MUSTAQIL O‘ZBEKISTON TA’LIM TIZIMI. MUSTAQILLIK YILLARIDA PEDAGOGIK FIKRLAR RIVOJI
Yuklangan vaqt
2024-08-26
Yuklab olishlar soni
4
Sahifalar soni
8
Faytl hajmi
27,9 KB
MUSTAQIL O‘ZBEKISTON TA’LIM TIZIMI. MUSTAQILLIK
YILLARIDA PEDAGOGIK FIKRLAR RIVOJI
Reja:
1.Mustaqil O‘zbekistonda ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohotlar.
2.O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” – Respublikamizda ta’lim-tarbiyani tashkil
yetish va kadrlar tayyorlashning huquqiy asosi sifatida.
3.Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar rivojining asosiy yo‘nalishlari.
1.Mustaqil O‘zbekistonda ta’lim sohasida amalga oshirilgan islohotlar.
«Kadrlar tayyorlash milliy dasturi». «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»
O‘zbekiston Respublikasining «Ta’lim to‘g‘risida»gi qonunining qoidalariga
muvofiq, milliy tajribaning tahlili va ta’lim tizimidagi, jahon miqyosidagi yutuqlar
asosida tayyorlangan hamda yuksak umumiy va kasb-hunar madaniyatiga, ijodiy va
ijtimoiy faollikka, ijtimoiy-siyosiy hayotda mustaqil ravishda mo‘ljalni to‘g‘ri ola
bilish mahoratiga ega bo‘lgan, istiqbol vazifalarini ilgari surish va hal etishga qodir
kadrlarning yangi avlodini shakllantirishga yo‘naltirilgandir.
O‘zbekiston Respublikasida uzluksiz ta’lim Davlat ta’lim standartlari hamda
o‘quv dasturlari talablariga muvofiq tashkil etiladi.
Uzluksiz ta’lim quyidagi ta’lim turlarini o‘z ichiga oladi:
1. Maktabgacha ta’lim;
2. Umumiy o‘rta va o‘rta maxsus ta’lim;
3. Kasb-hunar ta’limi;
4. Oliy ta’ lim;
5. Oliy o‘quv yurtidan keyingi ta’lim;
6. Kadrlarni qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish;
7. Maktabdan tashqari ta’lim.
Kadrlar tayyorlash milliy modelining tarkibiy qismlaridan biri sifatida fan,
yana shuningdek, «ta’lim mazmunini tubdan yangilashda: ta’lim standartlari, ta’lim
dasturlari, o‘quv darsliklari va qo‘llanmalar tayyorlashda, ilmiy-metodik ta’minotni
amalga oshirishda bevosita va bilvosita ishtirok etadi».
Fan yuqori malakali mutaxassisni tayyorlaydi va ulardan foydalanadi, ilg‘or
pedagogik va axborot texnologiyalarini ishlab chiqadi.
Ishlab chiqarish - kadrlarga bo‘lgan ijtimoiy ehtiyojni shuningdek, ularning
tayyorgarlik sifati va saviyasiga nisbatan qo‘yiladigan talablarni belgilovchi asosiy
buyurtmachi, kadrlar tayyorlash tizimini moliyaviy va moddiy-texnika jihatdan
ta’min-lash jarayonining qatnashchisi.
Avvallari ishlab chiqarish tayyor kadrlar kuchi va salohiyatidan foydalanuvchi
iste’molchi sifatidagina faoliyat olib borgan bo‘lsa, bugungi kunda ushbu
faoliyatning mazmuni tubdan o‘zgardi.
2017 - 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi qisqa muddatli istiqbolda
davlat siyosatining ustuvor yo‘nalishlarini belgilab bergan eng muhim dasturiy
hujjat hisoblanadi. Mazkur hujjat asosida ta’lim sohasiga doir qator islohotlar
amalga oshirildi. Ta’lim tizimini xalq bilan muloqot va ilg‘or xorijiy tajribalar
asosida isloh qilishga asosiy e’tibor qaratildi. Jumladan, O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining 2017-yil 30-sentabrdagi «O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha
ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish to‘g‘risida» PQ-3305-son qarori asosida
respublikamizda ilk bor Maktabgacha ta’lim vazirligi tashkil etildi.
Maktabgacha ta’lim vazirligi o‘z faoliyatini O‘zbekiston Respublikasi
Prezidentining «Maktabgacha ta’lim tizimini tubdan takomillashtirish chora-
tadbirlari to‘g‘risida» 2017-yil 30-sentabrdagi PF-5198-son Farmoni va
«O‘zbekiston Respublikasi Maktabgacha ta’lim vazirligi faoliyatini tashkil etish
to‘g‘risida» 2017-yil 30-sentabrdagi PQ-3305-son qaroriga muvofiq amalga
oshiradi.
Mustaqillik yillarida ta’lim jarayonini yangicha talablar asosida tashkilqilish,
takomillashtirish bo‘yicha olib borilgan jiddiy izlanishlar natijasida avvallari faqat
aholining umumiy savodxonligini ta’minlash bilan cheklangan ta’lim mazmuni
tubdan yangilandi.
MDH
davlatlari
ichida
birinchi
bo‘lib
Davlat
ta’lim
standartlari
ishlab chiqildi va joriy yetildi. Amaliyot jarayonida ta’lim turlariaro
uzviylikni,
uzluksizlikni
ta’minlash
maqsadida
o‘quv
fanlari
bo‘yicha
DTS hamda o‘quv dasturlari takomillashtirilmoqda, muvofiqlashtirilmoqda.
Yurtboshimizning «Darsliklarda millat fikrining, millat tafakkuri va millat
mafkurasining yeng ilg‘or namunalari aks yetishi kerak» degan g oyasidan kelib
chiqib darsliklarning yangi avlodi yaratildi. Samarali tashkil yetilgan tizim asosida
ularni muntazam ravishda, ya’ni 2-3-sinflar uchun har 2 yilda, 5-9-sinlar uchun har
4 yilda takomillashtirish, zarur nusxada yangitdan chop yetib borish yo‘lga qo‘yildi.
Ta’lim muassasalarida 9875ta fizika, 9487ta kimyo laboratoriya xonalari,
9390ta biologiya xonalari tashkil yetilib, zamonaviy o‘quv-laboratoriya jihozlari
bilan to‘ldirildi. Shuningdek, barcha ta’lim muassasalaridagi «Ma’naviyat va
ma’rifat», kasbga yo‘naltirish, chizmachilik, tasviriy san’at va rassomlik, chet tili
xonalari hamda faollar zali, tibbiyot xonasi, ma’muriy-metodik xona va barcha turar
joylar zamonaviy mebel va maxsus jihozlar bilan bekamu ko‘st ta’minlandi.
O‘n ikki yillik majburiy ta’limdan so‘ng yurtimizdagi yoshlarning har biri, o‘z
xohishiga ko‘ra, bakalavr va magistr darajasini olish uchun oliy ta’lim
muassasalarida o‘qishni davom yettirishi mumkin.
O‘tgan yillar mobaynida ta’lim tizimini tubdan yangilash va isloh yetish
bo‘yicha miqyosi va ko‘lamiga ko‘ra ulkan ishlar amalga oshirildi. Qariyb 9,5 ming
yoki mamlakatimizda faoliyat ko‘rsatayotgan maktablarning deyarli barchasi
yangitdan qurildi, kapital rekonstruksiya qilindi va zamonaviy o‘quv-laboratoriya
asbob-uskunalari bilan ta’minlandi. O‘quv jarayonini sifat va metodik jihatdan
butunlay yangilash bo‘yicha ulkan chora-tadbirlar amalga oshirildi.
O‘zbekistonda maktab ta’limi 7 ta tilda: o‘zbek, qoraqalpoq, rus, qozoq,
qirg‘iz, turkman va tojik tillarida olib borilmoqda.
Mamlakatimizda 1500 dan ortiq yangi kasb-hunar kolleji va akademik litsey
barpo yetildi. Siz, konferensiya qatnashchilarining ko‘pchiligi ushbu bilim
maskanlari bilan tanishar yekansiz, ular o‘z me’moriy qiyofasi va texnik ta’minotiga
ko‘ra yeng yaxshi oliy ta’lim muassasalaridan aslo qolishmasligiga ishonch hosil
qilishingiz mumkin. Kasb-hunar kollejlaridagi zamonaviy o‘quv-laboratoriya,
kompyuter va ishlab chiqarish asbob-uskunalari o‘quvchilar uchun umumiy fanlar
bo‘yicha nafaqat to‘liq bilimlar hajmini yegallash, ayni vaqtda ushbu o‘quv
yurtlaridagi zamonaviy texnika va texnologiyalarni o‘zlashtirish imkonini ham
beradi.
Ta’lim jarayonini isloh yetish va mehnat bozorida talab qilinadigan yuqori
malakali kadrlar tayyorlashda oliy ta’lim muassasalari muhim o‘rin yegallamoqda.
O‘tgan davr mobaynida ularning soni ikki barobar ortdi va bugungi kunda
mamlakatimizdagi 59 ta universitet va oliy o‘quv yurtida 230 mingdan ziyod talaba
ta’lim olmoqda.
O‘zbekistonda Vestminster universiteti, Singapur menejmentni rivojlantirish
instituti, Turin politexnika universiteti, Rossiya neft va gaz universiteti, Moskva
davlat universiteti, Rossiya iqtisodiyot universiteti kabi yuksak xalqaro obro‘-
ye’tibor va chuqur tarixiy ildizlarga yega bo‘lgan Yevropa va Osiyoning yetakchi
oliy ta’lim muassasalarining filiallari tashkil yetildi va muvaffaqiyatli faoliyat
ko‘rsatmoqda. Ushbu oliy ta’lim muassasalarida mashinasozlik, neft-gaz ishi,
axborot texnologiyalari, iqtisodiyot va biznes boshqaruvi, moliyaviy menejment,
tijorat huquqi kabi mehnat bozorida talab yuqori bo‘lgan mutaxassisliklar bo‘yicha
bakalavr va magistrlar tayyorlanmoqda va biz uchun g‘oyat muhim jihati shundaki,
ularning bitiruvchilari butun dunyoda tan olinadigan diplomlarga yega bo‘lmoqda.
Biz rivojlangan bozor iqtisodiyotiga asoslangan zamonaviy davlat qurish
yo‘liga qadam qo‘yib, kuchli davlatdan kuchli fuqarolik jamiyati sari izchillik bilan
o‘tishni ta’minlar yekanmiz, faqat milliy va umumbashariy qadriyatlar uyg‘unligi
zaruratini teran anglaydigan, zamonaviy bilimlarni, intellektual salohiyat va ilg‘or
texnologiyalarni yegallagan insonlargina o‘z oldimizga qo‘ygan strategik taraqqiyot
maqsadlariga yerishishi mumkin yekanini hamisha o‘zimizga yaxshi tasavvur yetib
kelmoqdamiz.
Ta’lim tizimini tubdan isloh yetish odamlarimizning ongu tafakkuri va
dunyoqarashini o‘zgartirish, ularning siyosiy va grajdanlik faolligini, o‘z kelajagiga
bo‘lgan ishonchini oshirishning yeng muhim omili va mustahkam asosiga aylandi,
desak, hech qanday mubolag‘a bo‘lmaydi. Eng muhimi shundaki, bizning yangi
avlodimiz, bilimli, o‘tmishning har qanday illatlaridan ozod bo‘lgan yoshlarimiz
bugungi kunda mamlakatimizni demokratlashtirish va liberallashtirish, uni
yangilash va ishonchli tarzda ravnaq toptirishning hal qiluvchi harakatlantiruvchi
kuchiga aylanib bormoqda.
Shu borada o‘tgan davr mobaynida kasb-hunar kollejlari va akademik
litseylarni 2 million 300 mingdan ziyod o‘g‘il-qizlarimiz bitirib chiqqani, joriy yilda
yesa 500 mingdan ortiq o‘quvchi o‘rta toifadagi mutaxassis diplomini olib, o‘qishni
tamomlashini aytib o‘tish kifoya. Bu yoshlar nafaqat iqtisodiyotni modernizatsiya
va diversifikasiya qilishning, ayni vaqtda mamlakatimiz kadrlar tarkibini sifat
jihatidan yangilashning qudratli omili hisoblanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi, “Ta’lim to‘g‘risida”gi Qonun va
“Kadrlar tayyorlash Milliy dasturi” – Respublikamizda ta’lim-tarbiyani tashkil
yetish va kadrlar tayyorlashning huquqiy asosi sifatida. O‘zbekistonda ham ta’lim
islohotlarining qadriyatlari yo‘nalishlari qaror topib bormoqda. O‘zbekiston
Respublikasi Konstitutsiyasining 41-moddasida “Har kim bilim olish huquqiga
yega. Bepul umumiy ta’lim olish davlat tomonidan kafolatlanadi. Maktab ishlari
davlat nazoratidadir”, deb belgilab qo‘yilgan. 42-moddasida yesa, “har kimga ilmiy
va texnikaviy ijod yerkinligi, madaniyat yutuqlaridan foydalanish huquqi
kafolatlanishi; davlat jamiyatning madaniy, ilmiy, texnikaviy rivojlanishiga
g‘amxo‘rlik qilishi” ko‘rsatilgan.
O‘zbekiston
Respublikasining
“Ta’lim
to‘g‘risida”gi
Qonunining
4-moddasida bilim olish huquqi qadriyat sifatida quyidagicha ko‘rsatib qo‘yilgan:
“Jinsi, tili, yoshi, irqiy, milliy mansubligi, ye’tiqodi, dinga munosabati, ijtimoiy
kelib chiqishi, xizmat turi, turar joyi, O‘zbekiston Respublikasi hududida qancha
yashaganidan qat’i nazar, har kimga bilim olishda teng huquqlar kafolatlanadi”.
Bilim olish huquqi:
- davlat va nodavlat ta’lim muassasalarini rivojlantirish;
- ishlab chiqarishdan ajralgan va ajralmagan holda ta’lim olishni tashkil
yetish;
- ta’lim va kadrlar tayyorlash davlat dasturlari asosida bepul o‘qitish,
shuningdek, ta’lim muassasalarida shartnoma asosida to‘lov yevaziga kasb-hunar
o‘rgatish;
- barcha ta’lim muassasalari bitiruvchilari keyingi bosqichdagi o‘quv
yurtlariga kirishda teng huquqlarga yega bo‘lishi;
- oilada yoki o‘zi mustaqil ravishda bilim olgan fuqarolarga akreditatsiyadan
o‘tgan ta’lim muassasalarida yeksternat tartibida attestatsiyadan o‘tish huquqini
berish orqali ta’minlanadi.
Boshqa davlatlarning fuqarolari O‘zbekiston Respublikasida xalqaro
shartnomalarga muvofiq bilim olish huquqiga yega.
Respublikada istiqomat qilayotgan fuqaroligi bo‘lmagan shaxslar bilim
olishda O‘zbekiston Respublikasi fuqarolari bilan teng huquqlarga yega».
Bundan tashqari, mazkur hujjatning 3-moddasida ko‘rsatib berilgan ta’lim
sohasida davlat siyosatining asosiy tamoyillari ham o‘zida muhim aksiologik
yondashuvni aks yettiradi.
birinchidan, ta’lim va tarbiyaning insonparvar, demokratik xarakterda
yekanligi;
ikkinchidan, ta’limning uzluksizligi va izchilligi;
uchinchidan, umumiy o‘rta, shuningdek, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining
majburiyligi;
to‘rtinchidan, o‘rta maxsus, kasb-hunar ta’limining yo‘nalishini: akademik
litseyda yoki kasb-hunar kollejida o‘qishni tanlashning ixtiyoriyligi;
beshinchidan, ta’lim tizimining dunyoviy xarakterda yekanligi;
oltinchidan, davlat ta’lim standartlari doirasida ta’lim olshning hamma uchun
ochiqligi;
yettinchidan, ta’lim dasturlarini tanlashga yagona va tabaqalashgan
yondashuv;
sakkizinchidan, bilimli bo‘lishni va iste’dodni rag‘batlantirish;
to‘qqizinchidan,
ta’lim
tizimida
davlat
va
jamoat
boshqaruvini
uyg‘unlashtirish.
1997 yilda qabul qilingan «Kadrlar tayyorlash milliy dasturi»ning
maqsadining o‘ziyoq, uning qadriyatli yondashuvga asoslanganligidan darak beradi:
“Dasturning maqsadi – ta’lim sohasini tubdan isloh qilish, uni o‘tmishdan qolgan
mafkuraviy sarqitlardan to‘la xalos yetish, rivojlangan demokratik davlatlar
darajasida, yuksak ma’naviy va axloqiy talablarga javob beruvchi yuqori malakali
kadrlar tayyorlash Milliy tizimini yaratishdir”.
Ta’limiy qadriyatlar yuzasidan tadqiqotlar olib borgan olim Sh.Mardonov
“Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da quyidagi ijtimoiy va shaxsiy xususiyatga yega
ta’limiy qadriyatlarning mohiyati ochib berilganligini ta’kidlab o‘tadi:
Birinchidan, “Kadrlar tayyorlash milliy dasturi”da ta’limning oliy qadriyati
sifatida shaxs ye’tirof yetiladi. Mazkur qadriyat Milliy dasturning uzluksiz ta’lim,
uning insonparvarlik va ijtimoiylashishga yo‘nalishi ko‘rsatmalarini muvaffaqiyatli
amalga oshirishni ta’minlashi kerak.
Ikkinchidan, pedagogik jihatdan to‘g‘ri va samarali tashkil yetilgan ta’lim-
tarbiya jarayoni talabada mustaqil ta’lim olish, o‘z-o‘zini tarbiyalash, o‘z-o‘zini
rivojlantirish layoqatlarini shakllantiradi. Bu jarayon bizning fikrimizcha, yangi
ta’limiy qadriyatlarning yuzaga kelishiga sabab bo‘ladi…”.
Mustaqillik yillarida pedagogik fikrlar rivojining asosiy yo‘nalishlari.
Mustaqillik yillarida O‘zbekistonda pedagogik fikrlar mazmuni bilan
tanishish, ularda ilgari surilgan g‘oyalarni umumlashtirish asosida ularning quyidagi
asosiy yo‘nalishlar bo‘yicha rivojlanganligiga guvoh bo‘lish mumkin:
Pedagogika fani metodologik g‘oyalarining takomillashuvi.
Totalitar tuzum davrida o‘rganilishi ma’n yetilgan milliy-pedagogik
qarashlarning o‘rganilishi va pedagogika faniga olib kirilishi.
Ijtimoiy-g‘oyaviy, iqtisodiy va madaniy taraqqiyotda yetakchi o‘rin tutuvchi
g‘oyalarning pedagogik qarashlarda o‘z ifodasini topishi.
Pedagogik bilimlar ijtimoiy-g‘oyaviy asoslarining boyishi.
Ta’lim mazmunida milliy istiqlol g‘oyasi va mafkurasi asoslari, insonparvarlik
va demokratik qarashlarning aks yetishi.
Milliy-madaniy meros namunalaridan foydalanish, milliy va umuminsoniy
qadriyatlar uyg‘unligiga yerishish orqali yosh avlodni milliy ruhda tarbiyalash.
Shaxsni ijtimoiylashtirish.
Erkin, mustaqil fikrlovchi, ijodkor, ijtimoiy faol shaxni shakllantirish.
Shaxsda yuksak ma’naviy-axloqiy sifatlarni tarkib toptirish.
Yosh avlodda ijtimoiy voqelikka ongli munosabatni qaror toptirish.
Yangicha ta’limiy qarashlarning paydo bo‘lishi.
Yuksak malakali, raqobatbardosh kadrlarni tayyorlashda tayanch o‘rin tutuvchi
uzluksiz ta’lim tizimining yo‘lga qo‘yilishi.
Ta’lim sohasida davlat va jamoatchilik boshqaruvining yo‘lga qo‘yilishi.
Ta’lim marketingi va ta’lim xizmatlari sohasining tashkil yetilishi.
Ta’limning yangi didaktik parametrlarini aniqlash.
Yangi o‘quv predmeti va o‘quv kurslarini o‘qitishning yo‘lga qo‘yilishi.
Hamkorlikda o‘qitish va mustaqil ta’limning ommalashuvi.
Ta’lim olganlikni tashxis yetishning yangi vositalari (reyting tizimi,
monitoring)ning amaliyotga tatbiq yetilishi.