Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

8

File size

Fayl hajmi

18,9 KB


Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish.
REJA:
1. Og`zaki nutq jarayonining psixofiziologik qurilishi.
2.Disleksiya tasnifi.
3.Disgrafiya tasnifi.
Tayanch tushunchalar:  O`qish va yozuv jarayoni, psixofiziologik qurilish,
analiz, sintez, fonematik idrok, til analizi va sintezi, agrammatik disgrafiya, optik
disgrafiya, motor disgrafiya.
Yozuv  jarayonining  psixofiziologik  qurilishi.  Disgrafiya  -  bu  yozuv
jarayonining  qisman  uziga  xos  buzilishidir.  Yozuv  ыzida  nutq  faoliyatining
murakkab shaklini, ko‘p darajali jarayonini aks ettiradi. Unda turli xil analizatorlar:
nutqni  eshitish,  nutqni  xarakatga  keltirish,  kirish,  umumiy  xarakatlantirish
analizatorlari ishtirok etadi. Yozuv jarayonida ular orasida yaqindan bog‘lanish va
o‘zaro  aloqadorlik  o‘rnatiladi.  Bu  jarayonning  tuzilishi  yozuv  malakalarini
o‘zlashtirish bosqichiga, yozuvning maqsadi va xususiyatiga bog‘liqdir. Yozuv
og‘zaki nutq jarayoni bilan chambarchas bog‘liq bo‘ladi, xamda uning yuqori
darajali rivojlanishi asosida amalga oshadi. 
Katta  yoshlilarning  yozuvi  avtomatlashgan  xisoblanadi  va  yozuv
malakalarini  o‘zlashtirib  olayotgan  bolaning  yozuvi  xarakteridan  farq  qiladi.
Chunonchi,  katta  yoshdagilar  yozuvi  aniq  maqsadga  yo‘naltirilgan  faoliyat
xisoblanadi va uning asosiy maqsadi ongdagi fikrni bayon etish yoki uni qayd
Logotip
Nutqiy muloqot va diologik nutq ko‘nikmalarini rivojlantirish. REJA: 1. Og`zaki nutq jarayonining psixofiziologik qurilishi. 2.Disleksiya tasnifi. 3.Disgrafiya tasnifi. Tayanch tushunchalar: O`qish va yozuv jarayoni, psixofiziologik qurilish, analiz, sintez, fonematik idrok, til analizi va sintezi, agrammatik disgrafiya, optik disgrafiya, motor disgrafiya. Yozuv jarayonining psixofiziologik qurilishi. Disgrafiya - bu yozuv jarayonining qisman uziga xos buzilishidir. Yozuv ыzida nutq faoliyatining murakkab shaklini, ko‘p darajali jarayonini aks ettiradi. Unda turli xil analizatorlar: nutqni eshitish, nutqni xarakatga keltirish, kirish, umumiy xarakatlantirish analizatorlari ishtirok etadi. Yozuv jarayonida ular orasida yaqindan bog‘lanish va o‘zaro aloqadorlik o‘rnatiladi. Bu jarayonning tuzilishi yozuv malakalarini o‘zlashtirish bosqichiga, yozuvning maqsadi va xususiyatiga bog‘liqdir. Yozuv og‘zaki nutq jarayoni bilan chambarchas bog‘liq bo‘ladi, xamda uning yuqori darajali rivojlanishi asosida amalga oshadi. Katta yoshlilarning yozuvi avtomatlashgan xisoblanadi va yozuv malakalarini o‘zlashtirib olayotgan bolaning yozuvi xarakteridan farq qiladi. Chunonchi, katta yoshdagilar yozuvi aniq maqsadga yo‘naltirilgan faoliyat xisoblanadi va uning asosiy maqsadi ongdagi fikrni bayon etish yoki uni qayd
qilishdan iborat bo‘ladi. Katta yoshlilarni yozuvi o‘zining bir butunligi, bir-birining
bog‘liqligi bilan tavsiyalanadi va u sintetik jarayon xisoblanadi. Bunda so‘zning
grafik obrazi aloщida elment (xarf) lar bilan emas, balki bir butun sifatida talaffuz
etiladi. So‘z yagona motor akti orqali yuzaga keladi. Yozuv avtomatik tarzda
amalga oshadi va ikkita nazorat: kinestetik va ko‘rish nazoratidan o‘tadi. 
Qo‘lning  avtomatlashgan  xarakati  og‘zaki  nutqdan  yozma  nutqqa
o‘tishdek murakkab jarayonining so‘nggi bosqichi xisoblanadi. Bundan oldin ana
shu so‘nggi bosqichga xozirlik ko‘rishdan iborat murakkab jarayon amalga oshadi. 
Yozuv jarayoni  ko‘p darajali kurilishga ega bo‘lib, ko‘p miqdorli
operatsiyalarni o‘z ichiga oladi. Bunday operatsiyalar katta kishilarda qisqa, yopiq
xarakterda  bo‘ladi.  Yozuv  malakalari  egallaganda  bu  operatsiyalar  ochiq
ko‘rinishli bo‘ladi. 
A.R.  Luriya  "Yozuv  psixofiziologiyasi  xaqida  ocherklar""  nomli
kitobida yozuvning quyidagi operatsiyalarni ajratib ko‘rsatadi. 
Yozuv xissiyotlarining uyg‘onishi, sabab va vazifalardan boshlanadi. Kishi
o‘zining  fikrlarini  qayd  etish  maksadida,  axborotlarni  ma’lum  muddatgacha
saqlash, ularni boshqa shaxsga yetkazib berish, kimnidir xarakatga undash va
xokazolar uchun yozayotganini biladi. 
Inson yozma bayon mazmuni rejasini,
fikr dasturini, fikrlarining izchilligini  xayolan tuzadi. Bunda boshlang‘ich fikr
gapning ma’lum kurilmasiga bog‘liq bo‘ladi. Xat bitish jarayonida yozayotgan
kishi  jumlanining  yozilishi  tartibiga  rioya  qilishi,  yozilgan  va  navbatdagi
yoziladigan so‘zlarga qarab mo‘ljal olishi kerak. Yozilishi kerak bыlgan xar bir gap
so‘zlarga  bo‘linadi,  shunday  ekan,  yozuvdagi  so‘zlar  orasidagi  ma’lum  bir
chegaralanish bo‘ladi. 
So‘zning  tovush  tuzilishini  taxlil  etish  yozuv  jarayonining  eng
murakkab operatsiyalaridan biri xisoblanadi. So‘zni to‘g‘ri yozish uchun uning
tovush tuzilishini, davomiyligini va xar bir tovushning o‘rnini aniqlash lozim.
Sыzning  tovush  taxlili  nutqni  eshitish  va  xarakatga  keltirish  analizatorlarning
birgalikdagi faoliyati orqali amalga oshiriladi. Tovushlarning xarakteri va ularning
so‘zdagi izchilligini aniqlashda baland, past va ichki talaffuz katta o‘rin tutadi.
Talaffuzning  yozuv  jarayonidagi  o‘rni  xaqida  ko‘pgina  tadqiqotchilar  fikr
bildirishgan. Masalan, L.K. Nazarova 1 sinf bolalari bilan quyidagicha tajriba
Logotip
qilishdan iborat bo‘ladi. Katta yoshlilarni yozuvi o‘zining bir butunligi, bir-birining bog‘liqligi bilan tavsiyalanadi va u sintetik jarayon xisoblanadi. Bunda so‘zning grafik obrazi aloщida elment (xarf) lar bilan emas, balki bir butun sifatida talaffuz etiladi. So‘z yagona motor akti orqali yuzaga keladi. Yozuv avtomatik tarzda amalga oshadi va ikkita nazorat: kinestetik va ko‘rish nazoratidan o‘tadi. Qo‘lning avtomatlashgan xarakati og‘zaki nutqdan yozma nutqqa o‘tishdek murakkab jarayonining so‘nggi bosqichi xisoblanadi. Bundan oldin ana shu so‘nggi bosqichga xozirlik ko‘rishdan iborat murakkab jarayon amalga oshadi. Yozuv jarayoni ko‘p darajali kurilishga ega bo‘lib, ko‘p miqdorli operatsiyalarni o‘z ichiga oladi. Bunday operatsiyalar katta kishilarda qisqa, yopiq xarakterda bo‘ladi. Yozuv malakalari egallaganda bu operatsiyalar ochiq ko‘rinishli bo‘ladi. A.R. Luriya "Yozuv psixofiziologiyasi xaqida ocherklar"" nomli kitobida yozuvning quyidagi operatsiyalarni ajratib ko‘rsatadi. Yozuv xissiyotlarining uyg‘onishi, sabab va vazifalardan boshlanadi. Kishi o‘zining fikrlarini qayd etish maksadida, axborotlarni ma’lum muddatgacha saqlash, ularni boshqa shaxsga yetkazib berish, kimnidir xarakatga undash va xokazolar uchun yozayotganini biladi. Inson yozma bayon mazmuni rejasini, fikr dasturini, fikrlarining izchilligini xayolan tuzadi. Bunda boshlang‘ich fikr gapning ma’lum kurilmasiga bog‘liq bo‘ladi. Xat bitish jarayonida yozayotgan kishi jumlanining yozilishi tartibiga rioya qilishi, yozilgan va navbatdagi yoziladigan so‘zlarga qarab mo‘ljal olishi kerak. Yozilishi kerak bыlgan xar bir gap so‘zlarga bo‘linadi, shunday ekan, yozuvdagi so‘zlar orasidagi ma’lum bir chegaralanish bo‘ladi. So‘zning tovush tuzilishini taxlil etish yozuv jarayonining eng murakkab operatsiyalaridan biri xisoblanadi. So‘zni to‘g‘ri yozish uchun uning tovush tuzilishini, davomiyligini va xar bir tovushning o‘rnini aniqlash lozim. Sыzning tovush taxlili nutqni eshitish va xarakatga keltirish analizatorlarning birgalikdagi faoliyati orqali amalga oshiriladi. Tovushlarning xarakteri va ularning so‘zdagi izchilligini aniqlashda baland, past va ichki talaffuz katta o‘rin tutadi. Talaffuzning yozuv jarayonidagi o‘rni xaqida ko‘pgina tadqiqotchilar fikr bildirishgan. Masalan, L.K. Nazarova 1 sinf bolalari bilan quyidagicha tajriba
o‘tkazgan. Tajribaning birinchi bosqichida ularga yozish uchun tanish bo‘lgan
matn beriladi. Ikkinchi bosqichida ularga talaffuz etilmagan, mazmuni qiyin matn
berildi:  bolalar  yozuv  jarayonida  kichkina  tilchalarini  tishlab  olishdi  yoki
og‘izlarini ochishdi. Bundayo paytlar ular oddiy xat yozishdagiga nisbatan ko‘proq
xatoga yo‘l quyishdi. 
Yozuv  malakalarini  egallashning  dastlabki  bosqichida  talaffuz
etishning  roli  katta  bo‘ladi.  U  tovush  xarakterini  aniqlashga,  uni  o‘xshash
tovushlardan farqlashga, tovushlarning so‘zdagi izchilligini belgilashga yordam
beradi. 
Navbatdagi operatsiya – so‘zdan ajratib olinga fonemalarning xarfning
muyayan  ko‘rish  obrazi  bilan  xamoxang  kelishi  xisoblanadi.  Bu  boshqa
tovushlardan, aniyqsa o‘xshash xarfli tovushlardan tabaqalashgan xolda farqlanishi
kerak. Yozilishi bo‘yicha o‘xshash zarflarni aniq farqlash uchun ko‘rish analizi va
sintezi,  fazoviy  tosavvurlarining  yetarli  darajada  shakllanganligi  talab  etiladi.
Harflarni taxlil qilish va qiyoslash esa 1 - sinf o‘quvchisi uchun oddiy vazifa emas. 
Keyin yozuv jarayoning motor operatsiyasi - qo‘l xarakatlari orqali
xarflar shaklini aks ettirishga kirishiladi. qo‘l xarakatlari bilan birgalikda kinestik
nazorat xam  amalga oshiriladi. Harf va so‘zlarning yozilish me’yoriga qarab,
kinestik nazorat ko‘rish va yozilganlarni o‘qish bilan mutsaxkamlanadi. Yozuv
jarayoni nutqli va nutqsiz vazifalar: tovushlarni eshitishda ajratish, ularni to‘g‘ri
talaffuz  etish,  til  analizi  va  sintezi,  nutqning  leksik  grammatik  jixatdan
shakllangani,  ko‘rish  analizi  va  sintezi,  atroflicha  tasavvur  qilishning  yetarli
darajada shakllangani asosida amalga oshadi. 
Ko‘rsatilgan  vazifalardan  birortasining  shakllanmay  qolishi  yozuv
kыnikmalarini egallash jarayonining buzilishiga, disgrafiyaning vujudga kelishiga
sababchi bo‘lishi mumkin. 
Disgrafiya yozuv jarayonining normada oshiruvchi amalga oliy psixik
faoliyatining rivojlanmay qolishi (so‘zilishi) bilan bog‘liq bo‘ladi. 
Yozuvning  buzilishini  belgilashda  asosan  quyidagi  atamalardan
foydalaniladi:  disgrafiya,  agrafiya,  dizorfografiya,  evolyusion  disgrafiya  (bu
so‘nggi atama bolalardagi o‘qish malakasini egallab olish jarayonining buzilganligi
belgilash uchun qo‘llanadi). 
Logotip
o‘tkazgan. Tajribaning birinchi bosqichida ularga yozish uchun tanish bo‘lgan matn beriladi. Ikkinchi bosqichida ularga talaffuz etilmagan, mazmuni qiyin matn berildi: bolalar yozuv jarayonida kichkina tilchalarini tishlab olishdi yoki og‘izlarini ochishdi. Bundayo paytlar ular oddiy xat yozishdagiga nisbatan ko‘proq xatoga yo‘l quyishdi. Yozuv malakalarini egallashning dastlabki bosqichida talaffuz etishning roli katta bo‘ladi. U tovush xarakterini aniqlashga, uni o‘xshash tovushlardan farqlashga, tovushlarning so‘zdagi izchilligini belgilashga yordam beradi. Navbatdagi operatsiya – so‘zdan ajratib olinga fonemalarning xarfning muyayan ko‘rish obrazi bilan xamoxang kelishi xisoblanadi. Bu boshqa tovushlardan, aniyqsa o‘xshash xarfli tovushlardan tabaqalashgan xolda farqlanishi kerak. Yozilishi bo‘yicha o‘xshash zarflarni aniq farqlash uchun ko‘rish analizi va sintezi, fazoviy tosavvurlarining yetarli darajada shakllanganligi talab etiladi. Harflarni taxlil qilish va qiyoslash esa 1 - sinf o‘quvchisi uchun oddiy vazifa emas. Keyin yozuv jarayoning motor operatsiyasi - qo‘l xarakatlari orqali xarflar shaklini aks ettirishga kirishiladi. qo‘l xarakatlari bilan birgalikda kinestik nazorat xam amalga oshiriladi. Harf va so‘zlarning yozilish me’yoriga qarab, kinestik nazorat ko‘rish va yozilganlarni o‘qish bilan mutsaxkamlanadi. Yozuv jarayoni nutqli va nutqsiz vazifalar: tovushlarni eshitishda ajratish, ularni to‘g‘ri talaffuz etish, til analizi va sintezi, nutqning leksik grammatik jixatdan shakllangani, ko‘rish analizi va sintezi, atroflicha tasavvur qilishning yetarli darajada shakllangani asosida amalga oshadi. Ko‘rsatilgan vazifalardan birortasining shakllanmay qolishi yozuv kыnikmalarini egallash jarayonining buzilishiga, disgrafiyaning vujudga kelishiga sababchi bo‘lishi mumkin. Disgrafiya yozuv jarayonining normada oshiruvchi amalga oliy psixik faoliyatining rivojlanmay qolishi (so‘zilishi) bilan bog‘liq bo‘ladi. Yozuvning buzilishini belgilashda asosan quyidagi atamalardan foydalaniladi: disgrafiya, agrafiya, dizorfografiya, evolyusion disgrafiya (bu so‘nggi atama bolalardagi o‘qish malakasini egallab olish jarayonining buzilganligi belgilash uchun qo‘llanadi).
O‘qish va yozishdagi buzilishlar bir-biriga o‘xshash bo‘ladi. 
Yozuvi  buzilgan  bolalarda  ko‘pgina  oliy  psixik  funksiyalar:
qobiliyatining taщlili va sintezi, fazoviy tasavvurlar, nutq tovushlarini ko‘rish-
eshitish orqali farqlash, fonematik xamda bo‘g‘inli analiz va sintez qilish, gapni
so‘zlarga  ajratish,  nutqning  leksik-grammatik  tuzilishi,  xotira,  diqqat-e’tibor
suksessiv  va  simultan  jarayonlarining,  emotsional-irodaviy  soщaning
shakllanganligi kuzatiladi. 
Logopedik  adabiyotlarda  disgrafiyaning  psixolingvistik  nuqtai
nazardan  o‘rganish  yetarlicha  ko‘rsatilmagan.  Bu  jixat  yozuvning  buzilish
mexanizmini  yozma  nutq  operatsiyalari  (A.A. Leonteva  fikricha):  bog‘lanishli
matnni ichki rejalashtirish, aloxida gapni ichki rajalashtirish, gapni grammatik
jixatdan  to‘g‘ri  tuzish,  fonemalarni  tanlash  operatsiyasi,  so‘zlarni  fonematik
jixatdan  taxlil  qilish  va  boshqalar  (E.M.  Gopichenko,  Ye.F.  Sobotovich)ning
zaiflashuvi sifatida o‘rganadi.                   
Disgrafiya  tasnifi.  Disgrafiyani  tavsiflash  turli  xil  me’yorlar:
analizatorlar,  psixik  faoliyatlarning  buzilganligi,  yozuv  operatsiyasining
shakllanmaganligi xisobga olish asosiada amalga oshiriladi. 
O.A.  Tokaryova  disgrafiyaning  3  turini:  akustik,  optik,  motor
disgrafiyalarni ajratib ko‘rsatadi. 
Akustik  disgrafiyada  eshitish  qobilyatining  tabaqalashmagani,
tovushni analiz va sintez qilishning yetarli jarajada rivojlamagni kuzatiladi. Bunda
tovush va artikulyatsion jixatdan o‘xshash xarflar urnini almashtirish, aralashtirish
va ba’zi bir xarflarni tushirib qoldirish, shuningdek tovushni noto‘g‘ri talaffuz
eshitishning yozuvda qayd qilinish xollari kuzatiladi. 
Optik  disgrafiya  kurish  orqali  tasavvur  eshitishning  mutsaщkam
emasligi bilan bog‘liqdir. Bunda kishi ma’lum xarflarni anglamaydi, bu xarflar
talaffuzdagi tovushga mos kelmaydi. Harflar turli paytlarda xar xil qabul qilinadi.
Ko‘rish qobiliyatining notekisligi oqibatida ular yozuvida aralash-kuralash bo‘ladi.
Ko‘pincha qo‘yidagi xarflar qo‘lyozmasining aralash kelishi kuzatiladi. 
p-n, p-i, s-i, sh-i,
m-l, b-d, p-m, n-k 
Logotip
O‘qish va yozishdagi buzilishlar bir-biriga o‘xshash bo‘ladi. Yozuvi buzilgan bolalarda ko‘pgina oliy psixik funksiyalar: qobiliyatining taщlili va sintezi, fazoviy tasavvurlar, nutq tovushlarini ko‘rish- eshitish orqali farqlash, fonematik xamda bo‘g‘inli analiz va sintez qilish, gapni so‘zlarga ajratish, nutqning leksik-grammatik tuzilishi, xotira, diqqat-e’tibor suksessiv va simultan jarayonlarining, emotsional-irodaviy soщaning shakllanganligi kuzatiladi. Logopedik adabiyotlarda disgrafiyaning psixolingvistik nuqtai nazardan o‘rganish yetarlicha ko‘rsatilmagan. Bu jixat yozuvning buzilish mexanizmini yozma nutq operatsiyalari (A.A. Leonteva fikricha): bog‘lanishli matnni ichki rejalashtirish, aloxida gapni ichki rajalashtirish, gapni grammatik jixatdan to‘g‘ri tuzish, fonemalarni tanlash operatsiyasi, so‘zlarni fonematik jixatdan taxlil qilish va boshqalar (E.M. Gopichenko, Ye.F. Sobotovich)ning zaiflashuvi sifatida o‘rganadi. Disgrafiya tasnifi. Disgrafiyani tavsiflash turli xil me’yorlar: analizatorlar, psixik faoliyatlarning buzilganligi, yozuv operatsiyasining shakllanmaganligi xisobga olish asosiada amalga oshiriladi. O.A. Tokaryova disgrafiyaning 3 turini: akustik, optik, motor disgrafiyalarni ajratib ko‘rsatadi. Akustik disgrafiyada eshitish qobilyatining tabaqalashmagani, tovushni analiz va sintez qilishning yetarli jarajada rivojlamagni kuzatiladi. Bunda tovush va artikulyatsion jixatdan o‘xshash xarflar urnini almashtirish, aralashtirish va ba’zi bir xarflarni tushirib qoldirish, shuningdek tovushni noto‘g‘ri talaffuz eshitishning yozuvda qayd qilinish xollari kuzatiladi. Optik disgrafiya kurish orqali tasavvur eshitishning mutsaщkam emasligi bilan bog‘liqdir. Bunda kishi ma’lum xarflarni anglamaydi, bu xarflar talaffuzdagi tovushga mos kelmaydi. Harflar turli paytlarda xar xil qabul qilinadi. Ko‘rish qobiliyatining notekisligi oqibatida ular yozuvida aralash-kuralash bo‘ladi. Ko‘pincha qo‘yidagi xarflar qo‘lyozmasining aralash kelishi kuzatiladi. p-n, p-i, s-i, sh-i, m-l, b-d, p-m, n-k
Optik disgrafiyaning og‘ir  xolatlarda so‘zlarni  yozish  mumkin bыlmay
qoladi.  qator  xollarda,  ayniqsa  chapaqay  kishilarda  xarflarni  qiyshiq  yozish
kuzatiladi. Bunda so‘z, xarf, xarf elementlari o‘ngdan chapga qarab qiyshaygan
bo‘ladi.
Motor  disgrafiya.  qo‘lning  yozuv  paytida  qiyin  xarakatga  kelishi,
motor  obrazlaridagi  aloqalarning,  so‘zlarning,  sыzlarning  tovush  va  ko‘rish
obrazlari bilan birgalikdagi buzilishi unga xosdir. 
Yozuv jarayonini psixik va psixolingvistik jixatdan o‘rganish shundan
dalolat beradiki, u turli darajadagi operatsiyalar: semantik, tilga oid, sensomotor
operatsiyalarni o‘z ichiga oladigan nutq faoliyatining murakkab shakli xisoblanadi.
Shu munosabat bilan disgrafiyani analizatorlar darajalarining buzilgani asosida
turlarga ajratsh xozirgi paytgacha to‘liq isbotlanmagandir. 
Disgrafiyaning  M.E.  Xvatsev  tomonidan  turlarga  ajratilgani  xam
щozirgi kunda yozuvning buzilgani xaqida to‘liq tasavvur xosil qilmayapti. 
Disgrafiyaning shunday tasnivlari ko‘proq asoslangan xisoblanadiki,
uning  asosida  yozuv  jarayonidagi  muayyan  operatsiyalarining  shakllanmagani
yotadi.  (Bu  tasnivlar  A.I.  Gersennomidagi  LDPI  logopediya  kafedrasining
xodimlari tomonidan ishlab chiqilgan). Unga asosan disgrafiyaning quyidagi turlari
ajratiladi:  artikulyator  -  akustik  disgrafiya,   fonematik  idrok  (fonemalarning
tabaqalanishi),  buzilishi asosidagi disgrafiya til taxlili va sintez buzilishi asosidagi
disgrafiya  shuningdek agrammatik, optik disgrafiyalar. 
1.  Artikulyator-akustik  disgrafiya  ko‘proq  M.E.  Xvatsev  tomonidan
ko‘rsatilgan  og‘zaki  nutqning  zaiflashuvi  natijasida  paydo  bыlgan  disgrafiya
o‘xshashdir. Bu, M.E. Xvatsevning ta’biriga ko‘ra, "yozuvdagi tili chuchuklik"
xisoblanadi. Bola so‘zlarni qanday talaffuz qilsa, o‘shanday yozadi. Uning asosida
noto‘g‘ri  talaffuzning  yozuvda  aks  etishi,  so‘zlarni  noto‘g‘ri  aytib  takrorlash
yotadi. Bola gapirish jarayonida tovushlar noto‘g‘ri talaffuz qilishga tayangan
xolda o‘zining nuqsonli talaffuzini yozuvda aks ettiradi. 
Artikulyator  -  akustik  disgrafiya  og‘zaki  nutqda  tovushlarni
almashtirish va tushurib qoldirishga muvofiq, xarflarni almashtirish va tushirib
qoldirishga  namoyon  bo‘ladi.  U  ko‘pincha  disgrafiya,  rinolaliya  va  polimorf
ko‘rinishdagi dislaliya paytida kuzatiladi. Ba’zan og‘zaki nutq to‘g‘ri bo‘lgani
Logotip
Optik disgrafiyaning og‘ir xolatlarda so‘zlarni yozish mumkin bыlmay qoladi. qator xollarda, ayniqsa chapaqay kishilarda xarflarni qiyshiq yozish kuzatiladi. Bunda so‘z, xarf, xarf elementlari o‘ngdan chapga qarab qiyshaygan bo‘ladi. Motor disgrafiya. qo‘lning yozuv paytida qiyin xarakatga kelishi, motor obrazlaridagi aloqalarning, so‘zlarning, sыzlarning tovush va ko‘rish obrazlari bilan birgalikdagi buzilishi unga xosdir. Yozuv jarayonini psixik va psixolingvistik jixatdan o‘rganish shundan dalolat beradiki, u turli darajadagi operatsiyalar: semantik, tilga oid, sensomotor operatsiyalarni o‘z ichiga oladigan nutq faoliyatining murakkab shakli xisoblanadi. Shu munosabat bilan disgrafiyani analizatorlar darajalarining buzilgani asosida turlarga ajratsh xozirgi paytgacha to‘liq isbotlanmagandir. Disgrafiyaning M.E. Xvatsev tomonidan turlarga ajratilgani xam щozirgi kunda yozuvning buzilgani xaqida to‘liq tasavvur xosil qilmayapti. Disgrafiyaning shunday tasnivlari ko‘proq asoslangan xisoblanadiki, uning asosida yozuv jarayonidagi muayyan operatsiyalarining shakllanmagani yotadi. (Bu tasnivlar A.I. Gersennomidagi LDPI logopediya kafedrasining xodimlari tomonidan ishlab chiqilgan). Unga asosan disgrafiyaning quyidagi turlari ajratiladi: artikulyator - akustik disgrafiya, fonematik idrok (fonemalarning tabaqalanishi), buzilishi asosidagi disgrafiya til taxlili va sintez buzilishi asosidagi disgrafiya shuningdek agrammatik, optik disgrafiyalar. 1. Artikulyator-akustik disgrafiya ko‘proq M.E. Xvatsev tomonidan ko‘rsatilgan og‘zaki nutqning zaiflashuvi natijasida paydo bыlgan disgrafiya o‘xshashdir. Bu, M.E. Xvatsevning ta’biriga ko‘ra, "yozuvdagi tili chuchuklik" xisoblanadi. Bola so‘zlarni qanday talaffuz qilsa, o‘shanday yozadi. Uning asosida noto‘g‘ri talaffuzning yozuvda aks etishi, so‘zlarni noto‘g‘ri aytib takrorlash yotadi. Bola gapirish jarayonida tovushlar noto‘g‘ri talaffuz qilishga tayangan xolda o‘zining nuqsonli talaffuzini yozuvda aks ettiradi. Artikulyator - akustik disgrafiya og‘zaki nutqda tovushlarni almashtirish va tushurib qoldirishga muvofiq, xarflarni almashtirish va tushirib qoldirishga namoyon bo‘ladi. U ko‘pincha disgrafiya, rinolaliya va polimorf ko‘rinishdagi dislaliya paytida kuzatiladi. Ba’zan og‘zaki nutq to‘g‘ri bo‘lgani