MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA MADANIY TARAQQIYOTI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

16

File size

Fayl hajmi

56,6 KB


MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA
MADANIY TARAQQIYOTI
Reja:
1. Tarixiy xotira yosh avlodni tarbiyalashning muhim omili sifatida
2. Tarixiy  meros,  mutafakkir  avlodlarning  ma’naviy  meros  kelajak
yutuqlarimiz garovi
3. Milliy va diniy qadriyatlarimizning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni
4. Millatlararo tinchlik va konfessiyalararo totuvlik-barqarorlik garovidir
5. Mustaqil yurt san’ati,  adabiyoti va me’morchiligida milliy qadriyatlarning
aks etish.
Biron bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy
qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustaxkamlamay  turib o‘z istiqbolini tasavvur eta
olmaydi.  Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy  merosi ming yillar mobaynida
Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo‘lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom
etgan qattiq mafkuraviy tazyiqga qaramay, O‘zbekiston xalqi avloddan avlodga o‘tib
kelgan o‘z tarixiy va madaniy qadriyatlarini hamda o‘ziga xos an’analarini  saqlab
qolishga muvaffaq, bo‘ldi.
Mustaqilligimizning  dastlabki  kunlaridanoq  ajdodlarimiz  tomonidan  ko‘p  asrlar
mobaynida yaratib kelingan g‘oyatulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash
1
Logotip
MUSTAQILLIK YILLARIDA O‘ZBEKISTONNING MA’NAVIY VA MADANIY TARAQQIYOTI Reja: 1. Tarixiy xotira yosh avlodni tarbiyalashning muhim omili sifatida 2. Tarixiy meros, mutafakkir avlodlarning ma’naviy meros kelajak yutuqlarimiz garovi 3. Milliy va diniy qadriyatlarimizning jahon sivilizatsiyasida tutgan o‘rni 4. Millatlararo tinchlik va konfessiyalararo totuvlik-barqarorlik garovidir 5. Mustaqil yurt san’ati, adabiyoti va me’morchiligida milliy qadriyatlarning aks etish. Biron bir jamiyat ma’naviy imkoniyatlarini, odamlar ongida ma’naviy va axloqiy qadriyatlarni rivojlantirmay hamda mustaxkamlamay turib o‘z istiqbolini tasavvur eta olmaydi. Xalqning madaniy qadriyatlari, ma’naviy merosi ming yillar mobaynida Sharq xalqlari uchun qudratli ma’naviyat manbai bo‘lib xizmat qilgan. Uzoq vaqt davom etgan qattiq mafkuraviy tazyiqga qaramay, O‘zbekiston xalqi avloddan avlodga o‘tib kelgan o‘z tarixiy va madaniy qadriyatlarini hamda o‘ziga xos an’analarini saqlab qolishga muvaffaq, bo‘ldi. Mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq ajdodlarimiz tomonidan ko‘p asrlar mobaynida yaratib kelingan g‘oyatulkan, bebaho ma’naviy va madaniy merosni tiklash 1
davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo‘lib qoldi. Darhaqiqat,
O‘zbekistondagi  ijtimoiy sohaning tub ildizlaridan bo‘lmish ma’naviy sohning
keng rivojlanishi xalqimiz ko‘z o‘ngida, uning faol ishtiroki bilan bo‘ldi. Xalqimiz
o‘z  tarixi,  urf-odatlari,  milliy  va  diniy  qadriyatlariga  o‘zgacha  ehtirom  bilan
munosabatda  bo‘lishi  jahon  ahli  tamonidan  e’tirof  etilgan. Shuningdek, bozor
munosabatlari sharoitida ma’naviyat va ma’rifat ishlariga g‘oyatkatta e’tibor berilishi
mustaqil O‘zbekistonda yangi jamiyat ko‘rinishining o‘zigaxos hususiyatlaridan biridir.
Biz  ma’naviy  qadriyatlarni  tiklashni,  milliy  o‘zlikni  anglashning  o‘sishidan,
xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishdan iborat uzviy, tabiiy
jarayon deb xisoblaymiz. Tarix xotirasi, xalqning, jonajon ulkan, davlatimiz xududining xolis
va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy iftihorni tiklash
va o‘stirish jarayonida g‘oyat muhim o‘rin tutadi. Tarix millatning xaqiqiy tarbiyachisiga
aylanib bormokda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni
jonlantirib, yangi fuqarolik ongini shakllantirmokda, ahloqiytarbiya va ibrat manbaiga
aylanmokda.
O‘zbekistonning birinchi rahbari Islom Karimov mustaqillik ostonalarida,
ya’ni 1990 yil 20 yanvarda Toshkent shahar faollari bilan yig‘ilish o‘tkazdi. Unda
Toshkentni  yuksak madaniyatli  shaharga aylantirish kerakligi, zamondoshlarini
emas, kelajak avlod ham u bilan haqli ravishda faxrlanadigan shaharga aytantirish
masalasi qo‘yildi. Ushbu yig‘ilishda Islom Karimov shunday degan edi: “Tariximiz
uchun ham, hozirgi kun uchun ham o‘zbek ishchilarining, o‘zbek dehqonlarining,
o‘zbek ziyolilarining uyalishlariga hech bir asos yo‘q. Aksincha, ular juda og‘ir
sinovlarga, ba’zan esa nohaq sinovlarga qaramay, o‘zlarining  mashaqqatli ishlarini
munosib ravishda ado  etib kelmoqdalar, bu bilan ular haqli ravishda faxrlanishlari
mumkin.
Biz yaqinda bo‘lajak Navro‘z bayramini an’anaviy bayram sifatida nishonlash
to‘g‘risida  masalani  muhokama  qildik.  Har  jihatdan   diqqat  e’tibor  bilan
muhokama qildik, “qosh qo‘yaman deb, ko‘z chiqarilgan”, o‘zboshimchalik bilan
zararli, halqqa begona qarorlar qabul qilingan, an’analarimiz, urf-odatlarimizning
2
Logotip
davlat siyosati darajasiga ko‘tarilgan nihoyatda muhim vazifa bo‘lib qoldi. Darhaqiqat, O‘zbekistondagi ijtimoiy sohaning tub ildizlaridan bo‘lmish ma’naviy sohning keng rivojlanishi xalqimiz ko‘z o‘ngida, uning faol ishtiroki bilan bo‘ldi. Xalqimiz o‘z tarixi, urf-odatlari, milliy va diniy qadriyatlariga o‘zgacha ehtirom bilan munosabatda bo‘lishi jahon ahli tamonidan e’tirof etilgan. Shuningdek, bozor munosabatlari sharoitida ma’naviyat va ma’rifat ishlariga g‘oyatkatta e’tibor berilishi mustaqil O‘zbekistonda yangi jamiyat ko‘rinishining o‘zigaxos hususiyatlaridan biridir. Biz ma’naviy qadriyatlarni tiklashni, milliy o‘zlikni anglashning o‘sishidan, xalqning ma’naviy sarchashmalariga, uning ildizlariga qaytishdan iborat uzviy, tabiiy jarayon deb xisoblaymiz. Tarix xotirasi, xalqning, jonajon ulkan, davlatimiz xududining xolis va xaqqoniy tarixini tiklash milliy o‘zlikni anglashni, ta’bir joiz bo‘lsa, milliy iftihorni tiklash va o‘stirish jarayonida g‘oyat muhim o‘rin tutadi. Tarix millatning xaqiqiy tarbiyachisiga aylanib bormokda. Buyuk ajdodlarimizning ishlari va jasoratlari tarixiy xotiramizni jonlantirib, yangi fuqarolik ongini shakllantirmokda, ahloqiytarbiya va ibrat manbaiga aylanmokda. O‘zbekistonning birinchi rahbari Islom Karimov mustaqillik ostonalarida, ya’ni 1990 yil 20 yanvarda Toshkent shahar faollari bilan yig‘ilish o‘tkazdi. Unda Toshkentni yuksak madaniyatli shaharga aylantirish kerakligi, zamondoshlarini emas, kelajak avlod ham u bilan haqli ravishda faxrlanadigan shaharga aytantirish masalasi qo‘yildi. Ushbu yig‘ilishda Islom Karimov shunday degan edi: “Tariximiz uchun ham, hozirgi kun uchun ham o‘zbek ishchilarining, o‘zbek dehqonlarining, o‘zbek ziyolilarining uyalishlariga hech bir asos yo‘q. Aksincha, ular juda og‘ir sinovlarga, ba’zan esa nohaq sinovlarga qaramay, o‘zlarining mashaqqatli ishlarini munosib ravishda ado etib kelmoqdalar, bu bilan ular haqli ravishda faxrlanishlari mumkin. Biz yaqinda bo‘lajak Navro‘z bayramini an’anaviy bayram sifatida nishonlash to‘g‘risida masalani muhokama qildik. Har jihatdan diqqat e’tibor bilan muhokama qildik, “qosh qo‘yaman deb, ko‘z chiqarilgan”, o‘zboshimchalik bilan zararli, halqqa begona qarorlar qabul qilingan, an’analarimiz, urf-odatlarimizning 2
asriy negizi oyoq osti qilingan o‘tmish davr saboqlarini hisobga oldik. Avvalo,
odamlarning, butun xalqimizning ko‘pdan-ko‘p istak va talablarini hisobga olib,
biz bu yil Navro‘zni yangichasiga, katta umumxalq bayrami sifatida tantana bilan
o‘tkazish haqida qaror qabul qildik”.  1992 yil Prezident farmoni bilan Ramazon va
Qurbon hayit kunlari umumxalq bayrami, deb e’lon kilindi. Xalqimiz asrlar davomida
nishonlab kelgan  bayramlaridan biri — «Navro‘z» umumxalq bayrami  sifatida qayta
tiklandi.
Hali  SSSR  tarkibidagi  O‘zbekiston  SSRda  xalqimizning diniy ulamolari
xotirasini  sharaflab,  ilmiy  anjumanlar  o‘tkazish  an’anasi  boshlab  yuborildi.
O‘zbekiston  SSR  Prezidenti  I.Karimov  Abu  Iso  Muhammad  ibn  Iso  at-
Termiziyning 1200 yilligiga bag‘ishlab o‘tazilgan ilmiy anjuman (1990 yil 14
sentyabr)  ishtirokchilariga yuborilgan tabrigidan qisqa keltirish o‘rinli bo‘lar edi:
“O‘zbekiston  hukumati  mo‘minlarning  istaklarini  inobatga  olib,  musulmon
dunyosining eng muqaddas yodgorliklaridan biri – Xalifa Usmon “Mus’hafi”ni ular
ixtiyoriga  qaytarib  berdi.  Qator  tarixiy  obidalar  diniy  tashkilotlar  ixtiyoriga
o‘tkazildi.  Yangi  masjidlar  ochilmoqda.  Makka  va  Madinani  ziyorat  etishga
borayotgan musulmonlar ko‘paydi... Davr shu kunning zarur muammolarini hal
etishga intilish barobarida ona tarixning ilg‘or an’analaridan saboq olishni ham
taqazo etadi.
Qadimiy  Movarounnahr  va  Xuroson  farzandlarining  jahon  ilmu-ziyosi
tarixiga zarvaraqlar ila bitilgan asarlari oz emas. Imom Buxoriy, Abu Rayhon
Beruniy, Ibn Sino, Muso Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Rudakiy, Ulug‘bek, Jomiy,
Navoiy, Bobur, Abdulla Qodiriy, Cho‘lpon, Fitrat va boshqa yuzlab zotlarni jahon
yaxshi biladi. Bu zakiylar silsilasida Imom-At Termiziyning aziz nomlari ham
yorug‘ yulduzday charaqlab turibdi”.1
Mustaqil O‘zbekistonda ma’naviy yuksalishning bosh yo‘li deb avvalo, avlodlar
merosini chuqur o‘rganish, undan faxrlanish dastlabki o‘rinlarga qo‘yildi.Markaziy
Osiyo tarixida siyosiy aql-idrok  bilan ma’naviy jasoratni, diniy dunyoqarash  bilan
qomusiy bilimdonlikni o‘zida mujassam  etgan buyuk arboblar ko‘p bo‘lgan.  Ularning
1Каримов И. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. “Ўзбекистон”, Тошкент,  2012, 250-б.
3
Logotip
asriy negizi oyoq osti qilingan o‘tmish davr saboqlarini hisobga oldik. Avvalo, odamlarning, butun xalqimizning ko‘pdan-ko‘p istak va talablarini hisobga olib, biz bu yil Navro‘zni yangichasiga, katta umumxalq bayrami sifatida tantana bilan o‘tkazish haqida qaror qabul qildik”. 1992 yil Prezident farmoni bilan Ramazon va Qurbon hayit kunlari umumxalq bayrami, deb e’lon kilindi. Xalqimiz asrlar davomida nishonlab kelgan bayramlaridan biri — «Navro‘z» umumxalq bayrami sifatida qayta tiklandi. Hali SSSR tarkibidagi O‘zbekiston SSRda xalqimizning diniy ulamolari xotirasini sharaflab, ilmiy anjumanlar o‘tkazish an’anasi boshlab yuborildi. O‘zbekiston SSR Prezidenti I.Karimov Abu Iso Muhammad ibn Iso at- Termiziyning 1200 yilligiga bag‘ishlab o‘tazilgan ilmiy anjuman (1990 yil 14 sentyabr) ishtirokchilariga yuborilgan tabrigidan qisqa keltirish o‘rinli bo‘lar edi: “O‘zbekiston hukumati mo‘minlarning istaklarini inobatga olib, musulmon dunyosining eng muqaddas yodgorliklaridan biri – Xalifa Usmon “Mus’hafi”ni ular ixtiyoriga qaytarib berdi. Qator tarixiy obidalar diniy tashkilotlar ixtiyoriga o‘tkazildi. Yangi masjidlar ochilmoqda. Makka va Madinani ziyorat etishga borayotgan musulmonlar ko‘paydi... Davr shu kunning zarur muammolarini hal etishga intilish barobarida ona tarixning ilg‘or an’analaridan saboq olishni ham taqazo etadi. Qadimiy Movarounnahr va Xuroson farzandlarining jahon ilmu-ziyosi tarixiga zarvaraqlar ila bitilgan asarlari oz emas. Imom Buxoriy, Abu Rayhon Beruniy, Ibn Sino, Muso Xorazmiy, Abu Nasr Farobiy, Rudakiy, Ulug‘bek, Jomiy, Navoiy, Bobur, Abdulla Qodiriy, Cho‘lpon, Fitrat va boshqa yuzlab zotlarni jahon yaxshi biladi. Bu zakiylar silsilasida Imom-At Termiziyning aziz nomlari ham yorug‘ yulduzday charaqlab turibdi”.1 Mustaqil O‘zbekistonda ma’naviy yuksalishning bosh yo‘li deb avvalo, avlodlar merosini chuqur o‘rganish, undan faxrlanish dastlabki o‘rinlarga qo‘yildi.Markaziy Osiyo tarixida siyosiy aql-idrok bilan ma’naviy jasoratni, diniy dunyoqarash bilan qomusiy bilimdonlikni o‘zida mujassam etgan buyuk arboblar ko‘p bo‘lgan. Ularning 1Каримов И. Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. “Ўзбекистон”, Тошкент, 2012, 250-б. 3
nomlari, jaxon sivilizatsiyasi tarakqiyotiga ko‘shgan buyuk hissalari hozirgi kunda butun
dunyoga ma’lum.  Tarixiy tajriba, an’analarning meros bo‘lib o‘tishi — bularning
barchasi yangidan-yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga aylanib qolmog‘ilozim. 
O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda
ma’naviy  merosimizni,  madaniy  qadriyatlarimizni  tiklash  va  ularni  xalqimizga
yetkazish borasida keng ko‘lamda faoliyat olib borilmokda.
Shu borada «Ma’naviyat va ma’rifat» jamoatchilik markazini tashkil kilish va
ularning  ish  samaradorligini  oshirishga  qaratilgan.  1994  yil
 
23 apreldagi va keyingi Prezident farmonlari respublikada ma’naviy va mafkuraviy
ishlarni  yuksaltirishda  katta  axamiyatga  ega  bo‘ldi.  O‘zbekistan  Respublikasi
Prezidentining  2000  yilning  2  iyunidagi  Respublika  ma’naviyat  va  ma’rifat
kengashini  qo‘llab-quvvatlash  to‘g‘risidagi  yangi  farmoni  esa  mamlakatimizda
ma’naviy-ma’rifiy isloxotlarni izchil amalga oshirish, milliy istiqol g‘oyasiningasosiy
tushuncha va tamoyillarini xalqimiz ongi va qalbiga singdirish borasida ulkan ishlarni
amalga oshirishga karatilgan muhim dastur bo‘ldi. 
O‘zbekiston rahbari I.Karimov 2008 yilda chop etilgan “Yuksak ma’naviyat
– yengilmas kuch” nomli asarida ma’naviyatning mustaqil  O‘zbekiston uchun
ahamiyatiga shunday to‘xtalgan edi: “Biz xalqimizning dunyoda xech kimdan kam
bo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli
bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz,
bu borada  ma’naviy tarbiya masalasi,  hech  shubhasiz,  beqiyos  ahamiyat  kasb
etadi...
Mana shunday qarash fikrlari  umumlashtirilib, insonga xos orzu-intilishlarni
ro‘yobga chiqarish, uning ongli hayot kechirishu uchun zarur bo‘lgan moddiy va
ma’naviy olamni bamisli parvoz qilayotgan qushning ikki qanrotiga qiyoslasak,
o‘ylaymanki, o‘rinli bo‘ladi.”
Shu  sababli  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti  tomonidan  qadriyatlar,  urf-
odatlar, buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan meroslarini o‘rganish va targ‘ib
4
Logotip
nomlari, jaxon sivilizatsiyasi tarakqiyotiga ko‘shgan buyuk hissalari hozirgi kunda butun dunyoga ma’lum. Tarixiy tajriba, an’analarning meros bo‘lib o‘tishi — bularning barchasi yangidan-yangi avlodlarni tarbiyalaydigan qadriyatlarga aylanib qolmog‘ilozim. O‘zbekiston Respublikasida iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish bilan bir vaqtda ma’naviy merosimizni, madaniy qadriyatlarimizni tiklash va ularni xalqimizga yetkazish borasida keng ko‘lamda faoliyat olib borilmokda. Shu borada «Ma’naviyat va ma’rifat» jamoatchilik markazini tashkil kilish va ularning ish samaradorligini oshirishga qaratilgan. 1994 yil 23 apreldagi va keyingi Prezident farmonlari respublikada ma’naviy va mafkuraviy ishlarni yuksaltirishda katta axamiyatga ega bo‘ldi. O‘zbekistan Respublikasi Prezidentining 2000 yilning 2 iyunidagi Respublika ma’naviyat va ma’rifat kengashini qo‘llab-quvvatlash to‘g‘risidagi yangi farmoni esa mamlakatimizda ma’naviy-ma’rifiy isloxotlarni izchil amalga oshirish, milliy istiqol g‘oyasiningasosiy tushuncha va tamoyillarini xalqimiz ongi va qalbiga singdirish borasida ulkan ishlarni amalga oshirishga karatilgan muhim dastur bo‘ldi. O‘zbekiston rahbari I.Karimov 2008 yilda chop etilgan “Yuksak ma’naviyat – yengilmas kuch” nomli asarida ma’naviyatning mustaqil O‘zbekiston uchun ahamiyatiga shunday to‘xtalgan edi: “Biz xalqimizning dunyoda xech kimdan kam bo‘lmasligi, farzandlarimizning bizdan ko‘ra kuchli, bilimli, dono va albatta baxtli bo‘lib yashashi uchun bor kuch va imkoniyatlarimizni safarbar etayotgan ekanmiz, bu borada ma’naviy tarbiya masalasi, hech shubhasiz, beqiyos ahamiyat kasb etadi... Mana shunday qarash fikrlari umumlashtirilib, insonga xos orzu-intilishlarni ro‘yobga chiqarish, uning ongli hayot kechirishu uchun zarur bo‘lgan moddiy va ma’naviy olamni bamisli parvoz qilayotgan qushning ikki qanrotiga qiyoslasak, o‘ylaymanki, o‘rinli bo‘ladi.” Shu sababli O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan qadriyatlar, urf- odatlar, buyuk ota-bobolarimizning bizga qoldirgan meroslarini o‘rganish va targ‘ib 4
etish  uchun  keng  yo‘llar  ochildi.  Bu  boradagi  tadbirlar  mustaqilligimizning
dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshlandi. 
Xususan, ma’naviy-ma’rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan
katta mablag‘lar ajratildi. O‘zbekistondagi barcha davlat teatrlari, madaniyat uylari,
san’at  oliy  o‘kuv  yurtlari,  folklor-etnografik  guruxlar  madaniyat  o‘choklariga
aylanib qoldi. Teatr sahnalarida yangi zamonaviy spektakllar qo‘yila boshladi. 
Badiiy adabiyotda partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondashishga chek
qo‘yildi. Bahovuddin  Naqshband,  Feruz,  Xo‘ja  Axror,  Cho‘lpon,  Fitrat  kabi
allomalarning  nomlari  tiklanib,  asarlari  chop
 etidsi.
 20asrning
90-yillarida SSSRning parchalanishi va O‘zbekistonning mustaqillikka erishishi
bilan o‘zbek  adabiyoti  taraqqiyoti  tarixining yangi  davri  boshlandi. Bu davr
adabiyotining  o‘ziga  xos  xususiyatlari  haqida  gap  ketganda  eng  avvalo,sovet
davrida  qoralanib  kelingan  Amir  Temur  singari  tarixiy  siymolar  va  o‘zbek
xalqining tarixiy qahramonlarihaqida asar  yozish imkoniyati yaratildi.  O‘zbek
adabiyoti milliy adabiyot sifatida kamol topa boshladi.
1991 yili buyuk alloma, g‘azal mulkining sultoni Alisher Navoiy yubileyini
o‘tkazish katta voqea  bo‘ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib respublikamizda shoirning
asarlari  nashrdan  chikarildi.  Alisher  Navoiyning  550  yilligi  munosabati  bilan
xaykalning ochilish marosimida (1991 yil 1 oktyabr) O‘zbekiston Respublikasi
Prezidenti  I.Karimov  shunday  niyat  bildirgan  edi:  “O‘z  tarixi  va  ajdodlarini
siylagan xalqning kelajagi albatta porloq bo‘ladi. Ishonamizki, O‘zbekistonimiz tez
orada dunyo xamdo‘stligi o‘rtasida o‘ziga munosib o‘rinni egallaydi, inshoollo.
Ana o‘shanda ham Alisher Navoiyning qutlug‘ nomi bizga madadkor bo‘ladi”.
O‘zbekistonning  mustaqilligi  natijasida  badiiy ijod,  tasviriy  san’atga  e’tibor
davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Sharqning buyuk musavviri Kamoliddin Behzod
tavalludining 540 va 550 yilligi keng nishonlandi. Rassom tavalludining 545 yilligi
YuNESKO  qaroriga  binoan  xalqaro  miqyosda  Toshkentda  o‘tkazildi.  Behzod
nomidagi muzeyga asos solindi. 1994 yil Mirzo Ulug‘bek tavallud topgan kunining
600 yilligi  keng ko‘lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YuNESKOning Parijdagi
5
Logotip
etish uchun keng yo‘llar ochildi. Bu boradagi tadbirlar mustaqilligimizning dastlabki kunlaridanoq amalga oshirila boshlandi. Xususan, ma’naviy-ma’rifiy ishlarning rivojlanishi uchun davlat tomonidan katta mablag‘lar ajratildi. O‘zbekistondagi barcha davlat teatrlari, madaniyat uylari, san’at oliy o‘kuv yurtlari, folklor-etnografik guruxlar madaniyat o‘choklariga aylanib qoldi. Teatr sahnalarida yangi zamonaviy spektakllar qo‘yila boshladi. Badiiy adabiyotda partiyaviylik, sinfiylik nuqtai nazaridan yondashishga chek qo‘yildi. Bahovuddin Naqshband, Feruz, Xo‘ja Axror, Cho‘lpon, Fitrat kabi allomalarning nomlari tiklanib, asarlari chop etidsi. 20asrning 90-yillarida SSSRning parchalanishi va O‘zbekistonning mustaqillikka erishishi bilan o‘zbek adabiyoti taraqqiyoti tarixining yangi davri boshlandi. Bu davr adabiyotining o‘ziga xos xususiyatlari haqida gap ketganda eng avvalo,sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur singari tarixiy siymolar va o‘zbek xalqining tarixiy qahramonlarihaqida asar yozish imkoniyati yaratildi. O‘zbek adabiyoti milliy adabiyot sifatida kamol topa boshladi. 1991 yili buyuk alloma, g‘azal mulkining sultoni Alisher Navoiy yubileyini o‘tkazish katta voqea bo‘ldi. Bu tantanaga bag‘ishlanib respublikamizda shoirning asarlari nashrdan chikarildi. Alisher Navoiyning 550 yilligi munosabati bilan xaykalning ochilish marosimida (1991 yil 1 oktyabr) O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti I.Karimov shunday niyat bildirgan edi: “O‘z tarixi va ajdodlarini siylagan xalqning kelajagi albatta porloq bo‘ladi. Ishonamizki, O‘zbekistonimiz tez orada dunyo xamdo‘stligi o‘rtasida o‘ziga munosib o‘rinni egallaydi, inshoollo. Ana o‘shanda ham Alisher Navoiyning qutlug‘ nomi bizga madadkor bo‘ladi”. O‘zbekistonning mustaqilligi natijasida badiiy ijod, tasviriy san’atga e’tibor davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Sharqning buyuk musavviri Kamoliddin Behzod tavalludining 540 va 550 yilligi keng nishonlandi. Rassom tavalludining 545 yilligi YuNESKO qaroriga binoan xalqaro miqyosda Toshkentda o‘tkazildi. Behzod nomidagi muzeyga asos solindi. 1994 yil Mirzo Ulug‘bek tavallud topgan kunining 600 yilligi keng ko‘lamda, jahon miqyosida nishonlandi. YuNESKOning Parijdagi 5
qarorgohida yubileyga  bag‘ishlangan haftalik o‘tkazildi.  Mustaqillik yillarida buyuk
sohibqiron Amir Temurning 660 yilligi bo‘lib o‘tdi. YuNESKO tomonidan 1996 yil
«Amir Temur yili» deb e’lon qilindi. Shu yili YuNESKOning Parijdagi qarorgoxida
«Temuriylar  davri,  fan,  madaniyat  va  maorifning  gullab-yashnashi»  mavzuida
anjuman
 
va
 unga
 
bag‘ishlangan
 
ko‘rgazma
 
ochildi.
Mamlakatimizda«Temurvatemuriylar»  muzeyi,  Amir  Temurnomiberilganbog‘lar,
ko‘chalarbarpoetildi.  Barchaviloyatlarvashaxarlardaharyili  Alisher  Navoiy,  Bobur,
Mashrab,
 
Ogahiylarga
 
bag‘ishlanibkechalaro‘tkazildi,1999
yilimamlakatimizdaJaloliddinManguberdining  800  yilliktavalludiga,  «Alpomish»
dostoniyaratilishining  1000  yilligiga  bag‘ishlanganturlikechalar,  ma’naviy-ma’rifiy
tadbirlartashkiletildi.O‘zbeksitonda  unga  atab  bir  nechta  haykallar  o‘rnatilgan,
Xorazm  viloyatida  Jaloliddin  Manguberdiga  bag‘ishlangan  memorial  majmua
qurilgan.
Yurtboshimiz  Islom  Karimov  tashabbusi  vabevosita  ishtiroki  bilan  buyuk
vatandoshlarimiz fiqx ilmining bilimdoni, nomi Sharq va G‘arbda mashhur bo‘lgan
Abul Xasan ibn Abu Bakr ibn Abduljalil al Farg‘oniy al-Marg‘inoniy tavalludining 910
yilligi,
 
Kalom
 
ilmining
 
asoschisi
 
Imom
 
Abu
 
Mansur
 
al-Moturidiy tavalludining 1130 yilligi butun mamlakatimizda keng nishonlandi. Islom
olamining allomasi Iso at-Termiziyning 1200 yilligi, Maxmud az-3amaxshariyning
920 yilligi, Najmiddin Kubroning 850 yilligi, Baxovuddin  Naqshbandiyning  675
yilligi keng ko‘lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan chiqarildi.
Ma’naviy xayotni  takomillashtirish maqsadida  Imom  al-Buxoriyning  yubileyiga
bag‘ishlab,  Qur’oni
 Karimdan  keyin  ikkinchi  o‘rinda  turadigan
 
«Al-jome’
 
as-saxih»
 
(Ishonarli
 
to‘plam),
 
«Al-adab
 
al-mufrad»
 
(Adab durdonalari) o‘zbek tiliga tarjima qilinib, nashrdan chikarildi.
1998  yili  Imom  al-Buxoriy  tavalludining  1225  yilligi,  Ahmadal-Farg‘oniy
tavalludining 1200 yilligi jahon miqyosida keng nishonlandi. Respublikada yubileylar
munosabati  bilan  allomalar  hayotiga  bag‘ishlangan  ilmiy  anjumanlar  va  badiiy
ko‘rgazmalar ochildi.
6
Logotip
qarorgohida yubileyga bag‘ishlangan haftalik o‘tkazildi. Mustaqillik yillarida buyuk sohibqiron Amir Temurning 660 yilligi bo‘lib o‘tdi. YuNESKO tomonidan 1996 yil «Amir Temur yili» deb e’lon qilindi. Shu yili YuNESKOning Parijdagi qarorgoxida «Temuriylar davri, fan, madaniyat va maorifning gullab-yashnashi» mavzuida anjuman va unga bag‘ishlangan ko‘rgazma ochildi. Mamlakatimizda«Temurvatemuriylar» muzeyi, Amir Temurnomiberilganbog‘lar, ko‘chalarbarpoetildi. Barchaviloyatlarvashaxarlardaharyili Alisher Navoiy, Bobur, Mashrab, Ogahiylarga bag‘ishlanibkechalaro‘tkazildi,1999 yilimamlakatimizdaJaloliddinManguberdining 800 yilliktavalludiga, «Alpomish» dostoniyaratilishining 1000 yilligiga bag‘ishlanganturlikechalar, ma’naviy-ma’rifiy tadbirlartashkiletildi.O‘zbeksitonda unga atab bir nechta haykallar o‘rnatilgan, Xorazm viloyatida Jaloliddin Manguberdiga bag‘ishlangan memorial majmua qurilgan. Yurtboshimiz Islom Karimov tashabbusi vabevosita ishtiroki bilan buyuk vatandoshlarimiz fiqx ilmining bilimdoni, nomi Sharq va G‘arbda mashhur bo‘lgan Abul Xasan ibn Abu Bakr ibn Abduljalil al Farg‘oniy al-Marg‘inoniy tavalludining 910 yilligi, Kalom ilmining asoschisi Imom Abu Mansur al-Moturidiy tavalludining 1130 yilligi butun mamlakatimizda keng nishonlandi. Islom olamining allomasi Iso at-Termiziyning 1200 yilligi, Maxmud az-3amaxshariyning 920 yilligi, Najmiddin Kubroning 850 yilligi, Baxovuddin Naqshbandiyning 675 yilligi keng ko‘lamda nishonlandi. Ularning boy asarlari nashrdan chiqarildi. Ma’naviy xayotni takomillashtirish maqsadida Imom al-Buxoriyning yubileyiga bag‘ishlab, Qur’oni Karimdan keyin ikkinchi o‘rinda turadigan «Al-jome’ as-saxih» (Ishonarli to‘plam), «Al-adab al-mufrad» (Adab durdonalari) o‘zbek tiliga tarjima qilinib, nashrdan chikarildi. 1998 yili Imom al-Buxoriy tavalludining 1225 yilligi, Ahmadal-Farg‘oniy tavalludining 1200 yilligi jahon miqyosida keng nishonlandi. Respublikada yubileylar munosabati bilan allomalar hayotiga bag‘ishlangan ilmiy anjumanlar va badiiy ko‘rgazmalar ochildi. 6
Yurtimiz  hali  ittifok  tarkibida  bo‘lgan,  Kremlning  hukmronlii  xali  kuchini
yo‘kotmagan bir paytda - 1990 yil iyun oyida Respublika Prezidenti Islom Karimov
«Musulmonlarning  Saudiya  Arabistoniga  haj  kilishi  to‘g‘risida»gi  farmonga  imzo
chekdi. O‘zbekiston hukumatining xar tomonlama qo‘llab-quvvatlashi bilan 1991 yilda
haj qilish baxtiga 350 kishi sazovar  bo‘lgan bo‘lsa, 2001 yili xojilarning soni 3801
kishiga yetdi. Jami mustaqillik yillari xaaj ibodatini ado etishga muvaffaq bo‘lganlarning
soni 31.057 kishini tashkil qildi.
«Movarounnaxr» diniy boshqarmasifaoliyatirespublikamizhayotidao‘z o‘rniniegalladi.
Din  insonruhinipoklashi,  odamlaro‘rtasidamexr-oqibat  tuyg‘ularini  mustahkamlashi,
milliyqadriyatvaan’analarniasrashgaxizmatqilishibilanjamiyathayotidamuhim
o‘rintutibkelgan.Barchamizgama’lumki,
O‘zbekistonaholisiko‘pmillatlidavlatlarqatorigakiradi. HozirO‘zbekistonda 136 ta
millatvaelatlarningvakillariyashaydi.
Harbirmillatningumumiymanfaatlaribilanbirgao‘zqadriyatlariham
 
bor.
O‘zbekistonkabiko‘pmillatlimamlakatdaturlimillatlarmanfaatlariniuyg‘unlashtirish,
ular
orasidatotuvliknita’minlashtaraqqiyotninghalqiluvchiomillaridanbirihisoblanadi.
Bu  borada  O‘zbekiston  respublikasi  Prezidentining  2017  —  2021  yillarda
O‘zbekiston  Respublikasini  rivojlantirishning  beshta  ustuvor  yo‘nalishi
bo‘yicha Harakatlar  strategiyasi to‘g‘risidagi  Farmonning  qabul  qilinishi  katta
ahamiyat  kasb  etadi.  Harakatlarstrategiyasining  beshinchi  ustuvor  yo‘nalishida
fuqarolik,  millatlararovakonfessiyalararotinchlikhamdatotuvliknimustahkamlashga
alohida
 
urg‘u
 
berilgan.O‘zbekyurtiazaldanqadimiydinlarrivojtopganmakondir.
Bugungikundamamlakatimizdaturlie’tiqodgamansubdiniytashkilotlaro‘rtasidao‘zar
ohurmatvabag‘rikenglikmuhitio‘rnatilishiuchunbarchasharoitlaryaratilgan.O‘tgan29
yilmobaynidabuyo‘nalishdamuayyannatijalargaerishildi.
 
Engasosiysi
 
–
bag‘rikenglikningmuhimomillaridanbiribo‘lganmillatlararovadinlararototuvlikto‘lat
a’minlandi.  Bugunmamlakatimizda17diniykonfessiyagamansub
 2224  ta
diniytashkilotva 140 ga yaqinmilliymadaniymarkazlarfaoliyatko‘rsatmokda.
7
Logotip
Yurtimiz hali ittifok tarkibida bo‘lgan, Kremlning hukmronlii xali kuchini yo‘kotmagan bir paytda - 1990 yil iyun oyida Respublika Prezidenti Islom Karimov «Musulmonlarning Saudiya Arabistoniga haj kilishi to‘g‘risida»gi farmonga imzo chekdi. O‘zbekiston hukumatining xar tomonlama qo‘llab-quvvatlashi bilan 1991 yilda haj qilish baxtiga 350 kishi sazovar bo‘lgan bo‘lsa, 2001 yili xojilarning soni 3801 kishiga yetdi. Jami mustaqillik yillari xaaj ibodatini ado etishga muvaffaq bo‘lganlarning soni 31.057 kishini tashkil qildi. «Movarounnaxr» diniy boshqarmasifaoliyatirespublikamizhayotidao‘z o‘rniniegalladi. Din insonruhinipoklashi, odamlaro‘rtasidamexr-oqibat tuyg‘ularini mustahkamlashi, milliyqadriyatvaan’analarniasrashgaxizmatqilishibilanjamiyathayotidamuhim o‘rintutibkelgan.Barchamizgama’lumki, O‘zbekistonaholisiko‘pmillatlidavlatlarqatorigakiradi. HozirO‘zbekistonda 136 ta millatvaelatlarningvakillariyashaydi. Harbirmillatningumumiymanfaatlaribilanbirgao‘zqadriyatlariham bor. O‘zbekistonkabiko‘pmillatlimamlakatdaturlimillatlarmanfaatlariniuyg‘unlashtirish, ular orasidatotuvliknita’minlashtaraqqiyotninghalqiluvchiomillaridanbirihisoblanadi. Bu borada O‘zbekiston respublikasi Prezidentining 2017 — 2021 yillarda O‘zbekiston Respublikasini rivojlantirishning beshta ustuvor yo‘nalishi bo‘yicha Harakatlar strategiyasi to‘g‘risidagi Farmonning qabul qilinishi katta ahamiyat kasb etadi. Harakatlarstrategiyasining beshinchi ustuvor yo‘nalishida fuqarolik, millatlararovakonfessiyalararotinchlikhamdatotuvliknimustahkamlashga alohida urg‘u berilgan.O‘zbekyurtiazaldanqadimiydinlarrivojtopganmakondir. Bugungikundamamlakatimizdaturlie’tiqodgamansubdiniytashkilotlaro‘rtasidao‘zar ohurmatvabag‘rikenglikmuhitio‘rnatilishiuchunbarchasharoitlaryaratilgan.O‘tgan29 yilmobaynidabuyo‘nalishdamuayyannatijalargaerishildi. Engasosiysi – bag‘rikenglikningmuhimomillaridanbiribo‘lganmillatlararovadinlararototuvlikto‘lat a’minlandi. Bugunmamlakatimizda17diniykonfessiyagamansub 2224 ta diniytashkilotva 140 ga yaqinmilliymadaniymarkazlarfaoliyatko‘rsatmokda. 7
1995
 
yili
 
rus
 
pravoslavcherkoviToshkentvaO‘rta
Osiyoeparxiyasitashkiletilganligining  125  yilligiyubileyi,  O‘zbekistanevangel-lyuteran
jamoasitashkiletilganining
 
100
 
yilligiga
 
bag‘ishlangan
 
«Birosmonostida»
shioribilanmusulmonva
 
xristian
dinlarivakillario‘rtasidao‘tkazilganmuloqotkattaahamiyatkasbetdi.  Toshkentda  2000
yilningsentyabrida YuNESKO rahnamoligida «Jaxon dinlaritinchlikmadaniyati yo‘lida»
mavzuidadinlararomuloqot, xalqaroanjuman bo‘libo‘tdi. Unda AQSh,  Fransiya, Rossiya,
Eron,  Isroil,  Xindiston,  Xitoy,  Vatikan  kabio‘ttizga  yaqin  mamlakat,  shuningdek,
xalqarodiniymuassasalarvakillariqatnaщdilar.
Anjumannio‘tkazishuchunaynanO‘zbekistontanlanganibejizemas.
 
Zero,
buulkadandunyoga
 
dong‘i
 
ketganbuyukallomalar,
islomolamidakattahurmatgaegabo‘lganbuyukzotlaretishibchikkan.Shunidek,  
 Islom
konferensiyasi tashkilotining tuzilmalaridan biri bo‘lgan Ta’lim, fan va madaniyat
masalalari  bo‘yicha  xalqaro  islom  tashkiloti  (ISESCO)  tomonidan  Toshkent
shahrining 2007 yilda islom madaniyati poytaxti deb e’lon qilinishi O‘zbekiston,
xususan  uning  poytaxti  islom  sivilizatsiyasi  tarixida  o‘ziga  xos  o‘ringa  ega
ekanidan yana bir dalolatdir.
O‘zbekiston  mustaqilligi  sharofati  bilan  arxitektura  ilgarigi  cheklovlar
iskanjasidan qutildi, odat bo‘lib qolgan tizginlar kesib tashlangan edi. Arxitektura
ustidan o‘rnatilgan davlat monopoliyasi o‘z kuchini qisman yo‘qotdi, ayniqsa, xususiy
uy-joy qurilishida yangi sifat va sur’at darajasi tez ko‘tarildi. O‘zbekiston shaharlari,
ayniqsa,  poytaxt Toshkent qisqa muddat ichida me’moriy jihatdan juda o‘zgarib
ketdi, zamonaviy talablarga javob beradigan ko‘rkam, obod, sarishta bog‘ shahriga
aylandi.  Istiqlol  davrining  qaldirg‘och  binolari  qatorida  Oliy  Majlis,  Oqsaroy
qarorgohi, Toshkent hokimiyati, Turkiston saroyi, Milliy bank, Interkontinental,
«Markaziy  mehmonxona» kabi mehmonxonalar diqqatga sazovor. O‘zbek Milliy
akademik drama teatri binosi juda  ulug‘vor ko‘rinishli sifat bilann ta’mir etildi,
O‘zbekiston konservatoriyasiga  muhtasham yangi bino qurildi, Temuriylar muzeyi
barpo etildi.O‘zbek xalqi tarixiy xotirasini tiklash yo‘lida juda muhim me’moriy
8
Logotip
1995 yili rus pravoslavcherkoviToshkentvaO‘rta Osiyoeparxiyasitashkiletilganligining 125 yilligiyubileyi, O‘zbekistanevangel-lyuteran jamoasitashkiletilganining 100 yilligiga bag‘ishlangan «Birosmonostida» shioribilanmusulmonva xristian dinlarivakillario‘rtasidao‘tkazilganmuloqotkattaahamiyatkasbetdi. Toshkentda 2000 yilningsentyabrida YuNESKO rahnamoligida «Jaxon dinlaritinchlikmadaniyati yo‘lida» mavzuidadinlararomuloqot, xalqaroanjuman bo‘libo‘tdi. Unda AQSh, Fransiya, Rossiya, Eron, Isroil, Xindiston, Xitoy, Vatikan kabio‘ttizga yaqin mamlakat, shuningdek, xalqarodiniymuassasalarvakillariqatnaщdilar. Anjumannio‘tkazishuchunaynanO‘zbekistontanlanganibejizemas. Zero, buulkadandunyoga dong‘i ketganbuyukallomalar, islomolamidakattahurmatgaegabo‘lganbuyukzotlaretishibchikkan.Shunidek, Islom konferensiyasi tashkilotining tuzilmalaridan biri bo‘lgan Ta’lim, fan va madaniyat masalalari bo‘yicha xalqaro islom tashkiloti (ISESCO) tomonidan Toshkent shahrining 2007 yilda islom madaniyati poytaxti deb e’lon qilinishi O‘zbekiston, xususan uning poytaxti islom sivilizatsiyasi tarixida o‘ziga xos o‘ringa ega ekanidan yana bir dalolatdir. O‘zbekiston mustaqilligi sharofati bilan arxitektura ilgarigi cheklovlar iskanjasidan qutildi, odat bo‘lib qolgan tizginlar kesib tashlangan edi. Arxitektura ustidan o‘rnatilgan davlat monopoliyasi o‘z kuchini qisman yo‘qotdi, ayniqsa, xususiy uy-joy qurilishida yangi sifat va sur’at darajasi tez ko‘tarildi. O‘zbekiston shaharlari, ayniqsa, poytaxt Toshkent qisqa muddat ichida me’moriy jihatdan juda o‘zgarib ketdi, zamonaviy talablarga javob beradigan ko‘rkam, obod, sarishta bog‘ shahriga aylandi. Istiqlol davrining qaldirg‘och binolari qatorida Oliy Majlis, Oqsaroy qarorgohi, Toshkent hokimiyati, Turkiston saroyi, Milliy bank, Interkontinental, «Markaziy mehmonxona» kabi mehmonxonalar diqqatga sazovor. O‘zbek Milliy akademik drama teatri binosi juda ulug‘vor ko‘rinishli sifat bilann ta’mir etildi, O‘zbekiston konservatoriyasiga muhtasham yangi bino qurildi, Temuriylar muzeyi barpo etildi.O‘zbek xalqi tarixiy xotirasini tiklash yo‘lida juda muhim me’moriy 8
tadbirlar  amalga  oshirildi.  Ayniqsa,  Imom  Buxoriy  tavalludining  1225  yilligi
munosabati bilan Samarqand viloyati Xartang qishlog‘ida ulkan me’moriy majmuot
(maqbara, masjid, me’moriy  idora, kutubxona va oshxona) yangi  loyiha asosida
tiklanishi (1998) musulmon dunyosida g‘oyat minnatdorlik va katta olqish bilann
kutib  olindi.  Ahmad  al-Farg‘oniyning  1200  yilligi  munosabati  bilan  Quva  va
Farg‘ona shaharlarida haykal va saylgoh bog‘lar barpo etildi. Samarqandda Imom
Moturidiy  qabri  ustiga  me’moriy  yodgorlik  tiklandi,  Burhoniddin  Marg‘inoniy
xotirasiga  bag‘ishlangan  me’moriy  majmuot  Marg‘ilon  shahrida  bunyod  etildi.
Toshkentda qatag‘on qurbonlari xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy muzey bog‘
tashkil qilindi, u «Shahidlar xotirasi» muqaddas ziyoratgohiga aylandi. 
Mustaqillik davri dramaturgiyasida  o‘zbek xalqining tarixiy  takdirida  katta  rol
o‘ynagan, ammo sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur, Bobur, shuningdek,
Ulug‘bek va Jaloliddin Manguberdi singari davlat arboblari obrazini yaratishga
alohida  e’tibor  berildi.  Yubileylari  xalqaro  miqyosda  nishonlangan  Alpomish,
Ahmad al-Farg‘oniy, Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug‘bek, Alisher
Navoiy, Zahiriddin Muhammad Boburlarga haykallar o‘rnatildi, ularga bag‘ishlangan
rasmlar ijod qilindi. Nafis mo‘jaz rasm, xattotlik va kitob naqqoshligi qayta tiklandi.
Ayniqsa,  Kamoliddin  Behzod  yubileylari  nishonlanishi,  bu  sohaga katta e’tibor
natijasida respublikada miniatyura, naqqosh va xattotlar guruhi yuzaga keldi. H.Soliev
xattotlik asarlari xalqaro miqyosda tan olindi. Kamoliddin Behzod nomidagi Davlat
mukofoti ta’sis etilib,  T.Boltaboev, H.Nazirov, G‘.Kamolov uning birinchi sohiblari
bo‘ldilar.
1999 yil Toshkentda Mirkaziy Osiyodagi birinchi Islom Universiteti ochildi.
Mamlakatimizda 10 ta diniy ta’lim muassasasi, jumladan, Toshkent islom instituti,
9 ta o‘rta maxsus o‘quv yurti faoliyat ko‘rsatmoqda. Ularning ikkitasi xotin-qizlar
o‘quv muassasasidir.
Ma’naviy sohadagi o‘zgarishlarning keng ko‘lami ayniqsa so‘nggi uch yilda
yanada  aniq  namoyon  bo‘la  boshladi.  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti
lavozimini bajaruvchi, Bosh Vazir Sh.Mirziyoev 2016 yil 16 oktyabrda Islom
9
Logotip
tadbirlar amalga oshirildi. Ayniqsa, Imom Buxoriy tavalludining 1225 yilligi munosabati bilan Samarqand viloyati Xartang qishlog‘ida ulkan me’moriy majmuot (maqbara, masjid, me’moriy idora, kutubxona va oshxona) yangi loyiha asosida tiklanishi (1998) musulmon dunyosida g‘oyat minnatdorlik va katta olqish bilann kutib olindi. Ahmad al-Farg‘oniyning 1200 yilligi munosabati bilan Quva va Farg‘ona shaharlarida haykal va saylgoh bog‘lar barpo etildi. Samarqandda Imom Moturidiy qabri ustiga me’moriy yodgorlik tiklandi, Burhoniddin Marg‘inoniy xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy majmuot Marg‘ilon shahrida bunyod etildi. Toshkentda qatag‘on qurbonlari xotirasiga bag‘ishlangan me’moriy muzey bog‘ tashkil qilindi, u «Shahidlar xotirasi» muqaddas ziyoratgohiga aylandi. Mustaqillik davri dramaturgiyasida o‘zbek xalqining tarixiy takdirida katta rol o‘ynagan, ammo sovet davrida qoralanib kelingan Amir Temur, Bobur, shuningdek, Ulug‘bek va Jaloliddin Manguberdi singari davlat arboblari obrazini yaratishga alohida e’tibor berildi. Yubileylari xalqaro miqyosda nishonlangan Alpomish, Ahmad al-Farg‘oniy, Jaloliddin Manguberdi, Amir Temur, Mirzo Ulug‘bek, Alisher Navoiy, Zahiriddin Muhammad Boburlarga haykallar o‘rnatildi, ularga bag‘ishlangan rasmlar ijod qilindi. Nafis mo‘jaz rasm, xattotlik va kitob naqqoshligi qayta tiklandi. Ayniqsa, Kamoliddin Behzod yubileylari nishonlanishi, bu sohaga katta e’tibor natijasida respublikada miniatyura, naqqosh va xattotlar guruhi yuzaga keldi. H.Soliev xattotlik asarlari xalqaro miqyosda tan olindi. Kamoliddin Behzod nomidagi Davlat mukofoti ta’sis etilib, T.Boltaboev, H.Nazirov, G‘.Kamolov uning birinchi sohiblari bo‘ldilar. 1999 yil Toshkentda Mirkaziy Osiyodagi birinchi Islom Universiteti ochildi. Mamlakatimizda 10 ta diniy ta’lim muassasasi, jumladan, Toshkent islom instituti, 9 ta o‘rta maxsus o‘quv yurti faoliyat ko‘rsatmoqda. Ularning ikkitasi xotin-qizlar o‘quv muassasasidir. Ma’naviy sohadagi o‘zgarishlarning keng ko‘lami ayniqsa so‘nggi uch yilda yanada aniq namoyon bo‘la boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti lavozimini bajaruvchi, Bosh Vazir Sh.Mirziyoev 2016 yil 16 oktyabrda Islom 9
hamkorlik
 
tashkiloti
 
Tashqi
 
ishlar
 
vazirlari
 
kengashi
 
43-sessiyasining ochilishi marosimida nutq so‘zlar ekan “anjumanning “Ta’lim va
ma’rifat  –  tinchlik  va  bunyodkorlik  sari  yo‘l”  shiori   bizning  ustivor
yo‘nalishlarimizni  aniq  ifoda  etadi”  deb  alohida  ta’kidladi.  Shuningdek,
O‘zbekiston rahbari “Buyuk tarixda hech narsa izsiz ketmaydi. U xalqning qonida,
tarixiy xotirasida saqlanadi va amaliy ishlarda namoyon bo‘ladi. Shuning uchun
ham  u  qudratlidir.  Tarixiy  merosni  asrab  avaylash,  o‘rganish  va  avlodlardan-
avlodlarga qoldirish davlatimiz siyosatining eng muhim ustivor yo‘nalishlaridan
biridir. Yangi tahdidlar, jumladan “ommaviy madaniyat” xavfi va boqimandalik
kayfiyati paydo bo‘layotgan, odob-axloq, qadriyatlarning yo‘qolishi xavfi yuzaga
kelayotgan  hozirgi  globallashuv  sharoitida  bu  g‘oyat  muhim  ahamiyat  kasb
etmoqda.” deb fikr bildirdilar. 2
Diniy qadriyatlarga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgardi. Diniy qadriyalardan
xavfsirash emas, undan  ilmu ma’rifat yo‘lida, yosh avlodlning tarbiyasi yo‘lida
foydalanish  o‘z natijalarini  bera boshladi.  O‘zbekiston  Respublikasi  Prezidenti
Sh.Mirziyoev diniy qadriyatlarga o‘ziga xos yondashuv, ya’ni xalqimiz kelajagi va
yoshlarimiz tarbiyasidagi beqiyos o‘rinni teran anglash lozimligini doimo uqtirib
keldi. Jumladan, “Azaliy qadriyatlarimiz va axloqiy fazilatlarni o‘zida mujassam
etgan muqaddas dinimizni asrash va qadrlash har birimizning sharafli burchimizdir.
Islom haqiqatni anglash demokdir, u odamzodni ezgu amallarni bajarishga undaydi,
har birimizni yaxshilik va tinchlikka chorlaydi, haqiqiy inson bo‘lishni o‘rgatadi”.
Samarqandda Imom Buxoriy nomidagi  ilmiy-tadqiqot  markazi, Toshkent
shahrida Islom sivilizatsiyasi markazi barpo etilishi boshlandi. Bundan maqsad –
islom  dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini, ma’rifiy islomni  bolalarimiz
ongiga singdirish uqtirib o‘tildi. Shu yo‘lda bizning buyuk ajdodlarimiz qanday
ulug‘ ishlarni amalga oshirganliklari haqida ular ana shu maskanlarga kelib o‘zlari
uchun kerakli, eng muhim bo‘lgan bilim va tasavvurlarga ega bo‘ladi. Eng asosiysi
ularning qalbida boy tariximiz, madaniy merosimiz bilan faxrlanish tuyg‘usi kamol
2 Мирзиёев Ш., Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз.  
“Ўзбекистон, Тошкент, 2016, 29 б.
10
Logotip
hamkorlik tashkiloti Tashqi ishlar vazirlari kengashi 43-sessiyasining ochilishi marosimida nutq so‘zlar ekan “anjumanning “Ta’lim va ma’rifat – tinchlik va bunyodkorlik sari yo‘l” shiori bizning ustivor yo‘nalishlarimizni aniq ifoda etadi” deb alohida ta’kidladi. Shuningdek, O‘zbekiston rahbari “Buyuk tarixda hech narsa izsiz ketmaydi. U xalqning qonida, tarixiy xotirasida saqlanadi va amaliy ishlarda namoyon bo‘ladi. Shuning uchun ham u qudratlidir. Tarixiy merosni asrab avaylash, o‘rganish va avlodlardan- avlodlarga qoldirish davlatimiz siyosatining eng muhim ustivor yo‘nalishlaridan biridir. Yangi tahdidlar, jumladan “ommaviy madaniyat” xavfi va boqimandalik kayfiyati paydo bo‘layotgan, odob-axloq, qadriyatlarning yo‘qolishi xavfi yuzaga kelayotgan hozirgi globallashuv sharoitida bu g‘oyat muhim ahamiyat kasb etmoqda.” deb fikr bildirdilar. 2 Diniy qadriyatlarga bo‘lgan munosabat tubdan o‘zgardi. Diniy qadriyalardan xavfsirash emas, undan ilmu ma’rifat yo‘lida, yosh avlodlning tarbiyasi yo‘lida foydalanish o‘z natijalarini bera boshladi. O‘zbekiston Respublikasi Prezidenti Sh.Mirziyoev diniy qadriyatlarga o‘ziga xos yondashuv, ya’ni xalqimiz kelajagi va yoshlarimiz tarbiyasidagi beqiyos o‘rinni teran anglash lozimligini doimo uqtirib keldi. Jumladan, “Azaliy qadriyatlarimiz va axloqiy fazilatlarni o‘zida mujassam etgan muqaddas dinimizni asrash va qadrlash har birimizning sharafli burchimizdir. Islom haqiqatni anglash demokdir, u odamzodni ezgu amallarni bajarishga undaydi, har birimizni yaxshilik va tinchlikka chorlaydi, haqiqiy inson bo‘lishni o‘rgatadi”. Samarqandda Imom Buxoriy nomidagi ilmiy-tadqiqot markazi, Toshkent shahrida Islom sivilizatsiyasi markazi barpo etilishi boshlandi. Bundan maqsad – islom dinining haqiqiy insonparvarlik mohiyatini, ma’rifiy islomni bolalarimiz ongiga singdirish uqtirib o‘tildi. Shu yo‘lda bizning buyuk ajdodlarimiz qanday ulug‘ ishlarni amalga oshirganliklari haqida ular ana shu maskanlarga kelib o‘zlari uchun kerakli, eng muhim bo‘lgan bilim va tasavvurlarga ega bo‘ladi. Eng asosiysi ularning qalbida boy tariximiz, madaniy merosimiz bilan faxrlanish tuyg‘usi kamol 2 Мирзиёев Ш., Миллий тараққиёт йўлимизни қатъият билан давом эттириб, янги босқичга кўтарамиз. “Ўзбекистон, Тошкент, 2016, 29 б. 10
topadi (O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 25 yilligiga
bag‘ishlangan tantanali marosimda so‘zlangan nutq, 2017 yil 7 dekabr).
Shuningdek, Imom Termiziy nomlaridagi ilmiy tadqiqot markazlari, islom
akademiyasi  kabi  ilmiy-ma’rifiy  muassasalar  faoliyatini  yo‘lga  qo‘yish  ishlari
boshlandi.  Toshkent  shahrida  Islom  sivilizatsiyasi  markazining  tashkil  etilishi,
“Jag‘olatga  qarshi  –  ma’rifat”  shiori  ostida   kurash  olib  borishga  imkoniyat
yaratildi.  Demak,  Prezidentimiz  tashabbusi  bilan  Samarqandda  Imom  Buxoriy
ilmiy markazida xadisshunoslik, Imom Motrudiy markazi qoshida Kalom ilmi,
Farg‘onada  -   Marg‘iloniy  markazida  Islom  huquqi  maktabi,  Buxoroda  –
Bahouddin Naqshband markazida Tasavvuf, Qashqadaryoda Abu Muin Nasafiy
markazida Aqida ilmi maktablari tashkil etildi.3
O‘zbekistonda  milliy  adabiyotni  va  jahon  adabiyotining  eng  sara
namunalarini ijtimoiy tarmoqlarga joylashtirish va ularni keng targ‘ib qilish davlat
siyosati darajasiga ko‘tarildi. Kitobxonlik xalqimiz, ayniqsa, yoshlarimiz o‘rtasida
keng  targ‘ib  qilindi.  Bunda  yangicha,  ta’sirchan  uslublardan,  moddiy
rag‘batlashtirishdan unumli foydalanildi. Shunisi bilan quvonarliki, ilmga chanqoq
millatimiz yoshlari orasidan yuzlab badiiy, tarixiy asarlarni o‘qigan, taxlil qilgan,
minglab  misra  she’rlarni  yod  olib  uni  xalqimiz   ma’naviy  kamoloti  yo‘lida
foydalanayotgan yosh avlod shakllandi.
Shoir, yozuvchi, ilm axliga bo‘lgan ehtirom hali bu sohadagi ulkan siljish
bo‘ldi.  Yurtboshimiz  Sh.Mirziyoev  bu  sohadagi  davlat  siyosatini  shunday
izohlaydilar:  “O‘zining  noyob  iste’dodi  va  mohoratini  xalqimiz  ma’naviyatini
yuksaltirishga bag‘ishlagan, inson qalbining muxandislari bo‘lgan ijodkor ziyolilar
doimiy g‘amxo‘rlik masalasi bizning dasturimizda alohida o‘rin egallaydi”.
Ijodiy tashkilotlar, badiiy uyushmalar faoliyatini qo‘llab-quvvatlash, ularning
moddiy texnik bazasini, infratuzilma tarmoqlarini mustahkamlash ishlariga e’tibor
yanada kuchaytirildi. Ayniqsa, madaniyat, san’at, adabiyot va matbuot olamiga
kirib  kelayotgan  iqtisorli  yoshlarni  moddiy  va  ma’naviy  jihatdan
rag‘batlashtirishga,  ularni  uy-joy  sharoitlarini  yaxshilashga  e’tibor  qaratildi.
3 Олий мажлисга мурожаатномасини ўрганиш илмий-оммабоп қўлланма. Маънавият”, 2013.
11
Logotip
topadi (O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilinganligining 25 yilligiga bag‘ishlangan tantanali marosimda so‘zlangan nutq, 2017 yil 7 dekabr). Shuningdek, Imom Termiziy nomlaridagi ilmiy tadqiqot markazlari, islom akademiyasi kabi ilmiy-ma’rifiy muassasalar faoliyatini yo‘lga qo‘yish ishlari boshlandi. Toshkent shahrida Islom sivilizatsiyasi markazining tashkil etilishi, “Jag‘olatga qarshi – ma’rifat” shiori ostida kurash olib borishga imkoniyat yaratildi. Demak, Prezidentimiz tashabbusi bilan Samarqandda Imom Buxoriy ilmiy markazida xadisshunoslik, Imom Motrudiy markazi qoshida Kalom ilmi, Farg‘onada - Marg‘iloniy markazida Islom huquqi maktabi, Buxoroda – Bahouddin Naqshband markazida Tasavvuf, Qashqadaryoda Abu Muin Nasafiy markazida Aqida ilmi maktablari tashkil etildi.3 O‘zbekistonda milliy adabiyotni va jahon adabiyotining eng sara namunalarini ijtimoiy tarmoqlarga joylashtirish va ularni keng targ‘ib qilish davlat siyosati darajasiga ko‘tarildi. Kitobxonlik xalqimiz, ayniqsa, yoshlarimiz o‘rtasida keng targ‘ib qilindi. Bunda yangicha, ta’sirchan uslublardan, moddiy rag‘batlashtirishdan unumli foydalanildi. Shunisi bilan quvonarliki, ilmga chanqoq millatimiz yoshlari orasidan yuzlab badiiy, tarixiy asarlarni o‘qigan, taxlil qilgan, minglab misra she’rlarni yod olib uni xalqimiz ma’naviy kamoloti yo‘lida foydalanayotgan yosh avlod shakllandi. Shoir, yozuvchi, ilm axliga bo‘lgan ehtirom hali bu sohadagi ulkan siljish bo‘ldi. Yurtboshimiz Sh.Mirziyoev bu sohadagi davlat siyosatini shunday izohlaydilar: “O‘zining noyob iste’dodi va mohoratini xalqimiz ma’naviyatini yuksaltirishga bag‘ishlagan, inson qalbining muxandislari bo‘lgan ijodkor ziyolilar doimiy g‘amxo‘rlik masalasi bizning dasturimizda alohida o‘rin egallaydi”. Ijodiy tashkilotlar, badiiy uyushmalar faoliyatini qo‘llab-quvvatlash, ularning moddiy texnik bazasini, infratuzilma tarmoqlarini mustahkamlash ishlariga e’tibor yanada kuchaytirildi. Ayniqsa, madaniyat, san’at, adabiyot va matbuot olamiga kirib kelayotgan iqtisorli yoshlarni moddiy va ma’naviy jihatdan rag‘batlashtirishga, ularni uy-joy sharoitlarini yaxshilashga e’tibor qaratildi. 3 Олий мажлисга мурожаатномасини ўрганиш илмий-оммабоп қўлланма. Маънавият”, 2013. 11