NIZO VA STRESSNI BOSHQARISH.
Reja:
1. Nizo, ularning kelib chiqish sabablari va turlari.
2. Nizo jarayonidagi bosqichlar va oqibatlar.
3. Ishlab chiqarishdagi nizolarning oldini olish va bartaraf etish.
4. Stress va uni boshqarish.
1. Nizo, ularning kelib chiqish sabablari va turlari
O’zbek tilining izohli lug’atida nizo tushunchasi quyidagicha talqin qilinadi:
“Nizo — bu o’zaro kelishmovchilik yoki qarama-qarshilik, dushmanlik, adovat
orqasida tug’ilg’an holat, munosabat; ixtilof, nifoq”.
Adovat, ixtilof, nifoq tufayli o’zaro janjallar sodir bo’ladi. Odamlar janjal xaqida
o’ylaganlarida dushmanlik, qo’rqitish, bosqinchilik, tortishuv kabi noxushliklarni
nazarda tutishadi.
Boshqarish jarayonida nizo — bu rahbar, ishchi va boshqa xodimlar
o’rtasida muayyan masalalarni hal qilishda tomonlarning bir-biri bilan bir
yechimga kela olmaganligi tufayli vujudga keladigan vaziyatdir.
Ishlab chiqarishdagi nizolar kishilar kayfiyatiga salbiy ta’sir qiladi va
ularning ish qobiliyatini pasaytiradi, jamoadagi "ruhiy iqlim" ni yomonlashtiradi,
kadrlar qo’nimsizligini ko’paytiradi. SHuning uchun bu masalalarga doimo e’tibor
berish, mehnat jamoalarini boshqarishni, kadrlar turg’unligini ta’minlovchi
shartlardan biridir. Ishlab chiqarishda nizoli vaziyatlar oldini olishning barcha
imkoniyatlaridan foydalanish lozim.
Nizo qanday harakterga ega bo’lmasin va u qay darajada katta bo’lmasin,
barcha xollarda nizoning sabablari hamda uni vujudga keltirgan holatlar diqqat
bilan tahlil qilinishi lozim. Rahbar har bir aniq vaziyatning tagiga adolat va
ob’ektivlik bilan yetishi, tegishli xulosalar chiqarishi kerak.
Ishlab chiqarishda nizoli vaziyatlar turli sabablarga ko’ra vujudga kelishi
mumkin. Ulardan:
* mehnatni tashqil qilishdagi kamchiliklarni;
*haq to’lashning takomillashtirilmagani;
*yomon mehnat sharoitlarini;
*mehnat haqidagi qonunlarni buzishni;
*rahbarlikning qoniqarsiz saviyasini;
16.2. Nizo jarayonidagi bosqichlar va oqibatlar
Nizoning kelib chiqishi va to’qnashishning sodir bo’lishi bir butun jarayon
bo’lib, bu jarayon quyidagi bosqichlarni o’z ichiga oladi (66-chizma).
Nizoning kelib chiqish va to’qnashish jarayoni modeli.
Bu jarayonning birinchi bosqichida nizo chiqishi uchun vaziyat tug’iladi, ya’ni
tomonlar manfaatlarining qarama-qarshiligi ob’ektiv ravishda namoyon bo’ladi.
Ammo ochiqdan-ochiq to’qnashuv sodir bo’lmaydi. Bunday holat har ikkala tomon
tashabbusi bilan yoki "merosdan " qolgan nizoning ta’siri ostida vujudga kelishi
mumkin.
Nizoli vaziyatning ob’ektiv ravishda vujudga kelishiga bevosita qarama-qarshi
turuvchi tomonlarning o’zlari yoki ularning muxoliflari sababchi bo’lishi mumkin.
Ular turlicha daraja (rang) ga ega bo’lgan tomonlardir. Masalan:
darajali muxoliflar — bu shaxslar;
darajali muxoliflar — bu guruhlar;
darajali muxoliflar — bu tashqilotlar;
darajali muxoliflar — bu dialog chog’ida o’z-o’zidan qaror qabul qiluvchi
shaxslardir. Nizoning rivojlanishida va sodir bo’lishida ularning ta’siri deyarli
bo’lmaydi.
Nizoli vaziyatning boshqa bir unsuri — bu ayni shu vaziyatni keltirib
chiqaruvchi ob’ektdir. Ko’pincha shu ob’ektni "bo’lishi olmaslik " yoki uni
"bo’lishdagi " adolatsizlik sababli nizoli vaziyat vujudga keladi. Natijada
ziddiyatga boruvchi tomonlar O’zlarining manfaatlari yo’lida hal kiluvchi mavkeni
egallashga uri-nadilar.
Nizoli vaziyatning tashqi unsurlari ham mavjud. Bo’lar quyidagilardir:
haddan tashqari hissiyotga berilish;
fikrini aniq izxor eta olmaslik;
bir-birini tushunishini xohlamaslik;
asosga ega bo’lmagan noshukurlik va xokazo.
16.3. Ishlab chiqarishdagi nizolarning oldini olish va bartaraf
etish.
Stress va uni boshqarish.
Nizoli vaziyatlarni boshqarishning bir qator samarali usullari mavjud. Ularni
quyidagi ikki yirik guruhga bo’lish mumkin.
Nizoli vaziyatlarni boshqarish usullari.
Ta’kidlaganimizdek, rahbar nizoli vaziyatlarning kelib chiqish sabablarini
faqat kishilar harakatlaridagi tafovutlardan deb bilmasliklari kerak. Albatta, bu ham
qandaydir aniq, holatda nizoli vaziyatning vujudga kelishida muxim omil vazifasini
bajarishi mumkin. Ammo u ta’sir etuvchi faktorlarning faqat bittasidir. SHu
sababli, rahbar, eng avvalo nizoni keltirib chiqaruvchi omillarning tahlilini qilishi,
so’ngra esa u yoki bu usulni qo’llash bo’yicha qaror qabul qilishi kerak.
Ishga bo’lgan talabni tushuntirish usuli. Bu usul disfunktsional usulga
mutlaqo zid bo’lib, bunda har bir xodim va bo’limlardan qanday natija kutilishi
tushuntiriladi. Bu yerda ularga quyidagilar eslatiladi:
erishishi lozim bo’lgan natija ko’lami;
kim axborotni topshiradi va kim uni qabul qiladi;
mas’uliyat, javobgarlik va vakolat tizimi;
aniq siyosat, tartib-qoidalar va x.k.
Rahbar bu masalalarni o’zi uchun aniqlashtirish maqsadida emas, balki har
bir vaziyatda, har bir xodim va bo’lim qay tarzda ish tutishini, ularni nima kutishini
tushuntirib bermog’i lozim.
Muvofiqlashtirish va integratsiyalash usuli. Bu usul og’zaki buyruq (amr)
zanjiri deb yuritiladi.
Boshqarishda vakolatlar ierarxiyasini, ya’ni mansablarga ko’ra darajama-
daraja bevosita itoat etish, bo’ysunush tartibini o’rnatish kishilarning o’zaro