Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov ( 1844-1908)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

27,4 KB


Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov ( 1844-1908)
 Rimskiy-Korsakov ijod yo’li.
1.
Rimskiy-Korsakov ijodiga xarakteristika.
2.
Rimskiy-Korsakov estetikasi.
3.
“Snegurochka” (Qor qiz) operasi.
 5. Rimskiy-Korsakov simfonik ijodi “Shexerezada”. 
 
1.  Ijod  yo’li.  Nikolay  Andreevich  Rimskiy-Korsakov  kompozitor,  pedagog,
dirijer,jamoat arbobi. Dunyoqarashining taraqqiyoti, rus xalq madaniyati va san’ati
bilan  bo’lgan  uzluksiz  aloqasi,optimizm,  adabiyotchilik,etik  mazmunning
chuqurliligi, realizm, vatanparvarlik, cholg’ulashtirish sohasidagi  buyuk mahorat
bularning  barchasi  rus  klassik  musiqasi  ijodiy  namoyondasi  va  jahon  musiqa
san’atining atoqli, mashhur ustasi Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov qiyofasida
ko’rishimiz mumkin.
 
Nikolay Andreevich  Rimskiy-Korsakov  1844-yil  mart  oyida  Novgorod
guberniyasining  Tixvin  shaharchasida  dvoryanlar  (amaldorlar)  oilasida  dunyoga
keldi. Musiqiy qobiliyat unda bolaligidan ko’rina boshladi. ; yoshligida murakkab
bo’lmagan p’esalarni chalar va 9 yoshidan boshlab musiqa asarlarini yaratishni
boshlagan edi.
 
1856-1862 yillar Peteburgdagi Dengiz kadet korpusida tahsil ola boshladi.
Bu  o’qish  mobaynida,  Kanille  nomli  pedagog  sinfida  musiqadan  saboq  ola
boshlagan va keyinchalik Kanille uni M. Balakirev bilan tanishtirgan. M.Balakirev
rahnamoligi  ostida  Rimskiy-Korsakov  o’zining  birinchi  simfoniyasini  yaratishni
boshladi. Simfoniyani tugatmasidan “Almaz” kliperida ( tez yurar elkanli kema)
dengiz sayohatiga yo’l oldi. Dengiz safarining uch yillik mobaynida u ko’p vaqtini
kitob mutolaasiga sarflab, ko’plab mamlakatlarni ko’rib, katta taassurotga ega bo’ldi.
Logotip
Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov ( 1844-1908) Rimskiy-Korsakov ijod yo’li. 1. Rimskiy-Korsakov ijodiga xarakteristika. 2. Rimskiy-Korsakov estetikasi. 3. “Snegurochka” (Qor qiz) operasi. 5. Rimskiy-Korsakov simfonik ijodi “Shexerezada”. 1. Ijod yo’li. Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov kompozitor, pedagog, dirijer,jamoat arbobi. Dunyoqarashining taraqqiyoti, rus xalq madaniyati va san’ati bilan bo’lgan uzluksiz aloqasi,optimizm, adabiyotchilik,etik mazmunning chuqurliligi, realizm, vatanparvarlik, cholg’ulashtirish sohasidagi buyuk mahorat bularning barchasi rus klassik musiqasi ijodiy namoyondasi va jahon musiqa san’atining atoqli, mashhur ustasi Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov qiyofasida ko’rishimiz mumkin. Nikolay Andreevich Rimskiy-Korsakov 1844-yil mart oyida Novgorod guberniyasining Tixvin shaharchasida dvoryanlar (amaldorlar) oilasida dunyoga keldi. Musiqiy qobiliyat unda bolaligidan ko’rina boshladi. ; yoshligida murakkab bo’lmagan p’esalarni chalar va 9 yoshidan boshlab musiqa asarlarini yaratishni boshlagan edi. 1856-1862 yillar Peteburgdagi Dengiz kadet korpusida tahsil ola boshladi. Bu o’qish mobaynida, Kanille nomli pedagog sinfida musiqadan saboq ola boshlagan va keyinchalik Kanille uni M. Balakirev bilan tanishtirgan. M.Balakirev rahnamoligi ostida Rimskiy-Korsakov o’zining birinchi simfoniyasini yaratishni boshladi. Simfoniyani tugatmasidan “Almaz” kliperida ( tez yurar elkanli kema) dengiz sayohatiga yo’l oldi. Dengiz safarining uch yillik mobaynida u ko’p vaqtini kitob mutolaasiga sarflab, ko’plab mamlakatlarni ko’rib, katta taassurotga ega bo’ldi.
U dengizni juda ham sevganidan o’z asarlarida dengiz tasvirini aks ettirishni orzu
qilar edi.
 
1865-yilda  Peteburgga  qaytib  kelib  birinchi  simfoniyasini  nihoyasiga
etkazadi va bu simfoniya muvaffaqiyatli ijro etilgan. Shu davrdan boshlab ko’p
yillik, mashshaqatli ijodiy faoliyati boshlandi.” Sadko” simfonik kartinasi, “Antar”
simfonik syuitasi, L.Meyning syujetiga asoslangan “Pskovityanka” operasi asarlari
ustida ishlay boshladi.
 
1871-yilda  Rimskiy-Korsakov  Peterburg  konservatoriyasiga  professor
darajasi  lavozimida  ishga  taklif  qilinib,  keyinchalik  shu  muassasada  umrining
so’nggi davrigacha ishlaydi.
 
1873-yilda  iste’foga  chiqib  flotning  harbiy  orkestrlari  inspektori  etib
tayinlanadi. 1874-81 yilga qadar “Bepul musiqa maktabi”ning direktori va bosh
dirijeri  lavozimlarida  faoliyat  ko’rsatgan.  1883-yildan  1884-yilga  qadar  Saroy
xonandalik kapellasi boshqaruvchisining yordamchisi bo’lib ishlagan. 1880-yillarda
simfonik orkestrga dirijerlik qilib, Belyaev to’garagini boshqara boshladi. Belyaev
boy, badavlat o’rmon sanoatchisi bo’lib, iste’dodli musiqachilarga yordam berar,
Rus simfonik kontsertlarini tashkillashtirar va musiqiy nashriyotlarga homiylik qilar
edi. 1889-yilda Rimskiy-Korsakov Parij butunjahon ko’rgazmasida ikkita orkestrga
dirijerlik  qilgan.  Bryusselda  ijro  etilgan  uning  “  Ispan  kaprichchiosi”  pe’sasi
muvaffaqiyatga uchragan. 1905-yilda talabalarning xaq xuquqini himoya qilgani
uchun konservatoriyadan ishdan ozod etilgan. Birdamlik uchun A.Glazunov va A.
Lyadov singari konservatoriyaning ba’zi o’qituvchilari ham ishdan ketishgan edi.
1905-yil konservatoriyaning muxtor (avtonom) bo’lishi munosabati bilan va Badiiy
kengash taklifi bilan Rimskiy-Korsakov konservatoriyaga qaytadi. U 200 dan ortiq
musiqa  arboblarini  etishtirib  chiqqan.  Bular  A.Arenskiy,  M.Ippolitov-Ivanov,
N.Lo’senko,  N.Myaskovskiy  ,S.Prokofev,  I.Stravinskiy,  M.Shteynberg  va
boshqalardir.  Rimskiy-  Korsakovning  Pushkin  syujetiga  yozgan  so’nggi  asari,
satirik-ertak “Zolotoy petushok”(Oltin xo’rozcha) operasidir. Bu opera postanovkasi
qo’yilishiga ruxsat berilmagan edi. 1908-yilda kompozitor yurak xurujidan olamdan
vafot etdi va unga , so’nggi asarining sahnadagi namoyishini ko’rish nasib etmadi. 
 
2 . Ijodiga xarakteristika.  Rimskiy -  Korsakov rus  klassik  operasida janr
turlarini  kengaytirib  rus  va  jahon  musiqasini  ajoyib  yorqin  simfoniyalar  bilan
Logotip
U dengizni juda ham sevganidan o’z asarlarida dengiz tasvirini aks ettirishni orzu qilar edi. 1865-yilda Peteburgga qaytib kelib birinchi simfoniyasini nihoyasiga etkazadi va bu simfoniya muvaffaqiyatli ijro etilgan. Shu davrdan boshlab ko’p yillik, mashshaqatli ijodiy faoliyati boshlandi.” Sadko” simfonik kartinasi, “Antar” simfonik syuitasi, L.Meyning syujetiga asoslangan “Pskovityanka” operasi asarlari ustida ishlay boshladi. 1871-yilda Rimskiy-Korsakov Peterburg konservatoriyasiga professor darajasi lavozimida ishga taklif qilinib, keyinchalik shu muassasada umrining so’nggi davrigacha ishlaydi. 1873-yilda iste’foga chiqib flotning harbiy orkestrlari inspektori etib tayinlanadi. 1874-81 yilga qadar “Bepul musiqa maktabi”ning direktori va bosh dirijeri lavozimlarida faoliyat ko’rsatgan. 1883-yildan 1884-yilga qadar Saroy xonandalik kapellasi boshqaruvchisining yordamchisi bo’lib ishlagan. 1880-yillarda simfonik orkestrga dirijerlik qilib, Belyaev to’garagini boshqara boshladi. Belyaev boy, badavlat o’rmon sanoatchisi bo’lib, iste’dodli musiqachilarga yordam berar, Rus simfonik kontsertlarini tashkillashtirar va musiqiy nashriyotlarga homiylik qilar edi. 1889-yilda Rimskiy-Korsakov Parij butunjahon ko’rgazmasida ikkita orkestrga dirijerlik qilgan. Bryusselda ijro etilgan uning “ Ispan kaprichchiosi” pe’sasi muvaffaqiyatga uchragan. 1905-yilda talabalarning xaq xuquqini himoya qilgani uchun konservatoriyadan ishdan ozod etilgan. Birdamlik uchun A.Glazunov va A. Lyadov singari konservatoriyaning ba’zi o’qituvchilari ham ishdan ketishgan edi. 1905-yil konservatoriyaning muxtor (avtonom) bo’lishi munosabati bilan va Badiiy kengash taklifi bilan Rimskiy-Korsakov konservatoriyaga qaytadi. U 200 dan ortiq musiqa arboblarini etishtirib chiqqan. Bular A.Arenskiy, M.Ippolitov-Ivanov, N.Lo’senko, N.Myaskovskiy ,S.Prokofev, I.Stravinskiy, M.Shteynberg va boshqalardir. Rimskiy- Korsakovning Pushkin syujetiga yozgan so’nggi asari, satirik-ertak “Zolotoy petushok”(Oltin xo’rozcha) operasidir. Bu opera postanovkasi qo’yilishiga ruxsat berilmagan edi. 1908-yilda kompozitor yurak xurujidan olamdan vafot etdi va unga , so’nggi asarining sahnadagi namoyishini ko’rish nasib etmadi. 2 . Ijodiga xarakteristika. Rimskiy - Korsakov rus klassik operasida janr turlarini kengaytirib rus va jahon musiqasini ajoyib yorqin simfoniyalar bilan
boyitgan  kompozitordir.  U  bir  talay  klassik  musiqa  ishlarining  muallifidir:
“Prakticheskiy  uchebnik  garmonii”  “Osnovo’  orkestrovki»  «Letopis  moey
muzo’kalnoy jizni» 1909-yil nashriyoti va maqolalar. 
Rimskiy-Korsakov rus xalq qo’shiqlaridan ikkita to’plam kitoblarini to’plagan. U
havaskor  xonanda  T.Filippovdan  40  ta  qo’shiqni  yozib  olib,  ularni
garmoniyalashtirgan. Bundang so’ng “ 100 russkix narodno’x pesen” to’plamiga
kirgan qo’shiqlar orqali qadimiy udumlar va raqsbop qo’shiqlarga qiziqa boshlagan.
Dargomijskiy,  “Qudratli  To’da”  a’zolari  Musorgskiy  va  Borodinning
tugallanmagan  asarlarini  nihoyasiga  etkazish  va  orkestrlash  ishlari  uning  ancha
vaqtini olib, holdan toydirib qo’ydi. Rimskiy-Korsakov xotirasi fenomental (noyob,
kamdan kam uchraydigan) darajada, ya’ni bir marta eshitganini eslab qoladigan
darajada edi. 
Rimskiy-Korsakoving  ijodiy  me’rosi  juda  ham  kattadir:  15  ta  opera
(“Pskovityanka” musiqali dramasi, lirik-komik “Mayskaya noch”, sehrli opera-balet
“Snegurochka”,  afsonaviy-cho’pchak  “Mlada”,  opera-cho’pchak  “Noch  pered
Rojdestvom”,  opera-cho’pchak  “Sadko”,  kamerli  “Motsart  va  Saleri”,”Kahey
bessmertno’y”, tarixiy syujetga ega “ Tsarskaya nevesta”, “Skazka o tsare Saltane “,
bir  aktli  operalar  “Boyaro’nya  Vera  Sheloga»,  «Servilya»,  «Pan  Voevoda»,  «
Skazanie o nevidimom grade Kiteje i deve Fevronii», «Zolotoy petushok») , 3 ta
simfonik syuitalar («Antar», «Shexerezada», «Ispanskoe kaprichchio») 3 ta simfonik
kartina  (  «Sadko»,  «Skazka»,  «Svetlo’y  prazdnik»)  simfoniyalar,  simfonik
uvertyuralar, fortepiano va orkestr uchun kontsert, kamer -cholg’u ansambli uchun
asarlar, 80 ta romanslar. Romanslari ichida mashhurlari «Zvonche javoronka pene»,
«Na  xolmax  Gruzii»,«To  bo’lo  ranneyu  vesnoy»,«O  chyom  v  tishi
nochnoy»,»Oktava», «Anchar». 
Kompozitor o’z asarlarida go’zallikni, muxabbatni, xaqiqatga ishonchni, xalq
donishmandligini,  rus  tabiati  go’zalligini  va  shu  bilan  birga  hayotning  salbiy
tomonlarini, nohaqlik, befarosatlik, bosqinchilik, rahm-shafqatsizlik,eb-to’ymaslik
kabi xususiyatlarni mohirlik bilan ko’rsata olgan. 
 
3.  Rimskiy-Korsakov  estetikasi.  Rimskiy-Korsakov  60-yillarda  “Yangi  rus
musiqa maktablari” estetik printsiplari bosimi ta’siri ostida shakllangan muzikantdir.
Bu  printsiplar  xalqchillikka  intilishdan,  mazmun  mohiyatining  yuqoriligidan,
Logotip
boyitgan kompozitordir. U bir talay klassik musiqa ishlarining muallifidir: “Prakticheskiy uchebnik garmonii” “Osnovo’ orkestrovki» «Letopis moey muzo’kalnoy jizni» 1909-yil nashriyoti va maqolalar. Rimskiy-Korsakov rus xalq qo’shiqlaridan ikkita to’plam kitoblarini to’plagan. U havaskor xonanda T.Filippovdan 40 ta qo’shiqni yozib olib, ularni garmoniyalashtirgan. Bundang so’ng “ 100 russkix narodno’x pesen” to’plamiga kirgan qo’shiqlar orqali qadimiy udumlar va raqsbop qo’shiqlarga qiziqa boshlagan. Dargomijskiy, “Qudratli To’da” a’zolari Musorgskiy va Borodinning tugallanmagan asarlarini nihoyasiga etkazish va orkestrlash ishlari uning ancha vaqtini olib, holdan toydirib qo’ydi. Rimskiy-Korsakov xotirasi fenomental (noyob, kamdan kam uchraydigan) darajada, ya’ni bir marta eshitganini eslab qoladigan darajada edi. Rimskiy-Korsakoving ijodiy me’rosi juda ham kattadir: 15 ta opera (“Pskovityanka” musiqali dramasi, lirik-komik “Mayskaya noch”, sehrli opera-balet “Snegurochka”, afsonaviy-cho’pchak “Mlada”, opera-cho’pchak “Noch pered Rojdestvom”, opera-cho’pchak “Sadko”, kamerli “Motsart va Saleri”,”Kahey bessmertno’y”, tarixiy syujetga ega “ Tsarskaya nevesta”, “Skazka o tsare Saltane “, bir aktli operalar “Boyaro’nya Vera Sheloga», «Servilya», «Pan Voevoda», « Skazanie o nevidimom grade Kiteje i deve Fevronii», «Zolotoy petushok») , 3 ta simfonik syuitalar («Antar», «Shexerezada», «Ispanskoe kaprichchio») 3 ta simfonik kartina ( «Sadko», «Skazka», «Svetlo’y prazdnik») simfoniyalar, simfonik uvertyuralar, fortepiano va orkestr uchun kontsert, kamer -cholg’u ansambli uchun asarlar, 80 ta romanslar. Romanslari ichida mashhurlari «Zvonche javoronka pene», «Na xolmax Gruzii»,«To bo’lo ranneyu vesnoy»,«O chyom v tishi nochnoy»,»Oktava», «Anchar». Kompozitor o’z asarlarida go’zallikni, muxabbatni, xaqiqatga ishonchni, xalq donishmandligini, rus tabiati go’zalligini va shu bilan birga hayotning salbiy tomonlarini, nohaqlik, befarosatlik, bosqinchilik, rahm-shafqatsizlik,eb-to’ymaslik kabi xususiyatlarni mohirlik bilan ko’rsata olgan. 3. Rimskiy-Korsakov estetikasi. Rimskiy-Korsakov 60-yillarda “Yangi rus musiqa maktablari” estetik printsiplari bosimi ta’siri ostida shakllangan muzikantdir. Bu printsiplar xalqchillikka intilishdan, mazmun mohiyatining yuqoriligidan,
san’atning jamiyatdagi ahamiyatidan tuzilgan edi. Rimskiy-Korsakovning estetik
boshlanishi har bir asar boshida go’zallikka va mukamallilikka intilishdan iborat
Professionalizm va estetik mahorat rang-barangligining asosiy ahamiyati mana shu
erdandir. Dunyoqarashning garmoniyasi, ichki bosiqlilik, nozik artistizm, bekamu
ko’st  didlik,  hissiyot  me’yori,  musiqiy  ifodaning  yorqinligi  Rimskiy-Korsakov
musiqasi xususiyatiga xosdir. U har bir syujetning o’ziga mos dramaturgiyasini
janrini  topa  olgan.  “Dunyoda  qancha  mavzu  bo’lsa,  shuncha  mustaqil  opera
shakllarini topish mumkin”, deb hisoblar edi Rimskiy-Korsakov. Operani musiqiy
asar hisoblagan holda, uning adabiy ma’nosiga ham katta e’tibor qaratar edi.
 
Ertak, afsona, udum, an’ana uning tematikasini aniqlaydi. Shular orqali u
xalqning dunyoqarashini: baxtli hayot xaqidagi orzusini (“Snegurochka”operasida
berendeevlar  qirolligi  obrazlari  timsolida,  “Skazka  o  tsare  Saltane”operasidagi
Ledentsa shaharlari timsolida) aniqlab, ifodalay olgan.
 
 
4. Opera ijodiyoti. Rimskiy-Korsakov operalari mavzu jihatidan, badiiy qiyofa
shakli  va dramaturgiyasi  jihatidan rang-barangdir. Ularda biz tarixiy-ertaknamo,
lirik-dramatik, lirik-komedik, satira  asarlarini  uchratamiz.  Katta  hajmdagi
monumental (hashamatlilik) operalari bilan birga, qisqa bir aktli operalarni ham
yaratgan. Operalarining ko’pchiligi rus klassik adabiyoti va xalq ijodiyotidagi rus
syujetlariga yozilgan. 
Uning birinchi “Pskovityanka” operasi tipik, odatiy, “to’daviy” operadir. Opera
tarkibi  asosan  uzluksiz  rivojlanayotgan  sahna  musiqiy  tuzilmalaridan
iborat.”Pskovityanka”operasi musiqasi yakka solo, ansambl, xor epizodlari, ariozo,
arietta, monolog, qo’shiq kabi qismlarni o’z ichiga oladi. Bu qismlarning qisqa
o’lchovlari operada sahna harakatlarining o’zgarib turishida paydo bo’ladigan, bekat
masofalarining  cho’zilishiga  yo’l  qo’ymaydi.  Musiqaning  harakat  orqasidan
izlanishlari  printsipi  asosida,  Rimskiy-Korsakov  obrazlar  hissiyoti  rivojlanishini,
qahramonlarning harakat va fikrlari almashinib turishini ko’rsatgan. Rechitativ--
operaning nafaqat alohida bo’lgan partiyalarida, balki xalq ko’rinishi musiqalarida
ham ahamiyatli o’rinni egallagan.
“Snegurochka” (Qorqiz).  Bu operani Rimskiy-Korsakov eng mukammal deb
hisoblab, unga katta mehr bergan. Bu opera uning ijodidagi eng sevimli operalardan
Logotip
san’atning jamiyatdagi ahamiyatidan tuzilgan edi. Rimskiy-Korsakovning estetik boshlanishi har bir asar boshida go’zallikka va mukamallilikka intilishdan iborat Professionalizm va estetik mahorat rang-barangligining asosiy ahamiyati mana shu erdandir. Dunyoqarashning garmoniyasi, ichki bosiqlilik, nozik artistizm, bekamu ko’st didlik, hissiyot me’yori, musiqiy ifodaning yorqinligi Rimskiy-Korsakov musiqasi xususiyatiga xosdir. U har bir syujetning o’ziga mos dramaturgiyasini janrini topa olgan. “Dunyoda qancha mavzu bo’lsa, shuncha mustaqil opera shakllarini topish mumkin”, deb hisoblar edi Rimskiy-Korsakov. Operani musiqiy asar hisoblagan holda, uning adabiy ma’nosiga ham katta e’tibor qaratar edi. Ertak, afsona, udum, an’ana uning tematikasini aniqlaydi. Shular orqali u xalqning dunyoqarashini: baxtli hayot xaqidagi orzusini (“Snegurochka”operasida berendeevlar qirolligi obrazlari timsolida, “Skazka o tsare Saltane”operasidagi Ledentsa shaharlari timsolida) aniqlab, ifodalay olgan. 4. Opera ijodiyoti. Rimskiy-Korsakov operalari mavzu jihatidan, badiiy qiyofa shakli va dramaturgiyasi jihatidan rang-barangdir. Ularda biz tarixiy-ertaknamo, lirik-dramatik, lirik-komedik, satira asarlarini uchratamiz. Katta hajmdagi monumental (hashamatlilik) operalari bilan birga, qisqa bir aktli operalarni ham yaratgan. Operalarining ko’pchiligi rus klassik adabiyoti va xalq ijodiyotidagi rus syujetlariga yozilgan. Uning birinchi “Pskovityanka” operasi tipik, odatiy, “to’daviy” operadir. Opera tarkibi asosan uzluksiz rivojlanayotgan sahna musiqiy tuzilmalaridan iborat.”Pskovityanka”operasi musiqasi yakka solo, ansambl, xor epizodlari, ariozo, arietta, monolog, qo’shiq kabi qismlarni o’z ichiga oladi. Bu qismlarning qisqa o’lchovlari operada sahna harakatlarining o’zgarib turishida paydo bo’ladigan, bekat masofalarining cho’zilishiga yo’l qo’ymaydi. Musiqaning harakat orqasidan izlanishlari printsipi asosida, Rimskiy-Korsakov obrazlar hissiyoti rivojlanishini, qahramonlarning harakat va fikrlari almashinib turishini ko’rsatgan. Rechitativ-- operaning nafaqat alohida bo’lgan partiyalarida, balki xalq ko’rinishi musiqalarida ham ahamiyatli o’rinni egallagan. “Snegurochka” (Qorqiz). Bu operani Rimskiy-Korsakov eng mukammal deb hisoblab, unga katta mehr bergan. Bu opera uning ijodidagi eng sevimli operalardan
hisoblangan.  A.N.  Ostrovskiyning  p’esa-ertagi  syujeti  Rimskiy-Korsakovning
o’zgacha iste’dodiga hayratlanarli tarzda mos keldi. “Qadimiy rus an’analariga va
rus  tiliga,  qalbimdagi  sekin-asta  paydo  bo’lgan  intilish  endilikda  alanga  bo’lib
yonmoqda. Qorqiz, Lel va Bahor, Berendeev qirolligi va uning ajoyib qiroli va
ularning  Yarilo-Quyoshga  bo’lgan  sig’inishlari  kabi  obrazlar  syujetidan  ajibroq
syujet yo’q edi men uchun”, deb yozgan edi Rimskiy-Korsakov. Ostrovskiy p’esasi
va Rimskiy-Korsakov operasidagi xalq hayoti go’zal, yorqin va nasriydir. Xalq
ozodligini  va  farovonligini,  go’zallikka  intilishini  hohlagan 
berendeevlar
qirolligining maqsadi go’zaldir. Saxiylik, go’zallik, tabiiy tabiat qonunlariga bo’lgan
ishonch,  berendeevlarning  yuksak  maqsadidir.  “Snegurochka”dagi  optimistik
mavjudlik, insoniyatning tabiat qonuniga bo’ysunishdagi tantanasi bilan ifodalangan.
Opera 1880-yil yozda, rus qishlog’ida yaratila boshlagan. “Hech qaysi operani men
“Snegurochka” operasi kabi engillik bilan va tez muddatda yaratmaganman”,deb
yozadi  Rimskiy-Korsakov.1881-yilda  opera  nihoyasiga  etdi.  Keyingi  yilda,
Mariinskiy teatr sahnasida namoyish etilgan “Snegurochka” muvaffaqiyatga uchradi.
Opera  namoyishidan  ta’sirlangan  A.N.  Ostrovskiy  “Mening  Snegurochkamga
bundanda ortiqroq va ajibroq musiqani kutmagan edim”, deb quvonchini ichiga
sig’dira olmagan.
 
“Snegurochka”(Qorqiz)  operasi  mazmuni:
 Berendeev  sehrli
qirolligining qizil tepaligi. Oy balqib turgan tun. Qushlar atrofida o’rab olingan Qizil
Bahoroy erga tushib kelmoqda.O’rmon qor ostida mudrayotgan va mamlakatda qahr
sovuqchilik hukm surmoqda. 15 yil avval Ayoz bobo va Bahoroyning qizi Qor qiz
tug’ilgan kunidan boshlab, g’azab o’tiga mingan Yarilo-Quyosh erga kam yorug’lik
va iliqlik bermoqda; yoz fasli qisqa, qahraton qish fasli esa uzoq va sovuqdir. Ayoz
bobo paydo bo’ldi. U Bahoroyga berendeevlar  mamlakatini tark etishiga va’da
bermoqda, lekin Qor qizni kim himoya qiladi? Chunki, Yarilo-Quyosh qiz qalbida
uni o’limga olib keluvchi muhabbat alangasini yondirishga qulay fursat kutmoqda.
Qor  qizni  ota  onasi  Berendeevlar  xududida  yashaydigan  bolasi  yo’q  Bakula-
Bobo’lya nazorati ostiga, uning uyiga jo’natishga ahd qilishadi. Snegurochka baxtli,
chunki  uni  azaldan  cho’pon  Lelning  ajoyib  qo’shiqlariga  va  insonlar  hayotiga
bo’lgan qiziqishi uni er tomon chorlayverar edi .Leshiyga (o’rmon odamiga) qizni
qo’riqlashni tayinlab, qizini erda qoldirganlaridan so’ng, Ayoz bobo va Bahoroy
Logotip
hisoblangan. A.N. Ostrovskiyning p’esa-ertagi syujeti Rimskiy-Korsakovning o’zgacha iste’dodiga hayratlanarli tarzda mos keldi. “Qadimiy rus an’analariga va rus tiliga, qalbimdagi sekin-asta paydo bo’lgan intilish endilikda alanga bo’lib yonmoqda. Qorqiz, Lel va Bahor, Berendeev qirolligi va uning ajoyib qiroli va ularning Yarilo-Quyoshga bo’lgan sig’inishlari kabi obrazlar syujetidan ajibroq syujet yo’q edi men uchun”, deb yozgan edi Rimskiy-Korsakov. Ostrovskiy p’esasi va Rimskiy-Korsakov operasidagi xalq hayoti go’zal, yorqin va nasriydir. Xalq ozodligini va farovonligini, go’zallikka intilishini hohlagan berendeevlar qirolligining maqsadi go’zaldir. Saxiylik, go’zallik, tabiiy tabiat qonunlariga bo’lgan ishonch, berendeevlarning yuksak maqsadidir. “Snegurochka”dagi optimistik mavjudlik, insoniyatning tabiat qonuniga bo’ysunishdagi tantanasi bilan ifodalangan. Opera 1880-yil yozda, rus qishlog’ida yaratila boshlagan. “Hech qaysi operani men “Snegurochka” operasi kabi engillik bilan va tez muddatda yaratmaganman”,deb yozadi Rimskiy-Korsakov.1881-yilda opera nihoyasiga etdi. Keyingi yilda, Mariinskiy teatr sahnasida namoyish etilgan “Snegurochka” muvaffaqiyatga uchradi. Opera namoyishidan ta’sirlangan A.N. Ostrovskiy “Mening Snegurochkamga bundanda ortiqroq va ajibroq musiqani kutmagan edim”, deb quvonchini ichiga sig’dira olmagan. “Snegurochka”(Qorqiz) operasi mazmuni: Berendeev sehrli qirolligining qizil tepaligi. Oy balqib turgan tun. Qushlar atrofida o’rab olingan Qizil Bahoroy erga tushib kelmoqda.O’rmon qor ostida mudrayotgan va mamlakatda qahr sovuqchilik hukm surmoqda. 15 yil avval Ayoz bobo va Bahoroyning qizi Qor qiz tug’ilgan kunidan boshlab, g’azab o’tiga mingan Yarilo-Quyosh erga kam yorug’lik va iliqlik bermoqda; yoz fasli qisqa, qahraton qish fasli esa uzoq va sovuqdir. Ayoz bobo paydo bo’ldi. U Bahoroyga berendeevlar mamlakatini tark etishiga va’da bermoqda, lekin Qor qizni kim himoya qiladi? Chunki, Yarilo-Quyosh qiz qalbida uni o’limga olib keluvchi muhabbat alangasini yondirishga qulay fursat kutmoqda. Qor qizni ota onasi Berendeevlar xududida yashaydigan bolasi yo’q Bakula- Bobo’lya nazorati ostiga, uning uyiga jo’natishga ahd qilishadi. Snegurochka baxtli, chunki uni azaldan cho’pon Lelning ajoyib qo’shiqlariga va insonlar hayotiga bo’lgan qiziqishi uni er tomon chorlayverar edi .Leshiyga (o’rmon odamiga) qizni qo’riqlashni tayinlab, qizini erda qoldirganlaridan so’ng, Ayoz bobo va Bahoroy
ortiga  ketadilar.  Quvnoq  berendeylar  to’dasi  yaqinlashmoqda.  Ular  Maslenitsa
udumini kuzatib, bahor kirib kelishini xursandchilik bilan qarshilamoqdalar. Bobo’l
o’rmondan chiqib kelgan Qor qizni ko’rib xursand bo’ladi va Qorqiz esa unga qiz
farzand bo’lishiga ijozat so’raydi.
 
Qorqiz iltimosi bilan cho’pon Lel unga kuylamoqda, lekin yaqinlashib
kelayotgan quvnoq do’stlarining jarangdor ovozlarini eshitib Qorqiz tuhfa etgan
gulchambarni tashlab, ular tomon yugurib ketadi. Xafa bo’lgan qiz oldiga badavlat
oiladan bo’lgan Kupava kelib, “Savdogar Mizgir uni sevishini va yaqinda ularning
to’yi bo’lishi xaqidagi yangilikni” intiqib, so’zlab, o’rtoqlashadi. Shu payt kuyov
sovg’a salomlar bilan paydo bo’ladi. Eski udumlar bo’yicha kelinni dugonalaridan
sotib olishi kerak, ammo go’zal Qorqizga mahliyo bo’lib qolgan Mizgir uni ko’rishi
bilan  Kupavani  rad  etadi.  Aldangan  Kupava,  ko’z  yoshlari  ila  qovoqari  va
asalarilarga uni xafa qilgan odamni ta’zirini berishlarini yolvorib so’raydi. Mizgir
bevafoligidan ajablangan xalq, berendey xalqining mehribon va adolatli shohidan
yordam so’rashni Kupavaga maslahat beradilar.
 Shoh saroyi. Amirlar donishmand shohni sharaflamoqdalar, ammo shohning
qalbi notinch, chunki Yarilo-Quyosh nimagadir berendeylardan g’azablanmoqda.
Yarilo-Quyosh rahmdilligiga erishish uchun shoh ertangi kunda barcha kuyov va
kelinlarni nikohlashga ahd qiladi. Kupava yugurib kelib shohga o’z musibati xaqida
arz  qilganidan  so’ng,  shoh  Mizgirni  abadiy  quvg’inlikka  amr  etadi.Mizgir  esa
berendeylarni Qorqizga bir marotaba boqishlarini so’raydi. Qorqiz go’zalligidan
hayratlangan va  uning muxabbat  hissiga  befarq  ekanligin sezgan  shoh,  Yarilo-
Quyoshning g’azablanishi sababini tushunib etadi. Shoh farmoyish beradi:”Kimda
kim Qorqizning yuragiga yo’l topa olsa, shu yigit Qorqizning kuyovi bo’ladi”.Mizgir
shohdan yurtda qolish uchun va baxtini sinab ko’rish uchun bir kun muhlat so’raydi.
 
Kechki shafaq yonmoqda.Berendeylar kirib kelayotgan bahor tashrifiga
tayyorgarchilik  ko’rmoqdalar.  Lelning  qo’shiqlariga  mukofot  tarzda  shoh  uning
o’ziga yoqqan qizni kelinlikka tanlashini taklif etadi. Lel Kupavani tanlaydi. Bu esa
Qorqizni ranjitadi. Paydo bo’lgan Mizgir ehtiros ila sevgi izhor qila boshlaydi, lekin
uning hissiyotini tushunmagan Qorqiz unga javob bera olmaydi. Mizgir yo’lini
o’rmon odami Leshiy to’sadi va Mizgirni sehrlab uning ko’ziga Qor qiz ruhini
ko’rsataverib, kalaka qiladi. Keng adir bo’yiga chiqqan Lel va Kupava bir biriga
Logotip
ortiga ketadilar. Quvnoq berendeylar to’dasi yaqinlashmoqda. Ular Maslenitsa udumini kuzatib, bahor kirib kelishini xursandchilik bilan qarshilamoqdalar. Bobo’l o’rmondan chiqib kelgan Qor qizni ko’rib xursand bo’ladi va Qorqiz esa unga qiz farzand bo’lishiga ijozat so’raydi. Qorqiz iltimosi bilan cho’pon Lel unga kuylamoqda, lekin yaqinlashib kelayotgan quvnoq do’stlarining jarangdor ovozlarini eshitib Qorqiz tuhfa etgan gulchambarni tashlab, ular tomon yugurib ketadi. Xafa bo’lgan qiz oldiga badavlat oiladan bo’lgan Kupava kelib, “Savdogar Mizgir uni sevishini va yaqinda ularning to’yi bo’lishi xaqidagi yangilikni” intiqib, so’zlab, o’rtoqlashadi. Shu payt kuyov sovg’a salomlar bilan paydo bo’ladi. Eski udumlar bo’yicha kelinni dugonalaridan sotib olishi kerak, ammo go’zal Qorqizga mahliyo bo’lib qolgan Mizgir uni ko’rishi bilan Kupavani rad etadi. Aldangan Kupava, ko’z yoshlari ila qovoqari va asalarilarga uni xafa qilgan odamni ta’zirini berishlarini yolvorib so’raydi. Mizgir bevafoligidan ajablangan xalq, berendey xalqining mehribon va adolatli shohidan yordam so’rashni Kupavaga maslahat beradilar. Shoh saroyi. Amirlar donishmand shohni sharaflamoqdalar, ammo shohning qalbi notinch, chunki Yarilo-Quyosh nimagadir berendeylardan g’azablanmoqda. Yarilo-Quyosh rahmdilligiga erishish uchun shoh ertangi kunda barcha kuyov va kelinlarni nikohlashga ahd qiladi. Kupava yugurib kelib shohga o’z musibati xaqida arz qilganidan so’ng, shoh Mizgirni abadiy quvg’inlikka amr etadi.Mizgir esa berendeylarni Qorqizga bir marotaba boqishlarini so’raydi. Qorqiz go’zalligidan hayratlangan va uning muxabbat hissiga befarq ekanligin sezgan shoh, Yarilo- Quyoshning g’azablanishi sababini tushunib etadi. Shoh farmoyish beradi:”Kimda kim Qorqizning yuragiga yo’l topa olsa, shu yigit Qorqizning kuyovi bo’ladi”.Mizgir shohdan yurtda qolish uchun va baxtini sinab ko’rish uchun bir kun muhlat so’raydi. Kechki shafaq yonmoqda.Berendeylar kirib kelayotgan bahor tashrifiga tayyorgarchilik ko’rmoqdalar. Lelning qo’shiqlariga mukofot tarzda shoh uning o’ziga yoqqan qizni kelinlikka tanlashini taklif etadi. Lel Kupavani tanlaydi. Bu esa Qorqizni ranjitadi. Paydo bo’lgan Mizgir ehtiros ila sevgi izhor qila boshlaydi, lekin uning hissiyotini tushunmagan Qorqiz unga javob bera olmaydi. Mizgir yo’lini o’rmon odami Leshiy to’sadi va Mizgirni sehrlab uning ko’ziga Qor qiz ruhini ko’rsataverib, kalaka qiladi. Keng adir bo’yiga chiqqan Lel va Kupava bir biriga