OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL FLEMING MODELI

Time

Yuklangan vaqt

2025-11-08

Downloads

Yuklab olishlar soni

0

Pages

Sahifalar soni

22

File size

Fayl hajmi

146,5 KB


OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL
FLEMING MODELI
Reja:
16.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.
16.2 Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli.
16.3 Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat.
16.4  Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat.
Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.
Bundan oldingi boblarda ko‘rdikki, dunyoning hech bir mamlakati tashqi 
iqtisodiy aloqalar va munosabatlardan uzilgan holatda emas. Shu sababli to‘liq 
makroiqtisodiy model o‘zida ham ichki, ham tashqi bozorlarda amalga 
oshirilayotgan operatsiyalarni majassam etishi lozim. To‘liq makroiqtisodiy model-
ochiq iqtisodiyot modelidir.
Ochiq iqtisodiyot- shunday iqtisodiyotki, u:
a)
 mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir 
qismini eksport va import qilishini;
b)
 mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini 
anglatadi.
Agar  yopiq  iqtisodiyot  sharoitida  barcha  ishlab  chiqarilgan  tovarlar  va
xizmatlar  ushbu  mamlakat  ichkarisida  sotilsa  va  barcha  xarajatlar  uch  qismga:
iste’mol, investitsiya va davlat xarajatlariga bo‘linsa, ochiq iqtisodiyotda ishlab
Logotip
OCHIQ IQTISODIYOTDA MAKROIQTISODIY SIYOSAT VA MANDELL FLEMING MODELI Reja: 16.1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. 16.2 Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli. 16.3 Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. 16.4 Erkin suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. Bundan oldingi boblarda ko‘rdikki, dunyoning hech bir mamlakati tashqi iqtisodiy aloqalar va munosabatlardan uzilgan holatda emas. Shu sababli to‘liq makroiqtisodiy model o‘zida ham ichki, ham tashqi bozorlarda amalga oshirilayotgan operatsiyalarni majassam etishi lozim. To‘liq makroiqtisodiy model- ochiq iqtisodiyot modelidir. Ochiq iqtisodiyot- shunday iqtisodiyotki, u: a) mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir qismini eksport va import qilishini; b) mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini anglatadi. Agar yopiq iqtisodiyot sharoitida barcha ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlar ushbu mamlakat ichkarisida sotilsa va barcha xarajatlar uch qismga: iste’mol, investitsiya va davlat xarajatlariga bo‘linsa, ochiq iqtisodiyotda ishlab
chiqarilgan mahsulotning sezilarli qismi chet elga eksport qilinadi. Bunda ishlab
chiqarilgan mahsulotlarga xarajatlarga to‘rtinchi unsur sifatida mamlakatda ishlab
chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning eksporti (chet elliklarning mamlakatimizda
ishlab  chiqarilgan  tovarlar  va  xizmatlarni  sotib  olishga  qilgan  xarajatlari)  ham
kiritiladi.
Kichik ochiq iqtisodiyot va katta ochiq iqtisodiyot o‘zaro farqlanadi. Kichik ochiq
iqtisodiyot-katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot
modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi.
Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga
amalda ta’sir
ko‘rsata olmaydi. Kichik ochiq iqtisodiyot jamg‘armalari va investitsiyalari-jahon
jamg‘armalari va investitsiyalarining juda kichik miqdorini tashkil etganligi sababli
jahon  moliyaviy  bozorlaridagi  shart-  sharoitlarga  ko‘ra  belgilangan  jahon  foiz
stavkasi  bu iqtisodiyotda  belgilab  berilgan  (ekzogen)  ko‘rsatkich  sifatida qabul
qilinadi.
Katta ochiq iqtisodiyot-ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning
ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir.
Katta  ochiq  iqtisodiyot-  jahon  jamg‘armalari  va  investitsiyalarining  katta
qismiga  egalik  qilayotan  yirik  mamlakat  (AQSh,  XXR,  Germaniya,  Yaponiya,
Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga
ta’sir ko‘rsata oladi.
Ochiq iqtisodiyotning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagilardir:
a)
 YaIMdagi tashqi savdo kvotasi;
b)
 ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushi;
g) iste’mol tarkibidagi importning ulushi;
d) investitsiyalar hajmidani xorijiy investitsiyalarning ulushi.
Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga
yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya
iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan.
AQSh iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi
Logotip
chiqarilgan mahsulotning sezilarli qismi chet elga eksport qilinadi. Bunda ishlab chiqarilgan mahsulotlarga xarajatlarga to‘rtinchi unsur sifatida mamlakatda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarning eksporti (chet elliklarning mamlakatimizda ishlab chiqarilgan tovarlar va xizmatlarni sotib olishga qilgan xarajatlari) ham kiritiladi. Kichik ochiq iqtisodiyot va katta ochiq iqtisodiyot o‘zaro farqlanadi. Kichik ochiq iqtisodiyot-katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi. Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga amalda ta’sir ko‘rsata olmaydi. Kichik ochiq iqtisodiyot jamg‘armalari va investitsiyalari-jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining juda kichik miqdorini tashkil etganligi sababli jahon moliyaviy bozorlaridagi shart- sharoitlarga ko‘ra belgilangan jahon foiz stavkasi bu iqtisodiyotda belgilab berilgan (ekzogen) ko‘rsatkich sifatida qabul qilinadi. Katta ochiq iqtisodiyot-ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir. Katta ochiq iqtisodiyot- jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSh, XXR, Germaniya, Yaponiya, Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga ta’sir ko‘rsata oladi. Ochiq iqtisodiyotning asosiy ko‘rsatkichlari quyidagilardir: a) YaIMdagi tashqi savdo kvotasi; b) ishlab chiqarish hajmidagi eksport ulushi; g) iste’mol tarkibidagi importning ulushi; d) investitsiyalar hajmidani xorijiy investitsiyalarning ulushi. Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan. AQSh iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi
uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi.
Ochiq  iqtisodiyot  xalqaro  hisob-kitoblarda  xorijiy  valutadan  foydalanishni
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital
harakati balansida o‘z aksini topadi.
Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli
Ichki muvozanat- inflatsiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan (yoki uning barqaror
past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir.
Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, budjet-
soliq  va  pul-kredit  siyosati  vositasida  yalpi  talabni  tartibga  solish  orqali
ta’minlanadi.
Logotip
uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi. Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valutadan foydalanishni ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital harakati balansida o‘z aksini topadi. Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli Ichki muvozanat- inflatsiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan (yoki uning barqaror past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir. Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, budjet- soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali ta’minlanadi.
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8
4
Tashqi muvozanat  qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida
to‘lov  balansining  nolga  teng  qoldig‘ini  ta’minlab  turilishni  anglatadi.  Alohida
holatlarda bu muammo ikki o‘zaro mustaqil qismga bo‘linadi:
a)
 joriy operatsiyalar balansining belgilangan holatini ta’minlab turish;
b)
 valuta zahiralarining aniq belgilangan miqdorini saqlab turish.
Tashqi va ichki muvozanatni ta’minlab turish usullari bir xil: budjet-
soliq va pul-kredit siyosati. Ayrim hollarda mustaqil usul sifatida almashinuv kursi
siyosati ham ajratib ko‘rsatiladi.
Tashqi muvozanatni ta’minlash kapital harakatining mobilligi (mamlakatlararo
kapital quyilishi jarayonining ichki foiz stavkasining jahon foiz stavkasiga nisbatan
o‘zgarishiga javoban keskinlashuvi) sababli murakkablashadi.
Ichki  va  tashqi  muvozanatni  ta’minlash  muammosi  tovar,  pul  va  valuta
bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir.
Ichki  va  tashqi  muvozanatni  ta’minlash  makroiqtisodiy  tartibga  solishning
muhim  muammosi  sifatida  yuzaga  chiqadi,  chunki  u  ichki  va  tashqi
o‘zgaruvchilarning bir-biriga o‘zaro ta’sirini va qayta ta’sirini ko‘zda tutishni talab
etadi.
Ochiq  iqtisodiyotda  iqtisodiy  siyosat  tahlili  Mandell-Fleming  modeliga
asoslangan  holda  amalga  oshiriladi.  Bu  model  qisqa  muddatda  iqtisodiyotni
muvozanatlashtirishni  ifodalaydi  va  kichik  ochiq  iqtisodiyot  uchun  IS-LM
modelining  modifikatsiya  qilingan  shakli  hisoblanadi.  Ikkala  model  ham
baholarning  o‘zgarmasligini  nazarda  tutadi  va  yalpi  talab  hajmining  o‘zgarishi
sabablarini tushuntiradi. Ular o‘rtasidagi asosiy farq shundaki, IS-LM modeli-yopiq
iqtisodiyot  modeli,  Mandell-  Fleming  modeli  esa  ochiq  iqtisodiyot  modeli
ekanligidadir.106
Ichki  va  tashqi  muvozanat  muammosi,  ko‘pincha,  IS-LM  modelining
modifikatsiya qilingan shakli vositasida, unga uchinchi- BB egri chizig‘i qo‘shilib
tahlil qilinadi. BB egri chizig‘i to‘lov balansining muvozanatli darajasini tasvirlaydi.
Model ham qayd qilingan, ham erkin suzib yuruvchi valuta kursi rejimlari uchun va
kapital mobilligining turli darajalariga moslab tuziladi.
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 4 Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi. Alohida holatlarda bu muammo ikki o‘zaro mustaqil qismga bo‘linadi: a) joriy operatsiyalar balansining belgilangan holatini ta’minlab turish; b) valuta zahiralarining aniq belgilangan miqdorini saqlab turish. Tashqi va ichki muvozanatni ta’minlab turish usullari bir xil: budjet- soliq va pul-kredit siyosati. Ayrim hollarda mustaqil usul sifatida almashinuv kursi siyosati ham ajratib ko‘rsatiladi. Tashqi muvozanatni ta’minlash kapital harakatining mobilligi (mamlakatlararo kapital quyilishi jarayonining ichki foiz stavkasining jahon foiz stavkasiga nisbatan o‘zgarishiga javoban keskinlashuvi) sababli murakkablashadi. Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valuta bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir. Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash makroiqtisodiy tartibga solishning muhim muammosi sifatida yuzaga chiqadi, chunki u ichki va tashqi o‘zgaruvchilarning bir-biriga o‘zaro ta’sirini va qayta ta’sirini ko‘zda tutishni talab etadi. Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi. Ikkala model ham baholarning o‘zgarmasligini nazarda tutadi va yalpi talab hajmining o‘zgarishi sabablarini tushuntiradi. Ular o‘rtasidagi asosiy farq shundaki, IS-LM modeli-yopiq iqtisodiyot modeli, Mandell- Fleming modeli esa ochiq iqtisodiyot modeli ekanligidadir.106 Ichki va tashqi muvozanat muammosi, ko‘pincha, IS-LM modelining modifikatsiya qilingan shakli vositasida, unga uchinchi- BB egri chizig‘i qo‘shilib tahlil qilinadi. BB egri chizig‘i to‘lov balansining muvozanatli darajasini tasvirlaydi. Model ham qayd qilingan, ham erkin suzib yuruvchi valuta kursi rejimlari uchun va kapital mobilligining turli darajalariga moslab tuziladi.
5
Bir  vaqtning  o‘zida  ichki  va  tashqi  muvozanatga  erishish  muammosini
quyidagi yondoshuv asosida ko‘rib chiqamiz (20.1- rasm).
20.1-
rasmda koordinata o‘qlarida ichki  va tashqi  muvozanatga erishishni
ta’minlashni ko‘zda tutuvchi siyosatning ikki instrumenti- davlat xarajatlari darajasi
(G) va foiz stavkasi (R) berilgan.
BB egri chizig‘i davlat xarajatlari(G) va foiz stavkasi (R)ning tashqi balans
(BP=0)ni ta’minlovchi turli kombinatsiyalarini aks ettiradi.
BB egri chizig‘i ijobiy egilishga ega bo‘lib, bu quyidagilar bilan izohlanadi:
Aytaylik, E nuqtasida ichki va tashqi muvozanat ta’minlangan bo‘lsin. Davlat
xarajatlari E nuqtadan S nuqtaga qadar o‘sishi daromadlar va importning oshishini
keltirib chiqaradi. Natijada savdo balansi taqchilligi (BP<0)ro‘y beradi.
To‘lov balansining taqchilligini bartaraf etish uchun davlat cheklovchi pul-
kredit siyosati vositasida kapital harakati balansining ijobiy qoldig‘ini ta’minlash
choralarini  ko‘radi.  Masalan,  foiz  stavkasining  oshirilishi  mamlakatga  kapital
harakati balansining (joriy operatsiyalar balansining manfiy qoldig‘ini qoplaydigan
hajmdagi)  ijobiy  qoldig‘ini  ta’minlashga  etarli  hajmda  xorijiy  kapitalning  oqib
kelishini rag‘batlantiradi. Natijada to‘lov balansi qoldig‘i (BB egri chizig‘ining S
nuqtasida) 0ga tenglashadi.
Aynan  tashqi  balansga  erishish  maqsadida  G  va  R  o‘zgarishlarining  ana
20.1-rasm.Tashqi muvozanatga erishish mexanizmi
Logotip
5 Bir vaqtning o‘zida ichki va tashqi muvozanatga erishish muammosini quyidagi yondoshuv asosida ko‘rib chiqamiz (20.1- rasm). 20.1- rasmda koordinata o‘qlarida ichki va tashqi muvozanatga erishishni ta’minlashni ko‘zda tutuvchi siyosatning ikki instrumenti- davlat xarajatlari darajasi (G) va foiz stavkasi (R) berilgan. BB egri chizig‘i davlat xarajatlari(G) va foiz stavkasi (R)ning tashqi balans (BP=0)ni ta’minlovchi turli kombinatsiyalarini aks ettiradi. BB egri chizig‘i ijobiy egilishga ega bo‘lib, bu quyidagilar bilan izohlanadi: Aytaylik, E nuqtasida ichki va tashqi muvozanat ta’minlangan bo‘lsin. Davlat xarajatlari E nuqtadan S nuqtaga qadar o‘sishi daromadlar va importning oshishini keltirib chiqaradi. Natijada savdo balansi taqchilligi (BP<0)ro‘y beradi. To‘lov balansining taqchilligini bartaraf etish uchun davlat cheklovchi pul- kredit siyosati vositasida kapital harakati balansining ijobiy qoldig‘ini ta’minlash choralarini ko‘radi. Masalan, foiz stavkasining oshirilishi mamlakatga kapital harakati balansining (joriy operatsiyalar balansining manfiy qoldig‘ini qoplaydigan hajmdagi) ijobiy qoldig‘ini ta’minlashga etarli hajmda xorijiy kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiradi. Natijada to‘lov balansi qoldig‘i (BB egri chizig‘ining S nuqtasida) 0ga tenglashadi. Aynan tashqi balansga erishish maqsadida G va R o‘zgarishlarining ana 20.1-rasm.Tashqi muvozanatga erishish mexanizmi
6
shunday  kombinatsiyasi  mavjudligi  BB  egri  chizig‘ining  ijobiy  egilishini  aks
ettiradi.
BB  egri  chizig‘idan  pastda  va  o‘ngda  joylashgan  nuqtalar  to‘lov  balansi
taqchilligini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan yuqorida va chapda joylashgan har
qanday nuqta to‘lov balansining, qat’iy budjet-soliq va pul-kredit siyosati bilan
ta’minlanadigan ijobiy (musbat) qoldig‘ini aks ettiradi.
To‘liq bandlilik, potensial ishlab chiqarish hajmi va inflatsiya jarayonlarining
mavjud emasligi bilan xarakterlanadigan ichki muvozanatni 20.2-rasm ko‘rinishida
tasvirlash mumkin.
Aytaylik E nuqtada ham ichki, ham tashqi muvozanat ta’minlansin. Agar davlat
xarajatlari G o‘ssa, daromad multiplikativ samara bilan E dan A ga qadar ko‘payadi.
Daromad muvozanat (E) nuqtasidan ortiqcha talab holatiga (A) o‘sishi natijasida
ortiqcha daromad inflatsion bosimni yuzaga keltiradi. Ichki muvozanatni tiklash
uchun  talabni  kamaytirish  maqsadida  foiz  stavkasi  R  ni  ko‘tarish  orqali  pul
massasini kamaytirish talab etiladi. 20.2.-rasmda bu holat A nuqtadan D nuqtaga
qadar  siljishi  ko‘rinishida  aks  etadi.  Bu  nuqtada  daromad  resurslarning  to‘liq
bandliligiga mos keladi, ichki muvozanat esa tiklanadi. O‘z navbatid, G va R ning
ichki  muvozanatni  ta’minlovchi  kombinatsiyalari  ijobiy  egilishga  ega  YY  egri
chizig‘ini yuzaga keltiradi.
20.2-rasm. Ichki muvozanatga erishish mexanizmi.
Logotip
6 shunday kombinatsiyasi mavjudligi BB egri chizig‘ining ijobiy egilishini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan pastda va o‘ngda joylashgan nuqtalar to‘lov balansi taqchilligini aks ettiradi. BB egri chizig‘idan yuqorida va chapda joylashgan har qanday nuqta to‘lov balansining, qat’iy budjet-soliq va pul-kredit siyosati bilan ta’minlanadigan ijobiy (musbat) qoldig‘ini aks ettiradi. To‘liq bandlilik, potensial ishlab chiqarish hajmi va inflatsiya jarayonlarining mavjud emasligi bilan xarakterlanadigan ichki muvozanatni 20.2-rasm ko‘rinishida tasvirlash mumkin. Aytaylik E nuqtada ham ichki, ham tashqi muvozanat ta’minlansin. Agar davlat xarajatlari G o‘ssa, daromad multiplikativ samara bilan E dan A ga qadar ko‘payadi. Daromad muvozanat (E) nuqtasidan ortiqcha talab holatiga (A) o‘sishi natijasida ortiqcha daromad inflatsion bosimni yuzaga keltiradi. Ichki muvozanatni tiklash uchun talabni kamaytirish maqsadida foiz stavkasi R ni ko‘tarish orqali pul massasini kamaytirish talab etiladi. 20.2.-rasmda bu holat A nuqtadan D nuqtaga qadar siljishi ko‘rinishida aks etadi. Bu nuqtada daromad resurslarning to‘liq bandliligiga mos keladi, ichki muvozanat esa tiklanadi. O‘z navbatid, G va R ning ichki muvozanatni ta’minlovchi kombinatsiyalari ijobiy egilishga ega YY egri chizig‘ini yuzaga keltiradi. 20.2-rasm. Ichki muvozanatga erishish mexanizmi.
7
YY egri chizig‘idan o‘ngda va quyida joylashgan nuqtalar ortiqcha talabni aks
ettiradi. YY egri chiziqdan chapda va yuqorida joylashgan nuqtalar ortiqcha taklifni
aks ettiradi. Bu nuqtalarda talab kamayadi va foiz stavkasi o‘sadi.
20.2-
rasmdan ko‘rinib turibdiki BB egri chizig‘i YY egri chizig‘iga
nisbatan yotiqroq. BB egri chizig‘ining tikligi kapital mobilligi bilan belgilanadi.
Kapital qanchalik harakatchan bo‘lsa joriy operatsiyalar schyotininng taqchilligini
moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiruvchi
foiz stavkasi R shunchalik kam miqdorga o‘sadi. Bunda BB egri chizig‘i yotiqroq
bo‘ladi.
Kapital kamroq harakatchanligi sharoitida BB egri chizig‘i tikroq ko‘rinishni
oladi. Ammo kapitalning nisbatan kamorq mobilligi sharoitida ham BB egri chizig‘i
YY egri chizig‘idan ko‘ra tikroq bo‘lmaydi. BB egri chizig‘ining tikligi kapitalning
mobilligi 0 ga teng bo‘lgan sharoitda YY egri chizig‘i tikligiga tenglashadi. Boshqa
barcha holatlarda YY egri chizig‘i BB egri chizig‘iga nisbatan tik bo‘ladi.
Shunday qilib fiskal va monetar siyosatni qo‘shib olib borish ichki va tashqi
muvozanatni ta’minlash imkonini beradi. Navbatdagi muammo - fiskal va monetar
siyosatning ichki va tashqi muvozanatga ta’siri darajasini aniqlashdir. Bu nazariy
masalani yechishga Robert Mandell va Markus Fleming urinib ko‘rinishgan.
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan
va  suzib  yuruvchi  valuta  kurslari  sharoitida  iqtisodiy  siyosatning  turldi
ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi.
Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik
va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan,
ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi.
Bu  model  XX  asrning  60-yillarida  ishlab  chiqilgan  bo‘lib  baholarning
barqarorligini ko‘zda tutadi va
yalpi
daromadning
tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi.
Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valutalarning almashinuv kursi
tizimiga bog‘liq.
Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi:
Logotip
7 YY egri chizig‘idan o‘ngda va quyida joylashgan nuqtalar ortiqcha talabni aks ettiradi. YY egri chiziqdan chapda va yuqorida joylashgan nuqtalar ortiqcha taklifni aks ettiradi. Bu nuqtalarda talab kamayadi va foiz stavkasi o‘sadi. 20.2- rasmdan ko‘rinib turibdiki BB egri chizig‘i YY egri chizig‘iga nisbatan yotiqroq. BB egri chizig‘ining tikligi kapital mobilligi bilan belgilanadi. Kapital qanchalik harakatchan bo‘lsa joriy operatsiyalar schyotininng taqchilligini moliyalashtirish uchun zarur bo‘lgan kapitalning oqib kelishini rag‘batlantiruvchi foiz stavkasi R shunchalik kam miqdorga o‘sadi. Bunda BB egri chizig‘i yotiqroq bo‘ladi. Kapital kamroq harakatchanligi sharoitida BB egri chizig‘i tikroq ko‘rinishni oladi. Ammo kapitalning nisbatan kamorq mobilligi sharoitida ham BB egri chizig‘i YY egri chizig‘idan ko‘ra tikroq bo‘lmaydi. BB egri chizig‘ining tikligi kapitalning mobilligi 0 ga teng bo‘lgan sharoitda YY egri chizig‘i tikligiga tenglashadi. Boshqa barcha holatlarda YY egri chizig‘i BB egri chizig‘iga nisbatan tik bo‘ladi. Shunday qilib fiskal va monetar siyosatni qo‘shib olib borish ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash imkonini beradi. Navbatdagi muammo - fiskal va monetar siyosatning ichki va tashqi muvozanatga ta’siri darajasini aniqlashdir. Bu nazariy masalani yechishga Robert Mandell va Markus Fleming urinib ko‘rinishgan. Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi. Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi. Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning barqarorligini ko‘zda tutadi va yalpi daromadning tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi. Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valutalarning almashinuv kursi tizimiga bog‘liq. Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi:
8
1)
 Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS;
2)
 M/P=L(r,Y),LM;
3)
 r = r*
Birinchi tenglama- tovar bozorini, ikkinchi tenglama -pul bozorini, uchinchi
tenglama  esa  ichki  foiz  stavkasi  (r)  jahon  foiz  stavkasi  (r*)  darajasi  bilan
belgilanishini anglatadi.
Modelda uchta endogen o‘zgaruvchilar: Y, r va e mavjud.
Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Har bir grafikda
o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining
aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi.Mandell- Flemingning  Y-r  modeli 20.3- rasmda
tasvirlangan. Rasmdan ko‘rinib turibdiki IS egri chizig‘i quyiga, LM egri chizig‘i
esa yuqoriga yo‘nalgan. Gorizontal liniya jahon foiz stavkasini ifodalaydi.
Grafik ikki xususiyatga ega.
1.
 IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq.
Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi.
2.
 Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi.
Lekin bu uch egri chiziq bir nuqtada kesishmaydi deb tasavvur qilish mumkin 
(20.4-rasm).
20.3-rasm. Mandell-Flemingning Y-r modeli
Logotip
8 1) Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS; 2) M/P=L(r,Y),LM; 3) r = r* Birinchi tenglama- tovar bozorini, ikkinchi tenglama -pul bozorini, uchinchi tenglama esa ichki foiz stavkasi (r) jahon foiz stavkasi (r*) darajasi bilan belgilanishini anglatadi. Modelda uchta endogen o‘zgaruvchilar: Y, r va e mavjud. Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Har bir grafikda o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi.Mandell- Flemingning Y-r modeli 20.3- rasmda tasvirlangan. Rasmdan ko‘rinib turibdiki IS egri chizig‘i quyiga, LM egri chizig‘i esa yuqoriga yo‘nalgan. Gorizontal liniya jahon foiz stavkasini ifodalaydi. Grafik ikki xususiyatga ega. 1. IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi. 2. Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi. Lekin bu uch egri chiziq bir nuqtada kesishmaydi deb tasavvur qilish mumkin (20.4-rasm). 20.3-rasm. Mandell-Flemingning Y-r modeli
9
Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi:
1.
Almashinuv  kursi  juda  past  bo‘lganligi  sababli  IS  va  LM  egri
chiziqlari jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi(20.4, a rasm). Bunday vaziyat
chet  ellik  investorlarni  mazkur  mamlakat  iqtisodiyotiga  kapital  kiritishga
rag‘batlantiradi.  Natijada  mamlakatning  valutasi  kursi  ko‘tariladi  va  IS  egri
chizig‘i pastga siljiydi.
2.
 IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan
past bo‘lgan nuqtada kesishadi(20.4, b rasm). Bunday vaziyatda mazkur mamlakat
investorlari  kapitallarini  xorijga  olib  chiqib  ketishdan  manfaatdor  bo‘lishadi.
Natijada milliy valutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga
siljiydi.
Shunday  qilib  muvozanat  LM  egri  chizig‘ining  gorizontal  liniya  bilan
kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi.
Mandell-Flemingning Y-e modeli 20.5.- va 20.6. -rasmlarda tasvirlangan.
20.5-
rasmda vertikal o‘qda almashinuv kursining turli darajalari,
gorizontal  o‘qda  esa  daromadning  miqdorlari  tasvirlangan.  Foiz  stavkasi
o‘zgarmas va jahon foiz stavkasiga teng deb tasavvur qilinadi. Bunday vaziyatda
grafikda ikki tnglama tasvirlanadi:
1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS;
Y
Y
20.4.- rasm. Mandell-Flemingning Y-r modelida muvozanatga erishish 
mexanizmi.
Logotip
9 Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi: 1. Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi(20.4, a rasm). Bunday vaziyat chet ellik investorlarni mazkur mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. Natijada mamlakatning valutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi. 2. IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past bo‘lgan nuqtada kesishadi(20.4, b rasm). Bunday vaziyatda mazkur mamlakat investorlari kapitallarini xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. Natijada milliy valutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga siljiydi. Shunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi. Mandell-Flemingning Y-e modeli 20.5.- va 20.6. -rasmlarda tasvirlangan. 20.5- rasmda vertikal o‘qda almashinuv kursining turli darajalari, gorizontal o‘qda esa daromadning miqdorlari tasvirlangan. Foiz stavkasi o‘zgarmas va jahon foiz stavkasiga teng deb tasavvur qilinadi. Bunday vaziyatda grafikda ikki tnglama tasvirlanadi: 1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS; Y Y 20.4.- rasm. Mandell-Flemingning Y-r modelida muvozanatga erishish mexanizmi.
10
2) M/P= L(r*,Y), LM*.
Logotip
10 2) M/P= L(r*,Y), LM*.
Iqtisodiyotda  muvozanat  IS va  LM egri  chiziqlarining kesishish  nuqtasida
ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks
ettiradi.
Grafikda  tovar  bozoridagi  (IS*)  va  pul  bozoridagi(LM*)  muvozanat
tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi
daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qaydetadi.
Logotip
Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks ettiradi. Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi(LM*) muvozanat tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qaydetadi.
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers,
2013): 8
12
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 12
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers,
2013): 8
13
Daromad, ishlab chiqarish
20.6.
-rasm. Mandell-Flemingning Y-e modeli1
1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 360
291
Daromadning muvozanatli Daromad. ishlab 
chiqarish daraj asi
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 13 Daromad, ishlab chiqarish 20.6. -rasm. Mandell-Flemingning Y-e modeli1 1 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 360 291 Daromadning muvozanatli Daromad. ishlab chiqarish daraj asi
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers,
2013): 8
14
20.6.
-rasmda LM egri chizig‘i gorizontal liniya bilan belgilangan jahon foiz
stavkasi r* ga teng bo‘lgan holatda aks ettirilgan. Bu egri chiziqlar birgalikda
almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan daromad darajasini aniqlab beradi.
20.7.
 rasmda LM* egri chizig‘i qanday qilib vertikal liniya ko‘rinishini
olishi aks ettirilgan.
20.7-rasm. LM* egri chizig‘ining vertikal liniya ko‘rinishi109
Y-e  modeli  almashinuv  kursi  darajasi  iqtisodiy  siyosatga  qanday  ta’sir
etishini ko‘rsatadi.
Mandell-Fleming modelini tahlil qilish kichik ochiq iqtisodiyotda davlatning
har qanday iqtisodiy siyosati  natijasi  qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta
kursiga bog‘liq degan xulosaga olib keladi. Masalan, suzib yuruvchi valuta kursi
sharoitida daromadga faqat  pul-  kredit  siyosati  ta’sir  ko‘rsatadi.  Ayni  paytda
rag‘batlantiruvchi  budjet-soliq  siyosatining  ta’siri, valuta  kursining  ko‘tarilishi
sababli, nolga teng bo‘ladi.
Qayd qilingan valuta kursi sharoitida daromadga faqat budjet-soliq siyosati
ta’sir ko‘rsatadi. Bunday sharoitda pul-kredit siyosati daromadlarga deyarli ta’sir
ko‘rsatmaydi, chunki Markaziy Bankning pul taklifini o‘zgartirishdan maqsadi
almashinuv kursini belgilangan darajada saqlab turishdan iborat bo‘ladi.
Logotip
6 N. Gregory Mankiw. Macroeconomics. 8 th edition. Harvard University. (NY.: Worth Publishers, 2013): 8 14 20.6. -rasmda LM egri chizig‘i gorizontal liniya bilan belgilangan jahon foiz stavkasi r* ga teng bo‘lgan holatda aks ettirilgan. Bu egri chiziqlar birgalikda almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan daromad darajasini aniqlab beradi. 20.7. rasmda LM* egri chizig‘i qanday qilib vertikal liniya ko‘rinishini olishi aks ettirilgan. 20.7-rasm. LM* egri chizig‘ining vertikal liniya ko‘rinishi109 Y-e modeli almashinuv kursi darajasi iqtisodiy siyosatga qanday ta’sir etishini ko‘rsatadi. Mandell-Fleming modelini tahlil qilish kichik ochiq iqtisodiyotda davlatning har qanday iqtisodiy siyosati natijasi qayd qilingan va suzib yuruvchi valuta kursiga bog‘liq degan xulosaga olib keladi. Masalan, suzib yuruvchi valuta kursi sharoitida daromadga faqat pul- kredit siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Ayni paytda rag‘batlantiruvchi budjet-soliq siyosatining ta’siri, valuta kursining ko‘tarilishi sababli, nolga teng bo‘ladi. Qayd qilingan valuta kursi sharoitida daromadga faqat budjet-soliq siyosati ta’sir ko‘rsatadi. Bunday sharoitda pul-kredit siyosati daromadlarga deyarli ta’sir ko‘rsatmaydi, chunki Markaziy Bankning pul taklifini o‘zgartirishdan maqsadi almashinuv kursini belgilangan darajada saqlab turishdan iborat bo‘ladi.
Bu o‘zgartirish ichki iqtisodiy siyosat maqsadlariga to‘g‘ri kelish- kelmasligi
e’tiborga olinmaydi.
Qayd etilgan valuta kursi sharoitida
pul-kredit va fiskal siyosat.
Oldingi savolda ta’kidlaganimizdek qayd qilingapn valuta kursi sharaoitida
monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan
fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz.
Mamlakatning barcha  tijorat  banklari  va Markaziy bankni  barcha  xorijiy
aktivlar va passivlar to‘plangan yagona bank deb tasavvur qilamiz. Pul taklifi esa
naqd  pul  va  depozitlardan  iborat  deb  qaraymiz.  Bunday  gepotetik  bankning
passivida pul taklifining barcha komponentlari (odatda M2 agregati), aktivida esa
bank tizimining sof xorijiy aktivlari (aktivlar-passivlar, ya’ni xorijliklarning ularga
bo‘lgan barcha talablari so‘ndirilgandan so‘ng mamlakat ega bo‘ladigan aktivlar)
va sof ichki aktivlar (yoki hukumatga, firmalarga va uy xo‘jaliklariga sof ichki
kreditlar) jamlangan bo‘ladi.
Sof xorijiy aktivlar mamlakatning valuta zahiralariga mos keladi. Bunday
holatda  aktivlar  va  pasivlarning  tengligi  shartini  M=Res  +DS  ko‘rinishida
yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valuta
rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga
tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq .
Pul taklifining o‘zgarishini AM=ARes +ADS ko‘rinishida tasvirlash mumkin.
Bu  yerda  ARes  to‘lov  balansining  taqchilligi  yoki  ortiqchaligiga  mos  keladi.
Tashqi balansni tiklash, o‘z navbatida valuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy
aktivlarni  sotish  va  sotib  olishni  talab  qiladi.  Bu  esa  valutarezervlarining
ko‘payishi  yoki  kama  yishini  keltirib  chiqaradi.  Lekin,  rezervlarni  sotish
barobarida  Markaziy  Bank  muomaladagi  pulning  bir  qismini  chiqarib  oladi.
Rezervlarni sotib olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Shunday qilib,
qayd  qilingan  valuta  kursi  sharoitida  M  endogen  o‘zgaruvchi  bo‘lib,  to‘lov
balansining yuzaga keladigan taqchilligi yoki ortiqchaligiga (ya’ni almashinuv
Logotip
Bu o‘zgartirish ichki iqtisodiy siyosat maqsadlariga to‘g‘ri kelish- kelmasligi e’tiborga olinmaydi. Qayd etilgan valuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. Oldingi savolda ta’kidlaganimizdek qayd qilingapn valuta kursi sharaoitida monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz. Mamlakatning barcha tijorat banklari va Markaziy bankni barcha xorijiy aktivlar va passivlar to‘plangan yagona bank deb tasavvur qilamiz. Pul taklifi esa naqd pul va depozitlardan iborat deb qaraymiz. Bunday gepotetik bankning passivida pul taklifining barcha komponentlari (odatda M2 agregati), aktivida esa bank tizimining sof xorijiy aktivlari (aktivlar-passivlar, ya’ni xorijliklarning ularga bo‘lgan barcha talablari so‘ndirilgandan so‘ng mamlakat ega bo‘ladigan aktivlar) va sof ichki aktivlar (yoki hukumatga, firmalarga va uy xo‘jaliklariga sof ichki kreditlar) jamlangan bo‘ladi. Sof xorijiy aktivlar mamlakatning valuta zahiralariga mos keladi. Bunday holatda aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res +DS ko‘rinishida yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valuta rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq . Pul taklifining o‘zgarishini AM=ARes +ADS ko‘rinishida tasvirlash mumkin. Bu yerda ARes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi balansni tiklash, o‘z navbatida valuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valutarezervlarining ko‘payishi yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida Markaziy Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Shunday qilib, qayd qilingan valuta kursi sharoitida M endogen o‘zgaruvchi bo‘lib, to‘lov balansining yuzaga keladigan taqchilligi yoki ortiqchaligiga (ya’ni almashinuv