Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish.
REJA:
1. Og`zaki nutq jarayonining psixofiziologik qurilishi.
2.Disleksiya tasnifi.
3.Disgrafiya tasnifi.
Tayanch tushunchalar: O`qish va yozuv jarayoni, psixofiziologik qurilish,
analiz, sintez, fonematik idrok, til analizi va sintezi, agrammatik disgrafiya, optik
disgrafiya, motor disgrafiya.
Yozuv jarayonining psixofiziologik qurilishi. Disgrafiya - bu yozuv
jarayonining qisman uziga xos buzilishidir. Yozuv ыzida nutq faoliyatining
murakkab shaklini, ko‘p darajali jarayonini aks ettiradi. Unda turli xil analizatorlar:
nutqni eshitish, nutqni xarakatga keltirish, kirish, umumiy xarakatlantirish
analizatorlari ishtirok etadi. Yozuv jarayonida ular orasida yaqindan bog‘lanish va
o‘zaro aloqadorlik o‘rnatiladi. Bu jarayonning tuzilishi yozuv malakalarini
o‘zlashtirish bosqichiga, yozuvning maqsadi va xususiyatiga bog‘liqdir. Yozuv
og‘zaki nutq jarayoni bilan chambarchas bog‘liq bo‘ladi, xamda uning yuqori
darajali rivojlanishi asosida amalga oshadi.
Katta yoshlilarning yozuvi avtomatlashgan xisoblanadi va yozuv
malakalarini o‘zlashtirib olayotgan bolaning yozuvi xarakteridan farq qiladi.
Chunonchi, katta yoshdagilar yozuvi aniq maqsadga yo‘naltirilgan faoliyat
xisoblanadi va uning asosiy maqsadi ongdagi fikrni bayon etish yoki uni qayd
qilishdan iborat bo‘ladi. Katta yoshlilarni yozuvi o‘zining bir butunligi, bir-birining
bog‘liqligi bilan tavsiyalanadi va u sintetik jarayon xisoblanadi. Bunda so‘zning
grafik obrazi aloщida elment (xarf) lar bilan emas, balki bir butun sifatida talaffuz
etiladi. So‘z yagona motor akti orqali yuzaga keladi. Yozuv avtomatik tarzda
amalga oshadi va ikkita nazorat: kinestetik va ko‘rish nazoratidan o‘tadi.
Qo‘lning avtomatlashgan xarakati og‘zaki nutqdan yozma nutqqa
o‘tishdek murakkab jarayonining so‘nggi bosqichi xisoblanadi. Bundan oldin ana
shu so‘nggi bosqichga xozirlik ko‘rishdan iborat murakkab jarayon amalga oshadi.
Yozuv jarayoni ko‘p darajali kurilishga ega bo‘lib, ko‘p miqdorli
operatsiyalarni o‘z ichiga oladi. Bunday operatsiyalar katta kishilarda qisqa, yopiq
xarakterda bo‘ladi. Yozuv malakalari egallaganda bu operatsiyalar ochiq
ko‘rinishli bo‘ladi.
A.R. Luriya "Yozuv psixofiziologiyasi xaqida ocherklar"" nomli
kitobida yozuvning quyidagi operatsiyalarni ajratib ko‘rsatadi.
Yozuv xissiyotlarining uyg‘onishi, sabab va vazifalardan boshlanadi. Kishi
o‘zining fikrlarini qayd etish maksadida, axborotlarni ma’lum muddatgacha
saqlash, ularni boshqa shaxsga yetkazib berish, kimnidir xarakatga undash va
xokazolar uchun yozayotganini biladi.
Inson yozma bayon mazmuni rejasini,
fikr dasturini, fikrlarining izchilligini xayolan tuzadi. Bunda boshlang‘ich fikr
gapning ma’lum kurilmasiga bog‘liq bo‘ladi. Xat bitish jarayonida yozayotgan
kishi jumlanining yozilishi tartibiga rioya qilishi, yozilgan va navbatdagi
yoziladigan so‘zlarga qarab mo‘ljal olishi kerak. Yozilishi kerak bыlgan xar bir gap
so‘zlarga bo‘linadi, shunday ekan, yozuvdagi so‘zlar orasidagi ma’lum bir
chegaralanish bo‘ladi.
So‘zning tovush tuzilishini taxlil etish yozuv jarayonining eng
murakkab operatsiyalaridan biri xisoblanadi. So‘zni to‘g‘ri yozish uchun uning
tovush tuzilishini, davomiyligini va xar bir tovushning o‘rnini aniqlash lozim.
Sыzning tovush taxlili nutqni eshitish va xarakatga keltirish analizatorlarning
birgalikdagi faoliyati orqali amalga oshiriladi. Tovushlarning xarakteri va ularning
so‘zdagi izchilligini aniqlashda baland, past va ichki talaffuz katta o‘rin tutadi.
Talaffuzning yozuv jarayonidagi o‘rni xaqida ko‘pgina tadqiqotchilar fikr
bildirishgan. Masalan, L.K. Nazarova 1 sinf bolalari bilan quyidagicha tajriba
o‘tkazgan. Tajribaning birinchi bosqichida ularga yozish uchun tanish bo‘lgan
matn beriladi. Ikkinchi bosqichida ularga talaffuz etilmagan, mazmuni qiyin matn
berildi: bolalar yozuv jarayonida kichkina tilchalarini tishlab olishdi yoki
og‘izlarini ochishdi. Bundayo paytlar ular oddiy xat yozishdagiga nisbatan ko‘proq
xatoga yo‘l quyishdi.
Yozuv malakalarini egallashning dastlabki bosqichida talaffuz
etishning roli katta bo‘ladi. U tovush xarakterini aniqlashga, uni o‘xshash
tovushlardan farqlashga, tovushlarning so‘zdagi izchilligini belgilashga yordam
beradi.
Navbatdagi operatsiya – so‘zdan ajratib olinga fonemalarning xarfning
muyayan ko‘rish obrazi bilan xamoxang kelishi xisoblanadi. Bu boshqa
tovushlardan, aniyqsa o‘xshash xarfli tovushlardan tabaqalashgan xolda farqlanishi
kerak. Yozilishi bo‘yicha o‘xshash zarflarni aniq farqlash uchun ko‘rish analizi va
sintezi, fazoviy tosavvurlarining yetarli darajada shakllanganligi talab etiladi.
Harflarni taxlil qilish va qiyoslash esa 1 - sinf o‘quvchisi uchun oddiy vazifa emas.
Keyin yozuv jarayoning motor operatsiyasi - qo‘l xarakatlari orqali
xarflar shaklini aks ettirishga kirishiladi. qo‘l xarakatlari bilan birgalikda kinestik
nazorat xam amalga oshiriladi. Harf va so‘zlarning yozilish me’yoriga qarab,
kinestik nazorat ko‘rish va yozilganlarni o‘qish bilan mutsaxkamlanadi. Yozuv
jarayoni nutqli va nutqsiz vazifalar: tovushlarni eshitishda ajratish, ularni to‘g‘ri
talaffuz etish, til analizi va sintezi, nutqning leksik grammatik jixatdan
shakllangani, ko‘rish analizi va sintezi, atroflicha tasavvur qilishning yetarli
darajada shakllangani asosida amalga oshadi.
Ko‘rsatilgan vazifalardan birortasining shakllanmay qolishi yozuv
kыnikmalarini egallash jarayonining buzilishiga, disgrafiyaning vujudga kelishiga
sababchi bo‘lishi mumkin.
Disgrafiya yozuv jarayonining normada oshiruvchi amalga oliy psixik
faoliyatining rivojlanmay qolishi (so‘zilishi) bilan bog‘liq bo‘ladi.
Yozuvning buzilishini belgilashda asosan quyidagi atamalardan
foydalaniladi: disgrafiya, agrafiya, dizorfografiya, evolyusion disgrafiya (bu
so‘nggi atama bolalardagi o‘qish malakasini egallab olish jarayonining buzilganligi
belgilash uchun qo‘llanadi).
O‘qish va yozishdagi buzilishlar bir-biriga o‘xshash bo‘ladi.
Yozuvi buzilgan bolalarda ko‘pgina oliy psixik funksiyalar:
qobiliyatining taщlili va sintezi, fazoviy tasavvurlar, nutq tovushlarini ko‘rish-
eshitish orqali farqlash, fonematik xamda bo‘g‘inli analiz va sintez qilish, gapni
so‘zlarga ajratish, nutqning leksik-grammatik tuzilishi, xotira, diqqat-e’tibor
suksessiv va simultan jarayonlarining, emotsional-irodaviy soщaning
shakllanganligi kuzatiladi.
Logopedik adabiyotlarda disgrafiyaning psixolingvistik nuqtai
nazardan o‘rganish yetarlicha ko‘rsatilmagan. Bu jixat yozuvning buzilish
mexanizmini yozma nutq operatsiyalari (A.A. Leonteva fikricha): bog‘lanishli
matnni ichki rejalashtirish, aloxida gapni ichki rajalashtirish, gapni grammatik
jixatdan to‘g‘ri tuzish, fonemalarni tanlash operatsiyasi, so‘zlarni fonematik
jixatdan taxlil qilish va boshqalar (E.M. Gopichenko, Ye.F. Sobotovich)ning
zaiflashuvi sifatida o‘rganadi.
Disgrafiya tasnifi. Disgrafiyani tavsiflash turli xil me’yorlar:
analizatorlar, psixik faoliyatlarning buzilganligi, yozuv operatsiyasining
shakllanmaganligi xisobga olish asosiada amalga oshiriladi.
O.A. Tokaryova disgrafiyaning 3 turini: akustik, optik, motor
disgrafiyalarni ajratib ko‘rsatadi.
Akustik disgrafiyada eshitish qobilyatining tabaqalashmagani,
tovushni analiz va sintez qilishning yetarli jarajada rivojlamagni kuzatiladi. Bunda
tovush va artikulyatsion jixatdan o‘xshash xarflar urnini almashtirish, aralashtirish
va ba’zi bir xarflarni tushirib qoldirish, shuningdek tovushni noto‘g‘ri talaffuz
eshitishning yozuvda qayd qilinish xollari kuzatiladi.
Optik disgrafiya kurish orqali tasavvur eshitishning mutsaщkam
emasligi bilan bog‘liqdir. Bunda kishi ma’lum xarflarni anglamaydi, bu xarflar
talaffuzdagi tovushga mos kelmaydi. Harflar turli paytlarda xar xil qabul qilinadi.
Ko‘rish qobiliyatining notekisligi oqibatida ular yozuvida aralash-kuralash bo‘ladi.
Ko‘pincha qo‘yidagi xarflar qo‘lyozmasining aralash kelishi kuzatiladi.
p-n, p-i, s-i, sh-i,
m-l, b-d, p-m, n-k
Optik disgrafiyaning og‘ir xolatlarda so‘zlarni yozish mumkin bыlmay
qoladi. qator xollarda, ayniqsa chapaqay kishilarda xarflarni qiyshiq yozish
kuzatiladi. Bunda so‘z, xarf, xarf elementlari o‘ngdan chapga qarab qiyshaygan
bo‘ladi.
Motor disgrafiya. qo‘lning yozuv paytida qiyin xarakatga kelishi,
motor obrazlaridagi aloqalarning, so‘zlarning, sыzlarning tovush va ko‘rish
obrazlari bilan birgalikdagi buzilishi unga xosdir.
Yozuv jarayonini psixik va psixolingvistik jixatdan o‘rganish shundan
dalolat beradiki, u turli darajadagi operatsiyalar: semantik, tilga oid, sensomotor
operatsiyalarni o‘z ichiga oladigan nutq faoliyatining murakkab shakli xisoblanadi.
Shu munosabat bilan disgrafiyani analizatorlar darajalarining buzilgani asosida
turlarga ajratsh xozirgi paytgacha to‘liq isbotlanmagandir.
Disgrafiyaning M.E. Xvatsev tomonidan turlarga ajratilgani xam
щozirgi kunda yozuvning buzilgani xaqida to‘liq tasavvur xosil qilmayapti.
Disgrafiyaning shunday tasnivlari ko‘proq asoslangan xisoblanadiki,
uning asosida yozuv jarayonidagi muayyan operatsiyalarining shakllanmagani
yotadi. (Bu tasnivlar A.I. Gersennomidagi LDPI logopediya kafedrasining
xodimlari tomonidan ishlab chiqilgan). Unga asosan disgrafiyaning quyidagi turlari
ajratiladi: artikulyator - akustik disgrafiya, fonematik idrok (fonemalarning
tabaqalanishi), buzilishi asosidagi disgrafiya til taxlili va sintez buzilishi asosidagi
disgrafiya shuningdek agrammatik, optik disgrafiyalar.
1. Artikulyator-akustik disgrafiya ko‘proq M.E. Xvatsev tomonidan
ko‘rsatilgan og‘zaki nutqning zaiflashuvi natijasida paydo bыlgan disgrafiya
o‘xshashdir. Bu, M.E. Xvatsevning ta’biriga ko‘ra, "yozuvdagi tili chuchuklik"
xisoblanadi. Bola so‘zlarni qanday talaffuz qilsa, o‘shanday yozadi. Uning asosida
noto‘g‘ri talaffuzning yozuvda aks etishi, so‘zlarni noto‘g‘ri aytib takrorlash
yotadi. Bola gapirish jarayonida tovushlar noto‘g‘ri talaffuz qilishga tayangan
xolda o‘zining nuqsonli talaffuzini yozuvda aks ettiradi.
Artikulyator - akustik disgrafiya og‘zaki nutqda tovushlarni
almashtirish va tushurib qoldirishga muvofiq, xarflarni almashtirish va tushirib
qoldirishga namoyon bo‘ladi. U ko‘pincha disgrafiya, rinolaliya va polimorf
ko‘rinishdagi dislaliya paytida kuzatiladi. Ba’zan og‘zaki nutq to‘g‘ri bo‘lgani