NARX VA NARX SIYOSATI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

18,8 KB


NARX VA NARX SIYOSATI
Reja:
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati.
2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari.
3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o’zgaruvchanligi.
Logotip
NARX VA NARX SIYOSATI Reja: 1. Narx tushunchasi va uning mohiyati. 2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari. 3.Tovarlarning yashash davri mobaynida narxlarning o’zgaruvchanligi.
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati
Narx  bozor  kategoriyasi  bo’lib,  tovarlar  ayirboshlanganda  yuz  beradigan
munosabatlarni anglatadi. Narx nazariy jihatdan olganda tovar qiymatining puldagi
ifodasi, qiymatining bozordagi ko’rinishidir.
Narx nimaga tegishli bo’lishidan kat’iy nazar (tovar, xizmat) beshta asosiy
funktsiyani bajaradi:
1. bozor muvozanatini ta’minlash funktsiyasi
2. hisob-kitob, ulchov funktsiyasi
3. iqtisodiy regulyator funktsiyasi
4. raqobat vositasi funktsiyasi
5. ijtimoiy ximoya funktsiyasi
Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavjud:
1. demping narx
2. nufo’zli narx
3. milliy narx
4. arzonlashtirilgan narx
5. jahon narxi
6. yashirin narx
7. erkin narx
8. standart narx
9. kontrakt (ulgurji) narx
10. chakana narx
11. o’zgaruvchan narx
12. limit narx
13. muvozanat narx
Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o’zgarishlardan
ham darak beradi.
Narxlarning  boshqa  muhim  vazifasi  –  ishlab  chiqaruvchilar  va
iste’molchilarni rag’batlantirishdir.
Narxlar  mexanizmi  ishlab  chiqarilayotgan  mahsulot  miqdorini
Logotip
1. Narx tushunchasi va uning mohiyati Narx bozor kategoriyasi bo’lib, tovarlar ayirboshlanganda yuz beradigan munosabatlarni anglatadi. Narx nazariy jihatdan olganda tovar qiymatining puldagi ifodasi, qiymatining bozordagi ko’rinishidir. Narx nimaga tegishli bo’lishidan kat’iy nazar (tovar, xizmat) beshta asosiy funktsiyani bajaradi: 1. bozor muvozanatini ta’minlash funktsiyasi 2. hisob-kitob, ulchov funktsiyasi 3. iqtisodiy regulyator funktsiyasi 4. raqobat vositasi funktsiyasi 5. ijtimoiy ximoya funktsiyasi Bozor iqtisodiyoti sharoitida narxning quyidagi turlari mavjud: 1. demping narx 2. nufo’zli narx 3. milliy narx 4. arzonlashtirilgan narx 5. jahon narxi 6. yashirin narx 7. erkin narx 8. standart narx 9. kontrakt (ulgurji) narx 10. chakana narx 11. o’zgaruvchan narx 12. limit narx 13. muvozanat narx Narxlar faqat iste’moldagina emas, balki ishlab chiqarishdagi o’zgarishlardan ham darak beradi. Narxlarning boshqa muhim vazifasi – ishlab chiqaruvchilar va iste’molchilarni rag’batlantirishdir. Narxlar mexanizmi ishlab chiqarilayotgan mahsulot miqdorini
ko’paytirishgina emas, balki ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni
ham rag’batlantiradi.
Narxlarning  uchinchi  vazifasi  ikkinchisi  bilan  chambarchas  bog’liq.  Bu
daromadlarnig taqsimlanishiir. Tovar ishlab chiqarish sharoitida xo’jalik faoliyati
ishtirokchilari  oladigan  daromadlar  ular  o’z  shaxsiy  yoki  ishlab  chiqarish
iste’mollarini  ko’plab sotadigan  yoki  sotib  oladigan tovarlar  va  xizmatlarning
narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi.
Narxlarning to’rtinchi vazifasi alohida korxonalarga va xo’jalik sohalariga
ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir.
10.2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini 
hisoblash uslublari
Narx bilan iste’molchilar  o’rtasida juda chambarchas aloqadorlik mavjudki,
uni  iqtisodiy  tamoyillar:  talab  qonuni,  talabning  narx  ravonligi,  bozor
segmentatsiyasi  bilan  izohlash  mumkin.  Talab  qonuni  iste’molchilar  odatda
qimmat  narxlarga  qaraganda  arzon  narxlarda  ko’proq  tovarlar  sotib  olishini
ifodalaydi. Ammo har qanday tovar ham «narx-miqdor» aloqadorligiga to’g’ri
kelavermaydi.  Ayrim  mahsulotlarga  talab  shundayki,  muayyan  sharoitlarda
yuqoriroq narxlar ko’proq tovar aylanmasi hajmini ta’minlaydi. Bunday tovarlar
bozorning ayrim segmentlariga mo’ljalalngan – bular qimmatbaho avtomobillar,
kemalar, zeb-ziynat buyumlari, muyna va boshqalar.
Raqobat  narx  siyosatida  muhim  barometr  bo’lib  xizmat  qiladi.
Korxonalarning narx siyosati  narx belgilash maqsadlari  va uslublariga bog’liq
bo’lgan to’rt bozor tipini ajratish mumkin: sof raqobat, monopolistik raqobat,
oligopolistik raqobat sof monopoliya.
Asosan narxni o’zgartirish yo’li bilan talabga ta’sir ko’rsatish raqobatning
narx  bilan  bog’liq  usullarini  yaratadi.  Narx  bilan  bog’liq  bo’lmagan  raqobat
usullarida firmalar o’z mahsulotining o’ziga xos hislatlariga zo’r beradi, mahsulot
sotish,  tovarlar  harkati,  reklama,  mahsulotni  joylash,  servis  kabi  marketing
qismlariga katta e’tibor beradi.
Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi:
Logotip
ko’paytirishgina emas, balki ishlab chiqarishning eng tejamli usullarini ishlashni ham rag’batlantiradi. Narxlarning uchinchi vazifasi ikkinchisi bilan chambarchas bog’liq. Bu daromadlarnig taqsimlanishiir. Tovar ishlab chiqarish sharoitida xo’jalik faoliyati ishtirokchilari oladigan daromadlar ular o’z shaxsiy yoki ishlab chiqarish iste’mollarini ko’plab sotadigan yoki sotib oladigan tovarlar va xizmatlarning narxlariga bevosita bog’liq bo’ladi. Narxlarning to’rtinchi vazifasi alohida korxonalarga va xo’jalik sohalariga ishlab chiqarish omillarini taqsimlashdir. 10.2. Narx siyosatini shakllantirish va narx darajasini hisoblash uslublari Narx bilan iste’molchilar o’rtasida juda chambarchas aloqadorlik mavjudki, uni iqtisodiy tamoyillar: talab qonuni, talabning narx ravonligi, bozor segmentatsiyasi bilan izohlash mumkin. Talab qonuni iste’molchilar odatda qimmat narxlarga qaraganda arzon narxlarda ko’proq tovarlar sotib olishini ifodalaydi. Ammo har qanday tovar ham «narx-miqdor» aloqadorligiga to’g’ri kelavermaydi. Ayrim mahsulotlarga talab shundayki, muayyan sharoitlarda yuqoriroq narxlar ko’proq tovar aylanmasi hajmini ta’minlaydi. Bunday tovarlar bozorning ayrim segmentlariga mo’ljalalngan – bular qimmatbaho avtomobillar, kemalar, zeb-ziynat buyumlari, muyna va boshqalar. Raqobat narx siyosatida muhim barometr bo’lib xizmat qiladi. Korxonalarning narx siyosati narx belgilash maqsadlari va uslublariga bog’liq bo’lgan to’rt bozor tipini ajratish mumkin: sof raqobat, monopolistik raqobat, oligopolistik raqobat sof monopoliya. Asosan narxni o’zgartirish yo’li bilan talabga ta’sir ko’rsatish raqobatning narx bilan bog’liq usullarini yaratadi. Narx bilan bog’liq bo’lmagan raqobat usullarida firmalar o’z mahsulotining o’ziga xos hislatlariga zo’r beradi, mahsulot sotish, tovarlar harkati, reklama, mahsulotni joylash, servis kabi marketing qismlariga katta e’tibor beradi. Bozorda narx uchta guruh omil natijasida shakllanadi:
1.Talab omillari (bozorda o’xshash tovarlar mavjudligi va ularga bo’lgan
narxlar,  bozorga  kirish,  xaridorlar  daromadlari,  xaridorni  talablari,  talabga
yo’naltirilgan narx)
2.Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda).
3.Raqobat  omillari  (tarmoqdagi  firmalar  soni,  aynan  o’xshash  import
tovarlari,raqobatchilar tovarlariga bo’lgan narxni bilish.
Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat:
- narxlashtirish masalasi qo’yiladi, 
- talabi aniqlanadi,
- xarajatlari baholanadi,
- raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi, 
- narxni shakllantirish uslubi tanlanadi,
- oxirgi natijaviy narx o’rnatiladi.
«O’rtacha xarajatlar plyus foyda» tamoyili bo’yicha narx belgilash tovarning
tannarxiga muayyan ustama qo’yishdan iborat bo’lib, narx belgilashning eng oddiy
usuli hisoblanadi. Ustama narx miqdori tovar turiga qarab, juda keng chegaralarda
tebranib turadi. SHuningdek, tovarning ishlab chiqaruvchidan pirovard natijada
iste’molchiga yetib borishga qarab oxirgi narx ulgurji va chakana savdo qo’yadigan
ustama narxlar yakunini ifodalaydi.
«Ko’zlangan foyda normasi» olishni ta’minlaydigan narx belgilash usulini
qo’llaydigan ishlab chiqaruvchilar oldindan sarf etilgan kapital uchun muayyan
qaytim  foiz  olishga  intmiladilar.  Bu  usul  o’rtacha  solishtirma  xarajatlarni
hisoblashga asoslanadi.
Narxni chegaraviy xarajatlar bo’yicha belgilash usulini qo’llash bilan firma
mahsulotning  qo’shimcha  hajmi  birligini  bu  mahsulotni  ishlab  chiqarishning
alohida qiymatiga sotadi, bu holda xarajatlarning faqat bir qismi koplanadi, foyda
amalga oshmaydi. Narx belgilashning bu strategiyasi agar firma ishni to’xtatish
xavfi ostida qolgan va foydalanadigan ishchi kuchini saqlab qolishni xohlagan
sharoitlarda naf keltirishi mumkin.
Savdoda do’konlarga xaridorlarning kelishini ko’paytirish uchun sotuvchilar
ayrim  tovarlarni  to’liq xarajatlaridan  pastroq baholab,  «jalb  yetuvchi» narxlar
yaratadilar. Xaridorlar ko’payadi, ular arzon narxdagi tovarlar bilan birga bunga
Logotip
1.Talab omillari (bozorda o’xshash tovarlar mavjudligi va ularga bo’lgan narxlar, bozorga kirish, xaridorlar daromadlari, xaridorni talablari, talabga yo’naltirilgan narx) 2.Xarajat omillari (ishlab chiqarish xarajatlari, marketing xarajatlari, foyda). 3.Raqobat omillari (tarmoqdagi firmalar soni, aynan o’xshash import tovarlari,raqobatchilar tovarlariga bo’lgan narxni bilish. Asosiy narxni belgilash uslubi quyidagilardan iborat: - narxlashtirish masalasi qo’yiladi, - talabi aniqlanadi, - xarajatlari baholanadi, - raqobatchilar tovari va narx tahlil qilinadi, - narxni shakllantirish uslubi tanlanadi, - oxirgi natijaviy narx o’rnatiladi. «O’rtacha xarajatlar plyus foyda» tamoyili bo’yicha narx belgilash tovarning tannarxiga muayyan ustama qo’yishdan iborat bo’lib, narx belgilashning eng oddiy usuli hisoblanadi. Ustama narx miqdori tovar turiga qarab, juda keng chegaralarda tebranib turadi. SHuningdek, tovarning ishlab chiqaruvchidan pirovard natijada iste’molchiga yetib borishga qarab oxirgi narx ulgurji va chakana savdo qo’yadigan ustama narxlar yakunini ifodalaydi. «Ko’zlangan foyda normasi» olishni ta’minlaydigan narx belgilash usulini qo’llaydigan ishlab chiqaruvchilar oldindan sarf etilgan kapital uchun muayyan qaytim foiz olishga intmiladilar. Bu usul o’rtacha solishtirma xarajatlarni hisoblashga asoslanadi. Narxni chegaraviy xarajatlar bo’yicha belgilash usulini qo’llash bilan firma mahsulotning qo’shimcha hajmi birligini bu mahsulotni ishlab chiqarishning alohida qiymatiga sotadi, bu holda xarajatlarning faqat bir qismi koplanadi, foyda amalga oshmaydi. Narx belgilashning bu strategiyasi agar firma ishni to’xtatish xavfi ostida qolgan va foydalanadigan ishchi kuchini saqlab qolishni xohlagan sharoitlarda naf keltirishi mumkin. Savdoda do’konlarga xaridorlarning kelishini ko’paytirish uchun sotuvchilar ayrim tovarlarni to’liq xarajatlaridan pastroq baholab, «jalb yetuvchi» narxlar yaratadilar. Xaridorlar ko’payadi, ular arzon narxdagi tovarlar bilan birga bunga