Muhandislik-geologik tadqiqot usullari.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

44,0 KB


Muhandislik-geologik tadqiqot usullari. 
Ma’ruza  rejasi:
1. Gidrogeologik va  muhandislik-geologik tadqiot olib borishda amalga 
oshiriladigan ishlar.
2. Gidrogeologik va  muhandislik-geologik  s’yomka.
3. Xudud bo‘yicha olib borilgan tadqiqotlarni tahlili. Gidrogeologik suratga olish 
va haritalash, burg‘ulash va tog‘ ishlari. 
4. Dala-tajriba filtratsion ishlar.
5. Muhandislik-geologik  tas’vir.
6. Hisobot yozish tartibi (ketma-ketlikda)
       Kalit so‘zlar
Aeratsiya zonasi, gidroizogipsa, gravitatsion suvlar, kaplyar suvlar, molekulyar
suvlar, gigroskopik suvlar, gidrotermal suvlar, pezometrik satx. 
      Ma’ruzaning bayonida qo‘llaniladigan texnik jihoz va          ko‘rgazmali
vositalar:
Kompyuter, videoproyektor (taqdimot uchun), tarqatma materiallar. 
       Ma’ruzada qo‘llanilgan metodika (ped.texnologiya): 
“Taqdimot” metodi o‘rganiladigan mavzu mohiyatini kompyuter 
xizmatidan foydalanilgan holda slaydlar majmuasi yordamida ochib berilishini 
ta’minlaydi. Metodni qo‘llashda mavzuning asosiy g‘oyalari, tayanch tushnchalari, 
muhim xususiyatlari kichik matn, jadval, tasvir, sxema, rasm va diagrammalar 
asosida yoritiladi. Ushbu metod talaba (o‘quvchi)larda mavzu mazmunini obrazli, 
yaxlit tarzda o‘zlashtirish ko‘nikmalarini shakllantiradi. 
1
Logotip
Muhandislik-geologik tadqiqot usullari. Ma’ruza rejasi: 1. Gidrogeologik va muhandislik-geologik tadqiot olib borishda amalga oshiriladigan ishlar. 2. Gidrogeologik va muhandislik-geologik s’yomka. 3. Xudud bo‘yicha olib borilgan tadqiqotlarni tahlili. Gidrogeologik suratga olish va haritalash, burg‘ulash va tog‘ ishlari. 4. Dala-tajriba filtratsion ishlar. 5. Muhandislik-geologik tas’vir. 6. Hisobot yozish tartibi (ketma-ketlikda) Kalit so‘zlar Aeratsiya zonasi, gidroizogipsa, gravitatsion suvlar, kaplyar suvlar, molekulyar suvlar, gigroskopik suvlar, gidrotermal suvlar, pezometrik satx. Ma’ruzaning bayonida qo‘llaniladigan texnik jihoz va ko‘rgazmali vositalar: Kompyuter, videoproyektor (taqdimot uchun), tarqatma materiallar. Ma’ruzada qo‘llanilgan metodika (ped.texnologiya): “Taqdimot” metodi o‘rganiladigan mavzu mohiyatini kompyuter xizmatidan foydalanilgan holda slaydlar majmuasi yordamida ochib berilishini ta’minlaydi. Metodni qo‘llashda mavzuning asosiy g‘oyalari, tayanch tushnchalari, muhim xususiyatlari kichik matn, jadval, tasvir, sxema, rasm va diagrammalar asosida yoritiladi. Ushbu metod talaba (o‘quvchi)larda mavzu mazmunini obrazli, yaxlit tarzda o‘zlashtirish ko‘nikmalarini shakllantiradi. 1
“Aqliy hujum” metodi talabalarda mavzu (masala, muammo) xususida 
keng va har tomonlama fikr yuritish hamda o‘z tasavvurlari va g‘oyalaridan 
ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko‘nikma hamda malakalarni hosil qilishga 
rag‘batlantiradi. Bu metod yordamida tashkil etilgan mashg‘ulotlar jarayonida 
ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha orginal yechimlarni topish imkoniyati 
tug‘iladi. Mazkur metod tanlab olingan mavzular doirasida ma’lum qadriyatlarni
aniqlash va ularga muqobil bo‘lgan g‘oyalarni tanlash uchun sharoit yaratadi.
Mashg‘ulot jarayonida ushbu metoddan foydalanishda quyidagi qoidalarga
amal qilish talab etiladi: 
1.  Talabalarni  muammo  doirasida  keng  fikr  yuritishga  undash,  ularning
mantiqiy fikrlarni bildirishlariga erishish. 
2.Har bir talaba tomonidan bildirilayotgan fikrlar rag‘batlantirilib boriladi.
Bildirilgan  fikrlar  orasidan  eng  maqbullari  tanlab  olinadi.  Fikrlarning
rag‘batlantirilishi navbatdagi-yangi fikrlarning tug‘ilishiga olib keladi. 
3. Har bir talaba o‘zining shaxsiy fikrlariga asoslanishi va ularni o‘zgartirishi
mumkin. Avval bildirilgan fikrlarni umumlashtirish, turkumlashtirish yoki ularni
o‘zgartirish ilmiy asoslangan fikrlarning shakllanishiga zamin hozirlaydi. 
4. Mashg‘ulot jarayonida talabalar faoliyatini standart talablar asosida nazorat
qilish,  ular  tomonidan  bildirilayotgan  fikrlarni  baholashga  yo‘l  qo‘yilmaydi.
Ularning fikrlari baholanib borilsa, talabalar diqqatlarini shaxsiy fikrlarini himoya
qilishga qaratadilar, oqibatda yangi fikrlar ilgari surilmaydi. Metodni qo‘llashdan
ko‘zlangan  asosiy  maqsad  talabalarni  muammo  bo‘yicha  keng  fikr  yuritishga
undash ekanligini yodda tutgan holda ularning faoliyatini baholab borishdan voz
kechish maqsadga muvofiqdir. 
 Mavzuning dolzarbligi:
     Respublikamizda  xalq  xo‘jaligini  barqaror  rivojlanishi  yo‘lida  olib
borilayotgan  o‘zgarishlar  geologik  tadqiqotlarni  yanada  rivojlanishini  hamda
mineral-ozuqa bazasidan unumli foydalanishni talab qiladi. Shu jumladan yerosti
suvlarini  tadqiqot  qilish,  ulardan  har  tomonlama  unumli  foydalanish,  ularni
2
Logotip
“Aqliy hujum” metodi talabalarda mavzu (masala, muammo) xususida keng va har tomonlama fikr yuritish hamda o‘z tasavvurlari va g‘oyalaridan ijobiy foydalanish borasida ma’lum ko‘nikma hamda malakalarni hosil qilishga rag‘batlantiradi. Bu metod yordamida tashkil etilgan mashg‘ulotlar jarayonida ixtiyoriy muammolar yuzasidan bir necha orginal yechimlarni topish imkoniyati tug‘iladi. Mazkur metod tanlab olingan mavzular doirasida ma’lum qadriyatlarni aniqlash va ularga muqobil bo‘lgan g‘oyalarni tanlash uchun sharoit yaratadi. Mashg‘ulot jarayonida ushbu metoddan foydalanishda quyidagi qoidalarga amal qilish talab etiladi: 1. Talabalarni muammo doirasida keng fikr yuritishga undash, ularning mantiqiy fikrlarni bildirishlariga erishish. 2.Har bir talaba tomonidan bildirilayotgan fikrlar rag‘batlantirilib boriladi. Bildirilgan fikrlar orasidan eng maqbullari tanlab olinadi. Fikrlarning rag‘batlantirilishi navbatdagi-yangi fikrlarning tug‘ilishiga olib keladi. 3. Har bir talaba o‘zining shaxsiy fikrlariga asoslanishi va ularni o‘zgartirishi mumkin. Avval bildirilgan fikrlarni umumlashtirish, turkumlashtirish yoki ularni o‘zgartirish ilmiy asoslangan fikrlarning shakllanishiga zamin hozirlaydi. 4. Mashg‘ulot jarayonida talabalar faoliyatini standart talablar asosida nazorat qilish, ular tomonidan bildirilayotgan fikrlarni baholashga yo‘l qo‘yilmaydi. Ularning fikrlari baholanib borilsa, talabalar diqqatlarini shaxsiy fikrlarini himoya qilishga qaratadilar, oqibatda yangi fikrlar ilgari surilmaydi. Metodni qo‘llashdan ko‘zlangan asosiy maqsad talabalarni muammo bo‘yicha keng fikr yuritishga undash ekanligini yodda tutgan holda ularning faoliyatini baholab borishdan voz kechish maqsadga muvofiqdir. Mavzuning dolzarbligi: Respublikamizda xalq xo‘jaligini barqaror rivojlanishi yo‘lida olib borilayotgan o‘zgarishlar geologik tadqiqotlarni yanada rivojlanishini hamda mineral-ozuqa bazasidan unumli foydalanishni talab qiladi. Shu jumladan yerosti suvlarini tadqiqot qilish, ulardan har tomonlama unumli foydalanish, ularni 2
muhofaza  qilish  va  boshqarish  masalalari  o‘ziga  xos  tus  olmoqda.  Markaziy
Osiyoda  yer  osti  chuchuk  suvlarini  qidirish  va  ularni  xalq  xo‘jaligida  turli
maqsadlarda   foydalanish  ishlari  keng  miqyosda  olib  boriladi.  O‘zbekiston
gidrogeologiyasi yangi chorraxada, yerosti suvlarini  ekologik talablar doirasida
boshqarish yo‘nalishida rivojlanmoqda. Shuning bilan birga barcha inshoatlarni
qurish uchun loyihalashga, qurilgan inshoatlardan samarali foydalanishi uchun
kerakli  muxandislik  geologik  asos  yaratish  uchun  xududlarning  regional
muxandislik sharoitlarining shakillanishi, rivojlanishini qonuniyatlarini o‘rganadi
va texnogen omillar ta’sirida sodir bo‘layotgan regional o‘zgarishlarni o‘rganib
ilmiy asoslaydi, baholaydi, bashoratlaydi. 
Maruzaning qisqacha bayoni:
   Inson xayoti uchun eng muhim hisoblangan yerosti suvlari konlarini qidirib
topish,  rejimini  kuzatish,  zahiralarini  hisoblash,  ulardan  oqilona  foydalanish,
gidrogeologik suratga olish, burg‘ulash ishlari, geofizik tadqiqotlar, yerosti suvlari
va jinslardan namunalar olish, tajriba gidrogeologik ishlar bilan tanishtirib va olgan
bilimlarni xayotga tadbiq qilish gidrogeologik tadqiqot ishlarini oldiga qo‘yilgan
asosiy vazifalariga kiradi. 
   Insonlarning qurilish va xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan yer qobig‘ini
ustki  litologik  qismini  tuzilishini,  tarkibini-xozirgi  holatini  va  inson  faoliyati
ta’sirida  sodir  bo‘ladigan  o‘zgarishlarni  o‘rganadi,  qurilgan  inshoatlarning,
o‘zlashtirilgan  maydonlarni  geologik  muxitni  tarkibiy  qismlari  bilan  bir-biriga
bo‘lgan  va  bo‘ladigan  ta’sirlarning  natijalarini  oldindan  bashorat  qilish,  va
geologik muxitning salbiy jarayonlardan muxofaza qilishni ilmiy asoslarini ishlab
chiqish muxandislik geologik tadqiqot ishlarining asosiy obektlaridan hisoblanadi. 
Gidrogeologik va muxandislik geologik tadqiqot ishlarni olib borishda quyidagi
asosiy masalalar e’tiborga olinadi
     1. Kon maydoni geologik sharoitini o‘rganish. Bunda asosiy e’tibor jinslarni
ginetik  turlariga,  litologo-petrografik  tuzilishiga,  qalinligiga,  yotish  xolatiga
qaratiladi.
3
Logotip
muhofaza qilish va boshqarish masalalari o‘ziga xos tus olmoqda. Markaziy Osiyoda yer osti chuchuk suvlarini qidirish va ularni xalq xo‘jaligida turli maqsadlarda foydalanish ishlari keng miqyosda olib boriladi. O‘zbekiston gidrogeologiyasi yangi chorraxada, yerosti suvlarini ekologik talablar doirasida boshqarish yo‘nalishida rivojlanmoqda. Shuning bilan birga barcha inshoatlarni qurish uchun loyihalashga, qurilgan inshoatlardan samarali foydalanishi uchun kerakli muxandislik geologik asos yaratish uchun xududlarning regional muxandislik sharoitlarining shakillanishi, rivojlanishini qonuniyatlarini o‘rganadi va texnogen omillar ta’sirida sodir bo‘layotgan regional o‘zgarishlarni o‘rganib ilmiy asoslaydi, baholaydi, bashoratlaydi. Maruzaning qisqacha bayoni: Inson xayoti uchun eng muhim hisoblangan yerosti suvlari konlarini qidirib topish, rejimini kuzatish, zahiralarini hisoblash, ulardan oqilona foydalanish, gidrogeologik suratga olish, burg‘ulash ishlari, geofizik tadqiqotlar, yerosti suvlari va jinslardan namunalar olish, tajriba gidrogeologik ishlar bilan tanishtirib va olgan bilimlarni xayotga tadbiq qilish gidrogeologik tadqiqot ishlarini oldiga qo‘yilgan asosiy vazifalariga kiradi. Insonlarning qurilish va xo‘jalik faoliyati bilan bog‘liq bo‘lgan yer qobig‘ini ustki litologik qismini tuzilishini, tarkibini-xozirgi holatini va inson faoliyati ta’sirida sodir bo‘ladigan o‘zgarishlarni o‘rganadi, qurilgan inshoatlarning, o‘zlashtirilgan maydonlarni geologik muxitni tarkibiy qismlari bilan bir-biriga bo‘lgan va bo‘ladigan ta’sirlarning natijalarini oldindan bashorat qilish, va geologik muxitning salbiy jarayonlardan muxofaza qilishni ilmiy asoslarini ishlab chiqish muxandislik geologik tadqiqot ishlarining asosiy obektlaridan hisoblanadi. Gidrogeologik va muxandislik geologik tadqiqot ishlarni olib borishda quyidagi asosiy masalalar e’tiborga olinadi 1. Kon maydoni geologik sharoitini o‘rganish. Bunda asosiy e’tibor jinslarni ginetik turlariga, litologo-petrografik tuzilishiga, qalinligiga, yotish xolatiga qaratiladi. 3
2.Tog‘ jinslari qatlamlaridagi mavjud regional, regional-chuqur yoriqlari,
fleksura-zonalari,  ularni  yo‘nalishi,  yoriqlarni  jins  bo‘laklari  bilan  to‘lganlik
darajalari sinchiklab o‘rganiladi.
     3.Tog‘ jinslarining nurash jarayoniga qanchalik uchraganlik, litogenetik
yoriqlari mavjudligiga e’tibor berilib haritada belgilanib chiqiladi.
 4.Kon maydonidan oqib o‘tuvchi yoki unga yaqin bo‘lgan daryolar va
boshqa yer usti suv manbalari, kon maydoniga ta’siri, oylik, yillik sarfi aniqlanib
chiqiladi. 
      5.Kon maydonining gidrogeologik sharoiti nihoyatda sinchiklab o‘rganiladi.
Yer osti suvlari mavjud bo‘lgan suvli gorizontlar, ularni suv bilan ta’minlanishi,
yer osti suvlarining turlari: grunt, yoriq, karst suvlariga e’tibor qaratilib, oylik,
yillik rejimini aniqlash maqsadida maxsus kuzatish postalari tashkil etiladi.
  6.Suvni kon maydonidan chiqarib tashlash inshoatlarini (gorizontal va
vertikal darajalari1 suvni nasos orqali yer sathiga chiqarish uchun yig‘ish joylari va
x.k.) qurish va ularni ishlashi ustidan nazorat o‘rnatish ishlari.
       7.O‘tkazilgan tadqiqot, statsionar kuzatish ishlari (monitoring) natijalarini
taxlil qilish asosida kon maydoni uchun eng ratsional bo‘lgan chora va tadbirlar,
eng maqbul, eng maqbul bo‘lgan maydonlarni tanlab olish amalga oshiriladi va
bundan keyingi bajariladigan hamma ishlar ana shu metodlar asosida olib boriladi.
Ko‘p maydoni shaxta xududlariga yer osti suvlarining oqib kelish sxemasi
(I.Ergashevdan. 1990)
4
Logotip
2.Tog‘ jinslari qatlamlaridagi mavjud regional, regional-chuqur yoriqlari, fleksura-zonalari, ularni yo‘nalishi, yoriqlarni jins bo‘laklari bilan to‘lganlik darajalari sinchiklab o‘rganiladi. 3.Tog‘ jinslarining nurash jarayoniga qanchalik uchraganlik, litogenetik yoriqlari mavjudligiga e’tibor berilib haritada belgilanib chiqiladi. 4.Kon maydonidan oqib o‘tuvchi yoki unga yaqin bo‘lgan daryolar va boshqa yer usti suv manbalari, kon maydoniga ta’siri, oylik, yillik sarfi aniqlanib chiqiladi. 5.Kon maydonining gidrogeologik sharoiti nihoyatda sinchiklab o‘rganiladi. Yer osti suvlari mavjud bo‘lgan suvli gorizontlar, ularni suv bilan ta’minlanishi, yer osti suvlarining turlari: grunt, yoriq, karst suvlariga e’tibor qaratilib, oylik, yillik rejimini aniqlash maqsadida maxsus kuzatish postalari tashkil etiladi. 6.Suvni kon maydonidan chiqarib tashlash inshoatlarini (gorizontal va vertikal darajalari1 suvni nasos orqali yer sathiga chiqarish uchun yig‘ish joylari va x.k.) qurish va ularni ishlashi ustidan nazorat o‘rnatish ishlari. 7.O‘tkazilgan tadqiqot, statsionar kuzatish ishlari (monitoring) natijalarini taxlil qilish asosida kon maydoni uchun eng ratsional bo‘lgan chora va tadbirlar, eng maqbul, eng maqbul bo‘lgan maydonlarni tanlab olish amalga oshiriladi va bundan keyingi bajariladigan hamma ishlar ana shu metodlar asosida olib boriladi. Ko‘p maydoni shaxta xududlariga yer osti suvlarining oqib kelish sxemasi (I.Ergashevdan. 1990) 4