Mustaqillik yillarida geografiya ta’limi.
O‘quv mashg‘ulotining maqsadi: Geografiya o‘qitish metodikasining
shakllanishi va rivojlanish tarixi, mustaqillik yillarida mamlakatimiz geografiya
ta’limidagi o‘zgarishlar haqidagi bilimlarni mustahkamlash.
№
Bajariladigan topshiriqlar
Amaliy
mashg‘ulot
natijasi
1
Quyida berilgan matndan foydalanib, O‘zbekistonda
geografiya ta’limining 1917-1991 yillardagi rivojlanish
bosqichlarini sxemada ko‘rsating.
sxema tuzish
2
O‘zbekistonda mustaqillik yillarida ta’lim sohasida amalga
oshirilgan islohotlarni tahlil qiling.
Yozma tahlil
3
Tarqatma materiallar asosida O‘zbekistonda mustaqillik
yillarida geografiya fani bo‘yicha yaratilgan darslik va o‘quv
qo‘llanmalar ro‘yxatini tuzing va 1-jadvalga yozing.
1-jadval
4
O‘zbekistonda 1991 yilgacha va mustaqillik yillarida
umumta’lim maktablarida foydalanilgan geografiya
darsliklarini solishtirish, T-sxema tuzing
sxema
Uslubiy ko‘rsatmalar
O‘zbekiston maktablarida geografiya ta’limi (darsliklar va dasturlari
mazmuni, o‘qitish metodlari, o‘quv moddiy bazasi, kadrlar tayyorlash va boshqa
xususiyatlariga ko‘ra)ning rivojlanishini 4 ta bosqichga ajratish mumkin:
Birinchi bosqich – 1918-1934 yillarni o‘z ichiga oladi. Bu davr o‘zbek
maktablarida geografiya o‘qitishni yo‘lga qo‘yish bosqichi hisoblanadi. Bu
bosqichda yangi tipdagi maktablar bilan eski tipdagi maktab geografiyasiga asos
solinadi. 1922-1923 yillarda o‘qitishning "kompleks dasturlari" ishlab chiqildi. Bu
dasturlar turli variantlarda bo‘lib, bir necha marta o‘zgardi va 10 yil mobaynida
qo‘llanib kelindi. Geografik ma’lumotlar kompleks mavzular orasiga singib ketdi.
1925-1926 yillarda maktablarning yuqori sinfida geografiya fan sifatida o‘quv
rejasidan umuman chiqarib tashlanadi. Geografiya tabiiy, fizika, ijtimoiy fanlar
tarkibiga kiritildi. Yuqoridagi fanlar geografiyani o‘qitish vazifalarini mutloqo
bajara olmadilar. Kompleks metod aslida predmetsiz o‘qitish yo‘li edi. Birinchi
bosqich geografiya fani uchun og‘ir sinov yillari bo‘ldi.
Oktabr to‘ntarishidan keyin dastlab maxsus qarorlar asosida 9 yillik yagona
mehnat maktablari tashkil etildi. Bu maktab ikki bosqichdan iborat bo‘lib, birinchi
bosqich 1-5 sinflar, 2-bosqich 6-9 sinflarni o‘z ichiga olgan. 1918-1922 yillarda
geografiyaga rasmiy namunaviy dasturlar paydo bo‘ldi. Bunda ayrim
landshaftlarning xususiyatlarini o‘rganishga ko‘proq e’tibor berildi. O‘sha davrlar
"landshaft dasturlari" bilan mashhurdir. Masalan "Ovchilar landshafti",
"Ko‘chmanchilar landshafti" va boshqalar.
Lekin landshaft dasturlari o‘zini oqlamadi. 1921 yilda geograf D N.Anuchin
rahbarligida umumdavlat ahamiyatiga ega bo‘lgan geografiya dasturi loyixasi
ishlab chiqildi. Ungacha ayrim hududlar xatto ayrim maktablar xuddi landshaftlar
dasturiga uxshash bo‘lgan dasturlarni o‘zlari tuzar edilar. Anuchin dasturi oktabr
tuntarishiga kadar bo‘lgan geografiya ta’limining eng yaxshi tomonlarini qisman
bo‘lsa ham o‘zida aks ettirgan bo‘lib, unda geografiyani o‘qitish sinflar bo‘yicha
taksimlangan edi.
Anuchin dasturiga muvofiq, 3- sinfda o‘z kishlog‘i, shahari, guberniyasi
o‘rganildi u bu to‘rni «mamlakatshunoslik» deb atadi. O‘quvchilar geografik
nomlar, tushunchalar, geografiyaga oid rasmlar bilan tanishtirilar edi. 4-sinfda
mamlakatlar, turli mintaqalarning tabiati, insonlar hayotini aks ettiruvchi rasmlar
namoyish qilinar edi. 5-sinfda mamlakatshunoslikka oid bo‘lgan ma’lumotlar va
"qit’alar” geografiyasi o‘rganiladi. 6 va 7-sinflarda Rossiya geografiyasi, 8- sinfda
iqtisodiy geografiya, 9-sinfda astronomiya va astrologiya o‘qitilar edi. Mazkur
dastur o‘quvchilarning geografiyaga oid bilimlarni oshirishda katta rol
o‘ynaydi.Unda geografiyaga ajratilgan soatlar miqdori ancha ko‘p edi.Ammo bu
dastur asosida darsliklar yaratilmagan edi.
1924 yildan boshlab maktab geografiyasi yangi dasturlar asosida ishlashga
o‘tdi, ammo bu darsliklar bo‘yicha, geografiya bo‘yicha alohida predmetlar yo‘q
edi.Unda geografiyadan tizimli bilim berilmas edi. 1-4 sinflarda alohida geografiya
kurslari o‘rnini kompleks mavzular egalladi. Bu mavzular mazmuniga qisqacha
geografik savollar kiritilar edi. Masalan 1-sinfda yil fasllari, 2-sinfda maxalliy
tabiat va xo‘jalik bilimlari berilar, 4-sinfda Rossiya geografiyasi va boshqalar
o‘rgatilar edi.
Ikkinchi bosqich sinflarida geografiya biologiya, tarix, jamiyatshunoslik fanlari
tarkibiga singib ketgan edi. Tabiiy geografiya va mamlakatshunoslik haqidagi
bilimlar nochor ahvolga tushib qoldi. Xullas kompleks dasturlarning qabul qilinishi
geografiyani mustaqil fan sifatida barham topishiga olib keldi. Faqat 1927 yilda
avval 1-bosqich maktablarda, keyinroq 2-bosqich sinflarda geografiya fan sifatida
qayta tiklandi.
O‘zbekistonda 1920-1930 yillar oralig‘ida geografiya darsliklari rus tilidan
o‘zbek tiliga tarjima qilindi. G.I.Ivanovning "Boshlang‘ich jo‘g‘rofiya" darsligi
geografiya darsliklarining to‘ng‘ichi edi. Bu darslik 1927 yilda N.L.Korjenevskiy
yordamida P.Arxengelskiy tomonidan o‘zgartirib nashr qilindi. G.I.Ivanov,
G.G.Ivanovlarning, Baxtiyorov va Makarov bilan hamkorlikda birmuncha
o‘zgartirib nashr qilingan "Jo‘g‘rofiya hamda o‘lkani o‘rganish" darsligi ham
o‘zbek tilidagi dastlabki darsliklardan edi. Bu davrda Balashovning "O‘zbekiston
hamda unga qo‘shni jumhuriyatlar va viloyatlar" P.Arxangelskiyning "Jo‘g‘rofiya"
(o‘lkani o‘rganish darsligi), A.Obidovning "O‘zbekiston sotsialistik sho‘rolar
jumhuriyat jo‘g‘rofiyasi" darsliklari geografiya ta’limida katta ahamiyatga ega
bo‘ldi. A.Obidovning "O‘zbekiston jo‘g‘rofiyasi" darsligi O‘zbekistonda
geografiya ta’limida o‘z respublikasini o‘rganishda birinchi xaqiqiy asar edi.
Ammo bu darsliklar yagona dastur asosida yozilmagan edi. 1930 yilda o‘zbek tilida
dastlabki geografiya o‘qitish metodikasi paydo bo‘ldi. Uning muallifi N.Leonov
edi. Bu metodika suxbatlar usulida yozilgan bo‘lib, u talay kamchiliklarga ega
edi.Unda kartalar bilan ishlash metodlari yoritilmagan edi.
O‘zbekiston maktablarida geografiya o‘qitish samaradorligini oshirishda 1925
yildan boshlab chop etilgan "Maorif va o‘qituvchi" jurnalining roli katta bo‘ldi.
Jumladan ushbu jurnalning 1925 yil 5-6 sonlarida "Jo‘g‘rofiyaning foydasi",
"Lug‘at va atamalar", "Samarqand", "Maktabda o‘lkani o‘rganishning ahamiyati",
"Muz davrining oxirlarida Ovropada qanday irklar yashadilar", "Saxroi kabir" va
boshqa o‘nlab geografiyaga oid maqolalar elon qilindi. Bu jurnal geografiya
o‘qituvchilariga ilmiy va metodik jihatdan yaqindan yordam bergan. 1931 yil 4
iyuldan "Madaniy inqilob" (keyinchalik "O‘qituvchilar gazetasi", hozirda
"Ma’rifat") gazetasi chiqa boshladi. Unda yuzlab ilmiy, uslubiy maqolalar e’lon
qilinadi. Geografiya ta’limida kadrlar yetishtirish masalasi sekin asta yo‘lga
qo‘yildi.1927 yilda Samarqand oliy pedagogika instituti ochildi.1930 yil-lar
oxirlariga kelib oliy ma’lumotli geografiya o‘qituvchilari yetishib chiqa boshladi.
Bular N.Ibadov, G.Nazarov, I Mirzaboev,A Axrorov va boshqalar edilar. 1930
yillarning o‘rtalarida Toshkent, Buxoro, Samarqand, keyinchalik Nukus, Urganch,
Qo‘qon, Andijon shaharlarida pedagogika institutlari ochildi. Ilg‘or o‘qituvchilarda
oliy va o‘quv yurtlari o‘qituvchilari geografiyadan darslik va boshqa qo‘llanmalar
yaratishga jalb etildi. Darslarda o‘quvchilarning mustaqil va amliy ishlariga e’tibor
kuchaydi.
Ikkinchi bosqich 1934-1955 yillarni o‘z ichiga oladi.O‘zbek maktablarida
geografiya o‘qitishning muayyan bir tartibga tushish bosqichi bo‘lib, bu davrda
yagona dastur asosida muayyan darsliklar yaratiladi.O‘quvchi va o‘qituvchilar
uchun o‘zbek tilida o‘quv qo‘llanmalari nashr etila boshlandi. Maktab
geografiyasiga xissa qo‘sha oladigan metodistlar, geografiya o‘qituvchilari yetishib
chiqa boshladi. Ko‘plab metodik kitoblar rus tilidan o‘zbek tiliga o‘girildi. 1935
yilda O‘rta Osiyo universitetida - geografiya - geologiya fakulteti tashkil etildi.
1935-1940 yillar mobaynida O‘zbekistonda pedagogika institutlarining
aksariyatida geografiya mutaxasisligi ochildi. 1943 yilgacha Respublikada 10ga
yaqin o‘qituvchilar institutlari ochildi. Ularda geografiya o‘qituvchilari ham
tayyorlangan. Geografiya o‘qituvchilarining ta’lim sohasidagi ehtiyojlari
e’tiborga olinib, ularga metodik yordamni kuchaytirish maqsadida o‘qituvchilar
malakasini oshirish institutlari, ular bazasida esa geografiya kabinetlari
(kafedralari) tashkil etiladi.
Geografiya ta’limi har tomonlama rivojlanishida buyuk iqtisodiy-geograf
N.N.Baranskiyning xizmatlari katta bo‘lgan.U mualliflik qilgan iqtisodiy
geografiya darsligi 20 yil maboynida muntazam ravishda nashr yetib turildi.
N.N.Baranskiy "o‘qituvchi-ta’lim jarayonida markaziy figura" deb takidlagan edi.
U geografiya ta’limida yetakchi o‘rinni karta va ko‘rsatmalilik egallashi zarur deb
"karta-geografiyaning ikkinchi tilidir", Karta-geografiyaning alfasi va
omegasi,"Birgina karta bir necha varaq matnning o‘rniga o‘tadi" degan o‘lmas fikr
va g‘oyalarini o‘rtaga tashladi.
2-jahon urushi geografiya ta’limiga ham o‘z ta’sirini ko‘rsatmasdan
qolmadi.Ko‘pgina geografiya o‘qituvchilari frontga jo‘nab ketdilar. Oliy o‘quv
yurtlarida mutaxasislar tayyorlash izdan chiqdi. O‘quv qo‘llanmalar umuman
etishmay qoldi. Urushdan keyingi yillarda dastlab 4 yillik, keyin 7 va 8 yillik
majburiy to‘liq o‘rta ta’limga bosqichma-bosqich o‘tilishi, ta’lim mazmunini
tubdan qayta qurishga yordam berdi. Bu davrda geografiya o‘qituvchilari diqqati
ko‘proq o‘quv jarayonini amaliyot bilan bog‘lashga qaratildi. Geografiya ta’limini
hayot bilan bog‘lash borasida tabiiy sharoitning xalq xo‘jaligidagi ahamiyatiga
katta e’tibor berildi. O‘z o‘lkasi geografiyasini o‘rganish va o‘z joyini kartasini
chizish, ob-havoni kuzatish, o‘z joyidagi barcha tabiiy kompleks-komponentlarini
o‘rganish geografiyani turmush bilan bog‘lashga qaratildi. Maktabni turmush bilan
bog‘lash haqidagi qaror asosida o‘quvchilarning mustaqil ishlariga katta e’tibor
berildi. O‘zbekiston geografiyasini o‘rganishga bir muncha e’tibor kuchaydi.
Sinfdan tashqari ishlar faoliyati kuchaydi. 1953-1954 o‘qish yillaridan boshlab
amaliy mashg‘ulotlarni uyutirish majburiy tarzda maktab geografiya dasturlariga
kiritildi. O‘quvchilar dunyoqarashini shakllantirishga, mehnatga muhabbat ruhida
tarbiyalashga e’tibor kuchaydi.
Uchinchi bosqich - 1956-1966 yillar. Bu davrni maktab geografiyasini turmush
bilan bog‘lash bosqichi desa bo‘ladi. Bu davrda maktab geografiyasi bo‘yicha
ilmiy tadqiqot ishlari olib borildi. O‘qitishning samarali xillari toboro kengroq joriy
qilina boshlandi. Maxalliy milliy kadrlar, yirik geograf va metodistlar yetishib
chiqdi.O‘quvchi va o‘qituvchilar uchun ilmiy ommobop va metodik adabiyotlar
tarjima qilindi. Geografik atama va nomlar ma’lum bir tizimga tusha bordi.
1958 yil 24 dekabrda Oliy Sovetning maktab haqidagi qonuni
geografiyaning takomillashuvida katta ahamiyatga ega bo‘ldi. Bu qonun boshqa
fanlar qatori geografiya ta’limini ishlab chiqarish mehnati bilan yaqinlashtirishga
e’tiborni kuchaytirdi. Geografiya ta’limida o‘z o‘lkasini chuqurroq o‘rganishga
bo‘lgan talab oshdi. O‘zbekistonda geografiya ta’limini takomilashtirishda bir
qancha ilmiy maskanlar va oliy o‘quv yurtlari qatori Pedagogika fanlari ilmiy
tekshirish institutidagi geografiya labaratoriyasining xizmatlari katta bo‘ldi. Bu
institut geografiya laboratoriyasida P.Musaev rahbarligidagi metodist geograf
olimlar maktabda geografiya o‘qitishni takomillashtirish bo‘yicha qator izlanishlar
olib bordi. P.Musaev o‘sha mustamlaka yillarida ham xech narsadan
xadiksiramasdan milliy maktab muammolari bo‘yicha g‘oyat dadil fikrlarini ilgari
suradi.
1960 yildan boshlab geografiya ta’limi metodikasiga oid maxsus qo‘llanma
va darsliklar nashr etila boshlandi. O‘sha davrlarda O‘zbekistonda geografiya
fanini takomillashtirishda A.Obidov, O.Saidrasulov, X.Xasanov, N.Dolimov,
Z.Akramov, O.Muminov, M.Nabixanov, I.Mirzaboev va boshqalarning xizmatlari
katta bo‘ldi. Umumta’lim maktablari va oliy o‘quv yurtlari uchun geografik
adabiyotlar, darslik va metodik qo‘llanmalarni tarjima qilish keng tus oldi. Bunda
X.Xasanov, P.Sultonov, M.Koriev, P.G‘ulomov, R.Raximbekovlar unumli mehnat
qildilar. Jumladan N.F.Kurazovning "Geografiya o‘qitish metodikasi" (1962)
P.Budanovning "Tabiiy geografiya metodikasi" (1950) A.V.Darinskiyning
"Geografiya o‘qitish metodikasi"(1964) N.Dolimovning "O‘zbekiston tabiiy
geografiyasi" yangi darsliklari bosmadan chiqdi.
To‘rtinchi bosqich - 1967-1990 yillar. Bu davrda ta’lim sohasida turli
o‘zgarishlar paydo bo‘ldi. O‘quv ko‘rgazmali qo‘llanmalar chop qilindi. Ta’limni
isloh qilish borasida bir qator tadbirlar amalga oshirildi. Muayyan darsliklar tizimi
va yangi o‘quv kartalari paydo bo‘ldi. O‘lkashunoslikka e’tibor birmuncha
kuchaydi.Ammo O‘zbekiston geografiyasini o‘rganish bo‘yicha soatlar xajmi 20%
dan oshmadi. 1960 yillardan boshlab, O‘zbekistonda geografiya ta’limi
metodikasining turli yo‘nalishlari bo‘yicha ilmiy tadqiqot ishlari olib borildi.
O.Muminov "O‘zbek maktablarida tabiiy geografiya o‘qitish masalalari" (1967),
T.Abdullaeva "Tabiiy geografiya o‘qitishda O‘zbekiston tabiati haqida
o‘lkashunoslik materiallaridan foydalanish” (1967) M.Nabixanov "SSSR
geografiyasida badIIy ko‘rsatmalik vositalarining roli va qo‘llanishi" (1969)
P.Musaev "O‘zbekiston iqtisodiy geografiyasini o‘qitish xususiyatlari" (1968),
M.Juraboev "O‘zbekiston maktablarida geografiya o‘qitishda predmetlararo
aloqalarni joriy etish" (1969), M.Asanov "Topografik tushunchalarni
shakllantirish" (197O), M.Yunusova "Geografiya ta’limida natural qo‘llanmalardan
foydalanish" (1985), R.Qurbonniyozov "Geografiyadan fakultativ mashg‘ulotlarda
o‘quvchilarni mehnatga yo‘naltirish" (1986) mavzulari bo‘yicha nomzodlik
dissertatsiyalarini himoya qildilar. O‘rta va Oliy maktablarda Geografiya o‘qitish
metodikasini rivojlantirishda X.Xasanovning xizmatlari katta bo‘ldi. Professor
Xasanov o‘quvchilar va geografiya o‘qituvchilari uchun o‘nlab ilmiy maqolalar
ilmiy ommobop adabiyotlarni o‘quvchilar diqqatiga havola etdi va nashr ettirdi.
Bular: "Geografiya terminlari lug‘ati" (1964) "Sayyoh geograflar" (1965) "Yer
tili" (1967) "Maxmud Qoshg’‘ariy" (1965), "Geografik nomlar imlosi" (1962) va
boshqalar bunga misoldir. X.Xasanov geografiya metodikasiga oid
ishlaridao‘quvchi va talabalarning mustaqil ishlari, metodlari, bilimlarni nazorat
qilishning o‘ziga xos tomonlarini ishlab chiqdi, rivojlantirdi, takomillashtirdi.
1960-1970 yillar oralig‘ida geografiya o‘qitish metodikasiga oid ko‘plab o‘quv
qo‘llanmalari chop etildi va tarjima qilindi. Bular: M.Qorievning "O‘rta Osiyo
tabiiy geografiyasi" (1964,1968 yillarda) O.Mo‘minov, E.Belskaya 2-3-4 sinflar
uchun "Tabiatshunoslik", M.Qoriev, N.Dolimov, O.Mo‘minov "O‘zbekiston tabiiy
geografiyasi" (7 sinf), Z.Akramov, P.Musaev "O‘zbekiston iqtisodiy geografiyasi"
(8 sinf), M.Nabixanov, E.Safarov, G.Asanovlarning "O‘zbekiston ijtimoiy va
iqtisodiy geografiyasi" (oliy o‘quv yurtlari uchun) P.Musaev "O‘zbekiston SSR
iqtisodiy geografiyasini o‘qitish" (1977) O.Muminov "Geografiya ta’limi
metodikasi" (1978) P.Musaev, R.Qurbonniyozovning "Geografik o‘yinlar" (1978-
1990), I.Abdug‘aniev "Geografiya darslarida ta’limning texnikalaridan
foydalanish" (1990), ko‘plab darslik o‘quv va metodik qo‘llanmalar chop qilindi.
Shuni alohida ta’kidlash kerakki, bu davrlarda geografiya metodikasi erishgan
yutuqlar bevosita o‘qituvchilar amaliyoti bilan muntazam bog‘langan edi. Bu
avvalo geografiya ta’limi metodlari bo‘yicha mahalliy sharoitni e’tiborga oladigan
nazariyalar paydo bo‘ldi. Geografiya fanini o‘qitishda kartalarning o‘rni nihoyatda
katta. Mamlakatimizda geografik va topografik kartalarni vujudga kelishi, maktab
geografiyasining mazmunini ancha boyitdi. Bu sohada samarali ilmiy izlanishlar
olib borildi. T.Mirzaliev, A.Egamberdiev va boshqalar tomonidan talaygina o‘quv
qo‘llanmalar, kartalar chop qilindi. Bevosita uning rahbarligida geografiya
o‘qituvchilari uchun geografik kartalar va ulardan foydalanish (1978)
"Kartografiya" (1982), "Geografik tadqiqotlarda aerokosmik metodlar" (1981),
"Kosmos xalq xo‘jaligida" (1985) va boshqalar shular jumlasidandir.
O‘zbekistonda 1969-1970 o‘quv yilida geografiyadan yangi dasturlar joriy
etildi va u 1980-81 o‘quv yiligacha amal qildi. Bu dastur bir muncha
takomillashtirildi. Har bir geografiya kursi uchun zarur amaliy ishlar uyushtirish
qat’iy qilib qo‘yildi. Birinchi marta dasturda mavzular bo‘yicha fanlararo aloqalar,
o‘quvchilar bilimi va bajara olishi zarur bo‘lgan bilimlar alohida ko‘rsatildi.
Umumta’lim maktablarni takomillashtirish va rivojlantirishda maktabni isloh
qilishga tayyorgarlik ishlari ko‘rib chiqildi. Isloh geografiya ta’limi mazmuniga
ham ta’sir qilmasdan qolmadi. Maktab geografiyasi kurslari tarkibida ham bazi
o‘zgarishlar paydo bo‘ldi.Ta’limning 9-yillik tizimga o‘tishi bilan geografiyani
o‘qitishda ham mehnat ta’limi, kasb tanlash, politexnik ta’lim elementlari, iqtisodiy
bilimlar kiritildi.
Mamlakatimiz o‘z mustaqilligiga erishgach, respublika xo‘jaligining barcha
sohalarida bo‘lganidek ta’limda ham tub islohatlar davri boshlandi. 1992 yilda ilk
bor O‘zbekiston Respublikasining "Ta’lim to‘g‘risida"gi yangi Qonuni qabul
qilindi. Uning 3- moddasida "Ta’lim dasturlarini tanlashda yagona va
tabaqalashtirilgan yondashuv" zarurligi ta’kidlangan. Bu qonunga asosan
mamlakatimizda geografiya ta’limida ham tub o‘zgarishlar sodir bo‘ldi. Yangi
mazmundagi o‘quv dasturlar va rejalari ishlab chiqildi. Dasturlar asosida darsliklar,
o‘quv qo‘llanmalari metodik adabiyotlari yaratishga kirishildi. Sobik SSSR tabiiy
va iqtisodiy geografiyalari o‘rniga o‘z respublikamizni shu sohadagi geografiyasini
atroflicha o‘rganishga o‘tildi. Ta’lim muassasalarini ilmiy maktab uchun zarur
bo‘lgan didaktik vositalar bilan ta’minlashga, o‘quv muassasalarini atestatsiya va
ankreditatsiyadan o‘tkazish tizimiga kirishildi va amalga oshirildi. Asta-sekin
milliy ta’lim tizimi shakllana boshladi. Metodist olim P.Musaev rahbarligida
geografiya o‘qitishga oid milliy ta’lim kontsepsiyasi ishlab chiqildi.Milliy
maktablarda geografiya o‘qitish mazmunan va deyarlik o‘zgardi.Xorijiy
mamlakatlar bilan ta’lim sohasi bo‘yicha hamkorlik yo‘lga qo‘yildi. Ulardagi ilg‘or
pedagogik texnologiya tankidiy nuqtai nazardan ko‘rib chiqildi. Mamlakatimizda
tashkil qilingan "Ustoz" jamg‘armasi orqali ko‘pgina geograflar xorijiy
mamlakatlarda bo‘lib, ularning tajribalarini o‘rganib qaytdilar. Amalga oshrilgan