NUTQ O‘STIRISH MЕTODIKASI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

14

File size

Fayl hajmi

27,2 KB


NUTQ O‘STIRISH MЕTODIKASI
Reja
1. Nutq va uni o`stirish tushunchasi 
2. O`quvchilar nutqiga qo`yilgan talablar 
3. Nutq o`stirishda maktab va o`qituvchi oldiga qo`yilgan asosiy vazifalar 
Tayanch so`zlar va iboralar 
Lug`at  tarkibi,  leksika,  leksikologiya,  sinonimlar,  antonimlar,  frazeologik
lug`atlar, frazeologizm, nutq o‘stirish, lug`atini boyitish, lug`atiga aniqlik kiritish,
nofaol lug`at, faol lug`at, mustaqil o`qish, ko‘p ma‘noli so`zlar, ko‘chma ma‘no,
frazeologik lug`atlar, turli terminologik lug`atlar 
So`z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So`z va so`z birikmasi aniq
narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo`lgan
barcha  so`z  va  iboralarning  yig‘indisi  lug`at  tarkibi  yoki  leksika  deyiladi.
Leksikologiya  o`zbek  tilining  lug`at  tarkibini  o`rganadigan  bo`limdir.
Leksikologiya lug`at tarkibidagi so`zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati,
qo‘llanish faolligi, boyib borishi, ba‘zi so`zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib
ketishi, ma‘no ko‘chish hodisasi kabilarni o`rganadi. Shu sababli leksikologiya
lug`at ustida ishlash metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi. 
Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o`zaro bog`langan, mazmunga
mos so`z va so`z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi.
Kishining lug`ati qanchalik boy va rivojlangan bo`lsa, uning nutqi ham shunchalik
boy bo`ladi; o`zfikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi.
SHuning  uchun  lug`atning  boyligi,  xilma-xilligi,  harakatchanligi  metodikada
nutqni muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi. 
Logotip
NUTQ O‘STIRISH MЕTODIKASI Reja 1. Nutq va uni o`stirish tushunchasi 2. O`quvchilar nutqiga qo`yilgan talablar 3. Nutq o`stirishda maktab va o`qituvchi oldiga qo`yilgan asosiy vazifalar Tayanch so`zlar va iboralar Lug`at tarkibi, leksika, leksikologiya, sinonimlar, antonimlar, frazeologik lug`atlar, frazeologizm, nutq o‘stirish, lug`atini boyitish, lug`atiga aniqlik kiritish, nofaol lug`at, faol lug`at, mustaqil o`qish, ko‘p ma‘noli so`zlar, ko‘chma ma‘no, frazeologik lug`atlar, turli terminologik lug`atlar So`z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So`z va so`z birikmasi aniq narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo`lgan barcha so`z va iboralarning yig‘indisi lug`at tarkibi yoki leksika deyiladi. Leksikologiya o`zbek tilining lug`at tarkibini o`rganadigan bo`limdir. Leksikologiya lug`at tarkibidagi so`zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati, qo‘llanish faolligi, boyib borishi, ba‘zi so`zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib ketishi, ma‘no ko‘chish hodisasi kabilarni o`rganadi. Shu sababli leksikologiya lug`at ustida ishlash metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi. Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o`zaro bog`langan, mazmunga mos so`z va so`z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi. Kishining lug`ati qanchalik boy va rivojlangan bo`lsa, uning nutqi ham shunchalik boy bo`ladi; o`zfikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi. SHuning uchun lug`atning boyligi, xilma-xilligi, harakatchanligi metodikada nutqni muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi.
Hozirgi o`zbek adabiy tili ulkan lug`at boyligiga ega. Besh jildlik «O`zbek
tilining izohli lug`ati» da 80000 dan ortiq so`z va so`z birikmasi berilgan bo`lib,
bular  umumiy  qo‘llaniladiganlaridir.  Bunga  o`zbek  tilida  nashr  etilgan  turli
terminologik  lug`atlarda,  o`zbek  tili  sinonimlari,  antonimlari,  frazeologik
lug`atlarida va turli izohli lug`atlarda berilgan so`zlar qo`shilsa, lug`at boyligi yana
ming-minglab oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so`zlar ko‘p ma‘noni bildiradi.
Masalan, shu izohli lug`atda bosh so`zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm
bilan bog`langan ma‘noda ishlatilishi berilgan. 
Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug`at ustida ishlashni
yaxshilash,  tartibga  solish,  uning  asosiy  yo‘nalishlarini  ajratish  va  asoslash,
o`quvchilarning lug`atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi. 
Maktabda lug`at ustida ishlash metodikasi to`rt asosiy yo‘nalishni ko`zda
tutadi: 
1.  O`quvchilar  lug`atini  boyitish,  ya‟ni  yangi  so`zlarni,  shuningdek,
bolalar lug`atida bo`lgan ayrim so`zlarning yangi ma‟nolarini o`zlashtirish. Ona
tilining lug`at boyligini bilib olish uchun o`quvchi o`zlug`atiga har kuni 8-10 ta
yangi so`zni, shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so`zni qo`shishi, ya‘ni shu
so`zlar ma‘nosini o`zlashtirishi lozim. 
2. O`quvchilar lug`atiga aniqlik kiritish. Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1)
o`quvchi puxta o`zlashtirmagan so`zlarning ma‘nosini to‘liq o`zlashtirish, ya‘ni
shu so`zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so`zlarga qiyoslash, antonim tanlash
yo‘llari bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so`zning kinoyali ma‘nosini,
ko‘p  ma‘noli  so`zlarni  o`zlashtirish;  3)  so`zlarning  sinonimlarini,  sinonim
so`zlarning  ma‘no  qirralarini  o`zlashtirish;  4)  ayrim  frazeologik  birliklarning
ma‘nosini o`zlashtirish. 
3.  Lug`atni  faollashtirish,  ya‟ni  o`quvchilar  ma‟nosini  tushunadigan,
ammo  o`znutq  faoliyatida  ishlatmaydigan  nofaol  lug`atidagi  so`zlarni  faol
lug`atiga o‟tkazish. Buning uchun shu so`zlar ishtirokida so`z birikmasi va gaplar
tuziladi, ular o`qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi. 
4.  Adabiy  tilda  ishlatilmaydigan  so`zlarni  o`quvchilar  faol  lug`atidan
nofaol lug`atiga o‟tkazish.  Bunday so`zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida
o`zlashib  qolgan  adabiy  til  me‘yoriga  kirmaydigan,  ayrim  adabiy  asar  va
Logotip
Hozirgi o`zbek adabiy tili ulkan lug`at boyligiga ega. Besh jildlik «O`zbek tilining izohli lug`ati» da 80000 dan ortiq so`z va so`z birikmasi berilgan bo`lib, bular umumiy qo‘llaniladiganlaridir. Bunga o`zbek tilida nashr etilgan turli terminologik lug`atlarda, o`zbek tili sinonimlari, antonimlari, frazeologik lug`atlarida va turli izohli lug`atlarda berilgan so`zlar qo`shilsa, lug`at boyligi yana ming-minglab oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so`zlar ko‘p ma‘noni bildiradi. Masalan, shu izohli lug`atda bosh so`zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm bilan bog`langan ma‘noda ishlatilishi berilgan. Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug`at ustida ishlashni yaxshilash, tartibga solish, uning asosiy yo‘nalishlarini ajratish va asoslash, o`quvchilarning lug`atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi. Maktabda lug`at ustida ishlash metodikasi to`rt asosiy yo‘nalishni ko`zda tutadi: 1. O`quvchilar lug`atini boyitish, ya‟ni yangi so`zlarni, shuningdek, bolalar lug`atida bo`lgan ayrim so`zlarning yangi ma‟nolarini o`zlashtirish. Ona tilining lug`at boyligini bilib olish uchun o`quvchi o`zlug`atiga har kuni 8-10 ta yangi so`zni, shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so`zni qo`shishi, ya‘ni shu so`zlar ma‘nosini o`zlashtirishi lozim. 2. O`quvchilar lug`atiga aniqlik kiritish. Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1) o`quvchi puxta o`zlashtirmagan so`zlarning ma‘nosini to‘liq o`zlashtirish, ya‘ni shu so`zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so`zlarga qiyoslash, antonim tanlash yo‘llari bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so`zning kinoyali ma‘nosini, ko‘p ma‘noli so`zlarni o`zlashtirish; 3) so`zlarning sinonimlarini, sinonim so`zlarning ma‘no qirralarini o`zlashtirish; 4) ayrim frazeologik birliklarning ma‘nosini o`zlashtirish. 3. Lug`atni faollashtirish, ya‟ni o`quvchilar ma‟nosini tushunadigan, ammo o`znutq faoliyatida ishlatmaydigan nofaol lug`atidagi so`zlarni faol lug`atiga o‟tkazish. Buning uchun shu so`zlar ishtirokida so`z birikmasi va gaplar tuziladi, ular o`qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi. 4. Adabiy tilda ishlatilmaydigan so`zlarni o`quvchilar faol lug`atidan nofaol lug`atiga o‟tkazish. Bunday so`zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida o`zlashib qolgan adabiy til me‘yoriga kirmaydigan, ayrim adabiy asar va
so`zlashuv tilida qo‘llanadigan sodda so`z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga
oid  so`zlar  kiradi.  Adabiy  til  me‘yori  degan  tushunchani  o`zlashtirgach,
o`quvchilar yuqorida izohlangan so`zlar o`rniga adabiy tildagi so`zlardan foydalana
boshlaydilar.  Adabiy  tilga  oid  malakalari  mustahkamlangan  sayin  shevaga,
jargonga  oid  so`zlar,  so`zlashuv  tilida  ishlatiladigan  sodda  so`z  va  iboralar
o`quvchilarning faol lug`atidan chiqib keta boshlaydi. 
O`quvchilar  lug`ati  quyidagi  manbalar  asosida  boyitiladi  va
takomillashtiriladi: 
1. Atrofni o`rab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat
faoliyati, bolalarniig o‟yini va o`qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni
kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar
narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o`rganadilar.
Bu  ekskursiyalar  yuzasidan  o‘tkazilgan  suhbat  vaqtida  ularning  bilimi
chuqurlashtiriladi, ayrim so`zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi. 
O`quvchilar  lug`atini  va  nutqini  boyitishda  eng  ishonarli  manba  badiiy
asarlar  hisoblanadi.  O`qish  darslarida  o`quvchilar  Oybek,  H.  Olimjon,  M.
SHayxzoda, G‘. G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min,
Q. Muhammadiy, SH. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so`z ustalarining asarlarini
o`qiydilar. O`zbek tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o`zlashtiradilar. O`qish
darsida bolalar lug`ati ma‘lum mavzularga oid so`zlar hisobiga ham boyiydi. Ular
lug`atiga  axloqiy  tushunchalarni  ifodalovchi  yoqimtoy,  shirinso`z,  mehribon,
haqqoniy, botir, mard, jasur, mehnatsevar kabi ko‘pgina so`zlar qo`shiladi. Matn
ustida  ishlash  jarayonida  ko‘p  ma‘noli  so`zlar,  sinonimlar,  ko‘chma  ma‘noda
ishlataladigan so`zlarni, ba‘zi frazeologik birikmalarni bilib oladilar. 
Bolalar  mustaqil  o`qishga  o`rganganlaridan  keyin  ular  lug`atiga  kitob,
gazeta, jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. SHuning uchun ham sinfdan tashqari
mustaqil  o`qish va unga rahbarlik shakllari  o`quvchilar  lug`atini  boyitishning,
nutqini o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi. 
Maxsus  mashqlar  yordamida  grammatika  va  imloni  o`rganish  darslari
ko‘pgina so`z va atamalarni o`zlashtirishga yordam beradi, o`quvchilar predmet,
belgi, harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so`zlarni bilib oladilar. Bu darslarda
o`quvchilar  lug`ati  tartibga  solinadi,  so`z  turkumlarini  o`rganish  jarayonida
Logotip
so`zlashuv tilida qo‘llanadigan sodda so`z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga oid so`zlar kiradi. Adabiy til me‘yori degan tushunchani o`zlashtirgach, o`quvchilar yuqorida izohlangan so`zlar o`rniga adabiy tildagi so`zlardan foydalana boshlaydilar. Adabiy tilga oid malakalari mustahkamlangan sayin shevaga, jargonga oid so`zlar, so`zlashuv tilida ishlatiladigan sodda so`z va iboralar o`quvchilarning faol lug`atidan chiqib keta boshlaydi. O`quvchilar lug`ati quyidagi manbalar asosida boyitiladi va takomillashtiriladi: 1. Atrofni o`rab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat faoliyati, bolalarniig o‟yini va o`qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o`rganadilar. Bu ekskursiyalar yuzasidan o‘tkazilgan suhbat vaqtida ularning bilimi chuqurlashtiriladi, ayrim so`zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi. O`quvchilar lug`atini va nutqini boyitishda eng ishonarli manba badiiy asarlar hisoblanadi. O`qish darslarida o`quvchilar Oybek, H. Olimjon, M. SHayxzoda, G‘. G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min, Q. Muhammadiy, SH. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so`z ustalarining asarlarini o`qiydilar. O`zbek tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o`zlashtiradilar. O`qish darsida bolalar lug`ati ma‘lum mavzularga oid so`zlar hisobiga ham boyiydi. Ular lug`atiga axloqiy tushunchalarni ifodalovchi yoqimtoy, shirinso`z, mehribon, haqqoniy, botir, mard, jasur, mehnatsevar kabi ko‘pgina so`zlar qo`shiladi. Matn ustida ishlash jarayonida ko‘p ma‘noli so`zlar, sinonimlar, ko‘chma ma‘noda ishlataladigan so`zlarni, ba‘zi frazeologik birikmalarni bilib oladilar. Bolalar mustaqil o`qishga o`rganganlaridan keyin ular lug`atiga kitob, gazeta, jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. SHuning uchun ham sinfdan tashqari mustaqil o`qish va unga rahbarlik shakllari o`quvchilar lug`atini boyitishning, nutqini o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi. Maxsus mashqlar yordamida grammatika va imloni o`rganish darslari ko‘pgina so`z va atamalarni o`zlashtirishga yordam beradi, o`quvchilar predmet, belgi, harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so`zlarni bilib oladilar. Bu darslarda o`quvchilar lug`ati tartibga solinadi, so`z turkumlarini o`rganish jarayonida
guruhlanadi, so`z tarkibi, so`z yasalishi, so`zlarning o`zgarishini o`rganish bilan
esa lug`atga aniqlik kiritiladi; ular o`rgangan so`zlaridan o`znutqlarida foydalana
boshlaydilar, natijada lug`atlari faollashadi. O`quvchilar lug`ati maxsus lug‘aviy-
mantiqiy mashqlar yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi. 
Bulardan  tashqari,  kinofilm  va  televizor  eshittirishlarining  matnlari,
o`qituvchi  va  boshqa  maktab  hamda  maktabdan  tashqari  muassasalar
xodimlarining  nutqlari  ham  o`quvchilar  lug`atini  boyitish  va  takomillashtirish
manbalari hisoblanadi. 
Lug`atni boyitishda turli lug`atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang`ich
sinf o`quvchilari uchun «Imlo lug`ati» mavjud. O`qituvchi ma‘lumot uchun ham,
material  tanlash  uchun  ham  turli  lug`atlardan  (o`zbek  tilining  sinonimlar,
antonimlar,  frazeologik  lug`atlaridan,  turli  terminologik  lug`atlardan)
muvaffaqiyatli foydalanadi. 
Boshlang`ich sinfning har bir bоsqichda dоimiy bajarilishi zarur muhim ish
turi lug`at bilan ishlashdir. 
Lug`at bilan ishlash davlat ta`lim standartida belgilab qo`yilgan. 2-sinfda 23
sоat, 3-sinfda 54 sоat, 4-sinfda 23 sоat so`z ma`nosini o`rganishga ajratiljan, yoki
har bir sinf оna tili darsligini оxirida lug`at berilgan. Bu berilgan sоatlar, lug`at-
so`zlar miqdоri so`z ma`nosi ustida ishlanishning mahsuliyatliligini belgilaydi.
Umuman tilshunоslikni katta bo`limi leksikоlоgiya yana o`z ichida leksikоgrafiya,
frazeоlоgiya  ham  so`z  ma`nosi  bilan  shug`ullanadi.  Hоzirgi  kunda  faqat
tilshunоslikka dоir bir necha lug`atlar – ―O`zbek tilini izоhli lug`ati‖, ―O`zbek
tili frazeоlоgiyasining izоhli lug`ati‖, ―O`zbek tilining imlо lug`ati‖, ―O`zbek
tilining izоhli sinоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek tilining parоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek
tilining mоrfemik lug`ati‖ va yana bоshqa lug`atlarga egamiz. 
O`zbek tilining lug`ati bilan ishlash zarurligi shuni belgilaydiki, bоshlang`ich
sinf o`quvchisi har bir оna tili darsida 4-6 so`z, hamma darslarda bir kunda 8-10
yangi so`zni o`rganishni talab etiladi. So`z bilan ishlashda o`quvchining puxta
o`zlashtirmagan so`z ma`nosiga aniqlik kiritish, ularni ahnоsi yaqin so`zlar bilan
qiyoslash, so`zning kinоyali ma`nosi, ko`p ma`noliligi ustida ishlash, ma`noviy
sinоnimlarning  ma`no  nоzikliklari  ustida  ishlash,  ayrim  frazeоlоgik  birliklar,
tasviriy ifоdalar bilan ishlash zarurati kelib chiqadi. 
Logotip
guruhlanadi, so`z tarkibi, so`z yasalishi, so`zlarning o`zgarishini o`rganish bilan esa lug`atga aniqlik kiritiladi; ular o`rgangan so`zlaridan o`znutqlarida foydalana boshlaydilar, natijada lug`atlari faollashadi. O`quvchilar lug`ati maxsus lug‘aviy- mantiqiy mashqlar yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi. Bulardan tashqari, kinofilm va televizor eshittirishlarining matnlari, o`qituvchi va boshqa maktab hamda maktabdan tashqari muassasalar xodimlarining nutqlari ham o`quvchilar lug`atini boyitish va takomillashtirish manbalari hisoblanadi. Lug`atni boyitishda turli lug`atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang`ich sinf o`quvchilari uchun «Imlo lug`ati» mavjud. O`qituvchi ma‘lumot uchun ham, material tanlash uchun ham turli lug`atlardan (o`zbek tilining sinonimlar, antonimlar, frazeologik lug`atlaridan, turli terminologik lug`atlardan) muvaffaqiyatli foydalanadi. Boshlang`ich sinfning har bir bоsqichda dоimiy bajarilishi zarur muhim ish turi lug`at bilan ishlashdir. Lug`at bilan ishlash davlat ta`lim standartida belgilab qo`yilgan. 2-sinfda 23 sоat, 3-sinfda 54 sоat, 4-sinfda 23 sоat so`z ma`nosini o`rganishga ajratiljan, yoki har bir sinf оna tili darsligini оxirida lug`at berilgan. Bu berilgan sоatlar, lug`at- so`zlar miqdоri so`z ma`nosi ustida ishlanishning mahsuliyatliligini belgilaydi. Umuman tilshunоslikni katta bo`limi leksikоlоgiya yana o`z ichida leksikоgrafiya, frazeоlоgiya ham so`z ma`nosi bilan shug`ullanadi. Hоzirgi kunda faqat tilshunоslikka dоir bir necha lug`atlar – ―O`zbek tilini izоhli lug`ati‖, ―O`zbek tili frazeоlоgiyasining izоhli lug`ati‖, ―O`zbek tilining imlо lug`ati‖, ―O`zbek tilining izоhli sinоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek tilining parоnimlar lug`ati‖, ―O`zbek tilining mоrfemik lug`ati‖ va yana bоshqa lug`atlarga egamiz. O`zbek tilining lug`ati bilan ishlash zarurligi shuni belgilaydiki, bоshlang`ich sinf o`quvchisi har bir оna tili darsida 4-6 so`z, hamma darslarda bir kunda 8-10 yangi so`zni o`rganishni talab etiladi. So`z bilan ishlashda o`quvchining puxta o`zlashtirmagan so`z ma`nosiga aniqlik kiritish, ularni ahnоsi yaqin so`zlar bilan qiyoslash, so`zning kinоyali ma`nosi, ko`p ma`noliligi ustida ishlash, ma`noviy sinоnimlarning ma`no nоzikliklari ustida ishlash, ayrim frazeоlоgik birliklar, tasviriy ifоdalar bilan ishlash zarurati kelib chiqadi.
Ibоra va tasviriy ifоdalar bilan ishlash 
Ibоra va tasviriy ibоralar ham leksik birlikdir. Ibоra, tasviriy ifоda, maqоl,
matallar nutqimiz ko`rkidir. Ko`ngli оq, qo`li оchiq, tepasi tikka bo`ldi, tuyaning
dumi erga tekqanda, qizil qоr yoqqanda kabi ibоra va ibоra matallar bilan 3-4 sinf
o`quvchilari mumkin. 
Ko`p ma`noli va bir ma`noli so`zlar haqida ham perepediktiv usul bilan 3-4
sinflarda ish bоrish mumkin. Kumush qоshiq, kumush qish, kumush suv, kumush
qоr singari epitetlardagi kumush so`zining ko`chma ma`no ekanligi payqash qiyin
emas. O`tkir pichоq, o`tkir arra, zehni o`tkir, o`tkir bilimli.....birikmalardagi o`tkir,
kumush so`zlarini o`qituvchi yordamida o`z ma`nosini qo`yib izоhlash lоzim. 
O`quchilar fikrlashini, tafakkurini rivоjlantirishda 1-2 sinflar uchun mantiqiy
mashqlar qo`l keladi. 
Lоgik mashqlar  bоlalarning  predmet  va  atrоf-muhit  haqidagi  bilimlarini
tartibga keltiradi va ularga to`g`ri fikrlash usullarni o`rgatadi. Savоd o`rgatish
daprida harf-tоvushni tanishtirishda Mm tоvushli predmetlar yig`indisi stоl ustiga
qo`yiladi.  Mm  tоvushi  so`z  bоshida,  so`z  o`rtasida,  оxirida  kelishiga  qarab
predmetlarni 3 guruhga ajratadilar. 
Predmet nоmlari va delgi bildiradigan so`larni guruhlarga ajratish. Idishlar
nоmini,  ish  qurоllari,  o`quv  qurоllariga  berilgan  so`zlarni  guruhlash
o`quvchilarning aqliy faоliyatlarini rivоjlantiradi. 
O`quvchi qancha so`z bоyligiga ega bo`lsa, uning оg`zaki va yozma nutqi
ravоn bo`ladi, mantiqiy fikrlashi rivоjlanadi. 
Savol va topshiriqlar 
1. Boshlang`ich sinflarda lug`at ustida ishlash uchun nacha soat ajratilgan? 
2. Lug`atni boyitish usullsrini izohlab bering. 
3. Ona tili darslarida lug`at ustida ishlash qanday amalga oshiriladi,o`qish
darslarida-chi? Misollar orqali aytib bering. 
4. Lug`at bilan ishlash uchun mustaqil mashqlar yarating va daftaringizga
yozing. 
LUG’AT USTIDA ISHLASH.
Logotip
Ibоra va tasviriy ifоdalar bilan ishlash Ibоra va tasviriy ibоralar ham leksik birlikdir. Ibоra, tasviriy ifоda, maqоl, matallar nutqimiz ko`rkidir. Ko`ngli оq, qo`li оchiq, tepasi tikka bo`ldi, tuyaning dumi erga tekqanda, qizil qоr yoqqanda kabi ibоra va ibоra matallar bilan 3-4 sinf o`quvchilari mumkin. Ko`p ma`noli va bir ma`noli so`zlar haqida ham perepediktiv usul bilan 3-4 sinflarda ish bоrish mumkin. Kumush qоshiq, kumush qish, kumush suv, kumush qоr singari epitetlardagi kumush so`zining ko`chma ma`no ekanligi payqash qiyin emas. O`tkir pichоq, o`tkir arra, zehni o`tkir, o`tkir bilimli.....birikmalardagi o`tkir, kumush so`zlarini o`qituvchi yordamida o`z ma`nosini qo`yib izоhlash lоzim. O`quchilar fikrlashini, tafakkurini rivоjlantirishda 1-2 sinflar uchun mantiqiy mashqlar qo`l keladi. Lоgik mashqlar bоlalarning predmet va atrоf-muhit haqidagi bilimlarini tartibga keltiradi va ularga to`g`ri fikrlash usullarni o`rgatadi. Savоd o`rgatish daprida harf-tоvushni tanishtirishda Mm tоvushli predmetlar yig`indisi stоl ustiga qo`yiladi. Mm tоvushi so`z bоshida, so`z o`rtasida, оxirida kelishiga qarab predmetlarni 3 guruhga ajratadilar. Predmet nоmlari va delgi bildiradigan so`larni guruhlarga ajratish. Idishlar nоmini, ish qurоllari, o`quv qurоllariga berilgan so`zlarni guruhlash o`quvchilarning aqliy faоliyatlarini rivоjlantiradi. O`quvchi qancha so`z bоyligiga ega bo`lsa, uning оg`zaki va yozma nutqi ravоn bo`ladi, mantiqiy fikrlashi rivоjlanadi. Savol va topshiriqlar 1. Boshlang`ich sinflarda lug`at ustida ishlash uchun nacha soat ajratilgan? 2. Lug`atni boyitish usullsrini izohlab bering. 3. Ona tili darslarida lug`at ustida ishlash qanday amalga oshiriladi,o`qish darslarida-chi? Misollar orqali aytib bering. 4. Lug`at bilan ishlash uchun mustaqil mashqlar yarating va daftaringizga yozing. LUG’AT USTIDA ISHLASH.
So‘z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So‘z va so‘z birikmasi aniq
narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo‘lgan
barcha  so‘z  va  iboralarning  yig‘indisi  lug‘at  tarkibi  yoki  leksika  deyiladi.
Leksikologiya  o‘zbek  tilining  lug‘at  tarkibini  o‘rganadigan  bo‘limdir.
Leksikologiya lug‘at tarkibidagi so‘zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati,
qo‘llanish faolligi, boyib borishi, ba‘zi so‘zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib
ketishi, ma‘no ko‘chish hodisasi kabilarni o‘rganadi. Shu sababli leksikologiya
lug‘at ustida ishlash metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi. 
Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o‘zaro bog‘langan, mazmunga
mos so‘z va so‘z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi.
Kishining lug‘ati qanchalik boy va rivojlangan bo‘lsa, uning nutqi ham shunchalik
boy bo‘ladi; o‘z fikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi.
Shuning uchun lug‘atning boyligi, xilma-xilligi, harakatchanligi metodikada nutqni
muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi. 
Hozirgi o‘zbek adabiy tili ulkan lug‘at boyligiga ega. Besh jildlik «O‘zbek
tilining izohli lug‘ati» da 80000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi berilgan bo‘lib,
bular  umumiy  qo‘llaniladiganlaridir.  Bunga  o‘zbek  tilida  nashr  etilgan  turli
terminologik  lug‘atlarda,  o‘zbek  tili  sinonimlari,  antonimlari,  frazeologik
lug‘atlarida va turli izohli lug‘atlarda berilgan so‘zlar qo‘shilsa, lug‘at boyligi yana
ming-minglab oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so‘zlar ko‘p ma‘noni bildiradi.
Masalan, shu izohli lug‘atda bosh so‘zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm
bilan bog‘langan ma‘noda ishlatilishi berilgan. 
Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug‘at ustida ishlashni
yaxshilash,  tartibga  solish,  uning  asosiy  yo‘nalishlarini  ajratish  va  asoslash,
o‘quvchilarning lug‘atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi. 
Maktabda lug‘at ustida ishlash metodikasi to‘rt asosiy yo‘nalishni ko‘zda
tutadi: 
1. O‟quvchilar lug‟atini boyitish, ya’ni yangi so’zlarni, shuningdek, bolalar
lug’atida bo’lgan ayrim so’zlarning yangi ma’nolarini o’zlashtirish. Ona tilining
lug‘at boyligini bilib olish uchun o‘quvchi o‘z lug‘atiga har kuni 8-10 ta yangi
so‘zni, shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so‘zni qo‘shishi, ya‘ni shu so‘zlar
ma‘nosini o‘zlashtirishi lozim. 
Logotip
So‘z tilning ma‘no bildiradigan asosiy birligidir. So‘z va so‘z birikmasi aniq narsalarni, mavhum tushunchalarni, hissiyotni ifodalaydi. Tilda mavjud bo‘lgan barcha so‘z va iboralarning yig‘indisi lug‘at tarkibi yoki leksika deyiladi. Leksikologiya o‘zbek tilining lug‘at tarkibini o‘rganadigan bo‘limdir. Leksikologiya lug‘at tarkibidagi so‘zlarning nutqda ma‘no ifodalash xususiyati, qo‘llanish faolligi, boyib borishi, ba‘zi so‘zlarning eskirib, iste‘moldan chiqib ketishi, ma‘no ko‘chish hodisasi kabilarni o‘rganadi. Shu sababli leksikologiya lug‘at ustida ishlash metodikasining lingvistik asosi hisoblanadi. Har qanday nutqiy bayon grammatik jihatdan o‘zaro bog‘langan, mazmunga mos so‘z va so‘z birikmalarining ma‘lum izchillikda joylashtirilishidan tuziladi. Kishining lug‘ati qanchalik boy va rivojlangan bo‘lsa, uning nutqi ham shunchalik boy bo‘ladi; o‘z fikrini aniq va ifodali bayon etishiga keng imkoniyat yaratiladi. Shuning uchun lug‘atning boyligi, xilma-xilligi, harakatchanligi metodikada nutqni muvaffaqiyatli o‘stirishning muhim sharti hisoblanadi. Hozirgi o‘zbek adabiy tili ulkan lug‘at boyligiga ega. Besh jildlik «O‘zbek tilining izohli lug‘ati» da 80000 dan ortiq so‘z va so‘z birikmasi berilgan bo‘lib, bular umumiy qo‘llaniladiganlaridir. Bunga o‘zbek tilida nashr etilgan turli terminologik lug‘atlarda, o‘zbek tili sinonimlari, antonimlari, frazeologik lug‘atlarida va turli izohli lug‘atlarda berilgan so‘zlar qo‘shilsa, lug‘at boyligi yana ming-minglab oshadi. Bulardan tashqari, juda ko‘p so‘zlar ko‘p ma‘noni bildiradi. Masalan, shu izohli lug‘atda bosh so‘zining 40 dan ortiq asosiy va frazeologizm bilan bog‘langan ma‘noda ishlatilishi berilgan. Maktabda nutq o‘stirishning muhim vazifalaridan biri lug‘at ustida ishlashni yaxshilash, tartibga solish, uning asosiy yo‘nalishlarini ajratish va asoslash, o‘quvchilarning lug‘atini boyitish jarayonini boshqarish hisoblanadi. Maktabda lug‘at ustida ishlash metodikasi to‘rt asosiy yo‘nalishni ko‘zda tutadi: 1. O‟quvchilar lug‟atini boyitish, ya’ni yangi so’zlarni, shuningdek, bolalar lug’atida bo’lgan ayrim so’zlarning yangi ma’nolarini o’zlashtirish. Ona tilining lug‘at boyligini bilib olish uchun o‘quvchi o‘z lug‘atiga har kuni 8-10 ta yangi so‘zni, shu jumladan, ona tili darslarida 4-6 so‘zni qo‘shishi, ya‘ni shu so‘zlar ma‘nosini o‘zlashtirishi lozim.
2. O’quvchilar lug;atiga aniqlik kiritish.  Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1)
o‘quvchi puxta o‘zlashtirmagan so‘zlarning ma‘nosini to‘liq o‘zlashtirish, ya‘ni
shu so‘zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so‘zlarga qiyoslash, antonim tanlash
yo‘llari bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so‘zning kinoyali ma‘nosini,
ko‘p  ma‘noli  so‘zlarni  o‘zlashtirish;  3)  so‘zlarning  sinonimlarini,  sinonim
so‘zlarning  ma‘no  qirralarini  o‘zlashtirish;  4)  ayrim  frazeologik  birliklarning
ma‘nosini o‘zlashtirish. 
3. Lug’atni faollashtirish, ya’ni o’quvchilar ma'nosini tushunadigan, ammo
o’z nutq faoliyatida ishlatmaydigan nofaol lug’atidagi so’zlarni faol lug’atiga
o’tkazish. Buning uchun shu so‘zlar ishtirokida so‘z birikmasi va gaplar tuziladi,
ular o‘qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi. 
4. Adabiy tilda ishlatilmaydigan so’zlarni o’quvchilar faol lug’atidan nofaol
lug’atiga o‟tkazish. Bunday so‘zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida o‘zlashib
qolgan adabiy til me‘yoriga kirmaydigan, ayrim adabiy asar va so‘zlashuv tilida
qo‘llanadigan sodda so‘z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga oid so‘zlar kiradi.
Adabiy  til  me‘yori  degan  tushunchani  o‘zlashtirgach,  o‘quvchilar  yuqorida
izohlangan so‘zlar o‘rniga adabiy tildagi so‘zlardan foydalana boshlaydilar. Adabiy
tilga  oid  malakalari  mustahkamlangan  sayin  shevaga,  jargonga  oid  so‘zlar,
so‘zlashuv  tilida  ishlatiladigan  sodda  so‘z  va  iboralar  o‘quvchilarning  faol
lug‘atidan chiqib keta boshlaydi. 
O‘quvchilar  lug‘ati  quyidagi  manbalar  asosida  boyitiladi  va
takomillashtiriladi: 
1. Atrofni ohrab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat
faoliyati, bolalarning o’yini va o’qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni
kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar
narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o‘rganadilar.
Bu  ekskursiyalar  yuzasidan  o‘tkazilgan  suhbat  vaqtida  ularning  bilimi
chuqurlashtiriladi, ayrim so‘zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi. 
O‘quvchilar lug‘atini va nutqini boyitishda eng ishonarli manba badiiy asarlar
hisoblanadi. O‘qish darslarida o‘quvchilar Oybek, H. Olimjon, M. Shayxzoda, G‘.
G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min, Q. Muhammadiy,
Sh. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so‘z ustalarining asarlarini o‘qiydilar. O‘zbek
Logotip
2. O’quvchilar lug;atiga aniqlik kiritish. Bu ichiga quyidagilarni oladi: 1) o‘quvchi puxta o‘zlashtirmagan so‘zlarning ma‘nosini to‘liq o‘zlashtirish, ya‘ni shu so‘zlarni matnga kiritish, ma‘nosi yaqin so‘zlarga qiyoslash, antonim tanlash yo‘llari bilan ularning ma‘nosiga aniqlik kiritish; 2) so‘zning kinoyali ma‘nosini, ko‘p ma‘noli so‘zlarni o‘zlashtirish; 3) so‘zlarning sinonimlarini, sinonim so‘zlarning ma‘no qirralarini o‘zlashtirish; 4) ayrim frazeologik birliklarning ma‘nosini o‘zlashtirish. 3. Lug’atni faollashtirish, ya’ni o’quvchilar ma'nosini tushunadigan, ammo o’z nutq faoliyatida ishlatmaydigan nofaol lug’atidagi so’zlarni faol lug’atiga o’tkazish. Buning uchun shu so‘zlar ishtirokida so‘z birikmasi va gaplar tuziladi, ular o‘qiganlarni qayta hikoyalash, suhbat, bayon va inshoda ishlatiladi. 4. Adabiy tilda ishlatilmaydigan so’zlarni o’quvchilar faol lug’atidan nofaol lug’atiga o‟tkazish. Bunday so‘zlarga bolalarning nutq muhiti ta‘sirida o‘zlashib qolgan adabiy til me‘yoriga kirmaydigan, ayrim adabiy asar va so‘zlashuv tilida qo‘llanadigan sodda so‘z va iboralar, sheva va ijtimoiy guruhga oid so‘zlar kiradi. Adabiy til me‘yori degan tushunchani o‘zlashtirgach, o‘quvchilar yuqorida izohlangan so‘zlar o‘rniga adabiy tildagi so‘zlardan foydalana boshlaydilar. Adabiy tilga oid malakalari mustahkamlangan sayin shevaga, jargonga oid so‘zlar, so‘zlashuv tilida ishlatiladigan sodda so‘z va iboralar o‘quvchilarning faol lug‘atidan chiqib keta boshlaydi. O‘quvchilar lug‘ati quyidagi manbalar asosida boyitiladi va takomillashtiriladi: 1. Atrofni ohrab olgan muhitni: tabiatni, kishilarning hayoti va mehnat faoliyati, bolalarning o’yini va o’qish faoliyatini, kattalar bilan munosabatni kuzatish. Tabiat qo‘yniga, turli joylarga, muassasalarga ekskursiya vaqtida bolalar narsa va hodisalarni kuzatish bilan ko‘pgina yangi nom va iboralarni o‘rganadilar. Bu ekskursiyalar yuzasidan o‘tkazilgan suhbat vaqtida ularning bilimi chuqurlashtiriladi, ayrim so‘zlar ma‘nosiga aniqlik kiritiladi. O‘quvchilar lug‘atini va nutqini boyitishda eng ishonarli manba badiiy asarlar hisoblanadi. O‘qish darslarida o‘quvchilar Oybek, H. Olimjon, M. Shayxzoda, G‘. G‘ulom, H. Hakimzoda, Zulfiya, Uyg‘un, A.Qahhor, P. Mo‘min, Q. Muhammadiy, Sh. Sa‘dulla, Z. Diyor kabi ko‘pgina so‘z ustalarining asarlarini o‘qiydilar. O‘zbek
tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o‘zlashtiradilar. O‘qish darsida bolalar
lug‘ati  ma‘lum  mavzularga  oid  so‘zlar  hisobiga  ham  boyiydi.  Ular  lug‘atiga
axloqiy  tushunchalarni  ifodalovchi  yoqimtoy,  shirinso‘z,  mehribon,  haqqoniy,
botir, mard, jasur, mehnatsevar  kabi ko‘pgina so‘zlar qo‘shiladi. Matn ustida
ishlash  jarayonida  ko‘p  ma‘noli  so‘zlar,  sinonimlar,  ko‘chma  ma‘noda
ishlataladigan so‘zlarni, ba‘zi frazeologik birikmalarni bilib oladilar. 
Bolalar mustaqil o‘qishga o‘rganganlaridan keyin ular lug‘atiga kitob, gazeta,
jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. Shuning uchun ham sinfdan tashqari mustaqil
o‘qish  va  unga  rahbarlik  shakllari  o‘quvchilar  lug‘atini  boyitishning,  nutqini
o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi. 
Maxsus  mashqlar  yordamida  grammatika  va  imloni  o‘rganish  darslari
ko‘pgina so‘z va atamalarni o‘zlashtirishga yordam beradi, o‘quvchilar predmet,
belgi, harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so‘zlarni bilib oladilar. Bu darslarda
o‘quvchilar  lug‘ati  tartibga  solinadi,  so‘z  turkumlarini  o‘rganish  jarayonida
guruhlanadi, so‘z tarkibi, so‘z yasalishi, so‘zlarning o‘zgarishini o‘rganish bilan
esa lug‘atga aniqlik kiritiladi; ular o‘rgangan so‘zlaridan o‘z nutqlarida foydalana
boshlaydilar, natijada lug‘atlari faollashadi. O‘quvchilar lug‘ati maxsus lug‘aviy-
mantiqiy mashqlar yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi. 
Bulardan  tashqari,  kinofilьm  va  televizor  eshittirishlarining  matnlari,
o‘qituvchi  va  boshqa  maktab  hamda  maktabdan  tashqari  muassasalar
xodimlarining  nutqlari  ham  o‘quvchilar  lug‘atini  boyitish  va  takomillashtirish
manbalari hisoblanadi. 
Lug‘atni boyitishda turli lug‘atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang‘ich sinf
o‘quvchilari  uchun  «Imlo  lug‘ati»  mavjud.  O‘qituvchi  ma‘lumot  uchun  ham,
material  tanlash  uchun  ham  turli  lug‘atlardan  (o‘zbek  tilining  sinonimlar,
antonimlar,  frazeologik  lug‘atlaridan,  turli  terminologik  lug‘atlardan)
muvaffaqiyatli foydalanadi. 
So’z ma’nosini tushuntirish 
So‘zlarning  ma‘nosini  tushuntirish  o‘quvchilar  lug‘atini  boyitadi,  nutqini
o‘stiradi.  Boshlang‘ich  sinflarda  o‘qitiladigan  fanlarning  atamalari  ham
tushuntirilishi lozim bo‘lgan so‘zlar qatoriga kiritiladi. Atamalarning ma‘nosini
tushuntirish mazkur so‘z anglatgan tushunchani yaxshi fahmlab olishga yordam
Logotip
tilini yuksak badiiy obrazlar yordamida o‘zlashtiradilar. O‘qish darsida bolalar lug‘ati ma‘lum mavzularga oid so‘zlar hisobiga ham boyiydi. Ular lug‘atiga axloqiy tushunchalarni ifodalovchi yoqimtoy, shirinso‘z, mehribon, haqqoniy, botir, mard, jasur, mehnatsevar kabi ko‘pgina so‘zlar qo‘shiladi. Matn ustida ishlash jarayonida ko‘p ma‘noli so‘zlar, sinonimlar, ko‘chma ma‘noda ishlataladigan so‘zlarni, ba‘zi frazeologik birikmalarni bilib oladilar. Bolalar mustaqil o‘qishga o‘rganganlaridan keyin ular lug‘atiga kitob, gazeta, jurnal materiallari katta ta‘sir qiladi. Shuning uchun ham sinfdan tashqari mustaqil o‘qish va unga rahbarlik shakllari o‘quvchilar lug‘atini boyitishning, nutqini o‘stirishning eng muhim manbalaridan hisoblanadi. Maxsus mashqlar yordamida grammatika va imloni o‘rganish darslari ko‘pgina so‘z va atamalarni o‘zlashtirishga yordam beradi, o‘quvchilar predmet, belgi, harakat, sanoq, tartib ifodalaydigan so‘zlarni bilib oladilar. Bu darslarda o‘quvchilar lug‘ati tartibga solinadi, so‘z turkumlarini o‘rganish jarayonida guruhlanadi, so‘z tarkibi, so‘z yasalishi, so‘zlarning o‘zgarishini o‘rganish bilan esa lug‘atga aniqlik kiritiladi; ular o‘rgangan so‘zlaridan o‘z nutqlarida foydalana boshlaydilar, natijada lug‘atlari faollashadi. O‘quvchilar lug‘ati maxsus lug‘aviy- mantiqiy mashqlar yordamida ham boyiydi, tartibga tushadi. Bulardan tashqari, kinofilьm va televizor eshittirishlarining matnlari, o‘qituvchi va boshqa maktab hamda maktabdan tashqari muassasalar xodimlarining nutqlari ham o‘quvchilar lug‘atini boyitish va takomillashtirish manbalari hisoblanadi. Lug‘atni boyitishda turli lug‘atlar juda foydali qo‘llanmadir. Boshlang‘ich sinf o‘quvchilari uchun «Imlo lug‘ati» mavjud. O‘qituvchi ma‘lumot uchun ham, material tanlash uchun ham turli lug‘atlardan (o‘zbek tilining sinonimlar, antonimlar, frazeologik lug‘atlaridan, turli terminologik lug‘atlardan) muvaffaqiyatli foydalanadi. So’z ma’nosini tushuntirish So‘zlarning ma‘nosini tushuntirish o‘quvchilar lug‘atini boyitadi, nutqini o‘stiradi. Boshlang‘ich sinflarda o‘qitiladigan fanlarning atamalari ham tushuntirilishi lozim bo‘lgan so‘zlar qatoriga kiritiladi. Atamalarning ma‘nosini tushuntirish mazkur so‘z anglatgan tushunchani yaxshi fahmlab olishga yordam
beradi. Masalan, predmet atamasining ma‘nosinn tushuntirish bilan o‘quvchilar
predmet keng ma‘noda qo‘llanishini, tabiatdagi barcha narsa, hodisa, tushunchalar
predmet deyilishini bilib oladilar. Bu ot, sifat, son, fe‘l kabi atamalarni tez fahmlab
olishda ularga yordam beradi. 
So‘zning ma‘nosini  tushuntirish  juda kam  vaqt  olishi  va darsning asosiy
mavzusidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmasligi kerak. Buning uchun o‘qituvchi
har  bir  darsga  tayyorlanish  jarayonida  ma‘nosi  tushuntirilishi  lozim  bo‘lgan
so‘zlarni,  uni  tushuntirishning  eng  qulay  usullarini  va  darsning  qaysi  o‘rnida
tushuntirishni belgilab oladi. 
O‘qish kitoblaridagi matnlarda birinchi marta uchragan, bolalar ma‘nosini
bilmaydigan ayrim so‘zlar matnni o‘qishdan oldin tushuntiriladi. 
Matnni o‘qish jarayonida so‘z ma‘nosini tushuntirishga chek qo‘yish kerak.
Agar  biror  so‘zni  matnni  o‘qish  vaqtida  tushuntirish  zaruriyati  tug‘ilsa,  matn
mazmunidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmagan holda shu so‘z ma‘nosi qisqacha
tushuntiriladi. 
Ko‘chma ma‘noda ishlatilgan obrazli so‘zlar va badiiy nutq oborotlari matn
o‘qilgandan  keyin  tushuntiriladi,  chunki  ularning  ma‘nosi  matn  mazmunidan,
kontekstdan yaxshi tushuniladi. Ayniqsa, masallar o‘qilganda, undagi allegorik,
ko‘chma  ma‘noda  ishlatilgan  so‘zlarni  asarni  o‘qishdan  oldin  yoki  o‘qish
jarayonida tushuntirib bo‘lmaydi. 
Metodikada so‘zlarni tushuntirishning quyidagi usullaridan foydalaniladi: 
1. So’zni kontekst asosida tushuntirish. Bunda o‘quvchilar tushunmaydigan
so‘z ularga tushunarli so‘zlar qo‘llangan gap (yoki matn) yordamida tushuntiriladi. 
2. So’z ma’nosini lug’atdan va o’qish kitoblarida matn ostida berilgan
izohdan  foydalanib  tushuntirish.  Bunda  o‘quvchilarni  izohdan  mustaqil
foydalanib, so‘z ma‘nosini mustaqil tushunib olishga o‘rgatish muhim ahamiyatga
ega. 
3.  So’z  ma’nosini  shu  So’zning  ma’nodoshi  yordamida  tushuntirish.
Masalan, sabo - shabada, mudofaa - himoya, sozanda - musiqachi, diyor - vatan,
inshoot - bino, samo - osmon kabi. So‘zni sinonim tanlash bilan tushuntirganda,
shu so‘zning stilistik (uslubiy) ahamiyatini ham ko‘rsatish zarur. 
Logotip
beradi. Masalan, predmet atamasining ma‘nosinn tushuntirish bilan o‘quvchilar predmet keng ma‘noda qo‘llanishini, tabiatdagi barcha narsa, hodisa, tushunchalar predmet deyilishini bilib oladilar. Bu ot, sifat, son, fe‘l kabi atamalarni tez fahmlab olishda ularga yordam beradi. So‘zning ma‘nosini tushuntirish juda kam vaqt olishi va darsning asosiy mavzusidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmasligi kerak. Buning uchun o‘qituvchi har bir darsga tayyorlanish jarayonida ma‘nosi tushuntirilishi lozim bo‘lgan so‘zlarni, uni tushuntirishning eng qulay usullarini va darsning qaysi o‘rnida tushuntirishni belgilab oladi. O‘qish kitoblaridagi matnlarda birinchi marta uchragan, bolalar ma‘nosini bilmaydigan ayrim so‘zlar matnni o‘qishdan oldin tushuntiriladi. Matnni o‘qish jarayonida so‘z ma‘nosini tushuntirishga chek qo‘yish kerak. Agar biror so‘zni matnni o‘qish vaqtida tushuntirish zaruriyati tug‘ilsa, matn mazmunidan o‘quvchilar diqqatini chalg‘itmagan holda shu so‘z ma‘nosi qisqacha tushuntiriladi. Ko‘chma ma‘noda ishlatilgan obrazli so‘zlar va badiiy nutq oborotlari matn o‘qilgandan keyin tushuntiriladi, chunki ularning ma‘nosi matn mazmunidan, kontekstdan yaxshi tushuniladi. Ayniqsa, masallar o‘qilganda, undagi allegorik, ko‘chma ma‘noda ishlatilgan so‘zlarni asarni o‘qishdan oldin yoki o‘qish jarayonida tushuntirib bo‘lmaydi. Metodikada so‘zlarni tushuntirishning quyidagi usullaridan foydalaniladi: 1. So’zni kontekst asosida tushuntirish. Bunda o‘quvchilar tushunmaydigan so‘z ularga tushunarli so‘zlar qo‘llangan gap (yoki matn) yordamida tushuntiriladi. 2. So’z ma’nosini lug’atdan va o’qish kitoblarida matn ostida berilgan izohdan foydalanib tushuntirish. Bunda o‘quvchilarni izohdan mustaqil foydalanib, so‘z ma‘nosini mustaqil tushunib olishga o‘rgatish muhim ahamiyatga ega. 3. So’z ma’nosini shu So’zning ma’nodoshi yordamida tushuntirish. Masalan, sabo - shabada, mudofaa - himoya, sozanda - musiqachi, diyor - vatan, inshoot - bino, samo - osmon kabi. So‘zni sinonim tanlash bilan tushuntirganda, shu so‘zning stilistik (uslubiy) ahamiyatini ham ko‘rsatish zarur.