MUSTAQILLIK YILLARIDA DAVLAT BOSHQARUV TIZIMIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR

Yuklangan vaqt

2024-05-03

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

19

Faytl hajmi

58,5 KB


 
 
 
 
 
 
 
MUSTAQILLIK YILLARIDA DAVLAT BOSHQARUV TIZIMIDA 
AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR 
 
 
Reja; 
1. Mustaqillik yillarida davlat bosharuvi tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar. 
2. O’zbekiston mustaqillika erishish arafasida. 
3. Yuksak ma’naviyatli yoshlarni tarbiyalashda O’rta Osiyo allomalari ilmiy 
merosining o’rni. 
 
 
1. Mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish jarayonida ikkita 
asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo, iqtisodiyotda ma'muriy-
buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga o‘tilgan bo‘lsa, 
ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali faoliyat yuritishiga 
erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari tuzilmasini 
unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga aylandi. 
Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan hujjatlar 
bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha masalani 
qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv 
amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan 
foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat 
xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan 
vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir 
ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda 
MUSTAQILLIK YILLARIDA DAVLAT BOSHQARUV TIZIMIDA AMALGA OSHIRILAYOTGAN ISLOHOTLAR Reja; 1. Mustaqillik yillarida davlat bosharuvi tizimida amalga oshirilayotgan islohotlar. 2. O’zbekiston mustaqillika erishish arafasida. 3. Yuksak ma’naviyatli yoshlarni tarbiyalashda O’rta Osiyo allomalari ilmiy merosining o’rni. 1. Mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish jarayonida ikkita asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo, iqtisodiyotda ma'muriy- buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga o‘tilgan bo‘lsa, ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali faoliyat yuritishiga erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari tuzilmasini unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga aylandi. Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan hujjatlar bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha masalani qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda
 
 
fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga, 
davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda. 
Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal ravnaqidan, 
davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda qolmoqda. 
Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini belgilashda bir 
qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan tubdan farq 
qiladi. 
Hukumatning 
1997 
yil 
3 
iyuldagi 
qarorida 
ko‘rsatilgan 
Davlat 
xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi 
boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari 
kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan 
tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat 
organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi 
deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi. 
Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan 
tushuncha ham qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan 
qator tashkilotlarni ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi 
organlari lavozimlari borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga, 
qonunchiligimizda saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan. 
Masalan, Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq 
deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda 
vakolatlari belgilab qo‘yilgan. 
Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq 
xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat 
organlarining maqomini belgilab beradi. 
Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar 
asosida ish olib bormoqda. 
Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari 
faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni 
fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga, davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda. Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal ravnaqidan, davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda qolmoqda. Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini belgilashda bir qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan tubdan farq qiladi. Hukumatning 1997 yil 3 iyuldagi qarorida ko‘rsatilgan Davlat xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi. Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan tushuncha ham qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan qator tashkilotlarni ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi organlari lavozimlari borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga, qonunchiligimizda saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan. Masalan, Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda vakolatlari belgilab qo‘yilgan. Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat organlarining maqomini belgilab beradi. Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar asosida ish olib bormoqda. Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni
 
 
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini 
aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev 
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga 
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh 
etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy 
tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan, 
mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim 
yaratish zarurligini ta'kidlagan edi. 
Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni 
ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston 
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid 
Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan. 
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar 
zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida 
yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki 
hujjatlar bilan tartibga solinadi.  
Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga 
qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi 
belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni 
tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina 
qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat 
qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha 
yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega 
bo‘lmog‘i lozim. 
Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli 
organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini 
ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda. 
Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni 
baholashning asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv 
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim yaratish zarurligini ta'kidlagan edi. Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan. Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki hujjatlar bilan tartibga solinadi. Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega bo‘lmog‘i lozim. Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda. Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni baholashning asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv
 
 
ko‘nikmalarini takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan 
yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi. 
Amaliyot malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini 
ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish 
bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni 
baholash kerak. 
Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin 
joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi 
aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud 
muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, -
rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi. 
Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor 
shaxsning davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli 
darajada tartibga solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun 
Yagona tarif setkasi bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va -
istisnolar mavjud. Bu esa, oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi 
hajmiga sezilarli darajada ta'sir ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va 
standartlar asosida ish olib borish maqsadga muvofiq. 
Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, ilg‘or 
boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq kadrlarni 
tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga erishib 
bo‘lmasligi aniq. 
Shu sababli davlat xizmatini modernizatsiya qilish masalasiga alohida e'tibor 
qaratilmoqda. Joriy yilning 3 yanvar kuni “Korrupsiyaga qarshi kurashish 
to‘g‘risida”gi Qonun qabul qilindi. Unda davlat organlarining mansabdor shaxslari 
va boshqa xodimlari tomonidan o‘z mansab yoki xizmat majburiyatlarining 
bajarilishi samaradorligi mezonlarini, standartlarini va uning sifatini baholash 
tizimlarini joriy etish, davlat organlari xodimlarining huquqiy maqomini belgilash, 
xizmatni o‘tashning shaffof tartibini o‘rnatish, shaxsiy va kasbiy sifatlar, ochiqlik, 
beg‘arazlik, adolatlilik va xolislik prinsiplari asosida tanlov bo‘yicha saralash hamda 
ko‘nikmalarini takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi. Amaliyot malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni baholash kerak. Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, - rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi. Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor shaxsning davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli darajada tartibga solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun Yagona tarif setkasi bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va - istisnolar mavjud. Bu esa, oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi hajmiga sezilarli darajada ta'sir ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va standartlar asosida ish olib borish maqsadga muvofiq. Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, ilg‘or boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq kadrlarni tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga erishib bo‘lmasligi aniq. Shu sababli davlat xizmatini modernizatsiya qilish masalasiga alohida e'tibor qaratilmoqda. Joriy yilning 3 yanvar kuni “Korrupsiyaga qarshi kurashish to‘g‘risida”gi Qonun qabul qilindi. Unda davlat organlarining mansabdor shaxslari va boshqa xodimlari tomonidan o‘z mansab yoki xizmat majburiyatlarining bajarilishi samaradorligi mezonlarini, standartlarini va uning sifatini baholash tizimlarini joriy etish, davlat organlari xodimlarining huquqiy maqomini belgilash, xizmatni o‘tashning shaffof tartibini o‘rnatish, shaxsiy va kasbiy sifatlar, ochiqlik, beg‘arazlik, adolatlilik va xolislik prinsiplari asosida tanlov bo‘yicha saralash hamda
 
 
xizmatda ko‘tarilish tizimini joriy etish, davlat organlarining mansabdor shaxslari 
va boshqa xodimlarining samarali ijtimoiy himoya qilinishini, moddiy ta'minot 
olishini 
va 
rag‘batlantirilishini 
ta'minlash 
davlat 
boshqaruvi 
sohasida 
korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar sifatida belgilab berilgan. 
Shu yilning 9 yanvarida esa Prezidentimizning “Davlat boshqaruvi hududiy 
organlari faoliyatini yanada takomillashtirish va xodimlarini moddiy rag‘batlantirish 
chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi 
Prezidenti devoni faoliyatini yanada takomillashtirish, samaradorligini oshirish va 
tuzilmasini maqbullashtirish, shuningdek, uning tarkibiy tuzilmalari vazifalari 
hamda funksiyalaridagi takrorlanishlarni bartaraf etish, ularni ajratish va 
aniqlashtirish maqsadida joriy yil 1 mart kuni davlatimiz rahbari “O‘zbekiston 
Respublikasi Prezidenti Devoni faoliyatini yanada takomillashtirish to‘g‘risida”gi 
Farmonga imzo chekdi. 7 mart kuni esa hukumatning “Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar, Toshkent shahri, shaharlar va tumanlar 
hokimliklari xodimlarining lavozim maoshlariga uzoq muddat ishlaganligi uchun 
har oylik ustama to‘lash tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori 
qabul qilindi. 
2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta 
ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida davlat va jamiyat qurilishini 
takomillashtirish yo‘nalishida 17 ta qonunni ishlab chiqish va qabul qilish ko‘zda 
tutilgan. Birgina joriy yilning o‘zida Davlat dasturi doirasida O‘zbekiston 
Respublikasida ma'muriy islohotlar konsepsiyasi hamda ushbu islohotlarni o‘tkazish 
bo‘yicha chora-tadbirlar dasturi, “Davlat boshqaruvi asoslari to‘g‘risida”gi, 
“Ma'muriy 
tartib-taomillar 
to‘g‘risida”gi, 
“Davlat 
va 
xususiy 
sheriklik 
to‘g‘risida”gi, “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonunlar loyihalari ishlab 
chiqilishi belgilangan. 
Bularning barchasi davlat xizmatchilari ish faoliyati samaradorligini oshirish, 
Prezidentimiz tomonidan ilgari surilgan “Xalq davlat idoralariga emas, davlat 
idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak” degan tamoyilni amalda qaror toptirishga 
xizmat qiladi. 
xizmatda ko‘tarilish tizimini joriy etish, davlat organlarining mansabdor shaxslari va boshqa xodimlarining samarali ijtimoiy himoya qilinishini, moddiy ta'minot olishini va rag‘batlantirilishini ta'minlash davlat boshqaruvi sohasida korrupsiyaning oldini olishga doir chora-tadbirlar sifatida belgilab berilgan. Shu yilning 9 yanvarida esa Prezidentimizning “Davlat boshqaruvi hududiy organlari faoliyatini yanada takomillashtirish va xodimlarini moddiy rag‘batlantirish chora-tadbirlari to‘g‘risida”gi qarori qabul qilindi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti devoni faoliyatini yanada takomillashtirish, samaradorligini oshirish va tuzilmasini maqbullashtirish, shuningdek, uning tarkibiy tuzilmalari vazifalari hamda funksiyalaridagi takrorlanishlarni bartaraf etish, ularni ajratish va aniqlashtirish maqsadida joriy yil 1 mart kuni davlatimiz rahbari “O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Devoni faoliyatini yanada takomillashtirish to‘g‘risida”gi Farmonga imzo chekdi. 7 mart kuni esa hukumatning “Qoraqalpog‘iston Respublikasi Vazirlar Kengashi, viloyatlar, Toshkent shahri, shaharlar va tumanlar hokimliklari xodimlarining lavozim maoshlariga uzoq muddat ishlaganligi uchun har oylik ustama to‘lash tartibi to‘g‘risidagi nizomni tasdiqlash haqida”gi qarori qabul qilindi. 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasida davlat va jamiyat qurilishini takomillashtirish yo‘nalishida 17 ta qonunni ishlab chiqish va qabul qilish ko‘zda tutilgan. Birgina joriy yilning o‘zida Davlat dasturi doirasida O‘zbekiston Respublikasida ma'muriy islohotlar konsepsiyasi hamda ushbu islohotlarni o‘tkazish bo‘yicha chora-tadbirlar dasturi, “Davlat boshqaruvi asoslari to‘g‘risida”gi, “Ma'muriy tartib-taomillar to‘g‘risida”gi, “Davlat va xususiy sheriklik to‘g‘risida”gi, “Mahalliy davlat hokimiyati to‘g‘risida”gi qonunlar loyihalari ishlab chiqilishi belgilangan. Bularning barchasi davlat xizmatchilari ish faoliyati samaradorligini oshirish, Prezidentimiz tomonidan ilgari surilgan “Xalq davlat idoralariga emas, davlat idoralari xalqimizga xizmat qilishi kerak” degan tamoyilni amalda qaror toptirishga xizmat qiladi.
 
 
Ekspertlar mamlakatimizda mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini 
isloh qilish jarayonida ikkita asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo, 
iqtisodiyotda ma'muriy-buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga 
o‘tilgan bo‘lsa, ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali 
faoliyat yuritishiga erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari 
tuzilmasini unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga 
aylandi. 
Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan 
hujjatlar bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha 
masalani qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv 
amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan 
foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat 
xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan 
vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir 
ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda 
fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga, 
davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda. 
Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal 
ravnaqidan, davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda 
qolmoqda. Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini 
belgilashda bir qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan 
tubdan farq qiladi. 
Hukumatning 
1997 
yil 
3 
iyuldagi 
qarorida 
ko‘rsatilgan 
Davlat 
xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi 
boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari 
kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan 
tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat 
organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi 
deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi. 
Ekspertlar mamlakatimizda mustaqillik yillarida davlat boshqaruvi tizimini isloh qilish jarayonida ikkita asosiy vazifa uddalanganini qayd etishadi. Avvalo, iqtisodiyotda ma'muriy-buyruqbozlik va taqsimot tizimidan bozor munosabatlariga o‘tilgan bo‘lsa, ikkinchidan, davlat organlarining yangi sharoitlarda samarali faoliyat yuritishiga erishildi. Ma'muriy islohotlar davlat boshqaruvi tizimi organlari tuzilmasini unifikatsiyalashtirdi. Davlat xizmati ushbu tizimning asosiy unsuriga aylandi. Tahlillar shuni ko‘rsatayaptiki, davlat xizmati faoliyatini tartibga soladigan hujjatlar bugungi kunning talab va vazifalariga javob bermayapti, sohadagi barcha masalani qamrab olmasdan, yagona huquqiy standartlar hamda ma'muriy-boshqaruv amaliyotini o‘rnatishga xalaqit qilmoqda. Xususan, zamonaviy texnologiyalardan foydalanish darajasining pastligi, yagona kadrlar siyosatining yo‘qligi, davlat xizmatchilarining ijtimoiy va huquqiy himoyasi ular tomonidan bajarilayotgan vazifalarga mos emasligi davlat xizmatchilarining ish faoliyatiga salbiy ta'sir ko‘rsatayapti. Bularning barchasi, o‘z navbatida, tashkilotlar, fuqarolar hamda fuqarolik jamiyati institutlari o‘rtasidagi munosabatlarning byurokratlashuviga, davlat tuzilmalari faoliyati yopiqligiga shart-sharoit yaratmoqda. Bundan tashqari, huquqiy asoslar “Elektron hukumat” tizimining jadal ravnaqidan, davlat xizmatlari va ma'muriy tartib-taomillarining taraqqiyotidan ortda qolmoqda. Amaldagi qonun hujjatlarida davlat hokimiyati organlari xodimlarini belgilashda bir qator tushunchalar qo‘llaniladi. Biroq ko‘lamiga ko‘ra, biri-biridan tubdan farq qiladi. Hukumatning 1997 yil 3 iyuldagi qarorida ko‘rsatilgan Davlat xizmatchilarining lavozimlari ro‘yxatiga vazirlik va idoralar, hokimliklar, o‘zini o‘zi boshqarish organlari hamda prokuratura idoralari xodimlarining qator lavozimlari kiritilgan. Vaholonki, Vazirlar Mahkamasining 2016 yil 2 martdagi qarori bilan tasdiqlangan Davlat boshqaruvi organlari va mahalliy ijro etuvchi hokimiyat organlari xodimlarining odob-axloq namunaviy qoidalarida davlat xizmatchisi deganda, faqatgina hokimliklar, vazirlik va idoralar xodimlari tushuniladi.
 
 
Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan tushuncha ham 
qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan qator tashkilotlarni 
ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi organlari lavozimlari 
borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga, qonunchiligimizda 
saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan. Masalan, Oliy Majlis 
Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq deputatlari viloyat, tuman 
va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda vakolatlari belgilab 
qo‘yilgan. 
Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi 
to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq 
xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat 
organlarining maqomini belgilab beradi. 
Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar 
asosida ish olib bormoqda. 
Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari 
faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni 
kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini 
aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev 
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga 
bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh 
etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy 
tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan, 
mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim 
yaratish zarurligini ta'kidlagan edi. 
Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni 
ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston 
Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar 
strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid 
Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan. 
Qonunchilikda ayni paytda “ma'muriy-boshqaruv xodimlari” degan tushuncha ham qo‘llanilmoqda. U yuqorida qayd etilgan ro‘yxatga kiritilmagan qator tashkilotlarni ham o‘z ichiga oladi. Nomenklaturada xo‘jalik boshqaruvi organlari lavozimlari borligi uning asosiy farqi hisoblanadi. Shu bilan birga, qonunchiligimizda saylanadigan mansabdor shaxslar faoliyati tartibga solingan. Masalan, Oliy Majlis Qonunchilik palatasi deputatlari va Senati a'zolari, xalq deputatlari viloyat, tuman va shahar Kengashlari deputatlarining maqomi hamda vakolatlari belgilab qo‘yilgan. Bir qator hujjatlar, jumladan, “O‘zbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi to‘g‘risida”gi, “Prokuratura to‘g‘risida”gi, “Sudlar to‘g‘risida”gi, “Davlat soliq xizmati to‘g‘risida”gi, “Davlat bojxona xizmati to‘g‘risida”gi qonunlar ayrim davlat organlarining maqomini belgilab beradi. Ko‘plab idoralar o‘z maqomi, maqsad va vazifalari belgilangan tegishli nizomlar asosida ish olib bormoqda. Ko‘rinib turibdiki, davr davlat xizmatlari sifatini oshirish, davlat xizmatchilari faoliyatining ochiqligi va qonuniyligini ta'minlash bo‘yicha vazifalarni hal qilishni kun tartibiga olib chiqmoqda. Bu vazifalar davlat xizmatchisi huquq va vakolatlarini aniq belgilab berishni taqozo etayapti. Shu bois Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganining 24 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimdagi ma'ruzasida davlat xizmati institutini isloh etish, davlat xizmatchilarining moddiy va ijtimoiy ta'minoti, ularning kasbiy tayyorgarligini tubdan takomillashtirish, bu sohaga yangicha fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, vatanparvar kadrlarni jalb etish bo‘yicha samarali tizim yaratish zarurligini ta'kidlagan edi. Davlatimiz rahbari yaqin kunlarda “Davlat xizmati to‘g‘risida”gi qonunni ishlab chiqish vazifasini qo‘ydi. Bu vazifa 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasini Xalq bilan muloqot va inson manfaatlari yilida amalga oshirishga oid Davlat dasturida alohida bandda ko‘rsatib o‘tilgan.
 
 
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar 
zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida 
yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki 
hujjatlar bilan tartibga solinadi. 
Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga 
qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi 
belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni 
tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina 
qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat 
qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha 
yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega 
bo‘lmog‘i lozim. 
Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli 
organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini 
ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda. 
Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni baholashning 
asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv ko‘nikmalarini 
takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan yuqori 
lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi. Amaliyot 
malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini 
ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish 
bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni 
baholash kerak. 
Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin 
joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi 
aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud 
muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, -
rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi. 
Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor shaxsning 
davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli darajada tartibga 
Hozirgi kunda yuqori turuvchi lavozimlarga tayinlash va ko‘rsatish, kadrlar zaxirasini shakllantirish, xizmatchilarni attestatsiyadan o‘tkazish tizimi borasida yagona yondashuv yo‘q, mazkur jarayon jamoatchilik bexabar bo‘lgan ichki hujjatlar bilan tartibga solinadi. Ayni paytda ba'zi idoralarda, misol uchun, Davlat soliq qo‘mitasida ishga qabul qilish tartibi aniq bo‘lib, ularda bu taomil tanlov asosida amalga oshirilishi belgilangan. Bunday yondashuv xolisona qaror qabul qilish, malakali xodimni tanlab olish, kadrlar zaxirasi uchun ma'lumotlar bazasini yaratish imkonini beribgina qolmasdan, fuqarolarning ishga joylashishda teng huquqliligini ta'minlashga xizmat qiladi. Fikrimizcha, bunday yondashuv davlat xizmatiga qabul qilish bo‘yicha yagona standartning asosiy unsurlaridan biri bo‘lishi va qonuniy asosga ega bo‘lmog‘i lozim. Bugun vazirlik va idoralarga taqsimlashda nomzodlarni tayinlash va vakolatli organlar bilan kelishish jarayonini yanada batafsil tartibga solish, uning ochiqligini ta'minlash zarurati tug‘ilmoqda. Shuni qayd etish kerakki, xodimlarni attestatsiyadan o‘tkazish ularni baholashning asosiy vositasi hisoblanadi. Bu taomil kasbiy va boshqaruv ko‘nikmalarini takomillashtirishdagi muammolarni hamda mansab pillapoyasidan yuqori lavozimlarga ko‘tarilishi uchun salohiyatini aniqlash imkonini beradi. Amaliyot malakani baholash tizimiga aniq ko‘rsatkichlarni joriy qilish zaruratini ko‘rsatayapti. Bular davlat xizmatlarini ko‘rsatish hamda amaliy natijalarga erishish bilan uzviy bog‘liq bo‘lishi lozim. Bunda aholi so‘rovlari asosida natijalarni baholash kerak. Binobarin, Prezidentimiz Shavkat Mirziyoyev ta'kidlaganidek, bundan keyin joylardagi rahbarlar faoliyatiga, birinchi navbatda, ular boshqarayotgan hududdagi aholidan tushayotgan murojaatlar soni, ularning xalq ichida yurishi, mavjud muammolarning amaliy yechimiga qarab baho beriladi. Qisqacha aytganda, - rahbarlarga xalqning o‘zi baho beradi. Amaldagi davlat xizmati tizimida rotatsiya mexanizmi, ya'ni mansabdor shaxsning davlat organlari gorizontal yo‘nalishida ishga ko‘chirilishi yetarli darajada tartibga
 
 
solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun Yagona tarif setkasi 
bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va istisnolar mavjud. Bu esa, 
oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi hajmiga sezilarli darajada ta'sir 
ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va standartlar asosida ish olib borish 
maqsadga muvofiq. 
Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, 
ilg‘or boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq 
kadrlarni tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga 
erishib bo‘lmasligi aniq. 
2. 1991-yil 31-avgust kuni Oʻzbekiston Respublikasining Mustaqilligi eʼlon 
qilingan. Inson uchun ozodlikdan qadrli neʼmat yoʻq.1991-yil 1-sentabr 
xalqimizning maʼnaviy hayotida beqiyos oʻrin egallagan har yili eng ulugʻ, eng aziz 
bayram sifatida katta shodu xurramlik bilan nishonlanadigan qutlugʻ ayyomga 
aylandi.1- Prezidentimiz Islom Karimov “Mustaqil oʻzbek davlati-xalqimizning 
tarixiy yutugʻidir. Xalqi yuz yillar mobaynida ozodlikni orzu qilgan Oʻzbekiston 
chinakam mustaqillikni qoʻlga kiritib, gullab yashnadi va farovonlikka erishishi 
taraqqiy etgan demokratik davlatlar qatori xalqaro hamjamiyatda munosib oʻrinni 
egallash – biz koʻzlayotgan oliy maqsaddir” deydi. Yurtboshimizni tashabbusi bilan 
tilimiz, dinimiz, milliy gʻururimiz, Navroʻz, Ramazon hayiti, Qurbon hayiti, kabi 
milliy bayramlarimiz qayta tiklandi. Yurtdoshlarimiz haj va umra safarlariga erkin 
borib keladigan boʻldi. Davlat ramzlari qabul qilindi. Ilgari nomi ham, asarlari ham 
bizdan sir tutilgan buyuk ajdodlarimiz yana oʻzimizga qaytdi. Toshkentdagi 
Temuriylar tarixi davlat muzeyi, Hazrati Imom, Samarqanddagi Imom Buxoriy, 
Urganchdagi Jaloliddin Manguberdi, Termizdagi Alpomish yodgorlik majmualari 
kabi koʻplab maskanlar mustaqillik sharofati bilan barpo etildi, qaytadan obod 
qilindi. Mustaqillikka erishgach milliyligimiz, ma’naviyatimiz, qadriyatlarimiz, 
madaniyatimiz qayta tiklandi. Oʻtgan 25 yil ichida Oʻzbekiston tanib boʻlmas 
darajada oʻzgardi. Prezidentimiz Islom Karimov “Biz bundan buyon eskicha 
yasholmaymiz va bunday yashashga zamonning oʻzi yoʻl qoʻymaydi” deb 
ta’kidlaydi. Yurtimizda kun sayin bunyodkorlik ishlari jadallashmoqda: diyorimizda 
solinmagan. Bundan tashqari, davlat organlari xodimlari uchun Yagona tarif setkasi bo‘lishiga qaramasdan, juda ko‘plab idoraviy farqlar va istisnolar mavjud. Bu esa, oxir-oqibat, mansabdor shaxslarning oylik maoshi hajmiga sezilarli darajada ta'sir ko‘rsatadi. Bunda ham yagona yondashuv va standartlar asosida ish olib borish maqsadga muvofiq. Bugun yangicha hamda mustaqil fikrlaydigan, mas'uliyatli, tashabbuskor, ilg‘or boshqaruv usullarini puxta o‘zlashtirgan, halol, o‘z Vatani va xalqiga sodiq kadrlarni tayyorlash bo‘yicha samarali tizim yaratmasdan sifat o‘zgarishlariga erishib bo‘lmasligi aniq. 2. 1991-yil 31-avgust kuni Oʻzbekiston Respublikasining Mustaqilligi eʼlon qilingan. Inson uchun ozodlikdan qadrli neʼmat yoʻq.1991-yil 1-sentabr xalqimizning maʼnaviy hayotida beqiyos oʻrin egallagan har yili eng ulugʻ, eng aziz bayram sifatida katta shodu xurramlik bilan nishonlanadigan qutlugʻ ayyomga aylandi.1- Prezidentimiz Islom Karimov “Mustaqil oʻzbek davlati-xalqimizning tarixiy yutugʻidir. Xalqi yuz yillar mobaynida ozodlikni orzu qilgan Oʻzbekiston chinakam mustaqillikni qoʻlga kiritib, gullab yashnadi va farovonlikka erishishi taraqqiy etgan demokratik davlatlar qatori xalqaro hamjamiyatda munosib oʻrinni egallash – biz koʻzlayotgan oliy maqsaddir” deydi. Yurtboshimizni tashabbusi bilan tilimiz, dinimiz, milliy gʻururimiz, Navroʻz, Ramazon hayiti, Qurbon hayiti, kabi milliy bayramlarimiz qayta tiklandi. Yurtdoshlarimiz haj va umra safarlariga erkin borib keladigan boʻldi. Davlat ramzlari qabul qilindi. Ilgari nomi ham, asarlari ham bizdan sir tutilgan buyuk ajdodlarimiz yana oʻzimizga qaytdi. Toshkentdagi Temuriylar tarixi davlat muzeyi, Hazrati Imom, Samarqanddagi Imom Buxoriy, Urganchdagi Jaloliddin Manguberdi, Termizdagi Alpomish yodgorlik majmualari kabi koʻplab maskanlar mustaqillik sharofati bilan barpo etildi, qaytadan obod qilindi. Mustaqillikka erishgach milliyligimiz, ma’naviyatimiz, qadriyatlarimiz, madaniyatimiz qayta tiklandi. Oʻtgan 25 yil ichida Oʻzbekiston tanib boʻlmas darajada oʻzgardi. Prezidentimiz Islom Karimov “Biz bundan buyon eskicha yasholmaymiz va bunday yashashga zamonning oʻzi yoʻl qoʻymaydi” deb ta’kidlaydi. Yurtimizda kun sayin bunyodkorlik ishlari jadallashmoqda: diyorimizda
 
 
qad koʻtargan muhtasham binolar, dilni yayratadigan istirohat bogʻlari, koʻzni 
quvnatadigan koʻpriklar bunyod etilmoqda. 
Mustaqillik deklaratsiyasi[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1991-yil 31-avgustda Oʻzbekiston Respublikasi mustaqilligi eʼlon qilindi. 
1991-yil 31-avgustda Toshkent shahrida boʻlib oʻtgan Oʻzbekiston SSR Oliy 
Kengashining navbatdan tashqari sessiyasida „Oʻzbekiston Respublikasining davlat 
mustaqilligini eʼlon qilish toʻgʻrisida“gi qaror va „Oʻzbekiston Respublikasi davlat 
mustaqilligining asoslari“ toʻgʻrisida qonun qabul qilindi[1]. Qaror bilan 
Oʻzbekiston SSR nomi ham Oʻzbekiston Respublikasi deb oʻzgartirildi[2].. 
Bayramni tashkil etish[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1991-yilning 31-avgustidayoq 1-sentabr Oʻzbekistonning Mustaqillik kuni 
deb belgilab qoʻyildi. Bundan tashqari, 5-sentabrda Prezident I.A.Karimovning 
farmoni bilan Oʻzbekiston poytaxtining avvallari Vladimir Lenin nomi bilan atalgan 
markaziy maydoni Mustaqillik maydoniga oʻzgartirildi[2]. 
1992-yil 3-iyulda „Oʻzbekiston Respublikasida bayramlar toʻgʻrisida“gi 669-XII-
sonli davlat qonuni qabul qilindi, unda bayram nishonlanadigan kunlar, jumladan, 
Mustaqillik kuni ham belgilandi. Qonun asosida oʻsha paytda amalda boʻlgan 
Mehnat kodeksiga oʻzgartirishlar kiritildi[3]. 
Bayram tarixi[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1992[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1992-yilda birinchi marta Mustaqillik bayrami nishonlandi. 
Ushbu voqea munosabati bilan 5 kun davom etgan va respublikamizning barcha 
viloyatlaridan vakillarni jamlagan Oʻzbekiston mehnatkashlarining birinchi sport 
musobaqasi boʻlib oʻtdi[4]. 1992-yil 31-avgustda Toshkent „Nodira Begim“ 
kinoteatrida yangi davlatning birinchi yili, unda sodir boʻlgan oʻzgarishlar haqida 
hikoya qiluvchi „Istiqlol“ („Mustaqillik“, rejissyor — Davron Salimov) filmi 
namoyish etildi. Mazkur filmdan soʻng respublika boʻylab oʻzbek zaminining tarixi 
va zamonaviyligi, uning atoqli yozuvchi va faylasuflari haqida boshqa filmlar 
namoyish etildi[5]. 
1993[tahrir | manbasini tahrirlash] 
qad koʻtargan muhtasham binolar, dilni yayratadigan istirohat bogʻlari, koʻzni quvnatadigan koʻpriklar bunyod etilmoqda. Mustaqillik deklaratsiyasi[tahrir | manbasini tahrirlash] 1991-yil 31-avgustda Oʻzbekiston Respublikasi mustaqilligi eʼlon qilindi. 1991-yil 31-avgustda Toshkent shahrida boʻlib oʻtgan Oʻzbekiston SSR Oliy Kengashining navbatdan tashqari sessiyasida „Oʻzbekiston Respublikasining davlat mustaqilligini eʼlon qilish toʻgʻrisida“gi qaror va „Oʻzbekiston Respublikasi davlat mustaqilligining asoslari“ toʻgʻrisida qonun qabul qilindi[1]. Qaror bilan Oʻzbekiston SSR nomi ham Oʻzbekiston Respublikasi deb oʻzgartirildi[2].. Bayramni tashkil etish[tahrir | manbasini tahrirlash] 1991-yilning 31-avgustidayoq 1-sentabr Oʻzbekistonning Mustaqillik kuni deb belgilab qoʻyildi. Bundan tashqari, 5-sentabrda Prezident I.A.Karimovning farmoni bilan Oʻzbekiston poytaxtining avvallari Vladimir Lenin nomi bilan atalgan markaziy maydoni Mustaqillik maydoniga oʻzgartirildi[2]. 1992-yil 3-iyulda „Oʻzbekiston Respublikasida bayramlar toʻgʻrisida“gi 669-XII- sonli davlat qonuni qabul qilindi, unda bayram nishonlanadigan kunlar, jumladan, Mustaqillik kuni ham belgilandi. Qonun asosida oʻsha paytda amalda boʻlgan Mehnat kodeksiga oʻzgartirishlar kiritildi[3]. Bayram tarixi[tahrir | manbasini tahrirlash] 1992[tahrir | manbasini tahrirlash] 1992-yilda birinchi marta Mustaqillik bayrami nishonlandi. Ushbu voqea munosabati bilan 5 kun davom etgan va respublikamizning barcha viloyatlaridan vakillarni jamlagan Oʻzbekiston mehnatkashlarining birinchi sport musobaqasi boʻlib oʻtdi[4]. 1992-yil 31-avgustda Toshkent „Nodira Begim“ kinoteatrida yangi davlatning birinchi yili, unda sodir boʻlgan oʻzgarishlar haqida hikoya qiluvchi „Istiqlol“ („Mustaqillik“, rejissyor — Davron Salimov) filmi namoyish etildi. Mazkur filmdan soʻng respublika boʻylab oʻzbek zaminining tarixi va zamonaviyligi, uning atoqli yozuvchi va faylasuflari haqida boshqa filmlar namoyish etildi[5]. 1993[tahrir | manbasini tahrirlash]
 
 
1993-yil 
31-avgustdan 
boshlab 
Toshkentda 
turli 
davlatlarning 
mustaqil 
Oʻzbekistonga yuborilgan ilk elchilarining portretlari koʻrgazmasi boʻlib oʻtdi[6]. 
Sentyabr oyida Toshkentda Oʻzbekistonda birinchi boʻlib oʻsha davrda fondida 
ingliz tilidagi 30 ming kitob (20 ming kitob va 10 ming jurnal) boʻlgan „Mustaqillik“ 
xalqaro kutubxonasi ochildi[7]. 
1994[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1994-yil 30-avgustda Mustaqilligimizning 3-yilligiga bagʻishlab nominal qiymati 
10 soʻm boʻlgan ikki turdagi esdalik tangalari muomalaga chiqarildi[8]. 
1994-yilda Oʻzbekiston Mustaqillik kubogi uchun futbol turniri paydo boʻldi. 
Musobaqa Toshkentning „Paxtakor“ markaziy stadionida boʻlib oʻtadi, uning gʻolibi 
„Kristal toʻp“ bilan taqdirlanadi. Musobaqa 1994-yilda bir qator Gollandiya 
kompaniyalari tomonidan homiylik qilingan. Oʻyinlar 3-sentyabr kuni boshlandi. 
Ular, jumladan, NBC kanalida Yevropa va AQShga televidiniyalariga uzatildi[9]. 
1995[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1995-yil 30-avgustda Prezident Islom Karimovning „Oʻzbekiston Respublikasi 
mustaqilligining toʻrt yilligi munosabati bilan mukofotlash toʻgʻrisida“gi farmoni 
eʼlon qilinib, unga koʻra bir qator Oʻzbekiston fuqarolari Oʻzbekiston qahramoni 
unvoni bilan taqdirlandi[10]. 
1995-yil 1-sentabrda Mustaqillik maydonida boʻlib oʻtgan tantanalar chogʻida Islom 
Karimov bayram ishtirokchilari va butun Oʻzbekiston xalqiga bayramona nutq 
soʻzladi[11]. 
1996[tahrir | manbasini tahrirlash] 
1996-yil avgust oyida „Oʻzbekiston Markasi“ nashriyot markazi Oʻzbekiston Aloqa 
vazirligi bilan hamkorlikda bayramga bagʻishlangan „Mustaqillik“ pochta blokini 
chiqardi. Markada Oʻzbekiston gerbi va bayrogʻi tasviri hamda unga „1-sentabr — 
Oʻzbekiston Respublikasi Mustaqilligi kuni“ yozuvi tushirilgan[12]. 
1-sentabrdan boshlab Oʻzbekiston Markaziy banki mustaqilligimizning 5 yilligiga 
bagʻishlab, bu safar 50 soʻm va 100 soʻm nominaldagi esdalik tangalarni (har ikki 
nominal ham ikki xil tanga koʻrinishida) muomalaga chiqardi[13][14]. 
1993-yil 31-avgustdan boshlab Toshkentda turli davlatlarning mustaqil Oʻzbekistonga yuborilgan ilk elchilarining portretlari koʻrgazmasi boʻlib oʻtdi[6]. Sentyabr oyida Toshkentda Oʻzbekistonda birinchi boʻlib oʻsha davrda fondida ingliz tilidagi 30 ming kitob (20 ming kitob va 10 ming jurnal) boʻlgan „Mustaqillik“ xalqaro kutubxonasi ochildi[7]. 1994[tahrir | manbasini tahrirlash] 1994-yil 30-avgustda Mustaqilligimizning 3-yilligiga bagʻishlab nominal qiymati 10 soʻm boʻlgan ikki turdagi esdalik tangalari muomalaga chiqarildi[8]. 1994-yilda Oʻzbekiston Mustaqillik kubogi uchun futbol turniri paydo boʻldi. Musobaqa Toshkentning „Paxtakor“ markaziy stadionida boʻlib oʻtadi, uning gʻolibi „Kristal toʻp“ bilan taqdirlanadi. Musobaqa 1994-yilda bir qator Gollandiya kompaniyalari tomonidan homiylik qilingan. Oʻyinlar 3-sentyabr kuni boshlandi. Ular, jumladan, NBC kanalida Yevropa va AQShga televidiniyalariga uzatildi[9]. 1995[tahrir | manbasini tahrirlash] 1995-yil 30-avgustda Prezident Islom Karimovning „Oʻzbekiston Respublikasi mustaqilligining toʻrt yilligi munosabati bilan mukofotlash toʻgʻrisida“gi farmoni eʼlon qilinib, unga koʻra bir qator Oʻzbekiston fuqarolari Oʻzbekiston qahramoni unvoni bilan taqdirlandi[10]. 1995-yil 1-sentabrda Mustaqillik maydonida boʻlib oʻtgan tantanalar chogʻida Islom Karimov bayram ishtirokchilari va butun Oʻzbekiston xalqiga bayramona nutq soʻzladi[11]. 1996[tahrir | manbasini tahrirlash] 1996-yil avgust oyida „Oʻzbekiston Markasi“ nashriyot markazi Oʻzbekiston Aloqa vazirligi bilan hamkorlikda bayramga bagʻishlangan „Mustaqillik“ pochta blokini chiqardi. Markada Oʻzbekiston gerbi va bayrogʻi tasviri hamda unga „1-sentabr — Oʻzbekiston Respublikasi Mustaqilligi kuni“ yozuvi tushirilgan[12]. 1-sentabrdan boshlab Oʻzbekiston Markaziy banki mustaqilligimizning 5 yilligiga bagʻishlab, bu safar 50 soʻm va 100 soʻm nominaldagi esdalik tangalarni (har ikki nominal ham ikki xil tanga koʻrinishida) muomalaga chiqardi[13][14].
 
 
26-avgust kuni davlatimiz rahbarining mustaqilligimizning besh yilligi munosabati 
bilan farmonlari bilan, birinchidan, fan, madaniyat, xalq taʼlimi va jamiyat 
faoliyatining boshqa sohalari xodimlari, ikkinchidan, bir qator davlat xizmatchilari, 
ishlab chiqarish va boshqa soha xodimlari taqdirlandi. xizmat koʻrsatish sohasi, 
uchinchidan, huquqni muhofaza qilish organlari va Oʻzbekiston Mudofaa 
vazirligining qator xodimlari[15]. 
31-avgust kuni Mustaqillik maydonidagi anʼanaviy bayram tantanalarida 
Oʻzbekiston, MDH davlatlari va uzoq xorijdagi barcha sub’ektlar vakillari, 
Toshkentda akkreditatsiyadan oʻtgan diplomatlar ishtirok etdi. Islom Karimov 
maydondan yigʻilganlar va butun Oʻzbekiston xalqiga yana bayramona nutq 
soʻzladi[13]. 
1997[tahrir | manbasini tahrirlash] 
Mustaqilligimizning olti yilligiga bagʻishlab 1997-yil 26-avgustda fan, madaniyat, 
sanʼat, taʼlim va ommaviy axborot vositalari xodimlaridan bir guruhini mukofotlash 
toʻgʻrisidagi Prezident farmoni, 27-avgustda Bir qator davlat xodimlarini (sanoat 
tarmoqlari, ijtimoiy soha xodimlari hamda qator huquq-tartibot idoralari, mudofaa 
va favqulodda vaziyatlar vazirliklari xodimlarini) mukofotlash toʻgʻrisidagi 
farmonlari eʼlon qilindi[16]. 
30-avgust kuni AQSH Prezidenti Bil Klinton I.A.Karimovni Oʻzbekiston 
Mustaqilligi kuni bilan tabrikladi[17]. 3-4-sentabr kunlari matbuotda Kofi Annan 
(BMT Bosh kotibi), MDH davlatlari, Gʻarbiy va Sharqiy Yevropa, Osiyo davlatlari, 
Braziliyaning koʻplab rahbarlarining Prezident va oʻzbek xalqiga tabrigi eʼlon 
qilindi. Poytaxtimizning markaziy maydonida Mustaqillik bayramini nishonlash 
anʼanasi davom etib, undan Prezidentimiz ishtirokchilar va butun xalq oldidagi 
tabrik nutqi soʻzladi[18]. Unda yana Oʻzbekistonning har bir viloyati vakillari va 
Toshkent shahrida joylashgan diplomatik vakillar ishtirok etdi[19]. 
Namangan viloyatida „Mustaqillik taqdirimizda“ mavzuli haftaliklari tashkil etilib, 
unda olimlar, huquqshunoslar, iqtisodchilar, jamoat arboblari, tadbirkorlar mahalla 
ahli bilan uchrashdi[20]. 
26-avgust kuni davlatimiz rahbarining mustaqilligimizning besh yilligi munosabati bilan farmonlari bilan, birinchidan, fan, madaniyat, xalq taʼlimi va jamiyat faoliyatining boshqa sohalari xodimlari, ikkinchidan, bir qator davlat xizmatchilari, ishlab chiqarish va boshqa soha xodimlari taqdirlandi. xizmat koʻrsatish sohasi, uchinchidan, huquqni muhofaza qilish organlari va Oʻzbekiston Mudofaa vazirligining qator xodimlari[15]. 31-avgust kuni Mustaqillik maydonidagi anʼanaviy bayram tantanalarida Oʻzbekiston, MDH davlatlari va uzoq xorijdagi barcha sub’ektlar vakillari, Toshkentda akkreditatsiyadan oʻtgan diplomatlar ishtirok etdi. Islom Karimov maydondan yigʻilganlar va butun Oʻzbekiston xalqiga yana bayramona nutq soʻzladi[13]. 1997[tahrir | manbasini tahrirlash] Mustaqilligimizning olti yilligiga bagʻishlab 1997-yil 26-avgustda fan, madaniyat, sanʼat, taʼlim va ommaviy axborot vositalari xodimlaridan bir guruhini mukofotlash toʻgʻrisidagi Prezident farmoni, 27-avgustda Bir qator davlat xodimlarini (sanoat tarmoqlari, ijtimoiy soha xodimlari hamda qator huquq-tartibot idoralari, mudofaa va favqulodda vaziyatlar vazirliklari xodimlarini) mukofotlash toʻgʻrisidagi farmonlari eʼlon qilindi[16]. 30-avgust kuni AQSH Prezidenti Bil Klinton I.A.Karimovni Oʻzbekiston Mustaqilligi kuni bilan tabrikladi[17]. 3-4-sentabr kunlari matbuotda Kofi Annan (BMT Bosh kotibi), MDH davlatlari, Gʻarbiy va Sharqiy Yevropa, Osiyo davlatlari, Braziliyaning koʻplab rahbarlarining Prezident va oʻzbek xalqiga tabrigi eʼlon qilindi. Poytaxtimizning markaziy maydonida Mustaqillik bayramini nishonlash anʼanasi davom etib, undan Prezidentimiz ishtirokchilar va butun xalq oldidagi tabrik nutqi soʻzladi[18]. Unda yana Oʻzbekistonning har bir viloyati vakillari va Toshkent shahrida joylashgan diplomatik vakillar ishtirok etdi[19]. Namangan viloyatida „Mustaqillik taqdirimizda“ mavzuli haftaliklari tashkil etilib, unda olimlar, huquqshunoslar, iqtisodchilar, jamoat arboblari, tadbirkorlar mahalla ahli bilan uchrashdi[20].
 
 
3. O’rta Osiyo tarixiy voqealarga g’oyat boy o’lka bo’lishi bilan birga azaldan ilm-
fan, madaniyat va ma’naviyatning markazlaridan biri bo’lib kelgan. Bu o’lka 
dunyoga ma’naviyat va ma’rifatning barcha sohalarida yuzlab, minglab 
jahonshumul ulug’ zotlar, davlat arboblarini tarbiyalab bergan. Umumbashariyat 
ma’rifatparvarligini yaratishda buyuk ajdodlarimiz bevosita ishtirok etganlar, uning 
taraqqiyoti va boyishiga ulkan hissa qo’shganlar. O’rta Osiyoning madaniy merosi 
jahon madaniyati va ma’rifatining zuviy ajralmas tarkibiy qismidir. 
Endilikda jahon ma’naviyati va ma’rifati saltanatida o’z o’rinlariga ega bo’lgan 
ulug’larimizni teran anglash, o’rganish va ulug’lash vaqti keldi. Afsuski, salkam 150 
yillik mustamlakachilik, 70 yillik totatitar tuzum hukmronligi davrida respublikamiz 
yosh avlodi, Islom Karimov aytganidek, «...necha yillar bizni tariximizdan, 
dinmizdan, ma’naviy merosimizdan g’ofil etishga urindilar, - natijada ular o’z 
xalqning tarixini, uning boy tabiiy-ilmiy, ijtimoiy-falsafiy, axloqiy madagiyatidan 
bahramand bo’lish, o’rganishdan mahrum bo’lib keldi». 
Ajdodlarimiz e’zozlab kelgan, asrlar qa’ridan olib o’tilgan falsafiy-axloqiy pand-
nasihatlar, qadriyatlar ataylab, maqsadni ko’zlab yurgizilgan siyosat qurboni bo’ldi, 
e’tibordan chetda qoldi. Bu esa yosh avlodning ma’naviyatiga salbiy ta’sir o’tkazdi. 
Vaholanki, Islom Karimov «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» 
kitobida ta’kidlanidek: «...o’tmishdagi allomalarning bebaho merosi qanchadan-
qancha avlodlarning ma’naviy-ruhiy ongini va turmush tarzini shakllantirgan edi va 
u hamon ta’sir ko’rsatmoqda». 
Mustaqillik tufayli o’rganish, tahlil etish imkoniyatiga ega bo’lgach, ona zaminimiz 
ma’naviy merosini chuqurroq o’rganish biz yoshlarning vazifamiz, inchunun, o’z 
tarixini bilmagan xalqning kelajagi ham bo’lmaydi. 
IX-XV asrlarni Yaqin va O’rta Sharq mamlakatlarida shartli ravishda «Renessans» 
(uyg’onish) davri deb atashadi. Ma’naviyat va ma’rifatning g’oyat gullab-yashnashi 
bu davr uchun xarakterli bo’lgan. Bu davrda qomusiy ilm egalari, ajoyib shoirlar, 
buyuk davlat arboblari etishib chiqqan. Dunyoviy fanlarning tez sur’atlarda taraqqiy 
etishi keng tarjimonlik faoliyatiga ta’sir etdi. Bu jarayon, ayniqsa halifa Ma’mun 
davrida (813-133 yy.) Bag’dodda «Bayt-ul-hikma» (Donolar uyi) tashkil etilgan 
3. O’rta Osiyo tarixiy voqealarga g’oyat boy o’lka bo’lishi bilan birga azaldan ilm- fan, madaniyat va ma’naviyatning markazlaridan biri bo’lib kelgan. Bu o’lka dunyoga ma’naviyat va ma’rifatning barcha sohalarida yuzlab, minglab jahonshumul ulug’ zotlar, davlat arboblarini tarbiyalab bergan. Umumbashariyat ma’rifatparvarligini yaratishda buyuk ajdodlarimiz bevosita ishtirok etganlar, uning taraqqiyoti va boyishiga ulkan hissa qo’shganlar. O’rta Osiyoning madaniy merosi jahon madaniyati va ma’rifatining zuviy ajralmas tarkibiy qismidir. Endilikda jahon ma’naviyati va ma’rifati saltanatida o’z o’rinlariga ega bo’lgan ulug’larimizni teran anglash, o’rganish va ulug’lash vaqti keldi. Afsuski, salkam 150 yillik mustamlakachilik, 70 yillik totatitar tuzum hukmronligi davrida respublikamiz yosh avlodi, Islom Karimov aytganidek, «...necha yillar bizni tariximizdan, dinmizdan, ma’naviy merosimizdan g’ofil etishga urindilar, - natijada ular o’z xalqning tarixini, uning boy tabiiy-ilmiy, ijtimoiy-falsafiy, axloqiy madagiyatidan bahramand bo’lish, o’rganishdan mahrum bo’lib keldi». Ajdodlarimiz e’zozlab kelgan, asrlar qa’ridan olib o’tilgan falsafiy-axloqiy pand- nasihatlar, qadriyatlar ataylab, maqsadni ko’zlab yurgizilgan siyosat qurboni bo’ldi, e’tibordan chetda qoldi. Bu esa yosh avlodning ma’naviyatiga salbiy ta’sir o’tkazdi. Vaholanki, Islom Karimov «O’zbekistonning o’z istiqlol va taraqqiyot yo’li» kitobida ta’kidlanidek: «...o’tmishdagi allomalarning bebaho merosi qanchadan- qancha avlodlarning ma’naviy-ruhiy ongini va turmush tarzini shakllantirgan edi va u hamon ta’sir ko’rsatmoqda». Mustaqillik tufayli o’rganish, tahlil etish imkoniyatiga ega bo’lgach, ona zaminimiz ma’naviy merosini chuqurroq o’rganish biz yoshlarning vazifamiz, inchunun, o’z tarixini bilmagan xalqning kelajagi ham bo’lmaydi. IX-XV asrlarni Yaqin va O’rta Sharq mamlakatlarida shartli ravishda «Renessans» (uyg’onish) davri deb atashadi. Ma’naviyat va ma’rifatning g’oyat gullab-yashnashi bu davr uchun xarakterli bo’lgan. Bu davrda qomusiy ilm egalari, ajoyib shoirlar, buyuk davlat arboblari etishib chiqqan. Dunyoviy fanlarning tez sur’atlarda taraqqiy etishi keng tarjimonlik faoliyatiga ta’sir etdi. Bu jarayon, ayniqsa halifa Ma’mun davrida (813-133 yy.) Bag’dodda «Bayt-ul-hikma» (Donolar uyi) tashkil etilgan