MUSIQIY SAHNAVIY JANRLAR.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

20,3 KB


MUSIQIY SAHNAVIY JANRLAR.
 
Reja:
1. XX asrda opera, musiqali drama janrlarining rivojlanishi.
2. XX asrda balet janrlarining rivojlanishi.
 
 
 1.  XX  asrda  opera,  musiqali  drama  janrlarining  rivojlanishi.
Zamonaviy musiqali teatr, ya’ni musiqali drama, opera, musiqali komediya,
operetta kabi janrlar qachon va qaerda bunyodga kelgan degan savol doimo
hammani  qiziqtiradi.  Ma’lumki,  Italiyada  XIV  asrni  oxirlarida  Florentsiya
shahrida istiqomat qilgan graf Jovanni Bardi di Vernioni tashabbusi bilan, uning
saroyida,  bir  guruh  shoirlar,  sozanda  va  xonanda  musiqachilar,  aktyorlar,
rassomlar doimiy ravishda yig’ilib, o’z san’atlari bilan o’rtoqlashar edilar. Ular
qadimgi yunon teatrini qaytadan tiklash niyatida Esxil, Sofokl va Evripidlarning
drama va tragediyalariga murojat qildilar, lekin bu dramaturglarni asarlariga o’z
davrida kiritilgan musiqalar XVI asrga qadar etib kelmagani sababli, yangi
musiqa  bastalaydilar.  Qizig’i  shundaki,  bu  to’da  a’zolari  o’tkazgan  ijodiy
tajribalari,  birinchilardan  bo’lib,  kelgusida  yangi  uslubli  musiqali  teatr  va
musiqali drama, opera, musiqali komediya janrlarini bunyodga kelishiga sabab
bo’ladi  deb  hayollariga  ham  keltirmagan  edilar.  Shu  to’da  a’zosi,  ulug’
astronom  Galeleo  Galileyning  o’g’li,  kompozitor,  matematik,  sozanda
Vinchentso Galiley qadimgi yunon madaniyati va san’atining puxta bilimdoni,
bir yunon dramasiga musiqa bastalaydi, undan so’ng yunon afsonasi "Orfey va
Evridika"ga kompozitorlar Peri va Kachchinilar  musiqa bastalaydilar, lekin
ularning  yaratgan  musiqalari  tragediyani  atroflicha  ifodalay  olmadi.  Bu
kompozitorlardan  ibrat  olgan  Mantuya  gertsogi  saroyida  xizmat  qiluvchi,
kompozitor, xonanda va skripkachi-sozanda Klaudio Monteverdi "Orfey" nomli
Logotip
MUSIQIY SAHNAVIY JANRLAR. Reja: 1. XX asrda opera, musiqali drama janrlarining rivojlanishi. 2. XX asrda balet janrlarining rivojlanishi. 1. XX asrda opera, musiqali drama janrlarining rivojlanishi. Zamonaviy musiqali teatr, ya’ni musiqali drama, opera, musiqali komediya, operetta kabi janrlar qachon va qaerda bunyodga kelgan degan savol doimo hammani qiziqtiradi. Ma’lumki, Italiyada XIV asrni oxirlarida Florentsiya shahrida istiqomat qilgan graf Jovanni Bardi di Vernioni tashabbusi bilan, uning saroyida, bir guruh shoirlar, sozanda va xonanda musiqachilar, aktyorlar, rassomlar doimiy ravishda yig’ilib, o’z san’atlari bilan o’rtoqlashar edilar. Ular qadimgi yunon teatrini qaytadan tiklash niyatida Esxil, Sofokl va Evripidlarning drama va tragediyalariga murojat qildilar, lekin bu dramaturglarni asarlariga o’z davrida kiritilgan musiqalar XVI asrga qadar etib kelmagani sababli, yangi musiqa bastalaydilar. Qizig’i shundaki, bu to’da a’zolari o’tkazgan ijodiy tajribalari, birinchilardan bo’lib, kelgusida yangi uslubli musiqali teatr va musiqali drama, opera, musiqali komediya janrlarini bunyodga kelishiga sabab bo’ladi deb hayollariga ham keltirmagan edilar. Shu to’da a’zosi, ulug’ astronom Galeleo Galileyning o’g’li, kompozitor, matematik, sozanda Vinchentso Galiley qadimgi yunon madaniyati va san’atining puxta bilimdoni, bir yunon dramasiga musiqa bastalaydi, undan so’ng yunon afsonasi "Orfey va Evridika"ga kompozitorlar Peri va Kachchinilar musiqa bastalaydilar, lekin ularning yaratgan musiqalari tragediyani atroflicha ifodalay olmadi. Bu kompozitorlardan ibrat olgan Mantuya gertsogi saroyida xizmat qiluvchi, kompozitor, xonanda va skripkachi-sozanda Klaudio Monteverdi "Orfey" nomli
musiqali drama (opera) yaratadi. Zamonaviy musiqali teatr, musiqali drama va
opera  san’atining  shakllanish  va  rivojlanish  jarayoni  va  tarixi  shu
Monteverdining "Orfey" sahna asaridan boshlanadi. Chunki uning ijodida opera
yoki  musiqali  drama  janrlarining  tashkil  qiladigan  asosiy  jihatlar:  adabiy
mazmun (libretto), musiqa san’atining hamma turlari va janrlari, raqs san’ati,
tasviriy san’at va sahna harakatlarining uzviy bog’lanishi (sintezi) mukammal
ravishda  shakllangan.  Bundan  tashqari,  Monteverdidan  avval  opera  yoki
musiqali  drama  yaratgan  kompozitorlar  sahna  asarda  ishtirok  etuvchi
qahramonlarni musiqiy obraziga jiddiy ahamiyat bermaganliklari va bergan
holda  ham,  ularning  ruhiy  his-tuyg’ulariga  aloqador  bo’lmagan  musiqalar
yaratganliklari sababli, ular tarixda chuqur iz qoldira olmadilar. Bu vazifani
birinchilardan  bo’lib  Monteverdi  bajardi.  U  shunday  degan  edi:  "Musiqa,
spektaklda  tomashabinning  vaqtini  chog’  qilaman  deb,  ermak  uchun  sayr-
tomosha bo’lib qolmasligi kerak. Sahna asarda musiqani asosiy vazifasi, uni
boy va mo’’jizali tili, tebranish-harakatlari va turli vositalari bilan ishtirok
etuvchi qahramonlarni ruhiy his-tuyg’ularini, hatti-harakatlarini va voqealarni
muhitidan kelib chiqib, har bir sahnani musiqa sadolari btslan boyitish lozim.
Men shu talabga o’z ijodimda amal qildim". Kelgusida musiqali sahna asar
yaratuvchi ko’p kompozitorlar ham bu talabga amal qiladilar va bu uslub an’ana
bo’lib qoladi.
Shunday qilib, Italiyada XIV-XVII asrlarda yangi uslubli musiqali sahna
janri paydo bo’ldi. Uni avval "Musiqali drama" (ygatta reg tizyua), va kelgusi
asrdan boshlab  "OPERA"  (italyancha  -  ORERA -  so’z, harakat, ijod)  deb
atadilar. Bu ikki atamani ma’nosi bir bo’lsa ham, lekin ularni bir-biridan asosiy
farqi  quyida:  "Musiqali  drama"da  ishtirok  etuvchi  personajlar,  spektakl
mazmunidagi dialoglarni oddiy so’z iboralari bilan, monologlar, ariya, ariozo,
qo’shiq, romans va boshqa ovozli musiqa sadolari orqali ijro etadilar. Shunda,
ba’zi  bir  asarlarda  ishtirok  etuvchi  erkaklar  va  xotin-qizlar  ovozlarining
farqlanish turlarini oldindan partituraga kiritiladi, ba’zi-bir asarlarda umuman
bular  ko’rsatilmaydi.  Shuning  uchun  artistlar  qandayin  tabiiy  ovozga  ega
bo’lsalar,  shu  ovozda  ijro  etadilar.  "Opera"da  ishtirok  etuvchi  personajlar,
asosan, dialoglarni -REChITATIV (ital. gesiaiuo, yoki gesyage - ifodali o’qish
Logotip
musiqali drama (opera) yaratadi. Zamonaviy musiqali teatr, musiqali drama va opera san’atining shakllanish va rivojlanish jarayoni va tarixi shu Monteverdining "Orfey" sahna asaridan boshlanadi. Chunki uning ijodida opera yoki musiqali drama janrlarining tashkil qiladigan asosiy jihatlar: adabiy mazmun (libretto), musiqa san’atining hamma turlari va janrlari, raqs san’ati, tasviriy san’at va sahna harakatlarining uzviy bog’lanishi (sintezi) mukammal ravishda shakllangan. Bundan tashqari, Monteverdidan avval opera yoki musiqali drama yaratgan kompozitorlar sahna asarda ishtirok etuvchi qahramonlarni musiqiy obraziga jiddiy ahamiyat bermaganliklari va bergan holda ham, ularning ruhiy his-tuyg’ulariga aloqador bo’lmagan musiqalar yaratganliklari sababli, ular tarixda chuqur iz qoldira olmadilar. Bu vazifani birinchilardan bo’lib Monteverdi bajardi. U shunday degan edi: "Musiqa, spektaklda tomashabinning vaqtini chog’ qilaman deb, ermak uchun sayr- tomosha bo’lib qolmasligi kerak. Sahna asarda musiqani asosiy vazifasi, uni boy va mo’’jizali tili, tebranish-harakatlari va turli vositalari bilan ishtirok etuvchi qahramonlarni ruhiy his-tuyg’ularini, hatti-harakatlarini va voqealarni muhitidan kelib chiqib, har bir sahnani musiqa sadolari btslan boyitish lozim. Men shu talabga o’z ijodimda amal qildim". Kelgusida musiqali sahna asar yaratuvchi ko’p kompozitorlar ham bu talabga amal qiladilar va bu uslub an’ana bo’lib qoladi. Shunday qilib, Italiyada XIV-XVII asrlarda yangi uslubli musiqali sahna janri paydo bo’ldi. Uni avval "Musiqali drama" (ygatta reg tizyua), va kelgusi asrdan boshlab "OPERA" (italyancha - ORERA - so’z, harakat, ijod) deb atadilar. Bu ikki atamani ma’nosi bir bo’lsa ham, lekin ularni bir-biridan asosiy farqi quyida: "Musiqali drama"da ishtirok etuvchi personajlar, spektakl mazmunidagi dialoglarni oddiy so’z iboralari bilan, monologlar, ariya, ariozo, qo’shiq, romans va boshqa ovozli musiqa sadolari orqali ijro etadilar. Shunda, ba’zi bir asarlarda ishtirok etuvchi erkaklar va xotin-qizlar ovozlarining farqlanish turlarini oldindan partituraga kiritiladi, ba’zi-bir asarlarda umuman bular ko’rsatilmaydi. Shuning uchun artistlar qandayin tabiiy ovozga ega bo’lsalar, shu ovozda ijro etadilar. "Opera"da ishtirok etuvchi personajlar, asosan, dialoglarni -REChITATIV (ital. gesiaiuo, yoki gesyage - ifodali o’qish
san’ati) orqali ijro qiladi. Rechitativ ikki xil bo’ladi: 1 - rechitativ zesso - quruq,
tez, musiqa jo’rligida, so’zlarni burro-burro aytish. 2 - rechitativ assot - ohangli,
ya’ni musiqa jo’rligida so’zlarni ohang (cho’zib) bilan aytish. Bulardan tashqari,
musiqali drama bilan opera janrlarini farqlarini ajratish qoida uslublari, albatta
ko’p. Lekin, yana bir asosiy farqlardan birisi shundaki, operada ishtirok etuvchi
xotin-qizlar  ovozi:  koloroturali-soprano,  soprano,  metstso-soprano,  alt,
erkaklarniki:  tenor, bariton, bas,  va bas-profundo kabi  ovozlarga bo’lingan
holda operani partiturasiga yoziladi va musiqa asarni har bir ko’rinishida yoki
pardasida ariya, ariozo, qo’shiq, xor, balet va rechitativlar to’xtovsiz ijro etiladi.
Bularni  hammasini  operada  musiqali  dramaturgiya  birlashtiradi.  Musiqali
dramada  esa  ishtirok  etuvchi  personajlarni  so’z-dialoglari  musiqa  bilan
almashtirilgan  holda  ijro  etiladi.  Aytish  mumqinki,  "Musiqali  drama"  va
"Opera"larni, bir-birisidan farq qiluvchi, ko’rsatilgan ayrim alomatlari bo’lsada,
lekin ularning tuzilishlari bir xildir. Shuning uchun bu uslubdagi musiqali teatr
va janrlarni tuzilishi hamma davlatlarda bir xil, lekin ularning ichki hayoti,
musiqiy til iboralari, ishtirok etuvchi personajlarning xarakterlari, tafakkuri,
milliy ruh bilan sug’orilgan bo’ladi. Ovropa va Rossiyada bunyodga kelgan
opera  va  balet  teatrlar,  asarlar  va  ularni  yaratgan  kompozitorlar  hamda
dramaturglar to’g’risida tarixiy manbalar mavjud. Ular orqali har bir musiqali
teatrning yoki musiqali sahna asarni alohida-alohida bosib o’tgan yo’lini va
musiqiy xususiyatlarini partitura yoki sahna, plastinkalar, kinofilmlar, audio va
videokassetalar orqali tanishish, o’rganish mumkin.
Musiqali teatrlar Ovropa mamlakatlarida va Rossiyada, avval podshohlar,
gertsoglar, dvoryanlar, knyazlar va yirik boylar saroylarida paydo bo’ldi va
saroy ahliga xizmat qildi. XVIII asrdan boshlab, katta shaharlarda ham musiqali
teatrlar qad ko’tara boshladi.  Bu teatrlarda "Musiqali drama", "Opera-seria",
"Opera-buffa", "Opera-balet", "Musiqali komediya" kabi janrlardagi musiqali
sahna asarlar paydo bo’ldi. XIX asrda esa Ovropa davlatlarida va Rossiyada
opera, balet va operetta san’ati avj oldi. Klassik asarlar va ularni yaratuvchi
kompozitorlar  etishib  chiqdi.  XX  asrdan bu an’ana davom  etib kelmokda.
Umuman,  teatr  san’ati  -  insoniyat  madaniyatining  eng  ulkan  yutuqlaridan
biridir.
Logotip
san’ati) orqali ijro qiladi. Rechitativ ikki xil bo’ladi: 1 - rechitativ zesso - quruq, tez, musiqa jo’rligida, so’zlarni burro-burro aytish. 2 - rechitativ assot - ohangli, ya’ni musiqa jo’rligida so’zlarni ohang (cho’zib) bilan aytish. Bulardan tashqari, musiqali drama bilan opera janrlarini farqlarini ajratish qoida uslublari, albatta ko’p. Lekin, yana bir asosiy farqlardan birisi shundaki, operada ishtirok etuvchi xotin-qizlar ovozi: koloroturali-soprano, soprano, metstso-soprano, alt, erkaklarniki: tenor, bariton, bas, va bas-profundo kabi ovozlarga bo’lingan holda operani partiturasiga yoziladi va musiqa asarni har bir ko’rinishida yoki pardasida ariya, ariozo, qo’shiq, xor, balet va rechitativlar to’xtovsiz ijro etiladi. Bularni hammasini operada musiqali dramaturgiya birlashtiradi. Musiqali dramada esa ishtirok etuvchi personajlarni so’z-dialoglari musiqa bilan almashtirilgan holda ijro etiladi. Aytish mumqinki, "Musiqali drama" va "Opera"larni, bir-birisidan farq qiluvchi, ko’rsatilgan ayrim alomatlari bo’lsada, lekin ularning tuzilishlari bir xildir. Shuning uchun bu uslubdagi musiqali teatr va janrlarni tuzilishi hamma davlatlarda bir xil, lekin ularning ichki hayoti, musiqiy til iboralari, ishtirok etuvchi personajlarning xarakterlari, tafakkuri, milliy ruh bilan sug’orilgan bo’ladi. Ovropa va Rossiyada bunyodga kelgan opera va balet teatrlar, asarlar va ularni yaratgan kompozitorlar hamda dramaturglar to’g’risida tarixiy manbalar mavjud. Ular orqali har bir musiqali teatrning yoki musiqali sahna asarni alohida-alohida bosib o’tgan yo’lini va musiqiy xususiyatlarini partitura yoki sahna, plastinkalar, kinofilmlar, audio va videokassetalar orqali tanishish, o’rganish mumkin. Musiqali teatrlar Ovropa mamlakatlarida va Rossiyada, avval podshohlar, gertsoglar, dvoryanlar, knyazlar va yirik boylar saroylarida paydo bo’ldi va saroy ahliga xizmat qildi. XVIII asrdan boshlab, katta shaharlarda ham musiqali teatrlar qad ko’tara boshladi. Bu teatrlarda "Musiqali drama", "Opera-seria", "Opera-buffa", "Opera-balet", "Musiqali komediya" kabi janrlardagi musiqali sahna asarlar paydo bo’ldi. XIX asrda esa Ovropa davlatlarida va Rossiyada opera, balet va operetta san’ati avj oldi. Klassik asarlar va ularni yaratuvchi kompozitorlar etishib chiqdi. XX asrdan bu an’ana davom etib kelmokda. Umuman, teatr san’ati - insoniyat madaniyatining eng ulkan yutuqlaridan biridir.
Urush  yillari  O’zbekistonda  yaratilgan  A.Kozlovskiyning  “  Ulug’bek”,
O.Chishkoning “ Maxmud Torobiy” operalari sovet san’atining o’sha davrga
oid  xususiyatlari,  tarixiy  vatanparvarlik  va  tarixiy  qaxramonlik  mavzuiga
intilishini  aks  ettirdi.  Ikkala  opera  ham,  o’zbek  xalqining  qahramonona
o’tmishga bag’ishlangan bo’lib, davr talabiga javob berardi. Mazkur asarlar
badiiy daraja jihatidan bir-biridan farqlanib, ularning sahnadagi taqdiri ham xar-
xil bo’ladi.
  “Ulug’bek” operasi, O’zbekiston musiqa madaniyatida ancha qiziqarli
lekin ziddiyatli bo’lishiga qaramay, respublikada opera janri rivojida ma’lum
o’rin egallaydi .Tasodifiy emaski, Kozlovskiy operani 1942 yilda yozib tugatib,
keyinchalik asaridagi kamchiliklarini sezadi va ularni bartarf etish, shu orqali
dastur hayotini davom ettirish niyatida 1958 yilda yangi redaktsiyani yaratadi. 
2.XX  asrda  balet  janrlarining  rivojlanishi. 
O’zbekiston
kompozitorlarining  balet  janriga  qiziqishi,  aynan  urushdan  keyingi  yillarda
ancha kuchaydi. Agar 50-yillarda zamonaviy yoki eratk mavzuidagi yozilgan
baletlarning musiqali sahna rivojida, epik qissalar harakteri ustun turgan bo’lsa,
60-70-yillar  baletlarida  shubhasiz,  50-yillar  oxirida  boshlangan,  Sovet
xoreografik  san’atining  bog’liq  bo’lgan  yirik  dramatik  to’liq  spektakllar
yaratishga keskin, ko’pincha fojeali syujetlarni ifodalashga intilishi seziladi.
Xilma-xil  mavzu  va  syujetlarda  balet  uchun  an’anaviy  mavzu  bo’lgan
sevishganlar  taqdiri  xaqida  (  Manas  Levievning  “Suhayl  va  Mehri”,
I.Akbarovning  “Layli  va  Majnun”,  M.Ashrafiyning  “Sevgi  tumori”,
G.Mushelning  “Bibixonim”  baletlari)  qahramonlik  va  vatanparvarlik
(M.Ashrafiyning  “Sevgi  va  qilich“  baleti),  ijtimoiy  ommabop  mavzuda
( A.Kozlovskiyning “Tanovar” baleti) asarlar yaratildi.
 Urushdan keyingi davr, balet san’atida G.Mushelning “Raqqosa” katta
ahamiyatga  molikdir.  Balet  Sovet  O’zbekistoning  san’atkor  yoshlariga
bag’ishlangan. Yoshlarning katta san’atga chiqishi, sahnaga intilishiga katta
yoshli avlod ko’pincha e’tiroz bilan qarar edi. Balet stsenariysining asosiga ana
shunday  hayotiy  ziddiyatlik  olingan.  Asar  markazida,  dastlab  qishloq
havaskorlik  to’garagining  eng  yaxshi  raqqosasi,  so’ng  xoreografiya  bilim
yurtining  talabasi  Gulnora  obrazi  turadi.  Uning  intilishlariga  otasi  qarshi
Logotip
Urush yillari O’zbekistonda yaratilgan A.Kozlovskiyning “ Ulug’bek”, O.Chishkoning “ Maxmud Torobiy” operalari sovet san’atining o’sha davrga oid xususiyatlari, tarixiy vatanparvarlik va tarixiy qaxramonlik mavzuiga intilishini aks ettirdi. Ikkala opera ham, o’zbek xalqining qahramonona o’tmishga bag’ishlangan bo’lib, davr talabiga javob berardi. Mazkur asarlar badiiy daraja jihatidan bir-biridan farqlanib, ularning sahnadagi taqdiri ham xar- xil bo’ladi. “Ulug’bek” operasi, O’zbekiston musiqa madaniyatida ancha qiziqarli lekin ziddiyatli bo’lishiga qaramay, respublikada opera janri rivojida ma’lum o’rin egallaydi .Tasodifiy emaski, Kozlovskiy operani 1942 yilda yozib tugatib, keyinchalik asaridagi kamchiliklarini sezadi va ularni bartarf etish, shu orqali dastur hayotini davom ettirish niyatida 1958 yilda yangi redaktsiyani yaratadi. 2.XX asrda balet janrlarining rivojlanishi. O’zbekiston kompozitorlarining balet janriga qiziqishi, aynan urushdan keyingi yillarda ancha kuchaydi. Agar 50-yillarda zamonaviy yoki eratk mavzuidagi yozilgan baletlarning musiqali sahna rivojida, epik qissalar harakteri ustun turgan bo’lsa, 60-70-yillar baletlarida shubhasiz, 50-yillar oxirida boshlangan, Sovet xoreografik san’atining bog’liq bo’lgan yirik dramatik to’liq spektakllar yaratishga keskin, ko’pincha fojeali syujetlarni ifodalashga intilishi seziladi. Xilma-xil mavzu va syujetlarda balet uchun an’anaviy mavzu bo’lgan sevishganlar taqdiri xaqida ( Manas Levievning “Suhayl va Mehri”, I.Akbarovning “Layli va Majnun”, M.Ashrafiyning “Sevgi tumori”, G.Mushelning “Bibixonim” baletlari) qahramonlik va vatanparvarlik (M.Ashrafiyning “Sevgi va qilich“ baleti), ijtimoiy ommabop mavzuda ( A.Kozlovskiyning “Tanovar” baleti) asarlar yaratildi. Urushdan keyingi davr, balet san’atida G.Mushelning “Raqqosa” katta ahamiyatga molikdir. Balet Sovet O’zbekistoning san’atkor yoshlariga bag’ishlangan. Yoshlarning katta san’atga chiqishi, sahnaga intilishiga katta yoshli avlod ko’pincha e’tiroz bilan qarar edi. Balet stsenariysining asosiga ana shunday hayotiy ziddiyatlik olingan. Asar markazida, dastlab qishloq havaskorlik to’garagining eng yaxshi raqqosasi, so’ng xoreografiya bilim yurtining talabasi Gulnora obrazi turadi. Uning intilishlariga otasi qarshi