Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari bilan bilan tanishtirish metodikasi.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

9

File size

Fayl hajmi

19,4 KB


Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari
bilan bilan tanishtirish metodikasi.
REJA:
1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari 
bilan bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish
2. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari 
bilan bilan tanishtirish metodikasi
Tayanch  tushunchalar:  logopedik  yordam,  tizim,  maktabgacha  ta’lim
tashkiloti, logopedik shoxobcha.
Bola nutqiy faoliyatining barcha tomonlariga ketma-ket sistemali ta’siri
korreksion ishning asosiy tamoyili hisoblanadi.
Ish, faqat shifokor tomonidan, M.N.S. faoliyatini normallashtiruvchi, bosh
miya  po‘stlog‘i  to‘qimalari  yetilishini  rag‘batlovchi  maxsus  muolajalar
o‘tkazilgandagina samarali bo‘ladi.
Korreksion ishlarni boshlashdan avval bola xayotining sharoiti, uni o‘rab
turgan  muhit,  yaqin  odamlar,  o‘yinchoqlari  bilan  tanishish,  qiziqish  va
imkoniyatlari doirasini aniqlash olib boriladigan ish dasturini va muloqotga kiritish
yo‘llarini belgilash kerak.
Oilada  qo‘llaniluvchi  bolaga  qaratilgan  murojaatlar  hajmi  va  xarakteri
aniqlanadi. O‘qituvchi va ota-onalar o‘zgarmaydigan ko‘rinishda mashg‘ulotda,
ham  bolaning  uydagi  kundalik-maishiy  xarakterga  ega  aniq  ifodalangan
(standartlashgan) ko‘rsatma-istaklar ro‘yxatini tuzadilar. Uning nutqsiz xarakterga
Logotip
Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari bilan bilan tanishtirish metodikasi. REJA: 1. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari bilan bilan tanishtirishda logopedik yordamni tashkil etish 2. Nutq kamchiligiga ega bolalarni she’riyat va xalq og‘zaki ijodi janrlari bilan bilan tanishtirish metodikasi Tayanch tushunchalar: logopedik yordam, tizim, maktabgacha ta’lim tashkiloti, logopedik shoxobcha. Bola nutqiy faoliyatining barcha tomonlariga ketma-ket sistemali ta’siri korreksion ishning asosiy tamoyili hisoblanadi. Ish, faqat shifokor tomonidan, M.N.S. faoliyatini normallashtiruvchi, bosh miya po‘stlog‘i to‘qimalari yetilishini rag‘batlovchi maxsus muolajalar o‘tkazilgandagina samarali bo‘ladi. Korreksion ishlarni boshlashdan avval bola xayotining sharoiti, uni o‘rab turgan muhit, yaqin odamlar, o‘yinchoqlari bilan tanishish, qiziqish va imkoniyatlari doirasini aniqlash olib boriladigan ish dasturini va muloqotga kiritish yo‘llarini belgilash kerak. Oilada qo‘llaniluvchi bolaga qaratilgan murojaatlar hajmi va xarakteri aniqlanadi. O‘qituvchi va ota-onalar o‘zgarmaydigan ko‘rinishda mashg‘ulotda, ham bolaning uydagi kundalik-maishiy xarakterga ega aniq ifodalangan (standartlashgan) ko‘rsatma-istaklar ro‘yxatini tuzadilar. Uning nutqsiz xarakterga
ega tovushlarga bo‘lgan zehn darajasi, butunlay jimlik va shovqin sharoitlarida
aniqlanadi.  Dastlab  nutqiy  muloqot  chegaralanadi,  bolaning  tartibsiz  nutqi
tormozlanadi.
Ish bolaning nutqiy tartibni tashkil etishdan boshlanadi. Bola uchun dam
olish soatlari va kunlari joriy etiladi. Kundalik hayotida ovozli apparatlar olib
tashlanadi (televizor, radio v.k.). Avaylovchi tovushli rejim yaratiladi, nutqiy va
nutqsiz  signallar  kirishi  chegaralanadi.  Freshels  bola  atrofida  faqat  jimjitlik
yaratilmay, balki ko‘ruv ochligi vaziyatini ham yaratishni tavsiya qilgan: rasmlarni,
o‘yinchoqlarni ko‘rsatmaslik va h.k. Faqat shunday tinchlantirish asosida ishga
kirishish mumkin, bu bolaning tovushlarga zehnliligini oshirishga yordam beradi.
Asta-sekin  diqqat,  idrok  holati  aniqlanadi,  so‘ng  ularni  rivojlantirish,
kengaytirishga qaratilgan ishlar olib boriladi.
Ishning  asosiy  vazifalari  quyidagilardan  iborat:  tevarak  atrofidagi
tovushlarga, nutqiy tovushlarga nisbatan qiziqish uyg‘otish, ularga taqlid qilishga
ehtiyoj,  hohish  va  imkoniyatini  rivojlantirish,  nutqiy  va  nutqiy  bo‘lmagan
tovushlarni farqlash.
Umumpedagogik ish, asosiy faoliyat ko‘rinishlarini olib boruvchi nutqning
psixofiziologik asoslarini shakllantirishga, ixtiyoriy diqqatni, ko‘ruv va akustik
ko‘rsatmalar  va  differensatsiyalarni  rivojlantirishga  yo‘naltirilgan.  Ish  nutqiy
tovushlardan  boshlanmaydi,  nutqsiz  xarakterga  ega  tovushlar,  shovqinlarni
farqlashdan boshlanadi. Biroq bu, bola yetarlicha uyushgan va unda elementar
diqqatni to‘play olish qobiliyati bo‘lsa, unumli faoliyat imkoniyati tarbiyalangan
taqdirdagina mumkin bo‘ladi.
Bolalarning  diqqati  va  ish  qobiliyatini  rivojlantirish  uchun  turli
qo‘llanmalardan foydalaniladi: kesma rasmlar, tayoqchalar (hisob tayoqchalaridan
geometrik shakllarni yasash), predmetlarni rangi, shakli hajmiga ko‘ra tasniflash.
Bolaning  yetarlicha  uyushganligida,  diqqatini  to‘play  olishida,  faoliyatning
elementar  ko‘rinishlari  shakllanganida  tovushlarni  idrok  qilish  bo‘yicha  olib
boriladigan ish mumkin hisoblanadi.
Ko‘ruv taqlidchanligi asosidagi faoliyatni rivojlantirishga diqqat qaratiladi,
vazifalar murakkabligi asta-sekin o‘sib boradi. Vazifalarni nutqiy sharhlash olib
Logotip
ega tovushlarga bo‘lgan zehn darajasi, butunlay jimlik va shovqin sharoitlarida aniqlanadi. Dastlab nutqiy muloqot chegaralanadi, bolaning tartibsiz nutqi tormozlanadi. Ish bolaning nutqiy tartibni tashkil etishdan boshlanadi. Bola uchun dam olish soatlari va kunlari joriy etiladi. Kundalik hayotida ovozli apparatlar olib tashlanadi (televizor, radio v.k.). Avaylovchi tovushli rejim yaratiladi, nutqiy va nutqsiz signallar kirishi chegaralanadi. Freshels bola atrofida faqat jimjitlik yaratilmay, balki ko‘ruv ochligi vaziyatini ham yaratishni tavsiya qilgan: rasmlarni, o‘yinchoqlarni ko‘rsatmaslik va h.k. Faqat shunday tinchlantirish asosida ishga kirishish mumkin, bu bolaning tovushlarga zehnliligini oshirishga yordam beradi. Asta-sekin diqqat, idrok holati aniqlanadi, so‘ng ularni rivojlantirish, kengaytirishga qaratilgan ishlar olib boriladi. Ishning asosiy vazifalari quyidagilardan iborat: tevarak atrofidagi tovushlarga, nutqiy tovushlarga nisbatan qiziqish uyg‘otish, ularga taqlid qilishga ehtiyoj, hohish va imkoniyatini rivojlantirish, nutqiy va nutqiy bo‘lmagan tovushlarni farqlash. Umumpedagogik ish, asosiy faoliyat ko‘rinishlarini olib boruvchi nutqning psixofiziologik asoslarini shakllantirishga, ixtiyoriy diqqatni, ko‘ruv va akustik ko‘rsatmalar va differensatsiyalarni rivojlantirishga yo‘naltirilgan. Ish nutqiy tovushlardan boshlanmaydi, nutqsiz xarakterga ega tovushlar, shovqinlarni farqlashdan boshlanadi. Biroq bu, bola yetarlicha uyushgan va unda elementar diqqatni to‘play olish qobiliyati bo‘lsa, unumli faoliyat imkoniyati tarbiyalangan taqdirdagina mumkin bo‘ladi. Bolalarning diqqati va ish qobiliyatini rivojlantirish uchun turli qo‘llanmalardan foydalaniladi: kesma rasmlar, tayoqchalar (hisob tayoqchalaridan geometrik shakllarni yasash), predmetlarni rangi, shakli hajmiga ko‘ra tasniflash. Bolaning yetarlicha uyushganligida, diqqatini to‘play olishida, faoliyatning elementar ko‘rinishlari shakllanganida tovushlarni idrok qilish bo‘yicha olib boriladigan ish mumkin hisoblanadi. Ko‘ruv taqlidchanligi asosidagi faoliyatni rivojlantirishga diqqat qaratiladi, vazifalar murakkabligi asta-sekin o‘sib boradi. Vazifalarni nutqiy sharhlash olib
tashlanadi, chunki rivojlanishning bu bosqichida bola o‘ziga qaratilgan nutqni
tushunmaydi.
Faoliyatni  tarbiyalash  va  uni  nazorat  qilish  asosida,  nutqiy  faoliyatni
yo‘naltirilgan  shakllanish  bo‘yicha  ish  olib  boriladi:  muloqot  ehtiyojini
rivojlantirish, uning motivatsion asoslarini rivojlantirish. Bolani nutqda diqqatni
jamlashga o‘rgatadilar, fonematik idrokni kengaytiradilar va aniqlaydilar.
Bola diqqati, taqlidchanligi va ish qobiliyati yetarli rivojlanishida, bir qator
turli xarakterga ega, uyushmagan tovushlarni farqlashga o‘rgatishga o‘tiladi. Bunda
birmuncha qo‘pol differensatsiyalarni tarbiyalash bilan birmuncha yorqin, kuchli
ifodalangan  jaranglanishlardan  boshlanadi:  hamyondagi  tangalar  jarangi,
stakandagi qalamlar taqillashi va h.k. Asta-sekin birmuncha past, shiddatsiz, o‘zaro
birmuncha yaqin tovushlarni farqlashga o‘tiladi: silliq qog‘oz shovqini, qutidagi
gugurt  cho‘plarining  shitirlashi  va  h.k.  Ya’ni,  birmuncha  nozik  akustik
differensatsiyalarni tarbiyalashga asta-sekin o‘tib boriladi.
Ovoz chiqaruvchi o‘yinchoq va asboblar signalidan foydalaniladi. Bolaning
o‘yinchoqni qo‘lida ushlab turishi, jaranglashida vibratsiyani sezishi foydalidir.
Avval u pedagog u yoki bu tovushni qanday keltirib chiqarayotganini kuzatadi,
ularni o‘zi keltirib chiqarishga urinadi. So‘ng logoped imo-ishora bilan bolaga
ko‘zini yopishni yoki o‘girilib turishni taklif qiladi (ovoz chiqaruvchi predmetlarni
shirma, ekran ortiga joylashtirishi mumkin) va bola faqat jarangi bo‘yicha mos
keluvchi predmetlarni farqlashi (lozim-tovushlar manbasini).
Ishda  chapak  chalishdan,  oyoqni  polga  urib  tapillatishdan,  stolni
taqillatishdan  foydalanmaslik  kerak,  chunki  bunday  hollarda  jaranglash  idrok
qilinmay, tebranish, suyak o‘tkazuvchanligidan vibratsiya idrok qilinadi.
Asta-sekin tovushlar, shovqinlar qatori murakkablashib boradi va turli xil
bo‘ladi. Unga yangi tovushlar, avval uzoq va bir-biriga o‘xshamaydigan, so‘ng
nozik akustik ishni talab qiluvchi birmuncha yaqin tovushlar kiritiladi. Bolaning
eshituv  maydoni  shinday  kengaytiriladi  va  yaxshilanadi.  Bu  ishning
muvaffaqiyatiga qarab shovqinli qatorga kuchli nutqiy tovushlar qo‘shiladi (a, r, u,
va  h.k.),  bu  predmet  yoki  hodisa  bilan  bog‘lanadi.  Agar  bola  tez  toliqsa
chalg‘uvchan,  juda  ta’sirchan,  notinch  bo‘lib  qoladi,  esnashni  boshlaydi,  ish
o‘zining  samarasini  yo‘qotadi.  Bolaga  dam  berish  yoki  faoliyat  ko‘rinishini
Logotip
tashlanadi, chunki rivojlanishning bu bosqichida bola o‘ziga qaratilgan nutqni tushunmaydi. Faoliyatni tarbiyalash va uni nazorat qilish asosida, nutqiy faoliyatni yo‘naltirilgan shakllanish bo‘yicha ish olib boriladi: muloqot ehtiyojini rivojlantirish, uning motivatsion asoslarini rivojlantirish. Bolani nutqda diqqatni jamlashga o‘rgatadilar, fonematik idrokni kengaytiradilar va aniqlaydilar. Bola diqqati, taqlidchanligi va ish qobiliyati yetarli rivojlanishida, bir qator turli xarakterga ega, uyushmagan tovushlarni farqlashga o‘rgatishga o‘tiladi. Bunda birmuncha qo‘pol differensatsiyalarni tarbiyalash bilan birmuncha yorqin, kuchli ifodalangan jaranglanishlardan boshlanadi: hamyondagi tangalar jarangi, stakandagi qalamlar taqillashi va h.k. Asta-sekin birmuncha past, shiddatsiz, o‘zaro birmuncha yaqin tovushlarni farqlashga o‘tiladi: silliq qog‘oz shovqini, qutidagi gugurt cho‘plarining shitirlashi va h.k. Ya’ni, birmuncha nozik akustik differensatsiyalarni tarbiyalashga asta-sekin o‘tib boriladi. Ovoz chiqaruvchi o‘yinchoq va asboblar signalidan foydalaniladi. Bolaning o‘yinchoqni qo‘lida ushlab turishi, jaranglashida vibratsiyani sezishi foydalidir. Avval u pedagog u yoki bu tovushni qanday keltirib chiqarayotganini kuzatadi, ularni o‘zi keltirib chiqarishga urinadi. So‘ng logoped imo-ishora bilan bolaga ko‘zini yopishni yoki o‘girilib turishni taklif qiladi (ovoz chiqaruvchi predmetlarni shirma, ekran ortiga joylashtirishi mumkin) va bola faqat jarangi bo‘yicha mos keluvchi predmetlarni farqlashi (lozim-tovushlar manbasini). Ishda chapak chalishdan, oyoqni polga urib tapillatishdan, stolni taqillatishdan foydalanmaslik kerak, chunki bunday hollarda jaranglash idrok qilinmay, tebranish, suyak o‘tkazuvchanligidan vibratsiya idrok qilinadi. Asta-sekin tovushlar, shovqinlar qatori murakkablashib boradi va turli xil bo‘ladi. Unga yangi tovushlar, avval uzoq va bir-biriga o‘xshamaydigan, so‘ng nozik akustik ishni talab qiluvchi birmuncha yaqin tovushlar kiritiladi. Bolaning eshituv maydoni shinday kengaytiriladi va yaxshilanadi. Bu ishning muvaffaqiyatiga qarab shovqinli qatorga kuchli nutqiy tovushlar qo‘shiladi (a, r, u, va h.k.), bu predmet yoki hodisa bilan bog‘lanadi. Agar bola tez toliqsa chalg‘uvchan, juda ta’sirchan, notinch bo‘lib qoladi, esnashni boshlaydi, ish o‘zining samarasini yo‘qotadi. Bolaga dam berish yoki faoliyat ko‘rinishini
o‘zgartirish lozim. Bunday mashqlar butun ish davomida o‘tkaziladi, biroq har bir
mashg‘ulotda  akustik  yuklamani  qat’iy  me’yorini  o‘rnatish  lozim.  Bir
mashg‘ulotda  bunday  mashqlarga  bir  necha  marotaba  qaytish  maqsadga
muvofiqdir, biroq bolaning toliqib qolishiga yo‘l qo‘ymasdan bir marotaba juda
chegaralangan miqdorda o‘tkazish lozim. Faol eshituv diqqatining hajmi sekin
ko‘payadi.
Bu  ish  bilan  parallel,  bolaning  faoliyati,  ish  qobiliyati,  xulqini
normallashtirishga  yo‘naltirilgan-tarbiyaviy  ta’sir  davom  ettiriladi:  uni  to‘g‘ri
o‘tirishga, ko‘rishga, nusxa olishga, nutqsiz ko‘rsatmalarga bo‘ysunishga, bajargan
ishiga pedagogning reaksiyasini (ma’qulladi yoki ma’qullamadi) hisobga olishga,
boshlangan ishni oxiriga yetkazishga va shu kabilarga o‘rgatadilar. Akustik diqqat
va  idrok,  xotirani,  predmetli-amaliy  faoliyatni,  quntlilikni  rivojlanishiga  qarab
yaxshilanadi.
Bola  tomonidan  o‘zlashtirilayotgan,  nutqiy  bo‘lmagan  tovushlardan
ajratilayotgan, farqlanayotgan har bir tovush ma’lum aniq vaziyat, harakat, rasm,
predmet  bilan  bog‘lanib,  uning  belgisiga  aylanidi.  Ishning  boshlang‘ich
bosqichlarida  predmet  va  ovoz  o‘rtasida  shartli  bog‘lanishni  shakllantirish
maqsadida ekvivalent so‘zlar, tovush majmui ishlab chiqiladi (r-samolyot ovozi,
irilayotgan it, mo‘-sigir v.k.).
Ma’lum  miqdordagi  tovushlarning  differensiatsiyasidan  so‘ng,  aniq
predmet yoki harakat bilan bog‘liq bo‘g‘inlarni farqlashga o‘tiladi. Ikkita unli, unli
va undosh tovushlarning birga kelishi ko‘ra bo‘g‘inlar tanlanadi-ua, au, am, so,
ochiq  bo‘g‘inlar  ma,  pa,  na,  ta  va  h.k.  Bola  so‘zlarni  farqlashga  qaratilgan
mashg‘ulotlarda avval bir-birida ma’nosi, aytilishi jarangdorligiga ko‘ra keskin
farq qiladigan so‘zlartanalanadi. Bola idrok etayotgan har bir so‘z harakat, ko‘ruv,
taktil ravishda mustahkamlanadi.
Ko‘rish,  oynali  nazorat,  yuzdan  o‘qish  keng  qo‘llaniladi.  Bola  idrok
qiluvchi birinchi so‘zlaro‘zgarmas ohang bilan talaffuz qilinadi. Alohida ohang va
unga tayanish bolaga muloqotda mo‘ljal ola bilishga yordam beradi, nutqga ohang
berish  bolaga  qilingan  murojaat  mazmunini  aniqlashda  yetakchi  tayanch
hisoblanadi. Passiv lug‘atni to‘plash ustida rejali ish olib boriladi, bir vaqtning
o‘zida o‘z nutqi rivojlantiriladi.
Logotip
o‘zgartirish lozim. Bunday mashqlar butun ish davomida o‘tkaziladi, biroq har bir mashg‘ulotda akustik yuklamani qat’iy me’yorini o‘rnatish lozim. Bir mashg‘ulotda bunday mashqlarga bir necha marotaba qaytish maqsadga muvofiqdir, biroq bolaning toliqib qolishiga yo‘l qo‘ymasdan bir marotaba juda chegaralangan miqdorda o‘tkazish lozim. Faol eshituv diqqatining hajmi sekin ko‘payadi. Bu ish bilan parallel, bolaning faoliyati, ish qobiliyati, xulqini normallashtirishga yo‘naltirilgan-tarbiyaviy ta’sir davom ettiriladi: uni to‘g‘ri o‘tirishga, ko‘rishga, nusxa olishga, nutqsiz ko‘rsatmalarga bo‘ysunishga, bajargan ishiga pedagogning reaksiyasini (ma’qulladi yoki ma’qullamadi) hisobga olishga, boshlangan ishni oxiriga yetkazishga va shu kabilarga o‘rgatadilar. Akustik diqqat va idrok, xotirani, predmetli-amaliy faoliyatni, quntlilikni rivojlanishiga qarab yaxshilanadi. Bola tomonidan o‘zlashtirilayotgan, nutqiy bo‘lmagan tovushlardan ajratilayotgan, farqlanayotgan har bir tovush ma’lum aniq vaziyat, harakat, rasm, predmet bilan bog‘lanib, uning belgisiga aylanidi. Ishning boshlang‘ich bosqichlarida predmet va ovoz o‘rtasida shartli bog‘lanishni shakllantirish maqsadida ekvivalent so‘zlar, tovush majmui ishlab chiqiladi (r-samolyot ovozi, irilayotgan it, mo‘-sigir v.k.). Ma’lum miqdordagi tovushlarning differensiatsiyasidan so‘ng, aniq predmet yoki harakat bilan bog‘liq bo‘g‘inlarni farqlashga o‘tiladi. Ikkita unli, unli va undosh tovushlarning birga kelishi ko‘ra bo‘g‘inlar tanlanadi-ua, au, am, so, ochiq bo‘g‘inlar ma, pa, na, ta va h.k. Bola so‘zlarni farqlashga qaratilgan mashg‘ulotlarda avval bir-birida ma’nosi, aytilishi jarangdorligiga ko‘ra keskin farq qiladigan so‘zlartanalanadi. Bola idrok etayotgan har bir so‘z harakat, ko‘ruv, taktil ravishda mustahkamlanadi. Ko‘rish, oynali nazorat, yuzdan o‘qish keng qo‘llaniladi. Bola idrok qiluvchi birinchi so‘zlaro‘zgarmas ohang bilan talaffuz qilinadi. Alohida ohang va unga tayanish bolaga muloqotda mo‘ljal ola bilishga yordam beradi, nutqga ohang berish bolaga qilingan murojaat mazmunini aniqlashda yetakchi tayanch hisoblanadi. Passiv lug‘atni to‘plash ustida rejali ish olib boriladi, bir vaqtning o‘zida o‘z nutqi rivojlantiriladi.
Nomi bo‘yicha bola rasmlarni ko‘rsatadi, harakatlarni bajarishni ko‘rsatib
beradi.  Harakatlar  kompleksi  o‘rganiladi.  Bola  asta-sekin  avval  pedagogning
nutqiy nazorati ostida o‘rgangan tartibi bo‘yicha bajaradi, so‘ng ayrim-ayrim, har
yeriga odatlanadi: “qo‘lni ko‘tar, yonga ...”.
Hissiy – o‘yin jarayoni davomida tovushlarga qiziqish tarbiyalanadi. Bola
bu jarayon davomida tovush tabiatini aniqlash, tovush kelayotgan joyni aniqlash,
berkitilgan  ovozli  o‘yinchoqni  topish,  tovush  signalini  kuchi,  davomiyligini
aniqlashga, ma’lum tovushlarga nisbatan reaksiya ko‘rsatishga o‘rganib boradi.
Bola tushunadigan so‘zlarni jamlashda, bola bir vaqtni o‘zida shu so‘zni
eshitish, ko‘rishi (rasm), predmetni ushlab ko‘rishi va talaffuz etish alohida o‘rin
tutadi. So‘z va predmet o‘rtasidagi bog‘liqlik eshituv va ko‘ruv sezgilarini bir
necha marotaba taqqoslab ko‘rilganidagina amalga oshiriladi. Bolalarni ko‘rgan,
eshitganlari ustida hayratga solishdan ko‘ra, qiziqishlarini kuchaytirish, hayron
qoldirish va h.k. lar muhim sanaladi. Agar bola ular bilan ishlay olish imkoniyatiga
ega bo‘lsa, u holda nafaqat predmet nomlari, balki ular haqidagi tasavvurlar ham
oson  shakllanadi.  So‘zni  tushunchaga  aylantirish  uchun  so‘z  bilan
umumlashtiruvchi  ahamityani  kasb  etish  uchun  oddiy  takrorlashdan  tashqari
imkonicha, ko‘p shartli aloqalarni, ko‘pincha harakatli aloqalarni ishlab chiqish
muhimdir.
Predmetli amaliy faoliyat davomida bolalar nutqiy instruksiya asosida
predmet bilan ko‘pgina topshiriqlarni bajarish ko‘nikma malakasini egallaydilar:
sutni ich, sutni piyolaga quy, sutni puflab sovut va h.k. Harakat bilan ifodalangan
yuqoridagiga  o‘xshash  so‘zlarona  tilining  grammatik  andozalarini  egallashga
yordam beradi.
Imkoniyatga qarab, bolani erta so‘z birikmalari va iboralarni idrok qilishga
o‘rgatadilar. Odatda dastlabkilari standartlashgan bo‘ladi: so‘z o‘zgarmagan ohang
bilan ma’lum tartibda talaffuz etiladi. Bolaga murojaat qilinuvchi ko‘rsatmalar
kundalik-maishiy  xarakterga  egadir.  Avval  u  faqat  bir  kishini  tushunishga
odatlanadi,  so‘ng  bolaning  o‘suvchi  imkoniyatlariga  qarab  bu  ishga  uning
atrofidagi kattalar jalb etiladi.
Ibora  o‘z-o‘zidan  tushunilmaydi,  bolaning  nerv  tizimiga  birmuncha
umumiy ta’sir etishning bir qismi singari tushuniladi. Iboralarni tushunish avval
Logotip
Nomi bo‘yicha bola rasmlarni ko‘rsatadi, harakatlarni bajarishni ko‘rsatib beradi. Harakatlar kompleksi o‘rganiladi. Bola asta-sekin avval pedagogning nutqiy nazorati ostida o‘rgangan tartibi bo‘yicha bajaradi, so‘ng ayrim-ayrim, har yeriga odatlanadi: “qo‘lni ko‘tar, yonga ...”. Hissiy – o‘yin jarayoni davomida tovushlarga qiziqish tarbiyalanadi. Bola bu jarayon davomida tovush tabiatini aniqlash, tovush kelayotgan joyni aniqlash, berkitilgan ovozli o‘yinchoqni topish, tovush signalini kuchi, davomiyligini aniqlashga, ma’lum tovushlarga nisbatan reaksiya ko‘rsatishga o‘rganib boradi. Bola tushunadigan so‘zlarni jamlashda, bola bir vaqtni o‘zida shu so‘zni eshitish, ko‘rishi (rasm), predmetni ushlab ko‘rishi va talaffuz etish alohida o‘rin tutadi. So‘z va predmet o‘rtasidagi bog‘liqlik eshituv va ko‘ruv sezgilarini bir necha marotaba taqqoslab ko‘rilganidagina amalga oshiriladi. Bolalarni ko‘rgan, eshitganlari ustida hayratga solishdan ko‘ra, qiziqishlarini kuchaytirish, hayron qoldirish va h.k. lar muhim sanaladi. Agar bola ular bilan ishlay olish imkoniyatiga ega bo‘lsa, u holda nafaqat predmet nomlari, balki ular haqidagi tasavvurlar ham oson shakllanadi. So‘zni tushunchaga aylantirish uchun so‘z bilan umumlashtiruvchi ahamityani kasb etish uchun oddiy takrorlashdan tashqari imkonicha, ko‘p shartli aloqalarni, ko‘pincha harakatli aloqalarni ishlab chiqish muhimdir. Predmetli amaliy faoliyat davomida bolalar nutqiy instruksiya asosida predmet bilan ko‘pgina topshiriqlarni bajarish ko‘nikma malakasini egallaydilar: sutni ich, sutni piyolaga quy, sutni puflab sovut va h.k. Harakat bilan ifodalangan yuqoridagiga o‘xshash so‘zlarona tilining grammatik andozalarini egallashga yordam beradi. Imkoniyatga qarab, bolani erta so‘z birikmalari va iboralarni idrok qilishga o‘rgatadilar. Odatda dastlabkilari standartlashgan bo‘ladi: so‘z o‘zgarmagan ohang bilan ma’lum tartibda talaffuz etiladi. Bolaga murojaat qilinuvchi ko‘rsatmalar kundalik-maishiy xarakterga egadir. Avval u faqat bir kishini tushunishga odatlanadi, so‘ng bolaning o‘suvchi imkoniyatlariga qarab bu ishga uning atrofidagi kattalar jalb etiladi. Ibora o‘z-o‘zidan tushunilmaydi, bolaning nerv tizimiga birmuncha umumiy ta’sir etishning bir qismi singari tushuniladi. Iboralarni tushunish avval
faqat  vaziyatli,  ma’lum  detallarga  bog‘liq  bo‘ladi,  shu  sababli  so‘z  tartibini
o‘zgartiradi. Iboralarni gapirishda ohang tavsiya etilmaydi.
Bola quyidagilarga o‘xshash nutqiy buyruqlarni tushunishga o‘rgatiladi:
“eshikni och”, “ro‘molni ol”, “kitobni olib kel”, “stulga o‘tir” va h.k. Yuqorida
keltirilgan nutqiy buyruqlarga o‘xshash buyruqlarni tushunishga o‘rgatish ishlarida
bolaga mujassam ko‘ruv-obrazli-harakatli vaziyatni nutq bilan bog‘lagan holda
tushunishda imo-ishora, mimikalardan foydalaniladi.
Idrok  qilish  imkoniyati  sekin  rivojlanadi,  tushunish  ko‘ruv  va  taktil-
vibratsiya  analizatori  tomonidan  tayyorlanganidan  so‘ng  mumkin  bo‘ladi:
fonatsiyada ovoz boylamlarini sezish va h.k. 
Asta-sekin eshituv va harakat differensatsiyalari aniqlanadi, bolaning o‘z
nutqi va tushunishi tarbiyalanadi. Dastlab akustik noaniqliklar yo‘qoladi, keyinroq
o‘z  nutqidagi  xatolar  barham  topadi.  Fonematik  idrok,  nozik  akustik
differensatsiyalar rivojlanishiga qarab, o‘z nutqini shakllantirish mumkin bo‘ladi.
Butun ish mobaynida asosiy urg‘u bolada nutqni ongli analiz va sintez qilishni
tarbiyalashga beriladi.
N.I. Jinkin (1972) bola bilan birgalikda so‘zlarni qaytarish va yodlash
o‘rniga, uni turli fikrlovchi misollarda qo‘llashga, ongli tanlashni amalga oshirishni
tavsiya  etadi.  Predmetli-nutqiy  kombinatsiyalardan  samarali  foydalanilgandan
so‘ng, hikoya va qayta hikoya qilish ishlari olib boriladi.
Bolada mantiqiy, grammatik va mavzularga oid so‘zlarguruhini tushunish
shakllantiriladi. Masalan, idish-tovoqlar; uy jihozlari; qo‘lni yuvish; sovun, sochiq,
suv, yuvmoq, artmoq va h.k. Asta-sekin murakkablashuvchi iboralarni tushunish,
detallashgan vazifalar, ko‘rsatmalar, o‘z nutqiy va atrofdagilar nutqi tarkibini ongli
tahlil qilish ustida ish olib boriladi. Bolaning iboralarni oxirigacha eshitishga,
mazmuniga kira olishga, impulsiv harakat qilmay, ko‘pincha, birlamchi noto‘g‘ri
taassurotlarga  qarab  harakat  qilmaslikka  o‘rgatadilar.  Bola  tomonidan  nutqni
tushunish uzoq vaqtgacha vaziyat, bolaning umumiy holati, mashg‘ulotdagi hissiy
kayfiyati va turli omillarga bog‘liq bo‘ladi.
Predmetlarni  umumlashtirish  malakasi  egallangach,  ularni  aniqlashtirish
jarayoni kechadi, rang-qizil, oq; mazasi-shirin, nordon va hokazo. Shuningdek
grammatik  konstruksiyalarni  tushunishni  ta’minlovchi  aniq  akustik
Logotip
faqat vaziyatli, ma’lum detallarga bog‘liq bo‘ladi, shu sababli so‘z tartibini o‘zgartiradi. Iboralarni gapirishda ohang tavsiya etilmaydi. Bola quyidagilarga o‘xshash nutqiy buyruqlarni tushunishga o‘rgatiladi: “eshikni och”, “ro‘molni ol”, “kitobni olib kel”, “stulga o‘tir” va h.k. Yuqorida keltirilgan nutqiy buyruqlarga o‘xshash buyruqlarni tushunishga o‘rgatish ishlarida bolaga mujassam ko‘ruv-obrazli-harakatli vaziyatni nutq bilan bog‘lagan holda tushunishda imo-ishora, mimikalardan foydalaniladi. Idrok qilish imkoniyati sekin rivojlanadi, tushunish ko‘ruv va taktil- vibratsiya analizatori tomonidan tayyorlanganidan so‘ng mumkin bo‘ladi: fonatsiyada ovoz boylamlarini sezish va h.k. Asta-sekin eshituv va harakat differensatsiyalari aniqlanadi, bolaning o‘z nutqi va tushunishi tarbiyalanadi. Dastlab akustik noaniqliklar yo‘qoladi, keyinroq o‘z nutqidagi xatolar barham topadi. Fonematik idrok, nozik akustik differensatsiyalar rivojlanishiga qarab, o‘z nutqini shakllantirish mumkin bo‘ladi. Butun ish mobaynida asosiy urg‘u bolada nutqni ongli analiz va sintez qilishni tarbiyalashga beriladi. N.I. Jinkin (1972) bola bilan birgalikda so‘zlarni qaytarish va yodlash o‘rniga, uni turli fikrlovchi misollarda qo‘llashga, ongli tanlashni amalga oshirishni tavsiya etadi. Predmetli-nutqiy kombinatsiyalardan samarali foydalanilgandan so‘ng, hikoya va qayta hikoya qilish ishlari olib boriladi. Bolada mantiqiy, grammatik va mavzularga oid so‘zlarguruhini tushunish shakllantiriladi. Masalan, idish-tovoqlar; uy jihozlari; qo‘lni yuvish; sovun, sochiq, suv, yuvmoq, artmoq va h.k. Asta-sekin murakkablashuvchi iboralarni tushunish, detallashgan vazifalar, ko‘rsatmalar, o‘z nutqiy va atrofdagilar nutqi tarkibini ongli tahlil qilish ustida ish olib boriladi. Bolaning iboralarni oxirigacha eshitishga, mazmuniga kira olishga, impulsiv harakat qilmay, ko‘pincha, birlamchi noto‘g‘ri taassurotlarga qarab harakat qilmaslikka o‘rgatadilar. Bola tomonidan nutqni tushunish uzoq vaqtgacha vaziyat, bolaning umumiy holati, mashg‘ulotdagi hissiy kayfiyati va turli omillarga bog‘liq bo‘ladi. Predmetlarni umumlashtirish malakasi egallangach, ularni aniqlashtirish jarayoni kechadi, rang-qizil, oq; mazasi-shirin, nordon va hokazo. Shuningdek grammatik konstruksiyalarni tushunishni ta’minlovchi aniq akustik