MUSIQA O‘QITISH METODIKASINING MAQSAD VA VAZIFALARI
Yuklangan vaqt
2024-09-10
Yuklab olishlar soni
1
Sahifalar soni
6
Faytl hajmi
27,2 KB
1
MUSIQA O‘QITISH METODIKASINING MAQSAD VA VAZIFALARI
Reja:
1.
Musiqa o’qitish metodikasining maqsad va mazmuni.
2.
Musiqa o’qitish metodlarining vazifalari.
3.
Musiqa o’qitishning xususiy (optimal) metodlari va ularning turlari.
4.
Musiqa o’qitish metodlari va ularning turlari.
Ma’ruza matni
Musiqa o’qitish metodikasi, pedagogika fani sifatida tajribada sinalgan ishlarni
nazariy qismlarini umulashtirib, amaliyotda samarali natijalar bergan o’qitish
metodlarini taqdim etadi. Metodika asosan, pedagogika, psixologiya, estetika va
san’atshunoslikning tadqiqot natijalariga asoslanadi.
U, musiqa o’qitishning qonun-qoidalarini ta’riflab beradi, kelajak yosh avlodni
tarbiyalashda qo’llanadigan zamonaviy metodlarni belgilaydi. Metodika, ta’lim-
tarbiya jarayonida o’qituvchining o’quvchilar bilan ishlash usullarining, mazmunini
anglatadi. Musiqa o’qitish metodikasi o’qituvchidan iste’dod, qobiliyatlar va
ishtiyoqlar mavjud bo’lishini talab etadi, chunki, san’at pedagogikasi mashaqqatli
va juda mas’uliyatli sohadir.
Xozirgi kunda musiqa o’qitish metodikasi birdaniga kelib shakllangan fan
emas, balki bunga qadar mazkur fanni shakllanishi ijodiy va murakkab taraqqiyot
yo’lini bosib o’tgan. Respublikamizda musiqa o’qitish metodikasini shakllantirishda
mahalliy olimlar, metodistlar, tajribali o’qituvchilarning qator izlanishlari, o’quv
qo’llanmalarining ahamiyati katta bo’ladi. Baddiy pedagogikaning metodika
sohasidagi so’nggi юtuqlari talabalarni pedagogika faoliyatiga tayyorlash, ularni
metodik bilim va mahoratlar bilan qurollantirish, musiqa o’qitish metodikasini bu
2
maqsadga erishish uchun amaliy mashg’ulotlar mobaynida uzoq ijtimoiy mehnat
qilish talab etiladi. Ma’lumki, maktabda o’quvchilarning yosh fiziologik
xususityalarini, ko’nikma va malakalariga qarab, musiqa o’qitish metodikasi
qo’llaniladi. Bu yerda ta’lim usuli, o’quv materiallarining (o’quv reja, dastur) ta’lim
printsiplari, o’quv-tarbiyaviy ishlarning umumiy maqsad va vazifalari muhim
ahamiyatga egadir. Demak, musiqa o’qitish metodikasi, o’quvchilarning musiqa
san’atiga o’rgatishning mazmuni, vazifalari va metodlarini o’rgatuvchi va o’quv
jarayonlarini tashkil etuvchi shakl va yo’llarini tadbiq etuvchi fandir. «Metodika»
so’zi grekcha so’z bo’lib, «tadqiqot yo’li», «bilish usuli» degan ma’noni anglatadi
va ta’lim-tarbiyaning alohida qismlari bo’lib hisoblanadi, ularning yig’indisi musiqa
o’quv metodlari deyiladi. Musiqaning o’qitish metodlari deganda, maktab
o’quvchilarning bilim, mahorat va malakalarini egallashda, ularning ijodiy
qobiliyatlarini
rivojlantirishda
va
dunyoqarashini
tarkib
toptirishda
o’qituvchilarning qo’llagan ish usullari tushuniladi.
Musiqa o’qitish metodikasi vazifalarini amalga oshirishda, musiqa o’qitishning
qator metodlari bilan birgalikda, pedagogikaning amaliy
yo’nalishini hususiy
(optimal) metodlar egallab, musiqa darsida qo’llash muhim ahamiyat kasb etadi.
Musiqa o’qitish metodikasi vazifalarini amalga oshirishda musiqa darsida
o’qitishning (optimal) xususiy metodlaridan unumli foydalanishga bog’liq. yetuk
olimlarimizning tadqiqotlarida maktab o’qituvchisining shaxsiyati va unga bo’lgan
professional talablar va o’quvchilar munosabatini, xususiy metodlardan foydalanish
jarayonida hal qilish lozimligini ilmiy asosda ta’riflab berganlar. Xususiy metod-
biror bir fanning amaliy va ijodiy ishlarini mazmunini va mavzusini keng yoritib
berish va mustahkamlashda, o’qituvchi va o’quvchi faoliyatida o’zaro aloqadorligini
va o’quvchilarni bilish jarayonida izlanishga o’ndovchi metoddir.
Xususiy (optimal) metodlar o’qitish faoliyati maqsadga qarab to’rtga
bo’linadi:
1. Darsni musiqaviy umumlashtiruvi metodi.
2. O’tilajak darslarga oldindan «юgurib», bog’lanib o’tish va ilgari o’tilganlarga
qaytish metodi.
3
3. Dars mazmunini emotsional dramaturgiyasi metodi.
4. Darsning pedagogik jihatdan kuzatilishi va bilimlarning baholanish metodi.
1. Darsning musiqaviy umumlashtirish metodi yetakchi metodlardan biri bo’lib,
o’quvchilarni musiqa idroki, mantiqiy badiiy fikrlash qobiliyatini rivojlantirishga
qaratilgandir:
A) O’qituvchi darsda hal qilinishi lozim bo’lgan konkret vazifalarni vujudga
keltiradi;
B) O’qituvchi va o’quvchi birga hamkorlikda masalani yechadi.
V) O’quvchilar tomonidan yakuniy xulosalar chiqariladi.
2. Oldinga «юgurib o’tish», ya’ni ilgari o’tilgan materialdan foydalanib,
o’quvchilarni yangi material o’zlashtirishga tayyorligini sinab ko’rish va bunda
oldin egallagan bilimlarga suyanish uchun foydalaniladi.
2. Emotsional dramaturgiya metodi bilan darsning mantiqiy yaxlitligiga
erishiladi. Bunda chorak mavzusi asosida dars rejasi uchun asarlar tanlanadi.
Tanlangan mavzular ham maqsadga muvofiq bo’lib, boshlanishi va yakunlanishiga
bog’liqdir. O’qituvchi darsni ijrochilik mahorati, so’z ustaligi bilan qiziqarli qilib
o’tishi kerak va o’quvchilarni darsga faol qiziqtirib, darsning emotsional
dramaturniyasi, ya’ni avjiga erishishi lozim. Musiqa o’qituvchisi maktabda musiqa
darsidan tashqari kontsertlar, badiiy kechalar, uchrashuvlar o’tkazishni talab etadi.
4. Darsni pedagogik kuzatilishi va bilimlarni baholash maqsadga qarab bir
necha turlarga bo’linadi:
A. O’quvchilarni bilish faoliyatini tashkil etuvchi va amalga oshiruvchi turi.
B. Bilim faoliyatini rag’batlantirish va tanbehlash talablarini qo’yish.
C. O’qish, bilish faoliyatini samaradorligini boshqarish va nazorat qilish.
Baholashda shunday ehtiyotkor bo’lish kerakki, o’quvchilarni kayfiyati tushib
ketmasin. Darsga, qo’shiq kuylashga qiziqishi so’nmasin. Rag’batlantirishda esa
aksincha. O’qituvchi va o’quvchi munosabatlari me’yordan chiqib ketmasligi kerak.
Balki, rag’batlantirish, sinfda boshqa o’quvchilarga namuna bo’lib xizmat qilsin va
ular odobli, aqilli bo’lishga intilsinlar.
SHunday qilib, musiqa o’qitish metodlarini boshqa turlari ham mavjud:
4
1.
Musiqa o’qitishning og’zaki metodlari.
2.
Ko’rgazma o’qitish metodlari.
3.
Amaliy o’qitish metodlari.
4.
O’yin metodlari.
5.
Taqqoslash metodlari.
6.
Musiqiy o’quvi bo’sh bo’lgan bolalar bilan ishlash metodi.
1. Musiqa o’qitishning og’zaki metodlari.
Musiqa darsida o’qituvchining so’z mahoratiga alohida talab qo’yiladi.
O’qituvchi o’zining asar haqidagi badiiy kirish so’zi bilan o’quvchilarni ajoyib va
sehrli musiqa olamiga olib kiradi hamda qiziqarli hikoya yoki suhbat yo’li bilan
bolalar diqqatini jalb qilib, musiqani badiiy idrok etishlariga erishadi. Asosan, bu
metoddan boshlang’ich sinfda ko’proq foydalaniladi.
Hikoya – bu o’qituvchining musiqa asari haqida jonli, emotsional yorqin
bayoni. Hikoya qisqa, obrazli, jonli, qiziqarli bo’lib, uning maqsadi o’quvchilarni
asarni badiiy idrok etishga o’rgatish.
Suhbat – o’qituvchi va o’quvchilar orasidagi dialog shaklidagi faoliyatidan
iborat bo’lib, o’quvchilarni mustaqil fikrlashga undaydi. Ularni nutqini o’stiradi,
fikriy
faoliyatni
kuchaytiradi,
bilish
qobiliyatini
faollashtiradi
hamda
dunyoqarashini kengaytiradi.
Tushuntirish – ilmiy isbotlash metodi sifatida musiqa darsida qo’llaniladi. Bu
asosan, musiqa savodi faoliyatida qo’llaniladi.
2. Ko’rgazmali o’qitish metodlari. Ma’lumki, musiqa harakatlanuvchi kuy
va ohang tovushlaridan iborat bo’lgan san’atdir. Uni faqat eshitish organlari orqali
tinglab, idrok etish mumkin. Ko’rgazmali o’qitishni esa, nota yozuvlarni, plakatlar,
rasmlar, o’qituvchining so’zi, dirijyorlik ifodalari, raqs harakatlari, bolalar cholg’u
asboblari, musiqani jonli va aniq ijrosi, texnik vositalaridan foydalaniladi. Demak,
musiqaning jonli yangrashi darsda asosiy ko’rgazma bo’lib xizmat qiladi.
3. Amaliy o’qitish metodlari. Amaliy metodlar vositasida o’quvchilar vokal-
xor malakalari, musiqaning tuzilishi hamda ifoda vositalarini tahlil etish, uning janr
va shakllarini aniqlash va nota yozuvini o’rganish malaka va ko’nikmalarini
5
shakllantirlishi uchun foydalaniladi. Amaliy metodlar, vokal-xor malakalarini
rivojlantirishda muhim vosita bo’lib hisoblanadi.
4. O’yin metodi –boshlang’ich sinflarda ko’proq ijobiy natija beradi. YAngi
dastur asosida yaratilayotgan qo’llanma va darsliklarda o’yin va uning elementlari
keng joriy etilgan. Boshlang’ich sinf o’quvchilari serharakat va o’yingga moyil
bo’ladilar. Darsda qo’llaniladigan musiqali o’yinlar o’quvchilarning musiqiy
o’quvini o’stiradi, musiqiy qobiliyatini rivojlantiradi, xotirasini mustahkamlaydi va
musiqa darsiga qiziqish uyg’otadi.
5. Taqqoslash metodi. Musiqa darsi jarayonida kontrast, ya’ni taqqoslash
metodi keng qo’llaniladi. U vokal-xor ishlarida o’qituvchi, o’quvchilar bilan
gramyozuvdagi ijrolarini taqqoslashda musiqa asarining tahlili va janrlarni
belgilashda keng qo’llaniladi. Masalan, raqs, marsh, janrlarni templari, turli cholg’u
asboblaridagi ijrolar farqini aniqlashda foydalaniladi.
6. Musiqa o’quvi bo’sh bo’lgan bolalar bilan ishlash metodi. Musiqa
o’quvi bo’sh bo’lgan o’quvchilar bilan dars jarayonida differentsial guruhlarga
bo’lib va darsdan keyin vaqt ajratib, yakka (individual) tarzda ish olib boriladi.
Differentsial guruh – deganda o’quvchilarni musiqiy qobiliyati, o’quvi va ovoziga
qarab uch guruhga bo’linadi.
1-guruhga ovozi jarangli, yaxshi musiqiy qobiliyatga ega bo’lgan o’quvchilar kiradi.
2-guruhga ovozi, musiqiy qobiliyati o’rtacha bo’lgan, ya’ni o’qituvchining ovoziga
ergashib, tayanib kuylaydigan o’quvchilar kiradi.
3-guruhga esa, ovozi uncha yaxshi bo’lmagan, musiqiy qobiliyati bo’sh bo’lgan
o’quvchilar kiradi.
Musiqa darsi jarayonida bu o’quvchilar qo’yidagi tartibda o’tkaziladi:
birinchi qatorga o’qituvchini ovoziga tayanib kuylaydiganlar, ikkinchi qatorga
musiqiy o’quvi bo’sh, yaxshi musiqiy qobiliyatga ega bo’lmagan o’quvchilar,
uchinchi qatorga qobiliyatli, ovozi jarangdor bo’lgan bolalar o’tkaziladi. Bunda
ikkinchi qatordagi o’quvchilar musiqa ohanglarini atrofdagilar eshitib ularning
ovozalariga ergashib, chiroyli, to’g’ri kuylashga harakat qiladilar.
6
SHu uslub bilan o’quvchilarni musiqiy o’quvini o’stirish mumkin. Ba’zi
musiqiy o’quvi bo’sh bo’lgan bolalar bilan, darsdan keyin alohida, yakka tartibda
shug’ullanib, topshiriqlar beriladi va ovozlari sozlanib, qo’shiqlar alohida
o’rgatiladi. SHu tariqa, hamma o’quvchilarni musiqaga qiziqishi, qo’shiq kuylashi,
musiqa tinglash ishtiyoqi, qobiliyati, musiqiy o’quvi, bir hilda bo’lib, qo’shiq
kuylash malakalari hosil bo’ladi.
TEKSHIRISH SAVOLLARI:
1.
Musiqa o’qitishning qanday metodlari mavjud?
2.
Xususiy metod nimani anglatadi va qanday turlari bor?
3.
Musiqa o’qitish metodlarining turlari va ularning vazifalari?
4.
«Metodika» - so’zi nimani anglatadi va uning vazifalari nimadan iborat?
Tayanch tushunchalari:
1. «Metodika» - bilish, o’rganish usuli.
2. «Xususiy meodika» - bitta fanning uslubi.
3. «Amaliy metod» -ijodiy mehnat.