MUAMMO VA MUAMMOLI VAZIYAT ILMIY TADQIQOTNING BOSHLANG‘ICH ASOSI
Yuklangan vaqt
2024-07-21
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
15
Faytl hajmi
47,1 KB
MUAMMO VA MUAMMOLI VAZIYAT ILMIY TADQIQOTNING
BOSHLANG‘ICH ASOSI
Reja:
10.1. Muammo tushunchasi va uning tahlili
10.2. Muammo va metod uyg‘unligi.
10.3. Muammo va masala
10.1.Muammo tushunchasi va uning mohiyati.
Muammo – bu yechilishi lozim bo‘lgan masala yoki vazifa. Muammoni qo‘yish
hali anglab yetilmagan narsa yoki hodisaning mavjudligini anglatadi. Ayni vaqtda
bu narsa yoki hodisa muayyan tarzda tavsiflangan, ajratilgan, ya’ni u haqda
muayyan boshlang‘ich bilim mavjud bo‘lishi lozim. Shunday qilib, muammoni
bilish – bu alohida turdagi bilim: u «bilmaslik haqidagi bilim»dir.
Amaliyotda (ishlab chiqarish, ijtimoiy, tibbiy amaliyot va hokazolarda) va fanning
o‘zida yuzaga keluvchi muammoli vaziyatlar ilmiy muammolarning manbai
hisoblanadi. Ilmiy muammoni qo‘yish muammoli vaziyat tahliliga tayanadi, lekin
bunday tahlilning o‘zi bilangina belgilanmaydi. Muammoli vaziyatga tushib
qolgach, muammoni qo‘ya bilish lozim. Muammo nafaqat aniqlanishi, balki ilmiy
ta’riflanishi ham lozim. Buning uchun uni sub’ektiv, individual, ruhiy jihatlardan
mumkin qadar tozalash va fan tilida ifodalash zarur.
Ilmiy tadqiqotlarning muayyan muammolari amaliyot va fanning rivojlanish
tendensiyalarini teran tushunishni talab etadi. Bu ulkan ahamiyat kasb etadi, chunki
ilmiy tadqiqotlarning dasturlarini belgilaydi.
Katta va muhim muammolarning qo‘yilishi fan tarmoqlarining rivojlanishini bir
necha yillarga va hatto o‘n yilliklarga belgilab berishi mumkin. Bunga mashhur
«Gilbert muammolari» - D.Gilbert 1900 yil matematiklarning Parijdagi xalqaro
kongressida so‘zlagan ma’ruzasida ta’riflab bergan va XX asr mobaynida
matematikaning rivojlanish jarayonini belgilagan 23 muammo misol bo‘lib xizmat
qilishi mumkin.
Olim muammoni baholashi va u shug‘ullanishga arziydimi, degan savolga javob
berishi juda muhimdir. Predmetli bilimdan farqli o‘laroq, muammolar haqiqiy ham,
soxta ham bo‘lishi mumkin emas. Ammo ularni boshqa mezonlar – muhimlik,
dolzarblik, yechish mumkinligi (tadqiqotchilarni odatda muammoni mazkur
vositalar bilan va mazkur muddatda yechish mumkin yoki mumkin emasligi
to‘g‘risidagi masala juda qiziqtiradi) nuqtai nazaridan baholaydilar. Muammoni
qo‘yish – har qanday ilmiy tadqiqotning dastlabki bosqichi. Ammo muammo
qo‘yilganidan so‘ng uni yechish metodlarini topish talab etiladi. Ijtimoiy madaniy
hayotda ijtimoiy (kundalik, shaxsiy, kasbga doir, ilmiy), iqtisodiy(ishlab chiqarish
sohasi), siyosiy (xalqaro darajadagi, mintaqaviy ) muammo shakllari farqlanadi.
Quyida biz ilmiy muammoning tahliliga alohida e’tibor qaratamiz.
Har qanday ilmiy bilish muammodan boshlanadi. Umuman olganda, inson
bilimining rivojlanish jarayonini ayrim muammolarni qo‘yishdan ularni yechishga
o‘tish, so‘ngra yangi muammolarni qo‘yish sifatida tavsiflash mumkin. Biroq
muammoning haqiqiy o‘rni qanday? Ilmiy muammolar nima uchun yuzaga keladi?
Muammoning masaladan farqi nimada? Ilmiy muammolar doirasi qanday?
Ilmiy muammo – bilishning rivojlanish jarayonida ob’ektiv tarzda yuzaga
keladigan, yechimini topish muhim amaliy yoki nazariy ahamiyatga ega bo‘lgan
masala yoki masalalar majmuidir. Shuningdek ilmiy muammo, hal qilishni talab
etuvchi nazariy yoki amaliy masala; fanda – biron-bir hodisalar, ob’ektlar,
jarayonlarni tushuntirishda qarama-qarshi yondashuvlar ko‘rinishida amal qiluvchi
va uni yechish uchun muvofiq nazariyani talab etuvchi ziddiyatli holatdir.
Muammoni to‘g‘ri qo‘yish uni muvaffaqiyatli yechishning muhim sharti, ilmiy
bilish jarayonining dastlabki bosqichidir. To‘g‘ri qo‘yilmagan muammo yoki soxta
muammo haqiqiy muammolarni yechishdan chalg‘itadi. Muammoni qo‘yishda,
avvalo, ayrim holatni masala sifatida anglab yetish, qolaversa, muammoning
mazmunini aniq tushunish, ma’lum va noma’lum narsalarni ajratgan holda uni
ta’riflash lozim. Masalan, bakalavr, magistr, doktorant mavzu tanlashda eng avvalo
bu mavzuning ishlanganlik darajasi haqida to‘liq ma’lumotga ega bo‘lishi, uning
amaliy ahamiyatini prognoz qilishi lozim. Muallif mavzuni his qilsa, muammoni
yaxlit ko‘radi va uning yechimini topadi. Shuningdek, mavzuda muammoning yaxlit
ifodasi shakllangan bo‘lishi, shu mavzu bo‘yicha maqolalarning mantiqan
izchilligini ta’minlaydi. Siyqasi chiqqan mavzular bo‘yicha nafaqat dissertatsiya,
hatto maqola yozish ham muayyan qiyinchilik tug‘diradi. Ilmiy muammoning
yechimini topish uchun eng avvalo shu muammoga oid bilimning bo‘lishi asosiy
mezondir. Ilmiy muammolar predmetga yoki protseduraga doir bo‘ladi.
Predmetga doir muammolarda o‘rganilayotgan ob’ektlar, protseduraga doir
muammolarda esa – bilim olish va uni baholash usullari aks etadi. O‘z navbatida,
predmetga doir muammolarning empirik va konseptual, protseduraga doir
muammolarning metodologik va baholash bilan bog‘liq turlari farqlanadi. Empirik
muammolarni yechish uchun materialni sof nazariy tahlil qilish bilan bir qatorda,
predmetlar bilan ma’lum amallarni bajarish lozim, vaholanki, konseptual
muammolar borliqqa bevosita murojaat etishni talab qilmaydi. Predmetga doir
muammolardan farqli o‘laroq, protseduraga doir muammolar doim konseptual
xususiyatga ega bo‘ladi; protseduraga doir muammolar o‘rtasidagi farq shunda
ko‘rinadiki, metodologik muammolar nisbiy mushohada ko‘rinishida yechimga ega
bo‘lishi mumkin emas, baholash bilan bog‘liq muammolar esa fanga mezon
vazifasini bajaruvchi ko‘rsatkichlar va mo‘ljallarni olib kiradi.
Empirik muammo avvalo ma’lumotlarni izlashni nazarda tutadi; empirik
muammolarga kuzatish, eksperiment, o‘lchash kabi ilmiy metodlar yordamida javob
topish mumkin. Bundan tashqari, yechimini topish uchun asboblar yasash, reaktivlar
tayyorlash va hokazolar kerak bo‘lgan muammo ham empirik hisoblanadi.
Konseptual muammolar ilgari olingan ko‘p sonli ma’lumotlar bilan bog‘liq bo‘lib,
ularni tartibga solish va talqin qilish, oqibatlarni keltirib chiqarish va gipotezalarni
shakllantirish, mantiqiy izchillik talablariga muvofiq qarama-qarshiliklarni
bartaraf etishni nazarda tutadi.
Metodologik muammolar asosan tadqiqotni rejalashtirish bilan bog‘liq: ularni
yechish yo‘li bilan ayrim kelishuvlar tuziladi, muammoni yechish, kuzatish va
eksperimentlar o‘tkazish tartibi aniqlanadi, mo‘ljallanayotgan konseptual
protseduralar belgilanadi va h.k.
Baholash bilan bog‘liq muammolar empirik ma’lumotlar, gipotezalar, nazariyalar
va shu kabilarni baholash, hatto muammoning o‘zi qay darajada to‘g‘ri tuzilgan va
ta’riflanganligini baholashni nazarda tutadi. Muammo to‘g‘ri qo‘yilgan deb
hisoblanishi uchun:
1) o‘rganilayotgan muammoning tarkibiga kiritish mumkin bo‘lgan muayyan
ilmiy bilim (ma’lumotlar, nazariya, metodika) mavjud bo‘lishi;
2) muammo shaklan to‘g‘ri tuzilgan bo‘lishi;
3) muammo o‘rinli bo‘lishi, ya’ni uning asoslari soxta bo‘lmasligi;
4) muammo muayyan darajada chegaralangan bo‘lishi;
5) yechimning mavjudlik sharti va uning yagonaligi ko‘rsatilgan bo‘lishi;
6) maqbul yechim belgilari hamda yechimning maqbulligini tekshirish usullari
haqidagi shartlar qabul qilinishi lozim.
Shunday qilib, pirovard natijada barcha ilmiy muammolar ham o‘z yechimini
topavermaydi: ayrim muammolar ular qo‘yilganidan keyin uzoq vaqt mobaynida
yechilmay qolaveradi (masalan, Frem teoremasi bir necha yuz yillar mobaynida
yechilmay kelgan), ayrim muammolar o‘z yechimini topmaydi (masalan, aylana
kvadraturasi, burchak triseksiyasi va kubning ikkilanmasi haqidagi masalalar), ba’zi
bir muammolar esa olimlarning almashayotgan avlodlari diqqat markazidan
butunlay yo‘qoladi.
Ilmiy muammo boshqa muammolardan quyidagi belgilari bilan ajralib turadi:
U olimni doim haqiqiy bilim olishga yo‘naltiradi.
Yangi bilim olishga qarab mo‘ljal oladi. Olim ongli ravishda yangilik sari
intiladi.
Shuni ta’kidlash lozimki, «dunyoning birinchi materiyasi nima?», «ob’ekt nima?»,
«harakat nima?», «aql nima?» qabilidagi olamshumul muammolar ayrim fanlarning
chegaralarinigina belgilashi mumkin, biroq ilmiy tadqiqotning dastlabki bosqichi
hisoblanmaydi.
O‘z-o‘zidan ravshanki, har qanday muammo ham ilmiy bo‘lavermaydi. Ilmiy
muammolar qolgan turdagi muammolardan shunisi bilan ajralib turadiki, ular ilmiy
asoslar negizida qo‘yiladi va asosan ilmiy bilimni kengaytirish maqsadida ilmiy
metodlar yordamida o‘rganiladi.
Teran, samarali yechimini topadigan muammolarni yaratishning umumiy metodi
mavjud emas. Shunga qaramay, fan tarixi ko‘pgina hollarda teran ilmiy va samarali
muammolar quyidagi to‘rt mo‘ljalni ro‘yobga chiqarish paytida yuzaga
kelganligidan dalolat beradi:
1) ilgari qo‘yilgan muammolarning taklif qilinayotgan yechimlariga, hatto bu
yechimlar bir qarashda shak-shubhasiz bo‘lib ko‘rinsa ham, tanqidiy yondashish
lozim; har qanday holatda ham ayrim kamchiliklarni topish yoki hech bo‘lmasa
topilgan yechimni umumlashtirish ayrim holatga tatbiqan muayyanlashtirish
mumkin;
2) yangi holatlarga nisbatan ma’lum yechimlarni tatbiq etish, ularning yaroqli yoki
yaroqsizligini baholash lozim: agar muammoning yechimi o‘z kuchini saqlab qolsa,
buning natijasida nafaqat yechimlar, balki muammolar ham umumlashtiriladi, agar
yechim yaroqsiz bo‘lsa, muammolarning yangi majmui yuzaga keladi;
3) ma’lum muammolarni yangi sohalarga ko‘chirish yoki unga yana bir ko‘rsatkich
kiritish yo‘li bilan ularni umumlashtirishga harakat qilish lozim;
4) muammoning mavjudligini bilimning boshqa sohalaridagi bilimlar bilan
bog‘lash, muammolarni kompleks o‘rganishga harakat qilish kerak.
Umuman olganda, muammolarni tanlash ijodiy xususiyatga ega bo‘lib, bu yerda
metodikadan ham ko‘ra ko‘proq intuitsiya va tajriba ish beradi.
Ilmiy muammo, didaktik tizim kabi, bilimlar va faoliyat usullarini ijodiy
o‘zlashtirish qonuniyatlariga asoslanadi, u bilish va amaliy faoliyat jarayonida
muhim ahamiyatga ega bo‘lgan ijodiy tafakkurni rivojlantirishning samarali
vositalaridan biridir.
Ilmiy muammo bilimlarning izchilligi, ularning fundamentalligi va ixtisoslashuvini
uyg‘unlashtirish, turdosh fanlar metodlaridan foydalanish, bilimlarni ilmiy
umumlashtirish va tizimga solish ko‘nikmalarini ishlab chiqish, shuningdek
o‘rganilayotgan masalalarni tanqidiy tahlil qilishni o‘z ichiga oladi. U bilimlarni
kengaytirish va chuqurlashtirishga da’vat etadi, yangi muammolarni mustaqil
qo‘yish, ularning yechimlarini izlash va topishga qiziqishni kuchaytiradi. Ayni
vaqtda, ilmiy muammo zarur intellektual keskinlikni vujudga keltiradi, bilish
jarayonidagi qiyinchiliklarni yengish, ijodiy tafakkur ko‘nikmalarini shakllantiradi.
Ilmiy muammo – murakkab va keng hajmli vazifa.
Bosh vazifa – u yoki bu mavzuga mos keladigan muammolarni topish, farqlash va
aniq ta’riflash. Puxta ishlab chiqilgan va to‘g‘ri ta’riflangan muammo ilmiy hamda
ijodiy jihatdan diqqatga sazovor bo‘lishi mumkin.
Ilmiy muammo sof informativ xususiyatini yo‘qotadi, tayyor bilim berishdan
iborat bo‘lmay qoladi va yangi bilim izlash, haqiqiy ijodiy bilish jarayoniga
aylanadi. Insonga zarur bilimlar hajmi jadal sur’atlarda oshib borayotgan hozirgi
sharoitda dalillarning ma’lum yig‘indisini o‘zlashtirishga qarab mo‘ljal olishning
o‘zi kifoya qilmaydi. O‘z bilimlarini mustaqil to‘ldirish, ilmiy va siyosiy
axborotlarning jo‘shqin oqimida mo‘ljal olish ko‘nikmasini shakllantirish
muhimdir. Bu tamoyillardan hozirgi davrda inson ega bo‘lgan bilimlarning oddiy
yig‘indisi emas, balki uning bilimlari ijodiy qobiliyati va g‘oyaviy e’tiqodi bilan
uyg‘unlikda har tomonlama yetuk shaxsning bosh mezonidir, degan xulosa kelib
chiqadi.
(O‘qituvchi bu masalani talabalarning ilmiy mavzulari misolida tahlil qilib berishi
shart. Masalan: predmetga doir ya’ni mavzu tanlashga doir muammoni yechish
uchun talabaga rahbar yordam berishi shart, unga o‘zi bilgan mavzuni
taqamaslik,talabaning qiziqishlari doirasi bilimini hisobga olish muhim. To‘g‘ri
tanlangan muammo, uning to‘g‘ri yechimini topish imkoniyatini oshiradi.
Protseduraga oid muammo bu mavzuning tarkibiy qismlarini to‘g‘ri taqsimlashni
va ular bo‘yicha tegishli materiallarni yig‘ish, bir joyga jamlashni talab qiladi.
Xususan, har bir bob va paragraflar bo‘yicha fayllar tayyorlash yig‘ilgan
materiallarni tartib bilan jamlash ularni izchil tahlil qilish imkonini beradi.
Metodologik muammo izlanuvchidan qunt, sabr toqatni talab qiladi, zero u
jamlangan materiallarni tahlil qilishi, ma’nosini tushunishi lozim, shu joyda
baholashga doir muammo o‘z yechimini topadi, ya’ni yig‘ilgan materiallarga
izlanuvchi o‘zining intellektual salohiyati nkqtai nazaridan yondashib, ularga baho
beradi, va predmetga doir muammoning yechimini topishga ilmiy asoslarni taqdim
etadi.)
10.2.Muammo va metod uyg‘unligi.
Ilmiy metod harakatlarning shunday bir usuliki, uning yordamida ma’lum turdagi
ilmiy vazifalar yechiladi. Metod haqidagi bilim maxsus yo‘riqnomalar, qo‘llanmalar
va metodikalarda ifodalanadi. Ularda harakatlarni bajarish qoidalari ta’riflanadi,
shuningdek metodni qo‘llash shartlari va maqsadlari, uning imkoniyatlari, metod
yordamida erishiladigan natijalar xususiyati va hokazolar tavsiflanadi.
Metodni u haqdagi bilim bilan ayniylashtirish mumkin emas. Bir tomondan,
metodni uni tavsiflovchi qoidalar va yo‘riqnomalarni bilmay turib ham o‘zlashtirish
mumkin. Bunday bilim verballashtirilmagan, noaniq xususiyat kasb etadi, u
faoliyatdan ajratilmaydi, balki unga kiritiladi va unda «ishlaydi». Boshqa tomondan,
metodik qo‘llanmalar va yo‘riqnomalar matnini a’lo darajada bilish ham ularda
tavsiflangan metodni o‘zlashtirganlikni anglatmaydi. Masalan, tibbiyotchi-talaba
tashxis qo‘yish metodikasini miridan-sirigacha bilishi mumkin, lekin tegishli
o‘rganish va mashqlarsiz u tashxis qo‘yish mahoratini lozim darajada o‘zlashtirishi
amri mahol bo‘lsa kerak. Amalda ko‘rsatish va shaxsiy tajriba o‘rnini hech qanday
og‘zaki yo‘l-yo‘riqlar bosa olmaydi. Ayni shu sababli olimning shogirdlari va
hamkasblari bilan bevosita aloqalari ulkan rol o‘ynaydi: ular biron-bir yo‘riqnomada
qayd etilmagan narsalar bilan o‘rtoqlashish imkoniyatini beradi.
Mazkur metod yordamida yechish mumkin bo‘lgan vazifalar turi uning qo‘llanish
sohasini tashkil etadi. Har qanday turdagi vazifalarni yechish imkoniyatini
beradigan universal metod fanda mavjud emas. Har qanday metod o‘zining muayyan
qo‘llanish sohasiga ega bo‘ladi.
Har bir fan doirasida uning tadqiqot ob’ektlariga moslashtirilgan maxsus metodlar
ishlab chiqiladi (masalan, fizikada – ko‘lamlarni tahlil qilish metodi, biologiyada -
qushlarni halqalash metodi, psixologiyada – testlash metodi, sotsiologiyada – anketa
so‘rovi metodi, tilshunoslikda – tillarni qiyosiy tahlil qilish metodi va h.k.).
Shu bilan bir vaqtda hozirgi zamon fanida metodlarni bir fandan boshqa fanga
ko‘chirish ulkan ahamiyatga egadir (masalan, fizik metodlardan kimyoda
(spektroskopik metod), biologiya va tibbiyotda (rentgenoskopiya metodlari), tarixda
(radioaktiv tahlil metodi) foydalanish, matematik metodlarni tabiatshunoslikda va
ijtimoiy fanlarda qo‘llash).
Maxsus metodlar bilan bir qatorda ko‘pgina yoki hatto barcha fanlarda
qo‘llaniladigan umumiy metodlar ham bor. Ular umumilmiy metodlar deb ataladi.
Ularga oqilona fikrlashning barcha metodlari – tahlil, sintez, mavhumlashtirish,
umumlashtirish, induksiya, deduksiya va boshqalar, shuningdek kuzatish,
eksperiment, modellashtirish, ideallashtirish kabi metodlar kiradi.
Muammolar kabi, metodlarni ham haqiqiylik yoki soxtalik nuqtai nazaridan
baholash mumkin emas. Metod yaxshi yoki yomon bo‘lishi, muayyan muammoni
yechish imkoniyatini berishi yoki bermasligi mumkin, lekin barcha hollarda u
haqiqiy ham, soxta ham emas. Ba’zan biron-bir metodni «haqiqiy» deb nomlashlari
mumkin, lekin bu faqat mazkur metod haqiqatning tagiga yetishni ta’minlashini,
ya’ni muayyan muammoni yechishning «yaxshi», samarali vositasi hisoblanishini
anglatadi. Xuddi shuningdek, biron-bir metodga nisbatan ishlatilgan «soxtalik»
tushunchasi ham faqat metod mazkur muammoni yechishga yaroqli emasligi, ya’ni
«yomon», samarasiz ekanligini anglatishi mumkin.
Ilmiy dalillar nazariyaga nisbatan ham ikki xil vazifani bajaradi: mavjud
nazariyaga nisbatan ilmiy dalil yo uni mustahkamlaydi (verifikatsiya qiladi), yo u
bilan to‘qnashadi va uning asossizligini ko‘rsatadi (falsifikatsiya qiladi). Biroq,
boshqa tomondan, nazariya empirik tadqiqot darajasida olingan ilmiy dalillar
yig‘indisini shunchaki umumlashtirishgina emas. Uning o‘zi yangi ilmiy dalillar
olish manbaiga aylanadi. Shunday qilib, empirik va nazariy bilim yaxlit hodisa –
ilmiy bilim ikki tomonining birligi hisoblanadi. Bu tomonlarning muayyan ilmiy
bilish jarayonidagi o‘zaro aloqasi va harakati, ularning o‘zaro nisbati nazariy
bilimga xos bo‘lgan shakllarning izchil qatori yuzaga kelishini belgilab beradi.
Nazariy bilimning asosiy shakllari: ilmiy muammo, gipoteza, nazariya, tamoyillar,
qonunlar, kategoriyalar, paradigmalardir.
10.3. Muammo va masala.
Ko‘pincha muammo masala bilan bog‘lanadi va hatto u bilan tenglashtiriladi,
bunda muammo muhim, murakkab masala ekanligi qayd etiladi. O‘z-o‘zidan
ravshanki, bu fikr uncha to‘g‘ri emas. Har qanday muammo masala bilan bog‘liq,
deb aytish mumkin, biroq har qanday masala ham muammo bo‘la olmaydi.
Muammo masalada o‘zining to‘liq ifodasini topadi. Har qanday muammo o‘zagini
bosh masala tashkil etadi. Murakkab muammo bir qancha alohida muammolarga
bo‘linishi va tegishli ayrim masalalarda o‘z ifodasini topishi mumkin. Biroq
muammoning muhim xususiyati shundaki, uni yechish, uni ifodalovchi masalalarga
javob topish uchun «eski» bilim doirasidan chetga chiqish lozim. Umuman masalaga
kelsak, uni yechish uchun «eski» bilimning o‘zi kifoyadir. Bunday masala, qay
darajada muhim va murakkab bo‘lmasin, fan uchun muammo hisoblanmaydi.
Nafaqat muammo bilan masalani, balki muammo bilan muammo g‘oyasini ham
farqlash lozim. G‘oyada muammoni yechish yo‘llari ko‘rsatilmaydi, balki u faqat
qo‘yiladi. Rivojlantirilgan muammoda esa uni yechish yo‘llari ham ko‘rsatiladi.
Odatda, «barvaqt» ko‘tarilgan, ya’ni «echish yo‘llari» hali aniqlanmagan
muammolar g‘oya darajasida qoladi. Ayni vaqtda, muammoni rivojlantirish uni
yechish demakdir.
Garchi muammoni qo‘yish va uni yechish sifat jihatidan har xil jarayonlar bo‘lsa-
da, ularni aniq farqlash mumkin emas. Muammoni qo‘yish bir vaqtning o‘zida uni
yechishga kirishishdir. Tadqiqotchi muammoni qo‘yish yo‘lida qancha ilgarilagan
bo‘lsa, u muammoni yechishga shuncha yaqinlashadi. Tadqiqot ob’ekti haqidagi
bilimning to‘liq emasligi soxta muammolar tug‘dirishi mumkin (masalan, «mangu
dvigatel» muammosi).
Shunday qilib, muammo – bilish jarayonining rivojlanishi mobaynida ob’ektiv
tarzda yuzaga keluvchi, yechimini topish muhim amaliy yoki nazariy ahamiyatga
ega bo‘lgan masala yoki masalalar majmuidir.
10.5.Muammoli vaziyat va uning ahamiyati.
Mavjud faoliyat strategiyalari va o‘tmish tajribasi insonga yuzaga kelgan
qiyinchilikni bartaraf etish imkonini bermaydigan, mutlaqo yangi strategiyani
yaratish talab etiladigan vaziyat odatda muammoli vaziyat deb ataladi. Muammoli
vaziyat aniqlangan dalillarni mavjud bilim doirasida tushuntirish mumkin emasligini
ifodalovchi vaziyatdir. Ilmiy kashfiyot sari yo‘l muammoli vaziyatni aniqlashdan
boshlanadi, uni ta’riflashdan o‘tadi va bu vaziyatning yechimini topish bilan
yakunlanadi. Muammoli vaziyatni belgilash fikrlashga doir harakatni, amalni,
mulohazalarni yoyishning boshlang‘ich asosi hisoblanadi. O‘rganilayotgan
maqsadlarda kerakli axborotning va insonning bilimlari tegishli ma’lumotlar olishga
yetishmasligi vaziyatning noaniqligini kuchaytirib yuboradi. Oqibatda esa,
izlanuvchi o‘z maqsadiga yetaklovchi ko‘plab muqobilliklarga duch keladi. Bunda
u mazkur muqobil g‘oyalarning ichidan izlanayotgan maqsadlarga olib boruvchi
eng adekvatrog‘ini tanlashi kerak bo‘ladi. Shuning uchun ham yangi g‘oyalarning
muqobilini tanlashga doir fikrlash amallari muammo tushunchasining funksional
vazifalarining mohiyatini tashkil qiladi. Bu esa fikrlashning muammoviyligining
o‘ziga xos xossalaridan biri sifatida namoyon bo‘ladi.
Muammoli vaziyatning paydo bo‘lishi har xil omillar bilan belgilanadi. Avvalo, u
dalilni asoslangan xususiyatga ega bo‘lgan mavjud nazariy bilim yordamida
tavsiflash mumkin bo‘lmagan holda yuzaga keladi. Bu yerda muammoli vaziyat
ko‘p jihatdan bizga hali aniq bo‘lmagan ob’ektiv mavjud hodisalar ta’sirida yuzaga
keladi. Biroq muammoli vaziyat ba’zan mavjud nazariy dasturni rivojlantirish va
kengaytirish bilan ham bog‘liq bo‘lishi mumkin.
Muammoli vaziyat shaklan sub’ektiv, biroq mazmuniga ko‘ra ob’ektivdir. Amalda
u tadqiqotchi oldida kuzatishlar va eksperimentlarning empirik bilimlar – dalillar va
qonunlar shaklida ifodalanuvchi yangi natijalari bilan o‘z tasdig‘ini topgan nazariy
bilimlarning birikuvi ko‘rinishida yuzaga keladi. Ko‘pincha muammoli vaziyat
jamiyatning amaliy yoki nazariy manfaatlari nuqtai nazaridan o‘zini namoyon etadi.
Uni moddiy va ma’naviy madaniyatning rivojlanish jarayoni, shu jumladan fan
nazariyasi va amaliyotining rivojlanishi, unga davlat va jamiyatning munosabati,
davlat va jamiyatning uni yechishdan manfaatdorligi tayyorlaydi. Muammoli
vaziyatning aniqlanishi va hal qilinishiga ijtimoiy-tarixiy muhit sezilarli ta’sir
ko‘rsatadi. U ilmiy kashfiyotga imkoniyat yaratishi, biroq uning olinishiga to‘sqinlik
qilishi ham mumkin.
Muammoli vaziyatda olimning o‘ziga xos xususiyatlari, chunonchi: uning kasbiy
tayyorgarlik darajasi, muammoda mo‘ljal ola bilishi, qotib qolgan eskicha
qarashlardan uzoqlasha olishi, zehnining o‘tkirligi va hokazolar ayniqsa yorqin
namoyon bo‘ladi.
Muammoli vaziyatni tahlil qilishda shaxsiy-psixologik tusdagi masalalarni ham
o‘rganishga to‘g‘ri keladi, chunki bu vaziyatni olim o‘z boshidan kechiradi va unda
olimning intuitsiyasi, tafakkur uslubi va hokazolar namoyon bo‘ladi.
Muammoli vaziyatning pirovard negizi amaliyot hisoblanadi. Bizning ob’ekt
haqidagi bilimlarimiz yetarli emasligi ayon bo‘lib, «salbiy» natijalar olinadi,
amaliyot yangi muammolarning yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi. Bunda fan nisbatan
mustaqillikka, o‘z rivojlanishining ichki mantiqiga, o‘z ichki qarama-qarshiliklariga
ega ekanligi, bu omillar ham muammoli vaziyatlarni yuzaga keltirishini unutmaslik
lozim. Bunday holatga fanning ko‘pgina sohalari: matematika, nazariy fizika va
hokazolarda duch kelish mumkin.
Muammo va ilmiy tadqiqot uyg‘unligi. Muammo ilmiy tadqiqotning
dolzarbligiga tayanadi. O‘z navbatida muammo ilmiy, ilmiy-uslubiy, ilmiy-
metodologik jihatdan tadqiq etiladigan masaladan iborat bo‘lishi ham mumkin.
Ilmiy izlanishda muammo shunday jarayonki, u mavzu dolzarbligi va ishchi
gipoteza asosida ifodalanadi va to oxirgi yechimga yetib bormaguncha u haqda to‘liq
bilimga ega bo‘la olmaymiz, ammo shuni bilamizki, u ilm-fan rivoji va jamiyat
talabi bilan paydo bo‘ladi. Demak, ilmiy muammo sababsiz paydo bo‘lmaydi, ular
doimo mavjud ilmiy salohiyat va ilmiy ishlanmalar asosida paydo bo‘ladi hamda
ular muntazam ravishda takomillashib, rivojlanib boradi.
Umuman olganda, muammolarni topish, qo‘yish va ularni yechish, shuningdek,
yangilarini shakllantirish ijodiy tafakkurning barcha shakllariga xarakterlidir. Ijodiy
tafakkurning mazkur xususiyatlari ilmiy, badiiy mehnat bilan birga, ilmiy-texnik
mehnat va b.larga ham taalluqlidir. Muammo fandagi o‘z-o‘zidan rivojlanishning
borishi
va
texnologiyalarni
takomillashtirish
ehtiyojlari
hamda
ijtimoiy
taraqqiyotning ta’sirida bo‘lib turadigan san’at evolyusiyasi tomonidan keltirib
chiqarilishi mumkin1.
J.A.Romanenko “Ilmiy muammo tushunchasini talqin qilishda konseptual inqiroz
yuzaga kelgan. Bu hozirda mazkur masala yuzasidan ketayotgan munozaralarda o‘z
aksini topmoqda”2. Shuning uchun ham bugungi ilmiy izlanish jarayonida
muammoni to‘g‘ri qo‘yish va unga mos tadqiqot maqsadini aniqlash muhim bosqich
hisoblanadi. Muammo qo‘yilishida mavjud bilimlar asosida maqsadga erisha
olmaslik haqidagi bilimga ega bo‘lib, unga ilgarigi bilimlar asosida tubdan yangicha
yondashish, ya’ni yangi qonuniyatni ochish imkoni bilan bog‘liq ishchi farazni
to‘g‘ri ifodalay olish muhim ahamiyat kasb etadi. Odatda, bu yangi bilim amalda
jamiyatga zarur ekanligi faraz qilinadi.
Muammo qo‘yilishida quyidagi bosqichlarga e’tibor berish lozim: a) muammoni
izlash; b) xususiy muammoni qo‘yish (muammo yechimiga erishish uchun
maqsadlar ketma-ketligini ifodalash); v) muammoning yechimini topish.
Ma’lumki, falsafaning tarmoqlari ko‘p va tabiiyki, ularga mos muammolar ham
yetarli. Ilmiy izlanishlarda muammoni izlash va tanlashda quyidagilarga e’tibor
berish lozim:
1 Абдуллаева М., Покачалов Г. Философские проблемы методологии науки: Отдел Институт Философии и
права им. И.М.Муминова АН Руз.. – Т.: 2006. – 5 с.
2 Романенко Ж.А. Проблема как феномен в научном знания. Вестник АГТУ. Сборник научных турудов.
Гуманитарные науки./ Астрахан. Гост.техн. уни-т. – Астрахан.: АГТУ, 2002. – Б.51-56.
–ilmiy izlanish jarayonida qo‘yilgan muammoni yechmasdan, belgilangan
yo‘nalishda ijodiy metodni, ijod metodologiyasi, texnologiyasi va texnikasini
takomillashtirish mumkinligi ishonch;
–rejalashtirilgan tadqiqot fan taraqqiyotiga qanday yangi kashfiyot yoki ixtiro
natijasini berishini aniqlash;
–rejalashtirilgan tadqiqot natijalari amaliy ahamiyatliligi bilan ilgarigi
ishlanmalardan qanday farq qilishini aniqlash kabilar shular jumlasidandir.
Demak, muammoni to‘g‘ri va aniq qo‘yish, tadqiqot maqsadi va vazifalarini
to‘g‘ri aniqlash, tadqiqot ko‘lamini belgilash va ular asosida tadqiqot manbaini
aniqlash ilmiy tadqiqot jarayonining eng muhim bosqichlaridir. Bunda, ayniqsa bosh
muammoni to‘liq ifodalashga imkon beruvchi xususiy muammolar va ular ketma-
ketligi, umumiy aloqadorligi muhim ahamiyat kasb etadi.
Ilmiy tadqiqot faoliyatida quyidagi bosqichlarni, ya’ni xususiy muammolar va ular
yechimlarining bosh muammo yechimini topishdagi bosqichlarini qayd etish
maqsadga muvofiq:
–tadqiqot manbai faoliyat ko‘rsatishiga tegishli ko‘rsatkichlar, omillarni o‘rganib
chiqish va ular orasidagi mavjud aloqadorlik qonunlarini o‘rganish hamda
ko‘rsatkichlar ierarxiyasiga e’tibor berish va nihoyat ma’lumni noma’lumdan
ajratish kerak;
–ilmiy-tadqiqot faoliyatda muammoni qo‘yish uchun o‘sha sohadagi ilm-fan,
ta’lim-tarbiya, texnika-texnologiyalarning yutuqlarini tadqiqotchi mukammal
o‘zlashtirgan bo‘lmog‘i lozim, aks holda yechilgan muammoning va hattoki undan
ham saviyasi pastroq muammoning yechimini topishga ortiqcha vaqt sarf qilinishi
mumkin;
–ilmiy-tadqiqot faoliyatda noma’lumlarni cheklash ham kuzatiladi: ilmiy-ijodiy
faoliyatda tadqiqot manbaini ifodalovchi ko‘rsatkichlar tabiatini o‘rganish va
asosiylarini olib qolish, ikkinchi darajalilarini tashlab yuborish lozim;
–ilmiy-tadqiqot faoliyatdagi noma’lumlarni aniqlash va o‘zgarish sohalarini bilish
muhim;
–ilmiy faoliyatda muammo yechimining aniq shartlarini belgilab olish va shuning
bilan birga muammo turi ham asoslanadi;
–ilmiy faoliyatda butun tadqiqotning umumiy metodologiyasini asoslash, o‘lcham
va baholash mezonlarini aniqlash mumkin;
–ilmiy-tadqiqot
faoliyatda
tadqiqot
yechimining
variantlarining
mavjud
yechimlardan yangiligi hamda istiqbolli ekanligini asoslash kerak bo‘ladi.
Ijodiy jarayonning so‘nggi bosqichi insonning hal etilayotgan muammoni
yechishga qaratilgan barcha tashqi va ichki intilishlarini mujassamlashtiradi.
Bu borada uch turdagi tasavvurlar ajratib ko‘rsatiladi:
- mantiqiylik mantiqiy o‘zgarishlar yordamida hozirgi zamondan kelajakni keltirib
chiqaradi;
- tanqidiy yondashuv ob’ektdagi (texnika, ta’lim tizimi, ijtimoiy hayot)
nomukammal va o‘zgarishlarni amalga oshirish ehtiyoji bo‘lgan holatlarni
qidiradi;
- ijodiylik real hayotda o‘xshashi bo‘lmagan, biroq asosini real voqelikdagi
elementlar tashkil etgan prinsipial jihatdan yangi g‘oyalar, tasavvurlarni yuzaga
keltiradi3.
Bir qarashda ilmiy-tadqiqot faoliyatida muammolar bir qirralidek bo‘lib ko‘rinadi.
Aslida muammoning yechimini topish jarayonida uning keng qamrovli ekanligi yoki
ko‘p qirraligi sezilib qoladi. Muammoning yechimi ko‘pincha uning yoyilishi bilan
mos keladi, ya’ni xususiy muammolar yechimlarini topishga to‘g‘ri keladi. Ular har
qanday xususiy muammolarni bog‘lovchi, aniqlovchi, tugallovchi xususiyatga ega
bo‘lgan bosh muammo atrofida jamlanadi. Bunday xususiy muammolarni yechish
tadqiqotchining qo‘liga bosh muammo yechimiga javob izlashda ma’lumotlar,
axborotlar va dalillarni beradi.
Xususiy muammolar ma’lum darajada asosiy muammoning rejalariga o‘xshash
bo‘ladi. Bunda tadqiqot manbaini yangi aloqadorliklar bilan o‘rganish, yangi manba
bilan yoki manbani yangi sharoitda o‘rganishga tenglash mumkin. Ilmiy-ijodiy
3 Абдуллаева М., Покачалов Г. Философские проблемы методологии науки: Отдел Институт Философии и
права им. И.М.Муминова АН Руз.. – Т.: 2006. – 7 с.
faoliyatning markaziy muammosi – muammo har xil turdagi (nazariy, nazariy-
amaliy, amaliy) jihatlardan iborat ekanligi va ular orasidagi bog‘lanishning xilma-
xilligidir. Ular ba’zi hollarda alohida tadqiqot mavzusi sifatida ham ko‘rinishi
mumkin va hattoki alohida kichik muammo yoki mustaqil muammo sifatida ham
qaraladi.
Yuqoridagilarga asoslanib ilmiy-tadqiqot faoliyatidagi muammo to‘g‘risida
quyidagicha fikrlarni keltirish mumkin:
– biror bir muammo (xususiy muammo bosh muammoga yoki boshqa bir
yo‘nalishdagi muammoga) o‘sib, o‘rganilib, takomillashtirilib, tadqiqot maqsadiga
ozgina o‘zgartirish kiritilib, boshqacha bir muammoga aylantirilishi mumkin;
– biror bir muammoni o‘rganish davomida yangi fikr va yangi savollar
(muammolar) yuzaga chiqadi, bosh muammoning muhim jihatlari ko‘payadi
(kengayadi);
– biror bir muammo yechimini topishda boshqa muammoning tug‘ilishi bosh
muammoning kattagina ko‘lamda yoyilishini tug‘diradi.
Nazorat uchun savollar
1. Muammoli vaziyatning pirovard negizi nima hisoblanadi.?
2. Har qanday ilmiy bilish nimadan boshlanadi.?
3. To‘g‘ri qo‘yilmagan muammo yoki soxta muammo qanday oqibatlarni
keltirib chiqaradi?
4. Bilishning rivojlanish jarayonida ob’ektiv tarzda yuzaga keladigan,
yechimini topish muhim amaliy yoki nazariy ahamiyatga ega bo‘lgan masala yoki
masalalar majmui nima deb ataladi?
5. Predmetga va protseduraga doir muammoni, metodologik va baholashga
doir muammoni aniq misollar bilan farqlab bering.