MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG’ISTON RESPUBLIKASINING IQTISODIY YANGILANISHI

Yuklangan vaqt

2024-03-02

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

26

Faytl hajmi

44,8 KB


 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA 
INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI 
MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY 
UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI 
“O’ZBEKISTON TARIXI” KAFEDRASI 
“O’ZBEKISTON ENG YANGI TARIXI” FANIDAN  
 
 
KURS ISHI 
 
Mavzu: MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG’ISTON 
RESPUBLIKASINING IQTISODIY YANGILANISHI   
 
 
 
Tekshirdi:________________ 
Bajardi: _________________ 
 
Toshkent-2023 
O’ZBEKISTON RESPUBLIKASI OLIY TA’LIM, FAN VA INNOVATSIYALAR VAZIRLIGI MIRZO ULUG’BEK NOMIDAGI O’ZBEKISTON MILLIY UNIVERSITETI TARIX FAKULTETI “O’ZBEKISTON TARIXI” KAFEDRASI “O’ZBEKISTON ENG YANGI TARIXI” FANIDAN KURS ISHI Mavzu: MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG’ISTON RESPUBLIKASINING IQTISODIY YANGILANISHI Tekshirdi:________________ Bajardi: _________________ Toshkent-2023
REJA: 
 
Kirish…………….....................................................................................................3 
I-BOB. QORAQALPOG’ISTON     RESPUBLIKASI       MUSTAQILLIK 
ARAFASIDA.…………………………………………………………………11-20 
 
1.1.O’zbekiston mustaqilligi yillarida Qoraqalpog’iston davlatchiligi 
taraqqiyoti..........................................................................................................11-15 
 
1.2.Mustaqil Qoraqalpog’iston davlatining ijtimoiy-iqtisodiy 
taraqqiyoti...............................................................................................….......15-20 
 
II-BOB.MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG‘ISTON RESPUBLIKASI 
IJTIMOIY-IQTISODIY VA SIYOSIY HAYOTIDA AMALGA OSHIRILGAN 
ISLOHOTLAR................................................................... 21-29 
2.1. Qoraqalpog‘iston Respublikasi ma’naviy-madaniy va iqtisodiy  sohadagi 
o’zgarishlar.....................................................................................................21-23 
2.2. 
Qoraqalpog‘iston 
Respublikasida 
madaniyat 
va 
ta’lim 
jarayonlari..................................................................................................23-29 
Xulosa................................................................................................................30-33 
Foydalanilgan adabiyotlar.......................................................................................34 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
REJA: Kirish…………….....................................................................................................3 I-BOB. QORAQALPOG’ISTON RESPUBLIKASI MUSTAQILLIK ARAFASIDA.…………………………………………………………………11-20 1.1.O’zbekiston mustaqilligi yillarida Qoraqalpog’iston davlatchiligi taraqqiyoti..........................................................................................................11-15 1.2.Mustaqil Qoraqalpog’iston davlatining ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti...............................................................................................….......15-20 II-BOB.MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG‘ISTON RESPUBLIKASI IJTIMOIY-IQTISODIY VA SIYOSIY HAYOTIDA AMALGA OSHIRILGAN ISLOHOTLAR................................................................... 21-29 2.1. Qoraqalpog‘iston Respublikasi ma’naviy-madaniy va iqtisodiy sohadagi o’zgarishlar.....................................................................................................21-23 2.2. Qoraqalpog‘iston Respublikasida madaniyat va ta’lim jarayonlari..................................................................................................23-29 Xulosa................................................................................................................30-33 Foydalanilgan adabiyotlar.......................................................................................34
KIRISH 
Kurs ishining dolzarbligi. SSSR tarqalib ketganidan so'ng mustaqil O'zbekiston 
tarkibidagi suveren Qoraqalpog'iston Respublikasi maqomini oldi. Bu tabi-iy hodisa 
edi. Chunki, asrlar mobaynida qoraqalpoqlar bilan o'zbek xalqi o'rtasida do'stlik, 
qardoshlik munosabatlari qaror topgan, turmush tarzlari va dunyoqarashlarida 
mushtaraklik vujudga kelgan edi. Orolbo'yi kengliklarida qadimiy o'zbek va 
qoraqalpoq ajdodlari birgalikda yashab, mehnat qilishdi. O'zlarining mushtarak 
taraqqiyot yo'llarini bosib o'tishdi. 
Qadimiy turkiy qavmning ikki shajarasi yillar mobaynida haqi-qiy og'a-inichilik 
fazilatlarini ko'rsatdilar, o'zaro munosabatlarni chuqurlashtirdilar. Bu ikki qavm 
ma'naviy-ruhiy 
yaqinligini 
belgi-laydigan 
asosiy 
omil 
va 
madaniyatlar 
mushtarakligi, ularning o'zaro yaqinligi edi. Darhaqiqat, tillar yaqinligi dillar 
yaqinligiga olib kel-di. Madaniyatlar bir-birini boyitdi. Qadimiy madaniyat 
namunalari, umummilliy qadriyatlar, jondosh-u qondosh bo'lgan har ikki mil-lat 
uchun tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan an'analar shakllandi. Shu asosda iqtisodiy 
hamkorlik, yagona iqtisodiy makon vujudga keldi. 
O'zbekiston tarkibida o'tgan 60 yillik tarix1 qoraqalpoq xalqi uchun jiddiy 
o'zgarishlar davri bo'ldi. Madaniy va ma'naviy ravnaq, san'at va adabiyotdagi 
yuksalish, qishloq xo'jaligi va sanoat ish-lab chiqarishidagi katta yutuqlar bevosita 
qardosh o'zbek xalqining beg'araz yordami, og'alarcha ko'magi bilan dunyoga keldi. 
Kurs ishining maqsad va vazifalari. Bugun Qoraqalpoq xalqi shuni yaxshi 
biladiki, uning amaldagi suvereniteti, Mustaqilligi faqat O'zbekiston bilan birga 
bo'lgandagina ta'mirlanishi mumkin. Shuning uchun ham qoraqalpoq xalqi o'z 
taqdirini o'zbek xalqi va O'zbekiston bilan abadiy bog'lagan. O'zbekiston 
Respublikasi va Qoraqalpog'iston Respublikasining Konstitutsiyalari buning yorqin 
kafolatidir. 
Kurs ishimizning assosiy maqsadi mustaqil O'zbekiston va Qoraqalpog'istonning 
dolzarb masalalari respublika shoir va yozuvchilari ijodida katta o'rin egallashi, 
                                                           
1 O`zbekiston tarixi. 3-kitob. Mustaqil O`zbekiston tarixi.T.Sharq. 2011.163-bet. 
KIRISH Kurs ishining dolzarbligi. SSSR tarqalib ketganidan so'ng mustaqil O'zbekiston tarkibidagi suveren Qoraqalpog'iston Respublikasi maqomini oldi. Bu tabi-iy hodisa edi. Chunki, asrlar mobaynida qoraqalpoqlar bilan o'zbek xalqi o'rtasida do'stlik, qardoshlik munosabatlari qaror topgan, turmush tarzlari va dunyoqarashlarida mushtaraklik vujudga kelgan edi. Orolbo'yi kengliklarida qadimiy o'zbek va qoraqalpoq ajdodlari birgalikda yashab, mehnat qilishdi. O'zlarining mushtarak taraqqiyot yo'llarini bosib o'tishdi. Qadimiy turkiy qavmning ikki shajarasi yillar mobaynida haqi-qiy og'a-inichilik fazilatlarini ko'rsatdilar, o'zaro munosabatlarni chuqurlashtirdilar. Bu ikki qavm ma'naviy-ruhiy yaqinligini belgi-laydigan asosiy omil va madaniyatlar mushtarakligi, ularning o'zaro yaqinligi edi. Darhaqiqat, tillar yaqinligi dillar yaqinligiga olib kel-di. Madaniyatlar bir-birini boyitdi. Qadimiy madaniyat namunalari, umummilliy qadriyatlar, jondosh-u qondosh bo'lgan har ikki mil-lat uchun tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan an'analar shakllandi. Shu asosda iqtisodiy hamkorlik, yagona iqtisodiy makon vujudga keldi. O'zbekiston tarkibida o'tgan 60 yillik tarix1 qoraqalpoq xalqi uchun jiddiy o'zgarishlar davri bo'ldi. Madaniy va ma'naviy ravnaq, san'at va adabiyotdagi yuksalish, qishloq xo'jaligi va sanoat ish-lab chiqarishidagi katta yutuqlar bevosita qardosh o'zbek xalqining beg'araz yordami, og'alarcha ko'magi bilan dunyoga keldi. Kurs ishining maqsad va vazifalari. Bugun Qoraqalpoq xalqi shuni yaxshi biladiki, uning amaldagi suvereniteti, Mustaqilligi faqat O'zbekiston bilan birga bo'lgandagina ta'mirlanishi mumkin. Shuning uchun ham qoraqalpoq xalqi o'z taqdirini o'zbek xalqi va O'zbekiston bilan abadiy bog'lagan. O'zbekiston Respublikasi va Qoraqalpog'iston Respublikasining Konstitutsiyalari buning yorqin kafolatidir. Kurs ishimizning assosiy maqsadi mustaqil O'zbekiston va Qoraqalpog'istonning dolzarb masalalari respublika shoir va yozuvchilari ijodida katta o'rin egallashi, 1 O`zbekiston tarixi. 3-kitob. Mustaqil O`zbekiston tarixi.T.Sharq. 2011.163-bet.
O'zbekiston va Qoraqalpog'iston xalq shoiri Ibroyim Yusupov, O'zbekiston va 
Qoraqalpog'iston xalq yozuvchisi To'lepbergan Qa-ipbergenovlar qatoriga yangi 
nomlar kelib qo'shildi. Saginbay Ibro-himov, Kenesboy Rahmonov kabi shoirlar, 
Guloysha Yesemuratova, O'zarboy Abdurahmonov, Muratboy Nizanovlar ana 
shular jumlasini e’tiborga olishdan iborat. 
Kurs ishining tuzilishi. Mazkur kurs ishi kirish, 2-bob, 4-paragraf, xulosa va 
adabiyotlar ro’yxatidan iborat. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
O'zbekiston va Qoraqalpog'iston xalq shoiri Ibroyim Yusupov, O'zbekiston va Qoraqalpog'iston xalq yozuvchisi To'lepbergan Qa-ipbergenovlar qatoriga yangi nomlar kelib qo'shildi. Saginbay Ibro-himov, Kenesboy Rahmonov kabi shoirlar, Guloysha Yesemuratova, O'zarboy Abdurahmonov, Muratboy Nizanovlar ana shular jumlasini e’tiborga olishdan iborat. Kurs ishining tuzilishi. Mazkur kurs ishi kirish, 2-bob, 4-paragraf, xulosa va adabiyotlar ro’yxatidan iborat.
I-BOB. QORAQALPOG’ISTON     RESPUBLIKASI       MUSTAQILLIK 
ARAFASIDA. 
1.1.O’zbekiston mustaqilligi yillarida Qoraqalpog’iston davlatchiligi 
taraqqiyoti 
XX asrning boshlarida Markaziy Osiyo xalqlari siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy 
va madaniy hayotida katta o'zgarishlar yuz berdi. 1924-yili Turkiston ASSRning 
Amudaryo viloyati va Xiva xonligining Xo'jayli hamda Qo'ng'irot tumanlari 
hududida Qozog'iston ASSR tarkibida Qoraqalpog'iston Avtonom viloyati tashkil 
etildi. U 1930-yildan RSFSR tarkibiga kirdi. 1932-yilda Qoraqalpog'iston Avtonom 
Respublikasiga aylantirildi2. 
Qoraqalpoqlar tarixida 1936-yil muhim siyosiy voqealar yili sifatida abadiy 
qoladi. Chunki, shu yili ular o'z taqdirlarini O'zbekiston SSR tarkibiga kirish bilan 
belgiladi va o'z tanlagan yo'lining istiqbolli ekanligini ko'rsata oldi. 
SSSR tarqalib ketganidan so'ng mustaqil O'zbekiston tarkibi-dagi suveren 
Qoraqalpog'iston Respublikasi maqomini oldi. Bu tabi-iy hodisa edi. Chunki, asrlar 
mobaynida qoraqalpoqlar bilan o'zbek xalqi o'rtasida do'stlik, qardoshlik 
munosabatlari qaror topgan, turmush tarzlari va dunyoqarashlarida mushtaraklik 
vujudga kelgan edi. Orolbo'yi kengliklarida qadimiy o'zbek va qoraqalpoq ajdodlari 
birgalikda yashab, mehnat qilishdi. O'zlarining mushtarak taraqqiyot yo'llarini bosib 
o'tishdi. 
Qadimiy turkiy qavmning ikki shajarasi yillar mobaynida haqi-qiy og'a-
inichilik fazilatlarini ko'rsatdilar, o'zaro munosabatlarni chuqurlashtirdilar. Bu ikki 
qavm ma'naviy-ruhiy yaqinligini belgi-laydigan asosiy omil va madaniyatlar 
mushtarakligi, ularning o'zaro yaqinligi edi. Darhaqiqat, tillar yaqinligi dillar 
yaqinligiga olib kel-di. Madaniyatlar bir-birini boyitdi. Qadimiy madaniyat 
namunalari, umummilliy qadriyatlar, jondosh-u qondosh bo'lgan har ikki mil-lat 
uchun tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan an'analar shakllandi. Shu asosda iqtisodiy 
hamkorlik, yagona iqtisodiy makon vujudga keldi. 
                                                           
2 Новейшая история Узбекистана. Руководителъ проекта и редактор: М.А.Рахимов. - Тошкент: Адабиёт 
учқунлари, 2018.C.45. 
I-BOB. QORAQALPOG’ISTON RESPUBLIKASI MUSTAQILLIK ARAFASIDA. 1.1.O’zbekiston mustaqilligi yillarida Qoraqalpog’iston davlatchiligi taraqqiyoti XX asrning boshlarida Markaziy Osiyo xalqlari siyosiy, iqtisodiy, ijtimoiy va madaniy hayotida katta o'zgarishlar yuz berdi. 1924-yili Turkiston ASSRning Amudaryo viloyati va Xiva xonligining Xo'jayli hamda Qo'ng'irot tumanlari hududida Qozog'iston ASSR tarkibida Qoraqalpog'iston Avtonom viloyati tashkil etildi. U 1930-yildan RSFSR tarkibiga kirdi. 1932-yilda Qoraqalpog'iston Avtonom Respublikasiga aylantirildi2. Qoraqalpoqlar tarixida 1936-yil muhim siyosiy voqealar yili sifatida abadiy qoladi. Chunki, shu yili ular o'z taqdirlarini O'zbekiston SSR tarkibiga kirish bilan belgiladi va o'z tanlagan yo'lining istiqbolli ekanligini ko'rsata oldi. SSSR tarqalib ketganidan so'ng mustaqil O'zbekiston tarkibi-dagi suveren Qoraqalpog'iston Respublikasi maqomini oldi. Bu tabi-iy hodisa edi. Chunki, asrlar mobaynida qoraqalpoqlar bilan o'zbek xalqi o'rtasida do'stlik, qardoshlik munosabatlari qaror topgan, turmush tarzlari va dunyoqarashlarida mushtaraklik vujudga kelgan edi. Orolbo'yi kengliklarida qadimiy o'zbek va qoraqalpoq ajdodlari birgalikda yashab, mehnat qilishdi. O'zlarining mushtarak taraqqiyot yo'llarini bosib o'tishdi. Qadimiy turkiy qavmning ikki shajarasi yillar mobaynida haqi-qiy og'a- inichilik fazilatlarini ko'rsatdilar, o'zaro munosabatlarni chuqurlashtirdilar. Bu ikki qavm ma'naviy-ruhiy yaqinligini belgi-laydigan asosiy omil va madaniyatlar mushtarakligi, ularning o'zaro yaqinligi edi. Darhaqiqat, tillar yaqinligi dillar yaqinligiga olib kel-di. Madaniyatlar bir-birini boyitdi. Qadimiy madaniyat namunalari, umummilliy qadriyatlar, jondosh-u qondosh bo'lgan har ikki mil-lat uchun tarixiy ahamiyatga ega bo'lgan an'analar shakllandi. Shu asosda iqtisodiy hamkorlik, yagona iqtisodiy makon vujudga keldi. 2 Новейшая история Узбекистана. Руководителъ проекта и редактор: М.А.Рахимов. - Тошкент: Адабиёт учқунлари, 2018.C.45.
O'zbekiston tarkibida o'tgan 60 yillik tarix qoraqalpoq xalqi uchun jiddiy 
o'zgarishlar davri bo'ldi. Madaniy va ma'naviy ravnaq, san'at va adabiyotdagi 
yuksalish, qishloq xo'jaligi va sanoat ish-lab chiqarishidagi katta yutuqlar bevosita 
qardosh o'zbek xalqining beg'araz yordami, og'alarcha ko'magi bilan dunyoga keldi. 
Qardoshlik va yaqin qo'shnichilik singari yuksak insoniy fa-zilatlar asrlar 
sinovidan o'tib, og'ir kunlarda eng ishonchli qurol bo'lib xizmat qildi. Natijada, Sovet 
hokimiyati yillaridagi ma'muriy-buyruqbozlik usuli, soxta va asossiz milliy siyosat, 
«ulug' og'a»larga xos soxta va yuzaki «millatparvarlib» bu makon xalqlarining 
muno-sabatlariga rahna sololmadi. 
Qoraqalpoq va o'zbek xalqi bir necha o'n yilliklar mobaynida to'planib 
qolgan muammolarni hal etishda, ijtimoiy-iqtisodiy mu-nosabatlarni yanada 
chuqurlashtirishda o'z an'analaridan unum-li foydalanish yo'lini tanladilar3. Har ikki 
xalq taqdiri, istiqboli bir ekanligini, ularni mushtarak orzular, yagona intilish 
birlashtirib tur-ganligini ochiq-oydin ko'rsatdilar. Tarixan turli davrlarda turli siyo-
siy o'zgarishlar va qiyinchiliklarda toblangan do'stlik va.qardoshlik munosabatlari 
bunga asos bo'ldi. 
Shuni alohida ta'kidlash kerakki, sobiq SSSR davrida milliy masaladagi 
yuzaki yondashuvlar, balandparvoz shiorlar, asossiz chaqiriqlar faqat «ulug' og'a»lar 
manfaatiga xizmat qilardi, xolos. Bu shiorlar milliy ravnaq, kichik xalqlarning milliy 
taraqqiyoti, itti-foqdosh respublikalar xalqlarining milliy ehtiyojlarini qondirishdan 
uzoq edi. Totalitar davlatchilik paytida birinchi rahbar biron marta ham 
Qoraqalpog'istondan bo'lmagan, uning xalqi hayoti bilan tanishmagan, unga 
yaqindan yordam bermagan edi. 
Qoraqalpog'iston 
jamoatchiligining 
O'zbekiston 
tarkibida 
dav-lat 
mustaqilligi va respublika maqomining huquqiy asosiga ega bo'lishga intilishi 
Prezident Islom Karimov tomonidan qo'llab-quvvatlandi. Natijada 1990-yil 14-
dekabrda4 Qoraqalpog'iston Respublikasi Oliy Kengashi o'zining IV sessiyasida 
«O`zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog'iston Respublikasi Davlat suve-
                                                           
3 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.46-b. 
4 Мустақил Ўзбекистон тарихи. Масъул муҳаррир А.Сабиров. - Тошкент: Академия, 2013.223-B. 
O'zbekiston tarkibida o'tgan 60 yillik tarix qoraqalpoq xalqi uchun jiddiy o'zgarishlar davri bo'ldi. Madaniy va ma'naviy ravnaq, san'at va adabiyotdagi yuksalish, qishloq xo'jaligi va sanoat ish-lab chiqarishidagi katta yutuqlar bevosita qardosh o'zbek xalqining beg'araz yordami, og'alarcha ko'magi bilan dunyoga keldi. Qardoshlik va yaqin qo'shnichilik singari yuksak insoniy fa-zilatlar asrlar sinovidan o'tib, og'ir kunlarda eng ishonchli qurol bo'lib xizmat qildi. Natijada, Sovet hokimiyati yillaridagi ma'muriy-buyruqbozlik usuli, soxta va asossiz milliy siyosat, «ulug' og'a»larga xos soxta va yuzaki «millatparvarlib» bu makon xalqlarining muno-sabatlariga rahna sololmadi. Qoraqalpoq va o'zbek xalqi bir necha o'n yilliklar mobaynida to'planib qolgan muammolarni hal etishda, ijtimoiy-iqtisodiy mu-nosabatlarni yanada chuqurlashtirishda o'z an'analaridan unum-li foydalanish yo'lini tanladilar3. Har ikki xalq taqdiri, istiqboli bir ekanligini, ularni mushtarak orzular, yagona intilish birlashtirib tur-ganligini ochiq-oydin ko'rsatdilar. Tarixan turli davrlarda turli siyo- siy o'zgarishlar va qiyinchiliklarda toblangan do'stlik va.qardoshlik munosabatlari bunga asos bo'ldi. Shuni alohida ta'kidlash kerakki, sobiq SSSR davrida milliy masaladagi yuzaki yondashuvlar, balandparvoz shiorlar, asossiz chaqiriqlar faqat «ulug' og'a»lar manfaatiga xizmat qilardi, xolos. Bu shiorlar milliy ravnaq, kichik xalqlarning milliy taraqqiyoti, itti-foqdosh respublikalar xalqlarining milliy ehtiyojlarini qondirishdan uzoq edi. Totalitar davlatchilik paytida birinchi rahbar biron marta ham Qoraqalpog'istondan bo'lmagan, uning xalqi hayoti bilan tanishmagan, unga yaqindan yordam bermagan edi. Qoraqalpog'iston jamoatchiligining O'zbekiston tarkibida dav-lat mustaqilligi va respublika maqomining huquqiy asosiga ega bo'lishga intilishi Prezident Islom Karimov tomonidan qo'llab-quvvatlandi. Natijada 1990-yil 14- dekabrda4 Qoraqalpog'iston Respublikasi Oliy Kengashi o'zining IV sessiyasida «O`zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog'iston Respublikasi Davlat suve- 3 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.46-b. 4 Мустақил Ўзбекистон тарихи. Масъул муҳаррир А.Сабиров. - Тошкент: Академия, 2013.223-B.
reniteti to'g'risidagi» Deklaratsiyani qabul qildi. Mazkur Deklaratsiya 1991-yil 31-
avgustda qabul qilingan «O`zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligi asoslari 
to'g'risida»gi 
Qonunda 
o'zining 
huquqiy 
maqomiga 
ega 
bo'ldi. 
Unda 
Qoraqalpog'istonning hududiy yaxlit-ligi va mustaqilligi to'la e'tirof etildi. Qonunda 
Qoraqalpog'iston va O'zbekiston o'rtasidagi munosabatlar teng huquqlilik, ikkito-
monlama shartnomalar, bitimlar va boshqa qonun aktlari asosida mustahkamlanishi 
ko'rsatib berildi. Har ikki respublika o'rtasidagi siyosiy, huquqiy, iqtisodiy va 
madaniy munosabatlar O'zbekiston Respublikasining 1992-yil 8-dekabrda qabul 
qilingan 
Konstitutsi-yasida 
(70-75-moddalar) 
o'z 
aksini 
topdi. 
Natijada 
ikkitomonlama hurmat asosida qoraqalpoq xalqining o'z taqdirini o'zi belgilash, 
mustaqil taraqqiyot hamda milliy davlatchilikni mustahkamlashdagi roli oshdi. 
Kelajakka qat'iy ishonch bilan qaraydigan, olis istiqbolni yaratishning kafolatini 
beradigan huquqiy maqomga ega bo'ldi. 
Bundan 
tashqari 
O'zbekiston 
Respublikasi 
Konstitutsiyasida 
belgilanganidek 
(70-modda) 
Qoraqalpog'iston 
Respublikasi 
O'zbekiston 
Respublikasi tomonidan himoya qilinadi. 
Konstitutsiyaning 21-moddasiga asosan Qoraqalpog'iston Respublikasi 
fuqarosi ayni paytda O'zbekiston Respublikasi fuqarosi hisoblanadi. Bu qoraqalpoq 
xalqiga O'zbekiston xalqlarining barcha huquqlardan foydalanish imkonini beradi. 
Ularning haq-huquqlari va erkinliklarini kafolatlaydi. 
Qoraqalpoq milliy davlatchiligi o'z taraqqiyoti tarixida birinchi marta ana 
shunday insonparvar, adolatli, demokratik imtiyozlarga ega bo'ldi. Ayni paytda u 
suveren respublikaning barcha atributlari-ga ega. Jumladan, Qoraqalpog'iston 
Respublikasi Oliy Majlisining 1992-yil 14-dekabrda bo'lib o'tgan XI sessiyasida 
Qoraqalpog'iston Davlat bayrog'i, 1993-yil 9-aprelda bo'lib o'tgan XII sessiyasida 
Davlat tamg'asi, 1993-yil 4-dekabrda bo'lib o'tgan XIV sessiyasida Davlat 
madhiyasi tasdiqlandi. 
Qoraqalpog'iston Respublikasi Konstitutsiyasiga asosan 1994-yil 25-
dekabrda Oliy Kengashning 86 deputatdan ibo-rat yangi tarkibi muqobillik asosida 
saylandi. Ayni paytda parla-ment Qoraqalpog'iston Respublikasi Jo'qarg'i Kengesi 
reniteti to'g'risidagi» Deklaratsiyani qabul qildi. Mazkur Deklaratsiya 1991-yil 31- avgustda qabul qilingan «O`zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligi asoslari to'g'risida»gi Qonunda o'zining huquqiy maqomiga ega bo'ldi. Unda Qoraqalpog'istonning hududiy yaxlit-ligi va mustaqilligi to'la e'tirof etildi. Qonunda Qoraqalpog'iston va O'zbekiston o'rtasidagi munosabatlar teng huquqlilik, ikkito- monlama shartnomalar, bitimlar va boshqa qonun aktlari asosida mustahkamlanishi ko'rsatib berildi. Har ikki respublika o'rtasidagi siyosiy, huquqiy, iqtisodiy va madaniy munosabatlar O'zbekiston Respublikasining 1992-yil 8-dekabrda qabul qilingan Konstitutsi-yasida (70-75-moddalar) o'z aksini topdi. Natijada ikkitomonlama hurmat asosida qoraqalpoq xalqining o'z taqdirini o'zi belgilash, mustaqil taraqqiyot hamda milliy davlatchilikni mustahkamlashdagi roli oshdi. Kelajakka qat'iy ishonch bilan qaraydigan, olis istiqbolni yaratishning kafolatini beradigan huquqiy maqomga ega bo'ldi. Bundan tashqari O'zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida belgilanganidek (70-modda) Qoraqalpog'iston Respublikasi O'zbekiston Respublikasi tomonidan himoya qilinadi. Konstitutsiyaning 21-moddasiga asosan Qoraqalpog'iston Respublikasi fuqarosi ayni paytda O'zbekiston Respublikasi fuqarosi hisoblanadi. Bu qoraqalpoq xalqiga O'zbekiston xalqlarining barcha huquqlardan foydalanish imkonini beradi. Ularning haq-huquqlari va erkinliklarini kafolatlaydi. Qoraqalpoq milliy davlatchiligi o'z taraqqiyoti tarixida birinchi marta ana shunday insonparvar, adolatli, demokratik imtiyozlarga ega bo'ldi. Ayni paytda u suveren respublikaning barcha atributlari-ga ega. Jumladan, Qoraqalpog'iston Respublikasi Oliy Majlisining 1992-yil 14-dekabrda bo'lib o'tgan XI sessiyasida Qoraqalpog'iston Davlat bayrog'i, 1993-yil 9-aprelda bo'lib o'tgan XII sessiyasida Davlat tamg'asi, 1993-yil 4-dekabrda bo'lib o'tgan XIV sessiyasida Davlat madhiyasi tasdiqlandi. Qoraqalpog'iston Respublikasi Konstitutsiyasiga asosan 1994-yil 25- dekabrda Oliy Kengashning 86 deputatdan ibo-rat yangi tarkibi muqobillik asosida saylandi. Ayni paytda parla-ment Qoraqalpog'iston Respublikasi Jo'qarg'i Kengesi
deb ataladi. Jo'qarg'i Kengesning 1995 yil 11 yanvarda, Nukus shahrida bo'lib o'tgan 
birinchi chaqiriq birinchi sessiyasida Jo'qarg'i Kenges Ra-isi, uning o'rinbosarlari, 
mandat komissiyasi, 8-qo'mita raislari va uning a'zolarini sayladi. Ayni paytda 
deputatlar qo'mitalar raislari rahbarligida respublika qonunchilik tizimini yaratishda 
faol ishtirok etmoqdalar. 
Kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo'yishdagi rasmiyatchilik va to'rachilik 
illatlariga barham berish alohida ta'kidlandi. Jo'qarg'i Kenges amalda tarixga aylanib 
qolgan va o'tmish sarqiti hisoblan-gan sho'rolar davridagi «O1iy Sovet Prezidiumi» 
rolini bajarayotgani ko'rsatib o'tildi. 
Jo'qarg'i Kenges qo'mitalari faoliyati o'z maqomiga va o'z ol-diga qo'ygan 
vazifalarga mos kelmaydi. Jumladan, ular muhokama qilayotgan masalalarning 
aksariyati ishlab chiqarishga doir muam-molardir. Aksincha, qonunchilik bilan 
shug'ullanish, har bir qo'mita o'z sohasi bo'yicha qonunlar tizimini yaratish lozim. 
Qonunchilik hokimiyati - Jo'qarg'i Kenges o'z vazifasi, Ijro hokimiyati - 
Ministrlar kengashi va sud hokimiyatlari o'z maqomi doirasida ish olib bormog'i 
lozim. Ana shunda haqiqiy demokratik jamiyat shakllanadi. 
1991-2008-yillar, 
aytish 
mumkinki, 
Qoraqalpog'iston 
davlatchiligi5 
shakllanish davri bo'ldi. Ayni paytda bu o'lkada hozirgi zamon davlatchiligi ilg'or 
tajribalari asosida, O'zbekiston davlatining ko'magi va yordami bilan amaldagi 
konstitutsiyalar doirasida har to-monlama rivojlanmoqda. Fuqarolik jamiyati 
tamoyillari tobora chuqurlashmoqda. 
 
 
 
 
 
 
                                                           
5 Эркаев А. Ўзбекистон йўли. - Тошкент: Маънавият, 2011.134-b. 
deb ataladi. Jo'qarg'i Kengesning 1995 yil 11 yanvarda, Nukus shahrida bo'lib o'tgan birinchi chaqiriq birinchi sessiyasida Jo'qarg'i Kenges Ra-isi, uning o'rinbosarlari, mandat komissiyasi, 8-qo'mita raislari va uning a'zolarini sayladi. Ayni paytda deputatlar qo'mitalar raislari rahbarligida respublika qonunchilik tizimini yaratishda faol ishtirok etmoqdalar. Kadrlarni tanlash va joy-joyiga qo'yishdagi rasmiyatchilik va to'rachilik illatlariga barham berish alohida ta'kidlandi. Jo'qarg'i Kenges amalda tarixga aylanib qolgan va o'tmish sarqiti hisoblan-gan sho'rolar davridagi «O1iy Sovet Prezidiumi» rolini bajarayotgani ko'rsatib o'tildi. Jo'qarg'i Kenges qo'mitalari faoliyati o'z maqomiga va o'z ol-diga qo'ygan vazifalarga mos kelmaydi. Jumladan, ular muhokama qilayotgan masalalarning aksariyati ishlab chiqarishga doir muam-molardir. Aksincha, qonunchilik bilan shug'ullanish, har bir qo'mita o'z sohasi bo'yicha qonunlar tizimini yaratish lozim. Qonunchilik hokimiyati - Jo'qarg'i Kenges o'z vazifasi, Ijro hokimiyati - Ministrlar kengashi va sud hokimiyatlari o'z maqomi doirasida ish olib bormog'i lozim. Ana shunda haqiqiy demokratik jamiyat shakllanadi. 1991-2008-yillar, aytish mumkinki, Qoraqalpog'iston davlatchiligi5 shakllanish davri bo'ldi. Ayni paytda bu o'lkada hozirgi zamon davlatchiligi ilg'or tajribalari asosida, O'zbekiston davlatining ko'magi va yordami bilan amaldagi konstitutsiyalar doirasida har to-monlama rivojlanmoqda. Fuqarolik jamiyati tamoyillari tobora chuqurlashmoqda. 5 Эркаев А. Ўзбекистон йўли. - Тошкент: Маънавият, 2011.134-b.
1.2.Mustaqil Qoraqalpog’iston davlatining ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti 
O'zbekistonda olib borilayotgan iqtisodiy islohotlarni amal-ga oshirishda 
ko'p millatli Qoraqalpog'iston xalqining, ana shu mo'tabar yurt kishilarining ham 
munosib hissasi bor. 
Shu bois mamlakat hukumati bu masalada Qoraqalpog'iston Respublikasini 
har tomonlama qo'llab-quvvatlamoqdaki, 1996-yili ushbu maqsadlar uchun 10 
milliard so'm mablag' ajratildi. Bu Qoraqalpog'iston milliy daromadining 55 foizini 
tashkil qilardi. Bundan tashqari, Qoraqalpog'istonga berilayotgan moliyaviy yordam 
miqdo-ri 1994-yilga nisbatan 18 barobar ko'paydi. 
2006-yilga kelib O'zbekiston markaziy budjetidan Qoraqalpog'istonga 
berilayotgan subvensiya, ya'ni moliyaviy yordam miqdo-ri yana ham ko'paydi yoki 
butun Qoraqalpog'iston budjeti xarajatla-rining 75 foizini tashkil etmoqda. 
O'zbekiston hukumatining amaliy yordami qoraqalpoq xalqining fidoyi mehnati 
tufayli keyingi yillarda Qoraqalpog'istonda aholi turmush sharoitini yaxshilash, tub 
iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish borasida qator ijobiy natijalarga erishildi. Eng 
avvalo, elda tinchlik va barqarorlik mustahkamlandi. Hamjihatlik bilan yurt istiqboli 
yo'lida mehnat qilishga sharoit yaratildi. 
Mustaqillikning dastlabki yillaridayoq Respublikada mulkchilikning yangi 
shakllari paydo bo'la boshladi. Ishlab chiqarish va xizmat sohasida nodavlat 
sektorning hissasi oshib bordi6. 2006-yilga kelib sanoat, qishloq xo'jaligi va savdoda 
bu ko'rsatkich 90 foizni tashkil etmoqda. Respublika iqtisodiyotining boshqa 
yo'nalishlarida ham modernizatsiyalash jarayoni tobora chuqurlashmoqda. 
Qoraqalpog'istonda 1996-yili 51 ta ulgurji tizim, shu jumladan 2 ta savdo 
uyi, 13 ta ulgurji savdo do'konlari va omborlar, 17 ta ko'tara savdo bozor hamda 
O'zbekiston tovar xomashyo birja-si Qoraqalpog'iston bo'limi 19 ta supermarket 
do'konlari faoliyat ko'rsatdi. 1997-yilning birinchi yanvarigacha bo'lgan 
ma'lumotlarga qaraganda xususiylashtirishdan tushgan mablag'laming umumiy 
hajmi 330 million so'mni tashkil etdi7. Uning 20 foizi respublika ijtimoiy 
                                                           
6 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.59-b. 
7 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.98-b. 
1.2.Mustaqil Qoraqalpog’iston davlatining ijtimoiy-iqtisodiy taraqqiyoti O'zbekistonda olib borilayotgan iqtisodiy islohotlarni amal-ga oshirishda ko'p millatli Qoraqalpog'iston xalqining, ana shu mo'tabar yurt kishilarining ham munosib hissasi bor. Shu bois mamlakat hukumati bu masalada Qoraqalpog'iston Respublikasini har tomonlama qo'llab-quvvatlamoqdaki, 1996-yili ushbu maqsadlar uchun 10 milliard so'm mablag' ajratildi. Bu Qoraqalpog'iston milliy daromadining 55 foizini tashkil qilardi. Bundan tashqari, Qoraqalpog'istonga berilayotgan moliyaviy yordam miqdo-ri 1994-yilga nisbatan 18 barobar ko'paydi. 2006-yilga kelib O'zbekiston markaziy budjetidan Qoraqalpog'istonga berilayotgan subvensiya, ya'ni moliyaviy yordam miqdo-ri yana ham ko'paydi yoki butun Qoraqalpog'iston budjeti xarajatla-rining 75 foizini tashkil etmoqda. O'zbekiston hukumatining amaliy yordami qoraqalpoq xalqining fidoyi mehnati tufayli keyingi yillarda Qoraqalpog'istonda aholi turmush sharoitini yaxshilash, tub iqtisodiy islohotlarni amalga oshirish borasida qator ijobiy natijalarga erishildi. Eng avvalo, elda tinchlik va barqarorlik mustahkamlandi. Hamjihatlik bilan yurt istiqboli yo'lida mehnat qilishga sharoit yaratildi. Mustaqillikning dastlabki yillaridayoq Respublikada mulkchilikning yangi shakllari paydo bo'la boshladi. Ishlab chiqarish va xizmat sohasida nodavlat sektorning hissasi oshib bordi6. 2006-yilga kelib sanoat, qishloq xo'jaligi va savdoda bu ko'rsatkich 90 foizni tashkil etmoqda. Respublika iqtisodiyotining boshqa yo'nalishlarida ham modernizatsiyalash jarayoni tobora chuqurlashmoqda. Qoraqalpog'istonda 1996-yili 51 ta ulgurji tizim, shu jumladan 2 ta savdo uyi, 13 ta ulgurji savdo do'konlari va omborlar, 17 ta ko'tara savdo bozor hamda O'zbekiston tovar xomashyo birja-si Qoraqalpog'iston bo'limi 19 ta supermarket do'konlari faoliyat ko'rsatdi. 1997-yilning birinchi yanvarigacha bo'lgan ma'lumotlarga qaraganda xususiylashtirishdan tushgan mablag'laming umumiy hajmi 330 million so'mni tashkil etdi7. Uning 20 foizi respublika ijtimoiy 6 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.59-b. 7 Қорақалпоғистон тарихи (1917-1994 йй.). - Нукус, 1995.98-b.
taraqqiyotiga ajratildi. 50 foizi esa tadbirkorlarni qo'llab-quvvatlash maqsadida 
imtiyozli kreditlar ajratishga sarflandi. Shu bilan birga Qoraqalpog'iston 
Respublikasi davlat mulkini xususiy-lashtirish qo'mitasi xususiylashtirilgan 
korxonalar va tadbirkorlarni qo'llab-quvvatlash maqsadida 13,8 million so'm kredit 
ajratdi. 
Bozor fondining faoliyati sezilarli ravishda faollashdi. 1996-yilda respublika 
fond birjalari filiallarida 191,6 million so'mlik aksi-yalar sotildi. O'zbekiston 
Respublikasi Prezidentining davlat korxo-nalarini aksionerlik jamiyatlariga 
aylantirish, qimmatbaho qog'ozlar bozorini rivojlantirishga oid farmonlarini bajarish 
amalda o'z samaralarini bera boshladi. 
Qoraqalpog'istonda mehnatga layoqatli aholining asosiy qismi qishloqda 
istiqomat qiladi. Mustaqillik yillarida boshqa sohalar qa-torida agrar sektorda ham 
iqtisodiy qayta qurish, bozor munosa-batlariga o'tish ro'y berdi. Qishloq xo'jaligi 
ilgarigidek, respublika iqtisodiy otining yetakchi tarmog'i bo'lib qoldi. 1997-yil 1-
yanvar holatiga ko'ra respublikada 263 ta qishloq xo'jalik korxonasi faoliyat 
ko'rsatdi. Nodavlat sektorining jami ishlab chiqarilgan mahsulotdagi ulushi 98,3 
foizni tashkil etdi. Ayrim qishloq xo'jalik mahsulotlari, jumladan, paxta 
yetishtirishda nodavlat korxonalarning hissasi 97,9 foizni, donchilikda 98,1 foizni, 
kartoshkachilikda 99,7 foizni, sab-zavotchilikda 98,8 foizni, polizchilikda 95,1 
foizni, bog'dorchilikda 98,5 foizni, pillachilikda 100 foizni, go'sht yetishtirishda 98,9 
foizni, sut va tuxum ishlab chiqarishda 99,4 foizni, qorako'l teri va jun yetishtirishda 
100 foizni tashkil etdi. 
Dehqonchilikda ekin maydonlarining tarkibi o'zgardi. Agar 1991-yilda g'alla 
maydonlari ekin maydonlarining 27,1 foizini (jumladan, bug'doy 1,9) tashkil etgan 
bo'lsa, 1996-yilning oxirida bu 35,8 foizga у etdi (bug'doy maydonlari 8,3 foiz). Shu 
davr mobay-nida bug'doy yetishtirish 13,6 ming tonna, ya'ni 3 marta, kartoshka 6,7 
ming tonna yoki 2,3 marta, sabzavot 11,4 ming tonna, uzum yetishtirish 4 martaga 
ko'paydi. Respublika oziq-ovqat majmuasida shaxsiy yordamchi xo'jaliklarning 
hissasi tobora ko'paydi. 
taraqqiyotiga ajratildi. 50 foizi esa tadbirkorlarni qo'llab-quvvatlash maqsadida imtiyozli kreditlar ajratishga sarflandi. Shu bilan birga Qoraqalpog'iston Respublikasi davlat mulkini xususiy-lashtirish qo'mitasi xususiylashtirilgan korxonalar va tadbirkorlarni qo'llab-quvvatlash maqsadida 13,8 million so'm kredit ajratdi. Bozor fondining faoliyati sezilarli ravishda faollashdi. 1996-yilda respublika fond birjalari filiallarida 191,6 million so'mlik aksi-yalar sotildi. O'zbekiston Respublikasi Prezidentining davlat korxo-nalarini aksionerlik jamiyatlariga aylantirish, qimmatbaho qog'ozlar bozorini rivojlantirishga oid farmonlarini bajarish amalda o'z samaralarini bera boshladi. Qoraqalpog'istonda mehnatga layoqatli aholining asosiy qismi qishloqda istiqomat qiladi. Mustaqillik yillarida boshqa sohalar qa-torida agrar sektorda ham iqtisodiy qayta qurish, bozor munosa-batlariga o'tish ro'y berdi. Qishloq xo'jaligi ilgarigidek, respublika iqtisodiy otining yetakchi tarmog'i bo'lib qoldi. 1997-yil 1- yanvar holatiga ko'ra respublikada 263 ta qishloq xo'jalik korxonasi faoliyat ko'rsatdi. Nodavlat sektorining jami ishlab chiqarilgan mahsulotdagi ulushi 98,3 foizni tashkil etdi. Ayrim qishloq xo'jalik mahsulotlari, jumladan, paxta yetishtirishda nodavlat korxonalarning hissasi 97,9 foizni, donchilikda 98,1 foizni, kartoshkachilikda 99,7 foizni, sab-zavotchilikda 98,8 foizni, polizchilikda 95,1 foizni, bog'dorchilikda 98,5 foizni, pillachilikda 100 foizni, go'sht yetishtirishda 98,9 foizni, sut va tuxum ishlab chiqarishda 99,4 foizni, qorako'l teri va jun yetishtirishda 100 foizni tashkil etdi. Dehqonchilikda ekin maydonlarining tarkibi o'zgardi. Agar 1991-yilda g'alla maydonlari ekin maydonlarining 27,1 foizini (jumladan, bug'doy 1,9) tashkil etgan bo'lsa, 1996-yilning oxirida bu 35,8 foizga у etdi (bug'doy maydonlari 8,3 foiz). Shu davr mobay-nida bug'doy yetishtirish 13,6 ming tonna, ya'ni 3 marta, kartoshka 6,7 ming tonna yoki 2,3 marta, sabzavot 11,4 ming tonna, uzum yetishtirish 4 martaga ko'paydi. Respublika oziq-ovqat majmuasida shaxsiy yordamchi xo'jaliklarning hissasi tobora ko'paydi.
Tashqi savdo oborotida importning salmog'i 1996-yilda 46,2 foizni tashkil 
qildi. Uning hajmi 1995-yildagiga nisbatan 3,4 marta ko'paydi. Import mahsulotlari 
tarkibida asosan xalq iste'mol mollari 60,9 foiz, qora va rangli metallar 18,9 foiz, 
oziq-ovqat mahsulotlari 13,1 foizni tashkil etdi. 
Uzoq g'arb mamlakatlaridan keltirilgan mahsulotlar 70,1 million AQSH 
dollariga teng bo'lib, bu jami importning 66,4 foizini tashkil qildi. Yaqin xorijiy 
mamlakatlardan respublikaning 130 korxonalari orqali 35,4 million dollarlik 
mahsulotlar olib kelindi. Yaqin xorijiy mamlakatlardan asosan shakar, bug'doy, 
mashina va jihozlar, agre-gatlar va ularning ehtiyot qismlari, quvurlar, 
avtomashinalar, ishlab chiqarishni komplektlovchi materiallar va boshqa turdagi 
mahsulotlar keltirildi. Xususan, 2006-yilda Qoraqalpog'istonning yalpi hududiy 
mahsuloti avvalgi yildagiga nisbatan 106,3 foiz o'sdi. 
Mustaqillik yillarida respublikada ijtimoiy sohalar rivojlani-shiga e'tibor 
kuchaydi. 
1991-1996-yillarda 
Qoraqalpog'iston 
Res-publikasida 
ma'lum 
demografik o'zgarishlar ro'y berdi. Tug'ilish (ming kishi hisobida) 1991-yildagi 36,4 
dan 1996-yilda 25,0 kishiga qisqardi. Tug'ilishning kamayishi o'z o'rnida respublika 
aholisining o'sish darajasiga ta'sir etdi. Jumladan, O'zbekistonning viloyatlar ichida 
aholi o'sishi eng past bo'lgan Toshkent viloyati (23,4) pasa-yib ketdi (18,6). 
Demografik o'zgarishning asosiy sabablaridan biri tug'ilishning kamayishiga, 
aholining ijtimoiy-iqtisodiy va ekologik yashash sharoitlariga bog'liqdir. 1991-
1996-yillarda respublikadan (kelganlarni chiqarib tashlaganda) 26,7 ming kishi 
ko'chib ketgan. 1997-yil 1-yanvar holati bo'yicha respublika aholisi 143 ming 764 
kishini, shundan shahar aholisi 694,1 ming kishini, qishloq aholisi 74 ming 363 
kishini tashkil etdi. 1996-yilda aholining o'rtacha yillik o'sishi 1,36 foizga teng 
bo'ldi. 
Ishsizlar soni har yili o'zgarib turibdi, 1996-yil oxirida ular 4,2 ming kishiga 
yetdi. 1996-yilda 16 ming ishchi o'rinlari yaratildi, jumladan, qishloq joylarida 8,5 
mingta. Bu esa shahar va tuman mehnat birjalariga murojaat qilgan fuqarolarni ish 
bilan ta'minlash imkonini berdi. 
Tashqi savdo oborotida importning salmog'i 1996-yilda 46,2 foizni tashkil qildi. Uning hajmi 1995-yildagiga nisbatan 3,4 marta ko'paydi. Import mahsulotlari tarkibida asosan xalq iste'mol mollari 60,9 foiz, qora va rangli metallar 18,9 foiz, oziq-ovqat mahsulotlari 13,1 foizni tashkil etdi. Uzoq g'arb mamlakatlaridan keltirilgan mahsulotlar 70,1 million AQSH dollariga teng bo'lib, bu jami importning 66,4 foizini tashkil qildi. Yaqin xorijiy mamlakatlardan respublikaning 130 korxonalari orqali 35,4 million dollarlik mahsulotlar olib kelindi. Yaqin xorijiy mamlakatlardan asosan shakar, bug'doy, mashina va jihozlar, agre-gatlar va ularning ehtiyot qismlari, quvurlar, avtomashinalar, ishlab chiqarishni komplektlovchi materiallar va boshqa turdagi mahsulotlar keltirildi. Xususan, 2006-yilda Qoraqalpog'istonning yalpi hududiy mahsuloti avvalgi yildagiga nisbatan 106,3 foiz o'sdi. Mustaqillik yillarida respublikada ijtimoiy sohalar rivojlani-shiga e'tibor kuchaydi. 1991-1996-yillarda Qoraqalpog'iston Res-publikasida ma'lum demografik o'zgarishlar ro'y berdi. Tug'ilish (ming kishi hisobida) 1991-yildagi 36,4 dan 1996-yilda 25,0 kishiga qisqardi. Tug'ilishning kamayishi o'z o'rnida respublika aholisining o'sish darajasiga ta'sir etdi. Jumladan, O'zbekistonning viloyatlar ichida aholi o'sishi eng past bo'lgan Toshkent viloyati (23,4) pasa-yib ketdi (18,6). Demografik o'zgarishning asosiy sabablaridan biri tug'ilishning kamayishiga, aholining ijtimoiy-iqtisodiy va ekologik yashash sharoitlariga bog'liqdir. 1991- 1996-yillarda respublikadan (kelganlarni chiqarib tashlaganda) 26,7 ming kishi ko'chib ketgan. 1997-yil 1-yanvar holati bo'yicha respublika aholisi 143 ming 764 kishini, shundan shahar aholisi 694,1 ming kishini, qishloq aholisi 74 ming 363 kishini tashkil etdi. 1996-yilda aholining o'rtacha yillik o'sishi 1,36 foizga teng bo'ldi. Ishsizlar soni har yili o'zgarib turibdi, 1996-yil oxirida ular 4,2 ming kishiga yetdi. 1996-yilda 16 ming ishchi o'rinlari yaratildi, jumladan, qishloq joylarida 8,5 mingta. Bu esa shahar va tuman mehnat birjalariga murojaat qilgan fuqarolarni ish bilan ta'minlash imkonini berdi.
1996-yilda aholi jon boshiga pul daromadlari 9628,8 so'mni, xarajatlar esa 
6300 so'mni tashkil etdi yoki 1995-yilga nisbatan 2,2 va 2,3 marta ko'paydi. 
Daromadlarning ko'payishi iste'mol bozoridagi vaziyatni jon-lantirdi. Aholi 
jon boshiga tovar aylanishi hajmi amaldagi narxlar-da 5 ming 36 so'mlikni tashkil 
qildi va 2,1 martaga, solishtirma narxlarda esa 8,8 foizga o'sdi. Pullik xizmat 2,8 
marta, maishiy xizmat 2,7 martaga ko'payib jon boshiga 679 va 108 so'mni tashkil 
etdi. Lekin shunga qaramasdan aholi jon boshiga xizmat ko'rsatish hajmi 
O'zbekiston Respublikasi ko'rsatkichidan 2,2 marta kam bo'ldi. 
1996-yilda aholiga 7,2 milliard so'mlik iste'mol mollari so-tilgan. Bu 
amaldagi narxlarda 1995-yildagiga nisbatan 2,1 marta ko'p. Tovar aylanishining 
jami hajmi 10,3 foizga yoki 350,5 million so'mlikka ko'paydi. Tovar oborot hajmida 
davlat sekto-rining ulushi pasayib, nodavlat sektoriniki o'sib bordi. Rasmiy savdo 
tarmoqlariga nisbatan iste'mol va buyum bozorlarida holat ancha yaxshilandi, jami 
tovar oborotida ularning ulushi 20 foizga yetdi. 
Ishchi va xizmatchilarning o'rtacha ish haqi izchil o'sib bordi. 1996-yilda u 
1409 so'mdan 2761,1 so'mga yetdi yoki 1,96 marta ko'paydi8. 
Qoraqalpog'iston xalqi I. Karimovning BMT minbaridan tu-rib dunyo 
mamlakatlarini Orol dengizini saqlab qolishga qarata chaqirig'ini katta qoniqish 
bilan kutib oldi. Uning tashabbusi bilan 1994-yil (14-yanvar) Nukusda Markaziy 
Osiyoning beshta davlat Prezidentlari hamda Rossiya Federatsiyasining vakillari 
ishtirokida o'tkazilgan uchrashuvda Orolga va Orolbo'yi aholisiga amaliy yordam 
berish masalasi muhokama etildi. 1995-yil sentabrda I. Karimov tashabbusi bilan 
Nukusda o'tkazilgan xalqaro konferensiya esa tarixiy voqea bo'ldi. Bu anjumanning 
asosiy hujjatlaridan bin - Nu-kus Deklaratsiyasi boiib, unda butun dunyo 
jamoatchiligi e'tibori Orol muammosiga qaratildi. 
Aholini ish bilan ta'minlash, ularning foydali mehnat bilan shug'ullanishi 
borasida qator chora-tadbirlar majmui amalga oshi-rildi. Natijada quyidagi 
yutuqlarga erishildi: 2002-yilda 22000 ta, 2003-yilda 21000 ta, 2004-yilda ham 
21000 ta, 2005-yilda 23000 taga yaqin, 2006-yilda 22000 ta, jami 109000 ta ish joyi 
                                                           
8 Ўзбекистоннинг янги тарихи. Учинчи китоб. Мустақил Ўзбекистон тарихи. Т.: Шарқ, 2000.223-b. 
1996-yilda aholi jon boshiga pul daromadlari 9628,8 so'mni, xarajatlar esa 6300 so'mni tashkil etdi yoki 1995-yilga nisbatan 2,2 va 2,3 marta ko'paydi. Daromadlarning ko'payishi iste'mol bozoridagi vaziyatni jon-lantirdi. Aholi jon boshiga tovar aylanishi hajmi amaldagi narxlar-da 5 ming 36 so'mlikni tashkil qildi va 2,1 martaga, solishtirma narxlarda esa 8,8 foizga o'sdi. Pullik xizmat 2,8 marta, maishiy xizmat 2,7 martaga ko'payib jon boshiga 679 va 108 so'mni tashkil etdi. Lekin shunga qaramasdan aholi jon boshiga xizmat ko'rsatish hajmi O'zbekiston Respublikasi ko'rsatkichidan 2,2 marta kam bo'ldi. 1996-yilda aholiga 7,2 milliard so'mlik iste'mol mollari so-tilgan. Bu amaldagi narxlarda 1995-yildagiga nisbatan 2,1 marta ko'p. Tovar aylanishining jami hajmi 10,3 foizga yoki 350,5 million so'mlikka ko'paydi. Tovar oborot hajmida davlat sekto-rining ulushi pasayib, nodavlat sektoriniki o'sib bordi. Rasmiy savdo tarmoqlariga nisbatan iste'mol va buyum bozorlarida holat ancha yaxshilandi, jami tovar oborotida ularning ulushi 20 foizga yetdi. Ishchi va xizmatchilarning o'rtacha ish haqi izchil o'sib bordi. 1996-yilda u 1409 so'mdan 2761,1 so'mga yetdi yoki 1,96 marta ko'paydi8. Qoraqalpog'iston xalqi I. Karimovning BMT minbaridan tu-rib dunyo mamlakatlarini Orol dengizini saqlab qolishga qarata chaqirig'ini katta qoniqish bilan kutib oldi. Uning tashabbusi bilan 1994-yil (14-yanvar) Nukusda Markaziy Osiyoning beshta davlat Prezidentlari hamda Rossiya Federatsiyasining vakillari ishtirokida o'tkazilgan uchrashuvda Orolga va Orolbo'yi aholisiga amaliy yordam berish masalasi muhokama etildi. 1995-yil sentabrda I. Karimov tashabbusi bilan Nukusda o'tkazilgan xalqaro konferensiya esa tarixiy voqea bo'ldi. Bu anjumanning asosiy hujjatlaridan bin - Nu-kus Deklaratsiyasi boiib, unda butun dunyo jamoatchiligi e'tibori Orol muammosiga qaratildi. Aholini ish bilan ta'minlash, ularning foydali mehnat bilan shug'ullanishi borasida qator chora-tadbirlar majmui amalga oshi-rildi. Natijada quyidagi yutuqlarga erishildi: 2002-yilda 22000 ta, 2003-yilda 21000 ta, 2004-yilda ham 21000 ta, 2005-yilda 23000 taga yaqin, 2006-yilda 22000 ta, jami 109000 ta ish joyi 8 Ўзбекистоннинг янги тарихи. Учинчи китоб. Мустақил Ўзбекистон тарихи. Т.: Шарқ, 2000.223-b.
tashkil etildi. Shulardan 79000 taga yaqini qishloq joylarida faoliyat ko'rsatmoqda. 
Ishlab chiqarishning kasanachilik usuliga ham katta e'tibor berilmoqda. Jumladan, 
ayni paytda o'lkada 650 ta xonadonda aholi kasanachilik bilan shug'ullanmoqda. 
Respublika aholisining o'rtacha oylik ish haqi 2002-yildagi 17,5 ming 
so'mdan 2006-yilga kelib 96 ming 300 so'mga yetdi. O'qituvchilar maoshi ham 
keskin oshdi. Bu sohada 2008-yil yakun-lariga ko'ra ko'rsatkich qariyb 2 baravarga 
yetdi. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
tashkil etildi. Shulardan 79000 taga yaqini qishloq joylarida faoliyat ko'rsatmoqda. Ishlab chiqarishning kasanachilik usuliga ham katta e'tibor berilmoqda. Jumladan, ayni paytda o'lkada 650 ta xonadonda aholi kasanachilik bilan shug'ullanmoqda. Respublika aholisining o'rtacha oylik ish haqi 2002-yildagi 17,5 ming so'mdan 2006-yilga kelib 96 ming 300 so'mga yetdi. O'qituvchilar maoshi ham keskin oshdi. Bu sohada 2008-yil yakun-lariga ko'ra ko'rsatkich qariyb 2 baravarga yetdi.
II-BOB.MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG‘ISTON 
RESPUBLIKASI IJTIMOIY-IQTISODIY VA SIYOSIY HAYOTIDA 
AMALGA OSHIRILGAN ISLOHOTLAR. 
2.1. Qoraqalpog‘iston Respublikasi ma’naviy-madaniy va iqtisodiy  
sohadagi o’zgarishlar 
 
1990-yil 14-dekabrda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Oliy Kengashi 
o’zining XV sessiyasida “O‘zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog‘iston 
Respublikasi Davlat suvereniteti to’g’risidagi” Deklaratsiyani qabul kildi. Mazkur 
Deklaratsiya 1991-yil 31-avgustda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi davlat 
mustaqilligi asoslari to’g’risidagi” qonunda ham o’zining huquqiy asosini topib, 1 
va 17-moddalarida Qoraqalpog’istonning hududiy yaxlitligi va mustaqilligi e’tirof 
etildi. Har ikki respublika o’rtasidagi siyosiy, iqtisodiy va madaniy munosabatlar 
O‘zbekiston Respublikasining 1992-yil 8-dekabrda qabul qilingan Konstitutsiyasida 
(70-75 moddalar) ham o‘z aksini topdi. 
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida Qoraqalpog`iston Respublikasi 
maqomi alohida bobda mustahkamlangan (XVII bob). O`zbekiston Respublikasi 
Konstitutsiyasining 70-moddasida “Suveren Qoraqalpog`iston Respublikasi 
O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kiradi. Qoraqalpog`iston Respublikasining 
suvereniteti O`zbekiston Respublikasi tomonidan muhofaza etiladi" deyiladi. 
Shuningdek, Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasining 1-moddasida 
“Qoraqalpog`iston - O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kiruvchi suveren 
demokratik respublikadir” deb mustahkamlangan. 
Suveren Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilingan kun 
xalq 
bayrami 
sifatida 
e'lon 
qilindi. 
Qoraqalpog`iston 
Respublikasi 
Konstitutsiyasining ahamiyati quyidagilarda o`z aksini topgan: 
- Qoraqalpog`iston Respublikasi O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kirishi 
hamda ular o`rtasidagi o`zaro do`stona munosabatlarning huquqiy asosi; 
- Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z davlat ramzlariga ega ekanligini 
belgilaydi; 
II-BOB.MUSTAQILLIK YILLARIDA QORAQALPOG‘ISTON RESPUBLIKASI IJTIMOIY-IQTISODIY VA SIYOSIY HAYOTIDA AMALGA OSHIRILGAN ISLOHOTLAR. 2.1. Qoraqalpog‘iston Respublikasi ma’naviy-madaniy va iqtisodiy sohadagi o’zgarishlar 1990-yil 14-dekabrda Qoraqalpog‘iston Respublikasi Oliy Kengashi o’zining XV sessiyasida “O‘zbekiston Respublikasi tarkibida Qoraqalpog‘iston Respublikasi Davlat suvereniteti to’g’risidagi” Deklaratsiyani qabul kildi. Mazkur Deklaratsiya 1991-yil 31-avgustda qabul qilingan “O‘zbekiston Respublikasi davlat mustaqilligi asoslari to’g’risidagi” qonunda ham o’zining huquqiy asosini topib, 1 va 17-moddalarida Qoraqalpog’istonning hududiy yaxlitligi va mustaqilligi e’tirof etildi. Har ikki respublika o’rtasidagi siyosiy, iqtisodiy va madaniy munosabatlar O‘zbekiston Respublikasining 1992-yil 8-dekabrda qabul qilingan Konstitutsiyasida (70-75 moddalar) ham o‘z aksini topdi. O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasida Qoraqalpog`iston Respublikasi maqomi alohida bobda mustahkamlangan (XVII bob). O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 70-moddasida “Suveren Qoraqalpog`iston Respublikasi O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kiradi. Qoraqalpog`iston Respublikasining suvereniteti O`zbekiston Respublikasi tomonidan muhofaza etiladi" deyiladi. Shuningdek, Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasining 1-moddasida “Qoraqalpog`iston - O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kiruvchi suveren demokratik respublikadir” deb mustahkamlangan. Suveren Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasi qabul qilingan kun xalq bayrami sifatida e'lon qilindi. Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasining ahamiyati quyidagilarda o`z aksini topgan: - Qoraqalpog`iston Respublikasi O`zbekiston Respublikasi tarkibiga kirishi hamda ular o`rtasidagi o`zaro do`stona munosabatlarning huquqiy asosi; - Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z davlat ramzlariga ega ekanligini belgilaydi;
- suveren hamda mustaqil davlat ekanligining kafili; 
- davlat va ma'muriy hududiy tuzilish masalalarini mustaqil hal qilishi; 
Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasining 70-moddasining 15-
bandida "O`zbekiston Respublikasining Oliy davlat hokimiyati va boshqaruvi 
organlari hujjatlarining O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaga muvofiqligi 
haqida O`zbekiston Konstitutsiyaviy sudiga taklif kiritish" huquqi belgilangan. 81-
moddasida esa “Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`qorg`i Kengesi raisining 
vakolatlari jumlasiga, O`zbekiston Respublikasi qonunlarini va Oliy Majlisning 
boshqa qarorlari, O`zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari va boshqa 
hujjatlarini hayotga tatbiq etishni tashkil qiladi" deyilgan. 
Ushbu konstitutsiyaviy normalardan xulosa qilib aytish mumkinki, 
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga zid kelsa, O`zbekiston 
Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlari amalda bo`ladi. Qoraqalpog`iston 
Respublikasida 
O`zbekiston 
va 
Qoraqalpog`iston 
Respublikasining 
Konstitutsiyalari va qonunlarining ustunligi so`zsiz tan olinadi. O`zbekiston 
fuqarolari 
uchun 
majburiy 
bo`lgan 
qonunlar 
uning 
tarkibiga 
kiruvchi 
Qoraqalpog`iston hududida ham majburiydir. 
Qoraqalpog`iston Respublikasining ma'muriy-hududiy tuzilishini uning o`zi 
ko`rib chiqadi, davlat hokimiyati organlari va boshqaruv tizimini belgilaydi. 
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 73-moddasida “Qoraqalpog`iston 
Respublikasining hududi va chegaralari uning roziligisiz o`zgartirilishi mumkin 
emas. Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z ma'muriy-hududiy tuzilishi masalalarini 
mustaqil hal qiladi”. Qoraqalpog`iston Respublikasi tumanlardan, shaharlardan, 
shaharchalardan, ovullardar iborat. O`zbekiston Respublikasi davlat siyosatiga mos 
holda o`z siyosatini yurgizadi. Qoraqalpog`iston Respublikasining hududi bo`linmas 
va daxlsizdir. 
O`zbekiston 
Respublikasi 
Konstitutsiyasining 
71-moddasida, 
Qoraqalpog`iston Respublikasining o`z Konstitutsiyasiga ega bo`lishligi, uning 
O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga zid bo`lmasligi ko`rsatilgan. Shuni 
ta'kidlash joizki sobiq Ittifoq davrida Avtonom Respublikalarning Konstitutsiyalari 
- suveren hamda mustaqil davlat ekanligining kafili; - davlat va ma'muriy hududiy tuzilish masalalarini mustaqil hal qilishi; Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasining 70-moddasining 15- bandida "O`zbekiston Respublikasining Oliy davlat hokimiyati va boshqaruvi organlari hujjatlarining O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyaga muvofiqligi haqida O`zbekiston Konstitutsiyaviy sudiga taklif kiritish" huquqi belgilangan. 81- moddasida esa “Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`qorg`i Kengesi raisining vakolatlari jumlasiga, O`zbekiston Respublikasi qonunlarini va Oliy Majlisning boshqa qarorlari, O`zbekiston Respublikasi Prezidentining farmonlari va boshqa hujjatlarini hayotga tatbiq etishni tashkil qiladi" deyilgan. Ushbu konstitutsiyaviy normalardan xulosa qilib aytish mumkinki, O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlariga zid kelsa, O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasi va qonunlari amalda bo`ladi. Qoraqalpog`iston Respublikasida O`zbekiston va Qoraqalpog`iston Respublikasining Konstitutsiyalari va qonunlarining ustunligi so`zsiz tan olinadi. O`zbekiston fuqarolari uchun majburiy bo`lgan qonunlar uning tarkibiga kiruvchi Qoraqalpog`iston hududida ham majburiydir. Qoraqalpog`iston Respublikasining ma'muriy-hududiy tuzilishini uning o`zi ko`rib chiqadi, davlat hokimiyati organlari va boshqaruv tizimini belgilaydi. O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 73-moddasida “Qoraqalpog`iston Respublikasining hududi va chegaralari uning roziligisiz o`zgartirilishi mumkin emas. Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z ma'muriy-hududiy tuzilishi masalalarini mustaqil hal qiladi”. Qoraqalpog`iston Respublikasi tumanlardan, shaharlardan, shaharchalardan, ovullardar iborat. O`zbekiston Respublikasi davlat siyosatiga mos holda o`z siyosatini yurgizadi. Qoraqalpog`iston Respublikasining hududi bo`linmas va daxlsizdir. O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining 71-moddasida, Qoraqalpog`iston Respublikasining o`z Konstitutsiyasiga ega bo`lishligi, uning O`zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasiga zid bo`lmasligi ko`rsatilgan. Shuni ta'kidlash joizki sobiq Ittifoq davrida Avtonom Respublikalarning Konstitutsiyalari
ular qaysi Respublikalar tarkibiga kiritilgan bo`lsa o`sha davlat hokimiyatining oliy 
organlari tomonidan tasdiqlanishi shart edi. O`zbekiston o`z mustaqilligini qo`lga 
kiritib bu adolatsizlikka chek qo`ydi. Qoraqalpog`iston suveren Respublikasi bilan 
mustaqil 
O`zbekiston 
Respublikasining 
bir-butun 
yaxlitligi 
mustahkamlanganQoraqalpog’iston Respublikasi Oliy Kengashi o’zining XII 
sessiyasida (1993-yil 9-aprelda) Qoraqalpog’iston Respublikasi Konstitutsiyasini 
qabul qildi. Qoraqalpoq milliy davlatchiligi o’z taraqqiyoti tarixida birinchi marta 
insonparvar, adolatli, demokratik imtiyozlarga ega bo’ldi. Ayni paytda u suveren 
respublikaning barcha atributlariga ega. Jumladan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi 
Oliy 
Majlisining 
1992-yil 
14-dekabrda 
bo‘lib 
o‘tgan 
XI 
sessiyasida 
Qoraqalpog’iston Davlat bayrog’i, 1993-yil 9-aprelda bo‘lib o’tgan XII sessiyasida 
Davlat gerbi, 1993-yil 4-dekabrda bo‘lib o’tgan XIV sessiyasida Davlat madhiyasi 
tasdiqlandi. 
Qoraqalpog’iston Respublikasi parlamenti - Jo’qorg’i Kengesi hisoblanadi. 
86 deputatdan iborat. Xususan, Jo’qorg’i Kengesida 1991-1992-yillarda Dauletbay 
Shamshetov, 1992-1997-yillarda Ubbiniyaz Ashirbekov, 1997-2002-yillarda Timur 
Kamalov hamda 2002-yil 2-maydan e’tiboran bu lavozimda Musa Tajetdinovich 
Erniyozov rais sifatida faoliyat olib bormoqda. Avvalgi Oliy Kengashdan farqi 
Jo’qorg’i Kengashga savlov ko‘ppartiyaviylik asosida o‘tkaziladi. Avvalgi 
saylovlarda Oliy Kengashni shakllantirish jarayonida ishchilar sinfi, kolxozchi 
dehqonlar, xalq ziyolilarining o‘rni va soni oldindan belgilab qo’yilar edi. Buning 
ustiga Parlamentda vazifasi bo‘yicha albatta deputat bo‘luvchi o’rinlar xam mavjud 
edi. Keyingi saylovlarda bunday yondoshuvdan voz kechildi. Deputatlarning o‘z 
saylovchilari bilan kundalik munosabati, yaqin muloqoti yo’lga qo’yildi. Avvalgi 
parlamentda bu masalaga uncha e’tibor berilmagan edi. 
Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z Konstitutsiyaviy nazorat organiga ega 
bo`lib, uni Qoraqalpog`iston Respublikasining Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasi 
amalga oshiradi. Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasi Qoraqalpog`iston Respublikasi 
Jo`qorg`i Kengesi tomonidan tarkibi saylanadi. Konstitutsiyaviy nazorat 
qo`mitasiga saylangan sudyalarning vakolat muddati 5 yildir. Konstitutsiyaviy 
ular qaysi Respublikalar tarkibiga kiritilgan bo`lsa o`sha davlat hokimiyatining oliy organlari tomonidan tasdiqlanishi shart edi. O`zbekiston o`z mustaqilligini qo`lga kiritib bu adolatsizlikka chek qo`ydi. Qoraqalpog`iston suveren Respublikasi bilan mustaqil O`zbekiston Respublikasining bir-butun yaxlitligi mustahkamlanganQoraqalpog’iston Respublikasi Oliy Kengashi o’zining XII sessiyasida (1993-yil 9-aprelda) Qoraqalpog’iston Respublikasi Konstitutsiyasini qabul qildi. Qoraqalpoq milliy davlatchiligi o’z taraqqiyoti tarixida birinchi marta insonparvar, adolatli, demokratik imtiyozlarga ega bo’ldi. Ayni paytda u suveren respublikaning barcha atributlariga ega. Jumladan, Qoraqalpog‘iston Respublikasi Oliy Majlisining 1992-yil 14-dekabrda bo‘lib o‘tgan XI sessiyasida Qoraqalpog’iston Davlat bayrog’i, 1993-yil 9-aprelda bo‘lib o’tgan XII sessiyasida Davlat gerbi, 1993-yil 4-dekabrda bo‘lib o’tgan XIV sessiyasida Davlat madhiyasi tasdiqlandi. Qoraqalpog’iston Respublikasi parlamenti - Jo’qorg’i Kengesi hisoblanadi. 86 deputatdan iborat. Xususan, Jo’qorg’i Kengesida 1991-1992-yillarda Dauletbay Shamshetov, 1992-1997-yillarda Ubbiniyaz Ashirbekov, 1997-2002-yillarda Timur Kamalov hamda 2002-yil 2-maydan e’tiboran bu lavozimda Musa Tajetdinovich Erniyozov rais sifatida faoliyat olib bormoqda. Avvalgi Oliy Kengashdan farqi Jo’qorg’i Kengashga savlov ko‘ppartiyaviylik asosida o‘tkaziladi. Avvalgi saylovlarda Oliy Kengashni shakllantirish jarayonida ishchilar sinfi, kolxozchi dehqonlar, xalq ziyolilarining o‘rni va soni oldindan belgilab qo’yilar edi. Buning ustiga Parlamentda vazifasi bo‘yicha albatta deputat bo‘luvchi o’rinlar xam mavjud edi. Keyingi saylovlarda bunday yondoshuvdan voz kechildi. Deputatlarning o‘z saylovchilari bilan kundalik munosabati, yaqin muloqoti yo’lga qo’yildi. Avvalgi parlamentda bu masalaga uncha e’tibor berilmagan edi. Qoraqalpog`iston Respublikasi o`z Konstitutsiyaviy nazorat organiga ega bo`lib, uni Qoraqalpog`iston Respublikasining Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasi amalga oshiradi. Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasi Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`qorg`i Kengesi tomonidan tarkibi saylanadi. Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasiga saylangan sudyalarning vakolat muddati 5 yildir. Konstitutsiyaviy
nazorat qo`mitasiga saylangan shaxslar o`z vazifalarini bajarishda daxilsizdirlar va 
faqat Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasiga bo`ysunadilar. Uni tashkil 
etish va ish tartibini belgilash Qoraqalpog`iston Respublikasining “Konstitutsiyaviy 
nazorat qo`mitasi to`g`risida”gi qonuni bilan belgilangan. 
Qoraqalpog`iston Respublikasining sud tizimi besh yil muddatga 
saylanadigan Qoraqalpog`iston Respublikasining Oliy Sudi, Xo`jalik sudi, shu 
muddatga tayinlanadigan tuman, shahar sudlaridan iborat. Ular O`zbekiston 
Respublikasining "Sudlar to`g`risida"gi qonuniga muvofiq o`z faoliyatini olib 
boradilar. Ushbu qonunda jumladan, "Qoraqalpog`iston Respublikasi Oliy sudi, 
fuqarolik va jinoyat ishlari bo`yicha, fuqarolik ishlari bo`yicha tumanlararo sudlari, 
Qoraqalpog`iston Respublikasi xo`jalik sudi faoliyat ko`rsatadi" deb belgilangan. 
Ular faoliyatining tashkil etilishi O`zbekiston Respublikasi Prezidentining 
vakolatlari jumlasiga kirib unga ko`ra, O`zbekiston Respublikasi Prezidenti roziligi 
bilan Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`qorg`i Kengesida, Qoraqalpog`iston 
Respublikasi Oliy sudi raisi va a'zolari, shuningdek, tuman, shahar sudlarining 
sudyalari, lavozimlariga nomzodlarni tavsiya qiladi. Qoraqalpog`iston Respublikasi 
Oliy sudi jinoiy, fuqaroviy va ma'muriy sud ishlarini yuritish borasida, sud 
hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. Tuman, shahar sudlarining sudlov faoliyati 
ustidan nazoratni olib boradi.9 
Ijroiya organi -Vazirlar Ministrlar Kengashi hisoblanadi. Quyidagi davlat 
arboblari Ministrlar Kengashi raislari bo’lib ishladi: Amin Tojiev (1989-1992), 
Radjapboy Yo’ldashev (1992-1995), Baxram Jumaniyazov (1995-1996), Saparbay 
Avezmatov (1996-1998), Amin Tojiev (1998-2002), Tursunbay Tangirbergenov 
(2002-2006). Hozirgi kunda Ministrlar Kengashi raisi bo‘lib Baxadir Yangibaev 
ishlaydi. 
Bugungi kunda O‘zbekiston markaziy byudjetidan Qoraqalpog’istonga 
berilayotgan subvensiya, ya’ni moliyaviy yordam miqdori 9 milliarddan oshiq 
so‘mni, yoki butun Qoraqalpog’iston byudjeti xarajatlarining 75 %ni tashkil 
etmoqda. O‘zbekiston hukumatining amaliy yordami qoraqalpoq xalqining fidoiy 
                                                           
9 Усмонов Қ. ва бошқалар. Ўзбекистон қарамлик ва мустақиллик йилларида. Т., Ўқитувчи, 1996.11-b. 
nazorat qo`mitasiga saylangan shaxslar o`z vazifalarini bajarishda daxilsizdirlar va faqat Qoraqalpog`iston Respublikasi Konstitutsiyasiga bo`ysunadilar. Uni tashkil etish va ish tartibini belgilash Qoraqalpog`iston Respublikasining “Konstitutsiyaviy nazorat qo`mitasi to`g`risida”gi qonuni bilan belgilangan. Qoraqalpog`iston Respublikasining sud tizimi besh yil muddatga saylanadigan Qoraqalpog`iston Respublikasining Oliy Sudi, Xo`jalik sudi, shu muddatga tayinlanadigan tuman, shahar sudlaridan iborat. Ular O`zbekiston Respublikasining "Sudlar to`g`risida"gi qonuniga muvofiq o`z faoliyatini olib boradilar. Ushbu qonunda jumladan, "Qoraqalpog`iston Respublikasi Oliy sudi, fuqarolik va jinoyat ishlari bo`yicha, fuqarolik ishlari bo`yicha tumanlararo sudlari, Qoraqalpog`iston Respublikasi xo`jalik sudi faoliyat ko`rsatadi" deb belgilangan. Ular faoliyatining tashkil etilishi O`zbekiston Respublikasi Prezidentining vakolatlari jumlasiga kirib unga ko`ra, O`zbekiston Respublikasi Prezidenti roziligi bilan Qoraqalpog`iston Respublikasi Jo`qorg`i Kengesida, Qoraqalpog`iston Respublikasi Oliy sudi raisi va a'zolari, shuningdek, tuman, shahar sudlarining sudyalari, lavozimlariga nomzodlarni tavsiya qiladi. Qoraqalpog`iston Respublikasi Oliy sudi jinoiy, fuqaroviy va ma'muriy sud ishlarini yuritish borasida, sud hokimiyatining oliy organi hisoblanadi. Tuman, shahar sudlarining sudlov faoliyati ustidan nazoratni olib boradi.9 Ijroiya organi -Vazirlar Ministrlar Kengashi hisoblanadi. Quyidagi davlat arboblari Ministrlar Kengashi raislari bo’lib ishladi: Amin Tojiev (1989-1992), Radjapboy Yo’ldashev (1992-1995), Baxram Jumaniyazov (1995-1996), Saparbay Avezmatov (1996-1998), Amin Tojiev (1998-2002), Tursunbay Tangirbergenov (2002-2006). Hozirgi kunda Ministrlar Kengashi raisi bo‘lib Baxadir Yangibaev ishlaydi. Bugungi kunda O‘zbekiston markaziy byudjetidan Qoraqalpog’istonga berilayotgan subvensiya, ya’ni moliyaviy yordam miqdori 9 milliarddan oshiq so‘mni, yoki butun Qoraqalpog’iston byudjeti xarajatlarining 75 %ni tashkil etmoqda. O‘zbekiston hukumatining amaliy yordami qoraqalpoq xalqining fidoiy 9 Усмонов Қ. ва бошқалар. Ўзбекистон қарамлик ва мустақиллик йилларида. Т., Ўқитувчи, 1996.11-b.
mehnati tufayli keyingi yillarda Qoraqalpog’istonda aholi turmush sharoitini 
yaxshilash, tub iqtisodiy isloxotlarni amalga oshirish borasida qator ijobiy 
natijalarga erishildi. Eng avvalo, elda tinchlik va barqarorlik mustahkamlandi. 
Hamjihatlik bilan yurt istiqboli yo’lida mehnat kilishga sharoit yaratildi. 
Respublikada mulkchilikning yangi shakllari paydo bo’la boshladi. Ishlab 
chiqarish va xizmat ko’rsatish sohasida nodavlat sektorning xissasi oshib bordi. 
Sanoat, qishloq xo’jaligi va savdoda nodavlat sektori xissasi 80-90 %ni tashkil 
etmoqda. Respublika iqtisodiyotining boshqa yo’nalishlarida ham islohotlar izchil 
amalga oshirila boshlandi. Jumladan, bank tizimida xam jiddiy islohotlar amalga 
oshirildi. Bu yerda davlat banklar bilan birga tijorat va xususiy banklari ham faoliyat 
ko‘rsatmoqda. Agrosanoat banki va sanoat-qurilish banki ixtisoslashtirilgan 
hissadorlik tijorat banklariga aylantirildi. “Tadbirkorbank”, “Asakabank”, 
“Aloqabank”, “Sabzavotbank”, “Zaminbank”, “Turanbank”, “Savdogarbank”, 
“G’allabank” kabilarning Qoraqalpog’iston bo‘limlari tashkil etildi. 
Qoraqalpog’iston tarixida birinchi marta Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy 
banki tashkil etildi. Qoraqalpog’istonda ulgurji va birja savdosi bilan 
shug‘ullanuvchi xissadorlik uyushmalari keng faoliyat ko‘rsatmoqda. Tovar ishlab 
chiqaruvchilar, iste’molchilar va ishbilarmonlarning butun imkoniyatlarini ishga 
solish maqsadida ularning erkinligi va teng huquqligini ta’minlash choralari 
ko’rildi10. 
Qoraqalpog’istonda 51 ta mayda ulgurji tizim, shu jumladan 4 ta savdo uyi, 
35 ta mayda ulgurji savdo do’konlari va omborlar, 32 ta ko‘tara savdo bazasi xamda 
O‘zbekiston tovar xom ashyo birjasining Qoraqalpog’iston bo‘limi, 19 ta 
supermarket do‘konlari faoliyati yo’lga qo’yildi11. 1999-yilning 1-yanvarigacha 
bo‘lgan ma’lumotlarga qaraganda xususiylashtirishdan tushgan mablag‘larning 
umumiy xajmi 650 million so’mni tashkil etdi. Uning 20% respublika ijtimoiy 
taraqqiyotiga ajratildi. 50% esa tadbirkorlarni qo’llab-quvvatlash maqsadida 
imtiyozli kreditlar ajratishga sarflandi. Shu bilan birga Qoraqalpog’iston 
                                                           
10 Мустақиллик: Изоҳли илмий-оммабоп луғат // М.Абдуллаев ва бошқалар: тўлдирилган учинчи нашр. - 
Тошкент: Шарқ, 2006. 
11 Ўзбекистон тарихи. Р.Ҳ.Муртазаеванинг умумий таҳрири остида. – Тошкент, 2005.198-b. 
mehnati tufayli keyingi yillarda Qoraqalpog’istonda aholi turmush sharoitini yaxshilash, tub iqtisodiy isloxotlarni amalga oshirish borasida qator ijobiy natijalarga erishildi. Eng avvalo, elda tinchlik va barqarorlik mustahkamlandi. Hamjihatlik bilan yurt istiqboli yo’lida mehnat kilishga sharoit yaratildi. Respublikada mulkchilikning yangi shakllari paydo bo’la boshladi. Ishlab chiqarish va xizmat ko’rsatish sohasida nodavlat sektorning xissasi oshib bordi. Sanoat, qishloq xo’jaligi va savdoda nodavlat sektori xissasi 80-90 %ni tashkil etmoqda. Respublika iqtisodiyotining boshqa yo’nalishlarida ham islohotlar izchil amalga oshirila boshlandi. Jumladan, bank tizimida xam jiddiy islohotlar amalga oshirildi. Bu yerda davlat banklar bilan birga tijorat va xususiy banklari ham faoliyat ko‘rsatmoqda. Agrosanoat banki va sanoat-qurilish banki ixtisoslashtirilgan hissadorlik tijorat banklariga aylantirildi. “Tadbirkorbank”, “Asakabank”, “Aloqabank”, “Sabzavotbank”, “Zaminbank”, “Turanbank”, “Savdogarbank”, “G’allabank” kabilarning Qoraqalpog’iston bo‘limlari tashkil etildi. Qoraqalpog’iston tarixida birinchi marta Tashqi iqtisodiy faoliyat milliy banki tashkil etildi. Qoraqalpog’istonda ulgurji va birja savdosi bilan shug‘ullanuvchi xissadorlik uyushmalari keng faoliyat ko‘rsatmoqda. Tovar ishlab chiqaruvchilar, iste’molchilar va ishbilarmonlarning butun imkoniyatlarini ishga solish maqsadida ularning erkinligi va teng huquqligini ta’minlash choralari ko’rildi10. Qoraqalpog’istonda 51 ta mayda ulgurji tizim, shu jumladan 4 ta savdo uyi, 35 ta mayda ulgurji savdo do’konlari va omborlar, 32 ta ko‘tara savdo bazasi xamda O‘zbekiston tovar xom ashyo birjasining Qoraqalpog’iston bo‘limi, 19 ta supermarket do‘konlari faoliyati yo’lga qo’yildi11. 1999-yilning 1-yanvarigacha bo‘lgan ma’lumotlarga qaraganda xususiylashtirishdan tushgan mablag‘larning umumiy xajmi 650 million so’mni tashkil etdi. Uning 20% respublika ijtimoiy taraqqiyotiga ajratildi. 50% esa tadbirkorlarni qo’llab-quvvatlash maqsadida imtiyozli kreditlar ajratishga sarflandi. Shu bilan birga Qoraqalpog’iston 10 Мустақиллик: Изоҳли илмий-оммабоп луғат // М.Абдуллаев ва бошқалар: тўлдирилган учинчи нашр. - Тошкент: Шарқ, 2006. 11 Ўзбекистон тарихи. Р.Ҳ.Муртазаеванинг умумий таҳрири остида. – Тошкент, 2005.198-b.