MUSIQIY SAHNAVIY JANRLAR.
Reja:
1. XX asrda opera, musiqali drama janrlarining rivojlanishi.
2. XX asrda balet janrlarining rivojlanishi.
1. XX asrda opera, musiqali drama janrlarining rivojlanishi.
Zamonaviy musiqali teatr, ya’ni musiqali drama, opera, musiqali komediya,
operetta kabi janrlar qachon va qaerda bunyodga kelgan degan savol doimo
hammani qiziqtiradi. Ma’lumki, Italiyada XIV asrni oxirlarida Florentsiya
shahrida istiqomat qilgan graf Jovanni Bardi di Vernioni tashabbusi bilan, uning
saroyida, bir guruh shoirlar, sozanda va xonanda musiqachilar, aktyorlar,
rassomlar doimiy ravishda yig’ilib, o’z san’atlari bilan o’rtoqlashar edilar. Ular
qadimgi yunon teatrini qaytadan tiklash niyatida Esxil, Sofokl va Evripidlarning
drama va tragediyalariga murojat qildilar, lekin bu dramaturglarni asarlariga o’z
davrida kiritilgan musiqalar XVI asrga qadar etib kelmagani sababli, yangi
musiqa bastalaydilar. Qizig’i shundaki, bu to’da a’zolari o’tkazgan ijodiy
tajribalari, birinchilardan bo’lib, kelgusida yangi uslubli musiqali teatr va
musiqali drama, opera, musiqali komediya janrlarini bunyodga kelishiga sabab
bo’ladi deb hayollariga ham keltirmagan edilar. Shu to’da a’zosi, ulug’
astronom Galeleo Galileyning o’g’li, kompozitor, matematik, sozanda
Vinchentso Galiley qadimgi yunon madaniyati va san’atining puxta bilimdoni,
bir yunon dramasiga musiqa bastalaydi, undan so’ng yunon afsonasi "Orfey va
Evridika"ga kompozitorlar Peri va Kachchinilar musiqa bastalaydilar, lekin
ularning yaratgan musiqalari tragediyani atroflicha ifodalay olmadi. Bu
kompozitorlardan ibrat olgan Mantuya gertsogi saroyida xizmat qiluvchi,
kompozitor, xonanda va skripkachi-sozanda Klaudio Monteverdi "Orfey" nomli
musiqali drama (opera) yaratadi. Zamonaviy musiqali teatr, musiqali drama va
opera san’atining shakllanish va rivojlanish jarayoni va tarixi shu
Monteverdining "Orfey" sahna asaridan boshlanadi. Chunki uning ijodida opera
yoki musiqali drama janrlarining tashkil qiladigan asosiy jihatlar: adabiy
mazmun (libretto), musiqa san’atining hamma turlari va janrlari, raqs san’ati,
tasviriy san’at va sahna harakatlarining uzviy bog’lanishi (sintezi) mukammal
ravishda shakllangan. Bundan tashqari, Monteverdidan avval opera yoki
musiqali drama yaratgan kompozitorlar sahna asarda ishtirok etuvchi
qahramonlarni musiqiy obraziga jiddiy ahamiyat bermaganliklari va bergan
holda ham, ularning ruhiy his-tuyg’ulariga aloqador bo’lmagan musiqalar
yaratganliklari sababli, ular tarixda chuqur iz qoldira olmadilar. Bu vazifani
birinchilardan bo’lib Monteverdi bajardi. U shunday degan edi: "Musiqa,
spektaklda tomashabinning vaqtini chog’ qilaman deb, ermak uchun sayr-
tomosha bo’lib qolmasligi kerak. Sahna asarda musiqani asosiy vazifasi, uni
boy va mo’’jizali tili, tebranish-harakatlari va turli vositalari bilan ishtirok
etuvchi qahramonlarni ruhiy his-tuyg’ularini, hatti-harakatlarini va voqealarni
muhitidan kelib chiqib, har bir sahnani musiqa sadolari btslan boyitish lozim.
Men shu talabga o’z ijodimda amal qildim". Kelgusida musiqali sahna asar
yaratuvchi ko’p kompozitorlar ham bu talabga amal qiladilar va bu uslub an’ana
bo’lib qoladi.
Shunday qilib, Italiyada XIV-XVII asrlarda yangi uslubli musiqali sahna
janri paydo bo’ldi. Uni avval "Musiqali drama" (ygatta reg tizyua), va kelgusi
asrdan boshlab "OPERA" (italyancha - ORERA - so’z, harakat, ijod) deb
atadilar. Bu ikki atamani ma’nosi bir bo’lsa ham, lekin ularni bir-biridan asosiy
farqi quyida: "Musiqali drama"da ishtirok etuvchi personajlar, spektakl
mazmunidagi dialoglarni oddiy so’z iboralari bilan, monologlar, ariya, ariozo,
qo’shiq, romans va boshqa ovozli musiqa sadolari orqali ijro etadilar. Shunda,
ba’zi bir asarlarda ishtirok etuvchi erkaklar va xotin-qizlar ovozlarining
farqlanish turlarini oldindan partituraga kiritiladi, ba’zi-bir asarlarda umuman
bular ko’rsatilmaydi. Shuning uchun artistlar qandayin tabiiy ovozga ega
bo’lsalar, shu ovozda ijro etadilar. "Opera"da ishtirok etuvchi personajlar,
asosan, dialoglarni -REChITATIV (ital. gesiaiuo, yoki gesyage - ifodali o’qish
san’ati) orqali ijro qiladi. Rechitativ ikki xil bo’ladi: 1 - rechitativ zesso - quruq,
tez, musiqa jo’rligida, so’zlarni burro-burro aytish. 2 - rechitativ assot - ohangli,
ya’ni musiqa jo’rligida so’zlarni ohang (cho’zib) bilan aytish. Bulardan tashqari,
musiqali drama bilan opera janrlarini farqlarini ajratish qoida uslublari, albatta
ko’p. Lekin, yana bir asosiy farqlardan birisi shundaki, operada ishtirok etuvchi
xotin-qizlar ovozi: koloroturali-soprano, soprano, metstso-soprano, alt,
erkaklarniki: tenor, bariton, bas, va bas-profundo kabi ovozlarga bo’lingan
holda operani partiturasiga yoziladi va musiqa asarni har bir ko’rinishida yoki
pardasida ariya, ariozo, qo’shiq, xor, balet va rechitativlar to’xtovsiz ijro etiladi.
Bularni hammasini operada musiqali dramaturgiya birlashtiradi. Musiqali
dramada esa ishtirok etuvchi personajlarni so’z-dialoglari musiqa bilan
almashtirilgan holda ijro etiladi. Aytish mumqinki, "Musiqali drama" va
"Opera"larni, bir-birisidan farq qiluvchi, ko’rsatilgan ayrim alomatlari bo’lsada,
lekin ularning tuzilishlari bir xildir. Shuning uchun bu uslubdagi musiqali teatr
va janrlarni tuzilishi hamma davlatlarda bir xil, lekin ularning ichki hayoti,
musiqiy til iboralari, ishtirok etuvchi personajlarning xarakterlari, tafakkuri,
milliy ruh bilan sug’orilgan bo’ladi. Ovropa va Rossiyada bunyodga kelgan
opera va balet teatrlar, asarlar va ularni yaratgan kompozitorlar hamda
dramaturglar to’g’risida tarixiy manbalar mavjud. Ular orqali har bir musiqali
teatrning yoki musiqali sahna asarni alohida-alohida bosib o’tgan yo’lini va
musiqiy xususiyatlarini partitura yoki sahna, plastinkalar, kinofilmlar, audio va
videokassetalar orqali tanishish, o’rganish mumkin.
Musiqali teatrlar Ovropa mamlakatlarida va Rossiyada, avval podshohlar,
gertsoglar, dvoryanlar, knyazlar va yirik boylar saroylarida paydo bo’ldi va
saroy ahliga xizmat qildi. XVIII asrdan boshlab, katta shaharlarda ham musiqali
teatrlar qad ko’tara boshladi. Bu teatrlarda "Musiqali drama", "Opera-seria",
"Opera-buffa", "Opera-balet", "Musiqali komediya" kabi janrlardagi musiqali
sahna asarlar paydo bo’ldi. XIX asrda esa Ovropa davlatlarida va Rossiyada
opera, balet va operetta san’ati avj oldi. Klassik asarlar va ularni yaratuvchi
kompozitorlar etishib chiqdi. XX asrdan bu an’ana davom etib kelmokda.
Umuman, teatr san’ati - insoniyat madaniyatining eng ulkan yutuqlaridan
biridir.
Urush yillari O’zbekistonda yaratilgan A.Kozlovskiyning “ Ulug’bek”,
O.Chishkoning “ Maxmud Torobiy” operalari sovet san’atining o’sha davrga
oid xususiyatlari, tarixiy vatanparvarlik va tarixiy qaxramonlik mavzuiga
intilishini aks ettirdi. Ikkala opera ham, o’zbek xalqining qahramonona
o’tmishga bag’ishlangan bo’lib, davr talabiga javob berardi. Mazkur asarlar
badiiy daraja jihatidan bir-biridan farqlanib, ularning sahnadagi taqdiri ham xar-
xil bo’ladi.
“Ulug’bek” operasi, O’zbekiston musiqa madaniyatida ancha qiziqarli
lekin ziddiyatli bo’lishiga qaramay, respublikada opera janri rivojida ma’lum
o’rin egallaydi .Tasodifiy emaski, Kozlovskiy operani 1942 yilda yozib tugatib,
keyinchalik asaridagi kamchiliklarini sezadi va ularni bartarf etish, shu orqali
dastur hayotini davom ettirish niyatida 1958 yilda yangi redaktsiyani yaratadi.
2.XX asrda balet janrlarining rivojlanishi.
O’zbekiston
kompozitorlarining balet janriga qiziqishi, aynan urushdan keyingi yillarda
ancha kuchaydi. Agar 50-yillarda zamonaviy yoki eratk mavzuidagi yozilgan
baletlarning musiqali sahna rivojida, epik qissalar harakteri ustun turgan bo’lsa,
60-70-yillar baletlarida shubhasiz, 50-yillar oxirida boshlangan, Sovet
xoreografik san’atining bog’liq bo’lgan yirik dramatik to’liq spektakllar
yaratishga keskin, ko’pincha fojeali syujetlarni ifodalashga intilishi seziladi.
Xilma-xil mavzu va syujetlarda balet uchun an’anaviy mavzu bo’lgan
sevishganlar taqdiri xaqida ( Manas Levievning “Suhayl va Mehri”,
I.Akbarovning “Layli va Majnun”, M.Ashrafiyning “Sevgi tumori”,
G.Mushelning “Bibixonim” baletlari) qahramonlik va vatanparvarlik
(M.Ashrafiyning “Sevgi va qilich“ baleti), ijtimoiy ommabop mavzuda
( A.Kozlovskiyning “Tanovar” baleti) asarlar yaratildi.
Urushdan keyingi davr, balet san’atida G.Mushelning “Raqqosa” katta
ahamiyatga molikdir. Balet Sovet O’zbekistoning san’atkor yoshlariga
bag’ishlangan. Yoshlarning katta san’atga chiqishi, sahnaga intilishiga katta
yoshli avlod ko’pincha e’tiroz bilan qarar edi. Balet stsenariysining asosiga ana
shunday hayotiy ziddiyatlik olingan. Asar markazida, dastlab qishloq
havaskorlik to’garagining eng yaxshi raqqosasi, so’ng xoreografiya bilim
yurtining talabasi Gulnora obrazi turadi. Uning intilishlariga otasi qarshi