Ochiq iqtisodiyotda Mendell-Fleming modeli
Reja:
1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.
2. Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli.
3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat.
4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat.
Tayanch iboralar: ochiq iqtisodiyot, ochiq iqtisodiyot ko‘rinishlari, ochiq
iqtisodiyot modeli, ichki muvozanat, tashqi suvozanat, qayd etilgan valyuta kursi,
suzib yuruvchi valyuta kursi.
1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari
To‘liq makroiqtisodiy model – ochiq iqtisodiyot modelidir.
Ochiq iqtisodiyot – shunday iqtisodiyotki, u:
a) mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir
qismini eksport va import qilishini;
b) mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini anglatadi.
Kichik ochiq iqtisodiyot – katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik
ochiq iqtisodiyot modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z
ichiga oladi. Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz
stavkasiga amalda ta’sir ko‘rsata olmaydi
Katta ochiq iqtisodiyot – ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning
ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir.
Katta ochiq iqtisodiyot - jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta
qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSH, XXR, Germaniya, YAponiya,
Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga
ta’sir ko‘rsata oladi.
Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga
yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya
iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan.
AQSH iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi
uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi.
Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valyutadan foydalanishni
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital
harakati balansida o‘z aksini topadi.
2. Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli
Ichki muvozanat - inflyasiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan ( yoki uning
barqaror past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning
balanslashganligidir.
Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, byudjet-
soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali
ta’minlanadi.
Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida
to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valyuta
bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir.
Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga
asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni
muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM
modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi.
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan
va suzib yuruvchi valyuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi
ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi.
Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik
va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan,
ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi.
Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning
barqarorligini ko‘zda tutadi va yalpi daromadning tebranishlari sabablarini
tushuntirib beradi.
Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valyutalarning almashinuv kursi
tizimiga bog‘liq..
Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi:
1) Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS;
2) M/P=L(r,Y),LM;
3) r = r*
Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi.
Birinchi grafik Mandell-Flemingning Y-r modelini, ikkinchi grafik esa Y-e
modelini aks ettiradi.
Har bir grafikda o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil
ikki o‘zgaruvchining aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi. Mandell-Flemingning Y-r
modelitasvirlangan grafik ikki xususiyatga ega.
1. IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. Almashinuv
kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi.
2. Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi.
Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi:
1. Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari jahon foiz
stavkasidan yuqorida kesishadi. Bunday vaziyat chet ellik investorlarni mazkur
mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. Natijada mamlakatning
valyutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi.
2. IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past bo‘lgan
nuqtada kesishadi. Bunday vaziyatda mazkur mamlakat investorlari kapitallarini
xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. Natijada milliy valyutaning
almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga siljiydi.
SHunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan kesishish
nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi.
Mandell-Flemingning Y-e modeli tasvirlangan grafikdaa ikki tnglama tasvirlanadi:
1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS;
2) M/P= L(r*,Y), LM*.
Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida
ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini
aks ettiradi.
Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi (LM*) muvozanat
tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi
daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qayd etadi.
3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat
Qayd qilingapn valyuta kursi sharaoitida monetar siyosat ko‘proq ichki balans
muammosi bilan aloqador bo‘ladi.
Keltirilgan fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib
chiqamiz.
Mamlakat banklaridagi aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res+DS
ko‘rinishida yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining
majburiyati) valyuta rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki
kreditlari yig‘indisiga tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi
omillarga bog‘liq.
Pul taklifining o‘zgarishini ΔM=ΔRes +ΔDS ko‘rinishida tasvirlash mumkin.
Bu erda ΔRes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi
balansni tiklash, o‘z navbatida valyuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy
aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valyuta rezervlarining
ko‘payishi yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida
Markaziy Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib
olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi.
Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valyuta
rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov
balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida
foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul
taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi mumkin.
YA’ni: M=↓Res +↑DS
Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa
vositalaridan foydalanadi.
Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi
uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valyuta rezervlarini tugab
qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining
pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish
uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki pul massasining qisqarishiga
yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi.
Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya
qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab
qo‘yadi.
Qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosatining samaradorligi
kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi
foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib,
davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi). Bu esa o‘z
navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori
mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi
taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda
qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish
tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valyutani sotib olish va muomalaga
milliy valyutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga
majbur bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgalikda)
daromadlarning kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi.
SHunday qilib, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosati pul-
kredit siyosatidan farqli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki
muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning
mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi.
4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat
Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitidagi byudjet-soliq siyosati savdo, demak,
to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan
byudjet-soliq siyosatidan tashqi balansga erish uchun foydalanish maqsadga
muvofiq bo‘ladi.
Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi
planga chiqadi.
Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning oshishiga
olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini rag‘batlantiradi va
savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi yuzaga kelishiga
foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan chiqib ketishi ham
ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valyuta kursi sharoitida taqchillik saqlanib
qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy valyutaga talab
oshishiga olib keladi va milliy valyuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish mamlakat
eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo balansi
yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan talabning
o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga kelgan
iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi.
Demak, pul-kredit siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi
orqali) va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi
orqali) ta’sir ko‘rsatadi.
Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida davlat xarajatlarining ortishi ichki va
tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi orqali ta’sir
ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi (multiplikator samarasi orqali) importni
ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valyutaning kursini
pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat olayotgan qarzlarini
ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining ortishiga olib keladi.
Yaqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantiradi. Bu esa
milliy valyuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini yaxshilaydi. Yakuniy
natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi.
Kapitalning past mobiligi sharoitida byudjet ekspansiyasi daromad orqali
ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi
savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valyuta kursi pasayadi.
Sрunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli
ravishda byudjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali
bo‘ladi.
Xulosa qilib aytganda, pul va byudjet–soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab
turgan holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy
samaradorligini baholashimiz mumkin.
Ma’lumki, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda
“falajlangan” bo‘ladi va faqat byudjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu
samara kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi.
Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga,
shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.