Mutafakkirlar merosida mehnat tarbiyasi
Reja:
1. Mutafakkirlar merosida mehnat tarbiyasi
2.Mutafakkirlarning kasb-hunarga oid fikrlari
3. Modulli origami gullari yasash
Mavzuga oid tayanch tushunchalar: Mutafakkirlar merosida mehnat
tarbiyasi, kasb-hunarga oid fikrlari kasb-hunarga yo’naltirishga oid o’yin va
tadbir turlari.
O’tmishda yashab, ijod etgan mashhur mutafakkirlar, xalq maorifi arboblari
va ma’rifatparvar shoirlar mehnatning o’ziga xos xususiyatlari, uning inson uchun
qadr-qimmati, kasb-hunar egallashning mazmun-mohiyati, mehnatning tarbiyaviy
imkoniyatlari to’g’risida qimmatli fikrlar bildirib o’zlaridan juda katta ilmiy meros
qoldirgan. Shu ilmiy merosning biz uchun ahamiyatli tomoni shundan iboratki,
ulardan yosh avlodni mehnatsevarlik ruhida tarbiyalashda, kasb-hunarga
qiziqtirishning vositasi sifatida foydalanish mumkin. O’tmish tarixida qayd etilib
o’tilganidek, o’zbek xalqining qadimiy madaniyatida mehnat bilan shug’ullanish
shon-sharaf hisoblangan, kasb-korining asosiy mazmunini esa dehqonchilik,
chorvachilik va hunarmandchilikni tashkil etgan. Zamonlar o’tib milliy madaniyat
rivojlanib borgan, insonlar ongi o’sib borishi natijasida esa ularning turmush tarzi,
yashash sharoitlari ham ijobiy tomonlarga o’zgarib kelgan. Asrlar osha shakllanib
borgan kasb-hunar davr o’tib borishi bilan ularning har biri o’z ichida o’nlab
tarmoqlarni hosil qilgan. Xalq ichidan har bir sohani yaxshi tushunadigan, o’z
ishini a’lo darajada bajaradigan ustalar, bilimli kishilar, mutafakkir allomalar
kamol topgan. O’rta Osiyoda tug’ilib kamol topgan mutafakkirlar mehnatning, turli
kasb-korlar mazmun-mohiyatini yaxshi tushunib o’zlarining oltinga teng ilmiy
merosini qoldirgan. Ularning kasb-hunar, mehnatsevarlik haqidagi fikrlari biz
uchun milliy merosdir. Mutafakkirlar ta’limotida o’g’il va qizlarga ta’lim va
tarbiya berish, ularga kasb-hunar o’rgatish g’oyasi muhim o’rin egallaydi. Qadimiy
an’analarimizga binoan hunarmand va kosib, me’mor va naqqosh, dehqon va
chorvodor, to’quvchi va nonvoy uztoz-shogird munosabatlarini amalga oshirib
kelmoqdolar. Xalqimizning buyuk farzandi, o’zining ilmiy qarashlari bilan ulug’
mutafakkirga aylanganlardan biri - Abu Abdullo Muhammad ibn Muso al-
Xorazmiy (783-850)dir. Uning insoniylik va mehnatsevarlik haqidagi dono fikrlari
hozirgi kunda ham o’z ahamiyatini yo’qotmagan. Mutafakkirning fikricha, har bir
kishi qilgan ishlari bilan hech ham mag’rurlanmasligi va takabburlik qilmasligi
lozim.
U matematik g’oyalar asosida odamlarning hayotiy zarurati yotishini, ilmiy
kashfiyotlar odamlarning amaliy talablari asosida paydo bo’lishini asosladi.
Masalan, yer ishlari, binolar qurish, kanallar ochish shunday paydo bo’lgan, deydi.
X asrdagi sharq ijtimoiy tarbiyashunoslik bo’yicha fikrlarning eng yirik
vakillaridan yana biri Abu Nasr Al-Farobiy (870-950) hisoblanadi. Al-Farobiyning
o’z davri uchun juda katta xizmatlar qilgan. Uning buyuk xizmatlaridan biri -
insonlarni ilm-ma’rifatli bo’lishga, mehnat qilishga va kasb-hunar egallashga
da’vat qilishi bo’lgan.Farobiy kasb-hunar to’g’risida ilk fikrlarni bildirib, qimmatli
maslahatlar bergan, chunonchi, ta’lim–so’z va ko’nikmalar majmuyi, tarbiya esa
amaliy malakalardan iborat ish-harakat ekanligi, muayyan kasb-hunarga berilgan, u
bilan qiziqqan kishilar shu kasb-hunarning chinakam shaydosi bo’lishini aytrgan.
Bu mulohazalardan anglanib turibdiki, kasb-hunar insoniyat uchun azaldan zarur
hayotiy vosita bo’lib kelgan.
Al-Farobiy kasb-hunar va xalqoniy fazilatlar muayyan harakatlarni takrorlash,
mashq qilish yo’li bilan paydo bo’lishini uqtiradi. U insonning kasb-hunar
egallashi bilan bir qatorda ma’naviy madaniyatli bo’lishini e’tirof etadi. Mutafakkir
bu borada, har bir kishi o’zi yoqtirgan kasbni egallaganidan so’ng, o’ziga
topshirilgan ishga nisbatan yuksak ma’suliyatni his etishi va o’z “kasb-hunarini
mukammal bilmog’i, yaxshi tarbiya olmog’i va yaxshi xulq- atvor fazilatlariga ega
bo’lmog’i kerak” deb ta’kidlaydi. Xalqimizning yana bir mutafakkiri - Abu Rayon
Beruniy (978-1048) dir. Beruniy mamlakatning obodonchiligi, kishilarning baxt-
saodati va kamoloti, uning halol mehnat qilishida va kasb-hunar o’rganishida deb
biladi. U kasb-hunarga, turli asboblarni yasashga bag’ishlab 9 ta asar yozgan.
Asarlarida o’zi yashab turgan davrdagi ishlab chiqarishning rivoji va kasb-hunarga
oid qimmatli m’alumotlar berilgan.
Beruniy mehnatni ulug’aydi. Ayniqsa, olimlar mehnati tufayli ilmiy
yodgorliklar bunyod etilishini tasavvur qilgan mutafakkir sifatida alohida ko’zga
tashlanadi. U “har bir kishining qadr- qimmati o’z ishini qoyil qilib bajarishida”
deb biladi.
Eng muhimi, mutafakkir inson kamolotida, mehnat va mehnat tarbiyasi haqida
muhim fikrlarni bayon etadi. U har bir hunar egasining mehnatiga qarab turlarga
bo’ladi. Og’ir mehnat sifatida binokor, ko’mir qazuvchi, hunarmand, fan sohiblari
mehnatini keltiradi. Ayniqsa ilm ahli – olimlar mehnatiga alohida e’tibor berish,
xayrixoh bo’lishga chaqiradi, ularni ma’rifat tarqatuvchilar, jamiyat ravnaqiga
hissa qo’shuvchilar deb, biladi: shu bilan birga, og’ir mehnat qiluvchi konchilar,
yer ostida gavhar izlovchilar, dehqonlar haqida gapirib, ularning mehnatini
rag’batlantirib turish kerak, deydi. Ayniqsa, podshohlar bunday mehnat ahliga
g’amxo’r bo’lishi kerakligini alohida eslatadi. Chunki, ana shu mehnat ahli ular
hukmronligining tayanchi, deb ta’kidlaydi.
Olim bolalarni mehnatga o’rgatish metodlari, yo’llari haqida ham fikr
yuritadi. Masalan, bolalarni eng kichik yoshidan mehnatga o’rgatish kerak deydi.
Mehnat tarbiyasida o’sha davr tarbiya an’anasiga binoan vorislikka katta ahamiyat
beradi. Beruniyning «Mineralogiya» asarida faqat qimmatbaho metallar, toshlar
haqida emas, hunarmandchilikka oid, shogird tayyorlash jarayoni, ustalarning
hunar o’rgatish metodlari haqida ham qimmatli fikrlar bayon etilgan. Bunda
hozirgi pedagogika fani tili bilan aytganda, shaxsiy namuna metodidan
foydalangani, ish jarayoni bevosita ham nazariy, ham amaliy jihatdan ustaxonaning
o’zida bajarilgani shogirdlarning malakali usta bo’lib yetishishida katta ahamiyatga
ega bo’lgan. Abu Rayhon Beruniyning zamondoshi, qomusiy olim Abu Ali Ibn
Sino (980-1037)ning ilmiy faoliyatida ham mehnatga bo’lgan ilmiy qarashlarni
ko’rishimiz mumkin. Mehnatni va kasb-hunarni sharaflash, mehnat xalqning qadr-
qiymati ekanligini, uning manfaati uchun esa astoydil kurashish kerakligini Ibn
Sino asarlarida uchratamiz. Mutafakkirning ilmiy qarashlaridan birini - “Odam
ijtimoiy jondir” degan fikridan anglash mumkin. Bu fikrning ilgari surilishi
shundan dalolat beradiki, Ibn Sino odamning yaxshi yashashi, sog’lom turmush
tarziga erishishi uchun eng zarur narsa foydali mehnat ekanligini muhim deb biladi.
Olimning mehnatsevarlik tarbiyasi borasidagi fikrlari diqqatga sazovordir.
Jumladan, u har bir bolani biror hunarga o’rgatmoq shart, deydi. Yosh yigit biror
hunarni o’rgansa, unu hayotga tatbiq eta olsa va mustaqil hunar tufayli oilani
ta’minlaydigan bo’lsagina, otasi uni uylantirib qo’ymog’i lozim, deb hisoblaydi.
Olim ota-onalarning oilada mehnatsevarligi bilan farzandlarini ham kasb va
hunarga o’rgatishi borasida muhim fikrlar bayon etadi. Insonning xulqi va ruhiga
mehnatning ijobiy ta’sirini ta’kidlash bilan bir qatorda turli kasb egalari:
hunarmand, dehqonlar mehnatini ulug’laydi va qimorboz, sudxo’r kabilarni
qoralaydi. U mehnatsiz hayot kechirish insonga ham jismoniy ham ruhiy tomondan
salbiy ta’sir etishini to’g’ri talqin etadi.O’tmishda O’rta Osiyoda juda ko’plab
shoirlar ijod qilib o’tgan. Ular o’z asarlarida mehnat tariyasini, ijtimoiy foydali
mehnatning inson hayotidagi o’rni va ahamiyatini ko’p bora qayd etganlar.
Masalan, O’rta Osiyodagi juda ko’plab shoirlar ustozi bo’lgan Abulqosim
Firdavsiy (934-1020) o’zining “Shohnoma” asarida mehnatni ulug’lab o’tgan.
Asarda o’z xalqiga mehr-muhabbat bilan yog’dirilgan va kasb-hunarni egallash
malakasiga bag’ishlangan misralarni ko’plab uchratish mumkin:
Hunar bilan aqling birikkan hamon
Har ish bu jahonda yurishgay ravon
Mehnat tagidadir, ey oqil, har ganj
Ganj topmas hech kimsa, tortmas ersa ranj
Firdavsiyga yaqin davrda yashagan shoirlardan biri Nosir Xisrav (1004-1088),
dunyodagi eng oliyjanob va oliyhimmat odamlar mehnatkashlar ekanligi, bunday
insonlar sirasiga jamiyat uchun foydali narsalar ishlab chiqaruvchi hunarmandlar,
kosiblar, binokorlar ekanligini o’z asarlarida juda ajoyib misralar bilan bitgan:
Kasbdan shod-u xurram yo’q jahonda,
Hunardin yaxshidur ham yo’q jahonda.
Butun kun rizqining bog’boni bo’lg’ay,
Kishin o’z uyining mehmoni bo’lg’ay.
Arzir uning bo’lsa boshi osmonda,
Usiz yashay olmas shoh ham jahonda.
Yuqorida tilga olingan ulug’ mutafakkirlarning mehnat tarbiyasi va kasb-
hunar tarbiyasi borasida shunday xulosa chiqarishimiz mumkinki, inson dunyoga
kelar ekan, o’z hayoti mobaynida insoniy qadr-qiymatga ega bo’lishi kerak, buning
uchun esa mehnatga oshna bo’lmog’i darkor, shundagina mehnat hayot chirog’iga
yog’ quyib turadi. Mutafakkir Unsurul Maoliy Kaykovus «Qobusnoma» asarida
jamiyat taraqqiyotida ilm bilan birga kasb-hunarning ham zarurligini ta’kidlaydi:
«Agar kishi har qancha oliy nasab va asl bo’lsa-yu, ammo hunari bo’lmasa, u
xaloyiqning izzat va hurmatidan noumid bo’lur. Kasb-hunar o’rganishni bilim olish
bilan qo’shib olib borishni tavsiya etadi. Fanni amaliyot bilan uzviy aloqada deb
qaraydi. Dehqonchilik ilmini egallash, mazkur ishda erni tarbiya qilish, tezkor va
g’ayratli bo’lishni ta’kidlaydi. Kaykovus yoshlarda mehnatsevarlikni, mehnatkash
insonga hurmat tuyg’usini tarbiyalaydi, jismoniy mehnat bilan ham aqliy mehnat
kabi shug’ullanish lozimligini bayon etadi. Muslihiddin Sa’diy ham bilim olishning
afzalliklarini yoritib berish bilan birga ma’lum hunar sirlarini egallashning inson
hayotidagi ahamiyatini ko’rsatib berishga urinadi. Allomaning qayd etishicha,
muayyan hunarning egasi bo’lgan inson eng mashaqqatli damlarda ham
o’zgalarning yordami va madadiga muhtoj bo’lmaydi, balki o’z hunarining
sharofati bilan muammolarni hal eta oladi.
Mutafakkir ta’kidlab o’tganidek, “Hunar qaynar buloq, tuganmas davlat. Agar
hunarmand molidan mahrum bo’lsa, qayg’usi yo’qdir, chunki hunarning o’zi
davlatdir. Hunarmand qayerga borsa, qadrlanadi va uyning to’ridan joy oladi.
Hunarsiz odam esa, hamisha mashaqqat chekadi, tilanchilik qiladi”:
Istar esang otangdan meros,
Bog’la otang ilmiga ixlos .
Ne nafi bor otang boyligin,
Bir kun tugatursan necha oyligin.
Mehnat, kasb-hunar haqida mutafakkir Mirzo Ulug’bekning ham o’ziga xos
qarashlari bor. U bolalarni tarbiyalashda uy sharoiti va ota-onalarning faoliyatiga
yuqori baho beradi, ularni hayotda chidamli, mehnatsevar qilib tarbiyalash juda
zarur deydi. Buning dalili sifatida “Zij” ustida ishlash paytidagi qiyinchiliklar
haqida shunday deydi: “Yulduzlar jadvalini tuzish maqsadida biz kecha-yu kunduz
ishladik, o’z mo’ljallagan maqsadimizga yetguncha, biz o’zimizga qadar yaratilgan
jadvallarni taqqosladik, qayta tuzdik va shu tariqa yuz qaytalab tuzatishlar
kiritgach, o’n sakkiz yildan so’nggina o’z ko’zlagan niyatimizga yetdik”
Mirzo Ulug’bek kabi davlat arbobi bo’lgan Zahiriddin Muhammad Bobur
ijodiy faoliyatida ham mehnat tarbiyasi haqida qarashlari beqiyos. Bobur mehnat
haqida o’z farzandlari va yaqin birodarlariga ko’p marotaba gapirgan. U o’zining
dunyoga mashhur “Boburnoma” asarida chin ma’noda mehnatni va mehnat qilgan
jamoani qadrlash muhimligi to’g’risida yozadi. Mutafakkir alloma Abdurahmon
Jomiy esa hunarni e’zozlagan rahbarning o’z xalqi hurmat-e’tiboriga sazovor
bo’lishi hamda rahbar qachonki, elning ehtiromiga muyassar bo’lar ekan, ana
shundagina mamlakat gullab yashnashi mumkinligini ta’kidlaydi. U hunar sirlarini
o’zlashtirish foydadan holi bo’lmasligini uqtiradi. Ayni o’rinda insonning qadr-
qiymati uning mol-u mulki bilan emas, aksincha, u tomonidan egallangan
hunarning kishilar maishiy hayotini farovonligini ta’minlashdagi ahamiyati bilan
belgilanishiga urg’u berib o’tadi.
Odamning qiymati emas sim-u zar,
Odamning qiymati bilim ham hunar.
Nazar sol, dunyoda hunar tufayli,
Xojasidan qadri ortiq ko’p qullar.
Qanchalab xojalar hunarsiz uchun,
Qullari oldida beo’q, besipar.
Mutafakkir bilim hamda hunarsiz kishini o’tindan boshqa narsaga
yaramaydigan mevasiz daraxtga o’xshatadi. U har bir yoshni ilm-u hunar sirlarini
o’rganishga, bu yo’lda sabrli, matonatli bo’lishga undaydi. Insonga baxtli turmush
baxsh etuvchi vosita - mehnat, har bir inson o’z halol mehnati bilan yashamog’i
lozimligini ta’kidlaydi.
Mehnating bo’lsin doim yo’ldoshing
O’zga minnatidan og’ritma boshing.
Ulug’ alloma, o’zbek she’riyatining sultoni, mir Alisher Navoiy asarlarida
mehnatning ulug’vorligi, egallangan kasb-hunarni avaylab-asrab faoliyat yuritish
kerakligini guvohi bo’lamiz:
Hunarni asrabon netkumdir oxir,
Olib tuproqqamu ketgumdur oxir.
Mutafakkirlardan biri Muhammad Sodiq Qoshg’ariydir. U ixlos bilan qilingan
mehnatning zoye emasligi, kishilarni birlashib mehnat qilishga chorlaydi.
Qoshg’ariy har bir ishda boshqalar maslahati, kengash bilan ish yuritish, olim va
tajribali insonlar fikriga tayanish yaxshi fazilat ekanligini ta’kidlaydi.
Buyuk allomalarimiz tomonidan yaratilgan og'zaki va yozma ijodiyot
avloddan avlodga o’tib kelayotgan iymon-e'tiqod sirlarining nazariy va amaliy
jihatlari haqidagi bilimlar bilan yoshlarni qurollantirish lozim. Zero, inson halol
mehnati bilan ulug’ savoblar vaqtida qilingan darajalarga erishish mumkin.
Atoqli shoir Nizomiy Ganjaviyning: “O’qib-o’rganilgan har bitta hunar
hunarmandga bir kun foyda keltirar”, - deb yozgani o’ziga xos ilmiy asosga ega.
Biror kasb-hunari bor kishi, albatta, hayotda o’z o’rnini topadi. “Har kimning zari
bo’lmasa-da, ammo hunari bo’lsa, dunyoda hech bir xavf-xatari bo’lmaydi.
Shuning uchun kishi hunar ziynati bilan bezanmog’i kerak”, degan hikmatli so’zni
Ganjaviy o’z o’rnida juda to’g’ri ifodalagan.
XIX asr oxiri va XX asr boshlarida yashab o’tgan taniqli olim va
ma’rifatparvar Aliy Nazimoning Markaziy Osiyoda katta shuhrat qozongan va
maktab-madrasalarda darslik sifatida o’qitilgan “Ta’limi banot” (“Qizlar
tarbiyasi”) kitobida: “Yosh qizlarga ta’lim-tarbiya berishda ular uchun nihoyatda
kerakli, o’rganmaslikning aslo iloji bo’lmagan fandir” degan jumlalarni o’qiymiz.
Zero, mehnat qilgan, kasb-hunarli inson birovga qaram bo’lmaydi, yaxshi mehnat
qilish orqali inson o’zining uch ehtiyojini qondiradi. Birinchisi, moddiy ehtiyoj,
ikkinchisi, ma’naviy ehtiyoji, uchinchisi esa mehnat ehtiyojini qondirishdir.
Moddiy ehtiyoj qondirilishi natijasida ma`naviy va mehnat ehtiyojlari ham
qondiriladi. O’quvchini mehnat qilishga o’rgatish, nafaqat mehnatni sevishga, balki
u bilan shunday uyg’unlashishiga ko’niktirish kerakki, mehnat uning vujudiga
singib ketsin. Ularni kasb-hunarga yo’naltirish orqali biror kasb egasi bo’lishida,
mehnatsiz biror – bir narsaga erisha olmasliklarini o’quvchilar tushunib yetsinlar.
Andre Maruo aytganidek: “Agar inson biror kasbni mukammal egallasa, mehnat
unga huzur bag’ishlaydi, baxt keltiradi”. Shu o’rinda Naqshbandiya ta’limotining
ahamiyatli tomonlariga ham e’tibor qaratish lozim. Naqshbandiya halol mehnat
qilish orqali kun kechirish g’oyasini targ’ib qiladi. Bahouddin Naqshband
tomonidan ilgari surilgan “Dil ba yoru, dast ba kor” (Dil Allohda, qo’l ish