Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish (Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan foydalanib tekshirish)
Nutq kamchiligiga ega bolalarning bog‘langan nutqi holatini o‘rganish.
REJA:
1.Bog`langan nutqni logopedik amaliyotda kompyuter texnologiyalaridan
foydalanib tekshirish.
2. Bog`langan nutqni noan’anaviy texnologiyalar va ularning afzalliklari
Tayanch tushunchalar: fonematik idrok, bo‘g‘in analizi va sintezi,
agrammtik disleksiya, agrammatik disgrafiya.
Bugungi kunda kooreksion ishlarni tashkil etishda an’anaviy ta’sir metodlari
bilna birga ishning noan’aviy metodlaridan ham keng foydalanilmoqda. Ular
yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga yordam beradi va korreksiyaning
samarali vositalari sirasiga kiradi. An’anaviy ish shakllari – bu mavjud nuqsonlarni
tuzatish va kamaytirishga qaratilgan korreksion ishlar, noana’anaviy metodlar esa -
bu bolani yuqori darajadagi muvoffaqiyatlarga erishishga, yashirish imkoniyatlarini
ochishga yo‘naltirilgan kompleks ta’sir etish jarayonini yaratish, kengaytirish,
tadbiq etish va yangi amaliy vositalarni qo‘llashdir. Amaliyotga noana’anaviy
metodlarni tadbiq etish korreksion jarayonni takomillashtirish imkonini beradi. Bu
faoliyatning natijalari korreksiya mazmuni, metodlari, shakli, texnologiyasi,
vositalarini o‘zgarganida namoyon bo‘ladi. Bolalar nutqini noana’anaviy metodalar
bilan korreksiyalash ishi dinamik, yoqimli, rang barang, bolani charchatmaydigan
bo‘ladi, mashg‘ulot ancha qiziqarli turli tuman bo‘lib, nutqiy ifodalarni aytish va
idrok etish uchun qulay sharoitlar yaratadi.
Noan’anaviy ish usullari alohida kuch talab etmasdan,nutq nuqsoniga ega
bolalar nutqini korreksiyalash jarayoninii tezlashtiradi va bolaning butun
organizmini sog‘lomlashtirishga xizmat qiladi. Ularni qo‘llash samarsi
pedagogning mahoratiga, yangiimkoniyatlardan foydalana olish malakasiga,
korreksion rivojlantiruvchi ish tizimigayangi metodlarini kirita olishiga, bolalarga
mashg‘ulot vaqtida psixofiziologik qulaylik yaratib bera olishiga, ularni o‘z
kuchiga ishontira olishiga bog‘liq.. Ushbu korreksiya metodlarini mustaqil va
ulardan yaxshi hissiy vaziyat yaratishga xizmat qila oladi, foydalanishga tayyor
deb qaramaslik kerak, uularni ko‘rib chiqish, boalalrning imkoniyati va qo‘llash
vaziyatini hisobga olish darkor. Shundagina u korreksion ta’sir samaradorligini
oshiradi. bugungi kunda noan’anaviy ta’sir etish metodikalariga quyidagilar kiradi:
• Fitoterapiya – dorivor o‘tlar yordamida davolash.
• Aromaterapiya – gul va o‘simliklarning uyg‘unlashagan iforlari orqali
davolash.
• Muziqliterapiya – insonga musiqali ta’sir ko‘rsatish.
• Xromoterapiya – inson organizmiga ranglar orqali ta’sir ko‘rsatish.
• Litoterapiya – inson organizmiga turli xil toshlar (minerallar) orqali ta’sir
ko‘rsatish.
• Imagoterapiya – teatrlashtirish. O‘z ichiga qo‘g‘irchoqli terapiya , ertakli
terapiyani qamrab oladi.
• Qumli terapiya (sand-play) – qum bilan o‘ynash bolani rivojlantirishning
vositasi sifatida.
Hozirgi kunda korreksion pedagogikada noan’anaviy metodlardan foydalanish
nutqiy riqojlanishdagi nuqsonlarni oldini olish va tuzatishdagi eng samarali
vositalardan biri bo‘lib qolmoqda. Nana’anaviy metodlardan foydalanish qancha
erta boshlansa, uning samaradorligi shuncha yuqori bo‘ladi. Nutq nusonini
korreksiyalashda noan’anaviy metodlardan foydalanish ayniqsa, muhim
hisoblanadi. Chunki, avval ishlab chiqilgan an’anaviy metodlar bugungi kunga
kelib, yangilanishni, yangi yondoshuvni, yangi vositalarni talab etmoqda.
Maktabgacha yoshdagi NTR bolalarni nutqini rivojlantirishda quyidagi
noan’anaviy metodlardan foydalanish yaxshi samara beradi.
Quyida nutqni rivojlantirish bo‘yicha bir qancha noan’anaviy metodlardan
namunalar keltiramiz.
1.
Sharchani lablar bilan ilib olish. Lablar cho‘chchaygan holda uzoq
bo‘lmagan masofadan sharchalar uloqtiriadi, lablar bilan o‘sharcha ilib olinishi
lozim.
2.
Ipga shtkazilgan sharchani lablarni cho‘chaytirgan holda o‘ng va
chapga tomon harakatlarnitish.
3.
Tilni piyola shakliga keltirib, sharchani tutib olish.
4.
Tilni piyola shakliga keltirib, unga ozgina suv quyish va shu suvni
to‘kib yubormasdan 10-15 sekund turish.
5.
Aromaterapiya texnologiyasidan foydalanib, nafas mashqlarini
bajarish. Xonaga shirin hidli ifor taratilib, chuqur nafas olib hidlash va cho‘zib
nafas chiqarish talab etiladi. Nimani ifori ekanligini topish lozimligi aytilib, mashq
bir necha marta takrorlanadi.
6.
“Arg‘umchoq mashqi”. Bolalar chalqancha yotqizilib, qorinlariga
o‘yinchoqlar qo‘yiladi. Chuqur nafas olinib, qorin ichga tortiladi, nafas
chiqarilganda qorin ko‘tariladi. Bunda o‘yinchoq arg‘umchoq uchiriladi.
7.
Qumli terapiY. “Qum ostiga nima yashiringan?” biror predmetli asm
ustiga yupq qilib kum sepiib bekitiladi. Bola qumni puflab rasmni ochadi va
nomlaydi.
8.
Ertakli terapiY. Nutqning leksik grammatik tomonini rivojlantirish.
O‘zimiz ertak to‘qiymiz. Bolalarga biror bir ertakning boshi aytib beriladi va
ularga ertakni o‘zlari davom ettirishlari so‘raladi.
Mashg‘ulotlar davomida ushbu texnologiyalardan foydalanish yaxshi samara
beradi. Faqatgina bu texnologiyalarni to‘g‘ri tanlash va o‘z o‘rnida qo‘llash lozim.
Logopedik faoliyatda kompyuter texnologiyalaridan foydalanish
Maktabgacha ta’lim muassasalaridagi ta’lim-tarbiyaning bosh maqsadi, har
bir bolaga qisqa muddat ichida katta hajmdagi axborotlarni qabul qilish, tahlil
qilish (ongli qayta ishlash) va ulardan o‘zining amaliy faoliyatida foydalanishni
o‘rgatish. Mazkur mashshaqqatli vazifani amalga oshirishda o‘qituvchilarning
an’anaviy metodlar bilan birga zamonaviy axborot texnologiyalari, jumladan,
kompyuter texnologiyalardan foydalanishi maqsadga muvofiq. Chunki ta’lim
jarayonlarida kompyuterlardan foydalanish, uni o‘ziga xos takrorlanmas tarzda
tashkil qilish imkoniyatini beradi. Bu esa korreksion logopedik faoliyatda muhim
axamiyat kasb etadi. Maktabgacha ta’lim muassasalarida kompyuterlardan
foydalanish zarurati mavjudligining bir qancha sabablarini qayd qilish lozim. Shu
masalaga doir tadqiqotlar olib borgan mualliflarning uqtirishicha, kompyuter
vositalaridan foydalanish pedagogik jarayonning samarasini oshirish, nutqiy
nuqsonli bolalar ta’limini individuallashtirish hamda istalgan boshqa turdagi
rivojlantiruvchi faoliyat samaradorligini sezilarli darajada oshirish imkoniyatini
beradi. (R.F.Abdiyev,1994; V.P.Bespolko, 2002; YE.I.Mashbits, 1998;
O.I.Kukushkina, 1994 va boshq) So‘ngi o‘n yilliklarda fiziologik va nutqiy
yetishmovchilik bilan tug‘ilayotgan chaqaloqlar soni oshib bormoqda. Keyinchalik
rivojlanish jarayonlarida bu yetishmovchiliklar nutq tuzilishining turli darajadagi
rivojlanmaganligi orqali namoyon bo‘ladi.
Umumiy nutqiy kamchilikni korreksiya qilish muommosini o‘rganishga
bag‘ishlangan tadqiqotlar (T.V.Gurovets, S.I.Mayevskaya, 1978; L.V.Lopatina,
N.V.Serebryakova, 2001; I.I.Mamaychuk, 1990; va boshqalar)da qayd qilinishicha,
tizimli nutqiy kamchilikni bartaraf qilish jarayoni davomli va murakkab
dinamikaga ega. Shuning uchun korreksion-pedagogik faoliyatda nutqiy
kamchilikning o‘ziga xosligini inobatga olgan holda, maxsuslashtirilgan kompyuter
texnologiyalaridan foydalanish korreksion ta’lim samaradorligini oshirishga imkon
beradi. Maktabgacha yoshdagi bolalarning savod chiqarishga tayyorlov jarayonini
tezlashtiradi. Shuningdek, keyinchalik yuzaga chiqishi mumkin bo‘lgan
savodsizlikning oldini oladi va bolalarning maktab yoshiga yetganda ijtimoiy
muhitga moslashuvchanligiga zamin yaratadi. Muammoga bag‘ishlangan
adabiyotlar tahlili shuni ko‘rsatadiki, mutaxassis uchun kompyuter vositalaridan
foydalanish –korreksion ta’lim mazmunining bir qismi emas, balki, bola
rivojlanishidagi yetishmovchiliklarni bartaraf qilishdagi qo‘shimcha imkoniyatlar
yig‘indisidir. O‘z faoliyatida kompyuter vositalardan foydalanishini maqsad qilgan
logoped oldida ikkita muhim masalani hal qilish zarurati mavjud. U, eng avvalo,
bolalarga kompyuterdan foydalanishni o‘rgatishi, so‘ngra bolaning psixofiziologik
holati va nutqiga ijobiy ta’sir qilish dasturini ishlab chiqishi lozim. Rivojlanishida
yetishmovchiliklar kuzatilgan bolalar bilan amalga oshiriladigan korreksion