosi bo’lib xizmat qiladi.
Kurs ishini tayyorlashda O’zbekiston Respublikasi Qonunlaridan,
O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlaridan, O’zbekiston Respublikasi
Vazirlar Maxkamasining karorlaridan, O`zbekiston Respublikasi Makroiktisodiyot
va Statistika Vazirligi, O`zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi me’yoriy
xujjatlari, kursatmalari, buyruklari va xisobotlaridan manba sifatida foydalanildi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi. Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism,
xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatlaridan tarkib topgan.
1. Monopoliyaga qarshi qonunchilik
Bu yerda biz monopol hokimiyatga ega bo`lgan monopolistlar to`g`risida
gap yuritamiz. Lekin, hozirgi vaqtda monopoliyaning ijobiy tomonlari borligini
hech kim inkor qila olmaydi.
Yiriklashgan korxonalarda ilmiy-texnik rivojlanish imkoniyati katta bo`ladi,
nima uchun deganda, bunday korxonalarning moliyaviy imkoniyatlari ham katta
bo`lganligi uchun, ular ilmiy izlanishlarga ko`proq mablag` ajratishlari mumkin.
Yirik korxonalargina masshtab samarasidan yaxshiroq foydalana oladilar,
chunki ularda ilmiy-tadqiqot ishlarini, tajriba-konstruktorlik ishlab chiqishlarni
keng masshtabda yo`lga qo`yish mumkin bo`ladi. Bu o`z navbatida mahsulot
tannarxini pasaytirish va sifatini oshirishga imkon yaratadi. Lekin, bozor
munosabatlarining rivojlanganligi, jahon bozorining shakllanganligi, xalqaro
iqtisodiy aloqalarning kengayib borishi sharoitida kuchli bozor hokimiyatiga ega
monopolistni topish qiyin.
Monopolistlarning jamiyatga ta`sir qiluvchi salbiy tomonlari borligini ham
esdan chiqarmaslik lozim. Yiriklashgan firmalar o`z mahsuloti sifatini oshirishga
va uni tez-tez yangilashga alohida e`tibor beradi, deb bo`lmaydi. Ushbu firmalarda
yaratilgan yangiliklarni ishlab chiqarishga joriy qilish ko`p hollarda to`xtab qolishi
ham mumkin.
Monopolist narxni chekli xarajatdan yuqori qilib belgilaydi, ya`ni P¿MC.
Natijada resurslarning taqsimlanishi samarali bo`lmaydi. Monopol narxning
o`rnatilishi jamiyatda yo`qotishlarga olib keladi. Narx qanchalik yuqori bo`lsa,
jamiyatning yo`qotishi ham shunchalik ko`p bo`ladi. Shuning uchun ham bozor
iqtisodiyoti rivojlangan davlatlarda monopoliyaga qarshi qonunlar ishlab
chiqarilgan.
Monopoliyaga qarshi qonun firmalarda jamiyat uchun xavfli bo`lgan
monopolistik hokimiyatni to`planishini cheklashga qaratilgan. Monopolistik
hokimiyat yuqorida aytganimizdek, monopolistning bozor narxiga ta`sir qilish
kuchini bildiradi. Qaysi firma bozor narxiga ko`proq ta`sir qila olsa, u ko`proq
monopolistik hokimiyatga ega bo`ladi.
Ko`pchilik adabiyotlarda monopoliyaga qarshi qonunga klassik misol
sifatida AQShning trestlarga qarshi qonuni keltiriladi. 1890 yilda birinchi bo`lib
Sherman qonuni deb ataluvchi qonun qabul qilingan bo`lib, u asosan savdoni va
tijoratni monopollashtirishga qarshi qaratilgan edi. Ushbu qonun savdo erkinligini
cheklovchi har qanday kelishuvni taqiqlar edi va raqobatchilarni adolatsiz yo`l
bilan yo`qotishni jinoyat deb qarar edi. Ushbu qonunni buzganlar jarima to`lashdan
tortib, firmani tarqatib yuborish va hatto jinoiy javobgarlikkacha jazolanishni
nazarda tutar edi.
1914 yilda Kleyton va federal savdo komissiyasi qonuni qabul qilindi.
Ushbu qonun Sherman qonuniga qaraganda ancha mukammallashgan qonun
bo`lib, u qonunni bajarilishini nazorat qilishni federal savdo komissiyasi
zimmasiga yuklagan edi. Bundan tashqari ushbu qonunda monopoliyani vujudga
kelishini oldini olish bo`yicha qilinadigan chora-tadbirlar belgilandi. 1938 yildagi
Uiler qonuni iste′molchilar huquqini himoya qilishga qaratildi (tovar to`g`risida
noto`g`ri axborot berish va noto`g`ri reklama berishga qarshi). Keyingi yillarda
ham trestlarga qarshi qonunchilik AQSHda rivojlandi. AQSHning trestlarga qarshi
qonuni boshqa davlatlarda monopoliyaga qarshi qonunlarni ishlab chiqishda va
rivojlantirishda muhim rol o`ynadi.
Narxlarni nazorat qilish va ularni muvofiqlashtirish ko`proq tabiiy
monopoliyalarga qo`llaniladi. Eslasak, raqobatlashgan bozorda narx chekli
xarajatga teng bo`lar edi (P¿MC )(1.1-rasm).
Qe
Q
Qm
Q1
1.1-rasm. Tabiiy monopoliyada narxni muvofiqlashtirish1
Lekin, bunday narxni tabiiy monopoliyalarga qo`llab bo`lmaydi, chunki bu
narxda bir qator ishlab chiqaruvchilar zarar bilan ishlab ishdan chiqadilar. Nima
uchun deganda, ishlab chiqaruvchilarning xarajatlari har xil bo`lgani uchun narxlar
ham har xil bo`ladi.
Rasmdan ko`rinib turibdiki, Penarx raqobatlashgan bozor narxiga to`g`ri
keladi va u chekli xarajat bilan o`rtacha daromad chiziqlari kesishgan nuqta bilan
aniqlanadi. Narx davlat tomonidan muvofiqlashtirilmasa, monopolist narxni Pm
darajada belgilab, Qm miqdorda mahsulot ishlab chiqaradi. Davlat esa narxni
barcha uchun o`rtacha xarajat darajasida (o`rtacha xarajat chizig`i bilan daromad
chizig`i kesishgan nuqta) belgilaydi, ya`ni P1 . Bu narxga to`g`ri keladigan ishlab
chiqarish hajmi Q1 ga teng. P1 =AC bo`lishi tabiiy monopolistlarga (uzoq muddatli
raqobatlashgan bozordagi firmalar kabi) normal foyda olish imkonini beradi.
P1 narxda ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori optimal hajmdan kichik (Q1 ¿
Qe) bo`lsa ham iste′molchilar monopolist narxi tartiblashtirilmagandagiga
qaraganda (Qm ¿Q1) ko`proq mahsulot sotib olish imkoniyatiga ega bo`ladi.
O`rtacha xarajat darajasida o`rnatiladigan narx P1 ni ―adolatli foyda olishni
1 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. -
230 b.
D
Pm
P
AC
P1
M
C
Pe
A
MR
ta`minlaydigan narx deb ataydilar. AQShda ―adolatli‖ narxni ta`minlanishini
juda ko`p federal komissiyalar kuzatib boradi.
2. Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilashda iste′molchi
ortiqchaligini egallash
Monopol yoki bozor hokimiyatiga ega bo`lgan firmalar rahbarlari oldida
turadigan asosiy masalalardan biri - bu qanday qilib bozor hokimiyatidan samarali
foydalanishdir. Ular oldida narxlarni qanday belgilash, qancha ishlab chiqarish
omillari olish kerak, uzoq va qisqa muddatli oraliqlarda ishlab chiqarish hajmini
qancha qilib belgilash kabi masalalarni echish turadi.
Raqobatlashgan bozordagi firmalarni boshqarishga qaraganda bozor
hokimiyatiga ega bo`lgan firmalarni boshqarish qiyinroq. Raqobatlashgan bozorda
narx berilgani uchun firma rahbarlari o`z e`tiborlarini ko`proq xarajatlarni
kamaytirishga va sotish bilan bog`liq masalalarni echishga qaratadi. Ishlab
chiqarish hajmini esa narxni chekli xarajatlarga tenglashtiradigan hajmda
belgilaydi. Monopol hokimiyatga ega firmalar ishlab chiqarish hajmini va
mahsulot narxini aniqlashi uchun hech bo`lmaganda talab elastikligining taqribiy
qiymatini bilishlari kerak bo`ladi.
Monopol hokimiyatga ega bo`lgan firmalarning narxni belgilash
strategiyasining asosini iste′molchi ortiqchaligini egallash orqali qo`shimcha foyda
olish usullari tashkil qiladi.
Faraz qilaylik, firma barcha ishlab chiqargan mahsulotlarini bir narxda
sotsin (2.2-rasm).
Q
Qm
Qe
2.2-rasm. Iste′molchi ortiqchaligining narx va ishlab chiqarish hajmiga
bog`liqligi2
U foydasini maksimallashtirish uchun narx Pm ni unga mos keluvchi ishlab
chiqarish hajmi Qm ni chekli xarajat chizig`i bilan chekli daromad chizig`i
kesishgan nuqtaga ko`ra belgilaydi. Firma Qm ishlab chiqarish hajmida maksimal
foyda bilan ishlaydi, lekin firma rahbarlari foydani yanada oshirish to`g`risida
o`ylaydi. Iste′molchi ortiqchaligi sohasida ko`rish mumkinki (NM oraliqda) ba`zi
bir iste′molchilar tovarni Pm narxdan yuqori narxda ham sotib olishi mumkin.
Lekin, narx Pm dan yuqori qilib qo`yilsa, sotish hajmi kamayadi, bir qator iste
′molchilar yo`qotiladi va olinadigan foyda kamayadi. Narx monopol Pm bo`lganda
ham iste′molchilarning bir qismi tovarni sotib olaolmaydi, lekin ular narx Pm dan
kichik (ammo chekli xarajatdan yuqori bo`lgan) bo`lgan holda tovarni sotib
oladilar. Bunday xaridorlar ME sohaga qarashli bo`lib, ularning ortiqchaligi DME
soha yuzasiga teng. Firma narxni tushirsa, u ME oraliqqa qarashli xaridorlarga ham
tovarni sotishi mumkin. Biroq, bu holda uning daromadi va shu bilan birga foydasi
ham kamayib ketadi.
2 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. -
230 b.
A
MR
P
N
Pmax
MC
M
Pm
E
Pe
D
Firma NM oraliqqa qarashli iste′molchilar ortiqchaligini (PmMN yuzaga teng
ortiqchalikni) va ME oraliqdagi iste′molchilar ortiqchaligini (DME yuzaga teng
ortiqchalikni) qo`lga kiritish uchun har xil guruhdagi iste′molchilarning talab
chizig`ida joylashuviga qarab har xil narx belgilashi mumkin. Yuqorida ko`rdikki,
bu ortiqchaliklarni bir xil narx belgilash orqali egallash mumkin emas.
Masalan, firma NM oraliqdagi iste′molchilar uchun P1 (P1 ¿ Pm) narx, ME
oraliqdagilar uchun P2 (P2 ¿Pm) va ikkala guruh orasidagilar uchun Pm narxni
belgilashi mumkin. Narxlarni bunday qo`yilishiga, ya`ni har xil guruhdagi iste
′molchilar uchun har xil darajadagi narxlarning qo`yilishiga narx diversifikatsiyasi
(differentsiatsiyasi yoki diskriminatsiyasi) deyiladi. Masalaning muhim tomoni
shundaki, xaridorlarni topib, ularni har xil narxlarda xaridorlar guruhiga bo`lib
chiqish, ya`ni bozorni segmentlashtirish kerak bo`ladi.
3. Narxlar diversifikatsiyasi
Narxlar diversifikatsiyasi (narxlarni iste′molchilarning imkoniyatiga qarab
har xil darajalarda belgilash) uch xil bo`lishi mumkin: iste′molchi daromadiga
ko`ra, iste`mol hajmiga va tovarlar turiga ko`ra.
Iste′molchilar daromadiga ko`ra narxlarni belgilashning ideal varianti
har bir xaridorning imkoniyatidan kelib chiqib, u sotib oladigan har bir tovarga
maksimal narx belgilashdir. Ushbu maksimal narxni xaridorning rezerv narxi deb
qaraladi. Har bir xaridor uchun rezerv narx belgilashga iste′molchilarning
daromadiga ko`ra narxlarni ideal diversifikatsiyalash deyiladi.
Ideal diversifikatsiyalashda firma daromadi qanday bo`lishini ko`rib
chiqamiz. Birinchi navbatda firma monopol narx Pm da qancha foyda olishni
aniqlaymiz (3.3-rasm).
0
Qm
Qe
Q
3.3-rasm. Narxlar diversifikatsiyalanmagandagi foydani ifodalovchi grafik3
Buning uchun umumiy ishlab chiqarilgan va sotilgan tovar hajmi Qm ning
har bir qo`shimcha ishlab chiqarilgan va sotilgan birlik mahsulotdan olinadigan
qo`shimcha foydani qo`shib chiqamiz. Bu qo`shimcha foyda
∆ π har bir birlik mahsulot uchun ∆ π=¿MR-MC ga teng. Ushbu chekli
daromad MR birinchi mahsulot uchun maksimal bo`lib, uning chekli xarajati MC
eng minimaldir. Keyingi har bir qo`shimcha mahsulot uchun chekli daromad
kamayib boradi, chekli xarajat esa ortib boradi. Firmaning ishlab chiqarish hajmi
Qm ga teng bo`lganda oxirgi Qm-mahsulotdan olinadigan foyda ∆ π Qm=¿MR-MC
bo`ladi va MR=MC.
Qm hajmdan ko`p ishlab chiqarilgan har qanday mahsulot hajmidagi chekli
xarajat uning chekli daromadidan yuqori bo`ladi va bu firma foydasini
kamaytiradi. Umumiy foyda har bir sotilgan mahsulotdan tushadigan foydalarning
yig`indisiga teng. Rasmda umumiy foyda chekli daromad chizig`i bilan chekli
xarajat o`rtasidagi (NDF) shtirxlangan yuza bilan ifodalangan.
Endi firma ideal diversifikatsiyadan foydalanadi deylik. U mahsulot narxini
har bir xaridor uchun u to`lashi mumkin bo`lgan maksimal darajada qilib
3 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019
B
P
N
Pmax
MC
M
Pm
E
Pe
F
MR
D
belgilaydi va natijada chekli daromad chizig`i firma foydasini
maksimallashtiradigan ishlab chiqarish hajmi bilan bog`liq bo`lmay qoladi. Har bir
birlik qo`shimcha mahsulotni sotishdan tushadigan qo`shimcha foyda tovarga
to`lanadigan narxga bog`liq funktsiya bo`lib, chekli
daromad
chizig`i
talab chizig`i
bilan ustma-ust
tushadi
(D =MR)(3.3-rasm).
Masalan, agar har bir xaridor bittadan mahsulot sotib olsa, birinchi ishlab
chiqarilgan tovardan olinadigan daromad TR1 =P1 *1=P1 ga, ikkita tovardan
tushadigan umumiy daromad TR2 = R1+ P2 *1= P1 + P2ga, uchta tovardan TR3 = P1 +
P2 + P3 ga teng. Har bir tovar uchun alohida narx belgilangani uchun umumiy
daromad har bir sotilgan tovarlar narxlarining yig`indisi bilan aniqlanadi. Chekli
daromadni quyidagicha topamiz:
MR1 =P1; MR2 =R2 -R1 =P1 +P2 -P1 =P2;
MR3 = R3 - R2 = P1 + P2 + P3 - P1 - P2 = P3,
Demak, har bir qo`shimcha sotilgan tovarning chekli daromadi ideal
diversifikatsiyalashda ushbu tovar uchun belgilangan narxga teng.
Ko`rinib turibdiki, narx diversifikatsiyasi firmaning xarajatlari tarkibiga
ta`sir qilmaydi. Shunday qilib, har bir birlik qo`shimcha ishlab chiqarilgan va
sotilgan mahsulotdan tushadigan qo`shimcha foyda talabdan chekli xarajatni
ayrilganiga teng. Masalan, agar yuqoridagi misolni qarasak, uchinchi qo`shimcha
mahsulotni sotishdan olinadigan qo`shimcha foydani ∆ π 3 deb belgilasak, ∆ π 3 =
MR3 - MC3 = P3 - MC3 ko`rinishida aniqlanadi.
Talab (MR) chekli xarajatdan ustun bo`lganda firma ishlab chiqarish hajmini
oshirib o`z foydasini orttiradi. Ishlab chiqarishni kengaytirish ishlab chiqarish
hajmi Qe
* hajmga etguncha davom ettiriladi. Qe
* hajmda chekli daromad, ya`ni
talab chekli xarajatga teng bo`ladi va ishlab chiqarish yanada oshirilsa chekli
xarajat talabdan, ya`ni MR dan yuqori bo`lgani uchun firma foydasi qisqaradi.
Umumiy foydaga endi chekli xarajat chizig`i bilan talab chizig`i o`rtasidagi
shtrixlangan FEN yuzaga teng bo`ladi. Har bir iste′molchi uchun u to`lashi
mumkin bo`lgan narxni o`rnatilishi firma tomonidan iste′molchi ortiqchaligining
hammasini egallashga imkon beradi. Bu o`z navbatida ishlab chiqaruvchi
daromadini oshiradi. 3.4-rasmdan ko`rish mumkinki, firma daromadi ancha
oshgan.
Q e*
Q
4.4-rasm. Ideal diversifikatsiyalashda foydani ifodalovchi grafik4
Ammo, xaridorlar juda ko`p bo`lsa, firma ularning har biri uchun alohida
narx belgilashi qiyin. Bu erda asosiy muammo, xaridorlar sotib olishi mumkin
bo`lgan narxni aniqlashdir. Firma xaridorlar bilan so`rov o`tkazishi mumkin, lekin
xaridor ushbu sotib olishi mumkin bo`lgan maksimal narxni to`g`ri aytadi deb hech
kim kafolat bera olmaydi. Shunga qaramasdan, xaridorlar kamroq bo`lganda, real
hayotda narx differentsiatsiyasidan foydalanuvchi firmalar ham yo`q emas.
Masalan, gazga, elektroenergiyaga aholi va korxonalar to`laydigan narxlar,
hayvonot bog`iga, muzeyga kirish chiptalarining yosh bolalarga, katta
yoshdagilarga va guruhlarga har xil narxlarda bo`lishi. Bunday hollarda narxni
differetsiatsiyalovchi firma iste′molchi ortiqchaligining bir qismini o`zlashtiradi.
Yana bir misol tariqasida poyafzal sotuvchi firmani ko`rib chiqaylik.
Sotuvchi har bir poyafzal sotilishidan 20 foiz foyda oladi deylik. Sotuvchi ba`zi bir
xaridorlarga tovarni o`z narxida sotsa, boshqa biriga sotganda o`z ulushining bir
qismidan voz kechadi, nima uchun deganda, foyda olmagandan ko`ra har bir
poyafzaldan 10 foizdan (20 foiz o`rniga) foyda olish uning uchun afzalroq.
4 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019
N
Pmax
MC
E
Pe
*
D=MR
F
Agar narxlar differentsiatsiyasi xaridorlar sonini oshishiga olib kelsa,
bundan sotuvchilar ham, xaridorlar ham manfaat ko`radi. Demak, umumiy
farovonlik oshadi. Quyidagi 3.5-rasmda ana shu vaziyat tasvirlangan (3.5-rasm).
Q3 Qm
Q2 Q 1
Q
3.5-rasm. Daromadga bog`liq narxlar differentsiatsiyasi
Rasmdan ko`rish mumkinki, monopol narx Pm va undan yuqori bo`lgan
narxlarda tovar sotib olishga qurbi etmagan xaridorlar Pm dan kichik bo`lgan P1 va P2
narxlarda tovarni sotib olishi mumkin bo`ladi va ma`lum iste′molchi ortiqchaligiga
ega bo`ladilar.
Iste`mol hajmiga ko`ra narxlar diversifikatsiyasi. Ba′zi bir tovarlarga
bo`lgan talab u tovarni ishlab chiqarish va sotish oshgan sari kamayib boradi.
Bunday tovarga elektr energiyasi misol bo`la oladi. Har bir iste′molchi bir oyda
ma`lum miqdordagi (kilovatt/soat) elektroenergiyaga pul to`lab, undan
ortiqchasiga to`lash qobiliyati pasayib boradi.
Iste′molchi mablag`i etmagani uchun eng kerakli miqdordagi (uyni minimal
yoritish uchun, muzlatgich, televizor ishlashi uchun zarur bo`lgan)
elektroenergiyaga pul to`laydi, lekin bu miqdordagi minimal elektroenergiyaning
qimmati qushimcha olishi mumkin bo`lgan elektroenergiya qiymatidan ancha
P3
S
MC
Pm
P2
P1
D
MR
P
yuqori bo`ladi. Musbat masshtab samarasi bo`lganda elektroenergiya ishlab
chiqarish hajmining oshishi uni ishlab chiqarish uchun sarflanadigan o`rtacha va
chekli xarajatlarni kamayishiga olib keladi. Bunday holatda elektroenergiya narxini
differentsiatsiya qilinishi maqsadga muvofiqdir. Ya`ni, har xil miqdorda iste`mol
qilingan bir xil tovarga (elektroenergiyaga) xar xil narx belgilash.
Birinchi bosqichda ma`lum miqdorgacha iste`mol qilingan
elektroenergiyaga alohida narx, ikkinchi bosqichda qo`shimcha miqdordagi
iste`mol qilingan elektroenergiyaga oldingi bosqichdagiga nisbatan kamroq narx
belgilanadi. Ushbu vaziyat quyidagi 3.6-rasmda ifodalangan.
0
Q1
Qe
Q 2
Q3
Q
3.6-rasm. Elektroenergiyani iste`mol qilish hajmiga ko`ra narxni
differentsiatsiyalash5
Haqiqatan ham, elektroenergiyani ishlab chiqarish hajmini oshirganda (agar
masshtab samarasi yuqori bo`lsa) uning xarajatlari kamayadi va narxlar
differentsiatsiyasi bir tomondan iste′molchilarning turmush farovonligini oshirsa
(ular ko`proq elektroenergiyadan foydalanish imkoniyatiga ega bo`ladilar),
5 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019
MR
P
P1
Pe
P2
ATC
P3
MC
D
ikkinchi tomondan elektr energiyasini ishlab chiqaruvchi kompaniyaning umumiy
foydasini oshiradi.
Rasmdan ko`rish mumkinki, elektroenergiya ishlab chiqarish hajmi
oshganda ATC va MC lar kamaymoqda. Birinchi bosqichda Q1 hajmdagi
elektroenergiya eng yuqori P1 narxda iste`mol qilinadi. Ikkinchi bosqichda
qo`shimcha (Q2 - Q1)miqdordagi elektroenergiya P2 narxda
(P2
¿P1) iste`mol qilinadi. Agar elektroenergiyaga bir xil Pe narx
o`rnatilganda Qe hajmda elektroenergiya ishlab chiqarilgan bo`lar edi.
Narx differentsiatsiyasida ishlab chiqarish hajmi Q3 ga oshadi.
Tovarlar kategoriyasiga ko`ra narx differentsiasiyasi. Ushbu turdagi narx
differentsiatsiyasi xaridorlarni ularning talab chizig`iga ko`ra ikki yoki undan ortiq
guruhlarga bo`ladi, demak, har bir guruhning o`z talab chizig`i bo`lib, bu talab
chizig`i boshqa guruhlarnikiga qaraganda yotiqligi bilan farq qiladi. Bunga misol
tariqasida samolyotga, paroxodga sotiladigan chiptalarning klasslarga bo`linib, har
xil yo`lovchilarga turli narxlarda sotilishini, bir xil spirtli ichimliklarning ham har
xil sortlari turli xil narxlarda sotilishini, muzqaymoqlar (bolalar uchun, kattalar
uchun), talabalar, nafaqadagilar va nogironlar uchun qilinadigan imtiyozlarni
keltirish mumkin.
Iste′molchilarni kategoriyalarga bo`lish turli xil mezonlarga asoslanadi.
Bularning ichida asosiy mezon xaridorlarning daromadlaridir. Masalan, shahar
transportiga sotiladigan kartochkalar narxi oddiy fuqarolar uchun bir xil, talabalar
uchun narxi pastroq, o`quvchilar uchun esa yanada pastroq. Xuddi shunday
hayvonot bog`iga kiruvchilar ham: bolalarga sotiladigan chipta narxi kattalarga
sotiladigan chipta narxidan ancha past. Yoki spirtli ichimliklarni olsak, ularning
etiketkalarining o`zi xaridorlarni kategoriyaga bo`ladi (bir xil turdagi ichimlikni
har xil etiketkali shishalarga quyilishi va ularga har xil narxlarni o`rnatilishi:
―O`zbekiston‖ arog`i, ―Ekstra‖ arog`i, ―Kristall‖ aroqlari).
Endi biz tovarlar kategoriyasiga qarab ularga narx belgilashni ko`rib
chiqamiz. Buning uchun quyidagi ikkita shart bajarilishi zarurdir.
Birinchi shartga ko`ra ishlab chiqarish hajmidan qat`iy nazar, umumiy
hajmdagi tovarni xaridorlar guruhlariga shunday taqsimlash kerakki, har bir birlik
tovarni sotishdan olinadigan chekli daromad
MRning qiymati bir xil bo`lsin. Masalan, ikki xil sortdagi mahsulotni sotish
kerak bo`lsin. Birinchi guruhga sotiladigan har bir mahsulotning chekli daromadini
MR1 va ikkinchi guruhnikini MR2 deylik. Agar
MR1 ¿MR2 bo`lsa, firma birinchi sortdagi mahsulotni ishlab chiqarishni
oshiradi va ikkinchi sortdagi mahsulotni kamaytiradi. Nima uchun deganda,
birinchi sort mahsulotni bir birligidan tushadigan foyda ikkinchi sortdagi
mahsulotnikidan katta. Bunday holda ( MR1 ¿MR2 bo`lganda) firma umumiy
foydani oshirish uchun birinchi sort mahsulot narxini tushirib, ikkinchi sort
mahsulotnikini ko`taradi. Chekli daromadlar birbiriga teng bo`lmaganda firma o`z
foydasini maksimallashtira olmaydi. Shuning uchun firma mahsulot
kategoriyalariga narxlarni shunday tanlash kerakki har xil kategoriyadagi
mahsulotlarni sotishdan tushadigan chekli daromadlar teng bo`lsin.
Ikkinchi shart - har bir sort bo`yicha ishlab chiqariladigan mahsulot hajmi
foydani maksimallashtiradigan hajmga teng bo`lsin. Biz bilamizki, ishlab chiqarish
hajmi foydani maksimallashtiradi, qachonki u chekli daromadni chekli xarajatga
tenglashtirsa. Demak, har bir sort bo`yicha sotiladigan mahsulotning chekli
daromadi uni ishlab chiqarishdagi chekli xarajatga teng bo`lsa. Ikki xil sortdagi
mahsulot uchun ikkinchi shart quyidagicha yoziladi: MR1 = MC1 va MR2 = MC2 .
Agar bu tenglik bajarilmasa firma o`z foydasini maksimallashtirish uchun umumiy
ishlab chiqarish hajmini ko`taradi yoki pasaytiradi (mahsulotlar narxini oshirish
yoki kamaytirish). Endi matematik jihatdan bu qanday bo`lishini ko`rib
chiqamiz.
Faraz qilaylik birinchi sort mahsulot narxi P1 va ikkinchi sortniki -P2
bo`lsin. TC(QC) - bu QC =Q1 +Q2 hajmdagi mahsulotni ishlab chiqarishning
umumiy xarajatlari. U holda umumiy foyda quyidagiga teng: π=¿P1 ∙Q1 +P2 ∙Q2 -
TC(Q) ( 1 ).