Ochiq iqtisodiyotda Mendell-Fleming modeli

Yuklangan vaqt

2024-10-19

Yuklab olishlar soni

5

Sahifalar soni

7

Faytl hajmi

31,9 KB


 
 
 
 
 
 
Ochiq iqtisodiyotda Mendell-Fleming modeli 
 
 
Reja: 
1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari.  
2. Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli. 
3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. 
4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat. 
 
Tayanch iboralar: ochiq iqtisodiyot, ochiq iqtisodiyot ko‘rinishlari, ochiq 
iqtisodiyot modeli, ichki muvozanat, tashqi suvozanat, qayd etilgan valyuta kursi, 
suzib yuruvchi valyuta kursi. 
 
1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari 
To‘liq makroiqtisodiy model – ochiq iqtisodiyot modelidir. 
Ochiq iqtisodiyot – shunday iqtisodiyotki, u: 
a) mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir 
qismini eksport va import qilishini; 
b) mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini anglatadi. 
Kichik ochiq iqtisodiyot – katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik 
ochiq iqtisodiyot modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z 
ichiga oladi. Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz 
stavkasiga amalda ta’sir ko‘rsata olmaydi 
Katta ochiq iqtisodiyot – ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning 
ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir. 
Ochiq iqtisodiyotda Mendell-Fleming modeli Reja: 1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari. 2. Mandell-Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli. 3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat. 4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat. Tayanch iboralar: ochiq iqtisodiyot, ochiq iqtisodiyot ko‘rinishlari, ochiq iqtisodiyot modeli, ichki muvozanat, tashqi suvozanat, qayd etilgan valyuta kursi, suzib yuruvchi valyuta kursi. 1. Ochiq iqtisodiyot tushunchasi va uning ko‘rinishlari To‘liq makroiqtisodiy model – ochiq iqtisodiyot modelidir. Ochiq iqtisodiyot – shunday iqtisodiyotki, u: a) mamlakat ishlab chiqarayotgan tovarlari va xizmatlarining ma’lum bir qismini eksport va import qilishini; b) mamlakat jahon moliya bozorlarida kredit olishi va kredit berishini anglatadi. Kichik ochiq iqtisodiyot – katta bo‘lmagan mamlakat iqtisodiyotidir. Kichik ochiq iqtisodiyot modeli kapital harakati schyoti va joriy operatsiyalar schyotini o‘z ichiga oladi. Bunday iqtisodiyot jahon bozorida katta ulushga ega emas va jahon foiz stavkasiga amalda ta’sir ko‘rsata olmaydi Katta ochiq iqtisodiyot – ko‘lami yirikligi sababli foiz stavkasi mamlakatning ichida ro‘y berayotgan jarayonlarning jiddiy ta’sirida shakllanadigan iqtisodiyotdir.  
 
Katta ochiq iqtisodiyot - jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta 
qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSH, XXR, Germaniya, YAponiya, 
Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga 
ta’sir ko‘rsata oladi. 
Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda  mamlakatning tashqi savdosi hajmiga 
yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya 
iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan. 
AQSH iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi 
uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi. 
Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valyutadan foydalanishni 
ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital 
harakati balansida o‘z aksini topadi. 
 
2. Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli 
 
Ichki muvozanat - inflyasiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan ( yoki uning 
barqaror past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning 
balanslashganligidir. 
Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, byudjet-
soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali 
ta’minlanadi. 
Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida 
to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi  
Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valyuta 
bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir. 
Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga 
asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni 
muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM 
modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi.  
Katta ochiq iqtisodiyot - jahon jamg‘armalari va investitsiyalarining katta qismiga egalik qilayotan yirik mamlakat (AQSH, XXR, Germaniya, YAponiya, Rossiya va boshq.) iqtisodiyotidir. Bunday mamlakatlar jahon moliya stavkasiga ta’sir ko‘rsata oladi. Iqtisodiyotning ochiqligi darajasi odatda mamlakatning tashqi savdosi hajmiga yoki hukumatning siyosiy liniyasiga bog‘liq bo‘ladi. Masalan, Buyuk Britaniya iqtisodiyoti nisbatan ochiq hisoblanadi, chunki u tashqi savdoga juda bog‘langan. AQSH iqtisodiyoti esa nisbatan yopiqdir, chunki tashqi savdo uning rivojlanishi uchun hal etuvchi rol o‘ynamaydi. Ochiq iqtisodiyot xalqaro hisob-kitoblarda xorijiy valyutadan foydalanishni ko‘zda tutadi. U to‘lov balansida, xususan joriy operatsiyalar balansi va kapital harakati balansida o‘z aksini topadi. 2. Mandell Flemingning ochiq iqtisodiyot modeli Ichki muvozanat - inflyasiya jarayonlari mavjud bo‘lmagan ( yoki uning barqaror past darajasidagi) to‘liq bandlik sharoitida talab va taklifning balanslashganligidir. Qisqa muddatli davrda ichki muvozanat muammosi, birinchi navbatda, byudjet- soliq va pul-kredit siyosati vositasida yalpi talabni tartibga solish orqali ta’minlanadi. Tashqi muvozanat qayd qilingan, yoki suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida to‘lov balansining nolga teng qoldig‘ini ta’minlab turilishni anglatadi Ichki va tashqi muvozanatni ta’minlash muammosi tovar, pul va valyuta bozorlarining amal qilishiga ta’luqlidir. Ochiq iqtisodiyotda iqtisodiy siyosat tahlili Mandell-Fleming modeliga asoslangan holda amalga oshiriladi. Bu model qisqa muddatda iqtisodiyotni muvozanatlashtirishni ifodalaydi va kichik ochiq iqtisodiyot uchun IS-LM modelining modifikatsiya qilingan shakli hisoblanadi.  
 
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan 
va suzib yuruvchi valyuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi 
ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi. 
Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik 
va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, 
ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi. 
 Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning 
barqarorligini ko‘zda tutadi va yalpi daromadning tebranishlari sabablarini 
tushuntirib beradi.  
Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valyutalarning almashinuv kursi 
tizimiga bog‘liq.. 
Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi: 
1) Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS; 
2) M/P=L(r,Y),LM; 
3) r = r* 
 
Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. 
Birinchi grafik Mandell-Flemingning Y-r modelini, ikkinchi grafik esa Y-e 
modelini aks ettiradi. 
 Har bir grafikda o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil 
ikki o‘zgaruvchining aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi. Mandell-Flemingning Y-r 
modelitasvirlangan grafik ikki xususiyatga ega. 
1. IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. Almashinuv 
kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi. 
2. Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi. 
 Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi: 
1. Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari jahon foiz 
stavkasidan yuqorida kesishadi. Bunday vaziyat chet ellik investorlarni mazkur 
mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. Natijada mamlakatning 
valyutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi. 
Mandell-Fleming modeli kichik ochiq iqtisodiyot modeli bo‘lib qayd qilingan va suzib yuruvchi valyuta kurslari sharoitida iqtisodiy siyosatning turldi ko‘rinishlarini amalga oshirish natijalarini baholash maqsadida qo‘llaniladi. Mandell-Fleming modeli milliy iqtisodiyotning jahon bozoridagi hissasi kichik va shu sababli uni rivojlantirishning asosiy parametrlari jahon bozori tomonidan, ya’ni tashqaridan belgilab beriladi degan shartga asoslanadi. Bu model XX asrning 60-yillarida ishlab chiqilgan bo‘lib baholarning barqarorligini ko‘zda tutadi va yalpi daromadning tebranishlari sabablarini tushuntirib beradi. Bu modelga ko‘ra iqtisodiyotning amal qilishi valyutalarning almashinuv kursi tizimiga bog‘liq.. Mandell-Fleming modeli uchta tenglamani o‘z ichiga oladi: 1) Y+C(Y-T)+I(r)+G+Xn(e), IS; 2) M/P=L(r,Y),LM; 3) r = r* Modelni tasvirlash uchun ikkita grafik tuzish taklif etiladi. Birinchi grafik Mandell-Flemingning Y-r modelini, ikkinchi grafik esa Y-e modelini aks ettiradi. Har bir grafikda o‘zgaruvchi miqdorlardan bittasi konstanta deb olinadi va tahlil ikki o‘zgaruvchining aloqadorligi bo‘yicha o‘tkaziladi. Mandell-Flemingning Y-r modelitasvirlangan grafik ikki xususiyatga ega. 1. IS egri chizig‘ining holati almashinuv kursining darajasiga bog‘liq. Almashinuv kursining ko‘tarilishi egri chiziqni chapga siljitadi. 2. Barcha uch egri chiziq bir nuqtada kesishadi. Bunday vaziyatda ikki variant yuzaga keladi: 1. Almashinuv kursi juda past bo‘lganligi sababli IS va LM egri chiziqlari jahon foiz stavkasidan yuqorida kesishadi. Bunday vaziyat chet ellik investorlarni mazkur mamlakat iqtisodiyotiga kapital kiritishga rag‘batlantiradi. Natijada mamlakatning valyutasi kursi ko‘tariladi va IS egri chizig‘i pastga siljiydi.  
 
2. IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past bo‘lgan 
nuqtada kesishadi. Bunday vaziyatda mazkur mamlakat investorlari kapitallarini 
xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. Natijada milliy valyutaning 
almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga siljiydi. 
SHunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan kesishish 
nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi. 
Mandell-Flemingning Y-e modeli tasvirlangan grafikdaa ikki tnglama tasvirlanadi: 
1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS; 
                        2) M/P= L(r*,Y), LM*. 
 
    Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida 
ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini 
aks ettiradi.  
      Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi (LM*) muvozanat 
tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi 
daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qayd etadi. 
 
3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat 
Qayd qilingapn valyuta kursi sharaoitida monetar siyosat ko‘proq ichki balans 
muammosi bilan aloqador bo‘ladi.  
  Keltirilgan fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib 
chiqamiz. 
  Mamlakat banklaridagi aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res+DS 
ko‘rinishida yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining 
majburiyati) valyuta rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki 
kreditlari yig‘indisiga tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi 
omillarga bog‘liq. 
  Pul taklifining o‘zgarishini ΔM=ΔRes +ΔDS ko‘rinishida tasvirlash mumkin. 
Bu erda ΔRes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi 
balansni tiklash, o‘z navbatida valyuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy 
2. IS va LM egri chiziqlari ichki foiz stavkasi jahon foiz stavkasidan past bo‘lgan nuqtada kesishadi. Bunday vaziyatda mazkur mamlakat investorlari kapitallarini xorijga olib chiqib ketishdan manfaatdor bo‘lishadi. Natijada milliy valyutaning almashinuv kursi pasayadi va IS egri chizig‘i yuqoriga siljiydi. SHunday qilib muvozanat LM egri chizig‘ining gorizontal liniya bilan kesishish nuqtasida jahon foiz stavkasi darajasida o‘rnatiladi. Mandell-Flemingning Y-e modeli tasvirlangan grafikdaa ikki tnglama tasvirlanadi: 1) Y=C(Y-T)+I(r*) +G+Xn(e), IS; 2) M/P= L(r*,Y), LM*. Iqtisodiyotda muvozanat IS va LM egri chiziqlarining kesishish nuqtasida ta’minlanadi. Bu kesishish nuqtasi almashinuv kursi va daromadning darajalarini aks ettiradi. Grafikda tovar bozoridagi (IS*) va pul bozoridagi (LM*) muvozanat tasvirlangan. Jahon foiz stavkasi belgilab berilgan sharoitda LM* tenglamasi yalpi daromadni almashinuv kursiga bog‘liq bo‘lmagan holda qayd etadi. 3. Qayd etilgan valyuta kursi sharoitida pul-kredit va fiskal siyosat Qayd qilingapn valyuta kursi sharaoitida monetar siyosat ko‘proq ichki balans muammosi bilan aloqador bo‘ladi. Keltirilgan fikrlarni izohlab berish uchun quyidagi gepotetik misolni ko‘rib chiqamiz. Mamlakat banklaridagi aktivlar va pasivlarning tengligi shartini M=Res+DS ko‘rinishida yozishimiz mumkin. Bu tenglik pul taklifi (bank tizimining majburiyati) valyuta rezervlari (sof xorijiy aktivlar) va bank tizimining ichki kreditlari yig‘indisiga tengligini anglatadi. Demak, pul taklifi ham ichki, ham tashqi omillarga bog‘liq. Pul taklifining o‘zgarishini ΔM=ΔRes +ΔDS ko‘rinishida tasvirlash mumkin. Bu erda ΔRes to‘lov balansining taqchilligi yoki ortiqchaligiga mos keladi. Tashqi balansni tiklash, o‘z navbatida valyuta kursini saqlab turish zaruriyati xorijiy  
 
aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valyuta rezervlarining 
ko‘payishi yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida 
Markaziy Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib 
olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi.  
 Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valyuta 
rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov 
balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida 
foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul 
taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi  mumkin.  
YA’ni: M=↓Res +↑DS  
   Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa 
vositalaridan foydalanadi.  
  Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi 
uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valyuta rezervlarini tugab 
qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining 
pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish 
uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki  pul massasining qisqarishiga 
yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi.   
  Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya 
qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab 
qo‘yadi. 
  Qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosatining samaradorligi 
kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi 
foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib, 
davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi). Bu esa o‘z 
navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori 
mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi 
taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda 
qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish 
tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valyutani sotib olish va muomalaga 
aktivlarni sotish va sotib olishni talab qiladi. Bu esa valyuta rezervlarining ko‘payishi yoki kama yishini keltirib chiqaradi. Lekin, rezervlarni sotish barobarida Markaziy Bank muomaladagi pulning bir qismini chiqarib oladi. Rezervlarni sotib olish bilan esa pul taklifi hajmini ko‘paytiradi. Markaziy Bank to‘lov balansining iqtisodiyotdagi pul taklifiga ta’sirini valyuta rezervlari o‘zgarishini sterillash orqali neytrallashtirishi mumkin. Masalan, (to‘lov balansi taqchilligini yoki almashinuv kursi pasayishini bartaraf qilish maqsadlarida foydalanilishi natijasida) rezervlar qisqarganida Markaziy Bank ichki aktivlarni pul taklifi hajmi o‘zgarmasligini ta’minlaydigan darajada ko‘paytirishi mumkin. YA’ni: M=↓Res +↑DS Bunda u ochiq bozordagi operatsiyalar yoki pul-kredit siyosatining boshqa vositalaridan foydalanadi. Ammo sterillash imkoniyatlari cheklangan. Agar to‘lov balansining taqchilligi uzoq vaqt saqlanib qolsa, uni bartaraf qilishga intilish valyuta rezervlarini tugab qolishiga olib kelishi mumkin. Bunday holatda, mamlakat, almashinuv kursining pasayish tendensiyasini bartaraf qilish hamda pulning xorijga oqib ketishini tugatish uchun yoki qayd etilgan kursdan voz kechishi, yoki pul massasining qisqarishiga yo‘l qo‘yib berishga majbur bo‘ladi. Demak, hattoki sterillash ham pul masssasini to‘lov balansi ta’siridan himoya qila olmaydi. Bu esa pul-kredit siyosatining ichki balansga ta’sirini keskin cheklab qo‘yadi. Qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosatining samaradorligi kapitalning mobilligiga to‘g‘ridan-to‘g‘ri bog‘liq. Davlat xarajatlarining ko‘payishi foiz stavkasining o‘sishini keltirib chiqaradi (fond bozorida qarzga mablag‘ olib, davlat xususiy sektor foydalanadigan pul massasini kamaytiradi). Bu esa o‘z navbatida xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantirapdi. Kapitalning yuqori mobilligi sharoitida davlat xarajatlarining ko‘payishi bilan bog‘liq savdo balansi taqchilligi kapital harakati schyotining musbat (ijobiy) qoldig‘i bilan amalda qoplanadi. Markaziy Bank esa yuzaga kelgan almashinuv kursining o‘sish tendensiyasini bartaraf qilish uchun xorijiy valyutani sotib olish va muomalaga  
 
milliy valyutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga 
majbur bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgalikda) 
daromadlarning kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi.  
SHunday qilib, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosati pul-
kredit siyosatidan farqli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki 
muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning 
mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi. 
 
 
 
 
4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat 
Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitidagi byudjet-soliq siyosati savdo, demak, 
to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan 
byudjet-soliq siyosatidan tashqi balansga erish uchun foydalanish maqsadga 
muvofiq bo‘ladi. 
 Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi 
planga chiqadi. 
Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning oshishiga 
olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini rag‘batlantiradi va 
savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi yuzaga kelishiga 
foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan chiqib ketishi ham 
ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valyuta kursi sharoitida taqchillik saqlanib 
qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy valyutaga talab 
oshishiga olib keladi va milliy valyuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish mamlakat 
eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo balansi 
yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan talabning 
o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga kelgan 
iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi. 
milliy valyutani ko‘p miqdorda chiqarishga, bu bilan esa pul taklifini oshirishga majbur bo‘ladi. Bu tadbir (davlat xarajatlarining o‘sishi bilan birgalikda) daromadlarning kengayishi uchun qo‘shimcha rag‘bat yaratadi. SHunday qilib, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida byudjet-soliq siyosati pul- kredit siyosatidan farqli ravishda daromad darajasiga, o‘z navbatida ichki muvozanatga muvaffaqiyatli ta’sir ko‘rsata oldadi. Tasir darajasi kapitalning mobilligi o‘sishi bilan ortib boradi. 4. Erkin suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida makroiqtisodiy siyosat Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitidagi byudjet-soliq siyosati savdo, demak, to‘lov balansi uchun pul-kredit siyosatiga nisbatan katta ahamiyat kasb etadi. Aynan byudjet-soliq siyosatidan tashqi balansga erish uchun foydalanish maqsadga muvofiq bo‘ladi. Ichki balansni ta’minlashda esa pul-kredit siyosatidan foydalanish birinchi planga chiqadi. Pul taklifini kengaytirish foiz stavkalarini pasaytiradi va xarajatlarning oshishiga olib keladi. Ma’lumki xarajatlarning ortishi importning o‘sishini rag‘batlantiradi va savdo balansini yomonlashtiradi. To‘lov balansining taqchilligi yuzaga kelishiga foiz stavkasining pasayishi sababli kapitalning mamlakatdan chiqib ketishi ham ta’sir ko‘rsatadi. Lekin egiluvchan valyuta kursi sharoitida taqchillik saqlanib qolmaydi. Importning o‘sishi va kapitalning oqib ketishi xorijiy valyutaga talab oshishiga olib keladi va milliy valyuta qadrsizlanadi. Bu qadrsizlanish mamlakat eksportchilarining raqobatbardoshligini kuchaytiradi. Oqibatda savdo balansi yaxshilanadi. Eksportning ortishi mamlakatimiz mahsulotiga bo‘lgan talabning o‘sishini anglatadi va pul massasining dastlabki o‘sishi natijasida yuzaga kelgan iqtisodiy yuksalishni yanada kuchaytiradi.  
 
Demak, pul-kredit siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi 
orqali) va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi 
orqali) ta’sir ko‘rsatadi. 
Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida davlat xarajatlarining ortishi ichki va 
tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi orqali ta’sir 
ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi (multiplikator samarasi orqali) importni 
ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valyutaning kursini 
pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat olayotgan qarzlarini 
ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining ortishiga olib keladi. 
Yaqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantiradi. Bu esa 
milliy valyuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini yaxshilaydi. Yakuniy 
natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi. 
 Kapitalning past mobiligi sharoitida byudjet ekspansiyasi daromad orqali 
ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi 
savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valyuta kursi pasayadi. 
Sрunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli 
ravishda byudjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali 
bo‘ladi.  
 Xulosa qilib aytganda, pul va byudjet–soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab 
turgan holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy 
samaradorligini baholashimiz mumkin. 
Ma’lumki, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda 
“falajlangan” bo‘ladi va faqat byudjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu 
samara kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi. 
 Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga, 
shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati 
ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.  
 
Demak, pul-kredit siyosati ichki daromadlarga bevosita (pul taklifining o‘sishi orqali) va bilvosita (almashinuv kursining pasayishi hamda eksportning o‘sishi orqali) ta’sir ko‘rsatadi. Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida davlat xarajatlarining ortishi ichki va tashqi muvozanatga ikki yo‘nalishda: daromad orqali va foiz stavkasi orqali ta’sir ko‘rsatadi. Daromadlarning ortishi (multiplikator samarasi orqali) importni ko‘paytiradi, savdo balansini yomonlashtiradi va milliy valyutaning kursini pasaytiradi. Davlat xarajatlarining ortishi, shuningdek, hukumat olayotgan qarzlarini ko‘paytirayotganligini anglatadi, bu esa foiz stavkalarining ortishiga olib keladi. Yaqoriroq foiz stavkalari esa xorijdan kapital oqib kelishini rag‘batlantiradi. Bu esa milliy valyuta kursini oshiradi va kapital harakati schyotini yaxshilaydi. Yakuniy natija esa kapitalning mobilligi darajasiga bog‘liq bo‘ladi. Kapitalning past mobiligi sharoitida byudjet ekspansiyasi daromad orqali ko‘proq ta’sir ko‘rsatadi. Kapitalning uncha ko‘p bo‘lmagan miqdorda oqib kelishi savdo balansining taqchilligini qoplay olmaydi va oqibatda valyuta kursi pasayadi. Sрunday qilib, pul siyosatining ichki daromadga aniq ijobiy ta’siridan farqli ravishda byudjet-soliq siyosati kapitalning past mobilligi sharoitidagina samarali bo‘ladi. Xulosa qilib aytganda, pul va byudjet–soliq siyosatining, tashqi balansni saqlab turgan holda ishlab chiqarish hajmiga ta’sir ko‘rsatishi nuqtai nazaridan, nisbiy samaradorligini baholashimiz mumkin. Ma’lumki, qayd qilingan valyuta kursi sharoitida ichki monetar siyosat amalda “falajlangan” bo‘ladi va faqat byudjet-soliq siyosatigina samara beradi. Va bu samara kapitalning mobilligi ortishi bilan ko‘payib boradi. Suzib yuruvchi valyuta kursi sharoitida ichki ishlab chiqarish hajmiga, shubhasiz, kapitalning mobilligi qanday bo‘lishidan qat’iy nazar pul-kredit siyosati ijobiy ta’sir ko‘rsatadi.