NUTQIDA NUQSONI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O‘QITISH

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

10

File size

Fayl hajmi

278,5 KB


NUTQIDA NUQSONI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION
O‘QITISH
Mashg’ulot rejasi:
1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari.
2. Nutqida nuqsoni bo’lgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish. 
3. O’quvchilarning nutqi buzilishini psixologik-pedagogik tuzatish.
Tayanch tushunchalar: nutq, nutq buzilishi, logoped, logopediya, nutq
normasi, afoniya, disfoniya, fonosteniya, alaliya, logopedik punkt.
1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari
Logopediya nutq  faoliyati buzilishin ing sabablari, mexanizmlari,
alomatlari, oqim lari tarkibin i o‘rganadi. Shun ing uchun uni maxsus
pedagogika sirasiga qo‘shadilar.
«Logopediya» yunon tilida «logos» (so‘z, nutq), «peydeo» (tarbiyalaym
an, o‘qitam an) so‘zlaridan tashkil topgan bo‘lib, «to‘g‘ri nutqni tarbiyalash»
m a’nosini bildiradi.
Logopediyada nutq norm alari va un ing buzilishi tushun- chasini farqlash
m uhim dir.
«Nutq normasi» deganda, nutq faoliyati jarayonidagi til ishlatilishin ing
um um iy qabul qilingan variantlari tushuniladi. Nutqning normal faoliyati
Logotip
NUTQIDA NUQSONI BO'LGAN O'QUVCHILARNI KORREKTSION O‘QITISH Mashg’ulot rejasi: 1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari. 2. Nutqida nuqsoni bo’lgan o’quvchilarni korrektsion o’qitish. 3. O’quvchilarning nutqi buzilishini psixologik-pedagogik tuzatish. Tayanch tushunchalar: nutq, nutq buzilishi, logoped, logopediya, nutq normasi, afoniya, disfoniya, fonosteniya, alaliya, logopedik punkt. 1. Nutqiy buzilishlar sabablari va ularning turlari Logopediya nutq faoliyati buzilishin ing sabablari, mexanizmlari, alomatlari, oqim lari tarkibin i o‘rganadi. Shun ing uchun uni maxsus pedagogika sirasiga qo‘shadilar. «Logopediya» yunon tilida «logos» (so‘z, nutq), «peydeo» (tarbiyalaym an, o‘qitam an) so‘zlaridan tashkil topgan bo‘lib, «to‘g‘ri nutqni tarbiyalash» m a’nosini bildiradi. Logopediyada nutq norm alari va un ing buzilishi tushun- chasini farqlash m uhim dir. «Nutq normasi» deganda, nutq faoliyati jarayonidagi til ishlatilishin ing um um iy qabul qilingan variantlari tushuniladi. Nutqning normal faoliyati
holatida uning psixofiziologik mexanizm lari saqlangan bo‘ladi.
Nutq kamchiliklari gapiruvchi shaxsnin g m a’lum til m uhiti- da qabul
qilingan, nutq faoliyati zaiflashuviga bog‘liq holda til m e’yorlaridan
chetlashuvi bilan belgilan adi.
Kommunikativ nazariya nuqtai nazaridan qaraganda, nutq buzilishlari bu
aloqa vositasin ing buzilishidir.
Logopediya fanining maqsadi: nutq kam chiligini o‘rganish, bartaraf
etish va oldini olish.  Logopediya fanining ob’ekti: nutq kam chiligiga ega
bo‘lgan shaxs.
Nutq  faqatgina  insonga  xos  bo'lgan  muhim  psixik  funksiyadir.  Nutqiy
munosabatlar  yordamida,  shaxs  ongida  borliqni  aks  ettiruvchi  bilimlar  doimiy
ravishda toidirilib va boyitib boriladi.
Nutqiy  nuqsonlarni  o'rganish,  oldini  olish  va  korreksiya  bilan  korreksion
pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi - logopediya (yunoncha logos — so'z
va paideia — tarbiyalash) shug'ullanadi.  Ovoz nuqsonlari  quyidagi terminlar bilan
ataladi: afoniya, disfoniya, fonosteniya, rinofaniya, linolaliya. Patogen omil ta'sirida
yuzaga kelgan nutqiy buzilishlar o'z-o'zidan yo'qolmaydi va u maxsus tashkil etilgan
korreksion-logopedik choralarsiz bolaning keyingi rivojiga salbiy ta'sir ko'rsatadi.
Nutqiy buzilishini keltirib chiqaruvchi sabablar orasida ekzogen  (tashqi) va
endogen (ichki) omillar asosiy rol o'ynaydi. Bundan tashqari  (anatomik-fizioiogik,
morfoiogik),  funksional  (psixogen),  ijtimoiy-psixologik  (atrof-muhitning  salbiy
ta'siri), psixonevroiogik (psixik funksiyalarining buzilishi (aqli zaiflik, xotira yoki
diqqatning buzilishi va boshqalar) sabablarning ham ta'siri sezilarli bo'ladi.
Ekzogen-organik  omillar  sirasiga:  bolaning  markaziy  nerv  tizimi  va  uning
organizmiga salbiy ta'sir etuvchi omillar (infeksiya, jarohatlar, intoksikatsiya), turli
akusherlik patologiyalari  (beltorligi, tug'ilishning cho'zilib ketishi  yoki  tez sodir
bo'lishi,  yo'ldoshga  o'ralib  qolishi,  bolaning  noto'g'ri  joylashishi  va  boshqalar),
malakali akusherlik yordamining ko'rsatilmasligi, chala tug'ilish kabi holatlar sabab
bo'ladi. Hozirgi kunda logopediyada nutqiy buzilishlarni ikki turi ajratiladi:
1)
tibbiy-psixologik nutqiy buzilish:
Logotip
holatida uning psixofiziologik mexanizm lari saqlangan bo‘ladi. Nutq kamchiliklari gapiruvchi shaxsnin g m a’lum til m uhiti- da qabul qilingan, nutq faoliyati zaiflashuviga bog‘liq holda til m e’yorlaridan chetlashuvi bilan belgilan adi. Kommunikativ nazariya nuqtai nazaridan qaraganda, nutq buzilishlari bu aloqa vositasin ing buzilishidir. Logopediya fanining maqsadi: nutq kam chiligini o‘rganish, bartaraf etish va oldini olish. Logopediya fanining ob’ekti: nutq kam chiligiga ega bo‘lgan shaxs. Nutq faqatgina insonga xos bo'lgan muhim psixik funksiyadir. Nutqiy munosabatlar yordamida, shaxs ongida borliqni aks ettiruvchi bilimlar doimiy ravishda toidirilib va boyitib boriladi. Nutqiy nuqsonlarni o'rganish, oldini olish va korreksiya bilan korreksion pedagogika (defektologiya)ning muhim sohasi - logopediya (yunoncha logos — so'z va paideia — tarbiyalash) shug'ullanadi. Ovoz nuqsonlari quyidagi terminlar bilan ataladi: afoniya, disfoniya, fonosteniya, rinofaniya, linolaliya. Patogen omil ta'sirida yuzaga kelgan nutqiy buzilishlar o'z-o'zidan yo'qolmaydi va u maxsus tashkil etilgan korreksion-logopedik choralarsiz bolaning keyingi rivojiga salbiy ta'sir ko'rsatadi. Nutqiy buzilishini keltirib chiqaruvchi sabablar orasida ekzogen (tashqi) va endogen (ichki) omillar asosiy rol o'ynaydi. Bundan tashqari (anatomik-fizioiogik, morfoiogik), funksional (psixogen), ijtimoiy-psixologik (atrof-muhitning salbiy ta'siri), psixonevroiogik (psixik funksiyalarining buzilishi (aqli zaiflik, xotira yoki diqqatning buzilishi va boshqalar) sabablarning ham ta'siri sezilarli bo'ladi. Ekzogen-organik omillar sirasiga: bolaning markaziy nerv tizimi va uning organizmiga salbiy ta'sir etuvchi omillar (infeksiya, jarohatlar, intoksikatsiya), turli akusherlik patologiyalari (beltorligi, tug'ilishning cho'zilib ketishi yoki tez sodir bo'lishi, yo'ldoshga o'ralib qolishi, bolaning noto'g'ri joylashishi va boshqalar), malakali akusherlik yordamining ko'rsatilmasligi, chala tug'ilish kabi holatlar sabab bo'ladi. Hozirgi kunda logopediyada nutqiy buzilishlarni ikki turi ajratiladi: 1) tibbiy-psixologik nutqiy buzilish:
2)
psixologik-pedagogik nutqiy buzilish.
Tibbiy-psixologik turda ko'riladigan hamma nutqiy buzilishlarni quyidagi ikki
yirik guruhga ajratish mumkin:
1)
og'zaki nutqning buzilishi:
2)
vozma nutqning buzilishi.
Og'zaki nutqning buzilishi o'z navbatida quyidagi ikki turga ajratiladi:
1)
nutq ifodalanishi fonatsion tuzilishi (nutq talaffuzi) ning buzilishi;
2)
fikr  strukturali-semantik  (ichki)  tuzilishi  (nutqning  tizimli  yoki
polimorf)ning buzilishi
Psixologik-pedagogik (pedagogik1) klassifikatsiyalash uni pedagogik  jarayonda
qo'llashga yo'naltirilgan bo'lib, bolalar jamoasi bilan nutqiy nuqsonlarni tuzatishga
yo'naltirilgan korreksion-rivojlantiruvchi ta'sir ko'rsatish metodlarini ishlab chiqishga
xizmat qiladi.
Psixologik-pedagogik (pedagogik) klassifikatsiyalashga ko'ra nutqning buzilishi
quyidagi ikki guruhga ajratiladi:
1.  Muomala  vositalari  (fonetik-fonematik  va  nutqning  umumiv
rivoilanmaganlik, ogning buzilishi.
2. Muomala vositalarini qo'llashdagi buzilishlar.
Nutq buzilishlarini belgilash uchun , shuningdek, «nutqning nuqsonlari»,
«nutq kamchiliklari» «nutq buzilishlari» kabi nutq atamalari ishlatiladi.
«Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi» va «nutq buzilishi» tushunchalari bir-
biridan farq qiladi, «nutqning to‘liq rivojlanmay qolishi» atamasi nutq faoliyati
buzilishining faqat alomatli darajasinigina xarakterlaydi. Bundan tashqari,
bunday buzilishda ko‘pincha nutqning rivojlanmay qolishiga nisbatan uning
tizimli buzilishi kuzatiladi.
«Nutqning parchalanishi» tushunchasi mavjud bo‘lgan nutq ko‘nikmalari
va kommunikativ malakaning (bosh 
miyaning 
lokal yoki diffuziyali
xastalanishi oqibatida) yo‘qolganligini anglatadi.
Nutqning buzilishi alomati – bu nutqiy faoliyatning qandaydir buzilishi
belgisi (namoyon bo‘lishi)dir. 
Logotip
2) psixologik-pedagogik nutqiy buzilish. Tibbiy-psixologik turda ko'riladigan hamma nutqiy buzilishlarni quyidagi ikki yirik guruhga ajratish mumkin: 1) og'zaki nutqning buzilishi: 2) vozma nutqning buzilishi. Og'zaki nutqning buzilishi o'z navbatida quyidagi ikki turga ajratiladi: 1) nutq ifodalanishi fonatsion tuzilishi (nutq talaffuzi) ning buzilishi; 2) fikr strukturali-semantik (ichki) tuzilishi (nutqning tizimli yoki polimorf)ning buzilishi Psixologik-pedagogik (pedagogik1) klassifikatsiyalash uni pedagogik jarayonda qo'llashga yo'naltirilgan bo'lib, bolalar jamoasi bilan nutqiy nuqsonlarni tuzatishga yo'naltirilgan korreksion-rivojlantiruvchi ta'sir ko'rsatish metodlarini ishlab chiqishga xizmat qiladi. Psixologik-pedagogik (pedagogik) klassifikatsiyalashga ko'ra nutqning buzilishi quyidagi ikki guruhga ajratiladi: 1. Muomala vositalari (fonetik-fonematik va nutqning umumiv rivoilanmaganlik, ogning buzilishi. 2. Muomala vositalarini qo'llashdagi buzilishlar. Nutq buzilishlarini belgilash uchun , shuningdek, «nutqning nuqsonlari», «nutq kamchiliklari» «nutq buzilishlari» kabi nutq atamalari ishlatiladi. «Nutqning to‘liq rivojlanmaganligi» va «nutq buzilishi» tushunchalari bir- biridan farq qiladi, «nutqning to‘liq rivojlanmay qolishi» atamasi nutq faoliyati buzilishining faqat alomatli darajasinigina xarakterlaydi. Bundan tashqari, bunday buzilishda ko‘pincha nutqning rivojlanmay qolishiga nisbatan uning tizimli buzilishi kuzatiladi. «Nutqning parchalanishi» tushunchasi mavjud bo‘lgan nutq ko‘nikmalari va kommunikativ malakaning (bosh miyaning lokal yoki diffuziyali xastalanishi oqibatida) yo‘qolganligini anglatadi. Nutqning buzilishi alomati – bu nutqiy faoliyatning qandaydir buzilishi belgisi (namoyon bo‘lishi)dir.
Nutqiy buzilish alomati –  bu nutqiy faoliyat buzilishining  belgilari
majmui (ko‘rinishlari)dir.
Nutq buzilishi mexanizmlari deganda, nutqiy faoliyat buzilishining paydo
bo‘lishi va rivojlanishini shart qilib qo‘yuvchi jarayon va operasiyalarning
bajarilishidan chetlashish xarakteri tushuniladi.
Nutq buzilishining patogenezi – bu nutqiy faoliyatda buzilishlarning paydo
bo‘lishi va rivojlanmay qolishiga sabab bo‘luvchi patologik mexanizmdir.
Nutq buzilishlarini bartaraf etishda shun day tushunchalar qo‘llaniladi:
«logopedik ta’sir etish», «tuzatish», «o‘rnini to‘ldirish», «rivojlantirish»,
«o‘qitish», «tarbiyalash»,  «qayta tarbiyalash», «tuzatish tarbiyalash orqali
o‘qitish» va boshqalar.
Logoped – bolalar va kattalar nuqtidagi kam chiliklarni bartaraf etish bilan
shug‘ullan adigan pedagog. Logopedning vazifasi nutqida n uqsonlari bor
kishilarni aniqlash, nutqdagi nuqsonlarni bartaraf etish, nuqsonlarning oldini
olish, logopediya bilimlarini aholi va o‘qituvchilar o‘rtasida tashviq qilishdan
iborat. Oliy defektologiya ma’lumotiga ega bo‘lganlargina logoped bo‘lib
ishlashlari mumkin. Toshkent Davlat pedagogika universitetining defektologiya
fakultetlari logopedlarni tayyorlaydi. Logoped um um ta’lim maktablari
qoshidagi logopedik punktlarda, maxsus nutq o‘stirish maktablarida va
bog‘chalarda, poliklinika, psixonevrologik dispanserlar qoshidagi logopedik
kabinetlarda ishlashlari m um kin.
Logopedik ta’sir nutqiy faoliyat buzilishini tuzatish, nutqi buzilgan bolani
tarbiyalash va rivojlan tirishga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonni o‘z ichiga
oladi.
Nutq buzilishini tuzatish - nutq buzilishi alomatini to‘g‘rilash yoki
engillashtirishdir («nutq buzilishlarining oldini olish», «tuzatish» – bu borada
qo‘llaniladigan atam alardir).
Kompensatsiya (muzlash) – organizmning qandaydir harakatlarining
yo‘qolishi yoki buzilishi hollaridagi psixologik funksiyalarni qayta qurishning
ko‘p qirrali, murakkab jarayonini o‘zida namoyon qiladi. Tenglik, shakllanm
Logotip
Nutqiy buzilish alomati – bu nutqiy faoliyat buzilishining belgilari majmui (ko‘rinishlari)dir. Nutq buzilishi mexanizmlari deganda, nutqiy faoliyat buzilishining paydo bo‘lishi va rivojlanishini shart qilib qo‘yuvchi jarayon va operasiyalarning bajarilishidan chetlashish xarakteri tushuniladi. Nutq buzilishining patogenezi – bu nutqiy faoliyatda buzilishlarning paydo bo‘lishi va rivojlanmay qolishiga sabab bo‘luvchi patologik mexanizmdir. Nutq buzilishlarini bartaraf etishda shun day tushunchalar qo‘llaniladi: «logopedik ta’sir etish», «tuzatish», «o‘rnini to‘ldirish», «rivojlantirish», «o‘qitish», «tarbiyalash», «qayta tarbiyalash», «tuzatish tarbiyalash orqali o‘qitish» va boshqalar. Logoped – bolalar va kattalar nuqtidagi kam chiliklarni bartaraf etish bilan shug‘ullan adigan pedagog. Logopedning vazifasi nutqida n uqsonlari bor kishilarni aniqlash, nutqdagi nuqsonlarni bartaraf etish, nuqsonlarning oldini olish, logopediya bilimlarini aholi va o‘qituvchilar o‘rtasida tashviq qilishdan iborat. Oliy defektologiya ma’lumotiga ega bo‘lganlargina logoped bo‘lib ishlashlari mumkin. Toshkent Davlat pedagogika universitetining defektologiya fakultetlari logopedlarni tayyorlaydi. Logoped um um ta’lim maktablari qoshidagi logopedik punktlarda, maxsus nutq o‘stirish maktablarida va bog‘chalarda, poliklinika, psixonevrologik dispanserlar qoshidagi logopedik kabinetlarda ishlashlari m um kin. Logopedik ta’sir nutqiy faoliyat buzilishini tuzatish, nutqi buzilgan bolani tarbiyalash va rivojlan tirishga yo‘naltirilgan pedagogik jarayonni o‘z ichiga oladi. Nutq buzilishini tuzatish - nutq buzilishi alomatini to‘g‘rilash yoki engillashtirishdir («nutq buzilishlarining oldini olish», «tuzatish» – bu borada qo‘llaniladigan atam alardir). Kompensatsiya (muzlash) – organizmning qandaydir harakatlarining yo‘qolishi yoki buzilishi hollaridagi psixologik funksiyalarni qayta qurishning ko‘p qirrali, murakkab jarayonini o‘zida namoyon qiladi. Tenglik, shakllanm
agan va buzilgan nutqli hamda nutqsiz harakatlarning rivojlanishi va tiklanishi
logopedik ta’sir etishning maxsus tizimidan qo‘llanish asosida amalga oshadi.
Bu jarayonda kom pensatsiya shakllanadi.
O‘qitish – ikki tomonlama boshqariladigan jarayondir. U bolalarnin g
bilim , malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish borasidagi faol bilish faoliyatini,
bu faoliyat ustidan pedagogik rahbarlikni amalga oshirishni o‘z ichiga oladi.
O‘qitish jarayoni uzviy birlikdagi ta’lim berish, tarbiyalash va rivojlantirish
vazifalarini bajaradi.
Tarbiyalash jam iyat ehtiyojlariga m uvofiq ravishda shaxsning yoki
uning  alohida sifatlarining shakllanish jarayonini maqsadga yo‘naltirilgan
holda uzluksiz, tashkiliy tarzda boshqarish demakdir.
Qayta tarbiyalash jarayonida nutqiy faoliyati buzilgan kishilarning o‘ziga
xos m uhim xususiyatlarini tuzatish ishlari am alga oshiriladi. Bosh m iya m
a’lum qism in ing xastalanishi hollaridagi logopedik ishlarda buzilgan nutqiy
va nutqsiz vazifalarni tiklashga qaratilgan tiklovchi ta’lim da foydalaniladi.
Bun day ta’lim asosida harakatning  saqlanib qolgan qism iga tayan ish  va
barcha funksion al tizim n i qayta qurish yotadi.
«Nutqni tiklash» atamasi afaziya davridagi nutq buzilishining, aksincha,
rivojlanishini belgilash uchun qo‘llaniladi.
1. Dislaliya – bolaning normal eshitishi, ko‘rishi va nutq apparatining
tuzilishi va faoliyati saqlangan holda tovush talaffuzining buzilishi.
2. Rinolaliya – pereferik nutq apparatidagi anatomik-fiziologik nuqsonlar
bilan bog‘liq holdagi ovoz va tovush talaffuzining buzilishi.
3. Dizartriya – markaziy nutq apparatining organik shikastlanishi natijasida
tovush talaffuzining buzilishi.
4.
Disfoniya – ovoz apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida
ovozning zaiflashuvi.
5.
Afoniya – nutq (ovoz) apparatining patologik o‘zgarishlari
oqibatida ovozning yo‘qolishi.
6. Alaliya – bolaning bosh miya qobig‘idagi nutq zonalarining ona qornidagi
Logotip
agan va buzilgan nutqli hamda nutqsiz harakatlarning rivojlanishi va tiklanishi logopedik ta’sir etishning maxsus tizimidan qo‘llanish asosida amalga oshadi. Bu jarayonda kom pensatsiya shakllanadi. O‘qitish – ikki tomonlama boshqariladigan jarayondir. U bolalarnin g bilim , malaka va ko‘nikmalarni o‘zlashtirish borasidagi faol bilish faoliyatini, bu faoliyat ustidan pedagogik rahbarlikni amalga oshirishni o‘z ichiga oladi. O‘qitish jarayoni uzviy birlikdagi ta’lim berish, tarbiyalash va rivojlantirish vazifalarini bajaradi. Tarbiyalash jam iyat ehtiyojlariga m uvofiq ravishda shaxsning yoki uning alohida sifatlarining shakllanish jarayonini maqsadga yo‘naltirilgan holda uzluksiz, tashkiliy tarzda boshqarish demakdir. Qayta tarbiyalash jarayonida nutqiy faoliyati buzilgan kishilarning o‘ziga xos m uhim xususiyatlarini tuzatish ishlari am alga oshiriladi. Bosh m iya m a’lum qism in ing xastalanishi hollaridagi logopedik ishlarda buzilgan nutqiy va nutqsiz vazifalarni tiklashga qaratilgan tiklovchi ta’lim da foydalaniladi. Bun day ta’lim asosida harakatning saqlanib qolgan qism iga tayan ish va barcha funksion al tizim n i qayta qurish yotadi. «Nutqni tiklash» atamasi afaziya davridagi nutq buzilishining, aksincha, rivojlanishini belgilash uchun qo‘llaniladi. 1. Dislaliya – bolaning normal eshitishi, ko‘rishi va nutq apparatining tuzilishi va faoliyati saqlangan holda tovush talaffuzining buzilishi. 2. Rinolaliya – pereferik nutq apparatidagi anatomik-fiziologik nuqsonlar bilan bog‘liq holdagi ovoz va tovush talaffuzining buzilishi. 3. Dizartriya – markaziy nutq apparatining organik shikastlanishi natijasida tovush talaffuzining buzilishi. 4. Disfoniya – ovoz apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida ovozning zaiflashuvi. 5. Afoniya – nutq (ovoz) apparatining patologik o‘zgarishlari oqibatida ovozning yo‘qolishi. 6. Alaliya – bolaning bosh miya qobig‘idagi nutq zonalarining ona qornidagi
yoki ilk rivojlanish davrida organik shikastlanishi natijasida nutqning
rivojlanm ay qolishi.
7. Afaziya – bosh miyaning nutq zonalarining joyi shikastlanishi bilan
bog‘liq holda nutqning to‘liq yoki qism an yo‘qolishi.
8. Duduqlanish – nutq apparati mushaklarini ixtiyoriy pay tortishishi
natijasida sur’at- ohangning buzilishi.
9. Bradilaliya – nutqning patalogik sekinlashgan sur’ati.
10. Taxilaliya – nutqning patologik tezlashgan sur’ati.
11. D isgrafiya – yozish jarayonining qisman buzilishi.
12. Agrafiya – yozish jarayonining mutlaq yo‘q bo‘lishi.
13. D isleksiya – o‘qish jarayonining qisman buzilishi.
14.
Aleksiya – o‘qish jarayonining m utlaq yo‘q bo‘lishi. 
Nutqning buzilish sabablari
Bolalarda nutq buzilishini yuzaga keltiruvshi sabablar ichiga tashqi
(ekzogen) va ichki (endogen) om illar, shuningdek, atrof- m uhitning tashqi
sharoitlari kiradi. Nutqiy nuqsonn ing turli sabablarini ko‘rib chiqishda
evolyusion-dinamik yondashiladi. Bu nuqsonning yuzaga kelish jarayonini
tahlil qilishdan, nuqsonli rivojlanishning umumiy qonuniyatlarini va har bir
yosh davrida nutqning rivojlanish qonuniyatlarini hisobga olishdan iboratdir
(Abu Ali Ibn Sino, I.M .Sechenov, L.V.Vigotskiy).
Psixik (shu bilan birga nutqiy) jarayonlarning shakllanishida biologik va
ijtimoiy jarayonlarning birligi tamoyili nutqiy tizimning rivojlanishiga – nutqiy
muhit, mumala, em osional aloqa va boshqa om illarning  ta’sirini aniqlash
imkonini beradi. Eshitishi normal bo‘lgan bolaning kar- soqov ota-ona qo‘lida
tarbiyalanuvchi, surunkali kasal bo‘lib tez-tez kasalxonalarda davolanuvshi
bolalarda nutqning rivojlanmay qolishi, oilada uzoq vaqt davom etuvchi ruhiy
shikastlanish va ikki tillik bolada duduqlanishning yuzaga kelishiga sabab
bo‘lishi nutqiy muhitning nutq rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishiga m isol
bo‘ladi. 
Logotip
yoki ilk rivojlanish davrida organik shikastlanishi natijasida nutqning rivojlanm ay qolishi. 7. Afaziya – bosh miyaning nutq zonalarining joyi shikastlanishi bilan bog‘liq holda nutqning to‘liq yoki qism an yo‘qolishi. 8. Duduqlanish – nutq apparati mushaklarini ixtiyoriy pay tortishishi natijasida sur’at- ohangning buzilishi. 9. Bradilaliya – nutqning patalogik sekinlashgan sur’ati. 10. Taxilaliya – nutqning patologik tezlashgan sur’ati. 11. D isgrafiya – yozish jarayonining qisman buzilishi. 12. Agrafiya – yozish jarayonining mutlaq yo‘q bo‘lishi. 13. D isleksiya – o‘qish jarayonining qisman buzilishi. 14. Aleksiya – o‘qish jarayonining m utlaq yo‘q bo‘lishi. Nutqning buzilish sabablari Bolalarda nutq buzilishini yuzaga keltiruvshi sabablar ichiga tashqi (ekzogen) va ichki (endogen) om illar, shuningdek, atrof- m uhitning tashqi sharoitlari kiradi. Nutqiy nuqsonn ing turli sabablarini ko‘rib chiqishda evolyusion-dinamik yondashiladi. Bu nuqsonning yuzaga kelish jarayonini tahlil qilishdan, nuqsonli rivojlanishning umumiy qonuniyatlarini va har bir yosh davrida nutqning rivojlanish qonuniyatlarini hisobga olishdan iboratdir (Abu Ali Ibn Sino, I.M .Sechenov, L.V.Vigotskiy). Psixik (shu bilan birga nutqiy) jarayonlarning shakllanishida biologik va ijtimoiy jarayonlarning birligi tamoyili nutqiy tizimning rivojlanishiga – nutqiy muhit, mumala, em osional aloqa va boshqa om illarning ta’sirini aniqlash imkonini beradi. Eshitishi normal bo‘lgan bolaning kar- soqov ota-ona qo‘lida tarbiyalanuvchi, surunkali kasal bo‘lib tez-tez kasalxonalarda davolanuvshi bolalarda nutqning rivojlanmay qolishi, oilada uzoq vaqt davom etuvchi ruhiy shikastlanish va ikki tillik bolada duduqlanishning yuzaga kelishiga sabab bo‘lishi nutqiy muhitning nutq rivojlanishiga salbiy ta’sir ko‘rsatishiga m isol bo‘ladi.
Nutq nuqsonlarning sabablari:
1. Ekologik sabablar: ichki va tashqi radiasiya; ishlab chiqarishning,
qishloq xo‘jaligining, avtotransportning, harbiy poligonn ing zararli ta’sirlari;
oziq- ovqat va suv ta’m inotining sifatsizligi.
2. Tibbiy sabablar: er- xotinn ing qarin dosh bo‘lishi; ota- onaning
rivojlanishidagi orqada qolishlari; jarohatlar (jism oniy va ruhiy); ota- on
alarning 
surun kali 
kasalliklari; zararli 
odat- lar (ichkilikbozlik, n
ashavandlik, toksom aniya, kashandalik); onanin g surun kali og‘ir anam
nezi: oilani n oto‘g‘ri rejalashti- rish yo‘llari, abortlar, onaning ginekologik
kasalliklari, erta va kech tug‘ruqlar (birinchi hom ilan ing 16 yoshdan oldin
va 40 yoshdan keyin bo‘lishi); tug‘ruqdan oldingi jarohatlar; bolalarda
somatik kasalliklar; bakterial-virusli infeksiyalar; ona va bolan ing to‘liq
oziqlanmasligi; oilaga tibbiy, tashxis va korreksion yordamning o‘z vaqtida
berilm asligi.
E m brion rivojlanish davridagi turli xil patologiyalar:
● hom ilado rlik vaqtidagi toksikozlar, virusli va endokrin kasalliklar,
jarohatlar, onaning  rezus- faktorga m os kelm asligi;  tug‘ruq vaqtidagi
shikastlanish va asfiksiya;
● bola rivojlanishining birin chi yilidagi bosh m iya kasalliklari (m eningit,
ensofam it);
● m iyan ing chayqalishi bilan birga sodir bo‘ladigan bosh m iya jarohatlari;
● nasliy om illar, bunday hollarda nutq buzilishlari umumiy nerv tizimi
buzilishlarining bir qismini tashkil etib, in tellektual va harakat kam
chiliklari bilan birga keladi;
3. Ruhiy- ijtimoiy sabablar: ota- onalar tom onidan diqqat- e’tibornin g
sustligi; bolalarga nisbatan qattiqqo‘llik yoki o‘ta erkalatish, oila va aholi
intellektual saviyasining pastligi; oilaning to‘liqsizligi (ota yoki onaning
yo‘qligi) fojeali (ekologik, ijtim oiy, iqtisod iy, ruhiy) vaziyatlar.
Ijtimoiy sharoitning yomonligi. Bu 
holat 
pedagogik 
qarovsizlikka,
vegetativ disfunksiyaga, emosional- irodaviy muhitning buzilishlariga va nutqn
Logotip
Nutq nuqsonlarning sabablari: 1. Ekologik sabablar: ichki va tashqi radiasiya; ishlab chiqarishning, qishloq xo‘jaligining, avtotransportning, harbiy poligonn ing zararli ta’sirlari; oziq- ovqat va suv ta’m inotining sifatsizligi. 2. Tibbiy sabablar: er- xotinn ing qarin dosh bo‘lishi; ota- onaning rivojlanishidagi orqada qolishlari; jarohatlar (jism oniy va ruhiy); ota- on alarning surun kali kasalliklari; zararli odat- lar (ichkilikbozlik, n ashavandlik, toksom aniya, kashandalik); onanin g surun kali og‘ir anam nezi: oilani n oto‘g‘ri rejalashti- rish yo‘llari, abortlar, onaning ginekologik kasalliklari, erta va kech tug‘ruqlar (birinchi hom ilan ing 16 yoshdan oldin va 40 yoshdan keyin bo‘lishi); tug‘ruqdan oldingi jarohatlar; bolalarda somatik kasalliklar; bakterial-virusli infeksiyalar; ona va bolan ing to‘liq oziqlanmasligi; oilaga tibbiy, tashxis va korreksion yordamning o‘z vaqtida berilm asligi. E m brion rivojlanish davridagi turli xil patologiyalar: ● hom ilado rlik vaqtidagi toksikozlar, virusli va endokrin kasalliklar, jarohatlar, onaning rezus- faktorga m os kelm asligi; tug‘ruq vaqtidagi shikastlanish va asfiksiya; ● bola rivojlanishining birin chi yilidagi bosh m iya kasalliklari (m eningit, ensofam it); ● m iyan ing chayqalishi bilan birga sodir bo‘ladigan bosh m iya jarohatlari; ● nasliy om illar, bunday hollarda nutq buzilishlari umumiy nerv tizimi buzilishlarining bir qismini tashkil etib, in tellektual va harakat kam chiliklari bilan birga keladi; 3. Ruhiy- ijtimoiy sabablar: ota- onalar tom onidan diqqat- e’tibornin g sustligi; bolalarga nisbatan qattiqqo‘llik yoki o‘ta erkalatish, oila va aholi intellektual saviyasining pastligi; oilaning to‘liqsizligi (ota yoki onaning yo‘qligi) fojeali (ekologik, ijtim oiy, iqtisod iy, ruhiy) vaziyatlar. Ijtimoiy sharoitning yomonligi. Bu holat pedagogik qarovsizlikka, vegetativ disfunksiyaga, emosional- irodaviy muhitning buzilishlariga va nutqn