Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirish metodikasi.
REJA:
1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish
2. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch tushunchalar: logopedik yordam, tizim, maktabgacha ta’lim
tashkiloti, logopedik shoxobcha.
Bola nutqiy faoliyatining barcha tomonlariga ketma-ket sistemali ta’siri
korreksion ishning asosiy tamoyili hisoblanadi.
Ish, faqat shifokor tomonidan, M.N.S. faoliyatini normallashtiruvchi, bosh
miya po‘stlog‘i to‘qimalari yetilishini rag‘batlovchi maxsus muolajalar
o‘tkazilgandagina samarali bo‘ladi.
Korreksion ishlarni boshlashdan avval bola xayotining sharoiti, uni o‘rab
turgan muhit, yaqin odamlar, o‘yinchoqlari bilan tanishish, qiziqish va
imkoniyatlari doirasini aniqlash olib boriladigan ish dasturini va muloqotga kiritish
yo‘llarini belgilash kerak.
Oilada qo‘llaniluvchi bolaga qaratilgan murojaatlar hajmi va xarakteri
aniqlanadi. O‘qituvchi va ota-onalar o‘zgarmaydigan ko‘rinishda mashg‘ulotda,
ham bolaning uydagi kundalik-maishiy xarakterga ega aniq ifodalangan
(standartlashgan) ko‘rsatma-istaklar ro‘yxatini tuzadilar. Uning nutqsiz xarakterga
ega tovushlarga bo‘lgan zehn darajasi, butunlay jimlik va shovqin sharoitlarida
aniqlanadi. Dastlab nutqiy muloqot chegaralanadi, bolaning tartibsiz nutqi
tormozlanadi.
Ish bolaning nutqiy tartibni tashkil etishdan boshlanadi. Bola uchun dam
olish soatlari va kunlari joriy etiladi. Kundalik hayotida ovozli apparatlar olib
tashlanadi (televizor, radio v.k.). Avaylovchi tovushli rejim yaratiladi, nutqiy va
nutqsiz signallar kirishi chegaralanadi. Freshels bola atrofida faqat jimjitlik
yaratilmay, balki ko‘ruv ochligi vaziyatini ham yaratishni tavsiya qilgan: rasmlarni,
o‘yinchoqlarni ko‘rsatmaslik va h.k. Faqat shunday tinchlantirish asosida ishga
kirishish mumkin, bu bolaning tovushlarga zehnliligini oshirishga yordam beradi.
Asta-sekin diqqat, idrok holati aniqlanadi, so‘ng ularni rivojlantirish,
kengaytirishga qaratilgan ishlar olib boriladi.
Ishning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: tevarak atrofidagi
tovushlarga, nutqiy tovushlarga nisbatan qiziqish uyg‘otish, ularga taqlid qilishga
ehtiyoj, hohish va imkoniyatini rivojlantirish, nutqiy va nutqiy bo‘lmagan
tovushlarni farqlash.
Umumpedagogik ish, asosiy faoliyat ko‘rinishlarini olib boruvchi nutqning
psixofiziologik asoslarini shakllantirishga, ixtiyoriy diqqatni, ko‘ruv va akustik
ko‘rsatmalar va differensatsiyalarni rivojlantirishga yo‘naltirilgan. Ish nutqiy
tovushlardan boshlanmaydi, nutqsiz xarakterga ega tovushlar, shovqinlarni
farqlashdan boshlanadi. Biroq bu, bola yetarlicha uyushgan va unda elementar
diqqatni to‘play olish qobiliyati bo‘lsa, unumli faoliyat imkoniyati tarbiyalangan
taqdirdagina mumkin bo‘ladi.
Bolalarning diqqati va ish qobiliyatini rivojlantirish uchun turli
qo‘llanmalardan foydalaniladi: kesma rasmlar, tayoqchalar (hisob tayoqchalaridan
geometrik shakllarni yasash), predmetlarni rangi, shakli hajmiga ko‘ra tasniflash.
Bolaning yetarlicha uyushganligida, diqqatini to‘play olishida, faoliyatning
elementar ko‘rinishlari shakllanganida tovushlarni idrok qilish bo‘yicha olib
boriladigan ish mumkin hisoblanadi.
Ko‘ruv taqlidchanligi asosidagi faoliyatni rivojlantirishga diqqat qaratiladi,
vazifalar murakkabligi asta-sekin o‘sib boradi. Vazifalarni nutqiy sharhlash olib
tashlanadi, chunki rivojlanishning bu bosqichida bola o‘ziga qaratilgan nutqni
tushunmaydi.
Faoliyatni tarbiyalash va uni nazorat qilish asosida, nutqiy faoliyatni
yo‘naltirilgan shakllanish bo‘yicha ish olib boriladi: muloqot ehtiyojini
rivojlantirish, uning motivatsion asoslarini rivojlantirish. Bolani nutqda diqqatni
jamlashga o‘rgatadilar, fonematik idrokni kengaytiradilar va aniqlaydilar.
Bola diqqati, taqlidchanligi va ish qobiliyati yetarli rivojlanishida, bir qator
turli xarakterga ega, uyushmagan tovushlarni farqlashga o‘rgatishga o‘tiladi. Bunda
birmuncha qo‘pol differensatsiyalarni tarbiyalash bilan birmuncha yorqin, kuchli
ifodalangan jaranglanishlardan boshlanadi: hamyondagi tangalar jarangi,
stakandagi qalamlar taqillashi va h.k. Asta-sekin birmuncha past, shiddatsiz, o‘zaro
birmuncha yaqin tovushlarni farqlashga o‘tiladi: silliq qog‘oz shovqini, qutidagi
gugurt cho‘plarining shitirlashi va h.k. Ya’ni, birmuncha nozik akustik
differensatsiyalarni tarbiyalashga asta-sekin o‘tib boriladi.
Ovoz chiqaruvchi o‘yinchoq va asboblar signalidan foydalaniladi. Bolaning
o‘yinchoqni qo‘lida ushlab turishi, jaranglashida vibratsiyani sezishi foydalidir.
Avval u pedagog u yoki bu tovushni qanday keltirib chiqarayotganini kuzatadi,
ularni o‘zi keltirib chiqarishga urinadi. So‘ng logoped imo-ishora bilan bolaga
ko‘zini yopishni yoki o‘girilib turishni taklif qiladi (ovoz chiqaruvchi predmetlarni
shirma, ekran ortiga joylashtirishi mumkin) va bola faqat jarangi bo‘yicha mos
keluvchi predmetlarni farqlashi (lozim-tovushlar manbasini).
Ishda chapak chalishdan, oyoqni polga urib tapillatishdan, stolni
taqillatishdan foydalanmaslik kerak, chunki bunday hollarda jaranglash idrok
qilinmay, tebranish, suyak o‘tkazuvchanligidan vibratsiya idrok qilinadi.
Asta-sekin tovushlar, shovqinlar qatori murakkablashib boradi va turli xil
bo‘ladi. Unga yangi tovushlar, avval uzoq va bir-biriga o‘xshamaydigan, so‘ng
nozik akustik ishni talab qiluvchi birmuncha yaqin tovushlar kiritiladi. Bolaning
eshituv maydoni shinday kengaytiriladi va yaxshilanadi. Bu ishning
muvaffaqiyatiga qarab shovqinli qatorga kuchli nutqiy tovushlar qo‘shiladi (a, r, u,
va h.k.), bu predmet yoki hodisa bilan bog‘lanadi. Agar bola tez toliqsa
chalg‘uvchan, juda ta’sirchan, notinch bo‘lib qoladi, esnashni boshlaydi, ish
o‘zining samarasini yo‘qotadi. Bolaga dam berish yoki faoliyat ko‘rinishini
o‘zgartirish lozim. Bunday mashqlar butun ish davomida o‘tkaziladi, biroq har bir
mashg‘ulotda akustik yuklamani qat’iy me’yorini o‘rnatish lozim. Bir
mashg‘ulotda bunday mashqlarga bir necha marotaba qaytish maqsadga
muvofiqdir, biroq bolaning toliqib qolishiga yo‘l qo‘ymasdan bir marotaba juda
chegaralangan miqdorda o‘tkazish lozim. Faol eshituv diqqatining hajmi sekin
ko‘payadi.
Bu ish bilan parallel, bolaning faoliyati, ish qobiliyati, xulqini
normallashtirishga yo‘naltirilgan-tarbiyaviy ta’sir davom ettiriladi: uni to‘g‘ri
o‘tirishga, ko‘rishga, nusxa olishga, nutqsiz ko‘rsatmalarga bo‘ysunishga, bajargan
ishiga pedagogning reaksiyasini (ma’qulladi yoki ma’qullamadi) hisobga olishga,
boshlangan ishni oxiriga yetkazishga va shu kabilarga o‘rgatadilar. Akustik diqqat
va idrok, xotirani, predmetli-amaliy faoliyatni, quntlilikni rivojlanishiga qarab
yaxshilanadi.
Bola tomonidan o‘zlashtirilayotgan, nutqiy bo‘lmagan tovushlardan
ajratilayotgan, farqlanayotgan har bir tovush ma’lum aniq vaziyat, harakat, rasm,
predmet bilan bog‘lanib, uning belgisiga aylanidi. Ishning boshlang‘ich
bosqichlarida predmet va ovoz o‘rtasida shartli bog‘lanishni shakllantirish
maqsadida ekvivalent so‘zlar, tovush majmui ishlab chiqiladi (r-samolyot ovozi,
irilayotgan it, mo‘-sigir v.k.).
Ma’lum miqdordagi tovushlarning differensiatsiyasidan so‘ng, aniq
predmet yoki harakat bilan bog‘liq bo‘g‘inlarni farqlashga o‘tiladi. Ikkita unli, unli
va undosh tovushlarning birga kelishi ko‘ra bo‘g‘inlar tanlanadi-ua, au, am, so,
ochiq bo‘g‘inlar ma, pa, na, ta va h.k. Bola so‘zlarni farqlashga qaratilgan
mashg‘ulotlarda avval bir-birida ma’nosi, aytilishi jarangdorligiga ko‘ra keskin
farq qiladigan so‘zlartanalanadi. Bola idrok etayotgan har bir so‘z harakat, ko‘ruv,
taktil ravishda mustahkamlanadi.
Ko‘rish, oynali nazorat, yuzdan o‘qish keng qo‘llaniladi. Bola idrok
qiluvchi birinchi so‘zlaro‘zgarmas ohang bilan talaffuz qilinadi. Alohida ohang va
unga tayanish bolaga muloqotda mo‘ljal ola bilishga yordam beradi, nutqga ohang
berish bolaga qilingan murojaat mazmunini aniqlashda yetakchi tayanch
hisoblanadi. Passiv lug‘atni to‘plash ustida rejali ish olib boriladi, bir vaqtning
o‘zida o‘z nutqi rivojlantiriladi.
Nomi bo‘yicha bola rasmlarni ko‘rsatadi, harakatlarni bajarishni ko‘rsatib
beradi. Harakatlar kompleksi o‘rganiladi. Bola asta-sekin avval pedagogning
nutqiy nazorati ostida o‘rgangan tartibi bo‘yicha bajaradi, so‘ng ayrim-ayrim, har
yeriga odatlanadi: “qo‘lni ko‘tar, yonga ...”.
Hissiy – o‘yin jarayoni davomida tovushlarga qiziqish tarbiyalanadi. Bola
bu jarayon davomida tovush tabiatini aniqlash, tovush kelayotgan joyni aniqlash,
berkitilgan ovozli o‘yinchoqni topish, tovush signalini kuchi, davomiyligini
aniqlashga, ma’lum tovushlarga nisbatan reaksiya ko‘rsatishga o‘rganib boradi.
Bola tushunadigan so‘zlarni jamlashda, bola bir vaqtni o‘zida shu so‘zni
eshitish, ko‘rishi (rasm), predmetni ushlab ko‘rishi va talaffuz etish alohida o‘rin
tutadi. So‘z va predmet o‘rtasidagi bog‘liqlik eshituv va ko‘ruv sezgilarini bir
necha marotaba taqqoslab ko‘rilganidagina amalga oshiriladi. Bolalarni ko‘rgan,
eshitganlari ustida hayratga solishdan ko‘ra, qiziqishlarini kuchaytirish, hayron
qoldirish va h.k. lar muhim sanaladi. Agar bola ular bilan ishlay olish imkoniyatiga
ega bo‘lsa, u holda nafaqat predmet nomlari, balki ular haqidagi tasavvurlar ham
oson shakllanadi. So‘zni tushunchaga aylantirish uchun so‘z bilan
umumlashtiruvchi ahamityani kasb etish uchun oddiy takrorlashdan tashqari
imkonicha, ko‘p shartli aloqalarni, ko‘pincha harakatli aloqalarni ishlab chiqish
muhimdir.
Predmetli amaliy faoliyat davomida bolalar nutqiy instruksiya asosida
predmet bilan ko‘pgina topshiriqlarni bajarish ko‘nikma malakasini egallaydilar:
sutni ich, sutni piyolaga quy, sutni puflab sovut va h.k. Harakat bilan ifodalangan
yuqoridagiga o‘xshash so‘zlarona tilining grammatik andozalarini egallashga
yordam beradi.
Imkoniyatga qarab, bolani erta so‘z birikmalari va iboralarni idrok qilishga
o‘rgatadilar. Odatda dastlabkilari standartlashgan bo‘ladi: so‘z o‘zgarmagan ohang
bilan ma’lum tartibda talaffuz etiladi. Bolaga murojaat qilinuvchi ko‘rsatmalar
kundalik-maishiy xarakterga egadir. Avval u faqat bir kishini tushunishga
odatlanadi, so‘ng bolaning o‘suvchi imkoniyatlariga qarab bu ishga uning
atrofidagi kattalar jalb etiladi.
Ibora o‘z-o‘zidan tushunilmaydi, bolaning nerv tizimiga birmuncha
umumiy ta’sir etishning bir qismi singari tushuniladi. Iboralarni tushunish avval
faqat vaziyatli, ma’lum detallarga bog‘liq bo‘ladi, shu sababli so‘z tartibini
o‘zgartiradi. Iboralarni gapirishda ohang tavsiya etilmaydi.
Bola quyidagilarga o‘xshash nutqiy buyruqlarni tushunishga o‘rgatiladi:
“eshikni och”, “ro‘molni ol”, “kitobni olib kel”, “stulga o‘tir” va h.k. Yuqorida
keltirilgan nutqiy buyruqlarga o‘xshash buyruqlarni tushunishga o‘rgatish ishlarida
bolaga mujassam ko‘ruv-obrazli-harakatli vaziyatni nutq bilan bog‘lagan holda
tushunishda imo-ishora, mimikalardan foydalaniladi.
Idrok qilish imkoniyati sekin rivojlanadi, tushunish ko‘ruv va taktil-
vibratsiya analizatori tomonidan tayyorlanganidan so‘ng mumkin bo‘ladi:
fonatsiyada ovoz boylamlarini sezish va h.k.
Asta-sekin eshituv va harakat differensatsiyalari aniqlanadi, bolaning o‘z
nutqi va tushunishi tarbiyalanadi. Dastlab akustik noaniqliklar yo‘qoladi, keyinroq
o‘z nutqidagi xatolar barham topadi. Fonematik idrok, nozik akustik
differensatsiyalar rivojlanishiga qarab, o‘z nutqini shakllantirish mumkin bo‘ladi.
Butun ish mobaynida asosiy urg‘u bolada nutqni ongli analiz va sintez qilishni
tarbiyalashga beriladi.
N.I. Jinkin (1972) bola bilan birgalikda so‘zlarni qaytarish va yodlash
o‘rniga, uni turli fikrlovchi misollarda qo‘llashga, ongli tanlashni amalga oshirishni
tavsiya etadi. Predmetli-nutqiy kombinatsiyalardan samarali foydalanilgandan
so‘ng, hikoya va qayta hikoya qilish ishlari olib boriladi.
Bolada mantiqiy, grammatik va mavzularga oid so‘zlarguruhini tushunish
shakllantiriladi. Masalan, idish-tovoqlar; uy jihozlari; qo‘lni yuvish; sovun, sochiq,
suv, yuvmoq, artmoq va h.k. Asta-sekin murakkablashuvchi iboralarni tushunish,
detallashgan vazifalar, ko‘rsatmalar, o‘z nutqiy va atrofdagilar nutqi tarkibini ongli
tahlil qilish ustida ish olib boriladi. Bolaning iboralarni oxirigacha eshitishga,
mazmuniga kira olishga, impulsiv harakat qilmay, ko‘pincha, birlamchi noto‘g‘ri
taassurotlarga qarab harakat qilmaslikka o‘rgatadilar. Bola tomonidan nutqni
tushunish uzoq vaqtgacha vaziyat, bolaning umumiy holati, mashg‘ulotdagi hissiy
kayfiyati va turli omillarga bog‘liq bo‘ladi.
Predmetlarni umumlashtirish malakasi egallangach, ularni aniqlashtirish
jarayoni kechadi, rang-qizil, oq; mazasi-shirin, nordon va hokazo. Shuningdek
grammatik konstruksiyalarni tushunishni ta’minlovchi aniq akustik