MONOPOL HOKIMIYAT SHAROITIDA NARX BELGILASH VA DIVERSIFIKATSIYALASH TAMOYILLARI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

24

File size

Fayl hajmi

171,2 KB


MONOPOL HOKIMIYAT SHAROITIDA NARX BELGILASH VA
DIVERSIFIKATSIYALASH TAMOYILLARI
REJA:
Kirish.
Asosiy qism
1. Monopoliyaga qarshi qonunchilik 
2. Narx bozorda narx belgilash nazariyasi
3. Qisqa  va  uzoq  davrda  ishlab  chiqarish  harajatlarining  o‘zgarish
tamoyillari
Bozorda narx belgilash nazariyasi
Xulosa
Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Logotip
MONOPOL HOKIMIYAT SHAROITIDA NARX BELGILASH VA DIVERSIFIKATSIYALASH TAMOYILLARI REJA: Kirish. Asosiy qism 1. Monopoliyaga qarshi qonunchilik 2. Narx bozorda narx belgilash nazariyasi 3. Qisqa va uzoq davrda ishlab chiqarish harajatlarining o‘zgarish tamoyillari Bozorda narx belgilash nazariyasi Xulosa Foydalanilgan adabiyotlar ro‘yxati
Kirish
Mavzuning  dolzarbligi. Bozor  iqtisodiyotining  asosiy  xususiyati  ishlab
chiqaruvchi  va  xaridor  uchun  tanlash  erkinligidir.  Ishlab  chiqaruvchi  qanday
mahsulot ishlab chiqarishni, iste'molchi - qanday tovar va xizmatlarni sotib olishni,
xodim - qaerda va kim bilan ishlashni erkin tanlashi mumkin. Bunday misollarni
yana  ko‘plab  keltirish  mumkin.  Ammo  shuni  tushunishimiz  kerakki,  tanlash
erkinligi uning mavjudligi iqtisodiy muvaffaqiyatga avtomatik ravishda erishishni
ta'minlaydi degani emas. Aslida iqtisodiy muvaffaqiyat raqobat orqali erishiladi
[9].
Hozirgi  bozor  raqobat  tamoyillari  va  monopolistik  ishlab  chiqarishning
kombinatsiyasidir.  Bu  yerda  esa  raqobat  bozor  iqtisodiyotining  asosiy
harakatlantiruvchi  kuchi  sifatida  namoyon bo‘ladi. Aynan raqobat  jamiyatning
iqtisodiy rivojlanishi uchun barcha sharoitlarni yaratadi. To'liq va nomukammal
raqobat bozorlari ham iste'mol sifatiga ta'sir qiladi.
Zamonaviy  iqtisodiy  voqelik  sharoitida,  jahon  amaliyoti  jamiyat
taraqqiyotining hozirgi  bosqichida eng samaralisi bozor iqtisodiyoti  ekanligini
isbotlagan  va  shu  munosabat  bilan  ko‘pchilik  rivojlangan  davlatlar  unga
o‘tmoqdalar. raqobat va monopoliya eng dolzarb hisoblanadi.
Jamiyat rivojlanishi bilan mehnat taqsimoti kuchayib boradi va natijada
raqobat  munosabatlari  murakkablashadi.  Ular  bozorlar,  tarmoqlar,  hududlar,
mamlakatlar va xalqaro transmilliy korporatsiyalar o‘rtasidagi raqobat kabi yangi
shakllarni egallamoqda. Bu iqtisodiyotga ijobiy ta'sir ko'rsatishi mumkin, ammo bu
mutlaqo to'g'ri emas. Bu jarayonlarning barchasi raqobatning nomukammalligi
darajasiga  ta'sir  qiluvchi  omillar  sonining  ko'payishiga  olib  keladi.  Masalan,
sanoatga kirishdagi to'siqlar va raqobatbardosh vositalar tobora murakkablashib
bormoqda va doimiy o'zgarib turadigan bozor sharoitida kompaniyaning omon
qolishi uchun katta ahamiyatga ega bo'lishi mumkin bo'lgan yangi, murakkabroq
ma'lumotlarni olish zarurati ortib bormoqda. Shunday qilib, biz ishonch bilan
Logotip
Kirish Mavzuning dolzarbligi. Bozor iqtisodiyotining asosiy xususiyati ishlab chiqaruvchi va xaridor uchun tanlash erkinligidir. Ishlab chiqaruvchi qanday mahsulot ishlab chiqarishni, iste'molchi - qanday tovar va xizmatlarni sotib olishni, xodim - qaerda va kim bilan ishlashni erkin tanlashi mumkin. Bunday misollarni yana ko‘plab keltirish mumkin. Ammo shuni tushunishimiz kerakki, tanlash erkinligi uning mavjudligi iqtisodiy muvaffaqiyatga avtomatik ravishda erishishni ta'minlaydi degani emas. Aslida iqtisodiy muvaffaqiyat raqobat orqali erishiladi [9]. Hozirgi bozor raqobat tamoyillari va monopolistik ishlab chiqarishning kombinatsiyasidir. Bu yerda esa raqobat bozor iqtisodiyotining asosiy harakatlantiruvchi kuchi sifatida namoyon bo‘ladi. Aynan raqobat jamiyatning iqtisodiy rivojlanishi uchun barcha sharoitlarni yaratadi. To'liq va nomukammal raqobat bozorlari ham iste'mol sifatiga ta'sir qiladi. Zamonaviy iqtisodiy voqelik sharoitida, jahon amaliyoti jamiyat taraqqiyotining hozirgi bosqichida eng samaralisi bozor iqtisodiyoti ekanligini isbotlagan va shu munosabat bilan ko‘pchilik rivojlangan davlatlar unga o‘tmoqdalar. raqobat va monopoliya eng dolzarb hisoblanadi. Jamiyat rivojlanishi bilan mehnat taqsimoti kuchayib boradi va natijada raqobat munosabatlari murakkablashadi. Ular bozorlar, tarmoqlar, hududlar, mamlakatlar va xalqaro transmilliy korporatsiyalar o‘rtasidagi raqobat kabi yangi shakllarni egallamoqda. Bu iqtisodiyotga ijobiy ta'sir ko'rsatishi mumkin, ammo bu mutlaqo to'g'ri emas. Bu jarayonlarning barchasi raqobatning nomukammalligi darajasiga ta'sir qiluvchi omillar sonining ko'payishiga olib keladi. Masalan, sanoatga kirishdagi to'siqlar va raqobatbardosh vositalar tobora murakkablashib bormoqda va doimiy o'zgarib turadigan bozor sharoitida kompaniyaning omon qolishi uchun katta ahamiyatga ega bo'lishi mumkin bo'lgan yangi, murakkabroq ma'lumotlarni olish zarurati ortib bormoqda. Shunday qilib, biz ishonch bilan
aytishimiz mumkinki, nomukammal raqobat butun iqtisodiyotning samaradorligiga
juda salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Shuningdek, raqobat bozor iqtisodiyotiga xos bo'lgan namuna, ajralmas qism
ekanligi ayon bo'ladi. U butun iqtisodiy tizimga kirib boradi va xo'jalik yurituvchi
sub'ektlar ichida o'z aksini topadi. Bularning barchasi uni o'rganishni nafaqat zarur,
balki majburiy qiladi.
Kurs ishining predmeti. Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilash va
diversifikatsiyalash tamoyillari hisoblanadi.
Kurs ishining obyekti. Bozor munosabatlari sharoitida Monopol hokimiyat
sharoitida narx belgilash va diversifikatsiyalash tamoyillariga oid masalalar bilan
bog’liq bo’lgan masalalar kurs ishining obyekti sanaladi.
Kurs ishining nazariy va uslubiy asoslari. O’zbekiston Respublikasida
ijtimoiy  yo’naltirilgan  bozor  iqtisodiyotiga  o’tishning  o’ziga  xos  strategiyasi,
tamoyil va ustivorlari, xorijiy va vatanimiz olimlarining olib borgan ilmiy ishlari
ilmiy izlanishning nazariy-uslubiy asosi bo’lib xizmat qiladi.
Kurs  ishini  tayyorlashda  O’zbekiston  Respublikasi  Qonunlaridan,
O’zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  Farmonlaridan,  O’zbekiston  Respublikasi
Vazirlar Maxkamasining karorlaridan, O`zbekiston Respublikasi Makroiktisodiyot
va  Statistika  Vazirligi,  O`zbekiston  Respublikasi  Moliya  Vazirligi  me’yoriy
xujjatlari, kursatmalari, buyruklari va xisobotlaridan manba sifatida foydalanildi.
Kurs ishining tarkibiy tuzilishi. Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism,
xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatlaridan tarkib topgan.
Logotip
aytishimiz mumkinki, nomukammal raqobat butun iqtisodiyotning samaradorligiga juda salbiy ta'sir ko'rsatadi. Shuningdek, raqobat bozor iqtisodiyotiga xos bo'lgan namuna, ajralmas qism ekanligi ayon bo'ladi. U butun iqtisodiy tizimga kirib boradi va xo'jalik yurituvchi sub'ektlar ichida o'z aksini topadi. Bularning barchasi uni o'rganishni nafaqat zarur, balki majburiy qiladi. Kurs ishining predmeti. Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilash va diversifikatsiyalash tamoyillari hisoblanadi. Kurs ishining obyekti. Bozor munosabatlari sharoitida Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilash va diversifikatsiyalash tamoyillariga oid masalalar bilan bog’liq bo’lgan masalalar kurs ishining obyekti sanaladi. Kurs ishining nazariy va uslubiy asoslari. O’zbekiston Respublikasida ijtimoiy yo’naltirilgan bozor iqtisodiyotiga o’tishning o’ziga xos strategiyasi, tamoyil va ustivorlari, xorijiy va vatanimiz olimlarining olib borgan ilmiy ishlari ilmiy izlanishning nazariy-uslubiy asosi bo’lib xizmat qiladi. Kurs ishini tayyorlashda O’zbekiston Respublikasi Qonunlaridan, O’zbekiston Respublikasi Prezidenti Farmonlaridan, O’zbekiston Respublikasi Vazirlar Maxkamasining karorlaridan, O`zbekiston Respublikasi Makroiktisodiyot va Statistika Vazirligi, O`zbekiston Respublikasi Moliya Vazirligi me’yoriy xujjatlari, kursatmalari, buyruklari va xisobotlaridan manba sifatida foydalanildi. Kurs ishining tarkibiy tuzilishi. Mazkur kurs ishi kirish, asosiy qism, xulosa, foydalanilgan adabiyotlar ro’yxatlaridan tarkib topgan.
1.  Monopoliyaga qarshi qonunchilik 
Bu yerda biz monopol hokimiyatga ega bo`lgan monopolistlar to`g`risida
gap yuritamiz. Lekin, hozirgi vaqtda monopoliyaning ijobiy tomonlari borligini
hech kim inkor qila olmaydi. 
Yiriklashgan korxonalarda ilmiy-texnik rivojlanish imkoniyati katta bo`ladi,
nima uchun deganda, bunday korxonalarning moliyaviy imkoniyatlari ham katta
bo`lganligi uchun, ular ilmiy izlanishlarga ko`proq mablag` ajratishlari mumkin. 
Yirik korxonalargina masshtab samarasidan yaxshiroq foydalana oladilar,
chunki ularda ilmiy-tadqiqot ishlarini, tajriba-konstruktorlik ishlab chiqishlarni
keng masshtabda yo`lga qo`yish mumkin bo`ladi. Bu o`z navbatida mahsulot
tannarxini  pasaytirish  va  sifatini  oshirishga  imkon  yaratadi.  Lekin,  bozor
munosabatlarining  rivojlanganligi,  jahon  bozorining  shakllanganligi,  xalqaro
iqtisodiy aloqalarning kengayib borishi sharoitida kuchli bozor hokimiyatiga ega
monopolistni topish qiyin. 
Monopolistlarning jamiyatga ta`sir qiluvchi salbiy tomonlari borligini ham
esdan chiqarmaslik lozim. Yiriklashgan firmalar o`z mahsuloti sifatini oshirishga
va uni tez-tez yangilashga alohida e`tibor beradi, deb bo`lmaydi. Ushbu firmalarda
yaratilgan yangiliklarni ishlab chiqarishga joriy qilish ko`p hollarda to`xtab qolishi
ham mumkin. 
Monopolist narxni chekli xarajatdan yuqori qilib belgilaydi, ya`ni  P¿MC.
Natijada  resurslarning  taqsimlanishi  samarali  bo`lmaydi.  Monopol  narxning
o`rnatilishi jamiyatda yo`qotishlarga olib keladi. Narx qanchalik yuqori bo`lsa,
jamiyatning yo`qotishi ham shunchalik ko`p bo`ladi. Shuning uchun ham bozor
iqtisodiyoti  rivojlangan  davlatlarda  monopoliyaga  qarshi  qonunlar  ishlab
chiqarilgan. 
Monopoliyaga  qarshi  qonun  firmalarda  jamiyat  uchun  xavfli  bo`lgan
monopolistik  hokimiyatni  to`planishini  cheklashga  qaratilgan.  Monopolistik
hokimiyat yuqorida aytganimizdek, monopolistning bozor  narxiga ta`sir qilish
Logotip
1. Monopoliyaga qarshi qonunchilik Bu yerda biz monopol hokimiyatga ega bo`lgan monopolistlar to`g`risida gap yuritamiz. Lekin, hozirgi vaqtda monopoliyaning ijobiy tomonlari borligini hech kim inkor qila olmaydi. Yiriklashgan korxonalarda ilmiy-texnik rivojlanish imkoniyati katta bo`ladi, nima uchun deganda, bunday korxonalarning moliyaviy imkoniyatlari ham katta bo`lganligi uchun, ular ilmiy izlanishlarga ko`proq mablag` ajratishlari mumkin. Yirik korxonalargina masshtab samarasidan yaxshiroq foydalana oladilar, chunki ularda ilmiy-tadqiqot ishlarini, tajriba-konstruktorlik ishlab chiqishlarni keng masshtabda yo`lga qo`yish mumkin bo`ladi. Bu o`z navbatida mahsulot tannarxini pasaytirish va sifatini oshirishga imkon yaratadi. Lekin, bozor munosabatlarining rivojlanganligi, jahon bozorining shakllanganligi, xalqaro iqtisodiy aloqalarning kengayib borishi sharoitida kuchli bozor hokimiyatiga ega monopolistni topish qiyin. Monopolistlarning jamiyatga ta`sir qiluvchi salbiy tomonlari borligini ham esdan chiqarmaslik lozim. Yiriklashgan firmalar o`z mahsuloti sifatini oshirishga va uni tez-tez yangilashga alohida e`tibor beradi, deb bo`lmaydi. Ushbu firmalarda yaratilgan yangiliklarni ishlab chiqarishga joriy qilish ko`p hollarda to`xtab qolishi ham mumkin. Monopolist narxni chekli xarajatdan yuqori qilib belgilaydi, ya`ni P¿MC. Natijada resurslarning taqsimlanishi samarali bo`lmaydi. Monopol narxning o`rnatilishi jamiyatda yo`qotishlarga olib keladi. Narx qanchalik yuqori bo`lsa, jamiyatning yo`qotishi ham shunchalik ko`p bo`ladi. Shuning uchun ham bozor iqtisodiyoti rivojlangan davlatlarda monopoliyaga qarshi qonunlar ishlab chiqarilgan. Monopoliyaga qarshi qonun firmalarda jamiyat uchun xavfli bo`lgan monopolistik hokimiyatni to`planishini cheklashga qaratilgan. Monopolistik hokimiyat yuqorida aytganimizdek, monopolistning bozor narxiga ta`sir qilish
kuchini bildiradi. Qaysi firma bozor narxiga ko`proq ta`sir qila olsa, u ko`proq
monopolistik hokimiyatga ega bo`ladi. 
Ko`pchilik  adabiyotlarda  monopoliyaga  qarshi  qonunga  klassik  misol
sifatida AQShning trestlarga qarshi qonuni keltiriladi. 1890 yilda birinchi bo`lib
Sherman qonuni deb ataluvchi qonun qabul qilingan bo`lib, u asosan savdoni va
tijoratni monopollashtirishga qarshi qaratilgan edi. Ushbu qonun savdo erkinligini
cheklovchi har qanday kelishuvni taqiqlar edi va raqobatchilarni adolatsiz yo`l
bilan yo`qotishni jinoyat deb qarar edi. Ushbu qonunni buzganlar jarima to`lashdan
tortib,  firmani  tarqatib yuborish  va  hatto jinoiy javobgarlikkacha  jazolanishni
nazarda tutar edi.   
1914 yilda Kleyton va federal savdo komissiyasi  qonuni  qabul qilindi.
Ushbu  qonun  Sherman  qonuniga  qaraganda  ancha  mukammallashgan  qonun
bo`lib,  u  qonunni  bajarilishini  nazorat  qilishni  federal  savdo  komissiyasi
zimmasiga yuklagan edi. Bundan tashqari ushbu qonunda monopoliyani vujudga
kelishini oldini olish bo`yicha qilinadigan chora-tadbirlar belgilandi. 1938 yildagi
Uiler qonuni iste′molchilar huquqini himoya qilishga qaratildi (tovar to`g`risida
noto`g`ri axborot berish va noto`g`ri reklama berishga qarshi). Keyingi yillarda
ham trestlarga qarshi qonunchilik AQSHda rivojlandi. AQSHning trestlarga qarshi
qonuni boshqa davlatlarda monopoliyaga qarshi qonunlarni ishlab chiqishda va
rivojlantirishda muhim rol o`ynadi. 
Narxlarni  nazorat  qilish  va  ularni  muvofiqlashtirish  ko`proq  tabiiy
monopoliyalarga  qo`llaniladi.  Eslasak,  raqobatlashgan  bozorda  narx  chekli
xarajatga teng bo`lar edi (P¿MC )(1.1-rasm).  
Logotip
kuchini bildiradi. Qaysi firma bozor narxiga ko`proq ta`sir qila olsa, u ko`proq monopolistik hokimiyatga ega bo`ladi. Ko`pchilik adabiyotlarda monopoliyaga qarshi qonunga klassik misol sifatida AQShning trestlarga qarshi qonuni keltiriladi. 1890 yilda birinchi bo`lib Sherman qonuni deb ataluvchi qonun qabul qilingan bo`lib, u asosan savdoni va tijoratni monopollashtirishga qarshi qaratilgan edi. Ushbu qonun savdo erkinligini cheklovchi har qanday kelishuvni taqiqlar edi va raqobatchilarni adolatsiz yo`l bilan yo`qotishni jinoyat deb qarar edi. Ushbu qonunni buzganlar jarima to`lashdan tortib, firmani tarqatib yuborish va hatto jinoiy javobgarlikkacha jazolanishni nazarda tutar edi. 1914 yilda Kleyton va federal savdo komissiyasi qonuni qabul qilindi. Ushbu qonun Sherman qonuniga qaraganda ancha mukammallashgan qonun bo`lib, u qonunni bajarilishini nazorat qilishni federal savdo komissiyasi zimmasiga yuklagan edi. Bundan tashqari ushbu qonunda monopoliyani vujudga kelishini oldini olish bo`yicha qilinadigan chora-tadbirlar belgilandi. 1938 yildagi Uiler qonuni iste′molchilar huquqini himoya qilishga qaratildi (tovar to`g`risida noto`g`ri axborot berish va noto`g`ri reklama berishga qarshi). Keyingi yillarda ham trestlarga qarshi qonunchilik AQSHda rivojlandi. AQSHning trestlarga qarshi qonuni boshqa davlatlarda monopoliyaga qarshi qonunlarni ishlab chiqishda va rivojlantirishda muhim rol o`ynadi. Narxlarni nazorat qilish va ularni muvofiqlashtirish ko`proq tabiiy monopoliyalarga qo`llaniladi. Eslasak, raqobatlashgan bozorda narx chekli xarajatga teng bo`lar edi (P¿MC )(1.1-rasm).
 
Qe 
Q 
Qm 
Q1 
 
1.1-rasm. Tabiiy monopoliyada narxni muvofiqlashtirish1
Lekin, bunday narxni tabiiy monopoliyalarga qo`llab bo`lmaydi, chunki bu
narxda bir qator ishlab chiqaruvchilar zarar bilan ishlab ishdan chiqadilar. Nima
uchun deganda, ishlab chiqaruvchilarning xarajatlari har xil bo`lgani uchun narxlar
ham har xil bo`ladi. 
Rasmdan ko`rinib turibdiki,  Penarx raqobatlashgan bozor narxiga to`g`ri
keladi va u chekli xarajat bilan o`rtacha daromad chiziqlari kesishgan nuqta bilan
aniqlanadi. Narx davlat tomonidan muvofiqlashtirilmasa, monopolist narxni  Pm
darajada belgilab,  Qm miqdorda mahsulot  ishlab  chiqaradi.  Davlat  esa  narxni
barcha uchun o`rtacha xarajat darajasida (o`rtacha xarajat chizig`i bilan daromad
chizig`i kesishgan nuqta) belgilaydi, ya`ni P1 . Bu narxga to`g`ri keladigan ishlab
chiqarish hajmi Q1 ga teng. P1 =AC bo`lishi tabiiy monopolistlarga (uzoq muddatli
raqobatlashgan bozordagi firmalar kabi) normal foyda olish imkonini beradi. 
P1 narxda ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori optimal hajmdan kichik (Q1 ¿
Qe) bo`lsa  ham  iste′molchilar  monopolist  narxi  tartiblashtirilmagandagiga
qaraganda  (Qm  ¿Q1) ko`proq  mahsulot  sotib  olish  imkoniyatiga  ega  bo`ladi.
O`rtacha xarajat darajasida o`rnatiladigan narx  P1 ni ―adolatli foyda olishni
1 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. - 
230 b.
 
 
 
 
 
 
 
D 
Pm 
P 
AC  
P1 
M
C 
Pe 
A
MR 
Logotip
Qe Q Qm Q1 1.1-rasm. Tabiiy monopoliyada narxni muvofiqlashtirish1 Lekin, bunday narxni tabiiy monopoliyalarga qo`llab bo`lmaydi, chunki bu narxda bir qator ishlab chiqaruvchilar zarar bilan ishlab ishdan chiqadilar. Nima uchun deganda, ishlab chiqaruvchilarning xarajatlari har xil bo`lgani uchun narxlar ham har xil bo`ladi. Rasmdan ko`rinib turibdiki, Penarx raqobatlashgan bozor narxiga to`g`ri keladi va u chekli xarajat bilan o`rtacha daromad chiziqlari kesishgan nuqta bilan aniqlanadi. Narx davlat tomonidan muvofiqlashtirilmasa, monopolist narxni Pm darajada belgilab, Qm miqdorda mahsulot ishlab chiqaradi. Davlat esa narxni barcha uchun o`rtacha xarajat darajasida (o`rtacha xarajat chizig`i bilan daromad chizig`i kesishgan nuqta) belgilaydi, ya`ni P1 . Bu narxga to`g`ri keladigan ishlab chiqarish hajmi Q1 ga teng. P1 =AC bo`lishi tabiiy monopolistlarga (uzoq muddatli raqobatlashgan bozordagi firmalar kabi) normal foyda olish imkonini beradi. P1 narxda ishlab chiqarilgan mahsulot miqdori optimal hajmdan kichik (Q1 ¿ Qe) bo`lsa ham iste′molchilar monopolist narxi tartiblashtirilmagandagiga qaraganda (Qm ¿Q1) ko`proq mahsulot sotib olish imkoniyatiga ega bo`ladi. O`rtacha xarajat darajasida o`rnatiladigan narx P1 ni ―adolatli foyda olishni 1 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. - 230 b. D Pm P AC P1 M C Pe A MR
ta`minlaydigan narx deb ataydilar. AQShda ―adolatli‖ narxni ta`minlanishini
juda ko`p federal komissiyalar kuzatib boradi. 
 
 
2.  Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilashda iste′molchi
ortiqchaligini egallash
Monopol yoki bozor hokimiyatiga ega bo`lgan firmalar rahbarlari oldida
turadigan asosiy masalalardan biri - bu qanday qilib bozor hokimiyatidan samarali
foydalanishdir. Ular oldida narxlarni qanday belgilash, qancha ishlab chiqarish
omillari olish kerak, uzoq va qisqa muddatli oraliqlarda ishlab chiqarish hajmini
qancha qilib belgilash kabi masalalarni echish turadi. 
Raqobatlashgan  bozordagi  firmalarni  boshqarishga  qaraganda  bozor
hokimiyatiga ega bo`lgan firmalarni boshqarish qiyinroq. Raqobatlashgan bozorda
narx  berilgani  uchun  firma  rahbarlari  o`z  e`tiborlarini  ko`proq  xarajatlarni
kamaytirishga  va  sotish  bilan  bog`liq  masalalarni  echishga  qaratadi.  Ishlab
chiqarish  hajmini  esa  narxni  chekli  xarajatlarga  tenglashtiradigan  hajmda
belgilaydi.  Monopol  hokimiyatga  ega  firmalar  ishlab  chiqarish  hajmini  va
mahsulot narxini aniqlashi uchun hech bo`lmaganda talab elastikligining taqribiy
qiymatini bilishlari kerak bo`ladi. 
Monopol  hokimiyatga  ega  bo`lgan  firmalarning  narxni  belgilash
strategiyasining asosini iste′molchi ortiqchaligini egallash orqali qo`shimcha foyda
olish usullari tashkil qiladi. 
Faraz  qilaylik,  firma  barcha  ishlab  chiqargan  mahsulotlarini  bir  narxda
sotsin (2.2-rasm). 
Logotip
ta`minlaydigan narx deb ataydilar. AQShda ―adolatli‖ narxni ta`minlanishini juda ko`p federal komissiyalar kuzatib boradi. 2. Monopol hokimiyat sharoitida narx belgilashda iste′molchi ortiqchaligini egallash Monopol yoki bozor hokimiyatiga ega bo`lgan firmalar rahbarlari oldida turadigan asosiy masalalardan biri - bu qanday qilib bozor hokimiyatidan samarali foydalanishdir. Ular oldida narxlarni qanday belgilash, qancha ishlab chiqarish omillari olish kerak, uzoq va qisqa muddatli oraliqlarda ishlab chiqarish hajmini qancha qilib belgilash kabi masalalarni echish turadi. Raqobatlashgan bozordagi firmalarni boshqarishga qaraganda bozor hokimiyatiga ega bo`lgan firmalarni boshqarish qiyinroq. Raqobatlashgan bozorda narx berilgani uchun firma rahbarlari o`z e`tiborlarini ko`proq xarajatlarni kamaytirishga va sotish bilan bog`liq masalalarni echishga qaratadi. Ishlab chiqarish hajmini esa narxni chekli xarajatlarga tenglashtiradigan hajmda belgilaydi. Monopol hokimiyatga ega firmalar ishlab chiqarish hajmini va mahsulot narxini aniqlashi uchun hech bo`lmaganda talab elastikligining taqribiy qiymatini bilishlari kerak bo`ladi. Monopol hokimiyatga ega bo`lgan firmalarning narxni belgilash strategiyasining asosini iste′molchi ortiqchaligini egallash orqali qo`shimcha foyda olish usullari tashkil qiladi. Faraz qilaylik, firma barcha ishlab chiqargan mahsulotlarini bir narxda sotsin (2.2-rasm).
 
Q 
Qm 
Qe 
 
2.2-rasm. Iste′molchi ortiqchaligining narx va ishlab chiqarish hajmiga
bog`liqligi2
U foydasini maksimallashtirish uchun narx Pm ni unga mos keluvchi ishlab
chiqarish  hajmi  Qm ni  chekli  xarajat  chizig`i  bilan  chekli  daromad  chizig`i
kesishgan nuqtaga ko`ra belgilaydi. Firma Qm ishlab chiqarish hajmida maksimal
foyda bilan ishlaydi, lekin firma rahbarlari foydani yanada oshirish to`g`risida
o`ylaydi. Iste′molchi ortiqchaligi sohasida ko`rish mumkinki (NM oraliqda) ba`zi
bir iste′molchilar tovarni  Pm narxdan yuqori narxda ham sotib olishi mumkin.
Lekin, narx  Pm dan yuqori qilib qo`yilsa, sotish hajmi kamayadi, bir qator iste
′molchilar yo`qotiladi va olinadigan foyda kamayadi. Narx monopol Pm bo`lganda
ham iste′molchilarning bir qismi tovarni sotib olaolmaydi, lekin ular narx Pm dan
kichik  (ammo  chekli  xarajatdan  yuqori  bo`lgan)  bo`lgan  holda  tovarni  sotib
oladilar. Bunday xaridorlar ME sohaga qarashli bo`lib, ularning ortiqchaligi DME
soha yuzasiga teng. Firma narxni tushirsa, u ME oraliqqa qarashli xaridorlarga ham
tovarni sotishi mumkin. Biroq, bu holda uning daromadi va shu bilan birga foydasi
ham kamayib ketadi. 
2 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. -
230 b.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A 
MR 
P 
N 
Pmax 
MC  
M 
Pm 
E  
Pe 
D 
Logotip
Q Qm Qe 2.2-rasm. Iste′molchi ortiqchaligining narx va ishlab chiqarish hajmiga bog`liqligi2 U foydasini maksimallashtirish uchun narx Pm ni unga mos keluvchi ishlab chiqarish hajmi Qm ni chekli xarajat chizig`i bilan chekli daromad chizig`i kesishgan nuqtaga ko`ra belgilaydi. Firma Qm ishlab chiqarish hajmida maksimal foyda bilan ishlaydi, lekin firma rahbarlari foydani yanada oshirish to`g`risida o`ylaydi. Iste′molchi ortiqchaligi sohasida ko`rish mumkinki (NM oraliqda) ba`zi bir iste′molchilar tovarni Pm narxdan yuqori narxda ham sotib olishi mumkin. Lekin, narx Pm dan yuqori qilib qo`yilsa, sotish hajmi kamayadi, bir qator iste ′molchilar yo`qotiladi va olinadigan foyda kamayadi. Narx monopol Pm bo`lganda ham iste′molchilarning bir qismi tovarni sotib olaolmaydi, lekin ular narx Pm dan kichik (ammo chekli xarajatdan yuqori bo`lgan) bo`lgan holda tovarni sotib oladilar. Bunday xaridorlar ME sohaga qarashli bo`lib, ularning ortiqchaligi DME soha yuzasiga teng. Firma narxni tushirsa, u ME oraliqqa qarashli xaridorlarga ham tovarni sotishi mumkin. Biroq, bu holda uning daromadi va shu bilan birga foydasi ham kamayib ketadi. 2 Sаlimov B.T., Muхitdinovа U.S., Mustаfаkulov Sh.I., Sаlimov B.B. Mikroiqtisodiyot. Dаrslik. – T.: TDIU, 2005. - 230 b. A MR P N Pmax MC M Pm E Pe D
Firma NM oraliqqa qarashli iste′molchilar ortiqchaligini (PmMN yuzaga teng
ortiqchalikni) va  ME oraliqdagi iste′molchilar ortiqchaligini (DME  yuzaga teng
ortiqchalikni)  qo`lga  kiritish  uchun  har  xil  guruhdagi  iste′molchilarning  talab
chizig`ida joylashuviga qarab har xil narx belgilashi mumkin. Yuqorida ko`rdikki,
bu ortiqchaliklarni bir xil narx belgilash orqali egallash mumkin emas. 
Masalan, firma  NM  oraliqdagi iste′molchilar uchun  P1 (P1  ¿ Pm) narx,  ME
oraliqdagilar uchun  P2 (P2  ¿Pm) va ikkala guruh orasidagilar uchun  Pm narxni
belgilashi mumkin. Narxlarni bunday qo`yilishiga, ya`ni har xil guruhdagi iste
′molchilar uchun har xil darajadagi narxlarning qo`yilishiga narx diversifikatsiyasi
(differentsiatsiyasi yoki diskriminatsiyasi) deyiladi. Masalaning muhim tomoni
shundaki, xaridorlarni topib, ularni har xil narxlarda xaridorlar guruhiga bo`lib
chiqish, ya`ni bozorni segmentlashtirish kerak bo`ladi. 
 
 
3.  Narxlar diversifikatsiyasi 
Narxlar diversifikatsiyasi (narxlarni iste′molchilarning imkoniyatiga qarab
har xil darajalarda belgilash)  uch xil bo`lishi mumkin:  iste′molchi daromadiga
ko`ra, iste`mol hajmiga va tovarlar turiga ko`ra. 
Iste′molchilar daromadiga ko`ra narxlarni belgilashning ideal varianti
har bir xaridorning imkoniyatidan kelib chiqib, u sotib oladigan har bir tovarga
maksimal narx belgilashdir. Ushbu maksimal narxni xaridorning rezerv narxi deb
qaraladi.  Har  bir  xaridor  uchun  rezerv  narx  belgilashga  iste′molchilarning
daromadiga ko`ra narxlarni ideal diversifikatsiyalash deyiladi. 
Ideal  diversifikatsiyalashda  firma  daromadi  qanday  bo`lishini  ko`rib
chiqamiz. Birinchi  navbatda firma monopol  narx  Pm da qancha foyda olishni
aniqlaymiz (3.3-rasm). 
Logotip
Firma NM oraliqqa qarashli iste′molchilar ortiqchaligini (PmMN yuzaga teng ortiqchalikni) va ME oraliqdagi iste′molchilar ortiqchaligini (DME yuzaga teng ortiqchalikni) qo`lga kiritish uchun har xil guruhdagi iste′molchilarning talab chizig`ida joylashuviga qarab har xil narx belgilashi mumkin. Yuqorida ko`rdikki, bu ortiqchaliklarni bir xil narx belgilash orqali egallash mumkin emas. Masalan, firma NM oraliqdagi iste′molchilar uchun P1 (P1 ¿ Pm) narx, ME oraliqdagilar uchun P2 (P2 ¿Pm) va ikkala guruh orasidagilar uchun Pm narxni belgilashi mumkin. Narxlarni bunday qo`yilishiga, ya`ni har xil guruhdagi iste ′molchilar uchun har xil darajadagi narxlarning qo`yilishiga narx diversifikatsiyasi (differentsiatsiyasi yoki diskriminatsiyasi) deyiladi. Masalaning muhim tomoni shundaki, xaridorlarni topib, ularni har xil narxlarda xaridorlar guruhiga bo`lib chiqish, ya`ni bozorni segmentlashtirish kerak bo`ladi. 3. Narxlar diversifikatsiyasi Narxlar diversifikatsiyasi (narxlarni iste′molchilarning imkoniyatiga qarab har xil darajalarda belgilash) uch xil bo`lishi mumkin: iste′molchi daromadiga ko`ra, iste`mol hajmiga va tovarlar turiga ko`ra. Iste′molchilar daromadiga ko`ra narxlarni belgilashning ideal varianti har bir xaridorning imkoniyatidan kelib chiqib, u sotib oladigan har bir tovarga maksimal narx belgilashdir. Ushbu maksimal narxni xaridorning rezerv narxi deb qaraladi. Har bir xaridor uchun rezerv narx belgilashga iste′molchilarning daromadiga ko`ra narxlarni ideal diversifikatsiyalash deyiladi. Ideal diversifikatsiyalashda firma daromadi qanday bo`lishini ko`rib chiqamiz. Birinchi navbatda firma monopol narx Pm da qancha foyda olishni aniqlaymiz (3.3-rasm).
0 
Qm 
Qe 
  
Q 
3.3-rasm. Narxlar diversifikatsiyalanmagandagi foydani  ifodalovchi grafik3
 
Buning uchun umumiy ishlab chiqarilgan va sotilgan tovar hajmi Qm ning
har bir qo`shimcha ishlab chiqarilgan va sotilgan birlik mahsulotdan olinadigan
qo`shimcha foydani qo`shib chiqamiz. Bu qo`shimcha foyda 
∆ π har bir birlik mahsulot uchun   ∆ π=¿MR-MC ga teng. Ushbu chekli
daromad MR birinchi mahsulot uchun maksimal bo`lib, uning chekli xarajati MC
eng minimaldir. Keyingi  har  bir  qo`shimcha  mahsulot  uchun chekli  daromad
kamayib boradi, chekli xarajat esa ortib boradi. Firmaning ishlab chiqarish hajmi
Qm ga teng bo`lganda oxirgi Qm-mahsulotdan olinadigan foyda ∆ π Qm=¿MR-MC
bo`ladi va MR=MC.  
Qm hajmdan ko`p ishlab chiqarilgan har qanday mahsulot hajmidagi chekli
xarajat  uning  chekli  daromadidan  yuqori  bo`ladi  va  bu  firma  foydasini
kamaytiradi. Umumiy foyda har bir sotilgan mahsulotdan tushadigan foydalarning
yig`indisiga teng. Rasmda umumiy foyda chekli daromad chizig`i bilan chekli
xarajat o`rtasidagi (NDF) shtirxlangan yuza bilan ifodalangan. 
Endi firma ideal diversifikatsiyadan foydalanadi deylik. U mahsulot narxini
har  bir  xaridor  uchun  u  to`lashi  mumkin  bo`lgan  maksimal  darajada  qilib
3 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot".  Toshkent - 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
B 
P 
N 
Pmax 
MC 
M 
Pm 
E 
Pe 
F  
MR 
D 
Logotip
0 Qm Qe Q 3.3-rasm. Narxlar diversifikatsiyalanmagandagi foydani ifodalovchi grafik3 Buning uchun umumiy ishlab chiqarilgan va sotilgan tovar hajmi Qm ning har bir qo`shimcha ishlab chiqarilgan va sotilgan birlik mahsulotdan olinadigan qo`shimcha foydani qo`shib chiqamiz. Bu qo`shimcha foyda ∆ π har bir birlik mahsulot uchun ∆ π=¿MR-MC ga teng. Ushbu chekli daromad MR birinchi mahsulot uchun maksimal bo`lib, uning chekli xarajati MC eng minimaldir. Keyingi har bir qo`shimcha mahsulot uchun chekli daromad kamayib boradi, chekli xarajat esa ortib boradi. Firmaning ishlab chiqarish hajmi Qm ga teng bo`lganda oxirgi Qm-mahsulotdan olinadigan foyda ∆ π Qm=¿MR-MC bo`ladi va MR=MC. Qm hajmdan ko`p ishlab chiqarilgan har qanday mahsulot hajmidagi chekli xarajat uning chekli daromadidan yuqori bo`ladi va bu firma foydasini kamaytiradi. Umumiy foyda har bir sotilgan mahsulotdan tushadigan foydalarning yig`indisiga teng. Rasmda umumiy foyda chekli daromad chizig`i bilan chekli xarajat o`rtasidagi (NDF) shtirxlangan yuza bilan ifodalangan. Endi firma ideal diversifikatsiyadan foydalanadi deylik. U mahsulot narxini har bir xaridor uchun u to`lashi mumkin bo`lgan maksimal darajada qilib 3 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019 B P N Pmax MC M Pm E Pe F MR D
belgilaydi  va  natijada  chekli  daromad  chizig`i  firma  foydasini
maksimallashtiradigan ishlab chiqarish hajmi bilan bog`liq bo`lmay qoladi. Har bir
birlik  qo`shimcha  mahsulotni  sotishdan  tushadigan  qo`shimcha  foyda  tovarga
to`lanadigan narxga bog`liq   funktsiya bo`lib, chekli 
daromad 
chizig`i
 
talab chizig`i 
bilan ustma-ust 
tushadi 
(D =MR)(3.3-rasm). 
Masalan, agar har bir xaridor bittadan mahsulot sotib olsa, birinchi ishlab
chiqarilgan  tovardan  olinadigan  daromad  TR1  =P1  *1=P1 ga,  ikkita  tovardan
tushadigan umumiy daromad TR2 = R1+ P2 *1= P1 + P2ga, uchta tovardan TR3 = P1 +
P2  +  P3 ga teng. Har bir tovar uchun alohida narx belgilangani uchun umumiy
daromad har bir sotilgan tovarlar narxlarining yig`indisi bilan aniqlanadi. Chekli
daromadni quyidagicha topamiz: 
MR1 =P1; MR2 =R2 -R1 =P1 +P2 -P1 =P2; 
MR3 = R3 - R2 = P1 + P2 + P3 - P1 - P2 = P3, 
Demak,  har  bir  qo`shimcha  sotilgan  tovarning  chekli  daromadi  ideal
diversifikatsiyalashda ushbu tovar uchun belgilangan narxga teng. 
Ko`rinib  turibdiki,  narx  diversifikatsiyasi  firmaning  xarajatlari  tarkibiga
ta`sir qilmaydi. Shunday qilib, har bir birlik qo`shimcha ishlab chiqarilgan va
sotilgan  mahsulotdan  tushadigan  qo`shimcha  foyda  talabdan  chekli  xarajatni
ayrilganiga teng. Masalan, agar yuqoridagi misolni qarasak, uchinchi qo`shimcha
mahsulotni sotishdan olinadigan qo`shimcha foydani ∆ π 3 deb belgilasak, ∆ π 3  =
MR3 - MC3 = P3 - MC3 ko`rinishida aniqlanadi. 
Talab (MR) chekli xarajatdan ustun bo`lganda firma ishlab chiqarish hajmini
oshirib o`z foydasini orttiradi. Ishlab chiqarishni kengaytirish ishlab chiqarish
hajmi  Qe
* hajmga etguncha davom ettiriladi.  Qe
* hajmda chekli daromad, ya`ni
talab chekli xarajatga teng bo`ladi va ishlab chiqarish yanada oshirilsa chekli
xarajat talabdan, ya`ni  MR dan yuqori bo`lgani uchun firma foydasi qisqaradi.
Umumiy  foydaga  endi  chekli  xarajat  chizig`i  bilan  talab  chizig`i  o`rtasidagi
shtrixlangan  FEN  yuzaga teng bo`ladi. Har bir  iste′molchi  uchun u to`lashi
mumkin bo`lgan narxni o`rnatilishi   firma tomonidan iste′molchi ortiqchaligining
Logotip
belgilaydi va natijada chekli daromad chizig`i firma foydasini maksimallashtiradigan ishlab chiqarish hajmi bilan bog`liq bo`lmay qoladi. Har bir birlik qo`shimcha mahsulotni sotishdan tushadigan qo`shimcha foyda tovarga to`lanadigan narxga bog`liq funktsiya bo`lib, chekli daromad chizig`i talab chizig`i bilan ustma-ust tushadi (D =MR)(3.3-rasm). Masalan, agar har bir xaridor bittadan mahsulot sotib olsa, birinchi ishlab chiqarilgan tovardan olinadigan daromad TR1 =P1 *1=P1 ga, ikkita tovardan tushadigan umumiy daromad TR2 = R1+ P2 *1= P1 + P2ga, uchta tovardan TR3 = P1 + P2 + P3 ga teng. Har bir tovar uchun alohida narx belgilangani uchun umumiy daromad har bir sotilgan tovarlar narxlarining yig`indisi bilan aniqlanadi. Chekli daromadni quyidagicha topamiz: MR1 =P1; MR2 =R2 -R1 =P1 +P2 -P1 =P2; MR3 = R3 - R2 = P1 + P2 + P3 - P1 - P2 = P3, Demak, har bir qo`shimcha sotilgan tovarning chekli daromadi ideal diversifikatsiyalashda ushbu tovar uchun belgilangan narxga teng. Ko`rinib turibdiki, narx diversifikatsiyasi firmaning xarajatlari tarkibiga ta`sir qilmaydi. Shunday qilib, har bir birlik qo`shimcha ishlab chiqarilgan va sotilgan mahsulotdan tushadigan qo`shimcha foyda talabdan chekli xarajatni ayrilganiga teng. Masalan, agar yuqoridagi misolni qarasak, uchinchi qo`shimcha mahsulotni sotishdan olinadigan qo`shimcha foydani ∆ π 3 deb belgilasak, ∆ π 3 = MR3 - MC3 = P3 - MC3 ko`rinishida aniqlanadi. Talab (MR) chekli xarajatdan ustun bo`lganda firma ishlab chiqarish hajmini oshirib o`z foydasini orttiradi. Ishlab chiqarishni kengaytirish ishlab chiqarish hajmi Qe * hajmga etguncha davom ettiriladi. Qe * hajmda chekli daromad, ya`ni talab chekli xarajatga teng bo`ladi va ishlab chiqarish yanada oshirilsa chekli xarajat talabdan, ya`ni MR dan yuqori bo`lgani uchun firma foydasi qisqaradi. Umumiy foydaga endi chekli xarajat chizig`i bilan talab chizig`i o`rtasidagi shtrixlangan FEN yuzaga teng bo`ladi. Har bir iste′molchi uchun u to`lashi mumkin bo`lgan narxni o`rnatilishi firma tomonidan iste′molchi ortiqchaligining
hammasini  egallashga  imkon  beradi.  Bu  o`z  navbatida  ishlab  chiqaruvchi
daromadini  oshiradi.  3.4-rasmdan  ko`rish   mumkinki,  firma  daromadi  ancha
oshgan. 
 
 
Q  e*
Q 
4.4-rasm. Ideal diversifikatsiyalashda foydani ifodalovchi grafik4
Ammo, xaridorlar juda ko`p bo`lsa, firma ularning har biri uchun alohida
narx belgilashi qiyin. Bu erda asosiy muammo, xaridorlar sotib olishi mumkin
bo`lgan narxni aniqlashdir. Firma xaridorlar bilan so`rov o`tkazishi mumkin, lekin
xaridor ushbu sotib olishi mumkin bo`lgan maksimal narxni to`g`ri aytadi deb hech
kim kafolat bera olmaydi. Shunga qaramasdan, xaridorlar kamroq bo`lganda, real
hayotda  narx  differentsiatsiyasidan  foydalanuvchi  firmalar  ham  yo`q  emas.
Masalan,  gazga,  elektroenergiyaga  aholi  va  korxonalar  to`laydigan  narxlar,
hayvonot  bog`iga,  muzeyga  kirish  chiptalarining  yosh  bolalarga,  katta
yoshdagilarga va guruhlarga har xil narxlarda bo`lishi. Bunday hollarda narxni
differetsiatsiyalovchi firma iste′molchi ortiqchaligining bir qismini o`zlashtiradi.  
Yana  bir  misol  tariqasida  poyafzal  sotuvchi  firmani  ko`rib  chiqaylik.
Sotuvchi har bir poyafzal sotilishidan 20 foiz foyda oladi deylik. Sotuvchi ba`zi bir
xaridorlarga tovarni o`z narxida sotsa, boshqa biriga sotganda o`z ulushining bir
qismidan voz kechadi, nima uchun deganda, foyda olmagandan ko`ra har bir
poyafzaldan 10 foizdan (20 foiz o`rniga) foyda olish uning uchun afzalroq. 
4 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot".  Toshkent - 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
N 
Pmax 
MC  
E  
Pe
*
 
D=MR  
F  
Logotip
hammasini egallashga imkon beradi. Bu o`z navbatida ishlab chiqaruvchi daromadini oshiradi. 3.4-rasmdan ko`rish mumkinki, firma daromadi ancha oshgan. Q e* Q 4.4-rasm. Ideal diversifikatsiyalashda foydani ifodalovchi grafik4 Ammo, xaridorlar juda ko`p bo`lsa, firma ularning har biri uchun alohida narx belgilashi qiyin. Bu erda asosiy muammo, xaridorlar sotib olishi mumkin bo`lgan narxni aniqlashdir. Firma xaridorlar bilan so`rov o`tkazishi mumkin, lekin xaridor ushbu sotib olishi mumkin bo`lgan maksimal narxni to`g`ri aytadi deb hech kim kafolat bera olmaydi. Shunga qaramasdan, xaridorlar kamroq bo`lganda, real hayotda narx differentsiatsiyasidan foydalanuvchi firmalar ham yo`q emas. Masalan, gazga, elektroenergiyaga aholi va korxonalar to`laydigan narxlar, hayvonot bog`iga, muzeyga kirish chiptalarining yosh bolalarga, katta yoshdagilarga va guruhlarga har xil narxlarda bo`lishi. Bunday hollarda narxni differetsiatsiyalovchi firma iste′molchi ortiqchaligining bir qismini o`zlashtiradi. Yana bir misol tariqasida poyafzal sotuvchi firmani ko`rib chiqaylik. Sotuvchi har bir poyafzal sotilishidan 20 foiz foyda oladi deylik. Sotuvchi ba`zi bir xaridorlarga tovarni o`z narxida sotsa, boshqa biriga sotganda o`z ulushining bir qismidan voz kechadi, nima uchun deganda, foyda olmagandan ko`ra har bir poyafzaldan 10 foizdan (20 foiz o`rniga) foyda olish uning uchun afzalroq. 4 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019 N Pmax MC E Pe * D=MR F
Agar  narxlar  differentsiatsiyasi  xaridorlar  sonini  oshishiga  olib  kelsa,
bundan  sotuvchilar  ham,  xaridorlar  ham  manfaat  ko`radi.  Demak,  umumiy
farovonlik oshadi. Quyidagi 3.5-rasmda ana shu vaziyat tasvirlangan (3.5-rasm). 
 
Q3 Qm 
Q2 Q  1 
Q 
3.5-rasm. Daromadga bog`liq narxlar differentsiatsiyasi
 
Rasmdan ko`rish mumkinki, monopol narx  Pm va undan yuqori bo`lgan
narxlarda tovar sotib olishga qurbi etmagan xaridorlar Pm dan kichik bo`lgan P1 va P2
narxlarda tovarni sotib olishi mumkin bo`ladi va ma`lum iste′molchi ortiqchaligiga
ega bo`ladilar. 
Iste`mol hajmiga ko`ra narxlar diversifikatsiyasi.  Ba′zi bir tovarlarga
bo`lgan talab u tovarni ishlab chiqarish va sotish oshgan sari kamayib boradi.
Bunday tovarga elektr energiyasi misol bo`la oladi. Har bir iste′molchi bir oyda
ma`lum  miqdordagi  (kilovatt/soat)  elektroenergiyaga  pul  to`lab,  undan
ortiqchasiga to`lash qobiliyati pasayib boradi. 
Iste′molchi mablag`i etmagani uchun eng kerakli miqdordagi (uyni minimal
yoritish  uchun,  muzlatgich,  televizor  ishlashi  uchun  zarur  bo`lgan)
elektroenergiyaga pul to`laydi, lekin bu miqdordagi minimal elektroenergiyaning
qimmati  qushimcha  olishi  mumkin  bo`lgan  elektroenergiya  qiymatidan  ancha
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
P3 
S 
MC  
Pm 
P2 
P1 
D 
MR 
P 
Logotip
Agar narxlar differentsiatsiyasi xaridorlar sonini oshishiga olib kelsa, bundan sotuvchilar ham, xaridorlar ham manfaat ko`radi. Demak, umumiy farovonlik oshadi. Quyidagi 3.5-rasmda ana shu vaziyat tasvirlangan (3.5-rasm). Q3 Qm Q2 Q 1 Q 3.5-rasm. Daromadga bog`liq narxlar differentsiatsiyasi Rasmdan ko`rish mumkinki, monopol narx Pm va undan yuqori bo`lgan narxlarda tovar sotib olishga qurbi etmagan xaridorlar Pm dan kichik bo`lgan P1 va P2 narxlarda tovarni sotib olishi mumkin bo`ladi va ma`lum iste′molchi ortiqchaligiga ega bo`ladilar. Iste`mol hajmiga ko`ra narxlar diversifikatsiyasi. Ba′zi bir tovarlarga bo`lgan talab u tovarni ishlab chiqarish va sotish oshgan sari kamayib boradi. Bunday tovarga elektr energiyasi misol bo`la oladi. Har bir iste′molchi bir oyda ma`lum miqdordagi (kilovatt/soat) elektroenergiyaga pul to`lab, undan ortiqchasiga to`lash qobiliyati pasayib boradi. Iste′molchi mablag`i etmagani uchun eng kerakli miqdordagi (uyni minimal yoritish uchun, muzlatgich, televizor ishlashi uchun zarur bo`lgan) elektroenergiyaga pul to`laydi, lekin bu miqdordagi minimal elektroenergiyaning qimmati qushimcha olishi mumkin bo`lgan elektroenergiya qiymatidan ancha P3 S MC Pm P2 P1 D MR P
yuqori  bo`ladi.  Musbat  masshtab  samarasi  bo`lganda  elektroenergiya  ishlab
chiqarish hajmining oshishi uni ishlab chiqarish uchun sarflanadigan o`rtacha va
chekli xarajatlarni kamayishiga olib keladi. Bunday holatda elektroenergiya narxini
differentsiatsiya qilinishi maqsadga muvofiqdir. Ya`ni, har xil miqdorda iste`mol
qilingan bir xil tovarga (elektroenergiyaga) xar xil narx belgilash. 
Birinchi  bosqichda  ma`lum  miqdorgacha  iste`mol  qilingan
elektroenergiyaga  alohida  narx,  ikkinchi  bosqichda  qo`shimcha  miqdordagi
iste`mol qilingan elektroenergiyaga oldingi bosqichdagiga nisbatan kamroq narx
belgilanadi. Ushbu vaziyat quyidagi 3.6-rasmda ifodalangan.  
 
 
0 
Q1 
Qe 
Q 2 
Q3 
Q 
 
3.6-rasm. Elektroenergiyani iste`mol qilish hajmiga ko`ra  narxni
differentsiatsiyalash5
Haqiqatan ham, elektroenergiyani ishlab chiqarish hajmini oshirganda (agar
masshtab  samarasi  yuqori  bo`lsa)  uning  xarajatlari  kamayadi  va  narxlar
differentsiatsiyasi bir tomondan iste′molchilarning turmush farovonligini oshirsa
(ular  ko`proq  elektroenergiyadan  foydalanish  imkoniyatiga  ega  bo`ladilar),
5 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot".  Toshkent - 2019
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
MR 
P 
P1 
Pe 
P2 
ATC  
P3 
MC  
D 
Logotip
yuqori bo`ladi. Musbat masshtab samarasi bo`lganda elektroenergiya ishlab chiqarish hajmining oshishi uni ishlab chiqarish uchun sarflanadigan o`rtacha va chekli xarajatlarni kamayishiga olib keladi. Bunday holatda elektroenergiya narxini differentsiatsiya qilinishi maqsadga muvofiqdir. Ya`ni, har xil miqdorda iste`mol qilingan bir xil tovarga (elektroenergiyaga) xar xil narx belgilash. Birinchi bosqichda ma`lum miqdorgacha iste`mol qilingan elektroenergiyaga alohida narx, ikkinchi bosqichda qo`shimcha miqdordagi iste`mol qilingan elektroenergiyaga oldingi bosqichdagiga nisbatan kamroq narx belgilanadi. Ushbu vaziyat quyidagi 3.6-rasmda ifodalangan. 0 Q1 Qe Q 2 Q3 Q 3.6-rasm. Elektroenergiyani iste`mol qilish hajmiga ko`ra narxni differentsiatsiyalash5 Haqiqatan ham, elektroenergiyani ishlab chiqarish hajmini oshirganda (agar masshtab samarasi yuqori bo`lsa) uning xarajatlari kamayadi va narxlar differentsiatsiyasi bir tomondan iste′molchilarning turmush farovonligini oshirsa (ular ko`proq elektroenergiyadan foydalanish imkoniyatiga ega bo`ladilar), 5 B.T.Salimov. Mikroiqtisodiyot. Makroiqtisodiyot. Darslik. "Iqtisodiyot". Toshkent - 2019 MR P P1 Pe P2 ATC P3 MC D
ikkinchi tomondan elektr energiyasini ishlab chiqaruvchi kompaniyaning umumiy
foydasini oshiradi. 
Rasmdan  ko`rish  mumkinki,  elektroenergiya  ishlab  chiqarish  hajmi
oshganda  ATC va  MC lar  kamaymoqda.  Birinchi  bosqichda  Q1 hajmdagi
elektroenergiya  eng  yuqori  P1 narxda  iste`mol  qilinadi.  Ikkinchi  bosqichda
qo`shimcha (Q2 - Q1)miqdordagi elektroenergiya P2 narxda 
(P2
 ¿P1) iste`mol  qilinadi.  Agar  elektroenergiyaga  bir  xil  Pe narx
o`rnatilganda Qe hajmda elektroenergiya ishlab chiqarilgan bo`lar edi. 
Narx differentsiatsiyasida ishlab chiqarish hajmi Q3 ga oshadi. 
Tovarlar kategoriyasiga ko`ra narx differentsiasiyasi. Ushbu turdagi narx
differentsiatsiyasi xaridorlarni ularning talab chizig`iga ko`ra ikki yoki undan ortiq
guruhlarga bo`ladi, demak, har bir guruhning o`z talab chizig`i bo`lib, bu talab
chizig`i boshqa guruhlarnikiga qaraganda yotiqligi bilan farq qiladi. Bunga misol
tariqasida samolyotga, paroxodga sotiladigan chiptalarning klasslarga bo`linib, har
xil yo`lovchilarga turli narxlarda sotilishini, bir xil spirtli ichimliklarning ham har
xil sortlari turli xil narxlarda sotilishini, muzqaymoqlar (bolalar uchun, kattalar
uchun),  talabalar,  nafaqadagilar  va  nogironlar  uchun  qilinadigan  imtiyozlarni
keltirish mumkin. 
Iste′molchilarni  kategoriyalarga  bo`lish  turli  xil  mezonlarga  asoslanadi.
Bularning ichida asosiy mezon xaridorlarning daromadlaridir. Masalan, shahar
transportiga sotiladigan kartochkalar narxi oddiy fuqarolar uchun bir xil, talabalar
uchun  narxi  pastroq,  o`quvchilar  uchun  esa  yanada  pastroq.  Xuddi  shunday
hayvonot bog`iga kiruvchilar ham: bolalarga sotiladigan chipta narxi kattalarga
sotiladigan chipta narxidan ancha past. Yoki spirtli ichimliklarni olsak, ularning
etiketkalarining o`zi xaridorlarni kategoriyaga bo`ladi (bir xil turdagi ichimlikni
har xil etiketkali shishalarga quyilishi va ularga har xil narxlarni o`rnatilishi:
―O`zbekiston‖ arog`i, ―Ekstra‖ arog`i, ―Kristall‖ aroqlari). 
Endi  biz  tovarlar  kategoriyasiga  qarab  ularga  narx  belgilashni  ko`rib
chiqamiz. Buning uchun quyidagi ikkita shart bajarilishi zarurdir. 
Logotip
ikkinchi tomondan elektr energiyasini ishlab chiqaruvchi kompaniyaning umumiy foydasini oshiradi. Rasmdan ko`rish mumkinki, elektroenergiya ishlab chiqarish hajmi oshganda ATC va MC lar kamaymoqda. Birinchi bosqichda Q1 hajmdagi elektroenergiya eng yuqori P1 narxda iste`mol qilinadi. Ikkinchi bosqichda qo`shimcha (Q2 - Q1)miqdordagi elektroenergiya P2 narxda (P2 ¿P1) iste`mol qilinadi. Agar elektroenergiyaga bir xil Pe narx o`rnatilganda Qe hajmda elektroenergiya ishlab chiqarilgan bo`lar edi. Narx differentsiatsiyasida ishlab chiqarish hajmi Q3 ga oshadi. Tovarlar kategoriyasiga ko`ra narx differentsiasiyasi. Ushbu turdagi narx differentsiatsiyasi xaridorlarni ularning talab chizig`iga ko`ra ikki yoki undan ortiq guruhlarga bo`ladi, demak, har bir guruhning o`z talab chizig`i bo`lib, bu talab chizig`i boshqa guruhlarnikiga qaraganda yotiqligi bilan farq qiladi. Bunga misol tariqasida samolyotga, paroxodga sotiladigan chiptalarning klasslarga bo`linib, har xil yo`lovchilarga turli narxlarda sotilishini, bir xil spirtli ichimliklarning ham har xil sortlari turli xil narxlarda sotilishini, muzqaymoqlar (bolalar uchun, kattalar uchun), talabalar, nafaqadagilar va nogironlar uchun qilinadigan imtiyozlarni keltirish mumkin. Iste′molchilarni kategoriyalarga bo`lish turli xil mezonlarga asoslanadi. Bularning ichida asosiy mezon xaridorlarning daromadlaridir. Masalan, shahar transportiga sotiladigan kartochkalar narxi oddiy fuqarolar uchun bir xil, talabalar uchun narxi pastroq, o`quvchilar uchun esa yanada pastroq. Xuddi shunday hayvonot bog`iga kiruvchilar ham: bolalarga sotiladigan chipta narxi kattalarga sotiladigan chipta narxidan ancha past. Yoki spirtli ichimliklarni olsak, ularning etiketkalarining o`zi xaridorlarni kategoriyaga bo`ladi (bir xil turdagi ichimlikni har xil etiketkali shishalarga quyilishi va ularga har xil narxlarni o`rnatilishi: ―O`zbekiston‖ arog`i, ―Ekstra‖ arog`i, ―Kristall‖ aroqlari). Endi biz tovarlar kategoriyasiga qarab ularga narx belgilashni ko`rib chiqamiz. Buning uchun quyidagi ikkita shart bajarilishi zarurdir.
Birinchi  shartga  ko`ra  ishlab  chiqarish  hajmidan  qat`iy  nazar,  umumiy
hajmdagi tovarni xaridorlar guruhlariga shunday taqsimlash kerakki, har bir birlik
tovarni sotishdan olinadigan chekli daromad 
MRning qiymati bir xil bo`lsin. Masalan, ikki xil sortdagi mahsulotni sotish
kerak bo`lsin. Birinchi guruhga sotiladigan har bir mahsulotning chekli daromadini
MR1 va ikkinchi guruhnikini MR2 deylik. Agar 
MR1  ¿MR2 bo`lsa,  firma  birinchi  sortdagi  mahsulotni  ishlab  chiqarishni
oshiradi  va  ikkinchi  sortdagi  mahsulotni  kamaytiradi.  Nima  uchun  deganda,
birinchi  sort  mahsulotni  bir  birligidan  tushadigan  foyda  ikkinchi  sortdagi
mahsulotnikidan  katta.  Bunday  holda  (  MR1  ¿MR2 bo`lganda)  firma  umumiy
foydani  oshirish  uchun  birinchi  sort  mahsulot  narxini  tushirib,  ikkinchi  sort
mahsulotnikini ko`taradi. Chekli daromadlar birbiriga teng bo`lmaganda firma o`z
foydasini  maksimallashtira  olmaydi.  Shuning  uchun  firma  mahsulot
kategoriyalariga  narxlarni  shunday  tanlash  kerakki  har  xil  kategoriyadagi
mahsulotlarni sotishdan tushadigan chekli daromadlar teng bo`lsin. 
Ikkinchi shart - har bir sort bo`yicha ishlab chiqariladigan mahsulot hajmi
foydani maksimallashtiradigan hajmga teng bo`lsin. Biz bilamizki, ishlab chiqarish
hajmi foydani maksimallashtiradi, qachonki u chekli daromadni chekli xarajatga
tenglashtirsa.  Demak,  har  bir  sort  bo`yicha  sotiladigan  mahsulotning  chekli
daromadi uni ishlab chiqarishdagi chekli xarajatga teng bo`lsa. Ikki xil sortdagi
mahsulot uchun ikkinchi shart quyidagicha yoziladi: MR1  = MC1 va MR2  = MC2  .
Agar bu tenglik bajarilmasa firma o`z foydasini maksimallashtirish uchun umumiy
ishlab chiqarish hajmini ko`taradi yoki pasaytiradi (mahsulotlar narxini oshirish
yoki      kamaytirish).  Endi  matematik  jihatdan  bu  qanday  bo`lishini  ko`rib
chiqamiz. 
Faraz  qilaylik  birinchi  sort  mahsulot  narxi  P1 va  ikkinchi  sortniki  -P2
bo`lsin.  TC(QC) -  bu  QC  =Q1  +Q2 hajmdagi  mahsulotni  ishlab  chiqarishning
umumiy xarajatlari. U holda umumiy foyda quyidagiga teng: π=¿P1  ∙Q1 +P2  ∙Q2  -
TC(Q) ( 1 ).     
Logotip
Birinchi shartga ko`ra ishlab chiqarish hajmidan qat`iy nazar, umumiy hajmdagi tovarni xaridorlar guruhlariga shunday taqsimlash kerakki, har bir birlik tovarni sotishdan olinadigan chekli daromad MRning qiymati bir xil bo`lsin. Masalan, ikki xil sortdagi mahsulotni sotish kerak bo`lsin. Birinchi guruhga sotiladigan har bir mahsulotning chekli daromadini MR1 va ikkinchi guruhnikini MR2 deylik. Agar MR1 ¿MR2 bo`lsa, firma birinchi sortdagi mahsulotni ishlab chiqarishni oshiradi va ikkinchi sortdagi mahsulotni kamaytiradi. Nima uchun deganda, birinchi sort mahsulotni bir birligidan tushadigan foyda ikkinchi sortdagi mahsulotnikidan katta. Bunday holda ( MR1 ¿MR2 bo`lganda) firma umumiy foydani oshirish uchun birinchi sort mahsulot narxini tushirib, ikkinchi sort mahsulotnikini ko`taradi. Chekli daromadlar birbiriga teng bo`lmaganda firma o`z foydasini maksimallashtira olmaydi. Shuning uchun firma mahsulot kategoriyalariga narxlarni shunday tanlash kerakki har xil kategoriyadagi mahsulotlarni sotishdan tushadigan chekli daromadlar teng bo`lsin. Ikkinchi shart - har bir sort bo`yicha ishlab chiqariladigan mahsulot hajmi foydani maksimallashtiradigan hajmga teng bo`lsin. Biz bilamizki, ishlab chiqarish hajmi foydani maksimallashtiradi, qachonki u chekli daromadni chekli xarajatga tenglashtirsa. Demak, har bir sort bo`yicha sotiladigan mahsulotning chekli daromadi uni ishlab chiqarishdagi chekli xarajatga teng bo`lsa. Ikki xil sortdagi mahsulot uchun ikkinchi shart quyidagicha yoziladi: MR1 = MC1 va MR2 = MC2 . Agar bu tenglik bajarilmasa firma o`z foydasini maksimallashtirish uchun umumiy ishlab chiqarish hajmini ko`taradi yoki pasaytiradi (mahsulotlar narxini oshirish yoki kamaytirish). Endi matematik jihatdan bu qanday bo`lishini ko`rib chiqamiz. Faraz qilaylik birinchi sort mahsulot narxi P1 va ikkinchi sortniki -P2 bo`lsin. TC(QC) - bu QC =Q1 +Q2 hajmdagi mahsulotni ishlab chiqarishning umumiy xarajatlari. U holda umumiy foyda quyidagiga teng: π=¿P1 ∙Q1 +P2 ∙Q2 - TC(Q) ( 1 ).