Nutq kamchiligiga ega bolalarning grammatik ko‘nikmalari holatini tekshirish va baholash.

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

6

File size

Fayl hajmi

18,6 KB


Nutq kamchiligiga ega bolalarning grammatik ko‘nikmalari holatini
tekshirish va baholash.
REJA:
1.
Bog’langan nutq psixologik va lingvistik o’rganish obyekti sifatida,
uni  shakllanish  bosqichlari,  rivojlanish  jarayonida  bog’langanlik  shakllarinin
o’zgarishi.
2.
Dialog  qurish  texnikasini  o’zlashtirish.  Maktabgacha  yoshdagi
bolaning monologik nutqi,  uning reproduksiyalovchi va ihtiyoriy fazalari.
Tayanch  iboralar: mashg‘ulot,  ovoz  kuchi,  ovoz  balandligi,  ovoz  toni,
avtomatizatsi.
Nutqning  tovush  madaniyatini  shakllantirish  bolalarning  bog‘lanishli
nutqini  rivojlantirishda  muhim  о‘rin  eallaydi.  Maktabgacha  ѐshdagi  bolalar
kо‘pincha  s-z,  p-f,  t-d,  p-b,  u-о‘,  x-h,  q-g‘  tovushlarini  tо‘g‘ri  talaffuz  qila
olmaydilar. Nutq jaraѐnida ketappan - ketayapman, Hojaxon – Shohjahon, Yustam
– Rustam, qalg‘a - qarg‘a kabi talaffuz etishda yо‘l qо‘yadigan xatoliklarning
oldini  olish,  ya’ni  tо‘g‘ri  talaffuz  etishga  yо‘llash,  ovoz  balandligiga,  tovush
sur’atiga e’tibor berish metodik jihatdan muhim ahamiyatga ega. Ba’zi bolalar
о‘zidan  kichiklarni  jerkib,  ovozini  kо‘tarib  muomala  qiladilar.  Shunda  ular
talaffuziga e’tibor qaratish, nutq madaniyatiga, me’ѐrda sо‘zlab, muomala qilishga
о‘rgatish  zarur.  Chunki  bolalikda  tarkib  topgan  muomala  madaniyati  inson
umrining  oxirigacha  muhrlanib  qoladi.  Samimiy  muomala  me’ѐri,  xatto
muomalada  kо‘z  qarashlari,  boshqalar  oldida  о‘zini  tuta  bilish  –  muomala
madaniyatining oddiy talablaridir. Yosh avlodning barkamol, yetuk, salohiyatli
insonlar bо‘lib kamolga yetishi uchun ona tilining barcha boyliklaridan, uning
Logotip
Nutq kamchiligiga ega bolalarning grammatik ko‘nikmalari holatini tekshirish va baholash. REJA: 1. Bog’langan nutq psixologik va lingvistik o’rganish obyekti sifatida, uni shakllanish bosqichlari, rivojlanish jarayonida bog’langanlik shakllarinin o’zgarishi. 2. Dialog qurish texnikasini o’zlashtirish. Maktabgacha yoshdagi bolaning monologik nutqi, uning reproduksiyalovchi va ihtiyoriy fazalari. Tayanch iboralar: mashg‘ulot, ovoz kuchi, ovoz balandligi, ovoz toni, avtomatizatsi. Nutqning tovush madaniyatini shakllantirish bolalarning bog‘lanishli nutqini rivojlantirishda muhim о‘rin eallaydi. Maktabgacha ѐshdagi bolalar kо‘pincha s-z, p-f, t-d, p-b, u-о‘, x-h, q-g‘ tovushlarini tо‘g‘ri talaffuz qila olmaydilar. Nutq jaraѐnida ketappan - ketayapman, Hojaxon – Shohjahon, Yustam – Rustam, qalg‘a - qarg‘a kabi talaffuz etishda yо‘l qо‘yadigan xatoliklarning oldini olish, ya’ni tо‘g‘ri talaffuz etishga yо‘llash, ovoz balandligiga, tovush sur’atiga e’tibor berish metodik jihatdan muhim ahamiyatga ega. Ba’zi bolalar о‘zidan kichiklarni jerkib, ovozini kо‘tarib muomala qiladilar. Shunda ular talaffuziga e’tibor qaratish, nutq madaniyatiga, me’ѐrda sо‘zlab, muomala qilishga о‘rgatish zarur. Chunki bolalikda tarkib topgan muomala madaniyati inson umrining oxirigacha muhrlanib qoladi. Samimiy muomala me’ѐri, xatto muomalada kо‘z qarashlari, boshqalar oldida о‘zini tuta bilish – muomala madaniyatining oddiy talablaridir. Yosh avlodning barkamol, yetuk, salohiyatli insonlar bо‘lib kamolga yetishi uchun ona tilining barcha boyliklaridan, uning
imkoniyatlaridan  foydalanish  zarur.  Shuning  uchun  ham  maktabgacha  ta’lim
muassasasining eng muhim vazifalaridan biri milliy adabiy til asosida bolalarning
bog‘lanishli  nutqini shakllantirish va rivojlantirishdan iboratdir. Kuzatishlardan
ma’lumki, maktabgacha ѐshdagi bolalar nutqi tafakkurni rivojlantirish bilan bog‘liq
ravishda amalga oshiriladi. Tilni tо‘g‘ri  о‘rganish, uning grammatik tuzilishiga
e’tibor berib sо‘zlashish, bolalarda erkin muhokama yuritish, savollar berish, javob
qaytarish, boshqalardan eshitgan fikrlari yuzasidan xulosalar chiqarish, narsa va
hodisalar  о‘rtasidagi  bog‘lanishning  turli  kо‘rinishlarini  anglab  yetishga  olib
keladi.  Maktabgacha  ta’lim  muassasasida  sog‘lom,  tabiiy  muhit  yaratish,
bolalarning tо‘g‘ri muomalaga kirishtirish, boshqalar bilan gaplashish ishtiѐqining
ortishiga turtki bо‘ladi. Buning uchun bolalar nutqining shaklan va mazmunan
mantiqiy birligiga erishishi muhim talab hisoblanadi. Birinchi talab, dastlab bola
о‘z lug‘at boyligiga ega bо‘lishi  zarur. Bu uning boshqalar  bilan muomalaga
kirishishida ѐrdam beradi. Bunda tarbiyachi asosiy diqqat - e’tiborini tabiiy holatda
bolalarning lug‘at boyligini oshirib borishga qaratadi. Bolalarning sо‘z boyligini
oshirishda esa ularning kundalik faoliyatida tevarak-atrof bilan tanishib borishi
muhim omil bо‘lib hisoblanadi. Ikkinchi muhim talab, bolalar nutqining grammatik
tuzilishini  aniq  shakllantirishga  e’tibor  berish.  Bunda  bolalarni  yо‘naltiruvchi
savollar,  mashqlar  vositasida  nutqdagi  sо‘zlarni  tо‘g‘ri  ishlatish,  gapni  tо‘g‘ri
tuzishga  о‘rgatish  hal  qiluvchi  ahamiyat  kasb  etadi.  Uchinchi  muhim  talab,
bolalarda tovush madaniyatini tarbiyalashdan iboratdir. Zero, bolalarni tovushlarni
tо‘g‘ri  talaffuz  etishga  о‘rgatish  metodika  ilmidagi  murakkab  masalalardan
hisoblanadi.  Tо‘rtinchi  muhim  talab,  dialogik  nutq,  ya’ni  sо‘zlashuv  nutqini
rivojlantirishdir.  Beshinchi  talab,  hikoya  qilib  berishga  (monologik  nutq)
о‘rgatishdir.  Bog‘lanishli  nutqni  rivojlantirishda  monologik  nutq  katta  ѐrdam
berishi amaliѐtda о‘z isbotini topgan. Tafakkurning rivojlanlanligi lug‘at boyligi,
jumla tuzish malakasi, о‘z fikrini erkin va ravon baѐn eta olish kо‘nikmasi bilan
chambarchas bog‘liq. Oltinchi talab, bolalarni badiiy adabiѐt bilan tanishtirish
bо‘lib,  bolalar  adabiѐti  va  xalq  og‘zaki  ijodining  eng  ѐrqin  namunalari
kichkintoylarni yangi bir olamga olib kirishga xizmat qiladi. Adabiy asarlar bilan
tanishtirish bolalarda faqat bog‘lanishli nutqni rivojlantiribgina qolmay, ularda
badiiy adabiѐtga mehr - muhabbat tuyg‘ularini ham paydo qiladi. Yettinchi talab,
Logotip
imkoniyatlaridan foydalanish zarur. Shuning uchun ham maktabgacha ta’lim muassasasining eng muhim vazifalaridan biri milliy adabiy til asosida bolalarning bog‘lanishli nutqini shakllantirish va rivojlantirishdan iboratdir. Kuzatishlardan ma’lumki, maktabgacha ѐshdagi bolalar nutqi tafakkurni rivojlantirish bilan bog‘liq ravishda amalga oshiriladi. Tilni tо‘g‘ri о‘rganish, uning grammatik tuzilishiga e’tibor berib sо‘zlashish, bolalarda erkin muhokama yuritish, savollar berish, javob qaytarish, boshqalardan eshitgan fikrlari yuzasidan xulosalar chiqarish, narsa va hodisalar о‘rtasidagi bog‘lanishning turli kо‘rinishlarini anglab yetishga olib keladi. Maktabgacha ta’lim muassasasida sog‘lom, tabiiy muhit yaratish, bolalarning tо‘g‘ri muomalaga kirishtirish, boshqalar bilan gaplashish ishtiѐqining ortishiga turtki bо‘ladi. Buning uchun bolalar nutqining shaklan va mazmunan mantiqiy birligiga erishishi muhim talab hisoblanadi. Birinchi talab, dastlab bola о‘z lug‘at boyligiga ega bо‘lishi zarur. Bu uning boshqalar bilan muomalaga kirishishida ѐrdam beradi. Bunda tarbiyachi asosiy diqqat - e’tiborini tabiiy holatda bolalarning lug‘at boyligini oshirib borishga qaratadi. Bolalarning sо‘z boyligini oshirishda esa ularning kundalik faoliyatida tevarak-atrof bilan tanishib borishi muhim omil bо‘lib hisoblanadi. Ikkinchi muhim talab, bolalar nutqining grammatik tuzilishini aniq shakllantirishga e’tibor berish. Bunda bolalarni yо‘naltiruvchi savollar, mashqlar vositasida nutqdagi sо‘zlarni tо‘g‘ri ishlatish, gapni tо‘g‘ri tuzishga о‘rgatish hal qiluvchi ahamiyat kasb etadi. Uchinchi muhim talab, bolalarda tovush madaniyatini tarbiyalashdan iboratdir. Zero, bolalarni tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz etishga о‘rgatish metodika ilmidagi murakkab masalalardan hisoblanadi. Tо‘rtinchi muhim talab, dialogik nutq, ya’ni sо‘zlashuv nutqini rivojlantirishdir. Beshinchi talab, hikoya qilib berishga (monologik nutq) о‘rgatishdir. Bog‘lanishli nutqni rivojlantirishda monologik nutq katta ѐrdam berishi amaliѐtda о‘z isbotini topgan. Tafakkurning rivojlanlanligi lug‘at boyligi, jumla tuzish malakasi, о‘z fikrini erkin va ravon baѐn eta olish kо‘nikmasi bilan chambarchas bog‘liq. Oltinchi talab, bolalarni badiiy adabiѐt bilan tanishtirish bо‘lib, bolalar adabiѐti va xalq og‘zaki ijodining eng ѐrqin namunalari kichkintoylarni yangi bir olamga olib kirishga xizmat qiladi. Adabiy asarlar bilan tanishtirish bolalarda faqat bog‘lanishli nutqni rivojlantiribgina qolmay, ularda badiiy adabiѐtga mehr - muhabbat tuyg‘ularini ham paydo qiladi. Yettinchi talab,
bolalarni  savod  о‘rgatishga  tayѐrlashdir.  Bu  talablar  maktabgacha  tarbiyaning
barcha bosqichlarida amalga oshiriladi. Lekin ularning har birida bolalarning ѐsh
xususiyati, shaxsiy tayѐrgarlik darajasi hisobga olinadi. Tо‘g‘ri, katta guruhda
bolalar nutqi bir muncha shakllanib qoladi. Zero, bog‘cha  ѐshidagi katta bolalar
faoliyatining  mazmunan  va  shaklan  xilma-xilligi  ular  nutqining  takomillashib
borishiga ham ѐrdam beradi. Bolalarning tevarak-atrofni kuzatib borishi natijasida
talaffuzi ham ijobiy tomonga  о‘zgara boshlaydi: tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz qila
boshlaydilar, jumlalar mazmuni kengaya boradi, grammatik tomondan gapni tо‘g‘ri
tuza  boshlaydilar,  lug‘at  boyligi  ham  ortadi.  Bolalarning  о‘zlari  kichik-kichik
hikoyalar tuza boshlaydilar va bu hikoyalarni erkin baѐn qila oladilar. Ularda
kattalar bilan muloqotga kirishish, о‘z fikrini erkin baѐn etish kabi xislatlar paydo
bо‘la  boshlaydi.  Shunga  kо‘ra  bolalar  nutqida  tovush  madaniyatini
takomillashtirish, atrofdagi narsalar, predmetlar, hodisalar nomini ifodalovchi sо‘z
boyligini kengaytirish, faollashtirish, monologik nutqning oddiy shakllariga rioya
etish, о‘z fikrini grammatik jihatdan tо‘g‘ri va aniq ifodalay olish kо‘nikmalarini
paydo qilish muhim va zarur hisoblanadi. Bu talablar bolalarda borliqni, tevarak-
atrofni idrok etish, uni tushunish, his etish, hikoyalar tuzish, о‘z fikrini baѐn qila
olish, ifodali  о‘qish faoliyati jaraѐnida tarkib toptiriladi. Ma’lumki, bog‘lanishli
nutqda  bolalarning  atrofdagilar  bilan  voqeahodisalar  ta’siri  natijasida  о‘zaro
munosabati, aloqasi ifodalanadi. Bu ifoda bir ѐki bir necha jumlalarda о‘z aksini
topishi mumkin. Bog‘lanishli nutqning shakllanishida bolaning tevarak-atrof bilan
munosabati,  muomala  shakli  katta  rol  о‘ynaydi.  Maktabgacha  katta  ѐshdagi
bolalarning og‘zaki nutqqa doir, malaka va kо‘nikmalari mavjud bо‘lganligini
hisobga olib, ularda bog‘lanishli nutqni shakllantirishda, avvalo, tevarak-atrofni
kuzatishda nimalarga e’tibor berishimiz kerakligini aniqlab olishimiz zarur. Bular,
avvalo,  ona-Vatan  haqida  dastlabki  tasavvurlarni  shakllantirishdan  boshlanadi.
Bunda, birinchi navbatda, bolalar sо‘z boyligini kengaytirishda Respublikamiz
tabiati,  kasb-hunarga  oid,  qurilish  va  qishloq  xо‘jaligida  foydalaniladigan
mashinalar, narsalarning  о‘ziga xos belgilari va ranglari, mehnatga munosabatni
ifodalovchi tushunchalar, nom va sо‘zlar bilan boyitish zarur. Shuningdek, xalq
og‘zaki  ijodi  namunalarini  о‘rganish:  ona  tilidagi  antonim,  sinonim,  omonim
sо‘zlarni tushunish va tо‘g‘ri qо‘llashga doir tushunchalar, sо‘zlar bilan boyitishga
Logotip
bolalarni savod о‘rgatishga tayѐrlashdir. Bu talablar maktabgacha tarbiyaning barcha bosqichlarida amalga oshiriladi. Lekin ularning har birida bolalarning ѐsh xususiyati, shaxsiy tayѐrgarlik darajasi hisobga olinadi. Tо‘g‘ri, katta guruhda bolalar nutqi bir muncha shakllanib qoladi. Zero, bog‘cha ѐshidagi katta bolalar faoliyatining mazmunan va shaklan xilma-xilligi ular nutqining takomillashib borishiga ham ѐrdam beradi. Bolalarning tevarak-atrofni kuzatib borishi natijasida talaffuzi ham ijobiy tomonga о‘zgara boshlaydi: tovushlarni tо‘g‘ri talaffuz qila boshlaydilar, jumlalar mazmuni kengaya boradi, grammatik tomondan gapni tо‘g‘ri tuza boshlaydilar, lug‘at boyligi ham ortadi. Bolalarning о‘zlari kichik-kichik hikoyalar tuza boshlaydilar va bu hikoyalarni erkin baѐn qila oladilar. Ularda kattalar bilan muloqotga kirishish, о‘z fikrini erkin baѐn etish kabi xislatlar paydo bо‘la boshlaydi. Shunga kо‘ra bolalar nutqida tovush madaniyatini takomillashtirish, atrofdagi narsalar, predmetlar, hodisalar nomini ifodalovchi sо‘z boyligini kengaytirish, faollashtirish, monologik nutqning oddiy shakllariga rioya etish, о‘z fikrini grammatik jihatdan tо‘g‘ri va aniq ifodalay olish kо‘nikmalarini paydo qilish muhim va zarur hisoblanadi. Bu talablar bolalarda borliqni, tevarak- atrofni idrok etish, uni tushunish, his etish, hikoyalar tuzish, о‘z fikrini baѐn qila olish, ifodali о‘qish faoliyati jaraѐnida tarkib toptiriladi. Ma’lumki, bog‘lanishli nutqda bolalarning atrofdagilar bilan voqeahodisalar ta’siri natijasida о‘zaro munosabati, aloqasi ifodalanadi. Bu ifoda bir ѐki bir necha jumlalarda о‘z aksini topishi mumkin. Bog‘lanishli nutqning shakllanishida bolaning tevarak-atrof bilan munosabati, muomala shakli katta rol о‘ynaydi. Maktabgacha katta ѐshdagi bolalarning og‘zaki nutqqa doir, malaka va kо‘nikmalari mavjud bо‘lganligini hisobga olib, ularda bog‘lanishli nutqni shakllantirishda, avvalo, tevarak-atrofni kuzatishda nimalarga e’tibor berishimiz kerakligini aniqlab olishimiz zarur. Bular, avvalo, ona-Vatan haqida dastlabki tasavvurlarni shakllantirishdan boshlanadi. Bunda, birinchi navbatda, bolalar sо‘z boyligini kengaytirishda Respublikamiz tabiati, kasb-hunarga oid, qurilish va qishloq xо‘jaligida foydalaniladigan mashinalar, narsalarning о‘ziga xos belgilari va ranglari, mehnatga munosabatni ifodalovchi tushunchalar, nom va sо‘zlar bilan boyitish zarur. Shuningdek, xalq og‘zaki ijodi namunalarini о‘rganish: ona tilidagi antonim, sinonim, omonim sо‘zlarni tushunish va tо‘g‘ri qо‘llashga doir tushunchalar, sо‘zlar bilan boyitishga
erishish lozim. Bolalarni narsalarning nomlarini tо‘g‘ri aytishga, ularning о‘xshash
va farqli tomonlarini tushunish, shakli, rangi, sifati, xossalarini, jinsi va turiga oid
yо‘naltiruvchi  lug‘atini  faollashtirish,  nutqning  grammatik  tuzilishini
shakllantirish, nutq madaniyatini  shakllantirish,  dialogik va monologik nutqini
takomillashtirish va nihoyat savod  о‘rgatishga tayѐrlash muhim ahamiyat kasb
etadi.  Sо‘zlashish  –  monologik  (bog‘lanishli)  nutqning  eng  muhim  metodi.
Sо‘zlashuv (dialogik) nutqni shakllantirish, bog‘lanishli nutqni tarkib toptirishda
eng muhim talablardan sanaladi. Sо‘zlashuv nutqi bolaning lug‘at boyligiga bog‘liq
bо‘ladi.  Bunda  bola  о‘ziga  murojaat  qilganlarida  suhbatdoshini  eshita  olish,
tushunish, savollarga tо‘g‘ri javob bera olish bilan birga, sо‘zlashuv madaniyatini
egallay  borishi  ham  taqozo  etiladi.  Bolalar  bilan  suhbat  jaraѐnida  kо‘proq
yо‘naltiruvchi  savollar  beriladi.  Masalan,  tabiatga  saѐhat  paytida  tarbiyachi
tomonidan “Hozir yilning qaysi fasli?”, “Bahorda tabiatda qanday о‘zgarishlar yuz
beradi?”,  “Bahorda  qanday  qushlar  uchib  keladi?”  kabi  savollarning  berilishi
bolalarning dialogik nutqining rivojlanishiga  ѐrdam beradi. Bog‘lanishli nutqda
eng muhim metod bu dialogik nutq, ya’ni bolalar bilan sо‘zlashishdir. Sо‘zlashish
og‘zaki nutqning eng oddiy shakli bо‘lib, unda bola  о‘zini tutishi, kо‘z qarashi,
xatti-harakati, ovozining pastbalandligi, tezligi kabi turli holatlar hisobga olinadi.
Sо‘zlashish  –  dialogik  nutq, asosan  kattalar  ѐrdamida  amalga  oshiriladi  va  u
ayniqsa, tevarak-atrofni bilish jaraѐnida yaxshi natijalar beradi. Jumladan, jamoat
joylarida, kо‘pchilik  о‘rtasida nutq madaniyatiga rioya etishga e’tibor qaratiladi.
Bunda bir-birining nutqini tо‘ldirib borish, tuzatishlar kiritish, sо‘rash, sо‘rab bilib
olish  dialogik  nutqqa  о‘rgatishning  usullari  sanaladi.  Ma’lumki,  muloqot  ikki
shaklda  –  erkin  va  maxsus  tayѐrlangan  mashg‘ulotlarda  amalga  oshiriladi.
Kundalik haѐt  va taassurotlar  asosida  uyushtiriladigan  muloqot  erkin muloqot
bо‘lib, yо‘l-yо‘lakay о‘tkazilsa-da, bola nutqining ifodali bо‘lishiga ѐrdam beradi,
ularda  jumlalarni  grammatik  jihatdan  tо‘g‘ri  tuzish  malakalarining  paydo
bо‘lishiga, sо‘z zahirasining boyishiga olib keladi. Maktabgacha katta  ѐshdagi
bolalarda ham bog‘lanishli nutqni rivojlantirish texnologiyasi ishlab chiqilganda
tavsiya etilgan matnni hikoya qilishda voqeani kattalarning  ѐrdamisiz, mustaqil
ifodalay olishga, lug‘at boyligiga, matn mazmunini baѐn etishda izchillikka rioya
qilishi, tilning ifoda vositalaridan foydalana olishi, nutqning ravonligi, tezligi,
Logotip
erishish lozim. Bolalarni narsalarning nomlarini tо‘g‘ri aytishga, ularning о‘xshash va farqli tomonlarini tushunish, shakli, rangi, sifati, xossalarini, jinsi va turiga oid yо‘naltiruvchi lug‘atini faollashtirish, nutqning grammatik tuzilishini shakllantirish, nutq madaniyatini shakllantirish, dialogik va monologik nutqini takomillashtirish va nihoyat savod о‘rgatishga tayѐrlash muhim ahamiyat kasb etadi. Sо‘zlashish – monologik (bog‘lanishli) nutqning eng muhim metodi. Sо‘zlashuv (dialogik) nutqni shakllantirish, bog‘lanishli nutqni tarkib toptirishda eng muhim talablardan sanaladi. Sо‘zlashuv nutqi bolaning lug‘at boyligiga bog‘liq bо‘ladi. Bunda bola о‘ziga murojaat qilganlarida suhbatdoshini eshita olish, tushunish, savollarga tо‘g‘ri javob bera olish bilan birga, sо‘zlashuv madaniyatini egallay borishi ham taqozo etiladi. Bolalar bilan suhbat jaraѐnida kо‘proq yо‘naltiruvchi savollar beriladi. Masalan, tabiatga saѐhat paytida tarbiyachi tomonidan “Hozir yilning qaysi fasli?”, “Bahorda tabiatda qanday о‘zgarishlar yuz beradi?”, “Bahorda qanday qushlar uchib keladi?” kabi savollarning berilishi bolalarning dialogik nutqining rivojlanishiga ѐrdam beradi. Bog‘lanishli nutqda eng muhim metod bu dialogik nutq, ya’ni bolalar bilan sо‘zlashishdir. Sо‘zlashish og‘zaki nutqning eng oddiy shakli bо‘lib, unda bola о‘zini tutishi, kо‘z qarashi, xatti-harakati, ovozining pastbalandligi, tezligi kabi turli holatlar hisobga olinadi. Sо‘zlashish – dialogik nutq, asosan kattalar ѐrdamida amalga oshiriladi va u ayniqsa, tevarak-atrofni bilish jaraѐnida yaxshi natijalar beradi. Jumladan, jamoat joylarida, kо‘pchilik о‘rtasida nutq madaniyatiga rioya etishga e’tibor qaratiladi. Bunda bir-birining nutqini tо‘ldirib borish, tuzatishlar kiritish, sо‘rash, sо‘rab bilib olish dialogik nutqqa о‘rgatishning usullari sanaladi. Ma’lumki, muloqot ikki shaklda – erkin va maxsus tayѐrlangan mashg‘ulotlarda amalga oshiriladi. Kundalik haѐt va taassurotlar asosida uyushtiriladigan muloqot erkin muloqot bо‘lib, yо‘l-yо‘lakay о‘tkazilsa-da, bola nutqining ifodali bо‘lishiga ѐrdam beradi, ularda jumlalarni grammatik jihatdan tо‘g‘ri tuzish malakalarining paydo bо‘lishiga, sо‘z zahirasining boyishiga olib keladi. Maktabgacha katta ѐshdagi bolalarda ham bog‘lanishli nutqni rivojlantirish texnologiyasi ishlab chiqilganda tavsiya etilgan matnni hikoya qilishda voqeani kattalarning ѐrdamisiz, mustaqil ifodalay olishga, lug‘at boyligiga, matn mazmunini baѐn etishda izchillikka rioya qilishi, tilning ifoda vositalaridan foydalana olishi, nutqning ravonligi, tezligi,