MUSTAQILLIKKA ERISHISH ARAFASIDA O`ZBEKISTONDAGI IJTIMOIY-SIYOSIY JARAYONLAR (O’zbekistonning davlat mustaqilligini qo’lga kiritish tomon yo’l tutishi, Islom Karimov-O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti)

Yuklangan vaqt

2024-04-14

Yuklab olishlar soni

3

Sahifalar soni

14

Faytl hajmi

33,3 KB


Ilmiybaza.uz 
 
 
 
 
 
 
 
MUSTAQILLIKKA ERISHISH ARAFASIDA O`ZBEKISTONDAGI 
IJTIMOIY-SIYOSIY JARAYONLAR 
 
 
 
Reja; 
1. O’zbekistonning davlat mustaqilligini qo’lga kiritish tomon yo’l 
tutishi. 
2.Islom Karimov-O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Ilmiybaza.uz MUSTAQILLIKKA ERISHISH ARAFASIDA O`ZBEKISTONDAGI IJTIMOIY-SIYOSIY JARAYONLAR Reja; 1. O’zbekistonning davlat mustaqilligini qo’lga kiritish tomon yo’l tutishi. 2.Islom Karimov-O’zbekiston Respublikasining Birinchi Prezidenti.
Ilmiybaza.uz 
 
 
 
Tayanch so’z va iboralar: 
Turg’unlik holati. “Qayta qurish” siyosatining oqibatlari. “Orol fojeasi. 
Farg’ona fojeasi. Davlat tili haqida Qonun. O’zbekistonda Prezident lavozimi. 
«Mustaqillik Deklaratsiyasi». 1991-yil 17-mart referendumi. Mustaqil davlatlar 
ittifoqini tuzish masalasi. Favqulodda holat davlat qo’mitasi. 1991-yil 29-
dekabrdagi referendum.  
 
1. 
XX 
asrning 
80-yillari 
oxirida 
O’zbekistondagi 
ijtimoiy-siyosiy 
hayot.Ma`lumki, XX asrning 70-80 yillarida SSSRda iqtisodiyotning rivojlanish 
sura’ti tobora pasayib, sarf-xarajatlari ortib bordi. Mavjud imkoniyatlarni hisobga 
olmasdan ishlab chiqilgan ijtimoiy, oziq-ovqat, agrar, energetika, ekologiya va 
boshqa sohalardagi dasturlar samara bermadi, iqtisodiy ziddiyatlarni chuqurlashtirib 
yubordi. 
 Farg’ona fojeasi. Qayta qurish millatlararo munosabatlarning keskinlashuvida 
ham o’z aksini topdi. Uzoq yillar davomida to’planib, shakllangan ijtimoiy-
iqtisodiy, siyosiy, madaniy sohadagi muammolarning millatlararo munosabatlarga 
ta’sir etmasligi mumkin emas edi. 
1989 yil may-iyun oylarida Farg’ona, Toshkent viloyatlarida va Andijon 
shahrida millatlararo mojarolar ro’y berdiki, u respublikada va butun mamlakatda 
g’oyat darajada katta shov-shuvlarga sabab bo’ldi hamda respublikada siyosiy 
vaziyatning keskin tus olishiga olib keldi. Ma’lumki, ikkinchi jahon urushi yillarida 
mustabid tuzum tomonidan deportatsiya qilingan bir qator xalqlar qatorida mesxeti 
turklari ham bo’lib, ular asosan aholi zich yashaydigan Farg’ona viloyatiga, bir 
qismi Andijon, Namangan va Toshkent viloyatlariga joylashtirilgan, buning 
oqibatida esa ijtimoiy-iqtisodiy va millatlararo munosabatlarda qo’shimcha 
muammolar yuzaga kelgan edi. Bu muammoga sovet davlati o’z vaqtida e’tibor 
Ilmiybaza.uz Tayanch so’z va iboralar: Turg’unlik holati. “Qayta qurish” siyosatining oqibatlari. “Orol fojeasi. Farg’ona fojeasi. Davlat tili haqida Qonun. O’zbekistonda Prezident lavozimi. «Mustaqillik Deklaratsiyasi». 1991-yil 17-mart referendumi. Mustaqil davlatlar ittifoqini tuzish masalasi. Favqulodda holat davlat qo’mitasi. 1991-yil 29- dekabrdagi referendum. 1. XX asrning 80-yillari oxirida O’zbekistondagi ijtimoiy-siyosiy hayot.Ma`lumki, XX asrning 70-80 yillarida SSSRda iqtisodiyotning rivojlanish sura’ti tobora pasayib, sarf-xarajatlari ortib bordi. Mavjud imkoniyatlarni hisobga olmasdan ishlab chiqilgan ijtimoiy, oziq-ovqat, agrar, energetika, ekologiya va boshqa sohalardagi dasturlar samara bermadi, iqtisodiy ziddiyatlarni chuqurlashtirib yubordi. Farg’ona fojeasi. Qayta qurish millatlararo munosabatlarning keskinlashuvida ham o’z aksini topdi. Uzoq yillar davomida to’planib, shakllangan ijtimoiy- iqtisodiy, siyosiy, madaniy sohadagi muammolarning millatlararo munosabatlarga ta’sir etmasligi mumkin emas edi. 1989 yil may-iyun oylarida Farg’ona, Toshkent viloyatlarida va Andijon shahrida millatlararo mojarolar ro’y berdiki, u respublikada va butun mamlakatda g’oyat darajada katta shov-shuvlarga sabab bo’ldi hamda respublikada siyosiy vaziyatning keskin tus olishiga olib keldi. Ma’lumki, ikkinchi jahon urushi yillarida mustabid tuzum tomonidan deportatsiya qilingan bir qator xalqlar qatorida mesxeti turklari ham bo’lib, ular asosan aholi zich yashaydigan Farg’ona viloyatiga, bir qismi Andijon, Namangan va Toshkent viloyatlariga joylashtirilgan, buning oqibatida esa ijtimoiy-iqtisodiy va millatlararo munosabatlarda qo’shimcha muammolar yuzaga kelgan edi. Bu muammoga sovet davlati o’z vaqtida e’tibor
Ilmiybaza.uz 
bermadi. Aksincha, «rivojlangan sotsializm» davriga kelib SSSRda «milliy masala 
butunlay hal qilindi» deb «tantana» qilindi. 
Mahalliy yoshlar bilan mesxeti turklar o’rtasida  to’qnashuv kelib chiqdi va bu 
mojaro Farg’ona vodiysida ommaviy tus oldi. Respublikaning siyosiy rahbariyati 
yuzaga kelgan bu murakkab vaziyatni to’g’ri baholay olmadi. Natijada, oddiy 
mojaro Farg’ona, Marg’ilon, Toshloq, Qo’qon, Andijon, Namangan, Toshkentda 
aholining, 
ayniqsa, 
yoshlarning 
ommaviy 
chiqishlariga, 
millatlararo 
to’qnashuvlarga sabab bo’ldi. 
Farg’ona fojialari haqida respublika matbuotida va boshqa ommaviy axborot 
vositalarida to’g’ri ma’lumot berilmaganligi, bu mojarolarning kelib chiqishida 
asosan «mahalliy aholi aybdor» deb bir tomonlama va noxolis baholanishi vaziyatni 
yanada keskinlashtirdi. 11 iyunda Toshkent shahrida ishlayotgan va o’qiyotgan 
farg’onalik yoshlardan 100 ga yaqini «qizil maydonda» namoyish uyushtirib, 
Farg’ona voqealari haqida «noto’g’ri» ma’lumot berishlarga qarshi fikr bildirdilar 
va boshqa bir qator talablar qo’ydilar. Bunday ommaviy chiqishlarga, kommunistik 
mafkura tartibiga qarshi borishlarga «ko’nikmagan» mustabid tuzum siyosiy 
rahbariyati namoyishchilarga qarshi harbiy qism tashladi. 1989 yil 8 iyunda 
Qo’qonda tinch namoyishchilar ana shu harbiy qism askarlari tomonidan o’qqa 
tutildi, natijada 50 dan ziyod namoyishda qatnashgan aholi halok bo’ldi (ularning 
ko’pchiligi yoshlar edi), 200 dan ortig’i esa yarador qilindi. Umuman 3-12 iyun 
kunlari Farg’ona viloyatida bo’lgan millatlararo to’qnashuvlar va ularni harbiylar 
tomonidan o’qqa tutilishi oqibatida 103 kishi halok bo’lgan, 1009 kishi 
jarohatlangan va 650 xonadonga o’t qo’yilib, vayron qilingan. 
Farg’ona fojialariga taalluqli ma’lumotlarning tahlili shuni ko’rsatadiki, 
mesxeti turklari uchun bu mojaro mustabid tuzum aybi bilan urush davrida majburan 
tashlab chiqilgan ona vatanlariga qaytib borishlari uchun bahona sifatida kerak 
bo’lgan. Mahalliy aholi esa bu mojaroga tabiiy ravishda qo’shilib ketgan. 
Voqealarning keng miqyos va fojiali tus olganligi sababli sovet va ma’muriy 
organlar mesxeti turklarini Farg’onadagi harbiy qism poligonidagi lagerga hamda 
Tojikistonning Leninobod viloyati Asht tumanidagi Novgarzon posyolkasiga 
Ilmiybaza.uz bermadi. Aksincha, «rivojlangan sotsializm» davriga kelib SSSRda «milliy masala butunlay hal qilindi» deb «tantana» qilindi. Mahalliy yoshlar bilan mesxeti turklar o’rtasida to’qnashuv kelib chiqdi va bu mojaro Farg’ona vodiysida ommaviy tus oldi. Respublikaning siyosiy rahbariyati yuzaga kelgan bu murakkab vaziyatni to’g’ri baholay olmadi. Natijada, oddiy mojaro Farg’ona, Marg’ilon, Toshloq, Qo’qon, Andijon, Namangan, Toshkentda aholining, ayniqsa, yoshlarning ommaviy chiqishlariga, millatlararo to’qnashuvlarga sabab bo’ldi. Farg’ona fojialari haqida respublika matbuotida va boshqa ommaviy axborot vositalarida to’g’ri ma’lumot berilmaganligi, bu mojarolarning kelib chiqishida asosan «mahalliy aholi aybdor» deb bir tomonlama va noxolis baholanishi vaziyatni yanada keskinlashtirdi. 11 iyunda Toshkent shahrida ishlayotgan va o’qiyotgan farg’onalik yoshlardan 100 ga yaqini «qizil maydonda» namoyish uyushtirib, Farg’ona voqealari haqida «noto’g’ri» ma’lumot berishlarga qarshi fikr bildirdilar va boshqa bir qator talablar qo’ydilar. Bunday ommaviy chiqishlarga, kommunistik mafkura tartibiga qarshi borishlarga «ko’nikmagan» mustabid tuzum siyosiy rahbariyati namoyishchilarga qarshi harbiy qism tashladi. 1989 yil 8 iyunda Qo’qonda tinch namoyishchilar ana shu harbiy qism askarlari tomonidan o’qqa tutildi, natijada 50 dan ziyod namoyishda qatnashgan aholi halok bo’ldi (ularning ko’pchiligi yoshlar edi), 200 dan ortig’i esa yarador qilindi. Umuman 3-12 iyun kunlari Farg’ona viloyatida bo’lgan millatlararo to’qnashuvlar va ularni harbiylar tomonidan o’qqa tutilishi oqibatida 103 kishi halok bo’lgan, 1009 kishi jarohatlangan va 650 xonadonga o’t qo’yilib, vayron qilingan. Farg’ona fojialariga taalluqli ma’lumotlarning tahlili shuni ko’rsatadiki, mesxeti turklari uchun bu mojaro mustabid tuzum aybi bilan urush davrida majburan tashlab chiqilgan ona vatanlariga qaytib borishlari uchun bahona sifatida kerak bo’lgan. Mahalliy aholi esa bu mojaroga tabiiy ravishda qo’shilib ketgan. Voqealarning keng miqyos va fojiali tus olganligi sababli sovet va ma’muriy organlar mesxeti turklarini Farg’onadagi harbiy qism poligonidagi lagerga hamda Tojikistonning Leninobod viloyati Asht tumanidagi Novgarzon posyolkasiga
Ilmiybaza.uz 
Shoshilinch ko’chiriladi. Minglab odamlarni bunday lagerlarda uzoq saqlab bo’lmas 
edi. Shuning uchun 16.282 kishi Farg’ona viloyatidan Rossiyaning Smolensk, 
Orlovsk, Kursk, Belgorod va Voronej viloyatlariga ko’chirib olib borib 
joylashtirildi.  
Farg’onada uyushtirilgan siyosiy ig’vogarlik Tbilisi, Tog’li Qorabog’, Bokuda 
tashkil etilgan ig’vogarliklardan biri edi. Keyinchalik 1990 yil fevral-mart oylarida 
Bo’ka va Parkent, 1990 yil iyunda O’sh va O’zganda ham Shunday urinishlar bo’ldi. 
Yovuz kuchlar o’z maqsadiga erisha olmadilar. O’zbekistonning yangi rahbariyati 
tomonidan ko’rilgan Chora-tadbirlar natijasida keskinlik bartaraf qilindi.  
XX asr 90-yillariga kelib jahon va sobiq ittifoqdagi o’zgarishlar hamda yuzaga 
kelgan vaziyat o’zbek xalqining mustaqillik uchun bo’lgan kurashini tezlashtirib 
yubordi. Bu o’rinda O’zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining 1989 yil 23 
iyundagi plenumi va unda Islom Karimovning birinchi kotib etib saylanishi juda 
katta ahamiyat kasb etdi. Ushbu anjumanda I. Karimov O’zbekistonning sobiq 
Ittifoqda tutgan o’rni va rolini aniq-ravshan belgilab berdi, madaniy merosni va tarix 
haqiqatini tiklash, milliy urf-odatlar va an’analarni rivojlantirish obyektiv zarurat 
ekanligini isbotladi. 
O’zbek tili-davlat tili. Respublika jamoatchiligi tomonidan allaqachon o’zbek 
tiliga davlat tili maqomini berish masalasi ko’tarilgan edi. O’zbekistonning sobiq 
rahbariyati bu masalaga avvallari millatchilik, mahalliychilik deb qarardi, 
keyinchalik o’zbek va rus tilini teng mavqega ko’tarishga urindi, shu yo’sinda ikki 
tillik haqidagi qonun loyihasini o’tkazishga harakat qilgan edi. Respublika yangi 
rahbari jamoatchilik fikrini inobatga oldi, masalani bosiqlik bilan hal qilish yo’lini 
tanladi. 
O’zbekiston SSR Oliy Sovetining 1989-yil 21-oktabrda bo’lgan XI-sesiyasida 
«O’zbekiston SSRning davlat tili haqida» Qonun qabul qilindi. Qonunda 
O’zbekistonning davlat tili o’zbek tilidir, o’zbek tili Respublikaning siyosiy-
ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayotining barcha sohalarida to’liq amal qiladi, deb 
belgilab qo’yildi. 
1990-yil 19-fevralda «O’zbekiston SSRning davlat tili haqida»gi qonunni 
Ilmiybaza.uz Shoshilinch ko’chiriladi. Minglab odamlarni bunday lagerlarda uzoq saqlab bo’lmas edi. Shuning uchun 16.282 kishi Farg’ona viloyatidan Rossiyaning Smolensk, Orlovsk, Kursk, Belgorod va Voronej viloyatlariga ko’chirib olib borib joylashtirildi. Farg’onada uyushtirilgan siyosiy ig’vogarlik Tbilisi, Tog’li Qorabog’, Bokuda tashkil etilgan ig’vogarliklardan biri edi. Keyinchalik 1990 yil fevral-mart oylarida Bo’ka va Parkent, 1990 yil iyunda O’sh va O’zganda ham Shunday urinishlar bo’ldi. Yovuz kuchlar o’z maqsadiga erisha olmadilar. O’zbekistonning yangi rahbariyati tomonidan ko’rilgan Chora-tadbirlar natijasida keskinlik bartaraf qilindi. XX asr 90-yillariga kelib jahon va sobiq ittifoqdagi o’zgarishlar hamda yuzaga kelgan vaziyat o’zbek xalqining mustaqillik uchun bo’lgan kurashini tezlashtirib yubordi. Bu o’rinda O’zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining 1989 yil 23 iyundagi plenumi va unda Islom Karimovning birinchi kotib etib saylanishi juda katta ahamiyat kasb etdi. Ushbu anjumanda I. Karimov O’zbekistonning sobiq Ittifoqda tutgan o’rni va rolini aniq-ravshan belgilab berdi, madaniy merosni va tarix haqiqatini tiklash, milliy urf-odatlar va an’analarni rivojlantirish obyektiv zarurat ekanligini isbotladi. O’zbek tili-davlat tili. Respublika jamoatchiligi tomonidan allaqachon o’zbek tiliga davlat tili maqomini berish masalasi ko’tarilgan edi. O’zbekistonning sobiq rahbariyati bu masalaga avvallari millatchilik, mahalliychilik deb qarardi, keyinchalik o’zbek va rus tilini teng mavqega ko’tarishga urindi, shu yo’sinda ikki tillik haqidagi qonun loyihasini o’tkazishga harakat qilgan edi. Respublika yangi rahbari jamoatchilik fikrini inobatga oldi, masalani bosiqlik bilan hal qilish yo’lini tanladi. O’zbekiston SSR Oliy Sovetining 1989-yil 21-oktabrda bo’lgan XI-sesiyasida «O’zbekiston SSRning davlat tili haqida» Qonun qabul qilindi. Qonunda O’zbekistonning davlat tili o’zbek tilidir, o’zbek tili Respublikaning siyosiy- ijtimoiy, iqtisodiy va madaniy hayotining barcha sohalarida to’liq amal qiladi, deb belgilab qo’yildi. 1990-yil 19-fevralda «O’zbekiston SSRning davlat tili haqida»gi qonunni
Ilmiybaza.uz 
amalga oshirish davlat dasturi qabul qilindi. Qonun va davlat dasturiga binoan 
mehnat jamoalari, o’quv yurtlari, korxonalar va davlat muassasalarida ish yuritish 
rus tilidan o’zbek tiliga o’tkazila boshlandi. Bu qonunning qabul qilinishi va uning 
amalga oshirila boshlanishi Respublika ijtimoiy hayotida katta tarixiy voqea bo’lib, 
mustaqillik sari tashlangan yana bir muhim qadam bo’ldi1. 
Ayni vaqtda rus tilini va respublikada yashovchi boshqa xalqlarning tillarini 
o’rganish uchun shart-sharoitlar yaratilishi lozim edi, tilni o’rganishning 
ixtiyoriyligi va uni tanlash huquqi qonunda belgilab qo’yildi. Bu qonunning qabul 
qilinishi o’zbek xalqi, shu xalq milliy o’z-o’zini anglashining o’sishi, respublikada 
millatlararo hamjihatlikning saqlanib qolishi uchun juda katta ahamiyatga ega 
bo’ldi. Davlat tili haqidagi qonun qabul qilinganidan so’ng milliy o’zlikni anglash, 
milliy davlatchilikni tiklash yo’lida respublikada yana bir tarixiy ahamiyatga ega 
bo’lgan muhim siyosiy qadam qo’yildi.  
1990-yil 18-fevralda O’zbekiston Oliy Sovetiga saylov bo’ldi. Bu 
saylovlarning yangiligi shundan iborat bo’ldiki, 500 saylov okrugining 326 tasida 
muqobil nomzodlar ko’rsatildi. Oldingi saylovlarda barcha nomzodlar birinchi 
turdayoq deyarli 100 foiz ovoz bilan saylangan bo’lsalar, bu safar birinchi turda 368 
nomzod zarur ovozlarni to’play oldi. Qolgan 132 okrugda qayta saylovlar bo’lib 
o’tdi. 
1990 yil 23 martda O’zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining 
Plenumida respublika siyosiy tizimi to’g’risidagi masala ko’rib chiqildi. Unda 
O’zbekistonda hokimiyatning Prezidentlik boshqaruvi shakliga o’tishi respublika 
suvereniteti va davlatchiligida mohiyatan yangi bosqich ekanligi ta’kidlandi. 
1990 yil 24 mart kuni O’zbekiston SSR Oliy Sovetining XII chaqiriq 1-
sessiyasi SSSR doirasida birinchi bo’lgan siyosiy hujjatni – «O’zbekistonda 
Prezidentlik boshqaruvi ta’sis etish to’g’risida»gi qarorni qabul qildi va O’zbekiston 
Kompartiyasi MK birinchi kotibi Islom Abdug’aniyevich Karimov O’zbekiston 
SSR Prezidenti etib saylandi. Shu tariqa, O’zbekiston SSSR respublikalari ichida 
                                                 
1 Тил элни бирлаштириши лозим. И.Каримовнинг Ўз.Р. Олий Советининг 11 сессиясида сўзланган нутқи. / Ўзбекистон мустақилликка 
эришиш остонасида. –Т. 2011. 66-71-бетлар.  
Ilmiybaza.uz amalga oshirish davlat dasturi qabul qilindi. Qonun va davlat dasturiga binoan mehnat jamoalari, o’quv yurtlari, korxonalar va davlat muassasalarida ish yuritish rus tilidan o’zbek tiliga o’tkazila boshlandi. Bu qonunning qabul qilinishi va uning amalga oshirila boshlanishi Respublika ijtimoiy hayotida katta tarixiy voqea bo’lib, mustaqillik sari tashlangan yana bir muhim qadam bo’ldi1. Ayni vaqtda rus tilini va respublikada yashovchi boshqa xalqlarning tillarini o’rganish uchun shart-sharoitlar yaratilishi lozim edi, tilni o’rganishning ixtiyoriyligi va uni tanlash huquqi qonunda belgilab qo’yildi. Bu qonunning qabul qilinishi o’zbek xalqi, shu xalq milliy o’z-o’zini anglashining o’sishi, respublikada millatlararo hamjihatlikning saqlanib qolishi uchun juda katta ahamiyatga ega bo’ldi. Davlat tili haqidagi qonun qabul qilinganidan so’ng milliy o’zlikni anglash, milliy davlatchilikni tiklash yo’lida respublikada yana bir tarixiy ahamiyatga ega bo’lgan muhim siyosiy qadam qo’yildi. 1990-yil 18-fevralda O’zbekiston Oliy Sovetiga saylov bo’ldi. Bu saylovlarning yangiligi shundan iborat bo’ldiki, 500 saylov okrugining 326 tasida muqobil nomzodlar ko’rsatildi. Oldingi saylovlarda barcha nomzodlar birinchi turdayoq deyarli 100 foiz ovoz bilan saylangan bo’lsalar, bu safar birinchi turda 368 nomzod zarur ovozlarni to’play oldi. Qolgan 132 okrugda qayta saylovlar bo’lib o’tdi. 1990 yil 23 martda O’zbekiston Kompartiyasi Markaziy Komitetining Plenumida respublika siyosiy tizimi to’g’risidagi masala ko’rib chiqildi. Unda O’zbekistonda hokimiyatning Prezidentlik boshqaruvi shakliga o’tishi respublika suvereniteti va davlatchiligida mohiyatan yangi bosqich ekanligi ta’kidlandi. 1990 yil 24 mart kuni O’zbekiston SSR Oliy Sovetining XII chaqiriq 1- sessiyasi SSSR doirasida birinchi bo’lgan siyosiy hujjatni – «O’zbekistonda Prezidentlik boshqaruvi ta’sis etish to’g’risida»gi qarorni qabul qildi va O’zbekiston Kompartiyasi MK birinchi kotibi Islom Abdug’aniyevich Karimov O’zbekiston SSR Prezidenti etib saylandi. Shu tariqa, O’zbekiston SSSR respublikalari ichida 1 Тил элни бирлаштириши лозим. И.Каримовнинг Ўз.Р. Олий Советининг 11 сессиясида сўзланган нутқи. / Ўзбекистон мустақилликка эришиш остонасида. –Т. 2011. 66-71-бетлар.
Ilmiybaza.uz 
birinchi bo’lib o’zining milliy huquqiy va demokratik davlatiga mustahkam zamin 
yaratdi. 
Mustaqillik deklartsiyasi. O’zbekistonning mustaqillikka erishishida qo’yilgan 
navbatdagi muhim qadamlardan biri bu-1990 yil 20 iyunda respublika Oliy Soveti 
tomonidan «Mustaqillik Deklaratsiyasi»ning qabul qilinishi edi.  
Deklaratsiyada har bir millatning o’z taqdirini o’zi belgilash huquqidan kelib 
chiqqan holda, xalqaro huquq qoidalariga, umumbashariy qadriyatlariga va 
demokratiya tamoyillariga asoslanib O’zbekiston SSRning davlat suvereniteti e’lon 
qilindi2. 
Mustaqillik Deklaratsiyasi 12 moddadan iborat bo’lib, mazkur hujjat 
O’zbekiston qonunlarining Ittifoq qonunlaridan ustuvorligini ta’minladi. Shu bilan 
birga, «Mustaqillik Deklaratsiyasi» O’zbekistonning 1991 yil 31 avgustga qadar 
mavjud bo’lgan boshqaruv, huquqiy faoliyatini ta’minladi, barcha sohada mustaqil 
siyosat olib borish imkonini berdi. Deklaratsiyada har bir millatning o’z taqdirini 
o’zi belgilash huquqidan kelib chiqqan holda, xalqaro huquq qoidalariga, 
umumbashariy qadriyatlariga va demokratiya tamoyillariga asoslanib O’zbekiston 
SSRning davlat suvereniteti e’lon qilindi. Deklaratsiyaning qabul qilinishi bilan 
O’zbekistonda respublikaning iqtisodiy va siyosiy hayotiga doir masalalar mustaqil 
tarzda hal qilina boshlandi.  
Respublikada «Ish bilan ta’minlash» dasturi ishlab chiqildi. Ana shu dasturga 
binoan 1990-yilda 300 ming kishi, asosan yoshlar ish bilan ta’minlandi. Aholining 
kam daromadli qismini ijtimoiy jihatdan himoyalash uchun 1990-yilda byudjetdan 
va korxonalr hisobidan 142 mln. so’m qo’shimcha mablag’ ajratildi. 
1991 yilga kelib O’zbekistonda respublikaning davlat mustaqilligiga doir 
mutlaqo yangi davlat ramzlarini tayyorlash va qabul qilish borasida dadil ishlar 
qilina boshlandi. 1991 yil 15 fevralda O’zbekiston Oliy Kengashi «O’zbekistonning 
davlat ramzlari to’g’risida» maxsus qaror qabul qildi. 
O’zbekistonning o’z suvereniteti uchun kurashi, avvalo, respublikada qabul 
qilingan har bir qonunning mazmuni va mohiyati jihatidan sobiq Ittifoq 
                                                 
2Ўзбекистоннинг янги тарихи. 2-китоб. Ўзбекистон Совет мустамлакачилиги даврида.-Т., “Шарқ”, 2000. 669-bet. 
Ilmiybaza.uz birinchi bo’lib o’zining milliy huquqiy va demokratik davlatiga mustahkam zamin yaratdi. Mustaqillik deklartsiyasi. O’zbekistonning mustaqillikka erishishida qo’yilgan navbatdagi muhim qadamlardan biri bu-1990 yil 20 iyunda respublika Oliy Soveti tomonidan «Mustaqillik Deklaratsiyasi»ning qabul qilinishi edi. Deklaratsiyada har bir millatning o’z taqdirini o’zi belgilash huquqidan kelib chiqqan holda, xalqaro huquq qoidalariga, umumbashariy qadriyatlariga va demokratiya tamoyillariga asoslanib O’zbekiston SSRning davlat suvereniteti e’lon qilindi2. Mustaqillik Deklaratsiyasi 12 moddadan iborat bo’lib, mazkur hujjat O’zbekiston qonunlarining Ittifoq qonunlaridan ustuvorligini ta’minladi. Shu bilan birga, «Mustaqillik Deklaratsiyasi» O’zbekistonning 1991 yil 31 avgustga qadar mavjud bo’lgan boshqaruv, huquqiy faoliyatini ta’minladi, barcha sohada mustaqil siyosat olib borish imkonini berdi. Deklaratsiyada har bir millatning o’z taqdirini o’zi belgilash huquqidan kelib chiqqan holda, xalqaro huquq qoidalariga, umumbashariy qadriyatlariga va demokratiya tamoyillariga asoslanib O’zbekiston SSRning davlat suvereniteti e’lon qilindi. Deklaratsiyaning qabul qilinishi bilan O’zbekistonda respublikaning iqtisodiy va siyosiy hayotiga doir masalalar mustaqil tarzda hal qilina boshlandi. Respublikada «Ish bilan ta’minlash» dasturi ishlab chiqildi. Ana shu dasturga binoan 1990-yilda 300 ming kishi, asosan yoshlar ish bilan ta’minlandi. Aholining kam daromadli qismini ijtimoiy jihatdan himoyalash uchun 1990-yilda byudjetdan va korxonalr hisobidan 142 mln. so’m qo’shimcha mablag’ ajratildi. 1991 yilga kelib O’zbekistonda respublikaning davlat mustaqilligiga doir mutlaqo yangi davlat ramzlarini tayyorlash va qabul qilish borasida dadil ishlar qilina boshlandi. 1991 yil 15 fevralda O’zbekiston Oliy Kengashi «O’zbekistonning davlat ramzlari to’g’risida» maxsus qaror qabul qildi. O’zbekistonning o’z suvereniteti uchun kurashi, avvalo, respublikada qabul qilingan har bir qonunning mazmuni va mohiyati jihatidan sobiq Ittifoq 2Ўзбекистоннинг янги тарихи. 2-китоб. Ўзбекистон Совет мустамлакачилиги даврида.-Т., “Шарқ”, 2000. 669-bet.
Ilmiybaza.uz 
qonunlaridan tubdan farq qilishida, bundan tashqari, har bir qonun avvalgidek Ittifoq 
qonuniga moslashtirib emas, balki respublika manfaati ifoda etilganligi bilan ajralib 
tura boshladi. Xususan, 1991 yilning 22 iyulida O’zbekiston SSR Oliy Kengashi 
Prezidiumining «O’zbekiston SSR hududida joylashgan Ittifoqqa bo’ysunuvchi 
davlat korxonalari, muassasalari va tashkilotlarini O’zbekiston SSRning huquqiy 
tobeligiga o’tkazish» to’g’risida qabul qilgan qarori ham O’zbekiston SSR 
Prezidenti I.A. Karimov, O’zbekiston SSR Oliy Kengashi va hukumati 
O’zbekistonning siyosiy-iqtisodiy mustaqilligi, uning milliy suvereniteti uchun 
dadil qadamlar tashlaganligining isbotidir. 
Sovet imperiyasining tanazzulga yuz tutishi. 1991 yilning aprel oyiga kelib, 
Markaz o’zining ta’sir doirasini saqlab qolish maqsadida mustaqil davlatlar ittifoqini 
tuzishga intildi. 1991 yil aprelda Novo-Ogoryovoda SSSR Prezidenti M.S. 
Gorbachevning 9 respublika rahbarlari bilan uchrashuvi bo’ldi. Ishtirokchilar 
tomonidan «Mamlakatdagi vaziyatni barqarorlashtirish va tanglikni bartaraf 
etishga doir kechiktirib bo’lmaydigan Choralar to’g’risida» qo’shma Bayonot 
imzolandi. Bu hujjat «9 Q 1» (9 respublika Q Markaz) degan nomni oldi. Uning 
mazmuni markazning yon berganini, Kiyevda bildirilgan fikr-mulohazalarga rozi 
bo’lganini ko’rsatadi.  
1991 yil iyul oyining oxirlarida Novo-Ogoryovoda yangi shartnoma loyihasini 
uzil-kesil tayorlash uchun Markaz vakillari va Respublika rahbarlarining uchrashuvi 
bo’ldi. Markazni ham, Respublikalar rahbarlarini ham qanoatlantiradigan «Mustaqil 
Davlatlar Ittifoqi to’g’risida shartnoma» loyihasi tayyorlandi. Ammo hamma rozi 
bo’lgani holda «Mustaqil Davlatlar Ittifoqi to’g’risidagi shartnoma»ni imzolash 
1991 yil 20 avgust kuniga qoldirildi. SSSR Prezidenti M.S. Gorbachev Foros 
(Qrim)ga dam olish uchun jo’nab ketdi. 
Biroq ittifoqning kompartiya va markaziy davlat apparatidagi bir necha nufuzli 
rahbarlar markazning yakka hokimligini cheklaydigan va kamida olti respublikani 
Ittifoqdan chetda qoldiradigan bu shartnomaga qo’shila olmadi. Bu rahbarlar oliy 
hokimiyat mahkamalaridagi asosiy lavozimlarni egallab turar edi. Prezident M. 
Gorbachev dam olishga ketganidan foydalanib, ular 1991 yil 18 avgust kuni 
Ilmiybaza.uz qonunlaridan tubdan farq qilishida, bundan tashqari, har bir qonun avvalgidek Ittifoq qonuniga moslashtirib emas, balki respublika manfaati ifoda etilganligi bilan ajralib tura boshladi. Xususan, 1991 yilning 22 iyulida O’zbekiston SSR Oliy Kengashi Prezidiumining «O’zbekiston SSR hududida joylashgan Ittifoqqa bo’ysunuvchi davlat korxonalari, muassasalari va tashkilotlarini O’zbekiston SSRning huquqiy tobeligiga o’tkazish» to’g’risida qabul qilgan qarori ham O’zbekiston SSR Prezidenti I.A. Karimov, O’zbekiston SSR Oliy Kengashi va hukumati O’zbekistonning siyosiy-iqtisodiy mustaqilligi, uning milliy suvereniteti uchun dadil qadamlar tashlaganligining isbotidir. Sovet imperiyasining tanazzulga yuz tutishi. 1991 yilning aprel oyiga kelib, Markaz o’zining ta’sir doirasini saqlab qolish maqsadida mustaqil davlatlar ittifoqini tuzishga intildi. 1991 yil aprelda Novo-Ogoryovoda SSSR Prezidenti M.S. Gorbachevning 9 respublika rahbarlari bilan uchrashuvi bo’ldi. Ishtirokchilar tomonidan «Mamlakatdagi vaziyatni barqarorlashtirish va tanglikni bartaraf etishga doir kechiktirib bo’lmaydigan Choralar to’g’risida» qo’shma Bayonot imzolandi. Bu hujjat «9 Q 1» (9 respublika Q Markaz) degan nomni oldi. Uning mazmuni markazning yon berganini, Kiyevda bildirilgan fikr-mulohazalarga rozi bo’lganini ko’rsatadi. 1991 yil iyul oyining oxirlarida Novo-Ogoryovoda yangi shartnoma loyihasini uzil-kesil tayorlash uchun Markaz vakillari va Respublika rahbarlarining uchrashuvi bo’ldi. Markazni ham, Respublikalar rahbarlarini ham qanoatlantiradigan «Mustaqil Davlatlar Ittifoqi to’g’risida shartnoma» loyihasi tayyorlandi. Ammo hamma rozi bo’lgani holda «Mustaqil Davlatlar Ittifoqi to’g’risidagi shartnoma»ni imzolash 1991 yil 20 avgust kuniga qoldirildi. SSSR Prezidenti M.S. Gorbachev Foros (Qrim)ga dam olish uchun jo’nab ketdi. Biroq ittifoqning kompartiya va markaziy davlat apparatidagi bir necha nufuzli rahbarlar markazning yakka hokimligini cheklaydigan va kamida olti respublikani Ittifoqdan chetda qoldiradigan bu shartnomaga qo’shila olmadi. Bu rahbarlar oliy hokimiyat mahkamalaridagi asosiy lavozimlarni egallab turar edi. Prezident M. Gorbachev dam olishga ketganidan foydalanib, ular 1991 yil 18 avgust kuni
Ilmiybaza.uz 
tayyorlangan va 19 avgustda matbuotda e’lon qilingan «Sovet rahbariyatining 
Bayonoti»da M.S. Gorbachevning salomatligi yomonlashdi, shu sababli uning 
SSSR Prezidenti vazifalarini ijro etish imkoniyati yo’q, degan soxta axborot bilan 
chiqdilar. Bayonotda Prezident vakolatlari vitse-prezident G.I. Yanayevga 
o’tkazilganligi e’lon qilindi.  
Shu tariqa, fitnachilar M.S.Gorbachyovni noqonuniy yo’l bilan hokimiyatdan 
chetlashtirib, o’zlari hokimiyatni egallab oldilar. Aslida esa Prezident M.S. 
Gorbachyov sog’-salomat edi, ammo o’zini himoya qila olmadi. Fitnachilar 
noqonuniy ravishda uni o’z vazifasidan chetlashtirdi va mamlakatdan, xalqdan, 
dunyodan ajratib, barcha aloqa vositalarini uzib, 72 soat qamal qilib qo’ygan edi. 
Fitnachilar tomonidan mamlakatni idora qilish uchun SSSRda Favqulodda holat 
davlat qo’mitasi (GKCHP) tuzildi. Favqulodda holat davlat qo’mitasi (FHDQ) 
tarkibida O.D. Baklanov SSSR Mudofaa Kengashi Raisining birinchi o’rinbosari, 
V.A. Kryuchkov SSSR Davlat xavfsizligi qo’mitasining raisi, V.S. Pavlov SSSR 
Bosh vaziri, B.K. Pugo SSSR ichki ishlar vaziri, D.T. Yazov SSSR mudofaa vaziri, 
V.A. Starodubsev SSSR dehqonlar uyushmasi raisi, I.Tizyakov SSSR sanoat, 
qurilish, transport va aloqa davlat korxonalari hamda inshoatlari uyushmasining 
prezidenti lavozimlarini egallashdi. 
1991 yil 18 avgustda mamlakatda favqulodda holat e’lon qilindi. Favqulodda 
holat davlat qo’mitasi faoliyatiga qarshi B.N. Yeltsin boshchilik qildi. Uning 
farmoni bilan 1991 yil 22 avgustda KPSS faoliyati to’xtatiladi, keyinchalik taqiqlab 
qo’yiladi. Ammo KPSS Markaziy Qo’mitasi joylardagi partiya qo’mitalaridan 
to’ntarishni qo’llab-quvvatlashni talab qildi. Moskva va boshqa bir necha yirik 
shahar ko’chalariga qo’shinlar, shu jumladan tanklar kiritildi, deyarli barcha 
markaziy gazetalar ta’qiqlab qo’yildi, markaziy televideniyaning birinchi kanalidan 
boshqa barcha kanallari, deyarli barcha radiostansiyalar ishi to’xtatildi.  
Shuni ta’kidlash lozimki, mamlakat aholisining ko’pchiligi Favqulodda holat 
davlat qo’mitasidan yuz o’girdi, armiya payt poylash pozitsiyasida turdi. 20 
avgustdayoq qarshilik markaziga aylangan RSFSR Oliy Kengashi binosi atrofida 
barrikadalar paydo bo’ldi, ularda o’n minglab kishilar himoyada turdi. Harbiy 
Ilmiybaza.uz tayyorlangan va 19 avgustda matbuotda e’lon qilingan «Sovet rahbariyatining Bayonoti»da M.S. Gorbachevning salomatligi yomonlashdi, shu sababli uning SSSR Prezidenti vazifalarini ijro etish imkoniyati yo’q, degan soxta axborot bilan chiqdilar. Bayonotda Prezident vakolatlari vitse-prezident G.I. Yanayevga o’tkazilganligi e’lon qilindi. Shu tariqa, fitnachilar M.S.Gorbachyovni noqonuniy yo’l bilan hokimiyatdan chetlashtirib, o’zlari hokimiyatni egallab oldilar. Aslida esa Prezident M.S. Gorbachyov sog’-salomat edi, ammo o’zini himoya qila olmadi. Fitnachilar noqonuniy ravishda uni o’z vazifasidan chetlashtirdi va mamlakatdan, xalqdan, dunyodan ajratib, barcha aloqa vositalarini uzib, 72 soat qamal qilib qo’ygan edi. Fitnachilar tomonidan mamlakatni idora qilish uchun SSSRda Favqulodda holat davlat qo’mitasi (GKCHP) tuzildi. Favqulodda holat davlat qo’mitasi (FHDQ) tarkibida O.D. Baklanov SSSR Mudofaa Kengashi Raisining birinchi o’rinbosari, V.A. Kryuchkov SSSR Davlat xavfsizligi qo’mitasining raisi, V.S. Pavlov SSSR Bosh vaziri, B.K. Pugo SSSR ichki ishlar vaziri, D.T. Yazov SSSR mudofaa vaziri, V.A. Starodubsev SSSR dehqonlar uyushmasi raisi, I.Tizyakov SSSR sanoat, qurilish, transport va aloqa davlat korxonalari hamda inshoatlari uyushmasining prezidenti lavozimlarini egallashdi. 1991 yil 18 avgustda mamlakatda favqulodda holat e’lon qilindi. Favqulodda holat davlat qo’mitasi faoliyatiga qarshi B.N. Yeltsin boshchilik qildi. Uning farmoni bilan 1991 yil 22 avgustda KPSS faoliyati to’xtatiladi, keyinchalik taqiqlab qo’yiladi. Ammo KPSS Markaziy Qo’mitasi joylardagi partiya qo’mitalaridan to’ntarishni qo’llab-quvvatlashni talab qildi. Moskva va boshqa bir necha yirik shahar ko’chalariga qo’shinlar, shu jumladan tanklar kiritildi, deyarli barcha markaziy gazetalar ta’qiqlab qo’yildi, markaziy televideniyaning birinchi kanalidan boshqa barcha kanallari, deyarli barcha radiostansiyalar ishi to’xtatildi. Shuni ta’kidlash lozimki, mamlakat aholisining ko’pchiligi Favqulodda holat davlat qo’mitasidan yuz o’girdi, armiya payt poylash pozitsiyasida turdi. 20 avgustdayoq qarshilik markaziga aylangan RSFSR Oliy Kengashi binosi atrofida barrikadalar paydo bo’ldi, ularda o’n minglab kishilar himoyada turdi. Harbiy
Ilmiybaza.uz 
bo’linmalarning bir qismi mudofaachilar tarafiga o’tdi. 21 avgustda fitnachilar 
mag’lubiyatga uchradi, 22 avgustda esa Favqulodda holat davlat qo’mitasi 
(GKCHP) a’zolari qamoqqa olindi. Shundan so’ng to’ntarishni qo’llab-quvvatlagan 
KPSS rahbariyati bu partiyaning obro’sini uzil-kesil yerga urdi. Favqulodda holat 
davlat qo’mitasining mag’lubiyatidan so’ng mamlakatda kommunizmga qarshi 
ommaviy namoyishlar bo’lib o’tdi. KPSSning faoliyati to’xtatib qo’yilgach, 
partiyaning qariyb 15 million a’zosidan birontasi bu qarorga qarshi norozilik 
bildirish uchun ko’chaga chiqmadi. Bu mazkur partiya 1991 yil yozidagi qiyofasida 
umri tugaganidan dalolat beruvchi ramziy holat edi. 
Moskvada fojiali hodisalar ro’y bergan paytda O’zbekiston Prezidenti I.A. 
Karimov rasmiy safar bilan Hindistonda edi. Prezidentimiz 1991 yil 19 avgustda 
safardan qaytib keldi va shu kuni kechqurun Toshkent shahrining faollari bilan 
uchrashib, qat’iy tarzda O’zbekiston nuqtai nazarini ma’lum qildi. Respublika 
rahbariyati Markazdan beriladigan qonunga xilof bo’lgan har qanday ko’rsatmalarni 
bajarishni man etdi. 20 avgustda O’zbekiston SSR Oliy Kengashi Rayosati va 
O’zbekiston SSR Prezidenti huzuridagi Vazirlar Mahkamasining Qoraqalpog’iston 
Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri rahbarlari ishtirokida qo’shma majlisi 
bo’ldi. Unda fitna munosabati bilan vujudga kelgan vaziyat muhokama qilinib, 
O’zbekistonning mustaqillikka erishish yo’li o’zgarmasligi haqida Bayonot qabul 
qilindi. 
1991 yil 21 avgust kuni O’zbekiston Prezidenti I. Karimovning Farmoni bilan 
Favqulodda holat davlat qo’mitasining O’zbekiston Konstitutsiyasi hamda 
qonunlariga zid keladigan qarorlari va farmonlari noqonuniy deb e’lon qilindi. 
Islom Karimov Favqulodda holat Davlat Qo’mitasi faoliyatiga o’z 
munosabatini bildirmagan, qo’rqoq va prinsipsiz mavqeda turgan KPSS Markaziy 
Qo’mitasi Siyosiy Byurosi va Kotibiyati yuz minglab kommunistlarning sha’ni va 
qadr-qimmatni zarba ostiga qo’yganini qoraladi. Buning ustiga respublika 
kommunistlarini chalg’itishga va davlat to’ntarishini qo’llab-quvvatlashga majbur 
qilishga urinish bo’lganini oshkora aytdi. I. Karimov bundan buyon KPSS Markaziy 
Qo’mitasi Siyosiy Byurosining tarkibida qola olmasligi to’g’risida bayonot berdi. 
Ilmiybaza.uz bo’linmalarning bir qismi mudofaachilar tarafiga o’tdi. 21 avgustda fitnachilar mag’lubiyatga uchradi, 22 avgustda esa Favqulodda holat davlat qo’mitasi (GKCHP) a’zolari qamoqqa olindi. Shundan so’ng to’ntarishni qo’llab-quvvatlagan KPSS rahbariyati bu partiyaning obro’sini uzil-kesil yerga urdi. Favqulodda holat davlat qo’mitasining mag’lubiyatidan so’ng mamlakatda kommunizmga qarshi ommaviy namoyishlar bo’lib o’tdi. KPSSning faoliyati to’xtatib qo’yilgach, partiyaning qariyb 15 million a’zosidan birontasi bu qarorga qarshi norozilik bildirish uchun ko’chaga chiqmadi. Bu mazkur partiya 1991 yil yozidagi qiyofasida umri tugaganidan dalolat beruvchi ramziy holat edi. Moskvada fojiali hodisalar ro’y bergan paytda O’zbekiston Prezidenti I.A. Karimov rasmiy safar bilan Hindistonda edi. Prezidentimiz 1991 yil 19 avgustda safardan qaytib keldi va shu kuni kechqurun Toshkent shahrining faollari bilan uchrashib, qat’iy tarzda O’zbekiston nuqtai nazarini ma’lum qildi. Respublika rahbariyati Markazdan beriladigan qonunga xilof bo’lgan har qanday ko’rsatmalarni bajarishni man etdi. 20 avgustda O’zbekiston SSR Oliy Kengashi Rayosati va O’zbekiston SSR Prezidenti huzuridagi Vazirlar Mahkamasining Qoraqalpog’iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri rahbarlari ishtirokida qo’shma majlisi bo’ldi. Unda fitna munosabati bilan vujudga kelgan vaziyat muhokama qilinib, O’zbekistonning mustaqillikka erishish yo’li o’zgarmasligi haqida Bayonot qabul qilindi. 1991 yil 21 avgust kuni O’zbekiston Prezidenti I. Karimovning Farmoni bilan Favqulodda holat davlat qo’mitasining O’zbekiston Konstitutsiyasi hamda qonunlariga zid keladigan qarorlari va farmonlari noqonuniy deb e’lon qilindi. Islom Karimov Favqulodda holat Davlat Qo’mitasi faoliyatiga o’z munosabatini bildirmagan, qo’rqoq va prinsipsiz mavqeda turgan KPSS Markaziy Qo’mitasi Siyosiy Byurosi va Kotibiyati yuz minglab kommunistlarning sha’ni va qadr-qimmatni zarba ostiga qo’yganini qoraladi. Buning ustiga respublika kommunistlarini chalg’itishga va davlat to’ntarishini qo’llab-quvvatlashga majbur qilishga urinish bo’lganini oshkora aytdi. I. Karimov bundan buyon KPSS Markaziy Qo’mitasi Siyosiy Byurosining tarkibida qola olmasligi to’g’risida bayonot berdi.