Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish (Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan foydalanib tekshirish)

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

7

File size

Fayl hajmi

18,1 KB


Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish.
REJA:
1.Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan 
foydalanib tekshirish.
2. Bog`langan nutqni noan’anaviy texnologiyalar va ularning afzalliklari
Tayanch  tushunchalar:  fonematik  idrok,  bo‘g‘in  analizi  va  sintezi,
agrammtik disleksiya, agrammatik disgrafiya.
Bugungi kunda kooreksion ishlarni tashkil etishda an’anaviy ta’sir metodlari
bilna  birga  ishning  noan’aviy  metodlaridan  ham  keng  foydalanilmoqda.  Ular
yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga yordam beradi va korreksiyaning
samarali vositalari sirasiga kiradi. An’anaviy ish shakllari – bu mavjud nuqsonlarni
tuzatish va kamaytirishga qaratilgan korreksion ishlar, noana’anaviy metodlar esa -
bu bolani yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga, yashirish imkoniyatlarini
ochishga yo‘naltirilgan kompleks  ta’sir etish jarayonini yaratish, kengaytirish,
tadbiq etish va yangi amaliy vositalarni qo‘llashdir. Amaliyotga noana’anaviy
metodlarni tadbiq etish korreksion jarayonni takomillashtirish imkonini beradi. Bu
faoliyatning   natijalari  korreksiya  mazmuni,  metodlari,  shakli,  texnologiyasi,
vositalarini o‘zgarganida namoyon bo‘ladi. Bolalar nutqini noana’anaviy metodalar
bilan korreksiyalash ishi dinamik, yoqimli, rang barang, bolani charchatmaydigan
bo‘ladi, mashg‘ulot ancha qiziqarli turli tuman bo‘lib,  nutqiy ifodalarni aytish va
idrok etish uchun qulay sharoitlar yaratadi. 
Logotip
Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish. REJA: 1.Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan foydalanib tekshirish. 2. Bog`langan nutqni noan’anaviy texnologiyalar va ularning afzalliklari Tayanch tushunchalar: fonematik idrok, bo‘g‘in analizi va sintezi, agrammtik disleksiya, agrammatik disgrafiya. Bugungi kunda kooreksion ishlarni tashkil etishda an’anaviy ta’sir metodlari bilna birga ishning noan’aviy metodlaridan ham keng foydalanilmoqda. Ular yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga yordam beradi va korreksiyaning samarali vositalari sirasiga kiradi. An’anaviy ish shakllari – bu mavjud nuqsonlarni tuzatish va kamaytirishga qaratilgan korreksion ishlar, noana’anaviy metodlar esa - bu bolani yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga, yashirish imkoniyatlarini ochishga yo‘naltirilgan kompleks ta’sir etish jarayonini yaratish, kengaytirish, tadbiq etish va yangi amaliy vositalarni qo‘llashdir. Amaliyotga noana’anaviy metodlarni tadbiq etish korreksion jarayonni takomillashtirish imkonini beradi. Bu faoliyatning natijalari korreksiya mazmuni, metodlari, shakli, texnologiyasi, vositalarini o‘zgarganida namoyon bo‘ladi. Bolalar nutqini noana’anaviy metodalar bilan korreksiyalash ishi dinamik, yoqimli, rang barang, bolani charchatmaydigan bo‘ladi, mashg‘ulot ancha qiziqarli turli tuman bo‘lib, nutqiy ifodalarni aytish va idrok etish uchun qulay sharoitlar yaratadi.
Noan’anaviy ish usullari  alohida kuch talab etmasdan,nutq nuqsoniga ega
bolalar  nutqini  korreksiyalash  jarayoninii  tezlashtiradi  va  bolaning  butun
organizmini  sog‘lomlashtirishga  xizmat  qiladi.  Ularni  qo‘llash  samarsi
pedagogning  mahoratiga,  yangiimkoniyatlardan  foydalana  olish  malakasiga,
korreksion rivojlantiruvchi ish tizimigayangi metodlarini kirita olishiga, bolalarga
mashg‘ulot  vaqtida  psixofiziologik  qulaylik  yaratib  bera  olishiga,  ularni  o‘z
kuchiga  ishontira  olishiga  bog‘liq.. Ushbu  korreksiya  metodlarini  mustaqil  va
ulardan yaxshi hissiy vaziyat yaratishga xizmat qila oladi, foydalanishga tayyor
deb qaramaslik kerak,  uularni ko‘rib chiqish, boalalrning imkoniyati va qo‘llash
vaziyatini hisobga olish darkor. Shundagina  u korreksion ta’sir samaradorligini
oshiradi.  bugungi kunda noan’anaviy ta’sir etish metodikalariga quyidagilar kiradi:
• Fitoterapiya –  dorivor o‘tlar  yordamida davolash. 
• Aromaterapiya –  gul va o‘simliklarning uyg‘unlashagan iforlari orqali
davolash. 
• Muziqliterapiya  – insonga musiqali ta’sir ko‘rsatish.
• Xromoterapiya –  inson organizmiga ranglar orqali ta’sir ko‘rsatish.
• Litoterapiya – inson organizmiga turli xil toshlar (minerallar) orqali ta’sir
ko‘rsatish.  
• Imagoterapiya – teatrlashtirish. O‘z ichiga qo‘g‘irchoqli terapiya , ertakli
terapiyani qamrab oladi.
• Qumli terapiya (sand-play) –  qum bilan o‘ynash bolani rivojlantirishning
vositasi sifatida. 
Hozirgi kunda korreksion pedagogikada noan’anaviy metodlardan foydalanish
nutqiy  riqojlanishdagi  nuqsonlarni  oldini  olish  va  tuzatishdagi  eng  samarali
vositalardan biri bo‘lib qolmoqda. Nana’anaviy metodlardan foydalanish qancha
erta  boshlansa,  uning  samaradorligi  shuncha  yuqori  bo‘ladi.  Nutq  nusonini
korreksiyalashda  noan’anaviy  metodlardan  foydalanish  ayniqsa,  muhim
hisoblanadi. Chunki, avval ishlab chiqilgan an’anaviy metodlar bugungi kunga
kelib, yangilanishni, yangi  yondoshuvni, yangi vositalarni talab etmoqda. 
Maktabgacha  yoshdagi  NTR  bolalarni  nutqini  rivojlantirishda  quyidagi
noan’anaviy metodlardan foydalanish  yaxshi samara beradi. 
Logotip
Noan’anaviy ish usullari alohida kuch talab etmasdan,nutq nuqsoniga ega bolalar nutqini korreksiyalash jarayoninii tezlashtiradi va bolaning butun organizmini sog‘lomlashtirishga xizmat qiladi. Ularni qo‘llash samarsi pedagogning mahoratiga, yangiimkoniyatlardan foydalana olish malakasiga, korreksion rivojlantiruvchi ish tizimigayangi metodlarini kirita olishiga, bolalarga mashg‘ulot vaqtida psixofiziologik qulaylik yaratib bera olishiga, ularni o‘z kuchiga ishontira olishiga bog‘liq.. Ushbu korreksiya metodlarini mustaqil va ulardan yaxshi hissiy vaziyat yaratishga xizmat qila oladi, foydalanishga tayyor deb qaramaslik kerak, uularni ko‘rib chiqish, boalalrning imkoniyati va qo‘llash vaziyatini hisobga olish darkor. Shundagina u korreksion ta’sir samaradorligini oshiradi. bugungi kunda noan’anaviy ta’sir etish metodikalariga quyidagilar kiradi: • Fitoterapiya – dorivor o‘tlar yordamida davolash. • Aromaterapiya – gul va o‘simliklarning uyg‘unlashagan iforlari orqali davolash. • Muziqliterapiya – insonga musiqali ta’sir ko‘rsatish. • Xromoterapiya – inson organizmiga ranglar orqali ta’sir ko‘rsatish. • Litoterapiya – inson organizmiga turli xil toshlar (minerallar) orqali ta’sir ko‘rsatish. • Imagoterapiya – teatrlashtirish. O‘z ichiga qo‘g‘irchoqli terapiya , ertakli terapiyani qamrab oladi. • Qumli terapiya (sand-play) – qum bilan o‘ynash bolani rivojlantirishning vositasi sifatida. Hozirgi kunda korreksion pedagogikada noan’anaviy metodlardan foydalanish nutqiy riqojlanishdagi nuqsonlarni oldini olish va tuzatishdagi eng samarali vositalardan biri bo‘lib qolmoqda. Nana’anaviy metodlardan foydalanish qancha erta boshlansa, uning samaradorligi shuncha yuqori bo‘ladi. Nutq nusonini korreksiyalashda noan’anaviy metodlardan foydalanish ayniqsa, muhim hisoblanadi. Chunki, avval ishlab chiqilgan an’anaviy metodlar bugungi kunga kelib, yangilanishni, yangi yondoshuvni, yangi vositalarni talab etmoqda. Maktabgacha yoshdagi NTR bolalarni nutqini rivojlantirishda quyidagi noan’anaviy metodlardan foydalanish yaxshi samara beradi.
Quyida nutqni rivojlantirish bo‘yicha bir qancha noan’anaviy metodlardan
namunalar keltiramiz.
1.
Sharchani lablar bilan ilib olish. Lablar cho‘chchaygan holda uzoq
bo‘lmagan masofadan sharchalar uloqtiriadi, lablar bilan o‘sharcha ilib olinishi
lozim.
2.
 Ipga shtkazilgan sharchani  lablarni cho‘chaytirgan holda o‘ng va
chapga tomon harakatlarnitish. 
3.
Tilni  piyola shakliga keltirib, sharchani tutib olish. 
4.
Tilni piyola shakliga keltirib, unga ozgina suv quyish va shu suvni
to‘kib yubormasdan 10-15 sekund turish.
5.
 Aromaterapiya  texnologiyasidan  foydalanib,  nafas  mashqlarini
bajarish. Xonaga shirin hidli ifor taratilib, chuqur nafas olib hidlash va  cho‘zib
nafas chiqarish talab etiladi. Nimani ifori ekanligini topish lozimligi aytilib, mashq
bir necha marta takrorlanadi. 
6.
“Arg‘umchoq  mashqi”.  Bolalar  chalqancha  yotqizilib,  qorinlariga
o‘yinchoqlar  qo‘yiladi.  Chuqur  nafas  olinib,  qorin  ichga  tortiladi,  nafas
chiqarilganda qorin ko‘tariladi. Bunda o‘yinchoq arg‘umchoq uchiriladi.
7.
Qumli terapiY. “Qum ostiga nima yashiringan?” biror predmetli asm
ustiga yupq qilib kum sepiib bekitiladi. Bola qumni puflab rasmni ochadi va
nomlaydi.
8.
Ertakli terapiY. Nutqning leksik grammatik tomonini rivojlantirish.
O‘zimiz ertak to‘qiymiz.  Bolalarga  biror bir ertakning boshi aytib beriladi va
ularga ertakni o‘zlari  davom ettirishlari so‘raladi.  
Mashg‘ulotlar davomida ushbu texnologiyalardan  foydalanish yaxshi samara
beradi. Faqatgina bu texnologiyalarni  to‘g‘ri tanlash va o‘z o‘rnida qo‘llash lozim.
Logopedik  faoliyatda  kompyuter texnologiyalaridan  foydalanish
Maktabgacha ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiyaning bosh maqsadi, har
bir bolaga qisqa muddat ichida katta hajmdagi axborotlarni qabul qilish, tahlil
qilish (ongli qayta ishlash) va ulardan o‘zining amaliy faoliyatida foydalanishni
o‘rgatish.  Mazkur  mashshaqqatli  vazifani  amalga  oshirishda  o‘qituvchilarning
an’anaviy  metodlar  bilan  birga  zamonaviy  axborot  texnologiyalari,  jumladan,
kompyuter  texnologiyalardan  foydalanishi  maqsadga  muvofiq.  Chunki  ta’lim
Logotip
Quyida nutqni rivojlantirish bo‘yicha bir qancha noan’anaviy metodlardan namunalar keltiramiz. 1. Sharchani lablar bilan ilib olish. Lablar cho‘chchaygan holda uzoq bo‘lmagan masofadan sharchalar uloqtiriadi, lablar bilan o‘sharcha ilib olinishi lozim. 2. Ipga shtkazilgan sharchani lablarni cho‘chaytirgan holda o‘ng va chapga tomon harakatlarnitish. 3. Tilni piyola shakliga keltirib, sharchani tutib olish. 4. Tilni piyola shakliga keltirib, unga ozgina suv quyish va shu suvni to‘kib yubormasdan 10-15 sekund turish. 5. Aromaterapiya texnologiyasidan foydalanib, nafas mashqlarini bajarish. Xonaga shirin hidli ifor taratilib, chuqur nafas olib hidlash va cho‘zib nafas chiqarish talab etiladi. Nimani ifori ekanligini topish lozimligi aytilib, mashq bir necha marta takrorlanadi. 6. “Arg‘umchoq mashqi”. Bolalar chalqancha yotqizilib, qorinlariga o‘yinchoqlar qo‘yiladi. Chuqur nafas olinib, qorin ichga tortiladi, nafas chiqarilganda qorin ko‘tariladi. Bunda o‘yinchoq arg‘umchoq uchiriladi. 7. Qumli terapiY. “Qum ostiga nima yashiringan?” biror predmetli asm ustiga yupq qilib kum sepiib bekitiladi. Bola qumni puflab rasmni ochadi va nomlaydi. 8. Ertakli terapiY. Nutqning leksik grammatik tomonini rivojlantirish. O‘zimiz ertak to‘qiymiz. Bolalarga biror bir ertakning boshi aytib beriladi va ularga ertakni o‘zlari davom ettirishlari so‘raladi. Mashg‘ulotlar davomida ushbu texnologiyalardan foydalanish yaxshi samara beradi. Faqatgina bu texnologiyalarni to‘g‘ri tanlash va o‘z o‘rnida qo‘llash lozim. Logopedik faoliyatda kompyuter texnologiyalaridan foydalanish Maktabgacha ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiyaning bosh maqsadi, har bir bolaga qisqa muddat ichida katta hajmdagi axborotlarni qabul qilish, tahlil qilish (ongli qayta ishlash) va ulardan o‘zining amaliy faoliyatida foydalanishni o‘rgatish. Mazkur mashshaqqatli vazifani amalga oshirishda o‘qituvchilarning an’anaviy metodlar bilan birga zamonaviy axborot texnologiyalari, jumladan, kompyuter texnologiyalardan foydalanishi maqsadga muvofiq. Chunki ta’lim
jarayonlarida kompyuterlardan foydalanish, uni o‘ziga xos takrorlanmas tarzda
tashkil qilish imkoniyatini beradi. Bu esa korreksion logopedik faoliyatda muhim
axamiyat  kasb  etadi.  Maktabgacha  ta’lim  muassasalarida  kompyuterlardan
foydalanish zarurati mavjudligining bir qancha sabablarini qayd qilish lozim. Shu
masalaga  doir  tadqiqotlar  olib  borgan  mualliflarning  uqtirishicha,  kompyuter
vositalaridan  foydalanish  pedagogik  jarayonning  samarasini  oshirish,  nutqiy
nuqsonli  bolalar  ta’limini  individuallashtirish  hamda  istalgan  boshqa  turdagi
rivojlantiruvchi  faoliyat samaradorligini sezilarli  darajada oshirish imkoniyatini
beradi.  (R.F.Abdiyev,1994;  V.P.Bespolko,  2002;  YE.I.Mashbits,  1998;
O.I.Kukushkina,  1994  va  boshq)  So‘ngi  o‘n  yilliklarda  fiziologik  va  nutqiy
yetishmovchilik bilan tug‘ilayotgan chaqaloqlar soni oshib bormoqda. Keyinchalik
rivojlanish jarayonlarida bu yetishmovchiliklar nutq tuzilishining turli darajadagi
rivojlanmaganligi orqali namoyon bo‘ladi.
Umumiy  nutqiy kamchilikni  korreksiya qilish muommosini o‘rganishga
bag‘ishlangan  tadqiqotlar  (T.V.Gurovets,  S.I.Mayevskaya,  1978;  L.V.Lopatina,
N.V.Serebryakova, 2001; I.I.Mamaychuk, 1990; va boshqalar)da qayd qilinishicha,
tizimli  nutqiy  kamchilikni  bartaraf  qilish  jarayoni  davomli  va  murakkab
dinamikaga  ega.  Shuning  uchun  korreksion-pedagogik   faoliyatda  nutqiy
kamchilikning o‘ziga xosligini inobatga olgan holda, maxsuslashtirilgan kompyuter
texnologiyalaridan foydalanish korreksion ta’lim samaradorligini oshirishga imkon
beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning savod chiqarishga tayyorlov jarayonini
tezlashtiradi.  Shuningdek,  keyinchalik  yuzaga  chiqishi  mumkin  bo‘lgan
savodsizlikning  oldini  oladi  va  bolalarning  maktab  yoshiga  yetganda  ijtimoiy
muhitga  moslashuvchanligiga  zamin  yaratadi.  Muammoga  bag‘ishlangan
adabiyotlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, mutaxassis uchun kompyuter vositalaridan
foydalanish  –korreksion  ta’lim  mazmunining  bir  qismi  emas,  balki,  bola
rivojlanishidagi yetishmovchiliklarni bartaraf qilishdagi qo‘shimcha imkoniyatlar
yig‘indisidir. O‘z faoliyatida kompyuter vositalardan foydalanishini maqsad qilgan
logoped oldida ikkita muhim masalani hal qilish zarurati mavjud. U, eng avvalo,
bolalarga kompyuterdan foydalanishni o‘rgatishi, so‘ngra bolaning psixofiziologik
holati va nutqiga ijobiy ta’sir qilish dasturini ishlab chiqishi lozim. Rivojlanishida
yetishmovchiliklar  kuzatilgan  bolalar  bilan  amalga  oshiriladigan  korreksion
Logotip
jarayonlarida kompyuterlardan foydalanish, uni o‘ziga xos takrorlanmas tarzda tashkil qilish imkoniyatini beradi. Bu esa korreksion logopedik faoliyatda muhim axamiyat kasb etadi. Maktabgacha ta’lim muassasalarida kompyuterlardan foydalanish zarurati mavjudligining bir qancha sabablarini qayd qilish lozim. Shu masalaga doir tadqiqotlar olib borgan mualliflarning uqtirishicha, kompyuter vositalaridan foydalanish pedagogik jarayonning samarasini oshirish, nutqiy nuqsonli bolalar ta’limini individuallashtirish hamda istalgan boshqa turdagi rivojlantiruvchi faoliyat samaradorligini sezilarli darajada oshirish imkoniyatini beradi. (R.F.Abdiyev,1994; V.P.Bespolko, 2002; YE.I.Mashbits, 1998; O.I.Kukushkina, 1994 va boshq) So‘ngi o‘n yilliklarda fiziologik va nutqiy yetishmovchilik bilan tug‘ilayotgan chaqaloqlar soni oshib bormoqda. Keyinchalik rivojlanish jarayonlarida bu yetishmovchiliklar nutq tuzilishining turli darajadagi rivojlanmaganligi orqali namoyon bo‘ladi. Umumiy nutqiy kamchilikni korreksiya qilish muommosini o‘rganishga bag‘ishlangan tadqiqotlar (T.V.Gurovets, S.I.Mayevskaya, 1978; L.V.Lopatina, N.V.Serebryakova, 2001; I.I.Mamaychuk, 1990; va boshqalar)da qayd qilinishicha, tizimli nutqiy kamchilikni bartaraf qilish jarayoni davomli va murakkab dinamikaga ega. Shuning uchun korreksion-pedagogik faoliyatda nutqiy kamchilikning o‘ziga xosligini inobatga olgan holda, maxsuslashtirilgan kompyuter texnologiyalaridan foydalanish korreksion ta’lim samaradorligini oshirishga imkon beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning savod chiqarishga tayyorlov jarayonini tezlashtiradi. Shuningdek, keyinchalik yuzaga chiqishi mumkin bo‘lgan savodsizlikning oldini oladi va bolalarning maktab yoshiga yetganda ijtimoiy muhitga moslashuvchanligiga zamin yaratadi. Muammoga bag‘ishlangan adabiyotlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, mutaxassis uchun kompyuter vositalaridan foydalanish –korreksion ta’lim mazmunining bir qismi emas, balki, bola rivojlanishidagi yetishmovchiliklarni bartaraf qilishdagi qo‘shimcha imkoniyatlar yig‘indisidir. O‘z faoliyatida kompyuter vositalardan foydalanishini maqsad qilgan logoped oldida ikkita muhim masalani hal qilish zarurati mavjud. U, eng avvalo, bolalarga kompyuterdan foydalanishni o‘rgatishi, so‘ngra bolaning psixofiziologik holati va nutqiga ijobiy ta’sir qilish dasturini ishlab chiqishi lozim. Rivojlanishida yetishmovchiliklar kuzatilgan bolalar bilan amalga oshiriladigan korreksion