MUSTAQILLIK YILLARIDA DAVLAT BOSHQARUV TIZIMIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR
Yuklangan vaqt
2024-05-03
Yuklab olishlar soni
2
Sahifalar soni
19
Faytl hajmi
58,5 KB
MUSTAQILLIK YILLARIDA DAVLAT BOSHQARUV TIZIMIDA
AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR
Reja;
1. Mustaqillik yillarida davlat bosharuvi tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar.
2. O’zbekiston mustaqillika erishish arafasida.
3. Yuksak ma’naviyatli yoshlarni tarbiyalashda O’rta Osiyo allomalari ilmiy
merosining o’rni.
1. Mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish jarayonida ikkita
asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo, iqtisodiyotda ma'muriy-
buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga o‘tilgan bo‘lsa,
ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali faoliyat yuritishiga
erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari tuzilmasini
unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga aylandi.
Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan hujjatlar
bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha masalani
qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv
amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan
foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat
xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan
vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir
ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda
fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga,
davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda.
Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal ravnaqidan,
davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda qolmoqda.
Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini belgilashda bir
qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan tubdan farq
qiladi.
Hukumatning
1997
yil
3
iyuldagi
qarorida
ko‘rsatilgan
Davlat
xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi
boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari
kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan
tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat
organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi
deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi.
Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan
tushuncha ham qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan
qator tashkilotlarni ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi
organlari lavozimlari borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga,
qonunchiligimizda saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan.
Masalan, Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda
vakolatlari belgilab qo‘yilgan.
Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq
xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat
organlarining maqomini belgilab beradi.
Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar
asosida ish olib bormoqda.
Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari
faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini
aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh
etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy
tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan,
mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim
yaratish zarurligini ta'kidlagan edi.
Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni
ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid
Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan.
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar
zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida
yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki
hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga
qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi
belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni
tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina
qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat
qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha
yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega
bo‘lmog‘i lozim.
Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli
organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini
ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda.
Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni
baholashning asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv
ko‘nikmalarini takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan
yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi.
Amaliyot malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini
ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish
bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni
baholash kerak.
Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin
joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi
aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud
muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, -
rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi.
Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor
shaxsning davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli
darajada tartibga solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun
Yagona tarif setkasi bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va -
istisnolar mavjud. Bu esa, oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi
hajmiga sezilarli darajada ta'sir ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va
standartlar asosida ish olib borish maqsadga muvofiq.
Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, ilg‘or
boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq kadrlarni
tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga erishib
bo‘lmasligi aniq.
Shu sababli davlat xizmatini modernizatsiya qilish masalasiga alohida e'tibor
qaratilmoqda. Joriy yilning 3 yanvar kuni “Korrupsiyaga qarshi kurashish
to‘g‘risida”gi Qonun qabul qilindi. Unda davlat organlarining mansabdor shaxslari
va boshqa xodimlari tomonidan o‘z mansab yoki xizmat majburiyatlarining
bajarilishi samaradorligi mezonlarini, standartlarini va uning sifatini baholash
tizimlarini joriy etish, davlat organlari xodimlarining huquqiy maqomini belgilash,
xizmatni o‘tashning shaffof tartibini o‘rnatish, shaxsiy va kasbiy sifatlar, ochiqlik,
beg‘arazlik, adolatlilik va xolislik prinsiplari asosida tanlov bo‘yicha saralash hamda
xizmatda ko‘tarilish tizimini joriy etish, davlat organlarining mansabdor shaxslari
va boshqa xodimlarining samarali ijtimoiy himoya qilinishini, moddiy ta'minot
olishini
va
rag‘batlantirilishini
ta'minlash
davlat
boshqaruvi
sohasida
korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar sifatida belgilab berilgan.
Shu yilning 9 yanvarida esa Prezidentimizning “Davlat boshqaruvi hududiy
organlari faoliyatini yanada takomillashtirish va xodimlarini moddiy rag‘batlantirish
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti devoni faoliyatini yanada takomillashtirish, samaradorligini oshirish va
tuzilmasini maqbullashtirish, shuningdek, uning tarkibiy tuzilmalari vazifalari
hamda funksiyalaridagi takrorlanishlarni bartaraf etish, ularni ajratish va
aniqlashtirish maqsadida joriy yil 1 mart kuni davlatimiz rahbari “O‘zbekiston
Respublikasi Prezidenti Devoni faoliyatini yanada takomillashtirish to‘g‘risida”gi
Farmonga imzo chekdi. 7 mart kuni esa hukumatning “Qoraqalpog‘iston
Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar, Toshkent shahri, shaharlar va tumanlar
hokimliklari xodimlarining lavozim maoshlariga uzoq muddat ishlaganligi uchun
har oylik ustama to‘lash tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori
qabul qilindi.
2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida davlat va jamiyat qurilishini
takomillashtirish yo‘nalishida 17 ta qonunni ishlab chiqish va qabul qilish ko‘zda
tutilgan. Birgina joriy yilning o‘zida Davlat dasturi doirasida O‘zbekiston
Respublikasida ma'muriy islohotlar konsepsiyasi hamda ushbu islohotlarni o‘tkazish
bo‘yicha chora-tadbirlar dasturi, “Davlat boshqaruvi asoslari to‘g‘risida”gi,
“Ma'muriy
tartib-taomillar
to‘g‘risida”gi,
“Davlat
va
xususiy
sheriklik
to‘g‘risida”gi, “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonunlar loyihalari ishlab
chiqilishi belgilangan.
Bularning barchasi davlat xizmatchilari ish faoliyati samaradorligini oshirish,
Prezidentimiz tomonidan ilgari surilgan “Xalq davlat idoralariga emas, davlat
idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak” degan tamoyilni amalda qaror toptirishga
xizmat qiladi.
Ekspertlar mamlakatimizda mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini
isloh qilish jarayonida ikkita asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo,
iqtisodiyotda ma'muriy-buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga
o‘tilgan bo‘lsa, ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali
faoliyat yuritishiga erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari
tuzilmasini unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga
aylandi.
Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan
hujjatlar bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha
masalani qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv
amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan
foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat
xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan
vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir
ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda
fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga,
davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda.
Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal
ravnaqidan, davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda
qolmoqda. Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini
belgilashda bir qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan
tubdan farq qiladi.
Hukumatning
1997
yil
3
iyuldagi
qarorida
ko‘rsatilgan
Davlat
xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi
boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari
kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan
tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat
organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi
deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi.
Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan tushuncha ham
qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan qator tashkilotlarni
ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi organlari lavozimlari
borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga, qonunchiligimizda
saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan. Masalan, Oliy Majlis
Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq deputatlari viloyat, tuman
va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda vakolatlari belgilab
qo‘yilgan.
Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi
to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq
xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat
organlarining maqomini belgilab beradi.
Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar
asosida ish olib bormoqda.
Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari
faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini
aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh
etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy
tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan,
mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim
yaratish zarurligini ta'kidlagan edi.
Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni
ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar
strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid
Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan.
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar
zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida
yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki
hujjatlar bilan tartibga solinadi.
Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga
qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi
belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni
tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina
qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat
qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha
yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega
bo‘lmog‘i lozim.
Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli
organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini
ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda.
Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni baholashning
asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv ko‘nikmalarini
takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan yuqori
lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi. Amaliyot
malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini
ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish
bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni
baholash kerak.
Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin
joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi
aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud
muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, -
rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi.
Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor shaxsning
davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli darajada tartibga
solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun Yagona tarif setkasi
bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va istisnolar mavjud. Bu esa,
oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi hajmiga sezilarli darajada ta'sir
ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va standartlar asosida ish olib borish
maqsadga muvofiq.
Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor,
ilg‘or boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq
kadrlarni tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga
erishib bo‘lmasligi aniq.
2. 1991-yil 31-avgust kuni Oʻzbekiston Respublikasining Mustaqilligi eʼlon
qilingan. Inson uchun ozodlikdan qadrli neʼmat yoʻq.1991-yil 1-sentabr
xalqimizning maʼnaviy hayotida beqiyos oʻrin egallagan har yili eng ulugʻ, eng aziz
bayram sifatida katta shodu xurramlik bilan nishonlanadigan qutlugʻ ayyomga
aylandi.1- Prezidentimiz Islom Karimov “Mustaqil oʻzbek davlati-xalqimizning
tarixiy yutugʻidir. Xalqi yuz yillar mobaynida ozodlikni orzu qilgan Oʻzbekiston
chinakam mustaqillikni qoʻlga kiritib, gullab yashnadi va farovonlikka erishishi
taraqqiy etgan demokratik davlatlar qatori xalqaro hamjamiyatda munosib oʻrinni
egallash – biz koʻzlayotgan oliy maqsaddir” deydi. Yurtboshimizni tashabbusi bilan
tilimiz, dinimiz, milliy gʻururimiz, Navroʻz, Ramazon hayiti, Qurbon hayiti, kabi
milliy bayramlarimiz qayta tiklandi. Yurtdoshlarimiz haj va umra safarlariga erkin
borib keladigan boʻldi. Davlat ramzlari qabul qilindi. Ilgari nomi ham, asarlari ham
bizdan sir tutilgan buyuk ajdodlarimiz yana oʻzimizga qaytdi. Toshkentdagi
Temuriylar tarixi davlat muzeyi, Hazrati Imom, Samarqanddagi Imom Buxoriy,
Urganchdagi Jaloliddin Manguberdi, Termizdagi Alpomish yodgorlik majmualari
kabi koʻplab maskanlar mustaqillik sharofati bilan barpo etildi, qaytadan obod
qilindi. Mustaqillikka erishgach milliyligimiz, ma’naviyatimiz, qadriyatlarimiz,
madaniyatimiz qayta tiklandi. Oʻtgan 25 yil ichida Oʻzbekiston tanib boʻlmas
darajada oʻzgardi. Prezidentimiz Islom Karimov “Biz bundan buyon eskicha
yasholmaymiz va bunday yashashga zamonning oʻzi yoʻl qoʻymaydi” deb
ta’kidlaydi. Yurtimizda kun sayin bunyodkorlik ishlari jadallashmoqda: diyorimizda
qad koʻtargan muhtasham binolar, dilni yayratadigan istirohat bogʻlari, koʻzni
quvnatadigan koʻpriklar bunyod etilmoqda.
Mustaqillik deklaratsiyasi[tahrir | manbasini tahrirlash]
1991-yil 31-avgustda Oʻzbekiston Respublikasi mustaqilligi eʼlon qilindi.
1991-yil 31-avgustda Toshkent shahrida boʻlib oʻtgan Oʻzbekiston SSR Oliy
Kengashining navbatdan tashqari sessiyasida „Oʻzbekiston Respublikasining davlat
mustaqilligini eʼlon qilish toʻgʻrisida“gi qaror va „Oʻzbekiston Respublikasi davlat
mustaqilligining asoslari“ toʻgʻrisida qonun qabul qilindi[1]. Qaror bilan
Oʻzbekiston SSR nomi ham Oʻzbekiston Respublikasi deb oʻzgartirildi[2]..
Bayramni tashkil etish[tahrir | manbasini tahrirlash]
1991-yilning 31-avgustidayoq 1-sentabr Oʻzbekistonning Mustaqillik kuni
deb belgilab qoʻyildi. Bundan tashqari, 5-sentabrda Prezident I.A.Karimovning
farmoni bilan Oʻzbekiston poytaxtining avvallari Vladimir Lenin nomi bilan atalgan
markaziy maydoni Mustaqillik maydoniga oʻzgartirildi[2].
1992-yil 3-iyulda „Oʻzbekiston Respublikasida bayramlar toʻgʻrisida“gi 669-XII-
sonli davlat qonuni qabul qilindi, unda bayram nishonlanadigan kunlar, jumladan,
Mustaqillik kuni ham belgilandi. Qonun asosida oʻsha paytda amalda boʻlgan
Mehnat kodeksiga oʻzgartirishlar kiritildi[3].
Bayram tarixi[tahrir | manbasini tahrirlash]
1992[tahrir | manbasini tahrirlash]
1992-yilda birinchi marta Mustaqillik bayrami nishonlandi.
Ushbu voqea munosabati bilan 5 kun davom etgan va respublikamizning barcha
viloyatlaridan vakillarni jamlagan Oʻzbekiston mehnatkashlarining birinchi sport
musobaqasi boʻlib oʻtdi[4]. 1992-yil 31-avgustda Toshkent „Nodira Begim“
kinoteatrida yangi davlatning birinchi yili, unda sodir boʻlgan oʻzgarishlar haqida
hikoya qiluvchi „Istiqlol“ („Mustaqillik“, rejissyor — Davron Salimov) filmi
namoyish etildi. Mazkur filmdan soʻng respublika boʻylab oʻzbek zaminining tarixi
va zamonaviyligi, uning atoqli yozuvchi va faylasuflari haqida boshqa filmlar
namoyish etildi[5].
1993[tahrir | manbasini tahrirlash]
1993-yil
31-avgustdan
boshlab
Toshkentda
turli
davlatlarning
mustaqil
Oʻzbekistonga yuborilgan ilk elchilarining portretlari koʻrgazmasi boʻlib oʻtdi[6].
Sentyabr oyida Toshkentda Oʻzbekistonda birinchi boʻlib oʻsha davrda fondida
ingliz tilidagi 30 ming kitob (20 ming kitob va 10 ming jurnal) boʻlgan „Mustaqillik“
xalqaro kutubxonasi ochildi[7].
1994[tahrir | manbasini tahrirlash]
1994-yil 30-avgustda Mustaqilligimizning 3-yilligiga bagʻishlab nominal qiymati
10 soʻm boʻlgan ikki turdagi esdalik tangalari muomalaga chiqarildi[8].
1994-yilda Oʻzbekiston Mustaqillik kubogi uchun futbol turniri paydo boʻldi.
Musobaqa Toshkentning „Paxtakor“ markaziy stadionida boʻlib oʻtadi, uning gʻolibi
„Kristal toʻp“ bilan taqdirlanadi. Musobaqa 1994-yilda bir qator Gollandiya
kompaniyalari tomonidan homiylik qilingan. Oʻyinlar 3-sentyabr kuni boshlandi.
Ular, jumladan, NBC kanalida Yevropa va AQShga televidiniyalariga uzatildi[9].
1995[tahrir | manbasini tahrirlash]
1995-yil 30-avgustda Prezident Islom Karimovning „Oʻzbekiston Respublikasi
mustaqilligining toʻrt yilligi munosabati bilan mukofotlash toʻgʻrisida“gi farmoni
eʼlon qilinib, unga koʻra bir qator Oʻzbekiston fuqarolari Oʻzbekiston qahramoni
unvoni bilan taqdirlandi[10].
1995-yil 1-sentabrda Mustaqillik maydonida boʻlib oʻtgan tantanalar chogʻida Islom
Karimov bayram ishtirokchilari va butun Oʻzbekiston xalqiga bayramona nutq
soʻzladi[11].
1996[tahrir | manbasini tahrirlash]
1996-yil avgust oyida „Oʻzbekiston Markasi“ nashriyot markazi Oʻzbekiston Aloqa
vazirligi bilan hamkorlikda bayramga bagʻishlangan „Mustaqillik“ pochta blokini
chiqardi. Markada Oʻzbekiston gerbi va bayrogʻi tasviri hamda unga „1-sentabr —
Oʻzbekiston Respublikasi Mustaqilligi kuni“ yozuvi tushirilgan[12].
1-sentabrdan boshlab Oʻzbekiston Markaziy banki mustaqilligimizning 5 yilligiga
bagʻishlab, bu safar 50 soʻm va 100 soʻm nominaldagi esdalik tangalarni (har ikki
nominal ham ikki xil tanga koʻrinishida) muomalaga chiqardi[13][14].
26-avgust kuni davlatimiz rahbarining mustaqilligimizning besh yilligi munosabati
bilan farmonlari bilan, birinchidan, fan, madaniyat, xalq taʼlimi va jamiyat
faoliyatining boshqa sohalari xodimlari, ikkinchidan, bir qator davlat xizmatchilari,
ishlab chiqarish va boshqa soha xodimlari taqdirlandi. xizmat koʻrsatish sohasi,
uchinchidan, huquqni muhofaza qilish organlari va Oʻzbekiston Mudofaa
vazirligining qator xodimlari[15].
31-avgust kuni Mustaqillik maydonidagi anʼanaviy bayram tantanalarida
Oʻzbekiston, MDH davlatlari va uzoq xorijdagi barcha sub’ektlar vakillari,
Toshkentda akkreditatsiyadan oʻtgan diplomatlar ishtirok etdi. Islom Karimov
maydondan yigʻilganlar va butun Oʻzbekiston xalqiga yana bayramona nutq
soʻzladi[13].
1997[tahrir | manbasini tahrirlash]
Mustaqilligimizning olti yilligiga bagʻishlab 1997-yil 26-avgustda fan, madaniyat,
sanʼat, taʼlim va ommaviy axborot vositalari xodimlaridan bir guruhini mukofotlash
toʻgʻrisidagi Prezident farmoni, 27-avgustda Bir qator davlat xodimlarini (sanoat
tarmoqlari, ijtimoiy soha xodimlari hamda qator huquq-tartibot idoralari, mudofaa
va favqulodda vaziyatlar vazirliklari xodimlarini) mukofotlash toʻgʻrisidagi
farmonlari eʼlon qilindi[16].
30-avgust kuni AQSH Prezidenti Bil Klinton I.A.Karimovni Oʻzbekiston
Mustaqilligi kuni bilan tabrikladi[17]. 3-4-sentabr kunlari matbuotda Kofi Annan
(BMT Bosh kotibi), MDH davlatlari, Gʻarbiy va Sharqiy Yevropa, Osiyo davlatlari,
Braziliyaning koʻplab rahbarlarining Prezident va oʻzbek xalqiga tabrigi eʼlon
qilindi. Poytaxtimizning markaziy maydonida Mustaqillik bayramini nishonlash
anʼanasi davom etib, undan Prezidentimiz ishtirokchilar va butun xalq oldidagi
tabrik nutqi soʻzladi[18]. Unda yana Oʻzbekistonning har bir viloyati vakillari va
Toshkent shahrida joylashgan diplomatik vakillar ishtirok etdi[19].
Namangan viloyatida „Mustaqillik taqdirimizda“ mavzuli haftaliklari tashkil etilib,
unda olimlar, huquqshunoslar, iqtisodchilar, jamoat arboblari, tadbirkorlar mahalla
ahli bilan uchrashdi[20].
3. O’rta Osiyo tarixiy voqealarga g’oyat boy o’lka bo’lishi bilan birga azaldan ilm-
fan, madaniyat va ma’naviyatning markazlaridan biri bo’lib kelgan. Bu o’lka
dunyoga ma’naviyat va ma’rifatning barcha sohalarida yuzlab, minglab
jahonshumul ulug’ zotlar, davlat arboblarini tarbiyalab bergan. Umumbashariyat
ma’rifatparvarligini yaratishda buyuk ajdodlarimiz bevosita ishtirok etganlar, uning
taraqqiyoti va boyishiga ulkan hissa qo’shganlar. O’rta Osiyoning madaniy merosi
jahon madaniyati va ma’rifatining zuviy ajralmas tarkibiy qismidir.
Endilikda jahon ma’naviyati va ma’rifati saltanatida o’z o’rinlariga ega bo’lgan
ulug’larimizni teran anglash, o’rganish va ulug’lash vaqti keldi. Afsuski, salkam 150
yillik mustamlakachilik, 70 yillik totatitar tuzum hukmronligi davrida respublikamiz
yosh avlodi, Islom Karimov aytganidek, «...necha yillar bizni tariximizdan,
dinmizdan, ma’naviy merosimizdan g’ofil etishga urindilar, - natijada ular o’z
xalqning tarixini, uning boy tabiiy-ilmiy, ijtimoiy-falsafiy, axloqiy madagiyatidan
bahramand bo’lish, o’rganishdan mahrum bo’lib keldi».
Ajdodlarimiz e’zozlab kelgan, asrlar qa’ridan olib o’tilgan falsafiy-axloqiy pand-
nasihatlar, qadriyatlar ataylab, maqsadni ko’zlab yurgizilgan siyosat qurboni bo’ldi,
e’tibordan chetda qoldi. Bu esa yosh avlodning ma’naviyatiga salbiy ta’sir o’tkazdi.
Vaholanki, Islom Karimov «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li»
kitobida ta’kidlanidek: «...o’tmishdagi allomalarning bebaho merosi qanchadan-
qancha avlodlarning ma’naviy-ruhiy ongini va turmush tarzini shakllantirgan edi va
u hamon ta’sir ko’rsatmoqda».
Mustaqillik tufayli o’rganish, tahlil etish imkoniyatiga ega bo’lgach, ona zaminimiz
ma’naviy merosini chuqurroq o’rganish biz yoshlarning vazifamiz, inchunun, o’z
tarixini bilmagan xalqning kelajagi ham bo’lmaydi.
IX-XV asrlarni Yaqin va O’rta Sharq mamlakatlarida shartli ravishda «Renessans»
(uyg’onish) davri deb atashadi. Ma’naviyat va ma’rifatning g’oyat gullab-yashnashi
bu davr uchun xarakterli bo’lgan. Bu davrda qomusiy ilm egalari, ajoyib shoirlar,
buyuk davlat arboblari etishib chiqqan. Dunyoviy fanlarning tez sur’atlarda taraqqiy
etishi keng tarjimonlik faoliyatiga ta’sir etdi. Bu jarayon, ayniqsa halifa Ma’mun
davrida (813-133 yy.) Bag’dodda «Bayt-ul-hikma» (Donolar uyi) tashkil etilgan
paytda tezlashdi. Yunon falsafasi va tabobati, hind hisobi, al-ximiya va ilmu
nujumga oid asarlar arab tiliga o’girildi. Bunda Markaziy Osiyodan etishib chiqqan
mutafakkirlar al-Xorazmiy, al-Farg’oniy, al-Farobiy, Ibn Sino, al-Beruniy kabi
mutafakkirlar ham katta rol o’ynadilar.
Renessans – uyg’onish davri madaniyati, ma’naviyati va ma’rifati mohiyat-e’tibori
bilan dunyoviy, gumanistik dunyoqarashi, antik davr madaniy merosiga murojaat
qilish, bamisoli uning qayta uyg’onishni anglatadi. Uyg’onish davri namoyondalari
qarashlari insonning cheksiz imkoniyatlariga, uning irodasiga, aql-idrokiga ishonib
qarashi bilan ajralib turadi.
Fanda Sharq va /arb uyg’onish davri tushunchalari ishlatiladi. Ular umumiy,
o’xshash tomonlari bilan birga, ma’lum farq, o’ziga xos xususiyatlari jihatidan ham
ajralib turadi. Avvalo ular davr nuqtai nazaridan farqlanadi. Ilk Sharq uyg’onish
davri IX-XII asrlarni, so’nggi uyg’onish davri XIV-XV asrlarni o’z ichiga olsa, /arb
uyg’onish davri XV-XVII asrlarni o’z ichiga olishi bilan farqlanadi. /arb uyg’onish
davri uchun feodalizmga, dinga qarshi kurash xos bo’lsa, Sharqda masalaning
g’arbdagidek keskin qo’yilishini ko’rmaymiz.
Sharq va /arb uyg’onishi uchun umumiy xususiyatlar antik davrga murojaat qilish,
uni qayta tiriltirish, tabiiy fanlar rivoji, fanda universallikni (qomusiylik),
gumanizmni targ’ib etish va boshqalarda namoyon bo’ladi.
Sharq renessansi davri quyidagi umumiy xususiyatlarga ega: 1) madaniyat,
dunyoviy fanlar va islom aqidashunoslikgining taraqqiyoti; 2) yunon, rum, fors, hind
va boshqa madaniyatlar yutuqlariga suyanish; 3) astranomiya, matematika,
minerologiya, jug’rofiya, kimyo va boshqa tabiiy fanlar rivoji; 4) uslubda
(metodologiya)- rastionalizm, mantiqning ustunligi; 5) insoniy do’stlik, yuksak
axloqiylikning targ’ib etilishi; 6) falsafaning keng darajada rivoj topishi; 7) adabiyot,
she’riyat, ritorikaning (notiqlik) keng rivoji; 8) bilimdonlikning qomusiy xarakterda
ekanligi.
Bu davrga kelib, avvalo O’rta Osiyo, Eron, Iroq va Suriya ilmu-fan va
madaniyatning yirik o’chog’iga aylandi. Xorazm, Buxoro, Xirotda yirik ilmiy
markazlar tashkil topdi. Xorazmiy, Farobiy, Ibn Sino, Farg’oniy, Beruniy, Imom al-
Buxoriy, Imom Moturudiy, Imom Iso at-Termiziy, Hakim at-Termiziy, Axmad
Yassaviy, Najmiddin Kubro, Maxmud az-Zamaxshariy kabi O’rta Osiyolik olimlar
va ulamolarning dongi butun dunyoga taralgan edi.
O’rta Osiyoning qadimiy, qo’hna shaharlaridan Buxoro, Xiva, Samarqand kabi
shaharlari, qadimda fan, madaniyat va ma’naviyatning markaxi bo’lib kelganligi
bilan ajralib turadi.
O’rta Osiyoda tabiiy-ilmiy tafakkuri rivojining boshlanishi buyuk allomalar al-
Farg’oniy va al-Xorazmiylar nomi bilan bog’liqdir. Ularning har ikkovi ham
Bag’doddagi “Bayt-ul-hikma”ning etakchi ilm sohiblaridan sanalgan. 1998 yilda al-
Farg’oniy tavalludining 1200 yilligi yurtimizda keng nishonlandi. Uning vafoti 861
yildir. U mashhur falakkiyotshunos olim. Uning asosiy asarlari “Astranomiya va
astralyabiyaga kirish”, “Falakdan bo’ladigan sabablar”, “Astralyabiya fani usullari”,
“Osmon harakatlari va yulduzlar ilmi” va boshqalardir. Farg’oniyning “Astranomiya
asoslari” kitobi o’sha davrdagi astranomiya sohasidagi bilimlarning qomusi bo’lgan.
Unda qadimgi falakiyotshunoslik bilimlari, uning qoidalari, usullari bayon qilingan.
Asar XII asrdayoq lotin tiliga tarjima etilib, ko’p asrlar davomida Evropada
astronomiya bo’yicha qo’llanma, darslik sifatida xizmat qilib kelgan. U Evropada
al-Fraganus nomi bilan mashhur bo’lgan.
Al-Xorazmiy (780-850 yy.) Sharqning buyuk mutafakkiri, qomusiy olimdir. Uning
ilmu-nujum, geodeziya, geografiya va ayniqsa riyoziyot sohasidagi xizmatlari
beqiyosdir. U arab, hind, lotin, yunon, fors tillarini bilgan.
Xorazmiy bir qancha kitob va risolalarning muallifidir. Bulardan eng mashhuri
“Kitob al-jabr va al-muqobala” asaridir. Bu asar riyoziyotda yangi mustaqil fan –
algebraning vujudga kelishiga zamin bo’ldi. U tenglamalarni echishning ikki usulini
– al-jabr, ya’ni qarama-qarshi ishoralarni yagona musbat ishoraga keltirish va al-
muqobala, ya’ni bir hil hadlarni qarama-qarshi qo’yishni kashf qildi.
Xorazmiy “Sind Hind”, “Ziji Xorazmiy”, “Astrolyabiya bo’yicha risola”, “Quyosh
soati haqida risola”, “Erning shakli haqida kitob”, “Trigonometrik jadvallar”,
“Musiqa bo’yicha risola”, “Tarix haqida” va boshqa asarlarning muallifi. Uning
buyuk xizmatlaridan biri Evropa va Yaqin Sharq ilmini qadimgi hindlarning o’nlik
tizimi bilan tanishtirish bo’ldi. Uni Evropada “Algaritmus” deb yuritganlar.
Sharq falsafiy, ijtimoiy, axloqiy fikri rivojini Abu Nasr Farobiysiz (873-950)
tasavvur etish qiyin. U “Sharq Aristoteli”, “Ikkinchi muallim” degan unvonga
sazovor bo’lgan mutafakkirdir. Sharqda qadim Yunonistonning eng mashhur
faylasufi Aristotel “Birinchi muallim” deb yuritilgan. Farobiy ko’p tillarni bilgan
qomusiy olimdir. U yaratgan asarlarning umumiy soni 160 ta bo’lib, uni ikki
guruhga ajratish mumkin: 1) qadimgi Yunon faylasuflari va tabiatshunoslarini –
Aristotel, Platon, Evklid, Galen va boshqalarning ilmiy merosini tarjima qilish,
sharhlash, targ’ib qilish va o’rganishga bag’ishlangan asarlar; 2) o’rta asr fanining
tabiiy, ijtimoiy-falsafiy sohalariga oid risolalar. Masalan, “Aristotelning
“Metafizika” asariga izoh”, “Aristotelning “Osmon sistemasi” kitobiga izoh”,
“Aristotelning “Etika” kitobiga sharh”, “Substanstiya haqida so’z”, “Masalalar
manbai”, “Qonunlar haqida kitob”, “Bo’shlik haqida kitob”, “Musiqa haqida so’z”,
“Fozil odamlar shahri” va boshqalarni ko’rsatish mumkin.
Farobiyning fikricha insonning va jamoatning g’alabaga erishuvi, yaxshilikni qo’lga
kiritishi, axloqiy va aqliy mukammallikka ko’tarilishi inson va jamoaning o’z
qo’lidadir. U davlatni fozil va johil davlatlarga bo’ladi. Fazilatli shaharlarda ilm-fan,
falsafa, axloq-ma’rifat birinchi o’rinda bo’lmog’i lozim deb biladi. Shunda jamiyat
etuklikka erishadi. Fozil shahar boshlig’i bilimli, haqiqatni sevuvchi, yolg’on va
yolg’onchilarga nafrat bilan qarashi, adolatni yaxshi ko’ruvchi va adolat uchun
kurashuvchi bo’lishi kerak deb aytadi. Farobiy insonni kamoloti uchun xizmat
qilgan, hayr-ehsonli ishlar, go’zal insoniy fazilatlarni yaxshilik deb hisoblaydi.
Insonning kamolotiga to’sqinlik qiluvchi dangasalik, bekorchilik kabi yomon
odatlar, bilimsizlik, ongsizlik, kasb-hunarga ega bo’lmaslik kabi nuqsonlarni
yomonlik deb, kishilarni undan ogohlantiradi.
Farobiy hayotning oliy maqsadi baxt-saodatga erishuvdan iborat, kishilar bunga
olamni o’rganish, kasb-hunar va ilmlarni o’zlashtirish – ma’rifatli bo’lish orqali
erishadi deb qaraydi.
Xorazmlik buyuk olim Abu Rayhon Beruniy (973-1048) jahon fani tarixida eng
mashhur siymolar qatoridan joy olgan, o’z davridagi deyarli hamma fanlarga katta
hissa qo’shgan, mashhur qomusiy ilm sohibi, yirik tabiatshunos va faylasufdir. U
o’z umri davomida 150 dan ortiq asarlar yaratgan. Shulardan eng mashhurlari
“Qadimgi ajdodlardan qolgan yodgorliklar”, “Ma’sud qonuni”, “Hindiston”,
“Geodeziya”, “Mineralogiya”, “Saydana” va boshqalardir. Garchi Beruniy falsafiy-
axloqiy masalalarga oid asar yozmagan bo’lsada, ammo ko’pgina asarlarida bu
masala
haqida
fikrlar
bayon
etgan.
Beruniy xalqlar o’rtasidagi do’stlikni va ilmiy hamkorlikni yuksak qadrlaydi. Uni
eng insoniy-axloqiy sifat deb maqtab, amalda o’zi ko’rsatgan. Bir necha yil
Hindistonda yashagan 45 yoshli olim qadimgi hind-sanskrit tilini o’rganib, bu tilgan
Evklidning “Elementlar”, Ptolomeyning “Almajistiy” asarlarini tarjima qildi va hind
olimlarni yunon ilmi va falsafasi bilan tanishtirdi. O’zi esa hindlarning ilmi,
adabiyoti, falsafasi va axloqini o’rgandi.
Bu haqida Beruniyning o’zi shunday deb yozadi: “O’zimni ... ularning munajjimlari
huzurida, ustoz huzurida turgan shogirddek ta’zim bilan tutar edim... So’ng hisob
ilmining haqiqiy yo’llarini ularga ravshanlashtiradigan bo’ldim... ularning kattalari
meni o’z tillari bilan “Daryo” deb maqtar edilar”.
Beruniy fikricha, kishilar uchun dunyoda turli hollar bor. Bu maqtaluvchi – yaxshilik
va qoralanuvchi – yomonlikdir. Maqtaluvchi yaxshi hollar bo’lib, ularning
tayanchini poklik va tozalik deb ko’rsatdi.
Beruniy o’z davrining eng ko’zga ko’ringan ilm-fan homiysi edi. U mamlakat
ravnaqini fan, ma’rifat ravnaqida ko’rgan. Ilm-fan, ma’rifat sahovatli xizmatni
o’tashi mumkin deb hisoblaydi. U shunday yozadi: “Mening butun fikru-yodim,
qalbim – bilimlarni targ’ib qilishga qaratilgan, chunki men bilim orttirish lazzatidan
bahramand bo’ldim. Buni men o’zim uchun katta baxt deb hisoblayman”.
Insonning oliy fazilati boshqalar haqida, ayniqsa, kambag’allar haqida g’amxo’rlik
qilishdan iboratdir. Beruniy doimo xalqlarning do’st, inoq, ittifoq bo’lib yashashi
uchun kurashib keldi. U insonga, u yaratgan madaniyatga qirg’in keltiruvchi
urushlarni qoraladi. Beruniy madaniy hamkorlik va ilm-ma’rifatning keng
tarqalishiga katta e’tibor bergan allomadir.
Jahon madaniyati va ma’rifatiga katta hissa qo’shgan, Sharq va Evropada “Shayx-
ur-rais – olimlar boshlig’i” unvoniga ega bo’lgan alloma Abu Ali ibn Sinoning (980-
1037) ilmiy merosi biz uchun bebaho xazinadir. U o’z umri davomida 450 dan ortiq
asarlar yaratgan. Uning “Tib qonunlari” nomli 5 jilddan iborat kitobi asrlar
davomida Sharq va Evropada medistina bo’yicha asosiy qo’llanma bo’lib xizmat
qilib kelmoqda.
Ibn Sino yoshligida zo’r mehnat, izlanish, g’ayrat bilan ilmlarni o’rganishga
kirishgan. U bu haqida shunday yozadi: “Uyquga ketgan vaqtimda ham o’ngimdagi
masalalarni ko’rardim. Shu holatda ko’p masalalar tushumda menga ayon bo’lardi...
shu zaylda hamma ilmlarni, mustahkam egallay oldim. Insonning imkoniyat
darajasida
egallaydigan
darajada
bilimni
egallab
oldim.
Aristotelning
“Metafizika”sini “qirq bir marta qayta o’qidim”. U menga hatto yod bo’lib ham
qoldi. Lekin shunday bo’lishiga qaramay, men uni va uning maqsadlarini tushuna
olmasdim”, - deb yozadi u tarjimai holida. Ibn Sino bu muammoni Farobiyning
Aristotel “Metazifika”siga yozgan sharhini o’qib hal qiladi.
Ibn Sino umrining ko’p qismini sarsonlikda o’tkazishga qaramay – matematika,
astranomiya, fizika, kimyo, biologiya, farmakologiya, psixologiya, filologiya,
falsafa va tabobat sohasida barakali ijod qilgan mutafakkirdir. Uning asarlaridan 100
tachasi bizgacha etib kelgan, xolos. Ular qatoriga o’rta asr ilmining barcha muhim
sohalarini o’z ichiga olgan, xususan – mantiq, fizika, matematika, metafizikani to’liq
qamrab olgan “Kitob ash-shifo”, 20 tomdan iborat “Kitob ul-insof”, “Donishnoma”,
“Lison ut-tayr”, “Solomon va Ibsol”, “Hayy ibn Yaqzon” kabi asarlari kiradi. U
o’zining
falsafiy-axloqiy
asarlarida
hukmdorlarni
qonunsizliklarga
qarshi
kurashishga, xalqning talablariga quloq solishga, adolat yuzasidan ish yuritishga
chaqiradi. Adolatni inson xatti-harakatining eng yaxshi bezagi deb ko’rsatadi.